warmteservice op hun site kwam ik niet veel verdersander817 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:09:
[...]
zon ding heet een dompelbuis, misschien warmteservice? Ze zijn er in div lengtes
@eric-pvt:
Is het niet eens tijd om bij de reguliere consumentenprogramma's aan te kloppen over dit?
Ik kan me niet voorstellen dat die niet zitten te wachten op dit soort items.
Is het niet eens tijd om bij de reguliere consumentenprogramma's aan te kloppen over dit?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wie weet heeft "de wakkerste krant van NEEderland" er ditmaal ook wel trek in. Die houden wel van sappige stukskes op zijn tijd. Wel goed te publiceren stuk van tevoren doorlezen (opeisen!), want voor je het weet word je als een zeloot of retefout geciteerd als een zombie neergezet. Het is een risico, maar risico's lopen we toch allemaal (om in het cachot te belanden omdat we het in onze zieke harsens halen om zelf energie op te wekken).TD-er schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:37:
@eric-pvt:
Andere mogelijkheden in ieder geval, zonder enige kans van slagen: TROS Radar, Vara Kassa, Consumentenbond (als ze niet aan het slapen zijn), whatever. We zouden ook eens kunnen gaan denken aan een "sleep-in" actie op de stoep voor EZ, of zoiets, om dit eeuwige gezeik aan te laten pakken...
Zuukzes!
Ander topic: CertiQ nieuwe maanddata (oktober) vandaag gepubliceerd. Weer maar liefst 203 PV-systeempjes d'r bij gekomen. Echter: relativeren. Want sinds start SDE "maar liefst" 5 MWp aan nieuwe capaciteit (in 19 maanden tijd...). Rapport op de bekende plek.
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 05-11-2009 18:33 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik kan deze cijfers niet rijmen met de gasmeterstanden die je gepost hebt. Hoe zit dat?Anoniem: 238103 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:07:
[...]
ik heb de qsolar nu 3,5 jaar, en heb elke dag sinds de plaatsing gemiddeld 2,2 m3 verbruikt.
de oude vaillant ketel had hier een cijfer van 6,57m3 per dag.(periode 2004-2006)
Anoniem: 239001
NIet dat ik het wil opnemen voor Nuon/Liander. Maar wij hadden zojuist een zeer goede ervaring hier in A'dam...another nuon soap :
de meteropnemer kwam langs in 2e instantie
we hebben hem toegelaten, hij was van nuon, en niet liander de netbeheerder.
zijn pasje was van nuon, en niet van liander, hij kon ook niet aannemelijk maken dat hij optrad namens liander. ik was scherp op de stroom meterstanden, en daarom gaat dit nu goed.
....
Twee keer per week gaat bij onze woonark de aardlek (op de wal, in een kastje van het G.E.B.) eruit. Erg onhandig. Alles is getest tot in den treure. Wat not overbleef is dat de aardlekschakelaar zelf niet goed meer was. Electricien dacht dat die schakelaar van "de gemeente" was en wilde er niets mee. Dus wij liander gebeld.
Volgende dag komt een monteur (nog uit de G.E.B tijd). Die had ervaring met dit soort dingen en had nog een schakelaar in de auto liggen. Deze is zonder kosten gemonteerd.
OK, Dat is al speciaal...
Vannacht viel de stroom/schakelaar weer uit. Wij balen, toch niet gelukt.
Staat nu de monteur op het antwoordapparaat.... "Als u een probleem had met de aardlek vannacht maakt u zich geen zorgen. Er zijn vannacht meer klachten gekomen. Het is een storing. We zijn het aan het onderzoeken..."
Dat is service!
"We gaan vooruit"Anoniem: 239001 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:28:
[...]
NIet dat ik het wil opnemen voor Nuon/Liander. Maar wij hadden zojuist een zeer goede ervaring hier in A'dam...
Twee keer per week gaat bij onze woonark de aardlek (op de wal, in een kastje van het G.E.B.) eruit. Erg onhandig. Alles is getest tot in den treure. Wat not overbleef is dat de aardlekschakelaar zelf niet goed meer was. Electricien dacht dat die schakelaar van "de gemeente" was en wilde er niets mee. Dus wij liander gebeld.
Volgende dag komt een monteur (nog uit de G.E.B tijd). Die had ervaring met dit soort dingen en had nog een schakelaar in de auto liggen. Deze is zonder kosten gemonteerd.
OK, Dat is al speciaal...
Vannacht viel de stroom/schakelaar weer uit. Wij balen, toch niet gelukt.
Staat nu de monteur op het antwoordapparaat.... "Als u een probleem had met de aardlek vannacht maakt u zich geen zorgen. Er zijn vannacht meer klachten gekomen. Het is een storing. We zijn het aan het onderzoeken..."
Dat is service!
(geleend van een energieboer...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik mijn vorige huis (Nieuwegein - Eneco - oud Remu), en de woning van mijn ouders (Geertruidenberg - Essent - oud EPZ) zat gewoon een mechanische klep mbt tapwater. Temp hoog genoeg? Klep dicht. Mijn ouders hebben nu een nieuwe, met klep maar dan electronisch.Speksteenkachel schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:19:
[...]
Er zit wel een soort sluipverbruik in het hele verhaal.
Immers er stroomt continu warm water door de warmtewisselaar voor het tapwater om op deze manier de gebruikte spiraal op temperatuur te houden.
Door Essent wordt ook geadviseerd om tijdens vakanties de hoofdkraan van de sv dicht te draaien om dit sluipverbruik te voorkomen.
Dat de rest van het jaar de warmte wisselaar stand by staat daar hoor je ze niet over.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat dit sluipverbruik op jaarbasis is.
Er zou eigenlijk een zelfsluitend magneetventiel in de toevoer leiding naar de warmte wisselaar gemonteerd moeten worden.
Vraag naar warmwater klep open, bij geen vraag klep dicht.
Misschien is het aanbrengen van een stukje elektrische tracing vlak voor de sensor die de uitgaande temperatuur meet een optie om zo doende de delta T tussen inkomend en uitgaand sv water te verkleinen.
In mijn vorige woning zaten thermostaatkranen, dus geen vraag; geen stroming. Bij mijn ouders zit een centrale klep, en een kamerthermostaat. Zelfde laken een pak.
Ik zou zeggen dat dat standaard is, SV is immers rond de 70 graden, dus dan zou je tapwater dus heel vaak te heet de kraan uit komen!
Ik had er in elk geval geen problemen mee, en kostentechnisch was het bij ons niet veel anders dan op gas.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik kreeg net de tip voor deze site:
http://www.sust-it.net/
Kun je heel gemakkelijk het energie verbruik van héél veel apparaten opzoeken en worden gerangschikt naar efficiëntie. Heb er nog niet heel lang mee gespeeld, maar ziet er erg gelikt uit!
Kun je heel gemakkelijk het energie verbruik van héél veel apparaten opzoeken en worden gerangschikt naar efficiëntie. Heb er nog niet heel lang mee gespeeld, maar ziet er erg gelikt uit!
Anoniem: 238103
blader even terug naar mijn eindafrekening met greenchoice, en je ziet dat het klopt.Ik kan deze cijfers niet rijmen met de gasmeterstanden die je gepost hebt. Hoe zit dat?
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg (507 dagen -> 1573m3) => hoger dan 2.2
dat was 30-6 inmiddels zijn er 4 maanden verstreken en is de stand nauwelijks gestegen = 2.2
over de hele periode kom ik nu op 2.2, we kunnen doorzeveren over getalletjes, maar ik kijk liever naar wat het apparaat doet, en dat is erg goed.
en daarom onderneem ik ook verder geen stappen, want zo word er gereageerd, alles is questionable,
zolang er maar subversief geld verdient word.
verder vind ik het bovenstaand(geb) geen service, maar gewoon normaal,
dit is wat je minimaal mag verwachten, voor je meetdienst en netbeheer.
alle respect voor de hardwerkende operationele jongens van de elektrotechniek,
die hebben het echt niet leuk, en het valt op als het ineens normaal gaat.
het is jammer dat er geen brede steun is voor aanpak van dikke logge energiebedrijven, we leven inmiddels allemaal in ons eigen ei, de nederlandse energiemarkt is zuur en ziek.
we hebben reden om bezorgt te zijn: http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=16951
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-11-2009 10:17 ]
Zou dat komen door al die nieuwe kolen centrales die ze willen planten..Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:07:
[...]
we hebben reden om bezorgt te zijn: http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=16951
Voor de Groningers onder ons:
Al vraag ik me af hoeveel ze de duurzame tweakers kunnen vertellen.26 november 2009
9:00 - 12:30 uur Lezing met als onderwerp
DUURZAME ENERGIESYSTEMEN
Hereweg 9 Groningen
Let op! In omgeving Betaald Parkeren
Kosten: De kosten voor deelname aan deze interessante lezingenserie bedragen slechts
€ 40.- excl.btw. per persoon dit dankzij de bijdrage van de deelnemende bedrijven.
Aanmelden : Aanmeldingsformulier
Programma:
Wat zijn de ontwikkelingen?
Wat zijn de mogelijkheden om duurzame energiesystemen toe te passen.
Sprekers uit de praktijk zullen enkele mogelijkheden aanreiken.
13.30 welkom door Paul Tameling
13.45 Duurzame energiesystemen, ontwikkelingen door Wim van Gemert lector aan de Hanzehogeschool hierna komen de praktijkvoorbeelden.
14.15 Energie uit zonlicht
Wat is er mogelijk door Agpoferroli Eric Beltman
14.45 Energie uit de aarde
Waar is het toe te passen door Ronald Scheffer van Nibe.
15.15 pauze
15.45 Energie uit de wind
Kan het in de bebouwde omgeving? Wat is het
rendement door Robert Sikkenk van Amrin
16.15 Energie uit vuile lucht
Hoe kan vuile ventilatielucht de woning verwarmen door Rein Hoekstra van Brink Climate Systems
16.45 Energie uit douchewater
Warm vuil douchewater, zit daar nog energie in door GertJan de Wit van Bries Energietechniek.
Weet je wat me nog het meeste opvalt; het verschil in kosten per land. De 10 euro aan electra in NL ben je in USA slechts 5,37 $ kwijt....pcmadman schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 01:02:
http://www.nuvideo.nl/aut...agen-polo-bluemotion.html
http://www.groenopweg.nl/regelgeving/218/Belastingplan-2009
http://www.groenopweg.nl/regelgeving/218/Belastingplan-2009
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-11-2009 16:34 ]
ebay dan:Anoniem: 287219 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:54:
[...]
warmteservice op hun site kwam ik niet veel verder
http://cgi.ebay.at/Tauchh...4.c0.m14.l1262&_trkparms=|293%3A2|294%3A30
Is dit niet normaal bij de nieuwe opzet? De "wegen" zijn gescheiden en NUON is bij jou blijkbaar de leverancier. Dus lijkt het me heel logisch dat die de meterstand ook opneemt. Liander is netbeheerder, dus van alles tot en met de meter. In die hoedanigheid kan Liander dus ook de meterstand opnemen, maar ze doen er zelf, anders dan misschien statistiek, niets anders mee dan doorgeven aan NUON.Anoniem: 238103 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:56:
GC :
[...]
another nuon soap :
de meteropnemer kwam langs in 2e instantie
we hebben hem toegelaten, hij was van nuon, en niet liander de netbeheerder.
zijn pasje was van nuon, en niet van liander, hij kon ook niet aannemelijk maken dat hij optrad namens liander. ik was scherp op de stroom meterstanden, en daarom gaat dit nu goed.
Lijkt me niet dus niets vreemds mee dat NUON dit zelf doet.
ik ben al 3 jaar geen klant meer bij nuon, nuon is een leverancier van energie,
en per 1-7 verkocht aan vattenval, een buitenlands bedrijf.
de netbeheerder en meetgemachtigde in nederland/noordholland is voor mij liander.
met nuon heb ik dus helemaal niets te maken, net zoals je in een opel geen rekening krijgt van renault.
tenzij je je opel naar de renault garage brengt, maar ik ben klant van greenchoice.
inmiddels heb ik indringende excuses gehad, 3x per telefoon, en 1x per brief,
met het verzoek er verder maar niets meer over te zeggen, want de klanten lopen per duizenden per dag weg.
nou nuon bij deze, ik zeg er niets meer over, verder veel leesplezier hier, leuk dat jullie meelezen !
en per 1-7 verkocht aan vattenval, een buitenlands bedrijf.
de netbeheerder en meetgemachtigde in nederland/noordholland is voor mij liander.
met nuon heb ik dus helemaal niets te maken, net zoals je in een opel geen rekening krijgt van renault.
tenzij je je opel naar de renault garage brengt, maar ik ben klant van greenchoice.
inmiddels heb ik indringende excuses gehad, 3x per telefoon, en 1x per brief,
met het verzoek er verder maar niets meer over te zeggen, want de klanten lopen per duizenden per dag weg.
nou nuon bij deze, ik zeg er niets meer over, verder veel leesplezier hier, leuk dat jullie meelezen !
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-11-2009 17:32 ]
Vanmiddag is er iemand van Grozema geweest (zij doen ook de isolatie voor de Nuon, maar dan zonder tussenpersonen en met de mogelijkheid om kortingen te geven) en deze had een stuk leukere offerte, deze kwam gewoon op de 15 euro per /m2 (!!!) voor glaswolvulling, bijna de helft t.o.v. Pluimers. De methode van Pluimers is technisch in principe iets beter (betere vulling in de hoekjes) maar geeft een boel extra werk, zoals kozijnen goed afkitten e.d. + dat het materiaal (pur) iets duurder is. En ze hebben het rete druk daar dus ze vragen wat ze vragen kunnen.
Wat ook bijzonder is: Pluimers dacht 3 dagen bezig te zijn en Grozema verwacht in een dag de boel klaar te hebben.
edit: het gaat om totaal om 200 m2.
Wat ook bijzonder is: Pluimers dacht 3 dagen bezig te zijn en Grozema verwacht in een dag de boel klaar te hebben.
Ik heb geen idee hoe goed glaswolvulling is eerlijk gezegd, maar dacht gelezen te hebben dat dit de neiging heeft tot zakken / ophopen in de spouw met alle gevolgen van dien.SpiceWorm schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 17:43:
Vanmiddag is er iemand van Grozema geweest (zij doen ook de isolatie voor de Nuon, maar dan zonder tussenpersonen en met de mogelijkheid om kortingen te geven) en deze had een stuk leukere offerte, deze kwam gewoon op de 15 euro per /m2 (!!!) voor glaswolvulling, bijna de helft t.o.v. Pluimers. De methode van Pluimers is technisch in principe iets beter (betere vulling in de hoekjes) maar geeft een boel extra werk, zoals kozijnen goed afkitten e.d. + dat het materiaal (pur) iets duurder is. En ze hebben het rete druk daar dus ze vragen wat ze vragen kunnen.
Zelf heb ik een tijd geleden twee offertes gehad voor een 60m2 (voor/achtergevel).
- Eentje met parels van rond de €1000, dus ongeveer €16 / m2
- Eentje met PUR (Pluimers) van rond de €2000, dus ongeveer €32 / m2
Maar dus nooit wat mee gedaan. Beiden gaven natuurlijk 10jr garantie, maar waren ontzettend onduidelijk over de mogelijke negatieve gevolgen / maatregelen die genomen moesten worden tav doorslag, vocht en problemen in de kruipruimte. Ze wilden hiernaar ook geen onderzoek doen: risico voor de opdrachtgever

