Omdat het voor Server uni DUAL Multyway is bedoeld en dito uni en DUAL Workstation markt en daar betalen ze graag voor veel geheugen en stabiel systeem.
registered is nodig om veel DiMMS stabiel te kunnen plaatsen op één mem channel dus 4dimms in een rij en dan nog eens 4Dimms
je moet vooral opterons niet vergelijken met het P4 of AXP DDR400 unbufferd platform want das de desktop markt.
Opteron horen in het rijtje Xeon DP/MP en iTanium thuis daar doen ze ook niet echt aan unbuffered nonECC DDR400
Ja & nee
Waarom:
A ) Die platformen zijn zo verschillend dat is te merken aan performance variatie per app
B ) K8 is echt mee rgericht op Server en Workstation toepassing dan de A-MP
Het is dus belangrijk wat je ermee gaat doen en zou dus vooral letten welke apps belangrijk is en daar je keuze mede op beslissen
De Opteron heeft sterke maar ook zwakke punten tov K7 P4 IA64
De belangrijkste nadelen daarvan is de niet doorontwikkelde FPU tov IA64 en de lage Clock die ook zijn sSE2 performance laag houd.
Ik wil een nieuwe PC vanwege Maya en in een render test was de opteron 242 maar 1 sec sneller dan de MP2800 maar wel ruim 2 keer zo duur.
Tja dat is dus 1,6Ghz tegen veel hoger geklokte A-MP vind je het gek Opteron wordt pas echt interressant als ie boven de 2Ghz uit komt wat eigenlijk volgen eerste raodmaps de bedoelinhg was maar ja AMD heeft hier en daar wat SOI probleempjes..
Voor mij is een opteron pas het geld waard wanneer 1 opteron sneller is als een dual mp2800
760MP platform is niet meer door ontwikkeld dus je DUAL A-MP lopen eigenlijk op d ehandrem heb dan toch liever 'n nieuwe moderne platform aangezien de Opteron al mee rmembandbreedte bied en veel beter doorschaald.
En dan ook nog later de 64bit boost krijgt als je software helemaal op 64bit loopt
Maar als ik het goed begrijp kunnen er van de xx4 type's er wel 8 op een mobo? welke mobo's ondersteunen dit dan?
Ooit XeonMP 8way mobo's gezien of itanium 8way los gezien ik niet denk eerder dat het dan een bareboon bij zo'n server OEM wordt maar dan ene die AMD leverd IBM dus.
En kan je ook meer dan 2 athlon mp's in je pc hebben?
(sorry voor de n00bheid)
Nee er bestaan alleen een DUAL chipset en mobo's voor de Athlon-MP
Of je KAst moet 2 mobo's aankunnen
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K