Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jornzor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16-12 10:21
ahaa, maar de vorige keer was die ongeveer net zo vol dus beetje vreemd. Enige wat ik heb gedaan is hem op een andere sata controller gezet, toen index gedraaid en toen haalde ik 7.7 en toen weer terug gezet op de sata controller waar die altijd op zat. En op die haalt die nu 7.5, waar die eerst 7.9 haalde dus nog geen week geleden.

AMD FX 8120 ~4.5GHZ, Asus Crosshair Formula V, Corsair 8GB 1866 Vengeance LP , ATI Radeon 5870 1GB Crossifre, WD Caviar Black 1TB + WD Green 2TB, Corsair Force 3 GT 60GB Corsair Obsidian 650D, Coolermaster M700 700W, Corsair H110

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 08:39

Camacha

Enfant terrible.

Als je tijdelijk op een andere controller hebt gedraaid kan het dat je even zonder TRIM hebt gezeten. Als het goed is trekken je scores na verloop van tijd dan weer bij.

Terrible infant.

• Jornzor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16-12 10:21
ok, ik hou het even in de gaten. Bedankt!

AMD FX 8120 ~4.5GHZ, Asus Crosshair Formula V, Corsair 8GB 1866 Vengeance LP , ATI Radeon 5870 1GB Crossifre, WD Caviar Black 1TB + WD Green 2TB, Corsair Force 3 GT 60GB Corsair Obsidian 650D, Coolermaster M700 700W, Corsair H110

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 02:55
I know... een dvd brander is geen SSD :) maar ik heb geen vertrouw meer in het merk ondanks de goede service van PleXtor (maar ja, daar betaal je dan ook genoeg voor)

Ik zou in ieder geval niemand aanraden om een PleXtor SSD te kopen

• 195780
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-04-2013
Op verzoek verwijderd.

• YouriF
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-05-2013
Ik heb vandaag mijn Samsung 830 128GB binnengekregen.
Nu heb ik een vraag over het aansluiten (het zal wel een domme vraag zijn)
Bij de SSD zittten 2 kabels, 1 voor naar je moederbord, en 1 met een molex aansluiting (voor de voeding), maar als ik die die aansluit gaat de SSD volgens mij helemaal niet aan, de computer 'ziet' hem ook niet. Ik heb nog een kabel waarmee de HDD en de diskdrive zijn aangesloten liggen, moet de SSD hier niet mee worden aangesloten?

YouriF wijzigde deze reactie 29-03-2012 20:14 (13%)

• tony_clifton
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-05 13:24
Ik zit mij al een tijd in te lezen omdat ik hier de onderdelen heb liggen voor een computer met een SSD. Ga 'm dit weekend ofzo in elkaar zetten.

Alleen; wat is nu 'de waarheid'? Ik lees hier dat je eerst in Windows AHCI moet aanzetten, op Zdnet staat dat 't eerst in 't bios moet.

Ook deze site zegt Windows; http://thessdreview.com/s...ssd-optimization-guide-2/

Is dat een beetje een betrouwbare wat betreft de tweaks die er staan?
Omdat volgens Zdnet AHCI eerst aan moet voor je Windows installeert of anders kan je nooit optimale performance hebben... Zou dat scenario liefst vermijden natuurlijk :)

tony_clifton wijzigde deze reactie 29-03-2012 20:00 (4%)

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:44
quote:
tony_clifton schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:00:
Ik zit mij al een tijd in te lezen omdat ik hier de onderdelen heb liggen voor een computer met een SSD. Ga 'm dit weekend ofzo in elkaar zetten.

Alleen; wat is nu 'de waarheid'? Ik lees hier dat je eerst in Windows AHCI moet aanzetten, op Zdnet staat dat 't eerst in 't bios moet.

Ook deze site zegt Windows; http://thessdreview.com/s...ssd-optimization-guide-2/

Is dat een beetje een betrouwbare wat betreft de tweaks die er staan?
Omdat volgens Zdnet AHCI eerst aan moet voor je Windows installeert of anders kan je nooit optimale performance hebben... Zou dat scenario liefst vermijden natuurlijk :)
Zet voor je windows installeert in je bios de ahci mode aan. Windows detecteert dit dan zelf bij de installatie en je bent klaar.

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-12 16:28
Vandaag mijn SSD ontvangen, en vanavond gelijk maar geinstalleerd:

http://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/Small.jpg
Klikbaar uiteraard :)

Volgens mij nette scores in combinatie met een Intel I3 530, 8 GB geheugen en een Crucial M4 128GB op Sata2...

Chieftec | HTPC | Canon EOS 400D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 100mm f/2.8 | Samsung LE32B650 | Onkyo TX-SR 508 | A 102 HCS 5.1

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Inmiddels Crucial M4 64 installt, zo te zien staat de bootmanager op de HDD nog steeds, niet echt de bedoeling.
Verder zit de M4 op de sata3 port (de 2e), en de scores in As zijn zoals verwacht, verder is de UDMA mode, mode 5, maar geloof niet dat dat wat uitmaakt, hij staat in bios op ahci, en As geeft ook aan dat die msahci gebruikt.
Nu het zorgelijke: mijn geluid stottert soms, als er van de schijf gelezen/geschreven(?) wordt. Fw is 0009, upgraden doe ik later wel.

Sjah wijzigde deze reactie 29-03-2012 20:14 (13%)

Specs

• Mauz1978
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-12 17:34

Mauz1978

Console War Veteran

quote:
YouriF schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:50:
Ik heb vandaag mijn Samsung 830 128GB binnengekregen.
Nu heb ik een vraag over het aansluiten (het zal wel een domme vraag zijn)
Bij de SSD zittten 2 kabels, 1 voor naar je moederbord, en 1 met een molex aansluiting (voor de voeding), maar als ik die die aansluit gaat de SSD volgens mij helemaal niet aan, de computer 'ziet' hem ook niet. Ik heb nog een kabel waarmee de HDD en de diskdrive zijn aangesloten liggen, moet de SSD hier niet mee worden aangesloten?
Probeer eens of de SSD wel aangaat via de aansluitingen van de HDD (ook de plek van de HDD, dus HDD eruit, SSD op zijn plek). Als ie dan aan gaat ligt het iig niet aan je kaart. Het kan heel makkelijk dat je voeding geen kabel over heeft of dat je een van de kabeltjes prio moet geven aan je SSD.

Mauz1978 wijzigde deze reactie 29-03-2012 20:37 (3%)

This signature has been intentionally left blank

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12 06:05
Het is gelukt de intel toolbox in w8 aan de praat te krijgen en zo te zien staat de nog prefetch aan :)

http://i.imgur.com/Jowm8.png

• YouriF
Hit is me gelukt om mijn Samsung 830 128gb aan te sluiten en windows er op te zetten. De ssd is nu de c-schijf geworden, mijn oude harde schijf is nu de d-schijf geworden. Op mijn oude harde schijf staan nog veel documenten/foto's etc. Hoe kan ik er voor zorgen dat als ik bijvoorbeeld naar mijn documenten ga, ik niet in de documenten van de ssd kom, maar in de documenten van de oude hdd.

specs:
Windows 7 Ultimat 64bit
Asus M5A78L/USB3
Radeon HD 6870
OCZ modxstream pro 600W

• dCY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-12 14:27
Weet iemand hoe de fabrieks garantie procedure in nederland gaat bij Crucial?

Ik zit hier met een dode SSD (Crucial m4 64GB), nog geen 6 maanden oud.

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02:26
quote:
YouriF schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:14:
Hoe kan ik er voor zorgen dat als ik bijvoorbeeld naar mijn documenten ga, ik niet in de documenten van de ssd kom, maar in de documenten van de oude hdd.
Je kan toch met rechts-klikken op je mijn documenten/plaatjes map daarvan de Eigenschappen kiezen?

Nickname does not reflect reality

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-12 17:51

Swordlord

Act first, think never

quote:
dCY schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:21:
Weet iemand hoe de fabrieks garantie procedure in nederland gaat bij Crucial?

Ik zit hier met een dode SSD (Crucial m4 64GB), nog geen 6 maanden oud.
Ga naar de winkel met dat ding en niet naar Crucial, je hebt niks met Crucial te maken nou...

Je heb een overeenkomst met de winkel, dat zij zorgen voor een deugdelijk product. Hun moeten ook de garantie afhandeling doen voor je. Dus meld de drive als RMA bij de winkel

Swordlord wijzigde deze reactie 30-03-2012 13:54 (23%)

• dCY
  • Laatst online: 19-12 14:27
quote:
Swordlord schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:49:
[...]

Ga naar de winkel met dat ding en niet naar Crucial, je hebt niks met Crucial te maken nou...

Je heb een overeenkomst met de winkel, dat zij zorgen voor een deugdelijk product. Hun moeten ook de garantie afhandeling doen voor je. Dus meld de drive als RMA bij de winkel
Thx, ik ga langs de winkel, hopelijk is het geen fuzz om een RMA te krijgen. (MyCom)

• YouriF
quote:
Brad Pitt schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:47:
[...]

Je kan toch met rechts-klikken op je mijn documenten/plaatjes map daarvan de Eigenschappen kiezen?
Het is gelukt! Je kan gewoon aangeven naar welke locatie hij gaat als je op documenten klikt :)

Ik heb wel weer een andere vraag:
Hoe verwijder je de oude windows en program files map van je oude HDD? Als ik hem gewoon verwijder krijg ik steeds een melding dat ik geen permissie heb om veranderingen aan die map aan te brengen. Of is het makkelijker om eerst de bestanden die ik wil houden even over te zetten op een externe HDD, en dan de oude hdd gewoon helemaal leeg te maken?

YouriF wijzigde deze reactie 30-03-2012 14:23 (12%)

• Mauz1978
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-12 17:34

Mauz1978

Console War Veteran

quote:
YouriF schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:15:
[...]

Het is gelukt! Je kan gewoon aangeven naar welke locatie hij gaat als je op documenten klikt :)

Ik heb wel weer een andere vraag:
Hoe verwijder je de oude windows en program files map van je oude HDD? Als ik hem gewoon verwijder krijg ik steeds een melding dat ik geen permissie heb om veranderingen aan die map aan te brengen
Die handelingen uitvoeren als administrator en je kunt alles lekker wissen.

This signature has been intentionally left blank

• YouriF
quote:
Mauz1978 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:23:
[...]

Die handelingen uitvoeren als administrator en je kunt alles lekker wissen.
nee er staat dat ik door TrustInstaller gemachtigd moet zijn

EDIT: opgelost: heb heel mn schijf leeggemaakt met killdisk :P

YouriF wijzigde deze reactie 31-03-2012 20:53 (11%)

• Snowdog
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03:10
Heb ook een SSD-tje gekocht , hij boot iig lekker vlot.
Kwam tot deze benchies:

http://i42.tinypic.com/29z2dlu.png

en

http://i44.tinypic.com/alrodv.png

De laatste waarden lijken allemaal een beetje laag, maar geen idee of dat hoort bij plextors of dat ik gewoon iets verkeerd heb gedaan :P nog niet echt vergelijkingsmateriaal bekeken mjah either way, snap wel dat veel mensen positief zijn over ssd's iig .. binnenkort deze topics maar eens een beetje doorspitten...

• contrast
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online
Vanmiddag mijn SSD (Crucial M4 128GB) ontvangen en een verse Windows 7 geÔnstalleerd.
Hieronder de benchmarks, niet verkeerd volgens mij :)

http://i41.tinypic.com/14dk955.jpg

http://i41.tinypic.com/qx1hd3.jpg

contrast wijzigde deze reactie 01-04-2012 02:00 (13%)

if you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Gandalf
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-12 21:28
quote:
Gandalf schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:52:
[...]

Darkstone bedankt voor je antwoord.
Ik ben zeer tevreden met mijn Samsung SSD maar was gewoon benieuwd naar waar het verschil vandaan kwam..
Van de 2 vermelde tweaks lijkt me die van JJB de meest veilige en die ga ik zeker uitproberen.
Het resultaat van JJB's tweak:
http://forum.notebookrevi...5-chipsets-jjb-tweak.html
Voor:
http://img1.uploadplaatjes.nl/20120401/501769.png
Na:
http://img1.uploadplaatjes.nl/20120401/501758.png

Gandalf wijzigde deze reactie 01-04-2012 16:22 (10%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
Neem aan dat je dus ook een chipset hebt uit die serie en jah de sata controller is wat luier als het systeem idle is...
Maar het enige dat je nu hebt gedaan is gewoon voorkomen dat bij idle, de sata-controller ook helemaal idle gaat, dus als je geen zak aan het uitvoeren bent wilt hij volle performance geven.

Maar stel je dit scenario eventjes voor zoals die chipsets reageren...
Je doet niks, dan is er ook geen performance nodig dan doet sata-controller rustig (dit zie je in de benchmarks).
Maar je start een programma nou op, CPU komt van zen gat af, omdat CPU van zen gat af komt, komt de sata-controller ook van zijn gat af.
Klaar... zit je op de zelfde performance als dat je de tweak zou toepassen...

Maar goed...
Leuk en aardig al die tweaks... Maar het is veel werk voor iets dat je nooit zal merken...
Ik heb dit al hoog en laag uitgeprobeerd met mijn Kingston V+100 en HyperX. Maar dan middels een andere methode: Gewoon zorgen dat de CPU niet in idle state gaat uberhaupt.

Maar er is gewoon geen real life verschil, ook niet in het kopiŽren van bestanden of load times van games etc...
Want de CPU is van zijn gat af, zodra je ook maar iets uitvreet met je PC... Dus de performance is gelijk aan met tweaks.

Mijn mening over ssd "performance"tweaks :
Het is alleen leuk als je geil bent op benchmark cijfertjes...

Swordlord wijzigde deze reactie 01-04-2012 16:54 (3%)

• Sjah
Ik heb toch wel een foutje gemaakt, gevalletje van half blind kopen. Een M4, die beslissing is goed nog steeds, maar 64GB, had niet stilgestaan dat die wel veel sneller is dan mijn Vertex2, maar dat het schrijven nog steeds niet om te juichen is. Nouja om dat te hebben moet je eigenlijk 256GB halen, maar 1: dat is te duur en 2: absoluut niet nodig die ruimte.
En een 128 GB had ik ook zonde van het geld gevonden, maar of ik nu zo blij ben met wat ik nu heb, ja het is sneller maar niet echt veel, maar ach..... duur was het niet. ;)

Specs

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Samsung 830 is 1 van de snelste SSD's als het komt op write specificaties.
Zelfs de 64 GB versie doet een slordige 160-170 MB/s schrijven.

Misschien had je die beter kunnen nemen.

• Sjah
Was een wachttijd van kleine week, vandaar dat die M4 het werd. Maar achteraf, als ik mij echt had ingelezen, dan wel ja.

hebben jullie dat nou ook, dat je gelijk kijkt of in de 64/128Gb SSD als je hem openmaakt, niet per ongeluk een 512 inzit? :)

Sjah wijzigde deze reactie 01-04-2012 18:14 (36%)

Specs

• Brainstorm84
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03-07 16:38
Beste Tweakers,

Ik heb een hopelijk makkelijk te beantwoorden vraag waar ik door de bomen in het bos geen duidelijk antwoord kon vinden sorry!

Ben aan het nadenken om een SSD te kopen voor mijn systeem maar nu lees ik bijna overal redelijk negatieve verhalen kwa snelheden etc... maar voor mij is op het moment de belangrijkste vraag:

"Maakt het uit of je een AMD of Intel systeem hebt als je een SSD wil gaan gebruiken en zo ja, waarom?"

Op het moment draai ik: ASUS M5A97 Pro (AMD 970 Chipset) met een AMD Phenom II X4 965 BE (4x 3200Mhz) en 16 GB Kingston HyperX DDR3 - 1600

Alvast heel erg bedankt!

Mvg, Mike

• madmaxnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03:57
quote:
Swordlord schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:51:

Mijn mening over ssd "performance"tweaks :
Het is alleen leuk als je geil bent op benchmark cijfertjes...
offtopic:
Zoiets kun je bij alles zeggen. Mijn mening over overclocken... Mijn mening over Intel... Mijn mening over Google Chrome... Deze dingen kunnen allen met 'het is alleen leuk als je geil bent op benchmark cijfertjes' beantwoord worden...

Acer Aspire V3-371HV: 13,3" FHD Matt • 2GHz Intel Core i3-4158U (28W TDP) • 2x4GB Kingston HyperX Impact DDRL3 1600Mhz CL9.0 • 120GB Kingston SSD • Intel Iris Graphics 5100 (GT3)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
madmaxnl schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Zoiets kun je bij alles zeggen. Mijn mening over overclocken... Mijn mening over Intel... Mijn mening over Google Chrome... Deze dingen kunnen allen met 'het is alleen leuk als je geil bent op benchmark cijfertjes' beantwoord worden...
Je heb meetbare verschillen in praktijk en meetbare verschillen in synthetische benchmarks.

SSD tweaken valt onder synthetische benchmark verschillen die je niet merkt. Het overclocken van een CPU of videokaart zijn real life performance verschillen en die merk je gewoon...

• Gandalf
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-12 21:28
quote:
Swordlord schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:37:
[...]

Je heb meetbare verschillen in praktijk en meetbare verschillen in synthetische benchmarks.

SSD tweaken valt onder synthetische benchmark verschillen die je niet merkt. Het overclocken van een CPU of videokaart zijn real life performance verschillen en die merk je gewoon...
Het is een feit dat een SSD van zich zelf al zo snel is dat tweaks nauwelijks nog iets zullen uitmaken.

In dit geval ging het erom dat mijn waarden lager waren dan die van een ander met een Samsung 830 aan een SATA 2 controller. De reden is dus de chipset. Met een relatief eenvoudige en ongevaarlijke tweak krijg je de waardes weer op een vergelijkbaar niveau. Volgens mij is daar weinig mis mee. Of je het nu in de praktijk merkt of niet, ik haal graag het maximaal mogelijke uit mijn aanschaf. Ik heb hierdoor in ieder geval weer 6 seconden van mijn boot tijd afgehaald en dat is zeer prettig met een ongeduldige echtgenote ;)

• Lounge Deluxe
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Lounge Deluxe

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
Brainstorm84 schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:28:
[...] Ben aan het nadenken om een SSD te kopen voor mijn systeem maar nu lees ik bijna overal redelijk negatieve verhalen kwa snelheden etc...
:?
quote:
Brainstorm84 schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:28:
"Maakt het uit of je een AMD of Intel systeem hebt als je een SSD wil gaan gebruiken en zo ja, waarom?"
Nee.

MacBook Pro unibody 17", 2.93Ghz, 8GB, Samsung 830 512GB SSD & MacBook Air 1.8Ghz, 64GB SSD

• .joepiedepoepie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 19:08
quote:
Ik denk dat hij het heeft over de snelheden die de fabrikant opgeeft en de snelheden die daadwerkelijk behaald worden.

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04 01:01

Darkstone

Het kan altijd sneller.

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• CapTVK
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik heb inmiddels een M4 in mijn laptop gezet en gelijk een clean install gedaan met een oude hd als data drive. Heerlijk dat ie zo snel opstart als je nog bezig bent drivers te installeren. Maar nu kijk ik nog een beetje wat er getweakt moet worden. Wat zijn nog handige tweaks op moderne SSd's? Win7 zet standaard al de meeste dingen goed voor een SSD en een pagefile kan je beter maar gewoon op de SSD laten staan heb ik begrepen.

Waar ik wel mee zit is Hibernation-mode. Ik heb begrepen dat Win7 dan je RAM wegschrijft naar je schijf. Nu heb ik nu nog 4gb RAM maar ik wil dat nog wel uitbreiden. Met 16gb zou dat betekenen dat je toch 16 gb moet reserveren. Dat vind ik toch wel veel ruimte die je daardoor kwijt raakt. Wat is de ervaring van andere laptop gebruikers op dit punt?

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
quote:
[b][message=37978548,noline]Maar nu kijk ik nog een beetje wat er getweakt moet worden. Wat zijn nog handige tweaks op moderne SSd's? Win7 zet standaard al de meeste dingen goed voor een SSD en een pagefile kan je beter maar gewoon op de SSD laten staan heb ik begrepen.
Ik begreep juist dat je die nauwelijks nog nodig hebt, zeker niet als je voldoende geheugen hebt (8 Gb of meer). Lees de heldere uitleg van Cipher maar eens. Ik heb mijn pagefile op 0 gezet en merk geen verschil.

• Sjah
@CapTVK:Is er geen manier om die hibernate ruimte op een ander dan C: te krijgen?

Sjah wijzigde deze reactie 03-04-2012 12:04 (5%)

Specs

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Ik gebruik gewoon altijd sleep. Met een SSD is het verschil tussen uitschakelen en hibernate niet enorm significant. En mijn computer doet het lang genoeg in sleep om met kritieke acculading een stopcontact te vinden. Zolang je geen sony hebt met battery leak onzin, zou dat geen probleem moeten opleveren.

• CapTVK
quote:
Sjah schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:04:
@CapTVK:Is er geen manier om die hibernate ruimte op een ander dan C: te krijgen?
Van wat ik begrepen heb staat het Hibernate-bestand, als het wordt aangemaakt, altijd op de C: partitie (Hiberfil.sys). Verplaatsen naar een andere schijf gaat blijkbaar niet zo gemakkelijk omdat het met de bootloader te maken heeft. Tenminste, na wat googlen komt ik niet snel een manier tegen waarop.

Maar in principe is de hibernate gemakkelijk uit te schakelen via CMD of bij configuratie-energiebeheer onder advanced settings. Het is ook maar hoe je je laptop gaat gebruiken. Als je een keer je laptop op battery nachts aan laat staan maar toch weer gelijk aan de slag wil waar je was gebleven kan het nuttig zijn. Maar als je aan sleep mode al genoeg hebt heb je niet echt nodig.

Command voor hibernate uitschakelen staat hier (hiberfil.sys wordt dan ook verwijderd)
code:
1
powercfg /hibernate off

Al lijkt het zo te zijn dat op Win7 hibernate al standaard wordt uitgeschakeld voor SSD's. Ik heb op mijn laptop ieder geval nog geen Hiberfil.sys bestand gezien. Al staat de hibernate functie nog wel aan op dit moment. Maar ik zal eens zien of ie hem alsnog aanmaakt. Daarmee kom ik eigenlijk weer een beetje terug op mijn vraag of het vandaag de dag nog echt nodig is om een SSD te tweaken. Win7 doet standaard al het meeste werk voor je zo te zien.

CapTVK wijzigde deze reactie 03-04-2012 14:52 (3%)
Reden: link naar msdn artikel SSD op Win7 toegevoegd

• CapTVK
Dat verklaart waarom we sinds een week of twee opeens tegen de 1 Gb/ § grens aanhikken.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
Ookwel...
Intel komt ook aanzetten met een Sandforce asynchroon drive...

zucht... |:(

Edit:

25 nm Toggle mode nand kan ook nog, who knows...
Gezien de specs & prijzen namelijk vergelijkbaar met de Sandisk Extreme SSD zijn en deze gebruikt sandisk Toggle nand en heeft een bijna 1§/GB prijs.

Maar mijn vermoeden gaat toch uit naar Asynchroon nand... :r

Gezien met toggle nand Intel zichzelf in de vingers zou gaan snijden, want de Sandisk Extreme komt in de buurt van de Intel 520.
Sandisk Extreme 240 GB review

Swordlord wijzigde deze reactie 03-04-2012 16:12 (128%)

• DarkScorpion
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 02:18
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Vertex 3 Max iops.
Nou heb ik het idee dat ie niet helemaal optimaal draait.

Ik heb hem aangesloten op een X79 moederbord met sata-600 aansluiting.

Hier de resultaten van de benchmarks, iemand enig idee waar het aan kan liggen dat de snelheden niet optimaal zijn?
http://s16.postimage.org/rrdqhqg1d/Capture.jpg

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Weet je zeker dat hij op de sata-600 poort zit?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Intel SSD 313 Series Launched

Opvolger van de 310 caching serie. Bijna dezelfde specs, bijna zelfde prijs. Het enige significante verschil is 25nm SLC vs 34nm SLC.

Darkstone wijzigde deze reactie 03-04-2012 17:17 (34%)

• Convoy
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-12 15:59

Convoy

g44p

quote:
DarkScorpion schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:00:
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Vertex 3 Max iops.
Nou heb ik het idee dat ie niet helemaal optimaal draait.

Ik heb hem aangesloten op een X79 moederbord met sata-600 aansluiting.

Hier de resultaten van de benchmarks, iemand enig idee waar het aan kan liggen dat de snelheden niet optimaal zijn?
[afbeelding]
Lijkt me idd aangesloten op een sata-300, check je aansluitingen anders nog eens goed...

XBOX live | Destiny | Twitch.tv

• DarkScorpion
hij zat idd niet op de juiste poort, de snelheden lijken mij nog steeds laag.
http://s11.postimage.org/d8d99n3q7/Capture.jpg

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

je zit op de Marvell Sata-600 controller (minderwaardige controller).

Plug em nu eens op de Intel sata-600 poort...

Swordlord wijzigde deze reactie 03-04-2012 17:47 (28%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ik had geruchten als eens gehoord... Kingston met toshiba 25 nm toggle nand:

Dit is em dan?
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB

Edit: Jah dus
quote:
HyperX performance at an exceptional price.

Budget-minded gamers and enthusiasts will benefit from the lower price of Kingston's new HyperX 3K SSD. This solid-state drive combines premium 3000 program-erase cycle Toggle NAND with the second-generation SandForce controller.
http://www.kingston.com/en/ssd/hyperx

@hieronder:
Lees start post van dit topic

Swordlord wijzigde deze reactie 03-04-2012 18:18 (48%)

• DarkScorpion
De write performance lijkt me nog steeds laag.
http://s11.postimage.org/hm8ezmr33/Capture.jpg

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Nee hoor. Dat is de normale performance. Als je dacht dat je daadwerkelijk de 500 kon halen, dan zit je ernaast. Er wordt op grote schaal gefraudeerd met de cijfers.

Zie evt productreview: OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB review door Stef602. als je een crucial of samsung schijf had gekocht zou je meer halen dan er op het doosje stond.

Darkstone wijzigde deze reactie 03-04-2012 18:07 (45%)

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-12 12:48
Misschien een stomme vraag, maar ik ben net de trotse eigenaar van een 128gb samsung ssd.
Nu heb ik windows opnieuw geinstalleerd, alleen de extra systeem partitie van 100mb die windows altijd aanmaakt heeft een driveletter toegekend gekregen, ik zie nu 100mb als D:.

Kan ik deze letter toekenning zonder problemen verwijderen?
Ik wil alleen met hardeschijven zien, en die 100mb partitie was in het verleden altijd onzichtbaar.

OPGELOST
Never mind, een van me oude hardeschijven had deze partitie nog aanboord. Die werd herkent en in de nieuwe installatie als D weergegeven :P

thefox154 wijzigde deze reactie 03-04-2012 21:50 (15%)

• jbbrans
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-12 18:59
Ik heb alleen de berichten vanaf 29 maart bekeken, dus als het al eens langs is gekomen; Sorry.

Weet er iemand software waarmee je een standaard ssd als cache voor je hdd kan gebruiken (en dit zonder Z68 moederbord)? En dan natuurlijk wel intelligente software die de meest gebruikte bestanden cached en niet de eerste bestanden op een partitie.

Ik weet dat er speciale caching ssd pakketten zijn van oa crucial (adrenaline), maar volgens mij moet dit gewoon een software pakket zijn en wordt er in de ssd niets geregeld. Het driver/software pakket wat daarbij geleverd wordt (Nvelo Dataplex), is voor alle merken hetzelfde, maar nog niet losstaand te vinden of te koop.

• JayJay
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-12 18:09
Fancycache ?

This is your change , Take it !

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 01:02
quote:
CapTVK schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:41:
Ik heb inmiddels een M4 in mijn laptop gezet en gelijk een clean install gedaan met een oude hd als data drive. Heerlijk dat ie zo snel opstart als je nog bezig bent drivers te installeren. Maar nu kijk ik nog een beetje wat er getweakt moet worden. Wat zijn nog handige tweaks op moderne SSd's? Win7 zet standaard al de meeste dingen goed voor een SSD en een pagefile kan je beter maar gewoon op de SSD laten staan heb ik begrepen.

Waar ik wel mee zit is Hibernation-mode. Ik heb begrepen dat Win7 dan je RAM wegschrijft naar je schijf. Nu heb ik nu nog 4gb RAM maar ik wil dat nog wel uitbreiden. Met 16gb zou dat betekenen dat je toch 16 gb moet reserveren. Dat vind ik toch wel veel ruimte die je daardoor kwijt raakt. Wat is de ervaring van andere laptop gebruikers op dit punt?
Ik heb hem er lekker op laten staan. 10GB ram, en hibernate file op 50% gezet. (Pakt dus 5GB). Ik gebruik hibernation echter weinig, alleen als ie heel lang in standby staat mag ie dat zelf doen. Normaliter is, laptop dicht - shutdown. Is ongeveer net zo snel booten als resuming from hibernate. Maar ach, nog 80Gig vrij, dus als dat ooit volloopt kan hibernate altijd nog uit. Belangrijkste is defrag uitzetten. Bij mij staat de service nog aan, omdat ik ook een hdd aan boord heb. De schedule doet dus alleen de hdd en laat de sdd ongemoeid.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• SAiN ONeZ
  • Laatst online: 23:06

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb een vraagje in dezelfde trent, ik heb een 96Gb Kingston V100+ en heb deze op de sata600 aansluiting zitten, is het verstandiger om de sata300 hiervoor te gebruiken of zou dat niet mogen uitmaken?

Heb de installatie gisteren doorlopen, ging allemaal vrij netjes alleen twijfel ik hier nog even over,
het board is een Maximus IV gene III..?!

Straks nog even de ssd tweaks doorlopen en kan ik gaan testen....
Ook zag ik een 7,2 of 7,3 voor de HDD windows index score, dat een normale score voor een 96Gb Kingston V100+?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | -x- i7 3930K Corsair H100 Asus P9-X79 HD7990 16Gb GSkill Ares 2133mhz DDR3 Samsung 830 256Gb -x- |

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:33
quote:
sain onez schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:20:
Ik heb een vraagje in dezelfde trent, ik heb een 96Gb Kingston V100+ en heb deze op de sata600 aansluiting zitten, is het verstandiger om de sata300 hiervoor te gebruiken of zou dat niet mogen uitmaken?

Heb de installatie gisteren doorlopen, ging allemaal vrij netjes alleen twijfel ik hier nog even over,
het board is een Maximus IV gene III..?!

Straks nog even de ssd tweaks doorlopen en kan ik gaan testen....
Ook zag ik een 7,2 of 7,3 voor de HDD windows index score, dat een normale score voor een 96Gb Kingston V100+?
Sata aansluiting maakt niks uit, sluit hem wel aan op een intel controller en geen Marvell (als je die hebt)

Over de index score, lijkt me redelijk al is daar weinig over te zeggen. In ieder geval beter dan een hdd toch?
Als je zeker wil weten of hij goed draait moet je even een benchmark draaien

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mijn idee ook, alleen als bleek dat het beter op sata300 kon worden aangesloten kon het wat testjes schelen.

Zijn er buiten de (vrij beperkte) tweaks in de FP nog meer optimalisaties door te voeren, of is dat meer trial and error, je hebt ook op dat Seven forum een ssd tweak topic van wel 9 paginas maar dat is volgens mij meer algemene tweaks dan dat het op de SSD betrekking heeft?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | -x- i7 3930K Corsair H100 Asus P9-X79 HD7990 16Gb GSkill Ares 2133mhz DDR3 Samsung 830 256Gb -x- |

• Quad
  • Nu online

Quad

Delivered ✓✓

Wel grappig, je komt bij kennissen die nieuwe pc willen, plemp er een nieuwe naam (SSD) in het gesprek, laat zien hoe snel (voordelen) en legt uit de kosten (prijs/kwaliteit) van het ding.

Gelijk een mooie M4 erbij in de order plus een 750GB HDD voor de opslag en weer een klant erbij die straks geen reden tot klagen heeft dat hij een trage PC zou mogen hebben.

I'm lovin' it :+

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓

• madmaxnl

OCZ Vertex 4 256GB/512GB review

Jammer dat ze de Crucial M4 niet mee hebben genomen in deze test. Wel goed om te zien dat OCZ een sterke SSD neerzet die i.t.t. de SandForce gebaseerde SSD wel goed is met niet comprimeerbare data goed overweg kan.

madmaxnl wijzigde deze reactie 04-04-2012 16:34 (47%)

Acer Aspire V3-371HV: 13,3" FHD Matt • 2GHz Intel Core i3-4158U (28W TDP) • 2x4GB Kingston HyperX Impact DDRL3 1600Mhz CL9.0 • 120GB Kingston SSD • Intel Iris Graphics 5100 (GT3)

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

quote:
Quad schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:29:
Wel grappig, je komt bij kennissen die nieuwe pc willen, plemp er een nieuwe naam (SSD) in het gesprek, laat zien hoe snel (voordelen) en legt uit de kosten (prijs/kwaliteit) van het ding.

Gelijk een mooie M4 erbij in de order plus een 750GB HDD voor de opslag en weer een klant erbij die straks geen reden tot klagen heeft dat hij een trage PC zou mogen hebben.

I'm lovin' it :+
Totdat ie hem volplempt met mallware en dat ding zelfs met een SSD niet vooruit te branden is :+

• Brad Pitt
quote:
sain onez schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:33:
Totdat ie hem volplempt met mallware en dat ding zelfs met een SSD niet vooruit te branden is :+
Mensen met dit soort schermen zijn inderdaad toch niet meer te redden :P

• madmaxnl
quote:
Brad Pitt schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:35:
[...]

Mensen met dit soort schermen zijn inderdaad toch niet meer te redden :P
Er is nog hoop, hij heeft FireFox dus...

• Sjah
5 jaar garantie gaat OCZ geven? ;w

Specs

• madmaxnl
quote:
Sjah schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:38:
Is toch juist goed, dit zegt wel iets over de stabiliteit van de dingen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Delivered ✓✓

quote:
Klinkt veelbelovend :9 .

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓

• Brad Pitt
quote:
5 YEARS WARRANTY!*

* Warranty only valid for the outer casing. Memory and controller are covered for three months only :)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

quote:
madmaxnl schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:32:

OCZ Vertex 4 256GB/512GB review

Jammer dat ze de Crucial M4 niet mee hebben genomen in deze test. Wel goed om te zien dat OCZ een sterke SSD neerzet die i.t.t. de SandForce gebaseerde SSD wel goed is met niet comprimeerbare data goed overweg kan.
Inderdaad.

Ik ben wel redelijk teleurgesteld:
enorm hoog idle verbruik. 15x meer dan de intel 320 met dipm.
random read is matig in de benchmarks, met lage que depth. Dat zie je terug in de light workload benchmark: de intel 320 met z'n 3 jaar oude controller is sneller!
Waarom niet de 128GB versie? De 128 is ongetwijfeld een heel stuk trager met schrijven, en de 64 is er niet eens. Vooralsnog blijven crucial en samsung de beste keuze. Ik ik hem aanraden moeten er toch echt:

real-world benchmarks komen, voor de kleinere grootes
lange termijn betrouwbaarheidscijfers.

• madmaxnl
quote:
Darkstone schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:44:
enorm hoog idle verbruik. 15x meer dan de intel 320 met dipm.
Serieus ? 15 keer niks is niet veel. Een SSD zet je in je desktop, voor een laptop pak je eerder een Seagate Hybrid drive tenzij je geen data hebt. Verbruik van een SSD is een non argument.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Het verbruik van 0.06w vs 1w vind ik wel behoorlijk significant. Een moderne laptop heeft al snel een accuduur van 4 a 5 uur. Dat scheelt dan 20 tot 30 minuten. In een netbook nog 2x zo veel.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb een nieuwe setup van windows gedraait op de Kingston v100+ 96Gb SSD, die hem automatisch op ACHI instelt binnen het bios, nu ben ik de driver cd van het mobo aan het doorlopen, en daarin heb ik de mogelijkheid om Intel Rapid Techno drivers te installeren, aan te raden of juist niet?

meen te herinneren dan je of IDE of ACHI of INTEL instelt voor je SDD, of is die driver ook voor andere dingen nodig? (excuse my noobness)

• Sjah
quote:
madmaxnl schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:39:
[...]

Is toch juist goed, dit zegt wel iets over de stabiliteit van de dingen.
Yup, maar wat als Ocz wezenlijk dezelfde cheap fabrikant blijft zoals het nu bekend staat? Dan gaan ze wie weet over de kop, als er een returnrate blijft komen wat lijkt op wat afgelopen jaar was. Dat bedoelde ik met dat handje (tot ziens Ocz).

Sjah wijzigde deze reactie 04-04-2012 18:17 (6%)

Specs

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:55
quote:
sain onez schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:12:
.. nu ben ik de driver cd van het mobo aan het doorlopen, en daarin heb ik de mogelijkheid om Intel Rapid Techno drivers te installeren, aan te raden of juist niet?
Wel aan te raden maar pluk dan meteen even de laatste versie van de Intel site ipv een oude versie van cd te installeren.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

tť laat, but will do ;)

gemak dient de mens, terwijl je (ik ook) iedereen naar uptodate drivers via het i-net verwijs... :F

Dat Intel PPM disablen heeft dat zin op de V100+ of is dat weer te testen, in oudere topics lees ik dat het zowel voor- als nadelen met zich meebrengt, en op de longrun onduidelijk is wat het kan veroorzaken, is dit ondertussen al wat verduidelijkt of is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en ook dus benchen maar?

(ga wrs toch voor een 24/7 OC waardoor idle states vd cpu of stillere fans of dat soort dingen niet interessant zijn..)

SAiN ONeZ wijzigde deze reactie 04-04-2012 18:28 (12%)

• madmaxnl
quote:
Sjah schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:22:
[...]

Yup, maar wat als Ocz wezenlijk dezelfde cheap fabrikant blijft zoals het nu bekend staat? Dan gaan ze wie weet over de kop, als er een returnrate blijft komen wat lijkt op wat afgelopen jaar was. Dat bedoelde ik met dat handje (tot ziens Ocz).
Dan worden ze gegarandeerd overgenomen door een harddrive/flash fabrikant. Zolang het geen Intel/Crucial of Samsung is vind ik het prima. Intel=Crucial=al heel erg groot en goed, Samsung is ook al heel erg groot en goed dus ik zie het liefst Sandisk hen overnemen. Western Digital en Seagate zouden OCZ ook wel graag willen overnemen.

madmaxnl wijzigde deze reactie 04-04-2012 18:41 (23%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Het enige dat OCZ interessant maakt is de Idilinx technologie die ze nu in huis hebben, dit is misschien erg interessant op eerste oog, zolang op hardware niveau alles in orde is en dat alleen op firmware niveau de dingen falen...

Maar over de HDD fabrikanten:
Ze hebben allemaal SSD technologie in huis, op de enterprise markt zijn ze namelijk allemaal actief. Ze zien er volgens mij alleen geen brood in, om de consumenten markt te betreden, want ze hebben hun HDD's toch niet de markt uit gaan.

Western digital: Aantal jaren geleden Siliconsystems overgenomen en dus SSD technologie in huis gehaald.
Hitachi: Eigen SSD technologie & R&D met als gevolg, Joint controller geproduceerd door Intel
Seagate: Eigen technologie. De Seagate momentus is een mooi voorbeeld. De controller in deze Hybrid HDD doet zowel het fysieke en NAND gedeelte beheren.

Ze zouden dus allemaal, met enige investering, de consumenten markt kunnen betreden op eigen benen.

Swordlord wijzigde deze reactie 04-04-2012 19:09 (18%)

• CiPHER
  • Laatst online: 03:56

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

quote:
Swordlord schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:05:
Maar over de HDD fabrikanten: Ze hebben allemaal SSD technologie in huis
Nou nou Western Digital is nooit verder gekomen dan stomme JMicron SSDs in hun Silicon Blue lijn meen ik mij te herinneren. In elk geval stelt het niets voor; de zijn daar net als alle overige 100 tot 1000 merkjes gewoon een third party vendor. Die kopen NAND geheugen, een controller en zet er zijn etiket op.

Heel anders zit het met gevestigde partijen als Intel, Samsung, Micron/Crucial en OCZ, die eigen exclusieve waarde hebben door de controllers die ze produceren en/of de NAND productiefaciliteiten (Samsung en IMFT). Dat zijn ook gelijk de enige interessante SSDs; al die losse merkjes proberen een graantje mee te pikken maar die zal ik niet snel aanraden. Plextor kan een kleine uitzondering zijn omdat ze extra garantie geven en duurder en betrouwbaarder 34nm NAND geheugen gebruikte ipv 25nm in de Crucial M4. Dus min of meer een luxere versie van de Crucial M4.
quote:
Western digital: Aantal jaren geleden Siliconsystems overgenomen en dus SSD technologie in huis gehaald.
Hitachi: Eigen SSD technologie & R&D met als gevolg, Joint controller geproduceerd door Intel
Seagate: Eigen technologie. De Seagate momentus is een mooi voorbeeld. De controller in deze Hybrid HDD doet zowel het fysieke en NAND gedeelte beheren.
Als het over hybride technologie gaat is dat een ander verhaal. Maar ik denk dat de meeste implementaties een softwarematig-component hebben. Dat is ook beter, want hardware heeft maar beperkte mogelijkheden om te beslissen wat er gecached moet worden. Slimme software kan meer bereiken met een losse SSD voor caching en een losse hardeschijf dan een hardwarematige hybrideschijf met wat NAND caching erin.

Als het volwassen wordt en maar een paar euro extra kost kan het leuk zijn om alle HDDs hiermee uit te rusten. Maar ik ben enigszins skeptisch. Zo is er vaak geen bescherming tegen corruptie op NAND-niveau. Ook de Crucial M4 (Marvell 88SS9174) heeft dat niet, maar andere SSD controllers zoals van Intel, Sandforce en ook de aankomende Marvell NAND controller zouden dat wel doen.

Ik kan nog niet erg warm worden van hybride schijven, volgens mij wordt dat helemaal niks. De HDD fabrikanten kunnen weinig met SSD NAND controllers omdat dat gewoon een heel ander technisch product is met weinig raakvlak met mechanische opslag. Omgekeerd ook; wat moet een NAND fabrikant nu met mechanische storage. Het lijkt wel leuk, maar we kunnen zien dat bedrijven moeite hebben om betrouwbaar werkende NAND controllers te bouwen. Als dat al niet goed lukt, dan zie ik een grootschalige invoering van caching niet zitten.

Er is ook te weinig echte concurrentie. Er zijn nog maar een paar controllers actief: Sandforce en Marvell. Verder prut SSDs, maar die twee zijn de grootste. Intel is kennelijk gestopt op de SSD markt en wil nu een simpel third party vendortje zijn met Sandforce sync+async NAND producten; prima. Zonde natuurlijk, en de beloofde Intel 720 Ramsdale PCI-express in 2011Q4 heb ik thans nog niet gezien. Conclusie: exit Intel. Zodra de Intel 320 niet meer verkocht wordt, is Intel weg van de SSD markt als primaire speler. Net als een voetbalclub die van de eredivisie degradeerd tot een B-cup ofzo. Enorm zonde, maar kennelijk een keuze van Intel.

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De variatie in aanbod op de consumenten markt is inderdaad bijna om van te huilen.

Maar in de enterprise markt zijn er meer smaken van controllers en oplossingen. Dit probeerde ik aan te kaarten en duidelijk te maken.
Er zijn ook veel partijen op deze markt die totaal niet bekend zijn bij de consument en waar ik ook af en toe toevallig tegenaan loop op google als ik zit rond te zoeken naar wie & wat nog aan technologie heeft...

Alleen om 1 of andere reden durven deze partijen alleen de enterprise markt te bespelen, door de waarschijnlijk veel grotere winst die te behalen is per unit omdat zij het leveren als uniek product die helemaal "custom" gemaakt richting enterprise...

• Cliors40
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 28-11 20:27
Ik vroeg me af of je bij een ssd gewoon de firmware kunt updaten zonder dat de data word gewist ?

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-12 12:48
Kun je in windows ook iets van een werkpad aanpassen? Regelmatig zie ik een gezipt bestand dat automatisch uitpakt en dat doet ie op de C-schijf (ssd). Terwijl het bestand gedownload is op de D-schijf. Kan ik alle 'werkbestanden' ook ergens op de D laten zetten?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
Cliors40 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:41:
Ik vroeg me af of je bij een ssd gewoon de firmware kunt updaten zonder dat de data word gewist ?
Ligt aan het type ssd, welke huidige firmware erop staat, etc etc.

Ookwel, more info plz

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anand heeft zijn Vertex 4 review inmiddels ook online staan:

http://www.anandtech.com/...x-4-review-256gb-512gb/10

Niet slecht maar ik verwacht zelf eigenlijk het meest van de nieuwe marvell controller.
De release daarvan is nakende dus die wacht ik af voordat ik mijn SSD's ga updaten... :)

Help!!!! wijzigde deze reactie 05-04-2012 08:53 (41%)

I do not pre-order games because of Industry Repeatedly Shipping Turds!
BF4 - Why its broken & current state gaming industry
PC Specs

• Cliors40
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 28-11 20:27
Het gaat om een Ocz Agility 3 120gb met firmware versie 2.11.
Deze gebruik ik als boot schijf vandaar dat ik graag zou weten of alles erop blijft staan.
Ik heb een 2de win 7 op een andere drive dus ik zou hem dan updaten van uit die win 7

• Snowwie
  • Laatst online: 23:08

Snowwie

Be patient, or become one.

http://magical.tweakdsl.nl/Overige/Crucial_M4_128GB_31.12.2011.png

http://magical.tweakdsl.nl/Overige/Crucial_M4_128GB_15.01.2012.png

http://magical.tweakdsl.nl/Overige/Crucial_M4_128GB_05.04.2012.png

Nog altijd super tevreden over m'n Crucial M4 128GB.

De performance is zeer stabiel te noemen. :)

Classic Eurodance - GOA-PsY

• Don sniper
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11-10-2013
Lekkere review...

Ik ben blij dat ik crucial heb.
Ocz is toch maar een 3e partij bouwer van ssd.

Ze kopen alle onderdelen, laten er een controller op los en zien waar het schip strand.
De 5 jaar garantie truc zou ik niet geloven.

Maar goed.. Ik ga voor kwaliteit.

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12 06:05
quote:
Help!!!! schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:49:
Anand heeft zijn Vertex 4 review inmiddels ook online staan:

http://www.anandtech.com/...x-4-review-256gb-512gb/10

Niet slecht maar ik verwacht zelf eigenlijk het meest van de nieuwe marvell controller.
De release daarvan is nakende dus die wacht ik af voordat ik mijn SSD's ga updaten... :)
Vindt het wrange aan zulke tests dat andere exemplaren van diezelfde serie ineens anders presteren als het nieuw gepresenteerde model . Is me al een paar keer opgevallen met een nieuwe linup van die series .
Zou mooi zijn als ze desnoods wat minder hooi op de vork nemen , en de produkten tegen iets hogere prijs verkopen . Vooral de game markt zal iets dieper in zijn pocket willen tasten om de iets snellere ssd te kopen.
Plextor lijkt me ook zo een merk wat kwalitatief op de eerste rang wil zitten en als je benchmarks ziet ,de prestaties liegen er niet om. Als bij plextor teveel ssd uitvallen zit er een grote kans in dat het bestuur van die firma harakiri pleegt , omdat ze het bedrijf ten schande maakt }:O

harakiri is niet letterlijk op te vatten , maar oneervol ontslag zou better passen :P

Gemmiddelde ssd is gewoon snel genoeg voor alle os handelingen , daaarvoor is de noodzaak om voor de consumentenmarkt een snelle controller te ontwikkelen niet zo zeer aanwezig . Als je sneller wilt als standaard ssd in de consumenten markt is raid een optie om goedkoop die snelheid te maken .

W8 houdt wel van een array :)

http://i.imgur.com/dGhtJ.png

• Marc Rademaker
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:26
Typisch OCZ, een op papier reuze interessante ssd uitbrengen, maar het dan toch ergens laten liggen. Had lekker een maandje gewacht, en die slecht read performance gefixt, evenals het hoge energieverbruik. Dan hadden ze een ssd uit kunnen brengen die sneller was op alle punten dan welke Sandforce-ssd dan ook, en sneller dan de Samsung 830. Maar nee, nu moet je wachten op een nieuwe firmware, een firmware die het gros van de mensen niet eens gaat flashen.

Nu lees je op Anandtech dat je beter een 830 kunt kopen. En zodra ik een 128GB Vertex 4 in handen heb, zal dat waarschijnlijk ook de conclusie worden...

Marc Rademaker wijzigde deze reactie 05-04-2012 11:06 (14%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Hey Marc, interessant jouw eens hier te zien.

Het is inderdaad triest van OCZ om een "incompleet" product weer op de markt te brengen om snel met de "concurrentie" mee te doen en ik ben ook blij dat meeste reviewers ook bij hun bewuste en betrouwbare keuze van de Samsung 830 blijven.

Maar heb je al eens gehoord van de Kingston HyperX 3K? Zou nagenoeg dezelfde performance moeten geven als de gewone HyperX (als ik uitga van de reviews over de Sandisk Extreme met 25nm toggle nand) alleen door het 25nm Toggle NAND een stuk goedkoper zijn. Als in bijna 1gb/euro.

Gaan jullie proberen die in handen te krijgen of niet?
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3B/90G 90GB (interessante tussen capaciteit)
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3/240G 240GB

Ik ben er bewust van, het is Sandforce, maar toch ben ik nieuwsgierig naar de performance. Want sinds de laatste firmware richting de fabrikanten is gegaan. Heb ik een stuk minder klachten gehoord...

Misschien begint Sandforce volwassen te worden eindelijk?...
Wat zijn de meningen van de andere vaste bezoekers hier?

Swordlord wijzigde deze reactie 05-04-2012 11:22 (92%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

quote:
Marc Rademaker schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:05:
Typisch OCZ, een op papier reuze interessante ssd uitbrengen, maar het dan toch ergens laten liggen. Had lekker een maandje gewacht, en die slecht read performance gefixt, evenals het hoge energieverbruik. Dan hadden ze een ssd uit kunnen brengen die sneller was op alle punten dan welke Sandforce-ssd dan ook, en sneller dan de Samsung 830. Maar nee, nu moet je wachten op een nieuwe firmware, een firmware die het gros van de mensen niet eens gaat flashen.

Nu lees je op Anandtech dat je beter een 830 kunt kopen. En zodra ik een 128GB Vertex 4 in handen heb, zal dat waarschijnlijk ook de conclusie worden...
Ik denk dat ze de hete adem vd nieuwe Marvell in hun nek voelen. Zo pakken ze toch nog even wat extra aandacht mee.

I do not pre-order games because of Industry Repeatedly Shipping Turds!
BF4 - Why its broken & current state gaming industry
PC Specs

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

The Plextor M3 (256GB) Review

En weer een review van een drive in een formaat dat nauwelijks wordt gekocht.

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-12 19:05

pino85

FP ProMod Tweakers abonnementen

Im just a Bird in the Sky

Nou ik heb voor de grap ook maar eens een keer mijn Kingston V+ ssd(96GB) getest maar er zit toch een slechte score bij.
heb 5x1000MB met crystaldisk gedraaid( ik post de scores even zonder foto)

Read:

223
203.3
18.93
19.90

Write:

165.1
63.39( hier klopt iets niet?)
20.03
24.41

De ssd staat voor zo'n 87% vol en is nu zo'n 10-15 weken in gebruik, ik heb verder geen nieuwe firmware oid installed.
Hij zit aangesloten op de sata 600 poort.
De 512KB write score van 63.39 daar dacht ik van dit kan niet kloppen dus ik draaide het nog paar keer, echter hij komt niet boven de 70 uit.
Wat is er aan de hand, iemand enig idee?

Ik ging dit gewoon eens even testen na aanleiding van deze user review, zijn kingston scoort namelijk velen malen beter bij 5x1000MB( boven de 150) dat kan dan toch niet kloppen?

productreview: Plextor PX-256M3 256GB review door YKaliber

pino85 wijzigde deze reactie 05-04-2012 12:21 (22%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De Kingston V+100 is zwak met syntetische benchmarks, gezien een zeer grootte en voor de drive onrealistische data stroom wordt aangeleverd... De buffer van de controller krijgt hierdoor problemen en gaat nogal over de zeik.

Verstel je test size eens naar 100 MB.

Dan zul je zien dat je write performance een stuk omhoog zal schieten omdat de buffer dit dan efficiŽnter kan afhandelen.
4k write performance zou zelfs kunnen stijgen tot 60-80 MB/s dan.

Ik zal eens kijken of ik dit kan reproduceren met mijn V+100 96 GB.

Wat ik wel kan vertellen: Mijn V+100 haalt met 100 MB testfile bij 512K +- 100-120 MB/s...

Swordlord wijzigde deze reactie 05-04-2012 12:33 (28%)

• pino85

pino85

De write performance bij de 512K gaat inderdaad omhoog, nu naar 120MB's en de 4k write gaat nu naar 60 en 4kQD32 naar 80.
Maar toch vind ik het knap dat de user hierboven in die review waar ik naar linkte met 5x1000MB met de kingston 150MB's weet neer te zetten bij 512K write en ik maar niet boven de 70 uit kom :)
Ach ja het maakt verder ook niet uit vroeg me alleen af hoe dit verschil zo groot kan zijn.
Bedankt dat je het ook even hebt getest!

pino85 wijzigde deze reactie 05-04-2012 12:34 (31%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Met het reproduceren bedoelde ik jouw 60 MB/s op 512K ;)

Ik had je edit nog niet gezien met de link naar die andere gebruiker...
Maar die 150 MB/s op 512K van die andere gebruiker vind ik ook erg optimistisch uit zien, daar kan ik geen directe aanleiding voor bedenken.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Op het knopje drukken voor 512k, en niet alles benchmarken. Dan raakt het buffer nog niet helemaal vol bij de seq. schrijf test.

• pino85

pino85

Ahh dat verklaart het dan wellicht al maakt het bij mij weinig uit als ik de 512k op die manier test.
Kom nooit boven de 100 uit, ach we zullen het er op houden dat de ene ssd wellicht wat beter presteerd dan de ander ;)

pino85 wijzigde deze reactie 05-04-2012 12:47 (85%)

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

toevallig dat ik me 96gb v100+ net ook heb zitten testen, heb me rig geupdate en heb em nu zo draaien:

http://i39.tinypic.com/s2w5sg.png

(fresh install win7 met wat games op de SSD)

Blijkbaar kan het nog wat beter met PPM disabled, maar dat zou de turbo functie van me 2600k kunnen disablen, wat ook vaak weer word tegen gesproken, kan iemand me daar wat zinnigs over melden?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Jouw waardes zien er goed uit, in lijn met andere V+100 SSD's. Veel meer winst zou je met PPM disable niet kunnen halen.

Deze tweak is voornamelijk voor P55 chipsets waarvan de sata-controller wat luier is als de cpu ook idle is en daardoor lagere 4k scores het resultaat is.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

thnx verklaart ook meteen de tegenstrijdigheden waarover ik las, heb ook nog een lga1156 setje liggen wat ik nog moet bouwen, zal dat daar eens gaan testen...

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 01:02
quote:
systeemherstel schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:55:
[...]

Gemmiddelde ssd is gewoon snel genoeg voor alle os handelingen , daaarvoor is de noodzaak om voor de consumentenmarkt een snelle controller te ontwikkelen niet zo zeer aanwezig . Als je sneller wilt als standaard ssd in de consumenten markt is raid een optie om goedkoop die snelheid te maken .

W8 houdt wel van een array :)

[afbeelding]
huh? Ik dacht dat de max 7.9 was. (Bij mij althans wel!)
Ik haal hier op win7 64bit i7 laptop 7.5 voor cpu en mem, 6.7 voor de GPU (3d/aero) en 7.9 voor de samsung 830 series.
Dus gewoon single disk op een sata6 controller, max score :)

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

Pagina: 1 ... 33 ... 114 Laatste

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True