Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2016 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 48.808 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 13:56

Grozno

acts without consequence!

Valandin schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:42:
[....]

Nu even kijken hoe ik hier mee vooruit kom, over een tijdje koop ik er nog een 50mm/85mm F/1.4 bij.
Leuk om te hebben, geef m'n vriendin een D5xxx voor d'r verjaardag dus kan ze mooi die 50/85mm daar als main lens op gebruiken.
Een 50/85 als main op een cropcamera zou ik nooit iemand aanraden, dan zit je namelijk al best ver aan de tele-kant.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 16:27
Grozno schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

Een 50/85 als main op een cropcamera zou ik nooiy iemand aanraden, dan zit je namelijk al best ver aan de tele-kant.
Snap ik. Maar ik koop de lens ook voor mezelf :P

Ik heb al een 18-35mm f/1.8 en een 70-200mm f/2.8 nu dus nog een 35mm f/1.4 er naast heeft op dit moment geen toegevoegde waarde. Als ik nu nog een lens er bij neem wordt het dus een 50mm f/1.4 of een 85mm f/1.4.

Een 50mm f/1.4 is toch wel wat fijner dan de kitlens die er standaard bij zit, verder ben ik het wel met je eens hoor.

Vriendin kan er natuurlijk altijd zelf een 35mm f/1.8 voor haarzelf er bij kopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
Bedankt voor je reactie over de sigma 70-200 valadin, word nu toch wel meer geneigd de sigma te halen aangezien het toch een paar honderd euro scheelt tussen de tamron en sigma. En ik als d3200 amateur fotograaf zal dan wel tevreden zijn met de sigma als jij en zo over te spreken bent :-) thanks!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
RetroHead schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:39:
Bedankt voor je reactie over de sigma 70-200 valadin, word nu toch wel meer geneigd de sigma te halen aangezien het toch een paar honderd euro scheelt tussen de tamron en sigma. En ik als d3200 amateur fotograaf zal dan wel tevreden zijn met de sigma als jij en zo over te spreken bent :-) thanks!
Pas wel op hé. Ik heb hem pas een paar daagjes dus wie weet loop ik wel tegen wat knelpunten aan. Denk het niet, maar goed. Er ligt er nog eentje als ocassion bij KA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Nou bedankt voor de tip, moet helaas nog even blijven sparen maar staat op de lijst :-) als je negatieve dingen tegenkomt dan hoor ik het graag!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32
RetroHead schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:29:
Nou bedankt voor de tip, moet helaas nog even blijven sparen maar staat op de lijst :-) als je negatieve dingen tegenkomt dan hoor ik het graag!
En de autofocus van de D3200 is ook niet zo geavanceerd als die van de D7100, dat telt ook mee.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
mrc4nl schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:33:
[...]

En de autofocus van de D3200 is ook niet zo geavanceerd als die van de D7100, dat telt ook mee.
dat snap ik, maar uiteraard gaat er na die lens ook een upgrade qua camera komen :-) of dat dan een 7000 serie wordt of een 5000 serie ben ik nog niet uit, maar upgrade zeker weten.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:12
Is er qua optische kwaliteiten veel verschil tussen de Nikon 18-140mm en 18-200mm lenzen?
Ik weet dat beide lenzen in het segment van 'jack-of-all-trades' vallen en hun gebreken hebben vanwege de lange afstanden die ze afdekken. Veel reviews praten immers over de distortion en aberratie van dit soort lenzen.

Nu vroeg ik me dus af of de extra 60mm van de 200mm lens zich vertaalt in grote verschillen qua distortion/aberratie met de 140mm lens of niet?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 11:42
Heb zelf de 18-140 gehad maar doordat ik hem eigenlijk weinig gebruikte toch door verkocht.
Vond het wel altijd een prima lens, zijn 2e hands waarschijnlijk voor een goede prijs (€300) te vinden. Natuurlijk doe je altijd concessies door het grote bereik. Maar qua 'walk-around' prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Kapoen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:23:
Is er qua optische kwaliteiten veel verschil tussen de Nikon 18-140mm en 18-200mm lenzen?
Ik weet dat beide lenzen in het segment van 'jack-of-all-trades' vallen en hun gebreken hebben vanwege de lange afstanden die ze afdekken. Veel reviews praten immers over de distortion en aberratie van dit soort lenzen.

Nu vroeg ik me dus af of de extra 60mm van de 200mm lens zich vertaalt in grote verschillen qua distortion/aberratie met de 140mm lens of niet?
Ik durf er eigenlijk geen antwoord op te geven, maar misschien heb je wat aan onderstaande..

18-140 foto's
18-140 vs 18-200 dicussie

Ik zou gewoon lekker voor de 18-200 gaan als je de punten die je zelf noemt niet zo heel erg vind.
Met 18-140 zou het voor mij net geen lekkere all-round lens zijn. Met 200mm kan je er ook nog dierentuintjes bij meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optisch zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd. Scherpte kan beter, afstoppen helpt wel iets. CA is behoorlijk aanwezig bij beiden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Nieuwe (vernieuwde) zoom lenzen voor DX aangekondigd
TOKYO - Nikon Corporation is pleased to announce the release of the AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR and AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED, two telephoto zoom lenses compatible with Nikon DX-format digital SLR cameras.
Meer info:
http://www.nikon.com/news/2016/0817_lens_02.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Misschien wat sexiër dan die 70-300 zooms, en verbaasd me een beetje dat die nog niet eerder genoemd lijkt te zijn hier: AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED.

Zou rond de $2200 moeten gaan kosten.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 10:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Heeft iemand hier ervaring met dit objectief?

productreview: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G review door zonoskar

Ik zit aan deze te denken omdat ik een youtube kanaal met video reviews aan het opzetten ben. Als ik mezelf "portretfilm" vind ik dat mijn 18-70mm zoom objectief eigenlijk niet genoeg bokeh produceert.

Een lichtsterke prime lens leek mij een zinvolle manier om dat te creëren. Ik ga ook nog even kijken of er nog oudere lenzen tweedehands te koop zijn. Ik heb weliswaar een D3300 dus ik loop dan het risico handmatig te moeten focussen. Maar ja, voor mijn film werk deed ik dat sowieso al. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:28:

Ik zit aan deze te denken omdat ik een youtube kanaal met video reviews aan het opzetten ben. Als ik mezelf "portretfilm" vind ik dat mijn 18-70mm zoom objectief eigenlijk niet genoeg bokeh produceert.

Een lichtsterke prime lens leek mij een zinvolle manier om dat te creëren. Ik ga ook nog even kijken of er nog oudere lenzen tweedehands te koop zijn. Ik heb weliswaar een D3300 dus ik loop dan het risico handmatig te moeten focussen. Maar ja, voor mijn film werk deed ik dat sowieso al. :)
Op zich een prima lens maar als je echt een close up van je hoofd in beeld wil brengen kan je misschien beter voor een 50mm gaan, omdat je hoofd dan minder vervormt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sj44k13 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:09:
[...]

Op zich een prima lens maar als je echt een close up van je hoofd in beeld wil brengen kan je misschien beter voor een 50mm gaan, omdat je hoofd dan minder vervormt.
Goede tip. Ik realiseer me nu dat ik meestal ook op een dergelijk brandpunt film.

Hoe groot zou het verschil zijn tussen de f1.4 en de f1.8 variant? De 1.4 kost het dubbele. :P

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G

vs

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.4G

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

De f1.8 is optisch de betere dan de oude f1.4. Maar bedenk wel dat je zelf behoorlijk stil zal moeten zitten op 1.4 of 1.8 aangezien je scherptediepte zo dun is.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Blaat schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:55:
Goede tip. Ik realiseer me nu dat ik meestal ook op een dergelijk brandpunt film.

Hoe groot zou het verschil zijn tussen de f1.4 en de f1.8 variant? De 1.4 kost het dubbele. :P

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G

vs

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.4G
De Nikkor f/1.4 is zwaarder en de bokeh is minder mooi dan bij de Nikkor f/1.8, áls ik de herinneringen aan mijn leeservaringen op zoek naar info bij de keus tussen die twee en de 50mm f/1.4 van sigma kan vertrouwen.

De oude 50mm sigma heeft ook mooie bokeh, maar de nieuwe sigma 50mm f/1.4 Art heeft scherpe (ipv boterzachte) bokeh, alhoewel die zeer scherp beeld geeft (vooral in het midden van de lens).

De Nikkor 50mm f/1.8 was op f/1.8 ook scherper dan de f/1.4 op f/1.8, als ik mij goed herinner. Als je dus geen f/1.4 nodig hebt, dan is de keus snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Blaat schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:28:

Ik heb dit lensje zelf en is wel heel mooi en fijn werken. Heb hem eigenlijk nog niet zo vaak voor portretten gebruikt. Heb wel laatst met mijn 90 mm Tamron Macro lens een portret van mijn moeder geschoten. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Bedankt voor de informatieve reacties iedereen. _/-\o_

Het verhaal is duidelijk. Een objectief dat stijf staat van de coma is ook niet alles. De f1.8 it is!

Over dat stil zitten, dat moet wel goed komen. Je moet ook niet vergeten dat wat ik ermee maak op youtube terecht komt dus kleine verschillen in scherpte zullen niet zichtbaar zijn door de jammerlijk lage bitrate van 14mbps op 1080p60. De resolutie is in vergelijking met een foto natuurlijk ook erg laag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

MattiB schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:41:
Nieuwe (vernieuwde) zoom lenzen voor DX aangekondigd

[...]

Meer info:
http://www.nikon.com/news/2016/0817_lens_02.htm
f/4.5-6.3G ED :-( :-( :-( Wanneer komen er eens fatsoenlijke DX objectieven...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TommyGun schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:34:
[...]

f/4.5-6.3G ED :-( :-( :-( Wanneer komen er eens fatsoenlijke DX objectieven...
Wat betreft telelenzen maakt het niet zoveel uit. Dus als je lichtsterker wil, zul je moeten kijken naar FX lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Ja goede vraag, zou je toch wel verwachten nu de D500 is uitgebracht. Of ziet Nikon het puur als een sport/wildlife camera en daarvoor werken de telezoom lenzen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MattiB schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:47:
Ja goede vraag, zou je toch wel verwachten nu de D500 is uitgebracht. Of ziet Nikon het puur als een sport/wildlife camera en daarvoor werken de telezoom lenzen prima.
Dat laatste sowieso, als je er iets anders mee wil doen, dan is het niet de juiste camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

MattiB schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:47:
Ze hebben de D500 iig niet in de markt gezet als de camera waar tante Leen haar jaarlijkse bridgeclubuitje naar Lourdes mee vast moet leggen.
Het is een camera in het hogere segment en zal dus vaak ook met glaswerk uit het hogere segment worden gebruikt is de simpele doch uitstekende redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Snap ik, maar DX lenzen uit het hogere segment zijn schaars. Daarom zie ik ook niet dat je een D500 zou kopen voor iets anders dan telewerk. Of je zet er FX glas op natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zie sowiezo het nut niet in van DX glas in het hoger segment aangezien deze de prijzen benaderen van FX glas. FX glas werkt gewoon prima op een DX camera en als je juist veel groothoek nodig hebt is de D500 het verkeerde gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
shaggy8675 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:40:
Ik zie sowiezo het nut niet in van DX glas in het hoger segment aangezien deze de prijzen benaderen van FX glas. FX glas werkt gewoon prima op een DX camera en als je juist veel groothoek nodig hebt is de D500 het verkeerde gereedschap.
Als je het bereik van een standaard zoom wil hebben moet je wel dx glas kopen, of een lens die eigenlijk ultra groothoek is op full frame, zoals een 16-35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Eerlijk gezegd vind ik dat onzin. ik heb jarenlang met een 24-70 op een DX rondgelopen en nooit iets gemist. En er is niemand die aan een foto kan zien of je hem met een 24-70 of een 16-35 hebt genomen. Je werkt met het gereedschap wat je hebt.

Maar goed, dat is mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sj44k13 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:42:
[...]

Als je het bereik van een standaard zoom wil hebben moet je wel dx glas kopen, of een lens die eigenlijk ultra groothoek is op full frame, zoals een 16-35.
Een standaardzoom is natuurlijk wel een andere kwestie dan een telezoom. Maar daar hebben ze dan ook de uitstekende 17-55 f/2.8 voor.
shaggy8675 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:51:
Eerlijk gezegd vind ik dat onzin. ik heb jarenlang met een 24-70 op een DX rondgelopen en nooit iets gemist. En er is niemand die aan een foto kan zien of je hem met een 24-70 of een 16-35 hebt genomen. Je werkt met het gereedschap wat je hebt.

Maar goed, dat is mijn mening ;)
Nee, dat is geen onzin, net zoals het geen onzin is om met een 24-70 op DX rond te lopen. Handig is een ander verhaal. Het doel van een zoom is flexibiliteit. Met een 24-70 op DX lever je een stuk groothoek in wat dus indruist tegen de flexibiliteit van de standaardzoom. Het kan zijn dat jij dat stuk niet mist, maar veel DX-gebruikers wel. Als een 24-70 op DX zo handig was, was er ook wel een 35-100 voor FX. En ja, die was er vroeger ook, maar er is een reden dat die niet meer gemaakt wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Toch ben ik nog steeds niet tevreden over mijn D5300 met NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR. Qua sport maar ook in minder belichte situaties gaat er veel detail verloren of treed onscherpte op doordat 'ie niet snel genoeg is. Maar ik zie weinig opties qua DX aanbod van NIKKOR; een lens zoals deze is qua bereik ideaal maar ik overweeg zeer sterk om een 18mm breedhoek en een 70-300 of iets in die richting aan te schaffen, maar ook daarin is het aanbod mager. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TommyGun schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:08:
Toch ben ik nog steeds niet tevreden over mijn D5300 met NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR. Qua sport maar ook in minder belichte situaties gaat er veel detail verloren of treed onscherpte op doordat 'ie niet snel genoeg is. Maar ik zie weinig opties qua DX aanbod van NIKKOR; een lens zoals deze is qua bereik ideaal maar ik overweeg zeer sterk om een 18mm breedhoek en een 70-300 of iets in die richting aan te schaffen, maar ook daarin is het aanbod mager. Wat is wijsheid?
Dus je zoekt een lichtsterke standaardzoom en een telezoom met snelle focus? Wat wil je uitgeven? Sigma 17-50 f/2.8 samen met de Nikon 70-300 zou een prima combinatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Universal Creations schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:12:
[...]

Dus je zoekt een lichtsterke standaardzoom en een telezoom met snelle focus? Wat wil je uitgeven? Sigma 17-50 f/2.8 samen met de Nikon 70-300 zou een prima combinatie zijn.
Ja in feite wel. Die Sigma klinkt erg interessant, hoe verhoudt die zich tot DX aangezien de 17-50 op FX is toch? Voor wat betreft de 70-300; bedoel je dan de F/4.5-5.6G? Is dat niet nog steeds te langzaam? Sorry voor de ietwat n00b vragen :)

Qua budget; ik hoop toch wel een honderd of 300 terug te krijgen voor mijn huidige objectief, dan zou ik er nog zo'n 300 bij willen leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TommyGun schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:19:
[...]

Ja in feite wel. Die Sigma klinkt erg interessant, hoe verhoudt die zich tot DX aangezien de 17-50 op FX is toch? Voor wat betreft de 70-300; bedoel je dan de F/4.5-5.6G? Is dat niet nog steeds te langzaam? Sorry voor de ietwat n00b vragen :)

Qua budget; ik hoop toch wel een honderd of 300 terug te krijgen voor mijn huidige objectief, dan zou ik er nog zo'n 300 bij willen leggen...
Die Sigma is een DX (Sigma noemt het DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
TommyGun schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:19:
[...]
Voor wat betreft de 70-300; bedoel je dan de F/4.5-5.6G? Is dat niet nog steeds te langzaam?
ik denk inderdaad deze: pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR

je wint er weinig lichtsterkte mee in het bereik van 100-300, maar ik denk dat Universal Creations bedoeld dat je snellere en beter autofocus hebt ook effectievere stabilisatie, en dat de lens is zn geheel scherper is. Ook omdat je niet veel beters kunt krijgen in je budget. alternatief zou de populaire pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) kunnen zijn. f2.8 lenzen ga je niet krijgen met jou budget, dit zijn met dit tele berijk duuuuuur.
Sorry voor de ietwat n00b vragen :)
je hebt een beginner, je hoeft je niet te verontschuldigen :>
Als je de sigma 17-50 en de tamron 70-300 ipv nikon 70-300 kiest zit zit je samen rond de 600 euro

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)

pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) kunnen zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bedankt heren, ik ga er eens rustig naar kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Tamron is qua scherpte goed, maar qua autofocus (zoals zo'n beetje alle Tamrons) een stuk trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

OK helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
MattiB schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:22:
Snap ik, maar DX lenzen uit het hogere segment zijn schaars. Daarom zie ik ook niet dat je een D500 zou kopen voor iets anders dan telewerk. Of je zet er FX glas op natuurlijk..
Met de 18-35 1.8 en 50-100 1.8 heb je nu wel een paar leuke opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Universal Creations schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:00:
De Tamron is qua scherpte goed, maar qua autofocus (zoals zo'n beetje alle Tamrons) een stuk trager.
Ik heb de lens gehad i.c.m. de D5200 en ik vond de AF nog niet eens zo heel erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Inrage schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:18:
[...]

o wacht verkeerde persoon nevermind :/

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 02-09-2016 15:23 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb het al eens eerder gezegd maar ik zeg het nog een keer: die Sigma 17-50 is zo'n beetje de scherpste lens die je kunt krijgen voor dx.
Ik heb inmiddels een 15 (dx) lenzen versleten, deze stak er met kop en schouders bovenuit. Ik zag het verschil zelfs op mijn scherm zonder echt in te zoomen.

Heb de sigma 18-35 en 50-100 nog niet geprobeerd. Moet zeggen dat ik dat ook beperkte en onhandige bereiken vind.

[ Voor 16% gewijzigd door Harribo op 02-09-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Prachtige lenzen, als je er budget voor hebt. Daarnaast als iemand denkt aan een 70-300 voor sport, dan gok ik dat de 50-100 een beetje te kort is.
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:20:
Ik heb de lens gehad i.c.m. de D5200 en ik vond de AF nog niet eens zo heel erg langzaam.
Tsja, totdat je gaat vergelijken met de Nikon versie.
Harribo schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:27:
Ik heb het al eens eerder gezegd maar ik zeg het nog een keer: die Sigma 17-50 is zo'n beetje de scherpste lens die je kunt krijgen voor dx.
Ik heb inmiddels een 15 (dx) lenzen versleten, deze stak er met kop en schouders bovenuit. Ik zag het verschil zelfs op mijn scherm zonder echt in te zoomen.
Als je andere 15 lenzen minder scherp waren zonder in te zoomen, dan waren het ook wel softe lenzen. De 17-50 is een prima lens met goede centrumscherpte en voor wat ie kost en doet, is het de beste. Maar er zijn veel scherpere lenzen te krijgen, o.a. dus de 18-35 f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
[...]

Sigma heeft ze wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@UC,

daar kan je natuurlijk gelijk in hebben dat de Nikon sneller en misschien wel preciezer focust. Het is het één of het ander en belangrijker is nog wel wat je met de lens wilt gaan doen. Gebruik je de lens niet voor snel bewegende objecten dan is dit zeker een hele goede lens. De Nikon variant is duur en is in de loop der tijd alleen maar duurder geworden.

Ik was in ieder geval erg content met de lens en tot 250mm is hij scherp te noemen. Nadeel van de lens is dat hij uitschuift als je er mee loopt. Er zit een lock op helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:16:
@UC,

daar kan je natuurlijk gelijk in hebben dat de Nikon sneller en misschien wel preciezer focust. Het is het één of het ander en belangrijker is nog wel wat je met de lens wilt gaan doen. Gebruik je de lens niet voor snel bewegende objecten dan is dit zeker een hele goede lens.
Dat is nu juist het punt: Tommygun gebruikt hem voor sport en vindt zijn huidige 18-300 niet snel genoeg. Dan gaat een Tamron 70-300 je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb je gelijk in. Ik had er overheen gelezen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Is de nieuw aangekondigde nikon 70-300 misschien niet een idee? Weet niet wat de prijzen gaan worden, maar volgens mij moest hij goedkoper zijn dan de 'normale' 70-300: http://nikonrumors.com/20...fficially-announced.aspx/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is goedkoper, maar ook minder lichtsterk. Maar goed, eerst afwachten hoe die optisch presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De AF motoren in die nieuwe 70-300s zijn stepper motoren, snellere AF is dus niet gegarandeerd daarmee. Niet als het lijkt op de STM motoren van Canon, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:04:
De AF motoren in die nieuwe 70-300s zijn stepper motoren, snellere AF is dus niet gegarandeerd daarmee. Niet als het lijkt op de STM motoren van Canon, in ieder geval.
Uhu, is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Maar... de 50-250 STM focust sneller dan de Tamron 70-300 (in ieder geval op een canon 70D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Nu online
Universal Creations schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:31:

Als je andere 15 lenzen minder scherp waren zonder in te zoomen, dan waren het ook wel softe lenzen. De 17-50 is een prima lens met goede centrumscherpte en voor wat ie kost en doet, is het de beste. Maar er zijn veel scherpere lenzen te krijgen, o.a. dus de 18-35 f/1.8
Nou veeeel scherpere lenzen te krijgen? Alleen die 18-35 voor zover ik weet. Die 50-100 ken ik ook niet.

En mijn andere lenzen waren niet allemaal de minsten: nikon 35/1.8 afs, nikon 50/1.8 afs , om maar wat te noemen.
Bekijk maar eens mtf grafieken en verbaas je.
Serieus, er zijn weinig lenzen die beter presteren op dx.

Maar tja de fotograaf zelf is natuurlijk de belangrijkste factor.
En aangezien Tommygun snelheid wil, zou ik gewoon een nikon afs kopen. De usd van tamron en hsm van sigma zijn in mijn beleving toch minder.

[ Voor 20% gewijzigd door Harribo op 02-09-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harribo schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:48:
[...]

Nou veeeel scherpere lenzen te krijgen? Alleen die 18-35 voor zover ik weet. Die 50-100 ken ik ook niet.
Alle lenzen die ik regelmatig gebruik zijn scherper.
En mijn andere lenzen waren niet allemaal de minsten: nikon 35/1.8 afs, nikon 50/1.8 afs , om maar wat te noemen.
Bekijk maar eens mtf grafieken en verbaas je.
Serieus, er zijn weinig lenzen die beter presteren op dx.
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=2
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=2
Lijkt mij toch duidelijk dat de 17-50 f/2.8 minder scherp is.
Harribo schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:48:
En aangezien Tommygun snelheid wil, zou ik gewoon een nikon afs kopen. De usd van tamron en hsm van sigma zijn in mijn beleving toch minder.
Sigma HSM komt doorgaans heel dicht in de buurt, maar in het geval van een 70-300 heeft Sigma gewoon geen goed alternatief qua scherpte.

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 02-09-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Nu online
Lenstip zegt iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nikon getalletjes zijn met een kleinere pixeldichtheid, dus vallen sowieso een stuk lager uit. De Canon 50D heeft 50% meer resolutie dan de D200, dus de waardes van de 35mm f/1.8 moet je eigenlijk met 1,22 vermenigvuldigen. In het geval van de D3x in DX mode, gaat het om een factor van 1,19. Vervolgens moet je wel kijken naar gelijke diafragma's. En dan zie je dat de randscherpte van de primes beter is.
Als je kijkt bij photozone (helaas niet de 50/1.8 getest op DX):

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/sigma_1750_28os_d7000/mtf.png

vs.

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/nikkor_afs_35_18_d7000/mtf.png

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 03-09-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 08:25
Wat een bizarre dip in resolutie op 35mm f/2.8 terwijl hij het op f/4 prima doet. Lijkt mij bijna een foutje..

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:30:
Wat een bizarre dip in resolutie op 35mm f/2.8 terwijl hij het op f/4 prima doet. Lijkt mij bijna een foutje..
Verticale as begint ook niet bij 0, maar op f/2.8 is enkel het centrum goed scherp (ook bij lenstip en digital-picture).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Nu online
Ok . Dat zal het zijn. Ik kijk niet naar randscherpte :-)
Daar komt bij dat die 35 mm 1.8 inderdaad ook een topper is. Ik had het over de 50mm 1.8. Die lijkt mij minder op dx.

Maar al met al toch zeer scherp die Sigma 17-50. Voor een zoom he?
Het viel mij in elk geval ook op tov mijn andere lenzen.
Dan praat ik vnl over de zooms van Nikon. 18-55, 18-105,70-300 etc

Er zijn inderdaad nog scherpere maar dan heb je het over een prime zonder zoom wat ik persoonlijk heel onhandig vind qua bereik.
Enige prime die ik gebruik is tamron 90 mm voor macro.
En die natuurlijk die 18-35 van Sigma die volgens mij de scherpste is?

Btw de mindere randscherpte hebben wel meer Sigma s last van. Dat is de reden dat ik destijds voor wat betreft een ultragroothoek koos voor een tokina ipv sigma. CA nam ik op de koop toe.

Hoe kom jij trouwens aan die vermenigvuldigings factoren? Is dat ergens te lezen tov andere sensoren/camera's?

[ Voor 35% gewijzigd door Harribo op 04-09-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je met zo'n beeldhoek en zo'n kleine scherptediepte überhaupt iets aan randscherpte?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:02:
Heb je met zo'n beeldhoek en zo'n kleine scherptediepte überhaupt iets aan randscherpte?
Ik vind bij een ultragroothoek de randscherpte wél belangrijk(er) want zo'n grote hoek gebruik je vaak om veel erop te krijgen in 1x en dan wil je vaak ook alles scherp hebben.
Ik heb bijvoorbeeld de lens gebruikt om een kamer van Paleis het loo erop te zetten, dan wil je ook als kijker, lijkt me, die gehele kamer kunnen bekijken.

Ik heb het over de scherpte van de lens , niet de dof he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Harribo schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:15:
[...]

Ik vind bij een ultragroothoek de randscherpte wél belangrijk(er) want zo'n grote hoek gebruik je vaak om veel erop te krijgen in 1x en dan wil je vaak ook alles scherp hebben.
Ik heb bijvoorbeeld de lens gebruikt om een kamer van Paleis het loo erop te zetten, dan wil je ook als kijker, lijkt me, die gehele kamer kunnen bekijken.

Je hebt het over de Sigma op 17mm neem ik aan? Want 35mm op crop is niet bepaald groothoek en daar doet randscherpte wel wat minder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Harribo schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:44:

Hoe kom jij trouwens aan die vermenigvuldigings factoren? Is dat ergens te lezen tov andere sensoren/camera's?
leef je uit:
FF vs crop: voordelen vs vooroordelen

en Wikipedia: Image sensor format

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 04-09-2016 10:31 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Harribo schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:15:

Dat is precies wat ik bedoel. Hierboven zie je dat afgestopt de randscherpte gewoon mee komt. Zo'n paleis schiet je niet op f/2.8, dus wat boeit het dan dat de randscherpte daar nog niet mee komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Gonadan schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:31:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Hierboven zie je dat afgestopt de randscherpte gewoon mee komt. Zo'n paleis schiet je niet op f/2.8, dus wat boeit het dan dat de randscherpte daar nog niet mee komt?
wel een beetje, want anders had je net zo goed een f4 a 5.6 lens kunnen kopen, en die afstoppen.
Ik bedoel, je koopt toch een f2.8 lens omdat ie f2.8 heeft?

ik neem aan dat je er wel andere dingen dan paleizen mee wil schieten

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 04-09-2016 10:36 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:18

Smarron

The bend

TommyGun schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:08:
Ik heb de Tamron 70-300 f/4-5.6 VC en heb hem pas nog gebruikt op Spa tijdens de F1. Met een beetje spelen zijn er echt wel goede plaatjes mee te schieten. Natuurlijk zijn er veel betere, scherpere en vooral snellere lenzen, maar gezien het budget is dit echt geen verkeerde. In het donker is hij inderdaad niet best. Ik moet daarmee wel zeggen dat sinds ik overgestapt ben van de D5300 naar de D750 dat het focussen met minder licht toch wel beter is geworden en de focus in het algemeen veel sneller en accurater is.

Maar goed, ook ik zit te kijken naar een sneller alternatief wat een beetje te betalen is en mijn oog is daarmee gevallen op de Nikon 80-200mm f/2.8 (draaizoom). Tweedehands voor rond de 400-500 te vinden. Geen stabilisatie, maar dat heb je voor sport ook niet nodig denk ik.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mrc4nl schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:33:
wel een beetje, want anders had je net zo goed een f4 a 5.6 lens kunnen kopen, en die afstoppen.
Ik bedoel, je koopt toch een f2.8 lens omdat ie f2.8 heeft?
Je koopt een lens met een doel. Als het doel alleen paleizen is dan koop je inderdaad geen f/2.8.
ik neem aan dat je er wel andere dingen dan paleizen mee wil schieten
Maar als je op f/2.8 gaat schieten, doe je dat dan op onderwerpen waar de hoeken en randen ook scherp moeten zijn?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Gonadan schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:46:
[...]

Je koopt een lens met een doel. Als het doel alleen paleizen is dan koop je inderdaad geen f/2.8.

[...]

Maar als je op f/2.8 gaat schieten, doe je dat dan op onderwerpen waar de hoeken en randen ook scherp moeten zijn?
Ik zou het wel belangrijk vinden, kan je bijv ook nog astro fotografie doen. of bokeh panorama's maken.
het hangt uiteraard af van wat je schiet, maar scherpe hoeken zijn nooit verkeerd.

Ik snap dat als de hoeken buiten de scherptediepte liggen dat je er geen last van hebt, maar als je eens creatief wil doen en je onderwerp in een hoek plaatsen ipv altijd maar precies in het midden, dat verlies je wel een hoop scherpte.

Ik heb ook kort de sigma 18-35 gehad, en dit soort foto's gemaakt, scherpe hoeken zijn best fijn in het bos.
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8812/18243901230_2ed279e62c_c.jpgP1540413 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja uiteraard, als je dat specifiek zoekt dan snap ik het wel. Maar het grootste deel van de mensen gebruikt hem daar niet voor. Vandaar mijn vraag of het er iets aan hebt. :)

In het bos heb je mazzel dat er op elke afstand iets interessants is. Probeer dat met een recht onderwerp en je randen zijn alsnog niet scherp. ;)

Als tweaker willen we natuurlijk dat de specs gewoon goed zijn, maar we maken er niet altijd gebruik van.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 04-09-2016 11:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:31:
[...]

Die schiet je wel op 2.8 indien mogelijk. Het is daar donker.
Met de dof op zo'n grote hoek red je het dan wel, dan komt het nog aan op de lens zelf.

Ik schiet met de ultragroothoek natuurlijk ook andere dingen dan kamers van een paleis.
Ik heb het hier over brandpuntsafstanden kleiner dan 17 mm. 12 mm bijvoorbeeld.

Maar ik begon mijn verhaal omdat we het hadden over sigma die vaker niet scherp is in de randen. We hadden het over een standaard zoom lens voor Tommygun. We dwalen af
Gonadan schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:03:

Als tweaker willen we natuurlijk dat de specs gewoon goed zijn, maar we maken er niet altijd gebruik van.
Inderdaad. Als een foto niet scherp is, ligt dat vaker aan mij dan aan mijn lens.

En wat Ken Rockwell (geloof ik) eens zei: KEN je lenzen.
Weet hoe ver je bijvoorbeeld af moet stoppen om het scherpste resultaat te krijgen.
En wat de beperkingen zijn.

Iets anders, als je bijv meer randscherpte wilt hebben, kan je dan niet beter Full frame lenzen kopen ipv dx lenzen?

[ Voor 31% gewijzigd door Harribo op 04-09-2016 11:16 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:08
Mijn vrouw heeft een Nikon D3300 en hiervoor zoekt ze een lens voor portretten en reisfotografie. Nu is ze aan het kijken naar een https://tweakers.net/pric...mm-f-35-56g-ed-vr-ii.html
We gaan binnenkort naar Japan en dan wil ze hem graag gebruiken.
Dat is een leuke lens voor reisfotografie, maar voor portretten nauwelijks meer geschikt dan de standaard 18-55. Voor portretten denk ik meer aan de 50mm f/1.8 of 85mm f/1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Afhankelijk van wat voor soort portretten ze schiet (hoofd-schouders, full body, iets er tussenin), en hoeveel omgeving ze er bij op de foto wil hebben (kan me voorstellen dat je ook wilt zien waar je bent geweest op een vakantie), zou je ook een 35/1.8 kunnen overwegen.

Die 18-200 is aardig voor als ze nu wat bereik te kort komt en ze niet zo dol is op lenzen wisselen. Makkelijk voor op vakantie, maar niet de meest scherpe lens die je kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

DJ-Promo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 19:52:
Mijn vrouw heeft een Nikon D3300 en hiervoor zoekt ze een lens voor portretten en reisfotografie. Nu is ze aan het kijken naar een https://tweakers.net/pric...mm-f-35-56g-ed-vr-ii.html
We gaan binnenkort naar Japan en dan wil ze hem graag gebruiken.
Kijk eens naar de Nikon 16-85 die neem ik zelf al vele jaren mee op vakantie. Ideaal door de VR, goed wijd en net genoeg tele voor een mooie close up foto. Verder is de lens redelijk compact en niet al te zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RfmvYfndovSNYBoOODiyF6IG/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LXPv14YLaEMnxQdDle9qc7LY/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QSl598r6zSUznAFITdDj7zXk/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/88kr8jVp6U1ZY3nF5nkE2QWK/thumb.jpg

Allen op te klikken voor groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ziet er goed uit! Toch wil ze graag verder kunnen zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is het heel simpel: of lenzen wisselen voor betere portretten, of concessies doen qua scherptediepte en heel goed op de achtergrond letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Ok duidelijk ze heeft de Nikon AF-S 50mm f/1.8G pas gekocht dus die kan ze gebruiken voor portretten. Die ik link voor het andere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De Sigma 18-200 C is één van de scherpere superzooms, die zou ze ook nog kunnen overwegen. Als ze nu een 18-55 lens heeft, zou ze ipv van die superzoom ook een 55-300 kunnen overwegen. Dan moet je wat vaker lens wisselen, maar heb je meer bereik en dan heb je, vooral aan de uiteindes (18 en 200mm van de superzoom) scherpere resultaten.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

N.a.v. onder andere jullie advies toch maar de stap gezet;

pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR (€ 549,00)
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) (€ 339,00)

Hoya Prime-XS UV Filter 67mm (€ 39,99)
Hoya Prime-XS UV Filter 77mm (€ 46,99)

Mijn pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR ingeruild voor 260,- euro.

Incl BTW € 714,98 voor betaald.

Ik hoop niet dat ik qua filters 'genaaid' ben, want die zijn van andere (non-)merken een stuk goedkoper te vinden.

Aanvankelijk wilde hij maar 230 geven voor mijn objectief maar na wat onderhandelen (zonnekap en UV-filter erbij) gedaan op 260 gekomen. De lens maakt een klikkend geluid als je eraan draaide (hij dacht de flat cable) en ook zakte de lens uit na +- 30mm wanneer je deze op z'n kop hield, vandaar dat dit de max was qua prijs. Maar hoe kan dit zo snel gebeuren bij een lens van 2, hooguit 2,5 jaar oud? Ik ben er altijd voorzichtig mee geweest...

Maar goed, nieuw spul dus :) Tijd maken om te testen binnenkort!

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 17-09-2016 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MattiB
Denk dat je daar zeker veel plezier van gaat hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TommyGun schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:00:
Ik hoop niet dat ik qua filters 'genaaid' ben, want die zijn van andere (non-)merken een stuk goedkoper te vinden.
Nou er zijn nogal wat leden hier die vinden dat je met een UV filter sowieso genaaid wordt. :P

Maar als je ze er toch zet wil je wel goede, niet van die goedkope die je lens alleen maar slechter maken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Met alle respect, waarom pak je UV filters? Je hebt immers geen UV filtering meer nodig op moderne DSLR's en objectieven. En ter bescherming gebruik je een zonnekap. En echte beschermfilters als een Hoya HD Protector gebruik je onder omstandigheden die minder vriendelijk zijn, zoals stuifzanden, zoutwater-spray, ter voorkoming van steenslag in gebergte etc.

Voor de rest gebruik je nooit filters tenzij je nodig hebt, zoals een Pola of ND of zo. Dus wat dat aangaat, ja, je bent genaa*d met je UV filters. Overbodig en worden alleen aangesmeerd vanwege de hoge marge die het product heeft.

Ik gebruik goede b+w uv filters. Had ook pure beschermingsfilters kunnen gebruiken maar het prijsverschil is minimaal. Waarom? Ik vind het prettiger om vuil, vocht, zand, stof van mn uv filter af te vegen met wat voor stuk stof ik dan ook bij de hand heb dan om over de frontlens van een objectief van 800+ te gaan.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:13:
Ik gebruik goede b+w uv filters. Had ook pure beschermingsfilters kunnen gebruiken maar het prijsverschil is minimaal. Waarom? Ik vind het prettiger om vuil, vocht, zand, stof van mn uv filter af te vegen met wat voor stuk stof ik dan ook bij de hand heb dan om over de frontlens van een objectief van 800+ te gaan.
Dan ligt het dus aan het feit dat je weinig zorgzaam bent voor je spullen. Geeft niet natuurlijk, maar mensen die dat wel zijn en de juiste spullen hiervoor gebruiken zullen hun frontelement niet beschadigen.
Maar dat is een keuze natuurlijk.

Heb op mijn glas van >€2000+ nog nooit een filter gebruikt. Nog nooit iets beschadigd. En ik maak best wel wat plaatjes op jaarbasis, onder alle omstandigheden.

[ Voor 10% gewijzigd door Shaggy op 17-09-2016 15:18 ]

• Joep
  • Laatst online: 23:36
Een UV-filter kopen om UV-straling tegen te houden is absoluut zinloos bij elke DSLR, omdat elke DSLR sowieso al een filter heeft dat alles <350/400nm (UV) en >750/800nm (IR) tegenhoudt.

[ Voor 0% gewijzigd door Joep op 17-09-2016 15:21 . Reden: </> :P ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Dat was eigenlijk ook mijn redenering... om het glas van het objectief in goede conditie te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

shaggy8675 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:15:
[...]

Dan ligt het dus aan het feit dat je weinig zorgzaam bent voor je spullen. Geeft niet natuurlijk, maar mensen die dat wel zijn en de juiste spullen hiervoor gebruiken zullen hun frontelement niet beschadigen.
Maar dat is een keuze natuurlijk.

Heb op mijn glas van >€2000+ nog nooit een filter gebruikt. Nog nooit iets beschadigd. En ik maak best wel wat plaatjes op jaarbasis, onder alle omstandigheden.
Op zich juist logisch. Het klinkt wat tegenintuïtief maar hoe duurder het objectief hoe minder graag je er een UV voor zet.

Je hebt dan bewust heel goed glas gekocht en dan is het zonde om er glas van veel mindere kwaliteit voor te schroeven. Bij een consumenten objectief is dat verschil veel minder groot.

Tenzij je graag je weather seal wilt verbeteren, maar dan moet je dus allejezusdure filters kopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje
Behalve dat het frontelement van je lens een stuk beter bestand is tegen krassen dan je UV filter. Heeft geen enkel zin om daar dure filters voor te gebruiken als je het voor weather sealing gebruikt. Dan kun je beter een goedkoop filter gebruiken en na afloop weg gooien ;)

(of je hebt gewoon altijd een microvezel doekje bij de hand ipv. wat voor stuk stof dan ook) ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TommyGun schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:00:

Hoya is goed. In dat opzicht ben je niet genaaid. Maar de vraag of filters wel nodig zijn valt niet te beantwoorden. UV-filters zijn alleen nodig voor analoge fotografie. Als je het puur als fysieke bescherming van de lens ziet dan kan het de moeite zijn. Zie het als een verzekering. Het is extra kosten die voor de meeste verzekerden niks opleveren maar als je toevallig een keer het soort schade hebt waar die verzekering tegen verzekert dan ben je er toch blij mee.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Helder, bedankt heren. Ik ben gerustgesteld ;)

• Ventieldopje
downtime schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:42:
[...]

Hoya is goed. In dat opzicht ben je niet genaaid. Maar de vraag of filters wel nodig zijn valt niet te beantwoorden. UV-filters zijn alleen nodig voor analoge fotografie. Als je het puur als fysieke bescherming van de lens ziet dan kan het de moeite zijn. Zie het als een verzekering. Het is extra kosten die voor de meeste verzekerden niks opleveren maar als je toevallig een keer het soort schade hebt waar die verzekering tegen verzekert dan ben je er toch blij mee.
Behalve als het UV filter breekt (en dat is snel) en de scherven krassen geven op je front element ;) Maar goed, uiteindelijk moet je het zelf weten.

Laten we in ieder geval hopen dat er niks gebeurt. Zolang je niet met tegenlicht fotografeert zal je er weinig van merken (ghosts).

www.maartendeboer.net

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Om nog maar te zwijgen over de problemen die men krijgt als de schroefdraad van een filter zich heeft vastgevreten in die van het objectief of er een deuk in komt, scheef vastgedraaid... dan heb je ook een "klein"probleempje ;)

Wat Canon dan adviseert :+

https://fstoppers.com/oth...-remove-stuck-filter-3988

[ Voor 21% gewijzigd door Shaggy op 17-09-2016 16:15 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Gelukkig staan er ook minder extreme oplossingen in de comments bij die post ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
shaggy8675 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 16:12:
Om nog maar te zwijgen over de problemen die men krijgt als de schroefdraad van een filter zich heeft vastgevreten in die van het objectief of er een deuk in komt, scheef vastgedraaid... dan heb je ook een "klein"probleempje ;)
Vastgevreten en scheefgedraaid is niet echt een probleem. Ik heb zo al heel veel UV-filters met dit probleem losgekregen zonder iets te beschadigen. Een deuk is een ander probleem, maar dan is het glas doorgaans er ook al uit ;)

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
*knip* Dit hoort thuis op Vraag & Aanbod ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Ventieldopje op 17-09-2016 19:20 ]

Ventieldopje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:40:
[...]

Behalve dat het frontelement van je lens een stuk beter bestand is tegen krassen dan je UV filter. Heeft geen enkel zin om daar dure filters voor te gebruiken als je het voor weather sealing gebruikt. Dan kun je beter een goedkoop filter gebruiken en na afloop weg gooien ;)

(of je hebt gewoon altijd een microvezel doekje bij de hand ipv. wat voor stuk stof dan ook) ;)
Ik betwijfel of de coating op het front element harder is dan de mrc coating van b+w. Het zal vergelijkbaar zijn. Daarnaast is het ook handig als je van buiten naar binnen gaat en je geen zin hebt de druppels eraf te vegen. Filter eraf draaien en in de jaszak is dan een stuk sneller.

Onderstaan een test. Goedkope filters zijn troep. B+W is gelijk aan zonder filter.
https://photographylife.com/lens-filters

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-09-2016 20:13 ]

• Ventieldopje
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:00:
[...]

Ik betwijfel of de coating op het front element harder is dan de mrc coating van b+w. Het zal vergelijkbaar zijn. Daarnaast is het ook handig als je van buiten naar binnen gaat en je geen zin hebt de druppels eraf te vegen. Filter eraf draaien en in de jaszak is dan een stuk sneller.

Onderstaan een test. Goedkope filters zijn troep. B+W is gelijk aan zonder filter.
https://photographylife.com/lens-filters
Nope en onmogelijk :p je hebt altijd een extra overgang met lucht en dat pakt altijd nadelig uit ;)

Zoek maar eens op tests waar ze filters stuk gaan maken en vergelijken met wat nodig is voor een front element om te krassen :)

www.maartendeboer.net

Onmeetbaar dan. Productieverschillen in objectieven zullen meer invloed hebben.

Edit: 99% van de situaties natuurlijk. Het enige wat een filter wel eens veroorzaakt is flares.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-09-2016 21:24 ]

• mrc4nl
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:39:
Onmeetbaar dan. Productieverschillen in objectieven zullen meer invloed hebben.

Edit: 99% van de situaties natuurlijk. Het enige wat een filter wel eens veroorzaakt is flares.
scherpteverlies is er ook wel hoor. Alleen wordt die pas significant merkbaar bj telelenzen. Met wide angle heb je daar niet zo last van

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:00
Ik heb afgelopen weekend een Tokina AT-X 116 PRO DX-II gekocht, een 11-16mm lens voor cropped sensoren.

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2012/07/Tokina-AT-X-11-16-f2.8-PRO-DX-%E2%85%A1-lens.jpeg

Ik heb er nog niet veel mee kunnen oefenen (alleen wat video), maar de paar testfototootjes die ik er al mee gemaakt beloven veel goeds!

Nikon maakt in dit brandpuntsafstandgebied niet echt iets betaalbaars, dus daarom uiteindelijk op deze uitgekomen, ook omdat hij prima uit de reviews komt. Gebruikt gekocht voor een mooie prijs incl. B+W UV-filter.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Nikon heeft idd niet heel betaalbare DX uwa lenzen, althans als je het vergelijkt met third party. Daarnaast zijn ze kwalitatief niet de beste waardoor die prijs eigenlijk nergens op slaat.

Die Tokina staat hoog aangeschreven, let wel op met bijvoorbeeld zon in je foto's doordat ie snel flare creëert.
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.