Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 520.283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StefanMusch
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 16-04-2019
Hoi allemaal.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het instellen van een router als AP, maar helaas krijg ik geen verbinding met internet via de tweede router. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn als ik het volgende beschrijf (vooral op basis van deze guide .

Router 1 (tele2) gegevens:
IP : 192.168.1.1
DHCP range: 192.168.1.100 - 192.168.1.200

Router 2 (tplink):
1. Router naar fabriekinstelling
2. Router als Brug / AP functie instellen
3. Statisch IP aangeven op LAN (192.168.1.15)
4. Unieke SSID voor zowel 2.4hz als 5hz
4. DHCP generatie uitzetten
5. Herstarten

Samen:
Modem -> Router 1 (WAN) -> Router 2 (LAN tot LAN).

Ik kan beide WIFI uitzendingen van Router 2 zien, en er mee verbinden. Maar ik kan geen internet ontvangen. Ook niet via nog een LAN kabel van Router 2 naar laptop.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is en dat iemand mij kan helpen!

Mvg,

Stefan

• Heskem
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 07-04-2019
Hallo

Je hebt hier een uitgebreide en goede beschrijving gegeven voor een extra access point in een netwerk tbv internetconnectie.

Ik wil echter een standalone netwerk hebben, dus ZONDER internet aansluiting.
Ik heb daarvoor een wifi router/modem waarop ik draadloos een aantal IP-camera's, of webcams of Raspberry-PI's met Pi-camera wil aansluiten. Mbv van de browser op een tablet of smartphone kan ik dan in de gaten houden wat er bij die camera's gebeurd, bv modeltreinen op verborgen stations, vergelijkbaar dus met een babyfoon/-videocam.

Ik ben al een tijd aan het zoeken, maar alle beschrijvingen die ik op internet kan vinden gaan allemaal over internet-access points.
Kun jij aangeven hoe ik zo'n standalone wifi access point / netwerk kan maken ?

Zou ik zeer waarderen.
Alvast bedankt.

André K.

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-07 07:02
StefanMusch schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:12:
Hoi allemaal.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het instellen van een router als AP, maar helaas krijg ik geen verbinding met internet via de tweede router. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn als ik het volgende beschrijf (vooral op basis van deze guide .

Router 1 (tele2) gegevens:
IP : 192.168.1.1
DHCP range: 192.168.1.100 - 192.168.1.200

Router 2 (tplink):
1. Router naar fabriekinstelling
2. Router als Brug / AP functie instellen
3. Statisch IP aangeven op LAN (192.168.1.15)
4. Unieke SSID voor zowel 2.4hz als 5hz
4. DHCP generatie uitzetten
5. Herstarten

Samen:
Modem -> Router 1 (WAN) -> Router 2 (LAN tot LAN).

Ik kan beide WIFI uitzendingen van Router 2 zien, en er mee verbinden. Maar ik kan geen internet ontvangen. Ook niet via nog een LAN kabel van Router 2 naar laptop.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is en dat iemand mij kan helpen!

Mvg,

Stefan
Beste Stefan,

Volgens de beschijving die jij geeft hoe jij de TP link instelt volg jij de guide niet goed.

Volgens de guide dien je na het veranderen van de Statische ip adres je TP-Link router te herstarten en dan vervolgens je wifi in te instellen.
Grote kans dat jou TP-Link het zelfde IP adres heeft behouden omdat je niet direct hebt herstart.

Mij ervaring met TP-Link is dat als je de ip van de router veranderd en vervolgens met andere instellingen gaat klooien dat hij de ip adres niet doorvoert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:07

OcGuru

Giulietta Qv

Ik probeerde ook al een tijdje een bridge repeater constructie op te zetten met een oude wrt54GL en ddwrt.

Kreeg het met geen mogelijk voor elkaar icm mijn huawei 4G modem.

Wat blijkt nu in de SSID van de huawei zitten streepjes verwerkt(-). Nu blijkt ddwrt dat om een of andere reden niet te slikken. Dus net de SSID aangepast en nu werkt het direct.

8)7 8)7

Bl44t

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 02-04 10:34
VPN/router
In ons vakantiehuisje hebben we een lokale adsl aansluiting maar deze is niet krachtig genoeg tot de slaapkamers graag zou ik een VPN/router/accesspoint willen installeren zodat we voldoende bereik kunnen hebben en daarboven op nog een tunnel opbouwen naar het thuis front :)

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 02-04 10:34
No one 😔

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-07 01:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je stelt ook niet echt een vraag. Daarnaast wil je geloof ik aankoopadvies o.i.d. hebben en dit topic is daar niet geschikt voor. Wil je even een nieuw topic starten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 07-07 16:35

Speedy_JN

Gang is alles...

Hallo!

Ik loop een beetje vast na mijn zoektocht + trail en error. Ik heb de Experia Box V9 in de meterkast. Ik heb Wifi bereik rondom mijn huis (vrijstaand, voldoende bereik, geen wifi van de buren).
We kunnen achter bij de garage redelijk (soms buffering) op een laptop of tablet MotoGP of Netflix kijken.
Ik mis een stabiele verbinding in de garage (muziek of instructiefilmpjes).

Ik denk er over na om een AP aan de Experiabox V9 te hangen, deze buiten de meterkast te plaatsen. En een nieuwe repeater ( nu echt een oude, alleen 2,4) in de garage te plaatsen.
Of, ik koop een betere betere router met 2 Ap's. Maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Wat kan ik het beste doen?

Voorwaarts!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:43
Speedy_JN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:45:
Ik loop een beetje vast na mijn zoektocht + trail en error. Ik heb de Experia Box V9 in de meterkast. Ik heb Wifi bereik rondom mijn huis (vrijstaand, voldoende bereik, geen wifi van de buren).
We kunnen achter bij de garage redelijk (soms buffering) op een laptop of tablet MotoGP of Netflix kijken.
Ik mis een stabiele verbinding in de garage (muziek of instructiefilmpjes).

Ik denk er over na om een AP aan de Experiabox V9 te hangen, deze buiten de meterkast te plaatsen. En een nieuwe repeater ( nu echt een oude, alleen 2,4) in de garage te plaatsen.
Of, ik koop een betere betere router met 2 Ap's. Maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Wat kan ik het beste doen?
Netwerkkabel trekken vanaf de meterkast naar de garage en daarmee een vaste netwerkaansluiting in de garage aanleggen. Vanaf daar is dit topic weer van toepassing: standaard wifi-router pakken en als AP configureren.

• jjoonjjoon
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2019
Hallo!

Ik heb de guide gevolgd, maar ik loop ergens tegen aan vast. Ik heb een ziggo connect box en daarop heb ik een router aan vast gezet. Ik heb de modem's dhcp range veranderd naar 200 en heb de router dus 192.168.178.254 als ip gegeven. Ik heb wifi en kan gewoon op internet, MAAR als ik bijvoorbeeld in een game zit zoals Rainbow 6 of League, dan word ik regelmatig gedisconnect. Weet iemand waarom?

• vanaalten
jjoonjjoon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:36:
Ik heb de guide gevolgd, maar ik loop ergens tegen aan vast. Ik heb een ziggo connect box en daarop heb ik een router aan vast gezet. Ik heb de modem's dhcp range veranderd naar 200 en heb de router dus 192.168.178.254 als ip gegeven. Ik heb wifi en kan gewoon op internet, MAAR als ik bijvoorbeeld in een game zit zoals Rainbow 6 of League, dan word ik regelmatig gedisconnect. Weet iemand waarom?
Mijn gok: je hebt de DHCP server op de router niet uit gezet, of modem aangesloten op de WAN poort van je router.

• jjoonjjoon
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2019
vanaalten schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Mijn gok: je hebt de DHCP server op de router niet uit gezet, of modem aangesloten op de WAN poort van je router.
De dhcp is uit en de modem is aangesloten op de eerste lan poort.

• IshQ86
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-09-2019
Beste lezers,

Ik zit met een vraag namelijk het volgende:

Ik heb internet van Ziggo, maar het bereik op de 2de verdieping is superslecht.
Maar ik heb ook een TP-Link router 1043ND

Deze wil ik nu instellen als accespoint voor de ziggo wifi.
En ook de poorten ervan kunnen gebruiken.

Nu lees ik veel dat het mogelijk is om de TP-Link als accespoint in te stellen, maar niet of ik daarna nog de mogelijkheid behoud om de overige poorten bekabeld te gebruiken.

Graag hulp/info
Alvast bedankt

• vanaalten
IshQ86 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:18:
Ik heb internet van Ziggo, maar het bereik op de 2de verdieping is superslecht.
Maar ik heb ook een TP-Link router 1043ND

Deze wil ik nu instellen als accespoint voor de ziggo wifi.
En ook de poorten ervan kunnen gebruiken.

Nu lees ik veel dat het mogelijk is om de TP-Link als accespoint in te stellen, maar niet of ik daarna nog de mogelijkheid behoud om de overige poorten bekabeld te gebruiken.
Wat weerhoudt je er van om het uit te proberen?
Normaal zou het moeten werken, maar mijn ervaring met tp-link is niet heel positief. Maar gewoon uitproberen.

• dead-fly
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 26-10-2019
goeden middag
ik heb door jullie topic eindelijk mijn sitecom WLR-9500 als access piont kunnen zetten

ik heb via de poort gewoon internet
wifi werk ook .

alleen de gasten wifi van zowel de 2.4 gh en de 5 gh werk niet.
ik kan de gasten wifi zien , wachtwoord in vullen ip ophalen verbinden .
Maar dan als ik een paar seconden ben verbonden, krijg ik de melding geen internet.

iemand idee hoe dit kan komen.

mvg

dead-fly

• CrazyCatLady
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09-10-2019
Hoi, Ik probeer een 2e accesspoint te installeren zodat het bestaande netwerk uitgebreid kan worden (doel, pc beneden moet wireless printer op zolder gewoon kunnen gebruiken). Nou begrijp ik dat je basically alle instellingen van je modem/router moet kopiëren op je accesspoint-router (behalve DHCP instellingen). Maar nu vraag ik me af of je ook het kanaal waarop hij uitzendt gelijk moet zetten? Ze staan beide standaard op auto, maar levert dat dan geen problemen op als de 1 kanaal 1 pakt en de ander kanaal 6?

Ons modem/router laat ook niet zien of AES of TKIP gebruikt wordt. Hoe kom ik erachter welke van de 2 het is?

Sorry als deze vragen al gesteld zijn, maar 35 pagina's is een beetje veel om bij te lezen :')

Edit:

Ik dacht alvast te beginnen met wat ik wel weet, maar dat werkt dus ook niet. Als ik bijv. een statisch IP adres wil instellen vraagtie ook gelijk om een IP subnet mask en een gateway IP address, plus ik moet dan DNS servers specificeren want de optie om die automatisch te kiezen wordt grijs als ik "gebruik statisch IP adres" aanvink. En ik heb geeeeen idee wat ik daar allemaal moet invullen. Voor de duidelijkheid, ik probeer een netgear WGR614v9 als bridge (geloof ik?) in te stellen. Zie afbeelding voor het instellingen schermpje.

Netgear basisinstellingenscherm

[Voor 33% gewijzigd door CrazyCatLady op 14-08-2019 20:34]

• houwimmie
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 28-06 13:29
CrazyCatLady schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:19:
Maar nu vraag ik me af of je ook het kanaal waarop hij uitzendt gelijk moet zetten? Ze staan beide standaard op auto, maar levert dat dan geen problemen op als de 1 kanaal 1 pakt en de ander kanaal 6?
je moet vooral zorgen dat ze NIET op hetzelfde kanaal uitzenden. Beste is nog de ene vast in te stellen op 1 en de andere op 6.

Ons modem/router laat ook niet zien of AES of TKIP gebruikt wordt. Hoe kom ik erachter welke van de 2 het is?
AES is over het algemeen genomen veiliger dan TKIP maar in sommige niche gevallen kan het zijn dat je een device in huis hebt dat AES niet ondersteunt. Probeer eerst enkel AES zou ik zeggen.

Als ik bijv. een statisch IP adres wil instellen vraagtie ook gelijk om een IP subnet mask en een gateway IP address, plus ik moet dan DNS servers specificeren want de optie om die automatisch te kiezen wordt grijs als ik "gebruik statisch IP adres" aanvink. En ik heb geeeeen idee wat ik daar allemaal moet invullen
Sluit je windows pc even aan op je modem, start een command prompt en geef het commando "ipconfig /all"
Dan krijg je subnet mask, gateway adres en je DNS servers te zien.
Neem die over in je router.

• ykaenS
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:28
Beste tweakers,

Als ik mijn router instel als Access Point werken de lan poorten dan nog, zodat ik hier bedraad een pc op kan aansluiten?

Mvg. Marco

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
ykaenS schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:19:
Beste tweakers,

Als ik mijn router instel als Access Point werken de lan poorten dan nog, zodat ik hier bedraad een pc op kan aansluiten?

Mvg. Marco
Ja.

• hansem
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-07 20:31
Welke kanalen kan ik het beste voorl 5ghz gebruiken?

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-07 23:14
Is een 'echte' access point beter dan een router die ingesteld is als access point?

Ik zou graag mijn 5 Ghz WiFi netwerk versterken op twee plaatsen in huis, waar een UTP aansluiting aanwezig is.

Als ik dan rondneus op het internet naar access points, blijken deze al snel minstens 70 EUR te kosten terwijl er van routers een veel groter en vaak betaalbaarder aanbod is. Of is er een nadeel aan verbonden dat een access point niet heeft?

Gamertag: I Darks I

• RTH Gekkuhhuis
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01-06-2020
Goedemiddag

Ik kom er niet helemaal uit en graag misschien een beetje hulp.
Ik heb de Cisco EPC3928 en de Connectbox van Ziggo.
De Cisco EPC3928 wil ik als acces point instellen.
Ze hebben allebei hetzelfde ip adres 192.168.178.1 en nu is mijn vraag wat kan ik als ip adres van Cisco EPC3928 kan invoeren?
En de Wi-Fi van Cisco EPC3928 die gaat ook via de Connectbox werken?

Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand antwoord voor mij groetjes

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 26-07 07:34
Darks schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:29:
Is een 'echte' access point beter dan een router die ingesteld is als access point?

Ik zou graag mijn 5 Ghz WiFi netwerk versterken op twee plaatsen in huis, waar een UTP aansluiting aanwezig is.

Als ik dan rondneus op het internet naar access points, blijken deze al snel minstens 70 EUR te kosten terwijl er van routers een veel groter en vaak betaalbaarder aanbod is. Of is er een nadeel aan verbonden dat een access point niet heeft?
Een 'echt' accesspoint heeft maar 1 taak, een router combineert er een aantal, waarvan je dan dus de meeste uitschakelt. Een dedicated AP is een stuk simpeler, als je alleen een draadloos signaal wenst.

* ChaserBoZ_ is een beetje doorgeslagen hierin; losse firewall, losse switch, los accesspoint :+ . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• TheNewBlood
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-07 16:16
hansem schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:32:
Welke kanalen kan ik het beste voorl 5ghz gebruiken?
5 Ghz heeft vele kanalen.
Scan even naar kanalen, als je er ziet die in de buurt zitten.. Die gebruik je dan natuurlijk niet.

• Ezdada
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21-05 09:55
Hoe kan ik het best het volgend netwerk opzetten?

1) Moet/ kan ik mijn modem/router/switch als accesspoint instellen (DHCP uit)? En is dat wat er nodig is, of is er hogere wiskunde voor nodig.
2) Kan ik mijn NAS op een willekeurig punt in mijn netwerk hangen

Wie zijn er:
Device 0 Internet verbinding
wired Device 1 Router/Modem/Internet
wired Device 2 Switch
wired Device 3 Router/Switch (netgear orbi)
wired Device 4 Accespoint (orbi satellite)
wired Device 5 Switch
wired NAS --> net unboxed en nog niet ingericht

Wie praat met wie:
#1 is verbonden met: #2, #3
#2 is verbonden met: #1
#3 is verbonden met: #1, #4. #5
#4 is verbonden met #3
#5 is verbonden met #3

Ik wil 1 netwerk hebben (achterfirewall) waar alle devices elkaar kunnen zien.
Device 1 (default modem) heeft matige wifi, staat in de meterkast, en heeft geen gastenwifi)
Device 2 is een simpele switch om tv/ps4 en audio aan het netwerk te hangen
Device 3 is degene die ik het lliefst het hele netwerk (incl DHCP) laat managen
Device 4 is een orbi satellite die aan #3 hangt
Device 5 is een redelijk switch om op zolder alles wired toegang te geven

• vanaalten
Ezdada schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:16:
Hoe kan ik het best het volgend netwerk opzetten?

1) Moet/ kan ik mijn modem/router/switch als accesspoint instellen (DHCP uit)? En is dat wat er nodig is, of is er hogere wiskunde voor nodig.
2) Kan ik mijn NAS op een willekeurig punt in mijn netwerk hangen

Wie zijn er:
Device 0 Internet verbinding
wired Device 1 Router/Modem/Internet
wired Device 2 Switch
wired Device 3 Router/Switch (netgear orbi)
wired Device 4 Accespoint (orbi satellite)
wired Device 5 Switch
wired NAS --> net unboxed en nog niet ingericht

Wie praat met wie:
#1 is verbonden met: #2, #3
#2 is verbonden met: #1
#3 is verbonden met: #1, #4. #5
#4 is verbonden met #3
#5 is verbonden met #3

Ik wil 1 netwerk hebben (achterfirewall) waar alle devices elkaar kunnen zien.
Device 1 (default modem) heeft matige wifi, staat in de meterkast, en heeft geen gastenwifi)
Device 2 is een simpele switch om tv/ps4 en audio aan het netwerk te hangen
Device 3 is degene die ik het lliefst het hele netwerk (incl DHCP) laat managen
Device 4 is een orbi satellite die aan #3 hangt
Device 5 is een redelijk switch om op zolder alles wired toegang te geven
Volgens de 'wie praat met wie' lijst zit de switch enkel op het modem aangesloten - ofwel, die kan je dan net zo goed weglaten. :)
...maar, ik gok dat de lijst van apparaten niet compleet is en je ook nog andere dingen op de switch wil aansluiten.

Device 1 is een modem met ingebouwde router. Device 3 heeft ook een ingebouwde router. Je wil slechts 1 router in je netwerk actief hebben en wel voor het eerste netwerk-apparaat. Ofwel, ik zou van device 1 de routerfunctionaliteit blijven gebruiken. Eventueel de wifi er van uitzetten. En bij voorkeur van device 1 ook de DHCP server gebruiken.

Device 3: ik gok dat je die vooral als switch en access point wil gebruiken, dus die zou je, volgens de TS van dit topic, als draadloos access point gebruiken. Je schreef dat je device 3 het hele netwerk wil laten managen - waarom? En wat bedoel je met 'managen'?

• Ezdada
@vanaalten :
achter switch 2 hangen tv, ps4 en tuner
Achter switch 5 hangen vijf netwerkuitgang zolder. Nu alleen pc in gebruik

Reden waarom device 1 niet het meest geliefd is: hier zit geen gastenwifi op
Reden waarom ik device 3 alles wil laten beheren: hier zit wel gasten wifi op. Als ik deze op access point dan heb ik die functionaliteit niet

Device 3 zou ik de DHCP server (correcte term?) willen maken voor het volledige netwerk (lan en wifi)

• vanaalten
Ezdada schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:19:
@vanaalten :
achter switch 2 hangen tv, ps4 en tuner
Achter switch 5 hangen vijf netwerkuitgang zolder. Nu alleen pc in gebruik

Reden waarom device 1 niet het meest geliefd is: hier zit geen gastenwifi op
Reden waarom ik device 3 alles wil laten beheren: hier zit wel gasten wifi op. Als ik deze op access point dan heb ik die functionaliteit niet

Device 3 zou ik de DHCP server (correcte term?) willen maken voor het volledige netwerk (lan en wifi)
Mja, als #3 alles gaat beheren wil je 'm dus in router-mode hebben. DHCP server erbij aanzetten ligt dan voor de hand.

Maar, dan gaat jouw idee wel mogelijk wat problemen geven: in jouw voorstel moet zowel #1 als #3 in routermode staan - en twee routers in een netwerk geeft goede kans op problemen. Plus dat netwerk-apparaten voor en achetr #3 elkaar niet zullen kunnen 'zien'.

Makkelijkste oplossing lijkt mij dan om switch #2 er uit te halen, #1 in modem-only mode zetten (als dat kan - zo niet, dan hou je router-na-router - niet ideaal) en TV/PS4/Tuner vanuit #3 laten komen, desnoods met een switch er achter.

• Ezdada
vanaalten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Mja, als #3 alles gaat beheren wil je 'm dus in router-mode hebben. DHCP server erbij aanzetten ligt dan voor de hand.

Maar, dan gaat jouw idee wel mogelijk wat problemen geven: in jouw voorstel moet zowel #1 als #3 in routermode staan - en twee routers in een netwerk geeft goede kans op problemen. Plus dat netwerk-apparaten voor en achetr #3 elkaar niet zullen kunnen 'zien'.

Makkelijkste oplossing lijkt mij dan om switch #2 er uit te halen, #1 in modem-only mode zetten (als dat kan - zo niet, dan hou je router-na-router - niet ideaal) en TV/PS4/Tuner vanuit #3 laten komen, desnoods met een switch er achter.
Als ik #1 in modem mode zet (zyxel vmg8324-b10a) werkt ie dan als een switch van waaruit “ gewoon” toegang tot #2 mogelijk is? Kabeltje trekken van #3 naar #2 is gaat niet zo gemakkeljk
Reden is dat 3 op de eerste etage hang, de kabel moeilijk bereikbaar zijn (ventilatieschacht, dan kruipruimte en dan weer door de vloer terug).

• vanaalten
Ezdada schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:13:
Als ik #1 in modem mode zet (zyxel vmg8324-b10a) werkt ie dan als een switch van waaruit “ gewoon” toegang tot #2 mogelijk is? Kabeltje trekken van #3 naar #2 is gaat niet zo gemakkeljk
Nee, dat is niet mogelijk. Als het ding daadwerkelijk in modem-only mode komt, dan moet er direct achter een router die via DHCP een adres van je provider krijgt. Pas na de eerste router begint het LAN en kan je met switches en access points spelen.
Een alternatief kan zijn om #1 als router te blijven gebruiken (met #2 er direct achter) en #3 ook als router gebruiken, maar dan zal #3 alleen managen wat er achter #3 zit, zal je eventuele port-forwarding die je voor games/services gebruikt op beide devices moeten instellen, zullen devices achter #3 de devices voor #3 niet kunnen zien... allerlei problemen die misschien oplosbaar zijn, maar het bepaald niet makkelijker maken.
Reden is dat 3 op de eerste etage hang, de kabel moeilijk bereikbaar zijn (ventilatieschacht, dan kruipruimte en dan weer door de vloer terug).
Hmmm, wat ik nog voor je kan bedenken:
  • In principe loopt er toch al een kabel van #2 naar #3, toch? Immers, #3 zit aan #2 vast. En #1 staat bij #2, toch? Dus je hoeft alleen een enkele kabel door een dubbele kabel te vervangen. Maak dus twee netwerkkabels vast aan het uiteinde van de bestaande kabel en trekken maar. Wel opletten dat het goed aan elkaar vast zit, haal er iemand bij om te helpen om knopen enzo te voorkomen. Met twee kabels kan je van #1 (in modem-only-mode) naar #3 en vanaf #3 weer terug naar #2. Dat lijkt mij in elk geval de mooiste en meest robuuste oplossing
  • Alternatief kan je wellicht de huidige netwerkkabel splitsen in twee kabels. Als het nu een acht-aderige UTP is, kan je die splitsen in twee vier-aderige kabels door aan begin en einde de juiste paren op de juiste manier in twee paar nieuwe connectors te monteren. Staat in de FAQ hier wel iets over in. Nadeel: een 8-aderige kabel is geschikt voor gigabit verbindingen, een 4-aderige slechts 100Mbit.
...maar, dit begint ondertussen wel flink los te komen van het onderwerp van dit topic. Wellicht beter om hier een eigen topic van te maken. Voordeel is dat het dan meer zichtbaarheid krijgt van mensen die dit topic standaard niet bekijken. Plus, ik ben maar een amateur, wellicht dat andere mensen betere ideeën hebben. Zo zat ik ook nog te denken aan een VLAN systeem als oplossing - lijkt mij niet mogelijk, maar mensen met verstand van zaken zullen er wellicht anders over denken. :)

• Nightw1nd
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 06-05 11:12
Hallo,

Ik heb boven in huis een ethernet kabel maar waar die ook op andere verdiepingen in het huis zonder een draad te hoeven gebruiken,

weet iemand wat ik daarvoor moet gebruiken?

Alvast bedankt

• Lowroad
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 27-07 14:25
Ik heb momenteel de volgende setup:

Modem + router, LAN IP 192.168.2.254
DHCP range, 192.168.2.1 - 192.168.2.199
WIFI: uit

begane grond: Router1: TP link Archer c3150 v1
IP: 192.168.2.245
DHCP: uit

1e verdieping: Router2: TP link WR1043ND v1
IP: 192.168.2.250

SSID voor router 1&2 is exact hetzelfde, evenals pw en beveiligingprotocol.

Nu het volgende probleem. Met modem + router1 gaat het goed. Zet ik nu router2 ook aan dan gaat het in het begin ook prima. Echter, na een tijdje, als ik van verdieping en dus router wissel dan heb ik grote moeite om nog op het wifi netwerk te komen (connecten duurt heel erg lang), en als dat dan lukt dan heb ik geen verbinding meer met internet.

Zodra ik nu router2 uitzet, en router 1 reset, dan werkt alles weer (behalve dan dus dat router2 uitstaat).

Iemand enig idee wat hier nu het probleem kan zijn? Naar mijn idee staat alles goed ingesteld, maar toch lijken beide routers te botsen op de een of andere manier.

[Voor 0% gewijzigd door Lowroad op 27-03-2020 11:37. Reden: Ip adres stond niet goed]

http://specs.tweak.to/17604

• slow whoop
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-07 12:13
Volgens mij kloppen je IP adressen niet. Ik dacht dat die buiten je DHCP range moeten liggen, maar wel binnen hetzelfde subnet (dus bv 192.168.1.xxx).

Probeer het eens zo:

Modem + router, LAN IP 192.196.2.254 192.168.1.254
DHCP range, 192.168.1.1 - 192.168.1.199

IP: 192.168.2.245 192.168.1.201

IP: 192.168.1.150 192.168.1.202

• Lowroad
Ah sorry, ip van de laatste router was een tikfout. Nu verbeterd. Zo klopt het wel, toch?

• slow whoop
Zo zou het inderdaad moeten kloppen, ja. Behalve het IP adres van je Modem + Router:

Modem + router, LAN IP 192.196.2.254 192.168.2.254

Welk IP adres heeft je gateway? Is die hetzelfde op alle apparaten?

[Voor 9% gewijzigd door slow whoop op 27-03-2020 10:28]

• Lowroad
slow whoop schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:27:
Welk IP adres heeft je gateway? Is die hetzelfde op alle apparaten?
Bij beide routers: 192.168.2.254, volgens mij goed?

Wat nog het meest vreemde is, is dat het het in het begin dus prima werkt. Zoals nu, beide routers staan aan, en het werkt momenteel precies zoals de bedoeling is

• MyKey
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:30
Hoi allen,

Ik heb dit al een tijdje draaien. 2 apparte wifi netwerken, werkt super. Nu heb ik de kabels in huis via een andere weg aangelegd en zit beetje in een lastig puntje nu.

Ik heb boven een tp link router staan, waarin een kabel zit die naar mijn modem van KPN gaat. Zodat ik boven ook goede wifi heb, nu heb ik boven een 2e kastje voor tv staan, deze wil ik in mijn tp link stoppen. Zodat ik dan ook boven tv heb en ik niet een hele kabel van boven naar beneden hoef te strekken. Maar dit gaat niet lekker, ik krijg boven wel gewoon tv, maar het trekt mn wifi helemaal plat. Ik heb wel wifi, teminste ik ben verbonden met het netwerk, maar niks doet het meer.

Ik vermoed omdat de dhcp functie uit staat(?). Iemand een idee hoe ik dit werkend kan maken?

PoE Profiel : Floep '..' PSN = Floeppie '..' Twitch.tv : Floeppie

• vanaalten
Hoe heb je die TP-link boven aangesloten? Vanaf een modem-LAN poort naar de TPLink WAN poort? Of op een TP-link LAN poort?

DHCP functie zou hier geen verschil moeten maken. DHCP is een systeem om IP adressen uit te delen aan apparaten die geen 'vast' adres ingesteld hebben. In een LAN wil je slechts *1* DHCP server hebben, anders wordt het erg interessant wie welk adres krijgt, dubbele adressen en de hele administratie ervan. Dus nee, DHCP vooral uit laten staan.

• Lowroad
Lowroad schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:45:
Ik heb momenteel de volgende setup:

Modem + router, LAN IP 192.168.2.254

SSID voor router 1&2 is exact hetzelfde, evenals pw en beveiligingprotocol.

Nu het volgende probleem. Met modem + router1 gaat het goed. Zet ik nu router2 ook aan dan gaat het in het begin ook prima. Echter, na een tijdje, als ik van verdieping en dus router wissel dan heb ik grote moeite om nog op het wifi netwerk te komen (connecten duurt heel erg lang), en als dat dan lukt dan heb ik geen verbinding meer met internet.

Zodra ik nu router2 uitzet, en router 1 reset, dan werkt alles weer (behalve dan dus dat router2 uitstaat).

Iemand enig idee wat hier nu het probleem kan zijn? Naar mijn idee staat alles goed ingesteld, maar toch lijken beide routers te botsen op de een of andere manier.
Ik heb ondertussen van beide routers een apart wifi netwerk te maken (dus een andere SSID), maar dit haalt niks uit. Nu ik dit tik heb ik een telefoon voor mij die probeert in te loggen op wifi (1 van beide netwerken, maakt niet uit welke), maar dit lukt niet. Blijft "ip-adres ophalen" weergeven, en geeft uiteindelijk de melding "IP-configuratie mislukt". Daarna blijft hij het proberen en uiteindelijk (kan zomaar 10 minuten zijn) dan lukt het ineens wel....

Iemand verder enig idee? Ik begin inmiddels te vermoeden dat die Archer c3150 de boel in de war schopt

• vanaalten
@Lowroad , hoe zijn de twee TP-Link routers aangesloten op de modem-router? Vanaf modem-router LAN poort naar de WAN van de TP-Link routers, of op een LAN poort van de TP-Link?

Verder zou je nog kunnen proberen het LAN IP-adres van de modem-router op 192.168.2.1 te zetten (en DHCP range dan 192.168.2.2 - 192.168.2.199). Heb wel eens gezien dat iemand problemen had omdat z'n gateway niet op x.y.z.1 zat.

• Lowroad
vanaalten schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:46:
@Lowroad , hoe zijn de twee TP-Link routers aangesloten op de modem-router? Vanaf modem-router LAN poort naar de WAN van de TP-Link routers, of op een LAN poort van de TP-Link?

Verder zou je nog kunnen proberen het LAN IP-adres van de modem-router op 192.168.2.1 te zetten (en DHCP range dan 192.168.2.2 - 192.168.2.199). Heb wel eens gezien dat iemand problemen had omdat z'n gateway niet op x.y.z.1 zat.
Hoi, van LAN poort naar LAN poort. Volgens mij werkte het überhaubt niet als ik hem op de WAN (van de TPLink) aansloot, maar dat kan ik mis hebben.
Hoe dan ook, heb het modem nu naar 192.168.2.1 gezet. Nu maar eens even testen hoe dat gaat, laat ik weten.

Overigens had ik 192.168.2.254 niet zelf verzonnen, dat stond er zo al in dus ik had het maar zo gelaten.

Edit: helaas, zelfde probleem nog altijd :/

• Lubbersen
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 03-07-2020
Ja dat heb ik ook gedaan, werkt prima voor mij.

• handoff
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:39
Hebben jullie voor de router en access point dezelfde SSID en wachtwoord gegeven? Zo ja, hoe goed verlopen de overgangen tussen deze twee? Momenteel heb ik ze beide anders genoemd zodat ik zelf kan kiezen welke het sterkste signaal heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-07 19:40

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

handoff schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:41:
Hebben jullie voor de router en access point dezelfde SSID en wachtwoord gegeven? Zo ja, hoe goed verlopen de overgangen tussen deze twee? Momenteel heb ik ze beide anders genoemd zodat ik zelf kan kiezen welke het sterkste signaal heeft.
Ik heb allebei thuis getest. Probleem is een beetje dat mobiele apparaten naar mijn inziens niet snel genoeg schakelen tussen de snelste bron. Handmatig schakelen moet ik bij mij thuis in beide gevallen blijven doen.

Toch is het omschakelen sneller met dezelfde naam en ww.

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST. en Love: Treinkaartjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
Je kan het wellicht een beetje sturen door de sterkte van een access point of router naar beneden te draaien. Dan zal een mobiel apparaat eerder een signaal verliezen en overschakelen naar een lokaal sterker signaal.

• handoff
vanaalten schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:45:
Je kan het wellicht een beetje sturen door de sterkte van een access point of router naar beneden te draaien. Dan zal een mobiel apparaat eerder een signaal verliezen en overschakelen naar een lokaal sterker signaal.
Helaas hebben mijn routers geen antennes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
handoff schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:43:
[...]

Helaas hebben mijn routers geen antennes.
Natuurlijk wel, anders zouden ze geen wifi verbindingen kunnen hebben. :)
Je bedoeld geen 'zichtbare antennes'.

Maar, maakt ook niet uit: ik had als suggestie om het zendvermogen via de instellingen omlaag te draaien - een software-setting dus, niet fysiek iets met de antennes te doen.

• handoff
vanaalten schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:02:
[...]

Natuurlijk wel, anders zouden ze geen wifi verbindingen kunnen hebben. :)
Je bedoeld geen 'zichtbare antennes'.

Maar, maakt ook niet uit: ik had als suggestie om het zendvermogen via de instellingen omlaag te draaien - een software-setting dus, niet fysiek iets met de antennes te doen.
Ah oke. Ik zit nu erover na te denken om alleen de 5GHz netwerken dezelfde SSID te geven. Het bereik van deze netwerken is natuurlijk minder, omdat het minder makkelijk door de muren heen gaat.

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:54
Na dit topic en de TS doorgelezen te hebben heb ik veel geleerd.
Recent heb ik een Netgear R7000 op de kop getikt met het idee de WiFi thuis te verbeteren.

We hebben nu een Ziggo Connectbox staan met daarin 4 clients bekabeld aangesloten(zie afbeelding).

De connectbox heeft precies 4 LAN poorten. Als ik hierop de R7000 wil aansluiten als AP, verlies ik dus een poort. Oplossing hiervoor is, als ik het goed begrijp, een switch. Nu twijfel ik dus over de volgende twee opstellingen. Beide zouden moeten werken, maar ik kan vanwege m'n beperkte kennis hierover niet goed de voor- en nadelen afwegen :9

Kan iemand me hiermee in de goede richting sturen misschien?

• patricw
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14-06-2020
Allen,

Ik heb een Cisco modem (Ziggo, voormalig UPC) en zelf een TP-link router hier achter gezet. De Cisco is DHCP server met de Wifi uitgeschakeld. De TP-link verzorgt de Wifi. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?

Alvst dank voor reactie's,

Patric

• vanaalten
patricw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:37:
Ik heb een Cisco modem (Ziggo, voormalig UPC) en zelf een TP-link router hier achter gezet. De Cisco is DHCP server met de Wifi uitgeschakeld. De TP-link verzorgt de Wifi. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?
Over het algemeen voldoen de moderne modems van Ziggo prima voor de gemiddelde consument - hooguit niet qua wifi bereik en dan vaak, denk ik, omdat het modem in een meterkast staat opgesloten.

Als je geen probleem hebt, zou ik vooral geen problemen gaan opzoeken. :)

Afgezien daarvan denk ik dat je vraag in dit topic wel off-topic is...

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:54
patricw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:37:
Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?
Dit is precies ook mijn vraag eigenlijk van een post eerder :)
Je hebt bijvoorbeeld wel meer mogelijkheid tot instellingen als je de TP-link als echte router instelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• patricw
  • Laatst online: 14-06-2020
Ik heb nog even verder gekeken en het blijkt dat als je de Cisco modem in bridge stand zet 3 van de 4 LAN poorten uitgeschakeld worden. Dus dan zou ik weer een switch op de TP-link moeten zetten. Ik laat het lekker zo. Dank!

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:05
KPN 110Mbit/30Mbit komt binnen op Experia box.
Vanwege laag wifi vermogen, heb ik op de 1e en 2e verdieping AP's geplaatst.
Lynksys WRT160NL en een Sitecom 300N

Bedraad werkt alles echt super. De PC's en TV's hebben op beide AP's zeer goed ontvangst.

Maar de draadloze verbindingen zijn echt slecht. (gemeten met Speedtest.net)

De lynksys haalt maar 10 Mbit. Met de 300n kan ik niet eens verbinden.
Ze zijn ook al een keer omgedraaid. Precies hetzelfde verhaal.

Iemand een idee ?

Experia
https://tweakers.net/i/nlbkSQhXhLEaG5AG7yTq5DXON9E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEVO1qB2Ap1yokhkN438omAN.jpg?f=fotoalbum_small

Lynksys
https://tweakers.net/i/YcZ2uQii_WHPy7cSW7A1v4JHBEw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7Y31WslntyfgsiI97qrU75b.jpg?f=fotoalbum_small

300n
https://tweakers.net/i/PvFuy4E6dB_rZT1rWwn0SUtHRGw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yu3Piivj3VlYn9kCdwj1RF5K.jpg?f=fotoalbum_small

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• vanaalten
driel24 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:54:
KPN 110Mbit/30Mbit komt binnen op Experia box.
Vanwege laag wifi vermogen, heb ik op de 1e en 2e verdieping AP's geplaatst.
Lynksys WRT160NL en een Sitecom 300N

Bedraad werkt alles echt super. De PC's en TV's hebben op beide AP's zeer goed ontvangst.

Maar de draadloze verbindingen zijn echt slecht. (gemeten met Speedtest.net)

De lynksys haalt maar 10 Mbit. Met de 300n kan ik niet eens verbinden.
Ze zijn ook al een keer omgedraaid. Precies hetzelfde verhaal.

Iemand een idee ?
Uit de plaatjes lijkt het er op dat je alles correct hebt ingesteld. Heb wel eens gehoord dat er routers / apparatuur is die moeite heeft als de centrale router niet op een ".1" eindigend IP adres zit, dat is het enige qua settings dat je nog zou kunnen proberen.
Wat ik er niet uit kan halen: heb je zowel de Linksys als Sitecom aangesloten van een Experia LAN-poort naar een LAN-poort op de Linksys/Sitecom?

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Uit de plaatjes lijkt het er op dat je alles correct hebt ingesteld. Heb wel eens gehoord dat er routers / apparatuur is die moeite heeft als de centrale router niet op een ".1" eindigend IP adres zit, dat is het enige qua settings dat je nog zou kunnen proberen.
Wat ik er niet uit kan halen: heb je zowel de Linksys als Sitecom aangesloten van een Experia LAN-poort naar een LAN-poort op de Linksys/Sitecom?
Die "1" was ook het enige wat ik mij nog kon bedenken....
Maar dat zou toch geen invloed mogen hebben op wel of niet draadloos kunnen verbinden met een AP ?
Want bedraad werkt alles vanaf de AP's perfect.
Het lijkt erop of KPN weer een update in het modem heeft gedaan.
Is al een keer gebeurd, Toen werkte 2.4 en 5 ghz tegelijkertijd op één SSID niet meer :/
Misschien om "super wifi" te promoten ? Want ik zit er nu wel ineens aan te denken om een Mesh te kopen.

Idd ze zitten op Lan. Via Wan heb je geen internet op de AP's

• vanaalten
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:11:
Die "1" was ook het enige wat ik mij nog kon bedenken....
Maar dat zou toch geen invloed mogen hebben op wel of niet draadloos kunnen verbinden met een AP ?
Want bedraad werkt alles vanaf de AP's perfect.
Nee, goed punt. Dan zou je het op de Sitecom dus in de wifi settings moeten zoeken. Die dan tijdelijk een aparte SSID naam geven en daar zou je dan toch mee moeten kunnen verbinden...

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Nee, goed punt. Dan zou je het op de Sitecom dus in de wifi settings moeten zoeken. Die dan tijdelijk een aparte SSID naam geven en daar zou je dan toch mee moeten kunnen verbinden...
Sorry.... vergeten te zeggen. EB, Lynksys en sitecom hebben eigen SSID

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:48:
[...]

EB modem gereset. Op "1" gezet. Krijg nu wel verbinding met 300n.
Duurt wel langer dan normaal. +- 10 sec.
De speedtest toont aan dat er nog steeds iets niet in orde is.
Langzaam en niet stabiel.

https://tweakers.net/i/tO-mCYoJsGknovvkWYPUIhRppTA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2Th4bAWloYkGNV1uT3MKcbQ.jpg?f=fotoalbum_small

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:23:
[...]

EB modem gereset. Op "1" gezet. Krijg nu wel verbinding met 300n.
Duurt wel langer dan normaal. +- 10 sec.
De speedtest toont aan dat er nog steeds iets niet in orde is.
Langzaam en niet stabiel.

[Afbeelding]
Heb je de TV aangesloten op het ap? Dan moet je zover ik weet ergens in de settings
'IGMP snooping' aanzetten, anders vreet die TV je hele bandbreedte op en heb je inderdaad slechte WiFi.

• driel24
zacht schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Heb je de TV aangesloten op het ap? Dan moet je zover ik weet ergens in de settings
'IGMP snooping' aanzetten, anders vreet die TV je hele bandbreedte op en heb je inderdaad slechte WiFi.
TV en KPN_TV staan op het AP. Maar staan beide uit bij de meting.
Boven staat de Lynksys. Heeft hetzelfde probleem. Daar staan alleen PC's op.
Zelfde wifi snelheid.

• zacht
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:42:
[...]

TV en KPN_TV staan op het AP. Maar staan beide uit bij de meting.
Boven staat de Lynksys. Heeft hetzelfde probleem. Daar staan alleen PC's op.
Zelfde wifi snelheid.
Het maakt niet uit of de TV's aan of uit staan, als IGMP snooping niet aan staat dan zendt je AP het TV signaal ook via WiFi uit, en dat kost je je bandbreedte.
Edit: Hetzelfde geldt voor de Linksys. Het maakt niet uit of er aan de andere kant wel of geen TV hangt, het TV signaal komt er aan de voorkant binnen, en de Linksys zendt dit via WiFi uit als IGMP snooping niet aan staat.

Edit: ik weer niet hoe je de twee ap's hebt aangesloten, maar een cheapo switch met IGMP snooping zou al de oplossing kunnen zijn als je ap's geen IGMP snooping ondersteunen.

Zet die nu op de plaats van de Sitecom. Verbind de TV's en de Sitecom en de Linksys op verschillende poorten van de switch en de Sitecom zou al goede WiFi moeten hebben.
Een unmanaged switch met IGMP snooping heb je voor minder dan twee tientjes.

[Voor 44% gewijzigd door zacht op 19-06-2020 12:01. Reden: Typo]

• driel24
Ben maar weer eens helemaal opnieuw begonnen.
Allemaal naar fabrieks instelling gezet en opnieuw gaan instellen.

EB staat nu op
Lan 192.168.2.1
sub 255.255.255.0
dhcp aan 192.168.2.2 tot 192.168.2.199
dns 192.168.2.1

Ap Sitecom 300n
lan 192.168.2.220
dhcp uit

Ap Linksys wrt160nl
lan 192.168.2.200
dhcp uit

Bedraad haal ik op alle drie 110 Mbit
Via Wifi haal ik op EB 105 Mbit
Wifi op 300N en wrt160NL schommelt tussen 4 en 20Mbit.
En dan zit ik er wel 1 meter naast !

TV's zijn van stroom. Maakt geen verschil.
Die AP's staan boven en het is gewoon te weinig voor Netflix/Youtube

• vanaalten
Ik denk dat je dan hooguit nog kan kijken naar kanaalkeuzes en hoe druk het op een bepaald kanaal of frequentie is. Dan zou ik denk ik eerst de wifi van de EB en Sitecom uitzetten en enkel die van de Linksys aanzetten - en dan kijken wat voor verbinding je haalt. Ook even kijken hoe druk het met andere wifi (buren...) op elk kanaal is. Kijk of je dan wel een snelle verbinding weet te halen, dan weet je in elk geval waar het door kwam en kan je naar een oplossing zoeken waarbij je overal goede dekking hebt.

• zacht
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:12:
Ben maar weer eens helemaal opnieuw begonnen.
Allemaal naar fabrieks instelling gezet en opnieuw gaan instellen.

EB staat nu op
Lan 192.168.2.1
sub 255.255.255.0
dhcp aan 192.168.2.2 tot 192.168.2.199
dns 192.168.2.1

Ap Sitecom 300n
lan 192.168.2.220
dhcp uit

Ap Linksys wrt160nl
lan 192.168.2.200
dhcp uit

Bedraad haal ik op alle drie 110 Mbit
Via Wifi haal ik op EB 105 Mbit
Wifi op 300N en wrt160NL schommelt tussen 4 en 20Mbit.
En dan zit ik er wel 1 meter naast !

TV's zijn van stroom. Maakt geen verschil.
Die AP's staan boven en het is gewoon te weinig voor Netflix/Youtube
IGMP snooping is nodig in je AP, die je eigenlijk als switch gebruikt.

Hoe heb je de twee ap's aangesloten? Beide op een andere poort van de EB? Of zit alleen de 300N op de EB en heb je de Linksys op de 300N aangesloten?

Hoe is het WiFi signaal van de 300N als je deze als enige op de EB aansluit? Dus: enkel de 300N aansluiten, en alle andere kabels uit de 300N halen, ook de kabels die eventueel naar de TV's en PC's gaan.
Als dat signaal al niet goed is weet je meteen dat daar het probleem zit.
Anders één voor één alles aansluiten en telkens kijken hoe het signaal is.

• driel24
@vanaalten
@zacht

Ik heb al jullie tips nog een keer gevolgd.
Niets helpt.
Modem blijft op 110Mbit draadloos. De AP haperen als een gek.

Ik heb besloten een Mesh te kopen met 3 accespoints.
Zeurende pubers en thuiswerken werkt niet met een slecht wifi netwerk.

De AP blijven bekabeld hun werk doen voor de PC's en TV. Wifi gaat uit.
Mesh gaat het overnemen.

Bedankt voor het meedenken.

[Voor 4% gewijzigd door driel24 op 22-06-2020 15:23]

• zacht
  • Niet online
driel24 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:22:
@vanaalten
@zacht

Ik heb al jullie tips nog een keer gevolgd.
Niets helpt.
Modem blijft op 110Mbit draadloos. De AP haperen als een gek.

Ik heb besloten een Mesh te kopen met 3 accespoints.
Zeurende pubers en thuiswerken werkt niet met een slecht wifi netwerk.

De AP blijven bekabeld hun werk doen voor de PC's en TV. Wifi gaat uit.
Mesh gaat het overnemen.

Bedankt voor het meedenken.
Dat klinkt inderdaad als een hoop ellende zonder goede WiFi. Dan is je portemonnee trekken inderdaad vaak de beste oplossing.
Laat je nog even weten of de Mesh het oplost?

• Thamell
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-07 22:10
Hallo allen,

Ik heb de topicstart goed doorgelezen, maar ik zit met een vreemd probleem. Ik heb voor mijn nieuwe woning een Eminent AC1750 (EM4720) router gekocht, omdat mijn Ziggo Connect Box router/modem niet genoeg bereik heeft.
Ik wil dus mijn draadloze router gebruiken als Acces Point.

Nu heb ik dus mijn router (gereset) aangesloten met een UTP-kabel op mijn pc. (LAN -> LAN, volgens de handleiding van de router) Ik heb het eerst zelf geprobeerd en nu vind in deze forumpost. Alles goed doorgelezen, maar ik kom niet eens op het punt dat ik mijn router kan bereiken via 192.168.8.1 (standaard).Wel heb ik eerder de router via WIFI kunnen bereiken via mijn telefoon, maar dat is nu ook ineens geen optie meer (obtaining ip adress, is de melding op mijn android smartphone).

kortweg, ik ben niet helemaal onbekend in de wondere wereld van netwerken, maar ik verbaas mijzelf erover dat ik hier niet uitkom, enige pointers zijn welkom.

Speelt graag

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 26-07 13:06

Kars

Yamaha Tenere Domestic Model

Thamell schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:44:
Hallo allen,

Ik heb de topicstart goed doorgelezen, maar ik zit met een vreemd probleem. Ik heb voor mijn nieuwe woning een Eminent AC1750 (EM4720) router gekocht, omdat mijn Ziggo Connect Box router/modem niet genoeg bereik heeft.
Ik wil dus mijn draadloze router gebruiken als Acces Point.

Nu heb ik dus mijn router (gereset) aangesloten met een UTP-kabel op mijn pc. (LAN -> LAN, volgens de handleiding van de router) Ik heb het eerst zelf geprobeerd en nu vind in deze forumpost. Alles goed doorgelezen, maar ik kom niet eens op het punt dat ik mijn router kan bereiken via 192.168.8.1 (standaard).Wel heb ik eerder de router via WIFI kunnen bereiken via mijn telefoon, maar dat is nu ook ineens geen optie meer (obtaining ip adress, is de melding op mijn android smartphone).

kortweg, ik ben niet helemaal onbekend in de wondere wereld van netwerken, maar ik verbaas mijzelf erover dat ik hier niet uitkom, enige pointers zijn welkom.
Welk IP-adres krijgt je PC als je 'm aansluit? En wat is dan je standaard gateway?

Life is too short to remove USB safely

• Thamell
Ziggo modem: 192.168.178.1
Eminent router: 192.168.178.200
DHCP range: 192.168.178.10 - 192.168.178.100
Mijn pc: 192.168.178.16

Het verhaal is nu: PC aangesloten met lan kabel op Ziggo modem. Ziggo modem met lan aangesloten op Eminent router: ik kan de ziggo modem webpage bereiken, maar die van mijn eminent niet. En als ik mijn pc aansluit via lan op mijn eminent router, heb ik geen internet. Ik heb wel natuurlijk de eminent router aangesloten op de ziggo modem.

Daarnaast krijg ik ten allen tijde met mijn nieuwe wifi de melding "avoid poor wifi connection" of "obtaining ip adress"...

Speelt graag

• zacht
  • Niet online
Thamell schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:17:
Ziggo modem: 192.168.178.1
Eminent router: 192.168.178.200
DHCP range: 192.168.178.10 - 192.168.178.100
Mijn pc: 192.168.178.16

Het verhaal is nu: PC aangesloten met lan kabel op Ziggo modem. Ziggo modem met lan aangesloten op Eminent router: ik kan de ziggo modem webpage bereiken, maar die van mijn eminent niet. En als ik mijn pc aansluit via lan op mijn eminent router, heb ik geen internet. Ik heb wel natuurlijk de eminent router aangesloten op de ziggo modem.

Daarnaast krijg ik ten allen tijde met mijn nieuwe wifi de melding "avoid poor wifi connection" of "obtaining ip adress"...
Persoonlijk vind ik de instructies een raar verhaal. Wat ik zou doen als ik dat ding had:

-alles ontkoppelen
-reset knop minimaal 6 seconden indrukken
-lan op lan aansluiten op pc
-in webbrowser op pc https://192.168.8.1
invoeren, (en eigenlijk eerste op de sticker op de onderkant kijken of daar hetzelfde adres aangegeven wordt)
-er vanuit gaande dat je hem nu wel kunt benaderen: home-operating mode-access point-save
-dan zou hij moeten rebooten
-opnieuw benaderen via pc
-setup wizard om je wifi wachtwoord aan te passen
-checken of je ip op dynamisch staat.
-wifi checken met telefoon.

• Thamell
Ik heb dus het volgende gedaan:

-Alles ontkoppeld.
- Eminent router harde reset (In de webpagina, kon ik via wifi wel bereiken ineens, want de 6 seconden resetknop doet dus niet!)
- Toen LAN-LAN. Controleren of alles gereset was, klopte.
- Alles aansluiten volgens handleiding Eminent.

Ziggo LAN naar Eminent WAN. PC aansluiten op LAN Eminent.

En alles werkt volgens de standaardinstellingen. DCHP staat op zowel ziggo als eminent aan, geen ip adressen gewijzigd, de standaardinstellingen werken gewoon...

En ik kan nu ook zowel de Ziggo modem als de Eminent router bereiken via hun standaard ip adres.

[Voor 10% gewijzigd door Thamell op 02-07-2020 11:10]

Speelt graag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik heb m'n 2e Router ingesteld als accesspoint, maar als ik daar heen ga, verlies ik altijd connectie op VPN en Zoom/Skype/Teams. Ik lees dat dit met Mesh opgelost is, maar dat er ook oplossingen mogelijk zijn zonder Mesh. Ik heb een R7000 als router en een TP Link C2 Archer als accesspoint. Gaat het nooit werken met deze hardware? Zou ik wel seamless kunnen roamen met een EX7000 van Netgear bijvoorbeeld?

• Jojo90
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 22-07 19:53
Even een vraagje van mijn kant. Zal hier ongetwijfeld al voorbij zijn gekomen maar zijn een heleboel pagina s om door te lezen.

Vandaag aan het prutsen om een 2e router als accespoint te installeren. Er is me een hoop duidelijk dhcp moet uit enz enz.

Opstelling is modem-> router netgear met dhcp aan -> router tp link wat het ap word via de lan poorten hier moet dhcp uit.

Enige waar ik mee zit zijn de ip nummers. Welk ip nummer moet ik het ap ( de tp link) gaan geven om geen problemen te krijgen.

Gegevens netgear:
Ip adres: 192.168.1.1
Ip subnet: 255.255.255.0

Dhcp range start: 192.168.1.2
Eind: 192.168.1.254

Heb hier een hoop gelezen tussen in de range uit de pool maar ik heb nog steeds geen idee.

Graag hulp nu doet alles het prima wil alleen het bereik op zolder beter maken haha.

• vanaalten
Jojo90 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:39:
Even een vraagje van mijn kant. Zal hier ongetwijfeld al voorbij zijn gekomen maar zijn een heleboel pagina s om door te lezen.

Vandaag aan het prutsen om een 2e router als accespoint te installeren. Er is me een hoop duidelijk dhcp moet uit enz enz.

Opstelling is modem-> router netgear met dhcp aan -> router tp link wat het ap word via de lan poorten hier moet dhcp uit.

Enige waar ik mee zit zijn de ip nummers. Welk ip nummer moet ik het ap ( de tp link) gaan geven om geen problemen te krijgen.

Gegevens netgear:
Ip adres: 192.168.1.1
Ip subnet: 255.255.255.0

Dhcp range start: 192.168.1.2
Eind: 192.168.1.254

Heb hier een hoop gelezen tussen in de range uit de pool maar ik heb nog steeds geen idee.

Graag hulp nu doet alles het prima wil alleen het bereik op zolder beter maken haha.
De DHCP range aanpassen naar bijvoorbeeld 192.168.1.10 tot 192.168.1.254. Dan heb je 192.168.1.2 tot 192.168.1.9 vrij voor dit soort access points en kan je dus 192.168.1.2 als IP aan de TP-link geven.

• Punkie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 10:39
Hoi,
Ik denk dat ik een access point met backhaul nodig heb. Dit was mijn situatie tot de router die de rol van secondary access point had (zie tekening) stierf. Amen.
De primary wifi router bestaat nog steeds en is een TP-link WR1043ND. Om de situatie te recreëren dacht ik dat een extra router kopen wat overkill is, aangezien een AP zou volstaan. Belangrijk: beide apparaten moeten dezelfde SSID gebruiken, geen verschillende netwerken en de ethernet backhaul moet gebruikt worden (geen extenders).
Kunnen (AP)producten van elke fabrikant met de TPlink router samenwerken? Volstaat het dan om zoiets als de https://tweakers.net/pric...-m5-1-pack/specificaties/ te kopen? Is het ondersteunen van 802.11 ax een meerwaarde?

Extra topic: wat als ik een gastnetwerk wil opzetten op een andere SSID? Is dat in elk AP mogelijk? Daarrond vindt ik namelijk geen productinformatie. Of zijn er dan andere producten aan te raden?

• vanaalten
Punkie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:30:
Hoi,
Ik denk dat ik een access point met backhaul nodig heb. Dit was mijn situatie tot de router die de rol van secondary access point had (zie tekening) stierf. Amen. [Afbeelding]
De primary wifi router bestaat nog steeds en is een TP-link WR1043ND. Om de situatie te recreëren dacht ik dat een extra router kopen wat overkill is, aangezien een AP zou volstaan. Belangrijk: beide apparaten moeten dezelfde SSID gebruiken, geen verschillende netwerken en de ethernet backhaul moet gebruikt worden (geen extenders).
Kunnen (AP)producten van elke fabrikant met de TPlink router samenwerken? Volstaat het dan om zoiets als de https://tweakers.net/pric...-m5-1-pack/specificaties/ te kopen? Is het ondersteunen van 802.11 ax een meerwaarde?

Extra topic: wat als ik een gastnetwerk wil opzetten op een andere SSID? Is dat in elk AP mogelijk? Daarrond vindt ik namelijk geen productinformatie. Of zijn er dan andere producten aan te raden?
@Punkie, ik heb geen direct antwoord op je vragen (want weinig verstand van AP enzo), maar als je specifiek een AP wil gebruiken in plaats van een generieke wifi-router, dan staat je vraag in dit topic off-topic - want het gaat er hier juist om om een wifi-router als AP te gebruiken ipv een dedicated AP.

Wellicht beter om je vraag als nieuw topic te stellen met bijpassende titel - grotere kans dat mensen er dan naar kijken. :)

• zacht
  • Niet online
Aanvullend: @Punkie , je noemt een router kopen overkill, toch heb ik hetzelfde gedaan, simpelweg omdat een AP duurder is.

• Shadow_Zero
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-07 10:00
@Punkie: Grappig, ik heb ook een TP-link WR1043ND waarvan ik zojuist heb moeten constateren dat de Sitecom router die ik als AP er achter had hangen waarschijnlijk defect is geraakt.

Dus nu ik een nieuwe router als AP er achter wil hangen kom ik iets tegen waarvan ik me afvraag of dat nou gek is of niet. De TP-Link geeft in de instructies:
Start IP Address - This field specifies the first address in the IP Address pool. 192.168.1.100
End IP Address - This field specifies the last address in the IP Address pool. 192.168.1.199 is the default end IP address.

(TP-Link zit bij mij dan op subnet 3).

De Sitecom had ik een reservation gegeven van 192.168.3.2. Dit heeft ook altijd prima gewerkt. Zitten er geen nadelen aan deze config? Of kan ik hem toch beter 192.168.3.1xx geven?

• Punkie
  • Laatst online: 28-04 10:39
Shadow_Zero schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:02:
De Sitecom had ik een reservation gegeven van 192.168.3.2. Dit heeft ook altijd prima gewerkt. Zitten er geen nadelen aan deze config? Of kan ik hem toch beter 192.168.3.1xx geven?
Zolang je het static ip adres van je 2e router uit de DHCP pool houdt van je eerste router is alles ok.

• humptydumpty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18-07 14:43
Kan iemand me alsjeblieft helpen?
Heb hier een tp-wr1043ND (zo'n witte dus v1) ingesteld.Die TP hangt in de lan poort met een cat5 kabel aan een Experia v10 (lan poort) en via een andere lan poort aan een nuc. Een speedtest op de nuc geeft 57mb up 10mb down.
De wifi van de tp daar krijg ik met moeite 1,5mb up en 2,8mb up. (ik zit er naast) Meerdere telefoons geprobeerd. Heb ook de ip range veranderd, helpt niet, ssid veranderd, helpt niet, lijstje vooraan in topic doorlopen, helpt niet enz enz.

Het gaat om een kamer die geen goed wifi signaal heeft maar wel een cat5 kabel naar de experiabox. Wil daar een wifi signaal waar je 2x youtube op kan kijken en 2 lan aansluitingen (printer + nas).

Is die wifi snelheid op te lossen? Hoe kan ik dat oplossen? Of kan ik maar beter iets anders aanschaffen? (ben al een dag aan het klungelen)

Mijn dank!

• Niekleair
  • Nu online
Ik gebruik mijn Asus RT-AC68U als repeater om het wifisignaal van mijn huisbaas (met zijn toestemming) te versterken en een eigen wifi netwerk te draaien.

De AC68U staat recht onder de router van mijn huisbaas op en andere verdieping, maar de vloer is van hout en signaalsterkte is vrijwel maximaal.

Af en toe valt mijn internetverbinding weg; inmiddels gebeurt dit een paar keer per dag. Ik heb helaas geen fysieke en admin toegang tot de router van mijn huisbaas, dus daar kan ik niet in kijken. Maar op het moment dat mijn internetverbinding wegvalt, kan ik wel verbinding maken en het internet op via de wifi van mijn huisbaas. Het lijkt er dus op dat het probleem bij mij ligt.

Recent hebben we hier wat stroomstoringen gehad, wat automatisch resulteert in het rebooten van de router. Dat heeft niet geholpen.

Ik heb een statisch ID voor mijn Asus, als de verbinding wegvalt, kan ik echter (zowel bekabeld als draadloos) geen verbinding maken met de router, als ik het ip adres invul, krijg ik een 'connection failed' scherm.

Ik heb de syslog file hier. Tips waar ik op kan kijken om te verifieren of het probleem inderdaad in mijn asus router ligt?

[Voor 7% gewijzigd door Niekleair op 28-09-2020 19:01]

[img]error.jpg[/img]

• CalvinD
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:53
Ik ga tijdelijk op kamers en kom voor het eerst in een situatie waar geen bekabeld internet ligt. Ik heb een Netgear R7000 en wil deze graag het wifi signaal laten opvangen zodat ik daarna mijn PC aan de router kan hangen.

Is het mogelijk om mijn Netgear R7000 het wifi signaal te laten opvangen (dus geen kabel vanaf het modem naar de router, maar draadloos) als ik geen toegang heb tot het Ziggo modem dat aanwezig is in het huis?

Of is het dan makkelijker om een Asus USB-AC68 adapter https://tweakers.net/pric...b-ac68-wi-fi-adapter.html te gebruiken?

Er zit volgens mij in de kamer wel een COAX aansluiting voor het aansluiten van een TV. Kan ik via hier ook een internetsignaal krijgen?

[Voor 15% gewijzigd door CalvinD op 29-09-2020 13:58]

• GurbY{nl}
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 27-07 14:50

GurbY{nl}

GurbY{nl}

..fout

[Voor 98% gewijzigd door GurbY{nl} op 07-10-2020 08:45]

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 27-07 13:32
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een relatief simpele vraag.

Ik heb nu een router van Asus. Ben er erg tevreden over. Maar ik wil misschien ooit een nieuwe router kopen. (Met WPA3, WiFi 6 etc). Ik ben dan wel weer zo'n iemand die dan weer alle routers gaat vergelijken en dan ga ik de router kiezen die op dat moment het beste bij ons huishouden past.(Dus het hoeft niet per se een Asus router te zijn). Als ik de nieuwe router instel met dezelfde SSID als mijn huidige router en ook hetzelfde wachtwoord, is het dan zo dat ik alle apparaten thuis niet opnieuw hoef te configureren(computers, tablets, telefoons, smarthome dingetjes)? Het wordt er nu ondertussen best aardig wat apparaten namelijk haha.

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:37
Als ik de nieuwe router instel met dezelfde SSID als mijn huidige router en ook hetzelfde wachtwoord, is het dan zo dat ik alle apparaten thuis niet opnieuw hoef te configureren
Dat klopt helemaal ;)
Als tip koop een huawei ax3 voor 35 euro op ali https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ heb je wifi 6 :) Globaal als je niet van moeilijk houdt ;) . Ik heb zelf de pro voor 50 euro(de chinese versie) gekocht en heel blij. Kwam van asus router die niet meer de hogere snelheden aan kon.

[Voor 57% gewijzigd door saharoen op 19-10-2020 21:56]

• Erwin08
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23-12-2020
Hallo,

Ik heb mijn router geconfigureerd in LAN/WAN in het zelfde subnet met een ander range na het configureren van de 2de router sluit ik de kabel aan op de wan poort de router start dan opnieuw op maar wil ik dan weer inloggen op de 2de router dan krijg ik geen verbinding meer.

De modem van de isp laat het ip adres ook niet zien in de lijst.

Is dat normaal bij LAN/WAN in het zelfde subnet dat je niet meer in kunt loggen?

Ik heb het opgezet zoals omschreven op deze site.
https://hetmanrecovery.co...gain-shared-resources.htm

• vanaalten
Erwin08 schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:35:
Ik heb mijn router geconfigureerd in LAN/WAN in het zelfde subnet met een ander range na het configureren van de 2de router sluit ik de kabel aan op de wan poort de router start dan opnieuw op maar wil ik dan weer inloggen op de 2de router dan krijg ik geen verbinding meer.
Hier missen punten en komma's. Zo is dit een redelijk onleesbare brei.
De modem van de isp laat het ip adres ook niet zien in de lijst.
Ik gok dat die het alleen laat zien als die router via DHCP een adres van het modem heeft gekregen. Heb je die router een vast IP adres gegeven (ingesteld in de router zelf)?
Is dat normaal bij LAN/WAN in het zelfde subnet dat je niet meer in kunt loggen?

Ik heb het opgezet zoals omschreven op deze site.
https://hetmanrecovery.co...gain-shared-resources.htm
Als je nou eens van scratch begint, router terugzet naar factory defaults en dan de eerste post van dit topic volgt: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

...want nu vraag je van ons om een heel artikel door te lezen dat mogelijk wel of niet overeenkomt met de manier zoals geadviseerd in de TS, waarbij er - zo op het eerste gezicht - twee verschillende manieren worden genoemd en we niet weten welke jij gekozen hebt.

En ALS je al die andere handleiding wil gebruiken, maak het ons eens makkelijk en vertel gewoon in je post wat je precies hebt aangepast en ingesteld? Liefst met screenshots erbij enzo?

(...want het komt toch best vaak voor dat iemand zegt "ik heb alles goed ingesteld!"... en dat als je dan meekijkt, het toch niet allemaal goed is ingesteld...)

• Erwin08
De HOWTO methode die werkt wel DHCP uit en een IP buiten de range van het modem en kabel in de lan poort. :)

Maar doe ik het op de LAN/WAN manier zoals die site het beschrijft met DHCP aan, IP adressen aangeven die buiten de range van het modem isp vallen en dan de lan kabel aansluiten op de wan dan reboot het modem zich en zie ik nu wel de internet led op de router en werkt ook alles wifi en de lan poorten alleen kan ik dan niet meer inloggen op de router als ik de pc aansluit op een lan poort van de router.

Ik stel het net zo in als op die site modem heeft 192.168.1.1 range begint bij 1.10 tm 1.210
Router ip 192.168.1.2 range 1.211 tm 1.254 alleen bij deze manier kun je niet meer inloggen op de router vandaar mijn vraag.

De verschillen:
Bij LAN/LAN brand het internet ledje niet op de router en haalt de router ook geen tijd op.
Bij LAN/WAN brand de led wel maar kun je niet inloggen in de router.

Edit:

Ik weet al wat er fout gaat, nadat de router reboot zijn alle IP adressen veranderd in de oorspronkelijke IP adressen van de router hij deelt de door mij ingevoerde range niet meer uit maar weer zijn eigen range 192.168.0.1 mijn tablet heeft nu IP adres 192.168.0.101.

Bij dynamisch IP staat nu IP adres 192.168.1.34 Subnetmasker 255.255.255.0 en standaard gateway 192.168.1.1 dit heeft die zelf ingevuld.

LAN kabel modem naar wan router en 1 kabel van LAN 1 router naar pc, verander ik de LAN IP 192.168.0.1 naar 192.168.1.2 dan reboot de router als ik op opsla klik en is het IP adres weer 192.168.0.1
Kan de TP-link Archer c3200 niet op een ander subnet gezet worden?

Raar dat de router na de reboot weer zijn eigen range en subnet pakt.
https://hetmanrecovery.co...ared-resources.htm#plan_5

[Voor 49% gewijzigd door Erwin08 op 21-12-2020 22:22]

• vanaalten
Erwin08 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:20:
De HOWTO methode die werkt wel DHCP uit en een IP buiten de range van het modem en kabel in de lan poort. :)
Dat klinkt zo op het eerste gezicht als dezelfde methode als de TS hier. Mooi, wat is er mis mee dat je deze setup niet wil gebruiken?
Maar doe ik het op de LAN/WAN manier zoals die site het beschrijft met DHCP aan, IP adressen aangeven die buiten de range van het modem isp vallen en dan de lan kabel aansluiten op de wan dan reboot het modem zich en zie ik nu wel de internet led op de router en werkt ook alles wifi en de lan poorten alleen kan ik dan niet meer inloggen op de router als ik de pc aansluit op een lan poort van de router.

Ik stel het net zo in als op die site modem heeft 192.168.1.1 range begint bij 1.10 tm 1.210
Router ip 192.168.1.2 range 1.211 tm 1.254 alleen bij deze manier kun je niet meer inloggen op de router vandaar mijn vraag.
Hmmm, lijkt correct wat je doet, enkel heb je een vast ipv dynamic IP adres voor de WAN kant ingesteld. Maar, dat lijkt mij wel te mogen.
Edit:

Ik weet al wat er fout gaat, nadat de router reboot zijn alle IP adressen veranderd in de oorspronkelijke IP adressen van de router hij deelt de door mij ingevoerde range niet meer uit maar weer zijn eigen range 192.168.0.1 mijn tablet heeft nu IP adres 192.168.0.101.

Bij dynamisch IP staat nu IP adres 192.168.1.34 Subnetmasker 255.255.255.0 en standaard gateway 192.168.1.1 dit heeft die zelf ingevuld.

LAN kabel modem naar wan router en 1 kabel van LAN 1 router naar pc, verander ik de LAN IP 192.168.0.1 naar 192.168.1.2 dan reboot de router als ik op opsla klik en is het IP adres weer 192.168.0.1
Kan de TP-link Archer c3200 niet op een ander subnet gezet worden?

Raar dat de router na de reboot weer zijn eigen range en subnet pakt.
Vreemd inderdaad. Zeker weten dat je de settings gesaved hebt? Zo niet, dan houdt het denk ik een beetje op voor deze methode. Hooguit nog kijken voor een firmware update.

• Erwin08
Ik heb het nieuwe ip adres ingevuld en op save gedrukt ik heb dit meerder malen ingevuld en steeds was de uitkomst hetzelfde de Archer C3200 gaat steeds weer terug naar zijn eigen subnet en range.

De Archer C3200 is EOL dus komt er geen firmware meer uit ik zal het probleem eens plaatsen op hun forum.

Heb op internet iemand gevonden die ook dit probleem heeft met de Archer C3200 maar dan met PPPoE die ook het subnet niet kon wijzigen.https://community.plus.ne...nect/td-p/1330590/page/8#

De reden was dat de router bij LAN/LAN de tijd in de router niet sychroniseert en ben toen uit gaan zoeken of er een andere manier was en zag toen LAN/WAN en toen kwam ik er dus achter dat dat niet werkt met de Archer C3200 ik was dus een beetje aan het experimenteren.

Bij WAN heb ik een Dynamisch ip adres.

Ik heb dan nu wel nog de volgende vraag, is het uberhaupt wel mogelijk om het subnet te veranderen als de kabel op de WAN poort van router 2 zit? Dus hebben alle routers dit probleem als het subnet verschilt met die van het modem?

Bij LAN/LAN kan ik het subnet wel veranderen van 192.168.0.1 naar 192.168.1.2
Bij LAN/WAN lukt dat niet.

In het voorbeeld op die site zie je dat bij LAN/WAN beide routers standaard het zelfde subnet hebben n.l. 0 dan heb je dat probleem ook niet.

[Voor 45% gewijzigd door Erwin08 op 23-12-2020 16:28]

• oomkoen
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 24-06 10:56
Bericht mag verwijderd worden.

[Voor 95% gewijzigd door oomkoen op 05-01-2021 08:16]

• Jojo90
Goedenavond,

Even een vraagje, al een tijdje heb ik een setup draaien van
modem-> router -> router als ap
dhcp aan dhcp uit

Router en ap zijn verbonden middels LAN-LAN heb er geen klachten over en het werkt prima. Eigenlijk zoals uitgelegd in dit topic.

Omdat ik mij steeds verder weg wijs wil maken in deze materie heb ik een aantal vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden op het forum.

Ik zie steeds meer mensen die hun 2e router(AP) verbinden middels de LAN-WAN zitten hier voordelen aan? Nadelen? Waarom zou je voor deze optie kiezen?

Ook zie ik bridge modus veel voorbij komen, ook hier kom ik niet helemaal uit. Is er iemand die de tijd wil nemen mij dat even uit te leggen.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Met wan-1-lan>wan-2-lan zorg je er voor dat alle apparaten op 1 niet met 2 kunnen communiceren. In bridge maak je van de wan poort op de 2e router praktisch een extra poort op de lan-switch kant.

• freggel2
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-07 14:47
Goedendag allen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb de stappen zoals TS beschreven heeft.

Mijn hoofdmodem is een eminent. Daar heb ik vervolgens 1 netwerkkabel naar de 1e verdieping getrokken en aangesloten op een huawei modem. DHCP uitgeschakeld en fungeert alleen als AccesPoint.
Ik heb vanuit mijn eminent hoofdmodem nog 1 netwerkkabel getrokken naar de garage. Daar ook een modem opgehangen (een draytek) en ook hier hetzelfde gedaan DHCP uitgeschakeld.

Ik moet nu regelmatig op de 1e verdieping de huawei modem even opnieuw opstarten willen de apparaten die op de 1e verdieping internet nodig hebben weer verbinding maken. (ik heb een chromecast, een paar nooie wifi stopcontacten, hue lampen / sensoren)
En het stoort mij nu enorm dat ik steeds maar weer de huawei modem opnieuw moet opstarten willen al deze apparaten weer verbinding maken. Dat gaat een paar dagen goed en dan begint de ellende weer.

Bij mijn weten staan in de instellingen alles goed, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Is het misschien ook raadzaam om de uitzendkanalen vast te zetten?

Modem 1 vast op kanaal 1, modem 2 vast op kanaal 6 en modem 3 vast op kanaal 9 bijvoorbeeld?

Ik snap dat de informatie misschien voor de rest een beetje summier is. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn verschaf ik dit graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raem
  • Laatst online: 21:10
Ik heb bij mij thuis op de begane grond de Ziggo connect box staan en op de eerste verdieping een TP Link Archer als AP.
Nu wil ik het wachtwoord van mijn wifi netwerk veranderen, maar ik heb geen idee meer wat het IP adres van de AP is. Die heb ik destijds volgens mij handmatig een eigen adres gegeven. DHCP van de Ziggo box start vanaf 192.168.178.10, dus ik verwachtte dat het dan 2-9 zou zijn, maar helaas.

- is er een manier waarop ik het IP-adres nog kan achterhalen zonder dat ik de hele boel hoef te resetten? Ik heb Angry IP scanner gedraaid van 178.0 tm 178.255, maar die vond niks.

Daarnaast hebben we sinds kort dat de wifi verbinding soms slechter is op de begane grond. Wifi op de Ziggo box staat uit.

- kan ik de wifi op de Ziggo box gewoon aanzetten met dezelfde ssid en wachtwoord als de TP Link voor een sterkere verbinding op de begane grond of gaat dit voor problemen zorgen? En als dit kan, kan ik ze dan het beste op hetzelfde kanaal zettten of juist verschillend?

[Voor 3% gewijzigd door Raem op 08-05-2021 08:23]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slow whoop
Raem schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:22:
- kan ik de wifi op de Ziggo box gewoon aanzetten met dezelfde ssid en wachtwoord als de TP Link voor een sterkere verbinding op de begane grond of gaat dit voor problemen zorgen? En als dit kan, kan ik ze dan het beste op hetzelfde kanaal zettten of juist verschillend?
Ik heb een soortgelijke setup en ik gebruik op mijn router en acces points (2x) hezelfde SSID en wachtwoord. Gaat prima. Ik gebruik ze wel allemaal op een ander, niet-overlappend, kanaal (1, 6, en 11).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojo90
Middag,

Vandaag is mijn nieuwe test project binnengekomen. De asus aimesh RT ax92U. 2 pack

Als je kiest om de set draadloos te installeren (modem-> router1 bedraad -> 2e asus ergens draadloos in je huis) dan heb je overal dezelfde ssid en kiest je apparaat zelf welke het sterkste signaal heeft.

Nu wil ik gebruik maken van de ethernet backhaul.
Op de site van asus staat onderstaand plaatje.

In mijn optiek creëer je dan een 2e netwerk als je het plaatje van LAN-WAN volgt.
Ik heb wel meerdere systemen aangesloten maar dan kies ik vaak voor LAN-LAN, de 1e router dhcp aan enzovoorts.

Het is mijn eerste mesh systeem wat ik ga gebruiken. Zie ik wat over het hoofd of is het in dit geval goed zoals aangegeven op het plaatje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
Ik gok dat het idee is om die tweede als 'node' in te stellen en dat dan automatisch de DHCP wordt uitgezet, dat de WAN poort als LAN poort gebruikt wordt en je gewoon 1 netwerk krijgt.

Maar, probeer het uit. Verbindt eens met die tweede en kijk wat vor IP-adres je krijgt en of dat in de range van de router IP zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23:44
Jojo90 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:43:
Middag,

Vandaag is mijn nieuwe test project binnengekomen. De asus aimesh RT ax92U. 2 pack

Als je kiest om de set draadloos te installeren (modem-> router1 bedraad -> 2e asus ergens draadloos in je huis) dan heb je overal dezelfde ssid en kiest je apparaat zelf welke het sterkste signaal heeft.

Nu wil ik gebruik maken van de ethernet backhaul.
Op de site van asus staat onderstaand plaatje.

[Afbeelding]

In mijn optiek creëer je dan een 2e netwerk als je het plaatje van LAN-WAN volgt.
Ik heb wel meerdere systemen aangesloten maar dan kies ik vaak voor LAN-LAN, de 1e router dhcp aan enzovoorts.

Het is mijn eerste mesh systeem wat ik ga gebruiken. Zie ik wat over het hoofd of is het in dit geval goed zoals aangegeven op het plaatje?
Zoals in het plaatje staat klopt! Wanneer je het op een van de LAN-poorten aansluit, komt AiMesh niet online. Voordeel is wel dat je vier LAN-poorten overhebt om iets op aan te sluiten. De node neemt alle instellingen over van de hoofdrouter. Dit is mijn Asus-setup waarbij ik ook een tekening heb gemaakt hoe de Asus routers onderling verbonden zijn.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True