Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jerommel schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:31:
Ik ben het meest onderuit gegaan bij het tot stilstand komen en bij langzame krappe bochtjes...
Maar ik rij ook veel door de stad.
Ik ben nog niet onderuit gegaan (*klopt af*) en ik rijd ook veel in de stad. Wel vaak bijna, maar als je toch al laag zit op zo'n Fuego, dan kun je vaak wel met een handje links of rechts steunen om te corrigeren. Vooral wegrijden en tegelijk een bocht maken is met de Fuego (en met meer ligfietsen, denk ik) een probleem omdat je met de trapper dan je voorwiel in de weg zit en andersom.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
meestal heb ik alle respect voor ligfietsers en hun kwetsbare status in het verkeer, ik wielren zelf veel dus weet hoe gevaarlijk het is als je harder rijd dan mensen gewend zijn. Maar nu heb ik toch eens een keer een vraag aan de ligfietsers onder jullie.
Afgelopen week kwam ik in de omgeving van Zwolle een dichte ligfiets, driewieler met een blauwe kuip tegen.
Deze fiets had een enorm felle koplamp die verblindend werkte voor tegenliggers. Ik snap dat je gezien wilt worden maar ik kon niks anders zien dan de lamp en niet wat erachter reed. Pas toen de fiets voorbij was zag ik dat het een ligfiets was. Nu wordt hier vaker gesproken over lampen op de fiets maar als deze zo fel is dat een tegenligger niets ziet dan streef je toch je doel voorbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Topicstarter
Liggers hebben i.h.a. beter licht nodig om zelf ook voldoende vooruit te kunnen zien, net als mtb'ers en 'koude' wielrenners. Het probleem echter is dat ze dan vaak onafgeschermde highpower LED-verlichting kopen, dus van het type dat geen bovenreflector heeft en dus niet alleen de weg, maar ook de mensen bestraalt. Lang niet altijd zijn ze zichzelf daarvan bewust.

De ligfietsbouwers weten hiervan, maar kant-en-klare highpower LEDs met fatsoenlijke optica zijn duur en lastig te vinden, en dat zijn dan ook vrij dure opties. Dan gaan veel liggers zelf wat aanklooien, en krijg je dat soort praktijken.

Overigens is dit niet echt specifiek voor liggers. Ik heb regelmatig hetzelfde gehad met e-scooters en mbt'ers, misschien ook omdat ik redelijk vaak langs populaire mountainbikecircuits heb gefietst in de afgelopen winter.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:09
ssj3gohan heeft de hoofdoorzaak wel aangestipt inderdaad.
Daarnaast is het zo dat veel ligfietsers last hebben van tegenliggers in motorvoertuigen, welke doorgaans vele malen meer watt aan verlichting precies op ooghoogte laat schijnen voor ligfietsers en dan probeert men mee te doen aan het wedstrijd wie heeft de grootste.

Ik ben met Wceend eens dat het een hinderlijke ontwikkeling is, maar ergens begrijp ik hem ook wel. Zelf ben ik (ook) bezig met de verlichting(splannen) voor mijn toekomstige velomobiel. Ik zal proberen met dit detail rekening te houden om in elk geval te voorkomen dat ook ik een dergelijke hinderlijke lantaarn word.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
"Vroeger" toen je gewoon nog met een 3 Watt gloeilampje prima zichtbaar was...
Nog geen irritante blauwe koplampen in de auto's en brommers / scooters nog normaal hun dimlicht hadden (gericht op de straat dus)...
Ook bij de normale moderne fiets schijnt de koplamp dikwijls midden in je ogen.
Erg irritant allemaal, en gevaarlijk ook.
Anyway, ik had op een gegeven moment een grote fietskoplamp "old style" (echt oud in feite) met 2 lampjes en een schakelaar bovenop.
In het midden een halogeentje als ver-straler en daar boven een normaal gloeilampje als dimlicht.
Werkte uitstekend.
Enne, veel lumen of niet, ik vind dat je met gloeilamplicht toch beter kunt zien dan met dat kille LED licht.
Niet voor niets reed men in (bijvoorbeeld) Frankrijk met gele koplampen.
Om die zelfde reden zijn "autobrillen" vaak ook geel.
Het verblindt ook veeel minder.
Het geval wil dat het glasachtig lichaam in onze ogen het blauwe licht verstrooit.
Resultaat: Een blauwe waas...
Maarja, de lichtmeter vertelt dat kille LEDs het het beste doen, dus...
zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LED's verbruiken veel minder, dus geen dynamo meer én niet al te vaak batterijen opladen. Dan maar kil blauw licht, al vind ik dat ook wel meevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24

Metro2002

Memento mori

Bij krappe bochtjes is het inderdaad soms erg lastig om je evenwicht te behouden, ik moet soms bij haakse bochten ook echt even stoppen om te zien of er wat aankomt, tegelijk over mijn schouder kijken én een krappe bocht maken gaat meestel niet goed (lees: val ik bijna )
Ben tot nog toe nog maar 1 keer gevallen met de ligger en dat was bij een héél smal fietspad en een véél te snel genomen bocht waarbij ik iets te veel corrigeerde en aan de andere kant van het fietspad in de blubber reed :+ en één keer is de fiets zelf gaan liggen door een windvlaag :+

Ik heb ook een behoorlijk felle koplamp en heb hem daarom ook wat omlaag gericht. Kwam vanochtend ligfries nog tegen in zijn rode quest, had hem al een tijd niet gezien.

De eerste 100 lekvrije km's met de marathon racer zijn trouwens een feit 8) en mijn nieuwe VDO fietscomputer doet het echt perfect :D dat draadloze systeem is echt een verademing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wceend schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:20:
meestal heb ik alle respect voor ligfietsers en hun kwetsbare status in het verkeer, ik wielren zelf veel dus weet hoe gevaarlijk het is als je harder rijd dan mensen gewend zijn. Maar nu heb ik toch eens een keer een vraag aan de ligfietsers onder jullie.
Afgelopen week kwam ik in de omgeving van Zwolle een dichte ligfiets, driewieler met een blauwe kuip tegen.
Deze fiets had een enorm felle koplamp die verblindend werkte voor tegenliggers. Ik snap dat je gezien wilt worden maar ik kon niks anders zien dan de lamp en niet wat erachter reed. Pas toen de fiets voorbij was zag ik dat het een ligfiets was. Nu wordt hier vaker gesproken over lampen op de fiets maar als deze zo fel is dat een tegenligger niets ziet dan streef je toch je doel voorbij?
Ja en nee. Hij had z'n koplamp vermoedelijk te hoog afgesteld. Mijn koplamp is ook verblindend als ik hem te hoog heb staan. Handig als hordes fietsers breeduit in mijn richting rijden en geen aanstalten lijken te maken om toch maar wat ruimte te maken en hun eigen weghelft op te zoeken. Tevens handig tegen automobilisten die gewoon met groot licht op rijden buiten de bebouwde kom 'omdat er toch geen auto voor ze rijdt'. Tja, leuk maar als ik daar rijd, kan je van mij ook 'groot licht' terug krijgen want ik wil inderdaad ook graag zien waar ik naartoe ga.

Hij heeft een fiets waarbij de koplamp (tenminste, volgens mij bij zijn fiets ook) van binnenuit verstelbaar is. Mocht je hem vaker tegen komen, dan zou je hem erop kunnen wijzen dat hij z'n lamp te hoog heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:57:
Bedankt allemaal voor de commentaren.
Helaas nog niet gefietst vandaag, nog iets teveel last van m'n knie.
Licht verzet en de afstand van de voorbuis doet ook wonderen, zelfs een paar mm.

Fiets zelf met cadans van max 70...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Grrrrrene schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:11:
[...]

Ik ben nog niet onderuit gegaan (*klopt af*) en ik rijd ook veel in de stad. Wel vaak bijna, maar als je toch al laag zit op zo'n Fuego, dan kun je vaak wel met een handje links of rechts steunen om te corrigeren. Vooral wegrijden en tegelijk een bocht maken is met de Fuego (en met meer ligfietsen, denk ik) een probleem omdat je met de trapper dan je voorwiel in de weg zit en andersom.
Dan heb je erg lange armen, op mijn Fuego kom ik als ik mijn armen laat hangen nauwelijks bij de grond. Op mijn m5lr moet ik er juist aan denken de armen niet te laten hangen (wil je wel eens doen bij een lange tocht) dan komen m'n vingers over de grond heen.

Met de Fuego nog nooit last gehad van het voorwiel trouwens.

Gaat er nog iemand naar Apeldoorn trouwens zaterdag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Aikon schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:05:
LED's verbruiken veel minder, dus geen dynamo meer én niet al te vaak batterijen opladen. Dan maar kil blauw licht, al vind ik dat ook wel meevallen. :)
Ik monteerde altijd een nylon wieltje met een rubber bandje (gesloopt uit videorecorders) op m'n dynamo's.
Grotere omtrek en smaller raakvlakje, goed uitgelijnd enzo.
Soms had ik niet eens door dat m'n licht aan stond (maar meestal wel hoor...)

Maar dan nog, waarom dan geen warm-witte LEDs?
Ja, het rendement (volgens de lichtmeter) is dan wat lager, maar het licht is m.i. veel bruikbaarder.

Ach, het is ook geen ramp, maar het valt me altijd op dat ik met kil licht voornamelijk de lichtvlek zie, en niet zozeer hetgeen waar het op schijnt, als je begrijpt wat ik bedoel.

En ja, tussen het lumengeweld op straat heb ik dan ook maar liever zo'n blauwe waas die anderen vertelt dat er iets aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jerommel schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:39:
Ik monteerde altijd een nylon wieltje met een rubber bandje (gesloopt uit videorecorders) op m'n dynamo's.
Grotere omtrek en smaller raakvlakje, goed uitgelijnd enzo.
Soms had ik niet eens door dat m'n licht aan stond (maar meestal wel hoor...)

Maar dan nog, waarom dan geen warm-witte LEDs?
Ja, het rendement (volgens de lichtmeter) is dan wat lager, maar het licht is m.i. veel bruikbaarder.
Wit is inderdaad te wit. Maar warmwit is weer te warm.

Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb ooit een test gedaan met witte en warmwitte LEDs wat betreft de kleur en de bruikbaarheid.

http://oud.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=202

Toen was de combinatie van evenveel witte als warmwitte LEDs een mooie combinatie om zo op het oog het hele spectrum te hebben.
Tegenwoordig zijn er weer nieuwere LEDs die weer wat minder 'warm' zijn, wellicht dat die geschikt zijn.

Mij valt het in ieder geval op dat dat witte licht snel wordt weggefilterd door gekleurde brilleglazen.

Voordeel van die witte LEDs is wel dat ze verkeersborden supermooi laten 'oplichten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goose schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:28:
[...]

Licht verzet en de afstand van de voorbuis doet ook wonderen, zelfs een paar mm.

Fiets zelf met cadans van max 70...:)
Dat is wel erg laag, ik fiets meestal met een cadans van minimaal 90, heb ik me ook wel aangeleerd toen ik ging ligfietsen. Op de fietsbeurs een tijdje geleden nog op een tacx trainer gezeten met cadansmeter en daar trapte ik gewoon tussen de 110 en 120 met uitschieters naar 130 als cadans 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Is de cadans nu het aantal trappen of het aantal omwentelingen per minuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
omwentelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
WFvN schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:51:
[...]

Wit is inderdaad te wit. Maar warmwit is weer te warm.

Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb ooit een test gedaan met witte en warmwitte LEDs wat betreft de kleur en de bruikbaarheid.

http://oud.ligfiets.net/z...roject.php?project_nr=202
Ja, had ik al gelezen. Leuke test, maar meer relevant voor foto en video doeleinden eerlijk gezegd.
Toen was de combinatie van evenveel witte als warmwitte LEDs een mooie combinatie om zo op het oog het hele spectrum te hebben.
Tegenwoordig zijn er weer nieuwere LEDs die weer wat minder 'warm' zijn, wellicht dat die geschikt zijn.
Het gaat er om dat je met de voorhanden zijnde middelen en met een zo laag mogelijk energieverbruik het beste zicht in het verkeer hebt met je verlichting.
Ik heb altijd begrepen, en ervaringen bevestigen dit wel, dat je met geel licht per saldo het beste ziet. Het menselijke oog is uberhaupt erg gevoelig voor geel (vandaar dat we dat een lichte kleur vinden !) en het geeft (zodoende?) het beste contrast. Vandaar dus die gele brillen.
Voorts gedraagt geel licht zich beter in de optica van het oog.
Denk ook aan de kille wolk die je in de mist voortduwt met kil (blauwig dus) licht in vergelijking met geel.
Blauw heeft een grotere breking dan geel.
Mij valt het in ieder geval op dat dat witte licht snel wordt weggefilterd door gekleurde brilleglazen.
Ja, en dat is soms een stuk beter. Maar geeft je lamp mider blauw, heb je ook geen bril nodig...
Voordeel van die witte LEDs is wel dat ze verkeersborden supermooi laten 'oplichten'
Ja, dat is mij ook opgevallen, maar dat geldt dan voornamelijk voor de borden waar ook blauw in zit.
Wit gaat ook goed, maar rood en geel doen het weer minder met zo'n koude lichtbron.

Maargoed eh, we doen het er maar mee he.

Grtz,
J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wceend schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:20:

Dat heeft weinig met felheid te maken, maar meet met de ligfietser in kwestie die geen fatsoenlijke lamp heeft gekocht. Ik heb een B&M Ixon IQ koplamp die net als een koplamp op de auto een "cut-off" heeft: een harde scheidingslijn aan de bovenkant die ik ongeveer op de horizon richt. De enige korte momenten dat ik tegenliggers verblind, is als ik over een hobbel rijd.

Dat er ligfietsers zijn met koplampen die wel verblinden vind ik een vervelende ontwikkeling. Ik kan me voorstellen dat een velomobilist 2 koplampen monteert: een zoals ik heb, met veel licht, maar niet verblindend en een ander met nog veel meer licht en wel verblindend. Beetje zoals een auto ook dimlicht en grootlicht heeft.

En ja, goede koplampen zijn duur. Ik moest ook even slikken voor ik m'n 80 euro uitgaf, maar ik weet nu uit ervaring dat hij het dubbel en dwars waard was :9
Goose schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:32:
[...]

Dan heb je erg lange armen, op mijn Fuego kom ik als ik mijn armen laat hangen nauwelijks bij de grond. Op mijn m5lr moet ik er juist aan denken de armen niet te laten hangen (wil je wel eens doen bij een lange tocht) dan komen m'n vingers over de grond heen.

Met de Fuego nog nooit last gehad van het voorwiel trouwens.

Gaat er nog iemand naar Apeldoorn trouwens zaterdag ?
Mijn voorbuis moet ik nog een keer een stukje verder uitschuiven, ik zak na het opstarten wat verder onderuit tijdens de eerste paar honderd meter en dat is de fietshouding, dus misschien dat ik dan de voorband niet meer raak ;)

Wat betreft de handen aan de grond: dat lukt dus alleen als je schuin door de bocht gaat, rechtop kom ik daar ook niet in de buurt ;) Fiets staat in de laagste stand met de stoel op 2/3e van de hellingshoek (als in: bijna rechtop). Ik weet dat dat niet het snelst is, maar anders raak ik bij wat heftigere hobbels met het spatbord de stoel ;)
Metro2002 schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:29:
[...]

Dat is wel erg laag, ik fiets meestal met een cadans van minimaal 90, heb ik me ook wel aangeleerd toen ik ging ligfietsen. Op de fietsbeurs een tijdje geleden nog op een tacx trainer gezeten met cadansmeter en daar trapte ik gewoon tussen de 110 en 120 met uitschieters naar 130 als cadans 8)7
Ik zit meestal tussen de 85 en 95, hoewel gemiddeld iets onder de 90. Als ik accelereer ga ik geregeld richting 100-110/min. 70 Is erg laag, dat gebruik ik alleen als ik richting een verkeerslicht uitrol, maar niet teveel wil vertragen of als ik met iemand op een bukfiets mee-idle met 20-25km/u ofzo. Dan zet ik zo weinig kracht dat 70rpm best kan :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 15-11-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, vandaag voor het eerst echt gefietst.
Ging natuurlijk lekker soepel, maar de houding en het verkeersbeeld, vraagt nog wel wat gewenning.
Eerst maar eens een spiegel en slot gekocht, allebei vrij noodzakelijk.
Spiegeltje is wel een verademing. Meteen bij de desbetreffende lbs gevraagd of ze ook 20" banden e.d. hebben, wat gelukkig het geval bleek te zijn. En mochten ze iets niet hebben, dan kunnen ze het binnen een dag krijgen, ideaal.
Na thuis de spiegel gemonteerd te hebben, weer op de fiets gestapt, voor een wat langere tocht, eerste ritje was maar 6.5 km.
Gelukkig lekker weer vandaag, dus dat begon al goed :*)
Rustig op m'n gemak het dorp uit gefietst en in het zonnetje tussen de bossen door een rondje gemaakt van zo'n 18km.
Zaten een paar mooie rechte stukken tussen, hier en daar licht glooiend. Viel me ontzettend mee hoe makkelijk de snelheid omhoog ging, zonder al teveel moeite te doen, of al teveel schakelen.
Rustig doorfietsen met 25km/u was geen probleem, zal tzt zeker omhoog gaan
Gelukkig bijna geen last gehad van m'n knie, enige probleem was dat het desbetreffende been af en toe wat naar beneden gleed omdat ik te weinig druk gaf op dat pedaal.
SPD lijkt toch wel zinvol, maar dat komt op termijn nog wel een keer.
Ik moet nu alleen de pedalen aan een kant wat verzwaren, zodat ze niet de hele tijd naar de SPD kantelen.

Had iedereen hier (rijdend op 2 wielen) in het begin last met hand uit steken?
Ben af en toe toch een beetje huiverig. Ik had al rondgekeken naar richting aanwijzers voor de fiets, maar ben pas 1 setje tegengekomen, en die was €59,- dan maak ik ze liever zelf.
Zijn er andere fietsers hier die ook nadenken over richtingaanwijzers?

Al met al een lekker dagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hand uitsteken was vooral in het begin iets wat niet handig ging, ik stak hem aarzelend uit en niet erg ver, bang om mijn evenwicht te verliezen. Nog steeds is dat iets wat ik niet graag doe: met 1 hand aan het stuur ben ik lang niet zo stabiel. Met losse handen fietsen is er al helemaal niet bij natuurlijk (kan dat überhaupt met een 2-wieler-ligfiets?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Flevobike!

mijn 1-woord-replies beginnen wel heel erg uit de hand te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

En voor alle andere mensen met een normale ligfiets ( >:) ) : zonder handen sturen is bijna onmogelijk imho. Met 1 hand is wel goed te doen voor bv hand uitsteken maar zonder handen fietsen kan ik écht niet op de ligfiets. (al doe ik dat op de rechtop fiets ook niet graag hoor) dus liefst gewoon 2 handjes aan het stuur :) Ik kan tegenwoordig prima balanceren op een ligger , ook bij extreem lage snelheden ed maar het is goed dat je een spiegeltje hebt gekocht wat dat is 1 ding wat gewoon lastig blijft op een ligger, omkijken en dan zeker als je ook nog moet sturen tegelijk. Spiegel is echt onontbeerlijk!

Ik had net trouwens echt een héérlijk ritje. Had geen haast (25km/u kruissnelheid) en reed langs een enorme file op de A20 >:) , nauwelijks wind, fijn muziekje op en niet te warm, heerlijk onderuit gezakt. Ik was blij :D O+

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 15-11-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Richting aangeven is inderdaad in het begin even wennen. Wat ik zelf heb gedaan is hand omhoog steken in plaats van naar de zijkant en wel om twee redenen:
a) je hand / arm komt in het zichtveld van de auto bestuurders.
b) je blijft makkelijker in balans omdat er geen gewicht met veel "moment" verplaatst.

Rijden zonder handen aan het stuur kan wel, vraag maar aan ssj3gohan. Zelf heb ik het alleen nog maar "per ongeluk" gedaan, maar dat is wel altijd goed gegaan. Althans ben nog niet gevallen omdat mijn handen niet aan het stuur zaten. Maargoed dat waren mee stukjes van even iets overpakken van ene hand naar andere hand en dan schrik ik reed zonder mijn handen aan het stuur :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ik heb al rijdend ge-SMSt !
De telefoon neem ik ook op, als ik 'm op tijd uit m'n jaszak kan krijgen.
Hand uitsteken doe ik dus ook.
Zonder handen aan het stuur gaat maar een paar seconde goed.
Je hebt niet het losse bovenlijf op een ligfiets, dus je kan de fiets niet onder je bovenlijf manoeuvreren enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, gisteren toch maar even wat tijdelijke fietsverlichting gehaald, wachten op DX en in die tijd niet fietsen wanneer het me uitkomt heb ik geen zin in. Mooi fel Cresta lampje gehaald, voor maar 5 euro.
Ondanks dat was het gisteren niet te doen om te fietsen in die mist, als erwtensoep zo dik.
Gelukkig is het vandaag beter.
Nu ben ik alleen nog even bezig met m'n fietscomputer.
De Schwalbe Marathon Slick (35-406) heeft volgens de mensen van het internet een omtrek van 1510mm.
Nu heb ik het zojuist even nagemeten (streepje op de band), maar ik kom maar tot 1480mm.
Nou wil ik best een marge toestaan qua verschil in omtrek tussen wat het zou moeten zijn, en wat ik meet, maar 3cm????
Lijkt me niet helemaal te kloppen.
Heeft iemand hier enige ideeën over, de band is hard, staat nu 4 bar op. Ik kan me dus niet voorstellen dat het verschil tussen 4 bar en 6,5 bar (max) 3cm is.
Suggesties of ideeën, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:01

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ene Markjan B. heeft anders totaal geen moeite om met losse handen te fietsen op zijn tweewieler. Hij had een stel filmpjes on-line staan waar hij truuks uithaalt op z'n Hurricane. Helaas heeft ie de filmpjes zelf verwijderd. Hij rijdt geen hurricane meer maar een andere Challenge (Furaj?) en is op tochten te herkennen als die jongen die regelmatig met losse handen fietst.

Het allerergste is dat hij beweerde dat hij ook op mijn Fuego met losse handen kan fietsen. En het ter plekke bewees. Op het taptijt van het binnenterein van het Velodrome in sloten. Zelf kan ik alleen op snelheid op rechte gladde weg een stukje met losse handen fietsen. Hij presteerde het om handen en voeten in de lucht te steken bij een snelheid die amper hoger was dan stapvoets...

[ Voor 11% gewijzigd door TwOkkie op 17-11-2010 12:38 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Toen mijn fiets nog nieuw en niet 100.000x omgevallen was kon ik ook prima zonder handen fietsen. Eigenlijk al na een paar honderd kilometer had ik het trucje door, moet ik wel 15km/h rijden ofzo hoor minimaal. Ook benen los is geen probleem, en zeker bij hogere snelheden wordt het alleen maar makkelijker. iPodje bedienen met beide handen op 80km/h is geen probleem. Nu is de fiets wat instabiel, zonder handen prima te doen maar als ik ga trappen gaat hij wat zwaaien.

Zelf rijd ik eigenlijk 80% van de tijd met maar 1 hand en de andere hand op m'n buik of over het gras laten gaan, vind het superrelaxed. Meest relaxte is wel handen over elkaar, benen over elkaar, voeten op het bevestigingspunt v/d voorderailleur en een lichte afdaling. :Z

Foto's maken, filmpjes maken, boterhammen eten, peukie roken, telefoneren, spulletjes uit de toptas pakken, buienradar checken, hoef je toch allemaal geen vaart voor te minderen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:10:

Nu ben ik alleen nog even bezig met m'n fietscomputer.
De Schwalbe Marathon Slick (35-406) heeft volgens de mensen van het internet een omtrek van 1510mm.
Nu heb ik het zojuist even nagemeten (streepje op de band), maar ik kom maar tot 1480mm.
Nou wil ik best een marge toestaan qua verschil in omtrek tussen wat het zou moeten zijn, en wat ik meet, maar 3cm????
Lijkt me niet helemaal te kloppen.
Heeft iemand hier enige ideeën over, de band is hard, staat nu 4 bar op. Ik kan me dus niet voorstellen dat het verschil tussen 4 bar en 6,5 bar (max) 3cm is.
Suggesties of ideeën, ik hoor het graag.
Ik kwam ook op 1480cm uit na meten (ik heb er 6,5 bar in zitten), dat heb ik dan ook ingevoerd en de woon-werk afstand klopt nu tot op 100m nauwkeurig met de GPS, wat betekent dat ik minder dan 1% afwijking heb in de snelheidsaanduiding. Prima toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Hm, toch eens proberen onder de knie te krijgen dan, dat fietsen met de handen los.
Gaat wellicht minder goed met een indirect onderstuur (3 extra draaipunten).
Het Flevobiken stel ik maar uit, maar dat komt nog wel.

Onderstuur heeft ook nadelen m.b.t. het plaatsen van spiegel en computertje.
Beetje lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tsja, maak niet dezelfde fout als ~50% van alle flevobike-kopers: laten staan zonder er ooit goed op te leren fietsen en hem zo volledig mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Moet nog even wat uitvogelen met stallen en sleutelen, qua plek.
Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Tjah die Markjan maakt het dan wel heel erg extreem, maargoed als je op een bepaalde manier je balans zo goed voor elkaar hebt...

Wat betreft bandomtrek. Ik weet niet precies wat ik heb ingesteld staan, maar volgens mij ook iets van 14nog wat. Bovendien een gemeten waarde klopt beter dan een waarde uit een boekje.

BTW vandaag wel weer heerlijk gefietst van huis naar werk en terug. Nu de bladeren netjes zijn weggeveegd op het fietspad rijd het weer redelijk vertrouwd, wel merk ik dat mijn snelheid wat lager ligt. Waar ik normaal ongeveer 35minuten reed over net geen 15km enkele rit doe ik er nu 40minuten over in de afgelopen twee weken. Zal wel iets te maken hebben met dat de kou toch wat energie weghaalt bij mijn fiets energie.

Iemand trouwens nog hints voor goede isolerende (dus in de winter warm en in de zomer niet verschrikkelijke hete) fietsbroeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tsja, een gewone 'echte' wielrennersbroek? Dat blijft toch wel een beetje het ideale. Wordt ook niet vies van je ketting. Zelf draag ik er geen omdat mensen dan denken dat ik denk dat ik sportief ben, en dat kunnen we echt niet hebben.

In other news: ik heb eindelijk mijn Vredestein Monte Carlo 37-559 lekgereden! Joepie, nu mag ik er een nieuw bandje omheen kopen! Maar welke?

Dus hierbij een open oproep aan iedereen: welke band willen jullie dat ik om mijn achterwiel gooi? Enige eis: 559mm, en niet breder dan 50mm (ivm achterbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mij bevalt de marathon racer wel goed maar de marathon plus was ook een prima bandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, lekker dagje gehad vandaag.
Na m'n fysiotherapie eens een stukje gaan fietsen eerst langs/door een paar dorpjes hier, langs de vliegbasis, door naar het volgende dorpje. Mwah, ik kan nog wel wat verder door naar Grave.
Ach, nou kan ik net zo goed doorfietsen naar Nijmegen. Tip: niet doen, wat een crisis daar zeg.
Nijmegen in is al niet fijn, veel 'klimmen' maar al die kruisingen en stoplichten wat een gedoe.
Op het station even nog wat drinken gehaald en langs de Burger King geweest, lunch was al weer een tijdje geleden.
Nijmegen uit was een stuk fijner, dan heb je alleen maar afdalingen, en bijkomend voordeel, je gaat Nijmegen uit :*)
Verder redelijk door kunnen fietsen, helling af boven de 40 gekomen, ik hield toch maar een beetje in, maar op de vlakke stukken makkelijk 30 en hoger. Kruissnelheid was rond de 25km/u, niet slecht voor de 2e keer liggend fietsen.
Vraag me alleen wel af wie de wegen en fietspaden aanleggen/plannen. Volgens mij hebben al die gemeentes een nog niet compleet getrainde chimpansee in dienst.
Rechtdoor fietsen, weg over steken, en verder in dezelfde richting om vervolgens 2 km verder weer over te moeten steken terwijl je nog steeds door gaat in dezelfde richting, verder geen obstakels o.i.d. waardoor dat fietspad niet gewoon rechtdoor zou kunnen lopen.
Alles in ieder geval overleefd.
In totaal vandaag 88km op de teller gezet :D ben benieuwd hoe ik me morgen voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ssj3gohan
Vies worden van mijn broek was toch al geen probleem. Ik gebruik van die mooie reflectiebandjes om de pijpen van mijn spijkerbroek dicht te klemmen tegen inwaaiende kou. Tegelijkertijd voorkomen die bandjes ook mooi dat ze eventueel tussen de ketting het het voortandwiel kunnen komen.

Wauw iemand die blij is met ene lekke band :) Ik zou zelf voor de marathon plus gaan, die heb ik volgens mij in 42-406 uitvoering al ruim 2000km onder mijn ligfiets liggen, en daarvoor zouden ze zoon 900km hebben overleefd. Geen enkel lek tot nog toe (zul je precies zien dat de volgende rit ik beide lekrijd). Maargoed kan me voorstellen dat je met de winterperiode voor de deur liever een wat "grovere" band pakt ivm grip bij eventueel sneeuw gebeuren.

Thijsvk
Welkom in de ligfiets wereld, geloof dat je het virus aardig te pakken hebt :)
Dat oversteken om een paar kilometer verderop weer terug te gaan naar de oorspronkelijke zijde zul je nog vaak tegen komen, en schijnt er als "langere afstandsfietser" bij te horen.
Kruissnelheid van 25km/h is best netjes, dat doe ik momenteel met de huidige temperaturen ook. Normaal gesproken ligt dat voor mij rond de 27 a 28km/h.
Wat betreft hoe je je morgen voelt? Ik denk gewoon lekker fit, misschien een klein beetje spierpijn maar dan moet je maar even gaan fietsen :-D

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:02:
Vies worden van mijn broek was toch al geen probleem. Ik gebruik van die mooie reflectiebandjes om de pijpen van mijn spijkerbroek dicht te klemmen tegen inwaaiende kou. Tegelijkertijd voorkomen die bandjes ook mooi dat ze eventueel tussen de ketting het het voortandwiel kunnen komen.
Wat voor reflectiebandjes? Soepel spul wat je dichtklit met klittenband of van die U-vormige dingen waarvan de uiteindes bijna elkaar raken?

Die laatste dingen heb ik in verschillende uitvoeringen geprobeerd maar bevallen mij niet. Ik maak tegenwoordig gebruik van 'kabelbindklittenbandjes' van de Blokker: Setje van 4 stroken klittenband in 4 kleuren (per strook/bandje dus 25 cent). Dat knelt niet en kan je zo strak doen als je zelf wil en blijft beter zitten dan die harde klemmen

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:57:

Dus hierbij een open oproep aan iedereen: welke band willen jullie dat ik om mijn achterwiel gooi? Enige eis: 559mm, en niet breder dan 50mm (ivm achterbak)
De Marathon Plus en hiervoor de Continental SportContact Slick bevielen me prima, maar heb op beide niet lang genoeg gefietst om hier een goed advies over te geven.

• nsa1984
WFvN schreef op donderdag 18 november 2010 @ 06:49:
[...]

Wat voor reflectiebandjes? Soepel spul wat je dichtklit met klittenband of van die U-vormige dingen waarvan de uiteindes bijna elkaar raken?

Die laatste dingen heb ik in verschillende uitvoeringen geprobeerd maar bevallen mij niet. Ik maak tegenwoordig gebruik van 'kabelbindklittenbandjes' van de Blokker: Setje van 4 stroken klittenband in 4 kleuren (per strook/bandje dus 25 cent). Dat knelt niet en kan je zo strak doen als je zelf wil en blijft beter zitten dan die harde klemmen
Die harde u beugeltjes die ervoor gemaakt worden bevallen mij ook niet inderdaad. Maar een maandje of wat terug kwam mijn vriendin met stoffen bandjes van ongeveer 50cm lang die je met een klittenband sluiting op elke maat netjes dicht kunt klitten. Kwam bij de wibra vandaan voor een euro per twee ofzo.
De eerste set die mijn vriendin meenam waren ongeveer 3cm breed, maar die waren er laatst niet meer en heb nu bandjes die 5cm breed zijn en nog steeds ongeveer 50cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
ssj3gohan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:57:

MP+ zo breed mogelijk als je niet lek wilt rijden met dit weer, verder schijnt de Perfect Moiree 50 goede grip te hebben en ook nog redelijk licht te lopen.

Rijd nu op kojaks maar dat vind ik toch niet echt een herfstband maar het loopt wel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed, het lijken dus marathon plusjes te worden. Nu eens kijken of die ergens betaalbaar te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, hangt van je definitie van betaalbaar af hè :*)
De fiets kopen was 1 ding, maar ik merk nu al dat ik steeds meer 'accesoires' erbij wil.
Ik ben nu rond aan het kijken naar een licht waterdicht windjack, zonder de hoofdprijs te betalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Laat het even weten als je een goed jack vindt, zoiets zoek ik nml ook :P Liefst nog een beetje goed ademend ook, which reminds me: moet nog ff meten welk model ventisit ik moet hebben voor mijn Fuego :) Ook zo'n accessoire dat er weer inhakt...

[ Voor 54% gewijzigd door Grrrrrene op 19-11-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik ook ik ook :)
Ik heb een maand of twee geleden in de grote bever opruimingsactie een meru hoodie gekocht. Heerlijk winddicht en redelijk waterdicht, maar toch wil ik graag iets wat echt waterdicht is . (Een velomobiel ofzo }))

Maar goed qua kleding wil ik ook nog graag een sneldrogende fietsbroek in de hoop dat dat iets warmer is dan gewoon een spijkerbroek met reflectiebandjes om het fladderen en de instromende lucht tegen te houden. Misschien morgen even kijken of de sportzaken hier iets leuks hebben.

Edit:
Grrrrene praat me niet over ventisit, dat moet voor mijn grote stoel ook nog altijd. Ik heb het er al over sinds ik de grotere stoel heb, maar nog steeds niet geregeld :$

[ Voor 14% gewijzigd door nsa1984 op 19-11-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal ik doen, als jij iets vindt laat het mij dan ook even weten :D , of wie dan ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Vraagje dan maar weer:
Ventisit vs. Rainbow ?
Heb zelf een rainbow matje.
Da's ook van dat open gaas vlechtwerk.
Maar ik geloof dat de ventisit matjes allemaal veel dikker zijn.
Wat comfortabeler is lijkt me op zich duidelijk, ik vind mijn matje wat dun, wat weinig zachtheid dus.
Maar misschien verspil ik minder energie in m'n matje, waar toch een stukje kracht in verdwijnt wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jerommel schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:30:
Vraagje dan maar weer:
Ventisit vs. Rainbow ?
Heb zelf een rainbow matje.
Da's ook van dat open gaas vlechtwerk.
Maar ik geloof dat de ventisit matjes allemaal veel dikker zijn.
alleen dichter. Ventisit is opener EN dikker. Ik heb hier 2 fietsen met 3-laags Ventisit (deluxe)
Wat comfortabeler is lijkt me op zich duidelijk, ik vind mijn matje wat dun, wat weinig zachtheid dus.
Maar misschien verspil ik minder energie in m'n matje, waar toch een stukje kracht in verdwijnt wellicht.
Ik denk dat dat wel meevalt omdat beide maties redelijk veerkrachtig zijn., Wat je erin stopt komt er deels ook weer uit. En anders moet je maar netjes rondtrappen zodat de druk op je zitting gelijk blifjt :P

Ventisit is een tamelijk stug materiaal. Het is dus geen zacht gebeuren. Maar goed, dat is allemaal beleving. In mijn beleving is Ventisit fijn materiaal, vandaar ook 2 fietsen ermee uitgerust. Ik heb Rainbow gehad. Goede matjes maar voor mij is Ventisit beduidend bter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:45:
Ach, hangt van je definitie van betaalbaar af hè :*)
De fiets kopen was 1 ding, maar ik merk nu al dat ik steeds meer 'accesoires' erbij wil.
Ik ben nu rond aan het kijken naar een licht waterdicht windjack, zonder de hoofdprijs te betalen natuurlijk.
Ik heb niet zo lang geleden een dergelijke jas gekocht van het merk Mountain peak bij Scapino.Was geloof ik 30 euro ofzo :') erg fijne jas! waterdicht én winddicht en hij weegt niet veel en er zit een cappucion op

Ventisits zijn inderdaad behoorlijk harde matjes maar zitten best goed. nooit spijt van gehad, het slijt ook nauwelijks.

Vandaag nog nieuwe remblokjes gemonteerd aan de voorzijde, oude waren helemaal glad :+

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 20-11-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was gisteren toevallig bij de Scapino en heb die volgens mij zien hangen, 1 exemplaar maar natuurlijk, maat S :(
Heb inmiddels een verlichtingssetje besteld met knipperlichten, achterlicht en remlicht, alles in één unit.
Moet alleen even de schakelaar aanpassen zodra het ding binnen is. kan mooi onder de bagagedrager, net als bij een 'normale' fiets.
Morgen eens kijken of ik de vering kan aanpassen, de vorige eigenaar was toch iets lichter, en bij bepaalde kuilen/hobbels e.d. merk ik dat toch wel behoorlijk. Ik kan volgens mij de voorvering niet aanpassen, helaas, want die krijgt af en toe ook een flinke opsodemieter.

Mijn ventisit is trouwens prima, niet bepaald hard of zo, maar wordt wel behoorlijk platgedrukt als ik er op lig.

edit:
Mocht er trouwens nog iemand opzoek zijn naar een aanhangwagen, kwam dit tegen op de Duitse eBay, €67.95 + €14.90 verzendkosten (incl. tas)

Afbeeldingslocatie: http://s206491161.online.de/img/produkte/FAH04/FAH04_silber_Galerie_blitz.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:23:
Laat het even weten als je een goed jack vindt, zoiets zoek ik nml ook :P Liefst nog een beetje goed ademend ook, which reminds me: moet nog ff meten welk model ventisit ik moet hebben voor mijn Fuego :) Ook zo'n accessoire dat er weer inhakt...
Ik ben erg tevreden over mijn Agu Breeze (90 euro voor het pak). Winddicht, ademt goed, droog ( ik trek hem wel andersom aan), klein en licht.

Nog een voordeel, zelfs met deze lage temperaturen heb ik het nog geen moment koud gehad, terwijl ik onder deze regenjas alleen een Tshirt draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
ssj3gohan schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:00:
Goed, het lijken dus marathon plusjes te worden. Nu eens kijken of die ergens betaalbaar te krijgen zijn.
VM in dronten is niet duur, komen wel verzendkosten bij, maar de volgende dag heb je ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:26:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn Agu Breeze (90 euro voor het pak). Winddicht, ademt goed, droog ( ik trek hem wel andersom aan), klein en licht.

Nog een voordeel, zelfs met deze lage temperaturen heb ik het nog geen moment koud gehad, terwijl ik onder deze regenjas alleen een Tshirt draag.
Dat klinkt hoopvol, zoiets zoek ik inderdaaf. Het is zo vervelend om in de winter warm aangekleed van huis te gaan en na een kilometer weer stil te staan om je jas uit te doen (en waar laat je zo'n dikke jas als je geen velomobiel hebt :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
thijsvk
Die imitatie bobyak aanhangers schijnen niet bijzonder stabiel te zijn. Zie onder andere dit topic op wereldfietsers.nl. Wel kun je ze doordat je kunt opvouwen legaal meenemen in de trein, de prijs is echter niet super goedkoop.

De vering kun je vaak met een ring bijstellen. Als je die ring in de richting van de veer draait staat die wat strakker en zal die dus wat stugger veren.

Roamer
Dat pak klinkt wel leuk inderdaad. Kun je vertellen of die broek net zo goed is als de jas? En als je dan toch bezig bent, hoe hoog komen de ritsen die ervoor moeten zorgen dat je met schoenen aan de broek in en uit kan. (Ik met kisten kan doorgaan toch mijn schoenen uittrekken)

Grrrrene
Je hebt toch zoon mooie bagagedragger achterop :) of prop het tussen je zitting en het frame. Een beetje creatief mag toch wel.

edit:
wereldfietser forum link toegevoegd.

[ Voor 40% gewijzigd door nsa1984 op 22-11-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was nog niet heel veel over de bobyak of imitaties tegen gekomen hier, dus ik denk, laat ik het even melden. Zit wel over iets dergelijks na te denken, ook om de hond mee te kunnen nemen, maar wellicht maak ik zelf iets, moet niet zo moeilijk zijn lijkt me.
De vering heb ik inderdaad al naar gekeken, moet alleen nog even aan de ring gaan draaien, maar dat komt morgen wel.
Ben benieuwd of er nog iets van fietsen komt deze week. Er schijnt komende week al sneeuw te gaan vallen, en ik weet niet of mijn Schwalbe Marathon Slicks daar goed mee overweg kunnen.
De naam suggereert van niet :) maar daar kom ik vanzelf wel achter.
Vandaag in ieder geval geen problemen gehad. Stond wel een koude wind die m'n snelheid op de terugweg wat omlaag haalde. Ik was nog even bang dat ik achter lek gereden had. De achterkant leek ineens weg te glijden, maar er bleek niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:00:

Grrrrene
Je hebt toch zoon mooie bagagedragger achterop :) of prop het tussen je zitting en het frame. Een beetje creatief mag toch wel.
M'n winterjas past echt nevernooitniet in m'n toptas en tussen m'n vrame en de zitting zit te weinig ruimte. Bovendien zou de jas dan vies kunnen worden: er zitten al wat modderspetters op de achterkant van m'n stoel :P
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:54:

Ik was nog even bang dat ik achter lek gereden had. De achterkant leek ineens weg te glijden, maar er bleek niets aan de hand.
Ik heb achter nog nooit lek gereden, maar voor wel. Dat voelt heel raar aan kan ik je zeggen, net alsof je ineens niet meer normaal kunt fietsen. Je ligt met een redelijk gewicht op je voorwiel en je begint te zwalken als een gek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
nsa1984 schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:00:

Roamer
Dat pak klinkt wel leuk inderdaad. Kun je vertellen of die broek net zo goed is als de jas? En als je dan toch bezig bent, hoe hoog komen de ritsen die ervoor moeten zorgen dat je met schoenen aan de broek in en uit kan. (Ik met kisten kan doorgaan toch mijn schoenen uittrekken)
Broek is net zo goed. Mijn maat 43 Meindl wandelschoenen passen er zonder problemen doorheen, maar dat kun je beter in de winkel even proberen. Er zit onder de buitenbroek ook een stoffen meshlaag trouwens.

@Grrrrrene
Zowel de jas als de broek passen opgevouwen ieder in 1 gebreide handschoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wow wat een verschil in remkracht met die nieuwe remblokken :o ik had dit keer wat duurdere gekocht maar ik kan nu bijna van mijn fiets gelanceerd worden zo hard remt het 8) :D en voor 15 euro de set (merk BBB) niet eens erg veel duurder dan de standaard rommel die er eerst op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou vandaag zonder al teveel hoop nog maar eens terug geweest naar de Scapino, om te kijken of ze nog meer van die jasjes hadden, en whoohoo!!! die hadden ze. *O*
Mooi licht spul, gemaakt voor wintersport, lijkt nu al ideaal.
Was inderdaad €34.95.
Dus Grrrrrene ga eens kijken bij de Scapino, jasje van MountainPeak.
Enige nadeel is dat er niet echt opvallende kleuren bij zitten, maar mijn fiets is al fel genoeg denk ik dan maar, zeker als straks alle verlichting erop zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Op mijn android heb ik de volgende apps wat ik gebruik voor de fiets
  • - buienalarm
  • - my tracks
  • - google maps (maar wie niet)
  • - compass , vooral de gps versie is leuk
iemand nog suggesties, is er iemand die cadence gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Buienalarm vind ik een totaal zinloos programma. Bijna altijd begint hij als ik al nat regen te piepen, dus dat heb ik er weer afgegooid :) Google Maps ook trouwens, maar dat is omdat ik al Navigon heb :P

Ik heb er wel 's programma's als Sporty Pal opgezet, maar op de een of andere manier vergeet ik dat altijd te gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf
  • Buienradar
  • Google Maps
  • Google Navigate
  • MyTracks
  • Compass
  • Mapdroid
  • BikeNode
die laatste heb ik net pas gevonden, laat de fietsknooppunten zien op Google Maps en is gelinkt aan Navigate. Streetview zit er ook in. Mapdroid gooi ik er waarschijnlijk binnenkort vanaf.

Hopelijk komt deze week de houder voor m'n Hero binnen zodat ik 'em op m'n stuur kan zetten en BikeNode kan testen, mits het weer het toelaat. Stuurtje zal behoorlijk volraken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2010 20:17 ]

• Aikon
  • Niet online
Een heel leuk programma is Endomondo. Oorspronkelijk voor hardlopen, maar geschikt voor bijna alle sporten. Je geeft lengte, gewicht en sport op en drukt op start. Vervolgens houdt Endomondo je route bij en berekend je kcal. De route wordt automatisch geupload naar de website waar mensen er op kunnen reageren, of niet natuurlijk, het is ook een prima archief voor jezelf. Ik gebruik het ook om zwemmen en fitness bij te houden.

MyTracks heb ik er net op gezet, ziet er goed uit. De rest gebruikte ik ook, al is het nut van buienradar beperkt, niet omdat hij te laat begint met piepen, maar omdat je de lucht meestal prima ziet met fietsen ;) Gebruik het meestal enkel vooraf om een globale route / tijdstip van vertrek te plannen.

• Jerommel
Letten jullie nog wel op de weg? ;-)

• Aikon
  • Niet online
Daar heb je layar voor of gewoon streetview.

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:41:
Daar heb je layar voor of gewoon streetview.
In combinatie met layar zou je misschien een race tegen jezelf kunnen houden. Layer weet waar je bent en welke kant je op fietst en plaatst je locatie bij het vorige rondje cq. tochtje in je beeld :) Opzich heb je daar niet eens echt layar voor nodig bedenk ik me terwijl ik dit typ, dat heeft nml alleen zin als je langzamer fietst dan de vorige keer. Een kaartje d.m.v. google maps o.i.d. zou handiger zijn :) Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Jawel, m'n eerste ligfiets-ijzel-smakker...
Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Oei, alles goed afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Fietsen jullie überhaupt nog door in de sneeuw? Vanmorgen mijn eerste onderstuurmoment gehad; niet erg fijn :X . Hield hem nog wel, maar als het echt gaat sneeuwen pak ik denk ik maar weer mijn normale fiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Roamor schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:46:
Fietsen jullie überhaupt nog door in de sneeuw? Vanmorgen mijn eerste onderstuurmoment gehad; niet erg fijn :X . Hield hem nog wel, maar als het echt gaat sneeuwen pak ik denk ik maar weer mijn normale fiets....
Ik niet, ik ben een mooiweerligfietser. :+ Maar ik ga ook eigenlijk alleen op vakantie met de ligfiets, naar school met de gewone bukfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jerommel schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 05:16:
Jawel, m'n eerste ligfiets-ijzel-smakker...
Dank u.
Ohjee, nog wat ernstigs kapot aan de fiets of aan jezelf? Of viel dat mee.
Roamor schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:46:
Ik fiets het hele jaar door, alleen als het écht glad is of als ze gestrooid hebben pak ik mijn gewone fiets. Glad vanwege net iets sneller je poten aan de grond kunnen zetten op een gewone fiets en gestrooid vanwege het feit dat 1 ketting makkelijker op een hybride fiets te vervangen is dan 3 kettingen die door buizen lopen ed op een ligfiets :P

En met gladheid pak ik juist liever de fiets dan de auto, liever dat ik een keer onderuit ga dan dat mijn auto om een lantaarnpaal gevouwen wordt :P

Het was hier in Schiedam gelukkig nog gewoon schoon vandaag, al scheen het in bv Maassluis weer glad te zijn geweest. Wel was het echt F*King koud vanochtend :X brrrr muts op, handschoenen aan ed maar toch nog best frisjes. Nogal een verschil met gister, toen was het jusit echt superlekker fietsweer. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2010 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Het viel wel mee (letterlijk...).
Maar m'n spigeltje ligt er nu wel af: bevestiging gebroken.

Glad op een wegmarkering (dat witte), bocht, zwip bonk...
Scheurtje in laptoptas, die hing links aan de achterkant.

Enfin, weer wat krassen op rem- en versnellingshandle en stuurbocht.

Straks naar de stad, ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jerommel schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:21:
Het viel wel mee (letterlijk...).
Maar m'n spigeltje ligt er nu wel af: bevestiging gebroken.

Glad op een wegmarkering (dat witte), bocht, zwip bonk...
Scheurtje in laptoptas, die hing links aan de achterkant.

Enfin, weer wat krassen op rem- en versnellingshandle en stuurbocht.

Straks naar de stad, ben benieuwd...
Wegmarkeringen vermijd ik altijd, die zijn het snelst glad inderdaad. Wordt je volgens mij bij motorrijden ook geleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jup, ook een keer onderuit op dat witte gegaan, beetje vocht erop en je moet ze mijden. Als je die witte plekken niet consequent mijdt slaag je niet eens voor je motorrijbewijs.

@Metro: In Hoogvliet was het vreemd genoeg 3 dagen geleden superglad (terwijl Rotterdam en de snelweg prima waren), en in Spijkenisse is er vandaag gestrooid volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Over gladheid gesproken, ik denk toch niet dat ik die marathon plus om m'n achterwiel ga gooien. Op mijn flevo (met 2xM+) ben ik nu al regelmatig aan het balletten, niet kunnen opstarten, etc...

Het zal dus een band met wat meer grip worden, misschien een mtb-bandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb het idee dat de marathon racer meer grip biedt dan de marathon plus die ik ervoor had. Vooral bij regen glijdt de fiets nu niet meer weg. :) dus wat dat betreft zou ik je de marathon plus niet aanraden als het glad is iig.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met de Marathon Plus maar wel met de Racers. En die laatste zijn fijne banden maar qua grip vind ik ze toch echt minder goed zodra het wegdek niet droog meer is.

Ik heb trouwens voor meer grip vanmorgen maar weer de Furious Fred om m'n achterwiel gelegd. Héérlijk snel bandje ondanks de noppen. Ik ga m'n Kojak achterbanden oprijden, daarna ga ik verder met alleen nog Furious Fred om m'n achterwiel. Maar dat oprijden komt weer vanaf het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadelijk eens kijken hoe het hier is, en wat m'n banden ervan vinden, Marathon Slicks.
Noppen hebben m.i. alleen zin in sneeuw, zonder sneeuw heb je juist minder contact met de weg.
Dat zal met een vm niet veel uitmaken vanwege de druk van het gewicht, maar op een tweewieler toch wel. Irritant dat niemand een eenduidig antwoord heeft op wat de 'beste' banden zijn bij glad weer.
De een zweert bij z'n Kojaks, de ander bij PM's en de derde houdt het op M+.
Gek wordt je ervan als je pas 2 weken fietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Eigenlijk zou een club als de ANWB of de Fietsersbond iets moeten doen als de winterbandentests die de ANWB jaarlijks publiceert. Heel lastig lijkt het me toch niet om te kijken hoeveel grip een band levert? Desnoods doe je dat met velomobielen, zodat je gerust kunt schuiven bij een slalom ofzo. Ik denk dat voor 90% van de fietsers alleen de uitslag bij droog en nat wegdek belangrijk is, sneeuw en vooral ijzel is op de fiets toch amper te doen. Voor ligfietsers met meer dan 2 wielen is dat waarschijnlijk juist de leukste tijd van het jaar :+

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 26-11-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft de discussie software op mobiele telefoons om het fietsen in beeld te brengen. Zijn jullie niet enorm snel door jullie accu capaciteit van jullie telefoons heen? Ik heb er zelf ook wel over zitten denken om mijn gps antenne in combinatie mobiel te gebruiken als fietscomputer (plus extra's) maar omdat mijn mobiel ook voor bellen gebruikt word vrees ik voor mijn accu capaciteit. Daarnaast is een mobiel zeker niet regenwater dicht, en denk ik dat ik toch liever een echte fiets(gps)computer heb dan dat mijn mobiel daarvoor gebruikt word.

@Jerommel dat is balen, maar goed gelukkig is het redelijk goed afgelopen zag ik wat verderop in het topic alweer.

@Roamer begin dit jaar lag er ook sneeuw toen ik mijn eerste ligfietsmeters aan het maken was. Eigenlijk vond ik de sneeuw niet eens zo onprettig, sneeuw zelf is immers niet glad (je zakt er op de fiets wel doorheen). Vastgevroren water vormt echter een ijslaag waar je niet doorheen zakt en dan glibber je wel vrij vlot alle kanten uit.

Hehehe dat idee van een winterbanden test voor fietsers staat me wel aan. Deze winter nog maar even koekeloeren hoe het gaat, maar volgende ijs periode wil ik inderdaad erg graag op een driewielige tegen kou beschermende velomobiel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Een velomobiel staat bij mij ook op de planning, maar ik denk niet dat ik erin pas (een Quest of vergelijkbaar sowieso niet, misschien dat een Versatile beter past).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:06:
Wat betreft de discussie software op mobiele telefoons om het fietsen in beeld te brengen. Zijn jullie niet enorm snel door jullie accu capaciteit van jullie telefoons heen? Ik heb er zelf ook wel over zitten denken om mijn gps antenne in combinatie mobiel te gebruiken als fietscomputer (plus extra's) maar omdat mijn mobiel ook voor bellen gebruikt word vrees ik voor mijn accu capaciteit. Daarnaast is een mobiel zeker niet regenwater dicht, en denk ik dat ik toch liever een echte fiets(gps)computer heb dan dat mijn mobiel daarvoor gebruikt word.
Dynamo + omvormer naar usb en je hebt altijd stroom genoeg voor je mobiel 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
nsa1984 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:06:
Ik kan een uur of 6 met gps en data aan, endomondo aan, muziek aan etc, dus dat is zat voor alles naast vakantie. Of 4 uur met continue backlight aan.

Verder heb ik een professioneel plastic zakje bij me, waar ik de telefoon in doe als het gaat regenen en dan in mn toptas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1_KnzymjepI&feature=related]

Fietssnelwegen :D :9~ en zelfs een velomobiel aan het einde :)

en deze is ook epic:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2yg52KeOtGs&feature=related]

Klopt het dat je er met de fiets 6x zo lang over doet :') wtf 8)7 Toch verassende uitslag voor die afstand :) :P

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stroom voor m'n Hero is niet zo'n punt, ik heb een aparte 3000mAh accu aangeschaft (incl. klepje).
De telefoon heeft nu wel een bochel en is wat zwaarder maar dat maakt me niet uit.
6 uur fietsen, met gps, navigatie, internet en bluetooth voor m'n muziek is geen probleem, plus dat ik de originele accu altijd bij me heb (vol) als reserve. Hoop alleen wel dat de houder voor op m'n stuur een beetje rap binnenkomt.
Vandaag viel er hier in Brabant trouwens prima te fietsen, beetje fris, maar alles goed gestrooid, dus geen problemen met grip.
De lbs kon ook niet echt iets zinnigs zeggen over winterbanden.
Heb daar wel meteen even geïnformeerd naar verzekering, die ze inderdaad regelen.
Moet je alleen wel een gecertificeerd slot hebben, en die moest worden besteld, komt dinsdag pas binnen. Gelukkig namen ze het slot wat ik vorige week daar heb gekocht gewoon in.
Dan wordt de fiets getaxeerd en weet ik wat ik kan gaan betalen, afhankelijk van 3,4 of jaar dekking. Meer informatie hier, voor degene die interesse hebben.
Hoe zit dat eigenlijk hier, allemaal verzekerd? Of juist niet, en wat betaal je (lompe vraag, i know), hoewel dat natuurlijk weer afhangt van de taxatie en of het al dan niet een 2ehand fiets is.

@Jerommel
maar goed dat het belangrijkste nog heel is

@metro
Ik ben in het verleden al meerdere fietsen kwijtgeraakt, maar goed dat was in m'n studententijd, dus ik deed daar zelf ook vrolijk aan mee (eigenlijk alleen maar barrels, of fietsen waar geen slot op zat). Maar bij deze verzekering zit ook schade, en dat vind ik toch wel aangenaam

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nee heb nog nooit een fiets verzekerd. En moet eerlijk zeggen, er is ook nog nooit een fiets gestolen van me maar zet hem ook altijd wel goed op slot :) En ach, zelfs mijn auto is niet verzekerd tegen diefstal :P soms moet je leren leven met wat risico in je leven ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:11:
Nee heb nog nooit een fiets verzekerd. En moet eerlijk zeggen, er is ook nog nooit een fiets gestolen van me maar zet hem ook altijd wel goed op slot :) En ach, zelfs mijn auto is niet verzekerd tegen diefstal :P soms moet je leren leven met wat risico in je leven ;)
Ik heb mijn bukfiets verzekerd en die werd gejat. Kon ik na 2,5 jaar een nieuwe kopen, die ik nu ook weer verzekerd heb. Kan altijd wel erg kwaad worden als ik zie dat iemand aan m'n spullen heeft gezeten. Als ik ooit iemand betrap bij het jatten van iets dat van mij is, sta ik niet voor mezelf in >:)

Voor de duidelijkheid: ik had de fiets op slot staan en met een sterk Abus-kettingslot vastgezet aan de fiets van m'n vriendin. Ze hebben zelfs moeite gedaan om haar fiets niet mee te hoeven nemen door het slot door te zagen o.i.d. (kettingslot was weg iig).

@Fietssnelweg: er zou er ook een komen van Enschede richting Nijverdal (via Hengelo/Borne/Almelo...), zou voor mij ideaal zijn aangezien ik Enschede - Hengelo als woon-werk traject heb. Helaas is door de kredietcrisis het ambitieuze plan zonder onderbrekingen d.m.v. bruggen en tunnels overboord gegooid en is gekozen voor het aan elkaar plakken van bestaande stukken fietspad, met gelijkvloerse kruisingen enzovoorts. Erg jammer, de F35 is naar mijn mening verkracht. Maar de sloop van het viaduct voor de Universiteit Twente gaat wel door, terwijl bijna de hele Enschedese bevolking tegen is.

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 26-11-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:57:
@Jerommel
maar goed dat het belangrijkste nog heel is
M'n laptop zelf...
O ja, en de fiets verder.
En ik.

Ik denk trouwens dat ik de spiegel er voorlopig maar af laat, want ik ben de meeste tijd bezig met dat ding goed te richten, en dat is al gevaarlijk genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat dat belangrijkste was liet ik inderdaad maar aan de verbeelding over :)
Ik heb mijn spiegel ook wat extra vastgezet met een tie wrapje, hij is er al bijna een keer afgedonderd, omdat het schroefje los getrild was.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Verzekeringen voor fietsen heb ik wel tijden verkocht toen ik bij Halfords werkte, maar zelf nooit gehad. Dat ging echter uitsluitend om nieuwe bij Halfords gekochte fietsen, tweedehands en niet bij halfords gekochte fietsen werden niet verzekert. Verder lijken de premies en voorwaarden wel redelijk gelijkwaardig aan wat ik destijd verkocht.

Ik vraag me alleen wel af hoe:
"Met de Profile fietsverzekering is uw fiets naar keuze verzekerd tegen diefstal of tegen diefstal en schade (de zogeheten cascoverzekering incl. diefstal). Bij diefstal ontvangt u van uw Profile ''de fietsspecialist'' een nieuw gelijkwaardig exemplaar."
Een nieuw ligfiets aan jouw gaat aanbieden, voor zover ik weet leveren die geen ligfietsen.

Zelf doe ik dus met Metro mee in het niet verzekeren en accepteren dat er eventueel iemand mee vandoor gegaan is. Al moet de betreffende persoon dat niet onder mijn ogen doen, want ik heb dan een nog best leuke conditie (6)

Het idee fietssnelweg is al heel oud maar zodra het geld moet kosten stagneerd de boel lijkt het wel. Dat het ook tussen enschede en almelo niet of slechts gedeeltelijk (en dus goedkoop (en nietwerkend)) van de grond komt verbaasd me niks.
Iets met de fiets toch nog altijd als een minderwaardig vervoersmiddel blijven zien door de financieel verantwoordelijke mensen speelt daar ongetwijfelt een rol bij.

Jerommel zonder spiegel rijden kan uitstekend, maar wees dan nog beter in het aangeven wat je gaat doen en het luisteren of verkeer achter je de ruimte geeft om dat uit te voeren. Dus ruim op tijd richting aangeven, zodra je verkeer achter je hoort inhouden voorsorteren indien nodig en uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zet m'n fiets 9 van de 10 keer niet eens op slot, in de hoop dat iemand erop weg probeert te rijden en valt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Tja hey, jij rij flevobike. Die hebben een ingebouwd anti diefstal mechanisme :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
En toch worden ook FlevoBikes gejat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik doe er laconiek over, maar ik denk er wel degelijk over na; beveiliging van je fiets en verzekeringen zijn een afweging tussen gemak, perceived value en geld. Zelf hecht ik nagenoeg geen waarde aan geld en vind ik een fiets net als elektronica iets dat leuk is om te bouwen en gebruiken, maar heeft het totaal geen intrinsieke waarde voor mij. Bovendien trek ik binnen een week een nieuwe flevobike van marktplaats voor een paar tientjes, knap ik hem op (het leukste deel van die fietsjes) en ben ik weer klaar voor een hele tijd. Alle 'moeite' die ik moet steken in me zorgen maken over of m'n fiets er nog wel staat, een goed slot gebruiken, m'n sleutels verliezen en zonder vervoer staan, etc... Dat is het mij gewoon niet waard. Laat staan een verzekering (voor zover een zelfbouwcreatie überhaupt te taxeren is).

Er zit een ringslot op m'n flevobike en als ik zin heb om hem te gebruiken zet ik hem wel eens vast. Wanneer hij voor langere tijd staat zet ik hem meestal ook wel vast. Maar als ik eens een bui heb waarin ik er geen zin in heb kan het me niet schelen, en als hij dan wordt gestolen is dat m'n eigen verantwoordelijkheid. Tough luck. Tot nu toe niet gebeurd.

En dit geldt wat mij betreft voor alles dat een veel kleinere vervangingswaarde heeft dan je eigen liquide middelen. Ik zie gewoon geen noodzaak om alles wat los en vast zit te verzekeren of achter slot en grendel te zetten als mij dat hindert en inconvenieert. Ik leef met een hoop geld achter de hand, en koop niks dat mijn financiële situatie te boven gaat. Wanneer ik iets kwijtraak door roof of iets anders verzekerbaars, dan koop ik een vervanging, en ik wed dat die instelling een stuk goedkoper gaat zijn dan allerlei security/verzekeringsmaatregelen.

Wanneer ik iets zou kopen dat wel veel duurder is dan ik me zomaar kan veroorloven - ik noem bijvoorbeeld een velomobiel - zal ik er een stuk zuiniger op zijn. En dan zal ik ook vast de lol ervan inzien om eens een bijzonder ingewikkelde beveiliging in zo'n ding te bouwen (again, het bouwen is 99% van de fun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig dat je vindt dat een fiets of elektronica geen intrinsieke waarde heeft, maar zodra het gejat wordt, moet je het opnieuw kopen. Jij hebt dan de mazzel dat je een goedkope Flevobike kunt kopen, maar "iets gelijkwaardigs" in de meest letterlijke zin van het woord is in mijn geval een andere Fuego en dat kost me een kleine 1000 euro via Marktplaats e.d. Als ik hem goedkoop kon verzekeren, had ik dat waarschijnlijk voor 2-3 jaar gedaan denk ik.

In jouw geval is het ook vooral een gevalletje "waarom zou je een fiets van een paar tientjes + arbeid vastzetten met een slot van bijna 100 euro" ;) Zoals je zelf al zegt: als je een dure velomobiel zou hebben, had die ineens wel "intrinsieke waarde" voor jou :) Opzich heb je gelijk hoor: je moet niks verzekeren wat je niet uit eigen middelen direct kunt vervangen... Sommige dingen zijn echter vrij goedkoop te verzekeren, m'n digicam van >1000 euro kost me bijvoorbeeld 2 tientjes per jaar en m'n fiets was iets van 50 euro/jaar 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 27-11-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ik raak altijd gehecht aan spullen die me bevallen.
Fietsen ook.
Zeker als ik er e.e.a. aan veranderd / verbeterd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ligfietsen verzekeren is wel een apart geval, ze zijn een hoop geld waard maar niet echt gewild. Als je ze wilt stelen heb je waarschijnlijk een busje/aanhangwagen nodig, want de meeste mensen kunnen er niet op wegfietsen, ik ga er maar even van uit dat de ligfietsgemeenschap een lager percentage dieven kent.

Zo heb ik m'n 1e fiets verzekerd, en deze verzekering nooit nodig gehad, want óf ik zit op de fiets, óf hij staat ergens in een schuur/huis. Vrijwel nooit ga ik met 1 van m'n 'echte' fietsen naar een vriend, supermarkt, bioscoop oid, daar heb ik een stadsfiets voor en die is dan ook al talloze malen vervangen.

Sindsdien verzeker ik m'n fietsen dus niet meer, ze vallen overigens vaak onder de inboedelverzekering: in de schuur of als ik er af wordt geslagen, alleen niet als je de fiets elders neerzet. Inmiddels heb ik ook geen inboedel meer overigens.

Maar m'n motor, die even duur is als m'n Fuego, heb ik dan weer wel verzekerd, puur omdat deze de hele dag op de openbare weg staat en redelijk gewild en makkelijk door te verkopen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ergens heeft ssj3gohan wel een punt. We verzekeren ons in Nederland helemaal gek en soms ook voor dingen die we gemakkelijk uit ons dagelijks besteedbare geld kunnen vervangen als dat een keer nodig is. Tegelijkertijd heeft niet iedereen de luxe dat die snel en voor weinig geld een andere ligfiets kan kopen, waardoor verzekeren weer interessanter word. Ik denk dus dat de keuze of je je ligfiets moet verzekeren afhankelijk is van of je het verlies (makkelijk) kunt dragen en of je een reeele mogelijkheid hebt om te verzekeren. Immers hoe bepaal je de waarde van een tweedehands ligfiets gekocht via marktplaats?

Voor mezelf is het simpel, ik verzeker mijn fietsen niet. Maar ik zorg wel dat ze altijd degelijk op slot staan. Ook als ik even een tankstation in loop gaat het slot erop. Ik ben nog altijd bezig met het versieren van een lange (plus minus 7m) soepele staalkabel om mijn ligfiets in combinatie van mijn bobyak aan een paal of iets dergelijks vast te zetten. Zelf denk ik aan een simpele bouwmarkt staalkabel van 3 a 4mm met een plastic coating en dan aan beide einden een lus maken met die klemmen. Het gaat me vooral om de gelegenheidsdieven, en de ligfiets staan toch wel opslot met het ringslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat is denk ik ook het belangrijkst om te doen: de fiets gewoon op slot zetten. Dat houdt het gros van de dieven al tegen, want er is altijd iemand die z'n fiets minder goed of niet op slot heeft staan. Jouw fiets moet niet het aantrekkelijkst zijn en ik denk dat het ook wel waar is dat een ligfiets per definitie niet aantrekkelijk is om te stelen. 99% Van de mensen kan er toch niet op fietsen, dus de dief zelf waarschijnlijk ook niet en aan wie verkoop je hem vervolgens door hê? Bovendien past hij niet op standaard fietsendragers en in de auto is ook vrij lastig, maar dat gaat dan opzich wel weer.

Maar hoe lastig te stelen ligfietsen ook zijn, er staan er aardig wat gerapporteerd op ligfiets.net, zelfs velomobielen worden gejat, terwijl die NOG unieker zijn dan ligfietsen :o Ik zou niet weten hoe je een gestolen Quest of Versatile doorverkoopt, dan moet je flink wat modificeren wil hij niet opvallen. De Quests zijn nota bene genummerd ook nog, dus als het goed is ook te traceren. Staat dat nummer ergens in de Quest genoteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Worden velomobielen gejat of gejoyride? Volgens mij maar dat is slechts een oppervlakkige waarneming van de buitenwereld. Komen veruit de meeste velomobielen gewoon terug bij hun eigenaren in een al dan niet beschadigde toestand.

Verkoop van een gestolen velomobiel is inderdaad erg lastig want het wereldje is erg klein, en het prijsgebied is best helder bepaald. Ligfietsen komen iets meer voor en zijn dus iets makkelijker om te vervoeren naar een andere regio van het land, zodat de fiets wat langer rondrijd zonder "bekenden" tegen te komen.

Het bouwnummer van een velomobiel is vaak ook iets waar men trots op is, en ik verwacht dat WFvN wel kan vertellen of het ergens zichtbaar is. Misschien moet WFvN het maar niet vertellen, immers als men weet waar het staat kan men het weghalen en er zelf een leuk nummer neerzetten }) (advocaat van de duivel actie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik moet nog even een regeltechnische disclaimer neerzetten: je bent in principe in overtreding als je je fiets onafgesloten en zonder toezicht ergens neerzet.

Verder wordt bijna nooit een cent uitgekeerd als je een tweedehands fiets zonder bon en eigendomskenmerk declareert bij de verzekering. Ook hoort de fiets eigenlijk bij de inboedelverzekering, maar wordt deze ook vaak niet vergoed om vele (soms onzinnige) redenen:
- ouderdom (als je fiets ouder is dan 5 jaar kun je het eigenlijk altijd wel vergeten)
- technische staat en gebruikt slot (pantsersloten worden meestal niet als voldoende gekenmerkt, net als bijv. een enkel spiraalslot, zeker als je fiets gestolen is op een drukke plek zoals de binnenstad van een grote stad)
- vandalisme wordt zelden vergoed bij oudere fietsen. Vaak worden dan hoogstens de reparatiekosten betaald, met aftrek van eigen risico. 9 van de 10 keer is dat veel lastiger dan bijvoorbeeld op marktplaats een nieuw wiel te kopen ter vervanging van een krom getrapt wiel.

Een 'echte' fietsverzekering koop je dus niet omdat je fiets ongedekt is, maar om van dit soort gezeur af te zijn. Die zijn dan ook behoorlijk duur (ik hoor Grrrrrene 50 euro per jaar zeggen, dat is flink wat!). Zeker gezien een (dure) fiets ook gewoon snel devalueert gaan je vaste lasten op een fiets zo wel hard omhoog. Zeker gezien een verzekering niet bepaald een makkelijke operatie is; je fiets moet allereerst nieuw of taxeerbaar zijn, en vervolgens moet je bij problemen checken of je daar wel voor gedekt bent.

Daarbij moet ik zeggen dat ik ook goede ervaringen hoor met zowel inboedel- als fietsverzekeringen; een vriend van me heeft met enkel een aankoopbewijs en aangifte zijn volledige aankoopbedrag teruggekregen bij zijn fietsverzekering, en een familielid heeft 70% van het aankoopbedrag (dagwaarde) teruggekregen bij een fiets van 6 jaar oud, nadat hij gestolen was.

@gestolen ligfietsen: een stuk of 2-3 per jaar staan er op ligfiets.net, en 'gestolen' velomobielen worden eigenlijk altijd gebruikt door joyriders, waarna ze een stukje verderop weer worden teruggevonden. Ik heb totnogtoe niet gehoord van een geheelde velomobiel, dat lijkt me ook een onmogelijke opgave gezien de doelgroep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:01

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Voor zover ik weet is de gestolen sunrider van Marcel Beekmans nooit meer teruggevonden. En is die zwartwitte WaW die onlangs gestolen werd, al terecht?

Overigens heb ik mijn Fuego nieuw gekocht en toch niet verzekerd. Voor een kleine 200 euro was ie twee jaar verzekerd geweest, mits ik ook nog het juiste type (maar niet het beste) slot erop zet. We zijn nu ruim twee jaar verder en de fiets is nog steeds niet gestolen. De banaantassen die ik van het uitgespaarde geld heb gekocht, heb ik ook nog steeds.

Zie het als een weddenschap. Ik wed met de verzekering dat mijn fiets binnen twee jaar gestolen wordt. Wordt ie niet gestolen, dan verlies ik de weddenschap en kost mij dat 200 euro. Wordt ie wel gestolen, dan verliezen zij kost het hun 2000 euro. Is de kans dat ie gestolen wordt inderdaad 1 op 10? Zo ja, dan is het een aardige weddenschap. Is ie groter, moet je het zeker doen. Is ie veel kleiner, dan moet je het niet doen. Dan kun je het geld beter een keertje naar het casino brengen.

Een groot nadeel is dat de verzekeringsmaatschappijen slechte verliezers zijn en hun uiterste best zullen doen om de door henzelf gemaakte regels zodanig uit te leggen dat ze alsnog in jouw nadeel uitpakken.

[ Voor 40% gewijzigd door TwOkkie op 28-11-2010 16:26 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste