Gathering of Tweakers

Quicksearch
Terug

quote:
FunkyTrip schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:12:
In de koopacte zie ik dit staan:

"19.2. Deze overeenkomst kan door ieder der partijen worden ontbonden indien:
a. verkoper ingevolge de Wet voorkeursrecht gemeenten niet in staat is om de eigendom van de onroerende zaak op de overeengekomen dag over te dragen. Verkoper is verplicht om zodra duidelijk is dat hij ingevolge genoemde wet niet (tijdig) aan zijn verplichting tot levering kan voldoen, koper daarvan schriftelijk op de hoogte te stellen;"

Wat moet ik hieruit opmaken? Dat als de verkoper een maandje voor de uiterlijke oplevering zelf toch geen leuk huisje heeft gevonden, dat hij dan zomaar kan blijven zitten waar hij zit en het koopcontract ontbinden?
Het gaat alleen om de wet voorkeursrecht gemeenten. Dat betekent dat als de gemeente het huis wil kopen, de verkoop aan jou ontbonden kan worden. Dat is normaal gesproken nooit het geval, tenzij het om een bijzonder pand gaat. Of als het ligt op een locatie waar de gemeente speciale plannen mee heeft.

Rust in vrede .. Yoeri
Reg. datum: 05 februari 2000

Toch zou ik het niet graag in mijn contract hebben staan. Laat staan dat het echt zo is dat de gemeente speciale plannen gaat maken. In deze tijd is alles mogelijk en je moet voor je zelf duidelijk hebben waar de grenzen liggen.

Ik zou hier toch even extra aandacht aan besteden.

prettig gestoord

quote:
FunkyTrip schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:12:
Wat moet ik hieruit opmaken? Dat als de verkoper een maandje voor de uiterlijke oplevering zelf toch geen leuk huisje heeft gevonden, dat hij dan zomaar kan blijven zitten waar hij zit en het koopcontract ontbinden?
Er staat toch vrij duidelijk in dat dit gaat over de "Wet voorkeursrecht gemeenten", en niet over niet-gevonden huisjes? :)

edit: En er was nog een pagina |:(

CraZaay wijzigde dit bericht 15-05-2008 16:18 (4%)

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:44:
Toch zou ik het niet graag in mijn contract hebben staan. Laat staan dat het echt zo is dat de gemeente speciale plannen gaat maken. In deze tijd is alles mogelijk en je moet voor je zelf duidelijk hebben waar de grenzen liggen.

Ik zou hier toch even extra aandacht aan besteden.
De Wet Voorkeursrecht Gemeenten geeft gemeenten bepaalde rechten. De koopakte doet daar niets aan bij of af. De clausule(s) in de concept koopakten regelen alleen de afhandeling tussen koper en verkoper. Dat is beter dan niets erover opnemen.

Typisch: Verkoper verklaart dat naar zijn weten ten tijde van de verkoop er geen sprake van is en indien dat alsnog gebeurt dan moet hij koper zsm informeren. Daarnaast zal het een ontbindende voorwaarde zijn waarbij er geen boetebedingen in werking treden. Dit is op zich een vrij normale regeling voor invloeden van buitenaf waar zowel koper als verkoper geen invloed op kunnen uitoefenen. Het staat je vrij andere voorwaarden te onderhandelen, maar ik denk niet dat een verkoper het risico van een boete van 10% wil lopen omdat hij het huis niet kan leveren, omdat een ambtenaar bij een gemeente ergens een besluit heeft genomen ;)

Rust in vrede .. Yoeri

quote:
Rukapul schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:01:
[...]

De Wet Voorkeursrecht Gemeenten geeft gemeenten bepaalde rechten. De koopakte doet daar niets aan bij of af. De clausule(s) in de concept koopakten regelen alleen de afhandeling tussen koper en verkoper. Dat is beter dan niets erover opnemen.

Typisch: Verkoper verklaart dat naar zijn weten ten tijde van de verkoop er geen sprake van is en indien dat alsnog gebeurt dan moet hij koper zsm informeren. Daarnaast zal het een ontbindende voorwaarde zijn waarbij er geen boetebedingen in werking treden. Dit is op zich een vrij normale regeling voor invloeden van buitenaf waar zowel koper als verkoper geen invloed op kunnen uitoefenen. Het staat je vrij andere voorwaarden te onderhandelen, maar ik denk niet dat een verkoper het risico van een boete van 10% wil lopen omdat hij het huis niet kan leveren, omdat een ambtenaar bij een gemeente ergens een besluit heeft genomen ;)
Ok bedankt voor de uitleg!

Ik heb woesdag een bod uitgebracht op een appartement in Den Haag. Vraagprijs is 185k, mijn (serieuze) openingsbod bedroeg 175k. Ik hoop op (of onder...) de 180k uit te komen. De verkopers denken (kennelijk) al vanaf woensdagmiddag na, want ik heb nog niets gehoord...

Enige puntje is een reparatie waarvan verkoper zegt dat hij "er alles aan doet om dat te regelen". Dit is iets wat de VvE bij het hele complex heeft laten doen (en waar verkoper dus ook voor betaald heeft), maar niet bij dit appartement (omdat er toen ook kunststofkozijnen werden geplaatst op eigen kosten, waardoor de aannemer er niet is gaan klussen). Ik zat er aan te denken om bij een deal 1000 euro (ongeveer 1,5x reparatie) in depot bij de notaris te leggen, zodat het probleem van de verkoper niet mijn probleem wordt. Is zoiets een gangbare constructie?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

update: verkoper deed een tegenbod: 182.500 euro. Mijn bod daarop was: verschil delen door twee, waardoor we uitkomen op 182.500-175.000 = 7500/2 = 178.750. Daarbij heb ik lichtjes laten doorschemeren dat het wel eens mijn eindbod kon zijn.

Het hele depotverhaal vond de verkopende makelaar redelijk, wanneer de nog te verrichten reparatie nog niet af was (wat volgens hem ook helemaal niet netjes is). Transport zou per 1 juli a.s. moeten gaan plaatsvinden, dus al vrij snel...

Veelzijdig stukje vlees ;)

Zo... vandaag weer wat goed nieuws ontvangen :)

- overlijdensrisicoverzekering is geaccepteerd
- bankgarantie is goedgekeurd en door de notaris ontvangen
- maandag volgt acceptatie van de arbeidongeschiktheidsverzekering
- aflossing van het doorlopend krediet is vandaag bevestigd door de bank. Maandag wordt de registratie daarvan bij het BKR beëindigd.

Komende week volgt dan het definitieve oordeel van de hypotheekverstrekker en als dat geregeld is, kan de overdracht op 29 mei plaats gaan vinden :)

In Memoriam: Lars Toenk Muller (27-06-2005 - 28-06-2005) :'(
Ook AutoFan?
fotospullekes

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Goed nieuws Wok :)

Bij mij nadert het geheel ook zijn einde: hypotheek is vrijwel rond: alleen het taxatierapport was afgekeurd: ik had opgegeven dat ik voor 18.000 euro ging verbouwen (dit gaf een waardevermeerdering van 14.000 euro volgens de taxateur). Ik had bij Florius een bouwdepot aangevraagd van 8.000 euro, de rest financier ik zelf. Omdat in het taxatierapport geen 8.000 euro stond, snapte Florius het niet meer. En weer 36 euro weggegooid geld ivm het opnieuw laten opmaken van het taxatierapport met 2 andere getallen...

De waarborgsom betaal ik zelf, dus dat wordt deze week wat geld overmaken naar de notaris ;)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Funky vidi vici!

Notarissen kan ik als koper kiezen. De aankoopmakelaar had er al eentje in gedachten, maar die rekent iets in de 1300 euro (all-in) voor de koopoverdracht. Lijkt mij een beetje aan de prijzige kant (op al die tariefvergelijkingen zie ik 1300 zo'n beetje als bovengrens).

Zijn goedkope notarissen (zie dat tarieven varieren van 250 tot 1500 euro) een soort Easy Jet bedrijven? Die vervolgens honderden euro's extra rekenen voor allerlei extra kosten?

