Ik had ook effe gekeken alleen je kan het beter dubbel checken dan iets verkeerd kopen dacht ik.
Dat is 'm ja, Ik heb 'm trouwens daar ook gekochtDromer schreef op 23 August 2003 @ 21:27:
[...]
Iemand hier nog antwoord op ?
Dan kan ik em nml kopen
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
nog ff een vraagje:
heb nu net een review gelezen (http://www.gamepc.com/lab...cw&page=1&cookie%5Ftest=1) en daar staat in dat de PC-DL gewoon geheugen of ECC geheugen kan gebruiken. " As mentioned before, ECC memory is supported, but ECC/Registered is not."
dus kan je de PC-DL niet gebruiken met ECC-REG geheugen?
heb hier nml nog 2Gb aan ECC-REG geheugen liggen en zou zonde zijn als ik die niet zo kunnen gebruiken.
heb nu net een review gelezen (http://www.gamepc.com/lab...cw&page=1&cookie%5Ftest=1) en daar staat in dat de PC-DL gewoon geheugen of ECC geheugen kan gebruiken. " As mentioned before, ECC memory is supported, but ECC/Registered is not."
dus kan je de PC-DL niet gebruiken met ECC-REG geheugen?
heb hier nml nog 2Gb aan ECC-REG geheugen liggen en zou zonde zijn als ik die niet zo kunnen gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 17:20 ]
Nee, dat zal niet gaan. Met registered stuff kan de i875 chipset, helaas voor je, niet werken.
dit staat in de spec.:
-4 x 184-pin DIMM sockets. Each DIMM socket supports 64MB to 1GB Dual-Channel PC2700 DDR unbuffered DIMM module
-Supports ECC/Non-ECC based 128MB to 4GB memory capacity
Dus ik denk niet dat hij ecc-reg ondersteund.
review waar alles wordt besproken
-4 x 184-pin DIMM sockets. Each DIMM socket supports 64MB to 1GB Dual-Channel PC2700 DDR unbuffered DIMM module
-Supports ECC/Non-ECC based 128MB to 4GB memory capacity
Dus ik denk niet dat hij ecc-reg ondersteund.
review waar alles wordt besproken
[ Voor 46% gewijzigd door idioteque op 25-08-2003 17:28 ]
Dit is geen V&AVerwijderd schreef op 25 August 2003 @ 19:16:
dat is aardig kl*te dan![]()
iemand nog 2Gb (4X 512MB) PC2100 ECC-REG DDR geheugen kopen
Evt. antwoord via ander kanaal please, want anders geef ik wel érg het verkeerde voorbeeld

Verwijderd
owkee
heb ff gemail naar je (abbadon at tweakers.net)
zag zou gauw ff geen private message system oid dus heb het maar ff via mail gedaan.
heb ff gemail naar je (abbadon at tweakers.net)
zag zou gauw ff geen private message system oid dus heb het maar ff via mail gedaan.
[ Voor 2% gewijzigd door Abbadon op 27-08-2003 18:06 . Reden: m'n email adres minder ontvankelijk gemaakt voor spiders e.d. ]
Ik ben de laatste tijd veel bezig met Adobe Premiere 6.5 en daarna met Cinema Craft Encoder voor het omzetten naar MPEG 2 formaat.
ALs dit allemaal klaar is nog wat DVD authoring en branden.
Op dit moment heb ik een P4P800, 2,8 HT, 512 DDR400 en nog wat andere hardware. Vooral het encoden naar MPEG2 is een heel intensief gebeuren voor de pc.
Het duurt toch lang en je merkt ook op zo'n pc dat andere dingen erbij doen niet echt soepel gaat.
Nu ben ik van plan om hier toch wat meer tijd in te stoppen dus wil ik het toch wat sneller laten verlopen. Ik heb dit topic tot nu toe met interesse gevolgd en ik zit me af te vragen of ik ook moet overgaan naar een dual processor systeem.
Nu is het zo dat ik ook ivm mij werk wel gebruik kan maken van zo'n pc, maar ik ben toch wel erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Levert een dual Xeon systeem veel voordeel op bij het encoden.
Bij Tom's hardware page blijkt uit een test dat dit voordeel maar heel klein is, maar uit andere reviews blijkt weer dat het voordeel redelijk groot is.
Is er iemand die daadwerkelijk kan zeggen of het een goede zet is.
ALs dit allemaal klaar is nog wat DVD authoring en branden.
Op dit moment heb ik een P4P800, 2,8 HT, 512 DDR400 en nog wat andere hardware. Vooral het encoden naar MPEG2 is een heel intensief gebeuren voor de pc.
Het duurt toch lang en je merkt ook op zo'n pc dat andere dingen erbij doen niet echt soepel gaat.
Nu ben ik van plan om hier toch wat meer tijd in te stoppen dus wil ik het toch wat sneller laten verlopen. Ik heb dit topic tot nu toe met interesse gevolgd en ik zit me af te vragen of ik ook moet overgaan naar een dual processor systeem.
Nu is het zo dat ik ook ivm mij werk wel gebruik kan maken van zo'n pc, maar ik ben toch wel erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Levert een dual Xeon systeem veel voordeel op bij het encoden.
Bij Tom's hardware page blijkt uit een test dat dit voordeel maar heel klein is, maar uit andere reviews blijkt weer dat het voordeel redelijk groot is.
Is er iemand die daadwerkelijk kan zeggen of het een goede zet is.
Verwijderd
Heb nu een Intel bord met de E7505 chipset, maar nog al wat compatibiliteits en stabiliteits problemen met normale desktop toepassingen. is het het geld waard om het intel bord weg te doen en een PC-DL Deluxe te nemen? naar mijn idee is de canterwood chipset meer desktop/multimedia gericht als de e7505 chipset. zou dit kunnen helpen bij het oplossen van wat compatibiliteits/stabiliteits problemen bij gewone desktop toepassingen (gamen, mp3's spelen enz.) of komen deze problemen gewoon door het feit dat je een dual xeon systeem gebruikt en maakt de chipset niet zoveel uit?
Ik weet niet wat voor problemen je hebt maar alles wat je op een desktop systeem kunt draaien moet je ook probleemloos op jouw E7505 bak kunnen draaien, inclusief de nieuwste games. Dus om daar nu een ander bord voor te kopen lijkt mij niet zó slim eerlijk gezegd.
Weet iemand of er ook borden zijn die (officieel dan wel buiten specs) de Foster Xeon's met 256kb ondersteunen, buiten de i860 borden? Zou bijvoorbeeld de i875 ze ondersteunen (onder de noemer "backwards-compatible"...). Er wordt overal steeds nogal expliciet "with 512kb cache" gemeld...
Na eerdere ervaring voor de baas met een AMD Athlon MP opstelling ben ik eigenlijk benieuwd of er al mensen zijn met een 'afgeslankte dual Xeon' opstellling.
Afgeslankt bedoel ik mee op basis van een i875 moederbord (zoals de Asus PC-DL Deluxe (nieuws: Asus PC-DL Deluxe dual Xeon i875P-moederbord getest) ) ipv de Intel 7505 chipset gebaseerde dual Xeon borden zoals de Asus PP-DLW .
Nu is die Asus PC-DL Deluxe wel aantrekkelijk qua prijs (ca 290 euro) maar heeft geen 64 bit pci-x slots zoals de Asus PP-DLW (ca euro 430) of de Tyan Thunder i7505 (De tyan heeft verder onboard sound [SPDIF uit, firewire] dus al meer een multimedia workstation bord btw ca 500 euro)
In hoeverre zal ik die 64 bits pci-x slots gaan missen, ik weet dat ze meer bandbreedte hebben en dus beter zijn ivm de datastroom die er verplaatst wordt dan een 32 bits pci slot, maar ga ik dit echt missen ??
Laat ik wel eerlijk zijn, om te beginnen zal t alleen het mobo, de speciale voeding en 2 Xeons worden. Pas in een later stadium (als er weer wat geld is om dingen te doen) zal ik de verdere hardeware als SCSI controller en schijfjes, Ati FireGL X1 of Nvida Quadro en voldoende ECC geheugen aanschaffen. Vooralsnog ga ik oudere componenten hergebruiken (te weten: geheugen, Promise FastTrack 100XT2 met RAID-0 2x 60 Gb, GF3ti500, SB Audigy 1 met firewire, 3Com nic en als OS Windows XP)
Ik capture nu mijn film data vanaf een Sony DCTRV18E via de firewire kabel verbonden aan de SB Audigy 1. Pinnacle Studio 8.5.5 legt een flinke last op dehuidige pc en evt bewerkingen is rustig een nachtje rekenen. (pc is MSI K7T266 Pro2 RU, AMD XP 1900+ 512 DDR, onboard Promise FastTrack 100 met RAID-0 2x 60 Gb, GF3ti500, SB Audigy 1 met firewire, 3Com nic en als OS Windows XP)
Wat denken jullie, ? Toch voor de 'el-cheapo' Asus PC-DL Deluxe gaan of kiezen voor de duurdere Asus PP-DLW of de Tyan Thunder i7505 .
Alvast bedankt
Afgeslankt bedoel ik mee op basis van een i875 moederbord (zoals de Asus PC-DL Deluxe (nieuws: Asus PC-DL Deluxe dual Xeon i875P-moederbord getest) ) ipv de Intel 7505 chipset gebaseerde dual Xeon borden zoals de Asus PP-DLW .
Nu is die Asus PC-DL Deluxe wel aantrekkelijk qua prijs (ca 290 euro) maar heeft geen 64 bit pci-x slots zoals de Asus PP-DLW (ca euro 430) of de Tyan Thunder i7505 (De tyan heeft verder onboard sound [SPDIF uit, firewire] dus al meer een multimedia workstation bord btw ca 500 euro)
In hoeverre zal ik die 64 bits pci-x slots gaan missen, ik weet dat ze meer bandbreedte hebben en dus beter zijn ivm de datastroom die er verplaatst wordt dan een 32 bits pci slot, maar ga ik dit echt missen ??
Laat ik wel eerlijk zijn, om te beginnen zal t alleen het mobo, de speciale voeding en 2 Xeons worden. Pas in een later stadium (als er weer wat geld is om dingen te doen) zal ik de verdere hardeware als SCSI controller en schijfjes, Ati FireGL X1 of Nvida Quadro en voldoende ECC geheugen aanschaffen. Vooralsnog ga ik oudere componenten hergebruiken (te weten: geheugen, Promise FastTrack 100XT2 met RAID-0 2x 60 Gb, GF3ti500, SB Audigy 1 met firewire, 3Com nic en als OS Windows XP)
Ik capture nu mijn film data vanaf een Sony DCTRV18E via de firewire kabel verbonden aan de SB Audigy 1. Pinnacle Studio 8.5.5 legt een flinke last op dehuidige pc en evt bewerkingen is rustig een nachtje rekenen. (pc is MSI K7T266 Pro2 RU, AMD XP 1900+ 512 DDR, onboard Promise FastTrack 100 met RAID-0 2x 60 Gb, GF3ti500, SB Audigy 1 met firewire, 3Com nic en als OS Windows XP)
Wat denken jullie, ? Toch voor de 'el-cheapo' Asus PC-DL Deluxe gaan of kiezen voor de duurdere Asus PP-DLW of de Tyan Thunder i7505 .
Alvast bedankt
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Verwijderd
Ik zou vooral met het oog op later nog eventjes doorsparen en een duurder bord nemen, anders krijg je later serieuze bandbreedteproblemen. Vooral zo'n SCSI-controller met wat schijfjes wil natuurlijk wel wat trekken. Misschien dan ook nog een GBit NIC erbij of zo en dan zit je wel goed met een duurder bord. Met die Asus kun je dat dan al wel vergeten.
Lijkt het niet beter dat je dan video gaat capturen op dit systeemAsus P4TE, P4 2.0A@2.2 GHz, 1024 RDRAM, 160 GB IBM RAID-0 on Promise TX-100, Asus GF4400, SB-Live Value!, Intel 1000 MT, A901HT, Lite-On 16x, NEC ND1100A DVD fikker
[ Voor 3% gewijzigd door Lennieboy83 op 29-08-2003 02:43 ]
om hier maar meteen even op in te haken,
Ik wou net 5 min geleden een zelfde topic opennen,
Ik heb een vraag ik wil mijn DUal P3 1Ghz ook gaan upgraden en ben tot 2 mooie plankjes gekomen die mij wel in de smaak vallen,
http://www.tyan.com.tw/products/html/thunderi7505.html
http://www.iwillusa.com/p...etail.asp?vID=164&CID=152
Die Tyan heeft alleen SCSI Raid onboard, maar die IWill kan weer 8Gb ram aan, ipv 4Gb van die Tyan,
als je nu de 2 plankje bekijkt zijn ze presies het zelfde jha jha, ik heb niks kunne ontdekken wat er op het ene niet op zit en op het andere wel, als alleen dat die IWill geen raid heeft, en dat er een DDR bank uit het lood zit en dat de bios batery boven de IDE bussen zit en bij de andere precies andesom
Nu is mijn vraag wie heeft er de IWill en kan er wat over vertellen met plaatjes van bv de Bios setup de boot Bios en wie kan dit vertellen over de Tyan?
hier onder heb ik 2 linkjes met erg diudelijke foto's van de 2 borden en daar op kan je ook zien dat het het "zelfde" mobo is, zou er een lek zijn geweest bij 1 van e 2 bedrijven? want zelfs de chipset lan chip sound enz zijn idem!
Iwill,
http://kopen.professor-Botje.nl/dp533s_b.jpg
Tyan,
http://kopen.professor-Botje.nl/S2665UANF.jpg
Ik wou net 5 min geleden een zelfde topic opennen,
Ik heb een vraag ik wil mijn DUal P3 1Ghz ook gaan upgraden en ben tot 2 mooie plankjes gekomen die mij wel in de smaak vallen,
http://www.tyan.com.tw/products/html/thunderi7505.html
http://www.iwillusa.com/p...etail.asp?vID=164&CID=152
Die Tyan heeft alleen SCSI Raid onboard, maar die IWill kan weer 8Gb ram aan, ipv 4Gb van die Tyan,
als je nu de 2 plankje bekijkt zijn ze presies het zelfde jha jha, ik heb niks kunne ontdekken wat er op het ene niet op zit en op het andere wel, als alleen dat die IWill geen raid heeft, en dat er een DDR bank uit het lood zit en dat de bios batery boven de IDE bussen zit en bij de andere precies andesom
Nu is mijn vraag wie heeft er de IWill en kan er wat over vertellen met plaatjes van bv de Bios setup de boot Bios en wie kan dit vertellen over de Tyan?
hier onder heb ik 2 linkjes met erg diudelijke foto's van de 2 borden en daar op kan je ook zien dat het het "zelfde" mobo is, zou er een lek zijn geweest bij 1 van e 2 bedrijven? want zelfs de chipset lan chip sound enz zijn idem!
Iwill,
http://kopen.professor-Botje.nl/dp533s_b.jpg
Tyan,
http://kopen.professor-Botje.nl/S2665UANF.jpg
Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl
Tyan en Iwill zullen hun borden wel beide op een reference design van Intel gebaseerd hebben.
Denk ook dat 't een reference design is, met name omdat Intel's eigen E7505 bord, de Vero Beach er eigenlijk net zo uitziet:

