Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 05 december 2004

Ik heb twee vragen.

Vraag 1: Reisaftrek openbaar vervoer. Als je gemiddeld 2,7 dagen per week hebt gewerkt op oproep basis (student), mag je dan in de tabel gebruik maken van de colom 3 dagen/week of slechts 2 dagen/week? Of dien je het bedrag voor 2,7 dagen per week uit te rekenen?

Vraag 2: Studeren in het buitenland. Wat kan ik opgeven als studiekosten voor het volgen van mijn minor in het buitenland? Vliegreis? Woonruimte? Boeken? Schoolse activiteiten in het buitenland? Ik begrijp dat je alleen kan opgeven waar je een bewijs van hebt.

Alvast bedankt.

Democratie kost een Fortuyn

Dat laatste is uiteraard altijd het geval.

Niet-aftrekbare studiekosten:
rente voor studieschulden
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
uitgaven voor studiereizen en excursies
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)
Dus wat resteert in het rijtje studie zijn de boeken.

Reiskosten:
Heb je een OV-verklaring? Anders kun je het sowieso helemaal vergeten.

Dit is, zoals viel te verwachten, allemaal met de hulpfunctie van de aangifte te vinden.

Guardian Angel wijzigde dit bericht 09-01-2008 20:54 (44%)

quote:
Guardian Angel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:52:
Reiskosten:
Heb je een OV-verklaring? Anders kun je het sowieso helemaal vergeten.

Dit is, zoals viel te verwachten, allemaal met de hulpfunctie van de aangifte te vinden.
Als student, in het bezit van een OV bewijs, hoef je die verklaring niet aan te vragen.

Als je de aangifte op papier invult, heb je dat dus niet :)

quote:
Edjaaah schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:41:
[...]
Als student, in het bezit van een OV bewijs, hoef je die verklaring niet aan te vragen.
Dan heb je theoretisch dan toch vaak ook geen reiskosten? (Ik heb geen studenten in mijn kennissenkring)
quote:
Als je de aangifte op papier invult, heb je dat dus niet :)
Jawel, ook op papier, dat heet "de toelichting". :)

Misschien klinkt het raar in jouw oren, maar ik verwacht niet dat iemand die op T.Net rondhuppelt en in dit topic een vraag stelt een aangifte op papier doet.

Het verhaal dwaalt enigszins af van mijn vraag: mag je bij een gemiddelde van 2,7 gewerkte dagen de 2 dagen of 3 dagen colom gebruiken?

quote:
Edjaaah schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:18:
Het verhaal dwaalt enigszins af van mijn vraag
In zoverre dat je de antwoorden tot op heden bijna geblindoekt had kunnen vinden op de site van de belastingdienst.
quote:
mag je bij een gemiddelde van 2,7 gewerkte dagen de 2 dagen of 3 dagen colom gebruiken?
Ik zou daar 3 invullen. Zolang het bedrag maar overeenkomt met de werkelijke kosten.

argro wijzigde dit bericht 10-01-2008 18:24 (16%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Gisterenavond voor de zekerheid de belasting telefoon maar gebeld, je mag dat inderdaad in eigen voordeel afronden :)

Voor sommige mensen kunnen ze het ook leuker maken :+

Reg. datum: 13 februari 2007

ws is deze vraag al beantwoord, maar graag toch advies:
Dit jaar wil ik een laptop gaan aanschaffen.
Ik volg een behoorlijk aantal (interne) cursussen binnen ons ziekenhuis, waarvoor een pc nodig is, en hebben we webmail waar je thuis gebruik van kan/ moet maken.
Kan ik de laptop onder beroepskosten declareren of studiekosten?

CvanI

Wellicht geen van beide. Er moet volgens mij sprake zijn van een volwaarde opleiding of studie waarvoor een laptop benodigd is. Voor een cursus geldt dat niet en het kunnen lezen van webmail is al helemaal iets waarvoor je via het werk dan iets zou moeten kunnen declareren, niet via de belastingen. Maar ik ben benieuwd wat anderen te zeggen hebben over het verschil tussen een cursus en een opleiding/studie...

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

zZzZzZz.....

Ik heb in april 2007 een woning gekocht met een waarde van ongeveer 122.000 euro. Daarbij komt rond de 10.500 euro k.k. , 3.700 euro verzekering en 6.500 verbouwkosten erbij. Dus in totaal ¤ 142.700,-. Hiervoor heb ik een hypotheek gekregen. Ik heb een BKR registratie dus heb ik tegen een hoge rente moeten afsluiten (+/- 7% rente).

Daarnaast is mijn jaarinkomen +/- ¤ 27.000,- bruto (excl. vakantietoeslag). Dus ¤ 2.237,- bruto per maand en ik hou ongeveer ¤ 1.600,- netto per maand over.

Ik heb dus een woning gekocht. Enig idee wat ik op basis van de bovenstaande gegevens moet betalen (of terugkrijgen) van/aan de belastingdienst? Ik heb de lijst gezien over de rente die je terugkrijgt bij aankoop woning. Maar dat was te ingewikkeld.

QUILIX wijzigde dit bericht 13-01-2008 13:41 (7%)

:X

Download het aangifteprogramma die het voor jou zo uitrekent. Goed lezen wat er gevraagd wordt en zeker de evt. toelichting.

Het lijkt me niet de bedoeling hier een berekening voor jou te posten. :)
zZzZzZz.....

quote:
Guardian Angel schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:33:
:X

Download het aangifteprogramma die het voor jou zo uitrekent. Goed lezen wat er gevraagd wordt en zeker de evt. toelichting.

Het lijkt me niet de bedoeling hier een berekening voor jou te posten. :)
Heb ik gedaan. Maar dan kan je nergens dingen invullen over de aankoop van de woning.
Daarnaast heb ik een voorlopig teruggaaf 2008 ontvangen. Moet ik dan nog invullen of hoeft dat niet meer.

In je aangifte 2007 MOET je de aankoop opgeven en de kosten (zie de handleiding) invullen.

"Eigen woning" staat er natuurlijk wel degelijk, anders zou niemand het immers kunnen opgeven en de aftrek opvoeren?

Als ik het zo bekijk zou ik als ik jou was de aangifte laten doen door een GOEDE belastingconsulent (betaald) of iemand van de vakbonden (gratis) maar sowieso iemand met kennis van zaken (alhoewel het invullen tegenwoordig bijna niets meer voorstelt.

Wat 2008 betreft, dat telt voor de aangifte 2007 natuurlijk niet mee.

Guardian Angel wijzigde dit bericht 13-01-2008 16:33 (11%)

zZzZzZz.....

Bedankt voor de info.

Wat ik nu heb begrepen is het volgende:

Ik heb Voorlopige Teruggaaf 2007 gehad vorig jaar. Bij de Aangifte 2007 moet ik dus invullen dat ik kosten heb gemaakt voor de woning. En dat wordt dan verrekend met de Voorlopige Teruggaaf van 2007.

Ik had het dus verkeerd begrepen en 2 aanslagen verward.

Het bedrag dat je in totaal aan voorlopige teruggaaf hebt ontvangen in 2007 moet je inderdaad invullen in je belastingaangifte onder het kopje Te verrekenen bedragen.
Alle kosten rond (aankoop) eigen huis vallen onder werk en woning. Het is even puzzelen welke kosten diect aftrekbaar zijn en van welke alleen de rente over het bedrag dat je geleend hebt om die kosten te betalen, maar dat staat verder uitgelegd in het helpbestand bij dit onderwerp.

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

quote:
QUILIX schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:52:
Bedankt voor de info.

Wat ik nu heb begrepen is het volgende:

Ik heb Voorlopige Teruggaaf 2007 gehad vorig jaar. Bij de Aangifte 2007 moet ik dus invullen dat ik kosten heb gemaakt voor de woning. En dat wordt dan verrekend met de Voorlopige Teruggaaf van 2007.

Ik had het dus verkeerd begrepen en 2 aanslagen verward.
Dat klopt idd, er een van de laatste vragen (als je het programma gebruikt) is ook of je al geld gekregen hebt van de belasting. (Dan kan je het preciese bedrag zien wat je na die verrekening nog krijgt/moet betalen.

Vergeet niet dat ook een aantal zaken rondom de koop van je woning eenmalig aftrekbaar zijn. Wat ik zou doen is gewoon even met het afschrift van de notaris bij die notaris langs gaan en vragen wat je kan aftrekken van de belastingdienst, dan weet je het zeker. Anders kan je het terug vinden op de site (en ik geloof ook wel in dit topic of die van vorig jaar, de regels daaromtrend zijn niet veranderd)
WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

Kan iemand mij het volgende duidelijk uitleggen, wanneer kun je de kosten van een Computer aftrekken voor de belasting?

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

Dat kan alleen als het studiekosten (en ik dacht ook beroepskosten, maar dat weet ik niet zeker) zijn. Oftewel, als jij prive een PC of laptop hebt aangeschaft en die gebruikt voor je werk of je studie, dan kun je de aanschaf erover over 3 jaar aftrekken.

((Aanschafprijs - eventueel ontvangen vergoeding) * percentage niet-prive-gebruik * 90%) / 3 = Jaarlijkse aftrek.

~ check ook mijn (foto) weblog \o/ ~ Meer weten over God? 28 september 2008 Free Entrance Rotterdam ~

quote:
Jaspertje schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:58:
Vergeet niet dat ook een aantal zaken rondom de koop van je woning eenmalig aftrekbaar zijn. Wat ik zou doen is gewoon even met het afschrift van de notaris bij die notaris langs gaan en vragen wat je kan aftrekken van de belastingdienst, dan weet je het zeker. Anders kan je het terug vinden op de site (en ik geloof ook wel in dit topic of die van vorig jaar, de regels daaromtrend zijn niet veranderd)
Ik dacht dat het zo zat:

Wel (eenmalig) aftrekbaar:
* afsluitprovisie
* kosten NHG
* hypotheekakte
* taxatiekosten
* evt. kosten bankgarantie

Niet aftrekbaar:
* koopakte
* bouwkundige keuring

Jaarlijks aftrekbaar:
* betaalde rente

~ check ook mijn (foto) weblog \o/ ~ Meer weten over God? 28 september 2008 Free Entrance Rotterdam ~

Did i do that ? eh eh eh eh eh

quote:
Pelle schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:36:
Dat kan alleen als het studiekosten (en ik dacht ook beroepskosten, maar dat weet ik niet zeker) zijn. Oftewel, als jij prive een PC of laptop hebt aangeschaft en die gebruikt voor je werk of je studie, dan kun je de aanschaf erover over 3 jaar aftrekken.

((Aanschafprijs - eventueel ontvangen vergoeding) * percentage niet-prive-gebruik * 90%) / 3 = Jaarlijkse aftrek.
Hmmm ik ben benieuwd of dit ook voor mij van toepassing is... Toevallig net een nieuwe laptop gekocht en moet hem wel voor school ( BBL opleiding ) gebruiken en das weer een opleiding voor me werk uiteraard.

Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop

Rijk wordt je er niet van hoor. :) Het zijn bedragen in de marge.
Ik heb ook een vraag wellicht dat iemand me kan helpen.

Sinds 1 juli werk ik full - time en daarnaast ben ik ook nog bezig met mijn studie.

Echter heb ik tm 1 juli full time gestudeerd met daarnaast een bijbaan.

Omdat er verschil zit in het belasting betalen als student en als full - time werknemer vroeg ik mij af hoe ik dit onderscheid kan maken dat in mijn aangifte dat ik vanaf 1 juli pas full - time ben gaan werken.

Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de aangifte en de mogelijkheden hiervoor maar als iemand me kan helpen hoor ik het graag!

Acties: [view][quote]

Door: Dido Moderator SG/HK
Raptor formicarum

quote:
Verduijnovic schreef op maandag 14 januari 2008 @ 07:57:
Omdat er verschil zit in het belasting betalen als student en als full - time werknemer vroeg ik mij af hoe ik dit onderscheid kan maken dat in mijn aangifte dat ik vanaf 1 juli pas full - time ben gaan werken.
Wat voor verschil zou er zitten in het beslasting betalen als student of niet-student :?

Het is vrij simpel: er zijn een aantal dingen waarover je belasting moet betalen. Met name over je inkomsten en je vermogen (boven een bepaalde grens).

Je mag sommige dingen van dat inkomen of dat vermogen aftrekken voordat je bepaalt hoeveel belasting je moet betalen.

Daarnaast krijg je een standaardkortign op het uiteindelijke bedrag dat je moet betalen.

Het maakt geen donder uit of je studeert, werkt, uitkering vangt of renteniert. :)

Als jij een bijbaan hebt gehad, en daarna een full-time baan, vul je gewoon alle gegevens van al je werkgevers in (jaaropgaven dus) en dan zie je wat je moet betalen of terugkrijgt (goed kans dat je wat terugkrijgt omdat de heffins- en arbeidskortingen niet volledig verrekend zijn omdat je niet het hele jaar full-time gewerkt hebt.)

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

quote:
Pelle schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:36:

Wanneer zien ze het gebruik van een PC als werkgerelateerd?
Ik doe naast mijn normale werk een klein beetje werk als zelfstandige. Voor mijn normale werk, werk ik soms thuis. En mijn werk als zelfstandige is volledig thuis. Ik heb hier gewoon 1 PC, die ik zowel voor werk als voor prive dus gebruik.

Enig idee hoe ik het percentage niet-prive gebruik meet?

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

Zelf een schatting maken lijkt me voor de hand liggend waarbij je rekening moet houden met eventuele andere gebruikers van de betreffende PC.

Ik heb zelf daar ooit eens mee zitten stoeien en kwam zo op 20% zakelijk en 80% privé.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws