Hoop dat dit de goede plek is voor mijn vraag. Als hier een eigen topic voor nodig is geef het dan vooral aan.
Ik heb wat (oppervlakkig

) uitzoekwerk gedaan om mijn thuisnetwerk te verbeteren.
Verbeteren?
Wat ik wil verbeteren: ik heb twee verdiepingen, de router staat beneden. De wifisnelheden die ik boven haal zijn prima, maar de
stabiliteit in een specifieke kamer is minder. Ik wil de stabiliteit van de wifi-verbinding daar dus verbeteren. Een kabel naar boven trekken is natuurlijk theoretisch mogelijk, maar praktisch onwenselijk.
Huidige opzet
De huidige opzet is vrij simpel: ik heb een router van mijn provider gekregen (Draytek Vigor2765ac) die beneden in de hoek van de woonkamer staat en op glasvezelverbinding is aangesloten. Ik heb een abonnement voor een bescheiden 50Mb/s, hier gruwelen mogelijk velen van maar het is meer dan genoeg voor mijn gebruik

. Alle apparaten maken via wifi verbinding met de router.
Voorgestelde verbetering
Mijn idee zou zijn om:
1. iets als
dit aan te schaffen
2. één van de units beneden (iets centraler in de woonkamer dan de router) neer te zetten en met een netwerkkabel op de router aan te sluiten om als access point te fungeren
3. één van de andere units centraal boven te zetten en draadloos met de access point te verbinden
4. de laatste unit op de kamer zetten waar het probleem zich voordoet en ook draadloos verbinden
Vragen
Gaat dit überhaupt werken met mijn huidige netwerk?
Zou naar jullie inschatting deze opzet de boel stabieler moeten maken?
Is drie units overkill? Er zal grofweg 5 meter en een (meestal gesloten) deur tussen de unit uit 3 en uit 4 zitten
Is er nog iets om op te letten i.h.k.v. compatibiliteit met eventuele andere routers? Ik ben voornemens t.z.t. over te stappen van provider als dat financieel voordeliger is
[
Voor 0% gewijzigd door
Moes2 op 02-06-2025 11:11
. Reden: typfout ]