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Wandelende oorgaanzak

quote:
FunkyTrip schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:09:
Notarissen kan ik als koper kiezen. De aankoopmakelaar had er al eentje in gedachten, maar die rekent iets in de 1300 euro (all-in) voor de koopoverdracht. Lijkt mij een beetje aan de prijzige kant (op al die tariefvergelijkingen zie ik 1300 zo'n beetje als bovengrens).

Zijn goedkope notarissen (zie dat tarieven varieren van 250 tot 1500 euro) een soort Easy Jet bedrijven? Die vervolgens honderden euro's extra rekenen voor allerlei extra kosten?
Ik heb zelf 1178,- inc. btw betaald (rekening ligt hier naast me :P ) voor notaris van afhandeling overdracht + bijkomende zaken.
Opzich geen verkeerd bedrag ;)

Blijvende onder de naam Administrator

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Ik dus 1031,31 euro. Ik had offertes van 950 tot 2300 euro. Die van 950 euro hanteerde een puntensysteem, waardoor er extra kosten bij kwamen bij sommige standaard punten (zoals het in behandeling nemen van een appartement). In plaats van 950 euro betaalde ik opeens 1300 euro. De notaris van 1031,31 euro is incl btw en inclusief alles, voor een appartement van 205kk (in de buurt van Rotterdam). Misschien een kantoor zonder marmer en vers gemalen koffiebonen, maar daar betaal ik liever niet voor ;)

Je kunt overigens via de links in de TS makkelijk offertes aanvragen bij makelaars. 3 van de 4 makelaars hadden binnen een uur na aanvraag een offerte gestuurd. Je kunt het beste specifiek vragen naar een all-in tarief. Idem voor taxateurs trouwens.

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Rust in vrede .. Yoeri

Ik heb er 800 voor neer hoeven te leggen. Trouwens met een verschillende notaris bureau's kun je hier gewoon over onderhandelen hoor!.. Gewoon zeggen dat je even ergens gaat kijken. Ik ben van 1000 naar 800 gegaan hierdoor.

Mijn deal is rond: appartement gaat mij 179.250 euro's kosten, vermeerderd met kosten koper. Met de hypotheekadviseur is e.e.a. al in gang gezet m.b.t. offertes etc. Het zal een hybride hypotheek of een hypotheek o.b.v. banksparen worden (de laatste heeft gevoelsmatig een lichte voorkeur).

Door: Maasluip Frontpage Admin
Hybride = deels beleggings? Zou ik nooit doen. Je hoort nu alle verhalen van mensen die het de afgelopen jaren hebben gedaan en ik verwacht eigenlijk niet dat de economie zo geweldig zal aantrekken dat de beurzen gigantisch gaan stijgen.
Waarom niet? Olie blijft schaars en dus duur en dat is toch de motor van de economie.
Momenteel ben ik druk op huizenzoektocht om die te dure centrumwoning achter me te laten :)
Nou vond ik een leuk appartementje, bestaande bouw ¤190000 v.o.n. (v.o.n. actie)

Nu vraag ik me af, wat komt hier nog aan kosten bij.
Ik zag zelf al het volgende:
  • Afsluitkosten (1 a 1,5%) ¤1900 - ¤2500
  • Notariskosten (deze kan ik zelf niet kiezen aangezien het ex-huurwoning betreft) ¤1200(?)
  • Taxatiekosten ¤300?
  • Bouwkundig rapport ¤250?
Ik heb er prijzen achter gezet waarvan ik denk dat dat het ongeveer zou kosten, dit zal een hypotheekadviseur mij wel kunnen vertellen, echter wil ik wel weten wat e.e.a. kost voordat ik morgenochtend bij de hypotheekwinkels op de stoep sta.

Iemand ideeén? Ben ik dingen vergeten? :+

Maandelijkse kosten VvE, aangezien het een appartement betreft.
Betalen de verhuurder niet toevallig de overdrachtsakte bij de notaris, zodat jij alleen de hypotheekakte moet betalen? Was bij mij wel het geval.

quote:
Lolhozer schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:42:
Maandelijkse kosten VvE, aangezien het een appartement betreft.
Betalen de verhuurder niet toevallig de overdrachtsakte bij de notaris, zodat jij alleen de hypotheekakte moet betalen? Was bij mij wel het geval.
De VvE is nog niet opgesteld, aangezien het volgens mij de eerste woning is die verkocht word in het betrefende blok.