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
in hun energiewinkel staat een demo met die vulling, en werkwijze,15 euro per /m2 (!!!) voor glaswolvulling, bijna de helft t.o.v. Pluimers
of in ieder geval in alkmaar.
als je naar zo`n energiewinkel gaat, kan je trouwens tegen inlevering van een gloeilamp, kapot of niet,
een gratis spaarlamp krijgen.
en verder ....
ga morgen eens kijken hoe afgestompt en vastgegroeid de hollander is aan zijn stalen ros,--------------------------------------------------------------------------------
Tot 1 januari 2010 kunt u uw auto gratis parkeren op een van de P+R terreinen die Alkmaar rijk is. Daarna kost het parkeren € 2,-, u krijgt dan wel een kaartje voor gratis busvervoer in Alkmaar. Om deze actie onder de aandacht te brengen kunt u op zaterdag 7 november en zaterdag 21 november zelfs uw auto laten wassen terwijl u winkelt en u krijgt een oliebol. Op deze twee zaterdagen in november rijdt een tuktuk u op een ludieke manier naar het centrum. Dit voertuig rijdt op elektriciteit en draagt op die manier ook bij aan de vermindering van CO2-uitstoot.
Gratis met de bus
Om de bereikbaarheid van het centrum te vergroten heeft de gemeente Alkmaar twee P+R terreinen aangelegd. Deze terreinen liggen in Oudorp (Keesomstraat) en de Bergermeer (Robonsbosweg). De bus rijdt elke 8 minuten vanaf de P+R terreinen naar het centrum.
ik verwacht eigenlijk dat ze weer allemaal gaan klemrijden in de binnenstad, want boven gratis staat altijd nog het autootje.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-11-2009 19:23 ]
Gave foto
Geeft wel aan hoeveel groter de auto's geworden zijn de afgelopen decennia.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Bij sv is elke situatie schijnbaar weer anders.Mistraller schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:50:
[...]
Ik mijn vorige huis (Nieuwegein - Eneco - oud Remu), en de woning van mijn ouders (Geertruidenberg - Essent - oud EPZ) zat gewoon een mechanische klep mbt tapwater. Temp hoog genoeg? Klep dicht. Mijn ouders hebben nu een nieuwe, met klep maar dan electronisch.
In mijn vorige woning zaten thermostaatkranen, dus geen vraag; geen stroming. Bij mijn ouders zit een centrale klep, en een kamerthermostaat. Zelfde laken een pak.
Ik zou zeggen dat dat standaard is, SV is immers rond de 70 graden, dus dan zou je tapwater dus heel vaak te heet de kraan uit komen!
Ik had er in elk geval geen problemen mee, en kostentechnisch was het bij ons niet veel anders dan op gas.
Voor onze warmte wisselaar tapwater zit een thermostaatkraan die is ingesteld op 65'C (legionella).
Daarachter zit een domme handafsluiter voor het geval men de wamtewisselaar wil afkoppelen voor een nieuwe.
Doorstroming is continu omdat er geen voorraad vat aanwezig is.
Op de radiatoren zitten ook thermostaatkranen maar die zitten bij ons altijd dicht. (geen kamerthermostaat)
Je zegt "kostentechnisch was het bij ons niet veel anders dan op gas." Hoe is dit mogelijk bij een vastrecht alleen al tussen 300 en 400 euro
Hoe wordt die elektronische klep aangestuurd bij je ouders?
Hebben ze alleen een w.w. of een combinatie van voorraadvat en w.w.?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Mijn desktop Dell Studio Hybrid met een idle vermogen van 25W is toch een toppertjepcmadman schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 01:02:
Ik mis m'n kampioen warmtepomp droger van Blomberg (staat wel in top10.hier.nu).
[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-11-2009 21:15 ]
Beiden met voorraadvat.Speksteenkachel schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 20:59:
[...]
Bij sv is elke situatie schijnbaar weer anders.
Voor onze warmte wisselaar tapwater zit een thermostaatkraan die is ingesteld op 65'C (legionella).
Daarachter zit een domme handafsluiter voor het geval men de wamtewisselaar wil afkoppelen voor een nieuwe.
Doorstroming is continu omdat er geen voorraad vat aanwezig is.
Op de radiatoren zitten ook thermostaatkranen maar die zitten bij ons altijd dicht. (geen kamerthermostaat)
Je zegt "kostentechnisch was het bij ons niet veel anders dan op gas." Hoe is dit mogelijk bij een vastrecht alleen al tussen 300 en 400 euro![]()
Hoe wordt die elektronische klep aangestuurd bij je ouders?
Hebben ze alleen een w.w. of een combinatie van voorraadvat en w.w.?
Qua kosten; wij betaalden toen ca 70 euro per maand (warmte + stroom). Dat was een tussenwoning, en we kookten keramisch. Op de jaarrekening kwam dat keurig uit.
Afgelopen jaren hebben we 75 euro/maand betaald, mede doordat we met PV en collectoren het bedrag laag konden houden door de jaren heen.
Zodoende heb ik absoluut niet het gevoel dat ik genaaid ben geweest met SV. Qua koken vind ik gas fijner, maar voor verwarming vond ik de thermostaatkranen meer comfort geven.
Maar goed, dat zijn natuurlijk oude gegevens. In 4 jaar tijd kan er veel veranderen. Argument van mijn ouders was overigens dat een ketel onderhoud vergt, wat bij SV vrijwel niet aan de orde is, en daarnaast zijn ze wel tevreden met het feit dat er geen verbrandingsapparatuur in huis staat. Valt wat voor te zeggen, al is het tegenwoordig stukken beter gesteld met de veiligheid van ketels. (De "WOESCH" van de oven kan ik me overigens nog levendig voor de geest halen. Vooral omdat ik stoer dacht te zijn toen ik een tijdje wachtte voordat ik de lucifer in de oven stak...)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Duidelijk verhaal.
Doordat wij geen vooraadvat hebben is de doorstoming door de w.w continu aanwezig, door Essent wordt ook geadviseerd om tijdens lange afwezigheid (vakanties) de hoofdkraan dicht te draaien om zo doende het sluipverbruik te elimineren.
Naast de 300 euro per jaar aan vastrecht komt de huur van de w.w. a 150 eurie per jaar er nog bij.
Vastrecht is in 1 jaar met 31% gestegen als die lijn de komende jaren zich zo doortrekt
Heeft iemand enig inzicht wat een elektrische boiler op jaarbasis kost?
Offerte zonneboiler + installatie maar lieftst 6000 euro, dankzij subsidie zijn de prijzen de pan uit gerezen.
Doordat wij geen vooraadvat hebben is de doorstoming door de w.w continu aanwezig, door Essent wordt ook geadviseerd om tijdens lange afwezigheid (vakanties) de hoofdkraan dicht te draaien om zo doende het sluipverbruik te elimineren.
Naast de 300 euro per jaar aan vastrecht komt de huur van de w.w. a 150 eurie per jaar er nog bij.
Vastrecht is in 1 jaar met 31% gestegen als die lijn de komende jaren zich zo doortrekt

