Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05
Mede-auteur:
  • TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03

TD-er

YouLess logo

In dit topic worden alle wetenswaardigheden over de Youless meter besproken.
(Dit topic moet voorkomen dat alles over Youless over andere topics verspreid raakt, en daardoor niet meer te vinden is)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7193/6821610838_6a77cabde0_m.jpgAfbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7061/6821611710_b30178ff02_m.jpg
Untitled by ericplan, on Flickr
De Youless LS110 is een logger die de LED-pulsen of rotaties van de draaischijf van een kWh meter kan bijhouden en via het netwerk (bedraad ethernet) benaderd kan worden.

Wat wordt er gelogd?

De logger kan via http benaderd worden. Er zijn al diverse tools beschikbaar voor het uitlezen, maar je kunt zelf ook al veel uitlezen.
Het apparaatje houd zelf data bij, tot een jaar lang, met een toenemend interval naarmate je verder terug gaat:Elk van bovenstaande URL's wijst uiteraard naar een lokaal IP-adres. Als achter een adres "&f=j" gezet wordt, wordt het weergegeven in JSON-formaat. (let op dat sommige waarden kunnen beginnen met een spatie)

Voor meer informatie, zie TD-er's wiki

Firmware versies

Met speciale firmware is de Youless ook geschikt voor sommige gasmeters. Deze gasmeters hebben vaak een reflecterend vlakje op de 0 van de meest rechtse teller. Dat resulteert in één puls per 10 liter. Een link naar de firmware staat hieronder.

Er is ook firmware beschikbaar die een directe koppeling met PVOutput.org mogelijk maakt. Dat maakt de opbrengstregistratie van PV erg eenvoudig en betrouwbaar.

De firmware-versies van Youless zelf:Nieuwe 1.2.2 firmware versies, die schrikkeldagen ook kennen :)
YouLess in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Het flashen van de firmware kan soms ietwat lastig gaan op sommige systemen. Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
En op de Youless site staat nu ook het flashen vrij uitgebreid beschreven.
Let wel, dat hier in dit forum meer firmware-versies beschikbaar zijn dan via de site van Youless zelf.

Enelogic schijnt naast de gratis variant, ook een aantal betaal-opties te hebben voor hun monitoring. Meer informatie over de prijsstelling van hun producten is hier te vinden.

Beschikbare tools van Youless zelf

De maker heeft al een aantal tools uitgebracht om de data inzichtelijk te maken.

Losse apps voor de Youless gemaakt door derden

Naast de apps van de maker van de YouLess zelf, zijn er diverse tools ontwikkeld door derden.En hier een uiteenzetting van alle 3rd party versies: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Installatie van Youless Charts op een Synology NAS: SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Integratie met domotica-systemen

Domotica systemen die met Youless gekoppeld kunnen worden:

Handige links in dit topic

Youless koppelen met log-sites voor meten opbrengst PV-systemen

Mirror van Youless-downloads

Als extra service even een mirror van de benodigde bestanden aangemaakt.
Zelfs heel zeldzame events als een website-storing kunnen heel vervelend zijn wanneer je net het apparaat binnen hebt en geen configuratie-tool hebt, of handleiding. Let wel dat dit op een gegeven moment oudere versies kunnen zijn, dus kijk eerst even op de site van Youless zelf.

Bekende problemen

Er is ineens een wachtwoord ingesteld
Wanneer je je Youless vanaf het grote boze internet open zet, dmv. portforwarding, dan kan het voorkomen dat er ineens een wachtwoord ingesteld lijkt te staan, terwijl je dat nooit zelf hebt ingesteld. Vermoedelijk is er dan een scriptkiddie langsgeweest met een portscan-achtig tooltje waar de Youless een beetje apart op reageert. Het wachtwoord is dan leeg, dus met een welgemikte enter ben je dan alsnog binnen. Dit is te resetten dmv. het opnieuw "instellen" van geen wachtwoord.
Probeer altijd te voorkomen dat devices in je eigen netwerk vanaf overal ter wereld te benaderen zijn. Vaak kunnen routers een "source-IP" adres of range instellen bij de portforwarding.
Helaas is het soms nodig om dergelijke portforwarding in te stellen, wanneer je elders je data probeert te loggen en de Youless het niet zelf kan uploaden.
De Youless web interface is ook te bereiken op poorten 32848, 16464 en 49232 voor modemrouters die geen X->Y poort translatie ondersteunen, dus een nieuwe modemrouter is niet nodig.
Firmware flashen lukt niet
Het flashen van de firmware gaat soms niet meteen goed. Gelukkig is het vrijwel onmogelijk om de Youless compleet te bricken, dus probeer het gewoon nog een keer.
Let wel op de volgende zaken:
  • Zorg ervoor dat de Youless en je computer in hetzelfde subnet zitten (bijv. 192.168.1.x voor PC alswel Youless en subnet van 255.255.255.0)
  • Timing bij het drukken op enter in de flash-util is vrij kritisch. Zie boven voor meer info.
  • Plaats de Youless desnoods bedraad zo rechtstreeks mogelijk bij de PC die de flash-tool uitvoert. Sommige WiFi-routers/APs/bridges laten niet al het verkeer ongemoeid door.
  • Indien de Youless nergens meer op reageert, gewoon nogmaals proberen. De bootloader die je nodig hebt voor het flashen, overschrijf je niet, dus best kans dat je de Youless zelf kunt de-bricken.
  • Sommige routers of Gbit switches kunnen niet goed overweg met de 10 Mbps Youless, probeer een oudere switch of mogelijk zelfs een hub.
De meest recente firmware-flash-files die hier gelinkt staan zijn voorzien van een nieuw flash-algoritme, waardoor het een stuk beter zou moeten gaan.
Hier meer uitleg over de handelingen tijdens het flashen (en hier nog een beetje meer info)
Voor meer informatie, zie de (vernieuwde) handleiding
Gemeten waarden op de Youless wijken een (flinke) factor af
Mochten de gemeten waarden van de Youless behoorlijk afwijken, controleer dan de instellingen voor het aantal pulsen/kWh in de Youless zelf. Bij DIN-rail kWh-meters is er vaak verschil tussen het aantal pulsen op de LED en op de S0-uitgang.
YouLess kWh instellingen

Zo kan het dus zijn dat er wel een factor 20 kan zitten tussen het aantal pulsen op de LED en de S0-uitgang.
Live-weergave werkt niet in script -LA-
Bij nieuwe firmware is het nodig om het wachtwoord elke keer mee te geven.
Voor meer uitleg, zie hier: wwwFan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Koppelen van Youless aan Bidgely lukt niet
Soms lijkt het koppelen met Bidgely niet te werken. Je krijgt dan een 404-melding te zien.
Als je op de pagina met de 404 melding bent gekomen, dan hoef je alleen in de adresbalk dit stuk:

http://data.myenersave.com/fetcher/bind?

te vervangen voor dit stuk:

http://bidgely.com/device-register?

Zorg er wel voor dat je eerst al bent ingelogd op je account bij Bidgely voordat je de Youless activeert.
Probeer eventueel ook een andere browser. (IE/Firefox)
Tweaken van gevoeligheid van de Youless
Bij draaischijfmeters en meters die in een plastic kast zijn gebouwd, kan het nodig zijn om de gevoeligheid van de Youless te tweaken.
Hier is een dergelijke instructie-mail van Youless gepost: al sahhaf in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Let wel, de link naar de raw-monitor-tool werkt al niet, dus het is sowieso raadzaam om hiervoor even contact te zoeken met Youless over advies over de (ongedocumenteerde) te tweaken parameters.
Reboot Youless
Zie uitleg van: S0epkip in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
De URL is: http://192.168.1.14/S?rb=

[ Voor 255% gewijzigd door ericplan op 26-10-2022 13:01 . Reden: update integratie ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Alvast een tip voor mensen die tegen de YouLess aan willen programmeren:

als je naar de pagina "/a" gaat, dan krijg je plain-text de huidige status. Als je naar "/a?f=j" gaat, dan krijg je de huidige status in JSON formaat:
{"cnt":"4457,005","pwr":453,"lvl":0,"dev":"","det":"","con":"OK","sts":"(52)","raw":0}

cnt: counter in kWh
pwr: vermogen ik Watt
lvl: moving average level (helderheid van reflectie licht analoge meters)
dev: deviatie in reflectie licht (mate waarin reflectie niveau fluctueert)
con: connectie status
sts: hoeveel tijd tot de volgend status update bij online energie monitor
raw: ruwe 10-bit licht reflectie niveau (zonder middeling)

Voor de historische waarden kun je het beste de html source van de "R" pagina bekijken.
Daarin zie je de links naar de diverse rapportages, bijv. "V?m=1" geeft de kWh waarden
per dag voor de maand januari. Als je hier "V?m=1&f=j" van maakt dan krijg je (je raadt het al)
dit in JSON formaat. Dit kan er zo uit zien:

{"un":"kWh","tm":"2012-01-01T00:00:00","dt":86400,"val":[" 0,000"," 7,200"," 8,000"," 8,200"," 6,600"," 7,900"," 8,600"," 10,600"," 6,200"," 7,000"," 8,200"," 5,100"," 8,900"," 5,900"," 7,300"," 7,400"," 6,900"," 12,200"," 6,700"," 8,500"," 7,100"," 7,700"," 1,300"," 8,500"," 5,500"," 7,700"," 7,500"," 10,200"," 8,100"," 6,300"," 4,100",null]}

Er wordt gespecificeerd dat het om kWh waarden gaan met een starttijd en een delta tijd (86400 seconden).
Daarna volgt een array met de waarden die telkens een delta tijd later zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

youless kan je via usb aansluiten voor de stroom

enige nadeel waar ik "last" van heb met de youless is dus dit

http://youless.nl/hoewerkt.html
De YouLess meet het netto verbruik, maar geen netto teruglevering aan het elektriciteitsnet. Er is sprake van netto teruglevering wanneer er meer productie dan verbruik van stroom is. In het geval van een relatief kleine capaciteit aan zonnecellen waarbij er vrijwel altijd in totaal netto nog steeds elektriciteit afgenomen wordt, wordt het totale netto verbruik toch correct gemeten.

Wanneer er bij grotere capaciteiten regelmatig netto stroom aan het elektriciteitsnet wordt geleverd, wordt het verbruik/levering niet gemeten, tenzij er sprake is van een aparte elektriciteitsmeter voor de zonnecellen waarbij de bemetering van het verbruik en van de levering gescheiden zijn. Voor zonnecellen met een opbrengstsubsidie zoals de SDE subsidie is deze scheiding verplicht gesteld. In dit geval kan de YouLess op de verbruiksmeter worden toegepast.

als mijn zonnepannelen gaan terug leveren aan het net knippert de led ook en krijg je in de youless een andere stand dan je echte stand

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
Nice! Ik heb er meteen één besteld. Was al tijdje op zoek naar zoiets, maar dit lijkt me een betaalbaar en goed product. :D

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 14:23

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

misschien weet iemand een geschikt php/linux app/scripje ofzo dat gebruikt kan worden op een synobox om de data automatisch binnen te halen en in mysql te proppen ofzo in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden.

Heb hem nu een weekje of 3, wel erg leuk om te zien de pieken en dalen van het gebruik. Heb iniedergeval met de iphone app, al wat gebruikers gevonden. lampje aan en uit om te zien wat hij doet.. heel verhelderend.

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15
Youless heeft mij er ter test eentje toegezegd, volgende maand. Ik ben erg benieuwd!

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:03
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:58:
misschien weet iemand een geschikt php/linux app/scripje ofzo dat gebruikt kan worden op een synobox om de data automatisch binnen te halen en in mysql te proppen ofzo in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden.

Heb hem nu een weekje of 3, wel erg leuk om te zien de pieken en dalen van het gebruik. Heb iniedergeval met de iphone app, al wat gebruikers gevonden. lampje aan en uit om te zien wat hij doet.. heel verhelderend.
uit een ander topic
ricdijk schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:58:
[...]

Hier een php-script dat ik gebruik om de youless data uit te lezen en in een Mysql database te laden. SQL heb ik uitgecommentariseerd en vervangen door echo's zodat de werking zonder database te zien is.

http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php
zelf probeer ik nu een website te creeeren die ongeveer dezelfde gegevens uitserveert als die van ordelman

ook weer dankzij ricdijk het volgende ''template'' gehad
ricdijk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:11:
[...]

Als je geen kennis van databases en websites hebt, lijkt het me wel een uitdaging iets dergelijks aan de praat te krijgen.

Als het in je database terecht komt en je roept het script telkens opnieuw aan, dan zal je tabel vanzelf moeten groeien (er van uitgaande dat je het niet weggooid). Met de crontab roep ik het script elke minuut aan, bij mij ontstaat elke minuut een extra record.
Kan je met bijvoorbeeld sql kijken wat er precies in je database staat.

Grafieken maken kan relatief eenvoudig met bijvoorbeeld Google Chart, hier een voorbeeld script op basis van MySQL dat een grafiek van het gebruik van de afgelopen 4 uur weergeeft. De periode kan je eenvoudig aan passen door de parameter 'interval' aan de URL te plakken ('?interval=8').

Zelf eerst de database, gebruiker en wachtwoord invullen in het script.

http://dl.dropbox.com/u/14042594/YL_graph_demo.php

Succes !
helaas krijg ik geen week/maand/dag overzicht voor elkaar maar mn database word elke 15 minuten gevuld met 1 minuut data dus dat zit goed.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:55
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:58:
Hier een php-script dat ik gebruik om de youless data uit te lezen en in een Mysql database te laden. Het script kijkt eerst wat de laatste data is die in de database staat en voegt alleen nieuwere records toe. SQL heb ik uitgecommentariseerd en vervangen door echo's zodat de werking zonder database te zien is.

http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php

Grafieken maken kan relatief eenvoudig met bijvoorbeeld Google Chart, hier een voorbeeld script op basis van MySQL dat een grafiek van het gebruik van de afgelopen 4 uur weergeeft. De periode kan je eenvoudig aan passen door de parameter 'interval' aan de URL te plakken ('?interval=8').

Zelf eerst de database, gebruiker en wachtwoord invullen in het script.

http://dl.dropbox.com/u/14042594/YL_graph_demo.php

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22
Heeft iemand de Youless gemonteerd op een draaischijfmeter? Als ik m'n Youless daarop zou willen plakken dan kan ik meterstand van het onderste telwerk niet meer aflezen omdat het nogal een groot ding is. Hoe lossen jullie dat op?

Aangezien ik ook een Wattcher heb en eigenlijk beide zou willen gebruiken ben ik ook wel benieuwd of iemand ze al al "gestapeld" heeft en dan vooral in welke volgorde. Heb er nog niet mee geexperimenteerd omdat ik nog geen netwerkkabel in m'n meterkast heb en dan doet de Youless niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18
Dan trek je hem er toch even af voor die 2 seconden?
Hij zit er niet voor niets met klitteband op.

Volgens mij kan je hem trouwens ook horizontaal plakken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
yzf1kr schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:44:
Dan trek je hem er toch even af voor die 2 seconden?
Hij zit er niet voor niets met klitteband op.
Bij de Wattcher luistert het zo nou hoe hij op de meter geklit wordt dat ik geen trek heb om dat elke maandagmorgen dat ik de meterstanden opneem wil gaan trial&error'en.
Volgens mij kan je hem trouwens ook horizontaal plakken.
Dat zou een oplossing kunnen zijn! Staat niks over in de manual echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Hij werkt met reflectie, ik weet niet waarom dit in de ene richting anders zou zijn als in de andere.

Voordeel van de youless is dat je in de web interface kan zien, hoe goed de reflectie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

@AjDuLion en @ricdijk

Direct ff op de syno gegooid.. de query php werkt perfect... nu nog die mysql zien in te pluggen op de box.. Bedankt !

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:50:
@AjDuLion en @ricdijk

Direct ff op de syno gegooid.. de query php werkt perfect... nu nog die mysql zien in te pluggen op de box.. Bedankt !
Voor degene die mijn php script gebruiken om data te loggen in een database:

Bij de 10 minuut intervallen en langere intervallen is de logging gebaseerd op het aantal getelde pulsen in die periode. Bij de 1 minuut interval is het interval eigenlijk vaak te klein t.o.v. de puls frequentie; er zijn dan vaak maar enkele pulsen of zelfs geen puls die in zo'n interval vallen met als gevolg dat er flinke fluctuaties per minuut kunnen zijn terwijl het vermogen constant is.

Bij de minuut interval hebben we daarom besloten om het laatst bepaalde vermogen dat bepaald wordt aan de hand van de tijd tussen pulsen terug te rekenen naar een verbruik in een minuut;

De 'minuut' data kan daardoor bij vermogensfluctuaties aanzienlijk afwijken en is daarmee minder geschikt om over langere periode te gebruiken. Je kan dan beter de 10 minuten data gebruiken (heel eenvoudig door de 'h' in de url in het script te vervangen door een 'w').

(of een scriptje maken dat elke minuut de meterstand ('cnt') bewaard en daarmee het verbruik berekenen: http://dl.dropbox.com/u/14042594/YL_meterstand.php).

[ Voor 5% gewijzigd door ricdijk op 07-03-2012 16:50 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
@metroman: kan je misschien voor de leken onder ons, zoals ikzelf, even aangeven hoe je de php met de Syno nas hebt getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

@counter12

Web station aangezet, daarbij optie MySQL aangezet.
Ook in het tabblad PHP opties aan (maar dat is standaard geloof ik, je kunt t ff checken natuurlijk)

Aangezien dit denk ik permanent gaat draaien bij mij op de box heb ik direct een virtual host aangemaakt.
Dan maakt hij achter web een folder aan voor je. (ik heb hem bijvoorbeeld monitor genoemd.)

Daarin heb ik het php bestandje van ricdijk gezet.

Daarin met een editor mijn gegevens van de Youless erin. (ip nummer)

Heb op mijn box ook package phpadmin geïnstalleerd. Daarmee de database aangemaakt, ik heb hem Youless genoemd en vervolgens daar met SQL query de database layout gevuld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `YL_data_minute` (
  `id` bigint(20) unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `tijdstip` datetime DEFAULT NULL,
  `meting` float DEFAULT NULL,
  `kWh` float DEFAULT NULL,
  `kWh_cumm` float DEFAULT NULL,
  UNIQUE KEY `id` (`id`),
  KEY `YL_minute` (`tijdstip`)
)

Als je nu de syno aanroept met de browser:
(in mijn geval iets als dit)
http://10.0.xx.xx/monitor/YL_load_data_minuut_zonder_sql.php

krijg je de output op het scherm en de database actie .