Het volgende komt van de verkopende makelaar:

De genoemde vraagprijs (=vaste prijs) wordt aangeboden voor een Vrij op Naam prijs (in plaats van kosten koper). Dit betekent een korting van circa 8 %. De kosten van kadastrale inschrijving, kadastraal recht, overdrachtsbelasting en notariskostenvoor de akte van levering zijn voor rekeening van verkoper. De notariskosten voor het verkrijgen van de hypotheek en de hypotheekakte zijn wel voor rekening van koper.

Hierzo heeft de verhuurder een VvE opgezet, ook omdat er maar 3 van de 18 huizen verkocht werden. Nog voordat de VvE was opgezet konden zij al een redelijke schatting geven van de maandelijkse kosten, hierzo ¤85.

quote:
Lolhozer schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:56:
Hierzo heeft de verhuurder een VvE opgezet, ook omdat er maar 3 van de 18 huizen verkocht werden. Nog voordat de VvE was opgezet konden zij al een redelijke schatting geven van de maandelijkse kosten, hierzo ¤85.
Oké, maar dat zijn gewoon maandelijks terugkomende dingen. Ik bedoelde in mijn vraag meer de kosten bij het kopen. Wat ik op tafel moet leggen (dmv hypotheek) als ik tot koop overga.

De maandelijkse kosten zoals levensverz. / opstalverz. e.d. niet meegerekend in deze.

Dit is toch een boventitel?

Bij mij zijn ze nu begonnen met bouwen. Voor de hypotheek heb ik wel wat verzekeringen moeten afsluiten.
Als dadelijk het huis af is, welke verzekeringen moet ik er dadelijk dan bijnemen? Ik dacht aan een inboedelverzekering en brand/inbraak verzekering. Wat komt er mwb verzekeringen bij kijken als het gaat om een nieuwbouwhuis?

Nog niet misschien

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Veruit de belangrijkste verzekering is de opstalverzekering.

Dit is toch een boventitel?

quote:
Rukapul schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:53:
Veruit de belangrijkste verzekering is de opstalverzekering.
Ok dank je!, zit het nu op Wikipedia te lezen. Echt staat daar in;
quote:
Een opstalverzekering is wettelijk gezien geen verplichte verzekering. Wanneer er echter een hypotheek is verstrekt, zal de bank een opstalverzekering verplicht stellen.
Bij mij heeft de bank dit niet verplicht te nemen. Ik zal er toch maar eens achteraan gaan :Y)

Nog niet misschien

quote:
the-edge schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:51:
Bij mij zijn ze nu begonnen met bouwen. Voor de hypotheek heb ik wel wat verzekeringen moeten afsluiten.
Als dadelijk het huis af is, welke verzekeringen moet ik er dadelijk dan bijnemen? Ik dacht aan een inboedelverzekering en brand/inbraak verzekering. Wat komt er mwb verzekeringen bij kijken als het gaat om een nieuwbouwhuis?
- opstalverzekering: dekt het huis zelf.
Deze wordt door elke bank geeist, want anders hebben ze na bijvoorbeeld een brand een probleem met het onderpand van de hypotheek.
De opstalverzekering wordt meestal gecombineerd in 1 polis met glasverzekering en huiseigenaars-aansprakelijkheidsverzekering (die laatste heb je nodig als een losse dakpan van jouw huis wegwaait en op de auto van de buren landt). Check dat deze elementen in je opstalverzekering zitten.

- inboedelverzekering: denkt de losse spullen in het huis.
Niet vereist maar wel zo verstandig.

- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen.

WA-verzekering is ook errug verstandig. Zit vaak (i.i.g. bij Cetraal Beheer) bij de woonverzekering in (is dan weer de combinatie van inboedel, glas en evt. tuin)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws