Sorcerer8472 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:57:
[...]
De essentie van wat je zegt spreek ik niet tegen, maar ik vraag me af of het altijd een goed idee is. Jongeren die in zo'n groep opgehitst worden zullen in een professionele setting verwacht ik geen enkel risico zijn. Echter door ze een VOG te weigeren kunnen ze minder makkelijk een baan krijgen wat weer kan leiden tot nieuw slecht gedrag met mogelijkheid voor neerwaartse spiraal.
Ieder volwassen persoon is verantwoordelijk voor zijn eigen acties en iedereen zou moeten weten dat eigen acties altijd resulteert in consequenties. Deze consequenties kunnen positief zijn of negatief.
En ondanks dat iemand gevoelig kan zijn voor ophitsing, dan nog is hij zelf verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen van zijn eigen acties en de bijbehorende consequenties.
Dan kun je dingen zeggen zoals "eigen verantwoordelijkheid", alleen is het probleem daarmee dat je de deur voor jezelf (als wetgever) dichtgooit voor verbeteringen in het stelsel. Slecht gedrag schuif je immers gelijk af op "eigen verantwoordelijkheid", terwijl je wel degelijk omstandigheden kunt verbeteren om toekomstig gedrag te verbeteren binnen groepen. In bepaalde omstandigheden verhogen en in andere verlagen de kans op crimineel gedrag. Dat weten we maar daar doen we maar beperkt wat mee.
Hoe je het wendt of keert: jouw slechte gedrag is jouw slechte gedrag en jouw gedrag is ook jouw eigen verantwoordelijkheid. Jouw acties als gevolg van jouwe slechte gedrag zijn nog steeds jouw acties en dus ook je eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt wellicht geen controle hebben over een situatie (zoals ophitsing), maar hoe jij hier op reageert qua gedrag, emoties en/of acties blijft nog steeds jouw verantwoordelijkheid. En als blijkt dat er sprake is van grensoverschrijdend gedrag (of het nu de grenzen betreft van een individu, je werkgever of (lokale) overheid) dan zitten hier negatieve consequenties aan.
De enige persoon die verantwoordelijk is voor de gevolgen van deze consequenties, dat ben je toch echt jezelf.
Daarbij praten we hier over crimineel gedrag zoals openbare geweldpleging richting handhavers, journalisten en hulpdiensten en schade als gevolg van rellen. Als dit niet wordt gestraft en/of niet resulteert in een strafblad, dan leren ze ook niet dat het leven staat uit consequenties.
Dus je kunt het heel erg gooien op een "ja maar eigen verantwoordelijkheid, eigen schuld!", maar daarmee los je het probleem niet op van mensen in neerwaartse spiralen. Je wijst met een vinger maar het probleem blijft bestaan, en andere mensen kunnen daar dan weer last van hebben.
Dat is het - plat gezegd - dus wel.
Ik kan het ook omdraaien: te pas en te onpas gebruik maken van een slachtofferrol zonder daadwerkelijk verantwoording te nemen voor je eigen daden en daardoor de consequenties maar te laten dragen door de samenleving is ook onacceptabel.
Door meer te kijken naar hoe we de wereld minder crimineel maken ipv hoe we zo veel mogelijk straffen, lossen we problemen op ipv ze misschien alleen maar erger te maken.
We praten hier - wederom, ik blijf het herhalen - over mensen die ondanks diverse waarschuwingen op alle soorten media tegen willens en weten hebben bijgedragen aan openbare geweldpleging en schade.
We kunnen het allemaal over eens zijn dat dit soort gedrag tegen alle fatsoensnormen, grenzen en wettelijke gestelde kaders in gaat. Daar moet gewoon consequenties tegenover staan. Simpel.
Daarbij wordt een VOG-aanvraag gedaan op basis van de functie of het doel waarbij ook weer sprake is van een terugkijktermijn (
bron) zodat (bijvoorbeeld) mensen die (bijvoorbeeld) hun rijbewijs kwijt zijn geraakt wel een VOG kunnen krijgen als ze bij de Jumbo willen werken oid.
[...]
Puur een paar woorden in een zin als voorbeeld van hoe onze huidige regering niet echt kijkt naar wetenschap, of er iig niet naar handelt. Vind ik persoonlijk zeer stuitend.
Laten we voorop stellen dat de overheid juist de wetenschap en diverse experts inschakelt om hun keuzes tot corona maatregelen te onderbouwen. Of dit altijd correct bleek en de gevolgen, daar kunnen erg lang over discussiëren.
En ik snap nog steeds niet de correlatie tussen de wetenschap en de rellen alsmede hoe wetenschap deze rellen kan bagatelliseren.
[
Voor 5% gewijzigd door
nwagenaar op 05-02-2021 18:10
]