Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

zoals beloofd een stuk van de brief,
ik ben klant bij leverancier greenchoice (al 3 jaar) en mijn netbeheerder is liander.
ik heb dus helemaal geen moer met nuon te maken.
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg
je mag zelf denken wat je wilt.
iedereen verder de groeten uit alkmaar...
<<CO2-opslag in zee
Een uitgeput gasveld in de Noordzee ter hoogte van Alkmaar moet worden gekozen voor ondergrondse opslag van CO2.>>
*zucht*

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-11-2009 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
JeroenH schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:59:
Ik zou hier graag heengaan, maar ik moet die dag werken (en het is in Zurich). Ik ben zeer benieuwd wat daar verteld gaat worden...
Alleen al de terminologie die ze daar bedrijven geeft al aan dat we hopeloos achter lopen met duurzaam.
Entkarbonisierung, Elektromobilität. Zurich is wel wat ver weg helaas. Wordt het onderzoek niet op nog een andere manier gepubliceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:11
JeroenH schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:52:
Ik heb een fles "Ariel Excel Gel" gekocht, daarmee zou je met koud water moeten kunnen wassen. De eerste was zit er nu in, met uiteraard de wasmachine in de kWh-meter geplugd. Ik ben benieuwd! Om het financieel interessant te maken moet de besparing wel erg groot zijn, want een fles (18 wasbeurten volgens het label) kost € 7 :/
Het gaat toch niet om het geld maar om het milieu?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:11

Punkrocker

Mostly harmless

Ik heb een fles "Ariel Excel Gel" gekocht, daarmee zou je met koud water moeten kunnen wassen. De eerste was zit er nu in, met uiteraard de wasmachine in de kWh-meter geplugd. Ik ben benieuwd! Om het financieel interessant te maken moet de besparing wel erg groot zijn, want een fles (18 wasbeurten volgens het label) kost € 7 :/
En?
Was schoon genoeg?
Verbruik laag genoeg?

Iemand ervaring met deze ballen?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:47:
zoals beloofd een stuk van de brief,
ik ben klant bij leverancier greenchoice (al 3 jaar) en mijn netbeheerder is liander.
ik heb dus helemaal geen moer met nuon te maken.
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg
je mag zelf denken wat je wilt.
iedereen verder de groeten uit alkmaar...
<<CO2-opslag in zee
Een uitgeput gasveld in de Noordzee ter hoogte van Alkmaar moet worden gekozen voor ondergrondse opslag van CO2.>>
*zucht*
Is er nog een deel 2? Ik lees niets over nieuwe meters.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Wij gebruiken ook al een tijdje Ariel Excel Gel, overigens gewoon op 30/40 graden en dat werkt prima. We hebben nog niet getest op koud water stand. Dan moet ik de MS1002 anders instellen, moet nog ff uitzoeken hoe dat werkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er nog een deel 2? Ik lees niets over nieuwe meters.
ga je me helpen dan ?

lees wel :
een brief van nuon
ikke helemaal geen klant van nuon
nuon heeft mijn gegevens, waarom ?
hoe zit het met de wettelijke splitsing ?
doe je wel iets word je gestraft, doe je niets en zuip je energie, niets aan de hand
maak het lijstje maar af,
bladzijde 2 en 3 hebben geen nieuwswaarde, alleen voor mij.
vwb die bladzijdes heb ik al geregeld dat ik excuses heb, en geen metervervanging,
hij hangt er namelijk pas sinds 2003, en toen moest de meter van 1999 weg.
hierover heb ik bij de dte en nma een klacht ingediend,
over de rest word nu "gebogen" door wijze heren, die eigenlijk oliedom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:29
SpiceWorm schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:17:
Alleen al de terminologie die ze daar bedrijven geeft al aan dat we hopeloos achter lopen met duurzaam.
Entkarbonisierung, Elektromobilität. Zurich is wel wat ver weg helaas. Wordt het onderzoek niet op nog een andere manier gepubliceerd?
Geen idee, ik hoop het. Het staat me vooral aan dat ze toch enigszins kritisch naar "Elektromobilität" kijken.
Punkrocker schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:44:
En?
Was schoon genoeg?
Verbruik laag genoeg?
Was is schoon genoeg, t-shirts ruiken fris. Eigenlijk niet anders dan met het "normale" wasmiddel wat we normaal gesproken gebruiken. Stroomverbruik is laag, 0,15kWh (tegen 0,3kWh op 30gr en 0,35kWh op 40gr). Maarrrr..... financieel is gezien is het een ramp. Als ik alle kosten meeneem (afschrijving wasmachine, water, elektriciteit, wasmiddel) is een wasbeurt met dit spul bijna twee keer zo duur zo'n 25% duurder (herberekend). Met ons zonnestroomoverschot gaan we dat dus niet doen. De fles maken we natuurlijk gewoon op, maar daarna gaan we gewoon weer naar 40 graden, verwarmd op zonnestroom waar ik anders toch te weinig geld voor krijg :w
Iemand ervaring met deze ballen?
Nee, maar wel eens eerder over gelezen. Weinig onafhankelijks over te vinden. Ik heb er een raar gevoel bij... als het echt zo spectaculair goed zou werken dan zou het allang gemeengoed geweest zijn, denk ik dan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anoniem: 165002 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:33:
[...]
Heb je al eens gebeld naar de bruinkoolboer om je SV tarieven vast te zetten voor een langere periode?
Niet gebeld maar wel per mail (bijna 4 maand geleden!) om gevraagd.
Vandaag een schriftelijk anwoord in de bus van Essent.
Bij deze het antwoord, het is weer een heel epistel.

Geachte heer of mevrouw,

In uw e-mail van 19 juni vraagt u of de mogelijkheid voor zekerheidsgarantie ook voor warmte bestaat.
Graag geef ik u in deze brief een reactie hierop. Allereerst mij excuus voor de late reactie.

In tegenstelling tot gas en elektriciteit is het op dit moment niet mogelijk om voor het produkt warmte een zekerheidsgarantie af te sluiten. De huidige methodiek voor de berekening van de warmteprijs aan gebonden warmteklanten is geintroduceerd in 1993 en kent geen prijsvarianten.
Dit is inmiddels wel gebruikelijk bij de levering van aardgas en elektriciteit.
Na liberalisering (in 2004) hebben leveranciers van de vrije markt producten elektriciteit en gas, varianten geintroduceerd die vooralsnog niet mogelijk zijn voor de gebonden warmteklanten.
De prijs voor warmte kan niet langer dan voor een periode van 6 maanden vooruit worden vastgezet.
Mogelijk biedt een geeffectueerde warmtewet deze mogelijkheid wel.

De warmte tarieven van Essent warmte worden berekend volgens de sytematiek van het "Tariefadvies voor de levering van warmte aan kleinverbruikers".
Dit tariefadvies wordt opgesteld door onze branche organisatie EnergieNed.
De warmteprijs is afhankelijk van de regionale gasprijs, die weer afhankelijk is van de olieprijs.
Ieder half jaar wordt de warmteprijs aangepast aan de gemiddelde gas/olieprijs over het afgelopen half jaar.

Geen zekerheidsgarantie (130016)
De effectuering van de recentelijk aangenomen Warmtewet zal verandering brengen in de warmteprijsberekening.
Momenteel wordt de methode, die moet leiden tot een nieuwe warmteprijsberekening, onder leiding van het ministerie van E.Z. door de energiekamer uitgewerkt.
Tot die tijd blijven de warmtebedrijven de warmteprijsberekening hanteren van EnergieNed.

Heeft u nog vragen?
Bla bla etc.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

styno schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:33:
[...]

[...]

Ok, maar het is wel zo dat SunPower systemen gewoon werken met een niet-compatible omvormer, alleen je haalt dan niet de mogelijke opbrengst die anders wel mogelijk zou zijn. Niet dat ik jullie niet geloof, maar presteert jullie systemen in de 900+ kWh/Wp range (simpele check)?

[...]
Ja, ik zag ook net in de specs dat de negatieve temp. coeficient van de HIT lager (=beter) is dan die van SunPower.
Mijn systeem is nog maar 2 maanden oud, maar presteert al beter dan de verwachtingen. Ik woon overigens in een gebied waar 900 kWh/kWp sowieso nooit verwacht wordt en mijn systeem is WZW gericht. Het systeem presteert in ieder geval voor de volle 100% of het nou een SMA omvormer zou zijn of de huidige Fronius. Belangrijker is dat het een omvormer is met een trafo, vandaar ook een SMA zonder tf (trafolos) toevoeging waar jij het over had.
Verder raadde onze Duitse leverancier de Fronius omvormer zelf aan.

[ Voor 3% gewijzigd door windfreak op 02-11-2009 21:06 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23

stegen

8710Wp

Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:57:
[...]

Een SMA is geen optie; ze leveren (nog) niet zulke kleine omvormers. Ze zijn wel bezig met micro-omvormers (het idee van de aloude OK4), dus wellicht is het een overweging daar op te wachten. De Sanyo's hebben zeker een mooi rendement (ongeveer 175 Wp/m2 tegenover ongeveer 190 Wp/m2 voor de Sunpower panelen), maar Sanyo maakt geen 1,6 m2 paneel en ik kan er echt maar 1 kwijt.
Mocht je eventueel geïnteresseerd zijn in Sunpower SPR-225 panelen, ik heb er nog enkele van op voorraad.
prijs Eur 3,57 /Wp inc Btw. Afmetingen 156x80cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:25:
[...]

ga je me helpen dan ?

lees wel :
een brief van nuon
ikke helemaal geen klant van nuon
Ik zou gewoon de meterstanden mailen, dan heb jij aan de verplichting voldaan. Het maakt voor GC toch niet uit en het kost je jaren van je leven om die paarse krokodil uit de hoek te krijgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

Anoniem: 309539 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:59:

... NLEnergie: Minimale service, slechte verkoop praktijken, maar wel een goede prijs.
Ik betaal wel een hoog vastrecht (6.99/maand) maar daar staat tegenover dat ik voor gas 'maar' 11.66 €/GJ betaal. Tenminste dat hoop ik, ik verwacht de rekening ergens in november te ontvangen. Pas dan kan ik er zeker van zijn. Ik moet er niet aan denken om een gesprek/discussie met ze aan te gaan als het niet zou kloppen.

Ook ben ik heel benieuwd wat ze met de teruggeleverde stroom gaan doen. Of NL-Energie dat nu gaat salderen of dat Liander dat al voor hen heeft gedaan. Helaas heb ik geen negatief totaal-verbruik. Wel meterwisselingen en diverse meteropnames.
Inmiddels mijn jaarlijkse afrekennota ontvangen, afgelopen vrijdag. Ik heb er uren aan zitten rekenen.
Er was redelijk wat gebeurd de afgelopen tijd: metervervanging in februari.
Begin september via de website zelf de Piek/Dal-standen doorgegeven. Geen mogelijkheid de teruglevering op te voeren, dus die heb ik er maar zelf vanaf getrokken. Prompt binnen een week een meteropnemer op de stoep "want de vorige meteropnemer had een fout gemaakt" Was ik dat misschien? Verder is er niemand langsgeweest... Tsja ons electra verbruik was wel flink teruggegaan sinds we een 3.5kWp PV op ons dak hebben liggen.
Hij heeft alle standen secuur opgenomen. Op mijn vraag of ik er goed aan gedaan had zelf maar even de standen te salderen zei hij dat dat prima was, dat deden zij zo ook.
Wat schetst mijn verbazing, NLEnergie heeft zich exact aan mijn aangiftes gehouden, geen enkele fout gemaakt rondom de meterwisselingen etc. Alles lijkt te kloppen tot in de puntjes!!

