Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 04 april 2000

Wat misschien interessant is aan de benchmarks van de Pentium 4 Extreme Edition dat er misschien de performance van de prescott is uit af te leiden.

- De Prescott heeft maar 1MB cache tov de P4EE 2MB cache, we kunnen aannemen dat 1MB minder presteert
- De Prescott heeft SSE3, hiervoor dient de software aangepast te worden, dit zijn echt nieuwe opcodes.
- De Prescott heeft HyperThreading2 daarvan kan direct geprofiteerd worden, bij software optimalisatie nog meer. Echter hoef je hier geen grote performance winst van te verwachten (max 5%?)
- De Prescott heeft een groter instruction-trace-cache en een langere pipeline (2 extra stages). Hiervan profiteer een CPU ook maar een paar procent.

Er van uitgaande dat de de Prescott geruchten klopten en de Prescott specificaties nog hetzelfde zijn gebleven >:) (waarom anders de delay?) zat bovenstaande niet echt een grote performance boost geven. Echter denk ik niet, dat Intel een Prescott op 3,2 en 3,4GHz in de markt kan zetten zonder dat deze (marginaal) hoger zal scoren ivm de P4 3,4 EE. Daarbij dient ook rekening gehouden te worden met AMD die op dit moment al 3400+ en FX53 samples heeft rondgaan (de athlon 64 FX wordt door AMD tov de Prescott gepositioneerd).

Bovenstaande is uiteraard allemaal speculatie :) Iemand anders hier een mening over?

The Source wijzigde dit bericht 24-09-2003 01:15 (5%)

Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001

Heel misschien draait hij dus (al dan niet een eigen vorm van) 64bit code. Dat zou een en ander nog kunnen veranderen, maar verder ben ik het wel met je eens, The Source.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Love is in the air
Reg. datum: 09 januari 2002

quote:
The Source schreef op 24 September 2003 @ 01:12:
Wat misschien interessant is aan de benchmarks van de Pentium 4 Extreme Edition dat er misschien de performance van de prescott is uit af te leiden.

- De Prescott heeft maar 1MB cache tov de P4EE 2MB cache, we kunnen aannemen dat 1MB minder presteert
- De Prescott heeft SSE3, hiervoor dient de software aangepast te worden, dit zijn echt nieuwe opcodes.
- De Prescott heeft HyperThreading2 daarvan kan direct geprofiteerd worden, bij software optimalisatie nog meer. Echter hoef je hier geen grote performance winst van te verwachten (max 5%?)
- De Prescott heeft een groter instruction-trace-cache en een langere pipeline (2 extra stages). Hiervan profiteer een CPU ook maar een paar procent.

Er van uitgaande dat de de Prescott geruchten klopten en de Prescott specificaties nog hetzelfde zijn gebleven >:) (waarom anders de delay?) zat bovenstaande niet echt een grote performance boost geven. Echter denk ik niet, dat Intel een Prescott op 3,2 en 3,4GHz in de markt kan zetten zonder dat deze (marginaal) hoger zal scoren ivm de P4 3,4 EE. Daarbij dient ook rekening gehouden te worden met AMD die op dit moment al 3400+ en FX53 samples heeft rondgaan (de athlon 64 FX wordt door AMD tov de Prescott gepositioneerd).

Bovenstaande is uiteraard allemaal speculatie :) Iemand anders hier een mening over?
De P4 Prescott heeft ook een verdubbeling van L1 cache! dus dat levert ook weer prestatie winst op :)

een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Ek een sterke Jerke !!!

ik ben wel benieuwd naar de rpijzen voor de p4 EE.

athlon64 E 499,-
p4 3,2 E 667,-
p4 3,2 EE ?? E 800-1000,- ??

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

quote:
The Source schreef op 24 september 2003 @ 01:12:

De Athlon 64 vervangt op termijn de athlon xP daarna zal 'n 256L2 exemplaar dat overnemen aangezien de huidige athlon64 AMD 2de positie High-end CPU is dus tegen de P4C 3,2 normaal.
De AFX 51 komt tegen de P4EE 3,2 de top CPU van beide.

Als de yields op peil komen dan zakt de Athlon 64 naar beneden komen er ook langzamere zoals de 2800+ en de fX zal dan op schalen misschien de Athlon64 ook en Athlon xP vervangen

AMD steld dus twee reeksen tov Prescott aangezien die met de tijd de Northwood zal vervangen.

