Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen deel 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 last

Nieuw Topic
drs.
Reg. datum: 10 oktober 2001

even paar korte vraagjes.

Dit is een standaard vraag, maar stiekem stel ik hem toch.

1) hoeveel kun je redelijkerwijs onder een vraagprijs gaan zitten? Ik ben bereid ongeveer 95% van de vraagprijs te betalen voor het huis (excl kk). En ik heb berekend dat het huis nu ongeveer dat bedrag waard is (koopsom in 2003+redelijkerwijs de kosten van verbouwing die verkoper in afgelopen jaren heeft gemaakt). Wanneer voelt een verkoper zich geschoffeerd en zal niet meer willen onderhandelen? Mijn openingsbod waar ik nu aan denk is 88,5% van de vraagprijs.

2) Stel, het bod is geaccepteerd, met van mijn kant als ontbindende factor: onder voorbehoud van bouwtechnische keuring. Als er nou uit deze keuring iets komt, (terwijl mijn initiele bod geaccepteerd is), kan ik dan het bod verlagen? (lijkt me wel)

3) Ik ben van plan te bieden en kopen zonder makelaar. Je neemt hiermee kleine gok dat het huis toch minder waard is dan dat je ervoor hebt betaald. STel dat de taxatiewaarde uieindelijk lager is dan dat ik ervoor heb betaald. Ik weet dat qua financiering het geen probleem moet zijn. Heeft dit nog andere consequenties?

Keida wijzigde dit bericht 16-07-2008 13:23 (7%)

Priapus! Als je vader je broer is kan je moeder nooit je zus zijn.

@ your service
Reg. datum: 07 december 2001

quote:
Keida schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:22:
even paar korte vraagjes.

Dit is een standaard vraag, maar stiekem stel ik hem toch.

1) hoeveel kun je redelijkerwijs onder een vraagprijs gaan zitten? Ik ben bereid ongeveer 95% van de vraagprijs te betalen voor het huis (excl kk). En ik heb berekend dat het huis nu ongeveer dat bedrag waard is (koopsom in 2003+redelijkerwijs de kosten van verbouwing die verkoper in afgelopen jaren heeft gemaakt). Wanneer voelt een verkoper zich geschoffeerd en zal niet meer willen onderhandelen? Mijn openingsbod waar ik nu aan denk is 88,5% van de vraagprijs.

Tussen de 10 en de 20% onder de vraagprijs bieden is goed.

2) Stel, het bod is geaccepteerd, met van mijn kant als ontbindende factor: onder voorbehoud van bouwtechnische keuring. Als er nou uit deze keuring iets komt, (terwijl mijn initiele bod geaccepteerd is), kan ik dan het bod verlagen? (lijkt me wel)

Dat staat dus ook in je ontbindende voorwaarden, mochten de kosten hoger uitvallen dan bedrag x, dan zal dat bedrag sowieso van de vraagprijs afmoeten, oid

3) Ik ben van plan te bieden en kopen zonder makelaar. Je neemt hiermee kleine gok dat het huis toch minder waard is dan dat je ervoor hebt betaald. STel dat de taxatiewaarde uieindelijk lager is dan dat ik ervoor heb betaald. Ik weet dat qua financiering het geen probleem moet zijn. Heeft dit nog andere consequenties?
Volgens mij niet
Deze info heb ik zelf gehaald uit een link uit de startpost..
http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis

Silver Surfer...

Reg. datum: 28 februari 2006

@Keida en st@m,

In ons specifieke geval werd er door onze makelaar aan eventuele bieders meegedeeld dat bieden onder x bedrag geen zin had, hier zou niet eens op ingegaan worden (x bedrag was 5% onder vraagprijs) uiteindelijk huis verkocht voor de vraagprijs, hiervoor 3 bieders gehad die afketsten op 1,5% van de vraagprijs.

Ik denk dat het bieden afhankelijk is van de situatie, een lokale makelaar zal je het precies kunnen vertellen wat gangbaar is.

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

Ik heb in m'n leven 5x een eerste bod op een huis uitgebracht waarvan enkele malen rond de 10% onder de vraagprijs. Als ik het me goed herinner heeft me dat in 3 van de 5 keren geen tegenbod opgeleverd. 20% onder de vraagprijs bieden is in dat perspectief wel heel erg opportunistisch, maar het hangt af van de omstandigheden zoals hierboven ook al is aangegeven.

drs.