Tip: download eens de manuals
Wat ik wel weet is dat je met de Iwill wat meerdere zaken kunt tweaken als geheugenparameters. Dit gaat bij de andere borden eigenlijk alleen automagisch d.m.v. de SPD.

Tip: download eens de manuals
Inderdaad
En zoals je op de screenshots van mijn benches (linkjes staan in startpost) kunt terugzien scheelt dat wel enorm. Corsair PC2100 2,5-3-3-6 met ECC uitgeschakeld levert ~2300MB/s op en wanneer ik de timings bijstel naar 2-2-2-5, komt daar nog ~600MB/s bovenop 
Het kunnen instellen van de timings was ook een van de voornaamste redenen dat ik voor de Iwill ging, maar dat had ik al eerder in dit topic uitgelegd
Tipje: de Iwill kan tot maximaal 1,5-2-2-5 gaan. Mijn Corsair PC2100 redde het zelfs niet bij 1,5-4-4-8, dus ik zou -als je voor memoryperformance wil gaan- wat flinkere reepjes nemen. PC2700 CAS2 oid
Het kunnen instellen van de timings was ook een van de voornaamste redenen dat ik voor de Iwill ging, maar dat had ik al eerder in dit topic uitgelegd
Tipje: de Iwill kan tot maximaal 1,5-2-2-5 gaan. Mijn Corsair PC2100 redde het zelfs niet bij 1,5-4-4-8, dus ik zou -als je voor memoryperformance wil gaan- wat flinkere reepjes nemen. PC2700 CAS2 oid
[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 29-08-2003 09:12 ]
Da's mijn gaming rig en daar wilde ik hem voor houden.Lennieboy83 schreef op 29 August 2003 @ 02:21:
[...]
Lijkt het niet beter dat je dan video gaat capturen op dit systeem
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Pantagruel, als ik naar je verlanglijstje kijk (SCSI disken, Quadro/FireGL en natuurlijk de Xeon's zelf) ben ik van mening dat je niet zo moeilijk moet doen om die 2~300 Euro extra voor een duurder bord. Natuurlijk is het onzin om 'zomaar' dat geld uit te geven maar als je met je PCI stuff tegen of over de grenzen van de bus komt zou het zonde zijn van al die dure componenten, althans da's mijn mening.
Een optie is om b.v. 10K S-ATA disken te nemen ip.v. van SCSI en die aan de southbridge hangen, daarmee omzeil je de PCI bus en zit blijf je toch nog een beetje op het budget niveau.
Een optie is om b.v. 10K S-ATA disken te nemen ip.v. van SCSI en die aan de southbridge hangen, daarmee omzeil je de PCI bus en zit blijf je toch nog een beetje op het budget niveau.
Ik zag laatst dit bij Tom's hardware:

Ik vind vooral het performanceverschil bij studio 8 tussen Xeon en P4 erg klein.
Ik twijfel nog steeds of ik over zal gaan op dual Xeon. Ik doe veel met videobewerking en omzetten naar MPEG en DVD, maar als de verschillen zo klein zijn met een snelle P4 dan is het toch wel weggegooid geld.
Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen ?

