De AMD Hammer, deel 2 [discussie] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.326 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/betapics/Hacku.TK/hammer/h2/samen.jpg

De AMD K8 ofwel Hammer is de achtste-generatie processor van AMD. Wat deze processor vooral bijzonder maakt is een 64-bits uitbreiding van de IA-32 instructieset. Met deze x86-64 instructieset is de Hammer in staat om te profiteren van alle mogelijkheden van een 64-bit brede processor, terwijl backwards compatibiliteit met bestaande IA-32 software wordt behouden. De implementatie van de Hammer processor is daardoor veel minder ingrijpend dan van de 64-bit Intel Itanium, die nieuwe IA-64 software vereist om optimaal te presteren.
• K8 features better branch prediction algorithms and bigger TLB, which will make Athlon 64 run faster than Athlon XP working at the same clock frequency.
• Integer pipeline of K8 is a little longer, which allows reaching higher clock frequencies. The integer pipeline of this processor has 12 stages altogether, while the FPU – 17 stages, against 10 and 17 stages respectively by Athlon XP.
• K8 supports SSE2 instructions. This way this processor will support all existing extensions of x86 instructions set, which will allow it to work faster with applications optimized for Intel Pentium 4 processors.
• K8 feature a built-in DDR SDRAM controller, so that it can communicate with the memory directly thus reducing the latencies on data requests.
• The CPU and the South Bridge will be connected with the HyperTransport bus with up to 3.2GB/sec bandwidth in each direction.
• K8 processor supports x86-64 technology, which allows it to work in special 64bit applications.
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/opteron_blockdiagram_v7.gif

Meer info:
reviews: AMD Hammer platform preview
reviews: Presentatie AMD Hammer architectuur
http://www.amd.com/us-en/...on/0,,30_118_8825,00.html
http://www.amd.com/us-en/...,30_118_4699_7980,00.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik zal de openingspost nog wat uitbreiden, maar nu heb ik daar geen zin in :)

Nog even melden dat AMD vandaag de Opteron 1xx & 8xx gelanceed heeft.

100 Models Price
Model 144 $669
Model 142 $438
Model 140 $229

200 Models Price
Model 244 $794
Model 242 $690
Model 240 $283

800 Models Price
Model 844 $2149
Model 842 $1299
Model 840 $749

http://www.amd.com/us-en/...,,30_118_8826_609,00.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hacku schreef op 30 June 2003 @ 10:58:
Ik zal de openingspost nog wat uitbreiden, maar nu heb ik daar geen zin in :)

Nog even melden dat AMD vandaag de Opteron 1xx & 8xx gelanceed heeft.

100 Models Price
Model 144 $669
Model 142 $438
Model 140 $229

200 Models Price
Model 244 $794
Model 242 $690
Model 240 $283

800 Models Price
Model 844 $2149
Model 842 $1299
Model 840 $749

http://www.amd.com/us-en/...,,30_118_8826_609,00.html
BOH wat een verschil in prijzen tussen de xx0, xx2 en xx4 types. Terwijl er maar iedere keer 200mhz bij komt. Of wegen deze 200mhz veel extra mee tegenover een 200mhz bij bijv een T'bred? :?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20583

Djoekie schreef op 30 June 2003 @ 11:36:
[...]

BOH wat een verschil in prijzen tussen de xx0, xx2 en xx4 types. Terwijl er maar iedere keer 200mhz bij komt. Of wegen deze 200mhz veel extra mee tegenover een 200mhz bij bijv een T'bred? :?
Dat niet alleen. Voor elk type is waarschijnlijk ook een heel andere core nodig. Die dingen zijn namelijk voor geen meter te overclocken. Tenminste minder dan een T'bred of zo. En het is natuurlijk altijd zo dat een snellere processor meer geld kost, kijk maar naar de introductie van die nieuwe Barton-processoren. Niet normaal hoe duur die altijd zijn. €500 is geen uitzondering!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 20583 schreef op 30 June 2003 @ 12:04:
[...]

Voor elk type is waarschijnlijk ook een heel andere core nodig. Die dingen zijn namelijk voor geen meter te overclocken.
Niet zo blaten :z
De verschillende Opteron's komen allemaal uit dezelfde wafer. Pas na het testen wordt bepaald wat voor kloksnelheid de processor gaat draaien. Logischerwijs zijn er (in het begin) minder Opterons die op 1,8Ghz kunnen draaien, dus die worden dan automatisch voor meer euro's/dollars verkocht.

Het kan wel zo zijn, dat op een gegeven moment de yields zó goed zijn dat alle cores uit een wafer de 1,8Ghz halen. Dan wordt er dus wel 'gediscrimineerd' op prijs, omdat je dan bijvoorbeeld een 1,4Ghz opteron koopt die ook met gemak als een 1,8 verkocht had kunnen worden. Dit is nu het geval bij de Thoroughbred B's: die allemaal wel 1800/2000Mhz @ 1,5/1,6volt, maar toch worden verkocht als XP1700/1800.

En dat de Opterons nauwelijks over te klokken zijn......ik weet niet waar je dat vandaan hebt hoor. Die overklokpoging van AMDZone is iig niet erg betrouwbaar te noemen. Ze hebben maar wat aangeklungeld volgensmij. Zo melden ze dat de AGP-bus de bottleneck is, terwijl die (concludeer ik op basis van de divider die ze gebruiken) maar op 70Mhz loopt. Even verderop melden ze dat ze niet eens weten of het geheugen of de processor verder overklokken onmogelijk maakt. Beetje onprofessioneel dus, tevens nietszeggend over de capaciteiten (yields) v/d Opteron :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweeke op 30-06-2003 12:20 . Reden: typo's eruit ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Precies, die test van de Opteron was echt gepruts, ze wisten duidelijk niet waar ze mee bezig waren. Als ze de FAQ hadden gelezen waren ze nog verder gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 07:09

SG

SG surft naar info hardewaren

Tja heb die Overklok poging ook vluchtig gelezen maar heb er niet kunnen vinden welk mobo er gebruikt was? Iemand een idee?
Wel type memory maar niet mobo.

Aangezien het hier in die OCtest ook AGP genoemd werd 'n Workstation mobo?

Ook hadden ze het over 200Mhz FSB ??
Zover ik weet is de Core met HTbussen & membus verbonden via de socket met het mobo.
Memory is totaal afhankelijk van de core daar krijgt ie dus zijn klok van de verbinding naar het systeem de Chipset gebeurt via HTbussen dus die "200FSB" is mij een raadsel.

Dacht eerder dat het 200MhzQDR (800Mhz eff) HTbus(sen) zijn en een membus.
De Oude classieke FSB is dus opgesplitst in HTbussen en de on_Die dedicated memory FSB tussen Corekern en on_die controler die op Core klok loopt.

Daarnaast is het 'n Server Workstation platform en zover ik weet zijn Xeon en iTaniums ook geen OC wonderen ten eerste omdat er geen behoefte aan is en mobo's die mobo feature er niet voor implementeren die puur op OC'en gericht zijn.

Dat een server/workstation platform slecht overklokt lijkt mij vrij normaal.

'n Desktop platform is het meer van belang en dat is dus de Athlon64 platform vs P4/P5

En daar zijn nog geen feiten overbekend.

Het zal wel zo zijn dat hammer's momenteel niet zo lekker doorschalen op klok zoals AMD verwacht had.

Maar om harde conclusies te trekken moet je zo'n ding dan wel op 'n OC optimized platform testen. om andere beperkende factoren uit te sluiten.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
SuperG schreef op 30 June 2003 @ 20:49:
Tja heb die Overklok poging ook vluchtig gelezen maar heb er niet kunnen vinden welk mobo er gebruikt was? Iemand een idee?
Het Asus SK8N, althans daar durf ik m'n hand onder te verwedden :P

De kleine hoekje van de afbeelding waar je de temps ziet staan is een dead giveaway: Asus Probe.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/mhztemp.jpg

Daarenboven circuleert dit bord al wat langer rond als schijnbaar enige nForce3 bord en kun je in een andere review iets soortgelijks lezen (met die OC optie) waar de SK8N iets nader werd bekeken :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/sk8n.jpg

Lijkt me wel een leuk bordje om wat mee te spelen overigens :)

[ Voor 15% gewijzigd door Abbadon op 30-06-2003 21:29 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34340

Djoekie schreef op 30 June 2003 @ 11:36:
[...]

Het prijsverschil heeft nagenoeg niks met MHz te maken maar met de mogelijkheid of ze in hun eentje, met zijn tweeen, met zijn vieren of achten op een bord mogen.

xx0 = Single Processor (als de P4)
xx2 = Dual Processor (als de XEON DP)
xx4 = Multi Processor (als de XEON MP)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 34340 op 30-06-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Yep je betaalt dus niet voor het aantal MHz maar voor de performance.
?

1xx = Single Processor (als de P4)
2xx = Dual Processor (als de Xeon)
8xx = Multi Processor (als de Xeon MP)

:)

[ Voor 78% gewijzigd door XWB op 30-06-2003 21:36 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Het Asus SK8N, althans daar durf ik m'n hand onder te verwedden
Neem dus aan dat dit zeker 'n NDA isue zal zijn geweest.

Maar zoals de test uitwijst is volgens dit prototype de Asus nForce3 platform geen OC platform aangezien die niet OC friendly is.
Maar ja het bijf een PRo bord een workstation bord ook al is het maar met één CPU'tje.

Benbenieuwed naar de uiteindelijke retail versie of nForce3 bordjes van andre merken hoe het zit met hun OC Opties meer voor de weet ben zelf niet zo'n OC'er.

[ Voor 4% gewijzigd door SG op 30-06-2003 21:35 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34340

Hacku schreef op 30 June 2003 @ 21:33:
Yep je betaalt dus niet voor het aantal MHz maar voor de performance.

[...]

?

1xx = Single Processor (als de P4)
2xx = Dual Processor (als de Xeon)
8xx = Multi Processor (als de Xeon MP)

:)
I stand corrected. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 34340 schreef op 30 June 2003 @ 21:25:
[...]

Het prijsverschil heeft nagenoeg niks met MHz te maken maar met de mogelijkheid of ze in hun eentje, met zijn tweeen, met zijn vieren of achten op een bord mogen.

nope.. Het zijn wel megehertzen. De 1e letter is voor de configuraties. Wat je zegt klopt dus bijna, alleen je draait iets om..

1xx = Single Processor (als P4 / Athlon XP)
2xx = Dual Processor (als de XEON DP)
8xx = Multi Processor (als de XEON MP)

(de Athlon MP kan technisch gezien wel met multi processor alleen de chipset is niet gemaakt ivm. ontwikkelkosten & prijs doodat hij enorm veel pinnetjes zou krijgen.)

edit:
Je kan dus beter een post gaan lezen, kwartier opteron review lezen en dan posten.. dan ben je dus te laat.).

[ Voor 11% gewijzigd door ANdrode op 30-06-2003 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik zou aan die 'review' op AMDZone geen conclusies willen verbinden, althans niet direct m.b.t. het bord. Zoals je kunt zien schaalt het geheugen ook precies mee met de overclock (van 200 naar 225MHz is 12,5%, het geheugen gaat van 160MHz naar 180Mhz en dat is ook precies 12,5%) en aangezien het registered geheugen is (niet erg OC-friendly) zou het best kunnen zijn dat het geheugen het zaakje ophoudt, ik zeg maar wat. Overigens denk ik dat echt álle interfaces meegeclocked worden, dus ook de HT Links omdat die 200MHz tevens de Reference Clock in de Opteron is en de HT Link dan ook 12,5% te snel loopt. Wat daar het effect van is, is geloof ik nog niet echt bekend (AGP verloopt iig ook via deze link, kan zijn dat die link er niet zo goed tegen kan). Afwachten voor iets meer zekerheid zou ik denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Het is in iedergeval mooi om te lezen dat er in deze borden al de moglijkheid zit in gebakken om ueberhaubt over te klokken.
Maar ik geloof dat ik toch nog ff wacht op een mooi dual bord met AGP en andere meuk erop :7

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Volgens x-bit labs komt de Opteron 246 (2GHz) volgende week maandag met een prijs van € 1850 of meer dan $2100.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030701021703.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 16-05 15:45

EaS

Hacku schreef op 01 juli 2003 @ 12:31:
Volgens x-bit labs komt de Opteron 246 (2GHz) volgende week maandag met een prijs van € 1850 of meer dan $2100.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030701021703.html
Mooi ! Ben ff de links gaan volgen die xbit geeft, en dan komen we uiteindelijk uit bij deze pagina: http://www.computersupplies.be/produit.php?ref=CPU940246

Daar vinden we ook het CPU nummer: OSA246CCO5AH

Als we dit ff vergelijken met andere nummers, zoals op een plaatje bij anandtech vandaan (waar volgens mij staat OSADA240GC05):

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/cpu/amd/opteron/chipfront.jpg

Dan lijkt het mij dat dat nummer niet uit de duim gezogen is, en er zeker wel enige geloofwaardigheid aan gegeven mag worden :D

Ben nu alleen nog benieuwd of ze inderdaad maar 1,45 Volt vragen. Zou zeer mooi zijn. Een 2 GHz Opteron in combinatie met de vandaag officieel aangekondigde Asus SK8N, lijkt me een zeer fijne combinatie.

Wat ik ook verdacht vind, zoals ik op AMDZone las, dat de SK8N pas gebenched mag worden als ze revisie 1.03 in hun bezit hebben. Samen met de officiële SK8N aankonding van vandaag en de aanstaande 2 GHz aankondiging denk ik dat dit de combinatie is (2 GHz + SK8N - nForce 3) waarin Asus/Nvidia/AMD de benchmarks willen zien verschijnen. Ik verwacht dan ook haast wel dat Anandtech en THG (en anderen) ergens vlak na het verschijnen van de 2 GHz Opteron, ons een mooi setje aan opteron workstation benchmarks gaan voorschotelen (maar ik kan er natuurlijk ook h-e-l-e-m-a-a-l naast zitten :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
EaS schreef op 01 juli 2003 @ 14:49:
[...]
Ben nu alleen nog benieuwd of ze inderdaad maar 1,45 Volt vragen.
OSA246CCO5AH

Het is dus 1,55V
Die laatste C staat voor 1,55V.

Zie ook http://www.plasma-online.de

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42763

Abbadon schreef op 30 June 2003 @ 21:48:
Ik zou aan die 'review' op AMDZone geen conclusies willen verbinden, althans niet direct m.b.t. het bord. Zoals je kunt zien schaalt het geheugen ook precies mee met de overclock (van 200 naar 225MHz is 12,5%, het geheugen gaat van 160MHz naar 180Mhz en dat is ook precies 12,5%) en aangezien het registered geheugen is (niet erg OC-friendly) zou het best kunnen zijn dat het geheugen het zaakje ophoudt, ik zeg maar wat. Overigens denk ik dat echt álle interfaces meegeclocked worden, dus ook de HT Links omdat die 200MHz tevens de Reference Clock in de Opteron is en de HT Link dan ook 12,5% te snel loopt. Wat daar het effect van is, is geloof ik nog niet echt bekend (AGP verloopt iig ook via deze link, kan zijn dat die link er niet zo goed tegen kan). Afwachten voor iets meer zekerheid zou ik denken :)
Was het niet zo dat de Opteron een interne geheugenbus heeft? dat zou betekenen dat je het geheugen altijd met hetzelfde percentage opschroeft als de processor... dat maakt de noodzaak voor goed geheugen alleen maar groter denk ik dan. Kan zijn dat ik er naast zit, maar dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Anoniem: 42763 schreef op 01 July 2003 @ 15:15:
[...]

Was het niet zo dat de Opteron een interne geheugenbus heeft? dat zou betekenen dat je het geheugen altijd met hetzelfde percentage opschroeft als de processor... dat maakt de noodzaak voor goed geheugen alleen maar groter denk ik dan. Kan zijn dat ik er naast zit, maar dat denk ik.
De opteron heeft een divider voor het geheugen aan boord, waardoor een toename van de kloksnelheid niet ook een toename van de geheugensnelheid hoeft te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87776

Zijn er hier mensen met een AMD 1300+ Ik zou deze enkel gebruiken voor gamen en als server in ons thuisnetwerk, let op enkel als tweede pc

Modbreak
Waar slaat dit nu weer in vredesnaam op! Ga ergens anders lopen zieken, niet hier. Ik heb een topic met exact deze vraag van je gesloten, lees de sluitmessage! OW voor jou, ik heb het niet op dit soort ongeïnteresseerde users met hun kinderachtig gedrag :/

[ Voor 55% gewijzigd door Abbadon op 01-07-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Er is weer een lading opteron benchmarks verschenen, zie hier:
http://mpc.uci.edu/opteron.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Volgens die link is het niet overal even goed voor om een Opteron te gebruiken.
In sommige gevallen is een Athlon 1,33 Ghz 19% sneller dan houd niet over vind ik.

Tevens is het opmerkelijk dat in een aantal benchmarks gebruik maken van Linux kernel 2.4.20 voor de Opteron van kernel 2.4.18 voor de overige systemen.
Dat zal wel te voor de ondersteuning zijn van de 64 bit extenties maar voor de vorm hadden ze toch ook op de andere systemen wel die andere kernel kunnen compileren of niet :?

[ Voor 8% gewijzigd door ronny op 02-07-2003 14:23 . Reden: typo en verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 24-04 22:51
Frontpage:
nieuws: Prestatiewinst AMD64-compiler klinkt veelbelovend

Bij The Inquirer is een sappig bericht verschenen over de prestaties van een nieuwe compiler die overweg kan met de 64-bit instructies van de AMD Opteron. Volgens cijfers vrijgegeven door de Portland Group, de ontwikkelaar van de compiler, is de nieuwe versie van de compiler gemiddeld 34 procent sneller dan zijn voorganger op het Opteron-platform. De prestatiewinst blijkt wel sterk samen te hangen met het type applicatie. In de SPEC2000 floating point benchmark nemen de prestaties toe met maar liefst 375 procent terwijl andere programma's er geen milliseconde sneller op worden. Verwacht wordt dat de nieuwe compiler, die binnen vijf dagen beschikbaar zal zijn, een impuls zal geven aan de aantrekkelijkheid van het Opteron-platform.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1057147561.gif

Zou dit kunnen betekenen dat de Opteron met deze compiler gehakt maakt van de ItaniumII in de FP benchmark?
Ik bedoel hoe snel was PGF90 4.1 tov de intel en AMD compilers?

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 02-07-2003 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je gezien hoe snel de Itanium 2 6M 1,5GHz is in SPECfp? (score van over 2000) De Opteron gaat daar nooit aankomen.

Het is nog maar de vraag hoe snel de Fortran compiler van de Portland Group is in vergelijking met de Fotran compilers van Intel en Compaq, die AMD nu nog voor zijn SPEC submissions gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 24-04 22:51
aah, dat is idd erg snel..
Kan je me vertellen waar je die scores kan terugvinden?
Ik dacht nl dat de ItanuimII 1431 haalde, ik keek hiervoor op deze pagina.
edit:Ik zie het al, het is de ItaniumII 1Ghz.. :+

[ Voor 23% gewijzigd door procyon op 02-07-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD komt een weekje vroeger dan verwacht met de Athlon 64 :)
USUALLY RELIABLE SOURCES SAID THAT beleaguered X86 chip firm AMD has brought forward the date of the launch of its "Clawhammer" 64-bit desktop CPU.

The firm was all set to launch it on the 30th of September but now it's going to launch it a full week earlier.

Although this will coincide with the new dates for the Computex jamboree in Taipei, it's still unclear whether the RUIZman will go for an Asian launch or not.

AMD has a lot of customers in the Far East, and in the Near East too, if you count Europe as the near East compared to the USA.

The AMD partners are getting itchy fingers on their own launch triggers, and have prevailed on the RUIZman and his marketing cohorts to make everything just that little bit earlier, it has transpired.
http://www.theinquirer.net/?article=10304

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Opteron 246 komt uit op 4 augustus
Een PR-medewerker van AMD heeft per ongeluk een e-mail aan een aantal journalisten gestuurd met daarin informatie over de lanceerdatum van de Opteron 246. Deze 2 GHz-processor zal zeer waarschijnlijk op 4 augustus gepresenteerd worden. Deze datum is een teleurstelling voor hen die de Opteron 246 nog in juli hadden verwacht, zoals wij eerder nog meldden. Verwacht wordt dat met de lancering van deze processor de prijzen in de Opteron 240-244 range zullen dalen. In de e-mail is niets terug te vinden over een mogelijke vervroegde lanceerdatum van de Athlon 64. The Inquirer verzekert ons echter dat ze goed op zullen letten of er nieuwe informatie beschikbaar komt:

Unfortunately, there's no word in the leak on whether or not AMD is going to be launching AMD 64 a week earlier than originally planned, but we'll keep our ears to the ground, a finger to the wind, and our nose to the grindstone -- despite the supreme difficulty of working in such a position.

Zeker is echter wel dat tegen het einde van de maand juli het officiële Athlon 64-logo gepresenteerd zal worden. Volgens ExtremeTech is het de bedoeling dat het logo onderdeel gaat worden van een campagne om het AMD-merk meer bekendheid te geven onder OEM's en andere klanten. Verder viel er in de e-mail te lezen dat Microsoft op 7 juli zal laten weten dat AMD BSP gecertificeerd is. Het Board Support Package-programma (BSP) is ontwikkeld om compatibiliteit te garanderen tussen Microsoft's embedded operating systems en de hardware van verschillende ontwikkelaars.
nieuws: Opteron 246 komt uit op 4 augustus

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Meer Hammer nieuws :)
The Inquirer heeft wat nieuwe informatie over de aankomende introductie van de Opteron 246. Volgens hen verschijnt de 2,0GHz-processor op 28 juli, een week eerder dan de eerder - door dezelfde bron - genoemde datum. AMD zou meteen van de gelegenheid gebruik maken om de prijzen van de Althon MP en de huidige Opteron-modellen te verlagen. De nieuwe lijst met stuksprijzen voor tray-versies zien er als volgt uit, mocht je tenminste van plan zijn om er tenminste duizend in te kopen (oude prijzen tussen haakjes):

Opteron 100Opteron 200Opteron 800
x40 (1,4GHz)$220 ($229)$250 ($283)$730 ($749)
x42 (1,6GHz)$427 ($438)$440 ($690)$1250 ($1299)
x44 (1,8GHz)$650 ($669)$670 ($794)$2050 ($2149)
x46 (2,0GHz)(-)$767 (-)(-)

Verder weet men nog wat nieuwe informatie te vertellen over de Athlon 64. Op de meest recente roadmap van AMD was al te zien dat de eerste versies gebaseerd zullen zijn op de ClawHammer-core met 1MB L2-cache. The Inquirer voegt daar aan toe dat deze chips gebruik zullen maken van Socket 940, hetzelfde socket waar de Opteron gebruik van maakt. Het verschil tussen een Athlon 64 en een Opteron 1xx wordt op deze manier beperkt tot het feit dat de serverversie registered ECC-geheugen vereist en twee geheugenkanalen tot zijn beschikking heeft. Direct na de eerste uitvoeringen komt er echter nog een verschil bij, want dan stapt de Athlon 64 met 1MB L2-cache over op Socket 939.

De goedkopere Athlon 64's zullen gewoon gebruik blijven maken van Socket 754. Wel is de hoeveelheid L2-cache gewijzigd. Om het gebrek aan hoge kloksnelheden verder te compenseren heeft AMD de Paris-core met 256KB een upgrade gegeven naar 512KB. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de geplande introductiedatum in september.
nieuws: AMD Opteron prijsverlaging en nieuwe Athlon 64 info

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01
ok nu raak ik een beetje in de war:
De Opteron is dus voor servers en gebruikt S940
De eerste Atlon64's zijn gewoon opterons :?
De Athlon64 is voor workstations en gebruikt S939 en heeft 1MB L2 cache
De Athlon64 Paris (oude :?) ook voor workstations gebruikt S754 en heeft 512KB L2 cache

klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 07-07-2003 14:17 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
MewBie schreef op 07 July 2003 @ 14:15:
ok nu raak ik een beetje in de war:
De Opteron is dus voor servers en gebruikt S940
De eerste Atlon64's zijn gewoon opterons :?
De Athlon64 is voor workstations en gebruikt S939 en heeft 1MB L2 cache
De Athlon64 Paris (oude :?) ook voor workstations gebruikt S754 en heeft 512KB L2 cache

klopt dit?
Fout :)

De Opteron is voor server/workstation gebruik,
de Athlon 64 is voor desktop gebruik:

- Opteron : socket 940 (server/workstation)
- Athlon 64 1MB : socket 940 (met 939 pinnen) (high end desktop)
- Athlon 64 512kb : socket 754 (mid end desktop)

De cores zijn zowat identiek, alleen dat de Opteron een dual memory controller heeft + ondersteuning voor ECC geheugen. In 2004, wanneer de Athlon 64 overschakelt naar 90nm procces, krijgt deze ook een dual memory controller waardoor deze bijna identiek is aan de Opteron. (op het ECC geheugen na dus)

De K7 wordt dan de low end desktop

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01
Hacku schreef op 07 July 2003 @ 16:20:
[...]

Fout :)

De Opteron is voor server/workstation gebruik,
de Athlon 64 is voor desktop gebruik:

- Opteron : socket 940 (server/workstation)

De cores zijn zowat identiek, alleen dat de Opteron een dual memory controller heeft + ondersteuning voor ECC geheugen. In 2004, wanneer de Athlon 64 overschakelt naar 90nm procces, krijgt deze ook een dual memory controller waardoor deze bijna identiek is aan de Opteron. (op het ECC geheugen na dus)

De K7 wordt dan de low end desktop
ok das ook weer duidelijk :), maar die socket754 is dat gewoon een socket940 met veel minder pinnetjes? zodat je hem makkelijk kan upgraden, of moet je dan ook een compleet nieuw mobo kopen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Yup, de socket 754 heeft dezelfde afmetingen van een socket 940, alleen dat er in het midden geen pinnetjes zijn. Een socket 754 koeler past dan ook op een socket 940.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
22 september is de dag :)
Bij C|Net lezen we over een uitgelekt document dat de releasedatum van de Athlon 64 onthuld heeft. Op 22 september zal AMD de Athlon 64 en de Athlon 64-M, de mobiele variant, presenteren. Gezien de vertragingen die deze processor de afgelopen twee jaar heeft opgelopen houdt men een slag om de arm. Het relatief kleine AMD heeft het momenteel zwaar en ziet zijn marktaandeel slinken, maar verwacht veel van de nieuwe processor. Hoewel men denkt dat de vraag naar de Athlon 64 aanvankelijk niet zo groot zal zijn, hoopt AMD dat fanatieke gamers als eerste de overstap zullen maken. Daarna zullen 64-bit-thuiscomputers langzaam de normaalste zaak van de wereld worden volgens de processorfabrikant. Naast informatie over de releasedatum van de Athlon 64 bevat het document nog enkele andere interessante wetenswaardigheden. Zo zou AMD in de loop van de zomer zijn samenwerking met een Chinees bedrijf aankondigen om de grootste supercomputer ter wereld te bouwen.
nieuws: Athlon 64 releasedatum lekt uit: 22 september is de dag

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Meteen met de deur in huis vallen: ik lees dat de Athlon64 een single-channel geheugencontroller heeft (toch tot ergens in 2004), is dat een Good Thing of een Bad Thing?
De Athlon64 wordt naar voren geschoven als de CPU voor high-end desktops en workstations; ik zou verwachten dat ze dan dual-channel zouden implementeren. Heel veel winst haal je blijkbaar niet uit dual-channel tov single-channel volgens de benchmarks maar het kan toch significant zijn naargelang de toepassing. Hebben ze het niet gedaan omdat anders de Athlon64 wat teveel in het vaarwater van de Opteron 1xx komt?

[edit]
Ik wil dus zeggen: wat voor voordelen heeft de Athlon64 als ik rond september een nieuw systeem wil kopen (dat een paar jaar moet meegaan)? De 64-bit extensies zijn zinloos tot er een Windows-versie uitkomt die het ondersteunt. Er zijn al Linux-versies maar die zouden ook nog niet echt geoptimaliseerd zijn. Games die de 64-bit mogelijkheden gebruiken, zijn ook erg schaars. Idem voor gewone software. Het lijkt mij dus gewoon beter om één van de latere Athlon XP's en een nForce2 based mobo te kopen tegen een ongetwijfeld gedaalde prijs.

[ Voor 33% gewijzigd door TaXaN op 08-07-2003 18:28 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 20:21

GraasGast

Analogue Heaven

Ik kan maar 1 reden bedenken waarom de high end versie meer pinnen nodig zou hebben, en dat is een Dual-Channel geheugencontroller...weet iemand hoe dit nou zit?

edit:

* GraasGast rekent:

940 - 754 = 186, is dat niet het aantal pinnen van een DRR-Ram channel?

[ Voor 15% gewijzigd door GraasGast op 08-07-2003 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Athlon 64 komt ter beschikken van af de high-end zijde dat houd in voor de performance enthausiast.
Als je het onderste uit de kan wil halen van je CPU hoort daar ook de highperformance platform van dat moment bij.

Gaat bij iNtel al langer zo, daarom lopen ze ook voor (HT hoge FSB)

Door telkens je oude mobo her te gebruiken als dat mogelijk is, dan lig je je dure CPU af te knijpen met je oude platform.

Het Socket A syndroom
'n Kosten/performance afweging.

Wil je een lange Upgrade pad hebben zul je de langzaamste CPU moeten kiezen om later een middemoot en daarna de maximale wat er in te stoppen valt te upgraden.
dus nu met Athlon 64 2800+ later 3400 en dan athlon 64 max voor dat platform 4000+ ??.

zoals vroeger eerst Cellie dan instap PIII dan de snelste PIII die er in kon.

Dat is dus nu ook te doen alleen ben je nu sneller verplicht een CPU/Mobo/mem upgrade te doen. dat drijft je op kosten maar daar krijg je wel een performance platform voor terug.

Ik vind dat dus geen probleem je wordt nu gedwongen je platform ook op nivau te brenggen.
Dus wat minder alleen CPU updaten, maar langere upgrade intervallen, waarbij CPU/mobo/mem vervangen wordt.

D'r zijn altijd voor & nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
GraasGast schreef op 08 July 2003 @ 18:58:
[...]

Ik kan maar 1 reden bedenken waarom de high end versie meer pinnen nodig zou hebben, en dat is een Dual-Channel geheugencontroller...weet iemand hoe dit nou zit?

edit:

* GraasGast rekent:

940 - 754 = 186, is dat niet het aantal pinnen van een DRR-Ram channel?
Ik dacht aan precies hetzelfde toen ik dit bericht onlangs las. Misschien dat AMD denkt toch wat tegenover al dat geheugengeweld v.d. P4 te moeten zetten. En een DDR geheugenbus bestaat iig niet uit meer dan 184 pinnen (en zeker veel minder traces) dus dat moet prima passen. Waar zijn die extra pinnen anders voor bedoeld zou ik ook denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 07-05 07:57
Sorry dat ik zo ff binnen kom vallen in dit topic, maar misschien om ook handig om in de 1st post te zetten.

Wat is nou het verschil tussen de Opteron 100, 200 en 800?

Sorry de vraag kan heel erg dom overkomen, maar ik moet ut gewoon weten na het lezen van dit topic en de T.net post.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
De 100 is voor uni-processor gebruik, de 200 voor dual en de 800 voor 4- en 8-way gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 07-05 07:57
Abbadon schreef op 08 July 2003 @ 20:40:
De 100 is voor uni-processor gebruik, de 200 voor dual en de 800 voor 4- en 8-way gebruik :)
Thx dat is duidelijk.

Rond begin 2004 is mijn pc alweer 2 jaar oud dus ga ik flink vernieuwen, en dit word wel eens interresant :*) . Is de 100 wel voordeliger voor de klant kwa prijs/kwaliteit? Of in het begin natuurlijk niet?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wat jij moet kopen is de Athlon 64, niet de Opteron ;)
Begin 2004 zou de Athlon 64-3700+ (2,2GHz) er moeten zijn.
De 3100+ & 3400+ zouden dan al wat betaalbaar moeten zijn. Ook de Athlon 64 met Paris core zou er tegen dan al moeten zijn, dus je hebt dan heel wat keus:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

op de wat kortere termijn,
zo'n 14X misbruiken als high-end desktop CPU is ook niet mis, voor zijn Dual channel memory vs enkele van de athlon 64, op 'n nForce 3 met wel registred (ECC) geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Fake of niet?

Dit zou dus een 3400+ moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/3400.jpg

Basic benchmark on reference board:
Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/amd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/amdmb.jpg

Via K8t800 Basic benchmark result
Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/via.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/viamb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/fan.jpg

http://www.theinquirer.net/?article=10421
http://www.e04hardware.com/k8a64/k8a64.htm

Ik kan moeilijk geloven dat dit echt is, volgens CPU-Z is dit dus een 3400+ Clawhammer met 1MB L2, die zou dus een socket 940 moeten hebben, maar het moederbord heeft een socket 754.

Als dit echt is, heeft de Clawhammer een single channel memory controller, zie die sandra mem benchmark. De vraag is dan, waarom zou de CLawhammer dan een socket 940 krijgen?

Wat denken jullie ervan?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Fake, teveel weggesoept op de eerste pic.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 18-05 22:45
en volgens die benchmarks zou hij onderliggen aan de P4 3.06 GHz :(

Ik vind dat AMD iets moet doen om Intel ook bij te houden in de intensieve geheugen programma`s, zoals mp3 decoding, en mpeg gerelateerde zakes, want daar loopt Intel ver in vooruit, en met de komst van de Athlon64 zie ik daar niet direkt verandering in komen...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny

ronny

Trotse vader

Ik geloof er niets van dat dit echt is.
Ten eerste geloof ik niet dat er een prog is die hem zou kunnen herkenning als Athlon 64
Ten tweede is er nog geen officeel logo beschikbaar voor de Athlon 64 dus ook nog niet in een programma.
hij presteerd niet genoeg voor een Athlon 64.
het voltage is bij de eerste in gesteld op 1.4 volgens mij zou die 1.5 worden zoals op het tweede plaatje te zien is.
Op de bovenste wordt een FBS van 220 aan gehouden met een multieplier van 9 om op 1994 Mhz uit te komen. Dus dit zou betekenen dat ze een 3100+ hebben en die overgeklokd naar een 3400+.
Er zijn dus te veel dingen afwijkend om het voor waar aan te nemen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
ronny schreef op 10 juli 2003 @ 14:59:
Ten eerste geloof ik niet dat er een prog is die hem zou kunnen herkenning als Athlon 64
Ten tweede is er nog geen officeel logo beschikbaar voor de Athlon 64 dus ook nog niet in een programma.
Ik geloof er ook niks van, maar:

- progs herkennen hem wel al, xbit-labs heeft nl een preview van de 2800+
(en xbit-labs post zeker geen fake artikelen)

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/athlon64/cpuz-1.png
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64_2.html

- nee er is nog geen officieel logo maar het kan best dat de makers van cpu-z er een ander logo in plaatsen. (het huidige dus) het logo wordt nl niet uit de cpu gehaald

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Jongens, bij de tijd blijven, het Athlon 64 logo is al officieel :P

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DigitalMedia/27158A_Ath64_P_SP.jpg

[edit]
Als ik trouwens de preview van xbitlabs er naast leg komen de cijfertjes van de cpu bench hierboven daar eigenlijk redelijk mee overeen (1.6GHz ff doorrekenen naar 2GHz dan). Die van het geheugen zijn zelfs nagenoeg exact hetzelfde. Ik weet niet wat ik er allemaal precies van moet denken maar in een 'echte' review van een Athlon 64 3400+ zullen de cijfertjes naar ik gok bijna niet afwijken van wat hierboven staat. Één ding voel(!) ik al wel aankomen en dat is dat de Athlon 64 3400+ het met de meeste toepassingen no way gaat redden tegen een P4 @ 3.4GHz (FSB800).

[ Voor 53% gewijzigd door Abbadon op 10-07-2003 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Abbadon schreef op 10 July 2003 @ 16:58:
Jongens, bij de tijd blijven, het Athlon 64 logo is al officieel :P
28 juli komt er een nieuw logo, dit is een tijdelijk ;)
nieuws: Opteron 246 komt uit op 4 augustus

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ah, ik had zoiets al eens gelezen maar had het verward met deze :P

Dat het huidige logo op de AMD site staat maakt 'm overigens niet minder officieel, zie de bijbehorende .pdf met gebruiksrichtlijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32156

ronny schreef op 10 juli 2003 @ 14:59:
hij presteerd niet genoeg voor een Athlon 64.
Hoeveel presteert een echte Athlon64? wishful thinking dus.

Athlon64 heeft iig de basis van een Athlon, dus verwacht ikzelf niet zoveel dramatische winst tov een Barton. Cache, extra registers, geheugencontroller etc, dat zal een 2 Ghz Athlon64 dus de naam van 3400+ geven terwijl een Barton al op 2 GHz zo rond de 2800+ eindigd... AMD zelf ziet dus qua klokken niet eens zoveel winst. Maar aangezien AMD met de Barton enz enz steeds optimistischer wordt qua ratings, denk ik dat een 3400+ zeker uit de lucht gegrepen is en in dat opzicht denk ik dat deze preview wel redelijk een verwachtingspatroon invult. Ik denk dus ook dat een p4-3200 de Athlon64 (2 GHz) bij kan houden in winXP.

De winst van de Athlon64 zal denk ik qua snelheid meer uit de SSE2-support moeten komen, zeker nu Intel SSE2-optimalisaties overal heeft doorgedrukt en zelfs al met SSE3 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die 3400+ zal vooral waargemaakt worden als je een 64bit os + 64bit apps gaat gebruiken, in 32bit vrees ik dat zelf een P4 @ 3GHz (800FSB) sneller zal zijn.

Nu, als deze benchmarks niet fake zijn, weten we al zeker:
- Clawhammer krijgt socket 754 en dus geen socket 940
- Geen dual memory controller voor de 0.13µ versies

Dan waren die geruchten van The Inquirer dus fake.

We zullen zien, 22 september is de dag :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Abbadon schreef op 10 July 2003 @ 16:58: ........ Één ding voel(!) ik al wel aankomen en dat is dat de Athlon 64 3400+ het met de meeste toepassingen no way gaat redden tegen een P4 @ 3.4GHz (FSB800).
mocht je gelijk hebben dan zou dat niet alleen erg teleurstellend zijn maar ook een bevestiging dat ze de goede lijn die ooit met de athlon serie is ingezet, waarbij ze intel gewoon versloegen, niet hebben kunnen volhouden.

Voordat een groot deel van de programmatuur 64 bits is, waarmee ze waarschijnlijk wel een winst kan behalen, zijn we ook alweer 1a2 jaar na de introduktie. Daarnaast kan Intel dan de verborgen 64 bits adressering (ok nog niet bewezen maar wel zeer voor de hand liggend) in de huidig Pentiums activeren of hun echte 64bits chips in gaan zetten.

Indien AMD er niet in slaagt om met hun Athlon 64 de prestaties van de Prescott te evenaren vind ik dat toch een bewijs dat hun taktiek om op een hogere IPC te focussen ipv kloksnelheid niet geslaagd is.

E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de prijsstelling van de processor en het platform.

Verder hoop ik ook dat AMD haar ratingsysteem onder de loep neemt. Ze mogen verhalen ophangen wat ze willen maar als hun 3400+ systeem in uitgebreidde benchmarks achterblijft bij de Prescott is het gewoon volksverlakkerij...

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 10-07-2003 19:32 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ik denk dat je een belangrijk gegeven vergeet.

Daar hoort dan ook om echt concurerend te zijn ook 'n 0,09 chip tegenover die in diezelfde tijdspanne gereleased worden, dat zal dus niet gebeuren pas in 2004 met 0,09 athlon64 is gewoon te laat.
Prescott zal ook weer 'n IPC boost krijgen maar is wel een 0.09 chip.

Hierdoor kan/zal AMD achterlopen.

En waarom loopt AMD nu achter omdat tegen over Northwood ze de
Palomino 0,18 Tbred A /B 0,13 barton 0,13 hebben gezet heel veel core switches met elk vetragingen plus de SOI switch vertragingen op de hammer platform.

De BArton is nieuw en wordt ook weer snel afgelost

athlon 64 op 0,09 moest eigenlijk in september komen dat is op gelijke munt concureren.

Dat Ati het wel goed uit komt hoeft niet te gelden voor AMD tenzijn iNtel yield en of schalings problemen krijgt met prescott maar als dat niet zo is en op rolletjes loopt zal AMD achteraan lopen.
D'r zijn wel geruchten over te hoge vermogen dissipatie van de prescott?

Hammer moet zeker op 2Ghz en hoger uit komen en shalen naar 2,6Ghz

En de rating aangepast worden aan de prescott. tenzij die IPC boost van prescott tegenvalt.

MAW 0.13 vs 0,09 is beetje moeilijk concureren.

En
Athlon64 kan dual DDR ook goed gebruiken.

Gezien AMD roadmap executie hou ik me hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hacku schreef op 10 July 2003 @ 18:58:
Die 3400+ zal vooral waargemaakt worden als je een 64bit os + 64bit apps gaat gebruiken, in 32bit vrees ik dat zelf een P4 @ 3GHz (800FSB) sneller zal zijn.

Nu, als deze benchmarks niet fake zijn, weten we al zeker:
- Clawhammer krijgt socket 754 en dus geen socket 940
- Geen dual memory controller voor de 0.13µ versies

Dan waren die geruchten van The Inquirer dus fake.

We zullen zien, 22 september is de dag :)
De geruchten over dual channel Athlon 64's zijn erg recentelijk. Mochten er al dergelijke processors bestaan, dan is het onwaarschijnlijk dat er veel samples in omloop zijn. Het is niet ondenkbaar dat de (high-end) Athlon 64 dual channel geheugen zal krijgen. AMD heeft al eerder besloten om 1MB L2 cache te gaan gebruiken en dan is het een kleine stap om ook dual channel geheugen te gaan gebruiken aangezien de functionaliteit al aanwezig is op de SledgeHammer core.

AMD zal ook bijna wel moeten als het de concurrentie met Prescott aan wil kunnen. De kloksnelheid van de Hammer cores valt tegen en door de vertragingen komt de Athlon 64 tegenover de Prescott core met dual channel DDR400 te staan ipv Northwood met dual channel DDR266. Dat maakt nogal een verschil.

De Opteron 244 presteert best wel goed in vergelijking met de P4 3,0GHz dus een Athlon 64 met sneller non-parity dual channel DDR400 moet best wel aardig moeten kunnen meekomen met een P4 op 3,4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13

makje

Professioneel prutser

Abbadon schreef op 10 juli 2003 @ 16:58:
Één ding voel(!) ik al wel aankomen en dat is dat de Athlon 64 3400+ het met de meeste toepassingen no way gaat redden tegen een P4 @ 3.4GHz (FSB800).
Volgens The Inquirer is AMD zich er ook van bewust dat hun performance rating niet meer voldoet ten opzichte van de Pentium4. Ze zouden er dan ook over denken om de benchmarks waarmee ze tot een performancewaarde komen eens te gaan updaten.

(Dit geldt dus voor de rating van de Athlon XP en de Athlon 64)

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 18-05 22:45
Het zou ook eventueel kunnen dat AMD op de introductiedag van de Athlon64 bekend maakt dat ze toch Dual channel memory hebben ingelast.

Dan zou de Athlon ook al is ie op 0.13 gebakken toch de evenkie kunnen zijn van de prescott.

Maar voor hetzelfde geld is het ook single natuurlijk...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die gast beweert dus dat het niet fake is, zie http://www.e04hardware.com/k8a64/k8a64.htm

Daarom post hij nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/athlon64.jpg
Van links naar rechts: 1.4g ES, 1.6g ES, en 3400+.

Afbeeldingslocatie: http://www.e04hardware.com/k8a64/athlon64b.jpg

Dit is dus een Athlon 64 met 1MB L2 & socket 754, single memory controller.

Er werd getest met:

1.AMD 8151/8111公板、 VIA K8T800/8237公板
2.ATi 9700 Pro (325/310)
3.Corsair XMS3500 256*2
4.Mator D740X-6L- 40GB (Ultra ATA /133 7200PRM)
5.Direct X 9.0a(4.09.0000.0901)、Catalyst 3.4

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42
Zoals sommige al hadden gezien in het dual amd topic had ik 3 weken geleden gezecht dat ik een dual opteron zou binnenkrijgen. Echter ging ik op vakantie en kon ik dus niets doen met het spul wat de eerste dag dat ik in het buitenland was werd bezorgd. Maarrrr ik heb het nu dus! Met Abbadon heb ik al gepraat over een (uitgebreide) review van het systeem in vergelijking met een aantal andere dual systemen die ik bezit.

Nu vroeg ik mij af wat jullie het liefst willen zien, wat voor benchmarks.
Een uitgebreide memory test met remote/local geheugen e.d. is al verwerkt (en er is duidelijk verschil).

Als benchmarks heb ik op dit moment:
- Sisoft Sandra 2003
- Sciencemark 2 (een beta van 17 nov 2002) als je een nieuwere hebt, graag.
- Clibench 0.7.15
- Cinebench 2003 (*)
- Pov-ray
- PCMark 2002 (sysmark kan ik nergens vinden) Werkt niet op de Opteron
- RC5-72

(*) Bij Cinebench is de videokaart het meest belangrijke, daar mijn dual opteron plank niet bezit over een agp sleuf en het een ati rage XL als onboard video heeft kan ik 2 dingen doen.
1. Ik bench alleen de cpu (dual en single)
2. Ik prop er een Geforce4 MX400 pci in óf een Matrox G450 Dualhead pci (welke sneller is???) en test zo ook nog de rendertesten. Ik prop die pci kaart dan ook in de 2 andere dual systemen.

Dus graag heb ik input, later vanavond (tegen 12'en) wil ik gaan beginnen met benchen.

Het systeem bestaat overigens uit een MSI K8D mammaplank met 2 Opteron 240's en 6GB aan PC2100 ecc reg geheugen. Ook heeft het de beschikking over een Adaptec 2200S met 6 scsi schijven (3 15k en 3 10k). Vergelijkingen met disk performance c.q. pci-x implementatie kan dus ook plaatsvinden.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
coooooool

ik zou wel wat render testen willen zien van MAX 5 en lightwave enzo. Dat is puur CPU en ram gevoelig (ook disk maakt uit maar met plenty ram niet)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Zelf heb ik totaal geen kaas gegeten van MAX5 en/of lightwave, wat ik zoiezo aan het rijtje toe kan voegen is TMPEGenc raw avi -> svcd encoding.
Maar als je kan zeggen hoe wat waar MAX 5 gedaan kan worden, ben ik er voor.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78237

Als ik heel deze topic doorneem kom ik zo'n beetje tot de conclusie dat de Athlon 64's spijtig genoeg niet echt gaan kunnen concureren met de nieuw(er/st)e intel cpu's :(. Ik hoop dat AMD (en uiteraard ook nVidia en andere chipsetbakkers) ons nog kunnen verrassen want anders vrees ik een beetje voor de toekomst van deze veelbelovende processor :(.

En ja, ik ben een pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Sisoft Sandra mag je zeker doen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Wat me ook nog leuk lijkt is een Photoshop bench :)

Neem een tif file van 50MB en voer daar wat bewerkingen op uit. Heb nog wel een actionlist met 21 bewerkingen die per stuk drie maal worden uitgevoerd. Enige nadeel is dat het interactief is en je telkens de tijd moet opmeten (er zit een timing tool in PS maar die is lang niet altijd even precies ben ik eens achter gekomen tijdens een benchmark).

Iig krijgen de dozen er redelijk van langs dan. Naast de cpu('s) (de ene bewerking is multithreaded, de ander niet) hebben het geheugen en de disks het flink zwaar want met 1GB ram is het nog scratchdiskusage galore hiero :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Ik had je al terug gemaild, stuur die actionlist maar door. Een tifje van 50MB, hmm, die staat vast wel ergens op een nasa site oid? Dus ik ga dan aan de gang met een stopwatchje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Tifje van 50 mb kun je zelf heel makkelijk maken. Neem een tifje van 1 mb (bijvoorbeeld het PS voorbeeldplaatje Dune.tif en resize 'm van 600x600 naar zeg 4200x4200 pixels, dan heb je ca. 50MB (kleiner mag natuurlijk ook, zolang alle testdozen maar dezelfde file gebruiken en dezelfde PS instellingen als geheugengebruik e.d.) Actionlist stuur ik je wel ff :)

Linksonderin PS (de balk helemaal onderaan) kun je verschillende weergaves laten zien zoals Document size, Efficiency maar ook Timing. Die laatste moet je hebben, met een stopwatch bij de hand kun je kijken of je die timing kunt vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
dit lijkt me wel leuke foto om mee te benchen, 9000 pixels in het vierkant, het is het WTC gebied in NY na bin laden...hij is als jpg 14 mb, ja kan hem saven als tiff en dan oelalalalala!

heel groot WTC plaatje

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Gladiool, dat wordt in tif formaat een kwart gieg, een beetje teveel van het goede lijkt me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
oh crap, nou dan maar ietsje resizen maar :)

ben erg beniewd naar de power iig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:16
Hammer Rumor Mill:
A collection of what is being said around the silicon campfires this weekend.

1. Athlon64 will launch in two main types of CPU: Clawhammer, with 1MB L2, and Paris, with 256KB L2. Here’s another addition though and a biggie. The Clawhammer model will have two types as well. One model will have single memory channel support, and one with dual memory channel support. The latter to be aimed at gamers and enthusiasts. Workstations will also be a target market. (Not sure if this is true dual channel or simply a bus width doubled.)

2. Athlon64 will launch with a socket compatible to Opteron, in order to take immediate advantage of mainboards already in the marketplace, such as the Asus SK8N, and a few others. HOWEVER, further iterations of the chip will have pin(s) added so you will not be able to use them in Opteron boards.

3. 750,000 Athlon64s banked for the September launch in order to facilitate wide availability on launch date or shortly after.

4. 64-bit Compatible version of Windows Server 2003 at launch with 64-bit WinXP to follow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Zozo, 2 verschillende clawhammers, dat wordt dan één met socket 754 & één met socket 940 (of 939).
Enne kreeg de Paris geen 512kb L2 ipv 256kb?
nieuws: AMD Opteron prijsverlaging en nieuwe Athlon 64 info

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Het zijn maar geruchten he

Maar kheb vandaag ff met AMD aan de lijn gehangen en ff geinformeerd... kan iig zeggen dat wat ze van plan zijn, erg logisch is :)
(Not sure if this is true dual channel or simply a bus width doubled.)
Dit is dus het verschil tussen nForce en 865/875 implentatie van dual channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Waarom zelf klooien met die photoshop files ? Daarvoor kun je ook PSBench gebruiken, een script die alles uitvoert (word ook wel eens gebruikt word door Anandtech)

En waarom word er zoveel waarde gehecht aan die buggy SiSoft Sandra tool ? Waarbij de vraag nog steeds blijft of er uberhaupt wel waarde aan de uitkomsten mag worden gehecht. Maar goed, moet je zelf weten natuurlijk.

Verder schijnt er een dual Opteron nForce 3 chipset aan te komen:

"The two CPU Opteron Nforce 3 Pro is a reference board which will support eight DIMMs, have Gigabit Ethernet, and support Serial ATA. It will be supported by the CK8 Pro and the CK8S Pro.
The K8S won't go into mass production into December"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 19:02

glashio

C64 > AMIGA > PC

AMD Clawhammer - Background 1600 x 1200

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/glashio/got/Clawhammer_thumb.jpg

Voor de liefhebbers :)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
EaS schreef op 14 July 2003 @ 21:31:
Waarom zelf klooien met die photoshop files ? Daarvoor kun je ook PSBench gebruiken, een script die alles uitvoert (word ook wel eens gebruikt word door Anandtech)
PSBench heb ik inderdaad gebruikt (bedankt Abbadon) vergeleken met een Dual MP 2600+ lijkt het erop dat de opteron iet wat sneller is. Met andere benchmarks lijkt het er echter op dat er óf iets niet helemaal goed is met mijn systeem óf dat de dual Opteron 1,8Ghz waarmee ik mijn resultaten vergelijk echt zoveel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
glashio schreef op 14 July 2003 @ 21:46:
AMD Clawhammer - Background 1600 x 1200

[afbeelding]

Voor de liefhebbers :)
Kan je er nog 2 maken? Een met Opteron op en één met Athlon 64 op (ipv clawhammer)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mischien zijn een paar echte workstation benches wel erg interesant, daar is het platform ook voor bedoelt.

Dus mischien iets van:
-Matlab ('bench' functie) of ander mathematisch paket
-Eindige Elementen Methode (weet alleen atm geen benchmark, zal ff kijken of ik wat kan vinden)
-SPECperf 7.1 (alhoewel dat ook voor een (te???) groot gedeelte op de videokaart leunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 665

Ze moeten gewoon goede tests in 3d pakketten doen zoals Maya. Deze paketten ondersteunen SMP erg goed en geven goed aan wat nou de kracht van een systeem is imo. Een Dual Opteron configuratie met die geheugenbandbreedte zou de concurrentie moeten wegblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Anoniem: 665 schreef op 16 July 2003 @ 02:14:
Ze moeten gewoon goede tests in 3d pakketten doen zoals Maya. Deze paketten ondersteunen SMP erg goed en geven goed aan wat nou de kracht van een systeem is imo. Een Dual Opteron configuratie met die geheugenbandbreedte zou de concurrentie moeten wegblazen.
Is het niet zo dat Maya ook erg steunt op de videokaart? Als rendertesten heb ik op dit moment de volgende gedaan:
- TMPGenc (2GB avi -> dvd mpeg2 met zoveel filters dat bijde cpu's volledig bezig waren)
- CineBench 2003
- 3DS Max Specperf bench

En op dit moment ben ik Maya LE alvast aan het downloaden, die zal ik vanavond als ik terug ben van mijn werk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

x-RaY99 schreef op 15 July 2003 @ 08:39:
[...]

PSBench heb ik inderdaad gebruikt (bedankt Abbadon) vergeleken met een Dual MP 2600+ lijkt het erop dat de opteron iet wat sneller is. Met andere benchmarks lijkt het er echter op dat er óf iets niet helemaal goed is met mijn systeem óf dat de dual Opteron 1,8Ghz waarmee ik mijn resultaten vergelijk echt zoveel beter is.
Ik dacht dat je twee 1,4Ghz Opteron's had?

1,4Ghz is dus erg laag tegenwoordig, het is dus ook de instap opteron, AthlonXP/MP lopen op een veel hogere clock.
De verbeteringen tussen K7 & K8 laten de lagere geklokte Opteron soms goed uit de bus komen, maar er zijn ook senarioos die puur op Core clock rusten en dan kan ie heel logisch zwaar tegen vallen.

Uit vele review's blijkt dat K8 nogal tegenvalt in renderen en modelen maar zijn sterke kracht ligt juist in server taken zoals 4way data center etc.

AMD had net zoals intel voor de iTanium ook flink aan de FPU( SSE2) moeten werken. Op lage klok moet de FPU & SSE2 unit een veel hogere IPC hebben om een hoog geclcokte exemplaar zoals xEon te overtreffen.

iTanium doet dat dus FP kracht is in verhouding beter dan integer bij Opteron is dat juist weer andersom.

Weet niet hoe het met Maya zit maar 3DSMax is in rendermode CPU dependend, in Opteron geval FPU/SSE2, alleen dat loop op een te lage CLOCK 1,4 aangezien de FPU kopypaste is en AMD vooral aan de integer performance heeft verbetert, scoort 'n Opteron ongeveer zoals een gelijk geklokte athlonMP en valt dus zwaar terug tov heden daagse CPU Barton & Xeon's.

Daarnaast wordt 3Dmax gebenched op renderen CPU dependend en op modeling dit is ook oa GPU dependend

Dan doet de Opteron 200Mhz sprongen wat in verhouding een grote sprong is daarom is het verschil ook groot tussen 'n 1,8 Opteron en 1,4Opteron als later de 2.0Ghz er is scheeld dat al 600Mhz en dat zijn ongeveer 900 intelMhz.
2,2Ghz Opteron 800 * 1,5 =1200 intelMhz
'n dual 1,4 Opteron lijkt mij geen krachtpatser maar wel betaalbaar.
Vergeet vooral niet dat K8 'n getunede K7 is extended tot 64 bit en Barton scheurt al op over de 2Ghz en dan is 1,4 veel te weinig tenzij 64bit & bandbreedte & memlatency belangrijk is want je mist hier klok.

Grof weg vermenig vuldig je 1,4 met 1,5 = 2.1 dus zit je op xeon 2,1Ghz performance of AMP 2100+

'n Opteron 2,2Ghz komt dan op 'n Xeon op 3,3Ghz

AMD moet snel wat hogere klokjes er uit kloppen.
x-RaY99 schreef op 16 July 2003 @ 06:44:
[...]

Is het niet zo dat Maya ook erg steunt op de videokaart? Als rendertesten heb ik op dit moment de volgende gedaan:
- TMPGenc (2GB avi -> dvd mpeg2 met zoveel filters dat bijde cpu's volledig bezig waren)
- CineBench 2003
- 3DS Max Specperf bench

En op dit moment ben ik Maya LE alvast aan het downloaden, die zal ik vanavond als ik terug ben van mijn werk testen.
Je hebt Modeling (CPU/GPU)
en je hebt renderen (CPU)

Vroeger werd er vooral genenched met 3DS alleen op renderen,
AMD kwam toen zeer goed uit de bus. renderen was in die tijd FPU dependend en SSE2 moest nog beginnen.

Nu is het uitgebreider met modeling benching en dan komt de bandbreedte van Xeon beter tot uiting en met SSE2 op hoge CLock loopt intel ook vooruit op render gebied aangezien dit in de laast 3DS versies zwaar geoptimaliseerd is.

Daarnaast prefereerd 3Dmax in hogere mate iNtel dan Maya doet.

Dus ik zou de 1,4 Opteron vergelijken met 'n AthlonMP 2200+ of Xeon 2,2 als ie die aankan is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
SuperG schreef op 16 July 2003 @ 08:00:
[...]

Ik dacht dat je twee 1,4Ghz Opteron's had?
Klopt, maar ik bedoelde dus mijn 1,4Ghz vergeleken met die 1,8Ghz.
Uit vele review's blijkt dat K8 nogal tegenvalt in renderen en modelen maar zijn sterke kracht ligt juist in server taken zoals 4way data center etc.
Juist, de kracht ligt in server specifieke taken en vooral icm 64-bit (dus grote databases e.d.) hiervoor heb ik hem ook aangeschaft. Hij gaat als database server draaien. Het leek mij gewoon 'leuk' om hem voor got/tweakers te benchmarken in vergelijking met een dual MP en dual Xeon.
Als desktop/workstation zou ik de Opteron totaal niet kiezen, wellicht in heel specifieke applicaties. Hiervoor hebben AMD en Intel snellere processoren.
[...]

Daarnaast prefereerd 3Dmax in hogere mate iNtel dan Maya doet.

Dus ik zou de 1,4 Opteron vergelijken met 'n AthlonMP 2200+ of Xeon 2,2 als ie die aankan is het goed
Ik heb heb hem vergeleken met mijn snelste AMD systeem (een dual MP2600+) en mijn snelste Intel systeem (een dual Xeon 2800Mhz). De MP2600+ heb ik al helemaal afgebenched, ik heb ook nog wel een paar lager geclockte dual AMD's maar dat gaat een beetje teveel tijd kosten. Mijn enigste Dual xeon is ook gelijk de enigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Athlon 1xx heeft een nieuwe naam gekregen (en dus ook een herpositionering), allemaal nog vage plannen van AMD. De naam is nog niet final (en daarom ga ik m ook niet vertellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.watch.impress....30712/etc_k8dmaster2.html

Dual opteron workstation mainboard van MSI; K8D Master2 FAR > met gigabit lan, s-ata, raid, corecell en een AGP pro slot! (VIA K8T800 + 8237 chipset)

Ben benieuw wat een snelle videokaart kan doen met dit mainboard, enige nadeel is denk ik wel dat er registered pc2700 memory in moet.. maar zal niet veel performance verlies zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d6.jpg

Nog een interessant plaatje is deze waar op een reclame bord staat: Opteron, Atlhon 64, socket 940 Athlon 64 nogiets (zodra je weet wat dat japanse nogiets betekent dan weet je misschien ook de nieuwe naam voor de 1xx opteron serie? >:) )Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d4.jpg

Het gekke hieraan is dat alles wordt afgeplakt of wordt weggeknipt.. zou er een bios upgrade aankomen?? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20030712/image/nk8d8.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door The Source op 16-07-2003 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
slick!

AGP pro is mooi, maar niet echt meer nodig, veel kaarten hebben AUX power, eigenlijk alleen nog 3labs kaarten en OEM dingen die PRO nodig hebben, maar het hoort inderdaad toch wel op zo'n bord.

en 2700 mem maakt inderdaad ook niet zo veel uit, volgens mij is bij veel toepassingen waar dit bord mee gaat draaien de hoeveelheid mem belangrijker dan dat beetje meer snelheid van 3200 mem..

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 16-07-2003 23:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Volgens AMD Zone gaat Tyan deze zomer een heel arsenaal nieuwe Opteron moederborden introduceren, waaronder een plank uit de Tiger-serie (dus redelijk betaalbaar) met PCI-X en AGP!
We broke the news of the Tyan Tomcat K8S single CPU Opteron motherboard, and now we are the first with news about several new upcoming boards from Tyan.

The Thunder K8W workstation model comes with an AGP Pro slot, 4 PCI-X slots, Serial ATA RAID, Gigabit Ethernet, Firewire, and support for 16GB of memory. This board should make a few forum users that keep complaining happy.

The Thunder K8S server model loses the AGP slot but gains SCSI with ZCR support, but has a 12GB memory limit. Onboard ATI graphics is used, and there is dual Gigabit Ethernet support. Firewire is removed but Serial ATA RAID remains.

The Thunder K8S Pro server model shares the features of the K8S, but adds an additional 4GB of memory support, a 10/100 Ethernet port in addition to the dual Gigabit, and a Qlogic hardware monitoring chip. It also doubles the Serial ATA RAID support from 2 devices to 4. This board looks to be aimed where the Newisys board is at.

The Tiger K8S is another dual Opteron server board with two PCI-X and two PCI slots. It supports up to 8GB of memory, and 4 Serial ATA RAID ports. It also includes three Broadcom Gigabit Ethernet controllers, and comes in a standard ATX form factor.

The Tomcat K8S we previously revealed is a single Opteron ATX design. It has no PCI-X slots in favor of 6 PCI slots. It supports up to 8GB of memory, 4 SATA RAID, and dual Gigabit Ethernet. It is the first to use a normal ATX power supply only.

Tyan also reveals two barebone Opteron rackmount servers. The Transport GX28 is a 1U model based on the Thunder K8X motherboard. The Transport TX28 is a 2U model based on the same board.

Well here we have several new Opteron boards coming from Tyan, and it gives them the most complete Opteron line of any of the other motherboard makers. Let's hope Intel doesn't pressure them to drop any of these designs, and hope that like MSI and Arima that they actually send some out for review. We have not gotten a Tyan product for review in coming up on a year, after several years working with them. You can find out more details on these boards in this PDF which Michiel Peeraer pointed out to us.
Tyan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

eens kijken wanneer de K8W uitkomt, en voor welke prijs. Tyan is tenminste te verkrijgen in Europa. De huidige moederborden van Arima en Iwill zijn nergens te verkrijgen..
(2 cpu's, 8 RAM sloten, PCI-X).

heb al een Radeon9000 PCI gekocht :+

leuk voor pc prive!

een EPS voeding is ook nog wel redelijk verkrijgbaar (Antec550EPS), en ATX-extended format is ook al geregeld.
Kom maar op met dat spul! ( RAM prijzen daarentegen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Femme schreef op 17 July 2003 @ 22:47:
Volgens AMD Zone gaat Tyan deze zomer een heel arsenaal nieuwe Opteron moederborden introduceren, waaronder een plank uit de Tiger-serie (dus redelijk betaalbaar) met PCI-X en AGP!

[...]

Tyan _/-\o_
Ik zie anders geen Tiger Opteron bord met AGP in die .pdf staan. Zie er ook geen melding van in het artikel of ben ik stekeblind? Die K8W lijkt me wel wat :P Alleen stervensduur ben ik bang ;(
Anoniem: 1148 schreef op 17 July 2003 @ 23:02:

( RAM prijzen daarentegen...)
Voor € 124,- heb je al een 512MB Corsair Registered ECC PC2700 DIMM, valt nog wel te doen me dunkt :)

x-RaY99, kun je trouwens ook iets over de temps van de cpu's zeggen? Met dit weer begint dat best wel een issue te worden eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Bijde processoren heb ik nog niet boven de 50C gezien. Dit is in een zolderkamer met lekker schuin dak waar de zon de ganse dag op schijnt. Er draait hier een mobiele airco (4.2KW koelvermogen, dus niet zo'n gamma ding) die veel moeite heeft om het bij te benen. De omgevingstemperatuur is ongeveer (bij warme dagen en veel pc's aan) 28-29C max. Zonder airco is dat overigens niet leefbaar, dan wordt het een lekkere 45-50C....

De fans die op de koelblokken zitten (die overigens van ThermaTake zijn (boxed versie)) passen zich aan de temperatuur van de processor aan. En ook bij het opstarten draaien ze eventjes op volle toeren waarna ze op een, voor de processoren goed genoeg, toerental gaan draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door x-RaY99 op 18-07-2003 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79399

[quote]x-RaY99 schreef op 18 July 2003 @ 06:40:
Bijde processoren heb ik nog niet boven de 50C gezien. Dit is in een zolderkamer met lekker schuin dak waar de zon de ganse dag op schijnt. Er draait hier een mobiele airco (4.2KW koelvermogen, dus niet zo'n gamma ding) die veel moeite heeft om het bij te benen. De omgevingstemperatuur is ongeveer (bij warme dagen en veel pc's aan) 28-29C max. Zonder airco is dat overigens niet leefbaar, dan wordt het een lekkere 45-50C....

Je heb dus een kleinformaat hete luchtoven op je kamer >:) , zeg als die CPU's niet boven de 50 graden komen dan betekend dat och niet dat je het geluid van een stofzuiger hebt?? Anders maar waterkoeling maken denk :) . Erg benieuwd naar hoe het zaakje werkt, wacht gespannen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Neuh, ze maken niet veel herrie, in tegendeel! De fannetjes draaien hun toeren op ongeveer 3200rpm, de fans hebben een diameter van 7cm overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84412

Het workstation bord ASUS SK8N is nu verkrijgbaar bij Alternate.de voor maar 239 euro, dat is nie eens voor de helft van de moederborden(€500-€700) die er op dit moment zijn voor de opteron. Heb hem zelfs al voor $199 gezien (+- €178)

Alternate NL gaat hem ook leveren, alleen weten ze nog niet wanneer.

Mischien kan iemand hem toevoegen in de pricewatch (voor alternate.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nog wat meer nieuws (of gossip :+ ): http://www.theinquirer.net/?article=10461
GRAPHICS FIRM Nvidia – in its chipset incarnation – is just about ready to push its products for the Opteron and Athlon 64 out of the door.
Let's hope for AMD's sake it's equally ready.

According to an Nvidia mole that talked to the INQUIRER in a central London haunt last Friday, Nvidia's CK8 Pro and its CK8 are now ready to roll.

The Crush K8 chip will support the Athlon 64 940, 939, and 754 pin designs – a configuration exclusively revealed here 10 days back.

It also will have support for the Nvidia two processor Opteron ready in time for Computex (September), while its CK8 and later its CK8S will support the AMD 128-bit Athlon 64 platform. That latter chipset, as we revealed here earlier, will sample in September.

The two CPU Opteron Nforce 3 Pro is a reference board which will support eight DIMMs, have Gigabit Ethernet, and support Serial ATA. It will be supported by the CK8 Pro and the CK8S Pro. The Nforce 3 Pro 150 chip for Opterons includes AGP8X, 10/100 LAN, NV RAID, sound, and USB 2.0.

The Nforce 3 Pro 250 chip is the one which gives support for four Serial ATA and two ATA-133 channels, USB 2.0, PCI and AC97. Like its friends Via and SIS, Nvidia is likely to sample PCI-Express chipsets in the fourth quarter of this year, while it will, next year, sample a spanking new DX9 graphics core for its AMD Crush K8 family.

Again, as we've written earlier, the Krush K8S, will add Gigabit Ethernet and four Serial ATA ports to AMD designs, include support for NV Raid in both Parallel ATA and Serial ATA.

The K8S won't go into mass production into December.

Nvidia is very excited about PCI Express, and that's why its Crush 3GIO will sample at the end of this year, along with the Crush K8-04 cipset that will include PCI-Express and high end DX9 graphics in yet another integrated Krush chipset.

According to the mole, the Crush 3GIO chip will have 20 PCI Express ports, an HT bridge, and support PCI Express peripheral ports. µ
Komt allemaal langzaam maar gestaag op gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

239 euro vind ik een erg hoge prijs voor een veredelde desktop plank. Een prijs vergelijkbaar met een goed uitgerust i865 plankje zou beter op zijn plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het bespaard mij al bijna 750 euro.. ik kwam eerst op 1440 euro voor een opteron systeempje met de pricewatch... 500+ euro mobo, 500+ euro pc2700 registred geheugen 350 euro cpu.

geheugen van interngeheugen.com cpu van pricewatch, en sk8n van alternate.de 700 euro totaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Mijn ervaring leert dat wat ze bij alternate DE hebben je ook kan krijgen via alternate NL. Wellicht helpt het als je veel af neemt (bedrijf enzo) maargoed, zo heb ik ook mijn opterons + mobo verkregen. Hetzelfde verhaal met een aantal exotische voeding converters (voor de Thunder K7 mamaplank van Tyan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je bij Alternate.DE bestellen? en laten bezorgen in Nederland? Ik heb Alternate.NL dat gevraagd maar geen antwoord erop gekregen, mijn duits is slecht, dus ik weet niet welke verzend optie ik moet kiezen voor het verzenden van de spullen (sk8n+cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

x-RaY99 heb jij een speciale 64-bit windows versie? Heb je zelf al tests gedaan, is jou systeem echt veel sneller in verhouding tot een intel 2ghz + ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
juanjansen, ik bedoel dus dat je gewoon alternate NL opbelt en vraagt of zij die spullen uit duitsland willen halen. Zo gaat dat bij mij in iedergeval, maar ik maak dan wel gebruik van het feit dat ik sysop ben bij een bedrijf en wij alles bij alternate vandaan halen. Dus wellicht krijgen wij een "speciale" behandeling...

Als je iets omhoog gaat in deze thread zie je dat ik aan het benchmarken ben, en je kan daar ook zien tegen welke systemen dat gezet zal worden. En nee, ik heb geen speciale 64-bit windows versie (deze is overigens nog (steeds) niet gereleased door MS).
Ik draai alle tests gewoon onder windows XP.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.