Ben nu bezig een cronjob te maken op de syno om het te automatiseren.. maar ziet er naar uit dat ze dat niet meer in de door mij gister geüpdatet 4.0 DSM hebben zitten.. dus nog ff verder puzzelen naar een oplossing.. kan natuurlijk niet elke 30 min op refresh drukken. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Metroman op 08-03-2012 08:20 . Reden: copy paste foutje in de code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

@ricdijk , ik denk het zeker te weten maar vragen is super zeker weten :D

$kWh=$v/1000*$dt/3600; // omrekenen naar kWh

Die 1000 zijn de pulsen van de meter (joules geeft de pulsen niet de kWh), ik heb nl een meter die 500 pulsen doet per kWh dus heb ik hem ge-edit naar 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:28:

Die 1000 zijn de pulsen van de meter (joules geeft de pulsen niet de kWh), ik heb nl een meter die 500 pulsen doet per kWh dus heb ik hem ge-edit naar 500.
"ge-edit" als in de expressie?
Je kunt het aantal pulsen per kWh namelijk instellen in de webinterface van de YouLess.

YouLess kWh instellingen

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Metroman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:28:

De omrekening van pulsen naar Watt wordt gedaan door de Youless, daar stel je het aantal pulsen per kWh in.
In de logfile die de YouLess je geeft staat de waarde in Watt voor de betreffende periode.

$v ('value') is de waarde in Watt die in de logfile staat en die geldt voor de opgehaalde periode ('dt').

$v=Watt
$dt=seconden
$dt*$v=Watt seconden
$dt*$v/1000=>kW seconden
$dt*$v/1000/3600=>kWh

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

@TD-er en @ricdijk

Ben dus dubbel aan het doen... ;) gaat nu weer goed...

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
@metroman bedankt voor de uitleg.

[ Voor 45% gewijzigd door counter12 op 08-03-2012 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Bij het maken van de tabel krijg ik de volgende error:
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
counter12 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 07:44:
Bij het maken van de tabel krijg ik de volgende error:
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 8
Als ik het goed zie mist een ')' aan het eind.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

@counter12 en @ricdijk

oeps copy paste foutje... de bron van alle ergernis. is aangepast in de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 22:56

MieJuul

3970Wp

Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien, maar kan iemand mij vertellen hoe ik de youless direct moet uitlezen vanaf een laptop? dus zonder tussenkomst van een netwerk?

Ik heb hem al wel aan het netwerk gehad om hem een ip-adres te geven, en dat is ook gelukt.
Maar op de plaats waar hij komt te hangen heb ik (nog) geen netwerk ter beschikking.

Ik lees in de handleiding dat je hem ook direct kan aansluiten om hem uit te lezen.
Maar hoe gaat dat dan in z'n werk?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
MieJuul schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:02:
Maar hoe gaat [direct uitlezen] dan in z'n werk?
Via de USB aansluiting die je normaal alleen gebruikt als stroomvoorziening? - edit: niet dus, met een patchcable.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 11-03-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Wilke schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Via de USB aansluiting die je normaal alleen gebruikt als stroomvoorziening.
Maar wat er ook gebeurd, ik zie niets verschijnen als ik de youless alleen via de usb-kabel in me laptop steek.
Wat moet ik naar hem roepen zodat ie antwoord? ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:25
Hier ook een tevreden Youless gebruiker, ik was alleen niet tevreden met dat bidgly (ofzoiets) dus heb met dank aan de info van "TD-er" een eigen interface gemaakt met php/jquery/highcharts.

Mijn doel was alleen om het best gedetailleerd te krijgen dus ik heb nu een cronjob ingesteld die elk uur de minuutspecifieke data opslaat in een database.

Afbeeldingslocatie: http://www.magicmonkey.nl/chart_mini.png

Conclusie, relatief goedkope meter die het werk prima doet en een leuke gadget waar je zelf ook nogal aan kan hobbyen :P

[ Voor 6% gewijzigd door -LA- op 08-03-2012 13:10 ]

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

leuk is dat lastig te maken?
ben ook wel benieuwd

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Ik heb toch wel problemen met de Youless meter. Ik ben het nog aan het uitzoeken, maat het werkt bij mij niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
counter12 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:59:
Ik heb toch wel problemen met de Youless meter. Ik ben het nog aan het uitzoeken, maat het werkt bij mij niet goed.
wat gaat er niet goed en wat werkt er niet ?

* AjDuLion had echt een plug en play functie geloof ik opplakken inloggen en klaar was ajdulion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-04 09:02
@ericplan, @TD-er Leuk dat er een topic voor de YouLess is en bedankt voor de uitnodiging om deze te volgen en eventuele vragen te beantwoorden. Om de DED policy te respecteren dat het hier vooral om gebruikservaringen gaat, zal ik een enigzins "low profile" houden, maar het beantwoorden van vragen lijkt me binnen de policy vallen.

We vonden altijd al dat gebruikers de vrijheid moeten hebben om te doen wat ze zelf willen met de data en zijn daarom open over de YouLess interface. Leuk om te zien dat daar al meteen ook gebruik van wordt gemaakt.

@MieJuul: De USB aansluiting is alleen voor de voeding.We hebben voor USB gekozen zodat gebruikers ook makkelijk vanuit een USB poort op de modem kunnen voeden, hetgeen weer extra efficient is. Met lokaal uitlezen bedoelen we dat de YouLess "offline" kan loggen in het interne geheugen en dat je met door bijv. een laptop (met auto MDI/MDX ethernet) direct aan te sluiten met een patch kabel (wel een statisch IP instellen op laptop) de logdata kan uitlezen. De mogelijkheden zijn zo wel een stuk beperkter dan wanneer het apparaat connected is, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

YouLess schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 00:02:
@ericplan, @TD-er Leuk dat er een topic voor de YouLess is en bedankt voor de uitnodiging om deze te volgen en eventuele vragen te beantwoorden. Om de DED policy te respecteren dat het hier vooral om gebruikservaringen gaat, zal ik een enigzins "low profile" houden, maar het beantwoorden van vragen lijkt me binnen de policy vallen.

We vonden altijd al dat gebruikers de vrijheid moeten hebben om te doen wat ze zelf willen met de data en zijn daarom open over de YouLess interface. Leuk om te zien dat daar al meteen ook gebruik van wordt gemaakt.
Heej, welkom hier.
Leuk dat er nu ook iemand aanwezig is die direct gerelateerd is aan het product, das altijd handig :*)
@MieJuul: De USB aansluiting is alleen voor de voeding.We hebben voor USB gekozen zodat gebruikers ook makkelijk vanuit een USB poort op de modem kunnen voeden, hetgeen weer extra efficient is. Met lokaal uitlezen bedoelen we dat de YouLess "offline" kan loggen in het interne geheugen en dat je met door bijv. een laptop (met auto MDI/MDX ethernet) direct aan te sluiten met een patch kabel (wel een statisch IP instellen op laptop) de logdata kan uitlezen. De mogelijkheden zijn zo wel een stuk beperkter dan wanneer het apparaat connected is, maar het kan.
Okee, dat is weer een stap in de goede richting.
Nu uitpluizen hoe dat in z'n werk gaat (ben een noob op dat gebied)
Kan ik daar gewoon die groene utp-kabel voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@MieJuul:
Ja dat kan. Je moet ook even je netwerkadapter een statisch IP geven in dezelfde ranges als de YouLess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Die groene kabel is toch geen patchkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yzf1kr schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:15:
Die groene kabel is toch geen patchkabel?
Google even op auto MDI/MDX ethernet. Kort gezegd, het apparaat zoekt zelf uit welke kabel je gebruikt en stelt zich daar op in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

pcmadman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:09:
@MieJuul:
Ja dat kan. Je moet ook even je netwerkadapter een statisch IP geven in dezelfde ranges als de YouLess.
Dezelfde range?
Hij heeft toch maar 1 ip-adres?!
Hij heeft nu ip-adres 192.168.1.14
Welke statisch ip-adres geef ik de laptop dan? 192.168.1.15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
MieJuul schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:00:
[...]

Dezelfde range?
Hij heeft toch maar 1 ip-adres?!
Hij heeft nu ip-adres 192.168.1.14
Welke statisch ip-adres geef ik de laptop dan? 192.168.1.15?
yup dat dus.

edit : @ youless gaan jullie de app nog aanpassen dat je ook een andere poort kan aangeven ? aangezien ik zelf ook een webserver host op mijn locatie thuis heb ik de youless geport naar een andere poort waardoor de youless app niet meer werkt op de iphone (lees mijnip:poort pikt de youless niet)

[ Voor 34% gewijzigd door AjDuLion op 09-03-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-LA- schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:00:
Hier ook een tevreden Youless gebruiker, ik was alleen niet tevreden met dat bidgly (ofzoiets) dus heb met dank aan de info van "TD-er" een eigen interface gemaakt met php/jquery/highcharts.

Mijn doel was alleen om het best gedetailleerd te krijgen dus ik heb nu een cronjob ingesteld die elk uur de minuutspecifieke data opslaat in een database.

[afbeelding]

Conclusie, relatief goedkope meter die het werk prima doet en een leuke gadget waar je zelf ook nogal aan kan hobbyen :P
Dat ziet er erg goed uit.
Zou je die source vrij willen geven zodat wij dat ook zelf kunnen bijhouden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@AjDuLion Ja, dat waren we inderdaad van plan. In de desktop gadget kan het al door toevoeging van bijv. :8080 aan het IP adres of host name.