En 'n P4EE 3,4 is er toch niet officieel aangekondigd.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

EXtended eXchange
Reg. datum: 01 juni 2001

Schrijf intel nog niet af, de P4EE is IMHO niets anders dan een "tussenpaus". Niemand weet nog in detail wat Prescott gaat brengen. Het zou me niets verbazen dat intel de Yamhill 64 bits extensie uit de hoed zal toveren bij de introductie van de Prescott core.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

iNtel zal 'n eigen x86-64 zo lang mogelijk uitstellen om hun eigen itanium niet voor de voeten te lopen.

De P4EE Prestonia zie ik als een zij sprong aangezien Prescott naad loos van Nortwood
overneemd P"5" 3,4 == P4EE er komen namelijk langzamere en sneller PRescott uit met de tijd. dus denk dat die P4EE vermoedelijk verdwijnd als prescott er is.

Of als top model voor de huidige Northwood 800 mobo platform. Mocht prescott 'n nieuw revisie van mobo nodig hebben.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

EXtended eXchange
Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
SuperG schreef op 24 September 2003 @ 14:40:
iNtel zal 'n eigen x86-64 zo lang mogelijk uitstellen om hun eigen itanium niet voor de voeten te lopen.
Ik denk dat intel weinig keuze heeft als AMD teveel marktaandeel gaat afsnoepen. Dit zou niet de eerste keer zijn. Denk maar eens terug aan het RDRAM verhaal, hoe intel daar ook een 180 graden draai heeft gemaakt naar DDR SDRAM.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Ek een sterke Jerke !!!

Van ace hardware:
quote:
ASUS' overclocking possibilities are quite sober, but we can tell you that there is a special BIOS (not publicly available) that allows you to change the multiplier that seems to be unlocked on our Athlon 64.
MP is nog steeds te veranderen mooi.

quote:
EXX schreef op 24 september 2003 @ 14:45:
[...]
Ik denk dat intel weinig keuze heeft als AMD teveel marktaandeel gaat afsnoepen. Dit zou niet de eerste keer zijn. Denk maar eens terug aan het RDRAM verhaal, hoe intel daar ook een 180 graden draai heeft gemaakt naar DDR SDRAM.

Ze gaan niet 10 jaar investeringen onbezonnen opofferen.
AMD 64 migratie kost tijd en dat begint pas als het OS dat de massa gebruikt er is WinXP64 dan kan pas de software migratie op gang komen.

We wachten dus nu op MS.

ALs aMD 64 flopt en iNtel bestormd de markt met hun 64bit's nu dan ondermijnen ze onnodig hun IA64 produkten.

want of aMD flopt of niet dat kan je pas zien op zijn vreogs begin of mid 2004.

Je krijgt eerst de levering aanloop aangezien de A64 en A64FX aMD 1ste en 2de top CPU zijn en dus geen grote vraag naar zal zijn, lage Volume produkten in vergelijking met de midrange CPU P4 2,4C tot 3Ghz AXP 2400+ tot 3200+

pas als Athlon64 de midrange berijkt en volume verkopen beginnen dan pas begind het migratie proces goed te lopen en half jaar daar na kan je zien of AMD64 wat gaat worden.

En MS moet vooral op tijd zijn.

Consumentenmannetje
Reg. datum: 26 november 2002

quote:
SuperG schreef op 24 September 2003 @ 15:12:
[...]

Ze gaan niet 10 jaar investeringen onbezonnen opofferen.
AMD 64 migratie kost tijd en dat begint pas als het OS dat de massa gebruikt er is WinXP64 dan kan pas de software migratie op gang komen.

We wachten dus nu op MS.
[...]
En MS moet vooral op tijd zijn.
Als het gaat om WinXP 64-bits OS is het wellicht interessant om dit topic in de gaten te houden: [XP 64bit] Final version?

Het stelt nu nog niets voor, maar het is in potentie een 'centraal' WinXP 64bits topic :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Voorheen Legion
Reg. datum: 06 oktober 2000

Ik denk niet dat Microsoft een 64bits windows gaat uitbrengen VOORDAT intel een 64bits CPU op de markt heeft gebracht.

Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...

/16-only
Reg. datum: 18 mei 2000

Op HardOPC de meest realistische kanttekening:
quote:
AMD would not supply us with a sample of their Athlon 64 3200+ CPU. We were left to use our sources to find our own. And this is a product launch? I'm thinking that we're about to see a paper launch of a rather large proportion. Let's hope that AMD can actually scale production over the next two quarters in order to deliver their Athlon64 CPUs at a competitive price and in large volume.
Beetje het verhaal van de GeforceFX, die werd ook in september aangekondigd en pas in januari gesignaleerd. Ik hoop dat AMD zoiets bespaard blijft.

Bewijsvoering is meer dan alleen een conclusie; het bevat ook een motivatie.

Ek een sterke Jerke !!!

quote:
Legion schreef op 24 September 2003 @ 15:45:
Ik denk niet dat Microsoft een 64bits windows gaat uitbrengen VOORDAT intel een 64bits CPU op de markt heeft gebracht.

En ik denk van wel |:( .

Denk eerst even na voor je wat zegt.
Er is al een versie en de uiteindelijke versie zal wel niet zo lang duren.

Microsoft zou heel dom zijn als het niet op tijd deden.

Consumentenmannetje
Reg. datum: 26 november 2002

quote:
Heb je de afgelopen tijd voor struisvogel gespeeld ofzo :?

Voorbeschouwing Windows XP 64-Bit Edition voor AMD64

Bovenstaand nieuwsbericht meldt dat er 9 september al een release versie was van Windows XP 64-bit Edition. Overigens is al veel langer bekend dat een dergelijke Windows versie er aan zat te komen. Volgens GamePC komt de 64-bit versie waarschijnlijk eind dit jaar, omdat de Athlon 64 en de Opteron dan wat meer vaste grond onder de voeten hebben.

Maar goed, ik vergeef het je dat je dat allemaal gemist blijkt te hebben :P

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Voorheen Legion
Reg. datum: 06 oktober 2000

Zijn toch maar allemaal beta's?
Ik heb het over de final.

Maar ik geef toe, ik heb het nieuws rond windows 64bit niet helemaal gevolgd.

Refragmental wijzigde dit bericht 24-09-2003 16:19 (44%)

Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...

/16-only

Naast de papieren launch is uiteraard een socketkwestie niet zo'n beste start. Als je al een dure CPU neerzet, dan zorg je ervoor dat je niet perse extreem duur geheugen nodig hebt, dan maak je een goedkoop socket (de 939) die pas over een korte tijd verschijnt. Socketmigratie is een zwak puntje dus.
quote:
When it comes down to recommendations, the Athlon 64 offers very compelling performance at a much more reasonable price point than the Athlon 64 FX. We cannot recommend the FX until AMD does release a version with unbuffered memory support and we would strongly suggest waiting until the Socket-939 version is released if you are considering the FX

Ofwel, de FX zal wellicht mooi zijn, maar met deze conclusie van anandtech zal een mogelijke slechte verkrijgbaarheid niet zo'n probleem zijn, dat verkoopt toch niet.

Wel knap dat ze iig een sprong hebben kunnen maken en de winst van Hypertreading en 800 MHz FSB en hoge kloksnelheden van Intel iig kunnen bijbenen.

* Ecteinascidin denkt dat het succes voornamelijk afhangt van de toekomst.
De releasedata van de 64 3400+ en de 3600+ en vooral de 3800+ dus, of zou een nieuwe revisie daarvoor nodig zijn?

Ja het zullen dus echte P4C 3,2 normaal en EE tegenhangers kwa Performance maar ook kwa prijs.

De enige die hier redelijk verkrijgbaar zal zijn is de P4C 3,2 gevolgt door de Atlon64 754

Veel bedrijven houden zo'n P4c 3,2 zelfs niet op voorraad.

quote:
EXX schreef op 24 September 2003 @ 14:45:
[...]

AMD heeft een marktaandeel van 16 procent. Een klein deel hiervan zal volgend jaar overstappen op 64-bit Windows voor het AMD64-platform. Dat is niet meteen een grote bedreiging voor Intel.

Intel zal gewoon nog even wachten. Mocht Intel ooit een 64-bit extensie voor de x86 instructieset uitbrengen dan zal dat pas gebeuren wanneer de Itanium al een redelijk acceptatieniveau in de servermarkt heeft.

quote:

De eerste beta van Windows 64-bit Edition voor AMD64 is gisteren gereleased. De final wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2004. De 64-bit processor van Intel is al ruim twee jaar op de markt.

quote:
Ecteinascidin schreef op 24 September 2003 @ 16:13:
Op HardOPC de meest realistische kanttekening:

[...]

Beetje het verhaal van de GeforceFX, die werd ook in september aangekondigd en pas in januari gesignaleerd. Ik hoop dat AMD zoiets bespaard blijft.
Ik denk het de leveringsproblemen van de Athlon 64 3200+ wel meevallen. Volgens een post van Johan de Gelas op het forum van Ace's Hardware zijn de moederborden in de Benelux ruim voorradig. Het feit dat de Athlon 64 al met (in totaal) tien leveranciers wordt vermeld in de pricewatch is ook een postief teken. De P4 3,2GHz heeft maar 14 leveranciers terwijl die al maanden op de markt is. Producten die slecht leverbaar zijn, verschijnen doorgaans traag in de pricewatch.
/16-only

quote:
Femme schreef op 24 September 2003 @ 17:10:
Producten die slecht leverbaar zijn, verschijnen doorgaans traag in de pricewatch.

Zo mooi als die pricewatch is ( :) ), zo vreemd was het vorig jaar ook met de FX, die al maanden voor de echte leveringen, al gemeld werden. Indien je dan bestelde was 'ie nog niet leverbaar.
Wellicht dat enkele bedrijven 'm gewoon alvast online zetten om iig klanten te kunnen trekken in de hoop dat het apparaat verschijnt; iets wat waarschijnlijk alleen bij zwaar geanticipeerde (FX) dingen gebeurd. De hoeveelheid mobo's is in dat opzicht ook geen garantie, want die taiwanezen zouden dolgraag koppelverkoop willen doen (Mobo + CPU) zodat ze zo de garantie hebben om iig niet met een onverkocht mobo te blijven zitten (een socket 940 mobo, that is).

Maar ik geef zo toe, speculatie mijnerzijds: AMD heeft aan de andere kant erg slechte ervaringen met papieren aankondigen (K6-2 verhaal), dat zullen ze ongetwijfeld op alle manieren willen voorkomen.

* Ecteinascidin test hypothese mbv informatique-benchmark.
Ja, ze hebben 'm, een Athlon64-3200+ in koppelverkoop met een mobo.

Dat zij er meestal 1 tot hooguit 4 bedrijven als je de 10 al passeerd dan is het matig leverbaar.

-= HD4870 X2 =-

Uhm ik zie die ABIT KT800 MAX3 wel zitten samen met zo'n 3200+ cpu'tje :P

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Nog even wat interessante resultaten op een rijtje, alle synthetische benchmarketing crap heb ik weggelaten:

http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/quake3.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/serious_sam_2.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/rtcw.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/comanche_4.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/jedi_2.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/ut_fly.jpg
http://www.sharkyextreme.com/img/2003/09/athlon64/ut_bot.jpg

Prachtige gaming CPU :9

Reg. datum: 30 juli 2000

Nou, net ff die webcast vd presentation gezien. Nu snap ik waarom AMD eigenlijk maar zo klein is, laat ze eens een paar prof. marketeers in dienst nemen. Die amateurs die het presenteerden, dat leek nergens naar. Met zure gezichten hun verhaal doen....
fractals are everywhere

quote:
Femme schreef op 24 September 2003 @ 17:10:
[...]

AMD heeft een marktaandeel van 16 procent. Een klein deel hiervan zal volgend jaar overstappen op 64-bit Windows voor het AMD64-platform. Dat is niet meteen een grote bedreiging voor Intel.

Intel zal gewoon nog even wachten. Mocht Intel ooit een 64-bit extensie voor de x86 instructieset uitbrengen dan zal dat pas gebeuren wanneer de Itanium al een redelijk acceptatieniveau in de servermarkt heeft.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben Femme.

Maar het klinkt mij zo vreemd in de oren dat Intel bewust wacht met het uitbrengen van een overgangsprocessor terwijl de concurrent er wel al één op de markt heeft.

OK, je moet beseffen dat de servermarkt een heel andere is dan de consumentenmarkt, maar tegen de tijd dat de servermarkt om is, is er toch allang spilover naar de consumentenmarkt geweest (er is volgens mij ook nog best wel wat tussen die twee in). En dan zou Intel nog met een x86-64 komen?

Nogmaal ik heb er de ballen verstand van maar het lijkt me vreemd dat Intel zoiets erg lang op de plank zou laten liggen.

It's the art of doing nothing at all.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: