Ik kijk ondertussen ook naar de Sigma APO 70-200, erg aantrekkelijk geprijsd voor een 2.8 namelijk...maar gebruik bij voorkeur toch gewoon de eigen-merk Canon lenzen.
ParadoXygen wijzigde dit bericht 26-03-2008 13:02 (22%)
GoT Index » Fotografie Algemeen » Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 86 87 88 89 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]ParadoXygen wijzigde dit bericht 26-03-2008 13:02 (22%)
Zou je niet eerst eens wat meer ervaring op doen en met het spul bekend raken voor je deze bakken geld omkeert? Om het bot te zeggen: ik heb nou niet het gevoel dat je put uit een rijke bron van ervaring met dit spul. Jouw feestje, jouw centjes, maar het zijn dure miskopen als je het niet nodig blijkt te hebben.quote:ParadoXygen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:33:
Ik zit een beetje met de vraag wel of niet een IS versie aan te schaffen. IS schijnt behoorlijk te schelen in de shots zonder statief... Maar ik weet nog niet of mij dat het prijsverschil waard is. Het verschil in prijs vind ik namelijk wel erg groot...
Alleen op digitaal gaat dat verhaal niet op door. De matglazen die in aps-c DSLR's zijn zo helder gemaakt dat ze daarbij een nauwkeurige scherpte diepte weergave bij grote diafragma openingen verliezen.(er zitten allemaal kuiltjes in geslepen inplaats van dat het volkomen plat is, daardoor zie je ook scherp wat er zich een stukje voor en achter het scherpstel veld bevind.)quote:I-me schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:28:
De lichtsterkte is in bepaalde mate wel handig voor het handmatig (!) scherpstellen. Niet dat de viewfinder onder de 2.8 lichter wordt, maar juist die dunne scherpte diepte geeft duidelijk het focuspunt weer. Handmatig scherpstellen is bij een prime geen gedoe, omdat je met zoomen niet bezig hoeft te zijn.
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
Wat je boven zegt klopt niet. Waarom? Je matglas.quote:I-me schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:28:
[...]
De lichtsterkte is in bepaalde mate wel handig voor het handmatig (!) scherpstellen. Niet dat de viewfinder onder de 2.8 lichter wordt, maar juist die dunne scherpte diepte geeft duidelijk het focuspunt weer. Handmatig scherpstellen is bij een prime geen gedoe, omdat je met zoomen niet bezig hoeft te zijn. Zo kun je de focus bijvoorbeeld op de ogen van personen leggen, waar de autofocus nog wel eens de neus of een oor wil pakken (in ieder geval zelden exact waar jij het hebben wil). Oftewel: echt fulltimemanual.
.....
Fairy wijzigde dit bericht 26-03-2008 13:19 (3%)
EOS 5D | 17-40L | 24-70 2.8L | 70-200 2.8L IS + 1.4x + 2.0x TCII | 50mm 1.4 | 85mm 1.8 | 580EX + 430EX II
Blue-eyess isse mijn !
Ik zie niet in hoe deze reactie bijdraagt aan dit topic of mijn vraag. Ik kan wel gaan uitleggen dat het meer is dan een uit de hand gelopen hobby en dat ik na mijn huidige studie fotografie ga studeren, maar die verdediging als reactie op je bericht vind ik aan de andere kant ook niet echt nodig.quote:neographikal schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:07:
[...]
Zou je niet eerst eens wat meer ervaring op doen en met het spul bekend raken voor je deze bakken geld omkeert? Om het bot te zeggen: ik heb nou niet het gevoel dat je put uit een rijke bron van ervaring met dit spul. Jouw feestje, jouw centjes, maar het zijn dure miskopen als je het niet nodig blijkt te hebben.
Gaan voelen zegt meer dan duizend woorden, dit valt moeilijk uit te leggen, dus het draagt wel degelijk bij. De aanschaf van apparatuur die bij je eisen en wensen past bestaat uit meer dan wat specs kijken en op de bestelknop klikken imo.Hoe dit je helpt? Volg het advies op en je hebt voor jezelf een véél beter beeld van wat je materiaal voor jouw fotografie kan betekenen.quote:ParadoXygen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:19:
Ik zie niet in hoe deze reactie bijdraagt aan dit topic of mijn vraag.
neographikal wijzigde dit bericht 26-03-2008 13:29 (16%)
Dit kan ik alleen maar beamenquote:neographikal schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:25:
[...]
Gaan voelen zegt meer dan duizend woorden, dit valt moeilijk uit te leggen, dus het draagt wel degelijk bij. De aanschaf van apparatuur die bij je eisen en wensen past bestaat uit meer dan wat specs kijken en op de bestelknop klikken imo.
Hoe dit je helpt? Volg het advies op en je hebt voor jezelf een véél beter beeld van wat je materiaal voor jouw fotografie kan betekenen.
Canon30D~10-22USM~24-105L~70-300IS~50mk1~580EXII
ParadoXygen wijzigde dit bericht 26-03-2008 14:15 (14%)
Ja... Hoe vaak gebruik je die tele-lens dan eigenlijk nog?quote:Henk schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:29:
[...]
Aan de andere kant ben ik steeds minder gecharmeerd van tele-shots.
Puur voor portretjes, en dat zijn er, zeker tíjdens het schieten, elk event weer nog wel een heel stel. Maar uiteindelijk schieten er maar een paar over.quote:ParadoXygen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:18:
[...]
Ja... Hoe vaak gebruik je die tele-lens dan eigenlijk nog?
Hm ik ben geen pro, heb geen jaren ervaring en het is idd meer hobby dan geld verdienen. Tuurlijk zijn er betere enthousiastelingen dan ik, maar een beginner zou ik mezelf iig ook weer niet noemen.quote:sapphire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:13:
Die snap ik niet
Als je een lens overweegt die 1100 euro kost, mag ik hopen voor je dat je ook begrijpt wat je koopt en minimaal de basics van fotografie snapt. Zo niet ben je imho heel erg vaag bezig om als beginner zo'n dure lens te overwegen en lijkt het verdacht veel op gear-geilerij. Niet dat dat verboden is, maar eht blijft natuurlijk apart dat iemand die zo'n aankoop overweegt niet op de bekende review sites zoekt maar in een klein GoT topicje.
ParadoXygen wijzigde dit bericht 26-03-2008 15:21 (6%)
Jawel, wat jij vertelt klopt ook wel en is precies wat ik bedoel. De geringe scherptediepte blijft echter wel zichtbaar. Wideopen zorgt dit voor een heel groot oppervlak wat buiten focus is (geringe scherptediepte). hiermee valt makkelijker te zien waar het focuspunt wel zit. Oftewel: door het matglas wordt de viewfinder welliswaar niet lichter, dat ben ik met je eens, maar door het grote 'contrast' (for want of a better word) tussen scherp en onscherp valt wel makkelijker handmatig te focusen. Eigenlijk precies wat ik al geschreven heb.quote:Fairy schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:18:
[...]
Wat je boven zegt klopt niet. Waarom? Je matglas.
Standaard matglas gaat niet verder dan f/2.8 als het op doorlaten van licht aankomt. Deze zijn via hele fijna prismaatjes gericht op het f/2.8 deel van het glas en kleiner. Het voordeel hiervan is dat een F/4 en een F/5.6 objectief nog een beetje bruikbaar blijven met de zoeker. Probeer maar eens met de DOF knop op 2.8 bij een 1.4 lens, je ziet dan geen verschil in scherptediepte.
Nu zijn er ook matglazen die gemaakt zijn voor snelle objectieven. Deze hebben een véél fijner beeld. Laten je échte diafragma zien waardoor je wél goed handmatig scherp kan stellen, maar deze hebben ook weer een nadeel. Doordat deze matglazen zijn geoptimaliseerd voor snelle objectieven, worden ze bij trage objectieven (70-200 2.8 met 2x teleconverter bijvoorbeeld) enorm donker.
Ik begrijp daarom ook niet waarom je het idee hebt dat je met deze objectieven beter handmatig kunt scherpstellen, want dat lukt je écht niet beter dan met een 2.8 objectief als je géén superfijn matglas hebt.
Ik vond het een behoorlijke mogelijkheid ja, dat je met het woordje 'je' aanvankelijk mij bedoelde.quote:sapphire schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:38:
heb ik eht over jou dan ?
eht ging over eht algemeen over je reactie, of je je aangesproken voelt is een tweede maar de reactie was algemeen bedoeld.
Niemand die zegt dat je achterlijk bent, maar je hebt overduidelijk geen notie wat IS in de praktijk betekent voor je werkzaamheden. Zoals ik al eerder opmerkte: kale specs zeggen weinig. Soms is IS nuttig, soms minder: dat is ervaring die je alleen door het werken ermee op kunt doen. Al doe je het maar twee uurtjes tijdens een meeting, dan weet je al een stuk meer.quote:ParadoXygen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:49:
Men mag wel denken dat ik achterlijk en onervaren ben, maar zo achterlijk en onervaren...
neographikal wijzigde dit bericht 26-03-2008 23:38 (5%)
ParadoXygen wijzigde dit bericht 27-03-2008 00:42 (63%)
Onzin, moet je eens kijken waarmee het gemiddelde hier rondloopt. Ik zie heel wat 70-200IS'jes, 17-40's, 17-55's of ander duur grut voorbij komen. Niemand die die mensen afzeikt omdat ze er hun geld niet mee verdienen. Waar ik op in ga is op je gebrek aan kennis (voorbeeld: vorige week het diafragma, vervorming, wideopen en nu het verhaal van de IS) waardoor het misschien verstandiger is om toch eens te kijken wat er nou allemaal is en of het bij je pastquote:ParadoXygen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:11:
Maar ik krijg bijna het idee dat iemand hier alleen een oogje mag hebben op 'dure lenzen' als iemand er 'wat aan heeft' of het 'nodig heeft voor werkzaamheden'. Alsof die lenzen vrijwel voorbehouden zijn aan professionals.
Dat is het gevolg als je lenzen gaat overwegen puur op basis van specs en te kennen geeft niet zoveel te weten van de achterliggende techniek (zie de bovenstaande punten). Iedereen moet beginnen, niks op tegen, maar gooi deze opmerkingen niet op het aanschaffen van het materiaal: dit is iets wat je zelf aangeeft.quote:kent geen basics van (manuele) digitale fotografie en kijkt alleen maar naar specs en drukt op het bestelknopje (bij wijze van).
Zonder specifieke vraagstelling though. Tja het beeld staat stiller, dat is de ervaring. Bij sommige takken van sport is dat handig. Hoe handig? Hangt totaal van de persoon af en wat hij met de lens doet. Ervaringen met IS in zijn algemeenheid zijn legio te vinden. Als je wat wilt weten, wees specifieker. Beter nog: huur inderdaad zo'n lens. Kost je een paar knaken en dan weet je donders goed of je die 600 uit moet trekken (en of het bereik uberhaupt past, of je genoeg marge hebt om actie te stoppen, etc etc)quote:Ik vraag echter ook naar meningen en ervaringen.
Ik weet niet of je dit cynisch bedoelt, ik hoop van niet, maar je kunt er wel degelijk wat aan hebben. Het advies is nl. heel simpel: probeer!quote:Toch alweer bedankt voor je input, ik heb er wat aan.
neographikal wijzigde dit bericht 27-03-2008 00:35 (7%)
Helemaal mee eens. Dat was ook wat ik bedoelde dat ik de reacties begrijp. En die zijn op de genoemde punten terecht. Klaar?quote:neographikal schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:29:
[...]
maar gooi deze opmerkingen niet op het aanschaffen van het materiaal: dit is iets wat je zelf aangeeft.
ParadoXygen wijzigde dit bericht 27-03-2008 01:48 (48%)
Camera: 400D+grip | Lenzen: 18-55 f3.5-5.6 II, 50 f1.8 II, 70-200 f4.0L
Nou, we zijn natuurlijk geen fotowiki hier. Voor de meesten hier doet de toon er ook wel toe hoor. Wees maar blij dat ik een paar daagjes niet op het forum ben geweest.quote:ParadoXygen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:38:
Frankly kan het me weinig schelen wat wel of niet 'lekker discussieert'.
Ik kom hier in de eerste instantie niet voor discussie maar voor informatie en die krijg ik (soms).
Je vergelijkt nu appels en peren, een ultrawide met een tele. Tuurlijk kun je met die tele meer verschil zien als je aan de focus draait. Dit heeft ook niks te maken met het matglas voor snel glas, want 2.8 is gewoon 2.8 ongeacht het brandpunt.quote:I-me schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:57:
[...]
Jawel, wat jij vertelt klopt ook wel en is precies wat ik bedoel. De geringe scherptediepte blijft echter wel zichtbaar. Wideopen zorgt dit voor een heel groot oppervlak wat buiten focus is (geringe scherptediepte). hiermee valt makkelijker te zien waar het focuspunt wel zit. Oftewel: door het matglas wordt de viewfinder welliswaar niet lichter, dat ben ik met je eens, maar door het grote 'contrast' (for want of a better word) tussen scherp en onscherp valt wel makkelijker handmatig te focusen. Eigenlijk precies wat ik al geschreven heb.
Vergelijk het met handmatig focusen op 18mm/2.8 of 200mm/2.8. In het laatste geval is de scherptediepte kleiner, en valthet focuspunt beter op.
EOS 5D | 17-40L | 24-70 2.8L | 70-200 2.8L IS + 1.4x + 2.0x TCII | 50mm 1.4 | 85mm 1.8 | 580EX + 430EX II
Blue-eyess isse mijn !
abrakadaver wijzigde dit bericht 27-03-2008 11:04 (14%)
1D 5D 16/2.8 35/2.0 50/1.8 85/1.8 100/2.0 12-24/4.0 24-70/2.8 28-105/3.5-4.5 70-200/2.8
Jij weet in ieder geval wat ik bedoel, maar je meent dus dat er geen verschil in de scherptediepte door de zoeker te zien valt, eigenlijk het hele punt wat ik probeerde aan te dragen.quote:Fairy schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:27:
[...]
Je vergelijkt nu appels en peren, een ultrawide met een tele. Tuurlijk kun je met die tele meer verschil zien als je aan de focus draait. Dit heeft ook niks te maken met het matglas voor snel glas, want 2.8 is gewoon 2.8 ongeacht het brandpunt.
Heb je wel eens gewerkt met een matglas voor manueel focus?
Stel, je heemt een normaal matglas en een 50mm 1.4 en een 50mm 2.8, dan zie je gewoon geen verschil.
Neem je een fijn matglas voor manueel met dezelfde objectieven, dan zul je een veel kleinere scherptediepte zien.
Tevens, kijk je vanaf de lens in de camera, dan zie je ook dat je in de rand van de lens het gedeelte onder de 2.8 donker is. Bij een fijn matglas kun je dat deel van het matglas ook nog zien, omdat die dat deel gebruikt.
I-me wijzigde dit bericht 27-03-2008 13:05 (11%)
Reden: aanvulling
GoT Index » Fotografie Algemeen » Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 86 87 88 89 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona