[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 569.632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Grunfeld schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:14:
Als eerst: hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb exact dezelfde configuratie gebruikt als in de screenshots.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
  • Ik heb dus van m'n tweede router een access-point gemaakt. Nu wil ik deze weer benaderen om het een en ander te fine-tunen, maar nu kom ik er helemaal niet meer in.

Voor zover ik weet heb ik als IP van de access-point zelf, 192.168.2.200 ingesteld. De wireless router/access-point zit nog wel in hetzelfde subnet etc, maar dus logischerwijs niet in dezelfde range (zoals beschreven staat in de TS).

Verder heb ik dit geprobeerd door middel van een kabel naar de access-point (naar zowel de LAN-poorten als de WAN-poort) als Wi-Fi. In m'n primaire router staat de access-point gek genoeg nog op 192.168.0.1. Ook op dat IP lukt het mij niet om hem te benaderen (maar dat komt zeker omdat 'ie niet in hetzelfde subnet zit).
Heb zoiets ook ooit gehad. Ik heb toen voor de omslachtige weg gekozen:
Accesspoint-router er tussen uit gehaald, harde reset gedaan. Kabeltje er in en benaderen via default login, instellingen aangepast, en weer toegevoegd aan mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
zacht schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:23:
Heb zoiets ook ooit gehad. Ik heb toen voor de omslachtige weg gekozen:
Accesspoint-router er tussen uit gehaald, harde reset gedaan. Kabeltje er in en benaderen via default login, instellingen aangepast, en weer toegevoegd aan mijn netwerk.
Bedankt voor je reactie. Is het normaal (by design, dat je niet meer bij je access point kunt), of is het een configuratiefout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Grunfeld schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. Is het normaal (by design, dat je niet meer bij je access point kunt), of is het een configuratiefout?
Het lag ongetwijfeld aan mezelf. Ik kwam er destijds ook niet uit, ik kon maar niet ontdekken waar ik de mist in ging. Opgelost op de omslachtige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
zacht schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:04:
Het lag ongetwijfeld aan mezelf. Ik kwam er destijds ook niet uit, ik kon maar niet ontdekken waar ik de mist in ging. Opgelost op de omslachtige manier.
Hè, dat vind ik vreemd. Ik heb de tutorial gedaan zoals het er stond. Vind het ook vreemd dat er weinig anderen zijn die dit probleem ook hebben. Als je niet weet wat er fout ging, hoe weet je dan dat het een fout van jezelf was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunfeld
  • Niet online
Zit even in de primaire router te kijken, en volgens de router zit het AP op 192.168.0.1, terwijl ik dat had veranderd. Tenminste.. of er moet wat fout gegaan zijn. Zal eens proberen om het opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 18:34

Zenda

goes milk!

Amen! Ook in 2018 super goede tutorial en ik weet nu hoe ik op dezelfde LAN gebruik kan maken van meerdere routers voor WiFi (access points heet dat dus) _/-\o_

Zenda likes some milk every now and then..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:21
Heb even een vraagje, waar ik al langer aan denk. Hoe zit het met een oude router die je als accespoint in zet qua veiligheid? Ik weet dat oude (maar ook nieuwe routers) kwetsbaarheden hebben. Hoe zit het dan als je een stokoude router van bv 10-15 jaar geleden gebruikt als accespoint. (dus DHCP uit zetten, WPA2 protectie kiezen en statisch IP adres) Ik kan daar niks over vinden in dit topic. Ik wil mijn oude DLINK DIR 635 weer gaan gebruiken als accespoint, ik heb dit in het verleden ook wel eens gedaan op die manier. Alleen twijfel ik qua veiligheid, ook omdat er in het nieuws kwam dat DLINK privatekeys gestolen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Niemand die hier iets over weet? Nogmaals het gaat mij niet specifiek over die oude D-LINK maar in het algemeen oude (zeer oude)routers die je wil omturnen naar AP dmv statisch IP toewijzen en DHCP uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Welke kant van de router maak je je zorgen op: de wifi-kant of de routerkant?
In principe is de wifi-kant 'gewoon' WPA2, dus zo lang er in dat protocol geen grote gaten gevonden worden lijkt het mij wel veilig. Over de routerkant hoef je je geen zorgen te maken, zeker omdat de WAN-poort niet aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@vanaalten Je hebt gelijk zolang er in het WPA2 protocol geen grote gaten gevonden worden dat dat niet echt een probleem is. De router kant doet er ook niet toe inderdaad omdat je de WAN poort niet gebruikt, en DHCP uit hebt staan. Waar ik gewoon op doel is andere opties in een oude router, en omdat die oude routers al lang geen firmware updates hebben gehad. (de meeste oudere routers) Of is dat niet echt een issue omdat kwetsbaarheden in de WIFI/DHCP kant gevaarlijker zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
@dennis_rsb: Ik ga er even vanuit, vanwege het topic waar je dit in post, dat het gaat om een oude router die je volgens de TS als access point geconfigureerd hebt. In principe gebruik je dan alleen het wireless access point gedeelte van het apparaat en de domme switch. Het router-deel is dan niet gebruikt, praktisch gezien niet bereikbaar.

Een aanvaller heeft dan eigenlijk alleen een mogelijkheid vanaf de WiFi-kant - en dan moet je je denk ik hooguit zorgen maken over de WPA2 implementatie. Natuurlijk kan er een fout in de implementatie van de fabrikant zitten, dat risico is er wel. Maar dan moet je je dus zorgen maken over de buren, want veel verder gaat dat WiFi signaal niet.

Echter, als je vraag breder is dan dit topic, als je je zorgen maakt over het gebruik van een oude router "als router", dan zit je in dit topic verkeerd. Wellicht is het dan beter om een eigen topic te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@vanaalten Zorgen maken is een groot woord, maar ik vroeg het me wel af hoe dat zat. Maar als ik het zo hoor valt dat risico behoorlijk mee. Ik zat allemaal in mijn hoofd met kwetsbaarheden in oude firmwares. Maar goed DHCP uit en geen WAN Poort gebruiken en gewoon WPA2 dan zal het wel meevallen denk ik inderdaad nu ik het zo beredeneer. Zover ik weet zitten er geen ''computerfreaks'' in onze straat (staan maar 4 huizen) die WPA2 kunnen/gaan kraken. Als het nu een open netwerk was, tja dan nodig je mensen zelf uit natuurlijk. Dat gaan we dus niet doen.

Het gaat in dit geval om een oude router inderdaad, die ik als AP wil inzetten. Het concept is hetzelfde als je dit met een nieuwere router doet in principe. Althans ik heb hetzelfde gedaan voor een TP link router beneden, die nu beneden dienst doet als AP. Alleen is het wel zo dat die TP-Link nog regelmatig een update krijgt, en die D-LINK niet. En ik las bv dit bericht nieuws: D-Link blundert met vrijgeven privésleutels van certificaten maar het is mij te technisch om daar wijs uit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb momenteel een prima werkende setup draaien:
- Ziggo modem 192.168.178.1 DHPC aan
- AP1 192.168.178.26 (static ip) DHCP uit (i know, kan beter buiten DHCP range van Ziggo modem)

Nu wil ik een extra AP (AP2) aansluiten via draad op AP1. Op AP2 draait DD-WRT. In AP2 heb ik:
- 192.168.178.52 (static IP vastgelegd in Ziggo modem)
- WAN Disabled
- DHCP uit
- Standaard Gateway 192.167.178.1

Ik kan vrijwel niet verbinden/krijg geen IP. Nu twijfel ik of ik in AP2 de gateway naar Ziggo modem moet laten verwijzen of juist naar AP1, waar AP2 bedraad op zit aangesloten. Klopt dat?

Zo nee, hoe sluit ik dan een AP aan via een doorlusmethode in DD-WRT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:04:
- AP1 192.168.178.26 (static ip) DHCP uit (i know, kan beter buiten DHCP range van Ziggo modem)

Nu wil ik een extra AP (AP2) aansluiten via draad op AP1. Op AP2 draait DD-WRT. In AP2 heb ik:
- WAN Disabled
- DHCP uit

Ik kan vrijwel niet verbinden/krijg geen IP. Nu twijfel ik of ik in AP2 de gateway naar Ziggo modem moet laten verwijzen of juist naar AP1, waar AP2 bedraad op zit aangesloten. Klopt dat?

AP2 krijgt dan een ip van AP1, die geen ip's kan/mag uitdelen.

Eenvoudigste oplossing: zet een switch vlakvoor AP1. Verbindt beide AP's bekabeld met de switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
XeNeRgY schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:04:

- WAN Disabled
- DHCP uit

Kabel in een lan aansluiting stoppen,

Gateway en dns naar je ziggo modem laten wijzen (192.168.178.1)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31

MsG

Forumzwerver

zacht schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 22:00:
[...]

AP2 krijgt dan een ip van AP1, die geen ip's kan/mag uitdelen.

Eenvoudigste oplossing: zet een switch vlakvoor AP1. Verbindt beide AP's bekabeld met de switch.
Nee hoor, de AP1 heeft zelf ook een switch. De fysieke poorten moeten gewoon nog als switch fungeren, ook al staat de DHCP-server uit van de AP. Ik denk dat je inderdaad eens even moet spelen met de kabel vanaf het modem in de LAN-poorten doen ipv in de WAN. Of als dat juist niet werkte, eens andersom.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb het werkend gekregen ondertussen. Uiteindelijk was het even spelen met de Gateway settings omdat ik niet wist of deze naar AP1 of de Ziggo modem moest verwijzen. Na wat proberen is het gelukt. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
XeNeRgY schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:36:
Heb het werkend gekregen ondertussen. Uiteindelijk was het even spelen met de Gateway settings omdat ik niet wist of deze naar AP1 of de Ziggo modem moest verwijzen. Na wat proberen is het gelukt. Bedankt.
@XeNeRgY: wellicht ook even je oplossing hier posten? Hebben andere gebruikers wellicht weer wat aan.
En ook, wat voor merk/type is je AP1? Ik heb zo iets wel eens aan de hand gehad met een TP-Link wireless router, ben benieuwd of het hetzelfde merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trik7
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04-2024
Allen,

Ik probeer een goeie wifi in huis te krijgen alleen loopt het toch niet zoals ik het wil.
Ik heb daarom een tekening gemaakt zodat het duidelijk is en waarschijnlijk ook zorgt voor een makkelijk uitleg voor mij.

Ik wil een netwerk met 1 wifi SSID als het kan. Bovenste verdieping heb ik bijna geen wifi bereik en wil dat vergroten.

Ik wil de nas ook in de meterkast plaatsen zodat ik geen last heb van geluid. Blauwe lijn is een netwerk kabel die ik al heb getrokken.

Ik heb dus 1 switch , 2 stuks 300n xr routers naast de Connect box van ziggo.

Kan iemand aub mij helpen om alles in te stellen?

alvast bedankt

Ik kon geen bestanden uploaden dus hierbij de link

https://we.tl/t-PJWM1nn03f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Trik7 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:58:
Allen,

Ik probeer een goeie wifi in huis te krijgen alleen loopt het toch niet zoals ik het wil.
Misschien wel goed om uit te leggen wat je geprobeerd hebt en waarom het niet is wat je wil. :)
Ik heb daarom een tekening gemaakt zodat het duidelijk is en waarschijnlijk ook zorgt voor een makkelijk uitleg voor mij.
d:)b Nice, dat helpt. :)
Ik wil een netwerk met 1 wifi SSID als het kan. Bovenste verdieping heb ik bijna geen wifi bereik en wil dat vergroten.

Ik wil de nas ook in de meterkast plaatsen zodat ik geen last heb van geluid. Blauwe lijn is een netwerk kabel die ik al heb getrokken.
Nas in de meterkast en direct op LAN4 van de Ziggo modem/router hangen dus.
Ik heb dus 1 switch , 2 stuks 300n xr routers naast de Connect box van ziggo.

Kan iemand aub mij helpen om alles in te stellen?
Ik zou beginnen met beide routers te resetten naar fabrieksinstellingen. Vervolgens beide routers instellen volgens de topicstart ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point):
  • beide een uniek LAN IP-adres geven binnen de subnet IP reeks van je Ziggo router maar buiten de DHCP range van diezelfde Ziggo router. Kijk dus eerst wat het LAN IP adres van je Ziggo router is (bij mij: 192.168.178.1), wat de DHCP range op diezelfde Ziggo router is (bijv. 192.168.178.20 tot 192.168.178.200) en kies dan iets binnen in dezelfde subnet range (192.168.178.x) en buiten de DHCP range (bijvoorbeeld 192.168.178.2). En dan ook niet hetzelfde adres geven als je Ziggo router zelf, of een ander apparaat wat je een vast adres hebt gegeven.
  • op beide Sitecom routers de LAN DHCP server uitschakelen!
  • op beide Sitecom routers de wifi instellingen invoeren: zelfde SSID, zelfde wachtwoord maar wellicht wil je met de kanaalinstellingen spelen om weinig overlap te hebben.
Dat zou het al moeten doen. Zo niet: wat gaat er fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trik7
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04-2024
heel erg bedankt vanaalten.

ik heb alles gedaan behalve zelfde ssid. Wil toch kunnen zien met welke router ik ben verbonden.(dacht ik achteraf)

mijn wifi snelheid blijft alsnog erg laag maar ga de kanaal veranderen misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:41
Kudos voor HyperBart ook al is het 11 jaar later :P

Ik had net dat ene plaatje nodig van het tweede accespoint waarop hij aangeeft hoe de bekabeling loopt.

Tweede router komt dinsdag binnen en is bedoeld om onze Android radio's in de auto's een beter WiFi signaal te geven. Dat gaat me met de uitleg van HyperBart prima lukken ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaMaHe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04-2023
Tip gevraagd:

Ik heb op dit moment boven op zolder een oude Linksys WRT160nl staan.
Kabel van onder naar boven getrokken.
Ziggo router staat op 192.168.192.1
Linksys op 192.168.192.2 en staat in Bridge mode

Alles werkt prima, maaaarrrrr......
Linksys is natuurlijk zo traag als wat.
Dus wil ik die vervangen voor een goede, snelle router (ook met het oog op de XBOX die op zolder staat).
Goede prijs/kwaliteit natuurlijk.

Hebben jullie tips welke router ik daarvoor zou kunnen inzetten?
Ik had een Linksys WRT32X gezien, maar die kan kennelijk niet in Bridge mode.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
HaMaHe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:24:
Tip gevraagd:

Ik heb op dit moment boven op zolder een oude Linksys WRT160nl staan.
Kabel van onder naar boven getrokken.
Ziggo router staat op 192.168.192.1
Linksys op 192.168.192.2 en staat in Bridge mode

Alles werkt prima, maaaarrrrr......
Linksys is natuurlijk zo traag als wat.
Dus wil ik die vervangen voor een goede, snelle router (ook met het oog op de XBOX die op zolder staat).
Goede prijs/kwaliteit natuurlijk.

Hebben jullie tips welke router ik daarvoor zou kunnen inzetten?
Ik had een Linksys WRT32X gezien, maar die kan kennelijk niet in Bridge mode.

alvast bedankt.
Je zit in het verkeerde topic. Dit gaat over hoe je willekeurig welke router met creatieve aanpassingen van instellingen kan gebruiken als accesspoint - ook als 'ie geen 'bridge mode' kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik loop klem! Ik heb netjes de guide doorlopen maar er gebeuren vreemde dingen in mijn netwerkje.

Het systeem ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/Netwerk%20problemen.JPG

Modem/router 1: Fritz!Box 7581
Modem/router 2: ICIDU NI-707538 (dit is een oud ding die ik hier had liggen. De snelheid is voldoende voor deze functie). Firmware updates kan ik niet vinden voor dit apparaat.

Modem/router 1 zit via een LAN kabel aan modem/router 2 (op de LAN poort uiteraard). DHCP staat uit op modem/router 2. Modem/router 2 heeft zijn eigen unieke wifi naam en wachtwoord. Ook heeft het een uniek IP nummer dat erg hoog staat. Uiteraard enkel het laatste getal is anders.

Het probleem:
Ik ontdekte het probleem door printer issues. Laptop 1 kan zowel aan router 1 als router 2 zitten. Als hij aan router 1 zit, ziet hij printer 1 niet. Als hij aan router 2 zit, ziet hij printer 1 wel. PC1 ziet PC2 niet. Laptop 1 kan PC2 nooit zien. Router 1 ziet wel alles maar herkent Router 2 niet echt goed wat hij geeft de router de naam van PC2. Deze naam staat dan dus 2x in de lijst.

Verder kunnen alle apparaten het internet op. Het systeem functioneert wel mits met maar niet onderling in het netwerk hoeft te communiceren.

Uiteraard verdenk ik de oude router 2, maar ik heb geen idee wat hier fout gaat en of dit probleem opgelost wordt met het vervangen van de router.

Snappen jullie hier wat van?

Edit:
Ik probeerde zonet nog even iets te doen met laptop 2. Deze staat niet in mijn overzicht. Deze zit draadloos aan router 1. Deze ziet printer 1 weer wel. Hoe onlogisch is dit allemaal......

[ Voor 7% gewijzigd door Frankyie op 10-02-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Frankyie, ik moet dan als eerste denken aan 'wireless isolation' - misschien in zowel router 1 als 2 kijken of je daar een setting voor kan vinden en uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Beste vanaalten.
Dank je voor je reactie.
Ik heb gekeken en heb een dergelijke instelling niet kunnen vinden in beiden routers. Als ik het verhaal doorlees klopt het ook niet met de problemen die ik heb. PC1 kan PC2 niet zien. Beiden zijn bedraad.
Draadlose issues er even buitengehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankyie op 11-02-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Frankyie, dan zou ik zelf als eerste eens controleren op PC1 en PC2 welk IP-adres ze gekregen hebben. En vervolgens of je met 'ping' van de ene naar de andere kan of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
@vanaalten
Bij deze gedaan. Ik heb zelfs nog even vaste IP adressen ingevoerd in de PC's zelf. Beiden PC's zien elkaar niet. Ik krijg een time-out bij opdracht als ik ze ping. Beiden PC's kunnen nog steeds probleemloos het internet op.

Als laatste poging:
Hierbij alle instellingen die ik in kan stellen in modem/router2. Er zullen heel wat zinloze plaatjes tussen zitten, maar ik dacht waarom ook niet. Zit hier nog iets niet goed?
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/00.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/1.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/2.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/3.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/4.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/5.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/6.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/7.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/8.JPG
Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/netwerkproblemen/9.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Frankyie, ik haak zo'n beetje af. Je lijkt alles goed ingesteld te hebben. Enkel zou ik nog een laatste keer controleren of de kabel vanaf router-1 LAN poort naar router-2 LAN poort gaat, en of PC-2 ook op een router-2 LAN poort zit. Eventueel wat andere poorten proberen, kijken of dat verschil maakt.

Maar anders is mijn conclusie: router-2 is niet geschikt hiervoor. Zo had ik eenzelfde ervaring met een ander merk - waarbij de PC aangesloten op het access point wel het internet op kon, maar de verbinding niet sneller dan 10Mbps was (terwijl het gigabit-LAN-poorten waren). Conclusie: mijn router niet geschikt voor access-point-en-switch. Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-05 19:01
Kan iemand mij helpen met het volgende?

Heb een nieuwe router gekocht om als AP te dienen. Werkt perfect, alleen wanneer deze als AP ingezet wordt dan is de USB poort voor sharing niet in gebruik. Is dat op te lossen?

Primaire router: Ziggo technicolor 7210
AP: TP-link C3150 V2.1

Aanvulling: primaire router staat niet in bridge mode

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieN op 15-02-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
@vanaalten
Uiteraard zitten alle LAN kabels goed aangesloten. Ik heb nog wat andere LAN poorten geprobeerd maar dit maakt verder niets uit.

Ik vrees dat we moeten concluderen dat deze router inderdaad niet geschikt is als acces point. In ieder geval niet met de huidige firmware. Mogelijke kan ik er nog alternatieve firmware op zetten. Dit is iets wat ik zelf nog uit wil gaan zoeken.

Ik wil je in ieder geval zeer hartelijke bedanken voor het meedenken en voor je tijd! Ik waardeer het heel erg.
Grt,
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
@vanaalten
Mag ik misschien toch nog een vraag stellen? Ik realiseerde me dat ik nog meer oude spullen heb liggen. Zo bleek ik nog een acces point te hebben liggen en een switch. Als ik deze samen gebruik heb ik hetzelfde als de router die ik aan het gebruiken was. Dit gaf mij nieuwe inzichten.

De problemen blijven gedeeltelijk bestaan met deze nieuwe setup. Vergeet even PC2. Daar gaan we het niet meer over hebben. Het probleem blijft printer1 en laptop1.

Als ik laptop1 aan wifiB heb ziet hij doorgaans printer1 wel. Hang ik laptop1 aan wifiA dan ziet hij printer1 uiteindelijk wel maar dat duurt grofweg 15 minuten! Deze eigenschap is uniek voor laptop1. Laptop2 en laptop3 die niet in het schema hebben dit probleem niet. Laptop1 heeft dus zelf een groot probleem met het detecteren van printer1. Laptop1 detecteert PC1 altijd direct, aan welke wifi hij ook hangt.

Dit is dus overduidelijk een PC probleem uniek voor laptop1. Ik heb echter geen idee waar ik dit moet zoeken in windows 8. Ik heb de driver geupdate, wireless connectie eruit gegooid en opnieuw ingeladen. Aangegeven dat het een thuisnetwerk is en dat hij opzoek mag gaan naar printers. Het baat allemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Tijdelijk/Netwerk%20problemen.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Frankyie schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:25:
@vanaalten
Mag ik misschien toch nog een vraag stellen?
...natuurlijk @Frankyie, maar: dit is een forum. Vragen stel in in principe aan iedereen die hier toevallig meeleest. En ga vooral niet denken dat ik een expert op dit gebied ben, toevallig omdat ik als eerste hier op je reageerde... want echt heel veel verstand heb ik er ook niet van. :)
Ik realiseerde me dat ik nog meer oude spullen heb liggen. Zo bleek ik nog een acces point te hebben liggen en een switch. Als ik deze samen gebruik heb ik hetzelfde als de router die ik aan het gebruiken was. Dit gaf mij nieuwe inzichten.

De problemen blijven gedeeltelijk bestaan met deze nieuwe setup. Vergeet even PC2. Daar gaan we het niet meer over hebben. Het probleem blijft printer1 en laptop1.

Als ik laptop1 aan wifiB heb ziet hij doorgaans printer1 wel. Hang ik laptop1 aan wifiA dan ziet hij printer1 uiteindelijk wel maar dat duurt grofweg 15 minuten! Deze eigenschap is uniek voor laptop1. Laptop2 en laptop3 die niet in het schema hebben dit probleem niet. Laptop1 heeft dus zelf een groot probleem met het detecteren van printer1. Laptop1 detecteert PC1 altijd direct, aan welke wifi hij ook hangt.

Dit is dus overduidelijk een PC probleem uniek voor laptop1. Ik heb echter geen idee waar ik dit moet zoeken in windows 8. Ik heb de driver geupdate, wireless connectie eruit gegooid en opnieuw ingeladen. Aangegeven dat het een thuisnetwerk is en dat hij opzoek mag gaan naar printers. Het baat allemaal niets.

[Afbeelding]
Hmmm, vaag. Als 'ie nou helemaal geen printer zou detecteren, dan zou ik weer denken aan een 'wireless isolation' setting op de router of access point. Maar het gaat nu specifiek om 1 PC die uiteindelijk wel detecteert - dan is dit eerder een probleem wat je in een nieuw topic het beste in het windows clients forumdeel kan plaatsen - daar zitten mensen met verstand van windows enzo. :)

Wat ik zou doen is als eerste kijken of het een hardware- of software-probleem is. Heb je toevallig nog een reserve-harddisk liggen voor die laptop? Of ruimte voor een extra partitie? Dan een verse windows-10 installatie er op zetten en kijken of het daarbij opgelost zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
@vanaalten
Ik heb geen extra hardeschijf liggen helaas. Wel heb ik even ubuntu gedraaid vanuit een memstick op die laptop. Dan werkt alles weer perfect. Het is zoals te verwachten is een software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Frankyie, dan is het OF een apart topic in Windows Clients (denk ik) openen, of eerst een versie Windows-installatie er op zetten - beetje afhankelijk van hoe erg je aan de huidige installatie gehecht bent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankyie
@vanaalten
Het is niet mijn eigen laptop dus helaas. Een verse windows installatie zit er niet in. Ik zal een keer een topic aanmaken bij Windows Clients. We merken vanzelf wel of dat de juiste plek is.

Wederom heel erg bedankt voor alle tijd en moeite die je in het beantwoorden van mijn vragen hebt gestopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1196012

Hoi allemaal.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het instellen van een router als AP, maar helaas krijg ik geen verbinding met internet via de tweede router. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn als ik het volgende beschrijf (vooral op basis van deze guide .

Router 1 (tele2) gegevens:
IP : 192.168.1.1
DHCP range: 192.168.1.100 - 192.168.1.200

Router 2 (tplink):
1. Router naar fabriekinstelling
2. Router als Brug / AP functie instellen
3. Statisch IP aangeven op LAN (192.168.1.15)
4. Unieke SSID voor zowel 2.4hz als 5hz
4. DHCP generatie uitzetten
5. Herstarten

Samen:
Modem -> Router 1 (WAN) -> Router 2 (LAN tot LAN).

