Anoniem: 202651 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:13:
Verder maken de bouwers de VM's met liefde en eer? Ongetwijfeld, als je dat niet doet kun je nergens lang werken lijkt me.
Maar winst zal altijd het primaire doel zijn van het bedrijf. Als ze geen winst kunnen maken, en er dus in feite maar net genoeg verdiend wordt om de broek omhoog te houden, dan zouden er al snel minder bouwers zijn. Een deel van die winst heeft een bedrijf namelijk ook nodig voor toekomstige investeringen. Wellicht in nieuwe technieken, anders in apparatuur e.d.
Wij weten echter niet wat de winstmarge op een VM is. Dus die goede boterham...?
Ook ik heb er geen idee van. Maar als je alleen al kijkt dat de body van de Quest een west europees product is, met westeuropese manuren (duitse manuren) gemaakt is en dat hier in Nederland de boel ook met nederlandse manuren in elkaar gezet wordt, dat het frame en de diverse onderdelen dus ook hier in hte bedrijf in Nederland geproduceerd worden, dan zit je al heel snel aan een enorm bedrag.
Persoonlijk geloof ik er geen hol van dat er een enorme winstmarge op zit. Uiteraard zal er een winstmarge op zitten maar ik denk dat het marginaal is. En al is het dat niet, ik vind het wonderbaarlijk dat ze het presteren om nu al jaren de prijs van de Quest ongewijzigd te houden.
Maar zoals het nu gaat, mogen de mannen van VM.nl hun boterham absoluut hun boterham goed beleggen.
Ze trachten daar trouwens ook op diverse manieren om kosten te besparen. Bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak, een lampje in de berging met sensor die vrijwel direct uitgaat nadat je er weg gaat. Ze schrijven dingen niet snel af (werken met een bere oude computer maar hij voldoet). Het is er allemaal niet fancy e.d. Het is er functioneel en dat is hun eerste uitgangspunt en dat zie je in het hele bedrijf terug. Met allemaal van die kleine dingetjes kan je ook weer leuk wat dingen uitsparen.
Bij VM.nl ben ik er heilig van overtuigd dat de liefde voor het bouwen ruim boven de winst staat (waarbij het overleven van het bedrijf natuurlijk wel in acht genomen wordt)
Een VM zal in principe altijd made to order zijn. Vanwege onze verschillende lichamen en voorkeuren.
Maar uiteindelijk is een VM niets anders dan een samensmelting van bestaande onderdelen.
Bestaande onderdelen?
Hm,
ketting
veren
trappers
tandwielen
cranks
kabels
handremmen en grepen en verstellers
wielen
remmen
lampen
naven
spaken
banden
derailleur
kogelkopjes
stuurstangen
boutjes moertjes ringetjes
lagers
Standaard onderdelen inderdaad. Maar de volgende zaken worden dus niet even bij een leverancier besteld (met uitzondering van specifiek besteld zoals body en zitting):
frame
body
stuur
kruiskoppeling
zitting
veerpoten
achteras
ophanging voor de verlichting
en nog heel wat meer las- en draaiwerk
Ja, er zitten best veel standaard fietsonderdelen in maar dan heb je het eigenlijk alleen over de dingen die met de aandrijving te maken hebben. De body, ophanging en frame zelf is zo'n beetje één en al specifiek materiaal wat alleen voor de Quest is.
Ik weet niet of de bouwers zelf hun frames bouwen, of dat die kant-en-klaar binnenkomen. Ze zouden deze echter zelf kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de carrosserie.
Body hebben ze uitbesteed aan een andere ligfietsbouwer in Duitsland en nu dus ook ergens in het oostblok voor de body's van de Strada. Maar allemaal dus op bestelling en puur en alleen voor VM.nl
En zoals gezegd: de frames lassen ze zelf in elkaar en verder doen ze ook enorm veel draaiwerk voor nylon busjes, assen, veerpoten, etc.
Hiervoor zijn echter wel extra handen en ruimte nodig en dus extra geld.
En dat is dus al jaren op die wijze gerealiseerd.
Extra geld en daarmee extra personeel zouden de productie kunnen opschroeven, en de prijs kunnen laten dalen, let op ik zeg prijs, niet winstmarge, om aan een groeiende vraag te voldoen.
Productie hebben ze al zo ongeveer verdrievoudigd door inderdaad meer personeel aan te schaffen en door het product te vereenvoudigen (met de 26" Quest is dat gebeurd). De prijs is echter ongewijzigd. Wellicht dat ze dus met die stap wat meer winstmarge hebben gemaakt binnen de gelijk gebleven verkoopprijs.
Ik onderschrijf je conclusie dat velomobiel zeer waarschijnlijk de komende tijd niet iets "leuks" qua financiering zal gaan aanbieden. Mijn hele post was niet meer dan een 'wat als', gewoon een idee. "Zou het niet leuk zijn als...?"
Ik weet dat je serieus aan het kijken bent naar een VM, tweedehands, dan wel nieuw, en kan een inschatting maken wat op dit moment apart hebt staan. Dus je hebt al geruime tijd iedere maand geld apart gezet voor de aanschaf. Mijn hele suggestie m.b.t. de financieringsmaatschappij, is dat je het geld niet van te voren apart zet, maar achteraf.
Er verandert helemaal niks. Je moet nog steeds geld apart houden voor de aanschaf. Zolang jij kan aantonen over een vast inkomen te beschikken en per periode (week,maand,kwartaal) x bedrag opzij kan zetten zie ik het probleem en doel van je wall of text niet zo.
Uiteindelijk is het bij welke aanschaf die je ook doet je eigen verantwoordelijkheid aan de betaling te kunnen voldoen, hetzij ineens, dan wel in termijnen.
Met een goede verzekering kom je een heel eind. Persoonlijk zou ik niet snel een financiering afsluiten voor een velomobiel (kost meer geld) maar verder het argument van betalen voor iets wat je niet meer gebruikt wegens crash is niet echt steekhoudend inderdaad. Met een verzekering ben je er eigenlijk al. Dan zit je dus alleen met de rente die je moet betalen gedurende de afbetaling.