x-RaY99 schreef op 15 July 2003 @ 08:39:
[...]
PSBench heb ik inderdaad gebruikt (bedankt Abbadon) vergeleken met een Dual MP 2600+ lijkt het erop dat de opteron iet wat sneller is. Met andere benchmarks lijkt het er echter op dat er óf iets niet helemaal goed is met mijn systeem óf dat de dual Opteron 1,8Ghz waarmee ik mijn resultaten vergelijk echt zoveel beter is.
Ik dacht dat je twee 1,4Ghz Opteron's had?
1,4Ghz is dus erg laag tegenwoordig, het is dus ook de instap opteron, AthlonXP/MP lopen op een veel hogere clock.
De verbeteringen tussen K7 & K8 laten de lagere geklokte Opteron soms goed uit de bus komen, maar er zijn ook senarioos die puur op Core clock rusten en dan kan ie heel logisch zwaar tegen vallen.
Uit vele review's blijkt dat K8 nogal tegenvalt in renderen en modelen maar zijn sterke kracht ligt juist in server taken zoals 4way data center etc.
AMD had net zoals intel voor de iTanium ook flink aan de FPU( SSE2) moeten werken. Op lage klok moet de FPU & SSE2 unit een veel hogere IPC hebben om een hoog geclcokte exemplaar zoals xEon te overtreffen.
iTanium doet dat dus FP kracht is in verhouding beter dan integer bij Opteron is dat juist weer andersom.
Weet niet hoe het met Maya zit maar 3DSMax is in rendermode CPU dependend, in Opteron geval FPU/SSE2, alleen dat loop op een te lage CLOCK 1,4 aangezien de FPU kopypaste is en AMD vooral aan de integer performance heeft verbetert, scoort 'n Opteron ongeveer zoals een gelijk geklokte athlonMP en valt dus zwaar terug tov heden daagse CPU Barton & Xeon's.
Daarnaast wordt 3Dmax gebenched op renderen CPU dependend en op modeling dit is ook oa GPU dependend
Dan doet de Opteron 200Mhz sprongen wat in verhouding een grote sprong is daarom is het verschil ook groot tussen 'n 1,8 Opteron en 1,4Opteron als later de 2.0Ghz er is scheeld dat al 600Mhz en dat zijn ongeveer 900 intelMhz.
2,2Ghz Opteron 800 * 1,5 =1200 intelMhz
'n dual 1,4 Opteron lijkt mij geen krachtpatser maar wel betaalbaar.
Vergeet vooral niet dat K8 'n getunede K7 is extended tot 64 bit en Barton scheurt al op over de 2Ghz en dan is 1,4 veel te weinig tenzij 64bit & bandbreedte & memlatency belangrijk is want je mist hier klok.
Grof weg vermenig vuldig je 1,4 met 1,5 = 2.1 dus zit je op xeon 2,1Ghz performance of AMP 2100+
'n Opteron 2,2Ghz komt dan op 'n Xeon op 3,3Ghz
AMD moet snel wat hogere klokjes er uit kloppen.
x-RaY99 schreef op 16 July 2003 @ 06:44:
[...]
Is het niet zo dat Maya ook erg steunt op de videokaart? Als rendertesten heb ik op dit moment de volgende gedaan:
- TMPGenc (2GB avi -> dvd mpeg2 met zoveel filters dat bijde cpu's volledig bezig waren)
- CineBench 2003
- 3DS Max Specperf bench
En op dit moment ben ik Maya LE alvast aan het downloaden, die zal ik vanavond als ik terug ben van mijn werk testen.
Je hebt Modeling (CPU/GPU)
en je hebt renderen (CPU)
Vroeger werd er vooral genenched met 3DS alleen op renderen,
AMD kwam toen zeer goed uit de bus. renderen was in die tijd FPU dependend en SSE2 moest nog beginnen.
Nu is het uitgebreider met modeling benching en dan komt de bandbreedte van Xeon beter tot uiting en met SSE2 op hoge CLock loopt intel ook vooruit op render gebied aangezien dit in de laast 3DS versies zwaar geoptimaliseerd is.
Daarnaast prefereerd 3Dmax in hogere mate iNtel dan Maya doet.
Dus ik zou de 1,4 Opteron vergelijken met 'n AthlonMP 2200+ of Xeon 2,2 als ie die aankan is het goed
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K