Ik vind vooral het performanceverschil bij studio 8 tussen Xeon en P4 erg klein.
Ik twijfel nog steeds of ik over zal gaan op dual Xeon. Ik doe veel met videobewerking en omzetten naar MPEG en DVD, maar als de verschillen zo klein zijn met een snelle P4 dan is het toch wel weggegooid geld.
Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen ?
Studio8 is niet multithreaded
Mocht je het meeste voordeel uit je Xeon willen trekken, dan zul je met multithreaded software moeten werken, zoals Windows XP, Adobe software, etc..
[ Voor 71% gewijzigd door BalusC op 29-08-2003 11:18 ]
Thanks Abbandon.Abbadon schreef op 29 August 2003 @ 09:38:
Pantagruel, als ik naar je verlanglijstje kijk (SCSI disken, Quadro/FireGL en natuurlijk de Xeon's zelf) ben ik van mening dat je niet zo moeilijk moet doen om die 2~300 Euro extra voor een duurder bord. Natuurlijk is het onzin om 'zomaar' dat geld uit te geven maar als je met je PCI stuff tegen of over de grenzen van de bus komt zou het zonde zijn van al die dure componenten, althans da's mijn mening.
Daar zat ik ook net aan te denken.
De Iwill DP533 nemen, S-ATA RAID kaartje van LSI erop en dan een aantal WD Raptors 10.000 rpm 36 GB in RAID-0. Welleswaar geen volwaardig SCSI, maar goed genoeg.
De grap is dat ik budgetair gezien een grens wil stellen. Sinds afgelopen zaterdag papa geworden en dan verschuiven de prioriteiten van dingen behoorlijk.
Met de schoonouders in het buitenland is het wel fijn dat je geregeld een filmpje kunt sturen en dan is een SVCD uit eigen makelij goedkoper dan een VHS band.
Je hebt gelijk als je kijkt naar de totale prijs van de pc, 200 of 300 euro is dan apenootjes
Maar inmiddels ben ik er (na het voor de 2e keer doorlezen van de hele draad ) uit gekomen en t zal een Iwil DP533 worden (SCSI-loos), 2 x Xeon 2.8 GHz, 1024 MB DDR ECC en een bijpassende voeding . De andere ingredienten komen uit de oude machine. Ergens in december ga ik dan eens kijken voor de S-ATA opstelling en een Fire GL X of aan verwante (Matrox heb ik ook goede ervaring mee).
Bedankt voor de info en alle reacties in de draad over dual Xeon.
..... Pantagruel gaat nu weer naar de kleine man kijken, t blijft een wondertje
Thanks BalusC, was me bekend, tzt ga ik ook in Premiere stoeien. Lang leve Slim licentiesBalusC schreef op 29 August 2003 @ 11:17:
Studio8 is niet multithreadedMocht je het meeste voordeel uit je Xeon willen trekken, dan zul je met multithreaded software moeten werken, zoals Windows XP, Adobe software, etc..
Je zou ook de Iwill DPI533-SATA kunnen nemen: ATX formaat, onboard SATA, de PLL staat overclocking toe (kwestie van BIOS update) 
http://www.iwillusa.com/p...Detail.asp?vID=178&CID=91
Mocht je PCI-X sloten essentieël vinden en boven overclocking verkiezen, dan is de DP533 inderdaad een betere keuze.
Mocht je PCI-X sloten essentieël vinden en boven overclocking verkiezen, dan is de DP533 inderdaad een betere keuze.
[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 29-08-2003 11:30 ]
Heb je ook ervaring met TMPGenc of Cinema Craft Encoder voor het omzetten van avi naar MPEG2 . Is de winst hier wel groot ?BalusC schreef op 29 August 2003 @ 11:17:
Studio8 is niet multithreadedMocht je het meeste voordeel uit je Xeon willen trekken, dan zul je met multithreaded software moeten werken, zoals Windows XP, Adobe software, etc..
Nope, ik heb me daar nog niet echt serieus mee beziggehouden.
En wederom dankBalusC schreef op 29 August 2003 @ 11:29:
Je zou ook de Iwill DPI533-SATA kunnen nemen: ATX formaat, onboard SATA, de PLL staat overclocking toe (kwestie van BIOS update)
OC-en is ondergeschikt aan stabiliteit, je hebt vrij weinig aan een fractie meer snelheid en een berg meer gelazer.
PCI-X is met de evt uitbreidingen in de toekomst een betere zet ivm beoogde RAID setup
Overclocken is dus niets voor mij op mijn server,
Ik heb hiervoor allemaal dual mobo's gehad als server en deze nooit geoced, jha wel een keer gekenen of het kon natuurlijk en mee gespeeld maar het meerendeel van de tijd toch org gelopen, het is alleen het verschil tussen de mobo's dus die Tyan of die IWill,
Die Tyan ziet er net iets leuker uit gen scheve DDR bank bv
het is meschien niet belangrijk maar toch let ik er op,
ik heb nu een Dual 1Ghz en de sockets staan 7mm uit het loot niet erg maar toch,
Daarom is het een keuze daarnaast kan de IWill 8Gb ram aan en de Tyan maar 4Gb nu is de vraag gezien de zelfde chipset enz, zou er op die Tyan dan niet ook gewoon 8Gb op kunnen ?
Ik heb hiervoor allemaal dual mobo's gehad als server en deze nooit geoced, jha wel een keer gekenen of het kon natuurlijk en mee gespeeld maar het meerendeel van de tijd toch org gelopen, het is alleen het verschil tussen de mobo's dus die Tyan of die IWill,
Die Tyan ziet er net iets leuker uit gen scheve DDR bank bv
ik heb nu een Dual 1Ghz en de sockets staan 7mm uit het loot niet erg maar toch,
Daarom is het een keuze daarnaast kan de IWill 8Gb ram aan en de Tyan maar 4Gb nu is de vraag gezien de zelfde chipset enz, zou er op die Tyan dan niet ook gewoon 8Gb op kunnen ?
Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl
Waarom wil je eigenlijk 8GB ram? Ondersteund winXP (of enig ander OS) dat eigenlijk wel? Ik heb een Tyan Thunder en in de manual staat dat je zelfs maar 3.5 GB kunt benutten omdat het bereik van 3.5-4 GB gereserveerd is voor PCI geheugen mirror (of zoiets).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als ik in de handleiding van de ASUS PC-DL deluxe kijk dan staat er bij power requirements ATX power supply (with 4-pin 12v plug). Dit is toch een gewone p4 voeding?
Op zich vind ik dit namelijk een leuk bordje maar 165,- voor een voeding vind ik nogal veel, aangezien dit ding absoluut geen bedrijfskritische applicaties gaat draaien.
Op zich vind ik dit namelijk een leuk bordje maar 165,- voor een voeding vind ik nogal veel, aangezien dit ding absoluut geen bedrijfskritische applicaties gaat draaien.
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Is vast een foutje 
Check hoofdstuk 2, punt 9 (pagina 2-28) van de manual. En op de pic van de PC-DL is ook duidelijk te zien dat het is voorzien van 24pins + 8pins EPS aansluitingen. Trouwens, je kunt toch ook bedenken dat één P4 connector niet voldoende is voor twéé Xeon's
Check hoofdstuk 2, punt 9 (pagina 2-28) van de manual. En op de pic van de PC-DL is ook duidelijk te zien dat het is voorzien van 24pins + 8pins EPS aansluitingen. Trouwens, je kunt toch ook bedenken dat één P4 connector niet voldoende is voor twéé Xeon's
Dat deed men omdat registered DIMMs in het verleden niet rechtopstaand in een 1U rackmount pasten. Tegenwoordig zijn de meeste registered DIMMs low-profile waardoor de hoogte geen probleem meer is.Die Tyan ziet er net iets leuker uit gen scheve DDR bank bv het is meschien niet belangrijk maar toch let ik er op, ik heb nu een Dual 1Ghz en de sockets staan 7mm uit het loot niet erg maar toch,
Het nut van >4GB op een Xeon is beperkt. De Xeon kan niet meer dan 4GB fysiek geheugen adresseren. Met behulp van PAE is het mogelijk om ik geloof max. 64GB in een gesegmenteerd geheugenmodel te gebruiken. Je kunt er alleen gebruik van maken in besturingssystemen en software die ondersteuning hebben voor PAE . De prestaties zijn niet geweldig en voor softwareontwikkelaars is zo'n gesegmenteerd geheugenmodel een ramp, waardoor er weinig software voor beschikbaar is. Je kunt beter een 64-bits machine kopen als je meer dan 3,5GB geheugen wilt gebruiken.Daarom is het een keuze daarnaast kan de IWill 8Gb ram aan en de Tyan maar 4Gb nu is de vraag gezien de zelfde chipset enz, zou er op die Tyan dan niet ook gewoon 8Gb op kunnen ?
D'r staat idd duidelijk dat 'ie niet gaat booten zonder de 8-pins aansluiting. Wat je evt. wel kunt doen is een gewone maar stevige PSU gebruiken (er mag ook van een 20-pins ATX connector gebruik worden gemaakt) en een verloopstukje nemen: van 4 pins molex naar 8-pins 12V. Zo eentje als deze bijvoorbeeld. Als je niet voor een sloot geheugen en twee ultra snelle Xeon's gaat kun je deze budget manier eens proberen. Als je er wel twee snelle Xeon's in propt met een boel ram moet je imo ook niet om die laatste paar Euro's moeilijk gaan zitten doen. Voor € 117,- heb je al een 24pins 460W Enermax en voor € 139,- een 24pins 420W Vantec.
je hebt van Enermax volgens mij al een voeding met die 24+8 pin EPS aansluiting voor 119,-euro. Dat is de Enermax EG465AX-VE W.
Ik zag trouwens op de pricewatch dat de Asus PC-DL wel gestegen is in prijs. Zal de vraag zo zijn toegenomen?
Ik zag trouwens op de pricewatch dat de Asus PC-DL wel gestegen is in prijs. Zal de vraag zo zijn toegenomen?
edit:
Abbadon was net ff eerder met die voeding
Abbadon was net ff eerder met die voeding
[ Voor 11% gewijzigd door STN op 31-08-2003 11:30 ]
Tja ik denk dat BalusC e n Abbadon gelijk hebben. Als het moederbord het standaard niet ondersteunt lijkt het me niet slim om met verloop stekkertjes te gaan rommelen. Ik neem aan dat ze die vereiste niet voor Jan met de korte achternaam stellen.
Ik begon alleen ff te twijvelen door dat stukje in de handleiding. Maar inderdaad verderop staat wel dat ie een 8 pins nodig heeft, dus het zal wel een foutje zijn.
Ik begon alleen ff te twijvelen door dat stukje in de handleiding. Maar inderdaad verderop staat wel dat ie een 8 pins nodig heeft, dus het zal wel een foutje zijn.
Ikzelf heb het 4 polige stekkertje gewoon aan de buitenkant in de 8 polige aansluiting geplaatst. Dit past gewoon, als je maar voor zorgt dat het vergrendelingshaakje wel aan de goede kant zit...
Werkt al maanden stabiel...
Werkt al maanden stabiel...
edit:
Als je op je moederbord meet, dam merk je dat het gewoon 2 rijen zijn die per 4 met elkaar doorverbonden zijn...
Als je op je moederbord meet, dam merk je dat het gewoon 2 rijen zijn die per 4 met elkaar doorverbonden zijn...
[ Voor 24% gewijzigd door Swerfer op 31-08-2003 11:51 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Zo bedoel je Swerfer? (blauw moet je wegdenken)

En wat voor bord en cpu's gebruik je dan?

En wat voor bord en cpu's gebruik je dan?
Hmmm dat zou wel erg vaag zijn. Ik ben behalve je cpu mb en geheugen etc erg benieuwd naar je voeding, lijkt me dat daar dan toch een flinke achter moet hangen om het te trekken.
Ik heb een 7500 board van supermicro, en een 7500 board van intel werkt het ook mee...
edit:
Ik heb trouwens een 370watt standaard atx voeding... En 2 xeon 2.4Ghz
Ik heb trouwens een 370watt standaard atx voeding... En 2 xeon 2.4Ghz
[ Voor 39% gewijzigd door Swerfer op 31-08-2003 12:24 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik heb nog eens in mijn moederbord handleiding gekeken, daar staat in dat van de 8 polige connector pen 1 tot 4 ground is en pen 5 tot 8 +12v. Tevens staat er in de handleiding dat in de 24 pins aansluiting ook een gewone 20 pins aansluiting kan. Sterker nog: op mijn moederbord zit op de 24 polige aansluiting een stikkertje over de pennen die je niet moet gebruiken als je een 20 polige aansluiting gebruikt!
Links onderaan het moederbord:

Helaas niet zo scherp:
Links onderaan het moederbord:

Helaas niet zo scherp:

[ Voor 16% gewijzigd door Swerfer op 31-08-2003 12:58 ]
Hmmm ben wel benieuwd of deze truuk ook met de asus gaat werken aangezien die ook een 20 pins voeding ondersteund.
Als je een bord met EPS (24+8) aansluitingen hebt en er staat in de handleiding vermeld dat er ook een gewone 20pins ATX stekker op kan (past fysiek overigens altijd, het is nl. de exacte vorm van een ATX, met 4 extra pinnen) dan kun je er rustig vanuit gaan dat ze hiermee 20+4 bedoelen. Ik ben nog geen bord tegengekomen waar hij wel met 20pins maar niet zonder de 8pins zou werken. Tevens zijn er zover ik weet geen voedingen met 20+8
Helaas geven ze bij de asus aan dat het 20 + 8 moet zijn
Verwijderd
zie het probleem niet echt.
als je toch al meer geld uit geeft voor een dual xeon systeem wat maakt dan die €30 meer uit voor een EPS voeding ipv een standaard ATX voeding.
btw
draai al ~4 maanden stabiel met een CWT 550W ATX voeding met een verloop er op (ATX -> EPS 24/8) op een Intel e7505 bord.
als je toch al meer geld uit geeft voor een dual xeon systeem wat maakt dan die €30 meer uit voor een EPS voeding ipv een standaard ATX voeding.
btw
draai al ~4 maanden stabiel met een CWT 550W ATX voeding met een verloop er op (ATX -> EPS 24/8) op een Intel e7505 bord.
Dat bedoelde ik dus niet gewoon 3 banken zitten netjes recht opstanden naast elkaar maar 1 dimm staat een paar plaatsen verder...Femme schreef op 31 augustus 2003 @ 11:21:
[...]
Dat deed men omdat registered DIMMs in het verleden niet rechtopstaand in een 1U rackmount pasten. Tegenwoordig zijn de meeste registered DIMMs low-profile waardoor de hoogte geen probleem meer is.
Dat die banken ook wel een schuin gezet worden da wist ik maar dit ziet er gewoon niet uit
Maargoed,
Heeft er IEMAND die Tyan of niet?want het gat hier over ervaring en die wil ik er wel van weten over die voeding dit of dat allemaal leuk die oplossingen maar of ik nu een 460 wat "ATX" neem voor 100 euro of een 420 watt "EATX" voor 130 maakt mij dan ook weer geen bal uit dan maar geen floppydrive als ik die nog ergens heb liggen uberhoubt

Ik volg dit topic nu al een tijdje omdat ik zelf ook overweeg om voor een dual xeon systeem te gaan. Ik ga het systeem gebruik voor het renderen van Maya 5.0 files/projects. Wat ik mij op dit moment afvraag is of de kosten opwegen tegen het prestatie verschil.
Ik wil het verschil weten tussen de volgende 2 configs:
P4 2.8 Ghz 800 mhz
Asus P4P 800
2*512 mb pc 3200
en
Dual intel Xeon 2.4 Ghz 533 mhz
Asus PC-DL deluxe
2*512mb pc2700
De overige componenten (hdd, cd enz.) zullen gelijk blijven.
Het prijsverschil is ongeveer 700 euro. Is dit het waard?
Ik heb al vele sites bezocht met benchmarks etc. maar nog geen goed antwoord kunnen vinden. Kan een van jullie mij van meer info voorzien.
Ik wil het verschil weten tussen de volgende 2 configs:
P4 2.8 Ghz 800 mhz
Asus P4P 800
2*512 mb pc 3200
en
Dual intel Xeon 2.4 Ghz 533 mhz
Asus PC-DL deluxe
2*512mb pc2700
De overige componenten (hdd, cd enz.) zullen gelijk blijven.
Het prijsverschil is ongeveer 700 euro. Is dit het waard?
Ik heb al vele sites bezocht met benchmarks etc. maar nog geen goed antwoord kunnen vinden. Kan een van jullie mij van meer info voorzien.
tja...
Kan aan mij liggen, maar zou het niet raadzaam zijn om een oplossing met SCSI te kiezen hiervoor? Dat zie ik niet expliciet in je voorbeeld terug, en dat is zeker icm Xeon lekker handig on-board te kopen...
Ik heb al ide schijven liggen en ivm prijsverschil wil ik voor 2*80gb in SATA raid 0 gaan. Voor hetzlfde geld heb ik niet eens de helft aan opslag in scsi. En hoeveelheid opslag is iets meer van belang. Vooral bij film renderen kan dat erg snel oplopen.Kippenijzer schreef op 01 September 2003 @ 01:05:
Kan aan mij liggen, maar zou het niet raadzaam zijn om een oplossing met SCSI te kiezen hiervoor? Dat zie ik niet expliciet in je voorbeeld terug, en dat is zeker icm Xeon lekker handig on-board te kopen...
tja...
Ik heb mijn xeon 2.8 ghz cpu binnen maar nu heb ik de 1U versie besteld omdat ik hier een goede korting op kreeg. Maar nu zoek ik alleen een goede stille koeling voor deze cpu.
Weet iemand een goede koeling voor de xeon 2,8 ghz.
Weet iemand een goede koeling voor de xeon 2,8 ghz.
In dat topic wordt niet veel gezegt over andere merk coolers dan de intel boxed cooler, Nou heb ik wel de Swiftech MCX603 gevonden maar die is wel €65 in de pricewatch en dan moet er nog een fan bij.
Nee, beslist niet, ze zijn zelfs een der stilste Xeon coolers. Maar daar kun je eigenlijk niet makkelijk aan komen, aangezien ze niet los worden verkocht
[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 03-09-2003 09:21 ]
Met alle respect BalusC, maar die coolers die op jouw Xeon's zitten zijn nou niet bepaald stil te noemen
Dat was tijdens de laatste hittegolf en de coolers werden middels een BIOS setting geforceerd om de Xeon's op 36 graden te houden. In plaats van de 'normale' ~1700rpm draaiden ze 3500rpm~4000rpm
Daarnaast zit er ook een hoop geluidsproducerend zooi in mijn bak

