@jo3y nee geen enkele FPS tenzij je HDD echt een dikke bottleneck is. Een SSD helpt wel heel erg met je laadtijden in games!
jo3y, enige verschil dat ik tot nu toe heb gemerkt is dat laadtijden van levels in BF3 erg veel korter zijn geworden.
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Mooi,
Ik zit namelijk zwaar in twijfel om er 1 te halen,
Maar kheb nog sata 1 poort xD
Dus moet eerst maar eens een nieuw Mobo / procc bestellen,
want SSD werkt niet op sata 1 ? en hoe zie je dat of je sata 1,2,3 hebt ?
Ik zit namelijk zwaar in twijfel om er 1 te halen,
Maar kheb nog sata 1 poort xD
Dus moet eerst maar eens een nieuw Mobo / procc bestellen,
want SSD werkt niet op sata 1 ? en hoe zie je dat of je sata 1,2,3 hebt ?
001100100010101101011101001
Als je even post wat voor moederbord je hebt zoek ik het wel voor je op
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
MSI DKA790GX
ik heb dit moederbord, (Sata 2 dus?) heeft het dan wel zin om een SSD aan te schaffen en zou ik deze zo in kunnen pluggen?
ik heb dit moederbord, (Sata 2 dus?) heeft het dan wel zin om een SSD aan te schaffen en zou ik deze zo in kunnen pluggen?
[ Voor 7% gewijzigd door Afvalzak op 21-03-2012 09:28 ]
Tuurlijk heeft het zin om een ssd te gebruiken dan ik heb zelf nu een sata-300 sdd op een sata-600 poort zitten dus ik hoop snel een nieuwe ssd te kopen met een sata 600 aansluiting.
Jij zal dus niet boven de specificaties van het maximale van je sata bus uitkomen.
Ik neem aan dat dit allemaal backwards compatible is en anders mag je mijn intel X25-m overkopen
Jij zal dus niet boven de specificaties van het maximale van je sata bus uitkomen.
Ik neem aan dat dit allemaal backwards compatible is en anders mag je mijn intel X25-m overkopen
Dankjewel, dat weet je zeker ?boombes schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:30:
jo3y je hebt sata 2 btw
En kan je een ssd-600 aansluiten op een sata-2 ? of levert dat problemen op ?
Oftewel backwards compatible ?
001100100010101101011101001
Ah okay, bedankt voor de infoboombes schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:29:
Tuurlijk heeft het zin om een ssd te gebruiken dan ik heb zelf nu een sata-300 sdd op een sata-600 poort zitten dus ik hoop snel een nieuwe ssd te kopen met een sata 600 aansluiting.
Wil nu toch wat actiever gaan zoeken naar een SSD voor mijn desktop en later misschien voor de laptop om alles weer een boostje te geven
@boombes
Spring maar zo hoog en laag als je wilt... Je krijgt je SSD niet, dit is al zovaak gebeurt dat prijzen fout stonden, er is ook een voorwaarde bij de meeste webshops, dat het ondervoorbehoud is van typfouten & overige fouten...
Dat Dell die 512 GB SSD's heeft geleverd is door de enorme publicitiet die ervoor was gekomen en hun het tot een PR stunt hebben laten uitdraaien, wat in hun voordeel werkte dus.
@Jo3y
Jah dat werkt.
Nou stop met dit soort basale vragen, enige kennis wordt wel verwacht van een tweaker.
@Afvalzak
[BBG aanschaf] SSD Hier staat alle informatie die je nodig hebt.
Korte samenvatting van SSD's die aan te raden zijn:
Intel 320
Crucial M4
en Samsung 830
Spring maar zo hoog en laag als je wilt... Je krijgt je SSD niet, dit is al zovaak gebeurt dat prijzen fout stonden, er is ook een voorwaarde bij de meeste webshops, dat het ondervoorbehoud is van typfouten & overige fouten...
Dat Dell die 512 GB SSD's heeft geleverd is door de enorme publicitiet die ervoor was gekomen en hun het tot een PR stunt hebben laten uitdraaien, wat in hun voordeel werkte dus.
@Jo3y
Jah dat werkt.
Nou stop met dit soort basale vragen, enige kennis wordt wel verwacht van een tweaker.
@Afvalzak
Intel 320
Crucial M4
en Samsung 830
_H_G_ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:04:
[...]
offtopic:
@hieronder: Eerst probeer je te jatten van een bedrijf, want zo dom ben je niet en je snapt ook wel dat het niet kan. En als het niet lukt, ga je klagen..*zucht*
offtopic:
Triest dit he... Elk keer hetzelfde liedje.
Paar weken terug was ik nog uitgemaakt voor een jaloers pikkie in het SSD aanschaf topic, omdat ik hetzelfde zei als jij
Triest dit he... Elk keer hetzelfde liedje.
Paar weken terug was ik nog uitgemaakt voor een jaloers pikkie in het SSD aanschaf topic, omdat ik hetzelfde zei als jij
[ Voor 47% gewijzigd door Swordlord op 21-03-2012 10:24 ]
@swordlord:
Ik ben niet aan het springen en ga ook zeker niet heel moeilijk doen wilde gewoon weten (want had / heb de prijzen niet 100% paraat van ssd's) of dit enigszins redelijk was. Maar het antwoord is dus nee en waarschijnlijk ga ik de schijf ook niet geleverd krijgen, zover is me duidelijk. Gaf alleen maar voorbeeld van hoe het ook kan. Denk wel dat dell op deze manier wat verlies heeft gemaakt.
Ik ben niet aan het springen en ga ook zeker niet heel moeilijk doen wilde gewoon weten (want had / heb de prijzen niet 100% paraat van ssd's) of dit enigszins redelijk was. Maar het antwoord is dus nee en waarschijnlijk ga ik de schijf ook niet geleverd krijgen, zover is me duidelijk. Gaf alleen maar voorbeeld van hoe het ook kan. Denk wel dat dell op deze manier wat verlies heeft gemaakt.
Thanks, was ik al aan het doorlezenSwordlord schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:19:
...
@Afvalzak
Intel 320
Crucial M4
en Samsung 830
[...]
Op iBood wordt (alleen vandaag) de pricewatch: Sandisk Extreme 120GB aangeboden voor €119,95... Laagste prijs in de pricewatch is €141,05 inclusief verzendkosten dus toch een procent of 20 goedkoper.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het ding heeft wel een sandforce controller. 
Heb er persoonlijk geen problemen mee, maar je moet wel weten dat de specs die ze opgeven nooit gehaald gaan worden.
Heb er persoonlijk geen problemen mee, maar je moet wel weten dat de specs die ze opgeven nooit gehaald gaan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door job op 24-03-2012 18:31 ]
Met review van http://thessdreview.com/o...s-performance-observed/5/ laat men zien dat Sandisk Extreme SSD toch goed met de rest kan bijbenen ondanks de Sandforge controller, en kent lage prijs.
Welke voordelen heeft Sandforge controller eigenlijk tegenover andere controllers? Zeker ook als SSD volgeschreven is, weten we dat er verschillen zullen ontstaan.
Welke voordelen heeft Sandforge controller eigenlijk tegenover andere controllers? Zeker ook als SSD volgeschreven is, weten we dat er verschillen zullen ontstaan.
