Dat viel mij ook al op. Misschien dat ik nog een clean install ga doen. Heb ook via CCC gedaan.Ron_Tweaker schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:23:
In mijn vorige Macbook Pro 13" Mid 2009 succesvol een Kingston V200+ 240gb SSD geplaatst. Ding was erg snel, ook het opstarten.
Nu af-fabriek een Macbook Air 13" Mid 2013 gekocht met 250gb SSD erin.
Laatst twee MacBooks onderhanden genomen, een Mid 2011 15" Macbook Pro en een Macbook (wit) Mid 2009. Deze voorzien van Crucial M500 240gb SSD.
Huidige HDD's gekloond met CCC. De Crucial's erin en gaan met die banaan. Uiteraard TRIM geactiveerd met behulp van Chameleon SSD Optimizer. Maar wat mij direct opviel is de trage opstarttijd. Je zet de Macbooks aan en het duurt vrij lang voordat je het Apple logo ziet. Daarna start hij als een malle en voor de rest werkt het prima en snel. Het is alleen puur het opstarten totdat het Apple logo verschijnt wat enorm traag is.
Bij mijn huidige Macbook Air en mijn vorige Pro had ik daar geen last van.
Mis ik iets wat ik nog moet instellen?
Verklaar u nader aub4POX schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:03:
[...]
Bij Apple betekend 200 MB vrij iets anders dan 200 MB vrij. Dat is juist een goed teken omdat er meer is gecached in het geheugen.
Activiteitenweergave
Zo weinig mogelijk geheugen vrij is juist goed.. Dan wordt er goed gecached.Trezzahn schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:14:
Nadat mijn MBP (2010) trager begon te worden heb ik er ook een SSD in gezet. De keuze is gegaan naar de 250GB 840 EVO van Samsung. Een clean install gedaan en er maar meteen Mountain Lion opgegooid:
Werkelijk een verademing en een zeer sterke toename in performance! Oftewel een aanrader!
Echter, de problemen waar ik toen last van had, zo nu en dan een beachball en laggy/freeze, heb ik nog steeds. Blijkbaar heb ik te weinig RAM geheugen, want met chrome, mail, excel, word en muziek aan is die vaak traag. Elke keer maar 200MB RAM vrij(van de 4GB die erin zit).
Jammer, moet er dat ook weer bij komen
Maar een SSD is een aanrader!
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wired is het belangrijkst. Dat is het geheugen wat de belangrijkste code bevat. Denk aan kernel etcTrezzahn schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:06:
[...]
Verklaar u nader aub![]()
Activiteitenweergave
Active is geheugen wat minder belangrijk is, maar wel wordt gebruikt.
in_active is geheugen wat niet gebruikt wordt. Maar wel in het geheugen wordt gehouden. Zeg maar cache.
(correct me if i'm wrong)
Als je te weinig geheugen hebt kun je dat meteen zien aan page-outs. Als daar elke uur gigabytes bijkomen heb je te weinig geheugen. Maar een beetje swappen is niet erg.
Denk bijvoorbeeld eens aan de app die je net hebt afgesloten. Als je die start is die meteen weer in het scherm. Die staat nog in het geheugen.
32 procent naar jouw newsgrabber. Daar komt flink wat data binnen
Tylen schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:35:
[...]
Zo weinig mogelijk geheugen vrij is juist goed.. Dan wordt er goed gecached.
Aah oke. Begint iets meer te dagen..4POX schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:41:
[...]
Wired is het belangrijkst. Dat is het geheugen wat de belangrijkste code bevat. Denk aan kernel etc
Active is geheugen wat minder belangrijk is, maar wel wordt gebruikt.
in_active is geheugen wat niet gebruikt wordt. Maar wel in het geheugen wordt gehouden. Zeg maar cache.
(correct me if i'm wrong)
Als je te weinig geheugen hebt kun je dat meteen zien aan page-outs. Als daar elke uur gigabytes bijkomen heb je te weinig geheugen. Maar een beetje swappen is niet erg.
Denk bijvoorbeeld eens aan de app die je net hebt afgesloten. Als je die start is die meteen weer in het scherm. Die staat nog in het geheugen.
32 procent naar jouw newsgrabber. Daar komt flink wat data binnen
Joah..

Activiteitenweergave 2Smultie schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:54:
Laat eens alle processen zien, niet alleen "mijn processen"!
Wil eigenlijk niet off-topic gaan, maar topic hiervoor aanmaken lijkt me onnodig? Is slechts beetje informatie.
Is dit serieus een vraag die niemand hier kan/wil beantwoorden? 
Wootism schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:05:
Topic flink doorgelezen, maar nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden....
Stel:
Ik installeer een SSD in mijn Macbook 5.1 en gebruik daarnaast de HDD die ik vervangen heb in een OptiBay. Kan ik dan die OptiBay-HDD unmounten in de DiskUtility? Dus dat hij verdwijnt uit mijn finder en dus niet meer ronddraait?
Ik wil mijn oude HDD namelijk gebruiken voor films en andere bestanden die ik niet constant nodig heb, en door het unmounten zou het wat energie kunnen besparen.
https://discussions.apple...d/237089?start=0&tstart=0 ?Wootism schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:17:
Is dit serieus een vraag die niemand hier kan/wil beantwoorden?
[...]
Heren, ik heb een MacBook Pro late 2012. En hierin wil ik mijn hdd vervangen met een ssd. Nu is het zo dat ik o.a. .NET developer ben, dus windows virtualiseren is een must (parallels).
Nu is het zo dat ik met de HDD een ongelofelijk trage virtuele windows heb (disk draait heel vaak op 99% door systeemprocessen en indexeringen)
Nu vraag ik me af of mijn virtuele windows performance hier ook op vooruit gaan?
Nu is het zo dat ik met de HDD een ongelofelijk trage virtuele windows heb (disk draait heel vaak op 99% door systeemprocessen en indexeringen)
Nu vraag ik me af of mijn virtuele windows performance hier ook op vooruit gaan?
Ik kwam er met de zoekfunctie niet helemaal uit:
- Is het nu verstandiger om de SSD in het superdrive slot te installeren of op de plek van de normale HDD?
- Ik las ook iets van problemen met fans die draaien op 100%? Is dit in beide gevallen zo?
- Maakt het voor de batterijduur nog uit in welk slot je hem plaatst?
[ Voor 17% gewijzigd door TheAshcat op 12-10-2013 13:10 ]
Volgens mij is het beter om de SSD in de originele HDD locatie te plaatsen en de HDD naar de optibay, omdat de sata kabel van de optische schijf niet per se sata III is maar ook langzamer kan zijn en je wil natuurlijk je SSD optimaal benutten.TheAshcat schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:07:
Ik kwam er met de zoekfunctie niet helemaal uit:
- Is het nu verstandiger om de SSD in het superdrive slot te installeren of op de plek van de normale HDD?
- Ik las ook iets van problemen met fans die draaien op 100%? Is dit in beide gevallen zo?
- Maakt het voor de batterijduur nog uit in welk slot je hem plaatst?
Dat fan probleem is volgens mij vooral bij iMacs, daar heb je een extra/bijzonder kabeltje o.i.d. nodig om de temperatuur sensor goed uit te kunnen lezen.
Batterij duur weet ik niet, ik denk niet dat het slot daarvoor (merkbaar) uitmaakt. Je overall powerconsumptie zal waarschijnlijk een klein beetje toenemen omdat je optische schijf in idle (bijna?) niets gebruikt, maar de ssd, die de optische schijf vervangt, zal wel altijd iets gebruiken. Wil je dat minimale verschil ondervangen zou je af en toe de HDD kunnen unmounten, je bent dan iets zuiniger uit omdat de SSD volgens mij over het algemeen iets zuiniger is dan een HDD. Dit is allemaal theoretisch, ik denk dat je praktisch niet veel zal merken, de verbruiken van deze componenten staan in verhouding met de verbruiken van je processor, display, etc. (Zie http://www.buildcomputers...ion-of-pc-components.html voor een idee van orde van grootte van power consumptie per component (voor pc's!) )
Ligt aan het model. Om te zien of je over twee 6 Gigabit aansluitingen beschikt: Appeltje > Over deze Mac > Meer info > Systeemoverzicht > SATA/SATAExpress.N14 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:38:
[...]
Volgens mij is het beter om de SSD in de originele HDD locatie te plaatsen en de HDD naar de optibay, omdat de sata kabel van de optische schijf niet per se sata III is maar ook langzamer kan zijn en je wil natuurlijk je SSD optimaal benutten.
Het is praktisch beter om je HDD lekker te laten zitten op de plek waar die zit, gezien de Sudden Motion Sensor niet zit in de optibay, en de SSD daar weinig aan heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door Froggle op 13-10-2013 15:22 ]
Ik heb een Samsung EVO 265GB in mijn Macbook "begin 2011" gestopt (originele HDD eruit, niet aan de optibay gekomen). Snelheid is (zoals iedereen hier zegt) natuurlijk goddelijk. Voor het opstarten is het wel belangrijk dat je even de opstartschijf goed zet (Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf) anders moet je erg lang wachten totdat het eerste Apple logo verschijnt.
Trim heb ik nog niet aangezet omdat ik niet goed weet hoe dat moet. Ik lees daar in dit topic ook verschillende verhalen over.
Wat me wel opvalt is dat m'n accu minder lang meegaat. Volgens de verhalen zou een SSD de accuduur alleen maar ten goede moeten komen. Bij mij dus niet. Hebben meer mensen daar ervaring mee?
Trim heb ik nog niet aangezet omdat ik niet goed weet hoe dat moet. Ik lees daar in dit topic ook verschillende verhalen over.
Wat me wel opvalt is dat m'n accu minder lang meegaat. Volgens de verhalen zou een SSD de accuduur alleen maar ten goede moeten komen. Bij mij dus niet. Hebben meer mensen daar ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door nonzzz op 13-10-2013 18:21 ]
Beste site van het hele internet: geensnor.nl
Froggle schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:19:
[...]
Ligt aan het model. Om te zien of je over twee 6 Gigabit aansluitingen beschikt: Appeltje > Over deze Mac > Meer info > Systeemoverzicht > SATA/SATAExpress.
Het is praktisch beter om je HDD lekker te laten zitten op de plek waar die zit, gezien de Sudden Motion Sensor niet zit in de optibay, en de SSD daar weinig aan heeft.
Ik heb 'm idd op de plek van de superdrive gezet om de HDD gebruik te laten maken van de Sudden Motion Senson.N14 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:38:
[...]
Volgens mij is het beter om de SSD in de originele HDD locatie te plaatsen en de HDD naar de optibay, omdat de sata kabel van de optische schijf niet per se sata III is maar ook langzamer kan zijn en je wil natuurlijk je SSD optimaal benutten.
Dat fan probleem is volgens mij vooral bij iMacs, daar heb je een extra/bijzonder kabeltje o.i.d. nodig om de temperatuur sensor goed uit te kunnen lezen.
Batterij duur weet ik niet, ik denk niet dat het slot daarvoor (merkbaar) uitmaakt. Je overall powerconsumptie zal waarschijnlijk een klein beetje toenemen omdat je optische schijf in idle (bijna?) niets gebruikt, maar de ssd, die de optische schijf vervangt, zal wel altijd iets gebruiken. Wil je dat minimale verschil ondervangen zou je af en toe de HDD kunnen unmounten, je bent dan iets zuiniger uit omdat de SSD volgens mij over het algemeen iets zuiniger is dan een HDD. Dit is allemaal theoretisch, ik denk dat je praktisch niet veel zal merken, de verbruiken van deze componenten staan in verhouding met de verbruiken van je processor, display, etc. (Zie http://www.buildcomputers...ion-of-pc-components.html voor een idee van orde van grootte van power consumptie per component (voor pc's!) )
Tevens heb ik 2x Intel 6 Series Chipset, dus ik neem aan dat dit even snel is. Ik zet de HDD ook uit wanneer het niet nodig is.
Op de 16GB RAM upgrade heb ik dan nu het maximale uit mijn Macbook 2011 kan halen
Bedankt voor de tips
Er bestaat geen late 2012 model voor de Pro. Alleen Mid 2012.kevinkrs schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:24:
Heren, ik heb een MacBook Pro late 2012. En hierin wil ik mijn hdd vervangen met een ssd. Nu is het zo dat
Jawel. De MacBook Pro 13" Retina is late 2012.VesNL schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:02:
[...]
Er bestaat geen late 2012 model voor de Pro. Alleen Mid 2012.
Maar dat kan dan nog niet kloppen, want daarin valt dus weinig bij de vervangen.

Ja die had ik dus ook gevonden, maar het wordt me nog steeds niet duidelijk of dat die extra hdd dan ook daadwerkelijk stopt met draaien...
Vind het nog steeds raar dat ik hier vrijwel geen fatsoenlijk antwoord op krijg van mensen uit dit topic, aangezien er toch een hoop zijn die een hdd in een optibay hebben zitten...
Jazeker kan dit, ik doe het zelf ook namelijk.Wootism schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:53:
[...]
Ja die had ik dus ook gevonden, maar het wordt me nog steeds niet duidelijk of dat die extra hdd dan ook daadwerkelijk stopt met draaien...
Vind het nog steeds raar dat ik hier vrijwel geen fatsoenlijk antwoord op krijg van mensen uit dit topic, aangezien er toch een hoop zijn die een hdd in een optibay hebben zitten...
Je kunt aan het geluid merken dat de HDD dan stopt met draaien. Weer opnieuw mounten kan met het schijfhulpprogramma.
Aaah thanks voor je antwoord!TheAshcat schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
Jazeker kan dit, ik doe het zelf ook namelijk.
Je kunt aan het geluid merken dat de HDD dan stopt met draaien. Weer opnieuw mounten kan met het schijfhulpprogramma.
Ideaal dat het kan!
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb een MacBook Pro Mid 2009 hier staan waar ik graag een SSD in wil zetten. Wanneer ik de Samsung 830 in de laptop duw(via de sata poort, dus ipv de normale HD) en vervolgens boot via USB installer van Mountain Lion staat de disk soms in het rijtje van harddisks, maar soms ook niet. Wanneer ik de disk via een externe behuizing aansluit werkt deze prima.
De oude HD werkt prima met de interne sata, dus het lijkt me niet dat het een probleem is met de sata kabel. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
De oude HD werkt prima met de interne sata, dus het lijkt me niet dat het een probleem is met de sata kabel. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Ik sta op het punt om een Samsung 840 EVO aan te schaffen van 250GB.
Nu heb ik een Macbook 5.1 uit 2008 met de volgende SATA poort:
Zit ik dan goed met deze schijf, of kan ik net zo goed een langzamere kopen omdat ik de snelheid van de 840 Evo toch niet kan benutten?
code:
1
2
3
4
| Product: MCP79 AHCI Link Speed: 3 Gigabit Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit Physical Interconnect: SATA |
Zit ik dan goed met deze schijf, of kan ik net zo goed een langzamere kopen omdat ik de snelheid van de 840 Evo toch niet kan benutten?
[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 23-10-2013 20:49 ]
Als ik in de pricewatch kijk zie ik geen langzamere alternatieven die goedkoper zijn dan de 840EVO.Wootism schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:49:
Ik sta op het punt om een Samsung 840 EVO aan te schaffen van 250GB.
code:
1 2 3 4 Product: MCP79 AHCI Link Speed: 3 Gigabit Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit Physical Interconnect: SATA
Ik heb sinds kort veel lagere lees en schrijfsnelheden met mijn Samsung 840 Pro van 256 GB. Maximale lees ligt zo'n beetje rond de 275 MB/s en schrijf rond de 100.
Ik heb nu een clean installatie gedaan van Mavericks en het is niet echt verbeterd. Mijn Mac mini van 2011 heeft gewoon SATA III aansluitingen en het heeft altijd goed gewerkt. De schijf is momenteel voor 35 % gevuld.
Kan het zijn dat spotlight nog aan het indexeren is of iets dergelijks. Wat kan ik proberen om de schijf weer een beetje op snelheid te krijgen? Ik heb TRIM nu tijdelijk aangezet in de hoop dat deze het probleem miscchien verhelpt. Iemand tips?
Ik heb nu een clean installatie gedaan van Mavericks en het is niet echt verbeterd. Mijn Mac mini van 2011 heeft gewoon SATA III aansluitingen en het heeft altijd goed gewerkt. De schijf is momenteel voor 35 % gevuld.
Kan het zijn dat spotlight nog aan het indexeren is of iets dergelijks. Wat kan ik proberen om de schijf weer een beetje op snelheid te krijgen? Ik heb TRIM nu tijdelijk aangezet in de hoop dat deze het probleem miscchien verhelpt. Iemand tips?
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Afgelopen week na wat benchmarks zag ik deze bij writes uitslagen geven tussen 200-500mb/s. Vervolgens heb ik de firmware van dxm03b0q naar dxm05b0q geupdate en nu krijg ik weer stabiele resultaten rond de 500mb/sBillSpaarbank schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:40:
Ik heb sinds kort veel lagere lees en schrijfsnelheden met mijn Samsung 840 Pro van 256 GB. Maximale lees ligt zo'n beetje rond de 275 MB/s en schrijf rond de 100.
Thnx, vermoedelijk heb ik inderdaad nog de oude firmware. Ik ga de update proberen.rockmanz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:10:
[...]
Afgelopen week na wat benchmarks zag ik deze bij writes uitslagen geven tussen 200-500mb/s. Vervolgens heb ik de firmware van dxm03b0q naar dxm05b0q geupdate en nu krijg ik weer stabiele resultaten rond de 500mb/sMisschien het proberen waard, een van de firmware updates beloofde verbeterde performance bij dirty drive writes.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Mijn Macbook Pro 13-inch, mid 2012 met een 2,5 Ghz Inter Core i5 wil ik graag upgraden met een SSD kaart, maar ik heb er totaal geen verstand van. Welke SSD(128gb) kan ik het beste hebben en hoe krijg ik mijn data en besturingsysteem weer op de nieuwe SSD schijf?
Begin eens met dit topic door te lezen, hier staat namelijk al behoorlijk wat informatie over hoe je dat soort zaken zou kunnen aanpakken. Als daarna dingen nog niet helemaal duidelijk zijn kun je daar gerichter vragen over stellen.
Kun je nu met de nieuwe mac's (2012) nu na het aansluiten van je SSD een recovery via het internet starten (command + r) Als dat zou kunnen zou het veel moeite besparen moet ik eerlijk toegeven.
Ik heb een iMac (late 2009) met een 500 GB HDD, zijn er tegenwoordig al (betaalbare) 3,5" SSD? Of nog steeds 2,5" + bracket?
Voor zolang als het duurt want op dit moment is de trend om het nog kleiner te maken. Apple heeft al een voorzet gedaan net als de rest die gebruik maakt van mSATA. Het gaat dus steeds meer richting PCIe.
Op dit moment is het eigenlijk alleen maar 2.5" wat de klok slaat. Voor sata maakt dat niet uit, ze gebruiken dezelfde connector als de 3.5" schijven. Voor gebruik in een iMac is het wellicht handiger. Er zijn een aantal die op deze manier juist 2 disks erin hebben weten te proppen op de plek van 1.
Op dit moment is het eigenlijk alleen maar 2.5" wat de klok slaat. Voor sata maakt dat niet uit, ze gebruiken dezelfde connector als de 3.5" schijven. Voor gebruik in een iMac is het wellicht handiger. Er zijn een aantal die op deze manier juist 2 disks erin hebben weten te proppen op de plek van 1.
Anoniem: 448136
Ik weet niet helemaal waar ik dit het beste kan plaatsten, maar doe het maar hier.
Rete-tevreden over mijn MacBook Pro 13 inch, mid 2012. Enige probleem wat ik er mee ervaar is freezen.
Als ik mijn MBP sluit, en vervolgens weer open als ik hem nodig heb freezed 'ie onherroepelijk.
Gekleurde strandbal komt op en blijft.
Zit een OCZ ssd in, uit me hoofd een Vertex 3 / Agility 3 van 256 GB.
Ori HDD is verschoven en dient nu dus als tweede interne schijf voor opslag.
Verder een ram upgrade gedaan met compatible merk, zit nu 16 GB in.
Problemen zijn volgens mij ontstaan na het plaatsen van de SSD, dus ik moet het denk in die hoek zoeken?
Zal wellicht met een instelling te maken hebben? Gezocht maar nog niet tot iets nuttigs gekomen..
Sudden motion sensor is destijds goed ingesteld.
Rete-tevreden over mijn MacBook Pro 13 inch, mid 2012. Enige probleem wat ik er mee ervaar is freezen.
Als ik mijn MBP sluit, en vervolgens weer open als ik hem nodig heb freezed 'ie onherroepelijk.
Gekleurde strandbal komt op en blijft.
Zit een OCZ ssd in, uit me hoofd een Vertex 3 / Agility 3 van 256 GB.
Ori HDD is verschoven en dient nu dus als tweede interne schijf voor opslag.
Verder een ram upgrade gedaan met compatible merk, zit nu 16 GB in.
Problemen zijn volgens mij ontstaan na het plaatsen van de SSD, dus ik moet het denk in die hoek zoeken?
Zal wellicht met een instelling te maken hebben? Gezocht maar nog niet tot iets nuttigs gekomen..
Sudden motion sensor is destijds goed ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 448136 op 28-10-2013 12:44 ]
Je moet toegeven dat het doorlezen van meer dan 7500 reacties nu ook niet echt heel uitnodigend is...ppl schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:46:
Begin eens met dit topic door te lezen, hier staat namelijk al behoorlijk wat informatie over hoe je dat soort zaken zou kunnen aanpakken. Als daarna dingen nog niet helemaal duidelijk zijn kun je daar gerichter vragen over stellen.
Het zou makkelijker zijn als de OP eens geupdate zou worden met recente informatie en bevindingen.
Ja dat klopt inderdaad123coen123 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:50:
[...]
Als ik in de pricewatch kijk zie ik geen langzamere alternatieven die goedkoper zijn dan de 840EVO.
Maar misschien zag ik nog iets over het hoofd.
Hier een SSD ingebouwd in mijn Macbook Pro (2012) 15"
Ik heb een samsung 840 pro (500 write 500 read) ingebouwd. Moet toegeven dat het een klusje van niks is. En WAUW wat is dit snel. Een stuk prettiger werken zo. Om precies te zijn: 5x zo snel als de oude hdd.
Ik heb een samsung 840 pro (500 write 500 read) ingebouwd. Moet toegeven dat het een klusje van niks is. En WAUW wat is dit snel. Een stuk prettiger werken zo. Om precies te zijn: 5x zo snel als de oude hdd.
Je moet toegeven dat dat bullshit is gezien de zoekfunctie die je op dit forum hebt en het beleid wat hier gevoerd wordt (daarin staat toch echt dat je zelf het initiatief moet tonen en daarvan was in dit geval geen enkele sprake). Je kunt in dit topic zoeken plus dat de info nota bene 1 of 2 pagina's terug al gegeven wordt. Het is bijna ieder nieuwe pagina waar er wel weer iemand is die het vraagt...Wootism schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:54:
Je moet toegeven dat het doorlezen van meer dan 7500 reacties nu ook niet echt heel uitnodigend is...
Handig maar in dit geval niet de oplossing voor het probleem. We hebben er een stukje beleid voor en dat wordt ook al niet gevolgd; dat mensen dan ineens de topicstart gaan volgen is een illusie.Het zou makkelijker zijn als de OP eens geupdate zou worden met recente informatie en bevindingen.
Voor mensen die SSD Fan Control icm een Samsung 830/840 gebruiken is er een update:
http://exirion.net/ssdfanctrl/
Leest nu ook op deze SSD's de SMART temperatuur uit.
http://exirion.net/ssdfanctrl/
Leest nu ook op deze SSD's de SMART temperatuur uit.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Vandaag eens BlackMagic Disk Speed Test op m'n Mac Mini 2010 met OCZ Vertex2 60GB SSD losgelaten... 67MB/s write, 164MB/s read. Is dat niet wat erg laag? Verse Mavericks install. Zo'n 30GB vrije schijfruimte.
Voor de geïnteresseerden wil ik hier volgende week ook wel enkele benchmarks doen. Ik heb nu zo'n 60 GB op de stock 250 GB drive van mijn MacBook Late 2009 staan. Volgende week komt er een Intel 520 120 GB in. Schijf wordt gewoon gekloond met CCC.

Helaas enkel SATA 1 snelheid ondanks een SATA 3 schijf. Probleem licht natuurlijk bij die brakke nvidia chipset. Toch heel tevreden. Voorheen 30 seconden van opstarten tot login scherm, nu slechts 5
Om het probleem op te lossen heb ik gelezen dat de SATA-kabel omwikkelen met folie (vb aluminium) kan helpen, iemand die dit al heeft uitgetest?

Helaas enkel SATA 1 snelheid ondanks een SATA 3 schijf. Probleem licht natuurlijk bij die brakke nvidia chipset. Toch heel tevreden. Voorheen 30 seconden van opstarten tot login scherm, nu slechts 5
Om het probleem op te lossen heb ik gelezen dat de SATA-kabel omwikkelen met folie (vb aluminium) kan helpen, iemand die dit al heeft uitgetest?
[ Voor 56% gewijzigd door Henry_01 op 05-11-2013 12:43 ]
Mijn ssd samsung 840 pro 128 gb is overleden in mijn mac mini (2012).
Nou krijg ik wel een nieuwe maar heb gehoord dat ivm intel chipset ik beter een intel ssd kan nemen.
Iemand advies?
Nou krijg ik wel een nieuwe maar heb gehoord dat ivm intel chipset ik beter een intel ssd kan nemen.
Iemand advies?
Vingers in je oren stoppen want dat is echt je reinste onzin. Een Samsung ssd of eender welk ander merk werkt prima aan een Intel controller. De hoeveelheid mensen die naar tevredenheid een ssd in hun Mac gebruiken zijn daar het grote voorbeeld van. Gewoon weer een Samsung 840 Pro nemen. En ook vooral geen rare tweaks toepassen (ze zijn veelal onzinnig, onnodig of werken averechts; meesten weten totaal niet wat die "tweaks" nou precies doen, degenen die dat wel doen passen ze niet toe).
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 03-11-2013 21:42 ]
Ga ik het verschil van een Samsung 840 / 830 SSD merken in mijn Macbook Pro mid 2010 met SATA300 aansluiting?
Zoals jullie zien in mijn vorige reactie werkt mijn nieuwe Intel SSD veel te traag. Ik heb al vele forums afgeschuimd en het komt erop neer dat de ingebouwde nvidia chipset brak is. Volgens mij zijn er twee mogelijke oplossingen, en ik zou graag wat raad vragen vooraleer ik de hele computer verkloot. Een andere SSD installeren is geen optie: deze kocht ik voor een mooi prijsje en is vrij betrouwbaar (hoop ik).
- De SATA-kabel inpakken met (aluminium)folie zou soms kunnen helpen
- De EFI update installeren (http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US). Enige probleem: ik heb een MacBook en geen MacBook Pro. De hardware is echter bijna helemaal gelijk.
- De SATA-kabel inpakken met (aluminium)folie zou soms kunnen helpen
- De EFI update installeren (http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US). Enige probleem: ik heb een MacBook en geen MacBook Pro. De hardware is echter bijna helemaal gelijk.
Ik heb een MBP 17" mid 2009 die wel een upgrade (ram + ssd) kan gebruiken. Nu las ik ergens dat deze alleen SATA300 aan kan, klopt dat? Duidelijk minder keus nu... Ik zou graag een SSD van 240/250GB willen, welke raden jullie me aan?
je kan gewoon een sata600 schijf pakken.thijsheerst schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:44:
Ik heb een MBP 17" mid 2009 die wel een upgrade (ram + ssd) kan gebruiken. Nu las ik ergens dat deze alleen SATA300 aan kan, klopt dat? Duidelijk minder keus nu... Ik zou graag een SSD van 240/250GB willen, welke raden jullie me aan?
Deze is backwards compactible
Goeie! Bedankt!securitymayo schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:18:
[...]
je kan gewoon een sata600 schijf pakken.
Deze is backwards compactible
Zoals hierboven al vaker is gezegd, kijk naar de Samsung 840 EVO, niet alleen de goedkoopste, maar momenteel ook de beste keuze.
Geheugen is nu overigens erg duur, meer dan 2x zo veel als een jaar geleden. Als ik jouw was zou ik beginnen met een SSD, RAM kan altijd nog.
[ Voor 21% gewijzigd door thaan op 11-11-2013 21:22 ]
De Samsung 840 EVO was ik inderdaad al van plan om te kopen, maar toen zag ik ineens dat van SATA300 waar ik dus over twijfelde...thaan schreef op maandag 11 november 2013 @ 21:20:
[...]
Zoals hierboven al vaker is gezegd, kijk naar de Samsung 840 EVO, niet alleen de goedkoopste, maar momenteel ook de beste keuze.
Geheugen is nu overigens erg duur, meer dan 2x zo veel als een jaar geleden. Als ik jouw was zou ik beginnen met een SSD, RAM kan altijd nog.
Bedankt voor de tip! Zal eerst eens kijken wat de SSD doet, voordat ik de RAM ga upgraden
Hoi,
Ik heb al een SSD in m'n macbook, maar wil m'n superdrive vervangen met een hard drive caddy en zo dus een extra HD er in stoppen. Nu vraag ik me af wat voor HD ik hier het best voor kan aanschaffen. Ik zie dat er ook SSD hybride 2,5 HD's zijn zoals bv die ze op ifixit aanbieden.
Maakt dat veel uit tegen een ehh.. 'niet-hybride' 2,5" hd?
(Ben niet echt meer up2date met de laatste technologie
)
Ik heb al een SSD in m'n macbook, maar wil m'n superdrive vervangen met een hard drive caddy en zo dus een extra HD er in stoppen. Nu vraag ik me af wat voor HD ik hier het best voor kan aanschaffen. Ik zie dat er ook SSD hybride 2,5 HD's zijn zoals bv die ze op ifixit aanbieden.
Maakt dat veel uit tegen een ehh.. 'niet-hybride' 2,5" hd?
(Ben niet echt meer up2date met de laatste technologie

Ik heb nu de 840 EVO erin zitten en merk het verschil duidelijk! Echter, als ik een benchmark doe zie ik +/-208 mb/s write en 265 mb/s read... kan dat kloppen? Na wat gegoogle heb ik de NVRAM en SMC gereset, firmware geupdate en de TRIM enabled.thaan schreef op maandag 11 november 2013 @ 21:20:
[...]
Had ik toch te hoge verwachtingen?
Nee dat komt omdat je tegen het maximale van sata300 loopt. daarom werken ssd's dus normaal op sata600, vrij logisch lijkt me dus dat je dan minder eruit haalt.thijsheerst schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:35:
[...]
Ik heb nu de 840 EVO erin zitten en merk het verschil duidelijk! Echter, als ik een benchmark doe zie ik +/-208 mb/s write en 265 mb/s read... kan dat kloppen? Na wat gegoogle heb ik de NVRAM en SMC gereset, firmware geupdate en de TRIM enabled.
Duidelijk! bedankt, hoef ik niet meer verder te zoeken... ik ben hoe dan ook blij met mijn upgradeScrtz schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:42:
[...]
Nee dat komt omdat je tegen het maximale van sata300 loopt. daarom werken ssd's dus normaal op sata600, vrij logisch lijkt me dus dat je dan minder eruit haalt.
TRIM zou ik persoonlijk niet aanzetten, de schijf zelf heeft al Garbage Collection en ik heb negatieve ervaringen met TRIM onder Mac OS X.thijsheerst schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:35:
[...]
Ik heb nu de 840 EVO erin zitten en merk het verschil duidelijk! Echter, als ik een benchmark doe zie ik +/-208 mb/s write en 265 mb/s read... kan dat kloppen? Na wat gegoogle heb ik de NVRAM en SMC gereset, firmware geupdate en de TRIM enabled.
Wat de limiet is qua transferspeeds in jouw macbook weet ik niet, dat zou je zelf moeten opzoeken, maar je scores zijn toch echt wel heel erg mooi, waarschijnlijk gewoon de limiet van de chipset.
Ik zou idd ook niks extra's aanzetten, gewoon lekker laten lopen zoals die is. hw.info had al getest dat zo'n ssd toch tientallen jaren meegaat, als t niet meer is.
En ach 2-300mb is al stukken meer dan zo'n 2.5" hddtje die amper 80-100mb kan lezen of schrijven
En ach 2-300mb is al stukken meer dan zo'n 2.5" hddtje die amper 80-100mb kan lezen of schrijven
Zijn hier mensen die alle 3 SATA aansluitingen in hun iMac 27" in gebruik hebben met een harddisk danwel SSD? Stuur me even een berichtje als je een dergelijke configuratie hebt
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Balen, er lijkt een probleem te zijn met mijn OS X Mavericks installatie op mijn nieuwe Samsung 843T.
Na 2 uur draaien staat de SMART teller op 7 power cycles waarvan 5 POR Recovery.
Ik ben er ondertussen al achter dat het enkel gebeurt als de laptop in stand by gaat en niet bij een restart.
Het rare is dat mijn oude Intel 320 (ook met tantal capacitors) met zelfde softare en hardware na 2 jaar gebruik slechts 2 Unexpected shutdown's had, deze nu al meer in 2 uur...
Nog iemand met hetzelfde probleem?
(Ik kijk vooral naar Samsung ssd eigenaars, de anderen hebben volgens mij geen POR Reovery Count in de SMART staan)
Na 2 uur draaien staat de SMART teller op 7 power cycles waarvan 5 POR Recovery.
Ik ben er ondertussen al achter dat het enkel gebeurt als de laptop in stand by gaat en niet bij een restart.
Het rare is dat mijn oude Intel 320 (ook met tantal capacitors) met zelfde softare en hardware na 2 jaar gebruik slechts 2 Unexpected shutdown's had, deze nu al meer in 2 uur...
Nog iemand met hetzelfde probleem?
(Ik kijk vooral naar Samsung ssd eigenaars, de anderen hebben volgens mij geen POR Reovery Count in de SMART staan)
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Oa deze opmerking trok me over de streep (dank Scrtz dus) en waar ik al over dacht is nu gebeurd: ssd in macbook pro 2010 gezet. Voor 300 euro een laptop die weer helemaal als nieuw voeltScrtz schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:10:
[...]
Dit heeft ook niks met je RAM te maken maar met je hardeschijf, die is waarschijnlijk niet meer zo goed als die geweest is en is gewoon veel trager als bijvoorbeeld een SSD.
Na een aantal pagina's van het forum te hebben gelezen merk ik dat er ook aardig wat mensen zijn die een SSD hebben geïnstalleerd die al vrij snel (binnen 1 jaar) kapot zijn gegaan.
Zelf wil ik ook een SSD installeren maar als deze snel kapot gaat vind ik het nogal zonde, je geeft toch al snel een paar honderd euro uit.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er bepaalde merken die vaker kapot gaan dan andere?
Zo ja, welke?
Klopt het daarnaast ook dat Intel over het algemeen SSD's heeft van betere kwaliteit of is Samsung ondertussen beter?
Edit:
Ondertussen ook wat gelezen over de samsung 840Pro en de 840Evo. Ik snap dat er verschil in zit, maar is het ook merkbaar?
Zelf wil ik ook een SSD installeren maar als deze snel kapot gaat vind ik het nogal zonde, je geeft toch al snel een paar honderd euro uit.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er bepaalde merken die vaker kapot gaan dan andere?
Zo ja, welke?
Klopt het daarnaast ook dat Intel over het algemeen SSD's heeft van betere kwaliteit of is Samsung ondertussen beter?
Edit:
Ondertussen ook wat gelezen over de samsung 840Pro en de 840Evo. Ik snap dat er verschil in zit, maar is het ook merkbaar?
[ Voor 10% gewijzigd door ozero op 28-11-2013 15:36 ]
Deze vraag zal vast en zeker al gesteld zijn geworden maar ik heb een MacBook Pro 13'' late 2011 zit hier al sata 600 in? of nog gewoon 300?
alvast bedankt!!!
alvast bedankt!!!
Proud Apple user
Thanks voor je reactie.
Ben nu alleen nog aan het twijfelen welke ik zal aanschaffen de evo van samsung of een andere.
Ben nu alleen nog aan het twijfelen welke ik zal aanschaffen de evo van samsung of een andere.
Proud Apple user
Ik heb vandaag een EVO 1TB besteldFamousdice schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:26:
ik heb alleen even het review filmpje van hardware.info gekeken en daar wordt gepraat over 50000 overschrijvingen en een tlc die minder snel is als een mlc dus dat heeft me even aan het twijfelen gezet
Proud Apple user
Tja, de vraag is wat je er in de praktijk van merkt. De 1TB heeft 12GB cachegeheugen ingebouwd, en dat lijkt me genoeg om in de praktijk bloedsnel te schrijvenFamousdice schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:38:
ik heb alleen even het review filmpje van hardware.info gekeken en daar wordt gepraat over 50000 overschrijvingen en een tlc die minder snel is als een mlc dus dat heeft me even aan het twijfelen gezet
Performance van de EVO zit binnen de 5% onder de snelste SSDs.
Ik heb mijn oude Vertex vervangen door een Samsung 840 EVO 1TB omdat ik toch meer schijfruimte wilde hebben. In de machine waar deze in zit zitten echter sata2 poorten. Ik merk qua snelheid dan ook geen verschil met de vorige ssd. Dit verschil merk ik wel met een paar andere machines waar ik ook een ssd in heb zitten en die wel over sata3 beschikken. Niet dat het wat uitmaakt want het werkt prima en het is nog steeds lekker snel
ja ik wil in dit geval voor de 250gb versie gaan omdat meer overbodig is in mijn macbook
Proud Apple user
Ik heb een Macbook Unibody (late 2008, een 'normale' Macbook in een aluminium case) en lees dat mensen af en toe wat problemen hebben met het plaatsen van een nieuwe SSD. Zo zit in mijn Macbook nog SATA II, maar de linkspeed schijnt soms ipv bij 3 gigabit al bij 1,5 gigabit afgesneden te worden. Weet iemand hier wat van?
En: heeft het wel zin om een Samsung 840 EVO in mijn Macbook te plaatsen als ik deze snelheiden toch niet ga halen? Of kan ik beter een 'tragere' SSD (en dus goedkopere) in de Macbook plaatsen?
En: heeft het wel zin om een Samsung 840 EVO in mijn Macbook te plaatsen als ik deze snelheiden toch niet ga halen? Of kan ik beter een 'tragere' SSD (en dus goedkopere) in de Macbook plaatsen?
Als je even zoekt op het internet, zie je al snel dat alleen specifieke SSD's goed werken met dit type MacBook. Dit komt door de chipset Nvidia MCP79. De SSD's in kwestie zijn de Crucial m4 en de Samsung 830. Andere SSD's gaan stuk of worden simpelweg niet meer uitgelezen of halen een lagere linkspeed zoals je zegt.acehighhugo schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:58:
Ik heb een Macbook Unibody (late 2008, een 'normale' Macbook in een aluminium case) en lees dat mensen af en toe wat problemen hebben met het plaatsen van een nieuwe SSD. Zo zit in mijn Macbook nog SATA II, maar de linkspeed schijnt soms ipv bij 3 gigabit al bij 1,5 gigabit afgesneden te worden. Weet iemand hier wat van?
Ik ben zelf erg tevreden met de Crucial m4, heb er 1 in mijn MacBook (zelfde als de jouwe) en mijn Mac mini (zelfde chipset als de MacBook).
Dus die van samsung en crucial werken wel goed met Apple, geldt dit dan ook voor de nieuwe eva 840 ssd's
Proud Apple user
In dit geval gaat het specifiek om een bepaald type (oudere) MacBook. Voor de nieuwe Macs kan het weer anders zijn. Het type wat jij hebt, kan bijvoorbeeld wel prima met een Samsung 840 EVO worden uitgerust. Of een Mushkin, Adata, noem het maar op. Dat kan je het beste zelf even opzoeken op internet.Famousdice schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:11:
Dus die van samsung en crucial werken wel goed met Apple, geldt dit dan ook voor de nieuwe eva 840 ssd's
hoe zit het met batterij duur? wordt deze ook langer door de ssd?
Proud Apple user
Ik heb de 840 EVO 1TB binnen. Draait als een trein en binnen een uurtje had ik al m'n spullen overgezet van de vorgie SSD. Nu ik zoveel ruimte heb ga ik toch ook maar weer eens Windows en Linux installaties aanmaken zonder virtualisering
Ik heb gisteren mijn macbook pro 13 inch 2010 een hdd caddy ingebouwd met mijn oude SSD samsung 830 erin =D
werkt perfect!
alleen ik heb nu een probleem met de batterij?

Na de hdd caddy zie ik nu service battery?
hebben jullie dat ook?
werkt perfect!
alleen ik heb nu een probleem met de batterij?

Na de hdd caddy zie ik nu service battery?
hebben jullie dat ook?
Zo, wat een gepruts
Het enige waar ik een beetje nerveus van was, was de fanconnector.. maar de rest viel wel mee.
Beetje vreemd dat overal wordt gezegd dat je de Airport connector moet/beter kan losmaken, want dat was helemaal niet nodig. Gewoon netjes opzij leggen en er gebeurt niks mee.
De operatietafel

Een swap uitgevoerd van een Hitachi 5400RPM 1TB schijf naar een Samsung 840 EVO 750GB SSD. Binnekort ook de MacBook Pro van m'n ouders 'ns onder handen nemen... die mag ook wel een SSD hebben.

Beetje vreemd dat overal wordt gezegd dat je de Airport connector moet/beter kan losmaken, want dat was helemaal niet nodig. Gewoon netjes opzij leggen en er gebeurt niks mee.
De operatietafel

Een swap uitgevoerd van een Hitachi 5400RPM 1TB schijf naar een Samsung 840 EVO 750GB SSD. Binnekort ook de MacBook Pro van m'n ouders 'ns onder handen nemen... die mag ook wel een SSD hebben.
C:\>_
Hallo mede-tweakers,
Ik heb twee vragen waar ik graag hulp bij zou willen. Ik wil een Samsung 840 EVO Basic in mijn MBP 13" Early 2011.
1) Klopt deze match, of moet ik een andere soort SSD halen? Is de Pro beter aan te raden?
2) Moet ik mijn huidige OSX + data op DVDS/externe HD opslaan en vervolgens overmaken op de nieuwe SSD?
Dank u zeer ^_^
Groeten, Aws
Ik heb twee vragen waar ik graag hulp bij zou willen. Ik wil een Samsung 840 EVO Basic in mijn MBP 13" Early 2011.
1) Klopt deze match, of moet ik een andere soort SSD halen? Is de Pro beter aan te raden?
2) Moet ik mijn huidige OSX + data op DVDS/externe HD opslaan en vervolgens overmaken op de nieuwe SSD?
Dank u zeer ^_^
Groeten, Aws
Sorry, maar dit is echt niveautje 'Google'. Kun je beide in 5 minuten opzoeken.Aws schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:27:
Hallo mede-tweakers,
Dank u zeer ^_^
Groeten, Aws
Is het hier iemand al gelukt om in de imac vanaf late 2012 21.5 inch ssd in te proppen?
en ik kan op het world wide web alleen maar inbouw uitleg vinden van de base model, ik heb zelf de high end 21.5 en ben toch ook wel benieuwd of ik er een fusion drive van kan maken met de standaard hdd + ssd. ik las dat op de base line dat niet mogelijk is en op de hight end niks over te vinden, 1 verhaal dat het wel mogelijk is dat ze de connector er wel op hebben zitten
en ik kan op het world wide web alleen maar inbouw uitleg vinden van de base model, ik heb zelf de high end 21.5 en ben toch ook wel benieuwd of ik er een fusion drive van kan maken met de standaard hdd + ssd. ik las dat op de base line dat niet mogelijk is en op de hight end niks over te vinden, 1 verhaal dat het wel mogelijk is dat ze de connector er wel op hebben zitten

[ Voor 72% gewijzigd door Coldbullet op 14-12-2013 19:36 ]
Anoniem: 69936
Ik heb een MBP 15" mid 2011.Aws schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:27:
Hallo mede-tweakers,
1) Deze match klopt, ik heb voor de Pro gekozen en ben er meer dan ontzettend tevreden over, een wereld van verschil!!!
2) Dat kan, via Time Machine kan je een back-up van je systeem maken en bij het opstarten van je MBP met de nieuwe schijf herinstalleren.
Succes.
Toevallig heb ik dat afgelopen weekend gedaan in mijn baseline model. De iMac 21.5 is een prachtige machine, maar de 2.5 inch HDD is overduidelijk de zwakke schakel.Coldbullet schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:10:
Is het hier iemand al gelukt om in de imac vanaf late 2012 21.5 inch ssd in te proppen?
Heb een Samsung 840 EVO 1TB op de plaats van de 1 TB HDD geplaatst.
Het vervangen van de HDD is opzich niet erg lastig.
Omdat ik hem toch open had heb ik meteen het geheugen naar 16GB geupgrade. En om dat te doen moet je wel wat meer lef en doorzettingsvermogen hebben.
Ik heb een reparatie setje met een pizzawiel en dubbelzijdige plakband van iFixit gebruikt om het geheel weer netjes dicht te maken.
De kans is heel groot dat er in jouw model wel een connector voor een blade style SSD zit. Echter is het meen ik geen standaard mSata maar een custom connector en geloof niet dat er gevallen bekend zijn van anderen die een blade style SSD hebben bijgeplaatst. Ik zou je adviseren gewoon de HDD te vervangen door een SATA SSD.
Bedankt. Voor de reactie, herkent hij de ssd meteen van samsung? Ik las namelijk dat de firmware niet uptodate is en dat je dan zelf in de bios de ssd moet opbouwen. Welke ram heb je gebruikt.mac-aroni schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 00:09:
[...]
Toevallig heb ik dat afgelopen weekend gedaan in mijn baseline model. De iMac 21.5 is een prachtige machine, maar de 2.5 inch HDD is overduidelijk de zwakke schakel.
Heb een Samsung 840 EVO 1TB op de plaats van de 1 TB HDD geplaatst.
Het vervangen van de HDD is opzich niet erg lastig.
Omdat ik hem toch open had heb ik meteen het geheugen naar 16GB geupgrade. En om dat te doen moet je wel wat meer lef en doorzettingsvermogen hebben.![]()
Ik heb een reparatie setje met een pizzawiel en dubbelzijdige plakband van iFixit gebruikt om het geheel weer netjes dicht te maken.
De kans is heel groot dat er in jouw model wel een connector voor een blade style SSD zit. Echter is het meen ik geen standaard mSata maar een custom connector en geloof niet dat er gevallen bekend zijn van anderen die een blade style SSD hebben bijgeplaatst. Ik zou je adviseren gewoon de HDD te vervangen door een SATA SSD.
Die van crusial of kingston zit daar kwalitatief veel verschil/ snelheid in?
Heeft er iemand ervaring met deze schijf? Worddeze ook gezien als fusiondrive?
pricewatch: WD Black2 (1TB HDD + 120GB SSD)
[ Voor 7% gewijzigd door Coldbullet op 17-12-2013 10:10 ]
Zoals velen hier heb ik ook zojuist een SSD besteld, een Samsung 250GB 840 EVO, bij de Wehkamp. Gezien ik de Macbook die ik net een paar maand heb soms toch wel wat traag vind, nu ik die test draai zie ik ook waarom ;

MBP 15-inch, medio 2009
Processor 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
Videokaart NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik nog steeds de installatie draai van hoe ik hem gekocht had, ga hem dan met de SSD direct schoon installeren, zal ook wel wat helpen. Ill keep you posted:)

MBP 15-inch, medio 2009
Processor 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
Videokaart NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik nog steeds de installatie draai van hoe ik hem gekocht had, ga hem dan met de SSD direct schoon installeren, zal ook wel wat helpen. Ill keep you posted:)
Anoniem: 14852
Hallo,
Ik heb dit topic behoorlijk door zitten spitten maar heb toch nog een vraag
Het gaat om de Imac 21,5 inch i5 mid 2011
Ik wil de ssd achter de optical plaatsen, dus erbij, niet ipv
Heb ik nou 1 of 2 kabeltjes nodig, zie ik nou goed dat de 27 1 kabel nodig heeft, en de 21,5 2 kabeltjes nodig heeft?
Ik dacht aan de samsung 830 maar kan de 840 ook?
Bedankt alvast
Ik heb dit topic behoorlijk door zitten spitten maar heb toch nog een vraag
Heb ik nou 1 of 2 kabeltjes nodig, zie ik nou goed dat de 27 1 kabel nodig heeft, en de 21,5 2 kabeltjes nodig heeft?
Bedankt alvast
Beste Tweakers,
Sinds woensdag een rMBP 13,3 Late 2013 in huis met de volgende specs;
i5 2,4 GHz
8GB
128GB
Heb een Write snelheid van +- 315MB/s en een Read van +- 735 MB/s. Het is een SanDisk SSD.
Is de Writesnelheid normaal?
Alvast bedankt!
i5 2,4 GHz
8GB
128GB
Heb een Write snelheid van +- 315MB/s en een Read van +- 735 MB/s. Het is een SanDisk SSD.
Alvast bedankt!
Voor de 21,5 inch heb je twee kabeltjes nodig die je achterop het moederbord in moet prikken (in geval dat je de SSD erbij plaatst, achter de optical drive):Anoniem: 14852 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:32:
1=Voeding
2=Data
Zou voor de 840 evo gaan, zie ook bericht op tweakers over de snelheden. Heb net zelf ook een 840 evo ingebouwd in een 21,5 inch. Draait heerlijk! Succes!
Welgeteld twee minuten Google werk...TweakedTea schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:46:
Beste Tweakers,
i5 2,4 GHz
8GB
128GB
Alvast bedankt!

Conclusie: prima snelheid.
Bedankt! Had daar niet aan gedacht
Hoewel wat is die 256GB snel haha. Heb hier genoeg aan 128GB
Dank voor je antwoord!dave schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 21:50:
[...]
Voor de 21,5 inch heb je twee kabeltjes nodig die je achterop het moederbord in moet prikken (in geval dat je de SSD erbij plaatst, achter de optical drive):
1=Voeding
2=Data
Zou voor de 840 evo gaan, zie ook bericht op tweakers over de snelheden. Heb net zelf ook een 840 evo ingebouwd in een 21,5 inch. Draait heerlijk! Succes!
Dan heb ik verdorie toch de verkeerde besteld
Hmm dan nu nog even uitvinden welke die 2 kabeltjes ik nodig heb en waar die te koop zijn.....
Dit weekend mijn iMac 27" (laat 2009) voorzien van een SSD Samsung 840 EVO 250GB.
Je moet er wel wat voor doen, maar dan heb je ook wat! Wat een verschil qua snelheid...
Ik heb er voor gekozen om de optical drive te vervangen voor een SSD. Even een "2nd HDD hard drive caddy SATA" op de kop getikt, iMac open gemaakt met behulp van iFixit.com en de boel geïnstalleerd.

Daarna een schone installatie van OSX Mavericks gedaan op deze SSD en via de migratie-assistent de programma's overgezet. Aangezien mijn SSD 250GB en de data op mijn originele HD 1TB meer dan 450GB aan data bevat, heb ik deze data zoals films, foto's en muziek hier laten staan.
iTunes en iPhoto kan je vrij simpel vertellen waar de bestanden zijn opgeslagen, echter gaat dit niet zomaar bij de Documenten en Films.
Via geavanceerde instelling bij de logins kan je de thuismap locatie veranderen, echter veranderd dan alles.
Dus nu nog even uitzoeken hoe ik dit het beste kan inrichten.
Je moet er wel wat voor doen, maar dan heb je ook wat! Wat een verschil qua snelheid...
Ik heb er voor gekozen om de optical drive te vervangen voor een SSD. Even een "2nd HDD hard drive caddy SATA" op de kop getikt, iMac open gemaakt met behulp van iFixit.com en de boel geïnstalleerd.

Daarna een schone installatie van OSX Mavericks gedaan op deze SSD en via de migratie-assistent de programma's overgezet. Aangezien mijn SSD 250GB en de data op mijn originele HD 1TB meer dan 450GB aan data bevat, heb ik deze data zoals films, foto's en muziek hier laten staan.
iTunes en iPhoto kan je vrij simpel vertellen waar de bestanden zijn opgeslagen, echter gaat dit niet zomaar bij de Documenten en Films.
Via geavanceerde instelling bij de logins kan je de thuismap locatie veranderen, echter veranderd dan alles.
Dus nu nog even uitzoeken hoe ik dit het beste kan inrichten.
Heeft iemand nog suggesties waar die kabeltjes te verkrijgen zijn?dave schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 21:50:
[...]
Voor de 21,5 inch heb je twee kabeltjes nodig die je achterop het moederbord in moet prikken (in geval dat je de SSD erbij plaatst, achter de optical drive):
1=Voeding
2=Data
Owc en Ifixed vind ik nogal prijzig
Dank alvast!
Gisteren mijn MBP 13" mid2010 verwent met een 840 evo 250gb. Helaas dacht mijn time capsule er anders over. Meest recente backup van de time capsule was helemaal verrot 
Uiteindelijk een clean install gedaan en met de oude schijf in een caddy de data overgeheveld. Daarbij gelijk ook de firmware geüpgraded waarbij weer eens pijnlijk duidelijk werd dat Samsung een uitstekende hardware boer is maar verschrikkelijk slechte software schrijft. Isootje gebrand, opnieuw opgestart, flashtool gestart en toen vage zooi. De tekst op het scherm werd onleesbaar en upgrade unsucsesfull. Grappige is dat system profiler aangeeft dat ik de laatste firmware heb en opnieuw de flash tool starten geeft aan dat er geen nieuwe firmware is.. vaag
Al met al is het een zeer fijne upgrade. De traagheid is uit het systeem en daar ging het uiteindelijk om. Een goedkope macbook life extender
Uiteindelijk een clean install gedaan en met de oude schijf in een caddy de data overgeheveld. Daarbij gelijk ook de firmware geüpgraded waarbij weer eens pijnlijk duidelijk werd dat Samsung een uitstekende hardware boer is maar verschrikkelijk slechte software schrijft. Isootje gebrand, opnieuw opgestart, flashtool gestart en toen vage zooi. De tekst op het scherm werd onleesbaar en upgrade unsucsesfull. Grappige is dat system profiler aangeeft dat ik de laatste firmware heb en opnieuw de flash tool starten geeft aan dat er geen nieuwe firmware is.. vaag

Al met al is het een zeer fijne upgrade. De traagheid is uit het systeem en daar ging het uiteindelijk om. Een goedkope macbook life extender
Anoniem: 181923
Vrienden ik heb een EARLY 2011 13" MBP met 500Gb HDD erin. Deze wil ik graag voorzien van een sneller HDD.
Nu zijn er 1001 SSD schijven te vinden maar ben bang dat een groot gedeelte hiervan niet geschikt zal zijn. Wie kan mij helpen aan een geschikt exemplaar?
Mijn eisen:
Het moet minimaal 120GB groot zijn (256GB mag ook) en het liefst zo snel mogelijk.
Nu moet het ook werken met mijn i7 (2,7Ghz) MBP.

Ik heb de volgende 3 uitgekozen:
http://tweakers.net/price...;318253;340882/categorie/
Samsung 840 EVO
Samsung 840 EVO LAPTOP KIT
Samsung 840 PRO
Zijn deze wel geschikt? Zo ja, welke geniet jouw voorkeur?
Mooi stukje proza:
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/8
Nu zijn er 1001 SSD schijven te vinden maar ben bang dat een groot gedeelte hiervan niet geschikt zal zijn. Wie kan mij helpen aan een geschikt exemplaar?
Mijn eisen:
Het moet minimaal 120GB groot zijn (256GB mag ook) en het liefst zo snel mogelijk.
Nu moet het ook werken met mijn i7 (2,7Ghz) MBP.

Ik heb de volgende 3 uitgekozen:
http://tweakers.net/price...;318253;340882/categorie/
Samsung 840 EVO
Samsung 840 EVO LAPTOP KIT
Samsung 840 PRO
Zijn deze wel geschikt? Zo ja, welke geniet jouw voorkeur?
Mooi stukje proza:
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/8
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 181923 op 23-12-2013 10:49 ]
Anoniem: 566238
Hoi allemaal,
Ik heb dit topic goed doorgespeurd naar alle voor/tegens/mogelijkheden e.d.
Nu heb ik op basis van die info een plan getrokken, maar omdat ik een redelijke leek ben rond serieuze computeraangelegenheden zou ik graag wat reacties zien op mijn plan (die ik niet eerder voorbij heb zien komen).
SPECS: (Voor details zie de foto)
iMac 21,5 | Medio 2011 | 2,5 GHz Intel Core i5 | 16GB RAM | 500GB HDD
Extra informatie:
- Ik draai via Bootcamp Windows 7 (Alleen voor 3 DAW's)
- Externe HDD 2TB (Waar TM op back-upped en alle opslag op staat)
- Ik gebruik de Superdrive praktisch nooit
Nu lees ik dat er dus in totaal 3 SATA 6Gig kabels zijn in dit model, dus als ik 1 SSD en een SSHD koop kan ik die 2 er bijplaatsen? (controlevraag 1)
Mijn idee/plan is als volgt:
- Seagate Laptop Thin SSHD 500GB Hybride schijf op de plek van de Superdrive
- Samsung 840 EVO 250GB SSD kopen en bijplaatsen op/bij de andere SSHD
- HDD laten zitten
Is dit de optimale samenstelling? (Dus de HDD laten zitten, omdat alle drie de SATA kabels toch even snel zijn) (controlevraag 2)
1 van de SSD's laten Fusion Driven met de HDD (Kan dit?) (controlevraag 3) en Windows op de SSHD runnen via Bootcamp.
Extra benodigdheden:
- Bracket voor de SSD op de plek van de Superdrive
- Gereedschapsetje
- Stofdoekje
- Behuizing + Kabel voor de Superdrive om via USB toch nog gebruik hiervan te maken
- Wat gewoon tape (gekleurd)
- Moed en geduld
- Ik heb dus GEEN satakabels of powerkabels extra nodig? (controlevraag 4)
Software stappen:
- Clean installatie van alles, alle bestanden en installers staan op mijn externe harde schijf. (Denk ik te makkelijk hierover?) (controlevraag 5)
Ik heb nu nog geen houder voor de superdrive, weet iemand deze (geen vereiste) (vraag 6)
Ik ben diegene die reageren ontzettend dankbaar!
Hieronder de links naar de te bestellen producten:
http://www.alternate.nl/S...uct/1072240/?event=search
http://www.alternate.nl/S...uct/1090484/?event=search
http://hddcaddy.com/nl/im...-2009-2010-2011-2012.html
http://hddcaddy.com/nl/ac...oor-dvd-of-br-speler.html
Ik heb dit topic goed doorgespeurd naar alle voor/tegens/mogelijkheden e.d.
Nu heb ik op basis van die info een plan getrokken, maar omdat ik een redelijke leek ben rond serieuze computeraangelegenheden zou ik graag wat reacties zien op mijn plan (die ik niet eerder voorbij heb zien komen).
SPECS: (Voor details zie de foto)
iMac 21,5 | Medio 2011 | 2,5 GHz Intel Core i5 | 16GB RAM | 500GB HDD
Extra informatie:
- Ik draai via Bootcamp Windows 7 (Alleen voor 3 DAW's)
- Externe HDD 2TB (Waar TM op back-upped en alle opslag op staat)
- Ik gebruik de Superdrive praktisch nooit
Nu lees ik dat er dus in totaal 3 SATA 6Gig kabels zijn in dit model, dus als ik 1 SSD en een SSHD koop kan ik die 2 er bijplaatsen? (controlevraag 1)
Mijn idee/plan is als volgt:
- Seagate Laptop Thin SSHD 500GB Hybride schijf op de plek van de Superdrive
- Samsung 840 EVO 250GB SSD kopen en bijplaatsen op/bij de andere SSHD
- HDD laten zitten
Is dit de optimale samenstelling? (Dus de HDD laten zitten, omdat alle drie de SATA kabels toch even snel zijn) (controlevraag 2)
1 van de SSD's laten Fusion Driven met de HDD (Kan dit?) (controlevraag 3) en Windows op de SSHD runnen via Bootcamp.
Extra benodigdheden:
- Bracket voor de SSD op de plek van de Superdrive
- Gereedschapsetje
- Stofdoekje
- Behuizing + Kabel voor de Superdrive om via USB toch nog gebruik hiervan te maken
- Wat gewoon tape (gekleurd)
- Moed en geduld
- Ik heb dus GEEN satakabels of powerkabels extra nodig? (controlevraag 4)
Software stappen:
- Clean installatie van alles, alle bestanden en installers staan op mijn externe harde schijf. (Denk ik te makkelijk hierover?) (controlevraag 5)
Ik heb nu nog geen houder voor de superdrive, weet iemand deze (geen vereiste) (vraag 6)
Ik ben diegene die reageren ontzettend dankbaar!
Hieronder de links naar de te bestellen producten:
http://www.alternate.nl/S...uct/1072240/?event=search
http://www.alternate.nl/S...uct/1090484/?event=search
http://hddcaddy.com/nl/im...-2009-2010-2011-2012.html
http://hddcaddy.com/nl/ac...oor-dvd-of-br-speler.html

Anoniem: 385433
Beste Tweakers!
Zojuist heb ik mijzelf getrakteerd op een Samsung 840 EVO 250 GB om in mijn macbook pro mid 2010 core 2 duo 2.66 ghz te bouwen. Deze is ter vervanging van de fabrieks harde schijf. Ik had hier nog 3 vraagjes over:
- Ik kan niet specifiek vinden dat mijn macbook pro geschikt is voor de SSD. Ik las na de aankoop dat een enkele macbook kuren vertoond, maar kan niets specifiek over mijn macbook vinden
- Kan een clean install gewoon middels een dvd of usb stick? Is het geen probleem dat de SSD geloof ik niet is gepartitioneerd of iets?
- Mijn snow leopard dvd ben ik kwijt, maar een kennis heeft er 1 liggen die 1 keer is gebruikt. Ik dacht dat er 5 licenties op zitten, maar zou dit ook graag verifiëren.
Excuses als dit 'domme' vragen zijn. Ik ben niet te beroerd te zoeken of te lezen, maar wil het zekere voor het onzekere nemen. Eventueel een linkje met betrouwbare info mag ook. Alvast bedankt hiervoor!
Zojuist heb ik mijzelf getrakteerd op een Samsung 840 EVO 250 GB om in mijn macbook pro mid 2010 core 2 duo 2.66 ghz te bouwen. Deze is ter vervanging van de fabrieks harde schijf. Ik had hier nog 3 vraagjes over:
- Ik kan niet specifiek vinden dat mijn macbook pro geschikt is voor de SSD. Ik las na de aankoop dat een enkele macbook kuren vertoond, maar kan niets specifiek over mijn macbook vinden
- Kan een clean install gewoon middels een dvd of usb stick? Is het geen probleem dat de SSD geloof ik niet is gepartitioneerd of iets?
- Mijn snow leopard dvd ben ik kwijt, maar een kennis heeft er 1 liggen die 1 keer is gebruikt. Ik dacht dat er 5 licenties op zitten, maar zou dit ook graag verifiëren.
Excuses als dit 'domme' vragen zijn. Ik ben niet te beroerd te zoeken of te lezen, maar wil het zekere voor het onzekere nemen. Eventueel een linkje met betrouwbare info mag ook. Alvast bedankt hiervoor!
Ik heb een MBP 13 inch late 2011 model.Anoniem: 181923 schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:26:
Vrienden ik heb een EARLY 2011 13" MBP met 500Gb HDD erin. Deze wil ik graag voorzien van een sneller HDD.
Zelf heb ik een Samsung 840 Pro erin zitten (256GB).
Ik ben er erg tevreden over. Heerlijk snel!!
heb ook een mid 2010, ook 840 evo in gestopt, werkt heerlijkAnoniem: 385433 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:09:
Beste Tweakers!
Net zoals je voorgangers, heb je niet even in dit topic de zoekfunctie gebruikt? Dit topic is tich pagina's lang dat het moet lukken om je info te kunnen vinden.Anoniem: 385433 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:09:
Beste Tweakers!
Verder uiteraard hier even in neuzen: sergev in "Het SSD in je Apple topic"
Btw Ik heb eergisteren een EVO in mijn MBP uit 2010 gestopt
Anoniem: 181923
Nou dan ben ik er ook over uit.Marcel_EA schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:
[...]
Ik heb een MBP 13 inch late 2011 model.
Zelf heb ik een Samsung 840 Pro erin zitten (256GB).
Ik ben er erg tevreden over. Heerlijk snel!!
Snel eentje aanschaffen dan. Ik begrijp ook dat je een bracket nodig hebt.
Wat voor een heb je?
Ik heb geen bracket.
Mijn HDD heb ik eruit gehaald en de Samsung daarvoor in de plaats gedaan.
Mijn HDD heb ik eruit gehaald en de Samsung daarvoor in de plaats gedaan.
Bracket heb je alleen nodig als je gaat clonen of je data van je oude schijf wilt overzetten. Een sata naar USB convert kabeltje is al voldoende.
Verder gewoon even zoeken in de dit topic, er zijn verschillende mannieren hoe je je migratie kan uitvoeren.
Denk aan:
Verder gewoon even zoeken in de dit topic, er zijn verschillende mannieren hoe je je migratie kan uitvoeren.
Denk aan:
- Time-capsule restore back-up
- Clonen
- Clean install + overhevelen data mappen van je oude schijf
[ Voor 45% gewijzigd door Miki op 24-12-2013 12:49 ]