quote:
Wotan1 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 07:59:
Dank, ik ga er vanuit dat je hier bedoeld eigen geld inbrengen
in een kapitaalverzekering of vergelijkbaar produkt en niet zondermeer en alleen om maandpremie te verlagen. Dat laatste is een koekje uit eigen doos toch?
Als je gespaard geld gewoon gebruikt om de af te sluiten hypotheek te verlagen (dus stel je hebt 40k spaargeld en je brengt het in zodat je hypotheek slechts 210k is ipv. 250k) dan kan het zijn dat je beter af was geweest door gewoon de volle hypotheek af te sluiten en je geld op de spaarrekening te laten. De berekening hierachter is echter vrij complex, want:
1. De eerste 20k per persoon kun je sparen voor de volle spaarrente (dus 4% in jouw voorbeeld).
2. Alles daarboven tegen slechts 2,8% (vanwege 1,2% belasting).
3. Hypotheek met 52% belastingaftrek in jouw voorbeeld met 5,1% komt neer op ongeveer 2,6% rente betalen.
Je gaat er dan op vooruit door het gewoon te sparen, sowieso de eerste 20k per persoon, maar zelfs bij meer ook want 2,8% is meer dan 2,6%. Echter, een belangrijk detail:
4. Meestal is niet de volledige hypotheek aftrekbaar. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de bijleenregeling om een auto te kopen of je had al overwaarde in een ander huis dat je niet benut, dan is mogelijk een deel van je hypotheek niet aftrekbaar en moet je daar de volle 5,1% betalen.
Als er zo'n deel bestaat, dan doe je er juist weer goed aan om eigen geld erin te storten.
En wat betreft een kapitaalverzekering: het is je eigen spaargeld waarmee je dan de premie lager maakt. Aan de andere kant, je kunt dan wel 5,1% belastingvrij (onder voorwaarden) sparen, iets dat op een andere manier niet zomaar lukt
Mijn advies is om alle getallen voor jezelf duidelijk op een rij te zetten: hoeveel spaargeld heb je evt. in te brengen, hoe duur is het huis, welke kosten komen erbij, zaken als overwaarde/verbouwingskosten/etc. en dan naar een adviseur te gaan en die te vragen om alle mogelijkheden compleet met rentepercentages (bruto/netto) voor je op een rij te zetten. Ik doe dat ook altijd en ook al is het even werk voor ze, het kan je erg veel geld schelen om de constructie te vinden die net even beter bij je past dan wat de adviseur in eerste instantie denkt. En dat kan je veel geld schelen, zowel nu als in de toekomst.