Heel simpel (of juist niet): dat kunnen ze allemaal. In de basis hebben ze namelijk allemaal DSM. Kijk eens naar deze demo om een indruk te krijgen van wat er mogelijk is en hoe het werkt.steefje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:45:
Ik hoop dat ik goed zit in dit topic. Ik wil een NAS aanschaffen en obv wat ik gelezen heb is een NAS van Synology het meest gebruiksvriendelijk en softwaretechnisch het beste.
Ik wil mijn NAS gebruiken voor de volgende zaken:
- Foto's/films bewaren en delen met familie/vrienden
- Downloaden via Nieuwsgroepen
- Benaderbaar via Smart TV middels Plex of XBMC
Dit zijn geen extreem bijzondere eisen, maar ik wil dat dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Ik heb ervaring met een Zyxcel NAS, maar die is qua software ondersteuning erg matig en ik moest al snel mijn toevlucht zoeken in allerlei Lynux packages en daar ligt niet mijn expertise.
Het liefst wil ik de NAS via een App (zowel Ios als Android) volledig kunnen besturen. Dus het downloaden vanuit nieuwsgroepen wil ik vanaf mijn Tablet of Smartphone kunnen initiëren.
Ook zou ik het fijn vinden wanneer vrienden/familie een App downloaden en daarmee rechtstreeks toegang hebben tot een bepaald gedeelte van mijn NAS. Dit ivm foto's en video's.
Nu is natuurlijk de vraag welke Synology NAS hier het beste bij aansluit. Ik heb wel wat reviews gelezen, maar daar wordt ik niet heel erg veel wijzer van.
Om vast een paar dingen te noemen: het bedienen vanaf telefoon/tablet gaat met verschillende apps voor verschillende toepassingen: DS File voor bestandsbeheer, DS Video om video's te streamen, DS Download om Download station te bedienen (inclusief browser en zoekmachine zodat je gevonden downloads ook gelijk kan starten).
Foto's en video's kan je delen met Photo Station en Video Station, waarbij je zelf aan kan geven welke gebruiker welke bestanden/albums/mappen mag bekijken.
Plex kan niet op alle Synology's, dus daar zou ik de keuze van af laten hangen in combinatie met hoeveel schijven je nodig denkt te hebben.