hey BalusC die koelers van intel bij jouw machine draaien die niet altijd vol vermogen dan ?
(zelf iets ertussen gezet ofzo?)
ik heb die stnd intel dingen erop zitten ( http://support.intel.com/support/processors/xeon/tti003.htm )
maar die hoor je zo ongeveer overal bovenuit
(6000 rpm draaien die dingen...)
edit:
ik heb dus dual 2ghz (400mhz bus)
misschien dat er bij de huidige (533mhz bus?) stillere koelers geleverd worden ?
ik heb die stnd intel dingen erop zitten ( http://support.intel.com/support/processors/xeon/tti003.htm )
edit:
misschien dat er bij de huidige (533mhz bus?) stillere koelers geleverd worden ?
[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 04-09-2003 15:28 ]
Ik zal wel weer iets doms over het hoofd zien ben ik bang, maar ik probeer nu een Eigen SMP kernel te bouwen voor mijn Single 2,4GHz HT Xeon, maar ik krijg de HT functie niet aan de praat (dmesg zeurt ook van "Error, only 1 CPU found"). Echter als ik boot van de Knoppix CD, vind hij wel prima 2 CPU's (was al effe bang dat hij kapot was, er suisde gisteren een hdd van de plank de behuizing in, net toen ik de kast dus op had, auw!). MAar dan zal het dus een patch (volgens mij niet, meen dat 2.4.22 HT out-of-the-box wel ondersteund) of een kernel optie zijn... Ik heb al een hoeveelheid kernels met verschillende CPU gerelateerde fucntie juist aan of weer uit geprobeerd te bouwen, maar geen een heeft me tot nu toe mijn 2e logische CPU gegeven... Kan iemand me vertellen welke optie ik nou precies moet activeren om HT werkend te krijgen?
heb je wel smp kernel compiled ?Kippenijzer schreef op 05 september 2003 @ 13:12:
Kan iemand me vertellen welke optie ik nou precies moet activeren om HT werkend te krijgen?
edit:
en heb je in bios HTT aangezet?)
en heb je in bios HTT aangezet?)
[ Voor 88% gewijzigd door DDX op 05-09-2003 13:24 ]
Hoe is jouw airflow? Wat zijn de CPU temperaturen? Heb je niet een maximumtemperatuur in de BIOS ingesteld?DDX schreef op 04 september 2003 @ 15:18:
hey BalusC die koelers van intel bij jouw machine draaien die niet altijd vol vermogen dan ?
edit:
Ik zou het echt niet weten .. Wellicht dat de lui in Non-Windows Operating Systems je beter verder kunnen helpen. Het is ook nog een softwarematige kwestieKippenijzer schreef op 05 september 2003 @ 13:12:
Ik zal wel weer iets doms over het hoofd zien ben ik bang, maar ik probeer nu een Eigen SMP kernel te bouwen voor mijn Single 2,4GHz HT Xeon, maar ik krijg de HT functie niet aan de praat (dmesg zeurt ook van "Error, only 1 CPU found").
er gaat genoeg airflow door mijn kast heen (intel sc5200 kast met 4 fans al)BalusC schreef op 05 september 2003 @ 13:16:
[...]
Hoe is jouw airflow? Wat zijn de CPU temperaturen? Heb je niet een maximumtemperatuur in de BIOS ingesteld?
cpu fans maken alleen tering herrie
geen optie in bios voor max temp oid (intel se7500cw2)
helaas geen idee wat op dit moment de temperatuur is(draai linux, en moet nog eens kernel bakken die temp kan uitlezen)
maar laatste keer dat ik in bios keek zat temp van cpu's ergens rond de 35 graden ofzo
zag trouwens op jouw site een plaatje van jouw koelers?

hele andere dan ik heb dus :

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 05-09-2003 13:28 ]
Mijn fans zijn temperatuurcontrolled, wat dus betekent dat ze harder gaan draaien wanneer de huidige temperatuur de vooraf in de BIOS ingestelde maximumtemperatuur overschrijdt. Kennelijk beschikt jouw mobo BIOS niet over zo'n optie ..
En de fans zijn juist op twéé manieren te monteren: 'staand' (zoals ik heb) of 'liggend' (zoals jij hebt). Het laatste is voornamelijk om nog in een 2U kast te kunnen passen
En de fans zijn juist op twéé manieren te monteren: 'staand' (zoals ik heb) of 'liggend' (zoals jij hebt). Het laatste is voornamelijk om nog in een 2U kast te kunnen passen
hmms vraag ik me toch af hoe ik ze zo kan monteren, of ik mis wat plastic erbij
stond iig niks over in de handleiding
naja ik ga er maar eens van die fanmates van zalman tussen zetten
6000rpm is iig zwaar overdreven
volgens mij moet het zelfs nog lukken zonder fans (gaat al genoeg lucht door kast heen nml)
naja ik ga er maar eens van die fanmates van zalman tussen zetten
6000rpm is iig zwaar overdreven
volgens mij moet het zelfs nog lukken zonder fans (gaat al genoeg lucht door kast heen nml)
Dit kun je op zich wel doen, maar de lucht word met die Xeon's doorgaans niet voor niets door die koelblokken geperst, dan zou je zlf een creatieve airduct moeten maken die 100% van de luchtstroom van een van je fans ook inderdaad door de koelribben geleidt...DDX schreef op 05 September 2003 @ 13:47:
nee helemaal geen fan op cpu's lijkt me niet super slimKippenijzer schreef op 05 September 2003 @ 13:48:
[...]
Dit kun je op zich wel doen, maar de lucht word met die Xeon's doorgaans niet voor niets door die koelblokken geperst, dan zou je zlf een creatieve airduct moeten maken die 100% van de luchtstroom van een van je fans ook inderdaad door de koelribben geleidt...
naja eerst maar eens klooien met linux temp/rpm uitlezen van fans enzo
daarna fanmates op die coolers van de xeons hangen
trouwens paar pics van mijn kast/fans :

zitten dus 2 van die 8cm fans vlak voor mijn cpu's
(en voor die 8cm fans zitten de hd's)

kast vanaf de voorkant

en vanaf boven
[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 05-09-2003 14:01 ]
Het staat wel in de handleiding van mijn Boxed Xeon'shmms vraag ik me toch af hoe ik ze zo kan monteren, of ik mis wat plastic erbij
Zie ook http://www.intel.com/support/processors/xeon/intnotes.htm
Je hoeft enkel de fan los trekken, de duct losmaken, het plastic plaatje bovenop de heatsink verwijderen en tenslotte de fan bovenop monteren
Overigens kun je de Xeon's ook makkelijk passief koelen met een goeie airflow. Schakel de fans eens uit en zie toe hoe warm ze worden. Zolang het stressed onder de 60~70 graden zit en de Xeon's zichzelf niet terugklokken, dan zit je gebeiteld en kun je de fans verwijderen
[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 05-09-2003 14:01 ]
'Updated November 2002'BalusC schreef op 05 september 2003 @ 14:00:
[...]
Het staat wel in de handleiding van mijn Boxed Xeon's
Zie ook http://www.intel.com/support/processors/xeon/intnotes.htm
hmms ik heb mijn cpu's al sinds september 2002
dus dat kan het misschien zijn
hmms en dat artikel doorlezend :
With the new PWT, the RM needs to be installed in much the same way as the old ones. There are 4 screw holes in the RM which must be aligned to the same holes in the board and chassis as the 2-piece RM's.

Figure 5: Installing the Legacy Retention Mechanism
volgens mij heb ik dus die legacy RM
New PWT Installation
With the new PWT, the fan can be mounted on the side or on the top of the main housing
en dus niet met de versie die ik heb...
gaan we binnenkort dus eens proberenOverigens kun je de Xeon's ook makkelijk passief koelen met een goeie airflow. Schakel de fans eens uit en zie toe hoe warm ze worden. Zolang het stressed onder de 60~70 graden zit en de Xeon's zichzelf niet terugklokken, dan zit je gebeiteld en kun je de fans verwijderen
eerst even fan/temp monitor proggie fixen
[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 05-09-2003 14:08 ]
Verwijderd
ik ben ook een gelukkige bezitten van een dual xeon (2.4 gig (533), 1 gig ram, 2x 36 gig u320 scsi raid 0, geforce 4) en ben er zeer tevreden mee sinds de kerst 2002.
Ik heb niet alle 11 pagina's gelezen, maar zag dat het hierboven om (stille) koelers gaat. Dat was ook 1 van mijn voornaamste zorgen bij de aanschaf zo vlak voor de kerst. Ik heb toen van alles bekeken, maar uiteindelijk besloten om een all-in complete bak bij Dell te kopen (ook ivm met PC-Prive project waar dat ding in viel). Ik heb nog nooit zo'n goede hardware aankoop gedaan !!
Ik heb nl. al aardig wat bakken zelf inelkaar geschroefd (vanaf de 386 ongeveer) en wilde m eigenlijk weer zelf maken. Ik baalde echter van het enorme lawaai van mijn Alpha koeler op mijn T-bird en daar wilde ik perse vanaf. Met zelfbouw was het met nooit (!) gelukt om zo'n supersysteem als dat Dell silentpc (ofzoiets) te maken, je hoort dat ding nauwelijks, of ie nou staat te stressen op 3d max of gewoon idle is, hij maakt minder lawaai dan de p4 2.4gig (=server) met standaard koeler die ernaast staat. Ik weet wel dat ik niet meer zelf ga schroeven maar volgende x weer kies voor zo'n silent smp systeem van dell .. aanrader ! (en ja je betaalt vast wat meer .. so what .. dat gevoel dat je je pas realiseert in wat voor teringherrie je hebt gezeten als je je pc afsluit en alleen die fluittoon nog in je kop overblijft, wil ik absoluut niet meer.)
Ik heb niet alle 11 pagina's gelezen, maar zag dat het hierboven om (stille) koelers gaat. Dat was ook 1 van mijn voornaamste zorgen bij de aanschaf zo vlak voor de kerst. Ik heb toen van alles bekeken, maar uiteindelijk besloten om een all-in complete bak bij Dell te kopen (ook ivm met PC-Prive project waar dat ding in viel). Ik heb nog nooit zo'n goede hardware aankoop gedaan !!
Ik heb nl. al aardig wat bakken zelf inelkaar geschroefd (vanaf de 386 ongeveer) en wilde m eigenlijk weer zelf maken. Ik baalde echter van het enorme lawaai van mijn Alpha koeler op mijn T-bird en daar wilde ik perse vanaf. Met zelfbouw was het met nooit (!) gelukt om zo'n supersysteem als dat Dell silentpc (ofzoiets) te maken, je hoort dat ding nauwelijks, of ie nou staat te stressen op 3d max of gewoon idle is, hij maakt minder lawaai dan de p4 2.4gig (=server) met standaard koeler die ernaast staat. Ik weet wel dat ik niet meer zelf ga schroeven maar volgende x weer kies voor zo'n silent smp systeem van dell .. aanrader ! (en ja je betaalt vast wat meer .. so what .. dat gevoel dat je je pas realiseert in wat voor teringherrie je hebt gezeten als je je pc afsluit en alleen die fluittoon nog in je kop overblijft, wil ik absoluut niet meer.)
Ik heb niet alle 11 pagina's gelezen
offtopic:
subtiele hint: zet in user preferences het maximaal aantal berichten per pagina op 100, dat leest dan wat vlotter/makkelijker
subtiele hint: zet in user preferences het maximaal aantal berichten per pagina op 100, dat leest dan wat vlotter/makkelijker
[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 05-09-2003 14:28 ]
Anandtech: Asus PC-DL Deluxe: 875 with Dual Xeons
Jammer dat overklokking te wensen overlaat
Jammer dat overklokking te wensen overlaat
Final Words
The Asus PC-DL is a product that both excites and disappoints. As the first in what will likely be a long line of Xeon 875 boards, we are very excited about where this branch of development is headed. There is a lot of promise in the prospect of Dual 800FSB Xeons. It is also easy to get excited about the idea of a future PC-DL BIOS upgrade with the full range of tweaking and overclocking options we have today on another Asus Canterwood board — the P4C800-E. When we see how well the Dual-Xeon is executed and how stable the current PC-DL is with two Xeon 3.06 1Mb Cache processors, it makes us hopeful about what is coming.
On the other hand, if we take a close look at the current PC-DL as it exists today, it is hard not to be disappointed. Overclocking options consist of only a very modest FSB adjustment and multipliers that can only be adjusted down on 3.06 processors. There is no PCI/AGP lock, so even these modest options perform poorly. Perhaps worst of all, the modest overclocking options are turned off when any SATA drive is attached to the PC-DL and SATA is enabled in the BIOS.
We also have reservations about where Dual Xeon will really go in the competition with Opteron and Athlon64. There are things that could be better in the execution of Opteron/Athlon64, but one area no one questions is that Opteron scales much better than Xeon. As Anand Shimpi showed in his April launch review of the Opteron, the Opteron CPU gains almost 24% in performance in the move from 1 to 2 CPUs while Xeon gains just 11.4%.
With a single Opteron 2.0GHz already very competitive in most areas with this Dual-Xeon setup, we would expect Dual Opteron to dramatically out-perform this Dual-Xeon setup as we move ahead.
In the things it does very well — Media Encoding and Multimedia Content Creation — the Asus PC-DL is easy to recommend. Also, as a fast workstation or a cost-effective SOHO server, the PC-DL would be a very good choice. However, as a gaming platform or Computer Enthusiasts “brag” box, the Asus PC-DL has a long way to go. The promise is certainly there, but the hardware needs to evolve with Xeons competitive with current Pentium 4 processors. Asus also needs to work on the tweaking and overclocking options, to bring them to the level that will genuinely excite gamers and enthusiasts. Perhaps they can do that with a BIOS upgrade. We certainly hope so.
Is dit nou hetzelfde retention mechanisme als van de Socket 423 een paar jaar terugDDX schreef op 05 September 2003 @ 14:04:
[...]
'Updated November 2002'
hmms ik heb mijn cpu's al sinds september 2002
dus dat kan het misschien zijn
hmms en dat artikel doorlezend :
With the new PWT, the RM needs to be installed in much the same way as the old ones. There are 4 screw holes in the RM which must be aligned to the same holes in the board and chassis as the 2-piece RM's.
Figure 5: Installing the Legacy Retention Mechanism
volgens mij heb ik dus die legacy RM
New PWT Installation
With the new PWT, the fan can be mounted on the side or on the top of the main housing
en dus niet met de versie die ik heb...
[...]
gaan we binnenkort dus eens proberen
eerst even fan/temp monitor proggie fixen
[ Voor 3% gewijzigd door Lennieboy83 op 06-09-2003 13:52 ]
Ik heb hem van hem van vrijdag binnen, moet alleen wachten op mijn voeding 
Maar zal daar na wel mijn ervaringen hier posten.
Maar zal daar na wel mijn ervaringen hier posten.
@Professor_Botje: Ik heb de Tyan Thunder i7505. Al een half jaar. Tot nu toe heb ik er maar 1 Xeon in zitten. Het is niet het snelste bord en je kunt geen mem-timings instellen, maar nog geen crash gehad. Ik heb er PC2700 CAS2 geheugen in zitten en als het goed is gebruikt het bord gewoon de timings die daarbij horen.
Het enige wat me opviel is dat een aantal chips wel erg heet worden (SCSI chip, PCI-X chip en de power convertors). Ik heb waterkoeling, dus misschien ligt het aan de verminderde airflow in m'n kast.
Wat volgens mij wel beter gemogen had:
- langere SCSI kabel met meer connectors, je krijgt een 30cm kabel erbij met 3 connectors+terminator. Net genoeg voor 2 HDDs dus.
- Er zit geen convertor 68p->50p bij, dus een CD-ROM aansluiten kun je out-of-the-box wel vergeten.
/edit: ik heb er een 460W EPS voeding bij, dus of een ATX gaat werken weet ik niet.
Het enige wat me opviel is dat een aantal chips wel erg heet worden (SCSI chip, PCI-X chip en de power convertors). Ik heb waterkoeling, dus misschien ligt het aan de verminderde airflow in m'n kast.
Wat volgens mij wel beter gemogen had:
- langere SCSI kabel met meer connectors, je krijgt een 30cm kabel erbij met 3 connectors+terminator. Net genoeg voor 2 HDDs dus.
- Er zit geen convertor 68p->50p bij, dus een CD-ROM aansluiten kun je out-of-the-box wel vergeten.
/edit: ik heb er een 460W EPS voeding bij, dus of een ATX gaat werken weet ik niet.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 09-09-2003 21:25 . Reden: voeding commentaar ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
By the way:
Van de Tyan Tiger i7505 (S2866) is nu een (beta) bios te downen van de tyan site waarmee je de timings wél kan aanpassen. Ik heb het nu al een tijdje draaien op 2-2-2-5 (met Kinston DDR333 repen).
Van de Tyan Tiger i7505 (S2866) is nu een (beta) bios te downen van de tyan site waarmee je de timings wél kan aanpassen. Ik heb het nu al een tijdje draaien op 2-2-2-5 (met Kinston DDR333 repen).
Weet iemand overigens wat het beste alternatief is voor de standaard koelpasta die bij de Boxed Xeon's zit? Ik wil nog wel eens CPU's verplaatsen voor tests en doe er altijd nieuwe pasta op, maar dan ben je snel door de standaard tubetjes heen en ik heb Arctic Alumina als alternatief gebruikt maar had sterk de indruk dat mijn temps daarna nogal wat hoger lagen (Alle andere type CPU's waar ik mee werk worden er koeler op ,dus ik verwacht niet dat het aan mijn manier van koelpasta gebruik zal liggen...)
En nog een vraagje, een 20+8+4 voeding, is dat eentje die je als 20+4=24 & 8 kunt plaatsen op een 24+8 bord, of zit je dan aan 20+8 op dat soort borden?
En nog een vraagje, een 20+8+4 voeding, is dat eentje die je als 20+4=24 & 8 kunt plaatsen op een 24+8 bord, of zit je dan aan 20+8 op dat soort borden?
[ Voor 15% gewijzigd door Kippenijzer op 03-10-2003 14:40 ]
Zijn er al mensen met asus pc-dl ervaringen? Ben echt aan t sparen voor zo'n configuratie.
Maar hoor verschillende dingen over t board. En denken jullie dat de prijzen van de xeon procs nog verder naar beneden zal gaan?
Maar hoor verschillende dingen over t board. En denken jullie dat de prijzen van de xeon procs nog verder naar beneden zal gaan?
Verwijderd
Ik heb sinds 2 weken de Asus PC-DL met 2x een 2,4ghz HTT. Moet zeggen dat het een superstabielbord is, ook lekker zijn de 4 SATA poorten en de GLan. Ik werk regelmatig met Studio 8 en het renderen gaat ruim 3x zo snel als met mijn vorige config (XP2000+).
Bij mij werkt de PC-DL ook goed.
Ik heb alleen een probleem.
Ik kan niet meer in mijn bios? Ik heb dit nadat ik mijn harde schijven op raid0 heb ingesteld.
Het lukte niet met bios 1001 en ook niet met bios 1002.
Ik kom er wel in maar hij loopt bij het eerst bios scherm gewoon vast.
Ik heb alleen een probleem.
Ik kan niet meer in mijn bios? Ik heb dit nadat ik mijn harde schijven op raid0 heb ingesteld.
Het lukte niet met bios 1001 en ook niet met bios 1002.
Ik kom er wel in maar hij loopt bij het eerst bios scherm gewoon vast.
Ik overweeg hier zelf ook inderdaad om voor mijn werkstation dit bord te kopen, zeker gezien ik nog 2 2,0GHz CPU's (512kb) heb liggen. Owkee, dan wordt het bord niet ten volste gebruikt, maar het is tijdelijk een goedkopere oplossing. Dit dan ter vervanging van mijn huidige 2400+. Ik ben er alleen nog net niet 100% uit of mijn CPU's ook htt hebben. Intel is hier niet te expliciet over in zijn info, en als ik balusc infopagina mag geloven zijn alle 512kb L2 cache Xeon's vanaf de 2GHz HTT enabled, en zou ik dus gebakken moeten zitten
Verwijderd
Volgens deze tabel op de intel site, hebben de modellen vanaf 1,8ghz met 512kb HTT. Je moet het dan wel aanzetten in de bios van je moederbord.
Het Asusbord overclockt wel lekker, op het moment draaien mijn Xeon´s op 2,66Ghz (18*148) perfect stabiel. Hij start ook goed op wanneer de fsb op 150 staat, maar dan heb ik geen geluid meer
Het Asusbord overclockt wel lekker, op het moment draaien mijn Xeon´s op 2,66Ghz (18*148) perfect stabiel. Hij start ook goed op wanneer de fsb op 150 staat, maar dan heb ik geen geluid meer
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 20:28 . Reden: typo ]
Weet iemand hoe het kan dat mijn bios vast loopt heb nog geen oplossing gevonden
Idioteque: ik neem aan dat je al eens hebt geprobeerd om alle schijven los te koppelen. Het BIOS te resetten en vervolgens opnieuw te kijken of je in het BIOS kunt komen.
Hans van Zijl
Ja het werkt wel als ik de schijven los haal of als ik het bios reset.
Maar als ik dan alles de instellingen op raid zet loopt mijn bios weer vast als ik erin wil komen.
Maar als ik dan alles de instellingen op raid zet loopt mijn bios weer vast als ik erin wil komen.
Idioteque: ik weet niet of dit nog wel in dit draadje thuishoort (zo niet dan zal een modje wel gaan piepen
)
Maar goed, ik heb sinds gisteren ook een PC-DL deluxe met 2x SATA. Ik kan het probleem niet repliceren. Zowel de Intel RAID als de Promise RAID functies werken OK en met beide functies geactiveerd kan ik in het BIOS komen. Ik heb BIOS 1.02. het is dus geen seriematig probleem.
Je zegt dat je wel het bios kunt benaderen als er geen schijven aanhangen. Heb je al eens geprobeerd om de bekabeling van je schijven te vervangen of 2 andere schijven te proberen (hmm, de kans dat je reserve schijven hebt liggen is natuurlijk niet erg groot
).
Stuur ASUS eens een mailtje wellicht dat het probleem daar bekend is. Je geeft niet voor niet 300 pleuro's uit voor een MOBO daar mag best wel wat service aan vast zitten.
Maar goed, ik heb sinds gisteren ook een PC-DL deluxe met 2x SATA. Ik kan het probleem niet repliceren. Zowel de Intel RAID als de Promise RAID functies werken OK en met beide functies geactiveerd kan ik in het BIOS komen. Ik heb BIOS 1.02. het is dus geen seriematig probleem.
Je zegt dat je wel het bios kunt benaderen als er geen schijven aanhangen. Heb je al eens geprobeerd om de bekabeling van je schijven te vervangen of 2 andere schijven te proberen (hmm, de kans dat je reserve schijven hebt liggen is natuurlijk niet erg groot
Stuur ASUS eens een mailtje wellicht dat het probleem daar bekend is. Je geeft niet voor niet 300 pleuro's uit voor een MOBO daar mag best wel wat service aan vast zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door jwpmzijl op 12-10-2003 13:02 . Reden: typo's ]
Hans van Zijl
Kun je misschien precies zeggen hoe je SATA Mode heb staan en de On-chip serial ATA?
Ik heb bij SATA Mode raid in gesteld en bij On-chip Serial ATA heb ik op Enhanced Mode staan.
Ik heb bij SATA Mode raid in gesteld en bij On-chip Serial ATA heb ik op Enhanced Mode staan.
Ik gebruik nu de promise controller voor mijn raid0. BIOS-instellingen:
Advanced -> Integrated peripherals -> Onchip IDE device -> onchip serial ATA uitgeschakeld
Advanced -> Integrated peripherals -> Onboard device -> onboard Promise controller enabled
Advanced -> Integrated peripherals -> Onboard device -> Operating mode RAID
Advanced -> Integrated peripherals -> Onchip IDE device -> onchip serial ATA uitgeschakeld
Advanced -> Integrated peripherals -> Onboard device -> onboard Promise controller enabled
Advanced -> Integrated peripherals -> Onboard device -> Operating mode RAID
Hans van Zijl
Oke bedankt man dit was de oorzaak 
Heb de promise controller ook gebruikt voor raid0 en nu doet hij het.
Heb de promise controller ook gebruikt voor raid0 en nu doet hij het.
Idoteque: en ieder ander die de PC-DL deluxe heeft of wil aanschaffen.
Op 2cpu.com loopt een draadje speciaal voor dit mobo. Daarin wordt gesproken over o.a. de INTEL raid problematiek en freeze van het BIOS. Wat belangrijk is. Er is sprake van een beta 1.03 bios waarmee een groot deel van de problemen opgelost wordt. Ik hoop dat ook mijn probleem met meerdere videokaarten die niet kunnen initialiseren vanwege resource conflicten (i.c. 9560 + G450PCI) in het nieuwe bios opgelost is. Release datum van het bios is nog niet bekend (zoals men zegt: "it's finished when it's finished").
http://forums.2cpu.com/sh...&perpage=100&pagenumber=6
Op 2cpu.com loopt een draadje speciaal voor dit mobo. Daarin wordt gesproken over o.a. de INTEL raid problematiek en freeze van het BIOS. Wat belangrijk is. Er is sprake van een beta 1.03 bios waarmee een groot deel van de problemen opgelost wordt. Ik hoop dat ook mijn probleem met meerdere videokaarten die niet kunnen initialiseren vanwege resource conflicten (i.c. 9560 + G450PCI) in het nieuwe bios opgelost is. Release datum van het bios is nog niet bekend (zoals men zegt: "it's finished when it's finished").
http://forums.2cpu.com/sh...&perpage=100&pagenumber=6
[ Voor 5% gewijzigd door jwpmzijl op 13-10-2003 01:55 ]
Hans van Zijl
Na een tijdje wikken en wegen heb ik besloten een dual Xeon te kopen.
Nu heb ik gekozen voor de volgende setup:
ASUS PC-DL
(2x) Intel Xeon 3,06Ghz 512KB Cache 533MHz FSB
1GB Corsair TwinX1024-3700PT
(2x) WD Raptor 10.000rpm in raid0 (ICH5-R)
(4x) Seagate 7200.7 Plus (120GB 8MB Cache) (Opslag)
ASUS V9560 VS (Voor Dual DVI-D)
(2x) Samsung SyncMaster 172T
de rest is niet zo interresant denk ik.
(Even over het geheugen: Voordat mensen een opmerking plaatsen over het PC3700: Dat had ik nog liggen, het is dus niet aangeschaft voor overclocking o.i.d.)
Nu vroeg ik me alleen af welk bevestigingsmechanisme ik het beste kan gebruiken.
Ik heb namelijk de Legacy en de PWT RM's bijgeleverd gekregen(legscy bij het mobo en de PWT bij de CPU's)
De Legacy cpu bevestiging

of de "nieuwe" PWT RM's
Ik kan niet goed zien of BalusC de "legacy" RM's of de PWT RM's gebruikt.
Het lijkt wel of hij de "legacy" RM's gebruikt.
Kan iemand mij uitleggen of er verschil in zit kwa stabiliteit o.i.d.
Welke mogelijkheid kan ik het beste gebruiken?
Ik ben ook erg benieuwd welke mogelijkheid BalusC heeft gebruikt.
En dan heb ik nog een laatste vraag:
Zou het veel uitmaken of ik 4x 512MB PC2700 ECC gebruik of NON-ECC ?
Het gaat hier om workstationgebruik.
Nu heb ik gekozen voor de volgende setup:
ASUS PC-DL
(2x) Intel Xeon 3,06Ghz 512KB Cache 533MHz FSB
1GB Corsair TwinX1024-3700PT
(2x) WD Raptor 10.000rpm in raid0 (ICH5-R)
(4x) Seagate 7200.7 Plus (120GB 8MB Cache) (Opslag)
ASUS V9560 VS (Voor Dual DVI-D)
(2x) Samsung SyncMaster 172T
de rest is niet zo interresant denk ik.
(Even over het geheugen: Voordat mensen een opmerking plaatsen over het PC3700: Dat had ik nog liggen, het is dus niet aangeschaft voor overclocking o.i.d.)
Nu vroeg ik me alleen af welk bevestigingsmechanisme ik het beste kan gebruiken.
Ik heb namelijk de Legacy en de PWT RM's bijgeleverd gekregen(legscy bij het mobo en de PWT bij de CPU's)
De Legacy cpu bevestiging

of de "nieuwe" PWT RM's
Ik kan niet goed zien of BalusC de "legacy" RM's of de PWT RM's gebruikt.
Het lijkt wel of hij de "legacy" RM's gebruikt.
Kan iemand mij uitleggen of er verschil in zit kwa stabiliteit o.i.d.
Welke mogelijkheid kan ik het beste gebruiken?
Ik ben ook erg benieuwd welke mogelijkheid BalusC heeft gebruikt.
En dan heb ik nog een laatste vraag:
Zou het veel uitmaken of ik 4x 512MB PC2700 ECC gebruik of NON-ECC ?
Het gaat hier om workstationgebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door M289 op 27-10-2003 22:04 ]
Check mijn Tweakers.net fotoalbum:
http://www.tweakers.net/gallery/16810/fotoalbum/?MapID=771

Zoals je op de bovenstaande foto's kan zien, heb ik de meegeleverde Legacy RM's niet gebruikt en PWT RM's erop geschroefd. Anders kan ik de meegeleverde fans namelijk niet erop monteren
Wat betreft geheugen: ik gebruik ook ECC geheugen, echter ik heb ECC uitgeschakeld in de BIOS. Ik had ECC puur voor testdoeleinden gekozen (om een beetje mee te pielen, testen, benchmarken, vergelijken, etc)
http://www.tweakers.net/gallery/16810/fotoalbum/?MapID=771

Zoals je op de bovenstaande foto's kan zien, heb ik de meegeleverde Legacy RM's niet gebruikt en PWT RM's erop geschroefd. Anders kan ik de meegeleverde fans namelijk niet erop monteren
Wat betreft geheugen: ik gebruik ook ECC geheugen, echter ik heb ECC uitgeschakeld in de BIOS. Ik had ECC puur voor testdoeleinden gekozen (om een beetje mee te pielen, testen, benchmarken, vergelijken, etc)
[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 27-10-2003 22:24 ]
Ja nu zie ik het. Ik kon die plaatjes eerst niet vinden. (ik zal er wel overheengekeken hebben
)
Maakt het nu nog veel verschil in stabiliteit of je het ECC aan zet of uit?
Het ECC geheugen is namelijk wel +/- 35 euro duurder dan NON-ECC geheugen.
Als het ECC geheugen het systeem echt stabieler maakt. ( de performance loss niet meegerekent, maar dat is toch maar 1 a 2 % verschil) dan heb ik de meerprijs er wel voor over maar als jij zegt dat het niets uitmaakt dan gaan we natuurlijk voor de lagere prijs
(ons bient zuunig
)
Maakt het nu nog veel verschil in stabiliteit of je het ECC aan zet of uit?
Het ECC geheugen is namelijk wel +/- 35 euro duurder dan NON-ECC geheugen.
Als het ECC geheugen het systeem echt stabieler maakt. ( de performance loss niet meegerekent, maar dat is toch maar 1 a 2 % verschil) dan heb ik de meerprijs er wel voor over maar als jij zegt dat het niets uitmaakt dan gaan we natuurlijk voor de lagere prijs
Ik heb nog nooit last gehad van instabiliteitsproblemen
Trouwens, een PC die de hele tijd instabiel is zou ik zo het raam uitgooien. Da's namelijk geen PC meer.
ECC is leuk voor die ene beetje extra zekerheid in bijvoorbeeld critical mission servertjes. In een desktopenvironment is het een beetje overbodig, maar dat ben ik
ECC is leuk voor die ene beetje extra zekerheid in bijvoorbeeld critical mission servertjes. In een desktopenvironment is het een beetje overbodig, maar dat ben ik
[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 27-10-2003 23:24 ]
Hartelijk bedankt voor je hulp.
Ik wardeer jouw mening altijd zeer. (zal wel iets met ervaring te maken hebben
)
Ik ga dan ok maar voor NON-ECC geheugen.
weet iemand of het geheugen van crucial een beetje te vertrouwen is?
Is het een goed merk geheugen of kan ik beter voor Corsair (Value of non-Value) gaan?
Ik wardeer jouw mening altijd zeer. (zal wel iets met ervaring te maken hebben
Ik ga dan ok maar voor NON-ECC geheugen.
weet iemand of het geheugen van crucial een beetje te vertrouwen is?
Is het een goed merk geheugen of kan ik beter voor Corsair (Value of non-Value) gaan?
PMG FAQ - Welk merk geheugen moet ik nemen?
Crucial is een van de A-merken en het levert zowat levenslang garantie op hun producten: http://www.crucial.com/uk/company/riskfree.asp Zeker een van de aanraders
Crucial is een van de A-merken en het levert zowat levenslang garantie op hun producten: http://www.crucial.com/uk/company/riskfree.asp Zeker een van de aanraders
Gisteren zag ik dat de prijzen van de Intel procs naar beneden gaan behalve die van de XEONs. Weet iemand of dit jaar de XEON procs ook nog naar beneden gaan?
Ik heb ook een Dual Xeon systeem alles loopt heerlijk. Ik wilde hem verkopen, ik kan datgene wat ik wil doen ( gamen en DVD decrypten en branden ) ook op een ander systeem.
Dit is de advertentie http://www.tweakers.net/aanbod/115673
Nu wilde ik dus eigenlijk weten of het wel direkt verstandig is om alles te verkopen, games gebruiken die 2 processoren toch niet, alleen DPC doet dat wel. Als ik moet gaan voor een Athlon64 ( het os ondersteunt het bij lange na ook al allemaal niet dat 64bits gedoe ) Kan ik dan beter een P4 3.2Ghz nemen of toch een Athlon64, ik kon geen benchmark vinden op de FP.
Dit is de advertentie http://www.tweakers.net/aanbod/115673
Nu wilde ik dus eigenlijk weten of het wel direkt verstandig is om alles te verkopen, games gebruiken die 2 processoren toch niet, alleen DPC doet dat wel. Als ik moet gaan voor een Athlon64 ( het os ondersteunt het bij lange na ook al allemaal niet dat 64bits gedoe ) Kan ik dan beter een P4 3.2Ghz nemen of toch een Athlon64, ik kon geen benchmark vinden op de FP.
Freelance tweaker
Ik denk dat je je meer zou moeten afvragen of je de enorme afschrijving die je bij verkoop nu gaat doen op zo'n systeem wel voor lief moet nemen, als je nieuwe systeem niet direct veel meer snelheid zal bieden. Tenzij elke fps voor je telt, lijkt het me gewoon raadzaam je voor je kop te slaan zo'n duur systeem gekocht te hebben, en er pas daarna achter komen dat je er toch weinig aan hebt, terwijl het ding in de verkoop nog hooguit 75% van de originele prijs op zal leveren.... Laat staat de vraag _of_ je er een koper voor vind die het 2e hands wil kopen voor die prijs...
just my €0,02 dus... Ik hoop het voor je, maar zou er toch echt nog eens goed over na gaan denken... Bied hem anders te ruil aan, met enige goede wil ben je hem dan _en_ sneller kwijt, _en_ krijg je in verhouding voor minder geld meer systeem ervoor terug...
just my €0,02 dus... Ik hoop het voor je, maar zou er toch echt nog eens goed over na gaan denken... Bied hem anders te ruil aan, met enige goede wil ben je hem dan _en_ sneller kwijt, _en_ krijg je in verhouding voor minder geld meer systeem ervoor terug...
Thanks, het zwermt in ieder geval al van de mails met interesse. Afschrijving is jammer maar helaas, en toch mijn eigen schuld. De vraag is dus nu, een athlon64 of een P4 3200Mhz.Kippenijzer schreef op 28 October 2003 @ 18:42:
wijze raad.
Freelance tweaker
Dit topic is gesloten.