Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Abbadon schreef op 10 July 2003 @ 16:58:
Jongens, bij de tijd blijven, het Athlon 64 logo is al officieel :P
28 juli komt er een nieuw logo, dit is een tijdelijk ;)
nieuws: Opteron 246 komt uit op 4 augustus

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Mac powered

Ah, ik had zoiets al eens gelezen maar had het verward met deze :P

Dat het huidige logo op de AMD site staat maakt 'm overigens niet minder officieel, zie de bijbehorende .pdf met gebruiksrichtlijnen :)

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
ronny schreef op 10 juli 2003 @ 14:59:
hij presteerd niet genoeg voor een Athlon 64.

Hoeveel presteert een echte Athlon64? wishful thinking dus.

Athlon64 heeft iig de basis van een Athlon, dus verwacht ikzelf niet zoveel dramatische winst tov een Barton. Cache, extra registers, geheugencontroller etc, dat zal een 2 Ghz Athlon64 dus de naam van 3400+ geven terwijl een Barton al op 2 GHz zo rond de 2800+ eindigd... AMD zelf ziet dus qua klokken niet eens zoveel winst. Maar aangezien AMD met de Barton enz enz steeds optimistischer wordt qua ratings, denk ik dat een 3400+ zeker uit de lucht gegrepen is en in dat opzicht denk ik dat deze preview wel redelijk een verwachtingspatroon invult. Ik denk dus ook dat een p4-3200 de Athlon64 (2 GHz) bij kan houden in winXP.

De winst van de Athlon64 zal denk ik qua snelheid meer uit de SSE2-support moeten komen, zeker nu Intel SSE2-optimalisaties overal heeft doorgedrukt en zelfs al met SSE3 komt.

Mikado: De kunst om een complexe situatie deeltje voor deeltje te ontleden.

Die 3400+ zal vooral waargemaakt worden als je een 64bit os + 64bit apps gaat gebruiken, in 32bit vrees ik dat zelf een P4 @ 3GHz (800FSB) sneller zal zijn.

Nu, als deze benchmarks niet fake zijn, weten we al zeker:
- Clawhammer krijgt socket 754 en dus geen socket 940
- Geen dual memory controller voor de 0.13µ versies

Dan waren die geruchten van The Inquirer dus fake.

We zullen zien, 22 september is de dag :)

Mr Majestic

quote:
Abbadon schreef op 10 July 2003 @ 16:58: ........ Één ding voel(!) ik al wel aankomen en dat is dat de Athlon 64 3400+ het met de meeste toepassingen no way gaat redden tegen een P4 @ 3.4GHz (FSB800).
mocht je gelijk hebben dan zou dat niet alleen erg teleurstellend zijn maar ook een bevestiging dat ze de goede lijn die ooit met de athlon serie is ingezet, waarbij ze intel gewoon versloegen, niet hebben kunnen volhouden.

Voordat een groot deel van de programmatuur 64 bits is, waarmee ze waarschijnlijk wel een winst kan behalen, zijn we ook alweer 1a2 jaar na de introduktie. Daarnaast kan Intel dan de verborgen 64 bits adressering (ok nog niet bewezen maar wel zeer voor de hand liggend) in de huidig Pentiums activeren of hun echte 64bits chips in gaan zetten.

Indien AMD er niet in slaagt om met hun Athlon 64 de prestaties van de Prescott te evenaren vind ik dat toch een bewijs dat hun taktiek om op een hogere IPC te focussen ipv kloksnelheid niet geslaagd is.

E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de prijsstelling van de processor en het platform.

Verder hoop ik ook dat AMD haar ratingsysteem onder de loep neemt. Ze mogen verhalen ophangen wat ze willen maar als hun 3400+ systeem in uitgebreidde benchmarks achterblijft bij de Prescott is het gewoon volksverlakkerij...

Help!!!! wijzigde dit bericht 10-07-2003 19:32 (5%)

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

Ik denk dat je een belangrijk gegeven vergeet.

Daar hoort dan ook om echt concurerend te zijn ook 'n 0,09 chip tegenover die in diezelfde tijdspanne gereleased worden, dat zal dus niet gebeuren pas in 2004 met 0,09 athlon64 is gewoon te laat.
Prescott zal ook weer 'n IPC boost krijgen maar is wel een 0.09 chip.

Hierdoor kan/zal AMD achterlopen.

En waarom loopt AMD nu achter omdat tegen over Northwood ze de
Palomino 0,18 Tbred A /B 0,13 barton 0,13 hebben gezet heel veel core switches met elk vetragingen plus de SOI switch vertragingen op de hammer platform.

De BArton is nieuw en wordt ook weer snel afgelost

athlon 64 op 0,09 moest eigenlijk in september komen dat is op gelijke munt concureren.

Dat Ati het wel goed uit komt hoeft niet te gelden voor AMD tenzijn iNtel yield en of schalings problemen krijgt met prescott maar als dat niet zo is en op rolletjes loopt zal AMD achteraan lopen.
D'r zijn wel geruchten over te hoge vermogen dissipatie van de prescott?

Hammer moet zeker op 2Ghz en hoger uit komen en shalen naar 2,6Ghz

En de rating aangepast worden aan de prescott. tenzij die IPC boost van prescott tegenvalt.

MAW 0.13 vs 0,09 is beetje moeilijk concureren.

En
Athlon64 kan dual DDR ook goed gebruiken.

Gezien AMD roadmap executie hou ik me hart vast.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Acties: [view]

Door: Femme Management Team
quote:
Hacku schreef op 10 July 2003 @ 18:58:
Die 3400+ zal vooral waargemaakt worden als je een 64bit os + 64bit apps gaat gebruiken, in 32bit vrees ik dat zelf een P4 @ 3GHz (800FSB) sneller zal zijn.

Nu, als deze benchmarks niet fake zijn, weten we al zeker:
- Clawhammer krijgt socket 754 en dus geen socket 940
- Geen dual memory controller voor de 0.13µ versies

Dan waren die geruchten van The Inquirer dus fake.

We zullen zien, 22 september is de dag :)

De geruchten over dual channel Athlon 64's zijn erg recentelijk. Mochten er al dergelijke processors bestaan, dan is het onwaarschijnlijk dat er veel samples in omloop zijn. Het is niet ondenkbaar dat de (high-end) Athlon 64 dual channel geheugen zal krijgen. AMD heeft al eerder besloten om 1MB L2 cache te gaan gebruiken en dan is het een kleine stap om ook dual channel geheugen te gaan gebruiken aangezien de functionaliteit al aanwezig is op de SledgeHammer core.

AMD zal ook bijna wel moeten als het de concurrentie met Prescott aan wil kunnen. De kloksnelheid van de Hammer cores valt tegen en door de vertragingen komt de Athlon 64 tegenover de Prescott core met dual channel DDR400 te staan ipv Northwood met dual channel DDR266. Dat maakt nogal een verschil.

De Opteron 244 presteert best wel goed in vergelijking met de P4 3,0GHz dus een Athlon 64 met sneller non-parity dual channel DDR400 moet best wel aardig moeten kunnen meekomen met een P4 op 3,4GHz.
Dragonslayer
Reg. datum: 26 december 2001

quote:
Abbadon schreef op 10 juli 2003 @ 16:58:
Één ding voel(!) ik al wel aankomen en dat is dat de Athlon 64 3400+ het met de meeste toepassingen no way gaat redden tegen een P4 @ 3.4GHz (FSB800).
Volgens The Inquirer is AMD zich er ook van bewust dat hun performance rating niet meer voldoet ten opzichte van de Pentium4. Ze zouden er dan ook over denken om de benchmarks waarmee ze tot een performancewaarde komen eens te gaan updaten.

(Dit geldt dus voor de rating van de Athlon XP en de Athlon 64)
Het zou ook eventueel kunnen dat AMD op de introductiedag van de Athlon64 bekend maakt dat ze toch Dual channel memory hebben ingelast.

Dan zou de Athlon ook al is ie op 0.13 gebakken toch de evenkie kunnen zijn van de prescott.

Maar voor hetzelfde geld is het ook single natuurlijk...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Die gast beweert dus dat het niet fake is, zie http://www.e04hardware.com/k8a64/k8a64.htm

Daarom post hij nog wat foto's:

http://www.e04hardware.com/k8a64/athlon64.jpg
Van links naar rechts: 1.4g ES, 1.6g ES, en 3400+.

http://www.e04hardware.com/k8a64/athlon64b.jpg

Dit is dus een Athlon 64 met 1MB L2 & socket 754, single memory controller.

Er werd getest met:

1.AMD 8151/8111公板、 VIA K8T800/8237公板
2.ATi 9700 Pro (325/310)
3.Corsair XMS3500 256*2
4.Mator D740X-6L- 40GB (Ultra ATA /133 7200PRM)
5.Direct X 9.0a(4.09.0000.0901)、Catalyst 3.4

Zoals sommige al hadden gezien in het dual amd topic had ik 3 weken geleden gezecht dat ik een dual opteron zou binnenkrijgen. Echter ging ik op vakantie en kon ik dus niets doen met het spul wat de eerste dag dat ik in het buitenland was werd bezorgd. Maarrrr ik heb het nu dus! Met Abbadon heb ik al gepraat over een (uitgebreide) review van het systeem in vergelijking met een aantal andere dual systemen die ik bezit.

Nu vroeg ik mij af wat jullie het liefst willen zien, wat voor benchmarks.
Een uitgebreide memory test met remote/local geheugen e.d. is al verwerkt (en er is duidelijk verschil).

Als benchmarks heb ik op dit moment:
- Sisoft Sandra 2003
- Sciencemark 2 (een beta van 17 nov 2002) als je een nieuwere hebt, graag.
- Clibench 0.7.15
- Cinebench 2003 (*)
- Pov-ray
- PCMark 2002 (sysmark kan ik nergens vinden) Werkt niet op de Opteron
- RC5-72

(*) Bij Cinebench is de videokaart het meest belangrijke, daar mijn dual opteron plank niet bezit over een agp sleuf en het een ati rage XL als onboard video heeft kan ik 2 dingen doen.
1. Ik bench alleen de cpu (dual en single)
2. Ik prop er een Geforce4 MX400 pci in óf een Matrox G450 Dualhead pci (welke sneller is???) en test zo ook nog de rendertesten. Ik prop die pci kaart dan ook in de 2 andere dual systemen.

Dus graag heb ik input, later vanavond (tegen 12'en) wil ik gaan beginnen met benchen.

Het systeem bestaat overigens uit een MSI K8D mammaplank met 2 Opteron 240's en 6GB aan PC2100 ecc reg geheugen. Ook heeft het de beschikking over een Adaptec 2200S met 6 scsi schijven (3 15k en 3 10k). Vergelijkingen met disk performance c.q. pci-x implementatie kan dus ook plaatsvinden.

U bent niet gemachtigd om deze signature te bekijken.

coooooool

ik zou wel wat render testen willen zien van MAX 5 en lightwave enzo. Dat is puur CPU en ram gevoelig (ook disk maakt uit maar met plenty ram niet)
Zelf heb ik totaal geen kaas gegeten van MAX5 en/of lightwave, wat ik zoiezo aan het rijtje toe kan voegen is TMPEGenc raw avi -> svcd encoding.
Maar als je kan zeggen hoe wat waar MAX 5 gedaan kan worden, ben ik er voor.

Als ik heel deze topic doorneem kom ik zo'n beetje tot de conclusie dat de Athlon 64's spijtig genoeg niet echt gaan kunnen concureren met de nieuw(er/st)e intel cpu's :(. Ik hoop dat AMD (en uiteraard ook nVidia en andere chipsetbakkers) ons nog kunnen verrassen want anders vrees ik een beetje voor de toekomst van deze veelbelovende processor :(.

En ja, ik ben een pessimist.

Sisoft Sandra mag je zeker doen.

Mac powered

Wat me ook nog leuk lijkt is een Photoshop bench :)

Neem een tif file van 50MB en voer daar wat bewerkingen op uit. Heb nog wel een actionlist met 21 bewerkingen die per stuk drie maal worden uitgevoerd. Enige nadeel is dat het interactief is en je telkens de tijd moet opmeten (er zit een timing tool in PS maar die is lang niet altijd even precies ben ik eens achter gekomen tijdens een benchmark).

Iig krijgen de dozen er redelijk van langs dan. Naast de cpu('s) (de ene bewerking is multithreaded, de ander niet) hebben het geheugen en de disks het flink zwaar want met 1GB ram is het nog scratchdiskusage galore hiero :+

specs e.d.

Ik had je al terug gemaild, stuur die actionlist maar door. Een tifje van 50MB, hmm, die staat vast wel ergens op een nasa site oid? Dus ik ga dan aan de gang met een stopwatchje? :)

Mac powered

Tifje van 50 mb kun je zelf heel makkelijk maken. Neem een tifje van 1 mb (bijvoorbeeld het PS voorbeeldplaatje Dune.tif en resize 'm van 600x600 naar zeg 4200x4200 pixels, dan heb je ca. 50MB (kleiner mag natuurlijk ook, zolang alle testdozen maar dezelfde file gebruiken en dezelfde PS instellingen als geheugengebruik e.d.) Actionlist stuur ik je wel ff :)

Linksonderin PS (de balk helemaal onderaan) kun je verschillende weergaves laten zien zoals Document size, Efficiency maar ook Timing. Die laatste moet je hebben, met een stopwatch bij de hand kun je kijken of je die timing kunt vertrouwen.

specs e.d.

dit lijkt me wel leuke foto om mee te benchen, 9000 pixels in het vierkant, het is het WTC gebied in NY na bin laden...hij is als jpg 14 mb, ja kan hem saven als tiff en dan oelalalalala!

heel groot WTC plaatje
Mac powered

Gladiool, dat wordt in tif formaat een kwart gieg, een beetje teveel van het goede lijkt me :D

specs e.d.

oh crap, nou dan maar ietsje resizen maar :)

ben erg beniewd naar de power iig.
Hammer Rumor Mill:
A collection of what is being said around the silicon campfires this weekend.

1. Athlon64 will launch in two main types of CPU: Clawhammer, with 1MB L2, and Paris, with 256KB L2. Here’s another addition though and a biggie. The Clawhammer model will have two types as well. One model will have single memory channel support, and one with dual memory channel support. The latter to be aimed at gamers and enthusiasts. Workstations will also be a target market. (Not sure if this is true dual channel or simply a bus width doubled.)

2. Athlon64 will launch with a socket compatible to Opteron, in order to take immediate advantage of mainboards already in the marketplace, such as the Asus SK8N, and a few others. HOWEVER, further iterations of the chip will have pin(s) added so you will not be able to use them in Opteron boards.

3. 750,000 Athlon64s banked for the September launch in order to facilitate wide availability on launch date or shortly after.

4. 64-bit Compatible version of Windows Server 2003 at launch with 64-bit WinXP to follow.

Zozo, 2 verschillende clawhammers, dat wordt dan één met socket 754 & één met socket 940 (of 939).
Enne kreeg de Paris geen 512kb L2 ipv 256kb?
nieuws: AMD Opteron prijsverlaging en nieuwe Athlon 64 info

Het zijn maar geruchten he

Maar kheb vandaag ff met AMD aan de lijn gehangen en ff geinformeerd... kan iig zeggen dat wat ze van plan zijn, erg logisch is :)

quote:
(Not sure if this is true dual channel or simply a bus width doubled.)
Dit is dus het verschil tussen nForce en 865/875 implentatie van dual channel.

Reg. datum: 02 januari 2001

Waarom zelf klooien met die photoshop files ? Daarvoor kun je ook PSBench gebruiken, een script die alles uitvoert (word ook wel eens gebruikt word door Anandtech)

En waarom word er zoveel waarde gehecht aan die buggy SiSoft Sandra tool ? Waarbij de vraag nog steeds blijft of er uberhaupt wel waarde aan de uitkomsten mag worden gehecht. Maar goed, moet je zelf weten natuurlijk.

Verder schijnt er een dual Opteron nForce 3 chipset aan te komen:

"The two CPU Opteron Nforce 3 Pro is a reference board which will support eight DIMMs, have Gigabit Ethernet, and support Serial ATA. It will be supported by the CK8 Pro and the CK8S Pro.
The K8S won't go into mass production into December"

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws