Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: mijn fietsverzekering heb ik bij het nieuw kopen van m'n Gazelle Charmonix afgesloten. Fiets was 849 euro, verzekering kostte 125 euro voor 3 jaar (dacht 150 euro, maar whatever). Na 2,5 jaar was m'n fiets gejat @ station en kreeg ik na aangifte te hebben gedaan (gewoon via internet mogelijk) een nieuwe fiets (weer een nieuwe Gazelle) via de zaak waar ik de 1e fiets heb gekocht. Voor mij was het een no-brainer om weer een verzekering af te sluiten, immers is het diefstalrisico in een grote stad vrij groot en wil ik hem gewoon zorgeloos ergens aan een lantaarnpaal vastzetten. Wordt hij gejat? Geen probleem, ben er bijna (niet helemaal) blij mee :P

Wat betreft ligfietsen: natuurlijk worden er in absolute zin weinig gejat, maar er zijn er ook vrij weinig. wat zou de verhouding t.o.v. normale fietsen zijn? 1:500? 1:1000? Schever nog? En meldt iedereen het @ ligfiets.net als z'n ligfiets gejat is? Die Sunrider is idd gewoon foetsie, waarschijnlijk overgespoten of verkocht in het buitenland. Ook met die WaW is het nog maar afwachten of hij ooit teruggevonden wordt.

Wat dat betreft vind ik die "serienummers" een erg slimme vinding. Het serienummer van een gewone fiets is totaal zinloos eigenlijk, dat checkt niemand, maar het velomobielwereldje is dermate klein dat ik het niet in m'n hoofd zou halen om een geheelde velomobiel te kopen :o Dat check je ook vrij eenvoudig :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Mijn hurri heeft onder het zitje ook een nummer 4000 nog wat geloof ik. Ik wil nog eens navragen bij Challenge of ze aan de hand van dat nummer meer informatie over de fiets en geschiedenis kunnen geven.
De verzekering zou neerkomen op een paar tientjes per jaar, afhankelijk van de looptijd, taxatiewaarde, en type verzekering.
Aangezien ik er over zit te denken om met de fiets op vakantie te gaan, lijkt een verzekeing me toch niet onverstandig. De verzekering dekt trouwens niet alleen diefstal, maar ook total-loss.
Als je een ongeluk krijgt waarbij je fiets volledig in de kreukels ligt (alhoewel, denk niet dat aluminium veel zal buigen, eerder scheuren) is het toch fijn dat je dan een verzekering hebt.

Verder vandaag nog een lekker stukje gefietst.
Familiebezoek in Arnhem, ouders en oma met de auto, ik op de Hurri, wel eerder vertrokken :P
Heerlijk zonnetje, maar helaas wel wind op de kop.
Desondanks prima kunnen fietsen. Ik was blijkbaar niet de enige die er zo over dacht.
Kwam nog een two-tone wit/grijze Quest tegen in Velp, vervolgens een paar kilometer verderop in Grave een metallic oranje Quest, en bij Wijchen nog een gele open ligger, kon niet goed zien welk type. Iemand van hier toevallig?

Vervolgens Nijmegen doorrgecrosst, en via Elst door naar Arnhem. Helaas raakte de GPS bij Lent de kluts kwijt. zodoende heeft MyTrack maar tot dat punt de route geregistreerd.
In Arnhem werd het alleen nog maar erger, half Arnhem gezien voordat de GPS de juiste route weer vond :( heeft me zo'n half uur gekost)
Bij aankomst, gezien het tijdstip, toen maar de fiets in de auto gezet en op die manier terug naar Brabant gekomen.Vanwege de kou en de invallende duisternis op moment van vertrek was dat toch verstandiger.
Uiteindelijk zo'n 55km gefietst, de kou trekt wel de energie uit je weg zeg.
Snelheid zal daardoor in de winter wel lager liggen, lichaam moet moeite doen om je warm te houden waardoor je minder kracht over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Nou, ik vind het vergeleken met een bukfiets zeer goed te doen met de kou.
Vooral nek en bovenarmen zijn een stuk minder koud, alleen de onderbenen zijn wat fris, want de wind waait een beetje je broekspijpen in...
M'n kruis is me wat te fris op een ligfiets, ga ik vandaag eens wat op verzinnen.
IJsballen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik denk dat ik bij langere tochten maar ski-ondergoed ga aandoen, want m'n benen bevriezen nu echt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jerommel schreef op zondag 28 november 2010 @ 20:28:
Nou, ik vind het vergeleken met een bukfiets zeer goed te doen met de kou.
Vooral nek en bovenarmen zijn een stuk minder koud, alleen de onderbenen zijn wat fris, want de wind waait een beetje je broekspijpen in...
M'n kruis is me wat te fris op een ligfiets, ga ik vandaag eens wat op verzinnen.
IJsballen...
maandverband of incontinentieverband voor als het ècht koud wordt :+

Wel handig, mocht je gaan zweten of mocht je moeten...... absorbeert heel wat vocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.mamaskindjes.be/shop/data/mediablocks/0__33_ms2.rvf_1.jpg
(klikbaar :) )

Had zelf vandaag alleen last van koude tenen/voeten. Maar ja, niet echt warme schoenen en sokken aan, dus dat was m'n eigen schuld, met m'n spijkerbroek eigenlijk niet echt last van inwaaiende wind, natuurlijk helpt m'n beenbont ook wel :)
Als ik meedoe aan de appelflappentocht dan zorg ik wel dat dat anders is, ben er nog niet over uit of ik meega, laat het misschien toch maar van het weer en eventuele sneeuw afhangen

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 28-11-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ik ga zo nog de deur uit.
Met een lapje vilt in het kruis en klittebandjes om de broekspijpen.
Ik zal nog laten weten of het voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-06 16:29

Metro2002

Memento mori

ik vind het op de ligger ook een stuk minder koud dan op de bukker. Je vangt minder wind op je hoofd en benen, dat scheelt wel. Alleen veel koude lucht die mijn armen in waait :P gelukkig zit er klitteband op mijn jas aan de mouwen maar ik heb net iets te dunne polsjes dus krijg ze helaas niet helemaal sluitend dicht :(
Verder maak ik mezelf zo klein mogelijk, dus armen dicht bij elkaar en lekker onderuitgezakt op de fiets , dat scheelt ook weer :P

En heb nog zo'n muts vrijdag nog gekocht (alleen dan in het blauwgrijs) :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/10058448_d5.jpg

echt héérlijk warm :9 mwa, ik kom de winter wel door met mijn kleding momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, die klittebandjes moet ik ook maar 's halen, die clipjes om m'n broek zitten niet lekker (heb te dikke enkels ofzo :P) en ze zijn er al 's afgevallen. Dan een muts op en een sjaal om en ik kom er wel :Y)

Ohja, en goede handschoenen. Die dingen die ik heb (van die ski-dingen) waaien door ofzo, ik krijg er altijd koude vingers in op de fiets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:26
ssj3gohan tjah die regel bestaat inderdaad maar is ergens wel waanzin. Immers een fietsverzekering keert zo goed als nooit uit als er geen twee orginele sleutels overlegt kunnen worden. En aangifte doen wegens fietsdiefstal levert zo goed als nooit iets op :(

Twokkie ik vind jouw vergelijking met een weddenschap wel mooi.

Thijsvk als je toch bezig bent, laat het resultaat hier ook even weten als je wil. Mijn vriendin neemt een tweedehands challenge mistral over en is stiekem wel heel erg benieuwd naar de bouwdatum ivm leeftijd van de fiets. Staat van de fiets weten we al, want de fiets staat al een half jaar hier in de schuur. Als ik die via challenge nog kan achterhalen is dat wel een leuk extratje wat een keer in een lijstje kan als soort van geboortecertificaat van der fiets.

Metro misschien kun je klittenband haakjes die op je mouw zitten eenvoudig loshalen en iets verder weg zetten. Mijn moeder heeft dat ooit andersom voor me gedaan toen een jas niet dicht geklit kon worden omdat mijn polsen te dik bleken.

Grrrrene weet niet of ik het hier al heb verteld, maar bij de wibra verkochten ze onlangs reflectie bandjes met klittenband van ongeveer 50cm lang en 5cm breed. Gebruik ze nu alweer een maand of twee en het werkt uitstekend.

Handschoenen heb ik toevallig van het weekend bij de xenos gekocht voor 6 euro. Lijken aardig winddicht te zijn, maar zal ze waarschijnlijk dinsdag uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door nsa1984 op 28-11-2010 22:00 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 28 november 2010 @ 21:58:
ssj3gohan tjah die regel bestaat inderdaad maar is ergens wel waanzin. Immers een fietsverzekering keert zo goed als nooit uit als er geen twee orginele sleutels overlegt kunnen worden. En aangifte doen wegens fietsdiefstal levert zo goed als nooit iets op :(
Nou, Grrrrrene en mijn fietsmaatje hebben de ervaring dat je juist met enkel een aangifte al vrij gemakkelijk wat terugkrijgt van zo'n fietsverzekering. Je betaalt je dan alleen wel blauw. Het is de inboedelverzekering die meestal heel moeilijk doet (omdat je fiets daar min of meer 'gratis' in verzekerd zit).

Aangifte levert inderdaad nooit wat op. I don't blame them, de politie kan onmogelijk zelfs maar 1 op de 10 gevallen oplossen (er zijn honderdduizenden fietsendiefstallen elk jaar) zonder capaciteit te verliezen voor hun 'echte' taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Als je netjes je spullen voor mekaar hebt willen die fietsverzekeringen inderdaad doorgaans wel uitkeren. Ze doen echter serieus (en terecht) moeilijk op het moment dat je bij de melding niet alles netjes voor elkaar hebt. Bijvoorbeeld niet twee originele fietssleutels kunt laten zijn, of wel twee originele sleutels maar waarvan er bij een het sleutelnummer door bijvoorbeeld roest onleesbaar geworden is.

Er zijn honderdduizenden fietsendiefstallen per jaar omdat er geen enkele vorm van mankracht op gezet word. De pakkans is nauwelijks aanwezig, en zelfs als je gepakt word heb je kans om door de agent in kwestie op straat een preek te krijgen en dan heen gezonden te worden. (Ik heb het zien gebeuren, de uitleg van de agent in kwestie was dat hij met 2 minuten klaar was met zijn dienst en geen zin had in papierwerk.)
Ik weet ook dat er zat zaken zijn die belangrijker zijn dan het terugbrengen van fietsen bij hun oorspronkelijke eigenaren, maar het probleem is mede ontstaan omdat er nauwelijks wat aangedaan word. En je dus zo goed als straffeloos een fiets kunt "lenen omdat je eigen fiets gejat is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, het lapje vilt scheelde wel wat, en met de broek in de sokken is het ook minder koud.
Toch eens even iets goeds verzinnen tegen de ijsballen.
Haargroeimiddel... ?

Als middelbare scholier heb ik toch dankzij de verzekering ongeveer elke anderhalf jaar een nieuwe fiets gekregendie ik fijn kon afraggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nou vanochtend mijn muts ontmaagd :P en met vlag en wimpel geslaagd. Wat een fantastisch ding _/-\o_ nergens last van. Verder had ik nog een pyamabroek onder mijn spijkerbroek gedaan, dat scheelt al heel veel en onder mijn (dikke) vest had ik nog een dunne trui en tshirt gedaan. Paar winddichte handschoenen, sjaal, fietsbril en uiteraard mijn winddichte jas en ik had het helemaal niet koud :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En stel dat je nu onderuit gaat voel dat je waarschijnlijk niet eens, als je met al die lagen kleding niet gewoon weer terugveert je fiets op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:01:
nou vanochtend mijn muts ontmaagd :P
This made my day _o_ Je muts ontmaagden, hoe kom je erop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

:P

Vond wel dat mijn fiets érg zwaar trapte vanochtend, de kou eist toch zijn tol. Kon met moeite 25km/u als kruissnelheid aanhouden maar pff leek wel of ik met de rem erop fietste :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Is dat dan misschien toch de olie van de ketting zodat het ook wat stroperiger door de kettingbuisjes gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ja of van mijn naafversnelling. versnellingsnaaf

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 29-11-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Naaf maakt onder de 5 graden celcius zeker wel een paar % efficientie uit, maar de ketting zelf niet. Althans, theoretisch ;) Het grootste probleem met kou is simpelweg de kou, want je motoren kunnen lang niet zoveel vermogen ontwikkelen bij deze temperatuur als midzomer. Dat scheelt niet een paar procent, maar de helft of meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
En dan nu:
SNEEUW !
Thuisblijven of uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zit ik me dus ook af te vragen.
De wegen zijn en worden nog steeds gestrooid, maar het heeft geen effect als ik zo naar buiten kijk.
Nou had ik morgen toch al een afspraak staan bij de lbs, toch maar eens kijken hoe ik de Hurri daar ga krijgen, wellicht gewoon via de rijbaan, ben er nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Net even geprobeert in de sneeuw..... no go voor mij. Lage snelheden zijn sowieso niet ideaal met een ligfiets, en omdat een ligfiets ook nog eens veel instabieler is dan een bukfiets staat die van mij deze week gewoon in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Herkenbaar vraagstuk, heb voor mezelf besloten dat ik morgen niet ga liggen maar me laat rijden. Daarmee schuif ik ook meteen even mijn fietsbroek plannen op de iets langere baan, mooi wat extra tijd om rond te kijken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb de spnningfiets (of eigenlijk hometrainer...) van mijn vriendin versleept! Daar kan ik nu daadwerkelijk de voorgeschreven 1,5 uur per dag op gaan zitten ipv wat ik nu doe namelijk gemiddeld een half uur per dag fietsen en dan zielig zitten doen alsof ik het koud heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ga ook niet ligfietsen met dit weer. Vraag me ook af of het niet funest voor je ketting is, pekelwater... Sowieso zou ik niet weten hoe ik op besneeuwde fietspaden overeind blijf... Nee, morgen neem ik de bukfiets lekker mee :)

offtopic:
Bukfiets en lekker in 1 zin, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net in de sneeuw naar huis gereden, ging prima alleen wat langzamer gereden dan normaal. Ben alleen bang dat bij pekel de ketting naar de haaien gaat dus als er morgen nog sneeuw ligt dan haal ik de bukfiets uit het vet :P

Net nog een lege MP3 speler dus ik mijn dynamo aangezet om de mp3 speler bij te laden en uiteraard naar muziek te luisteren maar merk toch dat een dynamo best wel wat vermogen kost als je op hogere snelheid wilt rijden. Volgende upgrade item: naafdynamo :9

De auto laten we iig maar staan, daar kom je nergens mee:

http://frontpage.fok.nl/n...ter-file-door-sneeuw.html

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 29-11-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben wel gewoon wezen liggen. Lang leve de 3 wielen, de gesloten aandrijflijn en natuurlijk m'n Schwalbe Furious Fred

Waar fietsers, bromfietsers en snorfietsers langzaam glibberden kon ik gewoon bijna normale snelheid doorjakkeren. Alleen afremmen is even uitkijken op sommige plekken en ook bochten is soms even iets rustiger aan doen maar nog altijd kan ik met name in bochten veel vlotter doorrijden dan tweewielers.
Qua grip is de Furious Fred bijna saai want uitbreken met de achterkant is er bijna niet bij. Slippen met optrekken valt ook nogal tegen. Kortom: die doet vrij goed z'n werk.

Maar als ik geen driewieler had gehad, had ik m'n fiets vermoedelijk laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ik zit ook nog in dubio, er ligt hier wel sneeuw maar niet bijzonder veel maar ben meer bang dat mijn aandrijving naar de haaien gaat dan dat ik een keer onderuit ga :+

Denk dat ik vandaag de bukker maar ga gebruiken. Auto gebruik ik eigenlijk liever juist niet in de winter, dan is de schade wat groter dan wanneer je met je fietsje ergens tegenaan knalt of onderuit gaat :P

een driewieler zou ideaal zijn maarja, de ruimte he.. waar laat ik zoiets :/

edit: zojuist aangekomen met de bukker en pff had ik nou toch maar de ligfiets gepakt. Wat een afzien is dat toch altijd weer, en er was overal netjes gestrooid dus het was ook nog eens overbodig :+

Merk wel dat ik ineens andere spieren aanspreek dan op de ligger, ik kon niet erg hard fietsen (20 km/u kruissnelheid) en voelde mijn bovenbenen best wel :P en ik heb het een stuk heter nu ik op mijn werk zit :r

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 30-11-2010 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Goed bezig hier hoor, mij zie je niet buiten op de ligfiets hoor, niet alleen vanwege de koude ook lijkt me die pekel dodelijk voor je aandrijflijn... Goed afspoelen met _koud_ water moet wel redelijk helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ben ook met de bukfiets gegaan vandaag. De ligfiets zou niet te doen zijn denk ik, er was slecht gestrooid op het fietspad. M'n gebruikelijke binnendoorweggetjes waren zelfs helemaal niet gestrooid. Met een open kettinglijn kan dat haast niet goed gaan, denk ik.

Afspoelen kan inderdaad, maar met temperaturen onder nul overdag heb je 's avonds als je terug naar huis fietst je ketting vastgevroren, of niet? :P

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heeft niet iedereen z'n fietsen gewoon in de woonkamer staan dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, net even weggeweest zonder al teveel problemen, als er gestrooid is, kun je prima fietsen, zelfs op Slicks, zolang je maar het juiste wegdek hebt.
Zodra je echter bij een parkeerterrein o.i.d. komt is het toch echt afstappen. Al die platgereden aangekoekte sneeuw, zonder te fietsen daar op m'n bek gegaan :( misschien had ik toch maar moeten blijven liggen, en gewoon doorrollen. Nou ja, niks aan de hand i.i.g. Helaas was m'n slot niet binnengekomen, morgen eerst maar even bellen, i.p.v. nutteloos m'n te nek wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja, altijd vervelend van die niet gestrooide parkeerplaatsen. Bij mij op het werk ook altijd feest. vorig jaar was ik een keer met de auto en toen kwam ik de parkeerplaats niet eens af :+

Ik ga morgen maar weer op de ligfiets trouwens, ben rechtop fietsen nu alweer zat :+ Nog tips om de ketting ed te beschermen tegen pekel? afspoelen of is een doek erover genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:05
St
Aikon schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:03:
Heeft niet iedereen z'n fietsen gewoon in de woonkamer staan dan? :P
Studentenkamer van 28m2, ligfiets + oud italiaans racefietsje. Ik kijk er elke dag naar als ik wakker word!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:23:
Tja, altijd vervelend van die niet gestrooide parkeerplaatsen. Bij mij op het werk ook altijd feest. vorig jaar was ik een keer met de auto en toen kwam ik de parkeerplaats niet eens af :+

Ik ga morgen maar weer op de ligfiets trouwens, ben rechtop fietsen nu alweer zat :+ Nog tips om de ketting ed te beschermen tegen pekel? afspoelen of is een doek erover genoeg?
Goed in het vet zetten ten eerste, en met _koud_ water afspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 08:02:

Denk dat ik vandaag de bukker maar ga gebruiken. Auto gebruik ik eigenlijk liever juist niet in de winter, dan is de schade wat groter dan wanneer je met je fietsje ergens tegenaan knalt of onderuit gaat :P
Die gedachte had ik vandaag dus ook. Auto lekker laten staan, met de bukfiets naar werk, lekker gefietst. Maar... Iemand is met z'n auto tegen mijn auto gegleden, gewoon terwijl hij geparkeerd staat. Geen briefje, niks :( Gelukkig valt de schade mee: wat krassen en de grill zit niet meer midden tussen de koplampen, maar toch.

Enige lichtpuntje is dat een timmerman hier in de buurt heeft gezien dat er een vrouw in een "hoge blauwe Renault" tegenaan gereden is en dat ze nog wel uitgestapt was, een briefje heeft geschreven en daarna wegreed. Dat briefje zat niet (meer?) achter de ruitenwisser en het schrijven van een fake briefje is natuurlijk de oudste truc om je no-claim te behouden. Bah, 't was zo'n mooie fietsdag :/

Edit: dader gevonden: blauwe Renault Megane Scénic met schade linksvoor en dezelfde kleur als de lakstrepen op onze bumper.

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN het is niet eerlijk :D maar have fun met de sneeuw. (Al beschrijf je dat het redelijk saai word met je huidige banden)

Metro jij mazzel dat er netjes gestrooid was. Hier tussen Zutphen en Deventer was er op de fietspaden nauwelijks wat gedaan, en het autogedeelte ook niet echt noemenswaardig. Ze (de gemeente/sneeuwruim medewerkers) zullen het nog wel niet nodig hebben gevonden. Al met al dus een terechte beslissing geweest om niet te fietsen.

Grrrene dat is mooi balen als je zo thuiskomt. Zag dat je de auto van de veroorzaker al weer gevonden had, hopen dat het netjes opgelost gaat worden.

Ik kreeg zelf net na het eten de postbode aan de deur met mijn op marktplaats gekochte agu yamaska rack pack 475. Tasje ziet er nog best netjes uit, en lijkt inderdaad stukken handiger op mijn ligfiets bevestigt te kunnen worden dan wat ik tot nog toe deed met mijn rugtas.

Verder staan er sinds kort weer een hoop "nieuwe" velomobielen te koop op ligfiets.net. Het trekt wel heel erg moet ik zeggen, vooral nu ik vandaag het gemodder met de auto heb gedaan. Zucht... ik wil gewoon kunnen fietsen... velomobiel is pas voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou ook op de bukfietsen kun je dus blijkbaar goed hard op je b*k gaan. Vriendin kwam net binnen, half strompelend en met een knie die 3x zo dik was als normaal en een pijnlijke arm. Keihard onderuit gegaan op de fiets op een niet gestrooide weg. :/ die kan dus voorlopig even niet meer lopen of fietsen.

@ grrrrrene, klote van je auto zeg :( hoop dat je de schade kunt verhalen.

Ben intussen nog naar andere tweewielers aan het loeren maar dan gemotoriseerd, yamaha TZR of Aprillia RS 50 , leuk speelgoed maar wel aan de prijs. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Zitfietsen en alsnog pijnlijk plat gaan klinkt bekend in de oren inderdaad. Hoop dat het inmiddels wat minder pijnlijk voor je vriendin is, al weet ik uit ervaring dat het nog rustig zeker een week bijzonder pijnlijk kan zijn.

Even een vraag aan de kenners onder ons. Een limit van 10jaar oud met nog geen 10.000 km op de teller. Zijn daar onderdelen die nu door de leeftijd op hun grenzen kunnen gaan komen inplaats van reguliere slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Hm, hier alles goed gegaan met de gladheid, want op de wegen ligt eigenlijk niks (meer).

Zitfiets voor de sneeuw:
Ouwe hallelujafiets met hoog stuur, veel naloop en laag zadel.
Maargoed, ik kan niet meer op zadels zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:29:
Even een vraag aan de kenners onder ons. Een limit van 10jaar oud met nog geen 10.000 km op de teller. Zijn daar onderdelen die nu door de leeftijd op hun grenzen kunnen gaan komen inplaats van reguliere slijtage?
Je zou Velomobiel.nl kunnen vragen. Ik denk dat zij best wel een zinnig antwoord kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ding dong !

2e gladheidssmakker....

Midden op een lang recht fietspad, ik ga lekker iets van 27 km/u ofzo, glijdt m'n voorwiel ineens naar rechts. Zwip, bonk, glij...
Stuur vangt de grootste klap op, valt precies op voorderailleurkabel, kabel gebroken, doorgeschuurd / -geplet...

Fuck...

En ik wilde vanavond nog schrijven dat ik het wel lollig vind met die sneeuw, beetje glijden en corrigeren soms enzo...
Werd ik verrast door een opgevroren bandenspoortje denk ik, i.i.g. heel erg glad stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Auw dat is knap klote jerommel. Vraag me af hoe je die voorderaileurkabel zo vlot door hebt gekregen tijdens de val. Was die niet stiekem al een beetje aan het rafelen?

Rijden door de sneeuw kan inderdaad best leuk zijn, maar met de huidige temperaturen en bijhorende gladheid blijft mijn fuenda gewoon in zijn schuurtje staan, brrr veel te koud. Verder jij nog helemaal heel, of ben jij net als je voorderailleurkabeltje kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
nsa1984 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:41:
Auw dat is knap klote jerommel. Vraag me af hoe je die voorderaileurkabel zo vlot door hebt gekregen tijdens de val. Was die niet stiekem al een beetje aan het rafelen?
Nee, die kabel was nog pico bello.
Ik was ook erg verbaasd dat ie door was (de binnenkabel dan he)
Naja, maar effe een nieuwe binnen en buitenkabel halen dan...
Rijden door de sneeuw kan inderdaad best leuk zijn, maar met de huidige temperaturen en bijhorende gladheid blijft mijn fuenda gewoon in zijn schuurtje staan, brrr veel te koud. Verder jij nog helemaal heel, of ben jij net als je voorderailleurkabeltje kapot?
Ik heb verder geen schade.
Tja, het is mijn enige vervoermiddel en verder vind ik het wel lekker rijden in de kou, met handschoenen, sjaal, pet en koptelefoon (als muzikale oorwarmers).
O ja en natuurlijk een lapje vilt tegen de ijsballen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ai, weer een vallertje erbij dus. :( ik ben de afgelopen 2 dagen heel laf met de auto gegaan ;( ook vooral omdat de fietspaden hier nauwelijsk gestrooid zijn en waar ze wel gestrooid hebben is het 1 grote pekelblubber bende. 1 keer doorheen rijden en je fiets lost ter plekke op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben ook met de auto geweest de afgelopen 2 dagen, alleen dinsdag zoals gezegd de auto gepakt. Met ligfietsen is het ook wel een beetje de twee uitersten met dit weer:

• tweewieler = k*t omdat het zo spekglad is en je sneller valt doordat je niet kunt compenseren met je gewicht :(
• driewieler = geweldig, omdat je toch niet kunt vallen en je lekker kunt glijden en driften :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
En zo ziet het er uit als je over je kabel schuurt:Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/2176/crashed.jpg
Zie ook de schuur en schaaf schade aan het stuur, en de restanten van de zijspiegelhouder (vorige keer afgebroken...)
Gaat lekker zo... :'(

En dan te bedenken dat ik vanavond met laptop en HD verwacht wordt, zo'n 5 km de stad in...
...en weer om 3:00u richting huis...

[ Voor 33% gewijzigd door Jerommel op 03-12-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ai, da's een beste, zuur man.

Als ik op dit moment weg moet, dan ga ik maar op de bukker (jezus wat zit ik daar hoog op, nooit beseft :P ).
Deze week m'n pakketjes van DX binnengekregen, met m'n 53-leds koplamp, telefoonhouder en gereedschapssetje en vandaag m'n achterlicht met richtingaanwijzers.
Deze dus
Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_3631_7.jpg

Op zich een prima ding, en hij past precies onder de bagagedrager van de Hurri, alsof het er voor gemaakt is. Enige probleem is dat de bedrading niet lang genoeg is, die dus maar doorgeknipt, en uitgezocht welk draadje wat doet.
Morgen de boel verlengen. De controller (ding rechtsboven) wil ik onder het zitje monteren en dan schakelaartjes voor de richtingaanwijzers doortrekken naar het stuur, waar ze onder de duimen komen (1 of 2, ben ik nog niet uit). Onder de handrem plaats ik wellicht dan de sensor voor het remlicht.
Leuk ding zo'n sensor, handig bedacht ook, die plaatsing op je remkabel. Alleen vrij nutteloos als je hydraulische remmen hebt _/-\o_ misschien toch ook zelf maar een zo'n setje maken met een accu/batterypack en een bosje ledjes. Maar dit ding was maar een paar euro, goedkoop genoeg om het eens te proberen.

Zodra de boel werkend gemonteerd is plaats ik wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:37

TwOkkie

Tweakin' Okkie

B+M heeft een fietsremlicht die de frequentie van de aangeboden dynamo-stroom in de gaten houdt. Als die plosteling afneemt, gaat het remlicht branden. Ook wel slim.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk toevallig onlangs nog aan jouw 53led lampje gedacht. Al even aan wat spanning gelegd om te kijken hoeveel licht er nu daadwerkelijk vanaf komt?
Dat richting aanwijzer ding is wel grappig, hoop dat het gaat werken zoals jij verwacht.

Zojuist van de TNT meneer een doos gekregen met daarin mijn termische onderkleding. Ik heb het nu aan en het is inderdaad warmer dan gewoon mijn spijkerbroek. Morgen eens kijken of het inderdaad warmer is dan gewoon alleen spijkerbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De lamp geeft een behoorlijke bult licht en heeft 4 verschillende standen.
Stand 1 is het middelste lampje, en de eerste ring, in de 2e stand komt de tweede ring erbij, in de 3e stand komt de buitenste ring erbij. In de laatste stand knipperen alle lampen, met een interval van 0.5-1 seconde.
Het licht is redelijk mooi gebundeld, en je hebt echt goed zicht, hoewel dat nu met de sneeuw natuurlijk sneller zo is dan normaal gesproken. De lamp werkt op 3 penlights. en voelt dan redelijk zwaar aan.
Vooralsnog is het voor dat geld zeker een goede lamp.
De richtingaanwijzer, althans de controller, bevat ook nog een 'toeter' met 8 verschillende melodieën, die heb ik z.s.m. onklaar gemaakt :)
Los van het feit dat de kabel net iets tekort is, wil ik de controller ook onder het zitje hebben omdat m'n stuur gewoon vol is, en ik 'em nergens kan plaatsen waar de knipperlichten handig te bedienen zijn.
Dit weekend dus lekker de HobbyBob uithangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
@ Thijs :
Ja he, die paar seconden dat ik weleens op een bukfiets zit valt mij ook altijd op dat je onwijs hoog zit.

Gisteren dus toch maar op de fiets gestapt om richting centrum te gaan, en het ging wel okee.
Terugweg vannacht om erg laat ging ook goed.
Maar ik doe het dan maar rustig aan.
Langzamer rijdend kan ik toch een voetje zetten als ik ga glijden.
Hoorde wat mensen zeggen, met een meewarige blik naar mij en mijn vehikel:
"Zo, dat lijkt me echt eng."
Ik knikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk
Ik hoop dat de lamp voor jouw uiteindelijk inderdaad werkt. Voor dat geld kun je inderdaad bijna geen miskoop doen.

Jerommel
Mooi dat rustig aan doen, voor jouw voldoende bleek gisterenavond om "veilig" te kunnen rijden.

Een zitfiets is inderdaad erg hoog, maargoed daar wen je na een paar meter weer aan. Althans ik wel :)

Vandaag voor het eerst in me leven in een quest (3*20") gezeten. Eerste indrukken:
+ Sturen gaat prima, erg gevoelig qua bocht inzetten.
+ Zelfs nu open gereden en nog steeds mooi comfortabel je handen zonder handschoenen kunnen gebruiken. (aka warmte zit wel goed)
- Weinig ruimte voor het rondbewegen van mijn voeten met kisten. (zowel in de hoogte als in de breedte. Breedte kwam door de ingebouwde verzonken knipperlichten)
- Flintstone gaten moeten iets langer naar achteren doorlopen ivm ronddraaien hakken.
- Erg smal (schouders zitten strak tegen de rand)
- Vaste armsteunen maken de smalle ruimte nog smaller op arm hoogte waar in juist wat extra ruimte nodig heb. (Kunnen die ongestraft verwijdert worden?)
- Instappen vereist wat lenigheid en oefening maar is wel te doen.
- Rapid fire shifters is niet mijn keuze als gevolg van ruimte in de quest om mijn armen te bewegen. Het werkt echter wel.
- Richtingaanwijzers zijn vanuit de quest niet zichtbaar -> verklikkertje nodig.
- Echt een bril / vizier nodig in verband met wind, regen, sneeuw etc wat in je ogen waait. (had ik dus vandaag niet bij me)
- Deze quest had nog steeds een open ketting, op sommige plaatsen in de quest.

Al met al een hoop geleerd vandaag. Ik heb aangegeven dat ik er nog over moet denken, en bij velomobiel wil informeren of die vaste armsteunen er ongestraft (dus zonder verlies van stevigheid enzo) eruit gehaald kunnen worden. Als die armsteunen er zonder problemen uitgehaald kunnen worden, blijft eigenlijk alleen het ronddraai probleem met de knipperlichten over. De zitting zou nog iets kunnen zakken zodat mijn schouders onder de instaprand komen, en de flintstonegaten kunnen nog zeker een cm extra naar achteren worden vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Shit, ik wil eigenlijk ook zo'n cocon-trike...
Maaja, geen geld en plek voor.

Vandaag heeft het weer erg gesneeuwd, en ik ben benieuwd of er nog gefietst kan worden.
Ik ga het proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:23:
Vandaag voor het eerst in me leven in een quest (3*20") gezeten. Eerste indrukken:
+ Sturen gaat prima, erg gevoelig qua bocht inzetten.
Je schrijft het als pluspunt. Moet je voor de gein eens in een Versatile (of tegenwoordig: Orca) gaa nzitten >:)
+ Zelfs nu open gereden en nog steeds mooi comfortabel je handen zonder handschoenen kunnen gebruiken. (aka warmte zit wel goed)
Inderdaad. Een fors deel van de kou gaat over je handen heen en komt wat hoger op je borst terecht. Toch gebruik ik wel dunne fleece handschoenen in m'n Quest.
- Weinig ruimte voor het rondbewegen van mijn voeten met kisten. (zowel in de hoogte als in de breedte. Breedte kwam door de ingebouwde verzonken knipperlichten)
Dat valt héééél simpel op te lossen. In ieder geval die knipperlichten: gewoon een stel Luxeon (of vergelijkbaar) LEDs monteren. Die plak je gewoon met kit tegen de body aan waarbij de boel dus maximaal 2 mm aan de binnenkant 'uitsteekt'. In de hoogte is een wat ander verhaal. Dan zou je je kisten wat lager op de pedalen moeten zetten OF kortere cranks monteren.
- Flintstone gaten moeten iets langer naar achteren doorlopen ivm ronddraaien hakken.
Die worden dus op maat gemaakt. Bij mijn fiets zitten de gaten op een andere plek dan bij een persoon van 2 meter lengte (ik ben 1,78m lang ofzo). Dat is dus gewoon een kwestie van de gaten groter maken en desnoods het uitgeknipte/gezaagde deel op een andere plek weer in de opening vastmaken.
- Erg smal (schouders zitten strak tegen de rand)
Zaten er vulblokjes in? Ik ben vrij smal en heb dus wat dikkere vulblokjes naast m'n schouders zitten. Mochten die blokjes er niet in zitten, tja, dan zal de fiets misschien te smal zijn. Wi ik er wel bij zeggen dat het wel prettig is als je niet heen en weer kan bewegen maar gewoon strak in je fiets zit! Maar strak erin zitten of opgepropt erin zitten is natuurlijk wel een verschil.
- Vaste armsteunen maken de smalle ruimte nog smaller op arm hoogte waar in juist wat extra ruimte nodig heb. (Kunnen die ongestraft verwijdert worden?)
Of ze verwijderd kunnen worden, durf ik je niet te zeggen. Ik weet wel dat de 3*20" die dingen heeft maar de 26" Quest heeft ze niet meer. Daarbij loopt de boel dus gewoon strak rechtdoor.
- Instappen vereist wat lenigheid en oefening maar is wel te doen.
Alles went. Tja, de Versatile/Orca is overduidelijk comfortabeler wat dat betreft maar zelfs ik met m'n beperkte lengte en ook nog eens relatief korte benen kom goed in en uit m'n Quest.
- Rapid fire shifters is niet mijn keuze als gevolg van ruimte in de quest om mijn armen te bewegen. Het werkt echter wel.
Standaard wordt de gripshift gemonteerd
- Richtingaanwijzers zijn vanuit de quest niet zichtbaar -> verklikkertje nodig.
Simpel op te lossen met een zoemertje van een paar euro. Ik heb bij mijn Quest zelf de elektronica gebouwd en in eerste instantie een stel LEDjes gemonteerd maar later toch ook nog de zoemer toegevoegd en in een nog later stadium ook nog een pieper en schakelaar om te kunnen kiezen tussen zoemer of pieper.
- Echt een bril / vizier nodig in verband met wind, regen, sneeuw etc wat in je ogen waait. (had ik dus vandaag niet bij me)
Voor mij is een bril (of vizier) een must, of het nou om een velomobiel of een normale ligfiets gaat. Met het huidige weer zet ik zelfs m'n fietsbril op als ik wandelend naar de winkel ga. Ziet er niet uit maar comfort gaat bij mij toch echt vóór. Géén sneeuw in m'n ogen in ieder geval.
- Deze quest had nog steeds een open ketting, op sommige plaatsen in de quest.
Bij de 26" Quest is de ketting ook nog zichtbaar bij het voorblad en even daarvoor. Wil je een volledig weggewerkte ketting, dan moet je de Versatile/Orca nemen. Maar ik gok dat je meer doelt onder de zitting. Dat is bij de 26" Quest ook weggewerkt.
Al met al een hoop geleerd vandaag. Ik heb aangegeven dat ik er nog over moet denken, en bij velomobiel wil informeren of die vaste armsteunen er ongestraft (dus zonder verlies van stevigheid enzo) eruit gehaald kunnen worden. Als die armsteunen er zonder problemen uitgehaald kunnen worden, blijft eigenlijk alleen het ronddraai probleem met de knipperlichten over. De zitting zou nog iets kunnen zakken zodat mijn schouders onder de instaprand komen, en de flintstonegaten kunnen nog zeker een cm extra naar achteren worden vergroot.
Gaten, genoemd. Zitting dieper moet haast kunnen. Ik ben dus niet lang met 1,78m lengte maar heb wel een enorm lang bovenlichaam. Bij mij staat m'n Quest ook maximaal onderuit met de zitting en nog mag hij van mij nog wel wat lager maar dat kan dus niet. Maar als ík onder de rand pas, dan zal jij dat vast ook doen. De richtingaanwijzers heb ik ook al genoemd. Blijft dus alleen nog de hoogte over. Daar zit je toch vast aan kortere cranks maar ik betwijfel of dat voor jou goed zal zijn. Maar als ik je verhaal zo lees, heb ook jij niet lange benen omdat de gaten naar achteren moeten worden vergroot. Dat levert ook weer meer ruimte op naar boven. Wel vreemd dat je dan ook ruzie met de richtingaanwijzers hebt trouwens omdat die juist vooraan zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jerommel
dat komt vanzelf, en misschien ben jij wel zoon diehard die uiteindelijk helemaal geen driewieler nodig heeft om ook in de sneeuw/ijzel en andere zooi gewoon rechtop op snelheid je ritten te rijden :-)

WFvN
Sturen ging goed bedoelde ik vooral. Qua ruimte in de quest heb je niet veel over, en omdat ik toch van onderstuur naar bovenstuur kom was ik bang voor te weinig stuurruimte. Verder komt een versatile of orca komt echt nog wel een keer aan de beurt verwacht ik.

Wat betreft de knipperlichten verwacht ik inderdaad van dat daar voldoende ruimte winst gehaald word door het gebruik van leds / luxons. Verklikkertje in de vorm van een zoemertje is een optie inderdaad, ik dacht zelf aan een ledje.

Dat de flintstone gaten op maat gemaakt worden had ik reeds ergens gelezen. Ze moeten voor mij bij deze quest (009) echter wel iets naar achteren worden vergroot / verplaatst.

Er zaten oorspronkelijk vulblokken in, maar die heeft Pieter Jan eruit gehaald. Toen zat ik nog steeds redelijk "klem", maar ik vermoed dat het klem zitten. Ook te maken heeft met het gevoel bij mijn ellebogen en dat mijn schouders de instaprand raakten. Verder had ik mijn softshell jasje ook nog aan, en dat kan ook mee hebben geholpen bij het "net iets te fors" zijn.

De vraag met betrekking tot de vaste armsteunen heb ik ook bij velomobiel ingeschoten. Daar krijg ik binnenkort vast wel een reactie over.
Pieter Jan gaf aan dat het in nieuwere modellen inderdaad niet meer zat, maar wist niet of dat dat alleen voor 26" questen zo was, of dat dat ook al bij 3*20" modellen was gedaan. Bovendien is het bij design weglaten van die armsteunen iets heel anders dan ze achteraf wegsnijden.

Bril/vizier tjah, blunder van de bovenste plank van mij, maar was ik gewoon straal vergeten. Toch een beetje zenuwachtig.

Ketting bedoelde ik beiden, dus zowel voor als onder de zitting. Daar onder de zitting zeker moet toch een eenvoudig kapje voor te maken zijn zodat het afgeschermt is. Vooraan word het lastiger maar ik heb er niet tegenaan gezeten dus dat zal wel loslopen.

Ruimte probleem qua hoogte zou inderdaad met kortere cranks verholpen kunnen worden, of het prettig fietst weet ik niet. Dat zou een kwestie van proberen zijn denk ik. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen dat ik moet stoppen met eigenwijs zijn, en gewoon met (spd)fietsschoenen moet gaan fietsen. Legerkisten, zijn immers niet de meest slanke schoenen, en niet bedoeld voor fietsen. Bovendien merk ik op de fuenda altijd wel dat na een tijdje fietsen mijn tenen wat "lam" worden.

Dat ik met mijn schoenen tegen de knipperlichten aankom, is bij de stand ongeveer 1 a 2 uur van de rechter crank.

Ik zal morgen me vriendin vragen me eens her en der nauwkeurig op te meten. Heb zowiezo ook geen idee hoe het zit qua verschil tussen de 3.*20" normaal en de 3*20" met bult, levert dat nog winst op in de maximale hoogte bij de pedalen? 26"questen zijn er volgens mij op het moment nog niet erg op de tweedehands markt, en nieuw is ivm levertijd en vooral geld nog niet erg realistisch.

PS wat is een "smurf"? (nee ik bedoel niet zoon klein blauw grappig wezentje.)

[ Voor 5% gewijzigd door nsa1984 op 04-12-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:28:
Er zaten oorspronkelijk vulblokken in, maar die heeft Pieter Jan eruit gehaald. Toen zat ik nog steeds redelijk "klem", maar ik vermoed dat het klem zitten. Ook te maken heeft met het gevoel bij mijn ellebogen en dat mijn schouders de instaprand raakten. Verder had ik mijn softshell jasje ook nog aan, en dat kan ook mee hebben geholpen bij het "net iets te fors" zijn.
Dat wil wel uitmaken. Goed, wat 'softshell' precies is, weet ik niet maar als ik google, denk ik dat ik ook een softshell (oid qua dikte) heb. Het verscihl tussen 'met' en 'zonder' is net als 'fits like a glove' en 'te krap'.
De vraag met betrekking tot de vaste armsteunen heb ik ook bij velomobiel ingeschoten. Daar krijg ik binnenkort vast wel een reactie over.
Je hebt de mail al verstuurd? Dan denk ik dat je maandag al wel een reactie hebt.
Ketting bedoelde ik beiden, dus zowel voor als onder de zitting. Daar onder de zitting zeker moet toch een eenvoudig kapje voor te maken zijn zodat het afgeschermt is.
Inderdaad. Simpel. Wellicht dat je de kapjes van de 26" Quest kan gebruiken, desnoods enigszins bijgewerkt met de schaar.
Vooraan word het lastiger maar ik heb er niet tegenaan gezeten dus dat zal wel loslopen.
Ik heb wijde pijpen maar gebruik bij m'n rechter broekspijp altijd een klittenbandje om de boel bij elkaar te houden. Klittenbandje gekocht in een setje van 4 voor 1 euro bij de Blokker. De klittenbandjes worden/werden daar verkocht als kabelbinders.
Ruimte probleem qua hoogte zou inderdaad met kortere cranks verholpen kunnen worden, of het prettig fietst weet ik niet. Dat zou een kwestie van proberen zijn denk ik. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen dat ik moet stoppen met eigenwijs zijn, en gewoon met (spd)fietsschoenen moet gaan fietsen. Legerkisten, zijn immers niet de meest slanke schoenen, en niet bedoeld voor fietsen.
Ik heb een paar jaar met 'gewone' (lees: bergschoenen maar dus zonder klikpedalen) schoenen gefietst. Maar sinds de overstap op klikpedalen wil ik niet meer zonder. Dat biedt wel zo enorm veel meer comfort.
Bovendien merk ik op de fuenda altijd wel dat na een tijdje fietsen mijn tenen wat "lam" worden.
Daar hoeven klikpedalen helaas geen oplossing voor te zijn.
Dat ik met mijn schoenen tegen de knipperlichten aankom, is bij de stand ongeveer 1 a 2 uur van de rechter crank.

Ik zal morgen me vriendin vragen me eens her en der nauwkeurig op te meten.
Je hebt Q9 momenteel thuis staan ofzo? Maar nagenoeg gegarandeerd dat je met Luxeons geen probleem meer hebt. Voorheen werden de richtingaanwijzers van een Fiat Punto gemonteerd. Die steken centimeters uit naar de binnenkant terwijl de Luxeons nagenoeg vlak liggen met de body en dus geen noemenswaardige ruimte innemen. Met Luxeons ben je eigenlijk zo goed als gegarandeerd geholpen wat dat betreft.
Heb zowiezo ook geen idee hoe het zit qua verschil tussen de 3.*20" normaal en de 3*20" met bult, levert dat nog winst op in de maximale hoogte bij de pedalen?
Nee, geen winst. Alleen bij de afstand tussen instapgat en schouders valt winst te behalen bij mijn weten.
26"questen zijn er volgens mij op het moment nog niet erg op de tweedehands markt, en nieuw is ivm levertijd en vooral geld nog niet erg realistisch.
Er is een gezegde dat zegt 'dont hold your breath' maar in dit geval zou het figuurlijk toch wel kunnen denk ik. Maar je hebt natuurlijk ook de 20" Quests met bult die wel te koop komen te staan.

Maar als ik NU kijk op de marktplaats van Ligfiets.net dan zie ik staan:

Q266 (26") (Hoofddorp)
Q59 (20" met bult) (Ter Aar :? )
Ik zie Q9 staan maar die heeft dus géén bult als ik jou goed begrijp :D
Q325 (26") (frankijk.... niet echt een optie gok ik)

Ik zie nog 3x een 20" te koop staan maar weet zo niet of het met of zonder bult is.
PS wat is een "smurf"? (nee ik bedoel niet zoon klein blauw grappig wezentje.)
Smurf.... smurfenmuts bedoelen ze natuurlijk 8)7 Dooooohhhhhhh :+

Het gaat om de 'rolbeugel' achter het hoofd van de velomobilist. Standaard is die vrij dun aan de zijkanten. Een nieuwsgierig persoon wil zo'n smurfenmuts wel even vastpakken en inknijpen met gebarsten gelcoat als gevolg. Ik heb mijn smurfenmuts ook laten verstevigen. Die knijp je niet zomaar even in.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 04-12-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 18:40
Bij VM in Dronten zijn nog een rode en gele Q uit voorraad leverbaar, zie http://www.velomobiel.nl/orderboek/index.php?type=Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:57:Dat wil wel uitmaken. Goed, wat 'softshell' precies is, weet ik niet maar als ik google, denk ik dat ik ook een softshell (oid qua dikte) heb. Het verscihl tussen 'met' en 'zonder' is net als 'fits like a glove' en 'te krap'.
Softshell is een soort van dunne jas. Meestal een winddicht fleece vest achtig iets.
WFvN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:57:Ik heb wijde pijpen maar gebruik bij m'n rechter broekspijp altijd een klittenbandje om de boel bij elkaar te houden. Klittenbandje gekocht in een setje van 4 voor 1 euro bij de Blokker. De klittenbandjes worden/werden daar verkocht als kabelbinders.
Qua broek dicht maken bij de pijpen blijft het dus vergelijkbaar aan wat ik reeds deed op de open ligfiets. Jammer maar wel begrijpelijk.
WFvN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:57:Je hebt Q9 momenteel thuis staan ofzo? Maar nagenoeg gegarandeerd dat je met Luxeons geen probleem meer hebt. Voorheen werden de richtingaanwijzers van een Fiat Punto gemonteerd. Die steken centimeters uit naar de binnenkant terwijl de Luxeons nagenoeg vlak liggen met de body en dus geen noemenswaardige ruimte innemen. Met Luxeons ben je eigenlijk zo goed als gegarandeerd geholpen wat dat betreft.
Nee ik heb de quest 009 niet thuis staan. Kans is zelfs aanwezig dat de quest 009 nooit in mijn bezit komt. Er zijn andere gegadigden en ik ben niet in de positie om fors te gaan meebieden. Ik bedoelde met opmeten het opmeten van mezelf, zodat ik wat beter kan beoordelen of ervaringen van anderen ook voor mij van toepassing zullen zijn(bijvoorbeeld jouw beschrijvingen, maar ook die van anderen op blogs of op forums). Ik geef namelijk nu altijd aan dat ik ongeveer 1.85 lang ben, maar dat is verder nooit echt goed gemeten dus hoeveel het precies is weet ik niet. Hetzelfde geld voor binnenbeen lengte etc. Dus morgen maar even mijn vriendin lief aan kijken ;-)

WFvN
Je schrijft zelf dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil tussen een 3*20" met en zonder bult zal zijn in mijn geval. Dan denk ik dat mijn ervaringen met die Q059 uit Ter Aar vergelijkbaar zullen zijn met de Q009 uit Deventer. De verschillen zullen hem in de versterkte neus en "smurf" (vakterm allert) zitten, en de uitrusting. De grootste verschillen zitten hem tussen deze twee volgens mij in de koplamp, (de q009 heeft een zelfbouw setup met een cree q5 lamp en de q059 heeft een B&M IQ Cyo gemonteerd zitten) en de aandrijflijn waar de q059 die "vrijwel nieuw" heeft en de q009 gewoon een gebruikte heeft (trapte overigens niet door ofzo, dus zeker geen slechte.)
De Q266 is inderdaad 26", maar staat wel een eind weg. Net geen twee uur met de trein, bovendien vraagt die er (misschien terecht) net niet de hoofdprijs voor. Nieuw zou die in zijn setup op 6150,- komen en de vraagprijs ligt op 5500,-. Komt nog bij dat ik het dakje er heel graag bij wil hebben, dus dan word het prijs verschil wel erg klein richting nieuw. Helemaal als Goose zijn opmerking over body's over terecht blijkt.
WFvN schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 21:57:Het gaat om de 'rolbeugel' achter het hoofd van de velomobilist. Standaard is die vrij dun aan de zijkanten. Een nieuwsgierig persoon wil zo'n smurfenmuts wel even vastpakken en inknijpen met gebarsten gelcoat als gevolg. Ik heb mijn smurfenmuts ook laten verstevigen. Die knijp je niet zomaar even in.
Pfff smurfenterm is inderdaad verklaart. Wie verzint die naam. Ik had geen idee wat het zou moeten zijn :-$

Goose verhip je hebt gelijk :-) of is het nu :-S want nu is een nieuwe wel erg aanlokkelijk, maar dan komt het geld weer om de hoek kijken. Toch nog een paar maanden uitstellen en een fonkelnieuwe kopen, of nu al profiteren van een tweedehands en mezelf niet meer ergeren onderweg van en naar het werk.

Bovendien zijn die body's echt over? Er staan volgens mij nog zat mensen op de orderlijst die al veel eerder besteld hebben en nog niet gelevert zijn. De eerste besteller voor een 26"gele quest is een fransman, en zo zijn er alleen in 2009 al 17 eerdere bestellers van een gele 26" quest.

Een nieuwe zou kosten:
Quest zelf: 5950,- knipperlicht: 175,- dakje 200,- toeter 25,- => 6350,- wat nog ongeveer 3 a 4 maanden door sparen zou zijn. Dan kan ik de quest toch pas na het winterseizoen in bezit krijgen, dat is onderhoudstechnisch wel verstandig. Maar voelt een beetje als mosterd na de maaltijd kopen.

offtopic:
Ik heb trouwens weer (dat gebeurde rondom de aankoop van mijn huidige ligfiets ook) het gevoel dat dit topic teveel richting prive advies voor mij aan het neigen is. Dat is vast niet slecht bedoeld, maar ik hoop dat anderen zich er niet door weerhouden voelen om hun dagelijkse bijzonderheden gewoon mee in het topic te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 05 december 2010 @ 00:04:
WFvN
Je schrijft zelf dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil tussen een 3*20" met en zonder bult zal zijn in mijn geval.
Daarbij hebben we het dus over de ruimte voor de voeten! Voor het bovenlichaam zit er wel veel verschil in! En mogelijk ook wel voor de knieën maar voor de voeten dus niet.
Dan denk ik dat mijn ervaringen met die Q059 uit Ter Aar vergelijkbaar zullen zijn met de Q009 uit Deventer. De verschillen zullen hem in de versterkte neus en "smurf" (vakterm allert) zitten, en de uitrusting.
Neus en smurfenmuts verstevigen kan ook achteraf nog gebeuren.
offtopic:
Ik heb trouwens weer (dat gebeurde rondom de aankoop van mijn huidige ligfiets ook) het gevoel dat dit topic teveel richting prive advies voor mij aan het neigen is. Dat is vast niet slecht bedoeld, maar ik hoop dat anderen zich er niet door weerhouden voelen om hun dagelijkse bijzonderheden gewoon mee in het topic te plaatsen.
Op sommige punten misschien wel. De huidige markt is nu anders dan over een paar maanden. Toch is het 'privé' verhaal voor een fors deel ook nuttig voor anderen. De verschillen tussen de 20" met en zonder bult komen naar voren en diverse punten qua afmetingen, oplossingen e.d. die iedereen zou kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:55:
[...]

Daarbij hebben we het dus over de ruimte voor de voeten! Voor het bovenlichaam zit er wel veel verschil in! En mogelijk ook wel voor de knieën maar voor de voeten dus niet.
En bij mijn voeten zit volgens mij het grootste probleem gebied. Aan de andere kant zat ik inderdaad ook wel redelijk krap in quest 009, misschien toch informeren en kijken dan maar.
WFvN schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:55:
[...]
Op sommige punten misschien wel. De huidige markt is nu anders dan over een paar maanden. Toch is het 'privé' verhaal voor een fors deel ook nuttig voor anderen. De verschillen tussen de 20" met en zonder bult komen naar voren en diverse punten qua afmetingen, oplossingen e.d. die iedereen zou kunnen toepassen.
Het gaat mij er vooral om dat ik niet het topic wil kapen. Ik vind het leuk dat er op deze manier over gecommuniceerd kan worden, maar het moet niet de andere berichten in de verdrukking brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik wou net zeggen: ik heb de Quest nog steeds op m'n verlanglijstje staan of überhaupt een velomobiel. Het is nu welliswaar allemaal advies dat aan jou gericht is, maar als ik ooit voor een Quest ga, lees ik het met interesse terug hoor :)

Wat mij betreft geen probleem dus, 't is niet alsof je lui niet gezocht hebt ofzo, veel van deze info staat gewoon nergens op internet en moet je "uit eigen ervaring" of "van horen zeggen" hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Als twee (eigenlijk drie) actieve leden waarvan een een moderator het zo verwoorden ben ik alleen maar dankbaar voor alle adviezen, hints en tips. :-) Inderdaad zit er een hoop informatie die niet of moeilijk vindbaar op internet staat tussen, dus in die zin kan dit ook nuttig voor anderen zijn.

Zoals beloofd heb ik vandaag mijn vriendin mij even aan alle kanten op laten meten. Hieronder het lijstje met de bij horende waardes. Gewicht hebben we niet gewogen maar in de zomerperiode ben ik van 115kilo naar 105 kilo gegaan en ik dans daar nu nog steeds een beetje in de buurt vermoed ik.
Omtrek over de schouders gemeten:
139cm
Omtrek over de borstkas gemeten:
113cm
Omtrek over de taille (navel) gemeten:
122 a 124cm
Omtrek over op heuphoogte (kont):
121cm
Binnenbeenlengte:
86cm (min de hoogte van mijn kisten circa 2cm)
Totale lengte:
182cm (min de hoogte van mijn kisten circa 2cm)

Wachten op antwoord van velomobiel duurt lang in het weekend als je met je hoofd continue bij questen bent. Ik weet het op zondag werken de heren niet (geef ze eens ongelijk) en komende week zal dat antwoord vanzelf wel binnen wandelen, maar toch zit ik vol spanning te wachten op het verlossende antwoord over die vaste armsteunen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ach het ligfietswereldje is al klein, en de vm's zijn daar dan ook nog een een (klein?) onderdeel van. Logisch dat er dan weinig te vinden is, zowel off- als online. Het zijn geen vragen in de trant van "waar kan ik dit of dat het goedkoopst kopen?".
Er zijn helaas ook niet echt veel verzamelplaatsen online waar de liggers bijeenkomen.
Ik denk dat er genoeg leden hier in de markt zouden willen zijn voor een vm, dus via jouw kunnen we dat toch enigszins meebeleven (of ik moet alleen voor mezelf spreken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Oke ik denk dat het eventuele probleem van prive advies in dit topic wel verdwenen is.

Ik ben zojuist terug van de opleiding (ben leerling fietsenmaker school in Hengelo, "werk" in Deventer), en had vanmorgen een email op mijn mobiel gezien van velomobiel. Het afzagen van de vaste armsteunen in een 3*20" quest zou geen invloed moeten hebben op de stevigheid van de body.

Met dat bericht was ik vanmorgen dus erg vrolijk, want als die armsteunen eruit zijn verwacht ik best in een 3*20" quest te passen. Bij velomobiel.nl staat nog altijd een lichblauwe quest (002 vermoed ik gezien de kleur en km) te koop, waarvan gezegd word dat deze geschikt is voor mensen tot plusminus 183lang.
Aan de andere kant ik ben natuurlijk gewoon fors tot dik uitgevallen, en dan kan ik alsnog klem komen te zitten bij de instaprand. Heb de vraag toch nog maar even bij velomobiel neergelegd, ter voorkoming van een aankoop en het eruit slopen van armsteunen waarna ik alsnog niet lekker kan rijden.

Verder geeft velomobiel inderdaad in de email zelf ook aan dat ze de mogelijkheid hebben om nog enkele gewone questen te bouwen in december. Er zijn klaarblijkelijk mensen die hevig aan het wachten zijn op de carbon quest en dan eventueel alsnog hun bestelling om willen zetten.

Blijft echter dat als ik nu meteen voor een fonkelnieuwe quest (26") ga, dat ik wel redelijk heftig in het diepe spring.
a) Ik heb geen idee of een velomobiel op mijn route prettig gaat rijden, ik verwacht van wel omdat ik in feit twee stukken van ongeveer 7km heb die redelijk rechttoe rechtuit zijn en wat kleine boogjes om voor de deur te komen.
b) Als ik het zou doen houd ik geen druppel spaargeld meer over zo ongeveer, en we weten allemaal dat een "nieuw speeltje" ervoor zorgt dat we ook andere aanvullende nieuwe dingen willen.
c) Stel het bevalt niet, dan is de afschrijving van een nieuwe quest kopen naar verkopen als tweedehands vele malen hoger dan de afschrijving van een tweedehands quest kopen naar verkopen. Althans dat verwacht ik wel, zeker nu velomobiel aangeeft dat er tijd is om een extra nieuwe quest bij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik volg het met grote interesse, gezien ik nagenoeg hetzelfde gebouwd ben (alleen iets langer). En ik paste niet echt in budi's quest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou mijn nieuwe speeltje (ja nog steeds :P ) heeft ook weer een aanvulling. Een nog lomper slot,en bijpassende verzekering (nee, niet voor het slot, alhoewel...)
Tevens waren de heren van de lbs zo vriendelijk om mij een nog beter gevoel te geven over de aanschaf van de fiets, taxatiewaarde kwam uit op €850/€900, toch leuk als je aanschafprijs daar honderden euro's onder ligt. Uiteindelijke prijs van de verzekering viel me toch zeer mee, diefs2tal en casco voor drie jaar, voor iets meer dan €2,- per maand. Ook al beschouw je het als een weddenschap, of overbodig, voor dat geld ben je eigenlijk gek als je het niet doet (imho)
Hopelijk smelt alle drek komende dagen weg en kunnen we weer lekker fietsen.

offtopic:
@mux
moeten we nou in alle post's verwijzingen naar jouw naam aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hehehe Thijsvk dat doe je netjes, zowel de taxatie als de verzekeringsprijs.

Wat betreft nickchange, doen de admins niet even een sql replace over de database :P nickname_old to nickname_new :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik post in topics waar 1) alle mensen me toch wel redelijk kennen of 2) het totaal niet boeiend is wie wat zegt, dus volgens mij moet dit geen problemen opleveren :D

@WFvN: welles!

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 06-12-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:21:
Ik volg het met grote interesse, gezien ik nagenoeg hetzelfde gebouwd ben (alleen iets langer). En ik paste niet echt in budi's quest :P
Same here, ook wat langer, iets hoger gewicht, alleen nooit gepast (toch een soort van "ik wil niet voor lul staan met een Quest vast om m'n middel" :+)

@nickchange: Ik kijk normaal nooit naar de naam, maar naar het icon (tenzij dat een veel gebruikt icon is)... Vind mux iig makkelijker dan die lange nick die je eerst had :P

offtopic:
Moet ik zeggen, met 5r'en achter elkaar...

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik moest wel even denken voordat ik wist wie je was maar inderdaad, het icon is toch wel een aangrijpingspunt. Vervolgens, toen ik dacht te weten wie het was, even de startpost gecheckt en inderdaad :)

Maareh.... prutser... je heb de startpost niet aangepast he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo vanochtend weer op de ligger naar het werk en zonder kleerscheuren aangekomen :P was nog wel best glad. Reed op een gegeven moment op een geasfalteerd fietspad en ik denk nog: goh wat glimt het :P dus ik even voetje omlaag en ja hoor, 1 ijsbaan :+ Heb wel serieus het idee dat mijn nieuwe achterbandje véél meer grip heeft bij deze omstandigheden. Ook heb ik de bandenspanning iets verlaagd wat volgens mij ook wel wat scheelt :)

Maar DAMN wat was het koud met die mist, ik had op een gegeven moment echt pijn in mijn knieeen en vingers van de kou :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik herken ook altijd de icons, naar de nick kijk ik nooit zo :)

Heeft iemand toevallig ervaring met een fietstrainer icm een ligfiets? Wil toch eigenlijk wel blijven fietsen met dit weer dus overweeg zo'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:05
@mux.
Ik dacht al, iemand met jou icon in een ander topic maar je hebt dus echt een nickchange. Even wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:48:
Ik herken ook altijd de icons, naar de nick kijk ik nooit zo :)

Heeft iemand toevallig ervaring met een fietstrainer icm een ligfiets? Wil toch eigenlijk wel blijven fietsen met dit weer dus overweeg zo'n ding :)
Daar heb ik ook wel 's naar gekeken, lijkt me inderdaad interessant voor dit soort tijden :) Gisteravond toen ik met de bukfiets van werk terugkwam ging er vlak voor mij een meisje heel hard onderuit. Ze reed iets uit de spray van haar voorganger en zag daardoor een paaltje midden op het fietspad te laat. Ik moest zelf bovenop de rem en kwam half zijdelings schuivend tot stilstand: 1 grote ijsbaan :r

Dat was me nooit geluk op de ligfiets, vrees ik :o Kunnen jullie echt zo met slippende banden overeind blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op een tweewieler? Echt niet, tja, of misschien met héél veel mazzel maar dan eigenlijk ook alleen als er wel voldoende grip is voor m'n voeten maar dat is met een 'ijsbaan' ook niet echt het geval. In zulke gevallen krijgt het woord 'ligfiets' dus wel een dubbele letterlijke betekenis.

Ik ben en blijf blij met m'n 3 wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tegen paaltjes aanrijden is ook niet mijn ding hoor, dan zou ik ook wel onderuit gaan ;) Echter zaterdag in de dikke sneeuw en aangereden rotzooi was het prima fietsen op m'n stadsfietsje met zachte banden. Leuk met 'gierende banden' wegrijden en midden op de weg fietsen overal.

Maar als er echt sprake is van ijzel, ja dan houdt niemand z'n fiets nog echt onder controle. Rechtuit gaat prima, maar als je maar een beetje een bocht moet maken, of een gek hobbeltje tegenkomt dan ga je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 11:56:
[...]

Daar heb ik ook wel 's naar gekeken, lijkt me inderdaad interessant voor dit soort tijden :) Gisteravond toen ik met de bukfiets van werk terugkwam ging er vlak voor mij een meisje heel hard onderuit. Ze reed iets uit de spray van haar voorganger en zag daardoor een paaltje midden op het fietspad te laat. Ik moest zelf bovenop de rem en kwam half zijdelings schuivend tot stilstand: 1 grote ijsbaan :r

Dat was me nooit geluk op de ligfiets, vrees ik :o Kunnen jullie echt zo met slippende banden overeind blijven?
Een klein beetje slip kan ik wel corrigeren, ook op de ligfiets maar als ie echt gaat schuiven dan is het over. Maar dat is op de bukfiets niet veel anders, met het enige voordeel dat je je benen wat sneller op de grond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ehmm... ook flevobikes worden gejat: http://www.gentseliggers....viewtopic.php?f=21&t=6758

Saillant detail, voor een plaatje linkt deze naar de tweakerblog van ene ssj3gohan. Kennen wij die?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TwOkkie schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:01:
Ehmm... ook flevobikes worden gejat: http://www.gentseliggers....viewtopic.php?f=21&t=6758

Saillant detail, voor een plaatje linkt deze naar de tweakerblog van ene ssj3gohan. Kennen wij die?
Nooit van gehoord :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrene
tjah moderators moet je te vriend houden maar wat betreft nickname ben je inderdaad net zo erg als onze voormalige ssj3gohan.

Verder een fietsstandaard om de ligfiets als hometrainer te kunnen gebruiken. Tjah dat word het voor mij echt niet. Ik vind ligfietsen leuk omdat de omgeving verandert naargelang je fietst, en als je op een home trainer thuis fietst dan kan je beter een sportschool in lopen. Daar lopen tenminste nog mooie slanke dames rond om de omgeving op te sieren :P

Ijzel is inderdaad de ergste vorm van winterse ongemakken die je tegen kan komen als fietser vermoed ik zo. Je gaat namelijk eigenlijk gerandeerd plat, tenzij je op een stabiele (driewieler) fiets rijd en geen al te wilde dingen doet.

Twokkie
Dat is inderdaad knap vervelend. Ook vreemd dat die fiets "zomaar" meegenomen is, je zou menen dat er iemand wel iets gezien heeft. Zeker als je niet "fietsend" weggereden bent, en als je fietsend wegrijd ben je vrijwel zeker een ligfietser met flevobike ervaring. Ik hoop dat ook deze ligfiets weer terug komt bij zijn eigenaar in een redelijk onbeschadigde staat zodat die hem weer kan gebruiken. Al vrees ik gezien de gladheid het ergste voor de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
De oliebollentocht van dit jaar is nogal ver weg, dus ik had het nogal uit mijn hoofd gezet. Hij wordt gehouden ergens nabij Tilburg en dat is wat ver om te fietsen vanuit Bussum. Nu bedacht ik me dat ik wel eens plaatjes heb gezien van iemand die een Alleweder in een Twingo had gestopt, zijn dat hersenschimmen, of is er toch iemand die dat voor elkaar heeft gekregen? Overigens heb ik een Clio, net een fractie groter dus.

Uiteraard was de achterklep wel vastgebonden kan ik me herinneren. Ik heb gegoogled, maar kan het plaatje wat ik gedacht gezien te hebben niet zo vinden. Iemand een idee of dat enigzins een haalbaar idee is? Ik kan natuurlijk ook wel een karretje huren, maar stop hem liever in de auto en bind dan de achterklep wel vast.

Morgen heb ik een dagje vrij, dus ik ga wel even meten en kijken of het zou passen of niet, denk het niet echt, want mijn gedachten en de realiteit willen nog wel eens uit de pas lopen. Moest een nieuwe koelkast uitzoeken en dacht dat die ene wel zou passen, nou niet dus, gelukkig kon ik de order nog zo aanpassen. Meten is weten zeggen ze nog zo.... :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Afbeeldingslocatie: http://basdekker.eu/afbeeldingen/fietsen/alleweder-in-panda-medium.jpg
(via http://basdekker.eu/fietsen/velomobiel-en-transport.htm)

[ Voor 62% gewijzigd door TwOkkie op 07-12-2010 22:11 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ja, die zocht ik! Dankjewel! Ziet er naar uit dat het het beste zou gaan als ik mijn voorstoel eruit zou kunnen krijgen. Da's volgens mij meer werk dan een karretje huren :) , wel heb ik een 3deurs, dus de leuning kan wel naar voren geklapt worden.

edit: de 2 Versatiles van WFvN staan er ook op.

[ Voor 9% gewijzigd door budi op 07-12-2010 23:19 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
nsa1984 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:11:
Verder een fietsstandaard om de ligfiets als hometrainer te kunnen gebruiken. Tjah dat word het voor mij echt niet. Ik vind ligfietsen leuk omdat de omgeving verandert naargelang je fietst, en als je op een home trainer thuis fietst dan kan je beter een sportschool in lopen. Daar lopen tenminste nog mooie slanke dames rond om de omgeving op te sieren :P
Die sportschool loop ik toch wel 2 a 3 keer per week in, en natuurlijk is buiten fietsen 100 keer beter dan op een fietstrainer. Maar bij de sportschool zijn er geen goede fietsen waar je 2 uur op kan trainen, en buiten, tja dat is gewoon geen optie voor mij nu.

Thuis echter, kan ik gewoon een filmpje opzetten en plaatsnemen op m'n Fuego en eigenlijk het enige verschil met anders is dat ik nu m'n benen beweeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik heb deze: http://www.decathlon.nl/N...ri-pro-trainer-145137295/

Op zich past de Fuego daar goed in. Alleen toen ik hem wou gebruiken, bleek dat de "superstille softgel rol" in combinatie met het profiel van Marathon Racers die er toen onderzaten, toch een hoop geluid door mijn houten vloer laat zingen. Vonden mijn onderburen toch niet zo leuk. Ik heb dat geluid nog aardig weten te dempen door een stapel geluidsdempende ondervloerpanelen op elkaar te plakken en dat er onder te leggen, waarna ik er eigenlijk nooit meer op gefietst heb.

Inmiddels heb ik de Marathon Racers vervangen door de vrijwel profielloze Kojaks en toen ik die laatst eens een keertje probeerde, leek dat veel minder lawaai te maken. Toch eens kijken of ik mijn goede voornemen van twee jaar geleden alsnog kan uitvoeren. Twee jaar geleden ben ik gewoon buiten blijven fietsen, maar dat was ook een mooie droge winter. Afgelopen winter is het allemaal in het slop geraakt en dat is dit jaar niet meer goed gekomen. Er moet meer gefietst worden, te beginnen in mijn woonkamer?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 18:40
hmm vijf questen uit voorraad leverbaar momenteel, blijkbaar ruilen de bestaande bestellers en masse hun bestelling om in een carbon quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hmmm inderdaad gaat hard zo. En moet bekennen dat het me best wel trekt ondanks dat het financieel best wel wat "extra" risico met zich mee brengt. Op dit moment zijn er 2 gele, 2 rode en 1 witte body direct beschikbaar.

Velomobiel heeft inmiddels weer gereageerd en heeft aangegeven dat voor de maat passen toch het beste is. Dus dat zou dan toch een reis naar het hart van de velomobiel wereld in Nederland moeten worden (dronten). Daar zie ik toch een beetje tegenop, vooral omdat ik momenteel het geld voor een nieuwe nog niet heb "klaarliggen". Ik ben me inmiddels een beetje aan het berusten in het feit dat ik deze winter nog even moet doorbijten, en dat ik dan in de loop van dit jaar voldoende extra spaargeld bij elkaar heb om iets leuks te kopen.

Nog een vraagje:
In het "orderboek" en in de "rijderslijst" staan achter sommige namen een of meerdere sterretjes. Iemand enig idee waar die sterretjes voor staan, ze staan namelijk niet onderaan verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
De sterretjes betekent hoeveel Questen/Strada's deze persoon al eerder besteld heeft.

Ik heb zelf een 26" Quest en ben daar erg tevreden over (nummer 332). Ik denk dat je eigenlijk alleen wat aan een carbon Quest hebt als je zelf ook erg licht bent, zoals ik misschien. Als je zwaar bent is het totale gewichtswinst in procenten een stuk kleiner. Die 3 kg tikt dan niet zo veel aan op een totaal van bijvoorbeeld 150kg. Maar het kost wel 1200 euro meer, ik zou het er dus niet voor over hebben. Aan de andere kant begrijp ik dat ze dus nu helemaal overgaan op carbon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Of velomobiel helemaal overschakelt naar carbon zou ik niet weten.

Het passen van mij slaat op het verschil tussen het 20" het 20" met bult en de 26" quest. Ik heb zoals verteld onlangs in een 20" model gezeten en dat paste, maar hield nadrukkelijk niet over.
Grootste probleem punt qua ruimte zat bij mijn voeten in combinatie met mijn schoenen. Daarnaast zat ik zonder vulblokken nog steeds redelijk krap op schouderhoogte en mijn armen hadden wel een druppel extra ruimte verdient.
Velomobiel geeft aan dat de vaste armsteunen eventueel weg gehaald kunnen worden, waardoor het ruimte probleem op arm (elleboog) hoogte wel verdwenen is vermoed ik, maar bij de schouders en voeten twijfel ik er nog steeds hevig over. Dus ik denk dat passen (bij velomobiel) inderdaad de verstandigste route is, helaas betekend dat ook meteen een stukje uitstel in verband met financiele mogelijkheden.

Edit:
Ik denk in mijn beginners naïviteit nog dat het gewicht niet heel erg belangrijk is voor mij. Zolang ik de velomobiel soepel van zijn plaats kan laten rollen bij de start en daarna lekker kan rijden zal het me zo een zorg wezen of de velomobiel 30 of 40 kilogram weegt.

[ Voor 13% gewijzigd door nsa1984 op 09-12-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Misschien krijgen ze later wel weer gewone bodies binnen, maar dat ze nu eerst een hele zooi carbons gaan maken?

Mogelijk al eerder gemeld in dit topic, maar ik weet het niet zeker. Je kan eventueel kortere cranks proberen als je ruimte tekort komt met je voeten. Zowiezo zou ik naar Dronten gaan, het is een ervaring opzich om daar een bezoekje te brengen: zoveel mooie dingen om te zien en aardige mensen die nog echt hart voor hun vak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik denk dat ik het wel fijn zou vinden als velomobiel de gewone body erin houd. Zoals je al zegt scheelt het een behoorlijke smak geld, en omdat ik redelijk fors gebouwd ben tikt het gewicht percentueel gezien niet echt hard aan.

Kortere cranks heeft WFvN het over gehad, geloof dat jij het daar nog niet over gehad had. Een bezoek bij velomobiel staat zeker in de planning, maar ik vrees dat een dergelijk bezoek de vlam nog eens extra aanwakker waardoor het "wachten op voldoende geld" nog zwaarder zal gaan vallen. Ik denk dat ik daarom beter nog een paar maanden kan wachten met dat bezoek. Dat geeft me de tijd om mijn spaargeld nog even wat verder aan te laten groeien, zodat ik dan het me ook financieel kan veroorloven om knopen door te hakken.

Al is tegen die tijd het weer weer zodanig opgeknapt dat ik geen behoefte meer heb aan een velomobiel en weer gewoon lekker op mijn open ligfiets rond knor. Zucht het leven is oneerlijk, eerst is het zomer en heb je geen behoefte aan een velomobiel, dan is het herfst/winter en zou je een velomobiel erg prettig vinden maar heb je onvoldoende geld en als je dan voldoende geld hebt is het weer lente/zomer en heb je weer geen (directe) behoefte aan een velomobiel. Vinden jullie dat nu leuk ? ;-)

offtopic:
In het kader extra geld versieren, morgen maar een hoop artikel foto's maken voor marktplaats artikelen. Misschien dat ik dan nog paar druppels op mijn verschrikkelijk gloeiende velomobiel plaat kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk zou VM een financieringsmaatschappij moeten opzetten / in de arm nemen.
Werkt ook bij auto's .
Tegen de orders en inkomsten zou dan een krediet kunnen worden geregeld waarmee ze kunnen groeien, uitbreiden, of in ieder geval extra handjes aannemen.
Natuurlijk ben je afhankelijk van je orderboek, maar op deze manier wordt het makkelijker om een VM aan te schaffen, waarmee de orders zouden toenemen.
Ik denk dat er (hier alleen al) genoeg mensen zijn die graag een VM zouden willen, maar voor wie de smak geld die je ineens op tafel moet leggen toch het voornaamste struikelblok is.
Tegenwoordig spaart men niet meer voor zo'n bedrag, men is te ongeduldig.
Maar stel dat je gewoon een aanbetaling kan doen van zeg 20% en de rest kan financieren...
Misschien denk ik nu gewoon te groot en te commercieel, maar ik denk dat er wel iets in zit

/me thijsvk wil eigenlijk stiekem ook wel een vm :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 10-12-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ben ik een ouderwets (opgevoede) ***/persoon als ik zeg dat je teveel voor de consumptie maatschappij bent Thijsvk? Mijn ouders prenten mij al vanaf ik met zakgeld omga, dat ik alleen mag lenen voor een huis en vooral niet voor consumptie goederen.

De reden is erg eenvoudig. Eigenlijk heb je twee vormen van goederen, duurzame goederen die blijven doorgaans min of meer hetzelfde kosten en "slijten" nagenoeg niet en consumptieve goederen die naar verloop van tijd (10 jaar of minder) eigenlijk volledig hun waarde verliezen.

Vroeger (zeg maar voor de financiele crisis) was een huis een redelijk duurzaamgoed die qua waarde ook nog redelijk met de inflatie meeging. Een consumptie goed (auto, velomobiel, tv, wasmachine en noem alles wat je op afbetaling kunt kopen maar op) echter verliest doorgaans erg vlot zijn waarde, goed een velomobiel was daarop de afgelopen jaren misschien een beetje een uitzondering op die regel geweest door de semi kunstmatige schaarste in de afgelopen jaren maar tegenwoordig denk ik dat die waarde vermindering ook sterker zal gaan worden, omdat de echter "piek" weg lijkt te zijn.

Daarnaast loop je met een een dergelijke financiering altijd nog het risico dat je wat je koopt op afbetaling tijdens de afbetalingsperiode onherstelbaar in de prak helpt en daarna dus blijft betalen voor iets wat er niet meer is. Daardoor zou je naast die financiering ook nog een verzekering moeten verkopen en mee kopen (als koper) om dat risico mee af te dekken, wat de aanschaf prijs (want uiteindelijk betaal je (als koper) alles) nog weer een stapje hoger maakt.

Daarnaast heb ik her en der gelezen dat velomobiel bouwers, of dat nu velomobiel, alligt, sunrider of de ligfiets garage in groningen is. Vooral veel eer en liefde in hun werk steken en het hun niet primair om de winst gaat die met de verkoop van velomobielen te behalen is. Ja ze zullen er een prima boterham mee verdienen, en die is ze oprecht gegund maar als het namelijk echt zuiver om de winst zou zijn gegaan dan zouden er allang massa productie velomobielen met een verkoopprijs van 2000 euro of iets erboven zijn geweest. Kwestie van het een en ander zo organiseren dat de onderdelen eenvoudig in massaproductie gemaakt kunnen worden, en ook de assemblage op massaproductie nivo gedaan kan worden.

Conclusie is voor mij dat velomobiel zeer waarschijnlijk de komende tijd niet iets "leuks" qua financiering zal gaan aanbieden. Mede doordat velomobiel dat niet zal doen, is de conclusie dat ik gewoon nog even moet door sparen. Die laatste conclusie is wat mij betreft overigens geen enkel probleem, hooguit een klein beetje vervelend omdat ik hoopte dat ik van de winter nog van een tweedehandse velomobiel kon genieten.

Verder als je je realiseert dat ik de afgelopen tijd serieus naar tweedehands velomobielen heb zitten kijken, dan kun je denk ik op je vingers uittellen hoeveel spaargeld ik momenteel ongeveer beschikbaar heb. Tip de prijs voor een tweedehands velomobiel ligt ergens in de buurt van de 70% tot 80% van de nieuwprijs.

Redenen om nog even door te sparen zijn:
a) Ik twijfel of ik qua formaat uitkom met een 20", 20"met bult of een 26".
b) Ik nog niet voldoende (spaar)geld heb voor een fonkelnieuwe 26".
c) Ik als ik nu ga kijken bij velomobiel ik dan nog meer hunker naar een velomobiel en door geld gebrek concessies ga doen die ik achteraf betreur.
d) Ik graag na de aanschaf van de velomobiel / quest nog een beetje geld over wil houden.
e) Financiering ik persoonlijk dus niet zie zitten. Ik ken mezelf juist als ik het doe, vouw ik dat ding ruimschoots binnen de financieringstermijn om een boom/ onder een auto / verzin iets anders niet zo leuks.

PS geheel buiten die verhaal over kopen op afbetaling / financiering. Ik heb gedurende een tijd binnen Halfords gewerkt en heb daar regelmatig een afbetalingscontract opgesteld en in werking gezet. Ik heb echter ook altijd mijn bedenkingen gehad rondom of het verstandig was voor de betreffende klanten om een dergelijk contract aan te gaan. (Voor ellende verhalen zoek eens op primeline verhalen, en nee dat is niet alleen Halfords maar velo retail ketens hebben dergelijke constructies.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, daar gaan we dan:

Ten eerste, hoor je mij zeggen dat ik het eens ben met de instelling van de huidige consumptiemaatschappij?
Nee, ik trek alleen de conclusie dat tegenwoordig mensen minder geduld hebben, en eerder een lening afsluiten voor grotere aanschaffen. En als mensen (in het algemeen, niet noodzakelijk specifiek ligfietsers/VM'ers) dan toch zo denken, dan kan het voor een bedrijf aantrekkelijk zijn om eens verder te kijken, dan simpelweg met de huidige bedrijfsvoering door te gaan.

Jij stelt dat een gebruiksgoed (geen consumptiegoed, alles wat je koopt is een consumptiegoed, in economische zin is consumeren aanschaffen) snel zijn waarde verliest, om vervolgens aan te geven dat een velomobiel hierop een uitzondering is. Wat is je punt dan in deze? Je probeert iets duidelijk te maken en daarvoor gebruik je de uitzondering die niet aan de eisen voldoet, klinkt niet echt logisch.

Vervolgens zeg je dat je een risico loopt doordat je je gefinancierde aanschaf in de prak kan rijden.
Dus als je de VM (in dit geval) direct betaalt, in een keer, dan kunnen andere auto's/fietsen/vrachtwagens/bomen en paaltjes dit zien, en zullen ze aan de kant gaan waardoor je je VM niet in de prak rijdt?
Kom nou.

Voor de aanschaf van een auto is het normaal om een lening af te sluiten, ik heb het dan niet over lenen van het volledige bedrag, maar een overbruggingskrediet.
Voor een (tweedehands) auto van €5000,- is dat normaal, maar voor een (gloednieuwe) fiets zou dat vreemd zijn? Het enige vreemde is dat het om een fiets gaat, het is niet de norm om een dergelijk bedrag uit te geven aan een fiets.
In eerdere posts heb ik het al gehad over verzekeringen, en gevraagd hoe men daar hier tegenover staat.
Ikzelf heb mijn Hurri van €500,- verzekerd, diefstal en casco voor iets meer dan €2,- per maand.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je iets wat minimaal 10x zoveel kost ook verzekerd.
Het is dat het bij een auto verplicht is, anders zou je die zeker ook niet verzekeren?
Wat het misschien wel minder noodzakelijk maakt is dat vm's toch een redelijke zeldzaamheid zijn.

Verder maken de bouwers de VM's met liefde en eer? Ongetwijfeld, als je dat niet doet kun je nergens lang werken lijkt me.
Maar winst zal altijd het primaire doel zijn van het bedrijf. Als ze geen winst kunnen maken, en er dus in feite maar net genoeg verdiend wordt om de broek omhoog te houden, dan zouden er al snel minder bouwers zijn. Een deel van die winst heeft een bedrijf namelijk ook nodig voor toekomstige investeringen. Wellicht in nieuwe technieken, anders in apparatuur e.d.
Wij weten echter niet wat de winstmarge op een VM is. Dus die goede boterham...?

Een VM zal in principe altijd made to order zijn. Vanwege onze verschillende lichamen en voorkeuren.
Maar uiteindelijk is een VM niets anders dan een samensmelting van bestaande onderdelen.
Ik weet niet of de bouwers zelf hun frames bouwen, of dat die kant-en-klaar binnenkomen. Ze zouden deze echter zelf kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de carrosserie.
Hiervoor zijn echter wel extra handen en ruimte nodig en dus extra geld.
Een kwaliteitsproduct als een VM zal nooit in massa kunnen worden geproduceerd, omdat de vraag daarvoor nooit groot genoeg zal zijn. Als de vraag naar VM's even groot zou zijn als de huidige vraag naar auto's dan zou dat natuurlijk veranderen, maar dat zie ik in ieder geval niet gebeuren. Iedere VM blijft dus redelijk uniek.
Maar als je nu de orderboeken bekijkt, en ziet dat er genoeg mensen zijn die wachten totdat hun VM wordt opgeleverd,zeker voor de huidige prijs, dan kan ik me voorstellen dat er ook genoeg anderen zijn die er graag een zouden hebben.

Extra geld en daarmee extra personeel zouden de productie kunnen opschroeven, en de prijs kunnen laten dalen, let op ik zeg prijs, niet winstmarge, om aan een groeiende vraag te voldoen.

Ik onderschrijf je conclusie dat velomobiel zeer waarschijnlijk de komende tijd niet iets "leuks" qua financiering zal gaan aanbieden. Mijn hele post was niet meer dan een 'wat als', gewoon een idee. "Zou het niet leuk zijn als...?"
Ik weet dat je serieus aan het kijken bent naar een VM, tweedehands, dan wel nieuw, en kan een inschatting maken wat op dit moment apart hebt staan. Dus je hebt al geruime tijd iedere maand geld apart gezet voor de aanschaf. Mijn hele suggestie m.b.t. de financieringsmaatschappij, is dat je het geld niet van te voren apart zet, maar achteraf.
Er verandert helemaal niks. Je moet nog steeds geld apart houden voor de aanschaf. Zolang jij kan aantonen over een vast inkomen te beschikken en per periode (week,maand,kwartaal) x bedrag opzij kan zetten zie ik het probleem en doel van je wall of text niet zo.
Uiteindelijk is het bij welke aanschaf die je ook doet je eigen verantwoordelijkheid aan de betaling te kunnen voldoen, hetzij ineens, dan wel in termijnen.

De redenen die jij uiteindelijk noemt om door te sparen hebben dan ook helemaal niks te maken met de post waar je op reageert.
a) Twijfel over formaat - ineens betaald of gefinancierd gaat die twijfel niet wegnemen, daarvoor zul je toch moeten passen.
b) Voldoende geld voor een nieuwe 26" - prima reden om door te sparen, maar je weet überhaupt nog niet voor welk model je gaat.
c)Hunkering - mmm, zei ik aan het begin niet iets over ongeduld van de mens... Goed dat je jezelf kan beheersen, hulde. Maar een met een gefinancierde VM zou je geen concessies hoeven doen.
d) Je wilt geld over houden? Dus je spaart nog 2/3 maanden (noem maar iets) door nadat je de middelen hebt voor de aanschaf, om dan nog geld over te hebben. Geld wat je na de aanschaf ook gewoon nog steeds apart kan zetten...
e) Financiering brengt geen enkel verhoogd risico met zich mee met betrekking to het compleet slopen van je VM. Dit kan net zo gemakkelijk gebeuren na een aanschaf zonder financiering.

Met betrekking to je Halfords verhaal, ja, je bent er natuurlijk zelf bij als je een VM op deze manier zou kunnen financieren, en je weet dan ook wat de voorwaarden zijn. Echter ik noem nergens een naam van een financieringsmaatschappij die dit zou moeten doen, of waar m.i. VM mee in zee zou moeten gaan. Het enige wat je hier mee aangeeft is dat Primeline een bedrijf is om mee uit te kijken.

Sorry mensen voor nog zo'n enorme lap tekst.
Ik ben graag in voor een discussie, maar m.i. is er geen discussie nodig. Ik gooide alleen een balletje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk
Allereerst ik heb jouw inderdaad nergens horen zeggen dat je het met deze praktijken eens bent. Ik heb dat echter wel zo geinterpereerd en dat was gezien jouw vervolg reactie onjuist. Dus hierbij uitdrukkelijk sorry als ik met bovenstaande stekst tegen jouw verkeerde been aan heb zitten schoppen, dat was namelijk op geen enkele wijze de bedoeling.

Ik heb inderdaad gesteld dat een velomobiel tot voor kort een uitzondering was. Het sleutelwoord in deze zin was "tot voor kort", immers er zijn momenteel body's "over" en de extreme wachtlijsten van meerdere jaren zijn ook weg heb ik de indruk.

Voor zover ik weet is een verzekering bij een auto is alleen verplicht voor de schade die je bij derden aanbrengt (WA). Voor schade aan je eigen auto ben je op geen enkele wijze verplicht om te verzekeren als je daar zelf geen behoefte aan hebt. Of het niet verzekeren van schade aan je eigen auto verstandig is, is een tweede maar je bent nergens toe verplicht wat betreft schade aan je eigen auto.

Ik denk dat ik wat fel op het financieringsidee heb gereageerd en dat was zeker niet persoonlijk jouw kant uit bedoeld Thijsvk. Ik stel voor dat we de financieringsdiscussie laten voor wat die is, want volgens mij is die discussie al in diverse topics op dit en vele andere forums gevoerd. Vooral met auto's als aanschaf onderwerp, maar ik denk dat het aan te schaffen onderwerp niets wezenlijks laat veranderen aan de discussie. Mochten anderen deze discussie toch wil voeren, dan zal ik me daar proberen niet tegen aan te bemoeien (ik heb reeds mijn mening geventileerd op een niet al te subtiele wijze.)

Even van de hak op de tak springend. Ik heb eerder naar een versatile(021) zitten kijken, maar ben uiteindelijk afgehaakt op een veerpoot die door de body gekomen was. Die was uiteraard wel weer gerepareerd maar daardoor en nog enkele andere punten twijfelde ik aan de stevigheid van de versatile. Nu word er opnieuw een versatile(022) aangeboden en ik twijfel opnieuw.
De prijs is goed te doen en de versnellingsnaaf plus volledig gesloten aandrijving trekt toch wel.

Edit:
Oeps die fiets is nual weer verkocht lijkt het. Er word vanmiddag naar gekeken en waarschijnlijk is die dan weer weg. Tempelman denkt nog twee fietsen te weten die te koop zijn buiten het internet om, maar die zouden dan wel weer duurder worden. Tjah ik ben duidelijk toch een te grote twijfelkont |:(

[ Voor 6% gewijzigd door nsa1984 op 11-12-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 202651 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:13:
Verder maken de bouwers de VM's met liefde en eer? Ongetwijfeld, als je dat niet doet kun je nergens lang werken lijkt me.
Maar winst zal altijd het primaire doel zijn van het bedrijf. Als ze geen winst kunnen maken, en er dus in feite maar net genoeg verdiend wordt om de broek omhoog te houden, dan zouden er al snel minder bouwers zijn. Een deel van die winst heeft een bedrijf namelijk ook nodig voor toekomstige investeringen. Wellicht in nieuwe technieken, anders in apparatuur e.d.
Wij weten echter niet wat de winstmarge op een VM is. Dus die goede boterham...?
Ook ik heb er geen idee van. Maar als je alleen al kijkt dat de body van de Quest een west europees product is, met westeuropese manuren (duitse manuren) gemaakt is en dat hier in Nederland de boel ook met nederlandse manuren in elkaar gezet wordt, dat het frame en de diverse onderdelen dus ook hier in hte bedrijf in Nederland geproduceerd worden, dan zit je al heel snel aan een enorm bedrag.

Persoonlijk geloof ik er geen hol van dat er een enorme winstmarge op zit. Uiteraard zal er een winstmarge op zitten maar ik denk dat het marginaal is. En al is het dat niet, ik vind het wonderbaarlijk dat ze het presteren om nu al jaren de prijs van de Quest ongewijzigd te houden.

Maar zoals het nu gaat, mogen de mannen van VM.nl hun boterham absoluut hun boterham goed beleggen.
Ze trachten daar trouwens ook op diverse manieren om kosten te besparen. Bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak, een lampje in de berging met sensor die vrijwel direct uitgaat nadat je er weg gaat. Ze schrijven dingen niet snel af (werken met een bere oude computer maar hij voldoet). Het is er allemaal niet fancy e.d. Het is er functioneel en dat is hun eerste uitgangspunt en dat zie je in het hele bedrijf terug. Met allemaal van die kleine dingetjes kan je ook weer leuk wat dingen uitsparen.
Bij VM.nl ben ik er heilig van overtuigd dat de liefde voor het bouwen ruim boven de winst staat (waarbij het overleven van het bedrijf natuurlijk wel in acht genomen wordt)
Een VM zal in principe altijd made to order zijn. Vanwege onze verschillende lichamen en voorkeuren.
Maar uiteindelijk is een VM niets anders dan een samensmelting van bestaande onderdelen.
Bestaande onderdelen?
Hm,
ketting
veren
trappers
tandwielen
cranks
kabels
handremmen en grepen en verstellers
wielen
remmen
lampen
naven
spaken
banden
derailleur
kogelkopjes
stuurstangen
boutjes moertjes ringetjes
lagers

Standaard onderdelen inderdaad. Maar de volgende zaken worden dus niet even bij een leverancier besteld (met uitzondering van specifiek besteld zoals body en zitting):
frame
body
stuur
kruiskoppeling
zitting
veerpoten
achteras
ophanging voor de verlichting
en nog heel wat meer las- en draaiwerk

Ja, er zitten best veel standaard fietsonderdelen in maar dan heb je het eigenlijk alleen over de dingen die met de aandrijving te maken hebben. De body, ophanging en frame zelf is zo'n beetje één en al specifiek materiaal wat alleen voor de Quest is.
Ik weet niet of de bouwers zelf hun frames bouwen, of dat die kant-en-klaar binnenkomen. Ze zouden deze echter zelf kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de carrosserie.
Body hebben ze uitbesteed aan een andere ligfietsbouwer in Duitsland en nu dus ook ergens in het oostblok voor de body's van de Strada. Maar allemaal dus op bestelling en puur en alleen voor VM.nl

En zoals gezegd: de frames lassen ze zelf in elkaar en verder doen ze ook enorm veel draaiwerk voor nylon busjes, assen, veerpoten, etc.
Hiervoor zijn echter wel extra handen en ruimte nodig en dus extra geld.
En dat is dus al jaren op die wijze gerealiseerd.
Extra geld en daarmee extra personeel zouden de productie kunnen opschroeven, en de prijs kunnen laten dalen, let op ik zeg prijs, niet winstmarge, om aan een groeiende vraag te voldoen.
Productie hebben ze al zo ongeveer verdrievoudigd door inderdaad meer personeel aan te schaffen en door het product te vereenvoudigen (met de 26" Quest is dat gebeurd). De prijs is echter ongewijzigd. Wellicht dat ze dus met die stap wat meer winstmarge hebben gemaakt binnen de gelijk gebleven verkoopprijs.
Ik onderschrijf je conclusie dat velomobiel zeer waarschijnlijk de komende tijd niet iets "leuks" qua financiering zal gaan aanbieden. Mijn hele post was niet meer dan een 'wat als', gewoon een idee. "Zou het niet leuk zijn als...?"
Ik weet dat je serieus aan het kijken bent naar een VM, tweedehands, dan wel nieuw, en kan een inschatting maken wat op dit moment apart hebt staan. Dus je hebt al geruime tijd iedere maand geld apart gezet voor de aanschaf. Mijn hele suggestie m.b.t. de financieringsmaatschappij, is dat je het geld niet van te voren apart zet, maar achteraf.
Er verandert helemaal niks. Je moet nog steeds geld apart houden voor de aanschaf. Zolang jij kan aantonen over een vast inkomen te beschikken en per periode (week,maand,kwartaal) x bedrag opzij kan zetten zie ik het probleem en doel van je wall of text niet zo.
Uiteindelijk is het bij welke aanschaf die je ook doet je eigen verantwoordelijkheid aan de betaling te kunnen voldoen, hetzij ineens, dan wel in termijnen.
Met een goede verzekering kom je een heel eind. Persoonlijk zou ik niet snel een financiering afsluiten voor een velomobiel (kost meer geld) maar verder het argument van betalen voor iets wat je niet meer gebruikt wegens crash is niet echt steekhoudend inderdaad. Met een verzekering ben je er eigenlijk al. Dan zit je dus alleen met de rente die je moet betalen gedurende de afbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:11:
Even van de hak op de tak springend. Ik heb eerder naar een versatile(021) zitten kijken, maar ben uiteindelijk afgehaakt op een veerpoot die door de body gekomen was. Die was uiteraard wel weer gerepareerd maar daardoor en nog enkele andere punten twijfelde ik aan de stevigheid van de versatile.
tja, de meeste verhalen over Versatile 021 komen natuurlijk bij mij vandaan als eerste eigenaar die de meeste kilometers ermee heeft gemaakt.

Ik heb gewoon pech gehad met V021. Die veerpoot en ook de afbrekende achteras zijn een uniek geval bij mijn weten. En met die laatste opmerking heb je een héél belangrijk punt. Bij mijn weten.
Ga je voor de Quest omdat die zo betrouwbaar is? Tja, je leest weinig over ellende met de Quest. Maar vergis je niet. Ook bij de Quest gebeuren dingen die niet de bedoeling zijn waaronder ook een achterwiel met gebroken achteras waarbij de fiets bijna van een talud gereden is. Alleen die eigenaar heeft geen weblog waardoor dat verhaal dus minder bekend is.

Je moet gewoon goed beseffen dat:
1) een melding van een euvel heel zwaar lijkt te wegen terwijl er veel meer dingen gebeuren waar je geen weet van hebt
2) genoemde euvels kunnen uniek zijn (zoals de achteras en veerpoot door body van V021)
3) deze fietsen wel bruut veel kilometers maken in vergelijking met de gemiddelde fiets. Ik denk dat er meer dan genoeg Nederlandse fietsen nog niet eens 10% van de kilometers maken die ik in 3 jaar tijd met de Versatile heb gemaakt en er zijn dus mensen die nog vééél meer fietsen. Meer fietsen betekent meer kans op euvels
4) In geval van defecten kan je eigenlijk altijd rekenen op vlotte en correcte afhandeling van de problemen (zoals een onderdeel dat al geproduceerd was nog voordat ik in Dronten met m'n kapotte fiets aan kwam terwijl de tijd tussen melden van het probleem en aanbieden van de defecte fiets betrekkelijk kort was)
Probeer zulke service maar eens voor elkaar te krijgen bij de gewone merken zoals Batavus ofzo.

Ik heb dus toch wel 2x echte ellende gehad met m'n Versatile maar ik heb nog altijd 100% vertrouwen in de Versatile en zelfs in Versatile021.
Nu word er opnieuw een versatile(022) aangeboden en ik twijfel opnieuw.
Nergens voor nodig.
Pagina: 1 ... 15 ... 44 Laatste