Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 77 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:00
Wat ik tegenwoordig altijd doe en wat super handig werkt.
Ik heb mijn Samsung SSD in mijn MBP zitten. Daar draait mijn OS op natuurlijk.

Mijn "oude" harde schijf heb ik in een HDD enclosure gedaan (15 euro geloof ik) en verbindt deze 1x per week via usb aan mijn MBP.
Met Carbon Copy Cloner maak ik dan een exacte copy (inclusief recovery partition) van mijn OS ssd en berg hem vervolgens weer op.

Als er wat mis is met mijn OS of mijn ssd zou het begeven dan stop ik de HDD terug in de MBP en voila mijn systeem is weer identiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zo... ik met volle moed ISO op een splinternieuwe Superdrive gebrand en geboot ervan om de firmware van de Samsung 840 EVO te flashen.

Vroeg 'ie op het eind dat ik de schijf moest powercyclen :X Uhm... jah.. dat gaat niet als die in de Mac mini zit. Of ik nou de schijf loskoppel of het systeem uitzet zou geen verschil uit moeten maken, dus het systeem uitgezet en bij het aanzetten bootte 'ie netjes in OS X. Dat was even zweten...

Valt er nog iets te controleren of de firmware goed geflashed is? Ook met de Magician software onder Windows kun je de huidige firmware niet reflashen, wel controleren op de versie.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
Vinnie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:40:
Zo... ik met volle moed ISO op een splinternieuwe Superdrive gebrand en geboot ervan om de firmware van de Samsung 840 EVO te flashen.

Vroeg 'ie op het eind dat ik de schijf moest powercyclen :X Uhm... jah.. dat gaat niet als die in de Mac mini zit. Of ik nou de schijf loskoppel of het systeem uitzet zou geen verschil uit moeten maken, dus het systeem uitgezet en bij het aanzetten bootte 'ie netjes in OS X. Dat was even zweten...

Valt er nog iets te controleren of de firmware goed geflashed is? Ook met de Magician software onder Windows kun je de huidige firmware niet reflashen, wel controleren op de versie.
Het ging bij mij ook alles behalve goed. Ik kon de letters niet meer lezen op het scherm tijdens het flashen en ik kreeg een melding dat het flashen unsucesfull was. Enige wat je kan doen is even kijken in Systeemoverzicht > Sata. Daar kun je terug vinden welke revisie je SSD heeft, dit zou EXT0BB6Q moeten zijn. Ik heb er in ieder geval geen last van en systeem is nog steeds lekker rap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Die is inderdaad EXT0BB6Q. Ik had voor de zekerheid en als experiment even met Bootcamp gespeeld en onder Windows even gechecked met Magician. Maar die zei ook dat alles fine and dandy is.

Moest sowieso ook even alle data van de oude SATA schijven even kopieeren naar een andere schijf in exFAT.
OS X bakt niks van 64K clustersize NTFS partities :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
ik heb een stapel plastic & kabeltjes besteld om een EVO 256 in mijn mid 2010 iMac te gaan stoppen. Kan ik gelijk die i3 vervangen voor een i7 870 en nog even op zoek naar werkend geheugen. Is ie weer even bij de tijd :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Is dat een losse cpu dan? Ik zou verwachten dat die vastgesoldeerd zit op het logicboard.
Ga je 'm op de plaats van de optical drive bay plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Vinnie schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:48:
Is dat een losse cpu dan? Ik zou verwachten dat die vastgesoldeerd zit op het logicboard.
Ga je 'm op de plaats van de optical drive bay plaatsen?
die i3 zit gewoon braaf in een socket 1156, kwestie van een i7 870 erin & klaar. De SSD komt onder de optical/naast de HDD te zitten (erbij dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vinnie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:40:
Edit: nvm, maken van boot disc is nu gelukt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Executor16 op 28-12-2013 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik moet alleen eerst nog even een USB bootstick maken met mavericks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:11:
Ik moet alleen eerst nog even een USB bootstick maken met mavericks :)
Kon gisteravond geen stick vinden dus heb een 500GB schijf geformatteerd en gebruikt :') Het draait nu wel als een zonnetje op mijn 840 EVO O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ach, ik heb het met een SD kaart gedaan :P wel grappig dat je ook een icoontje van een SD kaart te zien krijgt bij het bootkeuzescherm :P

ohjah, maken van een Mavericks installmedium :P

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app --nointeraction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zo.. toevallig net een Crucial M4 256 GB SSD geinstalleerd in mijn Mac Mini 2012. De schijf had ik nog liggen en al eens eerder gebruikt in een Macbook Pro.

De filmpjes op internet laten het altijd zo makkelijk lijken. Je ziet mensen het echt in 5 a 10 minuten doen. Nou ik ben er bijna een uur mee in de weer geweest :D

Komt ook wel omdat ik:
1. Super voorzichtig was. Als ik ergens een beetje kracht moest zetten, dan controleerde ik eerst wat filmpjes om zeker te zijn dat ik het wel goed deed. Wil immers niks slopen.
2. De SSD toch best dik is (9.5mm) en ik om die reden helaas het moederbord los moest maken zodat ik het een beetje opzij kon schuiven. Anders paste het niet. Althans, ik kreeg het echt niet voor elkaar anders.
3. Ik het WIFI scherm niet meer 100% uitgelijnd kreeg. Dit is geen ramp, maar hield me wel even bezig. Heb nu nog steeds dat ik maar 1 van de 2 schroefjes er in krijg. Als links past, dan past het rechts niet.. en andersom. Super irritant, maar goed.

Anyways.. de Mac Mini lijkt het weer goed te doen. Met internet recovery Mountain Lion geinstalleerd en nu Mavericks weer aan het binnen halen via de store.

Machientje voelt meteen vlotter aan. Volledige specs voor de leuk:
- Base line Mac Mini late 2012 core i5
- 8 GB RAM Kingston HyperX PNP
- 256 GB Crucial M4 SSD

PS:
Ik ben niet de enige met dat WIFI scherm probleem:
http://www.ifixit.com/Ans...fi+antenna+plate+properly

Straks nog maar eens kijken. Misschien dat het bij mij ook een beetje verbogen is door het plaatsen van de SSD (deze paste in eerste instantie immers niet, maar ik heb wel een beetje geduwd voordat ik het opgaf en het moederbord los ging maken).

Ik heb het lipje aan de voorkant wat ruimer gebogen en na een aantal pogingen klikte het er nu wel goed in. Nu ben ik er eindelijk happy mee :D De meeste software is nu ook alweer geinstalleerd :)

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 28-12-2013 21:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14852

Beste mede tweakers,

Iemand nog een goed idee om de ssd data en power kabeltjes 922-9861 en 922-9862 voor een 21,5 inch mid 2011 Imac te vinden voor een schappelijke prijs?

Bvdn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OWC heeft holiday kortingen (niet op alles, maar wel op sommige DIY ssd inbouw kits)

:9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 23:10
Mede tweakers, ik ben voor mijn Macmini mid 2011 op zoek naar een SSD.
Ik wil een keus maken tussen de gewone 840 of de 840 EVO.

Welke raden jullie aan? Aangezien de EVO nogal is niet schijnt te werken in bepaalde mac's.

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb een Samsung 840 Pro SSD, maar wat is nou verstandig. TRIM wel of niet aan? Hoor hier veel verschillende verhalen over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-04 16:16
crazylegs schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:22:
Mede tweakers, ik ben voor mijn Macmini mid 2011 op zoek naar een SSD.
Ik wil een keus maken tussen de gewone 840 of de 840 EVO.

Welke raden jullie aan? Aangezien de EVO nogal is niet schijnt te werken in bepaalde mac's.
Ik heb in mijn Macbook Pro 2012 de Evo zitten. En het werkt super. Volgens mij wordt er overal aangeraden de Evo te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 18:12
Dennischo schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:29:
Heb een Samsung 840 Pro SSD, maar wat is nou verstandig. TRIM wel of niet aan? Hoor hier veel verschillende verhalen over..
Dan zal je hier geen andere soorten verhalen horen. Ik heb het wel aangezet op basis van wat te hebben gegoogled. Of dit de prestaties/stabiliteit beïnvloed heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:00
Ik heb hem ook aan staan (trim).
Werkt prima!

840 Pro 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
In theorie zou het niet nodig moeten zijn maar ieder OS behalve OSX op 3rd party ssd's activeert trim. Dus waarom zou je het niet activeren :)

Trim enabler downloaden, 1x aanzetten + waarschuwingsmelding optie aanvinken, herstarten en klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Miki op 09-01-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

crazylegs schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:22:
De EVO werkt perfect in mijn iMac 2011.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Klopt het dat bij het nieuweste model rMBP 13" de HDD wel zonder consequenties te vervangen is? Ik dacht gezien te hebben dat de eerste versie een andere uitvoering had dan de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

GerbrandR schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:20:
Klopt het dat bij het nieuweste model rMBP 13" de HDD wel zonder consequenties te vervangen is? Ik dacht gezien te hebben dat de eerste versie een andere uitvoering had dan de huidige.
Welke HDD? De nieuwste lijn heeft alleen nog SSDs en ze zijn amper normaal open te krijgen, dus zelf iets aanpassen is sowieso lastig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
Wie kan me helpen? Ik heb mijn macbook air verkocht en heb de 128gb ssd die er ooit in zat nog liggen.

Hier heb ik een adaptertje voor zoals deze : Afbeeldingslocatie: http://www.soarland.com/shared/images/product/SLSA7201_AIR_SSD_to_SATA.jpg

Als ik deze in een normale desktop probeer aan te sluiten wordt hij niet herkent. Nu is mijn vraag: kun je deze ssd's wel op een windows bak aansluiten of moet dit perse een apple zijn?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:18

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De SSD is gepartitioneerd als HFS+, iets wat Windows niet kan uitlezen. Met de Bootcamp-drivers kan je wel de SSD lezen en niet beschrijven. Met betaalde software is dat wel mogelijk, hier kan je daar meer over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Laatst online: 19-04 12:21
Oke . dus dan zou de bios niet eens een drive herkennen?

Kan de mac store deze ssd drive voor me uitlezen? of vragen ze daar weer enorme bedragen voor?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:14
Niet geheel on-topic, maar enkele weken geleden een MB 7.1 gekocht met een Seagate Momentus er in. Een Hybride disk. In vergelijking met de standaard schijf loopt mijn MB hier mee als een zonnetje.

pricewatch: Seagate Momentus ST1000LM014, 1TB

Voor de mensen die hun recovery partitie terug willen, kijk eens hier:

http://musings.silvertoot...-7-updated-for-mavericks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 12:34

Kryziek

bb || !bb

Hallo,

sinds kort heb ik een MacbookPro begin 2011 met i7 2.2Ghz, 16GB ram en heb hier een Samsung 840 series 120GB in gestopt.
Maar de performance van de mac is nu hetzelfde/slechter dan dezelfde Mac van me collega met een normale HDD.
TRIM heb ik al aan gezet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Via Blackmagic Disc Speed Test heb ik gezien dat het schrijven in 9/10 gevallen rond de 50MBps ligt en dan het lezen ook rond de 120MBps.
Tijdens het schrijven en opzoeken van dit topic heb ik de test laten draaien en zie net dat hij met schrijven rond de 90/120MBps zit en lezen 440/460MBps.
Zijn dit dan zulke trage SSD's? De HDD van me collega schrijft gemiddeld met 90MBps.

EDIT:
Minuutje na het posten zakt het schrijven weer naar 50MBps en lezen 280MBps.

[ Voor 5% gewijzigd door Kryziek op 22-01-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37
Gisteren een Samsung EVO 840 250 GB geplaatst in mijn early 2011 MacBook Pro. Wow wat een verschil. Opstarten van 1,5 minuut naar 12 seconden. Wel een clean install gedaan, maar toch :). Hier kan ik wel aan wennen.

[ Voor 7% gewijzigd door PluueeR op 24-01-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik denk dat het eigenlijk een must-buy is voor iedere mac van >3 jaar oud. Met een relatief gezien kleine investering kun je je levensduur van je mac makkelijk met 2 jaar(of meer) verlengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Kryziek schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:20:
Hallo,

sinds kort heb ik een MacbookPro begin 2011 met i7 2.2Ghz, 16GB ram en heb hier een Samsung 840 series 120GB in gestopt.
Maar de performance van de mac is nu hetzelfde/slechter dan dezelfde Mac van me collega met een normale HDD.
TRIM heb ik al aan gezet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Via Blackmagic Disc Speed Test heb ik gezien dat het schrijven in 9/10 gevallen rond de 50MBps ligt en dan het lezen ook rond de 120MBps.
Tijdens het schrijven en opzoeken van dit topic heb ik de test laten draaien en zie net dat hij met schrijven rond de 90/120MBps zit en lezen 440/460MBps.
Zijn dit dan zulke trage SSD's? De HDD van me collega schrijft gemiddeld met 90MBps.

EDIT:
Minuutje na het posten zakt het schrijven weer naar 50MBps en lezen 280MBps.
Vergeet niet dat Spotlight ook opnieuw moet indexeren, ook al zet je een Time Machine-backup terug. Geef het de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:30
Ik volg dit draadje alweer een tijdje, voornamelijk omdat ik destijds in m'n "oude" iMac een SSD had ingebouwd (toen de Kingston V+100). Maar nu heb ik toch een vraag waar ik nergens echt een antwoord op kan vinden :)

Ik heb nu een "slim" iMac 21.5" uit 2012, met een Fusion Drive. Daar zit een 128GB SSD-module op het moederbord (geen PCI variant zoals op de nieuwste iMac), en een 5400rpm 2.5" HD van 1TB. Op zich werkt dit prima, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die in een dergelijke iMac de 5400rpm schijf vervangen hebben voor een SSD.

Wat ik graag zou willen is het volgende… de standaard SSD-module en de in te bouwen 2.5" SSD via Terminal om te zetten naar Fusion Drive (zodat ik ook via Bootcamp Windows kan installeren voor enkele games). Weten mensen of dit kan toevallig? Dat je speciale 3M-tape nodig hebt voor het hersluiten van het glazen panel weet ik: ik ben er nog niet uit wélke tape, maar desnoods laat ik dit doen bij een reseller ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand nog het slimline sata kabeltje nodig voor ssd inbouw in een imac 27 inch 2011?

Zag hem op MP staan, als je op "imac ssd" zoekt vind je hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:19
Ik zie regelmatig SSD's van het type PM830 aangeboden worden. Dit is een zogenaamde datacenter SSD en vergelijkbaar met de consumenten versie van de 830 series. Kan ik deze PM830 zonder problemen gebruiken in een mid 2010 iMac? Of kan ik toch beter gaan voor de consumenten versie? Ik weet dat ik niet sneller kan dan SATA II, maar het zal al veel snelheid schelen t.o.v. mijn huidige 2 TB harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
joramoudenaarde schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:18:
Wat ik graag zou willen is het volgende… de standaard SSD-module en de in te bouwen 2.5" SSD via Terminal om te zetten naar Fusion Drive (zodat ik ook via Bootcamp Windows kan installeren voor enkele games). Weten mensen of dit kan toevallig? Dat je speciale 3M-tape nodig hebt voor het hersluiten van het glazen panel weet ik: ik ben er nog niet uit wélke tape, maar desnoods laat ik dit doen bij een reseller ergens :)
Geen ervaring met de Fusion drive.
Ik heb wel de 5400 rpm schijf in mijn 2012 iMac vervangen.
Het is niet erg lastig te doen maar je moet wel wat geduld hebben.

Ik heb de strips bij iFixit vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

bvsteyn schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:28:
Ik zie regelmatig SSD's van het type PM830 aangeboden worden. Dit is een zogenaamde datacenter SSD en vergelijkbaar met de consumenten versie van de 830 series. Kan ik deze PM830 zonder problemen gebruiken in een mid 2010 iMac? Of kan ik toch beter gaan voor de consumenten versie? Ik weet dat ik niet sneller kan dan SATA II, maar het zal al veel snelheid schelen t.o.v. mijn huidige 2 TB harddisk.
Heb in mijn vorige MacBook Pro een Samsung PM470 256GB gehad, in mijn huidige zat een Samsung PM830 512GB maar is deze vervangen door een 840 EVO 500GB. Niks te klagen, de SSD's hebben altijd hun werk gedaan.

Dat je iMac voorzien is van 'maar' een SATA2-aansluting is ook niet erg; het grote voordeel van een SSD is de random lees- en schrijfsnelheid. Op sequentieel lezen en schrijven verlies je inderdaad de nodige snelheid, alleen betwijfel ik of je dat gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb destijds uit m'n "2009" iMac hetzelfde gedaan: was even zweten met die kleine rotkabeltjes die nét onder je scherm zitten, maar verder inderdaad relatief goed te doen :)

Maar heb jij nu 2 "losse" SSD's dan, of had je het instapmodel van iMac? En heb je nog problemen gehad met de ventilator? Er zijn iMacs geweest die een HD met custom firmware hadden namelijk… als je deze HD verving door een eigen HD kreeg je onherroepelijk last van een loeiende ventilator, totdat je weer een Apple-certified HD erin zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
DaMarcus schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:02:
[...]

Heb in mijn vorige MacBook Pro een Samsung PM470 256GB gehad, in mijn huidige zat een Samsung PM830 512GB maar is deze vervangen door een 840 EVO 500GB. Niks te klagen, de SSD's hebben altijd hun werk gedaan.

Dat je iMac voorzien is van 'maar' een SATA2-aansluting is ook niet erg; het grote voordeel van een SSD is de random lees- en schrijfsnelheid. Op sequentieel lezen en schrijven verlies je inderdaad de nodige snelheid, alleen betwijfel ik of je dat gaat merken.
Dank voor je reply! Waarom heb je de PM830 vervangen door de EVO? Beviel de PM830 niet of had deze de geest gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Nee, de PM830 gaat door naar m'n iMac omdat deze nog geen SSD-upgrade heeft gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
DaMarcus schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:31:
Nee, de PM830 gaat door naar m'n iMac omdat deze nog geen SSD-upgrade heeft gehad :)
Ah..helder. Ik ga mijn iMac ook upgraden en tevens het display schoonmaken, want ik heb vlekken in mijn scherm zitten (en die helaas niet achter de glasplaat zitten..)

Ik aas op een pm830 SSD disk aangeboden bij vraag & aanbod, maar nu blijkt dit een OEM schijf te zijn. Nu lees ik dat daar allerlei problemen mee zijn zodra je deze van nieuwe firmware wil voorzien. Je kan namelijk hiervoor niet bij Samsung terecht en moet bij de originele manufacturer terecht. En als die geen updates verzorgd dan heb je een probleem.

Hmm..misschien toch het verstandigst om gewoon in de winkel zo'n schijf te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Een OEM-schijf kan je inderdaad niet updaten. Aan de andere kant hebben de OEM-schijvne hier zonder problemen gewerkt.

Zojuist heb ik mijn iMac voorzien van SSD naast de 1TB HDD. Op z'n zachtst gezegd is het een rotklus waar je de tijd voor moet nemen. Ben nu de Time Machine back-up aan het terugplaatsen, ben benieuwd naar het snelheidsverschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als je die SSD in plaats van de Superdrive plaatst is 't inderdaad even geduld hebben met al die onderdeeltjes die je los moet maken, maar 't is gelukkig nog goed te doen :) Bij mijn iMac destijds was het echt een wereld van verschil… vooral met opstarten van de computer en apps ging echt merkbaar stukken sneller.

Maar als ik 't goed begrijp zit er in de "flat" iMac van 2012 en later dus geen custom firmware meer op die HD's? Dat zou wel prettig zijn… dan kan ik die ten minste vervangen voor een SSD zodat álles lekker snel werkt i.p.v. alleen de blade-SSD.

Kun je eigenlijk, na het vervangen van zo'n 2.5" HD in die 2012 iMacs nog wel gewoon een Bootcamp partitie maken voor Windows? Ik speel soms nog wel eens een spelletje op dat ding namelijk, dus 't zou mooi zijn als ik van te voren al weet of zo'n SSD die mogelijkheid nog wel geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

De SuperDrive heb ik behouden en de SSD heb ik onder de SuperDrive geplaatst. In feite de meest vervelende installatie die je kan uitvoeren, alleen wilde ik alles behouden.

Nu was ik al een MBP met SSD gewend, alleen voelt de iMac nu als een herboren systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56

Saven

Administrator

Weet iemand toevallig welke pcie SSD's compatible zijn met de nieuwe imac 27"
die heeft een PCIe slot vrij. Ben van plan om een standaard model te kopen en daar dan zelf een SSD in te plaatsen.

Als dit uberhaupt mogelijk is? Of zit er een soort check in dat je alleen apple ssd's kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 09:17
Ik heb een Imac early 2009. Daarin zin een NVidia MCP79 AHCI met daaraan een WDC WD3200AAJS-40H3A0 (320GB)
Nu ben ik van plan om mijn systeem eens een boost te geven door middel van een SSD.

Inmiddels heb ik al aardig wat filmpjes/tutorials gevonden waarin staat beschreven hoe je de IMAC openmaakt & de HDD vervangt.
Waar ik alleen nog tegenaan loop is welk soort/merk HUIDIGE SSD's ik kan gebruiken m.b.t. compatibiliteit & snelheid. Helaas is daar weinig over te vinden.

Kan ik zonder problemen bv. de Samsung 840 EVO 250GB erin plaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door B___MAN op 31-01-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ja hoor, dat moet geen probleem zijn… hou er alleen wel rekening mee dat je niet de volle snelheid van die EVO kan benutten, omdat jouw iMac een SATA-300 aansluiting heeft en geen SATA-600. Maar je zal hoe dan ook een fiks verschil merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Zo vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn iMac mid 2010 voorzien van een SSD (Samsung 830 series 512 GB). De bestaande 2 TB harde schijf heb ik laten zitten.

Xbench 2 TB disk:

Results 56.86

System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.9.1 (13B42)
Physical RAM 24576 MB
Model iMac11,3
Drive Type Hitachi HDS722020ALA330

Disk Test 56.86

Sequential 128.66
Uncached Write 204.19 125.37 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 177.58 100.47 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 64.04 18.74 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 202.13 101.59 MB/sec [256K blocks]

Random 36.50
Uncached Write 11.59 1.23 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 142.12 45.50 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 96.27 0.68 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 169.68 31.49 MB/sec [256K blocks]

Samsung SSD:

Results 454.92

System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.9.1 (13B42)
Physical RAM 24576 MB
Model iMac11,3
Drive Type SAMSUNG SSD 830 Series

Disk Test 454.92

Sequential 310.50
Uncached Write 413.65 253.97 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 342.02 193.52 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 193.63 56.67 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 420.73 211.46 MB/sec [256K blocks]

Random 850.55
Uncached Write 811.71 85.93 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 559.27 179.04 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2450.63 17.37 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 784.45 145.56 MB/sec [256K blocks]

Wow...wat een vooruitgang ondanks het gebruik van SATA II :9 . In ieder geval een perfecte upgrade! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ja, waarom denk je dat iedereen dat al maanden roept?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbolman
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-03 12:50
Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat ik in mijn 27" iMac (model late 2009) van 2010 mijn SuperDrive heb vervangen voor een SSD, heerlijk die snelheid en de extra capaciteit van mijn 1TB harddisk bovenop een Samsung 840 EVO 250GB.
Mijn verwijderde SuperDrive lag nog werkeloos op mijn bureau en soms is het toch wel makkelijk om een optisch schijfje te kunnen laden, al is het alleen maar om één van mijn Audio CD's te importeren in iTunes zodat ik deze kan toevoegen aan iTunes Match.
Anyhow... kwam ik er vorige week achter dat er ook losse USB behuizingen bestaan voor de verwijderde SuperDrive voor 17,50 incl. verzendkosten. Is beste wel een leuke prijs als je bedenkt dat een Apple USB SuperDrive 80 euro kost.
Dus eergisteren besteld en vandaag ontvangen, geïnstalleerd en aangesloten via de USB.
Helaas... jammer, doet ie het niet en komt terug met een foutmelding "Er heeft zich een initialisatiefout voorgedaan. Er is geen geldige dvd-speler gevonden. [-70012]".
Lekker dan... :( Dus maar even op zoek naar een oplossing en die heb ik gelukkig gevonden:
1. Download een hex editor (via deze link)
2. Open je Finder en navigeer naar de volgende plek /Systeem/Bibliotheek/Frameworks/DVDPlayback.framework/Versions/A/ en kopieer DVDPlayback en bewaar dit ergens als een back-up
3. Selecteer het bestand "DVDPlayback" en via cmd+I de Info openen van dit bestand en onderaan de toegangsbevoegdheden voor iedereen (everyone) veranderen naar "Lezen en schrijven"
4. Open het bestand "DVDPlayback" in de gedownloade Hex-editor
5. Via ⌘ Cmd+F de tekst "Internal" met "External" vervangen, dit gaat om 3 à 4 woorden.
6. Bewaar dit bestand en zou je nu je externe speler moeten kunnen gebruiken.

De eerste keer werkte het bij nog niet. Maar nadat ik een keer op dit bestand dubbel klikte, werkte de speler wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
RobV schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:48:
Ja, waarom denk je dat iedereen dat al maanden roept?
Waarom denk je dat ik die SSD heb geplaatst... 8)7 ;)

• bvsteyn
Vraagje:

Heb nu dus twee schijven in mijn iMac. De orginele HD plus de nieuwe SSD. Ik draai nu volledig op de nieuwe SSD met OSX. Heb de 'gebruikersmappen' verplaatst van de SSD naar de originele harddisk. Ik heb -omdat ik nog belangrijke data op de schijf had staan- de originele drive niet eerst geformatteerd. Nu heb ik dus ook nog OSX staan op die schijf. Om ruimte vrij te maken wil ik de oude OSX installatie verwijderen. Hoe kan ik dit nu het beste doen?

Als ik een backup maak van mijn gebruikersmappen op de orginele SSD kan ik deze later dan zonder problemen terugzetten na het uitvoeren van de format? Of heb ik dan het probleem dat OSX op de SSD de mapping naar de gebruikersmap(pen) niet meer kan vinden?

Of is het aan te raden om simpelweg alle oude OSX gerelateerde mappen/bestanden handmatig te verwijderen.

[ Voor 7% gewijzigd door bvsteyn op 13-02-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Zie een hele lijst Samsung EVO 840's voorbij komen op websites. Is onderstaande de juiste om in te laten bouwen in mijn Mac Mini (2012)?

http://azerty.nl/0-1990-6...ng-840-evo-ssd-basic.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

laat maar...

[ Voor 94% gewijzigd door DJH op 19-02-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RobV schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:48:
Ja, waarom denk je dat iedereen dat al maanden jaren roept?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Edit: fixed

[ Voor 94% gewijzigd door Marv87 op 22-02-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 22:14
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een SSD in mijn MacBook Pro 13" uit zomer 2012. Nou hoorde ik van een huisgenoot van mij dat je ook de Superdrive kan vervangen door een SSD met een speciale bracket. Nou kan ik alleen nergens vinden of je dit zelf mag doen zonder dat de garantie vervalt? Weet één van jullie dit misschien? Ik heb namelijk nog 1,5 jaar Apple Care en vind het een beetje zonde om dit in de prullenbak te gooien.

Verder vroeg ik me af wat voor een MacBook goede SSD's zijn, ik weet de Samsungs 840's erg goed zijn, maar dacht dat er voor een MacBook misschien weer betere alternatieven waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Heeft er iemand ervaring met een Plextor M5S SSD in zijn/haar Mac? Ik heb de 256GB in gedachten voor mijn Mac Pro en via Google kom ik eigenlijk erg weinig ervaringen tegen. Iedereen heeft het over de Samsung Evo's, alsof er geen andere SSD's meer bestaan. :p

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van het weekend de stoute schoenen aangetrokken en mijn imac 21.5 mid 2011 i5 voorzien van een 840 evo 256 gb met de kabeltjes van OWC en mbv de ifixit app. Onder de dvd geplaatst dus met behoud van de hdd. Mavericks op de ssd gezet dmv usb stick. De diy van ifixit was onduidelijk of het logicboard er nou uit moest? Niet gedaan, hem beetje opengeklapt, en toen kon ik met veel moeite de 2 kabels er bij steken.

Opgelet: dit is echt niet makkelijk allemaal, behoorlijk lopen zweten, de kabeltjes met plakband is een zeer goede tip, zelf niet gedaan en dit gaf een hoop meer werk omdat je er dan te laat achter komt dat je wat draadjes/ stekkertjes mist om in te steken.

Poe wat is ie lekker snel nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
De Plextor M5S 256GB is vandaag vertrokken bij Amazon.de, maandag hoop ik hem binnen te hebben. Voor de geïnteresseerden, daar is hij momenteel als Warehouse Deal verkrijgbaar aan 126,59€. Dankzij de factuur heb je 3j garantie via Plextor zelf, dus ik wou de kans wel wagen voor die prijs. Hier kost hij 154,90€ in de winkel.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Zo vanmorgen mijn HDD vervangen door een Samsung 840 EVO 750GB SSD.
Mijn MBP 2,9 i7 8Gb was al niet langzaam, maar damn wat een verschil, voelt als een nieuwe laptop.

Iedereen aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 19-04 09:32
Iemand al ervaring met een MBPr (Retina) 15" i7 2,3 Ghz / 8 GB, 2012 en een Samsung mSATA 840 EVO 1TB?
In theorie zou het moeten passen en ik wil graag mijn standaard 256GB wat upgraden, al redelijk wat gezocht maar kan er weinig over vinden....

Het gaat om dit product: pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 1TB :)

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Triplefox schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:36:
Iemand al ervaring met een MBPr (Retina) 15" i7 2,3 Ghz / 8 GB, 2012 en een Samsung mSATA 840 EVO 1TB?
In theorie zou het moeten passen en ik wil graag mijn standaard 256GB wat upgraden, al redelijk wat gezocht maar kan er weinig over vinden....
Ik heb dat ding al een paar maanden in m'n iMac 2011 zitten en dat werkt perfect. Zou bij jou ook geen probleem moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28

De rMBP heeft toch geen ruimte voor een 'gewone' SSD? Dus deze upgrade zal niet gaan.
Zie ook deze video:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4hbqn51nwgs#t=20]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:20

Je kunt de retina's niet upgraden, alles zit vastgesoldeerd op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 15:19
Scrtz schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:14:
[...]

Je kunt de retina's niet upgraden, alles zit vastgesoldeerd op het moederbord.
Volgens iFixit kan het wel met de eerste generatie Retina's, daar zit een mSata in.
Ik wist het ook niet, maar kennelijk kan het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 19-04 09:32
double_V schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:04:
[...]

De rMBP heeft toch geen ruimte voor een 'gewone' SSD? Dus deze upgrade zal niet gaan.
Zie ook deze video:
[video]
Ik heb het ook niet over een 'gewone' ssd.... ;)
Misschien helpt deze afbeelding?
https://www.megekko.nl/pr...amsung-840-Evo-1TB-mSATA-

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dan nog is de aansluiting van de SSD in je mac niet msata maar een soort Apple proprietary afgeleide daarvan?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Het is een PCIe aansluiting in m.2 formaat. Meer info:
http://www.theregister.co.uk/2013/06/17/samsung_pcie_flash_bell_tolling/

[ Voor 76% gewijzigd door 93247 op 25-03-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 16:38
Graag jullie advies aub. Ik heb een macbook pro 2010 (13 inch versie).

Ik ga de samsung 840 (250gb) evo ia kopen. Ik lees verschillende verhalen, vooral omdat het oude berichten zijn van gebruikers. Wat is beter de SSD op de plek van de HDD installeren of de SSD installeren waar de DVD schijf in zit?

Ik wil sowieso de SSD en HDD tegelijk gebruiken, de DVD schijf verwijder ik. Ik ben jullie dankbaar voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
Appo schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:47:

Ik ga de samsung 840 (250gb) evo ia kopen. Ik lees verschillende verhalen, vooral omdat het oude berichten zijn van gebruikers. Wat is beter de SSD op de plek van de HDD installeren of de SSD installeren waar de DVD schijf in zit?

Ik wil sowieso de SSD en HDD tegelijk gebruiken, de DVD schijf verwijder ik. Ik ben jullie dankbaar voor jullie adviezen!
ssd op de plek van de hdd en de hdd op de plek van dvd schijf

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 19:47
Ik zou de hdd op zn plek laten want volgens mij beschikt die daar op die plek over sudden motion protection. Dat heeft je hdd niet als je hem in je optibay plaatst.

Zou de ssd bij je dvd drive plaatsen en je hdd laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
De laptop zelf bevat toch een motion sensor? Dat heeft dan verder als ik 't goed heb geen invloed van waar je de HD/SSD plaatst. :) Maar sowieso lijkt 't mij ook handiger de HD te laten waar hij nu zit… je plaatst die SSD net zo makkelijk op de plek van je superdrive. (scheelt weer wat werk ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 22:08
remcoverhoeven schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:44:
[...]

ssd op de plek van de hdd en de hdd op de plek van dvd schijf
En dan met behulp van deze stappen http://www.verschoren.com...avericks-and-fusion-drive kun je er een fusiondrive van maken. Best of both worlds. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 22:08
Appo schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:47:

Zowel de DVD drive als de HDD hangen aan dezelfde chipset en zijn SATAIII.
Voor in de DVD drive moet je wel een bracket hebben. Ik heb deze ervoor gebruikt. Werkt perfect. HDD caddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-02 13:39
Hallo,

Mijn vrouw heeft een iMac mid 2007, maar ze vindt het te langzaam worden.
Nou zaten wij te denken aan een SSHD, vanwege de snelheid en de opslag.
Is dit een goede optie? of voegt het te weinig toe?
Welke HDD zit er überhaupt in? 2,5 of 3,5 inch? ik kan via Google weinig info hierover vinden.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroon.R
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-05 14:28
Beste allemaal,

Is het verstandig om een 512gb ssd van samsung te installeren op mijn nieuwe imac en externe hdds te gebruiken voor intensieve opslag?
Kan ik dit zelf doen zonder mijn garantie teniet te doen?

Verder misschien iets offtopic maar is het slim om zelf extra werkgeheugen te kopen? En zo ja, iemand een tip welke soort ik moet kopen en waar?

Bedankt voor jullie tijd

Imac in kwestie:
3,5ghz quadcore i7 , turboboost tot 3,9ghz
8gb 1600mhz ddr3 sdram
1tb sata 7200rpm
Geforce gtx 780m 4gb ddr5

[ Voor 14% gewijzigd door Kroon.R op 06-04-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:49
Incolumis schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:04:
Hallo,

Mijn vrouw heeft een iMac mid 2007, maar ze vindt het te langzaam worden.
Nou zaten wij te denken aan een SSHD, vanwege de snelheid en de opslag.
Is dit een goede optie? of voegt het te weinig toe?
Welke HDD zit er überhaupt in? 2,5 of 3,5 inch? ik kan via Google weinig info hierover vinden.
Er zit standaard een 320 of 500Gb harddisk in. Deze is 3,5". Redelijk eenvoudig te vervangen.
http://www.everymac.com/s...o-upgrade-hard-drive.html

Denk ook even aan het feit dat er maximaal 6Gb geheugen in kan.
Hier alle specs: http://www.everymac.com/s...-inch-aluminum-specs.html

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-04 17:53

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

hallo,

ik wil in mijn imac late 2012 21inch een ssd inbouwen nu is de keuze gevallen op de samsung ssd, 500gb maar is het verschil tussen de ssd evo en pro duidelijk merkbaar? of nihil want er zit nu de stock hdd in en ik heb een hdd nodig voor back-up dus in de imac komt de ssd en dan de hdd die er uit gaat word dan een back-up schijf, heb ik verder andere kabeltjes nodig volgends mijn niet toch? en een 2e hdd past niet in de imac 21 inch, volgends mijn alleen in de 27 inch.

ik weet het er is al veel over gepraat in dit forum en volg het al lang maar nu ik voor de keuze sta begin ik zelf toch sterk te twijfelen welke te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Coldbullet; is die iMac van jou zo'n "flat" model waar een Fusion drive in zit/kan? Die heb ik ook namelijk, dus ik ben wel benieuwd naar of en hoe dit mogelijk is in de 21" 'flat' iMacs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

hey ja ik heb de 21.5 high end, en ik heb het een en ander gezocht over de fusion drive in deze mac, maar ik geloof dat er bij de blade ssd nogal wat problemen waren met inbouwen met osx, dat hij de schijf niet herkent, het is alleen de doen met een mac pro blade ssd ik heb ooit ergens op een forum gelezen en filmpje gezien bij iemand die dat gedaan heeft en het werkte wel bij m in fusion drive, let op de kabels voor de 2e hdd is alleen bij de 21,5 imac high end oftewel met de 650m gpu
ik durf alleen niet zomaar een ssd te bestelle om als blade in te bouwen en dan de kans lopen dat het niet werkt, vind dat toch wel sunt van het geld. daarom ga ik ook voor gewoon een ssd in de mac en dan wel de mogelijkheid om dual boot same met osx en windows te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Volgens mij, maar correct me if I'm wrong, kun je "gewoon" de 2.5" HD vervangen van deze iMacs namelijk. Dan heb je een stukje van 128GB SSD (de originele vastgebakken Fusion Drive-SSD), en je eigen 2.5" SSD die je in plaats van je standaard 5400rpm schijf hebt gezet.

Ik zit daar ook al een poosje op te azen namelijk… ik heb geen 1TB aan ruimte nodig, maar wil wel graag m'n Windows partitie kunnen blijven gebruiken. Je houdt dan bij de bovenstaande setup 2 schijven over:
- 128GB blade SSD (die er dus al in zit)
- je eigen after-market SSD (die je installeert waar nu je 5400rpm HD in zit)

Via de Terminal kun je deze, mocht je dat willen, ook weer als Fusion Drive inzetten. D'r zijn daar genoeg tutorials voor te vinden via Google namelijk :) Maar voordeel dan is dat én Windows via Bootcamp gewoon werkt, én je totale Fusion Drive is dan één grote SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

ja dat klopt maar als je hem gekocht hebt met stock hdd dus zonder fusiondrive dan kan je alleen de blade ssd werkend krijgen met een mac book pro blade ssd anders herkent hij hem niet bv die van omc en dergelijke dat is wat ik her en der gelezen heb op het wereld wijde web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah op die manier… maar in dat geval zou ik er gewoon alléén een normale SSD in zetten… als je die koopt heb je ook niet zoveel aan de Fusion Drive namelijk :) En 't is goedkoper ook trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

ja daarom ga ik ook lekker voor alleen de ssd, ff kijken want de de hdd die er uit komt word de back-up schijf van foto's en dergelijke nu ff uitzoeken hoe ik dat ga doen als time machine want als ik hem er uit haal en osx op de ssd installeer en dan de andere hdd via usb aansluit kan ik dan de foto's er gewoon af halen? of moet ik eerst een andere hdd zoeken en daarop back-up maken en dan de ssd erin bouwen en dan pas terug backupen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk dat 't dingen wel makkelijker maakt als je (desnoods tijdelijk) een 3e HD hebt voor je backup. Dan kun je namelijk je gehele systeem van de interne HD zo overzetten op de SSD die je wilt installeren.

Maar als je gaat beginnen, zou je toevallig wat foto's e.d. willen maken van hoe jij 't doet? En wat voor tape ga je gebruiken om de glasplaat van de iMac weer vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

ik zal wel foto's maken,
de tape bestel ik op ifixed kost 20 dollar een 3e hd heb ik wel, dan kan ik net zo goed de 3e hdd gebruiken als back-up bedenk ik me nu pas;) die komt nog uit de mac mini heb daar 2x1 tb in zitten werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 16:38
Ik heb een macbook pro 2010, is het erg als ik de SSD in de optical drive stop? Meningen verschillen hierover.

Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 16:10
Ik heb ook een SSD projectje in mind... :z

Heb nu:
Macbook Air late 2010: 1,4GHz C2D met 2GB RAM en 128GB SSD = OSX10.9
en:
Mac mini late 2007: 1,83GHz C2D met 2GB RAM en 320GB HDD (5400tpm) = OSX 10.8

Die Macbook Air voldoet nog prima aan mijn behoeften qua snelheid. De mac mini is echter niet meer. De installatie is al zo schoon als ik maar hebben kan, het is gewoon wachten wachten wachten bij het opstarten van programma's (iMovie, iTunes, iPhoto etc, maar ook Safari) en heel veel geduld sinds ik vanaf Leopard de OSX-en ben gaan upgraden ooit.... :|

Wat kan ik van een SSD upgrade aan de mac mini verwachten? Gaat die weer qua specs min of meer net ze vlot worden als de macbook air na de upgrade? (gezien de macbook air het qua specs vooral van z'n SSD moet hebben, voor wat betreft snelheidsbeleving) Of juist niet?

Een showstopper die ik zelf kan bedenken van de mac mini SSD upgrade is dat de huidige 320GB HDD naar een externe behuizing verhuisd en ik mijn 'big data' daarop zal wel zal blijven gebruiken (filmpjes, muziek, foto's). En dat alleen OSX en wat progjes etc. op de SSD gaan komen (van bijv. 120GB) Kortom; er zal 'werk' data heen en weer gepompt moeten blijven worden door een USB poortje....

[ Voor 16% gewijzigd door autoreverse op 14-04-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Naar mijn weten heeft de Mini uit 2007 een Sata-150 aansluiting (kan me vergissen)… je zal wel een snelheidswinst merken, maar niet zoveel als je zou denken. Vanaf sata-300 ga je dit beter merken, en bij sata-600 (zit in Macs van de afgelopen paar jaar) merk je dit pas écht goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
OK bedankt!

Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Vroeg me al af of er ook verschil is omdat de macbook air de SSD vrijwel meteen op het moederbord gesoldeerd, bij de mac mini moet 'ie inderdaad aan dat flex kabeltje.... (edit: met SATA 1 (1.5 Gigabit) with an ICH7-M AHCI controller which supports NCQ)

Lees hier van een gast die naar tevredenheid een SSD van Falcon in z'n 2007 mac mini heeft gezet: https://discussions.apple.com/thread/2017698
Advies aldaar luidt:
[quote]
A few things to keep in mind:

1. Often the quoted performance of solid-state drives is PEAK Read/Write speeds (rather than more real word sustained thruput) so that can be deceptive.
2. Any hard drive SSD or spinning platter doesn't spend much of it's time at PEAK rates anyways.
3. The SATA II spec is backwards compatible. There's no 'jumper' on SSD's that you can - nor NEED to set to throttle them back. Any SATA controller chip in your Mac is simply designed to say; +'Stop. I'm busy. Ok. I'm ready, send me more'+ as data comes at it.

My advice would be to buy a decent MIDRANGE SSD Writing in the 150Mbps range and perhaps peaking Reads near 200
[\quote]
Kortom, de mac mini 2007 heeft een SATA-I verbinding, een iets minder snelle SSD voldoet dus prima.

Ik zal een snelheidswinst beleven, maar waarschijnlijk daarmee nog niet zo snel als de eerder genoemde macbook air, met ongeveer gelijke specs (maar waarschijnlijk snellere SATA verbinding en iets sneller geheugen bank)

[ Voor 88% gewijzigd door autoreverse op 14-04-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 23:10
vraagje, ik heb nog niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden.. Ik wil de harddisk van mijn macmini vervangen voor een samsung 840 EVO ssd, kan ik het schijfje gewoon los bestellen en vervangen of heb ik nog meer bekabeling oid nodig?

Alvast bedankt!

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

:) Gewoon vervAngen hdd er uit nieuwe erin deksel dr op en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
crazylegs schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:11:
vraagje, ik heb nog niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden.. Ik wil de harddisk van mijn macmini vervangen voor een samsung 840 EVO ssd, kan ik het schijfje gewoon los bestellen en vervangen of heb ik nog meer bekabeling oid nodig?

Alvast bedankt!
Gisteren mijn eerste MBP ontvangst mogen nemen en direct vervangen door een dood gewone 2.5" SSD. (OCZ Agility 128Gb)Als je het gereedschap ervoor hebt (torx om die dingen aan de zijkant los te schroeven) dan is dat alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Vraag over de 2010 iMac 21,5"

Ik wil mijn 2010 iMac van SSD voorzien. Daarvoor zijn volgens mij 3 opties:
- HDD vervangen door SSD (voor mij geen optie, te weinig opslag)
- CD/DVD optical drive vervangen door SSD
- SSD 'ergens' in het systeem erbij zetten, met behoud van HDD en de optical drive
en misschien een 4e:
- De 3,5" HDD vervangen door 2 HDD's van 2,5" waarvan één de SSD is en de ander een gewone HDD. Er is echter gedoe met de temperatuur sensor van de schijf, heb ik gelezen, dus dat is misschien wel de meest lastige?

De laatste optie heeft mijn voorkeur, maar wat ik er aan how-to's van kan vinden, is dat dit alleen bij de 2011 modellen en nieuwer dit mogelijk is: namelijk de SSD onderop de optical drive plakken.

Vraag: is dat bij het 2010 model ook mogelijk? Heeft iemand daar ervaring mee?

Mocht dat inderdaad niet kunnen, dan ga ik voor optie 2: optical drive vervangen door de SSD. Klopt het dat de optical drive een minder snelle SATA heeft dan waar de HDD op zit?

Ik heb als SSD een Samsung EVO 840 serie klaarliggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 15:17
Ik heb een vraagje. Daar mijn Macbook Pro unibody mid 2010 enkel nog voor school en werk (citrix) omgeving gebruikt wordt, wens ik een snellere opstartsnelheid van OS en applicaties, wat ten koste mag gaan van opslagcapaciteit. Ik denk aan 120GB voldoende opslag te hebben. Er is aardig wat keus en prijsverschil in de verschillende SSD, voornamelijk zie ik dat dan terug in schrijfsnelheid. Kan iemand mij helpen welke SSD het best bij mijn gebruik past? Ik twijfel tussen de SAMSUNG en de CRUCIAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Vraagje: maakt de kwaliteit Hard drive caddy (optical drive bay) nog uit?
Die van iFixit zijn 40 EUR excl. nog eens 9 EUR verzendkosten.

De gemiddelde van Ebay is een stuk goedkoper, zoals bijv. deze voor 7 dollar en gratis verzendkosten...
Edit: zal toch wel niet - is toch slechts een doorvoerpoortje voor de SATA interface met een behuizing eromheen? Aangezien de bay mij op deze manier al bijna meer ging kosten dan de SSD zelf, maar een goedkopere Ebay model gegaan. We zullen zien... :)

[ Voor 25% gewijzigd door autoreverse op 21-04-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Een vraag heeft er iemand een MacBook Pro 2.53GHz uit mid 2009, en heeft men deze ook uitgevoerd met een SSD i.p.v. de HDD??

Zo ja is de EFI versie ook geüpdatet van versie 1.6 naar 1.7??

Er zijn nog al problemen met deze update na een HDD upgrade, bij mij krijg ik constant freezes met de Seagate Momentus XT. Nu wil ik er een Samsung of een WD SSD in zetten, maar dan blijf ik steken met een 1,5GBPs ipv 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@autoreverse;
Ik had zelf destijds via Ebay zo'n Optibay gekocht, en later nog een keer via een Nederlandse importsite (weet even niet meer welke). Die kostten toen ±27-34 euro. Qua kwaliteit zal het misschien iets uitmaken, maar het blijft "maar" een stukje aluminium, dus veel zorgen zou ik me persoonlijk niet maken :)

@queenfanmichel;
Goeie vraag… die kan ik niet voor je beantwoorden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:19
Ik heb het plamuurmes ook maar eens - met enige schroom - ter hand genomen om mijn mac mini van (eind) 2009 te upgraden. Het was wel even zweten, maar de kap is er zonder schade vanaf gegaan. Toen dat gelukt was durfde ik de rest ook wel aan. De hd heb ik gekloond naar een bootable ssd (een M500 van 240GB. Op het crucial-forum staat een goede handleiding over hoe dat moet) en moet ik alleen nog fysiek inbouwen, maar het viel me op dat hij via usb van ssd nu al sneller boot dan vanaf de interne hd.
Pagina: 1 ... 77 ... 88 Laatste