Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa1984
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten, hoewel dat natuurlijk geen kwaad kan, maar ik was er in deel een, twee en drie van de ligfietstopics niks over tegengekomen (anders heb ik er overheen gelezen of ben het vergeten, kan ook).
Zoals ik al eerder aangaf, het was gewoon een idee, even hard op denken, zonder al te goed op de hoogte te zijn van de huidige situatie, we doen allemaal wel eens ongefundeerde uitspraken, toch?
Hoewel ik die natuurlijk zoveel mogelijk probeer te vermijden :*)
Verder natuurlijk veel succes gewenst met je zoektocht

@ WFvN
Ik geloof je meteen als je zegt dat ze de kosten in de hand houden en wat dat betreft het bedrijf strak runnen. En ik vind het ook helemaal niet erg als ze een goede boterham kunnen verdienen.
Ik ken de producten niet goed genoeg om er zinnigere uitspraken over te doen, helaas.
Ergens in alle posts was ik wel tegengekomen dat ze meer personeel hadden aangenomen, dus dat is in ieder geval goed, ze hebben natuurlijk nog steeds een wachtlijst die moet worden afgewerkt, en ik heb begrepen dat dat ook de goede kant op gaat.
Ik herhaal nog maar eens wat ik hierboven ook al zeg, en daarna kunnen we de financieringsquestie ( :P ) achter ons laten.
Het was gewoon maar een idee, zonder al teveel kennis van de huidige situatie en producten, maar voor een eerste idee is dat ook niet nodig, imo.
Het is geen concreet plan o.i.d. gewoon 'what if...:
Wellicht zou je de volgende keer als je in Dronten bent eens kunnen vragen of ze het nooit overwogen hebben, ik zou het wel interessant vinden om te weten, maar voel je niet verplicht of bezwaard.
Wie weet hebben ze er nooit aan gedacht, of hebben ze het bewust van de hand gewezen.
Anyway, laten we er maar een punt achter zetten, voor iets wat totaal niet concreet is, hebben we nu al behoorlijk veel ruimte op de pagina ingenomen.

Ik zit nog steeds op een antwoord van Challenge te wachten omtrent mijn Hurri, misschien nog maar eens een mailtje de deur uit doen.
Ik kwam er verder achter dat er 2 toerfietsverenigingen hier in het dorp zitten. Is er hier weleens iemand met zo'n vereniging mee geweest op de ligger, en/of enig idee hoe ze daar tegenover staan?
Ik ga een van de verenigingen straks eens een mailtje sturen, eens kijken wat ze zeggen over een eventueel lidmaatschap van een ligger.
Maar het moet wel gewoon voor de lol blijven. Bij die andere vereniging maken ze van maart tot september tochten van 100 kilometer 'met een snelheid van 30-32 km per uur'. Jammer dat ze er niet bij vermelden of dit kruis of gemiddeld is, die club leek mij toch iets te competitief.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-08 13:18
WFvN
Inderdaad veruit de meeste informatie over de versatile komt bij jouw vandaan. Er zijn nog een paar kleinere blogjes en her en der wat berichten op het internet. Ik realiseer me dat de veerpoot door de body heen breken echt een uitzonderlijk geval is geweest. Het spookt echter wel een beetje in mijn achterhoofd, het verhaal over hoe en hoe vlot het weer in orde is gemaakt is inderdaad GROTE klasse. En die snelheid en oplosgerichtheid hoef je bij de grotere merken niet te verwachten.

Misschien is mijn benadering van het velomobiel aanschaffen verkeerd geweest. Ik probeer op dit moment door zoveel mogelijk ervaringen online te lezen en op basis daarvan een selectie te maken van wat ik wil. Terwijl ik misschien wat meer naar de technische kant van het verhaal kijken, want ik weet redelijk wat ik technisch gezien wil. En gewoon eigen ervaringen op gaan doen door te gaan proefrijden en op basis daarvan daadwerkelijk te kopen.

Proefrijden bij tweedehands aanbieders vind ik eerlijk gezegd moeilijk. Ik heb toch altijd een beetje het gevoel dat ik de verkoper zijn tijd verdoe als ik proef rijd terwijl ik niet weet of ik dat model überhaupt wel zie zitten. Dat vind ik doorgaans bij een winkel wat makkelijker, omdat het gewoon bij het verkoop proces hoort.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 14:08:
Misschien is mijn benadering van het velomobiel aanschaffen verkeerd geweest. Ik probeer op dit moment door zoveel mogelijk ervaringen online te lezen en op basis daarvan een selectie te maken van wat ik wil. Terwijl ik misschien wat meer naar de technische kant van het verhaal kijken, want ik weet redelijk wat ik technisch gezien wil. En gewoon eigen ervaringen op gaan doen door te gaan proefrijden en op basis daarvan daadwerkelijk te kopen.
Laten we voorop stellen dat proefrijden in eerste instantie belangrijker is dan kijken naar de technische kant. Maar dat neemt niet weg dat je het technische gebeuren ook best goed onder de loep mag nemen. Ik doe dat in ieder geval wel. Voor mij vallen heel veel velomobielen af om de doodsimpele reden dat de ketting niet voldoende is weggewerkt en vaak ook geen enkelzijdige ophanging hebben bij het achterwiel.

Wat betreft wegwerken van de ketting is voor mij de Versatile/Orca echt nog 100% winnaar van alle velomobielen. De mankementen die ik heb gehad met de Versatile zijn voor mij echt 0,0% belemmering bij de overweging of ik ooit weer een Versatile/Orca aanschaf.

Technisch gezien heb ik echt enorm veel vertrouwen in bedrijven als Velomobiel.nl en Flevobike. Dat komt omdat er geen afstand is tussen gebruiker en producent. Ook omdat de producent zelf gebruiker is van hun product. En tja, soms gaat er iets defect. Dat geldt voor elke velomobiel. Er worden wijzigingen aangebracht om dingen te verbeteren maar soms blijkt die wijziging toch niet helemaal goed te zijn. De eerste mensen die dan rondrijden met een fiets met zo'n aanpassing die kunnen dus voor problemen komen te staan. In mijn geval was dat dus V021 die een van de eerste exemplaren van Tempelman was waarbij wat overijverig geschuurd was in de linker wielkast met het bekende gevolg. Maar dat soort dingen komt gewoon bij elk merk ligfietsen voor. Ook bij VM.nl, ook bij Challenge, ook bij Nazca, ook bij Optima, ook bij ...... noem maar op. Dat krijg je gewoon met een kleine markt. Ga je het vergelijken met auto's, tja, daarvan worden eerst heel wat exemplaren gemaakt en getest en verbeterd voordat de boel op de markt komt. Dat gaat in ligfietsland niet lukken. Er wordt wel getest, absoluut, maar niet op de grote schaal zoals in de auto-industrie.
Proefrijden bij tweedehands aanbieders vind ik eerlijk gezegd moeilijk. Ik heb toch altijd een beetje het gevoel dat ik de verkoper zijn tijd verdoe als ik proef rijd terwijl ik niet weet of ik dat model überhaupt wel zie zitten. Dat vind ik doorgaans bij een winkel wat makkelijker, omdat het gewoon bij het verkoop proces hoort.
Wat houdt je tegen om daar op voorhand al eerlijk in te zijn tegenover de particuliere verkoper van zijn velomobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Even over "normale" ligfietsen:
@#$%&* wat heeft die sneeuw enzo een puinhoop van m'n ketting gemaakt!
Lichtbruin sap, vermoedelijk water met roest dus...
Ik begin nu echt te balen van die lange ketting en die buisjes enzo.
Maar weer overtollig olie op gedaan, roest het iig niet (zo hard)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zag ook een en ander op mijn ketting, en mijn start/stads krans, morgen maar eens de ketting en de buizen reinigen. Ik zit ook te kijken of ik een koker/regenpijp aan de achterkant van m'n zitje kan maken, waar ik m'n slot in kan opbergen/hangen.
Dat ding ligt nu los in m'n top tas die ik daardoor heel strak moet vastbinden, om te voorkomen dat de tas alle kanten op glijdt en gaat hangen.
Ben wel blij dat alle drek hier nu weg is, gisteren even een klein stukje gefietst, stelt geen bal voor, maar wel lekker om weer te liggen, in het zonnetje, 4-5 graden, geen wind. Precies wat ik graag wil met de appelflappentocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 15:10:
[...]

Ga je het vergelijken met auto's, tja, daarvan worden eerst heel wat exemplaren gemaakt en getest en verbeterd voordat de boel op de markt komt. Dat gaat in ligfietsland niet lukken. Er wordt wel getest, absoluut, maar niet op de grote schaal zoals in de auto-industrie.
Hoezo? Heb je al die terugroepacties van al die merken gemist de laatste tijd? :P Ook auto's komen steeds sneller op de markt, soms zonder helemaal uitontwikkeld te zijn.
[...]

Wat houdt je tegen om daar op voorhand al eerlijk in te zijn tegenover de particuliere verkoper van zijn velomobiel?
Het zou toch wel heel bizar zijn als een verkoper verwacht dat je hem sowieso meeneemt, ongeacht de uitslag van je proefrit. Als het niet bevalt, neem je hem niet. Sim-pel. Ik zou dat als verkoper best accepteren, zolang ik de fiets maar onbeschadigd terugkrijg :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het hele auto-versus-fietsverhaal is echt onvergelijkbaar. Een auto is een product dat bijna helemaal safe-life wordt gemaakt, wat kan puur doordat er meer dan genoeg energie voorradig is om 1,5 ton aan - bijna allemaal - loos materiaal rond te karren samen met de payload. Een fiets (of bijvoorbeeld ook: vliegtuig) is iets dat aan een heel krap gewichtsbudget zit en zodanig regelmatig onderhoud nodig heeft, en lang niet zo 'universeel passend' kan worden gemaakt als een auto. En dat staat nog los van de hoeveelheid tests die wordt gedaan.

Dat auto's steeds vaker in het nieuws komen vanwege terugroepacties heeft niks met ontwikkelingstraject te maken, als wel de exposure die dat soort dingen krijgen.

Anyways, ik heb in mijn zoektocht naar een ligfiets ook twee keer een proefrit gemaakt en niet gekocht. Een keer omdat ik eigenlijk het geld er niet voor over had (flevotrike, 450 euro) en een keer omdat het echt niet was wat ik ervan verwachtte (challenge hurricane). Daar is het een proefrit voor, en daar ben ik duidelijk over in mijn communicatie.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijs speelt natuurlijk ook altijd mee.
Bij een lagere prijs/bedrag is het minder erg om een keer de mist in te gaan. Maar bij bedragen als deze wil je die vergissing niet maken. Lijkt me niet meer dan normaal om sowieso een proefrit te maken.
En als je na die proefrit dan aangeeft dat het toch niks voor je is, ongeacht welke reden, dan zal de eigenaar misschien lichtelijk teleurgesteld zijn, maar hij (ja, aanname, maar toch :P ) zal zelf ook niet over een nacht ijs zijn gegaan bij de aanschaf.
Bij mijn hurri had ik mazzel, ik fietste er bijna meteen zo op weg, terwijl ik nog nooit eerder gelegen had. Ik had natuurlijk eerst verschillende modellen moeten proberen, maar ja, dat is dan weer het nadeel van enthousiasme :*) , en een bedrag en product dat makkelijker door te verkopen is als het niet bevalt.
Dus, voorzichtig zijn, en de tijd nemen is niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Tjah dat vertrouwen moet bij mij nog een beetje groeien. En dat op auto industrie schaal testen bij velomobielen en ligfietsen niet haalbaar is begrijp ik, ik ben echter snel geneigd om dan toch in dergelijke gebreken te blijven hangen. (autisten streven naar perfectie (ook ik))

Wat betreft eerlijk zijn naar de verkopers. Tjah dat ben ik eigenlijk altijd, maar het is vooral de drempel contact op nemen die ik dan over moet hobbelen. Zo heeft Pieter Jan uit Deventer me juist uitdrukkelijk uitgenodigd nadat duidelijk werd dat ik niet op korte termijn voor een velomobiel zou gaan, toch te komen testrijden. En daar heb ik een hele hoop van geleerd.

Jerommel
Zijn er normale ligfietsen dan ;-) ik meende dat we er allemaal een beetje een aparte fietshouding op nahielden in vergelijking tot de meerderheid van de weggebruikers.
Inderdaad sneeuw, ijzel en belangrijker nog het zout om dat rottige spul te bestrijden zorgen voor een smerige roest en kliederboel bij de aandrijflijn. Goed schoonmaken en smeren is het enige wat helpt je ketting de winter te laten overleven.

Thijsvk
Jij reed toch ook met een standaard challenge stoel rond?
In mijn beide challenge stoelen zit een kleine sleuf tussen het rugdeel en de steun die daar haaks op vast gelast zit. Precies tussen twee laspunten in past qua breedte precies een spanband doorheen, die heb ik op ongeveer 50cm lengte afgeknipt. In de zomer heb ik daar een 1,5L fles mee tegen de rug van de stoel gebonden, in combinatie met een smartube als drink systeem. Maar je kunt daar natuurlijk ook mooi een stuk pvc pijp met einddop plaatsen om kleine dingetjes in te plaatsen.
Als je wil kan ik zondag of maandag avond wel even een foto maken hoe het precies zit bij mij.

Grrrrene
Ik zal uiteraard altijd de fiets onbeschadigd terug bezorgen, en als die beschadigt is komen we daar altijd wel op een goede manier uit. Zoveel zelfvertrouwen heb ik dan ook wel weer. Het is meer dat ik zelf vaak de indruk heb dat ik "alleen kan reageren bij serieuze interesse" en daarin zou ik misschien iets vrijer moeten zijn.

Nog even wat positiefs. Toen ik rondom het middaguur belde met tempelman over de versatile022, bleek daar al een potentiele koper voor onderweg te zijn. Deze heeft besloten hem niet te kopen, en ik werd gebeld.
Pa had zoiets van het kan qua tijd nog wel, dus zijn we nog richting Dronten gereden. Daar even wat in rond gereden om een beetje te ontdekken of het wat voor mij was. Ook hebben we gesproken over het aanpassen (verhogen) van de zitting, omdat ik nogal achter de zijkanten verscholen kwam te zitten en daardoor naar mijn mening onvoldoende naar links en rechts kon kijken.
Wat Gerrit bij het wegrijden keurig vertelde is dat de versatile wat topzwaar en makkelijk kantelbaar zou aanvoelen klopte inderdaad. En na het proefrijden vertelde gerrit dat de zitting verhogen zou betekenen dat de versatile nog sterker topzwaar zou worden. Dat vooruit zicht zie ik niet zitten en daar kwam de besturing die ik niet als super prettig heb ervaren, de besturing van de quest met een stuurboom tussen me benen beviel me beter. Dus heb ik besloten de versatile te laten staan.

Tempelman had ook nog een Alleweder buiten staan, volgens mij gewoon een alligt model met dubbele achtervork maar wel met derailleur. Daar heb ik ook nog een rondje in gereden, en dat is nadrukkelijk een wereld van verschil. Zowel in positieve als in negatieve zin. De alleweder heeft echt voldoende ruimte om mijn voeten te kunnen laten ronddraaien, ook met mijn lompe kisten aan. Ook verder is er gewoon meer bij ruimte de armen en schouders, wat natuurlijk ook komt door de "badkuip" waardoor je geen zijwanden om je heen hebt. Daar tegenover staat het verschrikkelijke verschil in geluid. De versatile is redelijk stil te noemen je kunt de naaf en de ketting rustig op de achtergrond horen als je er naar luistert, terwijl de alleweder gewoon echt in zijn geheel mee resoneert met de aandrijving.

Ik meen mij te herinneren dat WFvN eens matten in zijn flevo alleweder heeft gelegd en vraag me af of dat veel invloed op het geluidsnivo heeft gehad. Als ik namelijk serieus richting de alleweder ga kijken, dan zal ik ook iets vergelijkbaars willen als wat Jan Reus heeft verzonnen met een harde kap. Die harde kap zal echter het geluid meer bij mijn hoofd naar buiten laten komen, dus een idee om het te gaan dempen is dan wel verstandig.

Conclusie voor mij van vandaag is toch wel dat eigen ervaringen best belangrijk zijn, want de ervaringen van een ander hoeven niet de mijne te zijn.
De versatile kan ondanks zijn naaf versnelling van mijn mogelijke kandidaten lijstje af gehaald worden. De Alleweder is qua ruimte geweldig, maar ik heb echt behoefte om die badkuip een flink stuk kleiner te maken / af te sluiten. Daarnaast zou ik iets tegen dat klankkast effect moeten verzinnen om dat een stuk stiller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984
mijn Hurri heeft inderdaad een stock zitting, met open ruggengraat, dus een foto zou fijn zijn.
Het slot is zo ongelooflijk lomp en zwaar dat ik hem graag zou opbergen in een koker, gewoon er in laten zakken, en dan het slot zelf, of een schakel aan de rand haken, en natuurlijk de bodem perforeren.
Of dicht houden en een slangetje er naartoe leiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 21:04
@nsa1984: in wat voor Alleweder heb je gereden? Ik meen me te herinneren dat ik daar van de zomer een Aluminium A4 heb zien staan, maar er stonden toen ook exemplaren van kunstof.

Zelf heb ik dus een Alu A4 met Rohloffnaaf uit 2007 met 23.500 km op de teller en ja, hij maakt meer herrie dan de Quest, maar omdat nu echt hinderlijk te vinden? Nee, niet echt. Het is ook een kwestie van wennen, persoonlijk zou ik me er niet teveel aan storen. Wat bij mij ook wat hielp in de herrie was wat dikkere banden monteren, zoals de Perfect Moiree 47-406jes.
Natuurlijk is de Quest een stuk sneller, maar de Alleweder vind ik nog steeds leuk om af en toe mee te rijden, vooral bij 'sociale' tochtjes met andere mensen, dan hoeft het allemaal toch niet zo hard te gaan. Hij is minstens net zo comfortabel als de Quest.

Oh ja, redelijk deel van de herrie kan ook komen van de spullen die in de Alleweder liggen, toen ik een keertje na wat kluswerk even met een lege fiets proefreed, was ie ook stiller, bleek dat een klein kettinkje aan mijn fietspomp tegen de zijkant aan te komen tijdens het fietsen. Maar ik neem aan dat de fiets van Gerrit wel leeg was?

Als je van muziek houdt is de Alleweder wel perfect: leg op de bodem van die laptop speakertjes, zet een leuk deuntje op en je rijdt in een akoustisch goed klinkende klankkast :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 12 december 2010 @ 01:00:
Wat Gerrit bij het wegrijden keurig vertelde is dat de versatile wat topzwaar en makkelijk kantelbaar zou aanvoelen klopte inderdaad. En na het proefrijden vertelde gerrit dat de zitting verhogen zou betekenen dat de versatile nog sterker topzwaar zou worden. Dat vooruit zicht zie ik niet zitten en daar kwam de besturing die ik niet als super prettig heb ervaren, de besturing van de quest met een stuurboom tussen me benen beviel me beter. Dus heb ik besloten de versatile te laten staan.
Alles went, ook die besturing. Persoonlijk vind ik de besturing van de Versatile fijner dan die van de Quest. Nog een praktisch punt is dat je met een lichte broek ook zwarte strepen tussen je benen kan krijgen van de stuurstang van de Quest (en vergelijkbare fietsen).
Dat 'topzwaar' van de Versatile valt wel mee. De Quest kan ik met vergelijkbaar gemak op 2 wielen krijgen, Hoe dan ook, de Versatile heb ik nooit problemen mee gehad qua stabiliteit.
Maar als jij de besturing van de Quest fijner vind, is dat denk ik een goed argument als pluspunt voor de Quest.
Bij de Versatile is het trouwens denk ik niet zozeer het 'topzwaar' zijn maar de agressiviteit van de besturing. Minieme bewegingen van de pols zorgen al voor een forse stuuruitslag. De Versatile moet je dan ook met gevoel bedienen. Mensen met slechte fijne motoriek zullen denk ik de Versatile te agressief vinden. Ik weet niet hoe het met jouw fijne motoriek gesteld is maar wellicht valt bij jou daar ook een oorzaak in de vinden.
Tempelman had ook nog een Alleweder buiten staan, volgens mij gewoon een alligt model met dubbele achtervork maar wel met derailleur. Daar heb ik ook nog een rondje in gereden, en dat is nadrukkelijk een wereld van verschil. Zowel in positieve als in negatieve zin. De alleweder heeft echt voldoende ruimte om mijn voeten te kunnen laten ronddraaien, ook met mijn lompe kisten aan. Ook verder is er gewoon meer bij ruimte de armen en schouders, wat natuurlijk ook komt door de "badkuip" waardoor je geen zijwanden om je heen hebt. Daar tegenover staat het verschrikkelijke verschil in geluid. De versatile is redelijk stil te noemen je kunt de naaf en de ketting rustig op de achtergrond horen als je er naar luistert, terwijl de alleweder gewoon echt in zijn geheel mee resoneert met de aandrijving.

Ik meen mij te herinneren dat WFvN eens matten in zijn flevo alleweder heeft gelegd en vraag me af of dat veel invloed op het geluidsnivo heeft gehad.
Ik weet dat er mensen zijn die de Alleweder vanbinnen bekleed hebben met een schuimachtig materiaal. En dat schijnt inderdaad te helpen. Ik heb dat met de Alleweder nooit gedaan. De matjes die je noemt heb ik pas vanaf de Versatile erin gemaakt (maar er zaten ook al matjes in alleen van waardeloos spul)

Maar een Alleweder hoeft geen herrie te maken. De Versatile heb ik stiller gekregen met de nieuwere soort kogelkopjes, dat zal bij de Alleweder vast ook goed werken. Heb je bij de Alleweder wat slechte kettingrollen of nog erger, kettingrollen die niet meer draaien (kapotte lagers), dan geeft hij ook fors meer herrie. En als de ketting ergens aanloopt maakt dat ook veel herrie. Dat heb ik in ieder geval wel gehad met m'n Flevobike Alleweder. Een rattestaart heeft oplossing geboden; gewoon het gat wat ruimer gemaakt rondom de ketting en klaar, weg herrie.
Als je de Alleweder goed onderhoudt, zorgt dat er geen speling is in de onderdelen e.d. is een Alleweder echt geen rammelbak.
Als ik namelijk serieus richting de alleweder ga kijken, dan zal ik ook iets vergelijkbaars willen als wat Jan Reus heeft verzonnen met een harde kap. Die harde kap zal echter het geluid meer bij mijn hoofd naar buiten laten komen, dus een idee om het te gaan dempen is dan wel verstandig.
Wim Schermer is bezig met een racekap die op het schuimdekje gemonteerd kan worden. Ik ben daar razend benieuwd naar. Er is dus een zachte verbinding tussen kap om je hoofd en de body van de fiets, namelijk het standaard schuimdekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, met die gladheid enzo zit ik toch te denken aan een driewieler dus.
Maar met driewielers zie ik vooralsnog nooit zo'n voortrein die ook in de bochten kan kantelen, zoals bij "die ene moderne motor / scooter / trike" of als bij de "Feedz".
De Feedz gebruikt dacht ik zelfs 1 draaipunt in het frame, waar je normaal de voorvork verwacht.

Hoe zou zo'n Feedz voortrein het in mijn Mistral doen?
En waarom zien we geen velomobiles met meehangende (de bocht in dus) geometrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat stond een flevotrike op marktplaats voor €75,- eerste bod is echter al €150,-

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7_feet_up
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08-2023
Sinds enkele weken rijdt ik ook op een ligfiets, namelijk de klassieke flevobike "bike". Ik heb voor dit model gekozen vanwege de eigenwijze kantelknikbesturing en omdat je die voor niet al te veel geld tweedehands kunt vinden. Na enkele dagen dagelijks oefenen kon ik er goed genoeg op rijden om de langere rit naar mijn werk aan te durven. Het fietst heerlijk en ik ben een kwartier eerder op m'n werk dan op m'n bukfiets! En de schaafwonden van het aanvankelijk vele vallen zijn inmiddels al aardig aan het helen... Volledig ontspannen ben ik nog niet, het fietsen met de handjes los komt misschien later.

Ik heb in die korte tijd al drie keer panne gehad:
  1. Tijdens het oefenen zat ik voortdurend hard aan het onderstuur te hengsten, een reflex die averechts werkt voor de stabiliteit en ik moest afleren. Gevolg was echter wel dat er wat speling in de bevestiging aan het frame kwam. Nu viel dat wel mee en het was voor mij niet meteen reden om de bouten aan te draaien. Toen ik mij voor het eerst aan de rit naar mijn werk waagde had ik meteen na het afrijden van de oprit het stuur in mijn handen. Een van de bouten was afgebroken in het frame! Niet meer los te krijgen, waardoor het noodzakelijk was om hem uit te boren en een nieuwe draad te tappen.
  2. Op een volgende rit naar mijn werk ging ik (op een rechte weg toen ik voor het eerst het stoeltje in de meest platte stand had gelegd) onderuit en lag de bevestiging van een fietstas aan gort! Nou ja, het waren toch maar eenvoudige Agu voordragertasjes omdat mijn Ortlieb fietstassen niet op het rek pasten en een mooie gelegenheid om die mooie Ortlieb banaantassen aan te schaffen die tweedehands werden aangeboden.
  3. Op de terugrit van mijn werk naar huis ging ik in een bocht onderuit door extreme gladheid ter plaatse. Ik zag de gladheid aankomen en stond bijna stil om voorzichtig de bocht te nemen, maar de fiets gleed gewoon onder mij vandaan. Gevolg was dat een slangetje van mijn Magura hydraulische rem een beetje scheurde en is gaan lekken. ik heb de fiets maar naar de plaatselijke fietsenmaker gebracht in de hoop dat het slangetje alleen maar ingekort en bijgevuld hoeft te worden. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Alle schade is door geweld van buitenaf ontstaan en ik ga er vanuit dat ik schadevrij kan gaan fietsen als ik overeind blijf. Voor het overige bevalt het liggende fietsen uitstekend en kijk ik al verlekkerd naar velomobielen. Misschien later...

Ik heb nog 2 vragen:
  • Hebben jullie ervaring met hydraulische remmen en hoe kwetsbaar zijn ze bij een val? Heb ik gewoon pech gehad met lekkage na een "gering trauma" of scheuren de slangetjes gemakkelijk? Want als dat het geval is vervang ik het hydraulische systeem liever door conventionele kabels. Die zijn tenminste eenvoudig langs de weg te repareren.
  • Wie rijdt er met gps op een fiets met een onderstuur? Hoe bevestig je de gps dan en waaraan? Ik heb de gps nu bevestigd op het frame, maar ik kan het scherm alleen aflezen als ik vanuit mijn stoeltje rechtop ga zitten. Dat is niet prettig en wat onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7_Feet_Up welkom in de wondere wereld van de ligfiets, en gefeliciteerd met het vinden van dit topic.
Ik ben zelf ook een noob, heb mijn hurri nog geen maand, dus kan je verder niet echt helpen.
Wat betreft de rem denk ik dat het gewoon een kwestie van domme pech is geweest bij de landing, dan kan natuurlijk altijd gebeuren.
Ik heb met mijn hydraulische remmen geen problemen, knijpen en stilstaan, ideaal.
In ieder geval mooi om hier nog meer vers bloed binnen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk
Foto's maak ik morgen voor je, vandaag niet aan toegekomen en nu geen puf meer voor.

Budi
Het was een "normale aluminium alleweder" dus ik vermoed dat het gewoon een a4 versie was met 3*8 versnellingen door middel van derailleur.
Het geluid zal zeker wennen, en daardoor voor het gevoel minder aanwezig zijn. Denk dat ook de overschakeling versatile naar alleweder zorgt dat je het geluid beter hoort omdat de versatile realtief stil is. De alleweder van Tempelman was volgens mij inderdaad leeg, maar heb ik niet speciaal op gelet het ging mij meer om hoe een alleweder qua formaat uitvalt.

WFvN
Het gevaar van smeervlekken aan de binnenkant van de pijpen tussen kniehoogte en kruis had ik inderdaad ook bedacht, wat dat betreft zou de besturing van de versatile beter zijn. Ik kon ook zeker uit de voeten met de besturing en hij is dus absoluut niet slecht, maar ik ervaar de quest besturing als prettiger.
Topzwaar of agressief in de besturing, de versatile gaf me niet het stabiele gevoel wat ik in de 20"quest of later in die alleweder wel had. Superfijne motoriek heb ik niet, maar ik ben wat motoriek ook weer niet uitzonderlijk grof. Horlogemaker zal ik bijvoorbeeld nooit worden.

Die matten heb ik dus wel bij jouw gelezen, maar bij een andere fiets. Ach ik kan niet alles goed onthouden, het verklaart wel waarom ik het niet meer kon terug vinden.

Goed onderhoud en voldoende ruimte voor de ketting zodat deze nergens tegenaan kan lopen/tikken zal zeker bijdragen bij aan een relatief stille alleweder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
7_feet_up schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:47:

Ik heb nog 2 vragen:
  • Hebben jullie ervaring met hydraulische remmen en hoe kwetsbaar zijn ze bij een val? Heb ik gewoon pech gehad met lekkage na een "gering trauma" of scheuren de slangetjes gemakkelijk? Want als dat het geval is vervang ik het hydraulische systeem liever door conventionele kabels. Die zijn tenminste eenvoudig langs de weg te repareren.
  • Wie rijdt er met gps op een fiets met een onderstuur? Hoe bevestig je de gps dan en waaraan? Ik heb de gps nu bevestigd op het frame, maar ik kan het scherm alleen aflezen als ik vanuit mijn stoeltje rechtop ga zitten. Dat is niet prettig en wat onveilig.
Hydraulische remmen zijn denk ik wel kwetsbaarder dan remmen met kabels, omdat het beschadigen van de buitenkant een lek kan veroorzaken, waardoor de rem niet meer werkt. Beschadig je de buitenkant van een normale rem (met kabel dus), dan zit er gewoon een kras of knik in de mantel. Dat laatste kan een "klevende" rem veroorzaken, maar de kabel doorkrijgen in een val is zeer bijzonder denk ik :)

Hydraulische remmen schijnen wel fijner te doseren zijn, maar aangezien ik m'n Nazca Fuego met kabels ook al prima vind remmen, heb ik nog niet echt veel zin om te switchen naar hydraulisch.

wat betreft GPS: dat is gewoon het nadeel van onderstuur: een spiegeltje lukt nog met speciale spiegels aan het einde van je handvat, maar verder is er weinig tot niks op te bevestigen. De fietsen met onderstuur die ik ken hebben montagemogelijkheden ergens bij je voeten, tussen je benen. Dat is lastig aflezen. Een GPS-apparaat zou ik ook niet ergens anders willen hebben, want als je valt en je hebt hem toch ergens op je stuur gezet, raakt hij bijna gegarandeerd beschadigd (met onderstuur dus). Kun je hem niet op je buik laten liggen (eventueel in een zak in je jas/trui/vest) en pakken als je de instructies niet verstaat of de snelheid/afstand wil weten? Als je bang bent voor vallen (een Flevobike Bike is niet eenvoudig te besturen in het begin) kun je je GPS-apparaat met een touwtje op je borst bevestigen, zodat hij bij een val niet op de grond dondert...

Mijn kerstpakket van T.net bevat dit jaar een mini HD-camera van Kodak (heb hem nog niet binnen, maar hij ligt bij de winkel waar ik boven woon en die is morgen weer open). Daarom heb ik bij Deal Extreme een speciale statiefhouder gekocht voor op fietsen: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32974 Geen idee of dit een beetje werkt, maar 't lijkt me leuk voor filmpjes op m'n Nazca :) Voor in de auto heb ik deze besteld: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37975 Misschien bruikbaar voor velomobielen?

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 12-12-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 er is geen haast bij die foto's, kijk maar wanneer het uitkomt.
Ben zelf inmiddels ook aan het kijken naar een camera voor op de fiets, twijfel er nog aan of ik er perse een mic op wil. Gek wordt je van zo'n fiets, je komt steeds meer speeltjes tegen :P
Dacht vandaag ook nog even een stukje te gaan fietsen, weer zag er goed uit, zou droog blijven, maar het was me toch vies smerig koud, bbrrrr, dat plan toch maar laten varen.
Wel jammer, kwam gisteren bij de Aldi een hartslagmeter (met borst band) tegen die ik wilde gaan testen. €15,- met podometer en kilomerteller voor de fiets, mooi ding. Moet nu nog even kijken welke km-teller ik ga gebruiken als cadansmeter, het horloge heeft namelijk ook een gemiddelde snelheid, de normale computer niet, maar ik kijk liever op m'n stuur om m'n snelheid te zien, dan de hele tijd naar m'n pols.
Nou ja, ik zie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:55:
Het gevaar van smeervlekken aan de binnenkant van de pijpen tussen kniehoogte en kruis had ik inderdaad ook bedacht, wat dat betreft zou de besturing van de versatile beter zijn. Ik kon ook zeker uit de voeten met de besturing en hij is dus absoluut niet slecht, maar ik ervaar de quest besturing als prettiger.
Topzwaar of agressief in de besturing, de versatile gaf me niet het stabiele gevoel wat ik in de 20"quest of later in die alleweder wel had. Superfijne motoriek heb ik niet, maar ik ben wat motoriek ook weer niet uitzonderlijk grof. Horlogemaker zal ik bijvoorbeeld nooit worden.
Smaken verschillen en dan is het mooi als er ook verschillende smaken leverbaar zijn.

Wat betreft de motoriek. Of ik horlogemaker kan worden, weet ik niet maar wel weet ik dat ik toch mogelijk een andere motoriek ontwikkeld heb dan veel andere mensen. Op een bord schrijven (ik sta voor de klas) vraagt toch om wat fijnere motoriek. Normaal komt die motoriek uit de pols en vingers bij schrijven op papier. Bij bordschrijven komt een groot deel uit de schouder en elleboog. Wellicht dat die 'training' ook nog een flink stuk uitmaakt in het verhaal.

Wat betreft stabiliteit, ik weet niet welke Alleweder je getest hebt maar ik gok een Alligt Alleweder. Die zijn nog weer een stuk breder dan de Flevobike Alleweder. Qua stabiliteit maken de Flevo Alleweder en Versatile elkaar (nagenoeg) niets. Alleen de besturing maakt het gevoel wel wat anders.

De lagere Quest betekent lager zwaartepunt maar de smallere wielbasis (66cm tegenover 75 centimeter) maakt dat lagere zwaartepunt weer deels ongedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrrene en 7_feet_up
GPs zou je vooraan bij de neusbuis kunnen bevestigen he. Ik heb zelf een neusbuis met alleen 1 nokje voor een koplamp, maar daar zou met wat knutselwerk best een Tstukje gemaakt kunnen worden waaraan je twee stukjes buis (van een oud stuur?) aan maakt. En aan die twee stukjes (stuur)buis kun je prima een gps en een koplamp monteren. Enige waar je aan moet denken is dat je met dat knutselwerkje niet je eventueel aanwezige voor derailleur ontregelt.
GPS fietscomputer is trouwens ook nog een "wanna have item" voor mij.

ThijsVK
Zoals beloofd de foto's.
foto1 een fles bevestigt met spanbandje door de stoel heen.
foto2 een close-up van de spleet waar het spanbandje doorheen gaat. Je kunt er precies doorheen het rode van het frame aan de linker zijkant zien. Aan de linker zijde van mijn stoel heb ik op precies dezelfde plek nog zoon spleet zitten.
Volgens mij zijn de spleetjes niet daarvoor bedoeld, maar het werkt prima enige jammere is dat ik ze eigenlijk iets hoger had willen hebben. Soms ziet een brede fles namelijk kans om bij heftig hobbelen eruit te kieperen.

WFvN
Ik denk dat het inderdaad een Alligt Alleweder is geweest, tenzij er nog andere alleweders bestaan met een ronde "motorkap".

Wat betreft motorriek ik heb inderdaad de joysticks vanuit de polsen bedient. Omdat het enige wat je met die joysticks hoeft te doen is vooruit duwen en achteruit trekken.

Ik heb vandaag nog een email ontvangen van Pieter Jan Bouwma van de quest waar ik vorige week zaterdag in heb mogen proefrijden. Die verteld dat zijn quest009 reeds een 20" model met bult is. Ook zegt hij dat hij denkt dat de 26" en de 20" quest uit dezelfde mal zouden komen. Ik hoop op het moment heel oprecht dat dat laatste gewoon onzin is, maar kan het waar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Welkom "7 feet up"
Stoer om meteen met een flevobike te beginnen!
Ik heb er ook een, maar heb het nog even uitgesteld om er mee te gaan spelen (vallen...)
Dagelijks rij ik Challenge Mistral.
Zoals je misschien een stukje terug hebt gezien kan je wel je remkabel slopen bij een val....
Bij m'n flevo was de remleiding ook gebroken, maar heb ik gerepareerd.
Nu moet de rem en leidingen weer gevuld worden met olie.

Trike voor gladheid dus.
Flevotrike is niet waar ik aan dacht,
Ik dacht aann m'n Mistral met een voorvoork zoals op dit plaatje van de "Feetz" (niet Feedz dus...).Afbeeldingslocatie: http://www.innovationrunners.nl/Feetz%20foto.JPG
Prop je dat in een ligfietsframe, heb je m.i. toch een geinige in de bochten meehangende trike.
Waarom zien we zulks nooit op trikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Eh he effe tussendoor, volgens mij was nsa1984 nog niet eens opgenomen in de TS :S

Ik was aan het kijken om 7_feet_under toe te voegen, en zie ik tot mijn verbazing dat er meer mensen missen. Ik heb jullie allen gefaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ssj3gohan had daar volgens mij toch minder last van :P

Wbt. de 'hangende' trikes: die zijn er wel hoor

Afbeeldingslocatie: http://home.mindspring.com/~kb7mxu2/images/trixo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.liggister.org/sverige/TrikeSide1sm.jpg

en videootje

er zijn hele mooie varianten, compleet in carbon, maar die kan ik nu even niet vinden

oh en als je er zelf een wil maken, kijk dan eens hier

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 13 december 2010 @ 18:17:
Ik denk dat het inderdaad een Alligt Alleweder is geweest, tenzij er nog andere alleweders bestaan met een ronde "motorkap".
Ja, de Verhees Alleweder maar de kans dat je die treft is toch aanzienlijk kleiner. Ik gok dus bij 'ronde motorkap' echt op een Alligt.
Wat betreft motorriek ik heb inderdaad de joysticks vanuit de polsen bedient. Omdat het enige wat je met die joysticks hoeft te doen is vooruit duwen en achteruit trekken.
Maar ook vanuit de polsen moet het met gevoel gebeuren. Mijn armen zijn toch wat anders getraind dan de gemiddelde arm denk ik waarbij ik op dat vlak mogelijk in het voordeel ben. Maar dat hoeft niet. Wie weet heb je gewoon echt een andere voorkeur (zoals ik niet dol ben op indirect onderstuur bij tweewielers)
Ik heb vandaag nog een email ontvangen van Pieter Jan Bouwma van de quest waar ik vorige week zaterdag in heb mogen proefrijden. Die verteld dat zijn quest009 reeds een 20" model met bult is. Ook zegt hij dat hij denkt dat de 26" en de 20" quest uit dezelfde mal zouden komen. Ik hoop op het moment heel oprecht dat dat laatste gewoon onzin is, maar kan het waar zijn?
Dezelfde mal is in ieder geval regelrechte onzin. De 20" Quest met bult heeft met recht een bult aan de onderkant. De 26" Quest heeft geen bult maar een goot.

Vanbinnen kunnen de afmetingen mogelijk wel dezelfde zijn maar om eerlijk te zijn betwijfel ik dat.
Met mijn 26" Quest zit ik echt op de bodem met m'n gat (goed, misschien een halve centimeter tussen het glasvezel stoeltje en de bodem dus een centimeter tussen bodem en billen). Bij de 20" Quest loopt een frame van voor tot achter waarbij ik dus denk dat de 20" Quest met bult dus toch nog 4 cm aan frame onder het stoeltje heeft. Alleen als het frame volledig wegvalt in de bult, dan kan het dus zijn dat 20" Quest met bult en 26" Quest even diep liggen.
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:24:
Wbt. de 'hangende' trikes: die zijn er wel hoor
Niet te vergeten, de futuristisch ogende Tripendo
Afbeeldingslocatie: http://www.weiss-chemie.de/html/img/tripendo.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 13-12-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zocht ik inderdaad, en er is er nog zo een. Helaas nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
FWD trike? (Fast Forward)
http://www.fastfwd.nl/index.php?id=36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jerommel
Ik had je bericht wel gelezen maar kon zo gauw niet vinden wat je bedoelde. Nu met naam en foto lukt dat beter. Denk dat er niet direct bezwaren tegen het inbouwen van een dergelijke voorbouw in een normale ligfiets bestaat.

Ik kan (begrijpelijk ivm kopieren) geen foto/afbeelding vinden waarop je kunt zien hoe het gemonteerd zit. Als het net als een reguliere voorvork word vast gezet door middel van een binnenbalhoofdbuis (ja leuk woord voor scrabble maar dat ding heet nu eenmaal zo), zeg maar de pijp die door het balhoofd en het frame steekt, en "feetz" daarmee geen gekke afmetingen gebruikt voorzie ik geen problemen, uiteraard zul je voor een mistral (indrect onderstuur) een adapter op de "feetz" voorvork moeten plaatsen om de stuurstang op te monteren.

Ik zou zeggen informeer en laat het weten, ben wel nieuwsgierig eerlijk gezegd.

Mux
Falen is een groot woord, je hebt het je gewoon niet gerealiseerd en ik heb er verder geen opmerkingen over geplaatst.
Even volledig dan maar:
nsa1984 uit Zutphen
- Alligt Kleine (gaat begin 2011 naar kennissen)
- Fuenda Calyspo onderstuur
- Challenge Mistral onderstuur (gaat begin 2011 naar mijn vriendin)

WFvN
Dank voor de gerust stelling met betrekking tot formaat / mallen. Het leek mij al heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nu nog even kijken of 7_feet_up ook in de TS wil worden opgenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Bedankt voor de reakties.
Ziet er allemaal toch wat ingewikkelder uit dan gehoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7_feet_up
mux schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:28:
Nu nog even kijken of 7_feet_up ook in de TS wil worden opgenomen...
Ja hoor!
nsa1984 schreef op maandag 13 december 2010 @ 18:17:
GPs zou je vooraan bij de neusbuis kunnen bevestigen he. Ik heb zelf een neusbuis met alleen 1 nokje voor een koplamp, maar daar zou met wat knutselwerk best een Tstukje gemaakt kunnen worden waaraan je twee stukjes buis (van een oud stuur?) aan maakt. En aan die twee stukjes (stuur)buis kun je prima een gps en een koplamp monteren. Enige waar je aan moet denken is dat je met dat knutselwerkje niet je eventueel aanwezige voor derailleur ontregelt.
Helemaal vooraan de neusbuis zal zeker niet gaan, want met mijn ruim 2 meter lengte moet ik dan ook een verrekijker meenemen ;-) Nu heb ik hem in een hoesje met broekriemklem aan een spanbandje aan het frame gehaakt, maar dan ligt hij plat en niet goed zichtbaar. Ik heb geen nokje aan de neusbuis, maar ik zou er best een nokje aan kunnen laten lassen of gat met een getapte schroefdraad boren waar ik vervolgens een "ministuurtje" aan bevestig. Hoe dan ook levert dat een gekke bult op het frame op en dat vind ik niet elegant. Al zijn de vierkante buizen van pisbakkenstaal van de flevobike zelf natuurlijk ook al niet de meest elegante. Ik denk dat ik de gps gewoon eens in m'n zak ga steken.

Een voorderailleur heb ik trouwens gelukkig niet, want die staat bij de flevobike op een "stokje" op de neusbuis. Geen gezicht en het lijkt mij een bron van ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
7_feet_up
Tjah afstand is inderdaad een nadeel van de door mij verzonnen optie. had zelf trouwens niet stil gestaan bij dat je een flevobike reed, maar daar kun je ook best wel iets leuks voor fabrieken. Dat het niet esthetisch verantwoord is maak ik me doorgaans niet zo druk om, je valt immers toch wel op in het wegbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vandaag even een Google Streetview-auto achtervolgd, dus over een paar maandjes zal ik in de buurt van de Oostsingel in Delft te zien zijn (op Streetview) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 21:04
Koel! Ik hoop het. Ik ben in Almere ook wel eens zo'n Streetview auto tegen gekomen, maar waarschijnlijk stond ie niet aan, want op de beelden kon ik me niet terug vinden. Was bij Almere een paar maanden later kwamen er dus de eerste beelden, maar helaas geen 2 velomobielen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:29:
Ik heb deze: http://www.decathlon.nl/N...ri-pro-trainer-145137295/

Op zich past de Fuego daar goed in. Alleen toen ik hem wou gebruiken, bleek dat de "superstille softgel rol" in combinatie met het profiel van Marathon Racers die er toen onderzaten, toch een hoop geluid door mijn houten vloer laat zingen. Vonden mijn onderburen toch niet zo leuk. Ik heb dat geluid nog aardig weten te dempen door een stapel geluidsdempende ondervloerpanelen op elkaar te plakken en dat er onder te leggen, waarna ik er eigenlijk nooit meer op gefietst heb.

Inmiddels heb ik de Marathon Racers vervangen door de vrijwel profielloze Kojaks en toen ik die laatst eens een keertje probeerde, leek dat veel minder lawaai te maken. Toch eens kijken of ik mijn goede voornemen van twee jaar geleden alsnog kan uitvoeren. Twee jaar geleden ben ik gewoon buiten blijven fietsen, maar dat was ook een mooie droge winter. Afgelopen winter is het allemaal in het slop geraakt en dat is dit jaar niet meer goed gekomen. Er moet meer gefietst worden, te beginnen in mijn woonkamer?
Inmiddels heb ik deze gekocht: http://www.vanachteren.ne...ads/2009/10/TacxSwing.jpg

Gisteren, met een matje eronder, voor het eerst een uurtje gefietst wat wel goed beviel. Best veel herrie idd, met een een marathon eronder, maar wel te doen, heb m'n onderburen niet gehoord in elk geval :)

Wel vind ik dat de fiets behoorlijk wat beweegt, zowel zijdelings als in de hoogte. Dat laatste komt omdat de twee armen van de trainer niet volledig vast zitten, daar moet ik nog eens naar kijken.

Vraag me wel af in hoeverre deze bewegingen schadelijk zijn voor het frame. Ik dacht iets hierover te hebben gelezen hier maar kan het niet terugvinden? Iemand meer informatie/ervaring hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zit je achteras in dit geval dan vast? In dat geval kan ik me voorstellen dat het schadelijk is voor je frame, aangezien je achtervork nu niet alleen in spaakrichting, maar ook dwars op de as wordt belast. In hoeverre dat werkelijk een probleem is... Geen idee. Maar als beide armen volledig vast zouden zitten, zouden die belastingen veel hoger zijn, omdat je niet meer overeind blijft door evenwicht bewaren (links/rechts sturen: slingeren), maar door je achteras vast te zetten in een bepaalde stand. Lijkt me ook erg onnatuurlijk fietsen moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoeld, als je op de link klikt zie je hoe e.e.a. vastzit. Dus eigenlijk zit enkel de achteras vastgeklemd, op dat punt is er amper speling.

Wat ik bedoelde - wat misschien wat onduidelijk is - met de armen is dat de gele en zwarte armen naar elkaar toe bewegen, een paar graden zeg maar. Maar als ik nu het plaatje bekijk zie ik dat de zwarte arm dóór de gele arm gaat, ik vraag me af hoe dat precies zit bij mij. Wellicht moet ik die zwarte arm nog wat naar achter duwen...

Het fiets niet onnatuurlijk trouwens, maar het is wel wat vreemd in het begin. Zeker als je 1 voet op de grond zet maar door blijft fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 09:53

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Aikon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 08:52:
[...]
Wel vind ik dat de fiets behoorlijk wat beweegt, zowel zijdelings als in de hoogte.
Dat kan betekenen dat je teveel beweegt tijdens het trappen. Als je niet mooi "rond" trapt, gaat je lichaam meer bewegen dan als je wel netjes rondjes probeert te maken. Probeer eens rustig hele mooie rondjes met je voeten te maken (goed ingeklikt in je SPD natuurlijk) en dat tempo op te bouwen. Hoe minder je fiets beweegt, hoe meer energie je hebt gestopt in de pedalen in plaats van in gewiebel.

Is ook altijd mooi te zien als je achter een stoempende velomobiel rijdt. Je ziet dan alleen het achterhoofd links en rechts een beetje schuin omhoog komen. Links - rechts - links - rechts - enz. Pure energieverspilling eigenlijk. Dat lichaam hoeft helemaal niet heen en weer, de fiets moet vooruit!
Vraag me wel af in hoeverre deze bewegingen schadelijk zijn voor het frame. Ik dacht iets hierover te hebben gelezen hier maar kan het niet terugvinden? Iemand meer informatie/ervaring hierover?
Ik heb altijd geredeneerd dat de Tacx de fiets op dezelfde plek beet heeft als het wiel, namelijk de achteras. Dat klopt natuurlijk wel als je het statische geheel bekijkt, maar inderdaad, normaal geeft het achterwiel mee naar links als je naar links overhelt. Nu is daar de Tacx die die beweging tegenhoudt, dus dat geeft een torderende kracht op de achterbrug. Mmm...

[J|O|R] <- .signature.gz

• Aikon
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:09:
[...]

Dat kan betekenen dat je teveel beweegt tijdens het trappen. Als je niet mooi "rond" trapt, gaat je lichaam meer bewegen dan als je wel netjes rondjes probeert te maken.(...)
Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik vind van mezelf dat ik wel redelijk mooi trap :P
Ik heb altijd geredeneerd dat de Tacx de fiets op dezelfde plek beet heeft als het wiel, namelijk de achteras. Dat klopt natuurlijk wel als je het statische geheel bekijkt, maar inderdaad, normaal geeft het achterwiel mee naar links als je naar links overhelt.
Maar op een tacx hel je niet naar links? Gewoon goed in het midden gaan zitten en daar blijven. Althans, nu ik dit tik bedenk ik me dat m'n achterrem wat meer aanliep dan anders, wellicht omdat ik wat overhelde.
Aikon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:39:
Maar als ik nu het plaatje bekijk zie ik dat de zwarte arm dóór de gele arm gaat, ik vraag me af hoe dat precies zit bij mij.
Ik heb dit bekeken, en de zwarte arm zit wel door de gele, maar dat gat is wat groter gemaakt dan strikt noodzakelijk, en dat veroorzaakt de speling. Eens kijken met een normale fiets of die speling vervelend is.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Aikon schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:42:
Maar op een tacx hel je niet naar links? Gewoon goed in het midden gaan zitten en daar blijven.
Ik zeg niet dat je naar links overhelt, maar als dat gebeurt dan werkt de Tacx dat tegen. Als je naar rechts overhelt, natuurlijk ook. En als je niet perfect rondtrapt, hel je de hele tijd een beetje van links naar rechts en weer terug. Of correcter: je oefent krachten uit in de zijdelingse richting die door de Tacx worden opgevangen in plaats van door je evenwichtsorgaan. Ik hoopte dat de compacte versie ("als je naar links overhelt..") duidelijk genoeg was om aan te geven waar ik nu mee worstel.

Kan dit krachtenspel kwaad? Als ik m'n Fuego vastzet in zo'n trainer en ik ga als een idioot van links naar rechts schomelen, oefen ik toech krachten uit op de achtervork die bij normaal fietsen niet voorkomen.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:39:
Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoeld, als je op de link klikt zie je hoe e.e.a. vastzit. Dus eigenlijk zit enkel de achteras vastgeklemd, op dat punt is er amper speling.
Wat ik bedoelde is wat TwOkkie inmiddels heeft uitgelegd: je genereert nu zijdelingse krachten op je achtervork die er normaal niet zouden zijn. Je wiel wordt nml normaal alleen in spaakrichting belast (geldt voor alle 2-wielers, 3-wielers hebben daarom nogal eens spaakbreuk omdat het wiel in bochten in dwarsrichting wordt belast). Daar is je achtervork dus ook op berekend. Hoe voorzichtig je ook trapt, je kunt niet fietsen zonder afwisselend links-/rechtskrachten op je frame los te laten. Je kunt nml niet met je linkerbeen trappen en je rechterbeen naar je toehalen zonder dat er een dwarskracht (koppel eigenlijk) ontstaat op het frame. Daarom slinger je bij normaal fietsen een beetje met je stuur om dat te compenseren. Nu forceer je het achterwiel in z'n positie, waardoor je die krachten aan de achtervork overlaat om op te lossen :)

Of het kwaad kan is wat anders. De vork is er niet op ontworpen, maar is niet van suiker. Er zal niet aan gerekend zijn, maar dat wil niet zeggen dat het kwaad kan...

• nsa1984
Ik vermoed dat je in het ergste geval het glijlager van het veerdraaipunt in je frame wat harder laat slijten. Als in het gaat zijdelings wat (sneller) speling oplopen, maar ik me niet voorstellen dat dat niet verwisselbaar is gemaakt. Hetzelfde constructie idee word namelijk door vele fabrikanten voor geveerde frames gebruikt van heel erg goedkope made in Taiwan meuk waarvan niet eens meer durven te bekennen dat het made in Taiwan is tot extreem duur. Dus zoals Grrrene al zegt het is er zeker niet berekend, maar als er al schade ontstaat zal het niet het einde van de fiets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik kan het achterwiel van m'n Fuego aan de bovenkant beetpaken en met m'n andere hand het frame vasthouden. Ik kan het achterwiel dan toch zeker een paar centimeter heen en weer bewegen. Ik heb dit eens aan Mr. Nazca, Henk van der Woerd himself, laten zien en volgens hem kon dat geen kwaad. Schijnt normaal te zijn. Als ik hem weer eens spreek zal ik eens vragen wat hij van dit soort hometrainers vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door TwOkkie op 17-12-2010 00:28 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Omdat je je achterbrug bij normaal fietsen nooit zo belast, tenzij je achterwiel "uitbreekt" en je tegen een stoeprandje aanglijdt ofzo. Je wiel is ook helemaal niet stijf in die richting... Ben wel benieuwd naar zijn mening over dit soort trainers, want 't lijkt me wel leuk om ook bij slecht weer gewoon te kunnen blijven fietsen. Een velomobiel is nog een beetje een ver-van-m'n-bed-show :P

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 17-12-2010 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TwOkkie schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:11:
[...]

Ik zeg niet dat je naar links overhelt, maar als dat gebeurt dan werkt de Tacx dat tegen. Als je naar rechts overhelt, natuurlijk ook. En als je niet perfect rondtrapt, hel je de hele tijd een beetje van links naar rechts en weer terug. Of correcter: je oefent krachten uit in de zijdelingse richting die door de Tacx worden opgevangen in plaats van door je evenwichtsorgaan. Ik hoopte dat de compacte versie ("als je naar links overhelt..") duidelijk genoeg was om aan te geven waar ik nu mee worstel.
Ja, dat begreep ik op zich wel ;) Ik begrijp dat je nooit perfect je gewicht in het midden houdt, echter ik vond de uitslag wel erg veel, ook met dat in het achterhoofd. En dan met name de verticale uitslag, die dan ook weer meer ruimte laat voor horizontale beweging heb ik het idee.

Anyway, ik ga dus m'n Jan Janssen er eens in zetten en kijken hoe die zich gedraagt. Ik denk dat het ook flink scheelt dat op een ligfiets er relatief weinig gewicht op het achterwiel rust. Oh, en de vering op m'n Fuego moet ik eigenlijk stijver zetten.

Ik wou idd ook eens vragen aan Nazca/LBS hoe de ervaring is met een hometrainer. Maar eerst nog wat meer testen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Fokking sneeuw !!

Sorry, maar vanmorgen heel vroeg was het weer niet te doen...
Ik bleef uitglijden en heb bijna de helft moeten lopen.
Wat bukfietsen reden me daarbij voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:52:

Dat auto's steeds vaker in het nieuws komen vanwege terugroepacties heeft niks met ontwikkelingstraject te maken, als wel de exposure die dat soort dingen krijgen.
Hier moest ik vanochtend even aan denken toen ik dit las op nu.nl: http://www.nu.nl/economie...-vaker-teruggeroepen.html

Ik vraag me af hoe vaak dit bij fietsen voorkomt. Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, behalve vrij selectieve zaken bij ligfietsen, maar daar is de klant-fabrikant heel anders dan bij een massaproduct van Gazelle of Batavus :)

Vanochtend weer met de bukfiets gegaan en dat bleek een goede beslissing te zijn. Man-o-man wat een gladde bende is het op de fietspaden. 2/3e van de rit ging prima, goed gestrooid en welliswaar glad, maar te doen. 1/3e van de rit was over verse sneeuw met daaronder een bevroren richelpatroon van oude sporen :X

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mwah, ik heb er weleens van gehoord. Misschien niet zozeer terugroepacties maar meestal met full suspension mtb's, dat er hele series zijn die op een bepaald punt breken. Maar dat soort fietsen zitten ook echt op het randje tussen lichtgewicht en stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:24:
[...]

Hier moest ik vanochtend even aan denken toen ik dit las op nu.nl: http://www.nu.nl/economie...-vaker-teruggeroepen.html
Let wel - 'onderzoek door de NOS'. Als er één beroepsgroep geen kaas heeft gegeten van causaliteit of fatsoenlijk onderzoek, is het de beroepsgroep journalisten. Ze zeggen zelf nota bene dat ze 'verborgen' recalls niet hebben meegerekend, waarvan ze wederom zelf zeggen dat het een significant deel van de terugroepacties is. Maargoed, het is niet alsof ik de waarheid in pacht heb, alleen dat dit ook met een flinke berg wegenzout moet worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Vandaag een stukkie gefietst met de scorpion (tadpole). Maar dat viel nogal tegen zeg.. omvallen doe je gelukkig niet maar ik denk dat slechts 40% van alle energie gebruikt werd om vooruit in een rechte route te gaan.. het aangedreven wiel slipte als een gek en ik gleed in de wat dikkere sneeuw vooral veel naar links en naar rechts en redelijk weinig rechtuit. Dat was vorig jaar op de kettwiesel (delta) toch beter.

Als ik zin heb zal ik weer een sneeuwketting van touw knopen en het nog eens proberen.. misschien gaat het dan beter.. dat is wel een nadeel bij een tadpole.. je komt een stuk moeilijker bij dat achterwiel om er iets om heen te knopen.

Over welke fiets beter is om lekker mee te slippen daar ben ik nog niet helemaal over uit .. ik denk dat de delta het toch gaat winnen... vooral omdat je daar pas mee slipt wanneer jij het wil en met de tadpole is het meer slippen wanneer je rechtuit wil..

Inmiddels staat de fiets in de schuur met een kacheltje om alle sneeuw eraf te dooien :-) (ik had echt geen zin om die natte zooi in de woonkamer te hebben)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, misschien ga ik het morgen weer eens proberen, maar nu al een weekje aan het bussen en trammen (en lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
[cynische mode aan]
heerlijk is dat Openbaar Vervoer he Jerommel
[/cynische mode uit]
Ik doe inmiddels een week of twee met wat collega's of met OV naar het werk gaan, en heel typisch maar als ik zelf fiets ben ik op tijd. En sinds ik meerijd met OV en collega's ben ik steevast een minuut of 5 tot 10 te laat. Nu word daar op het werk hier niet moeilijk over gedaan, maar echt fijn vind ik het niet.
Ik hoop dat dat leuke witte spul binnenkort weer echt weg gaat en de gladheid met zich mee neemt naar andere oorden, dan ga ik weer lekker op de fiets.

Zelf ondertussen weinig aan velomobiel gedaan omdat ik toch echt naar nieuw begin te neigen en daarvoor gewoon net wat geld te kort kom. Kwam op marktplaats wel de sinner mango met rohloffnaaf tegen. Dat leek een leuke optie tot ik las dat de mango gebaseerd is op de 20" quest en ik vrees dat ligfiets fabriek groningen die afmetingen niet veel verandert hebben in de jaren. Waardoor is qua voeten en schoenen tegen hetzelfde aan zal lopen als met de 20" quest waar ik in heb gezeten. De strada en de 26" quest zijn momenteel nog echt mijn voorkeuren.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 12:48

Metro2002

Memento mori

Vandaag na alle sneeuw en ijs een dag dat bijna alles schoon was op de weg en wie gaat er keihard op zijn plaat. Juist, metro2002 :( Overal schoon behalve een stuk bij een rotonde, 1 ijsbaan. Nadeel was dat je het niet zag dus ik ging met +- 30km/u onderuit :( ;( nog een ander iemand die achter me fietste ging ook onderuit en toen ik een aankomende fietser waarschuwde ging die ook bijna. Erg prettig zo'n veradelijk stuk! En verderop kwam er een gozer van rechts die onderuit ging. (uiteraard even gestopt om te vragen of het ging)

Nog nooit zoveel valpartijen gezien als vandaag :o

Nu heb ik een pijnlijke heup en pijnlijke ribben :r levensgevaarlijk die hoge rechtop fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Laatste paar dagen bezig geweest met de Amerika vakantie, en onderstaand uitgewerkt. We vertrekken vanuit New York in het voorjaar van 2012 voor 6 maanden. Dus ja, ff showen dan maar. :P

Overigens hebben we het klimaat vooralsnog genegeerd, dus het is nog wat variabel.

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietsvakantie.nl/div/lfv2012-1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Aikon op 31-12-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Beste mensen,

De beste wensen.

J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ja Jerommel inderdaad ligfiets minnend tweaker volk ik hoop dat we allemaal veilig en ongeschonden het nieuwe jaar in zijn gegaan en dat we dit jaar nog vele kilometers kunnen afleggen op onze ligfietsen.

@Metro
Dat is inderdaad nu juist het gevaar. Denken dat het wegdek weer goed bereidbaar is en dan je voorzichtigheid en aandacht iets laten verslappen. Ik hoop dat je inmiddels wat minder last van je heup en ribben hebt en toch een leuke jaarwisseling hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ouch, klinkt pijnlijk Metro... Ik hoop dat de dooi nog even volhoudt, weg met die witte bende en onbetrouwbare grip ;) Gaat het weer een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Beste wensen allemaal, dat er maar weer veel kilometers gemaakt mogen worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Aikon schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:41:
Laatste paar dagen bezig geweest met de Amerika vakantie, en onderstaand uitgewerkt. We vertrekken vanuit New York in het voorjaar van 2012 voor 6 maanden. Dus ja, ff showen dan maar. :P

Overigens hebben we het klimaat vooralsnog genegeerd, dus het is nog wat variabel.

[afbeelding]
Op de fiets of regular?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, ik post het niet voor niks hier zeg maar ;)

Altijd up-to-date versie: http://maps.google.nl/map...98b109ccc782d02d0&t=h&z=5

[ Voor 58% gewijzigd door Aikon op 02-01-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zes-dui-zend kilometer? :o Held! _o_ Ga je dat serieus allemaal fietsen? :o Ik weet het, 6 maanden tijd, 1000km/maand, da's ~30km per dag, goed te doen, maar toch, de afstanden zijn groot, dus zo kun je het niet verdelen lijkt me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou ja, als Google zegt dat het 6.000 is, ga ik uit van 8.000 in de praktijk oa vanwege stopplaatsen die soms 'te vroeg' komen etc. Maar we nemen tentje mee en wildkamperen is ons niet vreemd, dus dan kan je redelijk efficient rijden.

Ik citeer mezelf van na Australie:
"van de 248 dagen in het buitenland hebben we er 112 gefietst waarin we uiteindelijk 7.833km afgelegd hebben (82 dagen/5.713km in Australië en 30dagen/2.120km in Nieuw Zeeland). Dit komt neer op een gemiddelde van 70km per dag. Onze kortste dag was 16 februari toen we door regen slechts 18km hebben afgelegd, gelukkig staat hier 22 februari tegenover, waar me maar liefst 123km hebben gefietst!"

We hebben toen echter 2x een week op 1 camping gestaan vanwege slecht weer, week bij familie, 2 weken in Sydney, 1 week in de Blue Mountains, etc., we hopen in USA wat minder van deze 'overhead' te hebben. En zeker bij de great plains moeten we gewoon echt keihard fietsen, superlang en supersaai anders. 3 Dagen ruim >100km fietsen en 1 dag rust is dan een beter plan.

Maar goed, we moeten nog daadwerkelijk gaan kijken hoe haalbaar het is met klimaat en bergen etc.etc.

[ Voor 54% gewijzigd door Aikon op 02-01-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-08 19:04

McMiGHtY

- burp -

Klinkt stoer, weer te volgen via je blog I asume?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 19:03:
Ouch, klinkt pijnlijk Metro... Ik hoop dat de dooi nog even volhoudt, weg met die witte bende en onbetrouwbare grip ;) Gaat het weer een beetje?
Intussen alweer up and running hoor :P ik laat me altijd als een lappenpop vallen dus dat scheelt wel in de schade die je oploopt als je valt.
Aikon schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:38:
Nou ja, als Google zegt dat het 6.000 is, ga ik uit van 8.000 in de praktijk oa vanwege stopplaatsen die soms 'te vroeg' komen etc. Maar we nemen tentje mee en wildkamperen is ons niet vreemd, dus dan kan je redelijk efficient rijden.

Ik citeer mezelf van na Australie:
"van de 248 dagen in het buitenland hebben we er 112 gefietst waarin we uiteindelijk 7.833km afgelegd hebben (82 dagen/5.713km in Australië en 30dagen/2.120km in Nieuw Zeeland). Dit komt neer op een gemiddelde van 70km per dag. Onze kortste dag was 16 februari toen we door regen slechts 18km hebben afgelegd, gelukkig staat hier 22 februari tegenover, waar me maar liefst 123km hebben gefietst!"

We hebben toen echter 2x een week op 1 camping gestaan vanwege slecht weer, week bij familie, 2 weken in Sydney, 1 week in de Blue Mountains, etc., we hopen in USA wat minder van deze 'overhead' te hebben. En zeker bij de great plains moeten we gewoon echt keihard fietsen, superlang en supersaai anders. 3 Dagen ruim >100km fietsen en 1 dag rust is dan een beter plan.

Maar goed, we moeten nog daadwerkelijk gaan kijken hoe haalbaar het is met klimaat en bergen etc.etc.
Wow klinkt echt wel als een gaaf avontuur. Lijkt me echt leuk om ook een keer zoiets te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7_feet_up
Vandaag weer voor het eerst op de flevobike naar mijn werk gegaan. Wel voorzichtig gefietst en een omweg genomen om de beijsde binnenwegen te vermijden. Dit ging prima, geen enkele keer in een slip geraakt. Het is mij beloofd dat vandaag de dooi inzet, dus hopelijk binnenkort weer de mooiere en kortere route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik hoop ook dat de dooi snel inzet, want delen van mijn route zijn nog besneeuwd en daar ga ik dus niet overheen met de Fuego. Dan wordt het ook tijd om een Ventisit te bestellen, toch maar 's kijken welke maat ik nu echt nodig heb :)

Op de heenweg reed er wel iemand op een ligfiets me voorbij (volgens mij een Nazca Gaucho met onderstuur?) die ik al vaker had gezien. Die fietste de winter gewoon door, ook met sneeuw en pekel :o

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 04-01-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben een redelijk die hard fietser en fiets ook gewoon in de winter door maar als het glad is gaat de ligfiets mooi in de berging en pak ik de bukfiets. Al was het maar omdat ik geen zin heb in al die pekel en zooi op mijn ligger.

edit: vandaag toch maar met de ligfiets gegaan, was droog en de voorspellingen waren goed :P was wel weer wat fijner dan op de bukfiets :)

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 05-01-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk regen en warme lucht hier in het zuid-oosten, de wegen waren al schoon, maar de fietspaden natuurlijk nog niet, want de sneeuwschuivers schuiven alles van de rijbaan naar het fietspad :(
Vanavond even naar de winkel geweest op de Hurri.
Het was maar een paar kilometer, maar voelde meteen weer fijn en vertrouwd aan, dat wordt volgende week weer lekker trappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb net de nieuwe banden op m'n velgen gelegd, is de bandomtrek ineens een beetje toegenomen 8)7 de band loopt aan tegen de schroefjes die door het spatbord steken, dus kon ik het spatbord opnieuw afstellen. Oh well, afstellen is altijd wel leuk werk, vooral die voldoening als alles weer mooi soepel loopt en het spatbord de band op zeer korte afstand volgt *D

Ik had nog nooit de achterband vervangen, was bang dat dat erg lastig zou zijn met een derailleur, maar 't was eigenlijk best een eitje. Ketting op het kleinste tandwiel, derailleur wat terugtrekken en klaar is Kees. Het enige waar ik nog mee zit is de schijfrem voor. Daar zit een klein beetje een slag in (niet meer dan 1mm). Is dat een probleem? Je hoort hem een beetje ritmisch aanlopen*, maar niet genoeg om de band snel af te remmen als ik hem van de grond optil. Vervangen is natuurlijk geen probleem, maar als jullie zeggen: "lekker boeiend" laat ik het zo zitten ;)

*Ik snap dat schijfremmen altijd een beetje slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
lekker boeiend ;)

Zoals je zegt, ze lopen altijd wat aan, als je er geen last van hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:54:
Klinkt stoer, weer te volgen via je blog I asume?
Zie het nu pas, ja. Maar wel pas op het 'laatste moment' ivm werk. Ik neem daar ontslag, maar pas een paar maanden vantevoren maak ik dat bekend.

Zojuist 50km gefietst, en het was prima te doen voor mij als koukleum. Handschoentjes aan, t-shitje, trui erover en een gemiddelde van 29 gehaald dankzij of ondanks de wind :)

Er zijn er ongetwijfeld nog meer gaan fietsen denk ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Grrrrrene schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:35:

*Ik snap dat schijfremmen altijd een beetje slepen :)
Een schijfrem hoeft niet te slepen, ik weet niet welk model het is.
Misschien kan je hem een keertje opnieuw centreren als ze niet zelfstellend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:26:
[...]

Een schijfrem hoeft niet te slepen, ik weet niet welk model het is.
Misschien kan je hem een keertje opnieuw centreren als ze niet zelfstellend zijn.
Heb de slag al uit de remschijf "gebogen". Nu is hij zo recht dat ik met het oog geen slingering meer zie. een van de twee blokjes (de vaste) zit net tegen de schijf aan, heel licht, de ander zit er een millimeter vanaf ofzo. Ik hoor ze iig niet meer slepen en het wiel draait nu nog soepeler.

Ik ga wel kijken voor andere remmen, want om af te stellen zijn deze Tektro's niet ideaal. Zullen wel Avid BB7's worden met Speed Dial 7 hendels... Dan nog trigger shifters (waarbij ik er nog niet uit ben of het Shimano Deore XT SL-M770 (denk niet dat ik aan het Dual Control systeem zou kunnen wennen) of SRAM X.9 triggers worden...

Klopt het dat je de SRAM X.9 triggers kunt samenvoegen met de Speed Dial 7 hendels dankzij dat "integrated clamp design"?

Ja dus. Heb zojuist mijn voorste Tektro Aquila schijfrem uit elkaar gehaald om schoon te maken. Remblokjes zien er nog wel aardig uit. Na het zand te hebben verwijderd en de bewegende delen te hebben gesmeerd, loopt hij weer prachtig soepel. De schijf loopt zo eng dicht langs de voorvork dat ik gisteren met het eruit buigen van de slag de schijf tegen de vork heb aan laten lopen. Dat hoorde ik in eerste instantie niet goed, blijkbaar, maar nu na wat verder rechtbuigen gaat het NET goed. Maar man, wat een "tight fit" is dat :o Betekent ook meteen dat er qua rotordiameter niks anders dan 140 of 160mm op gaat passen. Achja, 't remt nu al hard zat :Y)

[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Heb zondag mijn eerste ligfiets gekocht, een tweedehands optima condor en ik moet zeggen het is even wennen. De eerste 2 dagen duurde het ongeveer 5 pogingen voordat ik weg was, haha. Dat gaat nu al prima en bochten nemen is eigenlijk heel relaxed op een ligfiets, doet me denken aan bochten nemen op mijn scooter. Ik heb een conditie van nul komma nul dus het zal even duren voordat ik wat langere stukken kan fietsen, maar tot nu toe ben ik er erg blij mee. Het enige waar ik last van heb zijn mijn schouders, maar dat komt denk ik vooral omdat ik nog niet geheel ontspannen fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Raznorr

welkom in dit mooie topic en de wereld van het ligfietsen.
Conditie heb je juist niet echt nodig omdat het veel minder moeite kost, 3 dagen nadat ik m'n Hurri had gekocht heb ik er een tochtje van 88km mee gemaakt, zonder al te veel moeite.
Het is meer een kwestie van wennen aan de houding en hoe je reageert in verschillende verkeerssituaties.
Ligfietsers blijven toch luie fietsers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Thijsvk

Thx, maar na een jaar op de scooter rijden is zelfs op de ligfiets conditie opbouwen nodig ;-) . Maar inderdaad het is vooral even wennen. Toen ik twaalf was (ben nu 27) ooit een keer met mn pa ligfietsen gehuurd en ik wilde al een hele tijd eentje voor mezelf. Nu eindelijk een leuke tweedehands gevonden, dus laat het toeren maar beginnen.

88km, dat doe ik je nog niet na hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, 88km zou ik ook nog niet doen hoor. Ik voel nog steeds m'n knieën een beetje, niet echt pijn, maar zo'n "zeurderig spierpijngevoel" zegmaar, als ik iets te hard heb gefietst. Veel plezier met je ligfiets, Raznorr, in welke omgeving ben je te spotten?

Er schijnen 2 SRAM X.9 trigger shifters te zijn (volgens Google image search iig). De zwarte versie heeft geen "display" dat de versnelling aangeeft, de zilverkleurige wel. Apart :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fiets een beetje rond Enschede, waar ik ook woon. Last van de knieën had ik alleen de eerste dag, nu trap ik niet meer zo hard, maar zet hem gewoon een versnelling lager (het is trouwens een model uit 2006 met 7 versnellingen....derailleur) en nu heb ik er geen last meer van gehad.

Zijn er nog meer liggers in Enschede of omstreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
* Grrrrrene wijst naar zichzelf :P Ik fiets vooral woon-werk verkeer, dus van Enschede naar Hengelo op een oranje Fuego die je ergens in dit topic nog wel kunt vinden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha grappig, een van de eerste andere ligfietsers die ik online spreek woont ook gewoon in Enschede :P Ik zag trouwens nog wel dat de twentse liggers ook maandelijks een toertocht houden vanaf station hengelo centraal, ben je daar wel eens naartoe geweest? ik durf dat nog niet, want ze fietsen ook zo 80 km. Van Enschede naar Hengelo....dat fietspad zal s ochtends wel druk zijn ofniet?

Zag net online een foto van een fuego (heb geen zin 64 blz aan berichten door te spitten :P ), ziet er ook uit als een toffe ligfiets. De mijne is wel heel wat hoger met twee 26 inch wielen en ik was vooral van plan ermee te gaan toeren. Als het morgen droog is wil een eens richting Buurse en dan kijken hoever ik kom.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb daar nog niet bij meegereden nee, 80km ga ik echt nog niet trekken. Ik tart de maximale belasting van m'n ligfiets nog een beetje en echt conditie heb ik ook niet meer na een winter vol gladheid en weinig fietsen. Nu het weer dooi is, begint dat weer te komen, maar 80km doe ik mijn benen (vooral knieën) nog niet aan. Het lijkt me ook uitermate k*t om in een groep te rijden die ~25-30km/u wil doen en door mij ineens langzamer moet gaan rijden omdat ik geen goede conditie heb.

Maar over een jaar ofzo, als het allemaal wat vlotter gaat, lijkt me dat best 's leuk om te doen ja.

Een hogere fiets is opzich wel fijn, ontdek ik steeds vaker. Zo'n Fuego is best laag en daarop word je niet alleen vaak over het hoofd gezien, je ziet zelf ook niks als er een auto naast je rijdt. Ik moet soms de weg oversteken met zo'n vluchtheuvel in het midden. Dan sta ik daar in het midden stil, blij dat ik voor en achter niet op de weg uitsteek, maar als de auto's voor linksaf me dan voorlaten, kan ik niet over de motorkap cq. door de auto kijken of rechtsaf me ook voorrang geeft. Dat zijn toch "enge" momenten, waarop een bukfiets (of een hogere ligfiets?) zo gek nog niet is. Alle andere momenten ben ik erg blij met mijn Fuego, die ik langzaam aan aan het verbeteren ben met betere onderdelen. Wat dat betreft is dit een leerzaam topic, want het ligfietswereldje is maar klein hoor :o

Edit: Oh, en zo druk is het niet op dat fietspad als ik er fiets. Ik zit meestal om 7:10-7:20 op de fiets. Als ik 's een uurtje later ben, merk ik pas echt hoeveel mensen met de fiets naar werk gaan ;) Er rijden trouwens meerdere ligfietsen op dat traject, inclusief een gele Quest. Jammer trouwens dat de F35 niet is geworden wat oorspronkelijk de bedoeling was, dat was pas een mooi (lig)fietspad naar werk geweest :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 12-01-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:43:
Zijn er nog meer liggers in Enschede of omstreken?
Mijn moeder fietst dagelijks in een witte Strada van Eibergen naar Enschede. (Al is daar de laatste tijd een beetje de klad in gekomen wegens omstandigheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznorr welkom in het topic inderdaad en ik hoop dat je nog erg veel plezier van je aankoop mag hebben.

Grrrrene klopt schijven van schijfremmen zijn inderdaad soms erg krapjes qua ruimte in door de "rem hoeven" helemaal, aan de andere kant het remt wel prettig doorgaans en een stuk betrouwbaarder en slijtvaster dan velgremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nouja, de ruimte tussen de remvoeringen is inderdaad erg krap, maar dat stel je zelf zo af, dus dat hoort zo en is wenselijk. Het ging mij om de ruimte tussen de voorvork en de schijf, die ruimte is max 1mm ofzo :o

En remmen op de velg vind ik gewoon al een principieel vervelend remsysteem. Je velg slijt en ik heb bij een collega gezien wat er dan kan gebeuren. Hij bracht na een lek zijn band weer op spanning en hoorde ineens *knal* en zijn velg was gescheurd :D

[ Voor 37% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2011 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 08:12

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Lang geleden dat ik nog heb gepost in dit topic. Heb wel regelmatig alles gelezen wat er gepost werd :).

Ik ben alle dagen met de faw naar het station gefietst (10km enkel). De sneeuw heeft stilaan plaats gemaakt voor kriebels die zin geven om met de open ligger de volledige afstand te fietsen. Vorige week voor het eerst in maanden mijn furai uit het tuinhuisje gehaald ter inspectie, maar wat ik zag was niet fijn :(.

De schade van 2 maanden in het tuinhuisje staan:
- Ketting en alles wat ook maar in de buurt van de ketting komt vol met roest
- Ketting volledig vastgeroest, schakel per schakel los moeten wrikken
- Schijfremmen zagen er ook niet meer zo mooi uit, roestplekken
- Lekke band (snel opgelost)

Na een uurtje prutsen en veel smeren kon ik weer fietsen. Direct samen gaan fietsen met een vriend-roeifietser, een tocht van 90km door licht heuvellandschap. Na zoveel maanden minder fiets en stil liggen (op mijn fietsen naar het station na) moet ik eerlijk bekennen dat het een zware tocht was en dat het tempo erg laag was :(. Maar alsnog toch erg van kunnen genieten en mijn fiets bleek nog relatief goed te bollen :).

Gisteren besloten om het erop te wagen en met de fiets te gaan, nadat er woensdag (weer) een trein 'gewoon' afgelast werd wegens slecht onderhoud bij de nmbs. Lichte regen, maar een zachte temperatuur van 10°. Soms kan regen je erg tegenzitten als je moet fietsen, maar ik had er erg veel zin in en dan is beetje regen zelfs leuk :D. Op de gps stond een relatief korte route, maar deze bleek een ware nachtmerrie te zijn. Op zo'n 8km van de bestemming vandaag stond ik tussen de auto's in de file, om daar niet meer uit weg te raken :(. Daarbuiten een grote realiteitscheck van fietsen, brussel en het akelige verkeer.

Overdag even de tijd genomen om een andere route te bedenken, zodat ik deze 's avonds alvast kon testen. Deze route bleek stukken beter te zijn, maar de confrontatie met heerser auto blijft toch een koude douche. Zeker de eerste 15km van de route door brussel en langs grote hoofdbanen zonder (echt) fietspad zijn akelig. Auto's die je niet willen zien, auto's die niet kijken en auto's die zich gewoon de meerdere voelen vanwege de massa die ze mee hebben. Als ik het aantal "bijna-accidenten" (lees: momenten waar ik serieuze actie moet ondernemen wil ik niet onder/op/onder auto terechtkomen nadat auto afslaat, op het fietspad komt, me gewoon negeert, etc, etc,...) tel en op een grafiekje zet is de kans wel erg reëel dat ik de komende maanden een ongeval zal hebben :s.

Daarnet bij het vervangen van de remblokken merk ik heb uit loshalen van mijn voorwiel dat de borgmoeren van de lagers los zaten ;(. Het wiel draait ook helemaal niet meer lekker, dus ik vrees dat de lagers (al na 13Mm) helemaal kapot zijn. Wat ben ik toch goed en snel in het totaal vernielen van mijn fiets :(. Hopelijk kan de fietsenmaker het morgen onmiddellijk voor me maken (borgmoeren juist vastdraaien of nieuwe lagers?) zodat ik komende week hopelijk elke dag met de fiets de 34-35km enkele reis kan proberen vol te houden :).

Ook nog 2 nieuwe achterlichten gekocht, een 'superflash' voor aan de toptas ter vervanging van het oude lampje en een 'fibre flare' die aan mijn helm vastzit. Ook overweeg ik toch, hoe heidens het ook klinkt, een vlaggetje :+. Ik heb het advies over ditzelfde onderwerp van eerder nog eens gelezen, dus je mag dit gerust negeren :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe poging gewaagd om wat extra kilometers te maken. Even een retourtje Apeldoorn gefietst ('s morgens van Zwolle naar Wezep, daarna na het werk van Wezep naar Apeldoorn en dan terug naar Zwolle). Vorige week is het mislukt wegens beroerde conditie en een vrachtje lekke banden. Maar vandaag ging het heerlijk. Waardeloos weer, een en al regen maar héééérlijk velomobielweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
WFvN schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:17:
Waardeloos weer, een en al regen maar héééérlijk velomobielweer.
En hoe bescherm jij je ogen/gezicht tegen de regen. Vooral als die in je gezicht waait of onder bomen fietst en zo'n hele dikke druppel valt van een tak af en knalt in je gezicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Met dit weer rijd ik dus gewoon lekker met Versatiledakje op m'n Quest. Dekje ook gemonteerd. Sportbril op m'n neus en zelfs onder het dakje nog een pet met klep op.

Daarmee heb ik de meeste druppels, in ieder geval van buiten de fiets, opgevangen met genoemde onderdelen. Wel heb ik soms een druppel van het ruitje wat in m'n gezicht terecht komt voor zover dat kan want ik zit lekker diep in m'n fiets weggedoken.

[edit]
Ik zou graag zo'n tour/racekap van Wim Schermer willen proberen. Maar nu ik de prijzen heb gezien haak ik (in ieder geval op dit moment) finaal af...... wat een prijzen..... 400 voor de tourkap en 550 voor de racekap. De eerste is voor mij goed genoeg (wenselijk zelfs) maar voor 400 euro? Dat is 2x de prijs van het Versatiledakje.....

[ Voor 29% gewijzigd door WFvN op 14-01-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, dat zijn typisch dingen die leuk zijn om zelf te maken in een weekje vakantie. Schuimen malletje, harsdampen opsnuiven, met glasvezel in de weer :) leuk werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van de week ook lekker de striemende horizontale regen in m'n gezicht gehad :(
Moet nog een bril halen, maar door de sneeuw was de noodzaak er nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 08:12

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Sneeuw doet tegen 30km/u in mijn ervaring véél meer zeer in je ogen dan wat regen. Regen doet pas zeer als je meer dan 45-50km/u gaat. Dat haal ik zelden in mijn ww-route :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:08:
Met dit weer rijd ik dus gewoon lekker met Versatiledakje op m'n Quest. Dekje ook gemonteerd. Sportbril op m'n neus en zelfs onder het dakje nog een pet met klep op.
Kan ik je Q een keer in de regen proberen..:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Moet je wel met je benen erin passen. Paulus en ik kunnen redelijk goed wisselen van Quest maar niet veel kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Zo, na 4 maanden niet fietsen vanwege buitenland vandaag eerste tochtje. Flink aangezet en met wind mee heerlijk hoge snelheid bereikt!
4 maanden fiets opgehangen, haal hem er vanaf, fiets weg en de fiets loopt nu soepeler als ooit. Fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ga m'n achterderailleur vervangen, enig idee of die 2 kleine tandwieltjes ook een reden zijn om m'n ketting te vervangen? Of zou ik de oude tandwieltjes eerst over moeten zetten (als dat past)? M'n ketting is nml nog lang niet versleten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat bedoel je precies? Of je je ketting moet vervangen omdat je je derailleur samen met die tandwieltjes vervangt door nieuwe?

Goede vraag, maar normaal gesproken vervang je je ketting niet vziw bij vervanging derailleur. Ik zou het iig niet doen. Oude tandwieltjes overzetten is idd misschien nog wel het mooiste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op de derailleurwieltjes staat geen koppel, dus ze kunnen je ketting niet slijten (en ze slijten ook veel minder hard - zeker gezien ze doorgaans van heel zacht materiaal zijn gemaakt tov 'echte' tandwielen) - dan je aandrijfbladen.

Hé, jij zat toch op die fietsenmakersstudie? Dit hoor je te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, als ik me dat had bedacht, had ik het inderdaad wel geweten :D Laten we maar zeggen dat het laat was gisteren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, klinkt verdomd logisch allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:28:
Moet je wel met je benen erin passen. Paulus en ik kunnen redelijk goed wisselen van Quest maar niet veel kunnen dat.
Ik denk niet dat het lukt, ik pas bijv niet in een 3x20 Q, Niels die net zolang is als ik past er wel in. Heeft hem dus ook gekocht bij VM.

Moeten toch maar eens een Oostelijke VM tocht organiseren met al die vm's in de buurt.
Pagina: 1 ... 16 ... 44 Laatste