Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:49:
Hoi J1nx,
Interessante link, maar gaat dit echt werken?
Punt 1) Ik heb begrepen dat het MAC-adres van de STB bekend moet zijn bij de DTV-server, dus zou je op zijn minst het MAC-adres van de STB naar je router moeten klonen. Jouw link gaat uit van distributie naar IP- ipv. MAC-adres.
Zo ver ik weet en begrijp is je IP lease gebaseerd op je MAC adres, maar wanneer je een andere STB eraan zou hangen je na een uur een nieuwe release moet krijgen van de DHCP server. En anders, ik heb het hier over een m0n0wall/pfsense, dus mocht dit niet zo zijn dan kan je de WAN2 eventueel spoofen met het MAC adres van de geleverde STB.
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:49:
Punt 2) Je ontvangt niet alle streams tegelijk (dat zou bij 8mbit per stream 43x8=232mbps vergen, dus van je 50/50 internetverbinding blijft dan niet veel over), maar je geeft aan de DTV-server door welke stream je wilt ontvangen. Dus zelfs al zou je meerdere TV's aansluiten op je DTV-entree, dan nog kun je op al die TV's slechts één zender tegelijk weergeven. Als één van de TV's naar een andere zender zapt, gaan de anderen automatisch mee (want de aanvraag komt, van de server uit gezien, steeds van hetzelfde MAC-adres).
Nee klopt, je ontvangt niet alle streams tegelijkertijd inderdaad, dat zou te gek voor woorden zijn. Zo ver ik weet over het IPTV verhaal, word er van elk kanaal een UDP loop van een aantal seconden verstuurd. Dit maakt het "zappen" dan ook een stuk soepeler. Wanneer deze UDP buffer dan gespeeld heeft word er automatisch overgeschakeld op multicast. Waarschijnlijk staat deze UDP loop op 10 seconden, wat verklaart dat de mensen die het getest hebben met een switch maar 10 seconden konden kijken.
Over het meezappen van alle STB's het volgende. De kans dat dit gebeurd zit erin als de ISP de PIM-SM join packetjes filtert, waardoor de verschillende STB's zich niet kunnen aanmelden tot het PIM-SM domain. Dit weten echter alleen de mensen van de ISP. (Ik kan me herrineren dat ze ergens aan het testen zijn met een multi STB setup, maar kan de link even niet vinden, dus ik vermoed dat dus niet het geval is) Is dit echter niet het geval dan kan dit dus wel. De router maakt dan dus de connectie naar de server op basis van zijn MAC-adres en proxied het multicast verkeer daarna dus over het interne netwerk en zorgt dan dus ook voor de verdere afhandeling van het terug komende verkeer. Hij doet dit dus als een proxy. Het is eigenlijk te vergelijken met meerdere computers achter een router die dmv NAT meerdere computers ook op het internet kan connecten ondanks dat je maar 1 physieke connectie hebt.
In het slechtste geval kan je maar 1 connectie hebben, maar dit is dan wel over je al bestande UTP netwerk. Dit betekend dat ik dus mijn mediacenter pc (die ook opensource software draait) die al een netwerk verbinding heeft als PVR kan configureren dmv van VLC. Dit betekend dat ik dus DTV kan kijken op mijn mediacenter en dit ook kan opnemen op HD.
Ik heb even een P4 + wat NIC's van de zolder afgetrokken en ik ga dit weekend eens kijken wat ik kan doen. Ik zal waarschijnlijk pfsense gaan gebruiken omdat die wat betere multi WAN ondersteuning heeft en meer doelt op pc gebaseerde systemen waar m0n0wall zich meer richt op de embedded systemen. In ieder geval zijn ze beide gebaseerd op FreeBSD, dus wat op de 1 kan kan ook op de ander.
Komt bij mij alleen de vraag op; Zit het DTV signaal al standaard op de port/modem of wordt dit pas doorgegeven als je DTV aangevraagd hebt. Voor het testen zal ik gewoon VLC gebruiken en heb ik dus de STB nog niet nodig. Maar goed dit kan ik ook even testen door mijn laptop er even aan te hangen om te kijken of ik een lease krijg.
Overigens is XMS natuurlijk niet de enige als wel de eerste die IPTV aanbied over hun datalijn (al zijn ze wel de eerste die er een aparte lijn van gemaakt hebben) Onderstaande link geeft aan dat iemand met een soort gelijke verbinding het kunstje al geflikt heeft.
http://un.geeig.net/openbsd-vdsl.html ("last modified 12 February 2008" dus dat is ook wel fijn)
Wat al een tijdje opzoek naar een nieuw klus projectje om mijn tanden in te kunnen zetten, denk dat ik hem wel gevonden heb.
Ik houd jullie wel op de hoogte en als er meer tweakers zijn hier die het ook willen gaan proberen lijkt het me leuk om de krachten te bundelen