[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 569.545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
Mede-auteur:
  • Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 21:44

Killerbert

Draadloze Router gebruiken als Access Point

:? Mijn Wireless Router (bv Linksys WRT54G/GL, D-LINK, U.S. ROBOTICS) gebruiken als puur Access Point :?

Deze HOWTO heb ik geschreven omdat ik merk dat veel mensen regelmatig en herhaaldelijk vragen hoe ze hun modem A in combinatie met router B met wifi kunnen gebruiken als accesspoint en veel mensen hier herhaaldelijk hetzelfde antwoord op moeten geven...

Ik ga bij deze HOWTO er even vanuit, dat je al een werkend standaard netwerkje hebt, waarbij:
  • Iedere PC zonder problemen bekabeld via een MODEM/ROUTER/SWITCH het internet op kan
  • Je MODEM/ROUTER/SWITCH als DHCP-server fungeert en tevens je standaard gateway is
  • Je de Wireless router als standaard Access Point wilt gebruiken

Deze screenshots zijn vanuit een Linksys-routertje (WRT54G/GL) gemaakt, bij jouw model kan de manier van configuratie wat verschillen, deze afbeeldingen dienen als referentie !

Definitielijstje
  • (MODEM/)ROUTER/SWITCH: Het apparaat dat op dit moment je huis van internet voorziet en waar je computers op zitten. In dit apparaat zit soms een modem (als je ADSL hebt) en altijd een router in combinatie met een switch.
  • Wireless router: Dit apparaat is dus je nieuw-gekochte apparaatje of het apparaatje wat je via via gekregen hebt waarmee je je huis gaat voorzien van een Wifi-netwerkje
  • DHCP-range: Dit is de totale verzameling van IP-adressen die je MODEM/ROUTER/SWITCH kan uitdelen aan apparaten binnen het netwerk
  • DHCP-server: Een apparaat binnen je netwerk dat fungeert als een "uitdeler" van IP-adressen

Korte uitleg omtrent adressering

Dit hoofdstukje is er voor als je echt problemen hebt mbt tot IP-adressen en het ook echt netjes wil gaan doen. Het kan ook dienen als basis voor de grondbeginselen van IP-adressering.

Voor dat ik hier een kleine uiteenzetting ga doen over adresseringen en IP's wil ik toch even graag wijzen op een topic van Trailblazer: Subnetting hoe moet dat nou .

Zoals je weet moet iedere apparaat in je netwerk uniek benoemd worden, dit gebeurd adhv een "Internet Protocol-adres" of kortweg "IP-adres".
De meeste mensen komen niet vaak in aanraking met IP-adressen omdat het thuis veelal automatisch verloopt.
Begin je zelf wat servers te draaien of gebruik je BitTorrent, dan beginnen gebruikers zich wel wat vragen te stellen over hoe dat nu zit met die IP's
Concreet voor deze HOWTO is het belangrijk dat je weet wat "iets in dezelfde range (=hetzelfde netwerk) zetten" betekent.
Thuis heb je waarschijnlijk een IP-adressering die begint met 192.168.X.Y . Dat is voor die situaties meer als voldoende. Bedrijven en organisaties waar er meer computers zijn en er een grotere nood is aan gestructureerde adressen gebruiken andere "begingetallen". Zeldzaam vind je op bepaalde type routers ook wel eens het standaard adresbereik van 10.X.Y.Z , maar deze zijn de laatste tijd behoorlijk dun gezaaid in het router-landschap...

Als een apparaat in dezelfde range zit betekent het dat het zonder tussenkomst van een router kan communiceren, routers dienen om twee verschillende ranges (of meerdere) met mekaar te verbinden, jij gaat zoals hier dadelijk beschreven, alle apparaten in één netwerk hangen.

Dit betekent dat je altijd moet zorgen (als je adressering begint met 192.168.X.Y) het voorlaatste getalletje (voor het laatste punt dus) hetzelfde is als alle anderen apparaten in je netwerk. Zo zitten ze in dezelfde netwerk-range en kunnen ze communiceren.
Neem je een ander getalletje, dan zitten ze in een andere netwerk-range en gaat het niet werken met deze setup.

Omtrent adressering kan je nog uren doorgaan, vaak zijn dit ietwat moeilijkere cursussen en zelfleer-teksten, maar je kan je wel een beeld schetsen en gaandeweg leer je het in de praktijk ook wat meer bij.
Wil je over adressering wat meer weten, dan kan je in Google op volgende keywords gemakkelijk informatie vinden:
Subnetting
IP Network
Subnet Calculator

Nota: Hierboven staat een definitielijstje alsof je in eerste instantie alleen maar een bekabelde MODEM/ROUTER/SWITCH hebt, maar dit kan evenwel ook een MODEM/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH zijn. Verder kan het apparaat dat je nu in het netwerk gaat bijhangen ook een MODEM/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH zijn, zolang deze dus een switch (=LAN-poorten) bezit kan die gebruikt worden in de opstelling.

Indien je dus 2 draadloze toegangspunt-apparaten in je huis wilt/gaat hebben geldt deze HOWTO hiervoor hetzelfde, het enige verschil is dat je een keuze moet maken wat je opstelling gaat zijn in verhouding tot de twee draadloze apparaten:
  • Twee verschillende SSID's (= naam van een draadloos netwerk) uitzenden, hiervoor heb je best voor iedere SSID een ander kanaal (wat minstens een paar eenheden van mekaar ligt) en een andere beveiligingssleutel.
  • Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hiervoor moet bij iedere router hetzelfde SSID worden ingesteld, hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier. (BV. WEP <> WEP / WPA <> WPA / WPA2 <> WPA2) Ook de versleutelingstechniek (AES of TKIP) moeten hetzelfde zijn !

(hier heb ik niet altijd even goede ervaringen mee, ik zend altijd twee verschillende SSID's uit, zodoende heb ik dus twee "draadloze netwerkjes")
Persoonlijk vind ik de eerste optie nog steeds de leukste en handigste, omdat je dan netjes een grens maakt en altijd weet met wat je verbonden bent en zo kan bepalen van "Oh, ik zit boven, ik ga nu even mijn SSID van boven gebruiken, of andersom als je beneden zit"

Startsituatie
Startnetwerk groot

1. Deze stap mag je ook doen om altijd met een verse lei te beginnen in je router

OPTIONEEL INDIEN JE ROUTER NIET RECHTSTREEKS UIT DE VERPAKKING KOMT:
    Je reset je Wireless router door vanachter een knopje een tijdje (minimaal 30 seconden) in te drukken met een pennetje of paperclip, de stroomtoevoer van de router halen, de stroomtoevoer terug herstellen en het reset-knopje lossen. (of op een andere manier beschreven, dit is standaard, indien het anders is moet ik je verwijzen naar de handleiding...)
    L48-2230-e

2. Je hangt je Wireless router NIET op je MODEM/ROUTER/SWITCH.

3. Je hangt een PC alleen aan de Wireless router met een UTP-kabel en gaat naar de configuratiepagina van je router in je browser via http://192.168.1.1 of je zoekt het standaard-ip van je router online op of in de handleiding. Indien je er nog niet geraakt kan je dit even oplossen door het volgende te doen:
    1. Klik op Start --> Uitvoeren
    2. In het "Uitvoeren-venstertje" tik je "cmd"
    3. Nu krijg je een zwart commandovenstertje, hier tik je "ipconfig /all" in
    4. Bij "Standaard-gateway" zie je een IP staan, dit is normaal het IP waarmee je de Wireless router kan bereiken en configureren

4. Je meldt je aan met de gebruikersnaam en wachtwoord die in je handleiding of online beschreven staan.

Vaak is dit:
    • admin/admin
    • admin/[BLANCO]
    • [BLANCO]/admin
    • of admin/1234
    WRT54G_Login-Screen

5. Je zoekt in de configuratiepagina's waar je de DHCP-server kan disablen en disabled de DHCP-server dan ook

DHCP

6. Je past het standaard-ip van de Wireless router aan zodat deze niet in conflict komt met de MODEM/ROUTER/SWITCH, deze moet wel nog in dezelfde range liggen als het IP van de MODEM/ROUTER/SWITCH.

Geef je Wireless router een IP-adres in de range van de MODEM/ROUTER/SWITCH, maar buiten zijn DHCP-range.
    Heeft de MODEM/ROUTER/SWITCH als ip adres: 192.168.2.1 en een DHCP-range van 192.168.2.100 - 192.168.2.150 dan geef je de Wireless router bijvoorbeeld 192.168.2.200 als IP-adres.
    Houd bij het instellen van een IP-adres ook rekening met andere apparaten die je een statisch adres hebt gegeven.

Deze adressen kan je ook niet gebruiken want elk ip adres mag namelijk maar 1 maal in een netwerk voor komen.

IP-router

7. Je trekt het kabeltje uit de computer en hangt dit op één van de LAN-poorten van de MODEM/ROUTER/SWITCH
    .

Eindnetwerk

8. Et Voilà, surfen met je wireless is nu bij jouw thuis ook mogelijk. Eventueel kan je (zoals je ziet op bovenstaande tekening) nog extra PC's op de overblijvende LAN-Poorten van de Wireless router prikken. Zo kan je met één kabeltje naar b.v. je bovenverdieping toch zorgen dat meerdere PC's bedraad op dezelfde Internet-verbinding hangen wat zeker handig is bij het streamen van HD-materiaal naar de PC's

Lukt het nu nog steeds niet bij jou? Lees dit dan nog eens door, trek alle kabels uit die je hebt zitten veranderen, volg IEDERE stap opnieuw, doe ALLES opnieuw, ga er niet van uit dat je gedaan hebt. CONTROLEER je kabels. Denk even logisch na als je dit leest, en dan pas een vraagje stellen. Veel mensen stellen vragen die exact in deze HOWTO staan.

Ook altijd handig is even checken of alle firm -en software van je apparaten in je netwerk die noodzakelijk zijn voor een goede/werkende verbinding te hebben up-to-date zijn.

Kijk je handleiding of een online manual van je netwerkapparatuur na hoe je dit doet en waar je je nieuwe firmware/software kan vinden om je apparaten te updaten (gewoonlijk is dit op de site van de fabrikant ook te vinden).

Indien je een WRT54G v1-4 of een WRT54GL of een soortgelijk apparaat wat compatibel is met alternatieve firmware kan je ook even kijken naar die alternatieve firmwares. Een aantal goede zijn Tomato en DD-WRT. Op GoT loopt hier ook een topicje over: [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2

Ik ga regelmatig een kickje geven aan dit topic, als ik merk dat mensen weer dezelfde vraag stellen.

Indien je je WAN-poort van je WRT54G(L) met alternatieve firmware, genaamd DD-WRT wil gebruiken als LAN-poort: WAN-poort op LAN VLAN zetten

Extra aandachtspunt: Kijk ZEKER je bekabeling nog eens na, kijk eens of je kabels wel in de juist poorten zitten.

Sommige Tweakers, zeker diegenen met een router met alternatieve firmware, merken dat na een power off van alle routers en netwerk-gerelateerde apparaten het soms ineens wel allemaal werkt...
Indien je problemen hebt kan je dit ook nog altijd eens proberen...

Met deze Netgear handleiding wordt deze HOWTO merkgebonden met apparatuur van Netgear uitgevoerd. In deze handleiding zijn dezelfde principes, en is het misschien makkelijker omdat jij toevallig wat Netgear apparaten hebt staan.

Suggesties mag je altijd PM'en of hier gewoon posten, ik doe mijn best om zo snel mogelijk aan te passen. Je kan me het grootste plezier doen door zoveel mogelijk dit topic door te posten, zo bespaar je jezelf misschien wat werk en heb ik het gevoel dat ik iets sterk heb bijgedragen :+

[ Voor 232% gewijzigd door Equator op 16-05-2014 07:52 . Reden: plaatjes verhuist ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 19:51
jaja, als het zo makkelijk is.
meestal kom je daarna wel in de wireless ,maar niet het internet op!

ook al heb je het ip adres veranderd ivm idem als modem/router dan nog!
daarom moet ik in mijn geval met linksys bellen(zie onder draadje zyxtel versus linksys)

je schrijft de dhcp uitzetten op de wifi(normaal logisch omdat op het modem hij aan staat)
echter als je dan via ipconfig/all en dan ipconfig/release en ipconfig/new alles hebt gecontroleerd
komt de melding ,kan geen netwerk adres toewijzen (ip) beter is om eerst beide dhcp aan te laten staan en dan ipconfig etc etc.

komt er geen netwerk adres uit,kun je altijd nog op de wife de dhcp uitzettten.
maar bij mij lukte het met beide manieren niet.

dus linksys zal ik deze week bellen,omdat de firmware te oud is op de wrt54g (bij uitvoering met de l er bij gaat het wel!) nw versie firmware wil niet installeren op de g uitvoering komt foutmelding!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-04 14:44
Als je je draadloze router aansluit op je pc, dan moet je op je pc toch (tijdelijk) een vast ip instellen zoals 192.168.1.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
draadje schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:54:
jaja, als het zo makkelijk is.
meestal kom je daarna wel in de wireless ,maar niet het internet op!
Voor meeste mensen voldoet dit al, want WRT en modem hangen dan inzelfde netwerkje dus kunnen ze surfen
ook al heb je het ip adres veranderd ivm idem als modem/router dan nog!
daarom moet ik in mijn geval met linksys bellen(zie onder draadje zyxtel versus linksys)
Jij moet denk ik gewoon configgen dat je zyxel je gateway is bij de dhcp van je linksysje
je schrijft de dhcp uitzetten op de wifi(normaal logisch omdat op het modem hij aan staat)
echter als je dan via ipconfig/all en dan ipconfig/release en ipconfig/new alles hebt gecontroleerd
komt de melding ,kan geen netwerk adres toewijzen (ip) beter is om eerst beide dhcp aan te laten staan en dan ipconfig etc etc.

komt er geen netwerk adres uit,kun je altijd nog op de wife de dhcp uitzettten.
maar bij mij lukte het met beide manieren niet.
Nu, JIJ vindt dat zo logisch, x aantal andere mensen die een topic herhaaldelijk hierover starten niet. Ipconfig /release en /renew mag zonder /all voorafgaand hoor ;) . DHCP moet gewoon doorgaan, in een thuisomgeving ga je geen twee dhcp's langs mekaar draaien tenzij je er een goede reden voor hebt...
_-_bram_-_ schreef op maandag 26 november 2007 @ 20:45:
Als je je draadloze router aansluit op je pc, dan moet je op je pc toch (tijdelijk) een vast ip instellen zoals 192.168.1.2?
neen, want hier ga ik er vanuit dat de router nog maar out of the box komt en als het niet lukt dat dan de OPTIONEEL-stap wordt gevolgd, bijgevolg krijgt de WRT terug zijn dhcp enabled waardoor je netjes een ip krijgt als je de pc rechtstreeks op de WRT hangt zonder dat die ergens aan hangt...

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 26-11-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Iemand nog replies? Aanvullingen, dingen die ik best aanpas? Dingen waarvan je zegt: dat ben je vergeten, ik zou het zo zeggen, van die kleine (of zelfs grote) fouten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162481

Ik ben wel blij met deze HOWTO.

Ik kreeg onlangs een configuratie niet aan de praat.

De situatie (oud) Multi-PC modem -> Switch -> 3 computers waaronder 1 Laptop.
De situatie (nieuw) Multi-PC modem -> Switch -> 2 computers + draadloos router -> Laptop

Maar ik denk dat het met deze HOWTO wel moet lukken.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 162481 op 28-11-2007 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zie geen fouten, maar echt duidelijk voor de leek kan ik het niet noemen. Ik denk dat een aantal plaatjes erbij handig zouden zijn, waarbij je de beginsituatie (met router en internet en pc's bedraad) tekent, de tijdelijke situatie waarbij je de wanna-be-access-point aan het instellen bent, en de eindsituatie even tekent.

Verder:
- mis ik een definitie of uitleg van welk apparaat je bedoelt met MODEM/ROUTER/SWITCH (ik weet het, jij weet het, maar niet iedereen snapt het).
-
Je hangt je Wireless router NIET op je MODEM/ROUTER/SWITCH.
maak hiervan "koppelt" ipv "hangt".
- ik zou niet in stap 6 zeggen dat je het ip-adres van de MODEM/ROUTER/SWITCH moet gaan veranderen: we hadden in de beginsituatie werkend internet en dat laten we graag zo ;) Blijf daar alsjeblieft vanaf. Er is geen enkele goede reden om ook maar iets in te hoeven stellen in de router.
- als je je helemaal wilt uitleven kan je van elke stap nog diepere stap maken. Je krijgt dan je (korte) stappenplan dat je nu al hebt voor de semi-gevorderden, en als 1 of meer van die stappen niet lukt kan je de uitgebreidere uitleg van die stap lezen. Bijv. bij stap 3 kan je dan bijv. uitleggen dat je met ipconfig /all bij de standaardgateway kan uitlezen welk ipadres je in je browsert moet intypen.
- vind ik het een goed initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Afbeeldingen is moeilijk, mijn routers (WRT54GL's x2) draaien alletwee DD-WRT V23 of V24. Ik probeer er enkele te zoeken op i-net.

Ik heb de stappen aangepast. Ik zit wel nog even met het probleem hoe ik het beste kan uitleggen aan een leek hoe dat hij ervoor zorgt dat de ROUTER/MODEM/SWITCH en de Wireless Router in hetzelfde net hangen, zodat ze allebei benaderbaar zijn... Want sommige d-links ofzo dacht ik dat die automatisch een IP met 10.X.X.X hadden ofzo, en als je dan al een routertje hebt wat mooi klast in de 192.168.X.X dan geeft dat wel wat problemen.

Iemand met screens mag er gerust enkele geven, wil ik erbij zetten, maakt het wat makkelijker...

Stappen die onduidelijk zijn en advies van hoe je het ziet om een stap verder uit te werken in detail zijn zeer zeker welkom !!!

Geëdit:
koppelt ipv hangt
Ip wordt niet veranderd in stap 6 van de MODEM/ROUTER/SWITCH

Als het een goed initiatief is ben ik al blij, nu nog hopen dat het bijdraagt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike4y
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 22:11
HyperBart schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:12:

• Je past het standaard-ip van de Wireless router aan zodat deze niet in conflict komt met de MODEM/ROUTER/SWITCH, deze moet wel nog in dezelfde range liggen als het IP van de MODEM/ROUTER/SWITCH.

Wat is nu precies dezelfde range?
Voorbeeld :
mijn modem-router is 192.168.1.254
Hierop kan ik een start IP adres aangeven (Nu 192.168.1.100) met 5 (ingesteld) DHCP users.

Moet ik dan mijn Linksys WRT54GC die standaard staat op 192.168.1.1 instellen op een waarde in de range van 192.168.1.100 tot 192.168.1.104? (en uiteraard DHCP uitzetten en niet via de WAN poort maar via de LAN poorten aansluiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
er is een verschil van subnet-range (alle adresjes die in hetzelfde netwerk zitten) en de DHCP range...
Normaal zet je je DCHP zo, zodat hij adresjes uitdeelt in hetzelfde subnet als je router...

Jij mag je Linksys WRT54GC instellen op een NIET gebruikt IP, bijgevolg dus ééntje wat NIET in de range ligt van de DHCP-server.

Bv in jouw geval een adresje dat nog te nuttigen is in de volgende ranges (ik heb de dhcprange en het gebruikte ip van de eerste router weggelaten:
  • 192.168.1.1-192.168.1.99
  • 192.168.1.105-192.168.1.253
Alles tussen deze adresjes en de eindgrenzen zelf is dus bruikbaar voor jou

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 29-11-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103512

Vraagje dan.

Ik heb een Tele2 WiFi modem/router, maar het signaal is niet te geweldig van beneden naar boven.

Ook heb ik nog een oud sweex wifi routertje liggen die werkt. Kan ik die op deze manier ook gebruiken als extra accesspoint? Dus via een netwerkkabel van de Tele2 modem naar de Sweex, en het signaal dus versterken op de 3e verdieping?

Volgens deze howto krijg ik het niet voor elkaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Anoniem: 103512 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:46:
Vraagje dan.

Ik heb een Tele2 WiFi modem/router, maar het signaal is niet te geweldig van beneden naar boven.

Ook heb ik nog een oud sweex wifi routertje liggen die werkt. Kan ik die op deze manier ook gebruiken als extra accesspoint? Dus via een netwerkkabel van de Tele2 modem naar de Sweex, en het signaal dus versterken op de 3e verdieping?

Volgens deze howto krijg ik het niet voor elkaar namelijk.
Moet kunnen als je de HOWTO goed volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kijk, eerst even een vraagje, er is het principe van "VERSTERKEN" en het principe van "EEN NIEUW DRAADLOOS NETWERK ERBIJ ZETTEN zodat je op dat netwerkje kan connecten als het ander te slapjes is"

Met mijn HOWTO is het tweede mogelijk. Voor het eerste moet je een range extender (zoek maar eventjes ;) ) zoeken of een Linksys WRT54GL met custom firmware gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Héél klein schopje, tekeningen toegevoegd (geen Visio-expert, visio's staan in zelfde directory als de afbeeldingen, je mag ze editen als je het leuker/mooier kan maken, graag zelfs, stuur dan even een PM)
Iemand die Tweakers hosting heeft en paar MB's kan missen? Ik kan niet garanderen dat dit mapje voor altijd zal blijven bestaan (binnenkort misschien overstap naar andere ISP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga het straks nog eens proberen. Volgens mij is die Sweex gewoon rot, want ik kan niks opslaan in het config menu van dat ding :D

Firmware updaten gaat prima, maar daar houdt het mee op.

Die schop van Hyperbart was wel handig. I'll keep you posted over m'n bevindingen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 103512 schreef op maandag 03 december 2007 @ 08:29:
Ik ga het straks nog eens proberen. Volgens mij is die Sweex gewoon rot, want ik kan niks opslaan in het config menu van dat ding :D

Firmware updaten gaat prima, maar daar houdt het mee op.

Die schop van Hyperbart was wel handig. I'll keep you posted over m'n bevindingen _/-\o_
Dank je wel :)

Kijk je ook even goed na of je bakje van Tele2 effectief een MODEM/ROUTER/SWITCH is, of misschien slechts alleen een MODEM of MODEM/ROUTER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:54
HyperBart schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:58:
[...]

Kijk je ook even goed na of je bakje van Tele2 effectief een MODEM/ROUTER/SWITCH is, of misschien slechts alleen een MODEM of MODEM/ROUTER?
Mooie HOWTO, er zullen veel mensen wat aan hebben.

ik denk zelf dat je er verstandig aan doet gewoon voorbeelden te geven van IP adressen, zoals je aangeeft dat het wireless AP een IP moet hebben in dezelfde range, maak daar gewoon zelf een IP van, 192.168.1.2, dat voorkomt vragen die je niet wilt hebben.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162481

Anoniem: 162481 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:36:
Ik ben wel blij met deze HOWTO.

Ik kreeg onlangs een configuratie niet aan de praat.

De situatie (oud) Multi-PC modem -> Switch -> 3 computers waaronder 1 Laptop.
De situatie (nieuw) Multi-PC modem -> Switch -> 2 computers + draadloos router -> Laptop

Maar ik denk dat het met deze HOWTO wel moet lukken.
En.....het is gelukt. Zoals gedacht dus _/-\o_
Ik was totaal de DHCP vergeten. Verder verduidelijkte dit enorm waar ik eigenlijk mee bezig was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243791

Avond HyperBart,

Ben de hele dag al aan het zoeken naar een oplossing, tot nu toe nog niet gevonden en stuitte op deze topic en hoop wellicht dat jij (of anderen) mij kan/kunnen helpen.

Heb sinds donderdag internet via vodafonevast 20 mb en heb een draadloos adsl-modem ontvangen type Zyxel 2602HW-D1a daarnaast heb ik ook nog een Linksys WRT54G router/accespoint.

Tot voor kort werkte alles prima (zat voor donderdag nog bij demon/xs4all, maar wel met een gewoon zyxel modem) echter nu zijn er problemen waar ik niet uitkom.

Heb 2 pc's staan voorzien van Linksys PCI wireless adapters type WMP54G en krijg 1 pc maar niet aan de praat om wireless gebruik van internet te laten maken. Hij blijft verwijzen naar een gateway (waarschijnlijk dat accespoint) en kan geen contact met internet maken, maar krijg het niet voor elkaar om dit te wijzigen (te weinig kennis op dit gebied) ; heb jij een idee wat ik verkeerd doe en wat wat ik moet doen om 2 pc's draadloos werkend met internet te krijgen via de zyxel wireless adsl modem en het linksys broadbent router/accespoint.

Hoor graag wat de mogelijkheden danwel onmogelijkheden zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Misschien staat bij die ene niet-werkende pc de IP-instellingen statisch.

Hiervoor ga je naar start, netwerkverbindingen, en klik je rechtermuisknop op de draadloze netwerkverbinding en vervolgens op eigenschappen. daarna bij TCP/IP protocol klikken en vervolgens op de knop "eigenschappen", daar moet je alle bolletjes op automatisch zetten...

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 04-12-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244272

Hoi HyperBart,
Dir lijkt wel precies mijn situatie.Ik wil ook van de startsituatie naar de sitatie met nummer 7.
Je uitleg is heel helder, maar ik heb toch nog twee vragen.

1 Moet er een kabel van het modem/router/switch naar de lanpoort van de wireless router, of moet deze naar de wanpoort van de wireless router?

2 Bij de modem/router/switch heb ik een ip range van 10.x.x.x. Bij de wireless router heb ik een ip range van 192.168.x.x. Wat stel je nu bij de wireless router in, als je gateway, en kun je dan ook bestanden van een pc die aan de modem/router/swich hangt, versturen naar de laptop aan de wireless router, en omgekeerd?

Ik heb benieuwd naar je antwoord?
Groetjes Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Anoniem: 244272 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 15:16:
Hoi HyperBart,
Dir lijkt wel precies mijn situatie.Ik wil ook van de startsituatie naar de sitatie met nummer 7.
Je uitleg is heel helder, maar ik heb toch nog twee vragen.

1 Moet er een kabel van het modem/router/switch naar de lanpoort van de wireless router, of moet deze naar de wanpoort van de wireless router?

2 Bij de modem/router/switch heb ik een ip range van 10.x.x.x. Bij de wireless router heb ik een ip range van 192.168.x.x. Wat stel je nu bij de wireless router in, als je gateway, en kun je dan ook bestanden van een pc die aan de modem/router/swich hangt, versturen naar de laptop aan de wireless router, en omgekeerd?

Ik heb benieuwd naar je antwoord?
Groetjes Ronald
1 > in de lan poort zoals aangegeven
2 > de wireless router dient ook in de range 10.x.x.x te liggen. liefst een ip buiten de range van je dhcp, zoals ook al in een paar posts boven deze

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 244272 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 15:16:
Je stelt het ipadres van de modem/router/switch in als gateway...
en indien je mijn howto icm de bovenstaande post van je 10. ip range gebruikt, dan kan je sharen tussen de computers...

EDIT AAN DE HOWTO: Rode lettertjes ivm het toekennen van een ip aan de wireless router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 22:45
Het is heel belangrijk om bij de instellingen van de wireless router te checken of bij gateway wel het ip adres van je modem/router/switch staat. Anders kom je dus inderdaad niet het internet op met je wireless apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

raven22 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 11:09:
Het is heel belangrijk om bij de instellingen van de wireless router te checken of bij gateway wel het ip adres van je modem/router/switch staat. Anders kom je dus inderdaad niet het internet op met je wireless apparaten.
Nee, dat maakt niet zoveel uit.
Het enige probleem wat je dan krijgt is dat de wireless router bijvoorbeeld geen ntp requests kan aanvragen, en hij weet dan niet hoe laat, en welke dag het is.. (big deal dus :p).
De pc's achter die router (ja ook de draadloze) kunnen probleemloos het internet op.

Die draadloze pc's krijgen namelijk hun gegevens van de oorspronkelijke router... de nieuwe router is als hij als ap is ingesteld een passief ding... en hoeft niet te communiceren met het internet.
HyperBart schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 00:14:
EDIT AAN DE HOWTO: Rode lettertjes ivm het toekennen van een ip aan de wireless router.
In dit geval is een ontkennende zin niet zo handig.
Daarnaast zou ik ipv dhcp range er dhcp pool van maken.

Deze tekst is denk ik duidelijker
Geef je wireless router een ip in de range van de oorspronkelijke router, maar buiten zijn dhcp pool.
Heeft de oorspronkelijke router als ip adres: 192.168.2.1 en een dhcp pool van 192.168.2.100 - 192.168.2.150 dan geef je de wireless router bijvoorbeeld 192.168.2.200 als ip adres.
Houd bij het instellen van een ip adres ook rekening met andere apparaten die je een statisch adres hebt gegeven.
Elk ip adres mag namelijk maar 1 maal in een netwerk voor komen.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 08-12-2007 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Terug opnieuw een editje gedaan met duidelijkere tekst mbv tekst van job (thnx!), heb paar woorden aangepast, ik range verstaan meeste mensen beter dan pool, compleet technisch is pool idd beter, maar voor de doorsnee gebruiker liever range ;). daarbovenop nog wat hoofdlettertjes en juiste termen met juiste opmaak erin gezet.

betreffende het ip voor standaard gateway, ik stel het altijd in, maar ik zie die routers dan ook als twee afzonderlijke apparaten en laat ze voor de rest autonoom functioneren (dus gateway stel ik wel altijd in, kwestie van principe ;) )

Hepabolu vroeg het volgende:
Dag,

ik zag je HOWTO in GoT over het instellen van een Linksys router als
access point. Prima spul, ik ga het uitproberen zodra ik weer een
ADSL-verbinding heb.

Wat ik van jou graag zou willen weten: ik heb zelf ook de WRT54GL versie
en ik begreep uit een reactie van jou dat je daar openWRT op gezet hebt.

Nou kan ik in mijn apparaat (nog originele software uit de doos) geen
verwijzing naar een DHCP server vinden, dus ik vraag me af of dat m.b.v.
openWRT wel in te stellen is.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal griezelig om openWRT erop te zetten en
als ik dan niet meer instellingen heb dan ik nu heb, vind ik het
eigenlijk zonde van de tijd.

Alvast bedankt.

Groetjes, Helma
antwoordje:
Bart zegt in email:
Wees gerust, DHCP zit erin :-) , je moet gewoon nu eens echt ALLE opties afgaan, en ik denk dat je het dan wel zal vinden, ik ken de linksys menuutjes niet vanbuiten, maar DHCP zit op alle Huistuinkeuken-routertjes, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

OpenWRT raad ik in jouw geval af, dat is echt van 0 af aan alles instellen (met een console, dus commandootjes typen), ik heb het over DD-WRT, DD-WRT is een alternatieve firmware, gebaseerd op de broncode van de originele firmware en biedt HEEL wat extra functionaliteiten, een goede tegenhanger daarvan is Tomato, sommigen vinden Tomato iets leuker werken en iets soepeler draaien.

Tenzij je enkele goede redenen hebt om een alternatieve firmware te gebruiken, denk ik dat het beter is als jij gewoon bij de standaard blijft, voor de meeste gezinnen voldoet dit prima en normaal ook voor jou ;-)

[ Voor 59% gewijzigd door HyperBart op 08-12-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperBart schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:58:
[...]

Daar istie weer :D
Mijn Tele2 gebakje is een modem/router.

Als ik die sweex er aan hang, krijg ik een 2de wireless netwerk, echter maar op 11MBIT sterkte...hoe is dat te verklaren? (het is een 54MBit bakkie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:12
Ik ga thuis (zit nu ergens anders achter de PC) de howto uitproberen kijken of het lukt.

Wat ik me alleen afvraag is,ik hoor niemand praten over de instalatie CD die er bij zit,moet je die ook gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
Meestal niet, ze configureren de router voor je. Maar als je dat toch zelf doet, dan y? ;)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DoubleDutch schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 13:52:
Ik ga thuis (zit nu ergens anders achter de PC) de howto uitproberen kijken of het lukt.

Wat ik me alleen afvraag is,ik hoor niemand praten over de instalatie CD die er bij zit,moet je die ook gebruiken?
Ik heb nog voor geen enkele router ooit een cd gebruikt als ik heel eerlijk ben. En als ik al geen cd nodig heb, dan denk ik dat iemand anders 'm ook niet nodig zal hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik heb de volgende opstelling thuis:

ADSL 12move ---- zyxel presige600 modem/router ----- linksys WRT54G ----- PC

Kan deze opstelling eigenlijk wel?

Sorry,kan zijn dat ik heel veel ga vragen in deze topic ben een leek in dit soort dingen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 09:31

BHQ

...Why not? Kwestie van lezen..

Gewoon DHCP uit op de Linksys, IP in de goede range zetten en de Zyxel in een LAN poortje pluggen van de Linksys.. Als de Zyxel zelf al routeert, dus.

Overigens, dit topic, niet deze..

[ Voor 28% gewijzigd door BHQ op 08-12-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ok dit topic,ga het starks proberen,hou jullie op de hoogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nu zit ik thuis alles te doen zoals het hier staat en toch lukt het niet.

Heb de DHCP van de linxsys uit gezet.

Maar ik begrijp dit stuk niet helemaal?

Je past het standaard-ip van de Wireless router aan zodat deze niet in conflict komt met de MODEM/ROUTER/SWITCH, deze moet wel nog in dezelfde range liggen als het IP van de MODEM/ROUTER/SWITCH.
Geef je Wireless router een IP-adres in de range van de MODEM/ROUTER/SWITCH, maar buiten zijn DHCP-range Heeft de MODEM/ROUTER/SWITCH als ip adres: 192.168.2.1 en een DHCP-range van 192.168.2.100 - 192.168.2.150 dan geef je de wireless router bijvoorbeeld 192.168.2.200 als IP-adres. Houd bij het instellen van een IP-adres ook rekening met andere apparaten die je een statisch adres hebt gegeven.
Deze adressen kan je ook niet gebruiken want elk ip adres mag namelijk maar 1 maal in een netwerk voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Als ik bij ipcofig/all mijn IP en DHCP opzoek dan vind ik bij mij:

IP= 192.168.1.100
DHCP=192.168.1.1

Dit is precies andersom als in het verhaaltje hierboven :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 09:31

BHQ

Daarom is het ook een voorbeeld :z

Hang je direct op je Zyxel? Dan heeft dat ding het IP 192.168.1.1 (al lijkt me dat sterk, afaik zit een Zyxel op .254 of .253). Zet je Linksys dan op 192.168.1.175 ofzo, iets tussen 1 en 254 wat niet bezet is en wat ook niet bezet gaat worden.

In de DHCP range zitten is ook niet enorm erg, als je maar zeker weet dat je nooit zoveel clients hebt dat-ie uitgedeeld wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door BHQ op 08-12-2007 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

DoubleDutch schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:24:
Als ik bij ipcofig/all mijn IP en DHCP opzoek dan vind ik bij mij:

IP= 192.168.1.100
DHCP=192.168.1.1

Dit is precies andersom als in het verhaaltje hierboven :S
Nee het is exact hetzelfde, maar dan is de 2 een 1.
Je router heeft als ip adres 192.168.1.1 (de dhcp server)
en deelt (aan je pc's) ip's uit vanaf 192.168.1.100.

Dus dezelfde situatie, maar vanuit een ander apparaat gekeken. :)
snappie.

edit; ohja voor de persoon die zich afvroeg waar je in de linksys router de dhcp kan uitschakelen?
Ik snap niet dat je die optie uberhaupt kan missen, maar oke.
je logt in op je router (meestal dus 192.168.1.1). En op de pagina die dan verschijnt... dus de aller eerste pagina die je voor je neus hebt geeft je die optie al. Zie ook de afbeelding in de topicstart.
Het is van boven geteld de vierde optie.
1. internet connection type
2. optional settings
3. router ip (daar stel je dus het gewenste ip voor de router in
4. network adress server settings (dhcp) (daar klik je op disable).

[ Voor 52% gewijzigd door job op 08-12-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
  • Laatst online: 08-01 09:10
Even een klein vraagje van mijn kant.
Ik heb een Linksys wrt54gl.
Nu heb ik een probleem met het draadloze deel.
Ik heb firmware geprobeerd van linksys en dd-wrt.
Het apparaat is nl.wel zichtbaar maar er wordt geen ip-adres toegewezen, ik kan het internet dus niet op.
Weet iemand wat er aan de hand is?

Hij doet weer, bedankt voor het meedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door daantje34 op 09-12-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heb je het kabeltje dat naar de Linksys WRT leidt wel in de lanpoort van de WRT gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anamorph
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 14:03
Ik heb een vraag die in het verlengde ligt van je How To.
Mijn ouders gaan bellen via Tiscali en hebben een Zyxel modem router gekregen met Voip ondersteuning, Tot voor kort maakten ze gebruik van een D-link wireless adsl modem router (DSL-G624T). Is het mogelijk om van het D-Link modem alleen het access point deel te blijven gebruiken zodat ze de laptop wireless kunnen blijven gebruiken of is dit bij een wireless modem/router niet mogelijk en moeten ze een los access point kopen?
Ik dacht aan bijv. een crosscable tussen beide Hubs, maar weet niet precies hoe je het daarna in moet stellen...
Bedankt voor de hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door Anamorph op 09-12-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Moet kunnen. waarschijnlijk werkt een straigthcable ook.
Wat de instellingen betreft.. die zijn niet veel anders dan in de topicstart.
Je schakelt de dhcp server uit, geeft het apparaat een vast ip.
En je gebruikt alleen de lan poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
  • Laatst online: 08-01 09:10
weet iemand in dit forum, of het mogelijk is om een router als ontvanger te gebruiken. Ik heb een Sweex Router over type LC000070, en een usb stick ontvangertje te kort. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Tja, dat is een vrij specifieke optie die je vraagt.
Mocht je nou een linksys met dd-wrt erop hebben.. dan is het een eitje.

Mocht je sweex (en die ander router beiden) wds kunnen, dan zou je het daarmee kunnen doen.
Met wds bouw je een draadloze connectie op tussen twee routers.
De lanpoorten kan je dan gewoon gebruiken voor je pc.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 10-12-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anamorph
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 14:03
job schreef op zondag 09 december 2007 @ 14:26:
Moet kunnen. waarschijnlijk werkt een straigthcable ook.
Wat de instellingen betreft.. die zijn niet veel anders dan in de topicstart.
Je schakelt de dhcp server uit, geeft het apparaat een vast ip.
En je gebruikt alleen de lan poorten.
Thanx, ga het eens proberen! _/-\o_

Edit: werkt inderdaad! Thanks

[ Voor 4% gewijzigd door Anamorph op 10-12-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

en nu ben ik aan de beurt.

howto gelezen, en toegepast maar nog steeds geen werkend resultaat. ik zit met het volgende setup

orange livebox met wireless; 192.168.1.1
* dhcp range 10 tm 50. standaard gok ik
* op de livebox zit aangesloten via utp kabel een dreambox en een multimediapc, beide hebben internet + werkende netwerk
* als ik met laptop wireless verbinding maak krijg ik een ipnr toegewezen en werkt alles naar behoren, inclusief netwerk
* wpa beveiliging
* wireless kanaal 10

conceptronic router met wireles; 192.168.1.100
* dhcp uit
* een pc en een xbox360 aangesloten via utp, beide hebben internet + werkend netwerk
* wpa beveiliging
* wireless kanaal 7
* wanneer ik met laptop inlog op wireless krijg ik maar geen ipnummer toegewezen, resultaat is dus geen internet / netwerk.
* wanneer ik handmatig een ipnummer invul (bv 192.168.1.88) op de laptop en verbinding maak met deze router aka switch kan ik beide routers (beheerpaginas) benaderen, maar alsnog geen internet.

ben nu toch echt benieuwd wat ik fout doe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Ik laat dit topic open, maar alleen voor aanvullingen op de mooie howto van HyperBart. Kom je hier niet mee verder, dan ben je vrij om een eigen topic te starten welke voldoet aan de eisen.
Dit topic moet niet verzanden in een vraag-maar-raak topic waar HyperBart alles moet beantwoorden.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

• HyperBart
Naar aanleiding van de modbreak raad ik je aan om hierover een apart topicje te starten zoals Equator vermeldt. Ik denk ook dat je daar meer respons gaat krijgen.

@Equator: dank je voor de waarschuwing en de perfect getimede modbreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edb1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 13:00
Ik heb een combinatie Zyxel en WRT54gl de howto toepast en werkend gekregen.
Wat ik me afvraag, is het niet mogelijk de WRT zo in te stellen dat de WAN poort wel gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Via een alternatieve firmware genaamd DD-Wrt gaat dat wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edb1
Ik draai met DD-Wrt 24 rc4 mini maar is me niet gelukt, mijn instellingen zijn als volgt;
-Internet Verbinding Type: statisch (het eerste ipadres uit de reeks van de Zyxel)
-Netwerk Adres Server Instellingen (DHCP): DHCP

Bij geavanceerde routing
-Gebruiksmodus: routing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edb1
Een correctie bij Netwerk Adres Server Instellingen (DHCP):
DHCP type: DHCP forwarder
DHCP server: IP adres 192.168.254 (Zyxel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Apart topicje voor openen, anders ga ik er weer te fel op in, mezelf al kennende en dan wordt het hier weer uitgebereider terwijl het niet over de howto gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nog wat text aangepast, duidelijker gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nav http://gathering.tweakers...message/29370940#29370940 het gedeelte over de lan naar lan interface wat meer laten opvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 17:17
Ik heb weliswaar een specifiek probleem, maar denk toch dat het antwoord een aanvulling kan vormen op de TopicStart. Dus probeer ik het toch hier:

In het geval van 2 wireless routers, is het dan noodzakelijk dat de beveiliging hetzelfde is? Of is het mogelijk om combinanties van bijvoorbeeld WEP en WPA te maken?

Dankzij deze mooie HOWTO krijg ik het namelijk zonder beveiliging keurig aan het werk. Maar op het moment dat ik op mijn oude routertje dat ik als acces point heb toegevoegd WEP encryptie aanzet werkt het niet meer. (De echte router gebruikt WPA).
Ook als ik alleen MAC filtering aanzet (dus zonder WEP) werkt de opstelling niet meer.

Dus is er iets algemeens te zeggen over de beveiliging? Zoja, lijkt me dat een aanvulling op de HOWTO.

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Deze howto werkt inderdaad ook prima voor 2 draadloze routers achterelkaar (met een lan kabel ertussen).

Wil je een dekkend netwerk maken: beide routers instellen op de zelfde ssid, zelfde kanaal, zelfde beveiliging (dus zelfde wachtwoord en protocol).
Wil je twee aparte netwerken maken, beide routers hun eigen ssid, eigen kanaal, beveiliging mag hetzelfde, hoeft niet.

Mac filtering moet je denk ik op beide router inschakelen.

In jou geval.. beide routers op wep.
of.. nieuwe router kopen om de wep router te vervangen.
of twee aparte netwerken, maar dan blijf je met die wep zooi zitten.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 13-01-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
job schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:09:
Mac filtering moet je denk ik op beide router inschakelen.
Liever uit ;) die mac filtering heeft toch geen meerwaarde mbt beveiliging.

Verder vind ik het vreemd dat vanaf het moment dat je WEP enabled op de tweede router (het AP dus) het niet meer werkt, dan zou ik in jouw geval dus eens proberen om die tweede router op een ander kanaal te zetten, zo heb je dus as stated above twee verschillende wifi netwerkjes.

Verder zet ik het er ook even bij in de HOWTO

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 13-01-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Dus eigenlijk is dit het hele verhaal samengevat tot:

Subnetmaskers rechtzetten in hetzelfde bereik.
Routers een apart ip geven
WLan router DHCP uitzetten en poort op lan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jup

Maar als je het zo kort beschrijft bij de (beginnende tweakers) doelgroep waarvoor deze howto is geschreven ga je jezelf geheid in de **** helpen...

Zelfs na herhaaldelijk terug te verwijzen naar deze HOWTO missen sommige bezoekers/tweakers toch nog steeds een bepaalde stap...

Ligt het aan mij of klonk post van jou een beetje negatief ?

[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 17-01-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Niet negatief bedoeld, het is voor een vriend waar ik dat moet doen. En dan wilde ik ff alles op een rijtje hebben zodat ik daar niet hoef te zoeken.

Anywayz. Het werkt daar nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ah kay :9

Ben blij dat ie daar goed gewerkt heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nog wat toevoegingen ivm ADSL-modems/routers/ap's en nog een paar spellingsfouten :$

[ Voor 128% gewijzigd door HyperBart op 26-01-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204645

Is het mogelijk om een wireless router met adsl modem op de beneden verdieping draadloos te verbinden met een wireless router(zonder adsl modem) op de boven verdieping zodat er boven via utpkabel internet is?
Ik wil namelijk geen draad trekken van de adsl router beneden naar boven..
De gemakkelijkste oplossing zou zijn een draadloos kaartje kopen maar ik wil nu eenmaal boven met utp kabel werken :P

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 204645 op 29-01-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maak hiervan een apart topicje en ik help je graag verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204645

ok :)

[EDIT] Voila

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 204645 op 29-01-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 14:07

Ale-Gu

'Eel Goe'

De uitleg is niet heel simpel, maar ik snap het verder wel helemaal.

Eén ding vraag ik me nog af:
Bij deze setup wordt uitgaan van (Wireless) Router+modem-->wireless router (zonder modem)
is de volgende setup ook mogelijk?
(wireless) router+modem--> wireless router+modem

Misschien een beetje gekke config, maar wie weet zou het kunnen werken?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Maurii schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:57:

Bij deze setup wordt uitgaan van (Wireless) Router+modem-->wireless router (zonder modem)

als je modem meerdere lan poorten heeft waarschijnlijk wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maurii schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:57:

Ook niet helemaal, bij deze setup ga ik er van uit dat het een MODEM/ROUTER/SWITCH ---> ROUTER/SWITCH/AP is.

Verder staat nochtans vermeldt in de howto dat dat mogelijk is:
Nota: Hierboven staat een definitielijstje alsof je in eerste instantie alleen maar een bekabelde MODEM/ROUTER/SWITCH hebt, maar dit kan evenwel ook een MODEM/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH zijn. Ook mogelijk is dat je een ADSL-Modem/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH hebt, dan geldt ook weer hetzelfde.
En voor de volledigheid heb ik het er maar extra erbij gezet op een andere manier. Ik kan jammer genoeg wel niet alles van naadje tot draadje uitleggen, dit was een vraag die eigenlijk alleen maar gesteld kon worden omdat ie in het verlengde van dit topic lag. Anders waren er vrees ik reacties gekomen van dingen opzoeken enz...

Maar, geen probleem ;)

[ Voor 42% gewijzigd door HyperBart op 30-01-2008 15:35 ]

Anoniem: 252722

Hi,

Ik vroeg mij af, als je een modem hebt en een draadloze router (die ik als access point gebruik) hoe kan ik dan in het onderhoudsprogramma van de router komen? Kan dat via mijn draadloze internet aansluiting, of moet ik dan de computer direct aansluiten op de wireless, zonder een aansluiting naar de modem? Lastige vraag, maar ik hoop dat 'ie overkomt...

En in de draadloze router heb ik toegang tot het netwerk gelimiteerd d.m.v. toegestane MAC adressen. Werkt dit wel als ik de router alleen gebruik als access point? Of is hier een alternatief voor?

Alvast bedankt!

Monica.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 252722 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 01:10:
Hi,

Ik vroeg mij af, als je een modem hebt en een draadloze router (die ik als access point gebruik) hoe kan ik dan in het onderhoudsprogramma van de router komen? Kan dat via mijn draadloze internet aansluiting, of moet ik dan de computer direct aansluiten op de wireless, zonder een aansluiting naar de modem? Lastige vraag, maar ik hoop dat 'ie overkomt...

En in de draadloze router heb ik toegang tot het netwerk gelimiteerd d.m.v. toegestane MAC adressen. Werkt dit wel als ik de router alleen gebruik als access point? Of is hier een alternatief voor?

Alvast bedankt!

Monica.
Als je de tutorial goed hebt uitgevoerd, dan kun je volgens mij de router benaderen vanaf elke plek in je netwerk, of dat nu via een draadloze machine is of via een ethernetverbinding met de switch in je modem. Volgens mij kun je de router als een extra netwerkapparaat zien die je kunt benaderen door het invullen van de handmatig ingevoerde ip-adres die je aan de router hebt toegekend. Dit werkt overigens alleen als de netwerkapparaten binnen hetzelfde subnetmasker vallen.

Je tweede vraag weet ik niet 100% zeker, maar ik verwacht dat dit controleren op mac-adres gewoon door de router uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:07
Heel goede HOWTO! :D Heb ik veel aan gehad :*) .
1 opmerking: bij het reset-gedeelte is het handig om er bij te zetten dat je het knopje minimaal 10 seconden ingedrukt moet houden. Dit staat ook in de handleiding. 'Een tijdje' zie ik meer als 5 seconden oid :+

Dit zeg ik omdat ik de router ook moest resetten nav je howto, en ik niet snapte waarom dat ding nou niet resette :P Michaelslijpkop in "[Vista] Wireless internet probleem" wist het ook niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dankjewel F-point,

Erbij gezet dat het een paar seconden moet zijn...
Verder is dit ook een algemene methode die normaal altijd werkt en volledig het NVRAM cleared en de router alles terug laat opbouwen

[ Voor 48% gewijzigd door HyperBart op 11-03-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 00:13
edb1 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:51:
Ik heb een combinatie Zyxel en WRT54gl de howto toepast en werkend gekregen.
Wat ik me afvraag, is het niet mogelijk de WRT zo in te stellen dat de WAN poort wel gebruikt kan worden?
HyperBart schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 21:19:
Via een alternatieve firmware genaamd DD-Wrt gaat dat wel ja.
Hoe dan? (ik heb al DD-WRT geflashed)

[ Voor 9% gewijzigd door M411007 op 01-04-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Moet je eens kijken/lezen over VLANS,

Je kan ook ergens een optie aanvinken "assign Wan-port to lan".

WAN-poort op LAN VLAN zetten

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 08-04-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gaat weer even omhoog, een paar updates zijn toegevoegd en de TS is wat gewijzigd, Plaatjes worden nu bij Equator gehost, mijn hosting gaat binnenkort wegens verkassing naar een andere ISP weg.

Verder ook nog wat vermeldt over alternatieve firmwares en het feit dat de netwerk devices up-to-date mogen gehouden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 13:53
Let op, als je de MAC filter aanzet in je (wannabee-)accesspoint, zet dan ook even het MAC-adres van je modem/router erin. Anders ga je problemen en/of heel veel regels in de logbestanden krijgen ;)

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145925

Mijn probleem is dat er geen netwerkadres verkregen kan worden door mijn desktop en mijn PS3 krijgt geen IP-adres... Ik gok er op dat ik een fout heb gemaakt met het invullen van het ip-adres in de router.

Mijn livebox, waar de router achterzit, gaf de volgende info:

LAN-setup

Lokaal IP-adres
192.168.1.1

Subnet IP-masker
255.255.255.0

DHCP configuratie

Subnet 192.168.1.0
Subnet masker 255.255.255.0
Begin IP 192.168.1.10
Eind IP 192.168.1.50
Gateway 192.168.1.1
Broadcast Primaire DNS server 192.168.1.255
Secondaire DNS server 0.0.0.0
Leasetijd 7

Ik heb de router op ip adres: 192.168.1.150 gezet?

/edit EXCUUS, ik gebruikte geen LAN poort... :z

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 145925 op 28-06-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch nog een vraag:

Elke keer wanneer ik mijn PS3 aanslinger klapt mijn PC verbinding er tijdelijk uit. Herstelt later wel, maar het is toch vreemd... lijkt er op dat ik ook niet op beide verbindingen tegelijk kan werken, maar dat moet ik nog nader onderzoeken.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145925 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:47:
Toch nog een vraag:

Elke keer wanneer ik mijn PS3 aanslinger klapt mijn PC verbinding er tijdelijk uit. Herstelt later wel, maar het is toch vreemd... lijkt er op dat ik ook niet op beide verbindingen tegelijk kan werken, maar dat moet ik nog nader onderzoeken.

Kick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 145925 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:47:
Toch nog een vraag:

Zitten je kabels wel juist ?
heb je iets van mac filtering oid opstaan ? (kan soms ook problemen geven bij een bekabeld verbinding, dus dat de macfiltering ook bij lan en niet alleen bij Wlan filtert)

Updaten naar laatste firmware alvast... (ps3 en het AP/routertje, hele mikmak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268140

HyperBart, bedankt voor je beschrijving, ik heb er veel aan gehad.
Hier een update voor gebruikers van een livebox en een linksys WRT160 N.

Even een update voor de WRT160 N achter een livebox (of andere router)

1) Instaleer de WRT160-N gewoon via de bi jgeleverede wizzard.
2) Trek de kabel uit de de gele “internet” slot van je WRT160-N.
3) Je WRT160-N is nu alleen aangesloten op je PC (via een van de vier blauwe poorten)
4) Volg stap 3 tm 6 van deze “howto” (wijzig IP van je WRT160-N en zet de DHCP-server uit)
5) Sluit je Livebox weer aan op je WRT160-N maar gebruik een blauw slot (lan verbinding) in plaats van de gele “internet” verbinding (wan verbinding).
6) Herstart je pc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 12:43
Bart,

Bedankt voor je HOWTO.

Mijn combinatie wrt54gl en dv201amr werkt nu goed samen. Eerst vaak drop outs, maar das nu ook over! Duurde alleen ff voor ik er achter kwam dat de kabel in de lan poort van mijn linksys moest en niet in de internet poort.
Verder goed en duidelijk verhaal! _/-\o_

Asus X670 Hero; 7900X3D; AORUS 4090 Master Edition, Corsair Dominator DDR5 6000 64Gb ; Fractal Meshify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 268140 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:34:
HyperBart, bedankt voor je beschrijving, ik heb er veel aan gehad.
Geen probleem, ben blij dat het nut heeft ;)
Hier een update voor gebruikers van een livebox en een linksys WRT160 N.

Even een update voor de WRT160 N achter een livebox (of andere router)

1) Instaleer de WRT160-N gewoon via de bi jgeleverede wizzard.
2) Trek de kabel uit de de gele “internet” slot van je WRT160-N.
3) Je WRT160-N is nu alleen aangesloten op je PC (via een van de vier blauwe poorten)
4) Volg stap 3 tm 6 van deze “howto” (wijzig IP van je WRT160-N en zet de DHCP-server uit)
5) Sluit je Livebox weer aan op je WRT160-N maar gebruik een blauw slot (lan verbinding) in plaats van de gele “internet” verbinding (wan verbinding).
6) Herstart je pc..
you're welcome
Mijn combinatie wrt54gl en dv201amr werkt nu goed samen. Eerst vaak drop outs, maar das nu ook over! Duurde alleen ff voor ik er achter kwam dat de kabel in de lan poort van mijn linksys moest en niet in de internet poort.
Verder goed en duidelijk verhaal! _/-\o_
ja, als ik dat groter zou kunnen zetten in de TS, dan zette ik het nog een fontje groter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269191

ik loop vast als ik het ip nummer moet veranderen, en mijn wireless router loopt ook vast :P Ik heb hem nu al 5x moeten resetten, maar ik kom er echt niet uit!

ip range van DHCP server staat ingesteld op maximaal 50 gebruikers in mijn MODEM/ROUTER/SWITCH

dan is de DHCP RANGE toch 192.168.2.100 ~ 192.168.2.150 ?

dus als je IP instelt voor je wireless router op 192.168.2.151 óf hoger, zit je goed?

kan dit niets te maken hebben met de "encapsulation" instellingen? 1) Bridge mode only, 2) RFC 1483 Bridged, 3) RFC 1483 Routed, 4) RFC 2516 PPoE, 5) RFC 2364 PPPoA

of dat je voor multiplexing LLC of VC gebruikt?

ik heb tussen mijn MODEM/ROUTER/SWITCH overigens wel 2 switchen lopen, zou dit misschien iets uit kunnen maken?

ik heb er nu al bijna een hele dag werk in gestoken en ik heb het nog niet aan de praat gekregen :?

edit: probleem opgelost

hier heb ik nog een nuttige link die mij de oplossing bracht:

http://linksys-nl.custhel...id=7005&lid=7962122737B02

in de meterkast heb ik 192.168.1.1 naar 192.168.2.1 gezet. op mijn kamer heb ik hem gewoon lekker 102.168.1.1 gelaten en DHCP server uitgezet. en Voila !

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 269191 op 29-07-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sildenafil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 08:57
Geweldig....ik wist niet dat het zo simpel was.....het werkt....eidnelijk boven ook een draadloos signaal.

[ Voor 87% gewijzigd door Sildenafil op 07-08-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier precies hetzelfde, super! Goed uitgelegd in de guide, was allemaal erg simpel. Ook portforwarden gaat nu een stuk makkelijker dan voorheen! :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 269191 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 18:27:
ik loop vast als ik het ip nummer moet veranderen, en mijn wireless router loopt ook vast :P Ik heb hem nu al 5x moeten resetten, maar ik kom er echt niet uit!
Niet inblijven dan ;)
ip range van DHCP server staat ingesteld op maximaal 50 gebruikers in mijn MODEM/ROUTER/SWITCH

dan is de DHCP RANGE toch 192.168.2.100 ~ 192.168.2.150 ?
genomen dat hij begint op .100, ja...
dus als je IP instelt voor je wireless router op 192.168.2.151 óf hoger, zit je goed?
Althans als dat je enige DHCP server is, wat je zelf aangeeft, moet dit inderdaad goed zitten.
kan dit niets te maken hebben met de "encapsulation" instellingen? 1) Bridge mode only, 2) RFC 1483 Bridged, 3) RFC 1483 Routed, 4) RFC 2516 PPoE, 5) RFC 2364 PPPoA

of dat je voor multiplexing LLC of VC gebruikt?
euh, daar ga ik niet verder op in :+
ik heb tussen mijn MODEM/ROUTER/SWITCH overigens wel 2 switchen lopen, zou dit misschien iets uit kunnen maken?
normaal niet, probeer alvast misschien toch eens zonder ?
ik heb er nu al bijna een hele dag werk in gestoken en ik heb het nog niet aan de praat gekregen :?

edit: probleem opgelost

hier heb ik nog een nuttige link die mij de oplossing bracht:

http://linksys-nl.custhel...id=7005&lid=7962122737B02

in de meterkast heb ik 192.168.1.1 naar 192.168.2.1 gezet. op mijn kamer heb ik hem gewoon lekker 102.168.1.1 gelaten en DHCP server uitgezet. en Voila !
Ik begrijp het niet :D Ik begrijp het, maar volgens mij heb je nu je kabeltje naar de wan poort laten gaan van je router/access point

Maar ik sla mezelf wel voor m'n kop dat ik overal heb op geantwoord, je had het blijkbaar al, des te beter ;)
monnick schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:17:
Hier precies hetzelfde, super! Goed uitgelegd in de guide, was allemaal erg simpel.
dank u
Ook portforwarden gaat nu een stuk makkelijker dan voorheen! :d
In principe moet je nu nog maar op één apparaat forwarden he...

[ Voor 94% gewijzigd door HyperBart op 08-08-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144061

Situatieschets:

Telenet - Modem
|
|
D-Link Router
|
--------------------------------
| | | |
| | | |
PC PC Server WRT54G
|
---------- Draadloos
| |
Laptop Laptop

Zoals je in het schema ziet hangt er aan de router een soort "server" dat is een pc vol met gedeelde documenten waar ook een printer op aangesloten is. Deze "server" ligt quasi continu aan zodat de bestanden en de printer altijd bereikbaar (zouden moeten) zijn.

Aan de router is ook een linksys draadloze ap verbonden waarop een paar laptops (zouden moeten) connecteren.

Het probleem is nu dat elke pc/laptop wel internet heeft maar dat de 2 laptops geen toegang hebben tot de server met de shared docs en printer. Ik heb nu vanalles geprobeerd maar zit nu echt vast en de 2 laptops hebben nu zelf geen internet meer.

Ik stel voor dat de router ip adres 192.168.0.1 heeft.
Moet ik voor beide routers dhcp gebruiken en zo ja welke range? welk subnet mask?
welk ip adres moet de wrt54g hebben?
Domain name moet overal hetzelfde zijn veronderstel ik
welke host name moet ik gebruiken voor de wrt54g?

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 144061 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:48:
Situatieschets:

Telenet - Modem
            |
            |
  D-Link Router
            |
   --------------------------------
   |      |         |              |
   |      |         |              |
   PC    PC      Server         WRT54G
                                  |
                             ----------        Draadloos
                             |         |
                            Laptop   Laptop       

Zoals je in het schema ziet hangt er aan de router een soort "server" dat is een pc vol met gedeelde documenten waar ook een printer op aangesloten is. Deze "server" ligt quasi continu aan zodat de bestanden en de printer altijd bereikbaar (zouden moeten) zijn.
Tot zover
Aan de router is ook een linksys draadloze ap verbonden waarop een paar laptops (zouden moeten) connecteren.
Hoe ?
Heb je dit stukje goed doorgelezen en vooral; uitgevoerd ??
HyperBart schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:12:
7. Je trekt het kabeltje uit de computer en hangt dit op één van de LAN-poorten van de MODEM/ROUTER/SWITCH.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Equator/HB/Eindnetwerk%20Thumbnail.png
Het probleem is nu dat elke pc/laptop wel internet heeft maar dat de 2 laptops geen toegang hebben tot de server met de shared docs en printer. Ik heb nu vanalles geprobeerd maar zit nu echt vast en de 2 laptops hebben nu zelf geen internet meer.

Ik stel voor dat de router ip adres 192.168.0.1 heeft.
Moet ik voor beide routers dhcp gebruiken
Neen, in de howto staat duidelijk dat je router alleen DHCP doet...
en zo ja welke range? welk subnet mask?
In jouw geval zoals je zelf zet, laat je je router best in 192.168.0.1 uitdelen, van .50 tot 100 voldoet normaal wel...
Subnetmask is in dit geval liefst 255.255.255.0, dus standaard gewoon...
welk ip adres moet de wrt54g hebben?
Zoals aangegeven in de HOWTO, in dezelfde range als waarin de eerste router staat (dus je wrt moet een ip hebben wat eindigt op 0.1-255, rekening houdend met het feit dat het eerste IP (0.1) al gebruikt is, en dat de IP's van .50 tot .100 gereserveerd zijn voor de DHCP server van de primaire router..., dus die kan je alles geven behalve: 0.0 .0.1 , .0.50-100 en .0.255
Domain name moet overal hetzelfde zijn veronderstel ik
voor de zekerheid, ja
welke host name moet ik gebruiken voor de wrt54g?
mag je zelf kiezen, voor mijn part noem je het hutjemutje, het is gewoon een naam om bekend te staan in je netwerk.
Alvast Bedankt!
Graag gedaan, maar nofi, probeer toch een beetje nog eens alles na te lezen, vooral dat stukje van IP-adressen zou wel handig zijn bij jou, en mij wat typwerk bespaard hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het lukt jammer genoeg niet. De laptop die draadloos verbonden is met de wrt54g krijgt maar geen ip adres van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Anoniem: 144061 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 20:35:
het lukt jammer genoeg niet. De laptop die draadloos verbonden is met de wrt54g krijgt maar geen ip adres van de router.
En als je je wrt54g er eens tussen uithaalt, dus je laptop direct aansluiten op je router, krijg je dan wel verbinding met je "server" resp internet?
Welke D-Link router zit er tussen?
Kun je ook eens aangeven wat ipconfig /all zegt?
Ik neem aan dat alle pc's en laptops in dezelfde werkgroep van het netwerk zitten!

En heb je de HOWTO van Hyperbart goed gelezen en dienovereenkomstig ook zo gehandeld?
Iets meer info is wel wenselijk en hebt je al gezocht op google voor je probleem?

[ Voor 13% gewijzigd door donnervogel op 09-08-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

donnervogel schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 22:06:
[...]

En als je je wrt54g er eens tussen uithaalt, dus je laptop direct aansluiten op je router, krijg je dan wel verbinding met je "server" resp internet?
Welke D-Link router zit er tussen?
Kun je ook eens aangeven wat ipconfig /all zegt?
Ik neem aan dat alle pc's en laptops in dezelfde werkgroep van het netwerk zitten!

En heb je de HOWTO van Hyperbart goed gelezen en dienovereenkomstig ook zo gehandeld?
Iets meer info is wel wenselijk en hebt je al gezocht op google voor je probleem?
Jip, laptop rechtstreeks op router werk perfect.
Router is een DI-604 en werkt al een 4tal jaar perfect
De howto heb ik goed gelezen.
Ik heb nog een vraag ivm de wrt54g: Ik weet dat ik bij deze dhcp moet afzetten maar moet ik voor de draadloze router zelf kiezen voor static ip of dynamic ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Anoniem: 144061 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 23:25:
[...]

Ik heb nog een vraag ivm de wrt54g: Ik weet dat ik bij deze dhcp moet afzetten maar moet ik voor de draadloze router zelf kiezen voor static ip of dynamic ip?
Wat heb je zelf al geprobeerd? Google eens op "wrt54g ip adres statisch of dynamisch instellen".
Overigens had je voor jouw probleem misschien beter een eigen Topic kunnen starten i.p.v deze HOWTO te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de infrastructuur een beetje herschikt en heb nu enkele nog de wrt54g nodig die dus rechtsreeks aan de modem hangt. Probleem is nu dat deze maar geen ip adres krijgt van de provider. Raar is als ik een gewonen pc aan de modem hang dat deze direct een ip adres krijgt. Wat gaat er mis? De wrt54 staat nochtans ingesteld dat hij automatisch een ip aderes moet krijgen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoe is je modem verbonden met de WRT54G ?
Je hebt 'm toch met de WAN-poort aangesloten he ?

Groeten is leuk en vriendelijk, maar niet nodig op GoT ;) , iedere post die we plaatsen is een groet ;)
Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 52% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Smarron

The bend

Zo, ik heb ook een routertje gehaald van het merk SMC (SMCWBR14S-N2, inclusief een USB-stick met wireless-N verbinding) om mijn draadloze netwerk wat te verbeteren. Ik heb namelijk een modem aan de ene kant van mijn woning en de woonkamer + terras zitten aan de andere kant van de woning. Veel beton ertussen en mijn Zyxel 2602hw is gewoon niet sterk genoeg. In de woonkamer valt mijn verbinding weleens weg en op het terras heb ik eerder geen verbinding dan wel. Hoogst irritant als je eens lekker in de zon wilt internetten en een kabel van 10 meter is niet gewaardeerd hier in huis. :P

Dus de handleiding gevolgd uit de openingspost en de router nu succesvol als accespoint ingesteld. Ik heb met de N-adapter een perfect bereik op het balkon en het lijkt alsof het bereik van wireless G ook iets is verbeterd. Het gaat mij op dit moment puur om een stabiele verbinding te hebben, grote bestanden kopieren is geen eis. Ik heb het routertje nu nog naast de modem liggen en ben nu dus al tevreden! Bedankt dus voor de handleiding!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Klopt, het is inderdaad goed mogelijk dat nu je bereik al beter is doordat je gebruik maakt van de (draft) N-standaard... Die is volgens de specificaties zowiezo veel groter in bereik en snelheid.

Misschien kan je wel nog proberen de N-router toch ergens anders te plaatsen en zo de clients op iedere draadloze router wat verdelen ? Het is maar een idee, hoeft niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Smarron

The bend

HyperBart schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:27:
[...]

Klopt, het is inderdaad goed mogelijk dat nu je bereik al beter is doordat je gebruik maakt van de (draft) N-standaard... Die is volgens de specificaties zowiezo veel groter in bereik en snelheid.

Misschien kan je wel nog proberen de N-router toch ergens anders te plaatsen en zo de clients op iedere draadloze router wat verdelen ? Het is maar een idee, hoeft niet ;)
Ga ik ook nog doen. Ik heb nog een 200mbit homeplug en die ga ik sowieso in de woonkamer inpluggen (Aangezien er een kleine op komst is en ik mijn PC-kamer tzt op moet geven). Daar hang ik dan voorlopig het accespointje aan. Ga ik nog even testen. Die homeplug werkt best goed, kopieren met ruim 3MB/s (is genoeg om aan mijn 20mbit internetverbinding te voldoen).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 20:30
De ervaringen met een Telfort router ZyXEL 2602R zijn niet super.
Welk ip-adres kan je het beste instellen bij de range van deze modem?
Aangezien de methoden van OP niet altijd goed werken, bij deze moden dan.
Heeft iemand al ontdekt wat de exacte DHCP range is van Telfort, want ik krijg het idee dat de modem regelmatig extreem van ip adres wisselt en daardoor uitdeelt over mijn bereik, waar juist de WLAN router op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
dagizmo schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:14:
De ervaringen met een Telfort router ZyXEL 2602R zijn niet super.
Niet mee bekend, maar ik wil je gerust op je woord geloven ;)
Welk ip-adres kan je het beste instellen bij de range van deze modem?
Elk ip adres dat niet gebruikt is en niet in een DHCP range wordt uitgedeeld
Aangezien de methoden van OP niet altijd goed werken, bij deze moden dan.
Wie is OP ? :?
Heeft iemand al ontdekt wat de exacte DHCP range is van Telfort, want ik krijg het idee dat de modem regelmatig extreem van ip adres wisselt en daardoor uitdeelt over mijn bereik, waar juist de WLAN router op aangesloten zit.
De Zyxel die jij hebt staan (ik kom dat merk dus nooit tegen in belgie) is een adsl2+ modem icm een router switch...
Telfort kan dus niet bepalen welke IP's jij in je eigen netwerk gebruikt, dus al verandert Telfrot jouw externe IP (= je wan-ip) iedere minuut, dan maakt dat geen fluit uit voor je interne adressering...

Maar ik heb een beetje problemen met je probleemstelling en je vragen. Misschien kan je even een eigen topic starten en daar zo veel mogelijk info plaatsen? Stuur me dan even een PM/DM, dan ga ik even mee in dat topic... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 20-08-2008 21:01 ]

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Let op:
Heb je op of aanmerkingen op de TopicStart dan kan je deze hier melden. Voor specifieke problemen kan je in dit topic niet terecht.