[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Charlie zal wel gelijk hebben maar ik kan zo 123 niet zoveel nieuwe functionaliteit bedenken. Geen nieuw geheugen support, er zijn geen functies van de south bridge on-die getrokken. Power Management zou kunnen idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Bulldozer had ook een nieuwe socket nodig voor het powermanagement, denk er daarbij aan dat Trinity ook nog eens over deze nieuwe Cyclos techniek beschikt: nieuws: 'AMD drijft kloksnelheden op tot boven 4GHz'

Ook in dit artikel van Charlie komt naar voren dat er bijzonder veel aan het powermanagement is gesleuteld: http://semiaccurate.com/2...gpu-new-power-management/

Dus het is niet vreemd dat er een nieuwe socket nodig is. Jammer alleen dat FM1 ook niet in FM2 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom kunnen de non-igp Bulldozers dan wel op AM3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 19:36
Dan werken de power management features ook niet naar behoren zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Is er een test die dit aantoont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welk AM3 bord ondersteund er dan Bulldozers? De enige moederborden die ik kan vinden waar Bulldozers op kunnen zijn AM3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
...die weer compatible zijn met AM3 cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja, maar niet andersom, en dat is nu het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AM3 borden zijn wel degelijk compatibel met Bulldozer CPUs. Mijn, Asus Crosshair IV Formula, moederbord bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
madmaxnl schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:21:
Is er een test die dit aantoont?
Niet dat ik weet, maar dit werd destijds beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik heb een bulldozer die op een AM3 moederbord draait. Werkt goed,voor zover ik kan zien werken de power saving features als cool & quiet ook

[ Voor 3% gewijzigd door Juan1717 op 05-06-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, dan heb ik me daar dus in vergist. Er zijn echter wel AM3 borden waar nooit een Bulldozer in gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dcm360 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:22:
Hm, dan heb ik me daar dus in vergist. Er zijn echter wel AM3 borden waar nooit een Bulldozer in gaat werken.
Dat heeft meer met geld te maken. Moederbord fabrikanten verkopen liever een AM3+ bord dan dat ze geld gaan spenderen om een AM3 bord compatibel te maken voor Bulldozer d.m.v. een BIOS flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

madmaxnl schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:07:
[...]

Dat heeft meer met geld te maken. Moederbord fabrikanten verkopen liever een AM3+ bord dan dat ze geld gaan spenderen om een AM3 bord compatibel te maken voor Bulldozer d.m.v. een BIOS flash.
Het heeft er ook mee te maken dat er AM3 borden zijn met DDR2 geheugensloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tis weer een lekkere puinhoop met die AM2/2+/3/3+ sockets, net zo'n rommeltje als met S775. Tweakers kunnen misschien nog wel wijs worden uit al die verschillende compatibility relaties, maar ik kan me goed voorstellen dat de fabrikanten dan liever gewoon maar nieuwe sockets willen. Scheelt een hoop belletjes naar de support desk en kwaaie klanten die de verkeerde cpu hebben en geretourneerde mobo's/cpu's...

[/rant]

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 06-06-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22
dcm360 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:45:
[...]

Misschien een verdwaalde Asrock met zowel DDR2 als DDR3? Anders is het gewoon AM2+ hoor 8) . En hulde daarvoor, mijn 4,5 jaar oud bordje ondersteund zelfs een Phenom II X6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Dreamvoid schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:53:
Tis weer een lekkere puinhoop met die AM2/2+/3/3+ sockets, net zo'n rommeltje als met S775. Tweakers kunnen misschien nog wel wijs worden uit al die verschillende compatibility relaties, maar ik kan me goed voorstellen dat de fabrikanten dan liever gewoon maar nieuwe sockets willen. Scheelt een hoop belletjes naar de support desk en kwaaie klanten die de verkeerde cpu hebben en geretourneerde mobo's/cpu's...

[/rant]
Mwoah, ik zie het juist omgekeerd; oude klanten hebben zo veel meer kans nog nieuw spul te kunnen gebruiken in plaats van wéér naar een nieuwe socket te moeten (*kuch* Intel *kuch*). Zo ingewikkeld is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:59:
[...]

Mwoah, ik zie het juist omgekeerd; oude klanten hebben zo veel meer kans nog nieuw spul te kunnen gebruiken in plaats van wéér naar een nieuwe socket te moeten (*kuch* Intel *kuch*). Zo ingewikkeld is het niet.
Nou ja, dat is alsnog een loterij. Je moet maar net de mazzel hebben dat je een AM3 bord hebt gekocht waar een Bulldozer in past, dat kon je vooraf niet weten.

En Intel heeft S775 ook jarenlang aangehouden, met precies dezelfde ellende.
Trinity in tablet:
Lijkt me toch wat overkill, wat is er met de 5W Hondo APU gebeurd?

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 06-06-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eos chasma
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09-2022
Dreamvoid schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:03:
[...]

Nou ja, dat is alsnog een loterij. Je moet maar net de mazzel hebben dat je een AM3 bord hebt gekocht waar een Bulldozer in past, dat kon je vooraf niet weten.

En Intel heeft S775 ook jarenlang aangehouden, met precies dezelfde ellende.

[...]

Lijkt me toch wat overkill, wat is er met de 5W Hondo APU gebeurd?
die hondo zou nog altijd moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Hondo is ook geen 5W APU, maar een sub 4.5W APU, waarbij het typische verbruik bij de meeste taken sub 2Watt is. Bovendien is een Brazos 2.0 APU veel goedkoper te maken dan een Trinity APU, waardoor het ook mogenlijk is om veel goedkopere systemen te maken op basis van Brazos 2.0.

Het verschil zal dan ook zijn dat een tablet op basis van Trinity veel meer een totale pc-ervaring zal geven dan een Hondo-tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dcm360 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:45:
[...]

Nee dat is gewoon een AM2+ bord met comptabiliteit voor AM3 CPUs.
Dreamvoid schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:03:

Als je een bord van 50 euro koopt is de kans heel erg groot dat het niet gaat werken, met een bord van 150 euro heb je al meer kans. Je hebt het zelf tot op zekere hoogte in de hand. Daarnaast, als je gaat klagen is de kans groot dat ze met een BIOS update komen. Het kan namelijk wel, maar het kost ze tijd en moeiten en daardoor dus geld. Deze service bieden ze je dus waarschijnlijk alleen als je er voor hebt betaald door een duur moederbord te kopen.

Mijn Crosshair Formula IV heeft bijvoorbeeld wel support voor Bulldozer, dit komt voornamelijk omdat het een enthousiast moederbord is van meer dan 150 euro. Bij een dergelijk moederbord is het heel waarschijnlijk dat de eigenaar een CPU upgrade van plan is. Bij een moederbord van 50 euro is dit zeer onwaarschijnlijk. Als mensen met een moederbord van 50 euro dan toch willen upgraden dan hebben ze nog AMD Phenom II X6 CPUs.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 06-06-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dahakon schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:30:
Hondo is ook geen 5W APU, maar een sub 4.5W APU, waarbij het typische verbruik bij de meeste taken sub 2Watt is.
Dat mag ik wel hopen ja, met 5W (of 4.5W) continu is elke accu zo leeg :) En een bakbeest als Sandy Bridge idle't al sub-0.5W, dat moet een simpele tablet SoC natuurlijk wel beter kunnen.

Het wordt echt gigantisch druk in dit (circa) 5W segment, we hebben nu Qualcomm, nVidia, Intel, AMD, Samsung en TI die allemaal een (op papier tenminste) ongeveer gelijk presterende tablet SoC uitbrengen rond de kerstdagen, met allemaal hun eigen combinatie van 2 instructiesets, 4 cpu architecturen en 4 gpu architecturen. Ik kan me niet herinneren dat er in een mainstream segment ooit zoveel (serieuze) concurrentie is geweest. Zal moeilijk kiezen worden voor de OEMs.

En dan komen ST-Ericsson, Broadcom en Marvell niet lang daarna ook nog met Cortex A15-based SoC's. Dit gaat een slachtpartij worden, dat kan niet anders. Mooie tijden voor de consument.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 07-06-2012 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Hoezo mooie tijd voor consumenten? Alsof de concurrentie voor tablets nu nog niet moordend genoeg is? Daarnaast maakt het vrij weinig uit welke hardware er achter een tablet schuilgaat. Het gaat zich om het totaal plaatje. Kan die nog zo snel en/of zuinig zijn, als de accu, beeldscherm en/of het gewicht slecht zijn dan ben je nog teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Maar dat ligt niet aan de SoC bouwers, dat is aan Asus e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
madmaxnl schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 01:14:
Daarnaast maakt het vrij weinig uit welke hardware er achter een tablet schuilgaat. Het gaat zich om het totaal plaatje.
Ja zo ken ik er nog wel eentje ;) Precies hetzelfde kan je over PC's ook zeggen en toch schrijven we hier met zijn allen topics vol over allerlei hardware technologie en onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:45:
[...]

Ja zo ken ik er nog wel eentje ;) Precies hetzelfde kan je over PC's ook zeggen en toch schrijven we hier met zijn allen topics vol over allerlei hardware technologie en onderdelen.
Jup bij PC geldt dit ook, bij laptops ook. AMD laptops zijn vaak budget laptops met crappy accu's en crappy beeldschermen.
spNk schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:15:
Maar dat ligt niet aan de SoC bouwers, dat is aan Asus e.d..
Klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door madmaxnl op 07-06-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleInvitro
  • Laatst online: 15-03-2022
Misschien niet de correcte plaats, maar kan iemand mij officieel bevestigen dat de AMD Sata Controller de Trim functie of SSD's ondersteund ?

[ Voor 3% gewijzigd door LittleInvitro op 07-06-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
madmaxnl schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:35:
AMD laptops zijn vaak budget laptops met crappy accu's en crappy beeldschermen.
Net als Atom en Celeron/Pentium laptops :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 07-06-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:44:
[...]

Net als Atom en Celeron/Pentium laptops :)
Ja klopt, maar zo ziet Intel het ook graag. Terwijl bij AMD zelf high-end APUs en CPUs nooit een fatsoenlijk scherm en accu meekrijgen waardoor ze niet goed uit de verf komen met als gevolg dat de verwijtende vinger richting AMD gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Laptops die men maakt met AMD cpu's zijn nu eenmaal de budget laptops, logisch dat daar geen high end scherm inzit, je ziet Pentium ook niet vaak of helemaal niet in high behuizing en high end scherm en zo. Want rond die prijsklasse zitten de amd laptops. HP heeft vaak intel en amd variant met dezelfde behuizing en opties, met ongeveer hetzelfde prijskaartje.

Maar denk dat er nu langzaam omslagpunt is bereikt en we wel meer high end amd laptops gaan zien nu ze ook mee gaan doen met nieuwe aangeboorde hype van dunnen laptops, hebben zelfs een hippe nieuw naam bedacht voor dunne laptops. Meestal doet amd niet gelijk mee met dit soort dingen, amd kijkt meestal eerst de kat uit de boom.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee klopt ook. Het is natuurlijk logisch dat Intel Atom, Celeron en Pentium CPUs niet terecht komen in high-end notebooks. Het grote verschil zit hem erin dat Intel wel andere CPUs heeft zoals de i3, i5 en i7 varianten die wel uitgerust worden met een goedscherm, accu en behuizing. Dit heeft AMD niet. Onterecht in mijn ogen, want zo was de AMD Llano A8 3500M ideaal om eens een degelijke laptop omheen te bouwen.

Deze verbruikscijfers liegen er niet om en tonen zeker waartoe Llano instaat was. Jammer dat fabrikanten de Llano A8 3500M niet hebben gebruikt. Waarschijnlijk dat de yields van Llano tegenvallen waardoor ze niet genoeg A8 3500M APUs konden leveren.

Gelukkig zien we nu met Trinity dat fabrikanten wel een degelijke laptop om een AMD APU heen gaan bouwen.

Ik wil gewoon een degelijke 13,3" laptop met een mat full-HD scherm, SSD, lange accu tijd en goede grafische capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
madmaxnl schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:57:
Waarschijnlijk dat de yields van Llano tegenvallen waardoor ze niet genoeg A8 3500M APUs konden leveren.
Haal dat waarschijnlijk maar weg, het is inmiddels geen geheim meer dat de yields van Llano beroerd waren. En slecht leverbare chips, daar hebben OEMs een hekel aan. Ook al zijn de yields inmiddels wel ok, nu is Ivy Bridge er al en zijn high-end Llano's niet zo interessant meer. Trinity wordt een nieuwe start, en hopelijk zijn daar de yields wel vanaf het begin goed.

AMD heeft de afgelopen 2 jaar vooral het hoofd boven water gehouden in de low end markt met Athlon II en Brazos, maar ik denk eigenlijk dat de komende jaren het vooral zijn brood zal gaan verdienen in de mainstream, als Intel de huidige prijsstelling aanhoudt en de Trinity yields goed zijn, zijn daar nog best leuke marges te behalen. De sub-13W markt wordt een complete vechtmarkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 08-06-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 16:18
Heb hier een AMD A6 3650 cpu / apu. Maar welke drivers heb ik precies nodig voor het grafische gedeelte?

Heb windows 7 x64 ultimate.
Heb de autodetectie gebruikt van amd, maar als ik vision control center open.Geeft hij de melding dat ik of niet het goeie stuurprogramma heb gebruikt of mogelijk het stuurprogramma opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

G.Scholtens schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:26:
Heb hier een AMD A6 3650 cpu / apu. Maar welke drivers heb ik precies nodig voor het grafische gedeelte?

Heb de autodetectie gebruikt van amd, maar als ik vision control center open.Geeft hij de melding dat ik of niet het goeie stuurprogramma heb gebruikt of mogelijk het stuurprogramma opnieuw moet installeren.
http://support.amd.com/us...es/radeonaiw_vista64.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

G.Scholtens schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:26:

Hoi! Welkom in het AMD Nieuwsdiscussietopic :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-07 13:19
Het lijkt erop dat moederbord fabrikanten maar weinig energie steken in budget moederborden met onboard video voor AM3+. Voor een groot gedeelte natuurlijk logisch omdat ze dan concurreren met hun eigen socket FM1, maar het is bij AMD niet meer mogelijk om veel CPU power te combineren met een zwakke GPU. Dit is vooral handig voor virtualisatie voor ons thuis gebruikers... Toch jammer!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

StefanvanGelder schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:49:
Het lijkt erop dat moederbord fabrikanten maar weinig energie steken in budget moederborden met onboard video voor AM3+. Voor een groot gedeelte natuurlijk logisch omdat ze dan concurreren met hun eigen socket FM1, maar het is bij AMD niet meer mogelijk om veel CPU power te combineren met een zwakke GPU. Dit is vooral handig voor virtualisatie voor ons thuis gebruikers... Toch jammer!
Gaat dat sowieso niet weer op de schop als Piledriver uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Piledriver zou op AM3+ komen dus ik zie niet in waarom het dan op de schop zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Piledriver als CPU komt op AM3+ ja, als APU niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
madmaxnl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:07:
Piledriver als CPU komt op AM3+ ja, als APU niet.
Dat heb ik ook nooit beweert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee, maar ter verduidelijk. Er zijn altijd wel mensen die niet weten dat Piledriver zowel als CPU varriant enkel en alleen op AM3+ gaat verschijnen en als APU varriant enkel en alleen op FM2 gaat verschijnen.
Leuk voor dedicated taken zoals bijvoorbeeld een virusscanner.

[ Voor 44% gewijzigd door madmaxnl op 13-06-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
Er is iets wat ik mij afvraag, veel van die AMD laptops hebben eigenlijk best wel sterke grafische kaarten maar is de processor dan geen bottleneck als je gaat gamen??

En zijn die AMD horrorverhalen (die ik zelf bij mensen heb gezien en natuurlijk op het internet gelezen) dat de AMD's in notebooks zo heet worden dat ze verbranden ook voorbij?

Ik vroeg me namelijk dat af want ik heb nu een Toshiba L500-1ZP met een i3 330 en een Ati HD5165 en ik dacht eraan om een nieuwe laptop te kopen maar ik weet nog vroeger de AMD's waren.

Ik dacht hieraan maar die cpu klinkt wel heel erg zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

GPU > CPU met games. Zit bij AMD wel snor. Met Intel kan je beter CPU-taken draaien maar AMD is echt niet onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Jejking schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:54:
GPU > CPU met games. Zit bij AMD wel snor. Met Intel kan je beter CPU-taken draaien maar AMD is echt niet onvoldoende.
Dat had ik ook wel door, dus zo'n 2ghz aputje is geen bottleneck.

En die horrorverhalen, is het nog steeds zo want ik heb het helaas met de Athlons in de notebooks maar al te vaak gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welke serie Athlon's heb je het dan over? De huidige budgetdingen of de vroegere Athlon XP's (die werden bij mij altijd vrij warm) of Athlon 64 (X2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Die x2 van 2 jaar terug die toen nog te vinden waren in de meeste laptops met een AMD cpu. (nee de Athlon 64, was een heethoofd maar die in de laptop van mijn zusje (destijds, nu is dat ding allang weg) kon met gemak stabiel op 2.9ghz lopen in plaats van de stock 1.8ghz).

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 13-06-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Mizgala28 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:53:
Die x2 van 2 jaar terug die toen nog te vinden waren in de meeste laptops met een AMD cpu. (nee de Athlon 64, was een heethoofd maar die in de laptop van mijn zusje (destijds, nu is dat ding allang weg) kon met gemak stabiel op 2.9ghz lopen in plaats van de stock 1.8ghz).
Dat heb je het over TurionX2 Ultra, een op 65nm geproduceerde Athlon64X2, maar dan geoptimaliseerd voor low-voltage en met powersaving en powermanagement functionaliteit toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Niet altijd helaas. Als je de reviews bekijkt zie je her en der wat games die cpu-limited zijn.

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 19:32
Trinity desktop benchmarks zijn uit: http://www.tomshardware.c...-5600k-a6-5400k,3224.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Toch nog een dikke geheugen bottelnek. Waarschijnlijk als je het 1866 geheugen sneller laat lopen d.m.v. een baseclock verhoging dat je dan nog altijd winst ziet. Wel jammer dat ze alleen naar de bandbreedte hebben gekeken en niet hebben onderzocht wat lage timings voor een invloed hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door madmaxnl op 14-06-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Toms heeft het over 15% betere performance in de piledriver core t.o.v. de bulldozer cores. 15% is niet heel veel, maar als je IPC 15% verbeterd en de kloksnelheden toenemen kun je toch een aardige prestatiewinst boeken :) Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar piledriver op AM3+!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563

Dat is wel mooi 15% in slechts een jaar... Met Ivy Bridge was de impact kleiner, en zelfs Sandy Bridge zag maar iets van 20% verbetering ten opzichte van zijn voorganger, gemiddeld.

Daarentegen gaat het hier vast deels om "low hanging fruit", dingen waar men destijds niet in investeerde ten behoeve van time-to-market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Die 15% (neem ik aan) is ook nog eens zonder L3 cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:48
madmaxnl schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:21:
Die 15% (neem ik aan) is ook nog eens zonder L3 cache.
Volgensmij zit er inderdaad geen L3 cache in zover ik weet :o.

Ik kijk net bij de review en ik kom op deze pagina: http://www.tomshardware.c...600k-a6-5400k,3224-2.html
Het eerste grafiekje met daarin iets van itunes. Daar is de Piledriver sneller, maar de Bulldozer heeft L3 cache erbij, dus als de Piledriver die straks wel heeft, dan kan het percentage misschien nog hoger zijn. Niet veel, maar alles is meegenomen :D.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ben helemaal niet zo pessimistisch over Trinity op zich - cpu in principe snel genoeg, gpu prima, redelijk verbruik - maar voor AMD gaat alles afhangen van de yields nu. Na het Llano debacle moet het nu gewoon goed lopen, anders haken de OEMs definitief af, AMD moet gewoon de leveringscontracten kunnen waarmaken. Voor zover we kunnen zien gaat het nu toch wel aardig, veel Trinity laptops aangekondigd in elk geval - laten we hopen dat de pushback van desktop Trinity komt door goede vraag aan mobile cpu's en niet door productie ellende.

In principe is Intel met zijn ultrabook marketing ook goed voor AMD, het pusht consumenten met veel marketing geweld van al die budget-bak $300 netbooks terug naar relatief dure notebooks van richting de $1000 met 'echte' cpu's erin, en dat is ook waar AMD zijn belang ligt, want van $25 Brazos chipjes gaat de schoorsteen ook bij AMD niet roken.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens, ik meen me nu te herinneren dat AMD het eerder over 10% verbetering had, waarvan een kleiner deel door IPC... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
oops verkeerd topic

[ Voor 95% gewijzigd door WietKop op 15-06-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:58
-EDIT: nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door hoipimniet op 15-06-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
die ipc verbeteringen die tom gemeten had was mbt tot 2 geteste applicaties. Dus het gemiddelde kan wel nog wat lager liggen.

Dat gezegd zijnde is trinity 5800K >15% sneller gemiddeld dan de 3850... terwijl de FX4100 maar paar % beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Fx4100 is wel iets lager geklokt dus daar gaat al een klein verschil heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik heb hier een Asrock 880G extreme3 moederbord die ondersteuning heeft voor Bulldozer. zou dit moederbord ook ondersteuning voor Piledriver krijgen ?

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dat is toch een AM3 moederbord? (wit socket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ja het is een AM3 socket, dus geen AM3+. De Bulldozers passen er fysiek in en worden ook ondersteund dmv een bios update. Nu ben ik benieuwd of een Piledriver ook zou passen, want zoveel word er niet veranderd neem ik aan. Geheugen zou op dit moederbord ook geen probleem zijn, want hij ondersteund met een Bulldozer gewoon 1866mhz ram.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleInvitro
  • Laatst online: 15-03-2022
Mosin schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:42:
Ja het is een AM3 socket, dus geen AM3+. De Bulldozers passen er fysiek in en worden ook ondersteund dmv een bios update. Nu ben ik benieuwd of een Piledriver ook zou passen, want zoveel word er niet veranderd neem ik aan. Geheugen zou op dit moederbord ook geen probleem zijn, want hij ondersteund met een Bulldozer gewoon 1866mhz ram.
Je hebt gelijk, een normale AsRock 880G Extreme 3 ondersteunt de Bulldozer Processors sinds de nieuwe Bios 2.10. Ik zat zelf te twijfelen omdat ze de 880G Extreme 3 Rev. 2 hadden die enkel deze CPU's ondersteunde. Leuke om het te weten omdat ik zo een mobo'tje liggen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Mosin schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:42:
Ja het is een AM3 socket, dus geen AM3+. De Bulldozers passen er fysiek in en worden ook ondersteund dmv een bios update.
AM3+ processoren passen niet op socket AM3 hoor.

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/newsimages/Item16616/AM3vsAM3Plus.jpg

Mhhh, dat is althans de regel. Als ik iets verder zoek blijken de bulldozer cpu's dus 938 pinnetjes te beschikken? In feite is het dan gewoon een AM3 processor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
Een ander fysiek verschil is dat de pinnen van am3+ socket wat dikker zijn dan die van een am3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Hier een systeem met een crosshair iv en dat is een AM3 socket. http://nl.hardware.info/usersystemen/17239/chilling
Dit systeem heeft een Bulldozer, dus blijkbaar past hij wel.

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op maandag 18 juni 2012 @ 18:31:
[...]

AM3+ processoren passen niet op socket AM3 hoor.

[afbeelding]

Mhhh, dat is althans de regel. Als ik iets verder zoek blijken de bulldozer cpu's dus 938 pinnetjes te beschikken? In feite is het dan gewoon een AM3 processor :P
Past prima en je bekijkt nu alleen de sockets op het moederbord als de CPU nu gewoon minder pinnen heeft kan het prima. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
Ik heb zelf een bulldozer dus op am3 dus ik weet wel dat hij past. De Am3+ kan gewoon hogere stromen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
-The_Mask- schreef op maandag 18 juni 2012 @ 18:58:
[...]

Past prima en je bekijkt nu alleen de sockets op het moederbord als de CPU nu gewoon minder pinnen heeft kan het prima. ;)
Ja precies. Maar de bulldozer cpu's zijn socket AM3+ dus dan zou je 939 pinnen verwachten ipv 938. Maar dit is alleen maar mooi meegenomen natuurlijk :) Er is ook altijd gezegd dat Bulldozer niet backwards compatible was met socket AM3, maar dat blijkt dus niet op te gaan. Als de BIOS het ondersteunt ben je er al :)

Piledriver zal dan wel het extra pinnetje krijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefanovic45 op 19-06-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
StefanvanGelder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:06:
[...]

Ja precies. Maar de bulldozer cpu's zijn socket AM3+ dus dan zou je 939 pinnen verwachten ipv 938. Maar dit is alleen maar mooi meegenomen natuurlijk :) Er is ook altijd gezegd dat Bulldozer niet backwards compatible was met socket AM3, maar dat blijkt dus niet op te gaan. Als de BIOS het ondersteunt ben je er al :)

Piledriver zal dan wel het extra pinnetje krijgen?
Het is al een tijdje geleden dat de berichten over wel of geen AM3+ langs kwamen, maar volgens mij was het de bedoeling dat BD op AM3 zou werken, maar lukte dat net niet omdat ze meer pinnen moesten aansturen voor powermanagement functie's. Het 800 chipset schoot dus te kort.

Maar omdat MB fabrikanten, om het unlocken van core's mogelijk te maken, toch al extra hardware aanbrachten om pinnen op de CPU aan te sturen, konden ze die hardware ook gebruiken om de tekortkomingen van de 800 chipset op te heffen.
Uiteindelijk kunnen de meeste MB's met core-unlock dus BD draaien na een BIOS update.

Waarom AMD dan wel een AM3+ socket heeft, maar dat niet hanteert op de CPU zelf is dan weer een raadsel, maar ik gok er op dat ze te laat er achter kwamen dat het met het 800 chipset niet ging lukken.

Of Piledriver een extra pin krijgt is ook nog maar de vraag.
Als Piledriver iets gebruikt uit de 900chipset, of als AMD het voor de duidelijkheid naar de consument toe alleen wil combineren met AM3+ borden, of als OEMs liever hebben dat mensen nieuwe borden kopen, dan krijgt hij een extra pin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit: excuus, verkeerde post!

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 251563 op 20-06-2012 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik zat eens naar dit te kijken: http://www.tomshardware.c...athlon-l3-cache,2416.html
Het verschil tussen de athlon en de phenom II serie. Het enigste wat verschilt is de L3 cache. Ik vroeg me af wat het werkelijk nou scheelt en dat is vrij weinig. Dus eigenlijk als je trinity al tegenover bulldozer zou zetten, dan zie je dus eigenlijk al een groot deel van de prestaties ?, want bij de athlon en phenom II serie scheelt het geen zak. Dus is het nu ook zo dat het bij bulldozer geen zak uitmaakt of heeft het te maken met een andere architectuur ?

Ѫа$тёя чѳця аят

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Athlon II en Phenom II zijn dezelfde architectuur met verschillende hoeveelheden cache, Bulldozer en Trinity zijn veel meer verschillend. Trinity heeft een gpu erbij, een iets modernere architectuur, maar minder cores en lagere klok. De twee overlappen nauwelijks.

Overigens, Intel doet in feite hetzelfde met Sandy Bridge-E ('oudere' architectuur, veel cores, geen gpu) in de high end/server markt vs Ivy Bridge (nieuwe arch, minder cores, met gpu) in de mainstream.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 26-06-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

De L3 cache van de Phenom 2 had het meest baat bij games en dergelijke, waarvan de main loop van de machinecode uit de executable mooi in de cache van de CPU past, waardoor die minder moet swappen met het RAM-geheugen. Het maakt veel minder uit tijdens de verwerking van veel data mbv simpele logica, zoals het encoden van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat verschilt dit met de huidige C-serie eigenlijk? Gewoon een nieuwe iets zuiniger stepping, of ook een die-shrink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Er verschilt niks behalve dat ze nu waarschijnlijk ook met moederbordjes komen die meer aansluiten bij het geen waar dit op gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Op zich geen slechte move, Intel heeft hun embedded Atom lijn niet meegenomen in de laatste die-shrink, en heeft nu alleen de CE4100 - dat is een 3 jaar oud fossiel op 45nm.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 27-06-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De cpu's zitten ook al in diverse thin clients :) Ik heb hier een HP T610 en Wyse Z90 liggen met beide een G-T56N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Intel had geen die shrink nodig om te kunnen concurreren.
StefanvanGelder schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:56:
De cpu's APUs zitten ook al in diverse thin clients :) Ik heb hier een HP T610 en Wyse Z90 liggen met beide een G-T56N.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
madmaxnl schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:11:
Intel had geen die shrink nodig om te kunnen concurreren.
Nou ja, tis niet alsof de CE-serie zo'n laaiend succes was, maar idd, ten opzichte van Geode... Blijft toch een beetje een niche markt, de N-serie (netbooks) is waar de volumes zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 27-06-2012 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115433

Eindelijk weer iets nieuws over Piledriver http://translate.google.n...E4%BB%A5%E4%B8%8A&act=url

Als het klopt 4 ghz cpu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Zo'n soort bericht stond een paar dagen geleden ook op Fudzilla... Het lijkt meer giswerk dan dat het berust is op betrouwbare bronnen. Je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat de piledriver core op iets hogere kloksnelheid draaien en een iets opgehoogd nummertje hebben in de FX-reeks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alles blijft giswerk tot dat het product uitkomt , AMD laat niets meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Lijkt me een heel verstandige strategie. Het is geen geheim dat AMD veel kritiek van OEMs heeft gekregen op te vroege launches waarna productieproblemen voor uitstel van levering leiden, de soepele launch van Llano laptops is daardoor in de soep gelopen. Als AMD hun chips gewoon pas presenteert als ze ook leverbaar zijn kunnen ze zich in elk geval positief onderscheiden van de ARM fabrikanten, want daar zijn productieproblemen en papieren launches de laatste tijd schering en inslag. Liever dat de OEMs tegen Qualcomm schelden dan tegen AMD :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 28-06-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-07 19:09
SMT (Simultaneous Multi-Threading) onderweg bij AMD?
(ter herinnering: werknemers posten wel vaker dingen die nog niet publiek zijn gemaakt, zie deze oude steamroller post)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ls6D.jpg

En nee, niet te verwarren met CMT (Cluster-based Multi-Threading), want dat doet 'AMD' zelf ook niet, en zeker een veteraan in CPU design niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Plaatje laat toch juist zien dat AMD wel inzet op CMT, alhoewel het plaatje wel uit 2005 dateert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een plaatje uit 2005 met werkervaring van een jaar later, welke dan nog 6 jaar door gaat?
Dan is er ook weinig veranderd bij hem de laatste jaren volgens jouw.
http://www.linkedin.com/in/chitreshnarasimhaiah

Zet jij ook altijd in je CV de werkervaring van je toekomstige 10 jaar als je gaat solliciteren?

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 28-06-2012 20:17 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
???

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 28-06-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-07 19:09
madmaxnl schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 20:02:
Plaatje laat toch juist zien dat AMD wel inzet op CMT, alhoewel het plaatje wel uit 2005 dateert.
Ik doelde meer op de verwarring tussen de termen CMT en SMT. Sommigen scheren het haast over één kam. Maar AMD zeker niet, anders maken ze het verschil niet zo duidelijk zoals te zien op dat plaatje (vandaar de link naar die slide uit 2005). Dus als ergens de term SMT voorbij komt drijven, bedoelen ze niet stiekem CMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EaS schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 19:18:
SMT (Simultaneous Multi-Threading) onderweg bij AMD?
(ter herinnering: werknemers posten wel vaker dingen die nog niet publiek zijn gemaakt, zie deze oude steamroller post)

[afbeelding]

En nee, niet te verwarren met CMT (Cluster-based Multi-Threading), want dat doet 'AMD' zelf ook niet, en zeker een veteraan in CPU design niet.
Misschien bedoelt hij simpelweg de SMT techniek die AMD inzet voor de Bulldozer FPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Ik las he vanmorgen. Best Interessant. meer dan 10% hogere clocks + de voordelen van de nieuwe architectuur. Bij elkaar zou dat toch een 10-25% kunnen schelen. Dan komen ze toch wel weer eens stukje dichter bij Intel. En kunnen ze eindelijk de oude X6 verslaan.

Ik hoop dat deze nog op de huidige AM3+ borden gaat werken. Als je de naam zo ziet zou je zeggen van wel.
Ik ben ook erg benieuwd naar het verbruik. Hebben ze het hele power budget gebruikt om die clocks te verhogen. Of is het verbruik tov de 8150 iets gedaalt? De reviews zuleln het wel laten zien. Ik ben erg benieuwd wat deze chip gaat doen. Helaas moeten we nog een paar maanden wachten.

Voor mensen met een X6 zou dit nog wel eens een interessante cpu kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 05-07-2012 08:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.semiaccurate.c...hp?p=165289&postcount=205

Als het zo is dat het dicht bij gaat komen wordt het interessant, nu alleen de prijs nog. Ik had tussendoor ook nog wel eens gekeken naar de prijzen van de 990fx bordjes en sommige zijn wel gunstig maar de top is nog steeds wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Anoniem: 115433 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:47:
http://www.semiaccurate.c...hp?p=165289&postcount=205

Als het zo is dat het dicht bij gaat komen wordt het interessant, nu alleen de prijs nog. Ik had tussendoor ook nog wel eens gekeken naar de prijzen van de 990fx bordjes en sommige zijn wel gunstig maar de top is nog steeds wel prijzig.
Turbo zou volgens mij 4.2GHz zijn. Maar goed het blijft nog steeds interessant. Daarnaast hoef je geen 990FX bord te hebben voor zo'n CPU. Het kan ook met iets simpelers.

Mijn broer heeft nog een ouder 890FX bord die wilde eerst naar BD maar toen het tegen viel heeft hij dat niet gedaan. En naar intel overstappen is ook duur want je moet dan ook een nieuw bord kopen + alles is duurder.
Dit is wellicht de ideale upgrade voordat hij de rest ook weer moet vervangen. Kan hij wellicht weer een jaar 2 vooruit :) Nu maar hopen dat de prestaties dan eindelijk richting de SB cpu's gaan. IB is imo nog wat te hoog gegrepen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nu maar hopen dat de prestaties dan eindelijk richting de SB cpu's gaan. IB is imo nog wat te hoog gegrepen.
AMD moet dan wel vaart maken met Vishera, want Haswell-EP duurt ook niet lang meer. Als ze hem dit najaar (leverbaar!) de deur uit krijgen dan zou het super zijn, wordt het Q1-13 dan houdt AMD niet veel tijd meer over.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 05-07-2012 12:37 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.