Heeft iemand enig inzicht wat een elektrische boiler op jaarbasis kost?
Offerte zonneboiler + installatie maar lieftst 6000 euro, dankzij subsidie zijn de prijzen de pan uit gerezen.
TenneT is dan ook de zoveelste EZ bastaarddochter. En, houdt dat s.v.p. retegoed in de gaten: in het er door de fossielo's van EnergieNed door geramde capaciteitstarief wordt in ieder geval door Liander die beruchte (nota bene in Elektriciteitswet oorspronkelijk als "kWh gerelateerde post" staand!!!) en extreem gevaarlijke post "systeemdienst" van TenneT verstopt. Aangezien slechts zeer weinig mensen in de gaten hebben wat ze überhaupt voor vastrechtposten betalen en waarvoor dan wel precies, gaat straks een eventueel stiekem de hoogte in geramde systeemdienst verzuipen in de stapel andere vastrechten (met name capaciteitstarief), en gaan we gewoon zonder dat we het beseffen meebetalen aan de uitbreiding van de hoogspanningsnetten die TenneT nodig heeft om de onder een dekentje met EZ liggende kolenstokers en atoomsplijters te kunnen faciliteren met hun gewilde export van vieze stroom (vervolgens gaan we papieren certificaatjes voor "groene" stroom uit Zweden halen, is nu al 15%, omdat de burgers zo graag "groen" willen).Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:07:
[...]
blader even terug naar mijn eindafrekening met greenchoice, en je ziet dat het klopt.
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg (507 dagen -> 1573m3) => hoger dan 2.2
dat was 30-6 inmiddels zijn er 4 maanden verstreken en is de stand nauwelijks gestegen = 2.2
over de hele periode kom ik nu op 2.2, we kunnen doorzeveren over getalletjes, maar ik kijk liever naar wat het apparaat doet, en dat is erg goed.
en daarom onderneem ik ook verder geen stappen, want zo word er gereageerd, alles is questionable,
zolang er maar subversief geld verdient word.
verder vind ik het bovenstaand(geb) geen service, maar gewoon normaal,
dit is wat je minimaal mag verwachten, voor je meetdienst en netbeheer.
alle respect voor de hardwerkende operationele jongens van de elektrotechniek,
die hebben het echt niet leuk, en het valt op als het ineens normaal gaat.
het is jammer dat er geen brede steun is voor aanpak van dikke logge energiebedrijven, we leven inmiddels allemaal in ons eigen ei, de nederlandse energiemarkt is zuur en ziek.
De energiemarkt is niet ziek. Die markt is - zeker in Nederland - zo rot als een mispel.
eric-pvt:
Iets anders, maar in essentie lijkt dat er op. Nog steeds is "de meetgemachtigde" een zogenaamd onafhankelijke partij die je zogenaamd zou KUNNEN "kiezen". Omdat geen hond dat in NL doet of het weet (en: het veel te duur is om een onafhankelijk bedrijf jouw privé aansluitingkje te laten bemeten, die kunnen nooit door de landendekking van de meetbedrijven van de EX-holdings concurreren op tarieven), "wijst de netbeheerder de meetgemachtigde voor je aan". En je mag maar een maal raden. Die maken natuurlijk gebruik van die meetgemachtigde die ze al decennia lang kennen, en die nog steeds zeer nauwe banden heeft met de vroegere holdings waar ze uit voort zijn gekomen. Al zijn ze "formeel" afgesplitst....de netbeheerder en meetgemachtigde in nederland/noordholland is voor mij liander.
Liander "wijst feitelijk (het voormalige) NUON Monitoring uit Zutphen aan" voor (bijna) alle 3 miljoen aansluitingen (behalve bedrijven die eigen meetgemachtigde uitzoeken). "De diensten" van NUON Monitoring zijn echter met de splitsing overgegaan naar Liandon, onderdeel van Alliander waarvan dat andere onderdeel netbeheerder Liander dus een "zuster" is geworden. Liandon en alle andere "door TenneT goedbevonden" meetgemachtigde bedrijven vind je in de lijst op de TenneT site. Via deze pagina. Links in de kantlijn staan de afzonderlijke elektra en gas meetbedrijven via aparte links.
Op deze webpagina van nota bene Liander het volgende, mijn vetdruk:
M.a.w.: als je een meterboy in huis krijgt, zal het een mannetje "namens Liandon" (feitelijk het vroegere NUON Monitoring) zijn. En dat is onderdeel van netwerkbeheerder Alliander waarvan het andere onderdeel Liander jouw ("de administratie") allemaal leuke vastrechtposten in rekening laat brengen, meetdienst inclusivo. Lekker verwarrend: dat laten ze vervolgens weer allemaal doen door het bekende NUON Customer Care Center die ook "namens andere partijen [dan de leverancier van de NUON Holding] factureert". Dat die gasten van Liandon nog steeds "NUON jasjes" dragen is natuurlijk te bezopen voor woorden. Blijkbaar is bovenbaas Alliander nog niet zo rijk dat ze jasjes met eigen logo verstrekken. Dat ze zich niet decent kunnen of willen legitimeren, is natuurlijk bij de beesten af, maar ja, dit is piratenland Nederland, dus dat hoeft niet te verbazen.Voorheen bent u een overeenkomst aangegaan met Nuon Monitoring. Door de organisatorische splitsing van Nuon is de administratie van deze dienst(en) onder Liander komen te vallen. Dit betekent voor u dat u voortaan met vragen over de meetdiensten terecht kunt bij Liander. Voor u verandert er verder niets. Uw huidige contract(en) en contactpersoon blijven gelijk.
Wie hier nog een helder hoofd bij heeft is een knappe kop. Ik heb het verder niet verzonnen, dat hebben ze (blijkbaar) in duh haag zo gewild.

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 06-11-2009 23:55 . Reden: nuodingesgezever ]
quote: "VEMW vraagt de NMa dan ook om het voorstel tot wijziging van het tarief af te wijzen, en vast te houden aan de eerder door de NMa zelf vastgestelde maximumstijging van 7,6% per jaar."
Een koopje t.o.v. de stijging van het vastrecht van de sv
Ik zal m'n baas is vragen om levenslang een jaarlijkse loonsverhoging van 7,6%
En wat te denken van de stijging van de basis zorgverzekering etc etc..........
Lang leve de liberalisering.
Een koopje t.o.v. de stijging van het vastrecht van de sv

Ik zal m'n baas is vragen om levenslang een jaarlijkse loonsverhoging van 7,6%

En wat te denken van de stijging van de basis zorgverzekering etc etc..........
Lang leve de liberalisering.
[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-11-2009 23:38 ]
er bestaat ook een warmtepomp boiler, die zijn erg fraai.Heeft iemand enig inzicht wat een elektrische boiler op jaarbasis kost?
en deze zelfs retegoedkoop : http://link.marktplaats.nl/290913584
eigenlijk zou die de warme speksteen lucht van onderen moeten opzuigen gebruiken, en koud naar buiten gooien...
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-11-2009 23:57 ]
Ik zal eens gaan googlen naar deze warmtepomp optie.
[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-11-2009 00:00 ]
Inventum Ecolution 120-DC : http://www.inventum.info/...on%20warmtepompboiler.pdf
jij was toch de meester van de warme lucht ?
volgens die specs kan je deze als afzuiger/ecofan gebruiken,
wel jammer dat ie geen vloerverwarming wisselaar heeft.
jij was toch de meester van de warme lucht ?
volgens die specs kan je deze als afzuiger/ecofan gebruiken,
wel jammer dat ie geen vloerverwarming wisselaar heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-11-2009 00:03 ]
Toevallig een prijs bij de hand van dit apparaat?
geen idee, maar die marktplaats-link van mijn post hierboven zegt 2e hands 250, dus erg duur zal ie niet zijn.
Anoniem: 292798
Ik heb een paar weken geleden eindelijk mijn warmtepompboiler in gebruik genomen, een Stiebel Eltron LWA252. Een COP van 3,69 en een inhoud van 300L. Gekocht op marktplaats voor 150 euro..........
Bevalt prima tot nu toe. Het enige is dat de ventilator die erin zit wat meer herrie maakt dan degene die ik had. Maar, je kunt een uitgebreid ventilatieprogramma instellen. Met een buitenvoeler kun je zelfs 's zomers nachtventilatie toepassen om je huis af te koelen na een warme dag.
Dit aparaat gebruikt 400W en draait ongeveer 3 a 4 uurtjes per dag om warm water te bereiden. Dus, veel minder energie dan gas verstoken voor warm water.
Tegenwoordig heb je ook types die meer uren draaien en een warmtewisselaar hebben voor verwarmingsondersteuning. Kan ook heet interessant zijn.
De WP boiler is dus een grote aanrader boven een electrische boiler.
Bevalt prima tot nu toe. Het enige is dat de ventilator die erin zit wat meer herrie maakt dan degene die ik had. Maar, je kunt een uitgebreid ventilatieprogramma instellen. Met een buitenvoeler kun je zelfs 's zomers nachtventilatie toepassen om je huis af te koelen na een warme dag.
Dit aparaat gebruikt 400W en draait ongeveer 3 a 4 uurtjes per dag om warm water te bereiden. Dus, veel minder energie dan gas verstoken voor warm water.
Tegenwoordig heb je ook types die meer uren draaien en een warmtewisselaar hebben voor verwarmingsondersteuning. Kan ook heet interessant zijn.
De WP boiler is dus een grote aanrader boven een electrische boiler.
300-400 watt ? zoooo dat is erg interessant...je kan daar dus swinters je zonnestroom overschot goed in kwijt. ...en alle zonneboilers ondersteunen altijd een voorverwarm vat voor de boiler...
een klein warmtepomp boilertje van zeg 100 liter als huisventilatie is dan wel erg interessant.
//eric gaat ook googlen//
een klein warmtepomp boilertje van zeg 100 liter als huisventilatie is dan wel erg interessant.
//eric gaat ook googlen//
[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-11-2009 09:42 ]
Een aantal passiefhuizen houden zaterdag 7 en zondag 8 november open dag. Meer daarover is te vinden op de website van de Stichting PassiefHuis Holland . Sommige passiefhuis bouwers hebben een eigen website gemaakt. Bijvoorbeeld:
http://www.passiefhuisnu.nl/
http://www.mijnpassiefhuis.nl/
http://www.onspassiefhuis.nl/
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die nieuwe huizen bouwen zonder dit passiefhuis concept toe te passen. Typisch dat dit concept vanuit duitsland naar belgië overwaaid en heel langzaam nu in nederland begint toegepast te worden.
Een mooie foto van de website Onspassiefhuis.nl:

