De rente staat nog steeds niet erg hoog. De rente is de afgelopen jaren natuurlijk erg laag geweest, maar aan een rente tot 6% kun je je geen buil vallen, zeker niet zolang de aftrek nog bestaat. Tuurlijk is het jammer als de rente naar 4% zakt en jouw rente staat vast, maar als de rente naar 8% stijgt dan is het meer dan alleen jammer: dan kan je misschien je hypotheek niet meer betalen. En ook 8% is niet zo'n hoge rente: ik ben deze winter in Nieuw Zeeland geweest, en daar is de rente ergens tussen de 12 en 15%.quote:
Zonder hypotheekrenteaftrek.
Maar voor een spaarhypotheek lijkt het me niet heel zinnig om de rente 30 jaar vast te zetten. Na twintig jaar (exacter 21, geloof ik) is het bedrag wat je gespaard hebt wel groter dan wat je moet aflossen, en dan heb je alleen maar voordeel van een hogere rente. EDIT: rukapul heeft gelijk, dit is natuurlijk onzin.
Hier spreekt denk ik toch een stukje wishful thinking. Zolang de vraag groter is dan het aanbod zal er in Nederland geen sprake zijn van een echte kopersmarkt. Er zijn ook maar weinig mensen die hun huis echt moeten verkopen.quote:
Funda is een commerciële instelling in dienst van de verkopende makelaars. Ik vind het al vreemd dat Funda laat zien hoe lang een huis te koop staat, omdat dat nou niet echt informatie is die een huis aantrekkelijker maakt (of misschien juist wel, dat kopers denken "hier valt wat te halen"; 10k bij de prijs op, en mensen het idee geven dat ze goed hebben afgedongen...). En waar zouden ze informatie over de vorige verkoopprijs vandaan moeten halen? Dat is geen openbare informatie. Je kan wel de hypotheekregistratie inzien, maar dat kan je nu ook al. Bovendien zegt het vrij weinig.quote:
Shabbaman wijzigde dit bericht 25-07-2008 10:58 (39%)
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!"