Ik heb op dit moment 1 120gb 830 series SSD van Samsung. Op deze SSD heb ik Windows en mijn games staan, echter blijkt nu dat ik toch iets meer GB nodig heb en ben dus van plan om nog 1 te kopen. Nu wil ik ze in raid 0 gaan zetten en is mijn vraag of ik dan ook alles opnieuw moet gaan installeren?
Ook vraag ik me af of ik het beste dezelfde SSD nog eens kan kopen, of dat ik ook bijvoorbeeld een Crucial kan pakken.
Alvast bedankt!
Ook vraag ik me af of ik het beste dezelfde SSD nog eens kan kopen, of dat ik ook bijvoorbeeld een Crucial kan pakken.
Alvast bedankt!
Een RAID-0 array aanmaken is destructief voor de aanwezige data.
Een RAID-0 array lijkt me niet per direct nodig, je kan ook gewoon een 2de drive opzicht erbij hangen, dit is veel makkelijker.
Veel merkbare snelheidswinst ga je ook niet krijgen bij een SSD raid-0 array... Met een RAID-0 array verlies je daarbij ook nog eens trim support voor je SSD's.
Dus ik zou zeggen, hang een SSD erbij als single drive...
Welke SSD je zou moeten kiezen, voor een raid-0 array natuurlijk dezelfde SSD...
Als single drive: Kies gewoon wat jij wilt en wat je budget is...
Een RAID-0 array lijkt me niet per direct nodig, je kan ook gewoon een 2de drive opzicht erbij hangen, dit is veel makkelijker.
Veel merkbare snelheidswinst ga je ook niet krijgen bij een SSD raid-0 array... Met een RAID-0 array verlies je daarbij ook nog eens trim support voor je SSD's.
Dus ik zou zeggen, hang een SSD erbij als single drive...
Welke SSD je zou moeten kiezen, voor een raid-0 array natuurlijk dezelfde SSD...
Als single drive: Kies gewoon wat jij wilt en wat je budget is...
[ Voor 63% gewijzigd door Swordlord op 21-03-2012 13:44 ]
Intel to Add TRIM Support for RAID 0Swordlord schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:41:
Met een RAID-0 array verlies je daarbij ook nog eens trim support voor je SSD's.
Add TRIM support for raid linear/0/1/10
Komt er aan dus
Verwijderd
Swordlord: Intel RAID drivers kunnen zonder dataverlies een enkele non-RAID systeemschijf met windows erop omtoveren tot RAID0-array. Intel RST drivers ondersteunen ORLM en OCE.
@Ploink: onduidelijk is of het trucje ook gaat werken onder Windows 7. Het zou ook kunnen dat TRIM-support voor RAID arrays alleen gaat werken onder Windows 8. Ik heb nog geen informatie gehoord hoe Intel het wil gaan implementeren; maar onder Windows 7 is er maar één mogelijkheid: het emuleren van een AHCI controller. Als Intel een andere methode kiest dan vrees ik dat deze alleen onder Windows 8 gaat werken.
@Ploink: onduidelijk is of het trucje ook gaat werken onder Windows 7. Het zou ook kunnen dat TRIM-support voor RAID arrays alleen gaat werken onder Windows 8. Ik heb nog geen informatie gehoord hoe Intel het wil gaan implementeren; maar onder Windows 7 is er maar één mogelijkheid: het emuleren van een AHCI controller. Als Intel een andere methode kiest dan vrees ik dat deze alleen onder Windows 8 gaat werken.
Daar sloeg ik de plank nogal mis dus... Dacht dat dat niet mogelijk was... Maar weer eens wat nieuw leesvoer zoeken dus en men kennis over RAID systemen verbreden.
@Ploink.
ik was er bekend mee... Maar nu zijn het een hoop geruchten alleen maar, dus dan ga ik mensen ook niet heerlijk maken ermee.
@Cipher.
Uitgaande van dit "document" komt de support gewoon naar Windows 7, dus het zal wel een of andere emulatie gaan worden.
Dat windows vanuit de controller nog maar gewoon 1 virtuele disk ziet op ATA / AHCI...
@Ploink.
ik was er bekend mee... Maar nu zijn het een hoop geruchten alleen maar, dus dan ga ik mensen ook niet heerlijk maken ermee.
@Cipher.
Uitgaande van dit "document" komt de support gewoon naar Windows 7, dus het zal wel een of andere emulatie gaan worden.
Dat windows vanuit de controller nog maar gewoon 1 virtuele disk ziet op ATA / AHCI...
[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 21-03-2012 15:27 ]
Goedemiddag,
ik heb vanmorgen een vertex 3 120 GB SSD-schijf voor mij HP 6560B gekocht.
Performance lijkt aardig? omdat de conttroller van deze laptop sinds de laatste firmware pas sata3 ondersteund
Bechmark met AS SSD Benchmark :
Read : 262,66 MB/s
Write : 161,59 MB/s
Overall Score: 442
Iemand een mening hierover?
Daarnaast loop ik wel tegen het probleem aan dat mijn systeem NIET stabiel is.
Wanneer ik de schijf flink aan het werk zet heb ik vaak een Freeze van het systeem.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Alle updates Windows 7 (x86 draait) (X64 krijg ik niet geinstalleerd blijft hangen op "videoinstellingen optimaliseren bij setup).
- Laatste firmware voor de HP laptop
- Laatste firmware toolbox update voor de SSD-schijf.
Wie kent dit probleem/heeft dezelfde schijf en heeft hier eventueel een oplossing voor?
Alvast Bedankt
ik heb vanmorgen een vertex 3 120 GB SSD-schijf voor mij HP 6560B gekocht.
Performance lijkt aardig? omdat de conttroller van deze laptop sinds de laatste firmware pas sata3 ondersteund
Bechmark met AS SSD Benchmark :
Read : 262,66 MB/s
Write : 161,59 MB/s
Overall Score: 442
Iemand een mening hierover?
Daarnaast loop ik wel tegen het probleem aan dat mijn systeem NIET stabiel is.
Wanneer ik de schijf flink aan het werk zet heb ik vaak een Freeze van het systeem.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Alle updates Windows 7 (x86 draait) (X64 krijg ik niet geinstalleerd blijft hangen op "videoinstellingen optimaliseren bij setup).
- Laatste firmware voor de HP laptop
- Laatste firmware toolbox update voor de SSD-schijf.
Wie kent dit probleem/heeft dezelfde schijf en heeft hier eventueel een oplossing voor?
Alvast Bedankt
Verwijderd
Ik snap dat je niet het hele topic doorleest, maar lees dan in ieder geval even de TS door en zoek eens op je harde schijf binnen dit topic. Dan zal je al snel genoeg vinden.pitchdown schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:27:
Alvast Bedankt
Verwijderd
Dat had je kunnen weten? Voor de aanschaf altijd even tweakers checken; dan had je dit leed gespaard kunnen blijven.Daarnaast loop ik wel tegen het probleem aan dat mijn systeem NIET stabiel is.
Als je hem niet meer kunt omwisselen voor een betere SSD zit je dus vast een een blauwe-scherm-Sandforce-SSD, met 500MB/s beloofde specs en uiteindelijk 33% daadwerkelijke performance.
Duidelijk...gewoon omruilen voor een M4 en problemen opgelost dus?Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:32:
[...]
Dat had je kunnen weten? Voor de aanschaf altijd even tweakers checken; dan had je dit leed gespaard kunnen blijven.
Als je hem niet meer kunt omwisselen voor een betere SSD zit je dus vast een een blauwe-scherm-Sandforce-SSD, met 500MB/s beloofde specs en uiteindelijk 33% daadwerkelijke performance.
Volgens de specs lijkt die M4 toch minder?
[ Voor 4% gewijzigd door pitchdown op 21-03-2012 16:52 ]
Volgens de specs, maar CiPHER meldt net dat de specs in de praktijk nooit gehaald worden. De M4 haalt de spec wel.
Het kan toch ook de alignment zijn die niet goed staat bij pitchdown? Hoe heb je de SSD voorzien van een Windows 7 installatie? Met een image vanaf de hdd of schone installatie?
Post eens een screenshot van AS SSD i.p.v. enkel de waardes te typen.
Het is geen top SSD (Sandforce controller én OCZ), maar echt freezes lijkt me niet nodig.
Het is geen top SSD (Sandforce controller én OCZ), maar echt freezes lijkt me niet nodig.
Verwijderd
Secure Erase is nuttig, zodat je mapping tables en dedup tables gewist worden en je met een schone lei begint. Maar wat in het verleden is gebeurd kan in de toekomst ook weer gebeuren. De deduplicatie van de sandforce-controller voegt extra complexiteit toe, die als het mis gaat tot wijdverspreide corruptie kan leiden. In ZFS is dedup ook lange tijd niet-production ready geweest, waarbij in commerciële Solaris versies ZFS versie 21 (dedup) met opzet wordt uigeschakeld omdat het nog niet als production ready werd gezien.
Deduplicatie kan een mooie feature zijn, maar ik ben van mening dat het beter is dergelijke functionaliteit op de host aan te brengen, op filesystem niveau. Ten eerste kan deze beter optimaliseren dan een block-device zoals een SSD, die geen weet heeft van eigenlijke bestanden. Ten tweede kun je op deze manier meer uit de SATA-link halen. Door compressie en dedup op host-niveau te doen, kun je bijvoorbeeld 500MB/s over een SATA/600 link sturen, maar op filesystem-niveau 2GB/s schrijven door gebruik van beide technieken, min of meer zoals de Sandforce-controller nu intern doet.
Dus kortom, ik vind het geen goede ontwikkeling dat je storage device enorm veel complexiteit krijgt en eigenlijk taken van de host overneemt. De oorzaak is dat mainstream filesystems enorm verouderd zijn op dit vlak, verder dan compressie komen ze veelal niet. Maar ik vermoed dat de echte reden is dat Sandforce deze functionaliteit heeft toegepast, is dat ze dan SSDs met zeg 100MB/s write als 500MB/s kunnen verkopen. En dat werkt aardig goed gezien Sandforce SSDs enorm populair zijn, helaas moet ik daarbij zeggen.
Deduplicatie kan een mooie feature zijn, maar ik ben van mening dat het beter is dergelijke functionaliteit op de host aan te brengen, op filesystem niveau. Ten eerste kan deze beter optimaliseren dan een block-device zoals een SSD, die geen weet heeft van eigenlijke bestanden. Ten tweede kun je op deze manier meer uit de SATA-link halen. Door compressie en dedup op host-niveau te doen, kun je bijvoorbeeld 500MB/s over een SATA/600 link sturen, maar op filesystem-niveau 2GB/s schrijven door gebruik van beide technieken, min of meer zoals de Sandforce-controller nu intern doet.
Dus kortom, ik vind het geen goede ontwikkeling dat je storage device enorm veel complexiteit krijgt en eigenlijk taken van de host overneemt. De oorzaak is dat mainstream filesystems enorm verouderd zijn op dit vlak, verder dan compressie komen ze veelal niet. Maar ik vermoed dat de echte reden is dat Sandforce deze functionaliteit heeft toegepast, is dat ze dan SSDs met zeg 100MB/s write als 500MB/s kunnen verkopen. En dat werkt aardig goed gezien Sandforce SSDs enorm populair zijn, helaas moet ik daarbij zeggen.
Verwijderd
De smart gegevens van de 320 lijken me vreemd , Power on hours staat op 112 en de power cycle count staat op 1918 . Die 1918 lijkt wel te kloppen maar die 112 is veel te laag , heb volgens mij in deze thread eerder een 320 gezien waarin de power on hours volgens die gebruiker te laag was . Vindt het een vreemde zaak als je een berekening zou maken waarin het aantal uur meetelt , klopt dat ineens niet meer
Het kan komen door een pas uitgevoerde firmware update
Zie net een oude screenshot met smart daarin staat die op power on hours op 1795 , hij is dus gereset tijdens updaten
Het kan komen door een pas uitgevoerde firmware update
Zie net een oude screenshot met smart daarin staat die op power on hours op 1795 , hij is dus gereset tijdens updaten

De crusial bevalt mij nog steeds goed draaid hier al 1,5 jaar
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Verwijderd
Als DIPM (Device-Initiated Power Management) is ingeschakeld, telt power_on_hours alleen de tijd dat de SSD effectief in gebruik is. De tijd dat de SATA-link idle is, telt dus niet mee. Je hebt vaan DIPM als je Intel drivers draait. Microsoft default drivers ondersteunen dat standaard alleen op laptops. Meer informatie via google.Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:16:
De smart gegevens van de 320 lijken me vreemd , Power on hours staat op 112 en de power cycle count staat op 1918 . Die 1918 lijkt wel te kloppen maar die 112 is veel te laag , heb volgens mij in deze thread eerder een 320 gezien waarin de power on hours volgens die gebruiker te laag was . Vindt het een vreemde zaak als je een berekening zou maken waarin het aantal uur meetelt , klopt dat ineens niet meer
Bedankt voor het uitzoeken.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:54:
...
Dit komt omdat de SSD véél sneller is wanneer je een blok opvraagt waarvan de SSD al weet dat deze niet in gebruik is; en dus nullen terugstuurt zonder ook maar van de NAND te lezen.
...
Maar ik ben idd tevreden met de enorme snelheidsverbetering in z'n totaliteit!
Zeker na het ombouwen van m'n grafische werkstation was ik toch wel benieuwd of al die PC tuning aktiviteiten tot een forse verbetering zouden leiden bij grote grafische projecten.
Ik wist dat ik nog een project had staan van 1,5 jaar geleden (destijds op dezelfde PC gedraaid, maar dan zonder de SSD).
En toen had ik de schijven ook nog als RAID-1 geconfigureerd, en inmiddels alles als single.
Het betreft een panorama stitch van 128 stuks individuele (16 bits) TIFF files van ieder 70MB groot. Wat uiteindelijk resulteert in een 950MB (!) groot panorama (wederom 16 bits) TIFF file.
Destijds kostte me dat toch zeker 1 a 2 uur stitchen. En nu? Net iets meer dan een luttele DRIE minuten!
WOW, dat het zo'n verbetering zou geven, had ik niet verwacht.
Moet zeggen ik heb nogal wat maatregelen genomen:
-Systeemschijf SSD
-aparte Velociraptor als Windows pagefile schijf.
-aparte Velociraptor als TEMP directory voor Windows.
-aparte Velociraptor als PTGui scratch schijf.
Tijdens die paar minuten stitchen neemt PTGui Pro zo'n 9GB aan RAM (van de in totaal 12GB) in beslag. Daarbij creëert 'ie zo'n 30GB aan temp files, verdeeld over zo'n 1500 bestanden.
Het hierna laden van het geproduceerde TIFF file in PS CS4 (64-bit) duurt alles bij elkaar 11 seconden! Inclusief het starten van PS CS4 zelf.
M.a.w. ik ben blij met de SSD

Bij de betreffende waardes.rookie no. 1 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:02:
Het kan toch ook de alignment zijn die niet goed staat bij pitchdown? Hoe heb je de SSD voorzien van een Windows 7 installatie? Met een image vanaf de hdd of schone installatie?
Geïnstalleerd eerst via een image (toen nog meer freezes), daarna vanaf dvd.
Hierna had ik minder freezes.
Wat er dan gebeurd : Lampje van HDD blijft blijven, windows is dan wel nog beschikbaar.
Enige mogelijkheid is dan nog de computer hard uit te schakelen.
Heb sowieso de M4 besteld, deze komt morgen binnen. Ik ga dan ook de waardes vergelijken en die zal ik dan ook posten. Kan dan ook nog een keuze maken tussen deze 2 schijven.
Nog mensen een mening over deze waardes?
Read Write
Seq 262,66 161,59
4k 14,40 37,97
4k-64Thr 117,28 148,39
acctime 0,192 0,311
Score : 158 203
442
Verwijderd
Heb je de problemen bij die SSD's een klein beetje gevolgd?rookie no. 1 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:02:
Verwijderd
Denk toch dat de smart gereset is , in december stond die nog op 1262uur screenshot toolbox http://imgur.com/VG1tlVerwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:50:
[...]
Als DIPM (Device-Initiated Power Management) is ingeschakeld, telt power_on_hours alleen de tijd dat de SSD effectief in gebruik is. De tijd dat de SATA-link idle is, telt dus niet mee. Je hebt vaan DIPM als je Intel drivers draait. Microsoft default drivers ondersteunen dat standaard alleen op laptops. Meer informatie via google.
Smart van na de firmware update op 112uur screenshot toolbox http://imgur.com/vRTba
Opzich is het niet zo een probleem , het is alleen vreemd dat de 320 er last van heeft , de postvilles hadden dat niet na een firmware update
Zit nu ff bij de de garage nog op de vertex3 te werken. Na een half uur zie je het lampje voor de HD 1 minuut continu staan branden. Lokaal kan je dan niks meer doen. Vervolgens kan je na een minuut weer verder.
Als het goed komt vandaag via de post de M4 binnen.
Ben benieuwd.
Als het goed komt vandaag via de post de M4 binnen.
Ben benieuwd.
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:34:
[...]
Heb je de problemen bij die SSD's een klein beetje gevolgd?
Goedemorgen
gisteren eind van de dag de M4 ontvangen.
Inpluggen en werken. Dat is zeker een + t.o.v. van de vertex3.
Ik heb hierbij de resulten van de speedtest :

Ziet er goed uit volgens mij?
Meningen?
gisteren eind van de dag de M4 ontvangen.
Inpluggen en werken. Dat is zeker een + t.o.v. van de vertex3.
Ik heb hierbij de resulten van de speedtest :
Ziet er goed uit volgens mij?
Meningen?
[ Voor 40% gewijzigd door pitchdown op 23-03-2012 13:58 ]
Verwijderd
Ik heb sinds de laatste tijd last van cold boot problemen met mijn Crucial M4 64gb SSD icm mijn Asrock 970 extreme3 mobo. Elke keer als de stroom eraf gaat, dan duurt het booten de eerste keer ongeveer 25 seconden. Als ik mijn pc dan herstart, duurt het booten ongeveer 10 - 12 seconden. Bij mijn oude mobo had ik dit probleem niet. Ik maak verder gebruik van de standaard MS Ahci drivers. Zou dit eventueel een probleem kunnen zijn? Of kan ik beter de AMD Sata drivers gebruiken?
Stop maar.Femme schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:02:
De OCZ Petrol is de ergste stuk junk ....
We weten inmiddels allemaal dat OCZ geen enkele reet geeft om kwaliteit. Het loont niet eens de moeite om die producten te bekijken.
Het zou zelfs beter zijn om consumenten actief te waarschuwen voor producten van OCZ en een negatief koop advies af te geven.
Verwijderd
Ik begin daar inmiddels wel voor te voelen, het hele pakket is slecht; liegen over specificaties, slechte support, onbetrouwbare hardware en het manipuleren van reviews. Erger wordt het bijna niet en er valt zelfs iets voor te zeggen dat dit tegen het criminele aanloopt.Q schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:46:
Het zou zelfs beter zijn om consumenten actief te waarschuwen voor producten van OCZ en een negatief koop advies af te geven.
Ik vraag me bij dit soort dingen toch altijd wel af hoe die bedrijfscultuur is, want daar moet iets stevig misgaan, of men moet echt geen zier geven om de dingen die men uitlevert.
Ik heb dus na het topic ''aanschaf SSD'' te hebben gelezen besloten om voor de Crucial M4 64GB te gaan omdat ik er eigenlijk van uit ging dat het wel genoeg was/is. Niet dus. Vanmiddag binnen gekregen en na installatie van Windows 7 kwam ik er achter dat al 40 GB was verbruikt(bizar) en dan zitten de updates er niet eens bij(die ik overigens nooit installeer behalve SP1 etc.) De eerste keer dat ik Win7 installeerde kapte alles ermee maar de tweede keer ging het goed, nu heb ik net een blue screen gehad maar het scherm was te snel weg om de fout code te kunnen lezen.. Ik heb in de bios gekeken en nu zag ik dat overal AHCI voor staat behalve bij één HDD.
Ik heb tot nu toe geen blue screen meer gehad maar vraag me toch af of alles correct is geïnstalleerd.
Begrijp me niet verkeerd, ben echt geen ''noob'' 't is alleen de term ''AHCI'' waar ik de ballen niet van snap
*Op naar Wikipedia
Ik heb tot nu toe geen blue screen meer gehad maar vraag me toch af of alles correct is geïnstalleerd.
Begrijp me niet verkeerd, ben echt geen ''noob'' 't is alleen de term ''AHCI'' waar ik de ballen niet van snap
*Op naar Wikipedia
Verwijderd
AHCI had voor het installeren aangezet moeten worden, maar het is nu de vraag of dat zo is. Eén HDD is niet erg, op de SSD is het wel onhandig.
Heb je win7 er soms dan 2x opgezet? Want ik heb hier ook die 64GB met Win7 Ultimate x64 en dat neemt 18GB in.cjk89 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 21:24:
Ik heb dus na het topic ''aanschaf SSD'' te hebben gelezen besloten om voor de Crucial M4 64GB te gaan omdat ik er eigenlijk van uit ging dat het wel genoeg was/is. Niet dus. Vanmiddag binnen gekregen en na installatie van Windows 7 kwam ik er achter dat al 40 GB was verbruikt(bizar) en dan zitten de updates er niet eens bij(die ik overigens nooit installeer behalve SP1 etc.) De eerste keer dat ik Win7 installeerde kapte alles ermee maar de tweede keer ging het goed, nu heb ik net een blue screen gehad maar het scherm was te snel weg om de fout code te kunnen lezen.. Ik heb in de bios gekeken en nu zag ik dat overal AHCI voor staat behalve bij één HDD.
*Op naar Wikipedia
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Hibernation file (hiberfil.sys) verbruikt zoveel als je RAM en pagefile kan bij veel RAM ook erg groeien. Beide kun je geheel uitschakelen, pagefile zou ik niet uitschakelen maar een stuk kleiner maken. Sommige programma's zoals Photoshop vereisen dat er een pagefile is, maar normaliter kun je ook prima zonder met 8GiB+ RAM.
Verwijderd
Volgens mij heb ik prima gePhotoshopt zonder pagefile. PS vindt het alleen niet erg leuk als het RAM op is, dat niet.Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:28:
Hibernation file (hiberfil.sys) verbruikt zoveel als je RAM en pagefile kan bij veel RAM ook erg groeien. Beide kun je geheel uitschakelen, pagefile zou ik niet uitschakelen maar een stuk kleiner maken. Sommige programma's zoals Photoshop vereisen dat er een pagefile is, maar normaliter kun je ook prima zonder met 8GiB+ RAM.
Ik zou de pagefile op een variabele groote zetten.
Op een harde schijf is dat geen goed idee vanwege de fragmentatie, op een SSD maakt dat eigenlijk niet uit.
Op een harde schijf is dat geen goed idee vanwege de fragmentatie, op een SSD maakt dat eigenlijk niet uit.
Een kleine pagefile op een RAMdisk zetten is nog beter.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Verwijderd
Je hebt toch juist een pagefile voor als je RAM op is? Is dat niet een beetje zinloos? Of bedoel je je tempfiles, want dat kan prima.bitshape schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:41:
Een kleine pagefile op een RAMdisk zetten is nog beter.
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar kan iemand mij vertellen hoeveel SSD geheugen ik nodig heb om windows 7 op te installeren?
Minimaal? 16 , 20 voor 64 bits.Podium Verhuur schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 01:11:
Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar kan iemand mij vertellen hoeveel SSD geheugen ik nodig heb om windows 7 op te installeren?
http://windows.microsoft....ducts/system-requirements
ora et labora
Dat dacht ik eerst ook, maar toen las ik weer dan minimaal 64 GB nodig was om het te laten werken, maar dat het zelfs beter was om 128 GB te gebruiken.
Ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen en het zou zonde zijn als ik te weinig ruimte neem, maar teveel is ook neit handig. Want dan gebruik ik het nooit.
Ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen en het zou zonde zijn als ik te weinig ruimte neem, maar teveel is ook neit handig. Want dan gebruik ik het nooit.
Als het je enige HD is, dan is 64GB wel erg krap. Ik heb een 64GB SSD voor Windows en Lightroom (fotobewerkingsprogramma) en de rest staat op een gewone 500GB HDD.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik heb donderdag de Samsung 830 van 64GB gekocht en heb daar Windows Vista en Battlefield 3 op staan en heb eigenlijk een beetje spijt dat ik niet voor 128 GB ben gegaan want ik heb nu nog maar zo'n 9 GB over. Hij start wat trager op sindsdien maar voelt wel enorm betrouwbaar aan. Ik heb best een oud systeem, met een p5q pro moederboard, dus de SSD gaat al langzamer dan dat hij kan. Ik heb het wel gekocht met het oog op de toekomst als ik mn game pc ga upgraden. Deze kaart gaat dan echter in een htpc zitten, en koop ik 128 GB (of meer) voor mn gamepc.
Battlefield draaide nooit eerder zo lekker trouwens
. Op de grootte ervan na: totaal geen spijt.
Battlefield draaide nooit eerder zo lekker trouwens
Something under the bed is drooling
OK dus toch voor de 128 GB gaan dan. Ik speel geen battlefield, maar misschien dat ik er dan ook een ander spel op kan zetten. Ik dacht dat het alleen voor windows bedoeld was.
Ik ga er naast die SSD ook een harddisk van minimaal 500GB in zetten.
Ik ga er naast die SSD ook een harddisk van minimaal 500GB in zetten.
Verwijderd
Je kan er nog een bij nemen en raid 0 gaan draaien , nadeel is geen trim , maar met fatsoenlijke overprovision is er goed mee te werken. Het is iets duurder als een enkele 128 , maar de read speed ligt snel op het dubbele .Dat is voor een game als battlefield best een goede snelheid om nieuwe maps te ladenMauz1978 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:47:
Ik heb donderdag de Samsung 830 van 64GB gekocht en heb daar Windows Vista en Battlefield 3 op staan en heb eigenlijk een beetje spijt dat ik niet voor 128 GB ben gegaan want ik heb nu nog maar zo'n 9 GB over. Hij start wat trager op sindsdien maar voelt wel enorm betrouwbaar aan. Ik heb best een oud systeem, met een p5q pro moederboard, dus de SSD gaat al langzamer dan dat hij kan. Ik heb het wel gekocht met het oog op de toekomst als ik mn game pc ga upgraden. Deze kaart gaat dan echter in een htpc zitten, en koop ik 128 GB (of meer) voor mn gamepc.
Battlefield draaide nooit eerder zo lekker trouwens. Op de grootte ervan na: totaal geen spijt.
Op die manier heb je sata 3 snelheid op een sata 2 bordje , en als je upgrade naar sata 3 kun je de ssd raid0 gewoon overhangen
Zijn juist de kleinere ssd die een leuke raid array maken , puur voor je os is een enkele genoeg . Dat is al menig keer besproken
K'zou graag wat advies krijgen met het volgende:
ik zal in een paar maand een nieuwe computer from scratch bouwen, en zal er ook een ssd voor kopen.
de computer zal voor 95% van de tijd gebruikt worden door men pa. Op zijn huidige computer staat na 4-5 jaar slechts een 60Gb op de HDD. Ik vroeg me daarom af als het slim is om alleen een SSD (samsung 830) van 128Gb ervoor te gebruiken, zonder andere HDD
of zal dit bij het schrijven bv trager werken dan bij een HDD? (qua capaciteit is er dus geen probleem)
ik zal in een paar maand een nieuwe computer from scratch bouwen, en zal er ook een ssd voor kopen.
de computer zal voor 95% van de tijd gebruikt worden door men pa. Op zijn huidige computer staat na 4-5 jaar slechts een 60Gb op de HDD. Ik vroeg me daarom af als het slim is om alleen een SSD (samsung 830) van 128Gb ervoor te gebruiken, zonder andere HDD
of zal dit bij het schrijven bv trager werken dan bij een HDD? (qua capaciteit is er dus geen probleem)
Alles wat je regelmatig opstart wil je op je ssd hebben staan.Podium Verhuur schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:05:
Ik dacht dat het alleen voor windows bedoeld was.
En als het kan/past installeer je alle software gewoon op je ssd.
Je documenten, films, muziek, foto's kunnen op een HD. De winst bij het openen van dat soort bestanden voegt weinig toe.
Ook met schrijven is een goede ssd sneller dan een HD, dus als het kan alles op de ssd.SmokingCrop schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:39:
Heb je niet genoeg ruimte voor alle data, dan kan je er nog een HD bijhangen.
[ Voor 39% gewijzigd door job op 24-03-2012 18:38 ]
Ik heb net mijn eerste SSD gekocht en geinstalleerd, heb OCZ Vertex 3 120gb gekocht en heb er zonder problemen windows 8 consumer preview op geinstalleerd. Zijn er nog belangrijke tweaks voor windows 8 die ik moet doen die belangrijk zijn voor de levensduur / snelheid van de SSD?
Overigens moet ik wel zeggen jemig wat is ie snel zeg
echt bizar had veel eerder moeten upgraden naar een SSD
Overigens moet ik wel zeggen jemig wat is ie snel zeg
Verwijderd
Ben zelf ook sinds kort aan w8 bezig , eerste wat me opviel dat je geen ICH raid driver meer nodig hebt als je raid Draait . In weze zou omswitchen van ide /achi/raid dan geen meer problemen gevenTripwire999 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:43:
Ik heb net mijn eerste SSD gekocht en geinstalleerd, heb OCZ Vertex 3 120gb gekocht en heb er zonder problemen windows 8 consumer preview op geinstalleerd. Zijn er nog belangrijke tweaks voor windows 8 die ik moet doen die belangrijk zijn voor de levensduur / snelheid van de SSD?
Overigens moet ik wel zeggen jemig wat is ie snel zegecht bizar had veel eerder moeten upgraden naar een SSD
Ah oke naja ik heb helemaal geen verstand van SSD's eigenlijk dus daarom vroeg ik mij af of er nog tips zijn voor Windows 8. Windows 7 zijn er nog genoeg tips voor te vindenVerwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:17:
[...]
Ben zelf ook sinds kort aan w8 bezig , eerste wat me opviel dat je geen ICH raid driver meer nodig hebt als je raid Draait . In weze zou omswitchen van ide /achi/raid dan geen meer problemen geven
Voor windows 8 gelden dezelfde tips als voor windows 7...
ook wel, vanaf blijven en gewoon laten draaien zoals hij is...
Al die tweaks die overal staan zijn leuk maar niet nodig.
ook wel, vanaf blijven en gewoon laten draaien zoals hij is...
Al die tweaks die overal staan zijn leuk maar niet nodig.
Verwijderd
Weet iemand welke AHCI driver ik het beste kan gebruiken voor mijn Crucial M4, op een AMD Chipset? Het gaat daarbij om een AMD 970 chipset. Ik heb nu de standaard MS AHCI drivers, maar hier en daar lees ik dat de AMD drivers tegenwoordig ook trim ondersteunen. Dus nu zit ik een beetje te twijfelen over welke driver ik nu het beste kan gebruiken.
Dit is een no brainer...
De nieuwste drivers natuurlijk...
Die je bij de AMD website hebt gedownload natuurlijk...
De nieuwste drivers natuurlijk...
Die je bij de AMD website hebt gedownload natuurlijk...
[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 25-03-2012 09:25 ]
Verwijderd
Vreemd maar na een secure erase staat de urenteller op 0 van me 320 , hij is weer gereset , voor de secure erase had ik wat problemen met de pc , xp starte niet meer van 320 . opstarten van andere schijf met w7 die deed schrijfcontrolle uitvoeren over de 320 ssd , waarbij een heleboel fouten zijn gevonden
Backup terugzetten deed het in eerste instantie niet goed , hij boote niet door .
Nu ben ik met w8 bezig geweest dus het kan zijn dat die ergens iets heeft verandert . Maar de ssd met xp was niet aangekopeld met installeren van w8 , die staat op een hd los van alles .
Is het de miss bedoeling dat die na een secure erase opnieuw begint met uren tellen
Backup terugzetten deed het in eerste instantie niet goed , hij boote niet door .
Nu ben ik met w8 bezig geweest dus het kan zijn dat die ergens iets heeft verandert . Maar de ssd met xp was niet aangekopeld met installeren van w8 , die staat op een hd los van alles .
Is het de miss bedoeling dat die na een secure erase opnieuw begint met uren tellen

Hmm, ik ga me eens inlezen in zoiets, het wordt dan wel een dure bezigheid.thanks voor de tip trouwens!Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:03:
[...]
Je kan er nog een bij nemen en raid 0 gaan draaien , nadeel is geen trim , maar met fatsoenlijke overprovision is er goed mee te werken. Het is iets duurder als een enkele 128 , maar de read speed ligt snel op het dubbele .Dat is voor een game als battlefield best een goede snelheid om nieuwe maps te laden![]()
Op die manier heb je sata 3 snelheid op een sata 2 bordje , en als je upgrade naar sata 3 kun je de ssd raid0 gewoon overhangen![]()
Zijn juist de kleinere ssd die een leuke raid array maken , puur voor je os is een enkele genoeg . Dat is al menig keer besproken
Voor degenen die een SSD eerst in IDE modus hebben geinstalleerd, er is een makkelijke manier om zonder bluescreens of gedoe het om te zetten in Ahci modus. Athans, het was mijn ervaring
Something under the bed is drooling
Ik heb recent een Intel 520 gekocht. Moet ik handmatig via de SSD toolbox TRIM activeren of doet Win7 dat gewoon zelf als het nodig is?
Verwijderd
Dat doet Win7 zelf , je hoeft zogoed als niks te doen aan Win7 voor een ssdmister_S schreef op zondag 25 maart 2012 @ 15:40:
Ik heb recent een Intel 520 gekocht. Moet ik handmatig via de SSD toolbox TRIM activeren of doet Win7 dat gewoon zelf als het nodig is?
Enigste is dit op de eerste pagina Het grote SSD topic ~ Deel 9
ik zou die urenteller niet zo serieus nemen...bij mijn 520 staat die op 102 jaar 2 maanden en 13 uurVerwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:21:
Vreemd maar na een secure erase staat de urenteller op 0 van me 320 , hij is weer gereset , voor de secure erase had ik wat problemen met de pc , xp starte niet meer van 320 . opstarten van andere schijf met w7 die deed schrijfcontrolle uitvoeren over de 320 ssd , waarbij een heleboel fouten zijn gevonden![]()
Is het de miss bedoeling dat die na een secure erase opnieuw begint met uren tellen![]()
[afbeelding]
Verwijderd
Heb weinig meldingen op het intel ssd forum gezien over foute smartBrackpc schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:01:
[...]
ik zou die urenteller niet zo serieus nemen...bij mijn 520 staat die op 102 jaar 2 maanden en 13 uur
Denk dat de reden dat mijn urenteller op nul staat inclusief de schrijffouten en een niet meer bootende ssd. ik heb hem gehotswaped terwijl w8 als host draaide , op het moment van uitpluggen zal die net met een soort trimhandeling bezig zijn geweest die niet afgemaakt is waardooor het filesysteem ineens corrupt is geworden.
Ik hoop dat het de reden is geweest en als het zo is , kun je een ssd dan wel hot swappen zoals een hd
Zag bij mijn Asus mobo dat ik een Sata^6g kabel erbij had, op (Eng) wiki vond ik daar niks over. Ok ik ga hem gebruiken, maar beetje onzinnig of niet, slechts met de kleur te maken?
SATA-600 kabels bestaan niet. Dat is in dezelfde categorie als zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5. Het is leuk, maar dat heeft niets met de kabel te maken tenzij hij gewoon kapot is.
Hoi allemaal,
Wat zijn de ervaringen met een Intel 520 en de SandForce controller? Uit dit topic maak ik op dat deze controller eigenlijk niet zo betrouwbaar is, maar de in de Intel 520 serie het mee lijkt te vallen. Kloppen die ervaringen nog steeds?
Verder twijfel ik nog steeds of het verstandig is om helemaal geen harddisk meer te hebben. Mijn opstartschijf is al een SSD. Op de tweede schijf - nu nog een harddisk - staat de data. Op deze schijf zullen veel kleine bestanden worden weggeschreven. Ook heb ik de PageFile daar staan. Wat ik tot nu toe begrepen heb vormen die kleine bestanden met TRIM geen probleem. Maar wat de PageFile betreft heb ik antwoord in dit topic nog niet gevonden. (Wellicht staat het er wel, maar dan heb ik er overheen gelezen...)
Groeten,
Alkazam
Wat zijn de ervaringen met een Intel 520 en de SandForce controller? Uit dit topic maak ik op dat deze controller eigenlijk niet zo betrouwbaar is, maar de in de Intel 520 serie het mee lijkt te vallen. Kloppen die ervaringen nog steeds?
Verder twijfel ik nog steeds of het verstandig is om helemaal geen harddisk meer te hebben. Mijn opstartschijf is al een SSD. Op de tweede schijf - nu nog een harddisk - staat de data. Op deze schijf zullen veel kleine bestanden worden weggeschreven. Ook heb ik de PageFile daar staan. Wat ik tot nu toe begrepen heb vormen die kleine bestanden met TRIM geen probleem. Maar wat de PageFile betreft heb ik antwoord in dit topic nog niet gevonden. (Wellicht staat het er wel, maar dan heb ik er overheen gelezen...)
Groeten,
Alkazam
[ Voor 48% gewijzigd door BandPlakken op 27-03-2012 15:18 ]
Ik heb de Intel 520 120 gb nu 2 weken en nog geen bsod,s of dergelijke , garantie 5 jaar. Al kan.je ervan uit gaan dat de schrijfsnelheid 175 is en lees 500 (120gb). Verder een prima SSD . Al had ik bij nader inzien toch de m4 genomen. Goedkoper sneller en meer opslag. ( mits deze niet snel degradeert)
[ Voor 3% gewijzigd door JayJay op 27-03-2012 15:17 ]
Dezelfde schijf in mijn Vaio F11 met Intel PM55 Express-chipset en dus ook SATA 300 geeft met name voor de "write" lagere waardes:ehtweak schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:19:
Zojuist de ombouw van m'n Win7 64-bit Ultimate werkstation voltooid van RAID-1 bootschijf (voorheen uitgevoerd als dubbele Velociraptor aan de ICH10r controller) naar een single Samsung SSD 830, aangesloten op diezelfde onboard SATA controller. De Intel ICH10 is wel 'slechts' een SATA 300 i/f. En de Samsung 830 zou optimaler funktioneren aan een SATA 600 i/f. Nu heeft dit motherboard wel een Marvell 91xx SATA 600 i/f, maar daar lukt het me niet om van te kunnen booten. M.a.w. daarom hangen alle SATA disken aan de Intel ICH controller.
[afbeelding]

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Oplossing:
http://forum.notebookrevi...-advantage-fast-ssds.html
De snelheidswinst in real life is volgens mij niet heel erg boeiend, hoor.
Darkstone bedankt voor je antwoord.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:34:
Oplossing:
Ik ben zeer tevreden met mijn Samsung SSD maar was gewoon benieuwd naar waar het verschil vandaan kwam..
Van de 2 vermelde tweaks lijkt me die van JJB de meest veilige en die ga ik zeker uitproberen.
Ik zou hier graag even wat extra meningen willen krijgen over mijn volgende situatie.
Wat ik in gedachten heb, is om 2x Samsung 830 series 128GB in RAID0 te zetten, en deze vooral voor het maximale te gebruiken en wat extra schijfruimte. Nu heb ik een P67 moederbord, en heb voor SATA-600 twee controllers. Ik heb de Intel P67 chipset, maar ook een Marvell® PCIe 9120 controller. Nu heb ik niet kunnen vinden of ik een RAID-array kan maken op de Marvell controller, maar wat raden jullie aan? Is het verstandig om dit dan op de Intel controller te doen en haal ik er überhaupt winst uit?
Alvast bedankt voor de reacties
Wat ik in gedachten heb, is om 2x Samsung 830 series 128GB in RAID0 te zetten, en deze vooral voor het maximale te gebruiken en wat extra schijfruimte. Nu heb ik een P67 moederbord, en heb voor SATA-600 twee controllers. Ik heb de Intel P67 chipset, maar ook een Marvell® PCIe 9120 controller. Nu heb ik niet kunnen vinden of ik een RAID-array kan maken op de Marvell controller, maar wat raden jullie aan? Is het verstandig om dit dan op de Intel controller te doen en haal ik er überhaupt winst uit?
Alvast bedankt voor de reacties
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Een SSD raid-0 geeft geen direct merkbare voordelen bij normaal gebruik. Je kan beter voor single disk gaan.
Marvell 9120 controller vermijden het liefst verbranden of de stad uitjagen, al helemaal voor een raid-0. Deze controller is aangesloten middels 1x PCI-E 2.0 van 500 MB/s en dat voor 2 poorten, lekker traag dus...
Single disk SSD performance komt maximaal tot 400 MB/s...
De intel controller heeft wel de bandbreedte voor een SSD raid-0. Maar zie bovenstaande mening zeg ik dan...
Marvell 9120 controller vermijden het liefst verbranden of de stad uitjagen, al helemaal voor een raid-0. Deze controller is aangesloten middels 1x PCI-E 2.0 van 500 MB/s en dat voor 2 poorten, lekker traag dus...
Single disk SSD performance komt maximaal tot 400 MB/s...
De intel controller heeft wel de bandbreedte voor een SSD raid-0. Maar zie bovenstaande mening zeg ik dan...
[ Voor 64% gewijzigd door Swordlord op 28-03-2012 11:50 ]
Samsung wat slechter leverbaar op dit moment, lijkt het. Crucial ligt ook bijna nergens op voorraad, terwijl mycom bergen met Vertex3 heeft, maar die mijd ik liever.
Ik heb zojuist de Samsung 830 128GB Upgrade Kit besteld en deze is in meerdere webshops beschikbaar. Verschilt deze nog met de versie die vanaf 1 maart op de Pricewatch staat? Volgens mij heeft de eerste versie juist extra's zoals software en dergelijke toch? Die heb ik in ieder geval besteld, en hoop die binnenkort binnen te krijgen.
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Ik had een probleem met mijn oude SSD schijf, deze naar Intel gestuurd voor RMA (btw erg goede service!
). Krijg zojuist een nieuwe binnen, maar wel hetzelfde SSD model/type, een X-25M (dacht dat deze allang niet meer gemaakt werden)
.
In ieder geval wil ik het volgende weten, laatst hier op een normale HDD (opstartschijf) een clean win7 install gedaan, kan ik, alles 1 op 1 kopieeren naar de SSD schijf en de SSD als opstartschijf gebruiken?
Lijkt mij niet maar ik dacht ik vraag het voor de zekerheid
Rekening houdend met dat ik eerst in Win7 in de register het op AHCI zet en dan vervolgens in het BIOS het ook op AHCI zet.
In ieder geval wil ik het volgende weten, laatst hier op een normale HDD (opstartschijf) een clean win7 install gedaan, kan ik, alles 1 op 1 kopieeren naar de SSD schijf en de SSD als opstartschijf gebruiken?
Lijkt mij niet maar ik dacht ik vraag het voor de zekerheid
Rekening houdend met dat ik eerst in Win7 in de register het op AHCI zet en dan vervolgens in het BIOS het ook op AHCI zet.
Wat het verschil is durf ik niet te zeggen, maar het klopt dat de eerste versie extra dingen erbij kreegJochemp schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:46:
Ik heb zojuist de Samsung 830 128GB Upgrade Kit besteld en deze is in meerdere webshops beschikbaar. Verschilt deze nog met de versie die vanaf 1 maart op de Pricewatch staat? Volgens mij heeft de eerste versie juist extra's zoals software en dergelijke toch? Die heb ik in ieder geval besteld, en hoop die binnenkort binnen te krijgen.
Er zijn twee versies, 1 met extra's (de Desktop Upgrade Kit) en 1 zonder.Jochemp schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:46:
Even gekeken bij de eerste de beste, Alternate, Crucial in alle soorten en maten..Sjah schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:19:
Samsung wat slechter leverbaar op dit moment, lijkt het. Crucial ligt ook bijna nergens op voorraad, terwijl mycom bergen met Vertex3 heeft, maar die mijd ik liever.
@Sjah, Bestel je hem toch bij Mycom @ €81.99, haal je hem morgen op bij de locatie naar keuze.
[ Voor 13% gewijzigd door Habana op 28-03-2012 19:00 ]
Ik snap je punt: omdat ik een 64 Gb SSD wil vind ik verzendkosten best irri op die prijs. En er zitten een paar pc-zaken hier, nogmaals Crucial ligt daar niet, heeft 2 dagen nodig, op OCZ na, en Samsung (heeft de voorkeur) gaat helemaal even tijd duren.
btw Hoe staan jullie tegenover Adata?
btw Hoe staan jullie tegenover Adata?
[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 28-03-2012 18:42 ]
ADATA = jmicron of sandforce = kut.
Op merken richten heeft niet veel zin, je kan al bijna alles afstrepen door alleen de juiste controllers te kiezen.
Op merken richten heeft niet veel zin, je kan al bijna alles afstrepen door alleen de juiste controllers te kiezen.
Ok, done, zal hier geen spijt van krijgen denk ik. De M4 dus.Habana schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:16:
[...]
@Sjah, Bestel je hem toch bij Mycom @ €81.99, haal je hem morgen op bij de locatie naar keuze.
De Plextor M3 Pro 128GB (PX-128M3P) en de Plextor M3 Pro 256GB (PX-256M3P) zijn ook gereviewed.
Ze zijn zoals het lijkt de snelste SSD's die je maar kunt kopen op dit moment.
Verwijderd
Jammer dat de 830's niet zijn meegenomen in die reviews, dat zou het plaatje wat completer maken.Bull schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:18:
De Plextor M3 Pro 128GB (PX-128M3P) en de Plextor M3 Pro 256GB (PX-256M3P) zijn ook gereviewed.
Waarom hebben ze de 830 niet meegenomen in deze review?Bull schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:18:
Die zal wel beter zijn dan
*Ik moet sneller leren typen
Ik heb vanavond m'n Samsung 830 128GB mogen ontvangen:)
Net W7 erop gezet en het draait als een speer!
[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 28-03-2012 23:25 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik ben geen liefhebber van PleXtor dingen gaan mij veel te snel kapot. Ik heb wel 15 PleXtors gehad van cd tot dvd branders aan toe, ze hebben het nooit langer dan 2 maanden uitgehouden.
Daarom zou ik nooit een PleXtor kopen.
Verwijderd
Mjah, dat is natuurlijk wel een hele dunne beslissingsbasis, aangezien de markt én het bedrijf toch wel anders zijn dan toen. Bovendien zijn zaken met bewegende delen iets anders dan SSD's.RoaDHouse schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:58:
Ik ben geen liefhebber van PleXtor dingen gaan mij veel te snel kapot. Ik heb wel 15 PleXtors gehad van cd tot dvd branders aan toe, ze hebben het nooit langer dan 2 maanden uitgehouden.
Daarnaast, twee maanden? Of je overdrijft schromelijk, of je deed wellicht rare dingen met je CD-spelers, want als dat de standaard is kan een bedrijf niet lang blijven bestaan.
Tja wat dat betreft kan ik dan ook wel gaan haten op de samsung 830 series want ik heb ooit eens een samsung brander gehad die 5x, binnen 1.5 jaar, terug geweest is voordat ik een lg meekreeg die nu nog steeds doorgaat. (populair model ook nog, dus blijkbaar hield mijn pc niet van die brander)
Punt is, meestal is het een hele andere divisie die daar aan werkt en dus ook totaal niet te vergelijken met elkaar. Kijk al hadden we het nu weer over een dvd brander dan had jouw argument totaal valide geweest, nu helaas niet.
Punt is, meestal is het een hele andere divisie die daar aan werkt en dus ook totaal niet te vergelijken met elkaar. Kijk al hadden we het nu weer over een dvd brander dan had jouw argument totaal valide geweest, nu helaas niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Ellos op 29-03-2012 00:23 ]
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn SSD in de windows prestatie index van 7.9 naar 7,5 is gegaan, zonder dat er ook maar iets veranderd is? Er was nieuw hardware gevonden en daarom moest deze vernieuwd worden en toen zag ik dat deze index van de SSD ook veranderd was.
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
Als hij wat voller raakt vindt er performance degradatie plaats, ook kan terwijl het indexen bezig was er meer gedraait hebben dan de vorige keer aan IO.
Verwijderd
Dan buiten RoaDHouse zelf nog niet echt, N=1 en dat soort zaken.Ellos schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:20:
Kijk al hadden we het nu weer over een dvd brander dan had jouw argument totaal valide geweest
Nee dit had ik dan ook eigenlijk beter moeten specificeren als meer een argument voor hemzelf om niet nogmaals plextor branders te kopen, dat is voor ons dan nog steeds een ervaring die we zelf moeten meemaken want het rust nog steeds op tientallen andere factoren.
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.