Heh, merci.

Het blijft lastig inderdaad.

Nu dus 9,5% onder de vraagprijs gaan zitten. Net bod doorgebeld. Ach als ze geen tegenbod doen, dan doe ik eind van de week, anders begin volgende week misschien wel nieuw bod op 7,5% onder vraagprijs oid.

Nu in ieder geval afwachten!

* Keida hoopt op tegenbod!

Nieuwe auto... Of niet? :)

quote:
tsunami69 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:51:
@Keida en st@m,

In ons specifieke geval werd er door onze makelaar aan eventuele bieders meegedeeld dat bieden onder x bedrag geen zin had, hier zou niet eens op ingegaan worden (x bedrag was 5% onder vraagprijs) uiteindelijk huis verkocht voor de vraagprijs, hiervoor 3 bieders gehad die afketsten op 1,5% van de vraagprijs.

Ik denk dat het bieden afhankelijk is van de situatie, een lokale makelaar zal je het precies kunnen vertellen wat gangbaar is.
Het hangt allemaal heel erg af van plaats en tijd. De markt is de laatste tijd heel erg veranderd. Ik kan me best voorstellen dat wanneer je 20% onder de vraagprijs biedt op een huis dat al lang te koop staat, de verkopers denken "ha, eindelijk een bod!" en de onderhandeling aangaan. In schril contrast staat de situatie tot een aantal maanden geleden in Nijmegen, waar je inderdaad als je 5% onder de vraagprijs bood geen reactie hoefde te verwachten en waar veel huizen via inschrijvingsverkoop zelfs tot 10% boven de vraagprijs verkocht werden...

TTFKARE (The Tweaker Formerly Known As Reyn Eaglestorm)
Appie voor intimi :)

Reg. datum: 19 november 2007

quote:
SvMp schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:34:
...
Op langere termijn is een stuk meer lenen veel economischer, en wordt je last door inflatie en groei in inkomen met de jaren lager. Toch willen banken er niet aan, maar financieren ze liever een krot (lees: jaren '30 woning die redelijk is onderhouden maar de komende jaren toch veel onderhoud vergt en waarvan de waardevastheid twijfelachtig is) met 5 keer je inkomen.....
Waarom is een jaren '30 woning volgens jou een 'krot' dan?
Ik bedoel er zijn genoeg jaren '30 woningen welke goed onderhouden zijn en instap-klaar.
Tevens hoef je niet te verwachten dat het ineens in elkaar stort o.i.d. omdat het ca. 80 jaar oud is O-)

^^ eens met Bamischijf. Ik woon sinds een week in een jaren-30 woning en met mij vele mensen die in hetzelfde grote complex wonen... Het complex heeft zelfs het bombardement op Bezuidenhout in WOII overleefd (hoewel dat toch wel aan de andere kant van de wijk was) en de ligging is dermate gunstig t.o.v. OV en uitvalswegen dat het prima de bima wonen is, net als de staat van de appartementen.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Kabbelend watertje

quote:
Bamischijf schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:19:
[...]

Waarom is een jaren '30 woning volgens jou een 'krot' dan?
Ik bedoel er zijn genoeg jaren '30 woningen welke goed onderhouden zijn en instap-klaar.
Tevens hoef je niet te verwachten dat het ineens in elkaar stort o.i.d. omdat het ca. 80 jaar oud is O-)
Mijn idee. Mijn ouders wonen in een jaren '30 "krot" (en ik ben er in opgegroeid). Altijd goed onderhouden, zit nu ook strak in de verf en een WOZ die twee keer zo hoog is dan mijn jaren 90 twee-onder-één-kap.
En nee: het is echt geen villa (maar wel iets groter dan een standaard rijtjeshuis).
Reg. datum: 17 december 2005

quote:
Rukapul schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:00:
Ik heb in m'n leven 5x een eerste bod op een huis uitgebracht waarvan enkele malen rond de 10% onder de vraagprijs. Als ik het me goed herinner heeft me dat in 3 van de 5 keren geen tegenbod opgeleverd. 20% onder de vraagprijs bieden is in dat perspectief wel heel erg opportunistisch, maar het hangt af van de omstandigheden zoals hierboven ook al is aangegeven.
Moet wel lukken hoor, ik heb uiteindelijk 7% er van af gepraat.

Een jaar naar Schotland? mail me.

BB4E^Guerilla

pff net 2 uur bij De Hypotheker geweest. Man die gast lulde als Brugman...
hij was wel scherp maar oi oi oi hoeveel woorden per minuut :)

mijn scherpe offerte van de concurrent kon wel eens een lege huls zijn door koppelconstructies.. weer wat uit te zoeken.

hij liep ook maar te goochelen met het verschil met de rente nu en straks (hoe heet dat? diffisie? zeg maar 5.9% versus 6.6%)..

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

Hou wel in de gaten dat bedrijven zoals de Hypotheker en de Hypotheekshop wel claimen onafhankelijk te zijn, maar dat zijn ze in de praktijk toch niet echt. Ze worden namelijk betaald door de hypotheekverstrekkers. En dan heb je dus altijd het risico dat de hypotheekadviseur een voorkeur geeft aan hypotheekverstrekkers en hypotheekvormen die hem de meeste provisie opleveren... Ze zeggen ook allemaal "Eigen geld? Nee dat moet je zeker niet in het huis stoppen, maar afzonderlijk sparen." Immers, als je een hogere hypotheek sluit, krijgt hij meer provisie. ;)

BB4E^Guerilla

hij deed ook 50.000 bovenop de hypotheek onder het mom van dat is lekker handig voor ons als we binnen paar jaar nog wat op willen nemen erbij. Kan wel kloppen maar ik vond het wel heel rap gaan.

var contactme = webdevelopers.Select(webdeveloper => webdeveloper.IsEnthusiastic);

Reg. datum: 15 september 2000

quote:
Reyn Eaglestorm schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:49:
Hou wel in de gaten dat bedrijven zoals de Hypotheker en de Hypotheekshop wel claimen onafhankelijk te zijn, maar dat zijn ze in de praktijk toch niet echt. Ze worden namelijk betaald door de hypotheekverstrekkers. En dan heb je dus altijd het risico dat de hypotheekadviseur een voorkeur geeft aan hypotheekverstrekkers en hypotheekvormen die hem de meeste provisie opleveren...
Klopt. Zelf het een en ander bestuderen kan daarom geen kwaad, zodat je kritische vragen kunt stellen.
Het advies dat ik van de hypotheker kreeg was een grotendeels aflossingsvrije hypotheek, qua provisie levert dit hem bijna niets op.
quote:
Ze zeggen ook allemaal "Eigen geld? Nee dat moet je zeker niet in het huis stoppen, maar afzonderlijk sparen." Immers, als je een hogere hypotheek sluit, krijgt hij meer provisie. ;)
Is meestal waar.

Als je 42% belasting betaalt en 6% rente, dan is dat netto (100%-42%) van 6% = 3,48 %.
Je betaalt netto 3,48%. Een spaarrekening levert je echter meer op (al gauw 4,5%), als het vermogen laag genoeg is voor vermogensrendementsheffing. Als een stel 30.000 euro spaargeld heeft (is helemaal vrijgesteld van belasting als er verder geen ander vermogen is), dan is het idd meestal niet handig om dat in het huis te steken (indien er geen sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals de bijleenregeling).

Als je dat toch in het huis wilt steken, dan kan een eenmalige storing in een spaarpolis of bankspaarrekening handig zijn. Gedurende de looptijd trekt het bedrag rente die gelijk is aan hypotheekrente, terwijl de rente die je betaalt netto een stuk lager is, zodat het een voordelige vorm van aflossen is.

SvMp wijzigde dit bericht 17-07-2008 01:22 (10%)

Leugen is waarheid, auteursrecht is innovatie, DRM is vooruitgang

quote:
Maasluip schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:31:
[...]

Mijn idee. Mijn ouders wonen in een jaren '30 "krot" (en ik ben er in opgegroeid). Altijd goed onderhouden, zit nu ook strak in de verf en een WOZ die twee keer zo hoog is dan mijn jaren 90 twee-onder-één-kap.
En nee: het is echt geen villa (maar wel iets groter dan een standaard rijtjeshuis).
"Krot" is enigszins overdreven, en lang niet in alle gevallen van toepassing, maar ik wil hiermee het onderhoud uitdrukken t.o.v. een nieuwe woning. Vooral in de lagere prijsklasse is meestal wel het nodige te doen. Nieuwbouw is m.i. veel scherper in prijs, zeker als je geen specifieke persoonlijke voorkeur hebt voor oude woningen.

Ik ben opgegroeid in een jaren '30 huis en ik herinner mij vooral verbouwen en onderhoud. Als het ene klaar was, was het volgende alweer mis.. elektra, keuken, vloer, kozijnen, bijkeuken, dak, badkamer, en toen waren ze het echt zat en verkochten ze het huis voor nieuwbouw.

SvMp wijzigde dit bericht 17-07-2008 01:21 (9%)

@ your service
Reg. datum: 07 december 2001

quote:
tsunami69 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:51:
@Keida en st@m,

Tuurlijk is dat zo, maar zie mijn post hierzo:
St@m in "Ervaring met huis kopen deel 4"

Uiteindelijk een ander huis gekocht, vraagprijs was 197.500; bod gedaan van 180.000 (>10%)
Uiteindelijk gekocht voor 188.500 (<5%)
Het is maar net wat de verkopers willen, maar ik ben er wel achter dat 10% niet gek is ofzo.. nergens niet. Mochten ze het wel afwijzen, dan vraag je toch gewoon in welke richting je moet gaan zitten om een tegenbod te krijgen?

Silver Surfer...

drs.

woohoo.

in ieder geval tegenbod gekregen, -1.5% van de vraagprijs.

Over het weekend maar eens een tegenbod bedenken.

Funky vidi vici!
Reg. datum: 09 november 2001

Wellicht dat dit ook nog wel bij het huizentopic hoort:

Ik probeer mijn werkgever zover te krijgen om de verhuiskosten te betalen. In het handboek staat dat ze dat doen bij 100km of meer afstand tussen werk en huidige woning. Ik zit op zo'n 50km. Wel krijg ik 2 dagen verlof. Nu las ik in het AD het volgende:
quote:
Wanneer je door je baas contractueel bent verplicht binnen twee jaar te verhuizen naar een specifieke stad of regio, dan kan de werkgever bijdragen in de verhuiskosten. Dit is een belastingvrije vergoeding van 12 procent van het jaarloon met een maximum van ¤ 5.445. Ook als je de inboedel zelf verhuist, mag de werkgever bijspringen.

Wanneer is er sprake van verhuizing voor je werk?

* Bij een overeenkomst tussen jou en jouw werkgever;
* Wanneer je binnen twee jaar na het in dienst treden verhuist;
* Als je binnen 10 kilometer van je werk gaat wonen;
* Als de afstand tussen wonen en werken met 50 procent vermindert, waardoor er tenminste 10 km reisafstand is.
Ik val dus onder die 4 punten. Maar is dit dus alleen bij contractuele verplichting of is dit gewoon een algemeen belastingvoordeel? Dus dat de werkgever dit zeer voordelig kan regelen voor mij? In dat geval zouden ze de kosten op mijn brutosalaris kunnen korten ofzoiets.

Verder kreeg ik een offerte voor ruim 1000 euro. Lijkt me beetje prijzig voor een alleenstaande die geen keukenzooi,eettafel,stoelen of zelfs bed hoeft te verkassen omdat ik veel nieuw aanschaf. Kun je daar veel op afdingen?