Maar nu het gas. Ik zit (iets) boven de 5000m3 per jaar, en de tarieven zijn in deze periode 3x fors aangepast, dus dat is wat lastiger rekenen Toch verdenk ik ze ervan dat ze ons het variabele gastarief te hoog (+8 ct/m3 ex BTW) berekend hebben. Inmiddels een gepeperde en goed gedocumenteerde brief over opgesteld en gestuurd.

Nu ik sinds een week een warmtepomp heb draaien zal ik wel heeeeel veel minder gas gaan afnemen en fors wat meer stroom. Toch heb ik daar een goed gevoel bij, het feitelijk gemeten conversierendement is ca 4.5. Dat betekent dat ik voor iedere kWh aan electra er 4.5kWh aan warmte de CV invoer (en dus evenredig minder gas verstook). Ondanks de slechte rendementen van onze kolencentrales (35-40%) slaat de balans toch positief door. En met dalstroom is het voor mij nu 3x goedkoper op electra te 'stoken' dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SolarKing schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:45:
Het rendement zal heel laag zijn. Als ik de mastervolt excel grafiekje bekijk komt 1 sunpower module alleen maar in het rode gedeelte en niet in het oranje of groene. Het rendement zal dus laag zijn. Bij 2 sunpower modules scoor je wel goed.
Ik vraag me af of het ook het geld waard is. Kun je niet beter bij familieleden die geschikte ruimte hebben zonnepanelen plaatsen? Plaats je voor hetzelfde bedrag een stuk meer Wp met goedkope panelen.
Ah, excel rekenmodule ... dat is een mooie tip. Het is een enorm gedrocht om ff 1 module op een Soladin 600 in te plempen, maar het lijkt te werken. Vreemd genoeg zou een enkel SPR-300 paneel binnen alle gegeven parameters vallen:
  • De omvormer kan alle energie uit de PV modules omzetten
  • De energie-omzetting is optimaal
  • De opstartspanning is goed
  • De MPP-spanning bij de min module temperatuur is goed
  • De openklemspanning bij de min module temperatuur is goed
Maar toch:
  • Het aangesloten PV vermogen is onder de gegeven systeem parameters te laag
De Soladin lijkt een minimaal vermogen van 160W DC nodig te hebben. Een 300 Wp paneel zal daar waarschijnlijk te vaak onder komen. Ik zal Mastervolt maar even een e-mailtje sturen om het zeker te weten.

Wat kosten betreft weet ik dat het sowieso niet gunstig kan, dat heb ik al voor lief genomen. Het idee van bij familie plaatsen is op zich niet verkeerd, maar de enigen die hier voor in aanmerking zouden komen zijn mijn ouders en daar gaan ze komend jaar net een nieuw gebouw in de buurt bouwen die voor veel meer schaduw zal gaan zorgen. Zonnepanelen zullen daarmee compleet nutteloos worden op die lokatie, vrees ik (ik heb al eerder pogingen gedaan ze aan de panelen te krijgen, maar ben nu eigenlijk blij dat ze het nog niet gedaan hadden). Toch zeker bedankt voor het meedenken :)

@glambalk
Dank je voor de uitgebreide info. Als ik er uit ben welke het moet worden, zal ik zeker bij je aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
QuestionMarc schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:26:
[...]

Het gaat toch niet om het geld maar om het milieu?
Precies. Daarom dat ik ook Ecover wasmiddel gebruik (geconcentreerd, 21 wasjes uit een 750ml fles). Sowieso veel minder milieubelastend en het zou mij niets verbazen als de hele productieketen minder energie vereist dan bij petrochemische alternatieven (maar heb geen materiaal om dat te ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:32
Anoniem: 309539 schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:55:
[...]
Nu ik sinds een week een warmtepomp heb draaien zal ik wel heeeeel veel minder gas gaan afnemen en fors wat meer stroom. Toch heb ik daar een goed gevoel bij, het feitelijk gemeten conversierendement is ca 4.5.
Interessant, volgens mij heb ik wat posts van je gemist... Ben je van plan je gasaansluiting buiten de deur te doen? en heb je een water-water systeem of een lucht-water systeem? Is het een betaalbaar systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
glambalk schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:34:
[...]
Daarnaast zijn de SunPower 300 niet echt op reguliere basis te krijgen. Op dit moment wel overigens maar dat kan morgen al weer anders zijn.
Yup. Als Duitsland en Vlaanderen de laatste twee maanden nog effekes de hele markt leeg gaan zuigen... :/

(voorbeeldje van Sunpower 300 wattpiekers, one of many)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 16:06

MrScratch

I am rubber, you are glue

Anoniem: 309539 schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:55:
[...]
Nu ik sinds een week een warmtepomp heb draaien zal ik wel heeeeel veel minder gas gaan afnemen en fors wat meer stroom. Toch heb ik daar een goed gevoel bij, het feitelijk gemeten conversierendement is ca 4.5. Dat betekent dat ik voor iedere kWh aan electra er 4.5kWh aan warmte de CV invoer (en dus evenredig minder gas verstook). Ondanks de slechte rendementen van onze kolencentrales (35-40%) slaat de balans toch positief door. En met dalstroom is het voor mij nu 3x goedkoper op electra te 'stoken' dan op gas.
He, dat is toch wel interessant. Zou je daar meer info over willen delen? Wat voor systeem heb je en hoe werkt het precies?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 15:12
flitspaal.nl schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:59:
[...]

Wij gebruiken ook al een tijdje Ariel Excel Gel, overigens gewoon op 30/40 graden en dat werkt prima. We hebben nog niet getest op koud water stand. Dan moet ik de MS1002 anders instellen, moet nog ff uitzoeken hoe dat werkt.
Sollte einmal etwas defekt sein, dann können Sie den Notbetrieb aktivieren.
Die Steuerung wird hierbei ausgeschaltet, Spülmaschine wird freigegeben
und das Kaltwassermagnetventil wird geöffnet.
dazu drücken Sie:
Mit dieser Funktion werden alle Parameter auf den Auslieferzustand
zurück gesetzt.
Tasten "Programm 1, 2, 3" gleichzeitig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 22:07
Wat vinden jullie eigenlijk van het fenomeen Quooker? (Kokend waterkraan)
Het is natuurlijk vooral een comfort ding, maar ze claimen ook een besparing op te leveren. Met name de hoeveelheid water die je verspilt omdat je teveel water kookt en weggooit moet het verschil maken.
Dat spreekt me natuurlijk wel aan. Maar hoe zit het met het energieverbruik? Ik kan me voorstellen dat je een flink deel van het standby-verbruik compenseert met de efficiencywinst die je hebt doordat je veel minder water hoeft te verwarmen.
Is de Quooker duurzaam of juist niet?

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

VincentH schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:02:
Wat vinden jullie eigenlijk van het fenomeen Quooker? (Kokend waterkraan)
Het is natuurlijk vooral een comfort ding, maar ze claimen ook een besparing op te leveren. Met name de hoeveelheid water die je verspilt omdat je teveel water kookt en weggooit moet het verschil maken.
Dat spreekt me natuurlijk wel aan. Maar hoe zit het met het energieverbruik? Ik kan me voorstellen dat je een flink deel van het standby-verbruik compenseert met de efficiencywinst die je hebt doordat je veel minder water hoeft te verwarmen.
Is de Quooker duurzaam of juist niet?
Tja, ik heb een Quooker en zou niet meer zonder willen, maar het hangt wel van de gezinsgrootte (bij ons 4 volwassenen) af of het duurzaam is of niet. Met wat tweaks(hotfill, bewegingsdetector) kom ik op een jaarverbruik van 350 kWh. Dat lijkt veel, maar daarvoor krijg je een prachtig leeg aanrecht en heerlijke koffie en thee. (We zetten filterkoffie en gebruiken losse thee in een theeei). Bij mij is het koffiezetapparaat naar de kringloopwinkel gegaan. De waterkoker staat in een kast voor het geval dat. Ook gebruiken we de Quooker erg veel met koken voor pasta, bouillon e.d. En op een winterdag worden er kruiken mee gemaakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Wat doe je met de bewegingssensor?
Ik zou hem uit willen kunnen schakelen als ik hem niet nodig heb, bijvoorbeeld 's nachts of als we op ons werk zijn.
Ik denk dat hij bij een stel theeleuten als wij (2 volwassenen+kind) inderdaad erg handig is, maar ook om flesjes op te warmen. En inderdaad om pasta te koken e.d.
Koffie doe ik losse kopjes met een Nespresso (die alleen aan staat als er daadwerkelijk een kopje gezet wordt) of ouderwets met een filter en koffie als er een kan gezet moet worden.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

VincentH schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:13:
Wat doe je met de bewegingssensor?
We zijn nogal onregelmatig thuis en soms ook 's nachts in de weer. Daarom staat de Quooker alleen van 6-8 en van 17-19 aan met een tijdklok en verder alleen met de bewegingssensor. De sensor is voor de "wife acceptancy"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

ericplan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:43:
[...]

We zijn nogal onregelmatig thuis en soms ook 's nachts in de weer. Daarom staat de Quooker alleen van 6-8 en van 17-19 aan met een tijdklok en verder alleen met de bewegingssensor. De sensor is voor de "wife acceptancy"
Ik heb sinds ~ 2maanden een plugwise tussen onze Quooker.
De oct standen moet ik nog even ophalen. September was het verbruik van het ding ~0.35kWh per dag.
(gehele maand sept was 11,5kWh)
Waarom heb je er dan een tijdklok en sensor tussen? Het water in de Quooker koelt dan toch af. Als ie weer aanslaat moet hij extra hard trekken om het water weer op kook temp. te krijgen; of zie ik dit nu verkeerd.

Wij drinken in de winter maanden meer thee (kan de verwarming stukkie lager ;) ) en eten meer aardappelen etc, het verbruik zal wel iets hoger worden dan.
Vanavond haal ik mn plugwise data even op voor october.

Wat voor ons vooral positief is is dat je altijd exact de hoeveelheid water pakt die je nodig hebt.
Met een waterkoker koopt 90% van de mensen te veel water.
Daarnaast is het direct hebben van heet water natuurlijk erg handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Ja dat is natuurlijk de hamvraag: kost het meer energie om 2x per dag (ochtend en avond) het reservoir op te warmen of om hem de hele dag op standby te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 21:16
VincentH schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:36:
Ja dat is natuurlijk de hamvraag: kost het meer energie om 2x per dag (ochtend en avond) het reservoir op te warmen of om hem de hele dag op standby te laten?
Is dezelfde discussie als de vraag of het zinvol is je thermostaat van de CV 's nachts en bij afwezigheid lager te zetten.
Het antwoord is volgens mij ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:40:
[...]

Is dezelfde discussie als de vraag of het zinvol is je thermostaat van de CV 's nachts en bij afwezigheid lager te zetten.
Gevoelsmatig zeg ik dat ook, maar ik heb onvoldoende meetgegevens. Ik hoop dat er nog eens een concurrent van Plugwise komt, zodat ik langer kan meten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20
@Deejeebv: Verschil maakt vooral HOE laag je em zet....
Heb toevallig pas geleden gekeken wat het doet aan verbruik (gas):
-continue 20 graden C aanhouden in huis (24/7);
-terugschakelen bij afwezigheid/nacht naar 15 graden C (dus schakel tussen 15 en 20 graden)
-terugschakelen bij afwezigheid/nacht naar 18 graden C (dus schakel tussen 18 en 20 graden)

Resultaat is ehhhh.... ERG impressive te noemen vind ik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
VincentH schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:36:
Hoe goed de isolatie ook is, er is altijd sprake van het weglekken van energie. Dat weglekken gebeurt sowieso of het apparaat nu aan staat of niet, maar over het algemeen lekt er meer energie weg als het temperatuurverschil tussen de inhoud en de omgeving groter is (dus het grootst als het water op de max temperatuur is, dus als het apparaat aan staat).
Het ding aan laten zou dus meer energie moeten kosten dan uitzetten en af laten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

NielsTn schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:59:
-terugschakelen bij afwezigheid/nacht naar 15 graden C (dus schakel tussen 15 en 20 graden)
-terugschakelen bij afwezigheid/nacht naar 18 graden C (dus schakel tussen 18 en 20 graden)

De conclusie dan Niels. hoe pak je het nu aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Volgens mij gaat niet geheel die vlieger op. _O- (lees wind)
Graaddagen is een leuk instrument, maar houdt geen rekening met wind.
Waait het harder zoals vandaag en heb je een minder goed geisoleerd huis dan doet de windfactor een aardig duitje in het zakje.
Hoeveel?, ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deejeebv schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:40:
[...]

Met CV kan ik dat idd voorstellen. Je verwarmt 1 of meerdere ruimtes.
De cooqker zit het water in een erg goed geisoleerd thermosvat. Ding staat bij ons in het keukenkastje.

Ik ga eens testen komende weken met de plugwise en tijdschakel klok er tussen.
Week met en week zonder; ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Ik ook!

Trouwens die CV verschillen: dat hangt natuurlijk ook af van de tijd die tussen het opnieuw naar de hogere temperatuur stoken zit. Als de lage temperatuur interval langer is neem ik aan dat het voordeliger is om niet te verwarmen?

(Ik verwarm thuis tot 18 graden, zet de thermostaat 's nachts en overdag op 14 graden. 's Ochtends gaat de verwarming in principe niet aan: dat half uurtje tijdens het ontbijt vind ik niet de moeite om het huis op te warmen. O ja, nu is het 's ochtends in de kamer ook nog gewoon 17 graden.)

[ Voor 5% gewijzigd door VincentH op 03-11-2009 13:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Of iets nu super geïsoleerd is, of juist heel slecht, bij 80c temperatuurverschil is de warmtestroom naar buiten 2x zo groot als bij 40c.
Om op temperatuur te blijven moet precies de warmtestroom naar buiten (afkoeling) gecompenseerd worden. Meer warmte toevoegen dan de lekkage -> verhoging temperatuur en minder warmte toevoegen -> zakken van de temperatuur. Dit kun je je ook bedenken door een perfect geisoleerd huis voor te stellen, die hoef je niet te verwarmen (wellicht eenmalig om op 20c te komen).
Hieruit blijkt dat afkoelen (of beter; leeg trekken en afschakelen) van de quooker de zuinigste optie is.

Nu in het geval van het opwarmen van je huis zijn er mensen die stellen dat hier niet zo werkt, daar de efficiency van de CV ketel lager is wanneer deze hard moet werken (als de temperatuur zo ver mogelijk is gezakt). Als je je CV ketel juist hebt ingesteld (fixed op de meest efficiënte stand) maakt dit niet uit, dan brandt hij altijd op de zuinigste stand. Het duurt hooguit iets langer voordat je huis op temperatuur is gekomen (en daar is in theorie het warmteverlies weer wat groter -> langduriger verwarmen betekend een groter warmteverlies).
Anders wordt het wanneer een modulerende thermostaat wordt gebruikt bij een niet afgestelde ketel. Als het huis 's nachts dan is afgekoeld tot 10c, en de thermostaat wordt ingesteld op 20c klapt de ketel er vol in, waarschijnlijk in het niet condenserende deel. Daarmee dus iets onzuiniger werkend. Echter vraag ik mij af of het tijdelijke 10% onzuiniger stookgedrag verspillender is dan de thermostaat op 15c laten staan. Ik vermoed dat ondanks dat de ketel tijdens het opstarten iets extra gas verstookt, het nog steeds zuiniger is.

Zie ook deze post en deze afbeelding:

[img=400,369]http:///www.olino.org/wp-content/uploads/2008/09/grafiek-400x369.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 321365 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:02:
[...]

De conclusie dan Niels. hoe pak je het nu aan ?
Voor mijn type woning is 18-20 schakelen het efficientste in het najaar.
Ik dacht dat 15-20 meer gas zou besparen....

Overigens een zogenaamde "windfactor" kan ik nog nergens goed gedefinieerd achterhalen uit betrouwbare bronnen.
Let wel, mijn CV-temperatuur staat op 50 graden Celsius (type ketel Intergas Kombi Compact HR22).
Dat verklaart mogelijk ook mijn minder-verbruik tov voorgaande jaren: voorheen rond de 820 m3 per jaar, nu met nog ca 8 weken te gaan nipt 500 m3....

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2009 14:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aangezien ik in de running ben om een appartementje te kopen ga ik me hier ook maar eens verdiepen in het besparen van energie.
Ik zal eerlijk zijn: het "groene" imago interesseert me erg weinig. Ik ben alleen van plan besparingen te doen die ook in de portemonnee besparen.

Aangezien in dit appartement de badkamer (lees: douchehokje) nog een flinke beurt nodig gaat hebben, ga ik me hier nog eens inlezen in de mooie constructie die ik al even vluchtig voorbij heb zien komen.
Ook wil ik me gaan verdiepen in het vervangen van geiser + ketel door een HR ketel met warm water voorziening en wil ik eens goed rond gaan shoppen betreffende kwalitatief goede LED verlichting.

Bovenstaand relaas over de programmering van de thermostaat vind ik trouwens erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
SpiceWorm schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:43:

[[url="http:///www.olino.org/wp-content/uploads/2008/09/grafiek-400x369.jpg"]afbeelding[/url]]
Verrek, die grafiek is precies hetzelfde als de grafiek die ik heb gemaakt. Alleen ik zet hem uit naar graaddagen, deze is aan de hand van de buitentemperatuur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Thrackan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:59:
Ik zal eerlijk zijn: het "groene" imago interesseert me erg weinig. Ik ben alleen van plan besparingen te doen die ook in de portemonnee besparen.
Kijk, nou moeten we er geld voor gaan vragen als jij wat aan het bezuinigen bent door alle tips op dit forum. Als jij voor groen gaat heeft direct iedereen er wat aan. Nu wil je de korting alleen voor jezelf houden maar wel anderen mee laten denken over jouw bezuinigingen?? Hoe Nederlandser kan je het hebben. :+

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Heb je eigenlijk ook quookers of vergelijkbaar op aardgas?

[ Voor 23% gewijzigd door ZonneStroom op 03-11-2009 14:43 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

glambalk schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:29:
[...]

Kijk, nou moeten we er geld voor gaan vragen als jij wat aan het bezuinigen bent door alle tips op dit forum. Als jij voor groen gaat heeft direct iedereen er wat aan. Nu wil je de korting alleen voor jezelf houden maar wel anderen mee laten denken over jouw bezuinigingen?? Hoe Nederlandser kan je het hebben. :+
Hey, ik ben alleen maar eerlijk :9

Ik kan wel gaan zeggen dat ik begaan ben met het milieu, maar dat ben ik nu eenmaal niet.
Als ik door energiebesparing ook het milieu een handje help is dat mooi meegenomen hoor, dat wel. En natuurlijk sta ik ook af en toe met mijn mond open als er weer zo'n aftandse oostblokvrachtwagen optrekt en daarbij meer uitstoot dan ik in een maand. Ik rijd tegenwoordig ook zuiniger met mijn auto, puur omdat het een sport is om net die 1 op 20 te halen en omdat het geld scheelt aan de pomp.

Maar voor mij is geld besparen een veel grotere motivator dan het milieu sparen. Dat onze motivaties verschillen zou toch niet veel uit moeten maken? Het resultaat is hetzelfde, dus wat dat betreft zit ik hier toch prima om wat kennis op te zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 15:12
Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:13:
[...]

Met CV kan ik dat idd voorstellen. Je verwarmt 1 of meerdere ruimtes.
De cooqker zit het water in een erg goed geisoleerd thermosvat. Ding staat bij ons in het keukenkastje.

Wil je ook eens meten wat je (Digitale?) tijdklok zelf verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woodski schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:50:
[...]

Wil je ook eens meten wat je (Digitale?) tijdklok zelf verbruikt.
Hmm, eens kijken of ie dat lage verbruik ook pakt.
Heb een digitale ja.

Helaas heb ik maar een basis pakketje plugwise switchen is beetje lastig met 2. (waarvan 1 voor mn pv is , die gaat er niet uit)

Edit: DOH! heb met plugwise natuurlijk helemaal geen schakelklok nodig! |:(
Dus die meet ik niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 165002 op 03-11-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Thrackan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:49:
[...]

Ik kan wel gaan zeggen dat ik begaan ben met het milieu, maar dat ben ik nu eenmaal niet.
Als ik door energiebesparing ook het milieu een handje help is dat mooi meegenomen hoor, dat wel. En natuurlijk sta ik ook af en toe met mijn mond open als er weer zo'n aftandse oostblokvrachtwagen optrekt en daarbij meer uitstoot dan ik in een maand. Ik rijd tegenwoordig ook zuiniger met mijn auto, puur omdat het een sport is om net die 1 op 20 te halen en omdat het geld scheelt aan de pomp.

Maar voor mij is geld besparen een veel grotere motivator dan het milieu sparen. Dat onze motivaties verschillen zou toch niet veel uit moeten maken? Het resultaat is hetzelfde, dus wat dat betreft zit ik hier toch prima om wat kennis op te zuigen?
Weest wellekoomen, beste Thrackan (dank voor je eerlijkheid, ik waardeer mede daarom een recht-door-zee liberale VVD-er meer dan een kontdraaiende CDA-er, al zal ik het met beiden nooit eens worden). Inderdaad, als het "effect" maar hetzelfde is, maar vergeet niet dat energie niet gratis is, en dat het zelfs op duurzame wijze uit je stopcontact krijgen (etcetera) ook pecunia kost. Daarom blijft besparen altijd bovenaan staan qua "mondiale effectiviteit". Hoe minder er duurzaam opgewekt hoeft te worden hoe beter het is (en des te sneller zal de 100% hernieuwbaar bereikt kunnen worden, zou een mondiaal doel "kunnen zijn").

En vergeet niet dat oost Europa momenteel mogelijk nog steeds een veel lagere ecological footprint heeft dan die duurzaamheid van de daken schreeuwende, energie verslindende miljeuverwoestende patsers uit dat "progressieve" westen. Want alleen al de absurde consumptie in onze "gezegende heilstaten" verwoesten dagelijks de planeet. Daar kan geen *uchekuchekuche* (ex-)Trabantje tegenop.

Veel succes bij het consuminderen, en als u het daar om doet: direct ook meteen maar lekker sexy zonnepaneeltjes, zuiniger koelkasten, warmtepompen, und so viele schöne sachen mehr.... ;)

*** Puur toeval *** :Y

Net jaarnota Greenchoice in de bus (gevraagd met opgave van MIJN meterstanden). Elektra en kookgas. NB: boekingsperiode over 413 dagen...

Totaal nota minus 10,81 Euripegels *O* . Met nieuwe voorschotbedrag november er bij te betalen 1,19 Euri ;(

Nog wel effe alles checken natuurlijk, maar "hier kan ik denk ik wel mee leven"... O-)

Nu nog twee probleempjes tackelen: negatieve elektra meterstand komt er aan bij jaarlijkse opname in opdracht van de netbeheerder (die bekende ja...). "Wij gaan het zien".

En natuurlijk de stadswarmte nota die als gevolg van die opname ergens in januari van het beruchte Customer Care Center moet komen (dik 350 euri vastrecht sowieso te schokken). Dat wordt "een lastige". SV radiatoren staan nog steeds UIT hiero. De "pijngrens" begint te naderen (en anders het 'dinnetje wel... -O- ). Mijn gast (die inmiddels een op gesaldeerde zonnestroom gebakken appelpunt tot zich heeft genomen) klaagde niet...

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2009 16:12 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

zonnigtype schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:22:
[...]

Weest wellekoomen, beste Thrackan (dank voor je eerlijkheid, ik waardeer mede daarom een recht-door-zee liberale VVD-er meer dan een kontdraaiende CDA-er, al zal ik het met beiden nooit eens worden). Inderdaad, als het "effect" maar hetzelfde is, maar vergeet niet dat energie niet gratis is, en dat het zelfs op duurzame wijze uit je stopcontact krijgen (etcetera) ook pecunia kost. Daarom blijft besparen altijd bovenaan staan qua "mondiale effectiviteit". Hoe minder er duurzaam opgewekt hoeft te worden hoe beter het is (en des te sneller zal de 100% hernieuwbaar bereikt kunnen worden, zou een mondiaal doel "kunnen zijn").

En vergeet niet dat oost Europa momenteel mogelijk nog steeds een veel lagere ecological footprint heeft dan die duurzaamheid van de daken schreeuwende, energie verslindende miljeuverwoestende patsers uit dat "progressieve" westen. Want alleen al de absurde consumptie in onze "gezegende heilstaten" verwoesten dagelijks de planeet. Daar kan geen *uchekuchekuche* (ex-)Trabantje tegenop.

Veel succes bij het consuminderen, en als u het daar om doet: direct ook meteen maar lekker sexy zonnepaneeltjes, zuiniger koelkasten, warmtepompen, und so viele schöne sachen mehr.... ;)
Zonnepaneeltjes worden wat krap op een benedenwoning :)
Maar zuinige apparatuur, waaronder koelkast, wasmachine en verlichting, is absoluut een streven. Zeker als ik toch ergens "nieuw" een woning betrek is dat een prima punt om mee te beginnen.

Het geiser-ketel verhaal staat voor de iets langere termijn op de planning, zeg een jaar, misschien twee, gezien het feit dat het gewoon goed geld kost om erin te investeren. Mocht ik na verbouwwerkzaamheden nog ruimte genoeg overhouden zal dat sneller gebeuren.

Hoe dan ook, ik hoef uiteraard niet alles op een presenteerblaadje ;) Ik ga de komende tijd eens rustig het hele topic doorbladeren om te zien wat ik er uit kan halen.

Wat verder offtopic: consuminderen in de ruimere zin van het woord is eigenlijk de levensstijl zoals ik die gewend ben (behalve computerapparatuur...). Ik ben geen big spender, ben niet van de merkkleding, merkvoedselproducten of wat dan ook. Het stadium gadgets ben ik ondertussen ook wel ontgroeid en ik trek sowieso eerder een trui aan dan dat ik de verwarming omhoog zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Thrackan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:05:
[...]

Zonnepaneeltjes worden wat krap op een benedenwoning :)
Daar zijn zo wat "creatieve oplossingen" voor, al naar gelang de situatie... Ik woon beneden (begane grond, jeweetwel, kun je "oud in worden"). 12 van die paneeltjes zijn van ons en voeden in ONS huisnet in... ;)

off(??)topic: Vlaamse Minister van Energie. Zorrie. Kon het niet laten... :P Levenslust is toch ook een belangrijk duurzaam thema? :>

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2009 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Thrackan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:49:
[...]
Ik ook ;)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als freya mijn meterstanden <helemaal verkeert> komt schatten,
dan gaan Thrackan en ik kijken naar de bruto produktie meter die extra laag is opgehangen,
en door haar word opgenomen...
en dan blijkt meteen hoe oeverloos de vooral proleterige nl-mannen maatschappij is ingericht.
de rest doet er dan verder namelijk niet meer toe.

achter het woord minder, past alleen "betalen" of "energie", er is verder geen verschil, het effect is hetzelfde
en als freya dan ook minder aandoet, dan gaan we het over politiek hebben, en hoe leuk dat is geworden.
al het andere is oer dom hollands, lekker collectief klagen, wegkijken, en niets doen.
van de hoeven en cramer, hahahaha wat een totale flater.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-11-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

Buiten staat nu een bok met daarop de HR++ ruiten die het standaard dubbelglas op de begane grond en het enkel glas op de 1e verdieping van onze tussenwoning uit 1979 gaan vervangen. Ben benieuwd naar het eventuele mindere verbruik, al kan ik dat amper nagaan omdat we hier pas sinds mei van dit jaar wonen (219 m3 gas verbruikt sinds die maand, waarvan 92 m3 sinds 8 september, de datum waarop de ketel is vervangen door een Nef Aquapower HRC/CW25 met Nefit Solarline 2-110 zonnecollector).

Leuk dat je bij Essent online de verbruiksmanager kunt invullen, naar aanleiding daarvan is ons voorschot van 185 naar 125 euro gegaan :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb mn plugwise een schakel schema gegeven.
Deze is nu verstuurd naar de module die op de quooker zit.

Ma-vr : aan van 7-9 en van 17 tot 22uur
Za-Zo: aan van 7 tot 22uur

rest van de uren gaat ie dus uit.
Schema gaat zo in.

Voor oktober was het verbruik in totaal 14,03 kWh (sept 11,55)
Ik zet het schema een week aan en ga deze vergelijken met vorige week.
Van 26-10 tm 2-11 was het totale verbruik 3,65 kWh

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thrackan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:59:
Besparingen die je doet voor een "groen imago" (wat je daar ook bedoelt) besparen ons allen, en dus jou ook, uiteindelijk geld.

Hier komt mijn inmiddels standaard lijstje tips weer:

1) Isoleren
2) Isoleren
3) Isoleren
4) Indien enkel glas: vervangen door HR++ glas (dubbelglas vervangen door HR++ glas verdien je ook wel terug maar duurt langer)
5) Rijd zo weinig mogelijk auto (liefst geen, maar dat lukt mij ook niet helemaal) en faciliteer dat door op een slimme plek te gaan wonen (dicht bij je werk, dicht bij winkels, dicht bij NS station, dicht bij andere zaken waar je vaak heen moet)
6) Indien oude ketel; HR++hypersuperenzovoorts-ketel plaatsen, zonneboiler indien mogelijk
7) Trui aan en verwarming graadje lager
8) Elimineer al het sluipverbruik (ja het is mogelijk)
9) Investeer in zuinig witgoed
10) Leer jezelf zuinig gedrag aan, dus CV een uurtje voor het slapen gaan laag, verlichting uit bij verlaten van een ruimte, PC niet onnodig aan laten staan, TV niet als bewegend behang gebruiken, etc.
11) Verlichting is slechts een klein deel van je elektriciteitsverbruik, en al helemaal een miniem deel van je totale energieverbruik, dus shoppen voor hippe LEDlampen is absoluut leuk, maar zou - ook als je op geld uit bent - niet je prioriteit moeten hebben
12) Als laatste: plaats zonnestroompanelen, ook die schelen geld op de lange termijn

Ik heb ooit eens een grafiek gemaakt van de verdeling van ons elektriciteitsverbruik (het staat op mijn website, ik kan het niet helpen) en dat vond ik destijds erg verhelderend. Let wel op: dit is dus alleen het elektriciteitsverbruik, niet het totale energieverbruik van ons huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:03:
[...]

Hmm, eens kijken of ie dat lage verbruik ook pakt.
Heb een digitale ja.

Helaas heb ik maar een basis pakketje plugwise switchen is beetje lastig met 2. (waarvan 1 voor mn pv is , die gaat er niet uit)

Edit: DOH! heb met plugwise natuurlijk helemaal geen schakelklok nodig! |:(
Dus die meet ik niet :P
Heb je ook grafiekjes van je huidige gebruik, of kan dat niet met de Plugwise? Benieuwd om te zien hoe lang en hoe vaak de Quooker aanslaat, ook in de nacht.

Heeft iemand trouwens ervaring met de meetpluggen van Conrad, die Plugwise look-a-likes? (nr 125353 - 89 )

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 03-11-2009 21:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25
ericplan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 21:44:
[...]

Heb je ook grafiekjes van je huidige gebruik, of kan dat niet met de Plugwise? Benieuwd om te zien hoe lang en hoe vaak de Quooker aanslaat, ook in de nacht.

Heeft iemand trouwens ervaring met de meetpluggen van Conrad, die Plugwise look-a-likes? (nr 125353 - 89 )
Hmm nee die had ik nog niet gezien op hun site, maar buiten dat ze afzichtelijk lelijk zijn, lijken het me wel leuke units.
Alleen dan niet icm het bijgeleverde basis station, maar meer om die ontvangers zelf remote uit te lezen.
Zou Conrad tegenwoordig zo slim zijn om de specs meteen online te zetten voordat ze uitgeplozen zijn? >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het GJ verbruik van de stadsverwarming (wordt hier alleen gebruikt voor tapwater) zit sinds 1 juli op 4 GJ.
Op jaarbasis zitten we al een paar jaar op gemiddeld 18GJ, vergelijkbare woningen en gezinssituatie zitten bij ons in de straat gemiddeld op 60GJ.
Naast m'n vrouw nog twee dochters in huis, vrouwleu bint hier in 't oosten gek op lang douchen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

feelthepower schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:08:
[...]

Interessant, volgens mij heb ik wat posts van je gemist... Ben je van plan je gasaansluiting buiten de deur te doen? en heb je een water-water systeem of een lucht-water systeem? Is het een betaalbaar systeem?
Nee hoor, niets gemist, omdat ik er nog niets eerder over gepost hebt.

Het is een Warmtepomp van Viessmann (300G-ww110) van 13kw thermisch vermogen. Een uit de kluiten gegroeide koelkast die al vrolijk brommend tussen 9.5 tot 12.5 kW aan warmte uit grondwater onttrekt en met een (electrische)compressor van 2.3 kW in een 1000 L groot warmtebuffer pompt. Het is dus een water-water situatie anders had ik nooit zo'n hoge opbrengst gehad.
Afbeeldingslocatie: http://zon.handicom.eu/images/WP-COP.PNG

We zitten hier op de noord-veluwe op een van de beste plekken van Nederland qua kwaliteit van het grondwater. Van ca 47 m diepte pomp ik ca 2.7 m3/h water op van ca 11.3 graden die na afkoeling in 'dezelfde' put op een diepte van ca 25m met ca 7.5 graden weer terug gaat.
Naast de compressor van 2.3 kW heb ik ook een bronpomp van 630W en een CV-pomp van ca 60W draaien.
Compressor en bronpomp op 3-fasen stroom.

Viessmann heeft fantastisch veel, en zeer uitgebreide, technische documentatie op het web waar ik veel van geleerd heb! En verder is deze warmtepomp een zeer goed uitgevoerd apparaat, duitse degelijkheid en misschien ietsje te uitgebreid qua mogelijkheden.

Betaalbaar? Net wat je ervan vindt. Naast de warmtepomp heb je ook nog een vaak dure put nodige. En wat extra materialen. Ik ben zo'n 14300 euro incl BTW armer, en dan heb ik alles nog zelf uitgeplozen en geïnstalleerd.
Gelukkig kan ik de grote buffer nog combineren met de ca 20m2 aan heatpipe collectoren die ik eerder deze zomer heb geinstalleerd. Perfect: overdag bijwarmen met de zon en s'nachts verwarmen met (grotendeels) aardwarmte. Kosten all-in ca 6100 euro.
En met hulp van SenterNovem heb ik inmiddels 3780 subsidie voor de zonnecollectoren ontvangen en hoop ik binnekort 5700 terug te krijgen voor de warmtepomp, dus zou ik met kerst weer wat op mijn bankrekening kunnen hebben...
En verder hoop ik mijn gas-afname met ca 80% te kunnen reduceren, maar de electra nota zal wel fors hoger uitkomen.

Ons pand is een groot, bijna 100 jaar oud pand dat ik/we ook als kantoor gebruiken. Een paar jaar geleden flink geïsoleerd. Overdag zijn er zo'n 10 mensen aan het werk. De 10+ jaar oude HR gaskachels ( 108 kW en vanwege isolatie flink overbemeten) hangen er nog en springen bij als de zon en de warmtepomp het laten afweten of niet krachtig genoeg zijn. Dit noemen ze bi-valentie.

Als ik na 1-2 jaar zou merken dat de ketels helemaal niet meer nodig zijn dan kunnen ze de deur uit, maar ik denk dat ze bij stevige vorst toch nog wel nodig zijn, zo super goed isoleren kun je zo'n oud vrijstaand pand nu ook weer niet. Ook verwarmen ze het tapwater na, want met de zon (zomer) heb je lang niet altijd voldoende hoge temperaturen voor je douche of bad, en de warmtepomp(winter) zelf gaat een stuk minder presteren bij temperaturen boven de 50, en die heb je toch echt nodig om salmonella buiten de deur te houden in je tapwater.

Ik ben van plan het e.e.a. van de "duurzame warmte" te gaan monitoren en online brengen, maar de tijd ontbreekt me daar een beetje voor. En eigenlijk zou eerst m'n PV-site eerst eens een beetje afgemaakt moeten worden. Helaas moet ik nog erg lang wachten voor ik met pensioen kan gaan en dan zeeen van tijd hebben voor al dit fraais..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:21:
Het GJ verbruik van de stadsverwarming (wordt hier alleen gebruikt voor tapwater) zit sinds 1 juli op 4 GJ.
Op jaarbasis zitten we al een paar jaar op gemiddeld 18GJ, vergelijkbare woningen en gezinssituatie zitten bij ons in de straat gemiddeld op 60GJ.
Naast m'n vrouw nog twee dochters in huis, vrouwleu bint hier in 't oosten gek op lang douchen :/
Alhier van de stadswarmte unit sinds jaarwisseling 2008/2009 nog maar 6,52 GJ verbruikt. Sinds 1 juli 0,69 GJ...

Us benne zûnnig, is alleen voor warm tapwater geweest sinds juli.

... ik hoorde vandaag mijn 'dinnetje zowaar over "koud" praten... Zal wel een "vergissing" zijn geweest, toch? ... ;) >:) (ze kan wel tegen een stootje hoor, echt wel...)

Tjeemigepeemig man, 60 GIEG GEMIDDELD!!! (dat betekent dat er mensen zijn die zich helemaal arm stoken aan die onzin). 60 GIEG in ons zalige SV gebied zou een heftige (uitsluitend variabele kosten!) post van een dikke 1.428 Euri betekenen (op basis van gemiddelde SV prijs eerste en tweede jaarhelft hier). Komt nog vet vastrecht bij, dokkuh geblazen! En zeker ook nog een dikke auto die heftig gebruikt wordt? Om over het elektraverbruik dan verder maar te zwijgen... Dat worden de energieverschoppelingen van de komende jaren, die goedkoop en ongezond dumpvoedsel moeten eten om rond te kunnen komen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Ik Keessie schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:47:
Maar toch:
  • Het aangesloten PV vermogen is onder de gegeven systeem parameters te laag
De Soladin lijkt een minimaal vermogen van 160W DC nodig te hebben. Een 300 Wp paneel zal daar waarschijnlijk te vaak onder komen. Ik zal Mastervolt maar even een e-mailtje sturen om het zeker te weten.
Zo, al erg snel een antwoord van Mastervolt (prima service daar, je maakt niet veel mee dat bedrijven snel op e-mail reageren, al verwijzen ze me voor verdere vragen wel naar 'de leverancier').
Het antwoord is dat als alle parameters in de Excel module in het groen staan, behalve het aangeleverde PV vermogen, de Soladin goed zou moeten functioneren. De efficientie zou iets lager liggen dan ideaal, maar de overweging is eerder economisch (relatief dure omvormer met veel overcapaciteit voor zo'n klein systeem) dan technisch.
Als ik zelf echter grafieken van geleverd DC vermogen verspreid over een dag bekijk, zie ik dat er toch best wat tijd minder dan 50% van het volle Wp vermogen wordt geleverd (zelfs op ideaal zonnige zomerse dagen). Die uren zal de SPR-300 - Soladin 600 combinatie dus 0,0 KWh opleveren, omdat de Soladin 'pas' vanaf 160 W begint te werken. Sunpower, waar blijven jullie met dat 333 Wp paneel?! >:)

De toch wat lagere efficientie samen met de 160 W cutt-off zorgt dan uiteindelijk denk ik voor een vrij geringe meeropbrengst van een Sunpower 300 Wp paneel tov een Sanyo 235 Wp paneel. Zeker gezien de behoorlijke meerpijs voor de Sunpower/Soladin combinatie denk ik dat het toch een Sanyo moet gaan worden. Back to the drawing board ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik Keessie schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:55:
De toch wat lagere efficientie samen met de 160 W cutt-off zorgt dan uiteindelijk denk ik voor een vrij geringe meeropbrengst van een Sunpower 300 Wp paneel tov een Sanyo 235 Wp paneel. Zeker gezien de behoorlijke meerpijs voor de Sunpower/Soladin combinatie denk ik dat het toch een Sanyo moet gaan worden. Back to the drawing board ... :)
Deze meneer heeft ruime ervaring met zijn 215 Wp Sanyo'tjes. Allemaal zelf aangelegd... _/-\o_

NB: zijn Sonnenertrag gegevens kloppen niet omdat hij het uitgebreide nominale STC vermogen heeft opgegeven waardoor de oudere waarden van het kleinere eerste deelsysteem zwaar naar beneden worden gerekend vanwege de kWh/kWp weergave. Heb ik hem al over gewaarschuwd, hij moet eigenlijk twee aparte datasets invoeren (of maar eentje, van een onveranderd systeem). Deze ellende kom je vaker tegen, vooral bij 'ollanders die d'r weer een "paar" paneeltjes hebben bijgelegd en dus (ongewild, zonder dat te beseffen) hun eigen data bij Sonnenertrag gaan verzieken... Meeste buitenlanders sodemieteren d'r in een keertje een heel dak vol (verzekerde 20-25 jaar vast staande invoedingstarieven, dus investeren maar...), en veranderen nooit meer wat, dus daar geen bizarre breuken in de kWh/kWp presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 16-05 15:25
Is iemand bekend met deze techniek? of weet er wat meer van?
Laatste alinea, 'kristalplaatje'
Direct van warmte naar stroom

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Jup dat is een TEC (Thermo Electric Cooler). Ook wel bekend als Peltier-element. Bij de overclockers van dit forum zijn ze wel bekend. Vooral in de tijd dat stikstof en PC koeling nog niet bekend was zag je ze veel voorbij komen op dit forum. Je kunt ze hier bestellen:http://www.tecoolers.nl/ Ik heb er daar ook eentje gehaald om te proberen. Ben er nog niet helemaal aan toe gekomen. Standaard haalt zo'n ding een paar procent efficiëntie bij het genereren van elektriciteit. Dat is echter met elementen die voor koelen ontworpen zijn, dus misschien kan BMW wel hogere waardes halen als ze een speciaal hiervoor ontworpen element hebben.

Ze hebben het trouwens over ruimtevaarttechniek, maar het is helemaal niet zo geavanceerd. Dit is het:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Thermoelectric_Generator_Diagram.svg/277px-Thermoelectric_Generator_Diagram.svg.png
De hitte die door het halfgeleider materiaal stroom neemt elektronen en gaten mee naar de andere kant, als je die via een geleider laat recombineren, dan heb je stroom. Zet er veel in serie en je krijgt nog spanning ook.

Kijk hier voor meer info: Wikipedia: Thermoelectric effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03

Erg goed gedaan! Maar dit blijft natuurlijk zeer afhankelijk van het weer: zonneschijn en wind.

Wat mij opvalt is dat bij ons de huiskamer 's nachts niet verder afkoelt dan een graad of 18. (ook met het koude natte weer van afgelopen dagen) CV temp staat op ongeveer 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

JeroenH schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:40:
[...]

Besparingen die je doet voor een "groen imago" (wat je daar ook bedoelt) besparen ons allen, en dus jou ook, uiteindelijk geld.

Hier komt mijn inmiddels standaard lijstje tips weer:

1) Isoleren
2) Isoleren
3) Isoleren
4) Indien enkel glas: vervangen door HR++ glas (dubbelglas vervangen door HR++ glas verdien je ook wel terug maar duurt langer)
5) Rijd zo weinig mogelijk auto (liefst geen, maar dat lukt mij ook niet helemaal) en faciliteer dat door op een slimme plek te gaan wonen (dicht bij je werk, dicht bij winkels, dicht bij NS station, dicht bij andere zaken waar je vaak heen moet)
6) Indien oude ketel; HR++hypersuperenzovoorts-ketel plaatsen, zonneboiler indien mogelijk
7) Trui aan en verwarming graadje lager
8) Elimineer al het sluipverbruik (ja het is mogelijk)
9) Investeer in zuinig witgoed
10) Leer jezelf zuinig gedrag aan, dus CV een uurtje voor het slapen gaan laag, verlichting uit bij verlaten van een ruimte, PC niet onnodig aan laten staan, TV niet als bewegend behang gebruiken, etc.
11) Verlichting is slechts een klein deel van je elektriciteitsverbruik, en al helemaal een miniem deel van je totale energieverbruik, dus shoppen voor hippe LEDlampen is absoluut leuk, maar zou - ook als je op geld uit bent - niet je prioriteit moeten hebben
12) Als laatste: plaats zonnestroompanelen, ook die schelen geld op de lange termijn

Ik heb ooit eens een grafiek gemaakt van de verdeling van ons elektriciteitsverbruik (het staat op mijn website, ik kan het niet helpen) en dat vond ik destijds erg verhelderend. Let wel op: dit is dus alleen het elektriciteitsverbruik, niet het totale energieverbruik van ons huishouden.
Hm, dat taartdiagram is wel handig om eens gezien te hebben :Y Het moge duidelijk zijn dat het grootste gedeelte van het verbruik aan witgoed en keukenapparatuur hangt. Des te meer reden voor mij om direct in goede apparatuur te investeren in plaats van dit bij tweedehandswinkels op te snorren.
Koelkast, wasmachine, magnetron moet ik toch nog aanschaffen.

Wat mij vooral opviel is dat verlichting helemaal niet zo'n groot deel uitmaakt van je verbruik. Nu kan ik me daar achteraf wel iets bij voorstellen: ik heb op mijn kamer (woon nu nog bij mijn ouders) één TL-buis van 10 watt en deze verlicht ruim voldoende. Straks wellicht één of twee lichtpunten per kamer zal geen onwijs verbruik meebrengen.

Qua gedrag is het voornaamste dat ik aan kan passen het terugdringen van het sluipverbruik met schakelbare stekkerdozen. Rijden is ook op deze locatie een vereiste.

Overigens is op 1 raam na alles dubbel glas, met een relatief grote tussenruimte. Het raam in de keuken (ongeveer 2 m2) is enkel glas en staat op de lijst met te vervangen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Ik Keessie schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:55:
[...]

Als ik zelf echter grafieken van geleverd DC vermogen verspreid over een dag bekijk, zie ik dat er toch best wat tijd minder dan 50% van het volle Wp vermogen wordt geleverd (zelfs op ideaal zonnige zomerse dagen). Die uren zal de SPR-300 - Soladin 600 combinatie dus 0,0 KWh opleveren, omdat de Soladin 'pas' vanaf 160 W begint te werken. Sunpower, waar blijven jullie met dat 333 Wp paneel?! >:)

ik ben wel benieuwd wat jullie bedoelen met die 160W-cut-off. Ik heb ook Soladins, maar die leveren van 1-499W af. Onder de 160W stopt het echt niet. Er zitten hier wel 3x190 Wp panelen per soladin op aangesloten, maar dat lijkt me voor het principe niet uit te maken, toch? Zolang de spanning maar boven de (volgens mij) 40 V blijft, blijft ie terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
gatgda schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:20:
[...]

ik ben wel benieuwd wat jullie bedoelen met die 160W-cut-off. Ik heb ook Soladins, maar die leveren van 1-499W af. Onder de 160W stopt het echt niet. Er zitten hier wel 3x190 Wp panelen per soladin op aangesloten, maar dat lijkt me voor het principe niet uit te maken, toch? Zolang de spanning maar boven de (volgens mij) 40 V blijft, blijft ie terugleveren.
Die 160 W komt uit de specificaties van de Soladin waarin een range van 160 - 700 W voor DC input wordt opgegeven. Maar dat is een advies. Volgens de technische gegevens (dank je glambalk!) is het opstartvermogen inderdaad 1 W @ 40 V. Aangezien de nominale spanning van een SPR-300 paneel iets van 55 V is, zal die 40 V al erg snel gehaald worden en zal een SPR-300 - Soladin 600 combinatie inderdaad al met weinig instraling gewoon energie opleveren (al is dat met een wat laag rendement door de overcapaciteit van de omvormer).

De Sunpower is weer terug in de race :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:34:
Heb je eigenlijk ook quookers of vergelijkbaar op aardgas?
Nog nooit van gehoord, maar ook lastig. De quooker heeft een vrij korte slang, zodat je weinig leidingverlies hebt. Wil je een gasquooker in een keukenkastje plaatsen zal je toch ergens met je rookgassen naartoe moeten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik Keessie schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:09:
[...]

Die 160 W komt uit de specificaties van de Soladin waarin een range van 160 - 700 W voor DC input wordt opgegeven. Maar dat is een advies. Volgens de technische gegevens (dank je glambalk!) is het opstartvermogen inderdaad 1 W @ 40 V. Aangezien de nominale spanning van een SPR-300 paneel iets van 55 V is, zal die 40 V al erg snel gehaald worden en zal een SPR-300 - Soladin 600 combinatie inderdaad al met weinig instraling gewoon energie opleveren (al is dat met een wat laag rendement door de overcapaciteit van de omvormer).

De Sunpower is weer terug in de race :)
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat Mastervolt de werking garandeert als dit op de correcte wijze is berekend (lees ingekleurd en dan wel binnen de lijntjes blijven) in hun calculatie spreadsheet, de parameters op groen staan en allen voor de overcapaciteit een waarschuwing komt. Ook hoeft er softwarematig niets te worden aangepast om ook de functionele aarding (vereist bij een Sunpower paneel) goed geregeld te hebben. Wel alles op een geaard stopcontact aansluiten.
ericplan schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:16:

Nog nooit van gehoord, maar ook lastig. De quooker heeft een vrij korte slang, zodat je weinig leidingverlies hebt. Wil je een gasquooker in een keukenkastje plaatsen zal je toch ergens met je rookgassen naartoe moeten.
Nee, zonder rookgasafvoer. Dat is namelijk het voordeel van water koken op gas in de winter. De warmte die niet aan het water wordt toegevoegd verwarmt je huis. Zoals je doet met een fluitketel.

[ Voor 20% gewijzigd door ZonneStroom op 04-11-2009 11:36 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:28:
Nee, zonder rookgasafvoer. Dat is namelijk het voordeel van water koken op gas in de winter. De warmte die niet aan het water wordt toegevoegd verwarmt je huis. Zoals je doet met een fluitketel.
De Quooker wordt van buiten nauwelijks warm, ook het keukenkastje is niet noemenswaardig warmer. Er wordt dus alleen water warm gemaakt, het warm maken van de omgeving laten we over aan de zon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thrackan schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:01:
Hm, dat taartdiagram is wel handig om eens gezien te hebben :Y Het moge duidelijk zijn dat het grootste gedeelte van het verbruik aan witgoed en keukenapparatuur hangt. Des te meer reden voor mij om direct in goede apparatuur te investeren in plaats van dit bij tweedehandswinkels op te snorren.
Koelkast, wasmachine, magnetron moet ik toch nog aanschaffen.
Heel goed! Het diagram was voor mij zelf destijs ook heel verhelderend. Alle heisa rondom gloei-/spaar-/LED-lampen is compleet niet in perspectief tot het aandeel energie wat ze verbruiken. Aan ruimteverwarming en transport gaat vele malen meer energie op.
Qua gedrag is het voornaamste dat ik aan kan passen het terugdringen van het sluipverbruik met schakelbare stekkerdozen.
Dat scheelt echt enorm, ik schat dat dat de grootste besparingsactie op het gebied van elektriciteit in ons huishouden was. Wat je ook kunt doen, en wat ook veel scheelt, is elektrische apparaten uitzetten als je klaar bent. Als je wegloopt bij de TV: uitzetten. Als je wegloopt bij de computer: uitzetten (of hibernate of zo). Je wil niet weten hoeveel energie er op gaat aan vergeten apparatuur. Eeuwig zonde. Je laat de douche toch ook niet lopen als je er onder vandaan gaat? :)
Rijden is ook op deze locatie een vereiste.
Dat is jammer want dat kost je veel geld en is ook niet 'groen'. Daarmee is de woning (naar mijn mening) ook niet toekomstbestendig.
Overigens is op 1 raam na alles dubbel glas, met een relatief grote tussenruimte. Het raam in de keuken (ongeveer 2 m2) is enkel glas en staat op de lijst met te vervangen delen.
Gelijk doen, scheelt je ook enorm op comfort. In mijn eerste woning (etage) hadden een paar ramen ook nog enkel glas, dat straalde 's winters zo enorm koud af, brrrr. Ik heb het bijna nooit koud maar dat was echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:37:
Gelijk doen, scheelt je ook enorm op comfort. In mijn eerste woning (etage) hadden een paar ramen ook nog enkel glas, dat straalde 's winters zo enorm koud af, brrrr. Ik heb het bijna nooit koud maar dat was echt niet fijn.
Wij kregen in onze vorige flat op de 8e verdieping met enkelglas (grote ramen...) zelfs korting op de warmte nota omdat het bij ons niet warm te stoken was in de winter met de aanwezige radiatoren....

Mogelijk dat ik daardoor wat "koudebestendig" ben geworden (en gewend aan lage energiekosten...) :+

(flat heeft inmiddels wel dubbel glas gekregen dus die "korting" zal ook wel geschrapt zijn)

Hier weer lekker zonnetje naar binnen rammend. Nog steeds geen SV aan... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Qua comfort ben ik het wel gewend. Zit nu thuis nog op een niet bijster geïsoleerde zolderkamer met enkel glas. Overigens heb ik daar gisteren pas voor het eerst de verwarming weer een tandje aangezet :)

Dat ik niet beter zit qua openbaar vervoer is inderdaad jammer. Ik werk in Rotterdam-Zuid en woon boven het water. Het stuk Schiedam-werk is het grootst qua reistijd, met veel overstapwerk.
Vanaf mijn (hopelijk) aankomende woonplaats kan ik wel ietsje sneller in Schiedam zijn, maar daar ligt niet de tijdbesparing.
Met de auto is het door de Beneluxtunnel en presto... Verschil tussen gebruik maken van OV en met de auto ligt nu nog op 2 uur per dag (met gemiddelde reistijd).
Maar goed, eerst nog even de koop rondkrijgen, dat is uiteraard het belangrijkste deel van het hele verhaal ;)

EDIT: Wohoo! net gehoord dat mijn bod is geaccepteerd!

[ Voor 14% gewijzigd door Pathogen op 04-11-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Thrackan schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:18:

Proficiat!! En nu als de #@$#@$ naar de bouwmarkt en isolatie-materialen hamsteren! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:11

Punkrocker

Mostly harmless

Thrackan schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:18:

Maar goed, eerst nog even de koop rondkrijgen, dat is uiteraard het belangrijkste deel van het hele verhaal ;)

Gefeliciteerd!

Niet vergeten: in een, nog, leeg huis is het beter klussen dan in een ingerichte huis.
Dus meteen die isolatie e.d. aanbrengen!
En (loze) leidingen naar andere ruimtes leggen...
En...
En..
En.

Alvast veel klusplezier :P

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
zonnigtype schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:57:

Tjeemigepeemig man, 60 GIEG GEMIDDELD!!! (dat betekent dat er mensen zijn die zich helemaal arm stoken aan die onzin). 60 GIEG in ons zalige SV gebied zou een heftige (uitsluitend variabele kosten!) post van een dikke 1.428 Euri betekenen (op basis van gemiddelde SV prijs eerste en tweede jaarhelft hier). Komt nog vet vastrecht bij, dokkuh geblazen! En zeker ook nog een dikke auto die heftig gebruikt wordt? Om over het elektraverbruik dan verder maar te zwijgen... Dat worden de energieverschoppelingen van de komende jaren, die goedkoop en ongezond dumpvoedsel moeten eten om rond te kunnen komen... :o
Wat draaf je toch altijd door over auto's en voeding het gaat hier over stadsverwarming.60GJ lijkt me erg veel aangezien nuon zelf zegt dat het gem. jaarverbruik zo'n beetje op 34GJ zit.
PS Ik heb zelf de afsluiters van de stadsverwarming alweer drie weken open staan plus thermostaat woonkamer op 22 grad C en dat heeft mij 2GJ gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Punkrocker schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:22:
[...]

Gefeliciteerd!

Niet vergeten: in een, nog, leeg huis is het beter klussen dan in een ingerichte huis.
Dus meteen die isolatie e.d. aanbrengen!
En (loze) leidingen naar andere ruimtes leggen...
En...
En..
En.

Alvast veel klusplezier :P
ehhh zullen we maar een Tweakers-United "Duurzaam" Klusteam opstellen :) vele handen maken licht werk :+
Tweakers-Duurzaam_Klusteam: voor al uw duurzame verbouwingen O+

even griezelen: voetbal is voor ehh <fill in yourself>
http://www.ad.nl/ad/nl/1448/NEC/article/detail/441990/2009/11/04/NEC-Liever-warme-billen-dan-een-beter-klimaat.dhtml

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 04-11-2009 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
NielsTn schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:38:
[...]

ehhh zullen we maar een Tweakers-United "Duurzaam" Klusteam opstellen :) vele handen maken licht werk :+

even griezelen: voetbal is voor ehh <fill in yourself>
http://www.ad.nl/ad/nl/1448/NEC/article/detail/441990/2009/11/04/NEC-Liever-warme-billen-dan-een-beter-klimaat.dhtml
Natuurlijk stemmen die supporters voor stoelverwarming. Het voordeel komt alleen hun toe, terwijl de lasten door iedereen gedragen wordt: Tragedy of the commons dus, waar hier laatst ook een interessant artikel over werd gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
NielsTn schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:38:
Zo ik ben er bij! En dan wil ik graag even van de gelegenheid gebruik maken om ons te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:57:
[...]
Om over het elektraverbruik dan verder maar te zwijgen... Dat worden de energieverschoppelingen van de komende jaren, die goedkoop en ongezond dumpvoedsel moeten eten om rond te kunnen komen... :o
Verplicht elektrisch koken (want geen gas) hakt er ook nog bij in.
Geen wonder dat de schoorstenen in onze wijk de pan uit rijzen.
In de nieuwbouwwijk Roombeek in onze stad is houtstook zelfs verboden (staat in koop/huurcontract).
De gemeente speelt schijnbaar onder 1 hoedje met Essent door dit verbod.
Bij ons in de wijk daarentegen worden elk jaar in oktober tractorladingen lokaal gewonnen hout gebracht.
Helaas moet enkele bewoners het op de juiste manier stoken nog wel worden bij gebracht :/
leonbong schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:15:
[...]
60GJ lijkt me erg veel aangezien nuon zelf zegt dat het gem. jaarverbruik zo'n beetje op 34GJ zit.
60GJ veel? Nee hoor niet in Enschede. (is wel incl tapwater gebruik en gezin van 4 personen en 2 onder 1kap/hoekwoning).
De bewoners schreven de kranten vol na hun eerste jaar stadsverwarming in de wijk Roombeek.
Essent beloofde een onderzoek te starten, onder de rubriek "lezers schrijven" maar gelijk een artikel er achter aan geschreven dat in onze wijk Helmerhoek het verbruik al jaren zo hoog ligt.
Het kromme is dat het vastrecht mede gebasseerd is op het gemiddeld (34GJ) verbruik zoals Essent hanteerd

[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

................

[ Voor 97% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
60GJ is energetisch omgerekend ruim 1700m3 gas, dus zo heel gek klinkt dat in eerste instantie niet. Hierbij ga ik uit van 35MJ in 1m3 aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:58:
60GJ is energetisch omgerekend ruim 1700m3 gas, dus zo heel gek klinkt dat in eerste instantie niet. Hierbij ga ik uit van 35MJ in 1m3 aardgas.
De crux is nu juist dat stadswarmte vaak in nieuwbouw wordt toegepast. En die wordt sowieso al veel beter geïsoleerd gebouwd dan oudere woningen en zouden dus al veel lagere verbruiken moeten opleveren. Dan is zelfs die 1.700 equivalenten (zo werkt het helaas niet bij SV) gas veel te veel. Veel mensen die ik ken verbruiken hoogstens tussen de 20 en 30 GJ inclusief tapwater (exclusief kookgas, maar dat is vrijwel niks, bij ons 31 kuub/jaar, bij anderen met gasoven komt dat in de buurt van ten hoogste 50 kuub/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
zonnigtype schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:44:
[...]

De crux is nu juist dat stadswarmte vaak in nieuwbouw wordt toegepast. En die wordt sowieso al veel beter geïsoleerd gebouwd dan oudere woningen en zouden dus al veel lagere verbruiken moeten opleveren. Dan is zelfs die 1.700 equivalenten (zo werkt het helaas niet bij SV) gas veel te veel. Veel mensen die ik ken verbruiken hoogstens tussen de 20 en 30 GJ inclusief tapwater (exclusief kookgas, maar dat is vrijwel niks, bij ons 31 kuub/jaar, bij anderen met gasoven komt dat in de buurt van ten hoogste 50 kuub/jaar).
Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn als bij de digitale gasmeters? Dat er dus onterecht GJ's worden geteld terwijl er niets wordt verbruikt? Dat zou een megaschandaal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Nou, ik weet het wel als ik ooit een eigen huis bouw, dan neem ik geen gas en geen SV! Alleen elektra. Ik doe het wel met zon, Hout, Pellet of warmtepomp. Kan ik maximaal door een leverancier genaaid worden! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:18:
Nou, ik weet het wel als ik ooit een eigen huis bouw, dan neem ik geen gas en geen SV! Alleen elektra. Ik doe het wel met zon, Hout, Pellet of warmtepomp. Kan ik maximaal door een leverancier genaaid worden! :o
En omdat je dan een relatief hoog verbruik hebt wordt je niet genaaid door een te hoog vastrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De eerste dag is om met mn schema.

Tot nu toe zie ik helemaal geen verschil met of zonder schema.

Totaal verbruik vandaag 0,45kWh
Gemiddelde dag van afgelopen week zit ook zo rond die waardes.

Omdat ie om 22uur uitgaat moet de Cqooker om 7uur in de morgen hard aan de slag om het water weer op peil te krijgen. Idem om 17uur.
De lange tussen pauzes lijken geen goed effect te hebben.
We wachten het weekje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:54:
[...]

Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn als bij de digitale gasmeters? Dat er dus onterecht GJ's worden geteld terwijl er niets wordt verbruikt? Dat zou een megaschandaal opleveren.
Onwaarschijnlijk. SV wordt met een ingewikkelde debietmeter gemeten (Kamstrup, stadswarmte in Scandinavië heeft een hoge vlucht genomen). Heb daar nog wel eens uitleg van gekregen via iemand die het naadje wilde weten van zijn warmte leverancier (NUON) omdat 'ie helaas een separte tapwater wisselaar heeft waarmee hij dus ook weer vet extra vastrecht in z'n jeweetwel krijgt gedouwd. Die debietmeting lijkt me in orde voorzover ik als leek kan beoordelen. Genoemd persoon was in ieder geval veel beter op de hoogte van de fysica (werd in gedetailleerd document van NUON toegelicht).

Recent is bij ons nog het messing tussenstuk vervangen waarmee volgens mij dat debiet zeer nauwkeurig wordt gemeten: dat ding slibt mogelijk op den duur dicht, waardoor de nauwkeurigheid zou kunnen worden beïnvloed (of een andere mij onbekende reden). In ieder geval zit er weer een nagelneu glimmend koppelstuk in. Geen enkel effect op onze SV verbruikscijfers, overigens. Dat was altijd al laag en is laag gebleven, op de koude winterse periodes rond de afgelopen jaarwisseling na...

Ergo: die "grap" van teveel meten door (niet-balg) gasmeters (waar niks aan gedaan wordt omdat het "effect" volgens "de experts" te gering zou zijn om je druk over te maken) heeft dus niets te maken met de discussie waarom 60 gigajoule stadswarmte verbruik (zelfs als dat inclusief warm tapwater is) gewoon "zeer flink" of "ver bovengemiddeld" is te noemen, onafhankelijk van hoe je dat omrekent naar gas equivalenten. De realiteit in mijn omgeving is gewoon dat het bij diverse mensen & 4-persoons huishoudens veel lager ligt, en dat zijn beslist niet allemaal zulke "frisse" types als ik (bij hen staat de SV al lang weer aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:54:
[...]
Er zit wel een soort sluipverbruik in het hele verhaal.
Immers er stroomt continu warm water door de warmtewisselaar voor het tapwater om op deze manier de gebruikte spiraal op temperatuur te houden.
Door Essent wordt ook geadviseerd om tijdens vakanties de hoofdkraan van de sv dicht te draaien om dit sluipverbruik te voorkomen.
Dat de rest van het jaar de warmte wisselaar stand by staat daar hoor je ze niet over.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat dit sluipverbruik op jaarbasis is.
Er zou eigenlijk een zelfsluitend magneetventiel in de toevoer leiding naar de warmte wisselaar gemonteerd moeten worden.
Vraag naar warmwater klep open, bij geen vraag klep dicht.

Misschien is het aanbrengen van een stukje elektrische tracing vlak voor de sensor die de uitgaande temperatuur meet een optie om zo doende de delta T tussen inkomend en uitgaand sv water te verkleinen. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 23:21
Zijn er nog duurzaam ingestelde ICT-ers die naar de VMUG (VMware User Group) meeting in Nieuwegein gaan op 11 december? Ik ben er in elk geval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
zonnigtype schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:13:
[...]
Ergo: die "grap" van teveel meten door (niet-balg) gasmeters (waar niks aan gedaan wordt omdat het "effect" volgens "de experts" te gering zou zijn .....
Is dit verschijnsel, waar ik toch wel nieuwsgierig door ben geworden dan structureel, of was het toch een incident bij die ene meter? En wat verstaan ze onder gering, is daar inmiddels iets over bekend? 1 m3 per jaar of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 165002 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:39:

Omdat ie om 22uur uitgaat moet de Cqooker om 7uur in de morgen hard aan de slag om het water weer op peil te krijgen. Idem om 17uur.
Kijk dat soort dingen zijn interessant. Ik weet zeker dat meer mensen hier benieuwd naar zijn. Nu ook nog een weekje meten met de waterkoker, een weekje met de fluitketel en een weekje met de magnetron en je bent helemaal meetgoeroe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:21:
Zijn er nog duurzaam ingestelde ICT-ers die naar de VMUG (VMware User Group) meeting in Nieuwegein gaan op 11 december? Ik ben er in elk geval.
hmm ik noteer het alvast... als 'vrij inzetbaar persoon' kan ik best wel eens wat mijn neus opsteken bij de VMUG :)
Mistraller: mail me ff de details, ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Techneut schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:37:
[...]
Is dit verschijnsel, waar ik toch wel nieuwsgierig door ben geworden dan structureel, of was het toch een incident bij die ene meter? En wat verstaan ze onder gering, is daar inmiddels iets over bekend? 1 m3 per jaar of zoiets?
Excuus, ik zie dat ik twee zaken door elkaar heb gehaald.

(a) er is een probleem geconstateerd met klassieke (analoge) gasmeters die bij opstelling in een warme ruimte of bij zeer lange aanvoerleidingen die door warme ruimtes voeren "te veel meten" (gas zet uit als het warm wordt, meter draait "iets sneller", er wordt echter geen calorische waarde meer afgeleverd). Daar is van der HO-even over doorgezaagd, maar is met een sisser afgelopen omdat de gevolgen minimaal schijnen te zijn en omdat (natuurlijk ...) massale vervanging van die gasmeters door nauwkeurige balgmeters (die tuinders bijvoorbeeld wel hebben, maar ja, dan heb je het ook over totaal andere orde van gasverbruiken) natuurlijk pepahduug zou worden. Gaan ze niet doen bij kleinverbruikers. Op het blog van Paulus Jansen een stukje daarover.

(b) het nieuwere probleem van die verduivelde meter die door blijft lopen nadat 'ie werd afgekoppeld. Helaas nog geen reactie/update gehad op TROS Radar waar dat werd gepost. Zeer bedenkelijk, to say the least, als dat waar blijkt te zijn.

Er zijn trouwens beslist al problemen gesignaleerd bij "slimme gasmeters" van een andere orde, dus op je quivive blijven s.v.p.:

http://forum.www.trosrada...hp?f=51&t=69381&view=next

En nog steeds komt het voor dat er verkeerde capaciteiten voor gasmeters in de databases van netbeheerders staan (hebben we zelf in onze wijk ook gehad, alleen door stom toeval en oplettendheid ontdekt):

http://www.dag.nl/economi...betaalden-gasmeter-302651

M.a.w.: je mot overal op blijven letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:39:

Ik heb overigens dezelfde indruk, maar kan het nog niet goed meten. En waar zet je het verbruik tegen weg? Per dag? Of per liter? Zijn voor beide goede argumenten aan te dragen.
Het verschil met Hotfill was veel duidelijker. Dat scheelde 150 kWh op jaarbasis. Dat is nu, geschat na 4 weken meten, 350 kWh. Waar kom jij op uit?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 13:00
Jeroen, die taartdiagram heb je daar al spaarlampen enzo of gebruikte je toen nog gloeilampen? Als je op dat moment al spaarlampen had geeft het natuurlijk een vertekend beeld en zou het vebruik met gloeilampen dus velen maken hoger liggen.

Blijft wel dat in het totale verbuik de verlichting nog meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
Speksteenkachel schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:19:
[...]

Er zit wel een soort sluipverbruik in het hele verhaal.
Immers er stroomt continu warm water door de warmtewisselaar voor het tapwater om op deze manier de gebruikte spiraal op temperatuur te houden.
Door Essent wordt ook geadviseerd om tijdens vakanties de hoofdkraan van de sv dicht te draaien om dit sluipverbruik te voorkomen.
Ik schrijf wekelijks mijn meterstanden op. Het verbruik van SV om de wisselaar warm te houden inclusief opwekken warm water was 1,8GJ in over 8 maanden. ik heb een huishouden van 1,5 persoon (mijn vriendin werkt om de week in het buitenland) en ik douch vrij lang.
Dus dat verbruik valt wel mee een gas CV ketel doet dat eigenlijk ook maar minder efficient (gas->CVwater->Drinkwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
martijnr17 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 10:31:
Jeroen, die taartdiagram heb je daar al spaarlampen enzo of gebruikte je toen nog gloeilampen?
Overal waar het kan en zinvol is spaarlampen. Als ik de rest van ons huishouden (energietechnisch) zou laten zoals het is en alle spaarlampen weer terugvervang door gloeilampen zou het aandeel verlichting van 7% naar ongeveer 20% gaan, een flinke stijging. Maarrrr.... in de meeste huishoudens waar nog overwegend gloeilampen gebruikt worden is het waarschijnlijk dat er op andere gebieden ook nog niet veel aan energiebesparing is gedaan waardoor het aandeel van verlichting in het elektriciteitsverbruik niet veel hoger zal zijn dan bij ons.

Ik blijf erbij dat alle heisa rondom de gloeilamp sterk overdreven is als je kijkt naar hoeveel energie er weggegooid wordt op het gebied van ruimteverwarming en transport. Maar het past in de makkelijk "object-georiënteerde" discussie die mensen graag voeren: we vervangen de gloeilamp door een LED-lamp, de fossiele auto door een elektrische auto, we vervangen de industriekip door een biokip en we zijn KLAAR.

Dat is makkelijk, maar helaas een illusie. Duurzaamheid gaat niet om objecten, het gaat om een mindset. Maar het is makkelijk om meer spullen te kopen (goed voor de economie ook) dan in te zien dat minder soms beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Weet iemand waar ik een huls voor een temperatuur sensor kan kopen ?
Ik heb een warmte opbrengst meter gekocht, om in het collector circuit te zetten van de q-solar.
Het leek me leuk om te weten hoeveel de zon nu eigenlijk aan warmte in de q-solar stopt.
Deze optie heeft het apparaat niet, jammer gemiste kans denk ik

Nu heeft de warmtemeter 2 sensoren, 1 zit er in het huis van het apparaat, een zit er los.
Die losse moet middels een huls en een T stuk in de collector leiding.
Ik zoek dus zo'n huls.
De sensor is 5mm dik en 40mm lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@qsolar : ik heb bij elco elektronica in alkmaar meerdere sensors gekocht, met lcd display van 2 bij 1cm per sensor. (9 euro per stuk)
deze heb ik op alle meetpunten die de qsolar al had bijgeplaatst,
en bij de aanvoerleiding.
ziet er hip uit, 6 displays, en in 1 oogopslag alle temperatuuren,
en in bedrijf het verschil zien.
ik zie nu ook dat sinds 1 november de collector vrijwel niets meer doet, er op dit moment 15,6c water komt van de collector, en dat het vat 8,3c onderin is.
(fotos volgen)

volgende stap word de velleman sensor, die 230volt schakelt,
boven de 39c automatisch stroom op de wasmachine.
of ie dan aanstaat bepaal ik nog zelf, hij is gelukkig gewoon analoog.
het gebeurt nu te vaak dat de boiler >40c onderin is, ik er dan niets mee doe, als ik savonds thuiskom en kijk.
eigenlijk koelt dat gewoon weer af dan.
(de cv doet erg weinig met de onderste 45 liter in een qsolar, het is gewoon voorraad)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-11-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:34:
@qsolar : ik heb bij elco elektronica in alkmaar meerdere sensors gekocht, met lcd display van 2 bij 1cm per sensor. (9 euro per stuk)
deze heb ik op alle meetpunten die de qsolar al had bijgeplaatst,
en bij de aanvoerleiding.
ziet er hip uit, 6 displays, en in 1 oogopslag alle temperatuuren,
en in bedrijf het verschil zien.
ik zie nu ook dat sinds 1 november de collector vrijwel niets meer doet, er op dit moment 15,6c water komt van de collector, en dat het vat 8,3c onderin is.
(fotos volgen)
type ?
prijs ?

De warmte opbrengst meter laat ook de temperaturen zien, even op het knop je drukken.
De opbrengst wordt weer gegeven in Kilowats en niet in Joule's

Deze warmte meters doen op ebay duitsland zo rond de 10 a 20 euro.
Ik heb er 11 euro voor betaald. kwam wel 9 euro verzenden bij.
De interne batterij gaat nog wel een tijdje mee, alleen als ie leeg is is het gedaan met het apparaat.
Ik heb al gelezen, dat als je het apparaat van spanning blijft voorzien, de de interne batterij kan verwisselen.
Beetje knutselen met een tinzuiger en soldeerbout kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het leek me leuk om te weten hoeveel de zon nu eigenlijk aan warmte in de q-solar stopt.
er zit wel degelijk een opbrengst menu in, alleen dat werkt op output, warmte output in Joules naar je woning. de input haal je van je gasmeter, het verschil is je zonopbrengst in J of x33 = m3 vermeden.
dit gapende gat word bij mij steeds groter, en het getal in m3 (lees tvt euros) steeds groter.
vooral in de periode maart-mei en augustus-oktober neemt dit verschil enorm toe.

sinds 1 november is nu mijn input 9% hoger dan de warmte output, dit is gewoon inefficient en verlies, door het ontbreken van de zon, het is nu gewoon een goeie hr ketel met een comfortabele boiler.
(in contrast met bijvoorbeeld mei : input 0m3, output 0,002Mj)
leuk feit :
ik heb de qsolar nu 3,5 jaar, en heb elke dag sinds de plaatsing gemiddeld 2,2 m3 verbruikt.
de oude vaillant ketel had hier een cijfer van 6,57m3 per dag.(periode 2004-2006)

handig : http://www.translatorscaf...ubic-meter-%5BJ/m%5E3%5D/

algemene vraag :
in de periode november februari (geen zonopbrengst) is bij de qsolar de input in m3 altijd 9% hoger dan de warmte output, dit kan boilerverlies zijn, maar het getal is wel altijd hetzelfde, ongeacht de inregeling.
is dit soms een efficiency plafond van de hardware of wat ?
mijn vat is nu 3 dubbel geisoleerd, en toch blijft dit getal bestaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-11-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GC :
Uw huidige voorschotbedrag U kunt tijdelijk uw maandelijks voorschotbedrag niet wijzigen.
Dit zijn de standen van de einddatum van de periode waarop deze jaarnota is gebaseerd. Deze standen zijn door uw netbeheerder doorgegeven en door Greenchoice verwerkt.
another nuon soap :
de meteropnemer kwam langs in 2e instantie
we hebben hem toegelaten, hij was van nuon, en niet liander de netbeheerder.
zijn pasje was van nuon, en niet van liander, hij kon ook niet aannemelijk maken dat hij optrad namens liander. ik was scherp op de stroom meterstanden, en daarom gaat dit nu goed.

jammer genoeg heb ik ook een gasmeter, en nuon ?liander anyone? is zoals ze zelf zeggen, "altijd dichtbij"
(Nuon (energie): "Positieve energie." (2004), "De mogelijkheden zijn eindeloos.", "Altijd Nuon" (2008) )
mijn gasmeter is dan dus nu doorgemeld op 3567 m3 verbruik voor het afgelopen jaar, en mijn maandbedrag gaat naar 297,25 euro per maand.(leuk detail is dat mijn totaalstand slechts 6246 is, en de meter van 2003)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/ggas.jpg
het is niet zo dat dit mij alleen overkomt, volgens mij zit de rest van nederland te slapen....
1 belletje naar gc, en het was weer rechtgezet.
waarom moet en gaat dit zo toch in ons land ?
we wachten op het antwoord van consuwijzer, maar ik reken erop dat dit niet komt,
of zoals vorig jaar : de meteropnemer (student?) heeft een fout gemaakt. en het glijd zo weer van alle schouders af.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-11-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:52

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Anoniem: 287219 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:11:
Weet iemand waar ik een huls voor een temperatuur sensor kan kopen ?
Ik heb een warmte opbrengst meter gekocht, om in het collector circuit te zetten van de q-solar.
Deze optie heeft het apparaat niet, jammer gemiste kans denk ik

Nu heeft de warmtemeter 2 sensoren, 1 zit er in het huis van het apparaat, een zit er los.
Die losse moet middels een huls en een T stuk in de collector leiding.
Ik zoek dus zo'n huls.
De sensor is 5mm dik en 40mm lang
zon ding heet een dompelbuis, misschien warmteservice? Ze zijn er in div lengtes
Pagina: 1 ... 7 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.