De AMD Hammer, deel 2 [discussie] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.396 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:44
Hiero nog een review van een 244 (1.8GHz) op een demo nForce3 bord. Wat me met name opvalt is dat ze het met Registered PC3200 hebben getest. Snelle blik op de Infineon site leert me dat dit spul idd voor Q4 dit jaar geplanned staat :) Gevolg is dat deze Opteron op geheugengebied zelfs nog iets beter performed dan een P4/i875 combo met unbuffered CL2 PC3200 spul, niet verkeerd me dunkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

edward2

Schieten op de beesten

Abbadon schreef op 19 July 2003 @ 11:46:
Hiero nog een review van een 244 (1.8GHz) op een demo nForce3 bord. Wat me met name opvalt is dat ze het met Registered PC3200 hebben getest. Snelle blik op de Infineon site leert me dat dit spul idd voor Q4 dit jaar geplanned staat :) Gevolg is dat deze Opteron op geheugengebied zelfs nog iets beter performed dan een P4/i875 combo met unbuffered CL2 PC3200 spul, niet verkeerd me dunkt.
Wanneer komen er 2 Ghz+ modellen, want zo maak je natuurlijk geen Intelkiller, terwijl de CPU klok voor klok zo bruut is.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hehe, via een linkje van de review van abbadon:

akrout is van apple neem ik aan, die liepen te blaten dat ze de eerste 64 bit's workstation zouden hebben:

"DMN: Now, you're saying it's the first 64-bit desktop machine. But isn't there an Opteron dual-processor machine? It shipped on June 4th. BOXX Technologies shipped it. It has an Opteron 244 in it.

Rubinstein: Uh...

Akrout: It's not a desktop.

DMN: That's a desktop unit.

Akrout: It depends on what you call a desktop, now. These… From a full desktop per se, this is the first one. I don't know how you really distinguish the other one as a desktop.

DMN: Well, it's a dual processor desktop machine, just like that one.

Akrout: It's not 64, then.

DMN: Yes, it's a 64-bit machine with two Opteron chips in it. It started shipping June 4th.

Akrout: That we'll double check, but in my mind, it wasn't."

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Inquirer meldt dat de Socket 940- en de 939-uitvoering van de Athlon 64 voorzien zullen zijn van een dual channel geheugencontroller. Het enige resterende verschil tussen de Opteron 100 en de Athlon 64 met 1MB L2-cache is dus dat laatstgenoemde geen ECC registered geheugen nodig heeft. Eerder werd gedacht dat deze feature pas bij de 0,09 micron-versie van de chip geïntroduceerd zou worden. AMD verwacht in eerste instantie een verhouding van 9:1 tussen Socket 754- en Socket 940-versies van de Athlon 64. Begin volgend jaar, als de high-end Athlon 64 van Socket 940 naar Socket 939 gaat, wordt de verhouding ongeveer 40:1:4 voor respectievelijk Socket 754, 940 en 939.
nieuws: Socket 939-versie Athlon 64 met twee geheugenkanalen

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
gladiool schreef op 19 July 2003 @ 14:14:
hehe, via een linkje van de review van abbadon:

akrout is van apple neem ik aan, die liepen te blaten dat ze de eerste 64 bit's workstation zouden hebben:

"DMN: Now, you're saying it's the first 64-bit desktop machine. But isn't there an Opteron dual-processor machine? It shipped on June 4th. BOXX Technologies shipped it. It has an Opteron 244 in it.

Rubinstein: Uh...

Akrout: It's not a desktop.

DMN: That's a desktop unit.

Akrout: It depends on what you call a desktop, now. These… From a full desktop per se, this is the first one. I don't know how you really distinguish the other one as a desktop.

DMN: Well, it's a dual processor desktop machine, just like that one.

Akrout: It's not 64, then.

DMN: Yes, it's a 64-bit machine with two Opteron chips in it. It started shipping June 4th.

Akrout: That we'll double check, but in my mind, it wasn't."
Tja, eigenlijk is het gewoon 'pathetic'.

|Trouwens heel mooi nieuws wat Hacku daar aandraagt. Dit geeft me net het zetje wat nodig was om helemaal voor die Athlon 64 kiezen. Zeker nu die Prescott een heethoofd schijnt te worden (aan de andere kant zijn dat natuurlijk ook maar geruchten).

Hoe dan ook, ik kan niet wachten tot dat ding eindelijk eens in de winkels ligt :).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 22:21

SG

SG surft naar info hardewaren

Ja dat stukje van gladiool is ook wel geinig ben benieuwed of dat met de Athlon 64- M voor notebooks ook weer herhaald wordt of zijn er al 64bit notebooks?

En het nieuws van Hacku van Dual Channel Athlon 64 is ook al beter nieuws/gerucht, als dat waar is, dan is AMD bij kwa mem bandbreedte voor de desktop markt, die dan niet door 'n halve breede FSB wordt afgeknepen.

En zoals edward2 al zegt grote IPC heb je ook niks aan als de Core klok achter blijft dus als iNtel over de 3,2 gaat moet AMD ook zeker over de 2Ghz gaan aangezien de Prescott ook weer een iets hogere IPC zal hebben.

Tha en dan heeft volgens geruchten de Prescott een dissipatie probleem.

Whillamette kon ook al ietswat hoger dan 2,0 komen maar moesten ook switchen vanwege het vermogen ivm OEM willen CPU binnen de marge hebben.
Northwood gaat ook ietswat verder door dan 3,2Ghz maar ze hebben al de vermogen marge aangepast voor mobo's voor de 3.066
Prescott krijgt naar verhouding hier weer meer last van.

AMD heeft dus volgens deze geruchten alleen een betere klok schaling nodig tenzij iNtel te veel last heeft van dissipastie die de prescott dan terughoud. Dit heeft dan ook grote invloed van hoever de Prescott kan schalen en waar iNtel de vermogen grens wil leggen want mobo's moeten voor de laaste speedstep een grote vermogen aan de CPU leveren dus waar trekt iNtel de grens 120Watt 150Watt OEM's zullen hier last van hebben want die moeten ook de zwaardere voedingen leveren om de stabiliteits marge aan te kunnen houden. dat maakt het weer wat duurder.

Dus als al deze geruchten waar zijn is de athlon 64 opeens weer interresanter geworden AMD heeft altijd wat vertragings problemen en aangezien iNtel ook 'n probleem heeft heeft AMD ook weer 'n kans om bij te blijven.

en over dat socket verhaal je zou dan 'n athlon 64 940 in 'n nForche3 Pro kunnen prikken zodat kwa mobo's de athlon 64 'n vliegende start krijgt hoef de markt niet te wachten op athlon specifieke mobo'maar is er al een high-end platform voorhanden.
Ben benieuw hoe dat zit.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASUS SK8N Eindelijk op voorraad bij alternate.de.... hopelijk kan alternate nl hem hierheen halen... het was mogelijk zeiden ze...

>:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hum ik ben eigenlijk van plan om een laptop te gaan aanschaffen maar mijn BP6 Dual cellie is ook aan vervanging toe.
Aangezien ik hier in NL geen Dual Opteron AGP planken heb gezien met elke socket zijn eigen ram dus elke CPU , wacht ik daar eerst op.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het performance verschil tussen zo'n ATX AGP Dual opteron met enkele memory blok en zo'n E-ATX met elke CPU zijn eigen blok memory, één CPU heeft dan gewoon de classieke latency en gebruikt de andere CPU als northbridge en de andere CPU heeft dan de latency voordeel.

Tja en wat betreft laptops er komt ook tegelijk met de athlon 64 ook de
athlon64-M in september.

64bit notebook's rond die tijd zijn er ook de Dothan's van iNtel, zijn tegenhanger dus.

This ook wel interresant 'n 64bit notebook voor 64Bit UT2003 :P

alleen bij notebooks lijkt mij de 64bit performance bonus van belang vs de memory adressing limiet.

Notebooks van nu kunnen afhankelijk van chipset/MAxdimmsize/max2dimmsloten 1 á 2GB aan mem aan.

en dan is het niet rendabel dus iig zullen ze nog geen 8GB model aanbieden aangezien de mobile dimms maar tot 1GB gaan je moet dan zeker 8 SODimm Sockets hebben lijkt mij niet zo mobiel met 8So-Dimm sloten.

Dus voor 64bit notebooks zal het voor de komende tijd om de 64bit performance meer waarde draaien.

Athlon64-M met zijn SOI zal ook toch wel redelijk zuinige mobile CPU zijn.
Ben dan wel benieuwed op wat voor kloksnelheden die uit komen 1,4 - 1,6 Ghz ???

Dual of single channel ???

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Huh? 64bit Dothan? Heb ik wat gemist? Ik dacht dat dat nog maar geruchten waren. Als dat niet zo is, is dat dan x86-64 of een IA32/IA64 hybride? Ik hoop niet dat er dan 2 kampen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update ASUS SK8N ook op voorraad bij Alternate.nl, dus wie hem ook gaarne heeft....

259 euro das iets duurder dan in duitsland, maar nog altijd de helft van de MSI en tyan borden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Breepee schreef op 29 July 2003 @ 19:06:
[...]

Huh? 64bit Dothan? Heb ik wat gemist? Ik dacht dat dat nog maar geruchten waren. Als dat niet zo is, is dat dan x86-64 of een IA32/IA64 hybride? Ik hoop niet dat er dan 2 kampen komen.
Ja het staat er een beetje raar, maar inTel gaat dus gewoon concureren met zijn Ia32 32bit Prescott tegen Athlon64 en Dothan tegen Athlon64-M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Extra Athlon64 pin mystery solved
I got my chance to ask AMD today about the whole Athlon 64 / Opteron socket situation. There will be a 754, 939, as well as a 949-pin version of the Athlon 64. The 754-pin Athlon 64 will be for the budget systems. The 940-pin Athlon 64 will be the variety at launch. The extra one pin is required to work on the 6-layer Opteron motherboards. The 939-pin Athlon 64�s aren�t ready for shipping yet so they will be out a little later on. As for the Opteron situation, that little extra one pin is required for SMP support due to the necessary HyperTransport links. Now this can make one wonder, can an Athlon 64 be modified to allow SMP?
AMD start de Clawhammer met de socket 940 zodat je hem direct kan gebruiken met de bestaande Opteron mobo's. Pas als er mobo's met socket 939 komen zal AMD de Clawhammer van een socket 939 voorzien. De Clawhammer mag dus geen socket 940 behouden omdat je hem anders als dual cpu kan gebruiken, omdat die extra pin daarvoor dient.

http://www.theinquirer.net/?article=10811

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een sk8n, is wel mooi dan, dan kan ik dus eventueel straks upgraden naar een athlon 64.. s940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 13:31
Kan de SK8N geflasht worden dan ofzo? Er staat nu nog niks over de 64bit bij toch? En hoe zit dat met andere borden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
My bit of speculation the other day about what's cooking with the Athlon 64 prompted responses from some interesting sources—some very reliable—that paint a picture of AMD's apparent rush to convert the Opteron into an Athlon 64 product with dual-channel memory.

The first bit of news—from the surest source—is that the 940-pin versions of the Athlon 64 will indeed support dual channels of DDR400 memory, but they will require registered DIMMs. Obviously, the inability to use unbuffered memory is rather uncommon in desktop products, but not in servers and workstations. As you know, the original Athlon 64 chips were slated to have a single-channel memory configuration, and it seems the decision to go with dual memory channels on some Athlon 64 products came fairly recently. Obviously, notes our source, "the most cost effective way to get an Athlon 64 with a DC memory bus is to cripple the Opteron." AMD seems to be preparing to sell an Opteron rebadged—and perhaps slightly crippled—as a high-end Athlon 64.

Not that there's anything wrong with that.

To that end, others have informed us that the reason for the 940-pin socket on initial dual-channel versions of the Athlon 64 is so AMD can take advantage of the existing Opteron infrastructure—namely, nForce3 Pro boards like the Asus SK8N. This explanation jibes with a late decision to go dual channel. Once the motherboard infrastructure is in place, the Athlon 64 will move over to the 939-pin socket to restore the physical product differentiation between Opteron and Athlon 64, as we've suggested before.

As for the Athlon 64 lineup, we hear there will be three versions, and all three will support DDR400 memory. At launch, there will be the high-end, dual-channel, 940-pin version of the chip, which will pack 1MB of L2 cache (just like an Opteron—shock!). There will also be the single-channel, 754-pin version with 1MB of L2 cache. Finally, a 754-pin variant with 256KB of L2 will supposedly arrive some time after the initial Athlon 64 launch.

Could this last chip have been intended as the new Duron? We have long expected AMD to position the older Athlon XP as a budget solution once the Athlon 64 arrived, but then we expected Athlon 64 to arrive much sooner than it has—err, will. AMD's latest roadmap shows the Barton core Athlon XP's lifeline extending into the second half of 2004 "as market requires", but I expect AMD will want to push 64-bit computing across its product line once the Hammer products arrive in force. The guys at the Inq are noting that volumes of the 754-pin Athlon 64 chips are projected to decline precipitously in the second quarter of '04, so perhaps only this cheaper 754-pin variant will survive for long.

We are also hearing optimistic things about the prospects for AMD64 versions of Windows. It seems Windows Server 2003 may go 64 bits at the Athlon 64's introduction, with a 64-bit version of WinXP following before year's end.

Obviously, if all of these things are true, AMD is really scrapping to give the Athlon 64 what it needs to succeed in the big, bad world, even if things have to get a little messy.
http://www.tech-report.com/onearticle.x/5453

De Athlon 64 met dual channel heeft dus registered dimm's nodig 8)7

Verder zien we 2 versies:
- Athlon 64, dual channel, 1MB L2, socket 940 (later 939)
- Athlon 64, single channel, 1MB L2, socket 754
- Athlon 64, single channel, 256kb L2, socket 754

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 01-08-2003 20:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 01:42
registered geheugen gaat maar tot 333MHz en is veel duurder, begrijp niet waarom AMD zo een beslissingen neemt ???

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:02
Is de opteron nou echt wel een betere keus dan de athlon MP's?

Ik wil een nieuwe PC vanwege Maya en in een render test was de opteron 242 maar 1 sec sneller dan de MP2800 maar wel ruim 2 keer zo duur.

Voor mij is een opteron pas het geld waard wanneer 1 opteron sneller is als een dual mp2800

Maar als ik het goed begrijp kunnen er van de xx4 type's er wel 8 op een mobo? welke mobo's ondersteunen dit dan?

En kan je ook meer dan 2 athlon mp's in je pc hebben?

(sorry voor de n00bheid)

[ Voor 27% gewijzigd door Hertog_Martin op 02-08-2003 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

C00P schreef op 02 augustus 2003 @ 10:15:
registered geheugen gaat maar tot 333MHz en is veel duurder, begrijp niet waarom AMD zo een beslissingen neemt ???
Omdat het voor Server uni DUAL Multyway is bedoeld en dito uni en DUAL Workstation markt en daar betalen ze graag voor veel geheugen en stabiel systeem.

registered is nodig om veel DiMMS stabiel te kunnen plaatsen op één mem channel dus 4dimms in een rij en dan nog eens 4Dimms

je moet vooral opterons niet vergelijken met het P4 of AXP DDR400 unbufferd platform want das de desktop markt.

Opteron horen in het rijtje Xeon DP/MP en iTanium thuis daar doen ze ook niet echt aan unbuffered nonECC DDR400
Hertog_Martin schreef op 02 August 2003 @ 12:55:
Is de opteron nou echt wel een betere keus dan de athlon MP's?
Ja & nee
Waarom:
A ) Die platformen zijn zo verschillend dat is te merken aan performance variatie per app
B ) K8 is echt mee rgericht op Server en Workstation toepassing dan de A-MP

Het is dus belangrijk wat je ermee gaat doen en zou dus vooral letten welke apps belangrijk is en daar je keuze mede op beslissen

De Opteron heeft sterke maar ook zwakke punten tov K7 P4 IA64

De belangrijkste nadelen daarvan is de niet doorontwikkelde FPU tov IA64 en de lage Clock die ook zijn sSE2 performance laag houd.
Ik wil een nieuwe PC vanwege Maya en in een render test was de opteron 242 maar 1 sec sneller dan de MP2800 maar wel ruim 2 keer zo duur.
Tja dat is dus 1,6Ghz tegen veel hoger geklokte A-MP vind je het gek Opteron wordt pas echt interressant als ie boven de 2Ghz uit komt wat eigenlijk volgen eerste raodmaps de bedoelinhg was maar ja AMD heeft hier en daar wat SOI probleempjes..
Voor mij is een opteron pas het geld waard wanneer 1 opteron sneller is als een dual mp2800
760MP platform is niet meer door ontwikkeld dus je DUAL A-MP lopen eigenlijk op d ehandrem heb dan toch liever 'n nieuwe moderne platform aangezien de Opteron al mee rmembandbreedte bied en veel beter doorschaald.
En dan ook nog later de 64bit boost krijgt als je software helemaal op 64bit loopt
Maar als ik het goed begrijp kunnen er van de xx4 type's er wel 8 op een mobo? welke mobo's ondersteunen dit dan?
Ooit XeonMP 8way mobo's gezien of itanium 8way los gezien ik niet denk eerder dat het dan een bareboon bij zo'n server OEM wordt maar dan ene die AMD leverd IBM dus.
En kan je ook meer dan 2 athlon mp's in je pc hebben?
(sorry voor de n00bheid)
Nee er bestaan alleen een DUAL chipset en mobo's voor de Athlon-MP

Of je KAst moet 2 mobo's aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
SuperG schreef op 02 August 2003 @ 14:12:
[...]

Omdat het voor Server uni DUAL Multyway is bedoeld en dito uni en DUAL Workstation markt en daar betalen ze graag voor veel geheugen en stabiel systeem.

registered is nodig om veel DiMMS stabiel te kunnen plaatsen op één mem channel dus 4dimms in een rij en dan nog eens 4Dimms

je moet vooral opterons niet vergelijken met het P4 of AXP DDR400 unbufferd platform want das de desktop markt.

Opteron horen in het rijtje Xeon DP/MP en iTanium thuis daar doen ze ook niet echt aan unbuffered nonECC DDR400
Jaja maar de Athlon 64 met dual memory controller heeft ook registered dimm's nodig en gezien de Athlon 64 voor desktop gebruik is lijkt dit me niet slim.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Als ik op de AMD site kijk zie ik het volgende:

Introducing AMD Opteron processor 100 series for workstations — available in models 140, 142, and 144

Introducing AMD Opteron™ processor 800 series for up to 8-way servers — available in models 840, 842, and 844

Welke opterons zijn nou voor workstation dan? de 1xx en de 2xx voor workstation en de 8xx voor server??

snap er echt niks meer van :)

Zal anders maar gewoon om advies vragen:

Wil eind dit jaar een PC in elkaar zetten die geoptimaliseerd is voor 3d modeling en animeren. Veel rekenkracht dus voor zo snel mogelijke rendertijden (als je 15min per frame hebt en dan 100 frames dan scheelt 0.01% al heeel veel)

M'n budget is ongeveer 1250 euro voor 2x CPU, Mobo en 2x512MB geheugen (later uitbreiden dus moet registered zijn)

edit: damn bij CrazyCamel:

AMD Opteron 246 64-bit HyperTransport 1MB Boxed (incl. cooler)
€1.860,00

[ Voor 41% gewijzigd door Hertog_Martin op 02-08-2003 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 02 augustus 2003 @ 15:04:
Als ik op de AMD site kijk zie ik het volgende:

Introducing AMD Opteron processor 100 series for workstations — available in models 140, 142, and 144

Introducing AMD Opteron™ processor 800 series for up to 8-way servers — available in models 840, 842, and 844

Welke opterons zijn nou voor workstation dan? de 1xx en de 2xx voor workstation en de 8xx voor server??

snap er echt niks meer van :)
Ze zijn allemaal voor server & workstation gebruik.

1xx = Single Processor
2xx = Dual Processor
8xx = Multi Processor

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hacku schreef op 02 August 2003 @ 15:15:
[...]

Ze zijn allemaal voor server & workstation gebruik.

1xx = Single Processor
2xx = Dual Processor
8xx = Multi Processor
Ah ok

Wel raar dat er op de AMD site wel onderscheid wordt gemaakt:
http://www.amd.com/us-en/...rmation/0,,30_118,00.html

AMD Opteron ™ Processor
AMD Opteron for Servers
AMD Opteron for Workstations

En die multi processors.. daar zijn dus nog geen mobo's voor? of werkt dat dus met 2 mobo's in 1 kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

4way en 8way en hoger is alleen server.

1way 2way beide.
Hacku schreef op 02 August 2003 @ 14:19:
[...]

Jaja maar de Athlon 64 met dual memory controller heeft ook registered dimm's nodig en gezien de Athlon 64 voor desktop gebruik is lijkt dit me niet slim.
Hoezo niet slim als je naar AMD verleden en problemen en firma grote kijk is dit een heel goed plan.

Want als ze dat niet doen kan je weer 'n jaar of 'n half of nog meer wachten, want ze moeten dan met hun beperkte produktie lijnen weer ene aparte uitvoering maken.

Dit is dus gewoon 'n Opteron als Athlon64 gelabeld
Voordeel zeer snel in de markt beschikbaar op 940 platform.
Aangezien die er al is in de form van de nForce3

Deden ze dat niet dan moet je op de verkrijgbaarheid van de 939 socket en mobo's wachten tot de tijd dat die bij de PC boer om de hoek te krijgen is.
Dus zeker slim alleen zit er dus dat nadeeltje aan van registered Mem

Misschien zal registered DDR333 ram door de vraag uit de desktop markt in prijs zakkken?

[ Voor 5% gewijzigd door SG op 02-08-2003 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
SuperG schreef op 02 augustus 2003 @ 16:02:
4way en 8way en hoger is alleen server.

1way 2way beide.

[...]

Hoezo niet slim als je naar AMD verleden en problemen en firma grote kijk is dit een heel goed plan.

Want als ze dat niet doen kan je weer 'n jaar of 'n half of nog meer wachten, want ze moeten dan met hun beperkte produktie lijnen weer ene aparte uitvoering maken.

Dit is dus gewoon 'n Opteron als Athlon64 gelabeld
Voordeel zeer snel in de markt beschikbaar op 940 platform.
Aangezien die er al is in de form van de nForce3

Deden ze dat niet dan moet je op de verkrijgbaarheid van de 939 socket en mobo's wachten tot de tijd dat die bij de PC boer om de hoek te krijgen is.
Dus zeker slim alleen zit er dus dat nadeeltje aan van registered Mem

Misschien zal registered DDR333 ram door de vraag uit de desktop markt in prijs zakkken?
Als je het zo bekijkt geef ik je gelijk.
Maar nu iets anders, de Opteron werkt toch enkel met ECC geheugen?
Dan zou je registered & ECC geheugen moeten kopen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Registered & ECC wordt vaak samen toegepast dus wat is het probleem.

Wat dus nu als eerste Athlon64 gaat uitkomen is dus gewoon het uni Opteron platform wat gerenamed is naar Athlon64 Opteron 14X reeks.

En daarbij komt ook nog een mooie optie, je hoeft dan niet op de Athlon 64 te wachten, maar je kan dus al voor septemper 'n Opteron pakken op nForce3 basis aangezien de eerste Athlon 64 940 pins gevallen exact hetzelfde zijn alleen met een andere nametag en prijs.

En waarom is deze rare omgooi van AMD omdat de athlon64 oorspronkelijk volgens de eerste roadmaps eind vorig jaar d'r al had moeten zijn.

en Ja iNtel staat niet stil dus is de impact van de hammer nogal verzwakt en hierdoor is deze omgooi dus ook echt nodig. AMD had volgens die oude roadmaps dus nu al de tweede generatie hammers al klaar moeten hebben maar je ze lopen erg achter op schema.

Gezien de history heeft elke core vanaf Palomino tot de huidige een aanzienlijke vertraging tov de concurentie.
Daarbij heeft AMD ook nog een zeer drukke roadmap met veel core switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Thx!

Maar een 14x Opteron (= Athlon 64) kan je ook als dual cpu gebruiken (voor de 2de cpu heb je maar 1 HT link nodig die verbonden wordt met de eerste cpu) is dit dan de reden waarom AMD later wil overstappen naar socket 939? (zodat je hem niet als dual cpu kan gebruiken)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
presteerd 1 opteron 144 gelijk aan een 244?
en met een truukje kan je dus dual 144 krijgen waardoor die gelijk is aan een dual 244?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 02 augustus 2003 @ 19:32:
presteerd 1 opteron 144 gelijk aan een 244?
en met een truukje kan je dus dual 144 krijgen waardoor die gelijk is aan een dual 244?
Nee ik bedoel dit:

AMD wil vlug naar socket 939 omdat je met de socket 940 versie hem als 2de cpu kan gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/betapics/1.jpg

2 Athlon 64 cpu's op een bord kan niet omdat minstens 1 cpu 2 HT links nodig heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Laat maar, ik snap er echt de ballen niet meer van. Ook zo lekker dat je op de AMD site geeneens de specs van elke opteron kan bekijken.. nee gaat alleen over opteron in het algemeen maar je kan niet bijvoorbeeld de specs van een 144 met een 244 vergelijken.
Ik ga eerst wel het geld bij elkaar werken en als ik eind van het jaar het geld heb dan kijk ik wel opnieuw want dan zal je ondertussen wel 100 verschillende opterons en 1000 verschillende sockets hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 02 augustus 2003 @ 19:38:
Laat maar, ik snap er echt de ballen niet meer van. Ook zo lekker dat je op de AMD site geeneens de specs van elke opteron kan bekijken.. nee gaat alleen over opteron in het algemeen maar je kan niet bijvoorbeeld de specs van een 144 met een 244 vergelijken.
Ik ga eerst wel het geld bij elkaar werken en als ik eind van het jaar het geld heb dan kijk ik wel opnieuw want dan zal je ondertussen wel 100 verschillende opterons en 1000 verschillende sockets hebben..
Een 144 is identiek aan een 244 met het enige verschil dat de 244 een extra HT link heeft. (dat nodig is voor een dual config) De 8xx hebben 3 HT links.
En op AMD.com staat alle info, gewoon goed zoeken:

http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_9240,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8807,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8805,00.html

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 02-08-2003 19:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Dat is nou raar de 14x zou volgens produkt beleid SMP disabled moeten zijn.

HT systeem is zeer flexible. Wat de hoofdzaak is; wat voor mogelijkheden AMD & mobo bakkers toelaten.

24x reeks is er voot Dual kunnen die andere dat ook dan wordt de 24x reeks ondermijn.
zo'n situatie als A-XP en A-MP of dual Cellies.

iNtel disabled echt grondig dus ben benieuwed hoe AMD & mobo Partners dat gaan implemteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hertog_Martin schreef op 02 August 2003 @ 19:38:
Op tweakers.net staat de Hammer preview daar wordt alles uitgebreid uit de doeken gedaan alleen zitten de laaste athlon64 beleid wijzigingen daar natuurlijk niet inbegrepen en zover de Athlon64 nog niet officieel gereleased zijn en er nog wel ruim 'n maand tussen zit is het afwachten op officiele berichten wat wel en niet mogelijk is en bijbehorende prijs.

De Opteron is er officieel al en ook de drie rekens, daar kun je dus ook zeker verschillende reviews over vinden die dat haarfijn uitleggen.

Als je echt serieus voor 'n Opteron of athlon64 wil gaan of overweegd is beetje eigen onderzoek ook wel gewenst.

Athlon64 wordt gewoon afwachten.

En gezien de huidige geruchten kan je de nForc3 met Opteron als referentie gebruiken voor de eerste aankomende high-end athlon64 aangezien het enige verschil prijs en CPU naam is.

En de nForce3 zijn er dus ook al reviews van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hacku schreef op 02 augustus 2003 @ 19:47:
[...]

Een 144 is identiek aan een 244 met het enige verschil dat de 244 een extra HT link heeft. (dat nodig is voor een dual config) De 8xx hebben 3 HT links.
En op AMD.com staat alle info, gewoon goed zoeken:

http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_9240,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8807,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8805,00.html
Ok, dat maakt alles al wat duidelijk (had btw wel veel gezocht maar had hier net ff overheen gekeken)

Alleen snap ik nogsteeds je uitspraak niet echt:

'een 14x Opteron (= Athlon 64) kan je ook als dual cpu gebruiken (voor de 2de cpu heb je maar 1 HT link nodig die verbonden wordt met de eerste cpu)'

betekent dat je met een tweak dual 14x kan draaien of betekent dat dat je een 14x en een 24x samen kan draaien of geen van beide? en leg me dit keer maar uit alsof je het aan een kind uitlegt :)

heb namelijk echt geen geld voor 2x 244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
SuperG schreef op 02 August 2003 @ 20:03:
[...]

Op tweakers.net staat de Hammer preview daar wordt alles uitgebreid uit de doeken gedaan alleen zitten de laaste athlon64 beleid wijzigingen daar natuurlijk niet inbegrepen en zover de Athlon64 nog niet officieel gereleased zijn en er nog wel ruim 'n maand tussen zit is het afwachten op officiele berichten wat wel en niet mogelijk is en bijbehorende prijs.

De Opteron is er officieel al en ook de drie rekens, daar kun je dus ook zeker verschillende reviews over vinden die dat haarfijn uitleggen.

Als je echt serieus voor 'n Opteron of athlon64 wil gaan of overweegd is beetje eigen onderzoek ook wel gewenst.

Athlon64 wordt gewoon afwachten.

En gezien de huidige geruchten kan je de nForc3 met Opteron als referentie gebruiken voor de eerste aankomende high-end athlon64 aangezien het enige verschil prijs en CPU naam is.

En de nForce3 zijn er dus ook al reviews van.
had wel wat reviews gevonden maar veel doen geen benchmark voor 3d modeling in maya en dat is het enige waar ik in geinterreseerd ben. Enige review die ik had gevonden die dat deed was met dual opteron 242 en die was gelijk aan een dual mp2800+ en dus zn geld niet waard.

en als ik wil zoeken moet ik trouwens wel weten waarop ik precies moet zoeken.

Ik zal die hammer preview eens gaan doorlezen.
* Hertog_Martin vindt athlon64 trouwens niet echt een goede benaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor zover ik weet is er nog nergens bevestigd dat de Opteron 1xx in een dual systeem gebruikt kan worden als tweede processors. Het is niet ondenkbaar dat de HT-link van de 1xx alleen voor I/O gebruikt kan worden en niet als processor interconnect.

Verder is het niet eerlijk om de Opteron alleen op prijs en prestaties met de Athlon MP te vergelijken. De Opteron is degelijker en de moederborden hebben veel betere features. Het Athlon MP-platform is inmiddels echt verouderd. Ook is er nog zo'n 15 procent extra performance mogelijk met geoptimaliseerde AMD64-software (en de meeste rendersoftware zal zeker geport worden).

Een Volkswagen Polo en een Passat kunnen beide 150km/h maar toch zit ik liever in de Passat.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 03-08-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Over die software die aangepast kan worden heb je gelijk ja. Dat is ook een reden waarom ik naar de opteron zit te kijken.

Hoop alleen dat het dus over 3 maanden ofzo al een stuk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Inquirer meldt dat de Socket 940- en de 939-uitvoering van de Athlon 64 voorzien zullen zijn van een dual channel geheugencontroller. Het enige resterende verschil tussen de Opteron 100 en de Athlon 64 met 1MB L2-cache is dus dat laatstgenoemde geen ECC registered geheugen nodig heeft.

Daaruit maak ik op dat als je een athlon 64 met 940 pinnen op een socket 940 mobo gebruikt dat je dan registred memory moet gebruiken.

Deze socket 940 moederborden zijn immers ontwikkeld voor de Opteron die dus registered geheugen nodig heeft.
Mooie redenering :)
Een socket 940/939 mobo voor de Athlon 64 zou dan weleens geen registred memory nodig hebben.

http://www.tweakers.net/r...n=Posting&ParentID=822927

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hacku schreef op 03 August 2003 @ 11:18:
[...]

Een socket 940/939 mobo voor de Athlon 64 zou dan weleens geen registred memory nodig hebben.

kijk, zie je wel :) ik dacht al, lijkt me sterk dat thuiscpu's registered mem nodig hebben :) het wordt dus wachten op een 939-spul.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 03-08-2003 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Die link is een reply van iemand die 'n inquire gerucht heeft gelezen en wat zal die als bron hebben? AMD? of een mannetje zogenaamd van AMD?

Ik zie liever Officiele AMD press releases. Dan zo'n via via via verhaal.

iig staat daarin ook:
"Deze socket 940 moederborden zijn immers ontwikkeld voor de Opteron die dus registered geheugen nodig heeft."

Verder dat ECC verhaal lijkt mij aannemelijk aangezien ECC optioneel kán zijn.

Maar registerd kan een eis zijn en heeft te maken met de stabiliteit eisen van server/workstation planken die veel dimms aansturen 4 DiMMs dus.
De opteron kan per kanaal dus 4Dimms aan dus 8 per CPU. maar de meeste workstation mobo's doen 4 per CPU verdeeld ovre de memchannels

Aangezien we hier dus athlon64 op Opteron planken gaan proppen.

Athlon 64 de Clawhammer ondersteund DDR400 nonECC unbufferd en kan officieel hierdoor ivm stabilitei max 2 dimmsloten aan.
Die eerste zullen dus sledgehammer zijn die als athlon 64 verkocht gaan worden en die zal dus wel diezelfde ECC register mem controler ondie hebben.

Het kan dus goed zijn dat 'n 4dimm Opteron plank registered ram eist
en waarbij je voor gebruikvan een athlon 64 of mischien ook 'n opteron tot 2Dimms unbufferd kan gebruiken voor meer, 3 of 4 volle dimmsloten is registered vereist met athlon64 & opteron.
Zoals bij sommige 760MPX planken

'n mobo dat unbufferd 4 dimm's aankan vereist nogal wat trace routing finetuning voor goede kwaliteit signaal overdragd tussen CPU en Dimms en eis daarbij dan ook hoge kwaliteitd PCB dimms
En aangezien voor introductie gewoon workstation planken gebruikt gaan worden die zijn meer ontworpen volgens de stabiliteits verzekerende registerred pad.
Ik zou dus maar de officiele release van de eerste 940 Athlon 64 wachten dan speculeren op allerlei geruchten.

D'r kan dus wel een verschil zijn tussen wel of geen of beide registered mem voor
940 workstation borden die nu er aankomen.
940 nieuwere mobo's ook gericht op de athlon64 uitkomen rond september
939 gericht op de athlon64 uitkomen
754 gericht op de athlon64 uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hacku schreef op 03 August 2003 @ 11:18:
[...]

Helemaal niet of alleen voor de eerste 2 slots niet?
Hoop het eerste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Van http://www.ocworkbench.co...gi?newsid1059720613,99693,

Een Athlon 64-3100+ socket 754

Afbeeldingslocatie: Http://www.ocworkbench.com/2003/archives/aug/socket754.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

http://www.tweakers.net/n...ad&ParentID=823533&niv=-1
En nu weer wat mobile hammer nieuws op tweaker net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD heeft vandaag de Opteron 246 gelanceerd. ($794)

TPC-H™ @100GB Performance and Price/Performance
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/DAM/data/cordacharts/72962.jpg

http://www.amd.com

Verder een socket 754 bordje van Asus: K8V met de Via K8T800 chipset:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1060069255.jpg

K8V Motherboard Specifications 07/22/2003
Note: The specifications are subject to change without notice.
CPU "One 754-pin socket supports one AMD K8 ClawHammer processors Built-in 1MB L2 cache
AMD64 architecture enables simultaneous 32- and 64-bit computing "
System Bus 800 MHz FSB
Chipset "VIA K8T800
VIA VT8237"
Memory 3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB both registered/ECC and un-buffered ECC and non-ECC PC3200/PC2700 / PC2100 ECC DDR SDRAM memory
Expansion Slots 1 x AGP 8X
5x PCI
Storage "2 x UltraDMA 133 /100
Promise R20378 RAID controller
1xUltraDMA133 supports two hard drives
4xSerial ATA
RAID0, RAID1, RAID 0+1 "
Audio ADI AD1980, 6-channel CODEC
S/PDIF out interface
LAN PCI 3COM/Marvell 3C940-MV00
IEEE1394 VIA VT6307 controller with 2 IEEE1394 ports
USB2.0 8 USB2.0 ports
Special Features ASUS MyLogo2
ASUS POST Reporter
ASUS C.P.R.
ASUS EZ Flash
Support S/PDIF out interface
ASUS CrashFree2 BIOS
ASUS Instant Music
ASUS Multi-language BIOS
ASUS Q-Fan
Overclock Features ASUS JumperFree

nieuws: Specificaties Asus K8V moederbord

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8799,00.html

maken hun de nummers mooier dan ze zijn of is de opteron echt zo'n 4x beter dan de xeon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar kan ik die hammer preview vinden? ik heb gezocht op tweakers net, maar ik kan het nie vinden

De workstation borden komen nu beschikbaar ja, alleen vind ik het raar dat het zolang moest duren voordat ze beschikbaar werden. (opteron bestaat al vanaf maart 2003) het is nu augustus..

Ik heb het vermoeden AMD dealtjes heeft gesloten met leveranciers van workstation borden, om de producten zolaat mogelijk te releasen, ivm met de Athlon 64, ik denk dat ze bang waren dat als ze gelijk een worstation bord vrijgaven in maart, dat er dan geen Athlon 64 systemen meer verkocht zouden worden, op zich logish, maar wel erg flauw voor de mensen die zeer graag goedkoop een x86-64 systeem willen hebben.

Een kleine boycot dus...

Persoonlijk vind ik dan dat AMD dan alle x86-64 producten tegelijkertijd had moeten releasen, want het heeft ook lang geduurt voordat de server borden en cpu's eindelijk een beetje fatsoenlijk leverbaar waren.

Heb zelf een SK8N draaien met een Opteron 240 en 512 ECC-R DDR Kingston memory met ATI 9700, werkt geinig, heb over enkele weken een AMD64 Windows OS (betatester ms). Het systeem werkt perfect, ook met een 32-bit windows. Hopelijk gaan er snel programma's en spellen geport worden naar x86-64.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:09 . Reden: Was wat commentaar vergeten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Hertog_Martin schreef op 05 August 2003 @ 11:44:
maken hun de nummers mooier dan ze zijn of is de opteron echt zo'n 4x beter dan de xeon?
Ze hebben idd mooie nummers maar het nummer wat er voor en groot gedeelte ook toe doet is niet zo mooi; kloksnelheid. Zie deze tecchannel review waar de Opteron 244 tegen de laatste Xeon (de 3.06 met L3 cache) in stelling wordt gebracht. De Xeon doet het over het algemeen toch beter. (ze testen geen web/file/database server toestanden).

Voor degenen die op een fatsoenlijk mobo voor de Opteron zitten te wachten:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/s2885_w120.jpg

De Thunder K8W (S2885) met AGP, vier DIMM sockets per cpu, PCI-X en wat opgeleukt met klein grut als Firewire, S-ATA en zes-kanaals '97 geluid. Volgens Tyan is dit beest "coming soon" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:00:

Heb zelf een SK8N draaien met een Opteron 240 en 512 ECC-R DDR Kingston memory met ATI 9700, werkt geinig, heb over enkele weken een AMD64 Windows OS (betatester ms). Het systeem werkt perfect, ook met een 32-bit windows. Hopelijk gaan er snel programma's en spellen geport worden naar x86-64.
Maak je daar maar geen zorgen over!

Ik kon die hammer preview trouwens ook niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 13:00:
Heb zelf een SK8N draaien met een Opteron 240 en 512 ECC-R DDR Kingston memory met ATI 9700, werkt geinig...
Da's het enige wat je er over kwijt kunt, 'werkt geinig'? :D Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar wat uitgebreidere ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Abbadon schreef op 05 augustus 2003 @ 13:13:
[...]

Da's het enige wat je er over kwijt kunt, 'werkt geinig'? :D Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar wat uitgebreidere ervaringen :)
Ja hij is een van de eerste denk ik.

Komen er dit jaar nog meer opterons? Een opteron 248 en 250 ofzo.

BTW als ik het goed begrijp is de athlon64 gewoon de opvolger van de athlon XP en dus niet voor workstations?

En weet iemand al een beetje of je de 1xx dus zo kan modden dat je een 2xx en een 1xx samen kan gebruiken wat weer behoorlijk scheelt in de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de preview al gevonden

reviews: AMD Hammer platform preview

een quote

//
Op het Solo reference bord dat wij op CeBIT onder ogen kregen, was de heatsink bevestigd aan een metalen plaat aan de onderzijde van de PCB.John Crank benadrukte dat deze methode niet al worden gebruikt op de uiteindelijk productie borden. We hebben daarom geen foto's van het ijzer gemaakt.
//

vaag aangezien deze 'plaat' echter ook op mijn sk8n zit...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:56 . Reden: stukje quote vergete ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal moeilijk worden, ik heb wel een aantal benchmarks gedraaid en zal ik gaan draaien,

SiSoft Sandra (Amd64 Versie)
Windows XP Version 2003 (amd64 versie)

Het probleem heet NDA:

Maar ik zal eens polsen of benchmark resultaten daar ook onder vallen, ik heb het hier over benchmarks met 64-bit op 64-bit, ander benchmarks doe ik niet, aangezien deze niet de 'ware ' performance zullen aangeven. Dus ook geen 3dmark (tenzij futuremark een amd64 versie uitgeeft)

Mijn specs:

ASUS nForce3 SK8N BIOS (1002 Beta 7, datum 4-8-3)
1x Opteron 240
Kingston 2x 256 MB ECC-Registered DDR333 PC2700 Dual Channel
ATI Radeon 9700 Pro
Windows XP Professional Edition Version 2003 x86-64
Windows 2003 Enterprise Edition x86-64
Q-tec 320W Power Supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja op echt voor 64bit geoptimaliseerde software kan je pas echt gaan vergelijken.
Ik neem trouwens aan dat je er later nog een opteron bijkoopt?

Heb je toevallig het programma Maya op die pc staan en kan je een rendertest doen?
http://www.highend3d.com/tests/maya/testcenter/

Want aangezien ik alleen wil upgraden vanwege Maya ben ik daar erg benieuwd naar.
Met deze test was de 242 maar 1 sec sneller dan de athlon mp2800, ben benieuwd hoeveel slomer de 240 dan is. (alleen beetje lastig vergelijken want hun hadden getest met dual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijkoopt?

nee dat niet, als jij weet waar ik die tweede cpu op de SK8n kwijt moet ;-)

ik begin met de opteron 240 en hoop aan het einde van dit jaar de hoogste snelheid van athlon 64 ??3400+?? socket 940 er in te doen, aangezien de athlon 64 socket 940's er maar een paar maanden zijn...

p.s

de 140 is nu net verschenen op de pricewatch...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 13:45 . Reden: 140 cpu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik doe weinig tests meer, ik ga deze week op vakantie, en heb het eigenlijk daar druk genoeg mee, alleen vandaag zit ik nog een beetje te knutselen... maar na mijn vakantie zal ik met plezier een testje doen ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:44:
bijkoopt?

nee dat niet, als jij weet waar ik die tweede cpu op de SK8n kwijt moet ;-)

ik begin met de opteron 240 en hoop aan het einde van dit jaar de hoogste snelheid van athlon 64 ??3400+?? socket 940 er in te doen, aangezien de athlon 64 socket 940's er maar een paar maanden zijn...

p.s

de 140 is nu net verschenen op de pricewatch...
Euh ja sorry ff geen rekening met mobo gehouden.
En ik had ff zoiets van waaarom koop je dan een 240 maar dat is natuurlijk omdat de 1xx serie nog niet uit was.

IK weet nog niet zeker of ik voor de athlon64 ga of voor de opteron.
De athlon64 zal presteren als een opteron 1xx en ik denk dat de prijs/kwaliteit van de athlon64 veel beter zal zijn aangezien die meer commercieel is.

Wil wel zeker een dual.. lekker op de 1e cpu de zware dingen doen zodat ik op de andere cpu gewoon lekker kan internetten enzo en als ik dat niet hoef dna kan ik ze allebei gebruiken voor renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:46

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hertog_Martin schreef op 05 August 2003 @ 13:53:
[...]
IK weet nog niet zeker of ik voor de athlon64 ga of voor de opteron.
De athlon64 zal presteren als een opteron 1xx en ik denk dat de prijs/kwaliteit van de athlon64 veel beter zal zijn aangezien die meer commercieel is.

Wil wel zeker een dual.. lekker op de 1e cpu de zware dingen doen zodat ik op de andere cpu gewoon lekker kan internetten enzo en als ik dat niet hoef dna kan ik ze allebei gebruiken voor renderen.
De Athlon64 zou toch geen dual CPU gaan ondersteunen..om dat daar de opterons voor waren...

mmm..iets om over na te denken!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die 140 kost €326 dat is al goedkoper dan de 240

de athlon 64 940 denk ik wel, daarom komt er een athlon 64 socket 939 en socket 754

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ander vraagje, welke was ook alweer de sledgehammer? Opteron of Athlon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 13:34

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Dat is de opteron. De clawhammer is de athlon.

Vuistregeltje: Sledgehammer is zwaarder dan een clawhammer. :P

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

juanjansen: post eens wat leuke pics van je systeempje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hier nog een workstation bord:

Rioworks HDAMB

Afbeeldingslocatie: http://www.rioworks.com/00/HDAMB.jpg

Specs: http://www.rioworks.com/HDAMB.htm

De server versie ervan: http://www.rioworks.com/HDAMA.htm

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op 05 August 2003 @ 11:44:
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_8796_8799,00.html

Uit welke nummertjes maak jij op dat die 4x beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier op kantoor hebben we vandaag onze Appro 2128H Opteron server ontvangen. Helaas heb ik geen camera bij me anders had ik wat plaatjes gepost (komt nog wel). De machine is voorzien van een Tyan Thunder K8S moederplank, twee Opteron 244's, een LSI Logic MegaRAID Elite 1600 RAID-adapter, drie Cheetah 10K.6 schijven in RAID 5 voor data en twee 9GB Cheetahs in RAID 1 als bootdrive. Waarschijnlijk komt er 6GB PC2100 geheugen in (6GB PC2100 ECC registered is net zo duur als 4GB PC2700 ECC registered). Deze doos zal de huidige database-server van GoT gaan vervangen.

We hebben ook twee MSI K8D Master moederborden gesponsord gekregen die we nog op een nuttige manier moeten gaan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

nhimf schreef op 05 August 2003 @ 14:21:
Dat is de opteron. De clawhammer is de athlon.

Vuistregeltje: Sledgehammer is zwaarder dan een clawhammer. :P
Dat klopte tot een paar maanden geleden.

Het verschil tussen SledgHammer en Klawhammer is de Dual channel ECC reg ondie mem controler tegen enkel channel gewoon.
plus 2 á 3 Ht kannalen vs 1tje.

Alleen gaat AMD ten tijde van introductie een dual channel Athlon64 op 940 socket releasen voor een vliegende start.

dit zal dus een renamed Opteron zijn en dus 'n sledgehammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Omg:
Planet 3DNow! meldt dat AMD voor de high-end desktopversie van de Hammer-core met dual channel geheugen de naam "Athlon 64 FX" zal gebruiken. De normale Socket 754-versie met één geheugenkanaal zal zoals verwacht gewoon Athlon 64 gaan heten. Naast de toevoeging van "FX" aan de naam onderscheidt de high-end versie zich ook van zijn kleine broertje door een ander socket; in eerste instantie wordt gewoon het 940-pins tellende Opteron-socket gebruikt, maar later zou er één pin worden weggehaald om het onderscheid duidelijker te maken. Verder zal de Athlon 64 FX een ratingsysteem gebruiken dat veel lijkt op dat van de Opteron. Zo zal de 2,0GHz versie FX-51 gaan heten, de 2,2GHz-uitvoering FX-53, en als in de eerste helft van 2004 de 2,4GHz bereikt wordt de processor FX-55 genoemd. Hieronder zijn de drie ratingsystemen naast elkaar gezet:

Athlon 64Athlon 64 FXOpteron
1,4GHz  x40
1,6GHz  x42
1,8GHz  x44
2,0GHz3200+FX-51x46
2,2GHz3400+FX-53(x48)
2,4GHz3700+FX-55(x50)

De rating voor de Athlon 64 is een stuk conservatiever dan eerder verwacht werd. Voorheen werd bijvoorbeeld gedacht dat het 2,0GHz-model een rating van 3400+ zou krijgen, maar dat blijkt nu dus 200 punten lager komen te liggen, ondanks het feit dat begin deze maand bekend werd dat de hoeveelheid L2-cache van de chip is verdubbeld. Verder lijkt het er nu op dat de verwachte 1,8GHz-versie helemaal niet meer geïntroduceerd wordt, waarschijnlijk omdat deze de concurrentie met bestaande Barton-modellen niet aan zou kunnen. Analisten waren al bang dat AMD zichzelf op deze manier in de vingers zou snijden toen bekend werd dat Athlon 64 een half jaar werd uitgesteld.

Of de 32-bit Duron-vervanger Thorton nog steeds Athlon FX gaat heten is niet duidelijk. Mogelijk was dit gerucht slechts een misinterpretatie van de manier waarop AMD de lettercombinatie FX wilde gaan gebruiken. Het bedrijf heeft deze informatie overigens nog niet bevestigd.
nieuws: High-end Athlon 64 FX-processor krijgt nieuwe rating

Het lijkt me al beter dat de 3400+ een 2,2GHz wordt ipv 2GHz.
Maar hoe komen ze nu aan FX 8)7
Verder vraag ik me af wat de ratings zullen zijn voor de Paris core. (256kb L2)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Denk dat amd en pentium dan in de zomer van 2004 door de 4 ghz grens gaan.

En dan heb je dus de Athlon64 4000+, de athlon opteron 250 en de athlon64 fx55 (duh zie nu net dat dat al in de tabel staat)

Maarre wanneer komt de athlon64 nou? volgende maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op 05 August 2003 @ 20:21:
Denk dat amd en pentium dan in de zomer van 2004 door de 4 ghz grens gaan.

En dan heb je dus de Athlon64 4000+, de athlon opteron 250 en de athlon64 fx55 (duh zie nu net dat dat al in de tabel staat)

4000+ is niet 4 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Duh weet ik.

Maar intel gaat dan door de 4ghz.
En amd heeft dan de 4000+ wat dus gelijk zou moeten presteren aan de 4ghz van intel.

Nee de 4000+ van amd is dan 2.6ghz ofzo
Als AMD echt de 4ghz wil doorbreken dan ben je wel een jaartje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hertog_Martin schreef op 05 August 2003 @ 20:21:
22 september

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
K, zal me niks verbazen dat een athlon64 die gelijk is aan een opteron 1xx twee keer goedkoper is.

Net zoals met videokaarten die speciaal voor de workstations zijn. Zijn ook heel duur terwijl als ze gewoon voor de gemiddelde consument waren dan hadden ze veel minder gekost.

Hoop dus dat je dual amd64 kan doen voordat ie ;n nieuwe socket krijgt.

Zag de opteron 246 net trouwens voor het eerst op pricewatch.com:

http://castle.pricewatch....mi=N&m=N&ne=13980&l=13934

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 15:06
The Source schreef op 16 juli 2003 @ 21:57:
Athlon 1xx heeft een nieuwe naam gekregen (en dus ook een herpositionering), allemaal nog vage plannen van AMD. De naam is nog niet final (en daarom ga ik m ook niet vertellen).
High-end Athlon 64 FX-processor krijgt nieuwe rating

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 05-08-2003 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het is dus geen gerucht :)
Ik zal nog eens met Thomas moeten praten :9

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Is het nou zo dat je met 64bit 2 keer meer geheugen moet hebben dan je erin zou doen met 32bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Hertog_Martin schreef op 06 August 2003 @ 16:39:
Is het nou zo dat je met 64bit 2 keer meer geheugen moet hebben dan je erin zou doen met 32bit?
Hoe kom je daar nu bij? De hoeveelheid geheugen heeft niks te maken met de cpu architectuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hertog_Martin schreef op 06 August 2003 @ 16:39:
Dat je het erin moet doen is klinkklare onzin. Van wie heb je het gehoord? Mijn gevoel zegt dat een wannabe-tweaker iets over dual-channel-geheugen heeft gelezen en dat volledig fout heeft geinterpreteerd.

Als je de geheugen-bandbreedte makkelijk wilt verdubbelen, kun je met een Athlon FX (en natuurlijk Opterons) 2 (exact dezelfde) reepjes geheugen op een bepaalde manier configureren dat de bandbreedte verdubbelt. Vergelijk het maar met een weg. Over een vierbaans weg gaat 2 keer zoveel verkeer als een gewone tweebaans weg, zonder dat je de snelheidslimiet omhoog gooit. Lees hier meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
hmz sorry dat dacht ik ergens gelezen te hebben.

zit nog te twijfelen of ik of voor de opteron 144 met asus sk8n of voor de opteron 240 met msi k8d master en dan later een opteron erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
22 september is een internet gerucht (en klopt volgens mijn info niet)
Hertog_Martin schreef op 05 augustus 2003 @ 13:17:
[...]
Komen er dit jaar nog meer opterons? Een opteron 248 en 250 ofzo.
De 148 en de 248 wordt nog dit jaar gelanceerd volgens de roadmaps.

[ Voor 41% gewijzigd door The Source op 06-08-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De datum van 22 september is afkomstig uit een document dat AMD per ongeluk heeft gelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
VIA Technologies today made its first public demonstration of the VIA K8T800 chipset running the 64-bit MandrakeSoft 2.1 Server Operating System at booth #1776 at the LinuxWorld Expo at the Moscone Center in San Francisco. It transpired that VIA’s long-awaited K8T800 core-logic supports two additional 800MHz 32-bit HyperTransport links and supports Dual AMD Opteron processors configurations.

Earlier unofficial sources claimed that the K8T800 supported only one AMD Athlon 64 or AMD Opteron processors, but the reality appeared to be different. Last year a very-well known manufacturer of server equipment planned a VIA P4X400-based mainboard for two Intel Xeon processors, however, since VIA did not have license on the Quad Pumped Bus, the mainboard maker did not release the product. It looks like this year VIA is trying to enter the 2P server/workstation market again, but this time with AMD’s 64-bit processors.

VIA K8T800 AGP8x tunnel works in pair with the VIA VT8237 I/O controller.

The VIA K8T800 demo system is based on the new MS-9130 server mainboard produced by MSI.

VIA K8T800 and MSI’s MS-9130 are positioned as solutions for applications like web-servers, database deployment, application & file servers as well as for demanding design and engineering applications, including graphics rendering, data asset management and CAD based design.
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20030806091633.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Femme schreef op 06 August 2003 @ 20:22:
De datum van 22 september is afkomstig uit een document dat AMD per ongeluk heeft gelekt.
Waaschijnlijk oude documentatie en gewijzigd. Recente non public AMD roadmaps en ook andere AMD communicatie geeft een andere launch date aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Oh nee ze hebben er toch niet december van gemaakt 8)7

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
hehe, nee nog steeds Q3 '03 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hoe zit het nu met de Paris core? De dual channel met 1MB krijgt een nieuwe rating (FX-51, ...), de single channel 1MB krijgt de huidige rating (3200+, ...) en de versie met 256kb L2?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Afbeeldingslocatie: http://www.x86-secret.com/pics/cpu/opteron/sandra.gif

Ik kwam net deze test tegen waarbij diverse CPU's op 1.4 GHz mogen vechten... Die Opteron komt er qua CPU prima vanaf.... maar ik kijk ook ff naar FPU-mogelijkheden... en die PentiumM, die is gewoon ronduit eng; wat een beest zeg.

Staan wel meer benches op, zodat je Opteron kan vergelijken met Pentiums enz.
http://www.x86-secret.com/articles/cpu/opteron/opteron-5.htm

[edit]: Ik, via Tnet en Ralph Smeets natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 07-08-2003 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik had 'm gisteren gezien. De 1.4GHz Opteron doet het in vergelijking met alle overige cpu's op 1.4GHz erg goed alleen draaien op de P-M na de concurrerende cpu's in het echt niet meer op 1.4GHz. Eigenlijk zonde dat ze hun tijd in zo'n vergelijking gestoken hebben want in de praktijk heb je hoegenaamd niks aan de bevindingen (dat 'ie een hoge IPC had was allang bekend)

Zo'n Pentium-M, da's eigenlijk een veel interessantere cpu; zoveel performance maar zo verschrikkelijk weinig verbruik. Dát wil ik in m'n desktop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Abbadon schreef op 07 August 2003 @ 09:50:
Zo'n Pentium-M, da's eigenlijk een veel interessantere cpu; zoveel performance maar zo verschrikkelijk weinig verbruik. Dát wil ik in m'n desktop :P
Tja, met de max80Watt regel denk ik dat je een PentiumM ook wel makkelijk kan overklokken. Ik denk dat in een testlab de PentiumM de 3 GHz kan halen.

* Delerium vindt het maar een rare wereld.
Een laptopCPU waar AMD rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op 07 augustus 2003 @ 10:01:
Tja, met de max80Watt regel denk ik dat je een PentiumM ook wel makkelijk kan overklokken. Ik denk dat in een testlab de PentiumM de 3 GHz kan halen.

* Olaf van der Spek vindt het maar een rare wereld.
Een laptopCPU waar AMD rekening mee moet houden.
De overklokbaarheid van een CPU hangt niet alleen af van het opgenomen vermogen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source Webgoeroe.net schreef op 06 August 2003 @ 20:22:
De 148 en de 248 wordt nog dit jaar gelanceerd volgens de roadmaps.
Waar heb je deze info vandaan?

heb je een link van deze roadmap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 19:57:
[...]

Waar heb je deze info vandaan?

heb je een link van deze roadmap?
non-public AMD roadmaps waar ik al eerder naar verwees. Die zijn dus niet openbaar > NDA. Vandaar dat je mij ook geen concrete datums hoort noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Is de launch 23 september?
ACCORDING TO AMDBOARD, still-kicking-about PC maker Gateway is ready to start selling AMD-powered PCs again and may well do so with the launch of the Athlon 64 on September 23.

Monsieur Gilles at AMDBoard says he has seen confidential AMD documents suggesting as much, but has been speculating on the date of the deal.

The agreement is likely to extend to Opteron chips as well as AMD’s 64-bit desktop offerings, says Gilles, here. Documents we have seen suggest Gateway nemesis Dell isn't on the same list. µ
http://www.theinquirer.net/?article=10923

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
:) ik zeg niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Is gateway een grote speler in de computerwereld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Gelukkig kan niets zeggen ook heel veel zeggend zijn :)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
zeg iets, want ik ben totaal niet mee wat er allemaal gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
C00P schreef op 08 August 2003 @ 01:59:
Is gateway een grote speler in de computerwereld ?
In de VS dacht ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Aandelen AMD hebben laatste dagen paar procenten genomen, wist al niet waarom...
http://investor.cnet.com/...-1042-0-AMD.html?tag=qbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD REALISED that it should do a few paper launches of its extremely hyped Athlon 64 core even before the CPU is quite ready to be shown to the world.

We understand that AMD will announce Athlon 64 as well as its official Logo on the 12th of August but at this time there won't be any benchmarks.

It seems to us that AMD just wants to warm up the things before it's actually ready to show it. The launch date of CPU that will be followed with benchmarks remains the 22nd of September as originally re-scheduled.

The 22nd is the first day of Computex -- one of the most important computer trade shows, that takes place in Taiwan.

The 3200+ will be a 2 GHz core as the INQ wrote earlier, although the original plan was for the 2GHz CPU to be called 3400+.

So, after the 12th of August you will know what the Athlon 64 core looks like, and its all important logo, but it seems to us that the first CPUs won't arrive until October at the earliest.

A few other people suggested that this time AMD will be much better providing samples for reviews as it's almost impossible to get any samples from AMD for last few months. The 400 front side Athlon is one rare bird in test beds.

And talking about rare birds, perhaps AMD US doesn't realise that the 12th of August is called The Glorious Twelfth, as it's the date people can start shooting grouse in the UK. Not so glorious for the grouse – the plural isn't grice, by the way...
http://www.theinquirer.net/?article=10941

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
zat net op www.pricewatch.com te kijken en dit viel me op:

$799 - Opteron 246
$716 - Opteron 244
$471 - Opteron 242
$266 - Opteron 240

enorm klein verschil tussen de 246 en de 244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GamePC heeft een Opteron 242 + Asus SK8N review gepost met een behoorlijk goede benchmarkmix. De Opteron presteert ondanks z'n lage kloksnelheid behoorlijk indrukwekkend in de gamebenchmarks. Hij is vrijwel evensnel als de 37,5 procent hoger geklokte Athlon XP 3200+ en presteert iets beter dan de P4 2,8C met 75 procent hogere klok. In media encoding is de Opteron 1,6GHz minder goed, hoewel hij dan nog steeds ongeveer vergelijkbaar presteert met een 1GHz snellere Pentium 4 op 2,6GHz. De prestaties in Photoshop en Maya vormen het midden tussen die van de P4 2,66GHz en 2,8GHz.

http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=asussk8n&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nu met single naar dual performance scaling grafiekjes:

nieuws: AMD Opteron 242 getest op Asus SK8N moederbord

De Opteron haalt goede resultaten in vergelijking met de Pentium 4 en de Athlon MP.

En hier een Koreaan met pics van de Tyan Thunder K8W:

http://user.chollian.net/~xriona/2cpu/preview/tyan/s2885/

Dit is de plank om te hebben als geld geen probleem is. 4x PCI-X + 1x PCI-32, 4x DIMM, AGP Pro110, SATA, PATA, FireWire, 6ch sound met S/PDIF en gigabit ethernet :9 .

Afbeeldingslocatie: http://user.chollian.net/~xriona/2cpu/preview/tyan/s2885/640/03.JPG

[ Voor 51% gewijzigd door Femme op 09-08-2003 13:53 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.