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Hee Funky bedankt voor dat kwootje! Mijn werkgever betaalt me namelijk mijn verhuizing vanuit Frankrijk naar Nederland, plus 8% van mijn bruto jaarsalaris voor verdere kosten. Daarvan is dus een deel belastingvrij volgens de door jou gekwoote regeling :)

room with a moose!

quote:
St@m schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:30:
[...]
1) hoeveel kun je redelijkerwijs onder een vraagprijs gaan zitten?
Zoals gezegd hangt dat van vele factoren af;
- hoe courant is de woning
- hoe lang staat het al te koop
- hoe is de ligging, de straat/wijk
- wat is de algehele staat van onderhoud
- hoe graag wil je de woning
- hoe snel moeten de verkopers eruit
- voor hoeveel zijn vergelijkbare huizen verkocht de laatste tijd

Als het een populaire woning is die net te koop staat, dan zou ik er zeker niet meer dan 10% onder gaat zitten. Voor jou 10 anderen zullen de verkopers dan denken...
Is dat niet zo, dan kan je daar nog wel wat onder gaan zitten.
Vraag anders een vriend/kennis die er verstand van heeft, of een aankoopmakelaar als je er echt niet uitkomt ;)
quote:

Dat staat dus ook in je ontbindende voorwaarden, mochten de kosten hoger uitvallen dan bedrag x, dan zal dat bedrag sowieso van de vraagprijs afmoeten, oid
Ligt eraan hoe je dat vastlegt.
Het is niet verplicht dat het bedrag dat uit de bouwtechnische keuring komt ook van de verkoopprijs af moet.
Stel je legt in je ontbindende voorwaarde de max op 3000. Als er dan meer dan 3000 aan directe onderhoudskosten uit de bouwtechno keuring blijken, dan kan jij kostenloos en zonder gezeik onder de koop uit. Vervolgens is het wel vaak zo, maar niet altijd, dat koper en verkoper opnieuw om de tafel gaan om een gulden middenweg in de prijs te vinden. Maar er kan ook afgesproken worden dat de verkopende partij bepaalde dingen voor eigen rekening laat reparen, al dan niet voor de opleverdatum. Let op, dat soort zaken moet je dan goed vastleggen!
quote:
SvMp schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:42:
[...]
Ik weet niet om welke financier het gaat, maar t.o.v. de spaarhypotheek zie ik in het banksparen een flinke meerwaarde met dezelfde voordelen.
Deel deze meerwaarde aub met ons.
Behalve de transparantie in de kosten, en de losse ORV heb ik er geen kunnen ontdekken.
De Rabo heeft ons e.e.a. voorgerekend en daar kwam Spaar minstens zo voordelig uit.
quote:
Jazzper schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:09:
hij deed ook 50.000 bovenop de hypotheek onder het mom van dat is lekker handig voor ons als we binnen paar jaar nog wat op willen nemen erbij. Kan wel kloppen maar ik vond het wel heel rap gaan.
Dat is een hogere inschrijving, wordt erg vaak gedaan.
Daardoor kan je later (bijv ivm verbouwing) een hoger hypotheekbedrag nemen zonder dat je daarvoor opnieuw naar de notaris hoeft, en dus niet opnieuw notariskosten hebt :)

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Gast1981 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:32:
[...]
Dat is een hogere inschrijving, wordt erg vaak gedaan.
Daardoor kan je later (bijv ivm verbouwing) een hoger hypotheekbedrag nemen zonder dat je daarvoor opnieuw naar de notaris hoeft, en dus niet opnieuw notariskosten hebt :)
Maar daardoor kan je een eventuele 2e hypotheek ook nergens anders meer afsluiten. Hoeft niet erg te zijn, maar wel handig om het van te voren te weten.

To be, or not to be, those are the parameters

quote:
rwb schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:05:
[...]

Maar daardoor kan je een eventuele 2e hypotheek ook nergens anders meer afsluiten. Hoeft niet erg te zijn, maar wel handig om het van te voren te weten.
Dat hangt er van af. Zeg nooit nooit. Maar ook zonder een grotere inschrijving is het lastig om een 2e hypotheek bij een andere financier af te sluiten.

Hoewel veel mensen denken dat een "hypotheek" een lening is, is dat niet juist. Een hypotheek is een zakelijk recht. Het recht om zonder tussenkomst van een rechter een onroerende zaak waar de hypotheek op rust via een executieveiling te verkopen als de hypotheekgever (de klant) niet aan zijn verplichtingen voldoet. Hypotheekrechten worden bijgehouden door een onafhankelijke instantie, het kadaster, en het recht wordt gevestigd door de notaris. Door het relatief eenvoudig kunnen uitoefenen van het hypotheekrecht (in het geval het nodig is) en de juridische status (bijgehouden door onafhankelijke derde en zelfs verhandelbaar) zijn financiers bereid om de enorme bedragen uit te lenen.

"Vroeger" was het hypotheekrecht direct gekoppeld aan de lening, eventueel bestaande uit meerdere leningdelen. Zodra de lening was afgelost, dan verviel het hypotheekrecht. Aan het hypotheekrecht was het bedrag van de lening gekoppeld. Bij elke euro aflossing, werd uiteraard de restschuld lager maar ook het bedrag dat verbonden was aan het hypotheekrecht. Opnieuw hypothecair lenen betekende altijd opnieuw naar de notaris. Dit wordt "vaste hypotheek" genoemd.
Begin jaren '90 bedachten de banken wat nieuws: De "bank hypotheek". Het bedrag van de bankhypotheek staat helemaal los van de hoogte van de lening. De lening kan echter nooit hoger zijn dan het bedrag van de bankhypotheek. Voordeel is dat bij aflossing de klant weer bij kan lenen zonder dat de notaris nodig zijn. Bespaart kosten voor de klant en de banken willen natuurlijk zo veel mogelijk belemmeringen wegnemen om meer te lenen. Nieuwe hypotheken zijn uitsluitend bankhypotheken. Het bedrag wordt ook wel "bedrag van inschrijving" genoemd, omdat de notaris de hypotheek voor bedrag xxx inschrijft in het kadaster. Dit bedrag staat geheel los van de feitelijke lening. Daarvan is niets in het kadaster te zien. In de notariële akte staat wel de oorspronkelijke lening, maar als deze is afgelost bestaat de inschrijving nog wel. Latere leningen binnen die inschrijving worden via een onderhandse akte geregeld, daar is geen notaris voor nodig. Inschrijving kan alleen geschrapt worden als er geen restschhuld meer is. Tegenwoordig nemen veel mensen een groter bedrag van inschrijving omdat ze dan later bij kunnen lenen. Bij moderne hypotheekvormen wordt gedurende de looptijd meestal helemaal niet afgelost maar een bedrag tbv. aflossing opgebouwd met sparen en/of beleggen. Dit wordt helemaal aan het eind van de looptijd (meestal 30 jaar) afgelost. Daarom is ruimere inschrijving meestal noodzakelijk om gedurende de looptijd al onderhands bij te kunnen lenen.

Een recht van hypotheek (ingeschreven in het kadaster) is in het bezit van één bepaalde financier. Als een andere financier een hypotheek gevestigd wil hebben op een onderpand, moet ook deze een inschrijving doen. 2 verschillende financiers kunnen dus nooit onder dezelfde inschrijving komen. Als je bv. bij de Postbank een hypotheek hebt lopen, en later wil je een stukje bijlenen bij ABN-AMRO, dan moet je naar de notaris ongeacht hoeveel ruimte je nog hebt onder je Postbank-inschrijving. Het is de vraag in hoeverre ABN-AMRO dit wil, daar kom ik nog op..

Terug naar de 2e hypotheek.. 2e hypotheek is een verwarrend begrip omdat het op twee manieren opgevat wordt. De juiste interpretatie van 2e hypotheek is een tweede inschrijving van hypotheek bij het kadaster. Maar meestel bedoelt men in het dagelijks taalgebruik een 2e lening. Dat is slecht taalgebruik, want een hypotheek is geen lening maar een recht.

Stel je hebt een hypotheek en je wilt bijlenen, wat is er dan mogelijk en wat is er niet mogelijk?
Dat hangt van de situatie af.
Ik onderscheid de volgende drie algemene situaties, oplopend van relatief eenvoudig naar lastig:

1. Je hebt een hypotheek bij een geldvertrekker en wil bij dezelfde geldverstrekker bijlenen. Er is genoeg ruimte binnen je inschrijving. Daarom leen je onderhands.

2. Je hebt een hypotheek bij een geldvertrekker en wil bij dezelfde geldverstrekker bijlenen. Er is niet genoeg ruimte binnen je inschrijving of je hebt nog een oude vaste hypotheek. Daarom vestig je een 2e hypotheek (2e inschrijving) maar wel bij dezelfde geldverstrekker.

3. 1. Je hebt een hypotheek bij een geldvertrekker en wilt bijlenen. Maar niet bij dezelfde geldverstrekker. Een 2e hypotheek (2e inschrijving) is dan altijd nodig.

Situatie 1: Bijlenen binnen bestaande inschrijving.
Simpel en goedkoop. Je hoeft niet naar de notaris. Het enige wat moet gebeuren is dat je aan de voorwaarden van de vertrekker voldoet. Past de totale nieuwe schuld bij je inkomen? Is je onderpand genoeg waard? Dit is voor de geldverstrekker heel gemakkelijk om na te gaan, want de eerste lening loopt er al en daar zijn uiteraard alle gegevens van bekend. Als dat in orde is, dan is dit zo geregeld.

Situatie 2: Zie situatie 1. Je hebt alleen die notaris er bij.

Situatie 3: Deze situatie is erg lastig en komt daarom niet zoveel voor.
Niet zozeer lastig voor jou als klant, maar voor de financier. Financiers willen zekerheid en dat krijgen ze met het recht van hypotheek. Betaalt de klant niet, dan kan er vrij snel verkocht worden. Lastig wordt het wel, als er meerdere houders zijn van een hypotheekrecht op hetzelfde onderpand. Als een klant niet aan de verplichtingen voldoet en er volgt executieverkoop, dan mag degene die het eerste hypotheekrecht bezit, als eerste graaien uit de opbrengst van verkoop om alle uitstaande schulden te voldoen. Degene die het tweede recht van hypotheek heeft, moet dan maar afwachten wat er overblijft. Vaak is dat niet veel, aangezien banken bij executieverkoop ook boeterente en andere kosten meerekenen. Een tweede recht van hypotheek biedt dus veel minder zekerheid.

Daarom zijn geldverstrekkers zeer terughoudend als er al een concurrent is die de eerste hypotheek heeft. Meestal stuurt men dan aan op het volledig oversluiten van de hypotheek.

Als de eerste hypotheek echter niet te groot is, dan zijn er wel mogelijkheden. Daarbij komt nog een voordeel van het inschrijven bij het kadaster naar voren: Het is een openbaar register en de tweede verstrekker kan checken voor welk bedrag de eerste hypotheek is gevestigd. Dit zegt helemaal niets over de daadwerkelijke schuld zijn. Er kan zelfs een bankhypotheek zijn zonder dat er een restschuld is. Maar aangezien die concurrent binnen die inschrijving geld kan verstrekken, zal de tweede geldverstrekker bij de berekening uit gaan van een situatie waarin de restschuld maximaal is, dus restschuld gelijk aan inschrijving.

Daardoor is het lastig om bij een andere financier een 2e hypotheek te nemen als je een extra grote inschrijving hebt genomen. Dat is het nadeel van een extra grote inschrijving. Als de waarde van het onderpand echter dusdanig hoog is dat het de hoogte van die extra inschrijving overschrijdt, en het inkomen is hoog genoeg, dan zal een 2e financier er wel in mee willen gaan. De kriteria zijn wel extra streng. Dit probleem los je echter niet op met inschrijving die zo klein mogelijk is (dus net zo groot als je aanvankelijke lening). Het is en blijft namelijk een 2e hypotheek, de extra onzekerheid voor een 2e geldverstrekker wordt er niet mee weggenomen, en er kan daardoor vrijwel altijd minder geleend worden dan bij de geldverstrekker waar de eerste hypotheek loopt. Daarom zijn de voordelen van een extra grote inschrijving groter dan de nadelen.

NB. De geldverstrekker die de eerste hypotheek heeft, kan niet voorkomen dat een klant elders een tweede (of derde, vierde, etc..) hypotheek neemt. Dit is echter geen probleem, want wie de eerste hypotheek heeft, maakt ook als eerste aanspraak op opbrengsten uit executieverkoop.

Praktijkvoorbeeld:

Uit kadaster blijkt het volgende:
1e hypotheek ABN-AMRO, inschrijving EUR 200.000,-

Klant komt bij ING (of andere bank buiten ABN-AMRO) en wil een 2e lening. Executiewaarde van woning is op dat moment EUR 300.000,- en de bank hanteert de regel dat zij maximaal 125% van de executiewaarde uitleent.

ING kan niet zien hoeveel restschuld de klant heeft (en vertrouwt de klant niet op zijn blauwe ogen) maar ziet wel dat er een inschrijving van EUR 200.000 is bij een concurrent. Er wordt vanuit gegaan dat dit ook de restschuld is. Met een woning van EUR 300.000 kan er - mits inkomen voldoende is - 125% van EUR 300.000,- = EUR 375.000,- geleend worden.

Er is dus in principe nog EUR 375.000 - EUR 200.000 = EUR 175.000 ruimte op het onderpand.
De eerste hypotheek loopt echter bij de concurrent, dus wordt inschrijving bij de concurrent nog eens fictief met 50% verhoogd voor de zekerheid Dat betekent dus dat de bank bereid is om 375.000 - 200.000 x 150% = 75.000 te lenen als 2e hypotheek achter een concurrent.
Deze beperking is begrijpelijk, want op basis van een 2e hypotheek met de totale lening de executiewaarde overschrijden is zeer risicovol. Door uit te gaan van een extra hoge lening bij de concurrent, wordt de maximale totale verstrekking in dit geval EUR 275.000, en dat zit veilig onder de executiewaarde.
Stel dat de eerste hypotheek gewoon ook bij ING was gevestigd dan was er veel minder risico, dus dan had de klant op grond van onderpand de volle EUR 175.000 kunnen lenen.
(Dit is een fictief voorbeeld, ik zegt niet dat ING zo handelt, maar een vergelijkbare werkwijze zie je in de praktijk bij financiers!)

SvMp wijzigde dit bericht 18-07-2008 20:42 (8%)

BB4E^Guerilla

in mijn hypotheken speurtocht kwam ik in mijn offerte nog een paar dingen tegen die ik jullie niet wil onthouden:

nog drie trucs om de hypotheek goedkoop te houden waar je goed naar moet kijken voor je tekent. Ik hang er geen waardeoordeel aan, maar je zou daarom iets anders kunnen kiezen:

- (zware) boeteclausule bij tussentijdse opbreking hypotheek (bv als je verhuist na 4 jaar (terwijl je 10 jaar vast zit) en naar een andere bank gaat)
- ofreerrente = passeerrente. Bij duurdere producten is de dagrente de passeerrente en dat kan voordelig zijn
- tweesporenbeleid: als het je eerste hypotheek is ben je een stuk lager uit dan de 2e hypotheek.

Ik zit nu met die 2e.. Is dat erg nadelig anno juli 2008? passage zou 1 oktober zijn. Ik heb geen glazen bol maar als het hard zakt dan zou ik balen. Heb nog niet getekend.

Reg. datum: 11 juli 2007

quote:
Jazzper schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:30:
in mijn hypotheken speurtocht kwam ik in mijn offerte nog een paar dingen tegen die ik jullie niet wil onthouden:

- tweesporenbeleid: als het je eerste hypotheek is ben je een stuk lager uit dan de 2e hypotheek.

[...]
Als je inderdaad een 1e en een 2e hypotheek bedoelt, het is normaal dat aan de 2e hypotheek een wat hogere rente hangt vanwege het hogere risico (eerst wordt de 1e hypotheeknemer afbetaald, dan pas komt de 2e aan de beurt).

Maar ik vermoed dat je het over wat anders hebt, namelijk de verlengingsrente. Een goede hypotheek werkt met marktrente, m.a.v. je krijgt na afloop van de rentevastperiode dezelfde rente aangeboden als een nieuwe klant zou krijgen, die op dat moment binnenkomt. Continuatierente betekent dat er twee rentetabellen zijn, nieuwe klanten en verlengingen. De laatste zitten een stukje hoger.

Dat systeeem zie je soms in budgethypotheken en verder gebruikt DSB het vaak.

BB4E^Guerilla

ik bedoelde je 2e uitleg inderdaad. Dat hebben volgens mij de meeste hypotheekproducten/verstrekkers. Daar was ook een mooi woord voor maar dat ben ik kwijt: differentiatie? diffusie?

Pagina: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: