Roamor schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:34:
Verbaast mij toch niet zozeer. Ze hebben waarschijnlijk al flink moeten betalen voor de uitzendrechten, en met een potentieel publiek van 200.000 man (met gratis uitzending!) valt er niet zo heel veel te verdienen.
Als je het zo bekijkt is dat inderdaad zo. Als iedereen een abo zou nemen, heb je max €30mln. Maar het gaat via de kabelaars en Canal Digitaal, dus die zullen ook wel een eurootje of 2 per abo/mnd meepikken denk ik (geen idee wat die marge is). En de FOM wil uiteraard ook een bijdrage.
Ik denk dat ze max.50% (maar eerder minder) van het publiek zover krijgen om een abo te nemen (incl.de mensen die al een abo hebben en f1 kijken). Dan praat je dus over max €15mln. Wat zou de FOM pakken? De BBC betaalde 45mln pond (€52mln) voor de rechten

Dat is dus grofweg €25/kijker/jaar, bij 2mln kijkers die ze in de UK hebben gemiddeld.
Als je dat extrapoleert naar Nederland heb je het over €5mln (kan minder zijn, maar 2-5mln denk ik dat in de richting zit), wat betekent dat ze minimaal 45.000 abo's moeten verkopen om quite te spelen (33.000, maar de kabelaars pakken ook nog wat, dus ik heb het afgerond). Maar daar kun je nog geen commentaar voor geven enzo. Dus die 100.000 abonnees heb je echt wel nodig denk ik, anders kom je echt helemaal niet uit de kosten. Sky heeft een sponsor voor de uitzendingen en bij de kwalificatie hebben ze reclame, dus dat scheelt alweer een beetje. Geen idee of Sport1 dat ook doet.
Maar een team naar elke race sturen kost een bak geld. Er moet ook nog een cameraman mee (of je huurt er een ter plekke) maar iig kost het geld. Je bent aan een team van 3 man zó €5-10k kwijt voor zo'n raceweekend. De ene plek zal duurder zijn dan de andere (hotels kunnen her en de erg duur zijn bv) maar daar moet je wel mee rekenen.
Als je het zo even grofweg (en ik heb geen pretenties dat het accuraat is wat ik schets) uitrekent, is het allemaal heel veel geld wat je kwijt bent aan een uitzending. En in Nederland is het publiek redelijk beperkt. Maximaal 200.000 man is niet echt heel veel. Voetbal is wat dat betreft veel makkelijker ten gelde te maken.
Dat Sport1 niet ter plaatse is, is een tegenvaller. Evengoed is het nog steeds niet verloren. In principe ziet een verslaggever ter plaatse de race ook van een scherm. Hij ziet ze maar heel even voorbij komen en kan (soms) de pitlane overzien. In principe zit Sport1 op de FIA feed aangesloten, dus ga ik ervan uit dat zijn minimaal 5 schermen voor hun neus hebben met timing en de feed van de wedstrijdleiding. Als je daar met 2 man voor gaat zitten, zou je best goed verslag kunnen doen. In het commentaarhokje zie je denk ik net zoveel.
Ze kunnen het nog steeds goed doen. Maar ja, ik heb makkelijk lullen, ik het Sport1 al. Als de commentator maar een beetje kundig is. Ik ken de naam van die vogel die het gaat doen niet, dus ik weet niet of ie goed is. Als ie maar verstand van F1 heeft en niet zo irritant is als dat NOS mannetje dat de TT van Assen verslaat...met zijn 'gedecideerd'