Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik heb dat bijna altijd.Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:44:
Mij ook. Af en toe komt er een product op hwi langs waarvan ik veel kennis heb, en dan valt het mij op hoe weinig kennis HWI nu eigenlijk heeft.
PCMark Vantage is het meest realistische de rest zegt niks over reallife performance je hebt er dus niks aan. En wat zegt HWI:rookie no. 1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:51:
Leg mij eens haarfijn uit wat er onjuist aan de conclusie is, al kunnen ze niet echt onderbouwen dat OCZ de wil heeft om niet (weer) te falen.
Helaas vertroebelt de PCMark Vantage benchmark het beeld een beetje, want in het gros van de benchmarks is de Vertex 4 zeer snel, met zelfs in een aantal gevallen nieuwe records.
Serieus Vantage vertroebeld het beeld?

En je review dan beginnen met:
Als er één hardwarefabrikant het afgelopen jaar diep door het stof is gegaan, is het wel OCZ. Of het nu terecht is of niet, de Vertex 2 en 3 SSD's van de fabrikant hebben een gigantische deuk in hun imago opgelopen door de vele horrorverhalen op verschillende fora over de vele exemplaren die er van het ene op het andere moment mee zouden stoppen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Liefhebber van Tweakers
Als ik op het advies van hw.info was ingegaan was ik mooi het haasje

Verwijderd
Dit is met windows 8 cp gedaan die gaat tot tien , waarschijnlijk haalt die samsung ook meer met w8.Mistraller schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:36:
[...]
huh? Ik dacht dat de max 7.9 was. (Bij mij althans wel!)
Ik haal hier op win7 64bit i7 laptop 7.5 voor cpu en mem, 6.7 voor de GPU (3d/aero) en 7.9 voor de samsung 830 series.
Dus gewoon single disk op een sata6 controller, max score
Er zit wel een bepaalde verdeling in die punten , geheugen ddr2 zal niet snel boven een 6 scoren ,een hd ook niet.Met een intel 40GB haal je niet veel punten omdat de write zo laag ligt , maar het normaal booten gaat die bijna even snel als een array . Meer snelheid zal je niet merken in de vorm van een soepeler lopende pc . Je muis voelt niet anders aan . Enigste verschil zit in de grotere bestanden lezen of schrijven , dat zijn niet typiesche os handelingen .Pagefile is byvoordbeeld erg geschikt om op ssd te zetten , omdat die uit kleine writes en reads bestaat .Terwijl de hybernate file seqentieel read en write is , die zou je op hd kunnen zetten . Met w8 komt er ook weer een swapfile bij
Grafiesche kaart is een 3870 die opmerkelijk meekomt met het electronica geweld
Volgens de bestel gegevens moet deze uit Juni 2009 stammen.
De schrijf performance lijkt wel een beetje afgezakt over de jaren, maar doet het verder nog prima.
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]
Sequential Read : 204.374 MB/s
Sequential Write : 148.524 MB/s
Random Read 512KB : 112.212 MB/s
Random Write 512KB : 9.802 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 10.948 MB/s [ 2672.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 5.226 MB/s [ 1275.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 18.779 MB/s [ 4584.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 4.225 MB/s [ 1031.5 IOPS]
Test : 500 MB [D: 25.2% (40.4/160.0 GB)] (x5)
Date : 2012/04/06 8:56:41
Verwijderd
Op sata 2 haalt ik 390 mb/s write en 590 mb/s read. snel zat:)
Nu mag soon de 11.5 rst uitkomen met raid 0 trim dan zit ik prima.
Dat zijn namelijk de enige controllers die ik heb in de pc, kan geen extra niet meer bijsteken (zoals bv de marvel 9218 - ook niet ideaal, maar ik vermoed net een klasse beter). 5i kan niet vervangen worden, want die beheerd een raid 5 (lees: zou wel kunnen, alles is ruimschots gebackupped, maar is teveel moeite om dat te doen voor hij kapot zou gaan)
http://nl.hardware.info/n...-met-sata-6-gbps-onderweg
Bij Misco is bijvoorbeeld de nieuwe 180GB 330 al te koop voor 196,29 €.
http://www.misco.nl/Produ...Series-180GB-2-5-9-5mm-FF
SSDSC2CT180A3K5
Sorry voor de herhaling van me vraag maar iemand die weet hoe ik dit kan aanpassen?thefox154 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:08:
Kun je in windows ook iets van een werkpad aanpassen? Regelmatig zie ik een gezipt bestand dat automatisch uitpakt en dat doet ie op de C-schijf (ssd). Terwijl het bestand gedownload is op de D-schijf waar ik me usermap heb. Kan ik alle 'werkbestanden' ook ergens op de D laten zetten?
Je vraag is bijna te simpel voor woorden... Daarom dat iedereen het negeert.thefox154 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:24:
[...]
Sorry voor de herhaling van me vraag maar iemand die weet hoe ik dit kan aanpassen?
Ga eens in de opties kijken van je 7zip, winrar... of whatever the fuck je gebruikt, daar kun je de temp map instellen van die programma's zelf...
En bij uitpakken aangeven: Uitpakken op Locatie X
Dat is de meest simpele optie.
Wil je je windows temp folder verhuizen:
http://blogs.msdn.com/b/a...ve/2006/01/15/513134.aspx
[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2012 10:36 ]
Is het mogelijk om alvast Windows te installeren op de HDD [In AHCI modus natuurlijk], daarna de HDD te clonen met Norton Ghost naar de SSD, of verlies ik dan TRIM support in W7?
Heb hier zelf eigenlijk geen verstand van, misschien dat een van jullie het weten?
Wat wel effect erop heeft of het TRIM commando bij de drive aankomt, zijn de drivers. Dus zorg dat dit de nieuwste zijn.
Clonen van je drive raad ik niet aan, want grote kans dat je de 4k alignment verliest daardoor... Want veel clone programma's houden daar nog geen rekening mee.
Alignment wat is dat zul je nou vragen?
Simpel gezegd, als een partitie alinged is, dan komt een 4k blok zoals windows het ziet, overeen met de adressering van een 4k geheugen cel op de SSD.
Klopt de alignment niet, dan kan het zijn dat een 4k blok zoals windows het ziet verdeeld wordt over 2 geheugen cellen en dit is een zeer nadelig effect op snelheid en levensduur.
Ook zijn dan bepaalde instellingen niet doorgevoerd omdat windows geen SSD zag bij de installatie.
Bij een schone installatie van windows 7, maakt windows 7 altijd 4k aligned partities aan en zorgt dat er optimalisaties worden gedaan voor de SSD.
[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2012 12:07 ]
Zelf heb ik deze handleiding gebruikt om om mijn SSD voor Win7 en alle user/prog data op mijn normale HD te zetten: How to Create User Accounts on another Partition or Disk During Windows 7 Installation.
Tijdens de installatie moet je een sysprep bestand maken wat dan verder alles goed instelt. Is makkelijker dan alles achteraf gaan instellen. Wel even de PDF goed doorlezen met wat je moet doen.
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Ik heb de samsung 830 128MB SSD besteld en heb even een vraagje.
Ik ben nogal een film freak en download dan ook veel blu ray films.
Mijn vraag, is het slim om het downloaden en repareren op de ssd te doen en dan wegschrijven op de conventionele harde schijf? Of kan je beter alles downloaden op de conventionele harde schijf?
alvast bedankt voor het antwoord
Verwijderd
Lezen is een kunst he. In de opties van een self extractor? Een setup die iets automatisch uitpakt? Dit schrijven ze naar een of andere temp dir. Knappe jongen ben jij als je daar ook een path voor mag kiezen. Dit gaat volledig automatisch.Swordlord schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:32:
[...]
Je vraag is bijna te simpel voor woorden... Daarom dat iedereen het negeert.
Ga eens in de opties kijken van je 7zip, winrar... of whatever the fuck je gebruikt, daar kun je de temp map instellen van die programma's zelf...
En bij uitpakken aangeven: Uitpakken op Locatie X
Dat is de meest simpele optie.
Wil je je windows temp folder verhuizen:
http://blogs.msdn.com/b/a...ve/2006/01/15/513134.aspx
Hoe ik zelf een path kan kiezen als ik een rar uitpak is logisch daar gaat mijn vraag toch ook niet over. Zal die blog wel even volgen dat zal wel zijn wat ik zoek
[ Voor 16% gewijzigd door thefox154 op 07-04-2012 13:20 ]
De temp path van Windows kan je zelf aanpassen, in WinRAR zit ook een path-optie om te bepalen waar de tijdelijke bestanden worden gezet.thefox154 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:16:
Lezen is een kunst he. In de opties van een self extractor? Een setup die iets automatisch uitpakt? Knappe jongen ben jij als je daar ook een path voor mag kiezen. Dit gaat volledig automatisch.
Nickname does not reflect reality
Het temp path moet ik hebben. Dat hele winrar verhaal verzint de vorige user erbij.Brad Pitt schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:20:
[...]
De temp path van Windows kan je zelf aanpassen, in WinRAR zit ook een path-optie om te bepalen waar de tijdelijke bestanden worden gezet.
Begrijpend lezen was niet zijn sterkste punt.
edit: die blog heeft gewerkt, thanks!
[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 07-04-2012 13:36 ]
Even iets zelf opzoeken is niet jouw sterktste punt dus. Maar goed, problem solved, NEXT.thefox154 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:21:
edit: die blog heeft gewerkt, thanks!
Het verhaal was niet helemaal duidelijk voor mij.thefox154 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:21:
[...]
Het temp path moet ik hebben. Dat hele winrar verhaal verzint de vorige user erbij.
Begrijpend lezen was niet zijn sterkste punt.
In meeste gevallen is dat de TEMP folder van je decompressing programma dat meeste mensen hier voor vragen.
Maar ik had het andere scenario ook afgevangen voor je, want je vroeg waar de algemene temp locatie was en die heb ik je mee geholpen.
Dus ga niet zo minderwaardig doen... Mijn excuses ook voor mijn initiële reactie, maar je vraag was gewoon google gevalletje naar "change temp folder".
Edit:
Geen dank
[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2012 15:43 ]
Verwijderd
Probeer dalijk een keer te ontplugen , kijken of die weer normaal wordt

Dit probleem treed op door een probleem in de sudden power loss functie. Als je de stroom er opeens afhaalt zit er een beveiligingsmechanisme op. Dat faalt soms, en dan krijg je dit probleem. Een SSD zonder die beveiliging zou zichzelf veel sneller bricken.
Verwijderd
Weet iemand wat de w8 optimizer kan beteken voor een ssd , zou het gewoon defragmenteren zijn
De enige tweaks die zinvol zijn voor SSD's zijn de ruimtebesparende tweaks: hibernate uitschakelen, en pagefile verkleinen. Voor de rest is een SSD verbazingwekkend slecht tweakbaar.
en natuurlijk zorgen voor trim en NCQ ondersteuningVerwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 23:27:
Je mag hopen dat het geen defragmenteren is. Want defragmenteren heeft totaal geen zin voor een SSD en veroorzaakt alleen maar onnodige schrijfacties.
De enige tweaks die zinvol zijn voor SSD's zijn de ruimtebesparende tweaks: hibernate uitschakelen, en pagefile verkleinen. Voor de rest is een SSD verbazingwekkend slecht tweakbaar.
soms kan het werken van ncq meer boost geven dan van sata2 naar 3(6gb/s)
ora et labora
Verwijderd
256 GB SSD SAMSUNG 830 Sata-600 READ: 520 MB/s - WRITE: 400 MB/s ( met TRIM functie )
256 GB SSD CRUCIAL m4 Sata-600 READ: 500 MB/s - WRITE: 260 MB/s ( met TRIM functie )
256 GB SSD CORSAIR PERFORMANCE PRO Sata-600 READ: 515Mb/s - Write: 440MB/s ( met TRIM functie )
240 GB SSD INTEL 520 Sata-600 READ: 550Mb/s - WRITE: 520Mb/s ( met TRIM functie)
B.v.d.!
Robert.
Verwijderd
safe bet is de samsung 830, prima prijs peformance verhouding.Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:09:
Beste ervaringsdeskundigen, bij het configureren van een laptop heb ik de keuze uit de volgende ssd`s -welke te nemen en waarom?
256 GB SSD SAMSUNG 830 Sata-600 READ: 520 MB/s - WRITE: 400 MB/s ( met TRIM functie )
256 GB SSD CRUCIAL m4 Sata-600 READ: 500 MB/s - WRITE: 260 MB/s ( met TRIM functie )
256 GB SSD CORSAIR PERFORMANCE PRO Sata-600 READ: 515Mb/s - Write: 440MB/s ( met TRIM functie )
240 GB SSD INTEL 520 Sata-600 READ: 550Mb/s - WRITE: 520Mb/s ( met TRIM functie)
B.v.d.!
Robert.
Echter heb ik nu in de bios telkens dat ik moet kiezen tussen twee versies van windows 7.
Weet iemand hoe dat weg kan?
Ik heb windows 7 geinstalleerd op de SSD terwijl de andere harde schijven aangekoppeld waren en op een van die schijven stond windows 7. Maar na de installatie heb ik die schijf geformateerd dus windows 7 is er zeker vanaf
Verwijderd
Beste Darkstone, betreft zelf er inzetten - dat geldt voor heel veel zaken maar ik ben helaas gezegend met 2 linker en ga dus echt niet schroeven in/aan een nieuwe laptop ...Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:36:
Sowieso de samsung of de crucial. Maar in de praktijk pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB of pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB. Omdat de meerprijs die xnb vraagt veel te hoog licht. Gewoon zelf een SSD kopen, en die erin schroeven. Dat geldt voor alle merken.
Maar reply betreft Samsung & Crucial SSD is helder!
Een van beide dient het te worden - nog voorkeur voor 1?
SamsungVerwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:07:
[...]
Beste Darkstone, betreft zelf er inzetten - dat geldt voor heel veel zaken maar ik ben helaas gezegend met 2 linker en ga dus echt niet schroeven in/aan een nieuwe laptop ...
Maar reply betreft Samsung & Crucial SSD is helder!
Een van beide dient het te worden - nog voorkeur voor 1?
En zeg nu zelf: een 750GB harde schijf plus SSD is maar iets duurder dan enkele SSD. Dan is de keuze wel snel gemaakt.
De Samsung 830 in m'n nieuwe desktop was wat meer gedoe, de standaard schroeven die bij de kast (Antec P180) zaten pastte niet in de SSD. Uiteindelijk de schroevenvoorraad in huis erbij gezocht en met wat ringetjes en foezelen de boel vastgezet.
Overigens is die desktop *zonder* harde schijf, met een Scythe Mugen-2 koeler en 12cm kast-ventilator wel de meest stille desktop die ik hier gehad heb. Passief gekoelde voeding en de bij de CPU ingebouwde Intel video, dat wel - dus grafische prestaties voor spelletjes heeft 'ie niet echt.
Verwijderd
Mijn m17xr3 is ook stil met 2x 128gb M4 in raid 0.Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:59:
Mijn laptop is ook fluisterstil. De fan slaat eens per 10 a 12 minuten eventjes aan, de harde schijf spint automatisch down als ik hem niet gebruik (praktisch altijd). En voor de rest zitten er geen bewegende onderdelen in. Ik vind tegenwoordig het geluid van opspannende harde schijven al storend.
Mits ik omschakel naar de hd6990m en ga gamen:)
Verwijderd
Gewoon partitie lozen, nieuwe maken en formatteren.wiebjuh16 schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:25:
Ik heb al een tijd een Kingston V+100 96GB in gebruik icm Windows XP. Nu zit er waarschijnlijk een virus op de computer. Ik ben van plan alles opnieuw te installeren. Maar is een snelle format nu schadelijk? Iemand tips om de geheugencellen helemaal leeg te maken? Zodat is weer is toen hij uit de fabriek kwam;)
Verwijderd
Maar het is voorts ook geen plug & play - daar zal het e.e.a. moeten worden over-/omgezet en ook daarin ben ik een noob.Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:35:
Schroeven is echt de kunst niet. Er zijn laptops waar het een gedoe is (bekendste voorbeeld: de XPS 15). Maar bij het merendeel is het een kwestie van 3 schroefjes verwijderen en de drive erin proppen.
En zeg nu zelf: een 750GB harde schijf plus SSD is maar iets duurder dan enkele SSD. Dan is de keuze wel snel gemaakt.
Voor mij gewoon een kant en klaar bakkie, geen gedoe.
Geloof mij - dat is in mijn geval echt de beste oplossing

Verwijderd
Geluid van een hd valt nog mee , of het is een hele oude , maar twee hd bijmekaar maken meer herrie als twee apartebijmekaar geteld . Op de een of ander manier gaan verschillende merken hd bujmekaar een apart zoemend golvend geluid maken . Als dan de dvd speler nog even mee doet zit je aan aardig wat decibelsVerwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:59:
Mijn laptop is ook fluisterstil. De fan slaat eens per 10 a 12 minuten eventjes aan, de harde schijf spint automatisch down als ik hem niet gebruik (praktisch altijd). En voor de rest zitten er geen bewegende onderdelen in. Ik vind tegenwoordig het geluid van opspannende harde schijven al storend.
Vindt het wel het mooie van de ssd , dat je helemaal niks hoort
Aha oke, meende ook te hebben gelezen dat je ActiveKilldisk daarvoor kon gebruiken..Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:36:
[...]
Gewoon partitie lozen, nieuwe maken en formatteren.
Maar anders delete ik de partitie. En maak ik een nieuwe aan met een Windows7 DVD. Hij moet natuurlijk wel aligned zijn
Secure Erasewiebjuh16 schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:25:
Ik heb al een tijd een Kingston V+100 96GB in gebruik icm Windows XP. Nu zit er waarschijnlijk een virus op de computer. Ik ben van plan alles opnieuw te installeren. Maar is een snelle format nu schadelijk? Iemand tips om de geheugencellen helemaal leeg te maken? Zodat is weer is toen hij uit de fabriek kwam;)
Cloning software die ik laatst gebruikt heb maakt allemaal een offset aan en houdt dus rekening met alignment. Ik heb Ghost gebruikt (werd zelfs meegeleverd met Samsung SSD! Interesse? Ik heb hem niet in gebruik genomen), en verder acronis true image 2010 (en verder). Ook Gnome partition editor maakt een 1024k offset. Volgens mij is dat voldoende om de alignment goed te krijgen.Swordlord schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 12:03:
TRIM is gewoon iets dat altijd aanwezig is in Windows 7...