Ik kan beide WIFI uitzendingen van Router 2 zien, en er mee verbinden. Maar ik kan geen internet ontvangen. Ook niet via nog een LAN kabel van Router 2 naar laptop.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is en dat iemand mij kan helpen!

Mvg,

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1197034

Hallo

Je hebt hier een uitgebreide en goede beschrijving gegeven voor een extra access point in een netwerk tbv internetconnectie.

Ik wil echter een standalone netwerk hebben, dus ZONDER internet aansluiting.
Ik heb daarvoor een wifi router/modem waarop ik draadloos een aantal IP-camera's, of webcams of Raspberry-PI's met Pi-camera wil aansluiten. Mbv van de browser op een tablet of smartphone kan ik dan in de gaten houden wat er bij die camera's gebeurd, bv modeltreinen op verborgen stations, vergelijkbaar dus met een babyfoon/-videocam.

Ik ben al een tijd aan het zoeken, maar alle beschrijvingen die ik op internet kan vinden gaan allemaal over internet-access points.
Kun jij aangeven hoe ik zo'n standalone wifi access point / netwerk kan maken ?

Zou ik zeer waarderen.
Alvast bedankt.

André K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Anoniem: 1196012 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:12:
Hoi allemaal.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het instellen van een router als AP, maar helaas krijg ik geen verbinding met internet via de tweede router. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn als ik het volgende beschrijf (vooral op basis van deze guide .

Router 1 (tele2) gegevens:
IP : 192.168.1.1
DHCP range: 192.168.1.100 - 192.168.1.200

Router 2 (tplink):
1. Router naar fabriekinstelling
2. Router als Brug / AP functie instellen
3. Statisch IP aangeven op LAN (192.168.1.15)
4. Unieke SSID voor zowel 2.4hz als 5hz
4. DHCP generatie uitzetten
5. Herstarten

Samen:
Modem -> Router 1 (WAN) -> Router 2 (LAN tot LAN).

Ik kan beide WIFI uitzendingen van Router 2 zien, en er mee verbinden. Maar ik kan geen internet ontvangen. Ook niet via nog een LAN kabel van Router 2 naar laptop.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is en dat iemand mij kan helpen!

Mvg,

Stefan
Beste Stefan,

Volgens de beschijving die jij geeft hoe jij de TP link instelt volg jij de guide niet goed.

Volgens de guide dien je na het veranderen van de Statische ip adres je TP-Link router te herstarten en dan vervolgens je wifi in te instellen.
Grote kans dat jou TP-Link het zelfde IP adres heeft behouden omdat je niet direct hebt herstart.

Mij ervaring met TP-Link is dat als je de ip van de router veranderd en vervolgens met andere instellingen gaat klooien dat hij de ip adres niet doorvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:43

OcGuru

Giulietta Qv

Ik probeerde ook al een tijdje een bridge repeater constructie op te zetten met een oude wrt54GL en ddwrt.

Kreeg het met geen mogelijk voor elkaar icm mijn huawei 4G modem.

Wat blijkt nu in de SSID van de huawei zitten streepjes verwerkt(-). Nu blijkt ddwrt dat om een of andere reden niet te slikken. Dus net de SSID aangepast en nu werkt het direct.

8)7 8)7

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
VPN/router
In ons vakantiehuisje hebben we een lokale adsl aansluiting maar deze is niet krachtig genoeg tot de slaapkamers graag zou ik een VPN/router/accesspoint willen installeren zodat we voldoende bereik kunnen hebben en daarboven op nog een tunnel opbouwen naar het thuis front :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
No one 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je stelt ook niet echt een vraag. Daarnaast wil je geloof ik aankoopadvies o.i.d. hebben en dit topic is daar niet geschikt voor. Wil je even een nieuw topic starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 09:09

Speedy_JN

Gang is alles...

Hallo!

Ik loop een beetje vast na mijn zoektocht + trail en error. Ik heb de Experia Box V9 in de meterkast. Ik heb Wifi bereik rondom mijn huis (vrijstaand, voldoende bereik, geen wifi van de buren).
We kunnen achter bij de garage redelijk (soms buffering) op een laptop of tablet MotoGP of Netflix kijken.
Ik mis een stabiele verbinding in de garage (muziek of instructiefilmpjes).

Ik denk er over na om een AP aan de Experiabox V9 te hangen, deze buiten de meterkast te plaatsen. En een nieuwe repeater ( nu echt een oude, alleen 2,4) in de garage te plaatsen.
Of, ik koop een betere betere router met 2 Ap's. Maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Wat kan ik het beste doen?

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Speedy_JN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:45:
Ik loop een beetje vast na mijn zoektocht + trail en error. Ik heb de Experia Box V9 in de meterkast. Ik heb Wifi bereik rondom mijn huis (vrijstaand, voldoende bereik, geen wifi van de buren).
We kunnen achter bij de garage redelijk (soms buffering) op een laptop of tablet MotoGP of Netflix kijken.
Ik mis een stabiele verbinding in de garage (muziek of instructiefilmpjes).

Ik denk er over na om een AP aan de Experiabox V9 te hangen, deze buiten de meterkast te plaatsen. En een nieuwe repeater ( nu echt een oude, alleen 2,4) in de garage te plaatsen.
Of, ik koop een betere betere router met 2 Ap's. Maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Wat kan ik het beste doen?
Netwerkkabel trekken vanaf de meterkast naar de garage en daarmee een vaste netwerkaansluiting in de garage aanleggen. Vanaf daar is dit topic weer van toepassing: standaard wifi-router pakken en als AP configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1233668

Hallo!

Ik heb de guide gevolgd, maar ik loop ergens tegen aan vast. Ik heb een ziggo connect box en daarop heb ik een router aan vast gezet. Ik heb de modem's dhcp range veranderd naar 200 en heb de router dus 192.168.178.254 als ip gegeven. Ik heb wifi en kan gewoon op internet, MAAR als ik bijvoorbeeld in een game zit zoals Rainbow 6 of League, dan word ik regelmatig gedisconnect. Weet iemand waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Anoniem: 1233668 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:36:
Ik heb de guide gevolgd, maar ik loop ergens tegen aan vast. Ik heb een ziggo connect box en daarop heb ik een router aan vast gezet. Ik heb de modem's dhcp range veranderd naar 200 en heb de router dus 192.168.178.254 als ip gegeven. Ik heb wifi en kan gewoon op internet, MAAR als ik bijvoorbeeld in een game zit zoals Rainbow 6 of League, dan word ik regelmatig gedisconnect. Weet iemand waarom?
Mijn gok: je hebt de DHCP server op de router niet uit gezet, of modem aangesloten op de WAN poort van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1233668

vanaalten schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Mijn gok: je hebt de DHCP server op de router niet uit gezet, of modem aangesloten op de WAN poort van je router.
De dhcp is uit en de modem is aangesloten op de eerste lan poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IshQ86
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-02 16:24
Beste lezers,

Ik zit met een vraag namelijk het volgende:

Ik heb internet van Ziggo, maar het bereik op de 2de verdieping is superslecht.
Maar ik heb ook een TP-Link router 1043ND

Deze wil ik nu instellen als accespoint voor de ziggo wifi.
En ook de poorten ervan kunnen gebruiken.

Nu lees ik veel dat het mogelijk is om de TP-Link als accespoint in te stellen, maar niet of ik daarna nog de mogelijkheid behoud om de overige poorten bekabeld te gebruiken.

Graag hulp/info
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
IshQ86 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:18:
Ik heb internet van Ziggo, maar het bereik op de 2de verdieping is superslecht.
Maar ik heb ook een TP-Link router 1043ND

Deze wil ik nu instellen als accespoint voor de ziggo wifi.
En ook de poorten ervan kunnen gebruiken.

Nu lees ik veel dat het mogelijk is om de TP-Link als accespoint in te stellen, maar niet of ik daarna nog de mogelijkheid behoud om de overige poorten bekabeld te gebruiken.
Wat weerhoudt je er van om het uit te proberen?
Normaal zou het moeten werken, maar mijn ervaring met tp-link is niet heel positief. Maar gewoon uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240316

goeden middag
ik heb door jullie topic eindelijk mijn sitecom WLR-9500 als access piont kunnen zetten

ik heb via de poort gewoon internet
wifi werk ook .

alleen de gasten wifi van zowel de 2.4 gh en de 5 gh werk niet.
ik kan de gasten wifi zien , wachtwoord in vullen ip ophalen verbinden .
Maar dan als ik een paar seconden ben verbonden, krijg ik de melding geen internet.

iemand idee hoe dit kan komen.

mvg

dead-fly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809577

Hoi, Ik probeer een 2e accesspoint te installeren zodat het bestaande netwerk uitgebreid kan worden (doel, pc beneden moet wireless printer op zolder gewoon kunnen gebruiken). Nou begrijp ik dat je basically alle instellingen van je modem/router moet kopiëren op je accesspoint-router (behalve DHCP instellingen). Maar nu vraag ik me af of je ook het kanaal waarop hij uitzendt gelijk moet zetten? Ze staan beide standaard op auto, maar levert dat dan geen problemen op als de 1 kanaal 1 pakt en de ander kanaal 6?

Ons modem/router laat ook niet zien of AES of TKIP gebruikt wordt. Hoe kom ik erachter welke van de 2 het is?

Sorry als deze vragen al gesteld zijn, maar 35 pagina's is een beetje veel om bij te lezen :')

Edit:

Ik dacht alvast te beginnen met wat ik wel weet, maar dat werkt dus ook niet. Als ik bijv. een statisch IP adres wil instellen vraagtie ook gelijk om een IP subnet mask en een gateway IP address, plus ik moet dan DNS servers specificeren want de optie om die automatisch te kiezen wordt grijs als ik "gebruik statisch IP adres" aanvink. En ik heb geeeeen idee wat ik daar allemaal moet invullen. Voor de duidelijkheid, ik probeer een netgear WGR614v9 als bridge (geloof ik?) in te stellen. Zie afbeelding voor het instellingen schermpje.

Netgear basisinstellingenscherm

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 809577 op 14-08-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houwimmie
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04 09:28
Anoniem: 809577 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:19:
Maar nu vraag ik me af of je ook het kanaal waarop hij uitzendt gelijk moet zetten? Ze staan beide standaard op auto, maar levert dat dan geen problemen op als de 1 kanaal 1 pakt en de ander kanaal 6?
je moet vooral zorgen dat ze NIET op hetzelfde kanaal uitzenden. Beste is nog de ene vast in te stellen op 1 en de andere op 6.

Ons modem/router laat ook niet zien of AES of TKIP gebruikt wordt. Hoe kom ik erachter welke van de 2 het is?
AES is over het algemeen genomen veiliger dan TKIP maar in sommige niche gevallen kan het zijn dat je een device in huis hebt dat AES niet ondersteunt. Probeer eerst enkel AES zou ik zeggen.

Als ik bijv. een statisch IP adres wil instellen vraagtie ook gelijk om een IP subnet mask en een gateway IP address, plus ik moet dan DNS servers specificeren want de optie om die automatisch te kiezen wordt grijs als ik "gebruik statisch IP adres" aanvink. En ik heb geeeeen idee wat ik daar allemaal moet invullen
Sluit je windows pc even aan op je modem, start een command prompt en geef het commando "ipconfig /all"
Dan krijg je subnet mask, gateway adres en je DNS servers te zien.
Neem die over in je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 21:32
Beste tweakers,

Als ik mijn router instel als Access Point werken de lan poorten dan nog, zodat ik hier bedraad een pc op kan aansluiten?

Mvg. Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ykaenS schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:19:
Beste tweakers,

Als ik mijn router instel als Access Point werken de lan poorten dan nog, zodat ik hier bedraad een pc op kan aansluiten?

Mvg. Marco
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 19:40
Welke kanalen kan ik het beste voorl 5ghz gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Laatst online: 07-05 21:13
Is een 'echte' access point beter dan een router die ingesteld is als access point?

Ik zou graag mijn 5 Ghz WiFi netwerk versterken op twee plaatsen in huis, waar een UTP aansluiting aanwezig is.

Als ik dan rondneus op het internet naar access points, blijken deze al snel minstens 70 EUR te kosten terwijl er van routers een veel groter en vaak betaalbaarder aanbod is. Of is er een nadeel aan verbonden dat een access point niet heeft?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTH Gekkuhhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-04-2024
Goedemiddag

Ik kom er niet helemaal uit en graag misschien een beetje hulp.
Ik heb de Cisco EPC3928 en de Connectbox van Ziggo.
De Cisco EPC3928 wil ik als acces point instellen.
Ze hebben allebei hetzelfde ip adres 192.168.178.1 en nu is mijn vraag wat kan ik als ip adres van Cisco EPC3928 kan invoeren?
En de Wi-Fi van Cisco EPC3928 die gaat ook via de Connectbox werken?

Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand antwoord voor mij groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Darks schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:29:
Is een 'echte' access point beter dan een router die ingesteld is als access point?

Ik zou graag mijn 5 Ghz WiFi netwerk versterken op twee plaatsen in huis, waar een UTP aansluiting aanwezig is.

Als ik dan rondneus op het internet naar access points, blijken deze al snel minstens 70 EUR te kosten terwijl er van routers een veel groter en vaak betaalbaarder aanbod is. Of is er een nadeel aan verbonden dat een access point niet heeft?
Een 'echt' accesspoint heeft maar 1 taak, een router combineert er een aantal, waarvan je dan dus de meeste uitschakelt. Een dedicated AP is een stuk simpeler, als je alleen een draadloos signaal wenst.

* ChaserBoZ_ is een beetje doorgeslagen hierin; losse firewall, losse switch, los accesspoint :+ . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• TheNewBlood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:41
hansem schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:32:
Welke kanalen kan ik het beste voorl 5ghz gebruiken?
5 Ghz heeft vele kanalen.
Scan even naar kanalen, als je er ziet die in de buurt zitten.. Die gebruik je dan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezdada
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-10-2023
Hoe kan ik het best het volgend netwerk opzetten?

1) Moet/ kan ik mijn modem/router/switch als accesspoint instellen (DHCP uit)? En is dat wat er nodig is, of is er hogere wiskunde voor nodig.
2) Kan ik mijn NAS op een willekeurig punt in mijn netwerk hangen

Wie zijn er:
Device 0 Internet verbinding
wired Device 1 Router/Modem/Internet
wired Device 2 Switch
wired Device 3 Router/Switch (netgear orbi)
wired Device 4 Accespoint (orbi satellite)
wired Device 5 Switch
wired NAS --> net unboxed en nog niet ingericht

Wie praat met wie:
#1 is verbonden met: #2, #3
#2 is verbonden met: #1
#3 is verbonden met: #1, #4. #5
#4 is verbonden met #3
#5 is verbonden met #3

Ik wil 1 netwerk hebben (achterfirewall) waar alle devices elkaar kunnen zien.
Device 1 (default modem) heeft matige wifi, staat in de meterkast, en heeft geen gastenwifi)
Device 2 is een simpele switch om tv/ps4 en audio aan het netwerk te hangen
Device 3 is degene die ik het lliefst het hele netwerk (incl DHCP) laat managen
Device 4 is een orbi satellite die aan #3 hangt
Device 5 is een redelijk switch om op zolder alles wired toegang te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ezdada schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:16:
Hoe kan ik het best het volgend netwerk opzetten?

1) Moet/ kan ik mijn modem/router/switch als accesspoint instellen (DHCP uit)? En is dat wat er nodig is, of is er hogere wiskunde voor nodig.
2) Kan ik mijn NAS op een willekeurig punt in mijn netwerk hangen

Wie zijn er:
Device 0 Internet verbinding
wired Device 1 Router/Modem/Internet
wired Device 2 Switch
wired Device 3 Router/Switch (netgear orbi)
wired Device 4 Accespoint (orbi satellite)
wired Device 5 Switch
wired NAS --> net unboxed en nog niet ingericht

Wie praat met wie:
#1 is verbonden met: #2, #3
#2 is verbonden met: #1
#3 is verbonden met: #1, #4. #5
#4 is verbonden met #3
#5 is verbonden met #3

Ik wil 1 netwerk hebben (achterfirewall) waar alle devices elkaar kunnen zien.
Device 1 (default modem) heeft matige wifi, staat in de meterkast, en heeft geen gastenwifi)
Device 2 is een simpele switch om tv/ps4 en audio aan het netwerk te hangen
Device 3 is degene die ik het lliefst het hele netwerk (incl DHCP) laat managen
Device 4 is een orbi satellite die aan #3 hangt
Device 5 is een redelijk switch om op zolder alles wired toegang te geven
Volgens de 'wie praat met wie' lijst zit de switch enkel op het modem aangesloten - ofwel, die kan je dan net zo goed weglaten. :)
...maar, ik gok dat de lijst van apparaten niet compleet is en je ook nog andere dingen op de switch wil aansluiten.

Device 1 is een modem met ingebouwde router. Device 3 heeft ook een ingebouwde router. Je wil slechts 1 router in je netwerk actief hebben en wel voor het eerste netwerk-apparaat. Ofwel, ik zou van device 1 de routerfunctionaliteit blijven gebruiken. Eventueel de wifi er van uitzetten. En bij voorkeur van device 1 ook de DHCP server gebruiken.

Device 3: ik gok dat je die vooral als switch en access point wil gebruiken, dus die zou je, volgens de TS van dit topic, als draadloos access point gebruiken. Je schreef dat je device 3 het hele netwerk wil laten managen - waarom? En wat bedoel je met 'managen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezdada
@vanaalten :
achter switch 2 hangen tv, ps4 en tuner
Achter switch 5 hangen vijf netwerkuitgang zolder. Nu alleen pc in gebruik

Reden waarom device 1 niet het meest geliefd is: hier zit geen gastenwifi op
Reden waarom ik device 3 alles wil laten beheren: hier zit wel gasten wifi op. Als ik deze op access point dan heb ik die functionaliteit niet

Device 3 zou ik de DHCP server (correcte term?) willen maken voor het volledige netwerk (lan en wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ezdada schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:19:
@vanaalten :
achter switch 2 hangen tv, ps4 en tuner
Achter switch 5 hangen vijf netwerkuitgang zolder. Nu alleen pc in gebruik

Reden waarom device 1 niet het meest geliefd is: hier zit geen gastenwifi op
Reden waarom ik device 3 alles wil laten beheren: hier zit wel gasten wifi op. Als ik deze op access point dan heb ik die functionaliteit niet

Device 3 zou ik de DHCP server (correcte term?) willen maken voor het volledige netwerk (lan en wifi)
Mja, als #3 alles gaat beheren wil je 'm dus in router-mode hebben. DHCP server erbij aanzetten ligt dan voor de hand.

Maar, dan gaat jouw idee wel mogelijk wat problemen geven: in jouw voorstel moet zowel #1 als #3 in routermode staan - en twee routers in een netwerk geeft goede kans op problemen. Plus dat netwerk-apparaten voor en achetr #3 elkaar niet zullen kunnen 'zien'.

Makkelijkste oplossing lijkt mij dan om switch #2 er uit te halen, #1 in modem-only mode zetten (als dat kan - zo niet, dan hou je router-na-router - niet ideaal) en TV/PS4/Tuner vanuit #3 laten komen, desnoods met een switch er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezdada
vanaalten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Mja, als #3 alles gaat beheren wil je 'm dus in router-mode hebben. DHCP server erbij aanzetten ligt dan voor de hand.

Maar, dan gaat jouw idee wel mogelijk wat problemen geven: in jouw voorstel moet zowel #1 als #3 in routermode staan - en twee routers in een netwerk geeft goede kans op problemen. Plus dat netwerk-apparaten voor en achetr #3 elkaar niet zullen kunnen 'zien'.

Makkelijkste oplossing lijkt mij dan om switch #2 er uit te halen, #1 in modem-only mode zetten (als dat kan - zo niet, dan hou je router-na-router - niet ideaal) en TV/PS4/Tuner vanuit #3 laten komen, desnoods met een switch er achter.
Als ik #1 in modem mode zet (zyxel vmg8324-b10a) werkt ie dan als een switch van waaruit “ gewoon” toegang tot #2 mogelijk is? Kabeltje trekken van #3 naar #2 is gaat niet zo gemakkeljk
Reden is dat 3 op de eerste etage hang, de kabel moeilijk bereikbaar zijn (ventilatieschacht, dan kruipruimte en dan weer door de vloer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ezdada schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:13:
Als ik #1 in modem mode zet (zyxel vmg8324-b10a) werkt ie dan als een switch van waaruit “ gewoon” toegang tot #2 mogelijk is? Kabeltje trekken van #3 naar #2 is gaat niet zo gemakkeljk
Nee, dat is niet mogelijk. Als het ding daadwerkelijk in modem-only mode komt, dan moet er direct achter een router die via DHCP een adres van je provider krijgt. Pas na de eerste router begint het LAN en kan je met switches en access points spelen.
Een alternatief kan zijn om #1 als router te blijven gebruiken (met #2 er direct achter) en #3 ook als router gebruiken, maar dan zal #3 alleen managen wat er achter #3 zit, zal je eventuele port-forwarding die je voor games/services gebruikt op beide devices moeten instellen, zullen devices achter #3 de devices voor #3 niet kunnen zien... allerlei problemen die misschien oplosbaar zijn, maar het bepaald niet makkelijker maken.
Reden is dat 3 op de eerste etage hang, de kabel moeilijk bereikbaar zijn (ventilatieschacht, dan kruipruimte en dan weer door de vloer terug).
Hmmm, wat ik nog voor je kan bedenken:
  • In principe loopt er toch al een kabel van #2 naar #3, toch? Immers, #3 zit aan #2 vast. En #1 staat bij #2, toch? Dus je hoeft alleen een enkele kabel door een dubbele kabel te vervangen. Maak dus twee netwerkkabels vast aan het uiteinde van de bestaande kabel en trekken maar. Wel opletten dat het goed aan elkaar vast zit, haal er iemand bij om te helpen om knopen enzo te voorkomen. Met twee kabels kan je van #1 (in modem-only-mode) naar #3 en vanaf #3 weer terug naar #2. Dat lijkt mij in elk geval de mooiste en meest robuuste oplossing
  • Alternatief kan je wellicht de huidige netwerkkabel splitsen in twee kabels. Als het nu een acht-aderige UTP is, kan je die splitsen in twee vier-aderige kabels door aan begin en einde de juiste paren op de juiste manier in twee paar nieuwe connectors te monteren. Staat in de FAQ hier wel iets over in. Nadeel: een 8-aderige kabel is geschikt voor gigabit verbindingen, een 4-aderige slechts 100Mbit.
...maar, dit begint ondertussen wel flink los te komen van het onderwerp van dit topic. Wellicht beter om hier een eigen topic van te maken. Voordeel is dat het dan meer zichtbaarheid krijgt van mensen die dit topic standaard niet bekijken. Plus, ik ben maar een amateur, wellicht dat andere mensen betere ideeën hebben. Zo zat ik ook nog te denken aan een VLAN systeem als oplossing - lijkt mij niet mogelijk, maar mensen met verstand van zaken zullen er wellicht anders over denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1nd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo,

Ik heb boven in huis een ethernet kabel maar waar die ook op andere verdiepingen in het huis zonder een draad te hoeven gebruiken,

weet iemand wat ik daarvoor moet gebruiken?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:02
Ik heb momenteel de volgende setup:

Modem + router, LAN IP 192.168.2.254
DHCP range, 192.168.2.1 - 192.168.2.199
WIFI: uit

begane grond: Router1: TP link Archer c3150 v1
IP: 192.168.2.245
DHCP: uit

1e verdieping: Router2: TP link WR1043ND v1
IP: 192.168.2.250

SSID voor router 1&2 is exact hetzelfde, evenals pw en beveiligingprotocol.

Nu het volgende probleem. Met modem + router1 gaat het goed. Zet ik nu router2 ook aan dan gaat het in het begin ook prima. Echter, na een tijdje, als ik van verdieping en dus router wissel dan heb ik grote moeite om nog op het wifi netwerk te komen (connecten duurt heel erg lang), en als dat dan lukt dan heb ik geen verbinding meer met internet.

Zodra ik nu router2 uitzet, en router 1 reset, dan werkt alles weer (behalve dan dus dat router2 uitstaat).

Iemand enig idee wat hier nu het probleem kan zijn? Naar mijn idee staat alles goed ingesteld, maar toch lijken beide routers te botsen op de een of andere manier.

[ Voor 0% gewijzigd door Lowroad op 27-03-2020 11:37 . Reden: Ip adres stond niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:32
Volgens mij kloppen je IP adressen niet. Ik dacht dat die buiten je DHCP range moeten liggen, maar wel binnen hetzelfde subnet (dus bv 192.168.1.xxx).

Probeer het eens zo:

Modem + router, LAN IP 192.196.2.254 192.168.1.254
DHCP range, 192.168.1.1 - 192.168.1.199

IP: 192.168.2.245 192.168.1.201

IP: 192.168.1.150 192.168.1.202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
Ah sorry, ip van de laatste router was een tikfout. Nu verbeterd. Zo klopt het wel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:32
Zo zou het inderdaad moeten kloppen, ja. Behalve het IP adres van je Modem + Router:

Modem + router, LAN IP 192.196.2.254 192.168.2.254

Welk IP adres heeft je gateway? Is die hetzelfde op alle apparaten?

[ Voor 9% gewijzigd door slow whoop op 27-03-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
slow whoop schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:27:
Welk IP adres heeft je gateway? Is die hetzelfde op alle apparaten?
Bij beide routers: 192.168.2.254, volgens mij goed?

Wat nog het meest vreemde is, is dat het het in het begin dus prima werkt. Zoals nu, beide routers staan aan, en het werkt momenteel precies zoals de bedoeling is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-03 11:20
Hoi allen,

Ik heb dit al een tijdje draaien. 2 apparte wifi netwerken, werkt super. Nu heb ik de kabels in huis via een andere weg aangelegd en zit beetje in een lastig puntje nu.

Ik heb boven een tp link router staan, waarin een kabel zit die naar mijn modem van KPN gaat. Zodat ik boven ook goede wifi heb, nu heb ik boven een 2e kastje voor tv staan, deze wil ik in mijn tp link stoppen. Zodat ik dan ook boven tv heb en ik niet een hele kabel van boven naar beneden hoef te strekken. Maar dit gaat niet lekker, ik krijg boven wel gewoon tv, maar het trekt mn wifi helemaal plat. Ik heb wel wifi, teminste ik ben verbonden met het netwerk, maar niks doet het meer.

Ik vermoed omdat de dhcp functie uit staat(?). Iemand een idee hoe ik dit werkend kan maken?

Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hoe heb je die TP-link boven aangesloten? Vanaf een modem-LAN poort naar de TPLink WAN poort? Of op een TP-link LAN poort?

DHCP functie zou hier geen verschil moeten maken. DHCP is een systeem om IP adressen uit te delen aan apparaten die geen 'vast' adres ingesteld hebben. In een LAN wil je slechts *1* DHCP server hebben, anders wordt het erg interessant wie welk adres krijgt, dubbele adressen en de hele administratie ervan. Dus nee, DHCP vooral uit laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
Lowroad schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:45:
Ik heb momenteel de volgende setup:

Modem + router, LAN IP 192.168.2.254

SSID voor router 1&2 is exact hetzelfde, evenals pw en beveiligingprotocol.

Nu het volgende probleem. Met modem + router1 gaat het goed. Zet ik nu router2 ook aan dan gaat het in het begin ook prima. Echter, na een tijdje, als ik van verdieping en dus router wissel dan heb ik grote moeite om nog op het wifi netwerk te komen (connecten duurt heel erg lang), en als dat dan lukt dan heb ik geen verbinding meer met internet.

Zodra ik nu router2 uitzet, en router 1 reset, dan werkt alles weer (behalve dan dus dat router2 uitstaat).

Iemand enig idee wat hier nu het probleem kan zijn? Naar mijn idee staat alles goed ingesteld, maar toch lijken beide routers te botsen op de een of andere manier.
Ik heb ondertussen van beide routers een apart wifi netwerk te maken (dus een andere SSID), maar dit haalt niks uit. Nu ik dit tik heb ik een telefoon voor mij die probeert in te loggen op wifi (1 van beide netwerken, maakt niet uit welke), maar dit lukt niet. Blijft "ip-adres ophalen" weergeven, en geeft uiteindelijk de melding "IP-configuratie mislukt". Daarna blijft hij het proberen en uiteindelijk (kan zomaar 10 minuten zijn) dan lukt het ineens wel....

Iemand verder enig idee? Ik begin inmiddels te vermoeden dat die Archer c3150 de boel in de war schopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Lowroad , hoe zijn de twee TP-Link routers aangesloten op de modem-router? Vanaf modem-router LAN poort naar de WAN van de TP-Link routers, of op een LAN poort van de TP-Link?

Verder zou je nog kunnen proberen het LAN IP-adres van de modem-router op 192.168.2.1 te zetten (en DHCP range dan 192.168.2.2 - 192.168.2.199). Heb wel eens gezien dat iemand problemen had omdat z'n gateway niet op x.y.z.1 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
vanaalten schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:46:
@Lowroad , hoe zijn de twee TP-Link routers aangesloten op de modem-router? Vanaf modem-router LAN poort naar de WAN van de TP-Link routers, of op een LAN poort van de TP-Link?

Verder zou je nog kunnen proberen het LAN IP-adres van de modem-router op 192.168.2.1 te zetten (en DHCP range dan 192.168.2.2 - 192.168.2.199). Heb wel eens gezien dat iemand problemen had omdat z'n gateway niet op x.y.z.1 zat.
Hoi, van LAN poort naar LAN poort. Volgens mij werkte het überhaubt niet als ik hem op de WAN (van de TPLink) aansloot, maar dat kan ik mis hebben.
Hoe dan ook, heb het modem nu naar 192.168.2.1 gezet. Nu maar eens even testen hoe dat gaat, laat ik weten.

Overigens had ik 192.168.2.254 niet zelf verzonnen, dat stond er zo al in dus ik had het maar zo gelaten.

Edit: helaas, zelfde probleem nog altijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbersen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-07-2020
Ja dat heb ik ook gedaan, werkt prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 21:15
Hebben jullie voor de router en access point dezelfde SSID en wachtwoord gegeven? Zo ja, hoe goed verlopen de overgangen tussen deze twee? Momenteel heb ik ze beide anders genoemd zodat ik zelf kan kiezen welke het sterkste signaal heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 12:02

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

handoff schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:41:
Hebben jullie voor de router en access point dezelfde SSID en wachtwoord gegeven? Zo ja, hoe goed verlopen de overgangen tussen deze twee? Momenteel heb ik ze beide anders genoemd zodat ik zelf kan kiezen welke het sterkste signaal heeft.
Ik heb allebei thuis getest. Probleem is een beetje dat mobiele apparaten naar mijn inziens niet snel genoeg schakelen tussen de snelste bron. Handmatig schakelen moet ik bij mij thuis in beide gevallen blijven doen.

Toch is het omschakelen sneller met dezelfde naam en ww.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Je kan het wellicht een beetje sturen door de sterkte van een access point of router naar beneden te draaien. Dan zal een mobiel apparaat eerder een signaal verliezen en overschakelen naar een lokaal sterker signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
vanaalten schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:45:
Je kan het wellicht een beetje sturen door de sterkte van een access point of router naar beneden te draaien. Dan zal een mobiel apparaat eerder een signaal verliezen en overschakelen naar een lokaal sterker signaal.
Helaas hebben mijn routers geen antennes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
handoff schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:43:
[...]

Helaas hebben mijn routers geen antennes.
Natuurlijk wel, anders zouden ze geen wifi verbindingen kunnen hebben. :)
Je bedoeld geen 'zichtbare antennes'.

Maar, maakt ook niet uit: ik had als suggestie om het zendvermogen via de instellingen omlaag te draaien - een software-setting dus, niet fysiek iets met de antennes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
vanaalten schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:02:
[...]

Natuurlijk wel, anders zouden ze geen wifi verbindingen kunnen hebben. :)
Je bedoeld geen 'zichtbare antennes'.

Maar, maakt ook niet uit: ik had als suggestie om het zendvermogen via de instellingen omlaag te draaien - een software-setting dus, niet fysiek iets met de antennes te doen.
Ah oke. Ik zit nu erover na te denken om alleen de 5GHz netwerken dezelfde SSID te geven. Het bereik van deze netwerken is natuurlijk minder, omdat het minder makkelijk door de muren heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56
Na dit topic en de TS doorgelezen te hebben heb ik veel geleerd.
Recent heb ik een Netgear R7000 op de kop getikt met het idee de WiFi thuis te verbeteren.

We hebben nu een Ziggo Connectbox staan met daarin 4 clients bekabeld aangesloten(zie afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du4PdRcDj7hV-Y2z7kmK-QMn9gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KC2QfyvkqnQdw35XVi74HwJj.png?f=fotoalbum_large

De connectbox heeft precies 4 LAN poorten. Als ik hierop de R7000 wil aansluiten als AP, verlies ik dus een poort. Oplossing hiervoor is, als ik het goed begrijp, een switch. Nu twijfel ik dus over de volgende twee opstellingen. Beide zouden moeten werken, maar ik kan vanwege m'n beperkte kennis hierover niet goed de voor- en nadelen afwegen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRbK9r_WFTAMrBUCvQc7Qb_jAXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqHmg7lwdvNYxILIzbujb8sT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxzpRfTu6RQhlXWjbI0j5E8iCyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YJOIsC06SXXT0KfkCjc93P4.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand me hiermee in de goede richting sturen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patricw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-06-2020
Allen,

Ik heb een Cisco modem (Ziggo, voormalig UPC) en zelf een TP-link router hier achter gezet. De Cisco is DHCP server met de Wifi uitgeschakeld. De TP-link verzorgt de Wifi. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?

Alvst dank voor reactie's,

Patric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
patricw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:37:
Ik heb een Cisco modem (Ziggo, voormalig UPC) en zelf een TP-link router hier achter gezet. De Cisco is DHCP server met de Wifi uitgeschakeld. De TP-link verzorgt de Wifi. Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?
Over het algemeen voldoen de moderne modems van Ziggo prima voor de gemiddelde consument - hooguit niet qua wifi bereik en dan vaak, denk ik, omdat het modem in een meterkast staat opgesloten.

Als je geen probleem hebt, zou ik vooral geen problemen gaan opzoeken. :)

Afgezien daarvan denk ik dat je vraag in dit topic wel off-topic is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:56
patricw schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:37:
Dit werkt prima, maar ik vroeg me af of het voordelen biedt om de Cisco in bridge mode te zetten en de TP-link DHCP server te maken?
Dit is precies ook mijn vraag eigenlijk van een post eerder :)
Je hebt bijvoorbeeld wel meer mogelijkheid tot instellingen als je de TP-link als echte router instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patricw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-06-2020
Ik heb nog even verder gekeken en het blijkt dat als je de Cisco modem in bridge stand zet 3 van de 4 LAN poorten uitgeschakeld worden. Dus dan zou ik weer een switch op de TP-link moeten zetten. Ik laat het lekker zo. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:19
KPN 110Mbit/30Mbit komt binnen op Experia box.
Vanwege laag wifi vermogen, heb ik op de 1e en 2e verdieping AP's geplaatst.
Lynksys WRT160NL en een Sitecom 300N

Bedraad werkt alles echt super. De PC's en TV's hebben op beide AP's zeer goed ontvangst.

Maar de draadloze verbindingen zijn echt slecht. (gemeten met Speedtest.net)

De lynksys haalt maar 10 Mbit. Met de 300n kan ik niet eens verbinden.
Ze zijn ook al een keer omgedraaid. Precies hetzelfde verhaal.

Iemand een idee ?

Experia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlbkSQhXhLEaG5AG7yTq5DXON9E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEVO1qB2Ap1yokhkN438omAN.jpg?f=fotoalbum_small

Lynksys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcZ2uQii_WHPy7cSW7A1v4JHBEw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7Y31WslntyfgsiI97qrU75b.jpg?f=fotoalbum_small

300n
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvFuy4E6dB_rZT1rWwn0SUtHRGw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yu3Piivj3VlYn9kCdwj1RF5K.jpg?f=fotoalbum_small

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
driel24 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:54:
KPN 110Mbit/30Mbit komt binnen op Experia box.
Vanwege laag wifi vermogen, heb ik op de 1e en 2e verdieping AP's geplaatst.
Lynksys WRT160NL en een Sitecom 300N

Bedraad werkt alles echt super. De PC's en TV's hebben op beide AP's zeer goed ontvangst.

Maar de draadloze verbindingen zijn echt slecht. (gemeten met Speedtest.net)

De lynksys haalt maar 10 Mbit. Met de 300n kan ik niet eens verbinden.
Ze zijn ook al een keer omgedraaid. Precies hetzelfde verhaal.

Iemand een idee ?
Uit de plaatjes lijkt het er op dat je alles correct hebt ingesteld. Heb wel eens gehoord dat er routers / apparatuur is die moeite heeft als de centrale router niet op een ".1" eindigend IP adres zit, dat is het enige qua settings dat je nog zou kunnen proberen.
Wat ik er niet uit kan halen: heb je zowel de Linksys als Sitecom aangesloten van een Experia LAN-poort naar een LAN-poort op de Linksys/Sitecom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Uit de plaatjes lijkt het er op dat je alles correct hebt ingesteld. Heb wel eens gehoord dat er routers / apparatuur is die moeite heeft als de centrale router niet op een ".1" eindigend IP adres zit, dat is het enige qua settings dat je nog zou kunnen proberen.
Wat ik er niet uit kan halen: heb je zowel de Linksys als Sitecom aangesloten van een Experia LAN-poort naar een LAN-poort op de Linksys/Sitecom?
Die "1" was ook het enige wat ik mij nog kon bedenken....
Maar dat zou toch geen invloed mogen hebben op wel of niet draadloos kunnen verbinden met een AP ?
Want bedraad werkt alles vanaf de AP's perfect.
Het lijkt erop of KPN weer een update in het modem heeft gedaan.
Is al een keer gebeurd, Toen werkte 2.4 en 5 ghz tegelijkertijd op één SSID niet meer :/
Misschien om "super wifi" te promoten ? Want ik zit er nu wel ineens aan te denken om een Mesh te kopen.

Idd ze zitten op Lan. Via Wan heb je geen internet op de AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:11:
Die "1" was ook het enige wat ik mij nog kon bedenken....
Maar dat zou toch geen invloed mogen hebben op wel of niet draadloos kunnen verbinden met een AP ?
Want bedraad werkt alles vanaf de AP's perfect.
Nee, goed punt. Dan zou je het op de Sitecom dus in de wifi settings moeten zoeken. Die dan tijdelijk een aparte SSID naam geven en daar zou je dan toch mee moeten kunnen verbinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Nee, goed punt. Dan zou je het op de Sitecom dus in de wifi settings moeten zoeken. Die dan tijdelijk een aparte SSID naam geven en daar zou je dan toch mee moeten kunnen verbinden...
Sorry.... vergeten te zeggen. EB, Lynksys en sitecom hebben eigen SSID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:48:
[...]

EB modem gereset. Op "1" gezet. Krijg nu wel verbinding met 300n.
Duurt wel langer dan normaal. +- 10 sec.
De speedtest toont aan dat er nog steeds iets niet in orde is.
Langzaam en niet stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO-mCYoJsGknovvkWYPUIhRppTA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2Th4bAWloYkGNV1uT3MKcbQ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:23:
[...]

EB modem gereset. Op "1" gezet. Krijg nu wel verbinding met 300n.
Duurt wel langer dan normaal. +- 10 sec.
De speedtest toont aan dat er nog steeds iets niet in orde is.
Langzaam en niet stabiel.

[Afbeelding]
Heb je de TV aangesloten op het ap? Dan moet je zover ik weet ergens in de settings
'IGMP snooping' aanzetten, anders vreet die TV je hele bandbreedte op en heb je inderdaad slechte WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
zacht schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Heb je de TV aangesloten op het ap? Dan moet je zover ik weet ergens in de settings
'IGMP snooping' aanzetten, anders vreet die TV je hele bandbreedte op en heb je inderdaad slechte WiFi.
TV en KPN_TV staan op het AP. Maar staan beide uit bij de meting.
Boven staat de Lynksys. Heeft hetzelfde probleem. Daar staan alleen PC's op.
Zelfde wifi snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:42:
[...]

TV en KPN_TV staan op het AP. Maar staan beide uit bij de meting.
Boven staat de Lynksys. Heeft hetzelfde probleem. Daar staan alleen PC's op.
Zelfde wifi snelheid.
Het maakt niet uit of de TV's aan of uit staan, als IGMP snooping niet aan staat dan zendt je AP het TV signaal ook via WiFi uit, en dat kost je je bandbreedte.
Edit: Hetzelfde geldt voor de Linksys. Het maakt niet uit of er aan de andere kant wel of geen TV hangt, het TV signaal komt er aan de voorkant binnen, en de Linksys zendt dit via WiFi uit als IGMP snooping niet aan staat.

Edit: ik weer niet hoe je de twee ap's hebt aangesloten, maar een cheapo switch met IGMP snooping zou al de oplossing kunnen zijn als je ap's geen IGMP snooping ondersteunen.

Zet die nu op de plaats van de Sitecom. Verbind de TV's en de Sitecom en de Linksys op verschillende poorten van de switch en de Sitecom zou al goede WiFi moeten hebben.
Een unmanaged switch met IGMP snooping heb je voor minder dan twee tientjes.

[ Voor 44% gewijzigd door zacht op 19-06-2020 12:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Ben maar weer eens helemaal opnieuw begonnen.
Allemaal naar fabrieks instelling gezet en opnieuw gaan instellen.

EB staat nu op
Lan 192.168.2.1
sub 255.255.255.0
dhcp aan 192.168.2.2 tot 192.168.2.199
dns 192.168.2.1

Ap Sitecom 300n
lan 192.168.2.220
dhcp uit

Ap Linksys wrt160nl
lan 192.168.2.200
dhcp uit

Bedraad haal ik op alle drie 110 Mbit
Via Wifi haal ik op EB 105 Mbit
Wifi op 300N en wrt160NL schommelt tussen 4 en 20Mbit.
En dan zit ik er wel 1 meter naast !

TV's zijn van stroom. Maakt geen verschil.
Die AP's staan boven en het is gewoon te weinig voor Netflix/Youtube

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Heb je op of aanmerkingen op de TopicStart dan kan je deze hier melden. Voor specifieke problemen kan je in dit topic niet terecht.