Dit huis van een familie uit nederland staat in net over de grens bij Sittard in de duitse gemeente Selfkant. Met zijn pv panelen doet hij ook mee met de duitse zonnestroom (EEG) feedin systeem.
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die nieuwe huizen bouwen zonder dit passiefhuis concept toe te passen. Typisch dat dit concept vanuit duitsland naar belgië overwaaid en heel langzaam nu in nederland begint toegepast te worden.

Dit huis van een familie uit nederland staat in net over de grens bij Sittard in de duitse gemeente Selfkant. Met zijn pv panelen doet hij ook mee met de duitse zonnestroom (EEG) feedin systeem.
[ Voor 21% gewijzigd door MajoorFataal op 07-11-2009 12:50 ]
Vandaar dat ze daar in the US of A nog steeds zo'n achterlijk hoog verbruik hebben...wmeester schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:15:
[...]
Weet je wat me nog het meeste opvalt; het verschil in kosten per land. De 10 euro aan electra in NL ben je in USA slechts 5,37 $ kwijt....

Overigens is www.sust-it.net een britse site en staat de prijs daar in Ponden Sterling.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Jammer dat in de wegenbelasting nauwelijks tot uitdrukking komt hoeveel ruimte een auto in beslag neemt. Vooral het steeds breder worden van auto's kost enorm veel (ruimte). Doe maar iets als
normbedrag x autolengte x autobreedte3 = belastingbedrag
A'dam PVOutput
Wow daar moet ik dan maar eens langsgaan, men ouders wonen in Sittard, 100 meter van de Duitse grens. We wandelen wel vaker duitsland in, maar dit huis heb ik nog nooit gezien. Heb je toevallig adres/google earth locatie?MajoorFataal schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:44:
Een aantal passiefhuizen houden zaterdag 7 en zondag 8 november open dag. Meer daarover is te vinden op de website van de Stichting PassiefHuis Holland . Sommige passiefhuis bouwers hebben een eigen website gemaakt. Bijvoorbeeld:
[afbeelding]
@punkrocker: Je kunt gewoon de NL stroom tarieven selecteren en dan is het in €.
@ericplan: Die ruimte is ook niet het grootste probleem. Zit sowieso al een wettelijk maximum aan, dus lijkt me ook dat de parkeerplaatsen daar op aangepast zijn. Je ziet op die foto ook dat dat kleine autotje net zo goed één plaats gebruikt als die grote. Het is niet zo alsof er daar nog eentje tussen gaat parkeren. Maargoed de grote van een auto komt natuurlijk wel tot uitdrukking in de belasting dmv van gewicht.
@ericplan: Die ruimte is ook niet het grootste probleem. Zit sowieso al een wettelijk maximum aan, dus lijkt me ook dat de parkeerplaatsen daar op aangepast zijn. Je ziet op die foto ook dat dat kleine autotje net zo goed één plaats gebruikt als die grote. Het is niet zo alsof er daar nog eentje tussen gaat parkeren. Maargoed de grote van een auto komt natuurlijk wel tot uitdrukking in de belasting dmv van gewicht.
Mijn PV en zonneboiler opbrengst is sinds november compleet ingestort. Ik haal nu nog amper 1kWh per dag met mijn PV installatie.
Mijn zonneboiler is niet veel beter. 20-25 graden max bovenin de boiler is wat ik op dit moment haal. Deze dramatische opbrengst gaat nog door tot medio februari ben ik bang.
Mijn zonneboiler is niet veel beter. 20-25 graden max bovenin de boiler is wat ik op dit moment haal. Deze dramatische opbrengst gaat nog door tot medio februari ben ik bang.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat is wel zo'n 120 kWh aan opbrengst....flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:49:
Mijn PV en zonneboiler opbrengst is sinds november compleet ingestort. Ik haal nu nog amper 1kWh per dag met mijn PV installatie.
Wel ff de zaken zonnig bekijken
Da's wel HEEL zonnig inderdaad. Zoveel opbrengst heb ik jammer genoeg niet. Mijn zonneboiler houdt zichzelf stand rond de 20-25 graden, dus elke dag is er ongeveer 80-100 liter die wordt opgewarmd tot 20 graden. Niet steeds de hele boiler van 11-20 :-)TD-er schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:54:
[...]
Dat is wel zo'n 120 kWh aan opbrengst....
Wel ff de zaken zonnig bekijken
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
alkmaar vandaag autovrij en gratis openbaar vervoer..
vul zelf maar in, een ramp, en zonde van het initiatief.
de kudde rijd gewoon door met de heilige koe, zo het centrum in.
het is duidelijk dat het oorlog word in nederland als daar door schaarste iets in verandert.
be prepared, jan modaal is echt heel dom, en pretty ignorant, en als een regelaar je de andere kant op stuurt : intense agressie tegen een persoon die voelt leeft en denkt.
vul zelf maar in, een ramp, en zonde van het initiatief.
het is duidelijk dat het oorlog word in nederland als daar door schaarste iets in verandert.
be prepared, jan modaal is echt heel dom, en pretty ignorant, en als een regelaar je de andere kant op stuurt : intense agressie tegen een persoon die voelt leeft en denkt.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-11-2009 19:02 ]
Anoniem: 323576
Op de Veluwe ook een rampzalige opbrengst, vandaag 300 liter op 21 graden Celciusflitspaal.nl schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:49:
Hier over de afgelopen 10 dagen gemiddeld per dag iets minder dan 1,2 kWh (ofwel 0,82 kWh/kWp) binnngehaaldflitspaal.nl schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:49:
Ik haal nu nog amper 1kWh per dag met mijn PV installatie.
Zijn daar beelden van (lokale/regionale omroep)? Was er veel aggressie? Je hebt gelijk met wat je zegt, je ziet het zelfs hier op het forum. Spaarlampjes en zonnepaneeltjes zijn leuk, maar de auto is - letterlijk - heilig. Roer dat onderwerp aan en je bent zomaar een 'onrealistische hippie'....Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:00:
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 07-11-2009 20:01 . Reden: per dag ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Op de website van Passief Huis Holland Stichting staat een overzichtspagina van de passiefhuizen die mee doen met deze open dagen en daar staan ook de adresssen: http://www.passiefhuis.nl...siefhuis%20opendagen.htmlCrackh34d schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:45:
[...]
Wow daar moet ik dan maar eens langsgaan, men ouders wonen in Sittard, 100 meter van de Duitse grens. We wandelen wel vaker duitsland in, maar dit huis heb ik nog nooit gezien. Heb je toevallig adres/google earth locatie?
Voor jouw gemak heb ik het even opgezocht en het adres van het passiefhuis net over de grens bij Sittard is:
D-52538 Schützenpfad 4, Selfkant-Großwehrhagen (Nordrhein-Westfalen), Duitsland.
@jeroen : alleen dit : http://www.alkmaar.nl/eCa...n_terug_terwijl_u_winkelt!
de rest heb ik zelf gezien en gehoord bij de p+r plaatsen, je staat soms met je hand voor je mond,
ijzer en blik boven mens, ik vond je altijd wat cru over mobiliteit, maar deel nu duidelijk volledig je opinie daarover.
zelfs al was je hun auto, en mogen ze gratis met de bus, dan nog laat jan modaal zich niet uit zijn auto lokken, dit is wel even vrij essentieel, het is de aanzet tot haat nijd en geweld in de toekomst, en ik heb het nu even fijntjes met eigen ogen kunnen ervaren. bespottelijk, de hollander en zijn autootje.
de rest heb ik zelf gezien en gehoord bij de p+r plaatsen, je staat soms met je hand voor je mond,
ijzer en blik boven mens, ik vond je altijd wat cru over mobiliteit, maar deel nu duidelijk volledig je opinie daarover.
zelfs al was je hun auto, en mogen ze gratis met de bus, dan nog laat jan modaal zich niet uit zijn auto lokken, dit is wel even vrij essentieel, het is de aanzet tot haat nijd en geweld in de toekomst, en ik heb het nu even fijntjes met eigen ogen kunnen ervaren. bespottelijk, de hollander en zijn autootje.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-11-2009 21:45 ]
Dat is het wel! Door die steeds bredere auto is ook het standaard parkeervak te klein geworden dus adviseert het CROW nu grotere parkeervakken en ook de rijbaan moet breder worden. Het werkt echt overal in door, zowel in het ontwerp van stedelijk gebied (speelt vooral bij herinrichting van straten*) maar ook bij de bouw van snelwegen. Nu al is er een proef met monstertrucks, die extra lang en maximaal breed zijn. Als dat de norm wordt, komen er weer monstermonstertrucks enzovoorts.pcmadman schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:22:
*Hoe gaat dat in Amsterdam? Een straat is aan groot onderhoud toe, riolering moet vervangen e.d. Vervolgens wordt er een plan gemaakt, waarbij zoveel mogelijk gewerkt wordt met de aanbevelingen van het CROW. En dus gaat de rijbaanbreedte voor een rustige straat van 3,00m naar 3,20m en het parkeervak van 1,8m breed naar 2,0m. En dat alles ten koste van de stoep.
[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 08-11-2009 13:40 ]
A'dam PVOutput
Meteen even op de site van de Grote Vijand gekeken. Hmmm. "Kernenergie is de enige manier om zonder subsidies grootschalig CO2-vrije elektriciteit op te wekken" lijkt me een gevalletje voor de Reclame Code Commissie...styno schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:49:
[...]Lijkt me leuk om (met wat andere enthousiastelingen wellicht?) er een mooie tegenhanger van o.a. atoomstroom van te maken.
Dit is al geen proef meer hoor. Wikipedia: Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatieericplan schreef op zondag 08 november 2009 @ 09:04:
[...]
Nu al is er een proef met monstertrucks, die extra lang en maximaal breed zijn. Als dat de norm wordt, komen er weer monstermonstertrucks enzovoorts.
Roadtrains zullen we hier wel niet zien; Wikipedia: Road train
LZV's mogen alleen op bepaalde wegen rijden maar zijn nog steeds aan de maximale breedte van 2,5m gebonden. Die breedte is al tientallen jaren zo. Ik verwacht niet dat de wegen aangepast gaan worden aan de breedte van SUV(kutten-autos). Die zijn geen 2,5 breed en zullen dat ook niet worden.
Is het geen goeie zaak dat je voor de langere afstand ook groter vrachtwagens gebruikt; begint het een beetje op de trein te lijken maar dan flexibeler maar wel net zo (on)zuinig met brandstof.
Er komt wel een mogelijkheid dat gemeentes het parkeren met zuinige autos mogen belonen. Overigens loopt deze al in Amsterdam Centrum heb ik begrepen. Aangezien die grote bakken daar niet onder vallen wordt het makkelijk om ze uit de stad te weren.
Precies. Het gebruik van LZV's is enkel toe te juichen. Het scheelt een hele hoop brandstof. Qua lengte valt inderdaad niet te verwachten dat we de road trains achterna zullen gaan omdat onze wegen daar niet voor geschikt zijn (of de chauffeurs...).glambalk schreef op zondag 08 november 2009 @ 13:35:
[...]
Dit is al geen proef meer hoor. Wikipedia: Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie
Roadtrains zullen we hier wel niet zien; Wikipedia: Road train
LZV's mogen alleen op bepaalde wegen rijden maar zijn nog steeds aan de maximale breedte van 2,5m gebonden. Die breedte is al tientallen jaren zo. Ik verwacht niet dat de wegen aangepast gaan worden aan de breedte van SUV(kutten-autos). Die zijn geen 2,5 breed en zullen dat ook niet worden.
Is het geen goeie zaak dat je voor de langere afstand ook groter vrachtwagens gebruikt; begint het een beetje op de trein te lijken maar dan flexibeler maar wel net zo (on)zuinig met brandstof.
Er is een aardige kans dat met de toekomstige invoering van de kilometerheffing het aandeel LZV's (zelfde kilometers, maar lagere kosten / km) flink zal toenemen in combinatie met lokale depot's van waaruit kleinere vrachtwagens voor de distributie zullen zorgen, maar dat is nog wat koffiedik kijken
Ik deel jullie enthousiasme niet. Transport is nu al veel te goedkoop, zo goedkoop dat het voor Albert Heijn goedkoper is om een vrachtwagen te laten rijden en geen magazijn/voorraadruimte bij de winkel te hebben.Mars Warrior schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:00:
[...]
Precies. Het gebruik van LZV's is enkel toe te juichen. Het scheelt een hele hoop brandstof. Qua lengte valt inderdaad niet te verwachten dat we de road trains achterna zullen gaan omdat onze wegen daar niet voor geschikt zijn (of de chauffeurs...).
Er is een aardige kans dat met de toekomstige invoering van de kilometerheffing het aandeel LZV's (zelfde kilometers, maar lagere kosten / km) flink zal toenemen in combinatie met lokale depot's van waaruit kleinere vrachtwagens voor de distributie zullen zorgen, maar dat is nog wat koffiedik kijken
A'dam PVOutput
JakeNL sprak over een "nieuw" huis. Hij heeft ongetwijfeld een Passief Huis voor ogen. Voor zover er geen zonneboiler gebruikt kan worden, zal warm water inderdaad de grootste verbruikspost zijn voor gas (als je al geen warmtepomp gebruikt)Mistraller schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:55:
[...]Warm water is slechts enkele procenten van het gasverbruik. Het leeuwendeel gaat op aan verwarmen van de woning.
Ja, dat wordt vast een site over zonneboilers, CSP Sterling engines, zeewaterkassen etc. Allemaal waterdamp/stoom opgewekt door de zon, en gebruikt voor schone producten/productie.glambalk schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:17:
[...]Heb net voor €15 atoomstoom.nl voor 5 jaar vastgelegd. Als iemand leuke ideeen heeft........
Anoniem: 281733
November valt nog niet erg tegen, gemiddeld 13,0Kwh per dag opbrengst ondanks een slechte week
Vandaag met 33,4Kwh een super dag.
http://www.zonpower.nl/wo...09/11/Opbrengst11-091.JPG
Ik weet wat autorijden in Amsterdam is, want mijn vrouw komt er vandaan. Maar ik kom al jaren niet meer in het centrum met de auto. Uit praktische overwegingen ga ik nog wel af en toe met de auto naar Amsterdam, maar parkeer hem b.v. in Sloterdijk. Heel groot P + R parkeerterrein, goedkoop combikaartje parkeren + twee treinretourtjes centrum. Zo weren ze met een aantal soortgelijke terreinen rondom de buitenring heel wat verkeer uit de binnenstad, want we krijgen elke keer de indruk dat er veel gebruik van wordt gemaakt.glambalk schreef op zondag 08 november 2009 @ 13:35:
[...]
.......
Er komt wel een mogelijkheid dat gemeentes het parkeren met zuinige autos mogen belonen. Overigens loopt deze al in Amsterdam Centrum heb ik begrepen. Aangezien die grote bakken daar niet onder vallen wordt het makkelijk om ze uit de stad te weren.
Hoe dan ook, in mijn ogen is dit nog efficiënter dan zuinige auto's (ook in de binnenstad) te belonen met goedkoper parkeren.
Vandaag was het hier wee zwaar huilen met de pet op, 0,52kWh uit mijn 1.32kWp installatie. De zon heb ik hier de afgelopen week nauwelijks gezien.Anoniem: 281733 schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:59:
November valt nog niet erg tegen, gemiddeld 13,0Kwh per dag opbrengst ondanks een slechte week
Ik kom op 8,8 zonuren voor meetstation Lelystad en zelfs dat komt gevoelsmatig nog veel te hoog over. Misschien omdat ik vlakbij het IJsselmeer woon dat ik last heb van mist die vanaf het water komt? Wie weet.
Hier was het vandaag een volle zondag op zondagflitspaal.nl schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:22:
[...]
Vandaag was het hier wee zwaar huilen met de pet op, 0,52kWh uit mijn 1.32kWp installatie. De zon heb ik hier de afgelopen week nauwelijks gezien.
Ik kom op 8,8 zonuren voor meetstation Lelystad en zelfs dat komt gevoelsmatig nog veel te hoog over. Misschien omdat ik vlakbij het IJsselmeer woon dat ik last heb van mist die vanaf het water komt? Wie weet.
De solarpomp heeft 7,1uur gedraaid en dat in deze tijd met een steeds kortere dag.
Hier in het zuiden hebben we een lager jaargemiddelde met zonuren maar in de winter hebben we daarentegen de meeste zonuren (omgekeerd).
Kan je nagaan, mijn boilerpomp heeft vandaag maar een paar tellen gedraaid, aan,, warme water naar de boiler. KLIK uit. typisch pulserend gedrag.Anoniem: 281733 schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:46:
[...]
Hier was het vandaag een volle zondag op zondag![]()
De solarpomp heeft 7,1uur gedraaid en dat in deze tijd met een steeds kortere dag.
Hier in het zuiden hebben we een lager jaargemiddelde met zonuren maar in de winter hebben we daarentegen de meeste zonuren (omgekeerd).
Om half 4 vanmiddag gaf mijn 1.32kWp installatie nog maar liefst 9W. Echt drama.
Op 8 november de verwarming uit en door het zonlicht de thermostaat op 22gr zien staan; dat valt inderdaad niet tegen! Afgelopen week - en zeker gisteren - was het echter uien. Gisteren 7,6m3 (!) gebruikt om te stoken, met thermostaat op 19,5 (vrouw had dienst dus is uit huis, daarom 0,5 graad eraf; met een net -niet-meer-zuigeling ga ik daar maar niet onder)Anoniem: 281733 schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:59:
November valt nog niet erg tegen
Duidelijke tekening! Wissel je het achtergrond plaatje ook als je driewegklep omgaat?Anoniem: 281733 schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:56:
Vandaag op m'n site een start gemaakt voor de live-registratie van m'n zonneboiler
En zijn je panelen niet simpelweg zo heet omdat je leiding warmte transporteert van halverwege je ketel naar het dak? Als ik jou was, zou ik de leiding die van de top van de panelen komt, vérder omlaag laten lopen tot onderaan de ketel en dan met een J-bocht weer omhoog naar de spiraal. Dat extra stukje leiding omlaag en omhoog voorkomt dan warmtetransport door convectiestromen in de leiding. Uiteraard dienen deze (alle!) leidingen goed geïsoleerd te zijn.
Je update is overigens wel érg frequent! Liever eens per 5 minuten dan elke 30 seconden? Ook het 'live' filmpje ernaast trekt vals veel processorcycli hier...
Nee, de achtergrond blijft hetzelfde alleen de waarden veranderen.el jonco schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:51:
[...]
Duidelijke tekening! Wissel je het achtergrond plaatje ook als je driewegklep omgaat?
En zijn je panelen niet simpelweg zo heet omdat je leiding warmte transporteert van halverwege je ketel naar het dak? Als ik jou was, zou ik de leiding die van de top van de panelen komt, vérder omlaag laten lopen tot onderaan de ketel en dan met een J-bocht weer omhoog naar de spiraal. Dat extra stukje leiding omlaag en omhoog voorkomt dan warmtetransport door convectiestromen in de leiding. Uiteraard dienen deze (alle!) leidingen goed geïsoleerd te zijn.
Je update is overigens wel érg frequent! Liever eens per 5 minuten dan elke 30 seconden? Ook het 'live' filmpje ernaast trekt vals veel processorcycli hier...
Het filmpje is idd irritant vertragend.
Update-tijd is verhoogd naar 5min.
M'n leidingen zijn goed geisoleerd allemaal mt de goede materialen.
Wat je in het schema 'nog' niet kunt zien of de cv-ketel brandt of niet (ik moet daar nog wat spul voor bestellen).
Het schema geeft niet de werkelijke positie (verdieping) van de apparatuur aan, het geeft alleen de verbindingen weer.
De solarleiding heeft niks met de cv-leidingen te doen.
Vandaag collectortemperaturen van max 55,7gr gehad, niks apart.
Vergis je niet dat de cv-boiler bijna continu de 3-wgklp openstaat en de warmte het huis in gaat.
Daardoor blijft de boiler ook koeler en kan meer solaropbrengst gecreeerd worden.
Op het laatst van de dag (15.00uur) ben ik overgschakeld naar de ww-boiler omdat daar de starttemperatuur veel lager lag (17gr onderin) en daardoor de zonneboiler nog zeker een uur langer draaide.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 08-11-2009 18:19 ]
MajoorFataal schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:03:
[...]
Op de website van Passief Huis Holland Stichting staat een overzichtspagina van de passiefhuizen die mee doen met deze open dagen en daar staan ook de adresssen: http://www.passiefhuis.nl...siefhuis%20opendagen.html
Voor jouw gemak heb ik het even opgezocht en het adres van het passiefhuis net over de grens bij Sittard is:
D-52538 Schützenpfad 4, Selfkant-Großwehrhagen (Nordrhein-Westfalen), Duitsland.
Wat is je totaalprijs?Anoniem: 281733 schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:44:
[...]Je hebt er een bootloader <...> Dan gebruik ik nu een extra programma Solstat (www.solarwebseiten.de), hiermee kun je een visualisering mee maken van het geheel en uploaden naar je site. Solstat werkt weer samen met Winsol.<...>
Tip: voorbeeld van wat CSS waarmee je simpel wat data in een (statisch?) (achtergrond?) plaatje kan zetten en zelfs plaatjes over elkaar heen kan plaatsen. De getallen haal je met wat simpele php op. Daar hoef je geen it-expert voor te zijn.
Rond de €650, dat tegen een standaard controller van €250 is veel geld.el jonco schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:49:
[...]
Wat is je totaalprijs?
Tip: voorbeeld van wat CSS waarmee je simpel wat data in een (statisch?) (achtergrond?) plaatje kan zetten en zelfs plaatjes over elkaar heen kan plaatsen. De getallen haal je met wat simpele php op. Daar hoef je geen it-expert voor te zijn.
Maar het grote verschil zit gewoon aan de capaciteit (aantal inputs en outputs) en de vrije programmering zodat meerdere apparatuur aan de controller gekoppeld kunnen worden.
Zelf wil ik in de toekomst een cv-gekoppelde houtkachel erbij zetten welke ook door deze controller bedient kan worden.
De software is gratis.
Nee, je hoeft geen it-er te zijn, maar je moet eerst wel de weg weten
Hier wordt trouwens de data volautomatisch naar de site geupload en ingevoegd.
Gisteren mijn nieuwe zonneboiler in gebruik genomen. Een vacuümbuis systeem met 30 buizen van River.nl.
De 120 l. boiler was vandaag 37 graden, zowel onder als bovenin. Ik heb een platenwisselaar. Ik denk dat de pomp van het tapwater circuit wat teveel debiet heeft, waardoor de hele boiler temperatuur gelijk is.
Omdat de boiler maar 120 l. is lijkt me dat niet echt een probleem. In de zomer is die makkelijk op tempertuur te krijgen.
Ik moet de aansluitingen zowel binnen als buiten nog isoleren. De leidingen komen van www.sikoma-heizungsshop.de.
De 120 l. boiler was vandaag 37 graden, zowel onder als bovenin. Ik heb een platenwisselaar. Ik denk dat de pomp van het tapwater circuit wat teveel debiet heeft, waardoor de hele boiler temperatuur gelijk is.
Omdat de boiler maar 120 l. is lijkt me dat niet echt een probleem. In de zomer is die makkelijk op tempertuur te krijgen.
Ik moet de aansluitingen zowel binnen als buiten nog isoleren. De leidingen komen van www.sikoma-heizungsshop.de.
Hier ging het mis rond 13.30 uur. Voor die tijd was het prachtig zonnig.flitspaal.nl schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:22:
[...]
Vandaag was het hier wee zwaar huilen met de pet op, 0,52kWh uit mijn 1.32kWp installatie. De zon heb ik hier de afgelopen week nauwelijks gezien.

A'dam PVOutput
Hmm rond die tijd was de mist hier in Groningen (de provincie) nog niet eens opgetrokken.ericplan schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:42:
[...]
Hier ging het mis rond 13.30 uur. Voor die tijd was het prachtig zonnig.
[afbeelding]
* TD-er heeft rond 12 uur nog getwijfeld of de mistlampen aan moesten of niet.
Geweldig, ik doe mee.el jonco schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:47:
[...]
Ja, dat wordt vast een site over zonneboilers, CSP Sterling engines, zeewaterkassen etc. Allemaal waterdamp/stoom opgewekt door de zon, en gebruikt voor schone producten/productie.
Ik ben niet enthousiast maar ik zie wel verandering en mogelijkheden.ericplan schreef op zondag 08 november 2009 @ 15:26:
[...]
Ik deel jullie enthousiasme niet. Transport is nu al veel te goedkoop, zo goedkoop dat het voor Albert Heijn goedkoper is om een vrachtwagen te laten rijden en geen magazijn/voorraadruimte bij de winkel te hebben.
[ Voor 35% gewijzigd door ZonneStroom op 08-11-2009 20:45 ]
N=1. Nu elk experiment nog 3x herhalen met steeds kouder wordend weer en die in een plotje uitzetten...Resultaat is ehhhh.... ERG impressive te noemen vind ik
Is er iemand die de cijfers van een close-in boiler kan aanleveren? Dan kunnen we zien hoe lang het duurt voordat (of) de quooker zich financieel terugverdient.Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:34:
Heb mn plugwise een schakel schema gegeven.
Deze is nu verstuurd naar de module die op de quooker zit.
Overigens levert een quooker op aardgas altijd CO2 op, op stroom kan je hem nog voeden met (zeer CO2 arme) windstroom.
Is hier iemand die zelf ook een debietmeter (op z'n eigen kring, aan de andere kant van de warmtewisselaar) heeft aangebracht? Zou mooi worden als die twee niet gelijk op lopen!zonnigtype schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:13:
[...]Die debietmeting lijkt me in orde voorzover ik als leek kan beoordelen.
Voor jou te laat, maar voor anderen: kijk voor $250 eens bij soft-io.com. Ook gratis software, maar wel 25 pinnen vrij inzetbaar. (heb geen banden met- maar wel zo'n ding van ze).Anoniem: 281733 schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:06:
[...]
Rond de €650, dat tegen een standaard controller van €250 is veel geld.
Maar het grote verschil zit gewoon aan de capaciteit (aantal inputs en outputs) en de vrije programmering zodat meerdere apparatuur aan de controller gekoppeld kunnen worden.
Welke 'hier' is dat? bij jou ter plekke of op die link?Hier wordt trouwens de data volautomatisch naar de site geupload en ingevoegd.
Wazig plaatje:

Tennet blij?

Tennet blij?
Dat plaatje dook een paar jaar terug op als zijnde de echte reden dat die Apache tegen die hoogspaningskabel was gevlogen
Vmu
Op zich oke, maar wel iets anders.el jonco schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:12:
[...]
Voor jou te laat, maar voor anderen: kijk voor $250 eens bij soft-io.com. Ook gratis software, maar wel 25 pinnen vrij inzetbaar. (heb geen banden met- maar wel zo'n ding van ze).
[...]
Welke 'hier' is dat? bij jou ter plekke of op die link?
De uvr is een controller ontwikkeld voor een zonneboiler met al standaard een complete programmering welke vrij aangepast kan worden.
De uvr heeft een display en een usb, lanverbinding en ir-verbinding, 16 inputs en 11 outputs.
D €650 is dan ook compleet met sensoren, logger, warmtemeting, dompelbuizen, buitenvoeler, kamerthermostaat, debietmeter ed.
De producent (Technische Altrnative) is reeds vele jaren op dit gebied actief (1988).
Bij mij thuis wordt de data automatisch in de software op het plaatje geplakt en dan compleet geupload naar de site en het bestand overschreven.
De logger zit gekoppeld aan m'n pc.
Anoniem: 287219
http://link.marktplaats.nl/295035446 ????????????????????
ik snap ut niet, in Nederland interessant om een dak te huren voor pv ??

Ik heb er een beetje raar gevoel bij.Anoniem: 287219 schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:57:
http://link.marktplaats.nl/295035446 ????????????????????
![]()
![]()
Als je dit namelijk serieus zou aanpakken, dan zorg je ervoor dat het qua spelling correct is.
Maar goed, er staan 0049-nummers onder, wat het een en ander zou kunnen verklaren.
Ik vind het alleen wel heel vreemd. Er staat niet echt vermeld hoeveel het voor jezelf opbrengt en wat de investeerder krijgt. Zou dit via die Duitse teruglever vergoeding gaan?
Dat zou wel lachen zijn als hier in NL hele daken volgezet gaan worden met PV met Feed-in vergoeding uit Duitsland.TD-er schreef op maandag 09 november 2009 @ 06:58:
[...]
Zou dit via die Duitse teruglever vergoeding gaan?
Ik probeer het nooit over "de Heilige Koe" te hebben (en heb er dan ook geen een, dus waarom zou ik). Ik voel mij een "zeer realistische hippie" (die nog nooit een joint heeft gerookt, echt, ze bestaan...JeroenH schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:56:
Zijn daar beelden van (lokale/regionale omroep)? Was er veel aggressie? Je hebt gelijk met wat je zegt, je ziet het zelfs hier op het forum. Spaarlampjes en zonnepaneeltjes zijn leuk, maar de auto is - letterlijk - heilig. Roer dat onderwerp aan en je bent zomaar een 'onrealistische hippie'....
Hmmmm. Leuke geuzennaam...
Overigens wel van het weekend in Limbabwe geweest bij een vent met drie elektrische auto's, geen vierkante centimeter dak nog onbedekt met zonnepaneeltjes, "nogal wat" accu's zo her en der rondslingerend in en om het huis (niet het goedkope spul...). En ik zal verder maar niet vertellen wat er nog meer voor retefraais was aan te treffen. Echt geweldige pionier, zeldzaam in NL. Ook nog effe met de elektrische bakkies met mij als passagier heen en weer naar Avantis gewipt, jammer dat we bij Solland werden weggejaagd door een Deutsch-sprechende beveiligingbeambte...
Er staat daar midden in de rimboe (polder) een oplaadpaaltje. Volgens de pionier nogal onhandig, als je vanuit Heerlen daar helemaal met je laatste restantje accu-stroom naar toe moet tuffen en een halve dag moet opladen, met geen "gelegenheid tot verpozing" in de buurt. Hij kende geen Avantis medewerkers met een elektrische tuf-tuf... Owjaa. Het was beestenweer. Het prachtige met doorzicht modules bedekte afdakje lekte als een vergiet. Wil je toch ook niet staan als je auto'tje staat op te laden, paar uur lang???
Plugwise data van mijn 10l boiler van de afgelopen week.el jonco schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:14:
[...]
Is er iemand die de cijfers van een close-in boiler kan aanleveren? Dan kunnen we zien hoe lang het duurt voordat (of) de quooker zich financieel terugverdient.
Overigens levert een quooker op aardgas altijd CO2 op, op stroom kan je hem nog voeden met (zeer CO2 arme) windstroom.

Als het klopt wat eerder is vermeld dat de quooker 0,35 per dag gebruikt is een boiler dus duurder. Hij staat wel op de E stand wat 60graden is volgens mij.
[ Voor 12% gewijzigd door martijnr17 op 09-11-2009 11:48 ]
Heeft Wim Sinke standaard in zijn (vele) presentaties over de zonnestroom revolutie zitten...
Of ze hebben zich slecht voorbereid en denken, onterecht, dat het in Nederland net zo geregeld is als in Duitschland...TD-er schreef op maandag 09 november 2009 @ 06:58:
[...]
Ik heb er een beetje raar gevoel bij.
Als je dit namelijk serieus zou aanpakken, dan zorg je ervoor dat het qua spelling correct is.
Maar goed, er staan 0049-nummers onder, wat het een en ander zou kunnen verklaren.
Ik vind het alleen wel heel vreemd. Er staat niet echt vermeld hoeveel het voor jezelf opbrengt en wat de investeerder krijgt. Zou dit via die Duitse teruglever vergoeding gaan?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Anoniem: 292798
@DeeJee:deejeebv schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:18:
Gisteren mijn nieuwe zonneboiler in gebruik genomen. Een vacuümbuis systeem met 30 buizen van River.nl.
Gebruik je een boiler zonder interne wisselaar? Dus, met een platenwisselaar en een tapwatercirculatiepompje tussen aan- en afvoer van de boiler?
Ik heb nu eindelijk een aantal weken mijn warmtepompboiler in gebruik en ben nu aan het kijken hoe ik deze het beste kan integreren in een zonneboiler systeem. De zonneboilers worden nu aardig interessant aangeboden op MP ivm het aflopen van de eerste subsidietermijn op 31-12. Het lijkt erop dan niemand nog weet wat er 1-1 gaat gebeuren voor duurzame warmte.
Ik zou nog een keertje bij je komen kijken. Staat de uitnodiging nog?
Ik las het ook al bij FW op zijn website, ik had wel meegewild...zonnigtype schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:32:
Overigens wel van het weekend in Limbabwe geweest bij een vent met drie elektrische auto's,
(ook voor Punkrocker etc.)TD-er schreef op maandag 09 november 2009 @ 06:58:
[...]
Ik heb er een beetje raar gevoel bij.
Forget it but. EEG Novelle 2009, paragraaf 2 "Anwendungsbereich", artikel 1
Ik heb het al talloze malen gezegd: de Duitsers hebben het reteslimste en best in Wet vastgelegde financiële ondersteuningsregime ter wereld verzonnen en uitgevoerd (ik ken geen beter systeem). Waarmee het geld in eigen land blijft en op eigen bodem (of in eigen wateren binnen de Economische Zone) wordt gerealiseerd. Grensbewoners in NL: vergeet maar dat je mee kunt graaien uit de Duitse EEG pot.Dieses Gesetz regelt ... den vorrangigen Anschluss von Anlagen zur Erzeugung von Strom aus Erneuerbare Energien und aus Grubengas im Bundesgebiet einschließlich der deutschen ausschließlichen Wirtschaftszone (Geltungsbereich des Gesetzes) an die Netze für die allgemeine Versorgung mit Elektrizität.
Van de inmiddels alweer tijdje ex-directeur van Solland Solar vernam ik dat er geen PV-systeem op hun dak is aangelegd. Waarom, ze liggen toch op de grens? (a) de elektra aansluiting ligt aan NL zijde en totaal onaantrekkelijke investeringscondities (niet/nauwelijks rendabel te krijgen) voor "eigen PV op het zonnecellenfabriek dak"; (b) als ze Duits met PV hadden willen invoeden (zeg maar vanaf een Einspeisemeter die op het Duitse deel van de fabriek was ingericht), hadden ze eerst een kilometers lange kabel naar Aachen moeten laten aanleggen. En daar kan zelfs geen lucratief Duits Einspeise model tegenop. Pepahduug. Vandaar dat ze Nederlandse kolen-, gas- en atoomstroom (en wie weet wel via een achterdeurtje bruingrijze stroommix via een netkabel uit Duitsland) blijven afnemen om hun (2008: 60 MWp...) zonnecellen te maken en zelf dus helaas niks duurzaams op het net zetten... Uiteraard gingen de cellen voor een aanzienlijk deel de grens over, en een fooi mocht naar Ubbink Solar Modules in Doetinchem (die door eigenaar Centrosolar, Duits, inmiddels ook is opgedoekt) ...

De voormalige eigenaar van USM gaat het op het Avantis terrein van Solland Solar weer met een nieuwe modulefabriek proberen, eerst nog wat investeerders meekrijgen. En of daar modules op het (uitnodigende platte???) dak zullen gaan komen??? Niet een paar showmodellen natuurlijk, maar hele dak vol???
JeroenH
Snappik. Auto was vol. Ik heb zijn mail adres, mocht je interesse hebben... Hij heeft goede contacten in Duitsland. Daar zetten particulieren gewoon een oplaadpaaltje in eigen tuin langs de kant van de weg, leden van "de klup" mogen daar voor een habbekrats tanken. Niks duur netbeheerders uitrol gedoe. Zelf doen.Ik las het ook al bij FW op zijn website, ik had wel meegewild...
glambalk
[quote]
"Ze" hebben het over 20 jaar. Dat impliceert dat ze naar EEG of Vlaamse financieringsconstructies zouden verwijzen. Beslist niet naar SDE installaties, want die worden slechts voor 15 jaar gesubsidieerd (met trouwens totaal onduidelijke subsidiebedragen, die best wel eens paar jaar zeer laag zouden kunnen zijn/worden, afhankelijk wat ze aan correctiefactoren d'r in proppen, zoals "boetes vanwege destabilisering van het net", of dat soort ranzige polderkolder...).glambalk schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:15:
[...]
Dat zou wel lachen zijn als hier in NL hele daken volgezet gaan worden met PV met Feed-in vergoeding uit Duitsland.
Ik vind dat Marktplaats gedoe een erg vage toestand die riekt naar soortgelijke initiatieven in Vlaanderen (de eerste die zoiets aanbood was er binnen no-time met heftige voorschotbedragen voor beloofde "lucratieve" PV-installaties vandoor en wordt volgens mij nog steeds door de politie gezocht). En zelfs al zou het bonafide zijn, zou ik eerst maar eens alle kleine lettertjes van voor naar achter, van links naar rechts, etc. doorlezen voordat je ook maar in je hoofd haalt om iets te ondertekenen. Aan mijn dak - noch die van de verhuurder - geen polonaise. Uitsluitend onder eigen controle.
Conclusie: Mistig, mistig. "Roter Daumen", nicht unterzeichnen (van Photon gejat). Wie steekt zijn/haar teen in het water?
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2009 13:37 ]
Yep, dat zag ik ook. En dan maar beweren dat er tussen subsidie en prijs geen relatie bestaat...Anoniem: 292798 schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:50:
[...]
De zonneboilers worden nu aardig interessant aangeboden op MP ivm het aflopen van de eerste subsidietermijn op 31-12. Het lijkt erop dan niemand nog weet wat er 1-1 gaat gebeuren voor duurzame warmte.
Denk dat ze doodsbenauwd zijn dat de markt, als de subsidie wederom naar beneden wordt bijgesteld, compleet instort
Situatie is inderdaad boiler als opslagvat, met externe platenwisselaar en circualtiepomp. Het vat heeft zowel een warmwater in- als uitgang.Anoniem: 292798 schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:50:
[...]
@DeeJee:
Gebruik je een boiler zonder interne wisselaar? Dus, met een platenwisselaar en een tapwatercirculatiepompje tussen aan- en afvoer van de boiler?
Ik heb nu eindelijk een aantal weken mijn warmtepompboiler in gebruik en ben nu aan het kijken hoe ik deze het beste kan integreren in een zonneboiler systeem. De zonneboilers worden nu aardig interessant aangeboden op MP ivm het aflopen van de eerste subsidietermijn op 31-12. Het lijkt erop dan niemand nog weet wat er 1-1 gaat gebeuren voor duurzame warmte.
Ik zou nog een keertje bij je komen kijken. Staat de uitnodiging nog?
Die uitnodiging staat nog.
Ziedaar het resultaat van het wipkip-beleid. Subsidie is niet optimaal (zouden we eigenlijk geheel af moeten schaffen, ook voor fossiele- en kernenergie) maar stoplicht-subsidie is nog veel erger.Mars Warrior schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:20:
Yep, dat zag ik ook. En dan maar beweren dat er tussen subsidie en prijs geen relatie bestaat...
Denk dat ze doodsbenauwd zijn dat de markt, als de subsidie wederom naar beneden wordt bijgesteld, compleet instort
"Hit-and-run" knipperlicht flipperkast beleid.JeroenH schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:11:
[...]
Ziedaar het resultaat van het wipkip-beleid. Subsidie is niet optimaal (zouden we eigenlijk geheel af moeten schaffen, ook voor fossiele- en kernenergie) maar stoplicht-subsidie is nog veel erger.
Moordend voor elke sector.
Maar ja. De sector doet vrijwel niks (in Nederland, ze zitten nu waarschijnlijk weer wat Vlaamse daken te vullen). Alleen de restanten "mogen" op NL daken. Dat schiet niet op. Dus mot de sector aan de bak. Anders blijven ze compleet ongeloofwaardig.
Effekes wat anders. Net bericht naar Whirlpool gestuurd. Handle van ons vriesvakcompartiment van de energiezuinige koelkast is afgebroken. Deurtje houden we nu dicht met wat bijgesneden kurken. Slecht ontwerp. Kunststof handle, hele deurtje kun je wegjeweetwellen omdat er een geïntegreerd kunststof (...) oogje uitgebroken is...

Benieuwd of ze ons iets "aanbieden" voor het leed. 'dinnetje heeft al wat gespeurd, deurtje kost iets van 90 euri... Da's toch weer 382 kostbare bij Greenchoice gesaldeerde zonnestroom kilowattuurtjes...
50 kWp PV systeempje d'r bij in de Sonnenertrag database, in veulplaatser Castilla-la-Mancha, Espagna...
Let op het forse hekwerk (ja, dat is nodig...). En let in de opbrengsten op de november maand, stelletje klagers...
Neuh, ik heb geen aandelen, hier is het ook beetje pet met de opbrengsten, maar dat wist u toen u een lichtafhankelijk productiesysteem ging kopen, toch? ...
[ Voor 48% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2009 16:12 ]
Anoniem: 309539
Da's flauw, maar je hebt wel gelijk.zonnigtype schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:55:
[...]
50 kWp PV systeempje d'r bij in de Sonnenertrag database, in veulplaatser Castilla-la-Mancha, Espagna...
Let op het forse hekwerk (ja, dat is nodig...).
En let in de opbrengsten op de november maand, stelletje klagers...
Wat doen we eigenlijk nog in ons grijze kikkerlandje? Ik heb de cijfers even naast die van mijzelf gelegd (#8886) en dan twijfel je dubbel.
Moet je voor 50 kWp al zoveel hoogspanningsheisa erbij halen? Dat is maar 3x zoveel als we hier af mogen nemen met een 3x25A aansluiting...
Anoniem: 309539
Ik heb het ook gedownload en - om lekker elders off-line te kunnen lezen - uitgeprint. Foei!Anoniem: 299897 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:14:
Leestip
Ik kwam zojuist de link tegen naar het boek Sustainable Energy - Without the Hot Air.
http://www.withouthotair.com/download.html
Dit is gratis te downloaden van bovenstaande link.
[...]
Maar het is HEEL nuttig om eens al rekenend bezig te gaan om echt de grote lijnen van duurzame energie en ons consumptieve gedrag eens in kaart te brengen.
Het kost wel wat tijd om door te spitten, maar het is een super aanbevelenswaardig werk!
Het geeft je goed inzicht in de verhoudingen & handvatten om de vele prietpraat die er rondgonst in de media te kunnen inschatten naar geloofwaardigheid en relevantie.
Kortom: een must voor iedereen die zich politiek of professioneel met energie(-advisering) bezighouden wil!
Anoniem: 55212
Even een update:
Ik heb een paar pagina's terug gevraagd of het verstandig was om mijn ATAG Blauwe Engel II te verlagen naar 70 graden celcius (aanvoertemperatuur).
Het instellen was geen probleem maar de kamer warmde ontzettend traag op waardoor ik de instellingen toch maar weer heb teruggezet. In ieder nog bedankt voor de uitleg.
Maar er is ook goed nieuws: Nouja eigenlijk slecht nieuws, de StorkAir CME14 (Mechanische Ventilatie) heeft na nog geen 10 jaar versleten lagers waardoor het ding veel meer herrie maakt. Deze wil ik gaan vervangen door een Itho EcoFan2 met Perilex stekker. Nu lees ik overal dat ik dan in de stekker 2 draden moet omwisselen? Is dit altijd zo of afhankelijk van mijn perilex-stopcontact?
Ik heb een paar pagina's terug gevraagd of het verstandig was om mijn ATAG Blauwe Engel II te verlagen naar 70 graden celcius (aanvoertemperatuur).
Het instellen was geen probleem maar de kamer warmde ontzettend traag op waardoor ik de instellingen toch maar weer heb teruggezet. In ieder nog bedankt voor de uitleg.
Maar er is ook goed nieuws: Nouja eigenlijk slecht nieuws, de StorkAir CME14 (Mechanische Ventilatie) heeft na nog geen 10 jaar versleten lagers waardoor het ding veel meer herrie maakt. Deze wil ik gaan vervangen door een Itho EcoFan2 met Perilex stekker. Nu lees ik overal dat ik dan in de stekker 2 draden moet omwisselen? Is dit altijd zo of afhankelijk van mijn perilex-stopcontact?
"Essent schrapt onafhankelijk en onpartijdig onderzoek naar torenhoge stadsverwarmingsverbruik" kopt onze lokale krant Tubantia.
Er was door Essent een onafhankelijk onderzoek belooft naar het verbruik in de nieuwbouwwijk Roombeek tijdens een bijeenkomst met bewoners aldaar.
Nu twee maand later trekt Essent de keutel in en gaat het "onafhankelijk" onderzoek nu zelf uitvoeren.
Weer een hoofdstuk er bij van deze soap, wanneer stopt deze stadsverwarmingstereur nu eens
Er was door Essent een onafhankelijk onderzoek belooft naar het verbruik in de nieuwbouwwijk Roombeek tijdens een bijeenkomst met bewoners aldaar.
Nu twee maand later trekt Essent de keutel in en gaat het "onafhankelijk" onderzoek nu zelf uitvoeren.
Weer een hoofdstuk er bij van deze soap, wanneer stopt deze stadsverwarmingstereur nu eens
70c is nog enorm hoog, de truuk is een goed tijdschema te maken,te verlagen naar 70 graden celcius (aanvoertemperatuur).
juist het langzame maakt het rendement.
kijk eens naar de brain of smart thermostaat bij de atag.(vooral de brain met buitensensor)
Zodra alle grote energiejongens al hun versleten (dan wel nagelneue) kolen-, gas- en (godeverhoedehet!!!!) nuke centrales van warmtekracht koppeling hebben voorzien, en hun "rest"warmte via "stads"warmtenetten aan door stalinistische terreur gebonden warmte afnemers (burgers, bedrijven, etc.) tot in den Eeuwigheyt verplicht mogen afzetten. En voor de afzet gewoon tot in diezelfde Eeuwigheyt de dan tot verbijsterende hoogte gestegen gasprijzen (Nooit Minder Dan Anders) mogen doorbereken.Speksteenkachel schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:49:
Of zoiets...

* edit * Hieronder verscheen na plaatsing van dit bericht die irritante "praten over energie" initiatief advertentie van datzelfde Essent/RWE. Ik stel voor dat je daar je ook je (terechte) gal spuwt. Wie weet vind je bereidwillig gehoor...
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2009 21:39 ]
Ik moest inderdaad bij de vervanging van de Stork Air door de Itho een aantal draden veranderen. Ik heb de draden overigens in de contactdoos veranderd.Anoniem: 55212 schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:15:
Flauw inderdaad, maar was ook beetje expres prikkelend gebracht...Anoniem: 309539 schreef op maandag 09 november 2009 @ 16:35:
[...]
Da's flauw, maar je hebt wel gelijk.
Wat doen we eigenlijk nog in ons grijze kikkerlandje? Ik heb de cijfers even naast die van mijzelf gelegd (#8886) en dan twijfel je dubbel.
Moet je voor 50 kWp al zoveel hoogspanningsheisa erbij halen? Dat is maar 3x zoveel als we hier af mogen nemen met een 3x25A aansluiting...
Niet zeuren over het kikkerlandje, hier wekken we ook naar rato prima op. Net is d'r weer een Sonnenertrag deelnemer bijgekomen die iedereen naar de filistijnen gaat helpen dit jaar, en dat met een kreupel soladinnetje...
Ik heb nooit getwijfeld (wel bijzeggen dat ik dicht bij de zonrijke kust woon, met dan weer als klein dompertje heel af en toe nog een okavier trubbeltje en natuurlijk suboptimale - doch nauwelijks te voorkomen - bekabelingssituatie). Vanaf moment suprême stekker in het stopcontact onwijs veel plezier van de opwek gehad, en nog steeds. Zelf doen en in extreem veel mindere mate "het" de fossielo's of nucleo's laten doen. Dat is on-be-taal-baar.
Die hoogspanningsmast in Spanjola stond daar mogelijk al. Ik schat in dat op die hoogspanningsleiding nog wel meer parkjes aangeknoopt zullen staan. Veel waarschijnlijk vele malen groter dan dat 50 kWp "prutsparkje" op Sonnenertrag. Al gaat mijn liefde met name ook uit naar de "Small Is Beautiful" exemplaren. Want die grote parken zijn vooral in handen van op geld beluste grote investeerders. Heb ik verder niet zoveel mee, want feitelijk hebben die de Spaanse PV markt aan de rand van de afgrond gebracht door lekker opportunistisch zo'n beetje het gros van de mondiaal geproduceerde modules daar (voor woekerprijzen) neer te laten plempen voor veel te hoge (25-jaar durende...) feed-in bedragen... Daar hebben de brancheorganisaties trouwens vet aan meegeholpen, en die moeten nu dus bloeden. Ook een soort van "marktwerking", dus...
Tip:zonnigtype schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:36:
[...]
* edit * Hieronder verscheen na plaatsing van dit bericht die irritante "praten over energie" initiatief advertentie van datzelfde Essent/RWE....
Stel even je host file in:
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
en het surfen op het net verloopt een stuk aangenamer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.
Ontopic en gezellig houden AUB.