@joramoudenaarde: bedankt voor de geruststelling. Ik heb er inmiddels een besteld voor een paar euro. Alsmede wat suction dingen, nu wachten tot de boel binnen is...

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 27-04-2014 21:17 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb gelezen dat disk utility geen harde schijven kan klonen waarmee je opgestart bent (natuurlijk vrij moeilijk als je maar 1 schijf hebt). Dus wat doet dat opstarten van recovery partitie juist?Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:31:
@Tha Render, CCC werkt goed maar ik gebruik meestal gewoon Disk Utility (schijfhulpprogramma) opstarten van de recovery partitie en dan op restore (terug zetten) klikken, super simpel en gratis.
Verwijderd
Op hun website heb ik dit gevonden:Marcel_EA schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:42:
Hij kost idd iets van 30 - 35 euro. Maar is het geld wel waard hoor!
Volgens mij heb je wel een trial versie maar dat durf ik niet (meer) te zeggen.
Gebruik het alweer een paar jaar...
Dus ga het toch maar eens proberen dan alvorens aan te schaffen, eens kijken of ik hiermee een kloon kan maken.Try the complete feature set of CCC for 30 days before purchasing it. Use that time to explore CCC's automated, incremental backup functionality, make a bootable backup, move your digital life to a new hard drive and get peace of mind.
[ Voor 6% gewijzigd door Zillion01 op 29-04-2014 10:18 ]
Als het goed is heb je EFI 1.7, deze kan problemen geven bij het vervangen van een schijf. Ik weet namelijk nog steeds niet of EFI 1.7 werkt met alle SSD schijven, met HDD in ieder geval niet.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:07:
Misschien past mijn vraag beter in dit topic:
Ik heb een Macbook Pro 15", 2.53Ghz, Medio 2009. Er zit een standaard 250GB harde schijf in. Ik zou deze graag vervangen door een 750GB SSD. Graag zou ik mijn bestaande harde schijf klonen naar de SSD. Ik heb een USB behuizing die ik kan gebruiken om de SSD via USB aan te sluiten. Wat is de beste manier om dit te doen?
[ Voor 9% gewijzigd door Queenfanmichel op 29-04-2014 21:41 ]
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door autoreverse op 01-05-2014 10:54 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Kapotlood op 01-05-2014 11:56 ]
[ Voor 34% gewijzigd door autoreverse op 01-05-2014 21:24 ]
[ Voor 77% gewijzigd door autoreverse op 06-05-2014 20:23 ]
Klopt ja, 2x 2.5" schijven passen er in.joramoudenaarde schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:25:
@Cubix;
Jij hebt dus (à la de Mac Mini Server) nu 2 HD's in je computer zitten? Heb je dan die 2 HD's op één SATA-connector lopen toevallig, of zitten er in de Mini dan 2 connectoren? Ik vraag 't omdat ik 't én interessant vindt, maar ook omdat 't een beetje zonde zou zijn om een mooie SSD te plaatsen met een data-doubler, als ook je HD over diezelfde SATA-connector zou gaan. Dat zou de boel dan toch wat vertragen lijkt me
[ Voor 30% gewijzigd door autoreverse op 10-05-2014 20:04 ]
Verwijderd
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ik heb zelf een medio 2012 MBP mét SSD. Ik kan je vertellen, voorheen was het ding inderdaad (zeer) traag en liep vaak vast. Maar nu ik een SSD heb vliegt het dingetje! Ik heb ook geen vasthangers meer gehad.Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:24:
Ik vind mijn late 2011 MBP (2,4ghz i5, 4gb) wat traag worden. Software mag van mij wel wat sneller opstarten. Wat is handig; een SSD inbouwen, of deze MBP verkopen en een nieuwe 13" Air kopen? Dat laatste is namelijk niet zo gek veel duurder...
SSD er in en van 4gb naar 8gb gaan.Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:24:
Ik vind mijn late 2011 MBP (2,4ghz i5, 4gb) wat traag worden. Software mag van mij wel wat sneller opstarten. Wat is handig; een SSD inbouwen, of deze MBP verkopen en een nieuwe 13" Air kopen? Dat laatste is namelijk niet zo gek veel duurder...
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Voor 150,- kun je inderdaad ene hele mooie upgrade uitvoeren (256GB SSD en 8GB Ram) en je kunt dan nog wel eventjes door met je MBP. Zonde om een nieuwe Air te kopen!Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:38:
Hmmm wel goede ervaringen dus om een SSD te kopen. Dan hou ik mijn MBP nog wel even
Warhammer en PC games en lego
Niet zo gek veel duurder? Hoe reken jij dan?Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:24:
of deze MBP verkopen en een nieuwe 13" Air kopen? Dat laatste is namelijk niet zo gek veel duurder...
[ Voor 86% gewijzigd door autoreverse op 15-05-2014 07:37 ]
autoreverse schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:21:
iMac 21,5" mid-2010 3,06GHz SSD inbouw
[ Voor 87% gewijzigd door ViNyL op 15-05-2014 11:55 ]
Verwijderd
Volgens mij kan mijn Mac 6gbit/s aan.autoreverse schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:27:
Normaliter staat de iPhoto bibliotheek (is 1 bestand!) in de map /User/Afbeeldingen.
[...]
Niet zo gek veel duurder? Hoe reken jij dan?![]()
Ik heb een SSD upgrade gedaan voor 55,- (128GB SSD, 2e hands zo goed als nieuw) + 5,- voor een HD caddy, + 4,- (hulpmiddelen om de mac open te maken, als je al goed gereedschap hebt, hoeft dat ook niet)
Vervolgens de optische drive verkocht voor 2 tientjes, dus trek die er weer af.
Zeker als je een wat ouder model SSD schijf zoekt (je hoeft immers niet één die op 6Gb/s SATA werkt) kan je volgens mij voordeliger uit zijn dan een nieuwe computer kopen?
Alleen een SSD harde schijf caddy, om de SSD op de plek van de optische drive te kunnen installeren. Strikt genomen heb zelfs die niet per-se nodig volgens mij. Als je de SSD maar ergens kwijt kunt (ruimte zat daar) en 'm kan aansluiten op de SATA poort.ViNyL schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:55:
Heb jij voor deze upgrade nog speciale dingen naast de normale SSD nodig gehad? Omdat ik ook veel lees over de temperatuur sensor etc bij de schijven?
[...]
[ Voor 130% gewijzigd door autoreverse op 16-05-2014 14:59 ]
[ Voor 101% gewijzigd door autoreverse op 17-05-2014 14:15 ]
[ Voor 21% gewijzigd door maximiliaan! op 25-05-2014 15:00 ]
Dat is waar, dan zal ik het zo doen. Met die zuignappen, kan dat ook gewoon met die dingen van HEMA waar je handdoeken mee ophangt?joramoudenaarde schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:25:
Qua moeilijkheidsgraag zit er niet heel veel verschil tussen de SSD op de Superdrive of de HD plaats te zetten hoor… het probleem waar je soms tegenaan loopt als je de SSD op de plaats van de HD zet, is dat de ventilatoren kunnen gaan blazen vanwege de warmte sensoren. Bij het vervangen van de Superdrive heb je dat probleem niet.
Daarnaast kan 't ook wel fijn zijn om de HD als bulk-opslag te gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door Kapotlood op 25-05-2014 19:27 ]
Thanks, heb ik trouwens naast de SSD (en de pincet en schroevendraaiers) nog iets nodig zoals een SATA kabel of kan ik die van de Superdrive gebruiken?joramoudenaarde schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:26:
Ik had zelf een zuignapje van een Kerst ornamentje (het was Kerst toen ik 't deed)… werkt prima!Het belangrijkste is dat je geduld hebt, en het scherm niet te snel omhoog trekt vanwege de (korte) kabeltjes die erachter aan vast zitten. Gewoon even lekker rustig je tijd ervoor nemen, en de glazen plaat én het scherm goed stofvrij houden als je de boel weer in elkaar zet, en je bent binnen een uur zeker klaar
![]()
… en als je erachter komt dat je de iMac nog eens open moet maken (zoals ik omdat ik de Superdrive nog één keer nodig had), dan ben je de tweede keer in een half uurtje klaar
p.s.: ohja, een pincetje is ook wel handig voor de kleine stekkertjes!
Het is doodsimpel. Ik heb het nu meerdere keren gedaan en ben in 10 minuten klaar als het moet. Als je een stil systeem wilt dan zou ik de harddisk er in z'n geheel uit gooien. Scheelt heel veel geluid, zeker als de harddisk wat ouder aan het worden is. Laat je niet afschrikken door de genoemde fanproblemen, want daar is een gratis oplossing voor: http://www.exirion.net/ssdfanctrl. Ik draai nu al ruim 3 jaar met een iMac 27" 2011 model, met inmiddels een Samsung 840 1TB. Een fluisterstil systeem en nooit problemen gehad.maxpusch schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:34:
Dat is waar, dan zal ik het zo doen. Met die zuignappen, kan dat ook gewoon met die dingen van HEMA waar je handdoeken mee ophangt?
De procedure ziet er moeilijk uit, maar ik denk dat als ik het netjes volg het wel lukt
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Helpt dat ja? Heb m'n SSD op de plek van de HDD gedaan en de HDD naar de superdrive. En heb soms met de wat krachtigere programma's last van dat de fans ineens gaan loeien als een gek.Exirion schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:21:
[...]
Het is doodsimpel. Ik heb het nu meerdere keren gedaan en ben in 10 minuten klaar als het moet. Als je een stil systeem wilt dan zou ik de harddisk er in z'n geheel uit gooien. Scheelt heel veel geluid, zeker als de harddisk wat ouder aan het worden is. Laat je niet afschrikken door de genoemde fanproblemen, want daar is een gratis oplossing voor: http://www.exirion.net/ssdfanctrl. Ik draai nu al ruim 3 jaar met een iMac 27" 2011 model, met inmiddels een Samsung 840 1TB. Een fluisterstil systeem en nooit problemen gehad.
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Time Machine back-up maken en gewoon terugknallen op de nieuwe disk?azt33 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:30:
Eindelijk mijn bestelling geplaatst voor een Samsung 840 EVO 500GB! Nu moet ik alleen nog wachten op het pakketje
Ik wilde Carbon Copyright Cloner gebruiken als software, maar zag net dat er geen trial versie meer is. Heeft iemand nog een alternatief, om de HDD naar SSD te kopiëren? Ik wil dit doen voordat ik de twee fysiek omwissel. Heeft iemand nog andere tips, voor een MBP early 2011? De meeste berichten/tips in de topic gaan over de iMac
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Dat kan natuurlijk ook, niet aan gedacht! Is het mogelijk als de back-up SSD kleiner is dan de HDD in de MBP (500 GB vs 750 GB)?SpoekGTi schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:15:
[...]
Time Machine back-up maken en gewoon terugknallen op de nieuwe disk?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Ja.wouterh93 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:43:
Even een vraagje, ik heb de nieuwste 13" macbook pro met retina die nu nog verkocht wordt op de apple site. Ik wil van deze macbook pro het ssd geheugen uitbreiden, kan ik dit met het volgende kitje doen?: http://www.amazon.com/Tra...ook-display/dp/B00JKCHMMS
[ Voor 20% gewijzigd door Kapotlood op 05-06-2014 07:58 ]
Voor een tientje meer heb je een 840 EVO 120GB. Persoonlijk zou ik daar voor gaan.Marcel_EA schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:01:
In mijn MBP heb ik een Samsung 840 Pro 256GB zitten, naar alle tevredenheid.
Nu ben ik opzoek naar een goedkoop (maar natuurlijk nog wel goed) alternatief voor mijn Mac Mini.
Mac mini "Core i5" 2.5 (Mid-2011)
De schijf hoeft niet groter te zijn dan 120/128GB.
Mijn oog is gevallen op de Kingston SSDNow V300 120GB met de SandForce SF2281 controller.
De Mac Mini zal vooral gebruikt worden voor Windows 8.1 in Bootcamp.
Goede keuze? Of slechte ervaringen?
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Kapotlood op 05-06-2014 16:18 ]
Als de meeste het topic is doorlezen kan je bijna zien dat vanaf de 1e ssd's er al software was om je fan in te stellen.joramoudenaarde schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 07:55:
Ik had even een vraagje over een iMac, nl de:
- Late 2012 model
- Fusion Drive
- tapered back (met de verlijmde monitor)
Ik begin steeds serieuzer na te denken om de 1TB 5400rpm schijf te vervangen voor een 512GB SSD, maar twijfel een beetje of de ventilatoren dan niet op tilt slaan. Ik heb maar op 2 plekken een semi-antwoord gevonden waarop staat dat het kán, maar niet dat de fans geen probleem vormen: iFixit en Youtube.
Zijn er hier toevallig mensen die in deze iMac een SSD hebben geplaatst op de plek van de HD?
Ik heb wel kitjes te koop gezien op iFixit waar dan een speciaal stukje tape e.d. zitten, maar wil toch even zeker weten dat ik niet dat geloei te horen krijg
Waarom niet? Ik draai al ruim 3 jaar zonder problemen met een softwarefix. Zo'n ding heeft amper koeling nodig dus gewoon op de laagste mogelijke snelheid (inderdaad meestal 1100rpm) zetten. Bovendien ondersteunen veel moderne SSD's SMART en de software kan de snelheid desgewenst ook temperatuurafhankelijk maken. Da's eigenlijk nog nauwkeuriger dan een externe sensor.joramoudenaarde schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:19:
@Mektheb; Ik wil liever geen softwarematige oplossing voor het bedienen van m'n ventilator.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
[ Voor 35% gewijzigd door Kapotlood op 05-06-2014 16:36 ]
Dat gezeik met de temperatuursensor bij de hardeschijf was alleen het geval bij de 2011 imac's, de imacs vanaf late 2012 kun je gewoon de schijf van vervangen, geen rare kabeltjes nodig.joramoudenaarde schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:27:
De reden dat ik dat niet wil is omdat ik ook wel eens via Bootcamp een spelletje speel, en dan geen fancontroller heb geinstalleerd. Daarnaast is een dergelijke softwarematige oplossing voor een hardwarematig "probleem" voor mij hetzelfde als onnodig veel kabels in huis: als het niet hoeft, liever niet
@bt12
Ik heb even contact gehad met OWC, en die thermal sensor die ze verkopen is niet compatible met de 21.5" (2012) iMac… er is niet genoeg ruimte tussen de HD en de SATA-kabeltjes bij deze iMacs. Is die sensor hardwarematig toevallig ook uit te zetten, of desnoods of we die sensor er helemaal uit kunnen plukken?
Iemand? Ik heb vooralsnog geen oplossing kunnen vinden...Conscience NL schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:20:
Een vraagje. Ik heb een paar dagen geleden de Samsung Evo 840 in mijn MBP geplaatst. Als ik het scherm dichtklap gaat hij gewoon in slaapstand. Echter, na een aantal uur knippert het witte LEDje aan de voorkant niet meer. Als ik hem dan weer openklap hoor ik hetzelfde geluid wat je ook hoort als je de MBP aanzet. Meer mensen 'last' van; is het een instelling?
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Leuke is, dat de fan controller die je insteld via je MAC OS ook doorgaat in je Bootcamp als je eerst naar je OSX install ben geweest. ( logisch natuurlijk )joramoudenaarde schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:27:
De reden dat ik dat niet wil is omdat ik ook wel eens via Bootcamp een spelletje speel, en dan geen fancontroller heb geinstalleerd. Daarnaast is een dergelijke softwarematige oplossing voor een hardwarematig "probleem" voor mij hetzelfde als onnodig veel kabels in huis: als het niet hoeft, liever niet
@bt12
Ik heb even contact gehad met OWC, en die thermal sensor die ze verkopen is niet compatible met de 21.5" (2012) iMac… er is niet genoeg ruimte tussen de HD en de SATA-kabeltjes bij deze iMacs. Is die sensor hardwarematig toevallig ook uit te zetten, of desnoods of we die sensor er helemaal uit kunnen plukken?
[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 06-06-2014 10:59 ]
Nee heet heeft iets met de Efi te maken geloop ik.joramoudenaarde schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:14:
Mag ik vragen waarom dat logisch is? Het programmaatje moet toch draaien om de controller te laten werken? Via Bootcamp werkt dat dan niet toch?
Hij start automatisch volgens mij op, en je ziet ook niet dat hij aan het draaien is zodra je in OSX komt.joramoudenaarde schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:20:
Oh, als dat zo werkt is het misschien niet eens zo'n slecht idee. Maar waarom zou je dan wel 't programmaatje moeten laten draaien als je OSX opstart? 't Is me een beetje verwarrend op 't moment, heh
Zover ik weet gaat het gewoon goed bij de 21.5" en 27" imac's, heb vorig jaar een paar imac's voorzien van een SSD (samsung), heb ze niet meer terug gezien.joramoudenaarde schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:24:
@cs
Oh? Dat zou geweldig nieuws zijn! Tegenstrijdig als ik het vergelijk met 't nieuws op iFixit, maar geweldig. Ook bij de "late 2012" iMac gebruikt Apple toch een custom firmware in hun HD's om de temperatuur/fan in de gaten te houden? Als ik een SSD installeer zit die firmware er niet op, dus lijkt het me dat de ventilator ook bij deze iMacs lekker te keer gaan na een uitwissel of niet?
OWC gaf me in ieder geval de opmerking dat hun thermal sensor kabeltje alleen voor 27" iMacs (late 2012) was, en niet pasten in een 21.5". Ze kunnen in dat geval dus geen geld aan me verdienen, dus het lijkt me geen verkoop praatje toch?
Thanks voor je hulp. Het zweet staat op m'n voorhoofdDaMarcus schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:31:
Heb je de HDD vervangen, de SSD op de plek van de DVD-drive gemonteerd of de SSD onder de DVD-drive gemonteerd?
De iMac mid 2011 is voorzien van Internet Recovery, wanneer je CMD + R ingedrukt houdt tijdens het booten, dan kan je een clean install uitvoeren.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq