Gathering of Tweakers

Quicksearch
Dit is toch een boventitel?

quote:
t_captain schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:59:
[...]

- opstalverzekering: dekt het huis zelf.
Deze wordt door elke bank geeist, want anders hebben ze na bijvoorbeeld een brand een probleem met het onderpand van de hypotheek.
De opstalverzekering wordt meestal gecombineerd in 1 polis met glasverzekering en huiseigenaars-aansprakelijkheidsverzekering (die laatste heb je nodig als een losse dakpan van jouw huis wegwaait en op de auto van de buren landt). Check dat deze elementen in je opstalverzekering zitten.

- inboedelverzekering: denkt de losse spullen in het huis.
Niet vereist maar wel zo verstandig.

- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen.
Dank je! Goede tips, vooral om te kijken waar ik op moet letten.
quote:
Goverman schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:22:
WA-verzekering is ook errug verstandig. Zit vaak (i.i.g. bij Cetraal Beheer) bij de woonverzekering in (is dan weer de combinatie van inboedel, glas en evt. tuin)
Ook goed punt! Dank je!! _/-\o_
Ben nu alles aan het uitpluizen vwb verzekeringen, echter kun je je tegenwoordig overal voor verzekeren. Als ik het bij mijn hypotheek adviseur zou navragen dan start hij meteen zijn 'verkooppraatje' op, dan zit ik er min-of-meer meteen aan vast. Uiteraard heb je het zelf in de hand maargoed :9

Nog niet misschien

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
t_captain schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:59:
- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en
En met name bij woonlastenverzekeringen (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, etc.) moet je enorm uitkijken. De dekking en voorwaarden staan vaak niet in verhouding voor de premie. De bonus voor de tussenpersoon is over het algemeen zo hoog dat deze de uitleg over de kosten-baten verhouding nog wel eens wil vergeten.

quote:
the-edge schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:27:
[...]
Ben nu alles aan het uitpluizen vwb verzekeringen, echter kun je je tegenwoordig overal voor verzekeren. Als ik het bij mijn hypotheek adviseur zou navragen dan start hij meteen zijn 'verkooppraatje' op, dan zit ik er min-of-meer meteen aan vast. Uiteraard heb je het zelf in de hand maargoed :9
Ik begrijp je zorg. We zijn allemaal een beetje bang geworden voor het provisiemonster (en misschien wel terecht...) :)
Als je met een adviseur spreekt, hou het volgende in gedachte:

Over het algemeen hebben schadeverzekeringen niet zo'n enorme provisie. Je ziet ook steeds meer dat die tegen minimale kosten en zonder advies via internet worden verkocht. Denk aan autoverzekeringen, dat gaat eigenlijk allemaal via internet tegenwoordig.

Inkomens- en levensverzekeringen kennen een veel grotere provisie. Het zijn vaak verzekeringen waarvan een deel van de premie wordt gespaard/belegd tot het moment dat je ze nodig hebt.
Denk aan pensioenen/lijfrentes, maar ook aan kapitaalverzekeringen en woonlastenverzekeringen. Vooral de verzekeringstypes die "iets met beleggingsfondsen doen", betalen veel provisie aan de adviseur.
Die provisie wordt natuurlijk weer bij de klant opgehaald, d.m.v. de belachelijk hoge kosten van dergelijke polissen. Om 93 euro aan beleggingen aan te kopen, moet je 100 euro betalen. Het voorrecht om zo'm polis te hebben kost je al 7 euro per maand. En dan kost het beheer van het beleggingsfonds ook nog ruim 1% van de huidige waarde.
Een lichtpuntje: na aftrek van de andere kosten bouwen die fondsen niet zoveel waarde op, dus aan die 1% ga je niet failliet ;)

quote:
Goverman schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:22:
WA-verzekering is ook errug verstandig. Zit vaak (i.i.g. bij Cetraal Beheer) bij de woonverzekering in (is dan weer de combinatie van inboedel, glas en evt. tuin)
Heetten deze verzekeringen niet tegenwoordig AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren)?

prettig gestoord

Ik heb zelf ook een rechtsbijstandverzekering met dekking voor "woonzaken".

quote:
Heetten deze verzekeringen niet tegenwoordig AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren)?
Zou goed kunnen, maar de strekking is hetzelfde: het afkopen van (risico op) schade waarvoor jij aansprakelijk bent, uitgezonderd wanneer je een motorrijtuig bestuurd (daarvoor gelden andere verzekeringen).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

De verkoper van het huis is eergisteren akkoord gegaan met mijn bod, en ik heb het huis dus. Ik heb echter nog geen hypotheek geregeld, maar wel al zonet een hypotheekadviseur langsgehad van Optima. Financieel gezien red ik het wel.

Nu viel mijn oog op de volgende tekst in de brochure van het huis: De waarborgsom is 10% van de koopsom. De koper dient deze binnen 6 weken na de dag dat overeenstemming is bereikt over de koopsom en de overige voorwaarden bij de desbetreffende notaris te deponeren.

Wat wil dat zeggen? Moet ik binnen 6 weken de waarborgsom aan de notaris geven?

zeg maar

prettig gestoord

quote:
Mastermind schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:59:
Wat wil dat zeggen? Moet ik binnen 6 weken de waarborgsom aan de notaris geven?
Ja, of zorgen voor een bankgarantie. Je krijgt wel gewoon rente als je het aan de notaris overmaakt.

Hoe moet ik dat in orde maken dan? Kan ik tegen de bank zeggen dat 10% alvast aan de notaris overgemaakt moet worden? En een bankgarantie kan ik gewoon om vragen?

zeg maar

quote:
Mastermind schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:44:
Hoe moet ik dat in orde maken dan? Kan ik tegen de bank zeggen dat 10% alvast aan de notaris overgemaakt moet worden? En een bankgarantie kan ik gewoon om vragen?
Heeft je hypotheekverstrekker sowieso verstand van, kost een paar centen, dus volgens mij kun je ook even rondshoppen.

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Je kunt dat inderdaad aanvragen bij je hypotheekverstrekker (bijvoorbeeld een tussenpersoon). Kost vaak een bepaald percentage van de waarborgsom. In mijn geval was dat 205 euro. Dit heb ik uitgespaard door de 20.500 euro zelf over te maken naar de notaris (gisteren gedaan, dat vond mijn bankrekening minder prettig :P)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Al enige tijd (2 jaar) ben ik mij aan het orienteren op de huizenmarkt om te kijken wat er allemaal te koop is. Een huis moet toch je smaak zijn en het ene huis spreekt je meer aan dan de ander. Aangezien ik een "moeilijk" persoon ben duurt het wel even voordat ik iets tegenkom haha
Mijn werkgever huurt 2 appartementen in het centrum van Rotterdam voor onze buitenlandse gasten. Deze appartementen spreken mij enorm aan en ongeveer ~1 jaar geleden heb ik zelf ook een paar weken in gewoond om te kijken of het mij dan nog steeds zou bevallen.
Het beviel mij enorm en ben "verliefd" geworden op het appartement. Toch ging ik er niet gelijk voor en wilde nog verder om mij heen kijken. Nu ongeveer een jaar later blijft het appartement mij trekken en ik heb besloten om ervoor te gaan.

Het appartement zou ik kunnen kopen zonder gelijk aan mijn maximale hypotheek te zitten (volgens de rabobank en andere websites) Dit vind ik wel erg prettig omdat ik zo meer geld overhoud voor andere dingen. Ook zal ik het alleen kopen, dit voorkomt een noodzakelijk verkoop mocht het misgaan in de relatie. Dit ook omdat ik (bijna) 25 jaar ben, alles kan nog alle kanten opgaan.

Bij de omschrijving van het appartement staat het volgende:
- Bijdrage VvE circa ? 150,00 per maand.
- Verwarming en warm water voorziening door middel van Stadsverwarming.
- Juridische levering via projectnotaris.

VvE is geheel duidelijk, maar zitten de verwarming en warm water kosten in het VvE bedrag? zodat je alleen een energieleverancier hoeft te zoeken voor electra en gas?

- Juridische levering via projectnotaris.
Dit houd in dat ik waarschijnlijk niet veel tot niets van de prijs kan afhalen? :D

Lijkt mij niet dat de kosten voor warmte bij de VvE inzitten, niet iedereeen verstookt evenveel natuurlijk. Of een gedeelte van die ¤150 moeten servicekosten zijn, maar dat is dus niet duidelijk.

Voor de akte van de overdracht moet je idd naar die projectnotaris, voor je hypotheekakte kun je wel rondshoppen om een goedkopere notaris te vinden, maar als dat niet teveel geld scheelt zou ik het gewoon bij één notaris houden. Scheelt gedoe met afstemming tussen de verschillende notarissen, gereis voor jou, etc.

quote:
Irby schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:48:
Je kunt dat inderdaad aanvragen bij je hypotheekverstrekker (bijvoorbeeld een tussenpersoon). Kost vaak een bepaald percentage van de waarborgsom. In mijn geval was dat 205 euro. Dit heb ik uitgespaard door de 20.500 euro zelf over te maken naar de notaris (gisteren gedaan, dat vond mijn bankrekening minder prettig :P)
Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een andere woning, en nu moet ik daarvoor ook een bankgarantie gaan regelen. Nu vroeg ik me af of mijn ouders niet een dergelijke garantie kunnen gaan afgeven?

prettig gestoord

quote:
Lolhozer schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:34:
Lijkt mij niet dat de kosten voor warmte bij de VvE inzitten, niet iedereeen verstookt evenveel natuurlijk. Of een gedeelte van die ¤150 moeten servicekosten zijn, maar dat is dus niet duidelijk.
Servicekosten betaal je als je iets huurt, daar is in dit geval geen sprake van. Hoogstwaarschijnlijk zal er een voorschot voor de genoemde energiekosten zijn opgenomen, mits er überhaupt gesproken wordt over energie i.c.m. de bijdrage aan de VvE. Zo niet, dan moet je dat gewoon los betalen.

CraZaay wijzigde dit bericht 25-05-2008 16:19 (11%)

Funky vidi vici!

quote:
Irby schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:48:
Maar uiteindelijk scheelt het wel 200 euro ;)
Vervolgens zei ik tegen de hypothekermeneer of hij zijn rekenmachientje erbij kon pakken om uit te rekenen of het goedkoper is om dan zelf het bedrag over te maken, maar de rente te missen over 6 maanden (mijn oplevertermijn) en toen zei hij dat de notaris netjes de gederfde renteinkomsten vergoed, dus ik maak het ook lekker over!

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Funky vidi vici!

Ik moet trouwens een taxateur inschakelen. Wat voor schade kunnen slechte taxateurs precies aanrichten? Ik wil natuurlijk gewoon de goedkoopste :)

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Reg. datum: 11 december 2000

quote:
FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:05:
Ik moet trouwens een taxateur inschakelen. Wat voor schade kunnen slechte taxateurs precies aanrichten? Ik wil natuurlijk gewoon de goedkoopste :)
Taxatie komt in praktijk neer op ongeveer 0,00185 van de hoofdsom ex.19% BTW.
goedkoper kan altijd . duurder ook

laat ons even weten wat jij hebt betaald !

xdc wijzigde dit bericht 25-05-2008 22:05 (11%)

PC Specs - HT Specs :B&W 600 S3, Rotel 1066+1075

Funky vidi vici!

Op internet kom ik op basis van koopsom + postcode prijzen tegen van 192 euro tot 270 euro, dus het zal zo in die richting gaan liggen ;)

Terug

quote:
FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:05:
Belangrijkste is dat hij uit komt op de prijs die je ervoor betaalt (of hoger), anders kun je mogelijk geen hypotheek krijgen. Het is dan wel handig dat de taxateur de koopprijs weet, meestal houden ze daar rekening mee.

prettig gestoord

Ik heb tegen mijn taxateur gezegd wat voor mij de ideale waarde zou zijn, en dat heeft 'ie er gewoon van gemaakt. Wat ik ervan begrepen heb is dat dat gemeengoed is onder taxateurs.

