Zo,
op aanraden van BalusC ook maar eens een post op de dual xeon ervarings pagina. Waarschuwing: ik ben vrij langdradig.
Na jaren geknutsel met moederborden en soldeeraparaten, heb ik deze keer maar eens besloten om niet te veel te OC'en, maar eens gewoon veel geld uit te geven en het zo te regelen

. Voor mij is dat op dit moment niet zo'n probleem, want het valt binnen de bedrijfsmiddelen o-), dat scheelt zo snel al zo'n 71% op de kosten (19% BTW, 52% inkomstenbelasting, tel ik de afschrijving nog niet mee)
Zo kan je nog eens wat kopen uit de pot van mijn bedrijf in strategisch ICT advies, maar tijdens mijn privé uren dus computer knutselaar.
Mijn vorige systeem was al een dual pentium (nu dankbaar zijn diensten aan het verlengen als webserver voor mijn bedrijf: ASUS P2B-D, dual PIII 700 MHz, 512 PC100, Adaptec AAA-131U2 met 2 x 4,3 GB 10K U2W schijven (RAID 0), Geforce 256 DDR, gesoldeert naar een Geforce Quadro, Sounblaster PCI128, 1 IDE schijf 10 GB, 1 Plextor Writer 12812 SCSI, plextor 24x, en een pioneer slotin 6xDVD spelertje), en na die ervaring kan ik niet meer zonder, dat systeem bleef blazen, na 4 jaar trouwe dienst (en 1 upgrade van 250 naar 700 MHz), blijft hij een trouwe kameraad die zachtjes in de serverkast zoemt en mijn klanten mijn website voortovert. (W2K SP3, Domino 5, IIS FTP)
Alles draaide prima, alleen de allerlaaste spelen leverde weleens vertraging op

. vandaar de behoefte voor de nieuwe techniek.
Na rond gekeken te hebben binnen nederland bij de webwinkels en wat previews van de chipset te hebben gelezen had ik gekozen voor de Tyan Thunder i7505 als kloppend hart, dit vanwege de Placer chipset (dual DDR), en
Dual Xeon en een AGP Pro slot 8X. (Ik werk veel met 3ds ontwerp programma's en graphische programma's, wat ook liefde voor dual Processors verklaart.) Ik heb ook AMD overwogen, maar met de dual DDR support, HT vanaf 2,4 GHz op the Xeon en de vele opties op deze chipset, was ik toch verkocht.
Belangrijkste: XEON DP zijn bijna net zo duur als Pentium 4's en zeker goed in het concuren tegen AMD. Goed het moederbord kost wat, maar daar krijg je veel voor terug.
Waarom de tyan en niet een andere beter overclockbaar bord: Niet veel beschikbaar, en ik hoefde niet perse te overclocken, tevens staat TYAN bekend om zijn stabiliteit.
De rest van de onderdelen: 2xXEON 4, 2,8 GHz 533 MHz FSB, HT enabled en niet de 3,06 GHz (weinig leverbaar, prijsverschil toch een doorn in het oog, zelfs als je niet op de centen let

.
Daarnaast gezocht naar degelijk maar snel PC2100 Geheugen (kan niet sneller omdat het met de FSB meeloopt) gevonden: Kingston met CL2. 2x512 MB. zodat ik later als ik het nodig heb nog 2 reepjes kan kopen.
Harde schijven na vele reviews 2x de Maxtor 80GB 8MB 7200rpm liquid bearing gekozen: stil, grote cache en uitstekende benchmarks op dat moment. Waarom 2x een 80GB schijf en niet 1 grote schijf: Workload verspreiding: door je zware applicaties op een andere schijf te plaatsen dan je pagefile en je OS en ook de werkdirectories van deze applicaties daarvan af te houden heb je veel meer performance met je schijven. (Op dit moment ben ik nog niet 100% tevreden met IDE< maar eerst eens een additionele IDE kabel kopen en de schijven op de twee verschillende IDE porten plaatsen, inplaats van aan 1 kabel, mocht dat niet helpen ga ik misschien toch op zoek naar SCSI)
laatse opmerking btrefd grote schijven: leuk voor data opslag en sequentieel lezen, maar in vergelijking met meerdere kleintjes zonde. Dit komt door het aantal platters en koppen verhouding. -> 1 Grote schijf zeg 5 platters met 6 koppen kan nooit op tegen 4 kleine schijven met 3 platters en 4 koppen, zeker niet als ze in RAID 0 staan. zoektijden worden veel korter met "kleinere" platters en meer koppen.
Voor de grafische toepassingen na jaren nVidea overgestapt naar ATI 9700 PRo 128 MB van hercules (gebruik wel ATI 3.2 reference drivers, al die andere zooi hoef ik niet van de producenten

).
Na jaren plextor gebruik weer gekozen voor plextor, echter deze keer een IDE uitvoering, Plextor 48/24/48A writer in het zwart, en een freecom 12 speed DVD (beetje merkloos, maar was de eerste de beste die ik in het zwart kon vinden, gebruik hem toch niet veel).
Kast Chieftec, Blue miditower, want hier paste het SSI form factor board ook in (12"x13").
Beejte miskoop is de voeding: volgens de leverancier een volledige EPS12V voeding voor dit moederbord, maar mist de connector voor AGP pro en is tevens te vergelijken met een Boeing 747 die aan het taxien is. (HP2-6460P-universal power supply voor Tyan boards, weet het merk dus nu ook niet, 460Watt die je ook nodig hebt met zulke stroomvreters).
Ben dus nog op zoek naar een EPS voeding met AGP Pro power connector (AUX) die stil is en krachtig genoeg (=>460 Watt).
Daarnaast ook al eens aangeschaft:
Audigy 2 Player
Creative 6700 speaker set.
Canon lide 50 scanner USB 2.0
Logitech draadloos toetsenbord deluxe zwart.
Logitech MX700 draadloos IR muisje.
Logitech 300 Pro Webcam zit er ook aanvast en als laaste HP laserjet 1100.
(bijna vergeten, maar toch nog aangeschaft om bios te kunnen uploaden en SCSI controllers te kunnen configureren, als die er komen: een zilvere diskdrive sony 1.44 bla bla)
Als beeldbuis voldoet voorlopig nog mijn oude CTX 970Pro 19", draaiende in 1600x1200. Zit wel al te gluren naar TFT monitor, maar die moet minimaal 1600x1200 kunnen gaan draaien en die zijn er nog niet zoveel in een redelijke prijs met DVI. (Ben wel aan het rondcirkelen om de sony P232 23" 1920x1200 screen, maar daar mogen nog wel een paar eurootjes en milliseconden vanaf, al hoewel hij er vandaag prachtig bijstond in de winkel)
Nu komen we eindelijk bij de ervaring:
Het in elkaar knutselen.
Schroevendraaiers gepakt, alle verpakkingen open gedaan. eerste probleem: verkeerde XEON versie: koeling voor een 1U behuizing -> geen ventilator. Oplossing: ventilator bijgekocht, gelukkig heeft de Xeon termo control en brandde die niet door bij de eerste boot

.
Affijn alles netjes geïnstalleerd en memtest gestart: het gehele geheugen kapot.

Nieuwe MemTest versie gedownload: geheugen helemaal 100% in orde

Windows XP SP1 INTL in de DVD drive geflikkerd (DVD omdat die constante doorvoer heeft en er nogal wat data over gepompt moet worden, gaat net iets sneller als een CD drie).
Windows XP komt netjes op. (en snel dat ben ik niet gewend, zker niet als je normaal op je SCSI controllers moet wachten).
Drivers geïnstaleerd: INF installation utility4.30.iets alpha

, IAA 1.2.2, IntelPRo Gigabit Ethernet controller (onboard)
-> Windows Update eerst doorlopen om alle patches op te halen.
Audigy software (van CD), ATI 3.1 driver gedowload en geïnstalleerd.
Alle applicaties er op gepompt in een klein uurtje (Office, Internet Tools, Lotus Notes, Antivirus, FireWall, 3D programma's, 2D programma's, etc...).
Eerste testen met 3dsmax: Fantastisch: 4 threads tegelijkertijd aan het werk voor me, renderen wordt zo bijna kinderspel!.
Even de hitte opvoeren en wat meer applicaties opstarten, no problemo.
Het systeem draait heerlijk en zoevend door alles heen, mijn grootste schok was C&C Generals, dit ging nu veel te snel, zo kan ik niet meer winnen

.
Later nog een een 3Dmarkje03 gedraaid: 1024x768, 32 bit, niet getweaked of overgeklokt: 4729. Vanuit de forums: nette score voor een niet getweaked systeem.
Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben met het systeem. Ik ben echter wel tegen een aantal puntjes aan gelopen:
1) De versie 1.2.2 van IAA is buggy (time-outs op schijven). de 1.2.3 versie is Prima
2) De eerste 5.x versie van de Intel INF installer waren prut voor de 7505 chipset, de huidige versie die ik gebruik 5.0.1012, draait zonder problemen en de 7505 staan ook weer in de lijst van gesupporte chipset (niet in die eerste 5.x versie, maar daar had ik overheen gelezen, vandaar dat ze dus ook buggy waren, maar ze instaleerde wel en dat vindt ik nou weer stom.)
3) De performance van IDE valt me toch een beetje tegen, ondanks de vele verbeteringen over de jaren, (RPM, doorvoer snelhied, seektimes en cache). Dit kan nog misschien vebeteren, dus ik zal het jullie laten horen als ik mijn "probleem" heb opgelost.
4)
RAAR! Geheugen gebruik van windows XP: Hoort die system cache in de performance tab van de taskmanager op >500 MB te staan? Ik heb bijna alle services gesloopt, draai de W2K look (dus geen themes). En zelfs als ik tijden niks doe gaat deze counter de lucht in.
Voor de rest: I'm a happy trucker en over 4 jaar ga ik weer eens verder kijken, want ik hoop dat deze het ook zo lang gaat uithouden.
genoeg geouweh...,
groetjes,
EYE
p.s. wie heeft mijn nick al gepikt

->
Nuancering: Het is leuk eens iemand tegen te komen met dezelfde nick. Ik heb mijn "EYE" nick al sinds de goede oude tijd dat je de blits maakte met een Amiga, vandaar. HIj is echter niet zo bekend geworden. :`( (p.s. eYe: goeie nicken goede smaak)
[
Voor 5% gewijzigd door
EYE_EYE op 14-05-2003 10:21
]