[ Voor 0% gewijzigd door YouLess op 09-03-2012 22:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een paar afbeeldingen toegevoegd aan de startpost :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:59
Vraagje aan Youless:
Zijn jullie ook bezig met een Android-app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 17:24

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Ik ben aan het klooien met de scripts en blijf hangen op het volgende wanneer ik het YL_load_data_minuut_zonder_sql.php script open als pagina op mijn website.

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in... line 1 van de volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  UNIQUE KEY `id` (`id`),
)

Als ik dit deel uitcomment krijg ik wel output, maar kan hij deze niet in een table plaatsen; deze bestaat ook nog niet.
Daarom vermoed ik dat de toegang tot de Youless en de SQL database goed werken.

Het zit dus echt in de syntax van de eerste regel van dit deel van het script, wat overeenkomt met het origineel. Alleen de comments weggehaald.
Na wat googlen kom ik er niet uit. De syntax lijkt correct, haakje aan het eind niet vergeten.

Jullie begrijpen dat ik totaal niet gehinderd word door kennis van PHP/MySQL.
O-)

Kan iemand me hiermee op weg helpen? Dan kan ik weer lekker verder rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
WackyWindsurfer schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:13:
Ik ben aan het klooien met de scripts en blijf hangen op het volgende wanneer ik het YL_load_data_minuut_zonder_sql.php script open als pagina op mijn website.

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in... line 1 van de volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  UNIQUE KEY `id` (`id`),
)

Als ik dit deel uitcomment krijg ik wel output, maar kan hij deze niet in een table plaatsen; deze bestaat ook nog niet.
Daarom vermoed ik dat de toegang tot de Youless en de SQL database goed werken.

Het zit dus echt in de syntax van de eerste regel van dit deel van het script, wat overeenkomt met het origineel. Alleen de comments weggehaald.
Na wat googlen kom ik er niet uit. De syntax lijkt correct, haakje aan het eind niet vergeten.

Jullie begrijpen dat ik totaal niet gehinderd word door kennis van PHP/MySQL.
O-)

Kan iemand me hiermee op weg helpen? Dan kan ik weer lekker verder rommelen.
De sql werkt bij mij goed, het moet dan in de php code er omheen zitten. Staan de " en de ; goed in het script? Anders zou ik de tabel gewoon eenmalig in Mysql aanmaken en de code uit het script halen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ricdijk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:24:
[...]

De sql werkt bij mij goed, het moet dan in de php code er omheen zitten. Staan de " en de ; goed in het script? Anders zou ik de tabel gewoon eenmalig in Mysql aanmaken en de code uit het script halen.
Het is jouw script. ;)

Ik heb alleen de uitgecommenteerde SQL delen aangepast en mijn gegevens erin gezet (databasenaam, usernaam, password en ipadres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je bij die settings dan wel een ; aan het eind van de regels staan?
Als ik me niet vergis hoort dat ook bij php te gebeuren.

Vaak slaan foutmeldingen in een regel op de regels erboven.
Bijvoorbeeld geen ; of een scope niet goed afgesloten () of {}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

TD-er schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:36:
Heb je bij die settings dan wel een ; aan het eind van de regels staan?
Als ik me niet vergis hoort dat ook bij php te gebeuren.

Vaak slaan foutmeldingen in een regel op de regels erboven.
Bijvoorbeeld geen ; of een scope niet goed afgesloten () of {}
DIt is het script wat ik heb geupload (namen en ip even aangepast):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?php
////////////////////////////////////////////////////////////////
// Script om minuut data uit Youless te lezen
$sserver='localhost';
$sdatabase_name='database_naam';
$susername='user_naam';
$spassword='wachtwoord';
$con = mysql_connect($sserver, $susername, $spassword) or die('Could not connect: ' . mysql_error());
$condatabase = mysql_select_db($sdatabase_name, $con) or die ('Could not select database' . mysql_error());

//Bijhorende tabel
  `id` bigint(20) unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT,a
  UNIQUE KEY `id` (`id`),
)
// todo: IP nummer aanpassen aan eigen IP nummer
//
// Andere optie Youless (optie maakt voor script niet uit):
// h=2 => minuut data van 60-30 minuten geleden (30 records)
// w=1, w=2 of w=3 => 10 minuten data van 0-8 uur, 8-16 uur en 16-24 uur geleden (48 records)
// d=0, d=1, d=2, d=.. => uur data van 0, 1, 2, .. dagen geleden (24 records)
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////

// Lees data per minuut van het laatste half uur (30 records)
$url="http://x.x.x.x/V?h=1&f=j";
$handle=fopen($url, "r");
$json=fgets($handle, 1000000);
echo "$json <HR>";
$richd= json_decode($json);

foreach ($richd as $name => $value) {
    if (!strcmp($name, "tm")) $tm=$value; // Lees regel met tijdstip
    if (!strcmp($name, "dt")) $dt=$value; // Lees regel met interval
    if (!strcmp($name, "val")) {          // Lees regel met waarden (array)

$base_tijdstip=strtotime($tm);    // Eerste tijd
        $last_tijdstip=strtotime((count($value)-2)*$dt." second", $base_tijdstip); //bepaal laatste tijd (ignore null record)
        echo "Base: ".date('Y-m-d H:i:s', $base_tijdstip)."<BR>
              Last: ".date('Y-m-d H:i:s', $last_tijdstip)."<HR>";

$max_tijdstip=0;
        $cumm=0;

////////////////////////////////////////////////////////////////////////        
//// SQL om te bepalen wat de laatste waarde is die in de database staat
        $sql= "select date_format(tijdstip, '%Y-%m-%d %H:%i:%s'), kWh_cumm from YL_data_minute order by tijdstip desc Limit 0,1";
        $result = mysql_query($sql) or die("Query failed. last YL data ".mysql_error());
        while($row = mysql_fetch_array($result)){
            $max_tijdstip=strtotime($row[0]);
            $cumm=$row[1];
        }
        echo date('Y-m-d H:i:s', $max_tijdstip)." ($max_tijdstip) - $cumm<HR>";

for ($i=0;$i<count($value)-1;$i++){ // Lees de meetwaarden in de array
            $tijdstip=strtotime($i*$dt." second", $base_tijdstip); //Tijdstip is base+i*delta
            if ($tijdstip>$max_tijdstip) { // Alleen als record nog niet bestaat
                $v=str_replace(",",".",$value[$i]); // Mijn database wil . ipv ,
                if ($v=="*") $v=0;   // Indien geen meetwaarde aanwezig, meetwaarde=0
                $cumm+=$kWh; // Cummulatief bijwerken
                $sql= "insert into YL_data_minute values(null, str_to_date('$tm', '%Y-%m-%dT%H:%i:%s') + interval $i*$dt second, $v, $kWh, $cumm);";
                $result = mysql_query($sql) or die("Query failed. YL insert ".mysql_error());
                echo "loaded: $i, $tm, $dt -> ".date('Y-m-d H:i', $tijdstip).", $value[$i]<br>";
            }
            else echo "rejected: $i, $tm, $dt -> ".date('Y-m-d H:i', $tijdstip).", $value[$i]<br>";
        }
    }
}

?>

/edit:

Handmatig deze SQL query in PHPAdmin uitvoeren gaf ook problemen, om de tabel handmatig aan te kunnen maken heb ik de a achter `id` bigint(20) unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT,a weg gehaald, nu voert PHPAdmin de query wel goed uit.

Mijn database wordt nu gevuld!
:)

[ Voor 3% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-03-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 0 ervaring met PHP, maar die ",a" aan het eind van deze regel lijkt me wat raar:
code:
1

Haal die "a" daar eens weg.

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 10-03-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pino112 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 08:56:
Vraagje aan Youless:
Zijn jullie ook bezig met een Android-app?
Lang leve Google ;) -> https://twitter.com/#!/you_less
@demux_ Ja, een Android App is in de maak. We zullen hier binnenkort over posten op onze blog bit.ly/Av3gyk
8:25 AM - 15 Feb 12 via web

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 10-03-2012 12:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

TD-er schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:05:
Ik heb 0 ervaring met PHP, maar die ",a" aan het eind van deze regel lijkt me wat raar:
code:
1

Haal die "a" daar eens weg.
Hahaha, zie edit. Had jouw reactie nog niet gezien.
Heb het net op die manier op kunnen lossen.
8)

/edit
Vreemd btw, deze staat ook in het originele script, wat blijkbaar wel werkt voor anderen?
Vagisch!

Deze bewering klopt niet, die a zat niet in het originele script, was er stiekem ergens ingeslopen aan mijn kant! Excuses aan de maker.
8)7
Net nog even het PHP script getest: zelfde foutmelding als ik die a daar weghaal. Maar maakt niet meer uit nu, handmatig SQL query deed zijn werk wel zonder die a erachter.

[ Voor 38% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-03-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:59
Ohja, ik had nog niet op Twitter gekeken, wel op de rest van de site en in dit topic. Aangezien ze hier nu toch een account hebben, dacht ik: vraag het even.

Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:25
TD-er schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:06:
[...]

Dat ziet er erg goed uit.
Zou je die source vrij willen geven zodat wij dat ook zelf kunnen bijhouden?
Ben het wel van plan, wil het alleen nog iets beter uitwerken eerst. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

zo nu ik dit topic gevonden heb (na al eerder al met interesse over de youless gelezen te hebben) maar eentje besteld. De voortvarendheid waarmee er rondom dit ding programeerd wordt en de actieve leverancier haalden me over. Ik heb helaas geen netwerk in de schuur waarin mijn meter hangt (woonark) dus eens kijken of ik dat enigzins zuinig met een wifi bridge aan kan leggen, of toch een ethernet kabel trekken (erg lastig maar met power over ethernet wel stuk zuiniger).
Erg leuk allemaal!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het een leuk product en zou hem graag willen aanschaffen.
Maar 80 euro vind ik wel erg veel geld.

Het duurt wel erg lang voordat je dit terug verdiend. (vooral met mijn lage verbruik van 1300Kwh/jaar)

[ Voor 51% gewijzigd door jhead22 op 10-03-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

jhead22 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:42:

Het duurt wel erg lang voordat je dit terug verdiend. (vooral met mijn lage verbruik van 1300Kwh/jaar)
Ik zie het als een manier om inzicht in je energieverbruik te krijgen en dan met name je sluipverbruik in kaart te krijgen. Weet jij wat je continu gemiddeld verbruik is?

Zo kun je achterhalen welke apparaten je beter achter een schakelaar kunt zetten. Daar haal je de winst uit. 50Watt sluipverbruik is zo'n 100 Euro op jaarbasis.

Heb je dit al in kaart en aangepakt, zul je niet snel winst gaan maken nee.
Maar dan nog... omdat het kan!
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jhead22 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:42:

Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens, net als met de Wattcher die nog iets duurder is.

Wat maakt zo'n ding eigenlijk zo prijzig? Bij de Wattcher zou ik denken dat de zender/ontvanger misschien niet goedkoop zijn, maar de rest...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
En vergeet niet dat de YouLess eigenlijk maar €60,- kost, als je de btw. en de verzendkosten er vanaf haalt.
Als je dan bedenkt dat daarvoor dit apparaat ontwikkeld, geproduceerd en gemarket is, dan vind ik dat helemaal niet gek veel. Je moet de maker ook een boterham gunnen natuurlijk. Niet alles kan voor <€1,- per uur in china gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
WackyWindsurfer schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:41:
[...]

//Bijhorende tabel
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)
Ik zie het al, het is ook geen PHP code, maar gewoon de sql die ik in het php script als commentaar erbij heb gezet. In PHP zou het zijn:

$sql="
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)";
$result = mysql_query($sql) or die("Query failed. create table ".mysql_error());

Ik heb het script aangepast (en niet getest....): http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php

[ Voor 3% gewijzigd door ricdijk op 10-03-2012 14:35 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
WackyWindsurfer schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:58:
[...]

Ik zie het als een manier om inzicht in je energieverbruik te krijgen en dan met name je sluipverbruik in kaart te krijgen. Weet jij wat je continu gemiddeld verbruik is?

Zo kun je achterhalen welke apparaten je beter achter een schakelaar kunt zetten. Daar haal je de winst uit. 50Watt sluipverbruik is zo'n 100 Euro op jaarbasis.

Heb je dit al in kaart en aangepakt, zul je niet snel winst gaan maken nee.
Maar dan nog... omdat het kan!
>:)
Haha, ik heb al mijn apparatuur achter een stekkerblok met schakkelaar zitten, behalve natuurlijk de koelkast en zulk soort dingen. Maar die apparatuur is allemaal relatief nieuw met zuinig label.
De rest gaat s'avonds allemaal echt uit.
Dus ik verwacht eigenlijk niets te kunnen besparen, maar zou wel graag kunnen monitoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ricdijk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:32:
[...]

Ik zie het al, het is ook geen PHP code, maar gewoon de sql die ik in het php script als commentaar erbij heb gezet. In PHP zou het zijn:

$sql="
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)";
$result = mysql_query($sql) or die("Query failed. create table ".mysql_error());

Ik heb het script aangepast (en niet getest....): http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php
Ah, en ik maar denken dat ik klaar was met het weghalen van de comments. Bedankt voor de update en hulp!
O-)

Ik zal me maar eens gaan inlezen in de materie, wil ik niet helemaal afhankelijk blijven van andermans scriptjes aanpassen (en dan nog niet weten hoe!).
;)

Intussen ook de Googlegraph aan de praat en met een Cron job de updates kunnen automatiseren.
Nu nog iets moois gaan fabriceren daar omheen.

/edit
Bij mij krijg ik met het googlegraph 'YL_graph_demo.php' script geen andere output wanneer ik het ?interval= toevoeg (met diverse waarden getest).

De tijdslijn blijft vanaf de eerste registratie (11:32u) in de database tot nu (16:08) weergeven, nu al langer dan 4 uur inmiddels, terwijl de standaard waarde in het script 4 uur is (wanneer je dus niet handmatig een interval waarde met de URL meegeeft).

Hebben meer mensen dit gedrag?

[ Voor 17% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-03-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Met wat moeite een netwerkkabel in de meterkast gekregen... nu de Youless nog aan de praat krijgen, wat een gedoe!

Ik heb een Wattcher op m'n draaischijfmeter zitten en werkt die perfect. Ik had de hoop dat de Youless zou kunnen triggeren op het ledje van de Wattcher maar ho maar... 0% input. Dan had ik dus de grote Youless op de kleine Wattcher kunnen klittebanden en had ik zodoende nog gewoon de meterstanden kunnen aflezen zonder de zaak van de meter af te halen.

Heb nu naar een half uur frotten de Youless zo op de meter gekregen dat hij eindelijk iets registreert. Rust input is zo'n 90%. Op zich prima dus, maar ik kan nu de onderste meterstand niet meer aflezen en gezien het gefrot om de Youless goed op z'n plek te krijgen is dit niet iets wat ik elke maandagmorgen ga doen. De Youless een kwartslag draaien zoals iemand hierboven al aangaf heb ik geprobeerd maar ik krijg dan niks uitgelezen.

De Wattcher weer het ledje van de Youless laten uitlezen lukt ook niet echt. Volgens mij moet ik een eens met een rol ducktape aan de gang :)

Tips?

[ Voor 7% gewijzigd door catchingfire op 10-03-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Al een aantal keren geprobeerd om de Youless direct te benaderen middels "auto MDI/MDX ethernet", zoals werd aangegeven, maar ik krijg geen verbinding met het apparaatje.

De youless heeft ip-adres 192.168.1.14
De laptop heeft ip-adres 192.168.1.15; subnet 255.255.255.0; DNS 192.168.1.1

Dat van de DNS ben ik niet zeker van of dat juist is, moet dat iets anders zijn misschien?!

Als ik de kabel tussen de laptop en de youless inplug, gebeurd er niets, geen lampjes, niks.

Aan de andere kant bedenk ik me: ondersteund de netwerkadapter wel MDI/MDX?
De laptop is een oudje uit 2004 (Toshiba Portege R100)

Voorlopig dus maar even de noodoplossing: Elke avond de youless demonteren, aan het netwerk hangen, uitlezen en weer terug plaatsen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@MieJuul:
Misschien moet je een cross-cable gebruiken. Heel vroeger (:9) hadden netwerk interfaces nog niet de mogelijkheid om dit zelf op te merken en intern de cross-over te maken. Als je geen cross-cable hebt, dan kun je er ook een switch tussen zetten, die doet dan de cross-over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MieJuul schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:39:
Al een aantal keren geprobeerd om de Youless direct te benaderen middels "auto MDI/MDX ethernet", zoals werd aangegeven, maar ik krijg geen verbinding met het apparaatje.

Dat van de DNS ben ik niet zeker van of dat juist is, moet dat iets anders zijn misschien?!

Als ik de kabel tussen de laptop en de youless inplug, gebeurd er niets, geen lampjes, niks.

Voorlopig dus maar even de noodoplossing: Elke avond de youless demonteren, aan het netwerk hangen, uitlezen en weer terug plaatsen........
Heb je ergens een gateway ingevuld? Daar moet niets staan of hooguit 192.168.1.1 Volgens mij is het voldoende als één van de kanten auto MDI/MDX is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
WackyWindsurfer schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:43:
[...]

Bij mij krijg ik met het googlegraph 'YL_graph_demo.php' script geen andere output wanneer ik het ?interval= toevoeg (met diverse waarden getest).

De tijdslijn blijft vanaf de eerste registratie (11:32u) in de database tot nu (16:08) weergeven, nu al langer dan 4 uur inmiddels, terwijl de standaard waarde in het script 4 uur is (wanneer je dus niet handmatig een interval waarde met de URL meegeeft).

Hebben meer mensen dit gedrag?
Staat de tijd in je database gelijk aan de tijd van je Youless? Kan je checken door de sql "select now(), max(tijdstip) from YL_minute_data"; uit te voeren.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:23:
[...]
Volgens mij is het voldoende als één van de kanten auto MDI/MDX is.
Ik meen mij te herinneren dat het MDI/MDX echt een onderhandeling is, dus als 1 kant het niet ondersteunt, zal het niet werken op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ricdijk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:37:
[...]

Staat de tijd in je database gelijk aan de tijd van je Youless? Kan je checken door de sql "select now(), max(tijdstip) from YL_minute_data"; uit te voeren.
Net gechecked (moest trouwens zijn: select now(), max(tijdstip) from YL_data_minute), inderdaad tijdsverschil:

code:
1
2
now()                 max(tijdstip)
2012-03-10 12:13:26 2012-03-10 17:59:00

Komt omdat de server in een andere tijdzone draait dan.
Hoe kan ik de al opgeslagen data van tijd veranderen?

/edit
De waarden in de tabel zijn wel goed (de graph laat de goede tijden zien).
Hoe kan ik rekening houden met de 6 uur tijdverschil? Moet dat in het script, of moet ik zorgen dat de tijd(zone) op de server (die ik niet zelf beheer) wordt aangepast.

De Youless meter staat ingesteld op de correcte tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-03-2012 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
WackyWindsurfer schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:15:
[...]

Net gechecked (moest trouwens zijn: select now(), max(tijdstip) from YL_data_minute), inderdaad tijdsverschil:

code:
1
2
now()                 max(tijdstip)
2012-03-10 12:13:26 2012-03-10 17:59:00

Komt omdat de server in een andere tijdzone draait dan.
Hoe kan ik de al opgeslagen data van tijd veranderen?
De opgeslagen data staat goed, die hoef je dus niet aan te passen. Staat de systeemtijd op je server wel goed?

In php stel je de tijdzone in door het commando: date_default_timezone_set('Europe/Brussels'); Ik weet niet of dat genoeg is, of dat je in MySQL ook nog je timezone moet instellen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ricdijk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:24:
[...]

De opgeslagen data staat goed, die hoef je dus niet aan te passen. Staat de systeemtijd op je server wel goed?

In php stel je de tijdzone in door het commando: date_default_timezone_set('Europe/Brussels'); Ik weet niet of dat genoeg is, of dat je in MySQL ook nog je timezone moet instellen.
Bedankt voor het meedenken, ik ga weer verder puzzelen. Je hebt me weer op de goede weg geholpen!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

verkeerde tab |:(

[ Voor 90% gewijzigd door Raven op 10-03-2012 19:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
counter12 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:59:
Mag ik vragen wat voor meter je hebt? Ik heb zelf namelijk een draaischijfmeter die 75 r/kWh doet. Volgens YouLess zou dit mogelijk niet goed kunnen werken, omdat de schijf te langzaam draait. Zijn er Tweakers met een dergelijke trage meter en een YouLess? :*)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
catchingfire schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:23:
...
De Youless een kwartslag draaien zoals iemand hierboven al aangaf heb ik geprobeerd maar ik krijg dan niks uitgelezen.
...
Als de YouLess "portrait" is bevestigd, dan liggen de belichtingsled en de sensor in hetzelfde vlak als de draaischijf. Het voordeel daarvan is dat door de kromming van de rand van de schijf het makkelijker is om in de horizontale richting uit te lijnen. In de "landscape" bevestiging wordt de uitlijning dus moeilijker, maar het is op zich wel mogelijk; ik heb van een gebruiker gehoord die het zo gedaan heeft.

Daarnaast is het zo dat wanneer de kabels aan de zijkant ingeplugd worden de YouLess iets kan gaan draaien door het gewicht van de kabels waardoor de uitlijning niet meer klopt. Om deze redenen wordt in de handleiding een "portrait" bevestiging beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess

Je IP adres instellingen zijn goed (DNS maakt in dit geval niet uit). Ik denk inderdaad dat je laptop geen auto MDI/MDX heeft. In 2004 was dat ook nog niet zo gebruikelijk op laptops. Je zou nog kunnen proberen om in de ethernet driver instellingen te kijken. Ik heb weleens een driver instelling gezien waarmee de cross-over handmatig aangezet kan worden. Of anders ergens een cross-over ethernet kabel halen, want elke dag (de)monteren lijkt me niet fijn.

In elk geval kun je vrij snel zien aan de groene rechthoekige link LED in de YouLess ethernet connector of het werkt of niet. Deze moet branden als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb de Youless niet gekocht om m'n energieverbruik te monitoren, dat is met mijn zonnepanelen en de terugdraaiende ferraris meter een kansloze operatie. Doel was om de Youless aan te sluiten op de S0-interface van de kWh-teller. Dat is gelukt.

De ingrediënten:
1 weerstand
1 LED
1 9V blokbatterij met adapter
schroefterminal
stukje experimenteerprint

Het printplaatje is net zo groot als het meegeleverde stukje klittenband. In het midden heb ik een gaatje geboord waar het LEDje door past. Vervolgens de pootjes van het LEDje zo gebogen dat het LEDje precies door het gaatje past. Vervolgens alle componenten in serie gesoldeerd. Even opletten op de polariteit van de LED en van de S0-interface. Draadjes afgeknipt en het klittenband geplakt.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7061/6824202718_5383a00f6d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7042/6826241412_5555b88ab2.jpg

Daarna het printje op de Youless geplakt, LEDje tegenover sensor.

Vandaag een mooie dag om te testen en de kWh-teller en de Youless teller lopen vrijwel gelijk op. Wel even opletten dat je het LEDje beschermt tegen invallend licht, want ook dan wordt een puls gegenereerd door de lichtgevoelige sensor van de Youless.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7059/6826187300_00c2925b49.jpg
Volgende klus is het koppelen van Youless aan een database, met dank aan de tips van anderen die hier al mee bezig zijn. En daarna natuurlijk koppeling aan ZonPHP, zodat ik eindelijk een backup heb voor de Solarlog.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Zoals al eerder opgemerkt, gebruik te wel een cross-cable?
Een normale netwerk kabel gaat niet werken.

Dit mogen ze bij YouLess trouwens wel (nadrukkelijk) in de handleiding zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@yzf1kr:
Voor moderne netwerkkaarten is croos-cable niet nodig. Die hebben gewoon Auto-MDIX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:14:
Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb de Youless niet gekocht om m'n energieverbruik te monitoren, dat is met mijn zonnepanelen en de terugdraaiende ferraris meter een kansloze operatie. Doel was om de Youless aan te sluiten op de S0-interface van de kWh-teller. Dat is gelukt.
[...]
Jaah hoor...
Heb je eindelijk een apparaatje wat stimuleert dat het weergegeven getal zo laag mogelijk moet worden, gaat hij er weer een "YouMore" van maken ;)
Maar wel mooi gedaan.
Volgens mij zou er wel een markt zijn voor een versie met >1 input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:17
Ik heb ook net zonnepanelen en raak lichtelijk bezeten om dat allemaal in grafiekjes terug te zien. En kwam bij de youless uit. Nu snap ik wel dat dit overdag een vertekend beeld geeft met zonnepanelen, maar je ziet dan toch evengoed wat je verbruik is? Of is dat dan dermate vertekend dat je net zo goed 1x per week de meterkast in kan duiken?
Overigens is de opbrengst van mijn panelen ongeveer 1/3 van mijn verbruik(op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Laatst online: 01-05 11:27
Ik heb hem nu zo twee dagen in gebruik, maar ik vrees dat ik een exemplaar heb met kuren. Soms gebeurt het dat het actueel verbruik een paar uur 0 Watt is. In de geschiedenis is dit ook te zien. Terwijl de puls/ draaischijf rotatie gewoon netjes wordt opgemerkt.
Ik kijk het nog even aan, voordat hij retour gaat.

Wel jammer dat er geen dubbele meters (dag/nachttarief wordt ondersteund) en de widget niet via internet te bereiken is...

Zit trouwens met jeukende handjes om de data in een database te krijgen en eens leuke grafiekjes te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@ebk71:
Je kunt het beste een aparte meter voor je zonnepanelen installeren (tussen je omvormer en de rest van het huis). Gewoon de huismeter monitoren geeft onzin metingen waar je maar weinig mee kunt.

@gassiepaart:
Dag/nacht wordt natuurlijk gewoon ondersteund. Dat hoef je namelijk helemaal niet te detecteren. Dat kun je gewoon naderhand doen op basis van de klok en kalender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
pcmadman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:58:

@gassiepaart:
Dag/nacht wordt natuurlijk gewoon ondersteund. Dat hoef je namelijk helemaal niet te detecteren. Dat kun je gewoon naderhand doen op basis van de klok en kalender.
ik heb twee meters (2 tarieven) en 1 draaischijf... de twee meters kan ik niet instellen in youless, dus de meter in youless wijkt nu al af van het werkelijke getal in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
ebk71 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:02:
Ik heb ook net zonnepanelen en raak lichtelijk bezeten om dat allemaal in grafiekjes terug te zien. En kwam bij de youless uit. Nu snap ik wel dat dit overdag een vertekend beeld geeft met zonnepanelen, maar je ziet dan toch evengoed wat je verbruik is? Of is dat dan dermate vertekend dat je net zo goed 1x per week de meterkast in kan duiken?
Overigens is de opbrengst van mijn panelen ongeveer 1/3 van mijn verbruik(op dit moment).
Nou: het ding registreert het knipperende ledje (of de rotatie van het wiel) in je electriciteitsmeter.

Als de zon schijnt, maar jij ook zelf in huis nog stroom gebruikt (meer dan je zonnepanelen op dat moment opwekken), wordt dus inderdaad correct een lager verbruik geregistreerd. Je kunt dan dus alleen nooit zien of je minder verbruikt hebt, of meer opgewekt.

Maar "erger" is als je op bepaalde momenten minder verbruikt dan opwekt (zonnig weer en niemand thuis), dus wanneer je meter terugloopt. Deze teruglevering wordt ook gewoon geregistreerd als verbruik, en dan klopt er dus echt niks meer van.

In die situatie heb je er dus weinig aan, en dat is inherent aan het ontwerp. Daarom staat dat ook netjes in de handleiding en op de website.

Idem voor degene die vraagt naar dag/nacht-stand, er is gewoon geen manier om dat te kunnen detecteren. Wat pcmadman zegt klopt natuurlijk wel: de Youless moet wel correct het totaal van de 2 meterstanden weergeven en als je zelf de data uitleest kun je die natuurlijk categoriseren op tijdstip. En een tip voor de ontwikkelaar als die meeleest: het zou te overwegen zijn zo'n optie inderdaad in te bouwen, om op instelbare tijden (paar defaults meeleveren, zoveel netbeheerders zijn er toch niet) te loggen naar een andere teller.

Of dat de ontwikkeltijd waard is weet ik niet, dag/nacht-stroom gaat waarschijnlijk wel eens afgeschaft worden, en als je het nog hebt, de besparing is inmiddels uiterst minimaal (tientjes per jaar hooguit) en dan moet je er nog rekening mee houden ook. Dus eerder zou ik iedereen eigenlijk adviseren over te stappen naar enkeltarief. Dat verandert niks aan je meter, maar de leverancier telt dan je 2 meterstanden ook gewoon bij elkaar op, net als de Youless.

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 11-03-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gassiepaart schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:09:
Ik heb hem nu zo twee dagen in gebruik, maar ik vrees dat ik een exemplaar heb met kuren. Soms gebeurt het dat het actueel verbruik een paar uur 0 Watt is. In de geschiedenis is dit ook te zien. Terwijl de puls/ draaischijf rotatie gewoon netjes wordt opgemerkt.
Ik kijk het nog even aan, voordat hij retour gaat.
[...]
Waar zie je dat het verbruik 0 is?
Op de site Bidgely, of in de meetgegevens van de YouLess zelf?
Ik merk bij Bidgely.com namelijk ook wel eens dat het verbruik 0 is terwijl het dat hier thuis zeker niet was, maar dan was ofwel het internet niet bereikbaar ofwel de server van Bidgely niet (dat laatste is waarschijnlijker)

Als het inderdaad in de YouLess zelf op 0 staat dan is er iets niet goed tussen de meter en de YouLess of de YouLess zelf heeft kuren. Maar dat kun je misschien beter ook even via het contactformulier op hun site overleggen. Misschien dat ze nog wat tests kunnen laten doen of advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
op de youless zelf is hij nul, terwijl er wel pulsen worden geregistreerd... dit upload hij dan naar bidgely

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:27
TD-er schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:03:
[...]

Jaah hoor...
Heb je eindelijk een apparaatje wat stimuleert dat het weergegeven getal zo laag mogelijk moet worden, gaat hij er weer een "YouMore" van maken ;)
Maar wel mooi gedaan.
Volgens mij zou er wel een markt zijn voor een versie met >1 input.
Er zijn wel meerdere meters met een S0 bus. Niet altijd kun je erbij, maar in een aantal gevallen is dat signaal al wel aanwezig, of kun je bv een terugleverinstallatie voorzien van een KwH meter met S0 bus.

Het zou (denk ik) voor velen best interessant zijn als de Youless ook een ingang hiervoor krijgt. Een simpele optocoupler integreren zorgt voor een stuk grotere flexibiliteit, zodat je 'm ook extern kunt aansturen, zonder zelf oplossingen met klitteband enz te hoeven bouwen. (En je kan 'm netter wegwerken dan op de meter te plakken), en t komt de betrouwbaarheid ten gunste (niet afhankelijk van lichtinval van extern)

Netjes gedaan hoor overigens, daar niet van!

* DJSmiley zit er ook aan te denken om zo'n ding aan te schaffen.
Lekker simpel, ethernet, en raw-data, dan kun je tenminste zelf van alles combineren ipv gebonden zitten aan allerlei restricties.

Is dat ding overigens een beetje te demonteren? (Ja, garantie vervalt uiteraard). Als ie nl niet ingegoten zit wil ik dus met een optocouplertje zelf eigenlijk een S0 bus erbij bouwen. Als ik de foto's uit de TS zo zie lijkt me dat heel simpel te realiseren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJSmiley schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:08:
[...]

Is dat ding overigens een beetje te demonteren? (Ja, garantie vervalt uiteraard). Als ie nl niet ingegoten zit wil ik dus met een optocouplertje zelf eigenlijk een S0 bus erbij bouwen. Als ik de foto's uit de TS zo zie lijkt me dat heel simpel te realiseren eigenlijk.
't ding gaat open met twee kruiskopschroefjes :) De print zit wel redelijk klem, maar die krijg je er ook wel uit. (is mijn foto in de startpost) Mijn oplossing is vooral voor diegenen die niet zo goed meer zien, niet durven, niet willen, bang zijn voor garantie, geen fijne soldeerbout hebben enz. En direct galvanisch gescheiden.

Maar hou ons op de hoogte, met foto's enz.

Plaatje van Bidgely als PV-monitor
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7180/6829892922_0c83fd270a_z.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 12-03-2012 14:41 . Reden: plaatje Bidgely ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Dat wil ik nou ook, zulke mooie plaatjes.
Omdat ik momenteel nog geen rechtstreekse ethernet-verbinding heb naar de youless dacht ik slim te zijn en elke avond de gegevens uit de youless te uploaden naar bidgely.
Nou, vergeet het! Al wat er gebeurd, er verschijnt niks, noppes, nada.

Probeer het zo al 3 dagen achter elkaar.
Of ik doe iets grondig fout, of mijn methode werkt niet en werkt het alleen met realtime meetgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
MieJuul schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:34:
Probeer het zo al 3 dagen achter elkaar.
Of ik doe iets grondig fout, of mijn methode werkt niet en werkt het alleen met realtime meetgegevens.
Dat laatste.
Het werkt alleen realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bidgely werkt alleen met realtime uploads.
Ik heb ook al even een netwerkstoring gehad hier, maar dan heb je dus een gat in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ja, persoonlijk vind ik dat ook een groot minpunt aan de youless.

Hij bewaart dus geen gedetailleerd overzicht van je gebruik. Na een uur ben je het detail al kwijt.
Wil je dat detail wel hebben, moet je hem continu uitlezen, en daarvoor moet je dus weer een energie verbruikende server hebben draaien.

In de grafiek van de desktop gadget kan ik perfect de karakteristiek van ieder apparaat zien, zo kan ik perfect zien hoe vaak op een dag de koelkast in mijn kelder aanspringt. En aan de hand daarvan zou ik het verbuik van dat ding kunnen bepalen.

Maar helaas, de youless levert daar standaart niet genoeg detail voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
yzf1kr schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 07:50:

Hij bewaart dus geen gedetailleerd overzicht van je gebruik. Na een uur ben je het detail al kwijt.
Wil je dat detail wel hebben, moet je hem continu uitlezen, en daarvoor moet je dus weer een energie verbruikende server hebben draaien.

In de grafiek van de desktop gadget kan ik perfect de karakteristiek van ieder apparaat zien, zo kan ik perfect zien hoe vaak op een dag de koelkast in mijn kelder aanspringt. En aan de hand daarvan zou ik het verbuik van dat ding kunnen bepalen.

Ik had iemand die dacht met het weekje centerparcs (sliep bij mn vriendin) om alle schakelaars in de meterkast naar beneden te gooien (maar wel kijkend of de youless aanbleef)

1 klein detail, de modem bleek op de keuken aangesloten te zijn en die had die uitgezet :+

resultaat 2 dagen data kwijt op bidgeley en mijn externe server kon geen data meer wegtrekken.

mijn advies (mits je netjes je internet up houd) als je een website draait extern knal er een cronjob op en laat hem daar uitlezen kost jou niets want je host je website toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54

Ik vind dat persoonlijk ook een groot minpunt. Ik ben geen fan om de data bij Bidgely neer te zetten en ben daarom voor gedetailleerde stats overgeleverd aan een eigen energie slurpende server.

Ik vraag me af of YouLess nog plannen heeft om het apparaat uit te breiden, of een nieuwe versie op de markt te zetten met meer geheugen. Tegenwoordig hoeft dat toch niet veel te kosten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Je kan natuurlijk ook een site met database bouwen bij een free hoster (x10hosting bijv.). Je kunt daar gewoon PHP met MySQL op draaien.

Cron job die jouw gegevens uit de Youless trekt en in de database propt en dus bewaart.
Doe je dit meerdere keren per uur, dan heb je ook alle gedetailleerde gegevens nog!
Bij X10hosting mag je 1x per 5min een cronjob draaien met het free account, zodat je ook actuele data vrij snel kan bekijken, wanneer je het GoogleGraph script gebruikt.

Met behulp van de hier geplaatste PHP scripts (met dank aan de maker ricdijk) kun je dat allemaal voor elkaar krijgen.

Kosten? Nada, behalve (in mijn geval veel) tijd. Alleen er wel voor zorgen dat je een portforwarding in je router doet naar het interne IP adres en poort van de Youless, waar die de data op kan halen.
Mogelijk nog wat regelen met een DynDNS koppeling als je router dat ondersteunt en je een dynamisch IP hebt van je provider. Dan is jouw Youless altijd te bereiken.

Stroom op de Youless en je modem houden wanneer je op vakantie gaat, is uiteraard wel handig dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman

Metroman

In aanpassing op ricdijk zijn script een php om de database te maken.

Maakt de database youless als die niet bestaat (als de rechten er zijn tenminste)
Ik heb daarbij drie tabellen in dezelfde database om alle data te loggen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?php
// Server data
$sserver='localhost';                      // adres van de mysql server
$sdatabase_name='youless';          // de database naam
$susername='gebruikersnaam';       // Gebruikersnaam om toegang te krijgen tot de database
$spassword='wachtwoord';             //Wachtwoord om toegang te krijgen
$con = mysql_connect($sserver, $susername, $spassword) or die('Could not connect: ' . mysql_error());
$sql="
CREATE DATABASE IF NOT EXISTS $sdatabase_name;";
$condatabase = mysql_select_db($sdatabase_name, $con) or die ('Could not select database' . mysql_error());
$sql="
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)";
$sql="
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `YL_data_10min` (
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)";
$sql="
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `YL_data_daguur` (
UNIQUE KEY `id` (`id`),
)";
?>

Ik ben niet van beroep een programmeur dus het kan vast korter, maar met deze copy paste actie en een cronjob vul ik elk half uur de database.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
<?php
// Crontab Script om minuut data uit Youless te lezen V0.1
//
// refereert aan database met tabellen YL_data_minute. YL_data_10min en YL_data_daguur
// hier beneden eigen gegevens invullen
// 
$sserver='localhost';                      // adres van de mysql server
$sdatabase_name='youless';          // de database naam
$susername='gebruikersnaam';       // Gebruikersnaam om toegang te krijgen tot de database
$spassword='wachtwoord';             //Wachtwoord om toegang te krijgen
// todo: HIER-HET-EIGEN-ADRES aanpassen aan eigen IP nummer of webadres
//
// Andere optie Youless (optie maakt voor script niet uit):
// h=2 => minuut data van 60-30 minuten geleden (30 records)
// w=1, w=2 of w=3 => 10 minuten data van 0-8 uur, 8-16 uur en 16-24 uur geleden (48 records)
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////

// Lees data per minuut van het laatste half uur (30 records)
$url="http://HIER-HET-EIGEN-ADRES/V?h=1&f=j";

$last_tijdstip=strtotime((count($value)-2)*$dt." second", $base_tijdstip); //bepaal laatste tijd (ignore null record)
        $max_tijdstip=0;
        $cumm=0;

$sql= "select date_format(tijdstip, '%Y-%m-%d %H:%i:%s'), kWh_cumm from YL_data_minute order by tijdstip desc Limit 0,1";
        $result = mysql_query($sql) or die("Query failed. last YL data ".mysql_error());
            $cumm=$row[1];
        }

$tijdstip=strtotime($i*$dt." second", $base_tijdstip); //Tijdstip is base+i*delta
                $sql= "insert into YL_data_minute values(null, str_to_date('$tm', '%Y-%m-%dT%H:%i:%s') + interval $i*$dt second, $v, $kWh, $cumm);";

}
            else ;
        }
    }
}

// Lees data per 10 minuten en gooi die in de 10min tabel
$url="http://HIER-HET-EIGEN-ADRES/V?w=1&f=j";

$max_tijdstip=0;
        $cumm=0;

$sql= "select date_format(tijdstip, '%Y-%m-%d %H:%i:%s'), kWh_cumm from YL_data_10min order by tijdstip desc Limit 0,1";
            $cumm=$row[1];
        }

$sql= "insert into YL_data_10min values(null, str_to_date('$tm', '%Y-%m-%dT%H:%i:%s') + interval $i*$dt second, $v, $kWh, $cumm);";

}
            else ;
        }
    }
}
// Lees data per dag per uur en gooi die in de daguur tabel
$url="http://HIER-HET-EIGEN-ADRES/V?d=1&f=j";

$max_tijdstip=0;
        $cumm=0;

$sql= "select date_format(tijdstip, '%Y-%m-%d %H:%i:%s'), kWh_cumm from YL_data_daguur order by tijdstip desc Limit 0,1";
            $cumm=$row[1];
        }

$sql= "insert into YL_data_daguur values(null, str_to_date('$tm', '%Y-%m-%dT%H:%i:%s') + interval $i*$dt second, $v, $kWh, $cumm);";

}
            else ;
        }
    }
}
?>

nu ongelofelijk aan het klooien met grafieken, maar dat gaat nog niet echt lekker... ;)
De minuut grafieken worden zo groot dat de processor capaciteit enigszins overschreden wordt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
TD-er schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 07:36:
Bidgely werkt alleen met realtime uploads.
Ik heb ook al even een netwerkstoring gehad hier, maar dan heb je dus een gat in de grafiek.
Bidgely toont inderdaad in een gat in de periode waarin er geen upload feed was. Dit wekt de suggestie dat de gehele telling niet zou kloppen terwijl in feite alleen de detail informatie in die periode verloren is. De YouLess telt namelijk ondertussen gewoon door en de absolute standen worden weer doorgegeven wanneer de feed weer is hersteld. Ze hadden wellicht beter een flatline (liefst met een markering) in die periode kunnen tonen die het gemiddelde verbruik in die periode weergeeft.

Door het wegvallen van internet gedurende bijv. een paar uur tijdens de dag zie je dus weliswaar in die periode niet meer wanneer de koelkast inschakelde, maar als je de rapportages van het verbruik per dag bekijkt dan klopt dit gelukkig wel gewoon. Er ontstaat dus samengevat geen meetfout, er is alleen detail verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Gummie schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:46:
[...]
Ik vraag me af of YouLess nog plannen heeft om het apparaat uit te breiden, of een nieuwe versie op de markt te zetten met meer geheugen. Tegenwoordig hoeft dat toch niet veel te kosten. :9
De LS110 is er nog maar net, dus er is nog geen opvolger in de planning, maar we nemen de tip voor meer onboard storage mee voor als het zover is.

Ontwerp uitgangspunt voor LS110 was om onboard voldoende opslag te hebben om de grote lijnen van het energieverbruik te kunnen tracken. Voor mensen die detail info over langere perioden willen is er Bidgely of de open interface om in eigen beheer te loggen. Zoals WackyWindsurfer zegt kun je (wanneer je niet een eigen server thuis hebt draaien) dan het beste de combi portforwarding-cronjob-lamp op een shared hosting machine gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YouLess schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:03:
[...]

De LS110 is er nog maar net, dus er is nog geen opvolger in de planning, maar we nemen de tip voor meer onboard storage mee voor als het zover is.

Ontwerp uitgangspunt voor LS110 was om onboard voldoende opslag te hebben om de grote lijnen van het energieverbruik te kunnen tracken. Voor mensen die detail info over langere perioden willen is er Bidgely of de open interface om in eigen beheer te loggen. Zoals WackyWindsurfer zegt kun je (wanneer je niet een eigen server thuis hebt draaien) dan het beste de combi portforwarding-cronjob-lamp op een shared hosting machine gebruiken.
Maar het zou wel leuk zijn als we zelf een site konden maken en op dezelfde manier verbinding leggen zoals bij de Bidgely site. Dan heb je als gebruiker geen last met moeilijke dingen in je router, zoals portforwarding.

Dat zou betekenen dat je in de Youless een kleine aanpassing van de firmware nodig hebt en dat je het authenticatiestuk van de Bidgelysite nodig hebt. Utopie of mogelijkheid?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:27
ericplan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:10:
[...]

Maar het zou wel leuk zijn als we zelf een site konden maken en op dezelfde manier verbinding leggen zoals bij de Bidgely site. Dan heb je als gebruiker geen last met moeilijke dingen in je router, zoals portforwarding.

Dat zou betekenen dat je in de Youless een kleine aanpassing van de firmware nodig hebt en dat je het authenticatiestuk van de Bidgelysite nodig hebt. Utopie of mogelijkheid?
Volgens mij is zoiets wel te integreren. Als de youless een custom url kan openen op een fixed interval dan ben je al een heel eind. Om de 5 min bv een http POST naar http://destination/script.php&kwh=(youless variabele) ben je er al. Dan ben je ook van portforwardingsproblemen af en boeit een dynamic ip ook niet

Https is mooier maar denk ik een stuk lastiger te implementeren

Ik zit zelf nog te twijfelen om m aan te schaffen of zelf een vergelijkbaar iets te bouwen. Naast het feit dat ik liever een S0 bus gebruik kan ik met bv een arduino ook andere sensoren aansturen en loggen, en eventueel loggen naar SD kaart enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hoeft wat dat betreft niet eens https te zijn.
Het enige wat je moet doen is tussen de site en de YouLess logger een key uitwisselen en die gebruik je dan om de data te encrypten die je wilt POSTen.
De unieke ID kun je wel plain tekst oversturen, maar de nauwkeurige data sinds de laatste gelukte upload encrypt je dan met bijv. iets als AES. Dat is relatief makkelijk te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Het is voor mij nog veel belangrijker dat ook de richting van de draaischijf wordt gemeten en dat de waarden dan als positief of "negatief" getal wordt meegenomen.

Anders klopt er geen kant van de metingen bij mij.
Met de zonnepanelen loopt de meter regelmatig achteruit terwijl de youless dat dan optelt bij het verbruik ipv dit als opbrengst in mindering brengt.

Komt er een Youless die dat kan?
Pagina: 1 2 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.