Wat wel effect erop heeft of het TRIM commando bij de drive aankomt, zijn de drivers. Dus zorg dat dit de nieuwste zijn.
Clonen van je drive raad ik niet aan, want grote kans dat je de 4k alignment verliest daardoor... Want veel clone programma's houden daar nog geen rekening mee.
Alignment wat is dat zul je nou vragen?
Simpel gezegd, als een partitie alinged is, dan komt een 4k blok zoals windows het ziet, overeen met de adressering van een 4k geheugen cel op de SSD.
Klopt de alignment niet, dan kan het zijn dat een 4k blok zoals windows het ziet verdeeld wordt over 2 geheugen cellen en dit is een zeer nadelig effect op snelheid en levensduur.
Ook zijn dan bepaalde instellingen niet doorgevoerd omdat windows geen SSD zag bij de installatie.
Bij een schone installatie van windows 7, maakt windows 7 altijd 4k aligned partities aan en zorgt dat er optimalisaties worden gedaan voor de SSD.
Verder: alle tuning voor je ssd kan je ook achteraf zelf goed zetten. Sommigen kiezen juist voor deze manier van installatie, omdat je zo minder writes op je ssd hebt. Dat vind ik dan zelf weer wat ver gaan.
Overigens is het voor grote disks zowieso goed om de alignment goed te zetten. De 750Gb disk in mijn laptop (WD Scorpio black) heeft advanced format en daarvoor moet je ook in de gaten houden dat je alignment goed staat.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Ik heb een samsung 830 64 gb schijf waar me apps op geinstalleerd staan zoals windows 7, office enz.
Maar nu valt mij op dat het lampje van me pc behuizing voor de hdd constant om de 1 a 2 seconden kort knippert ook als ik helemaal niks doe, is dit normaal of is er iets mis ???
Alvast bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 12:05 ]
Misschien is 'ie aan het indexeren of zoVerwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:03:
Maar nu valt mij op dat het lampje van me pc behuizing voor de hdd constant knippert ook als ik helemaal niks doe, is dit normaal of is er iets mis ???
Ook al doe jij niks, je hart en je brein werken wel om de boel levend te houden.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:03:
He Tweakers,
Ik heb een samsung 830 64 gb schijf waar me apps op geinstalleerd staan zoals windows 7, office enz.
Maar nu valt mij op dat het lampje van me pc behuizing voor de hdd constant om de 1 a 2 seconden kort knippert ook als ik helemaal niks doe, is dit normaal of is er iets mis ???
Alvast bedankt
Het OS doet ook wel eens wat om in leven te blijven... Zo simpel
Verwijderd
Dat dacht ik in eerste instantie ook dus dat ik even uitgezet bij services maar dan blijft die nog knipperen
Is volstrekt normaal.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:03:
Windows xp spreekt de HD een stuk minder aan dan vista/w7.
Dus misschien dat je onlangs bent overgestapt en het daarom zo opvalt?
[ Voor 16% gewijzigd door job op 09-04-2012 12:32 ]
Verwijderd
Heb de pc van het weekend in elkaar gezet, dus ook met deze nieuwe schijfjob schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:31:
[...]
Is volstrekt normaal.
Windows xp spreekt de HD een stuk minder aan dan vista/w7.
Dus misschien dat je onlangs bent overgestapt en het daarom zo opvalt?
En ik dacht maar dat een secure erase schadelijk was. Maar zoveel verschil zit er toch niet tussen secure erase en een quick format?
Verwijderd
Een windows 7 quick format met TRIM-capable drivers zorgt voor een TRIM op de hele oppervlak. Een secure erase is beter, omdat je bij Windows 7 niet kan zien of TRIM echt werkt.
SSD met nieuwe Toshiba sata-600 controller
Nieuwe controllertjes, altijd fijn om te zien dat er wat variatie bij komt.[ Voor 48% gewijzigd door Swordlord op 09-04-2012 23:12 ]
Verwijderd
Maar een CrystalDiskMark op een lege SSD zegt nog niet alles. Echt belangrijk is hoe de SSD omgaat met fragmentatie op NAND-niveau. De write amplification is een heel interessante eigenschap. Het streven is om zo weinig mogelijk write cycles te verspillen aan garbage collection en toch de prestaties op een continu hoog peil weten te houden.
Elke controller reageert anders op te weinig spare space, maar je hebt groepen controllers zoals Intel en Marvell (Crucial M4) die flink kunnen degraderen bij te weinig spare space, en aan de andere kant Samsung die erg agressieve garbage collection toepast waardoor hij ongeveer drie keer sneller slijt. Maar daardoor kan het wel veel beter zijn prestaties vasthouden, bijvoorbeeld in Windows RAID-configuraties zonder TRIM.
Ik kijk dus erg uit naar een echte review.
edit: dank je
Ik vind de cijfers ook wel indrukwekkend. 380MB/s write voor een 128GB drive. Dat is zelfs sneller dan de samsung 830.
Weet je zeker dat je nu geen full erase en secure erase aan het verwarren bent? Een full erase is het volledig leegmaken van een schijf, een secure erase (een poging tot) het permanent onherstelbaar maken van data. Mocht dit niet zo zijn dan is de huidige terminologie dus dat een secure erase niet eens secure is?Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:41:
Dat is onjuist dcm360. Een secure erase duurt een paar seconden, daarmee worden niet de NAND cellen allemaal overschreven. Wat jij beschrijft is hoe een secure erase op een hardeschijf werkt. Secure erase was daarvoor een security feature. Voor SSDs is secure erase een performance feature.
Een windows 7 quick format met TRIM-capable drivers zorgt voor een TRIM op de hele oppervlak. Een secure erase is beter, omdat je bij Windows 7 niet kan zien of TRIM echt werkt.
Daarnaast lijkt het gelinkte tooltje te doen wat mijn idee van secure erase is...
Oh, enne, gefeliciteerd uiteraard
[ Voor 11% gewijzigd door dcm360 op 10-04-2012 12:21 ]
Verwijderd
Een secure erase op een SSD werkt anders. SSDs maken van dit commando gebruik/misbruik om hun mapping tables te wissen. Zeg maar de inhoudsopgave van een boek; zonder dat wordt de gehele schijf als leeg gezien. Waarschijnlijk is voor het security erase commando gekozen en niet voor een nieuw apart commando omdat dit met bestaande utilities zoals HDDerase.exe en Linux hdparm werkt, en deze commando's reeds tot doel hebben om datarecovery onmogelijk te maken. Dit maakt het relatief veilig om een commando in te bouwen die alle data direct vernietigt; zoiets wil je niet te gemakkelijk maken natuurlijk.
Een 'secure erase' commando wordt door een SSD dus heel anders gebruikt dan een hardeschijf. Voor een SSD duurt het slechts één of twee seconden, en overschrijft dus niet de NAND blokken. Wel begin je met een lege mapping table wat inhoudt dat alle ruimte 'spare space' is en niet in gebruik door de host, althans volgens de zojuist gewiste mapping tables. Blanco dus.
Als je na een secure erase data probeert te lezen, zal de SSD geeneens van de NAND-chips lezen wat daar op staat. Aangezien de mapping tables aangeven dat de schijf helemaal schoon is, zal de controller simpel nulletjes terugsturen. Je kunt na een secure erase dus niet meer bestaande data uitlezen, zonder direct de NAND chips uit te lezen met speciale apparatuur. Een secure erase voor een SSD is dus niet primair een security feature, maar heeft wel een vergelijkbaar effect dat alle opgeslagen data ontoegankelijk is zonder hardwarematige interventies.
'waar te letten op'....
De filters op Productreview zegt mij helemaal niets.
Tnx
(neemt overigens niet weg dat wat ik over dat genoemde secure erase tooltje zei nog steeds klopt...)
Verwijderd
Maar ondanks de naam lijkt dit iets heel anders te zijn dan Security Erase commando. Het is eerder een equivalent van het open-source Eraser wat vergelijkbare functionaliteit heeft. Voor hardeschijven en laptops met gevoelige data is dit nuttig. Voor SSDs niet echt, omdat je vrije ruimte wilt TRIM-en. Datarecovery is dan ook niet meer mogelijk; het opnieuw lezen van de zojuist geTRIMde ruimte zal alleen nullen opleveren; die locatie is immers niet gekoppeld aan een fysieke NAND cell. Pas als je schrijft naar een bepaald blok zal de SSD deze logische LBA met fysieke NAND cellen verbinden; dat wordt bijgehouden in de mapping tables.
Met andere woorden, als je een bestand TRIMt kun je het niet meer terug krijgen, niet zonder de controller te overrulen door direct de NAND chips aan te spreken in een laboratoriumomgeving. Iets voor de NSA dus en niet de gemiddelde computerdief.
Op een gegeven moment kwam ik ergens een artikel tegen over de optimale configuratie van Windows7 voor op een SSD, nu vroeg ik mij af wat jullie van de onderstaande link vinden en of jullie er ervaring mee hebben. Kunnen jullie mij deze tut ook aanraden? Want het lijkt heel wat GB's te schelen.
EDIT: Ultieme faal, handig als ik naar de link verwijs ja.
Bij deze: http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds
[ Voor 10% gewijzigd door theburninglink op 10-04-2012 19:04 ]
'I reject your reality and substitute my own'
hibernation kan je probleemloos uitschakelen, en dat kan je veel ruimte schelen. System restore zou ik verkleinen ipv helemaal uitzetten.
Page file, kan met veel geheugen inderdaad een stuk kleiner.
Je eigen windows installatie iso bakken of windows lite gebruiken scheelt ook vele GB's. Wel heb je daarmee het probleem dat je ook teveel services weg kan halen (die je achteraf toch nodig hebt) en problemen krijgt met het installeren van toekomstige service packs.
Het driver verhaal is natuurlijk altijd van toepassing.
Wat de snelheidtweaks betreft: in benchmarks zie je het terug, in de praktijk merk je het niet/nauwelijks.
fsutil verhaal kan je skippen. trim staat gewoon aan na een schone install.
defragmentatie moet inderdaad uit, zie ook de topicstart.
De system reserve partitie is onnodig (de zelfde files staan ook op de install dvd), maar met verwijderen win er maar 100MB mee.
Ik zou zeggen, probeer het uit, de meeste zaken zijn eenvoudig weer ongedaan te maken.
[ Voor 113% gewijzigd door job op 10-04-2012 19:52 ]
Anandtech: Eindelijk een goede mSata SSD: Micron C400
Micron heeft een mSATA versie van zijn C400 SSD uitgebracht, voor vele zal C400 niet veel zeggen, het is in de volksmond meer bekend als de Crucial M4 (Crucial is consumenten gerichte merk van Micron). De performance van het kleine beestje is ook zeer vergelijkbaar met zijn 2.5" broer.Dus wie in de markt is voor een mSATA ssdtje kan hier een mooie SSD aan hebben.
Anandtech: Kingston HyperX 3k review.
Short and simple, performance hetzelfde als de oude Kingston HyperX alleen tegen een veel mooier prijsje.Verwijderd
Intel is de enige die DIPM echt goed ondersteunt en grote winsten boekt hiermee. De X25-M officieel van 0,6W naar 0,065W ofwel 65mW. De 320 had een iets hoger verbruik van 75mW uit mijn hoofd.
ik heb nu mijn ssds binnengekregen en wil hierop mijn windows 7 gaan installeren.
maar ik had iets gelezen over het minder groot patitioneren van de schijf voor als de schijf kapotte cellen krijgt.
dan kan die controller die cellen vervangen met ongepatitioneerde cellen. ik kan helaas het artikel niet weer terugvinden weet iemand anders mij hier meer over te vertellen ??
puntje 2 kan ik ook de nieuwe firmware van de crucial m4 en de samsung 830 via de usb adapter installeren ?
alvast bedankt
punt 1 geen idee...pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:00:
heey allemaal
ik heb nu mijn ssds binnengekregen en wil hierop mijn windows 7 gaan installeren.
maar ik had iets gelezen over het minder groot patitioneren van de schijf voor als de schijf kapotte cellen krijgt.
dan kan die controller die cellen vervangen met ongepatitioneerde cellen. ik kan helaas het artikel niet weer terugvinden weet iemand anders mij hier meer over te vertellen ??
puntje 2 kan ik ook de nieuwe firmware van de crucial m4 en de samsung 830 via de usb adapter installeren ?
alvast bedankt
punt 2 ja voor Crucial; http://www.storagereview....rade_crucial_ssd_firmware
en ja voor Samsung: http://thessdreview.com/Forums/ssd-discussion/1745.htm (post #4)
die van crucial zal ik updaten maar die van samsung lees ik veel horror verhalen over is het beter om die momenteel niet te updaten ? en kan het updaten ook gebeuren als windows al geinstalleerd is ? en kan dan ook gechecked worden of alle instelllingen goed staan voor de ssd ?Gandalf schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:34:
[...]
punt 1 geen idee...
punt 2 ja voor Crucial; http://www.storagereview....rade_crucial_ssd_firmware
en ja voor Samsung: http://thessdreview.com/Forums/ssd-discussion/1745.htm (post #4)
Volgens mij is het opgelost met de laatste firmware.pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:47:
[...]
die van crucial zal ik updaten maar die van samsung lees ik veel horror verhalen over is het beter om die momenteel niet te updaten ? en kan het updaten ook gebeuren als windows al geinstalleerd is ? en kan dan ook gechecked worden of alle instelllingen goed staan voor de ssd ?
Zelf probleemloos geupdate...
Je kan als windows geïnstaleerd is met de Samsung SSD Magician toolbox de firmware updaten en kijken of alle instellingen goed staan. In onderstaande review staat de SSD Magican software uitgebreid (in het engels) beschreven: http://thessdreview.com/o...-an-unbeatable-toolbox/5/
[ Voor 17% gewijzigd door Gandalf op 11-04-2012 16:56 ]
Er is op 1 moment een versie van de update tool geweest met een bug, waardoor drives konden bricken...
Deze is natuurlijk al lang niet meer beschikbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2012 16:54 ]
dan werd de firmware geupdate naar de nieuwe versie en dan word de hardeschijf niet meer herkent door de bios en moet die teruggestuurd worden naar samsungzwarter schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:52:
@pwghost. Horror verhalen? vertel.....
Verwijderd
Ik zie hiervoor niets op de website van Synology staan, iemand die me kan bevestigen of dit zonder problemen werkt
Het was ook een minuscuul klein probleem... Die foutieve versie is welgeteld 1 dag!!! online geweest op de site van Samsung... Een bug vrije versie was 2 dagen erna beschikbaar.pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:55:
[...]
dan werd de firmware geupdate naar de nieuwe versie en dan word de hardeschijf niet meer herkent door de bios en moet die teruggestuurd worden naar samsungdaar heb ik niet zon zin in:P ik kan zo snel de link niet meer vinden....
Hier op Tweakers.net was ook 1 user die zijn drive had gebricked met deze foutieve versie... Terwijl 10 andere die dezelfde hadden gebruikt geen bricked drive hadden gekregen.
Dus grow some balls and harden the fuck up... Er zijn veel ergere problemen die een SSD kan overkomen en de Samsung drives overkomen normaal niet de rare random crash gevallen... Zoals sandforce drives mee geplaagd zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2012 17:16 ]
Op een gegeven moment kwam ik ergens een artikel tegen over de optimale configuratie van Windows7 voor op een SSD, nu vroeg ik mij af wat jullie van de onderstaande link vinden en of jullie er ervaring mee hebben. Kunnen jullie mij deze tut ook aanraden? Want het lijkt heel wat GB's te schelen.
De bron: http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds
'I reject your reality and substitute my own'
Mijn mening is precies hetzelfde over hedendaagse SSD's en tweaks... Clean install, niet klooien en gewoon draaien die handelA quick word on SSDs:
SSDs do NOT require the confusing and intense setup that a lot of people seem to suggest. The current day SSDs are much more reliable and literally all that is necessary is to change the SATA mode to AHCI in the BIOS/UEFI, install, and you are good to go. I highly recommend reinstalling your OS instead of migrating/mirroring it from a HDD when you get a SSD. It may take longer, but it is worth it in the end.
[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 11-04-2012 18:35 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zowel met xp als met W8 zie je een lange staart in de activciteit die bestaat uit kleine writes .Zou het kunnen dat als je hem in die staart loskoppelt de kans op corruptie toeneemt omdat die zijn schrijfbewerking niet kan afmaken .
Met xp een copy van een 160Mb bestand die twee seconden duurt , 80 Mb per seconden klopt met de specs.
Maar de activiteit erna duurt wel 30 seconden , kleine writes van het bestand

Windows 8 laat hetzelfde zien

Ook de X25-M?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 19:20 ]
iedergeval bedankt voor je reactie dit wist ik niet. dan zal ik het zo is proberen te updaten. Ik ben voorzichtig want IK vind 144 euro voor een nieuwe drive best wel veel geld(ook al is het dat niet echt) enwil het niet kapot hebben. die ballen laat ik dan wel later groeienSwordlord schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:12:
[...]
Het was ook een minuscuul klein probleem... Die foutieve versie is welgeteld 1 dag!!! online geweest op de site van Samsung... Een bug vrije versie was 2 dagen erna beschikbaar.
Hier op Tweakers.net was ook 1 user die zijn drive had gebricked met deze foutieve versie... Terwijl 10 andere die dezelfde hadden gebruikt geen bricked drive hadden gekregen.
Dus grow some balls and harden the fuck up... Er zijn veel ergere problemen die een SSD kan overkomen en de Samsung drives overkomen normaal niet de rare random crash gevallen... Zoals sandforce drives mee geplaagd zijn.
edit : waarom zou je de pagefile en hibernation uit willen schakelen als je een ssd hebt ?
[ Voor 4% gewijzigd door pwghost op 11-04-2012 19:42 ]
Omdat dat met 8GB RAM in totaal 20GB aan schijfruimte scheelt. Heb je nog meer RAM, zoals 32GB? Dan kan je 32GB reserveren voor de mogelijkheid om te hibernaten, en 48GB (Je RAM, maal 2) voor de standaardgroote van de pagefile.pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:40:
[...]
iedergeval bedankt voor je reactie dit wist ik niet. dan zal ik het zo is proberen te updaten. Ik ben voorzichtig want IK vind 144 euro voor een nieuwe drive best wel veel geld(ook al is het dat niet echt) enwil het niet kapot hebben. die ballen laat ik dan wel later groeien![]()
edit : waarom zou je de pagefile en hibernation uit willen schakelen als je een ssd hebt ?
ik heb nu 4 gb in de laptop hangen met een 128gb schijf is het dan de moeite waard om die dingen uit te schakelen ivm de lifetime van je ssd ?Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:46:
[...]
Omdat dat met 8GB RAM in totaal 20GB aan schijfruimte scheelt. Heb je nog meer RAM, zoals 32GB? Dan kan je 32GB reserveren voor de mogelijkheid om te hibernaten, en 48GB (Je RAM, maal 2) voor de standaardgroote van de pagefile.
trouwens ik heb net men ssd getest met samsung magician en hij kwam niet verder dan 280 MB/s read en write 250MB/s en ik heb een sata2 controller. klopt dit dan of niet ? ik kom er niet helemaal uit want controller is toch 3Gbit/s is dat dan 375 MByte/s ??
[ Voor 7% gewijzigd door pwghost op 11-04-2012 19:57 ]
Verwijderd
Ook met de postvilles , de activiteit komt ook overeen met het ledlampje van disk activiteit .Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:19:
Dat heb ik ook gemerkt.. En ik kan het niet helemaal verklaren waar dat door komt. Misschien kan je met resource monitor kijken welke bestanden precies worden beschreven.
Ook de X25-M?
Begin van een 160Mb test bestand http://i.imgur.com/nF9a9.png en het eind http://i.imgur.com/mvH7R.png
Zit 40 seconden naschrijven bij
Edit , met write back cache disabled wordt die naschrijf tijd 4 seconden . Vanaf nu zet ik hem uit op alle systemen om te kijken of de 320 zich beter gedraagt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 07:00 ]
Met 4GB aan geheugen is pagefile uitschakelen niet aan te raden, hybernation kan je wel uitschakelen, als je dat toch niet gebruikt.pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:52:
[...]
ik heb nu 4 gb in de laptop hangen met een 128gb schijf is het dan de moeite waard om die dingen uit te schakelen ivm de lifetime van je ssd ?
trouwens ik heb net men ssd getest met samsung magician en hij kwam niet verder dan 280 MB/s read en write 250MB/s en ik heb een sata2 controller. klopt dit dan of niet ? ik kom er niet helemaal uit want controller is toch 3Gbit/s is dat dan 375 MByte/s ??
Die snelheden kloppen wat je hebt.
Sata 3Gb/s heeft als ruwe bandbreedte 3Gb/s wat dus 375 MB/s zou zijn. Maar het sata protocol gebruikt een 8b/10b communicatie.
Door deze methode verzend je dus eigenlijk meer bits dan dat je daadwerkelijk gebruikt (het is ingewikkelder dan ik nu uitleg), maar je verliest dus effectieve snelheid, want dit wordt gestopt in die extra bits. Uiteindelijk blijf je over met een maximale snelheid van rond de 250-280 MB/s.
Dat valt reuze mee, denk ik. Het schijnt dat je per dag 20 Gb data op je ssd kunt schrijven gedurende 5 jaar voordat je pas serieuze problemen krijgt. Tegen die tijd heb ik allang een andere.pwghost schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:52:
ik heb nu 4 gb in de laptop hangen met een 128gb schijf is het dan de moeite waard om die dingen uit te schakelen ivm de lifetime van je ssd ?
Crucial M4 firmware update
[ Voor 18% gewijzigd door The bull85 op 12-04-2012 11:26 . Reden: Forum codes gebruikt ]
OCZ Confirms Octane and Vertex 4 use Marvell based Silicon
Like wtf?OCZ(Idilinx) is erg goed erin geslaagd om een opzicht perfecte controller, totaal firmwarematig te verneuken.I received a tip yesterday with proof that OCZ's Everest controller was actually a Marvell 88SS9174 controller (the same controller used in Crucial's m4, Intel's SSD 510, etc...) with a custom Indilinx firmware. After a bit of digging, it turns out that this is indeed the case (OCZ confirmed it to me earlier today).
Edit:
En ik denk dat CiHPER hier blij van gaat worden:
Intel's SSD 910: Finally a PCIe SSD from Intel
De Joint Hitachi/Intel SAS-600 controller (gebaseerd op de controller uit de Intel 320) waar ik al eens over heb gezeikt waarom Intel deze nooit gebruikte. Zal nu dan gebruikt gaan worden op deze PCI-E SSD.[ Voor 98% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2012 11:03 ]
staat deze keer niet bij dat je sterk aangeraden wordt deze te flashen, zoals bij 0309 wel was.
Hmm, misschien maar 'ns het meukerstrack-topic bekijken, mocht die in de meuk komen.
Verwijderd
Als de Vertex 4 dezelfde controller als de nieuwe Marvell/Micron/Crucial SSDs, dan hoop ik dat het hoge stroomverbruik echt nog een kinderziekte is, want ik koop geen SSD met meer dan 1W idle verbruik; dan doet Samsung 830 met 0,3W het toch beter.
En verder wel vreemd, ik had juist de indruk dat OCZ bezig was een eigen controller-design te willen ontwikkelen, en niet alleen custom firmware zoals bijvoorbeeld ook Plextor doet. Waarom hebben ze nou Indilinx overgenomen? Was die firmware zo belangrijk voor een veel nieuwere controller? Beetje vreemd verhaal, ik zal wel wat belangrijks missen...
Eindelijk dan toch; maar 'Ramsdale' die voor Q42011 was gepland zou eigenlijk 720 series heten, en zou snelheden tot 2.0GB/s read en 1.8GB/s write hebben. Dat eerste is gelukt, maar dat laatste valt iets lager uit. Ook zijn de capaciteiten verhoogd, zo zou er eerst 200 en 400GB komen, en nu is het 400 of 800GB, waarbij de goedkoopste 1500 tot 2000 euro gaat kosten. Dat ligt ver buiten mijn 'enthusiast' budget.En ik denk dat CiHPER hier blij van gaat worden:Intel's SSD 910: Finally a PCIe SSD from Intel
De Joint Hitachi/Intel SAS-600 controller (gebaseerd op de controller uit de Intel 320) waar ik al eens over heb gezeikt waarom Intel deze nooit gebruikte. Zal nu dan gebruikt gaan worden op deze PCI-E SSD.
Plaatje van Intel Ramsdale 720 series:

Ik lees trouwens dat Intel in mei alsnog de 720 series wilt uitbrengen, dus het gaat om twee aparte producten.
Stel nu je gaat een IBM M1015 kopen met 8x Crucial M4 64GB of Samsung 830 60GB. Dan heb je 4GB/s full duplex PCI-express bandbreedte en je schijven kunnen in RAID0 tot 4GB/s sequential read en 800 tot 1300MB/s sequential write afhankelijk van Crucial M4 of Samsung 830; laatstgenoemde schrijft 160MB/s. Qua kosten kom je uit op
IBM M1015 Controller + 8x Crucial M4 = 696 euro (120 + 8x 72)
IBM M1015 Controller + 8x Samsung 830 = 840 euro (120 + 8x 90)
En ik denk dat je veel betere random IOps zult hebben. Maar probleem is wel dat je software RAID0/5 of de IR-mode Hardware RAID0 wilt gebruiken. Maar toch een leuke high-end DIY optie met veel performance voor weinig geld.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 14:03 ]
Verwijderd
Writecache!Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:01:
Nu valt me op met een filecopy die twee seconden duurt nog een lange tijd daarna activiteit op de schijf is .
Zowel met xp als met W8 zie je een lange staart in de activciteit die bestaat uit kleine writes .Zou het kunnen dat als je hem in die staart loskoppelt de kans op corruptie toeneemt omdat die zijn schrijfbewerking niet kan afmaken .
Met xp een copy van een 160Mb bestand die twee seconden duurt , 80 Mb per seconden klopt met de specs.
Maar de activiteit erna duurt wel 30 seconden , kleine writes van het bestand
[afbeelding]
Windows 8 laat hetzelfde zien
[afbeelding]
Over het verbruik: OCZ heeft met de custom firmware de marvell controller overclocked en daar zal het hoge energie verbruik wel vandaan komen.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:02:
[...]
Als de Vertex 4 dezelfde controller als de nieuwe Marvell/Micron/Crucial SSDs, dan hoop ik dat het hoge stroomverbruik echt nog een kinderziekte is, want ik koop geen SSD met meer dan 1W idle verbruik; dan doet Samsung 830 met 0,3W het toch beter.
En verder wel vreemd, ik had juist de indruk dat OCZ bezig was een eigen controller-design te willen ontwikkelen, en niet alleen custom firmware zoals bijvoorbeeld ook Plextor doet. Waarom hebben ze nou Indilinx overgenomen? Was die firmware zo belangrijk voor een veel nieuwere controller? Beetje vreemd verhaal, ik zal wel wat belangrijks missen...
Ik snap aan 1 kant ook niet waarom het nu opeens Marvell controllers met een compleet custom firmware blijken te zijn. Schijnbaar hebben ze met Idilinx alleen maar de firmware technology in huis willen brengen, of in de toekomst komt er toch een werkelijke eigen controller...
Het is wel bewezen, een controller kan vallen of staan op zijn firmware en vaak is een controller nog lang niet op zijn werkelijke potentiaal als hij wordt gereleased. Dat via firmware tweaks nog vaak flink wat performance valt te halen.
Verder denk ik dat Marvell wel toe liet dat OCZ ging rondspelen met hun controllers en firmwares, maar dat ze dit niet gingen doen met Marvells naam op de chip... Om zo de integriteit van de Marvell controller in stand te houden en als OCZ iets verkloot, het dus hun eigen Idilinx naam verkloot.
[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2012 14:45 ]
Vergeet niet de absurd hoge endurance die de 910 biedt, 5PB met 4k writes is ontzettend hoog. In je bovenstaande voorbeeld ben je wellicht goedkoper uit, maar is de endurance ook 10x lager waarschijnlijk.Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:02:
Eindelijk dan toch; maar 'Ramsdale' die voor Q42011 was gepland zou eigenlijk 720 series heten, en zou snelheden tot 2.0GB/s read en 1.8GB/s write hebben. Dat eerste is gelukt, maar dat laatste valt iets lager uit. Ook zijn de capaciteiten verhoogd, zo zou er eerst 200 en 400GB komen, en nu is het 400 of 800GB, waarbij de goedkoopste 1500 tot 2000 euro gaat kosten. Dat ligt ver buiten mijn 'enthusiast' budget.
Plaatje van Intel Ramsdale 720 series:
[afbeelding]
Ik lees trouwens dat Intel in mei alsnog de 720 series wilt uitbrengen, dus het gaat om twee aparte producten.
Stel nu je gaat een IBM M1015 kopen met 8x Crucial M4 64GB of Samsung 830 60GB. Dan heb je 4GB/s full duplex PCI-express bandbreedte en je schijven kunnen in RAID0 tot 4GB/s sequential read en 800 tot 1300MB/s sequential write afhankelijk van Crucial M4 of Samsung 830; laatstgenoemde schrijft 160MB/s. Qua kosten kom je uit op
IBM M1015 Controller + 8x Crucial M4 = 696 euro (120 + 8x 72)
IBM M1015 Controller + 8x Samsung 830 = 840 euro (120 + 8x 90)
En ik denk dat je veel betere random IOps zult hebben. Maar probleem is wel dat je software RAID0/5 of de IR-mode Hardware RAID0 wilt gebruiken. Maar toch een leuke high-end DIY optie met veel performance voor weinig geld.
Dit is puur een drive voor high-end databases, veel endurance en veel iOPS - de prijs maakt daarna niet veel meer uit in deze high-end sector.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.