Sweet...

Over de VVE-kosten: ik betaal straks 115 euro per maand. Hier zit een brand, glas en opstal verzekering in, ik hoef dus alleen een inboedel verzekering af te sluiten. Daarnaast worden van die 115 euro ook maandelijks m'n ramen gewassen (toch lastig om dat zelf te doen, op 75-80 meter hoogte :P), een huismeester betaald en uiteraard reserveringen voor onderhoud.

Je ziet soms van die VVE-kosten van 200 euro of meer met apart vermeld dat je verwarmingsvoorschot erin zit, dat is echter alleen bij blokverwarming. Als je een CV of gewone stadsverwarming hebt, moet je dat gewoon zelf betalen. Bij stadsverwarming gaat dat redelijk automatisch: daar is nog geen vrije markt voor, in Rotterdam heb je dus (net als ik) Eneco voor de warmte.

Edit: de taxateur vroeg ook aan mij wat de verkoopwaarde / executiewaarde moest zijn, maar kwam een paar duizend euro hoger uit dan wat ik nodig had / betaald had :P

Irby wijzigde dit bericht 26-05-2008 09:52 (10%)

WoW:

quote:
FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:02:
[...]

Maar uiteindelijk scheelt het wel 200 euro ;)
Vervolgens zei ik tegen de hypothekermeneer of hij zijn rekenmachientje erbij kon pakken om uit te rekenen of het goedkoper is om dan zelf het bedrag over te maken, maar de rente te missen over 6 maanden (mijn oplevertermijn) en toen zei hij dat de notaris netjes de gederfde renteinkomsten vergoed, dus ik maak het ook lekker over!
Volgens de hypotheker ging het mij 250 euro en volgens de rabobank 75 euro kosten. Zijn wel natte vingerprijzen.

Sweet...

Bij mij was het 0,1% van de koopsom. Zoals Funkytrip al aangaf: je krijgt rente terug van de notaris, dus als je de waarborgsom kunt betalen, en het geld tijdelijk kunt missen, is het interessant. In mijn geval moet ik het geld maar 2 weken missen, dus dan is de keuze nog makkelijker :P

WoW:

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Irby schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:52:
Bij mij was het 0,1% van de koopsom. Zoals Funkytrip al aangaf: je krijgt rente terug van de notaris, dus als je de waarborgsom kunt betalen, en het geld tijdelijk kunt missen, is het interessant. In mijn geval moet ik het geld maar 2 weken missen, dus dan is de keuze nog makkelijker :P
Idd als je het gewoon kunt missen kan je het beter gewoon overmaken, maar of en hoeveel rente je erover vangt is wel afhankelijk van de Notaris, dus dat is wel handig om van te voren te controleren. Ook is het natuurlijk afhankelijk van hoe lang het nog duurt tot de oplevering. Als dat 2 weken is dan is het altijd voordelig om het zelf even te betalen als dat lukt. Als je echter een nieuwbouwhuis koopt wat nog 1,5 jaar duurt voordat het opgeleverd word is het een ander verhaal. Dan ligt het eraan wat het verschil is tussen de rente die je normaal vangt en de rente die de notaris betaald.
quote:
BrammeS schreef op zondag 25 mei 2008 @ 14:08:
[...]
Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een andere woning, en nu moet ik daarvoor ook een bankgarantie gaan regelen. Nu vroeg ik me af of mijn ouders niet een dergelijke garantie kunnen gaan afgeven?
Nee je ouders kunnen niet zo'n garrantie afgeven. De bankgarantie houd in dat de bank op het moment dat de notaris dat zegt dat geld overmaakt en dan op jou gaat verhalen.
De verkopende partij keurt dit alleen goed als dat een financiele instelling is waarvan ze weten dat ze het kunnen betalen.

Je zou eventueel wel het geld van je ouders kunnen lenen en het overmaken naar de notaris. Achteraf kun je het dan weer terug geven aan je ouders.

To be, or not to be, those are the parameters

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws