Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Pagina: 1
Acties:
  • 472.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:20

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-12-2019

Killerbert

Draadloze Router gebruiken als Access Point

:? Mijn Wireless Router (bv Linksys WRT54G/GL, D-LINK, U.S. ROBOTICS) gebruiken als puur Access Point :?

Deze HOWTO heb ik geschreven omdat ik merk dat veel mensen regelmatig en herhaaldelijk vragen hoe ze hun modem A in combinatie met router B met wifi kunnen gebruiken als accesspoint en veel mensen hier herhaaldelijk hetzelfde antwoord op moeten geven...

Ik ga bij deze HOWTO er even vanuit, dat je al een werkend standaard netwerkje hebt, waarbij:
  • Iedere PC zonder problemen bekabeld via een MODEM/ROUTER/SWITCH het internet op kan
  • Je MODEM/ROUTER/SWITCH als DHCP-server fungeert en tevens je standaard gateway is
  • Je de Wireless router als standaard Access Point wilt gebruiken

Deze screenshots zijn vanuit een Linksys-routertje (WRT54G/GL) gemaakt, bij jouw model kan de manier van configuratie wat verschillen, deze afbeeldingen dienen als referentie !

Definitielijstje
  • (MODEM/)ROUTER/SWITCH: Het apparaat dat op dit moment je huis van internet voorziet en waar je computers op zitten. In dit apparaat zit soms een modem (als je ADSL hebt) en altijd een router in combinatie met een switch.
  • Wireless router: Dit apparaat is dus je nieuw-gekochte apparaatje of het apparaatje wat je via via gekregen hebt waarmee je je huis gaat voorzien van een Wifi-netwerkje
  • DHCP-range: Dit is de totale verzameling van IP-adressen die je MODEM/ROUTER/SWITCH kan uitdelen aan apparaten binnen het netwerk
  • DHCP-server: Een apparaat binnen je netwerk dat fungeert als een "uitdeler" van IP-adressen

Korte uitleg omtrent adressering

Dit hoofdstukje is er voor als je echt problemen hebt mbt tot IP-adressen en het ook echt netjes wil gaan doen. Het kan ook dienen als basis voor de grondbeginselen van IP-adressering.

Voor dat ik hier een kleine uiteenzetting ga doen over adresseringen en IP's wil ik toch even graag wijzen op een topic van Trailblazer: Subnetting hoe moet dat nou .

Zoals je weet moet iedere apparaat in je netwerk uniek benoemd worden, dit gebeurd adhv een "Internet Protocol-adres" of kortweg "IP-adres".
De meeste mensen komen niet vaak in aanraking met IP-adressen omdat het thuis veelal automatisch verloopt.
Begin je zelf wat servers te draaien of gebruik je BitTorrent, dan beginnen gebruikers zich wel wat vragen te stellen over hoe dat nu zit met die IP's
Concreet voor deze HOWTO is het belangrijk dat je weet wat "iets in dezelfde range (=hetzelfde netwerk) zetten" betekent.
Thuis heb je waarschijnlijk een IP-adressering die begint met 192.168.X.Y . Dat is voor die situaties meer als voldoende. Bedrijven en organisaties waar er meer computers zijn en er een grotere nood is aan gestructureerde adressen gebruiken andere "begingetallen". Zeldzaam vind je op bepaalde type routers ook wel eens het standaard adresbereik van 10.X.Y.Z , maar deze zijn de laatste tijd behoorlijk dun gezaaid in het router-landschap...

Als een apparaat in dezelfde range zit betekent het dat het zonder tussenkomst van een router kan communiceren, routers dienen om twee verschillende ranges (of meerdere) met mekaar te verbinden, jij gaat zoals hier dadelijk beschreven, alle apparaten in één netwerk hangen.

Dit betekent dat je altijd moet zorgen (als je adressering begint met 192.168.X.Y) het voorlaatste getalletje (voor het laatste punt dus) hetzelfde is als alle anderen apparaten in je netwerk. Zo zitten ze in dezelfde netwerk-range en kunnen ze communiceren.
Neem je een ander getalletje, dan zitten ze in een andere netwerk-range en gaat het niet werken met deze setup.

Omtrent adressering kan je nog uren doorgaan, vaak zijn dit ietwat moeilijkere cursussen en zelfleer-teksten, maar je kan je wel een beeld schetsen en gaandeweg leer je het in de praktijk ook wat meer bij.
Wil je over adressering wat meer weten, dan kan je in Google op volgende keywords gemakkelijk informatie vinden:
Subnetting
IP Network
Subnet Calculator

Nota: Hierboven staat een definitielijstje alsof je in eerste instantie alleen maar een bekabelde MODEM/ROUTER/SWITCH hebt, maar dit kan evenwel ook een MODEM/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH zijn. Verder kan het apparaat dat je nu in het netwerk gaat bijhangen ook een MODEM/DRAADLOZE ROUTER/SWITCH zijn, zolang deze dus een switch (=LAN-poorten) bezit kan die gebruikt worden in de opstelling.

Indien je dus 2 draadloze toegangspunt-apparaten in je huis wilt/gaat hebben geldt deze HOWTO hiervoor hetzelfde, het enige verschil is dat je een keuze moet maken wat je opstelling gaat zijn in verhouding tot de twee draadloze apparaten:
  • Twee verschillende SSID's (= naam van een draadloos netwerk) uitzenden, hiervoor heb je best voor iedere SSID een ander kanaal (wat minstens een paar eenheden van mekaar ligt) en een andere beveiligingssleutel.
  • Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hiervoor moet bij iedere router hetzelfde SSID worden ingesteld, hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier. (BV. WEP <> WEP / WPA <> WPA / WPA2 <> WPA2) Ook de versleutelingstechniek (AES of TKIP) moeten hetzelfde zijn !
    (hier heb ik niet altijd even goede ervaringen mee, ik zend altijd twee verschillende SSID's uit, zodoende heb ik dus twee "draadloze netwerkjes")
Persoonlijk vind ik de eerste optie nog steeds de leukste en handigste, omdat je dan netjes een grens maakt en altijd weet met wat je verbonden bent en zo kan bepalen van "Oh, ik zit boven, ik ga nu even mijn SSID van boven gebruiken, of andersom als je beneden zit"

Startsituatie

1. Deze stap mag je ook doen om altijd met een verse lei te beginnen in je router
    OPTIONEEL INDIEN JE ROUTER NIET RECHTSTREEKS UIT DE VERPAKKING KOMT: Je reset je Wireless router door vanachter een knopje een tijdje (minimaal 30 seconden) in te drukken met een pennetje of paperclip, de stroomtoevoer van de router halen, de stroomtoevoer terug herstellen en het reset-knopje lossen. (of op een andere manier beschreven, dit is standaard, indien het anders is moet ik je verwijzen naar de handleiding...)
  2. Je hangt je Wireless router NIET op je MODEM/ROUTER/SWITCH.
  3. Je hangt een PC alleen aan de Wireless router met een UTP-kabel en gaat naar de configuratiepagina van je router in je browser via http://192.168.1.1 of je zoekt het standaard-ip van je router online op of in de handleiding. Indien je er nog niet geraakt kan je dit even oplossen door het volgende te doen:
    1. Klik op Start --> Uitvoeren
    2. In het "Uitvoeren-venstertje" tik je "cmd"
    3. Nu krijg je een zwart commandovenstertje, hier tik je "ipconfig /all" in
    4. Bij "Standaard-gateway" zie je een IP staan, dit is normaal het IP waarmee je de Wireless router kan bereiken en configureren

4. Je meldt je aan met de gebruikersnaam en wachtwoord die in je handleiding of online beschreven staan.
    Vaak is dit:
    • admin/admin
    • admin/[BLANCO]
    • [BLANCO]/admin
    • of admin/1234

5. Je zoekt in de configuratiepagina's waar je de DHCP-server kan disablen en disabled de DHCP-server dan ook

6. Je past het standaard-ip van de Wireless router aan zodat deze niet in conflict komt met de MODEM/ROUTER/SWITCH, deze moet wel nog in dezelfde range liggen als het IP van de MODEM/ROUTER/SWITCH.
    Geef je Wireless router een IP-adres in de range van de MODEM/ROUTER/SWITCH, maar buiten zijn DHCP-range. Heeft de MODEM/ROUTER/SWITCH als ip adres: 192.168.2.1 en een DHCP-range van 192.168.2.100 - 192.168.2.150 dan geef je de Wireless router bijvoorbeeld 192.168.2.200 als IP-adres. Houd bij het instellen van een IP-adres ook rekening met andere apparaten die je een statisch adres hebt gegeven.
    Deze adressen kan je ook niet gebruiken want elk ip adres mag namelijk maar 1 maal in een netwerk voor komen.

7. Je trekt het kabeltje uit de computer en hangt dit op één van de LAN-poorten van de MODEM/ROUTER/SWITCH
    .
  8. Et Voilà, surfen met je wireless is nu bij jouw thuis ook mogelijk. Eventueel kan je (zoals je ziet op bovenstaande tekening) nog extra PC's op de overblijvende LAN-Poorten van de Wireless router prikken. Zo kan je met één kabeltje naar b.v. je bovenverdieping toch zorgen dat meerdere PC's bedraad op dezelfde Internet-verbinding hangen wat zeker handig is bij het streamen van HD-materiaal naar de PC's
Lukt het nu nog steeds niet bij jou? Lees dit dan nog eens door, trek alle kabels uit die je hebt zitten veranderen, volg IEDERE stap opnieuw, doe ALLES opnieuw, ga er niet van uit dat je gedaan hebt. CONTROLEER je kabels. Denk even logisch na als je dit leest, en dan pas een vraagje stellen. Veel mensen stellen vragen die exact in deze HOWTO staan.

Ook altijd handig is even checken of alle firm -en software van je apparaten in je netwerk die noodzakelijk zijn voor een goede/werkende verbinding te hebben up-to-date zijn.

Kijk je handleiding of een online manual van je netwerkapparatuur na hoe je dit doet en waar je je nieuwe firmware/software kan vinden om je apparaten te updaten (gewoonlijk is dit op de site van de fabrikant ook te vinden).

Indien je een WRT54G v1-4 of een WRT54GL of een soortgelijk apparaat wat compatibel is met alternatieve firmware kan je ook even kijken naar die alternatieve firmwares. Een aantal goede zijn Tomato en DD-WRT. Op GoT loopt hier ook een topicje over: [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2

Ik ga regelmatig een kickje geven aan dit topic, als ik merk dat mensen weer dezelfde vraag stellen.

Indien je je WAN-poort van je WRT54G(L) met alternatieve firmware, genaamd DD-WRT wil gebruiken als LAN-poort: WAN-poort op LAN VLAN zetten

Extra aandachtspunt: Kijk ZEKER je bekabeling nog eens na, kijk eens of je kabels wel in de juist poorten zitten.

Sommige Tweakers, zeker diegenen met een router met alternatieve firmware, merken dat na een power off van alle routers en netwerk-gerelateerde apparaten het soms ineens wel allemaal werkt...
Indien je problemen hebt kan je dit ook nog altijd eens proberen...

Met deze Netgear handleiding wordt deze HOWTO merkgebonden met apparatuur van Netgear uitgevoerd. In deze handleiding zijn dezelfde principes, en is het misschien makkelijker omdat jij toevallig wat Netgear apparaten hebt staan.

Suggesties mag je altijd PM'en of hier gewoon posten, ik doe mijn best om zo snel mogelijk aan te passen. Je kan me het grootste plezier doen door zoveel mogelijk dit topic door te posten, zo bespaar je jezelf misschien wat werk en heb ik het gevoel dat ik iets sterk heb bijgedragen :+

Equator wijzigde deze reactie 16-05-2014 07:52 (232%)
Reden: plaatjes verhuist

Vandaag even niets

• draadje
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-01 19:27
jaja, als het zo makkelijk is.
meestal kom je daarna wel in de wireless ,maar niet het internet op!

ook al heb je het ip adres veranderd ivm idem als modem/router dan nog!
daarom moet ik in mijn geval met linksys bellen(zie onder draadje zyxtel versus linksys)

je schrijft de dhcp uitzetten op de wifi(normaal logisch omdat op het modem hij aan staat)
echter als je dan via ipconfig/all en dan ipconfig/release en ipconfig/new alles hebt gecontroleerd
komt de melding ,kan geen netwerk adres toewijzen (ip) beter is om eerst beide dhcp aan te laten staan en dan ipconfig etc etc.

komt er geen netwerk adres uit,kun je altijd nog op de wife de dhcp uitzettten.
maar bij mij lukte het met beide manieren niet.

dus linksys zal ik deze week bellen,omdat de firmware te oud is op de wrt54g (bij uitvoering met de l er bij gaat het wel!) nw versie firmware wil niet installeren op de g uitvoering komt foutmelding!!

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:20

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Topicstarter
er is een verschil van subnet-range (alle adresjes die in hetzelfde netwerk zitten) en de DHCP range...
Normaal zet je je DCHP zo, zodat hij adresjes uitdeelt in hetzelfde subnet als je router...

Jij mag je Linksys WRT54GC instellen op een NIET gebruikt IP, bijgevolg dus ééntje wat NIET in de range ligt van de DHCP-server.

Bv in jouw geval een adresje dat nog te nuttigen is in de volgende ranges (ik heb de dhcprange en het gebruikte ip van de eerste router weggelaten:
  • 192.168.1.1-192.168.1.99
  • 192.168.1.105-192.168.1.253
Alles tussen deze adresjes en de eindgrenzen zelf is dus bruikbaar voor jou

HyperBart wijzigde deze reactie 29-11-2007 11:07 (27%)

Vandaag even niets

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 24-01 21:13

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Modbreak:
Ik laat dit topic open, maar alleen voor aanvullingen op de mooie howto van HyperBart. Kom je hier niet mee verder, dan ben je vrij om een eigen topic te starten welke voldoet aan de eisen.
Dit topic moet niet verzanden in een vraag-maar-raak topic waar HyperBart alles moet beantwoorden.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• vanaalten
  • Laatst online: 09:50
quote:
dere12 schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:55:
Stap 1: heb DHCP range 1e ASUS router gezet van 192.168.1 tot 192.168.226
Hmmm... een IPv4 adres bestaat uit vier getallen, dus wat heb je exact ingesteld?
quote:
Stap 2: Heb 2e ASUS router aangesloten op een laptop en ingesteld als Access Point, ASUS web interface regelt dat top en zet alle instelling goed.
Yep, ik heb zelf een AC66U van Asus en die doet dat ook. Mooi spul. :)
quote:
Stap 3: ASUS web interface vraagt om automatische IP adres toewijzen of handmatig, ik kies handmatig

Stap 4:
IP-adres ingevoerd: 192.168.0.230 (buiten DHCP bereik maar wel in zelfde range)
Subnetmask laten staan op: 255.255.255.0
Default gateway: ingevoerd het IP adres van de 1e ASUS router: 192.168.0.1
DNS automatisch toewijzen staat op nee, velden zijn leeg --> klopt dat???
Hmmm, komt mij niet bekend voor, kan mij niet herinneren dat ik dat heb moeten opgeven.
quote:
Stap 5: Ik moet SSID opgeven voor 2.4ghz en 5ghz band, ik maak nieuwe SSID's aan

Vraag 1:
Vanaf hier weet ik niet hoe ik verder moet. Vanaf een vrije LAN-poort op mijn switch heb ik een UTP-kabel voor de 2e ASUS router, moet die in de WAN of LAN-poort?
LAN poort werkt hier, misschien dat WAN het ook doet maar probeer eerst LAN eens.
quote:
Vraag 2:
Hoe kom ik nu weer in web interface voor 2e ASUS router? Pakt ie nu standaard het door mij aangegeven IP-adres van 192.168.0.230?
Yep, dat zou inderdaad moeten werken.
[quote]
Vanaf die PC waar vandaan je probeert de ASUS te benaderen, welk IP-adres heeft die?
En kan je misschien wat screenshot plaatsen van wat je precies insteld op de ASUS?

De kabel die naar zolder gaat - die komt uit een LAN poort van de ASUS begane grond?
Laat anders in eerste instantie de switch er even tussenuit, als dat een optie is.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-01 22:11

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Zodra je de Cisco in bridge mode zet kan je daar niks meer op aansluiten behalve je router.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Scamid
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-01 19:14
Ging perfect. Hoefde alleen maar de functie gebruiken als AP te selecteren van de netgear and alles loopt perfect!

Bedankt!

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:27
quote:
djoelzz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:00:
Probleem: Ik wil mijn tweede router configuren. Dus wil ik naar dat betreffende IP adres via de browser, maar dat werkt niet. Ik kan het device wel zien wanneer ik bijvoorbeeld met Advanced IP scanner mijn netwerk scan. Wanneer ik het device probeer te pingen lukt dat echter niet. Komt dit doordat router twee in een andere range zit?
Ja dat is correct, je hebt het door :)

Daarnaast valt het me op dat je de handleiding die je noemt niet volledig gevolgd hebt.
Je hebt een aantal zaken anders uitgevoerd dan daar staat.

Kies wat je wilt; tweemaal achter elkaar routeren (volg de handleiding die jij hebt gevonden), of volg de handleiding in dit topic (2e router als accesspoint) Ga niet zaken mixen en verbaasd zijn dat iets niet werkt zoals jij het wilt.

• vanaalten
Hallo Jeremy,

Als eerste: de regels op het forum hier zijn vrij duidelijk: groeten en ondertekenen van je posts is niet nodig/ongewenst: het kost maar schermruimte en wij tweakers onder elkaar groeten impliciet al en vinden elkaar toch wel aardig enzo. :)
quote:
JeremyTK schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:18:
Bedankt voor je duidelijke instructies. Helderder kan niet naar mijn mening! Ik heb nog wel een vraagje. Of het namelijk ook mogelijk is dat de 2e modem gaat fungeren als wifi versterker en niet een apart signaal gaat uitzenden.
Niet vervelend bedoeld, maar het is voor nu en voor de toekomst handig als je de juiste termen leert te gebruiken:
  • Modem: vertaald een niet-ethernet signaal naar ethernet (en terug). Bijvoorbeeld een ADSL, glasvezel of coax aansluiting naar een ethernet signaal
  • Router: een interface die twee netwerken - bijvoorbeeld je provider's netwerk en je eigen LAN netwerk - met elkaar verbindt.
  • Switch: een apparaat dat binnen 1 netwerk meerdere devices kan koppelen en het verkeer ertussen kan regelen/schakelen
... en vaak zijn functies gecombineerd: goede kans dat je van je provider een modem/router/switch ineen krijgt. Kan je herkennen aan, bijvoorbeeld, een coax-aansluiting voor de provider kant en meerdere ethernet-aansluitingen voor eigen gebruik. En dan vaak ook nog een wireless access point inbegrepen.
(nou ben ik ook maar een amateur, goede kans dat een expert de definities wat beter weet te leggen, maargoed...)
quote:
Situatie: Het bereik van mijn hoofdmodem is erg traag op zolder en werkt soms zelfs helemaal niet. De extra modem op de 1e verdieping haalt immers de zolder makkelijk. Alleen doordat er dus 2 aparte netwerken zijn ben ik telkens gedwongen om handmatig de verbinding te wisselen.
... en nu wordt het dus interessant om de juiste definities te gebruiken:
ik gok dat wat je 'hoofdmodem' noemt, het apparaat is dat je van je provider gekregen hebt? Waarschijnlijk een alles-in-een apparaat voor aansluiting op bijvoorbeeld een kabelnetwerk?
En, belangrijker: wat bedoel je precies met 'extra modem op de 1e verdieping'?
En "doordat er dus 2 aparte netwerken zijn", klinkt alsof je de instructies niet goed hebt gevolgd, of je het verkeert verwoord. Als je het goed hebt gedaan is er slechts 1 netwerk in je huis, waarbij de router (onderdeel van je 'hoofdmodem'?) de leiding heeft en de andere onderdelen switches en access points zijn - die het netwerk dus NIET opdelen in twee netwerken, maar die het netwerk vooral uitbreiden.
quote:
Wat ik al heb geprobeerd: de SSID van beide modems gelijk maken. Het probleem waar ik hier dan tegen aanloop is dat als ik op zolder ben geweest en mijn smartphone na enige tijd automatisch is overgeschakeld naar de 2e modem hij niet meer terugschakelt naar mijn hoofdmodem, als ik eenmaal weer beneden ben.
En dan zie ik hier twee mogelijkheden: ofwel de instructies niet goed gevolgd, of je telefoon misdraagt zich (en dan kan je denk ik hooguit kijken naar een firmware update).

Kan je eens checken wat voor IP adres je telefoon krijgt als 'ie verbonden is met je 'hoofdmodem' en wat voor IP adres hij krijgt als 'ie op zolder verbonden is?

En, om het compleet te maken: een screenshot van de LAN & DHCP settings zoals in de webinterface van je 'hoofdmodem' is ingesteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
quote:
dennis_rsb schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:45:
Laatste vraagje, moet ik nog in de Cisco aangeven dat hij de DLINK op dat IP staat? Of snapt de Cisco al dat die DLINK een vast IP is doordat hij buiten de DHCP range staat? Want feitelijk heb ik nu alleen instellingen in de DLINK gewijzigd, en niets in de cisco.
In de Cisco hoef je niets aan te geven voor devices met vast IP adres. Gaat gewoon goed!

• vanaalten
quote:
EK28 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:52:
Mijn vraag is als ik voor een van deze providers internet ga afsluiten kan ik dan mijn router op de 1e verdieping gebruiken om de signaal te versterken op de bovenste verdiepingen. Ik heb op internet gekeken maar zag geen duidelijk antwoord. Hopende dat jullie mij kunnen voorzien van antwoorden.
Als je met 'mijn router' dat TP-Link ding bedoeld en als je internet op de begane grond binnen komt, dan is het antwoord "ja dat kan", zie de TS voor hoe dat in z'n werk gaat.

Nou wilde ik destijds precies datzelfde merk/type ook als bedrade switch gebruiken, maar *dat* wilde het ding dus niet, indien als wireless access point geconfigureerd. Verbindingssnelheid ging van Gb/s naar 10Mbit/s. Dus mijn advies is om die TP-link op de eerste verdieping enkel als wireless access point te gebruiken.

• vanaalten
quote:
EK28 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:46:
Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp moet ik dus de tp link op de 1e verdieping als accespoint gebruiken. Ik neem aan dat er hier al eerder is uitgelegd hoe je een accespoint moet uitvoeren.
Yep. Zie de topicstart. Heel kort samengevat:
- geef de TP-link een LAN IP-adres in de range van je hoofd-router (maar buiten de DHCP range)
- zet de DHCP server op de TP-link uit
- sluit de TP-link vanaf een LAN(!) poort aan op een LAN-poort van de hoofd-router

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-01 22:11

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Billov schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:23:
[...]

Volgens mij bepaalt de client zelf met welk ap of ssid hij connect?
Een AP kan een client echter wel weigeren als het AP dankzij de controller weet dat er een ander AP beter binnen bereik is (of simpelweg als de client onder een bepaalde signaalwaarde zakt). En zodoende de client dwingen opnieuw op zoek te gaan naar het beste AP.

Het probleem is voornamelijk dat veel clients zo zijn ingesteld dat ze zo lang mogelijk op hetzelfde AP blijven hangen. Dat voorkomt verbroken tcp verbindingen, maar zorgt er ook voor dat je in een multi-AP set up niet automatisch naar een beter bereikbaar AP schakelt (met alle nadelen van dien).

Orion84 wijzigde deze reactie 09-08-2017 13:36 (5%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:08

rens-br

Moderator Mobile & IN
@Geerbeer maak even een nieuw topic aan en vermeld dan duidelijk welke stappen je allemaal gedaan hebt en bij welke stap het niet goed ging. Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

rens-br wijzigde deze reactie 23-01-2018 21:30 (16%)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
vanaalten schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:05:
[...]

Ik meende dat je ideaal gezien je de channels lekker uit elkaar legt (bijvoorbeeld 1, 6 en 11 gebruiken), maar maak dat ook afhankelijk van de drukte van andere stoorbronnen. Als je beide buren al op 6 zitten met een access point op de begane grond, dan wil je zelf liefst 1 of 11 gebruiken.

En dan was geloof ik een volgende compromis juist om ze op exact hetzelfde kanaal te zetten - maar weet even niet zeker meer wat de reden daarvoor was. Ik geloof dat ze meer last hebben van gedeeltelijk overlap dan compleet overlap.

Maar, ik zie hier @dion_b wel als iemand die WEL verstand heeft van dat soort dingen - wellicht dat hij er een beter antwoord op heeft. :)
:P

Ideale situatie: alle kanalen zijn vrij en jouw AP's kunnen op alle kanalen ingesteld worden. Dan is het vrij simpel - stel AP's in op aparte, niet overlappende kanalen.

In de 2.4GHz betekent dat 1, 6 en/of 11 gebruiken.
In de 5GHz hangt het af van kanaalbreedte. Bij WiFi-ac is 80MHz gebruikelijk, dan heb je vier blokken die je kunt gebruiken en in volgorde van voorkeur wil je eerst 100-112, dan 52-64, vervolgens 36-48 en uiteindelijk 116-128.

Helaas is de echte wereld zelden perfect. Het kan zijn dat er al veel andere netwerken of non-WiFi storingsbronnen zijn waardoor niet alle kanalen in de 2.4GHz gebruikt kunnen worden, of dat je apparatuur niet alle 5GHz kanalen kan/mag gebruiken (geen DFS-certificering betekent alleen 36-48 beschikbaar :X ). In dat geval moet je roeien met de riemen die je hebt.

In de 2.4GHz kunnen kanalen half overlappen (wat ze "adjacent-channel interference" noemen). Dat is wat je krijgt als ene netwerk op kanaal 1 zit en volgende op 2, 3, 4 of 5. Dat is ZEER SLECHT, want collision avoidance werkt dan niet en de netwerken zenden door elkaar. Koste wat koste moet je dat voorkomen. Als je door omstandigheden geen niet-overlappende (1, 6, 11) kanalen kunt gebruiken, ga dan pal bovenop een ander netwerk zitten. Je hebt dan "co-channel interference" oftewel je deelt de zendtijd in het kanaal. Dat kan traag zijn, maar tenminste zend je niet door elkaar heen. Ruis en packetloss zal laag zijn. Dat gezegd, als je dit soort gare compromissen moet sluiten is de enige juiste conclusie dat er in 2.4GHz simpelweg geen eer meer te behalen valt en alles wat een degelijke verbinding nodig heeft naar 5GHz moet overzetten, al dan niet met hardware upgrade.

In de 5GHz is er zat ruimte en doorgaans weinig verstoring. Grootste probleem is dat meeste consumentenapparatuur geen DFS ondersteunt en dus alleen de vier kanalen van 36-48 ter beschikking heeft. Die zijn dus wel druk... Wat je hier moet weten is dat in de 5GHz netwerken met brede kanalen bij verstoring terug horen te schakelen naar smallere kanalen, dus van 80 (4 kanalen) naar 40 (2 kanalen) naar 20 (1 kanaal) MHz. Het is onvermijdelijk om zonder DFS met 80MHz andere netwerken te overlappen, maar door slim je primaire kanaal te kiezen kun je bij terugschakelen veel winnen. 99% van apparaten zonder DFS kiezen standaard kanaal 36 als primair. Dat betekent dat ze op 40MHz kanalen 36 en 40 gebruiken. As jij dat niet doet maar kanaal 44 danwel 48 primair kiest, heb je veel minder last van de rest van de netwerken in die kanalen. Maar het is nog altijd veel beter om DFS support te hebben en hogere kanalen te gebruiken. Boven kanaal 100 komt daar nog bij dat je harder mag zenden, maar weinig apparatuur ondersteunt dat, dus meerwaarde is beperkt.

Enfin, TLDR?

Bij meerdere AP's altijd zelfde:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2-only)
- encryption (CCMP/AES-only)
- IP subnet (dus geen 2x NAT)

Bij meerdere AP's altijd anders:
- kanaal (en dan ook niet overlappend)

Wat ik persoonlijk handig vind is om aparte SSIDs voor 2.4GHz en 5GHz te hebben, en dan apparaten die 5GHz ondersteunen ALLEEN met 5GHz te laten verbinden. Als je hiervoor kiest, op al je AP's ook beide SSIDs instellen.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-01 20:42
quote:
Grunfeld schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:14:
Als eerst: hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb exact dezelfde configuratie gebruikt als in de screenshots.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
  • Ik heb dus van m'n tweede router een access-point gemaakt. Nu wil ik deze weer benaderen om het een en ander te fine-tunen, maar nu kom ik er helemaal niet meer in.

Voor zover ik weet heb ik als IP van de access-point zelf, 192.168.2.200 ingesteld. De wireless router/access-point zit nog wel in hetzelfde subnet etc, maar dus logischerwijs niet in dezelfde range (zoals beschreven staat in de TS).

Verder heb ik dit geprobeerd door middel van een kabel naar de access-point (naar zowel de LAN-poorten als de WAN-poort) als Wi-Fi. In m'n primaire router staat de access-point gek genoeg nog op 192.168.0.1. Ook op dat IP lukt het mij niet om hem te benaderen (maar dat komt zeker omdat 'ie niet in hetzelfde subnet zit).
Heb zoiets ook ooit gehad. Ik heb toen voor de omslachtige weg gekozen:
Accesspoint-router er tussen uit gehaald, harde reset gedaan. Kabeltje er in en benaderen via default login, instellingen aangepast, en weer toegevoegd aan mijn netwerk.

• zacht
quote:
Grunfeld schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je reactie. Is het normaal (by design, dat je niet meer bij je access point kunt), of is het een configuratiefout?
Het lag ongetwijfeld aan mezelf. Ik kwam er destijds ook niet uit, ik kon maar niet ontdekken waar ik de mist in ging. Opgelost op de omslachtige manier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
Welke kant van de router maak je je zorgen op: de wifi-kant of de routerkant?
In principe is de wifi-kant 'gewoon' WPA2, dus zo lang er in dat protocol geen grote gaten gevonden worden lijkt het mij wel veilig. Over de routerkant hoef je je geen zorgen te maken, zeker omdat de WAN-poort niet aangesloten wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
@dennis_rsb: Ik ga er even vanuit, vanwege het topic waar je dit in post, dat het gaat om een oude router die je volgens de TS als access point geconfigureerd hebt. In principe gebruik je dan alleen het wireless access point gedeelte van het apparaat en de domme switch. Het router-deel is dan niet gebruikt, praktisch gezien niet bereikbaar.

Een aanvaller heeft dan eigenlijk alleen een mogelijkheid vanaf de WiFi-kant - en dan moet je je denk ik hooguit zorgen maken over de WPA2 implementatie. Natuurlijk kan er een fout in de implementatie van de fabrikant zitten, dat risico is er wel. Maar dan moet je je dus zorgen maken over de buren, want veel verder gaat dat WiFi signaal niet.

Echter, als je vraag breder is dan dit topic, als je je zorgen maakt over het gebruik van een oude router "als router", dan zit je in dit topic verkeerd. Wellicht is het dan beter om een eigen topic te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zacht
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:04:
Ik heb momenteel een prima werkende setup draaien:
- Ziggo modem 192.168.178.1 DHPC aan
- AP1 192.168.178.26 (static ip) DHCP uit (i know, kan beter buiten DHCP range van Ziggo modem)

Nu wil ik een extra AP (AP2) aansluiten via draad op AP1. Op AP2 draait DD-WRT. In AP2 heb ik:
- 192.168.178.52 (static IP vastgelegd in Ziggo modem)
- WAN Disabled
- DHCP uit
- Standaard Gateway 192.167.178.1

Ik kan vrijwel niet verbinden/krijg geen IP. Nu twijfel ik of ik in AP2 de gateway naar Ziggo modem moet laten verwijzen of juist naar AP1, waar AP2 bedraad op zit aangesloten. Klopt dat?

Zo nee, hoe sluit ik dan een AP aan via een doorlusmethode in DD-WRT?
AP2 krijgt dan een ip van AP1, die geen ip's kan/mag uitdelen.

Eenvoudigste oplossing: zet een switch vlakvoor AP1. Verbindt beide AP's bekabeld met de switch.

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:49
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:04:
Ik heb momenteel een prima werkende setup draaien:
- Ziggo modem 192.168.178.1 DHPC aan
- AP1 192.168.178.26 (static ip) DHCP uit (i know, kan beter buiten DHCP range van Ziggo modem)

Nu wil ik een extra AP (AP2) aansluiten via draad op AP1. Op AP2 draait DD-WRT. In AP2 heb ik:
- 192.168.178.52 (static IP vastgelegd in Ziggo modem)
- WAN Disabled
- DHCP uit
- Standaard Gateway 192.167.178.1

Ik kan vrijwel niet verbinden/krijg geen IP. Nu twijfel ik of ik in AP2 de gateway naar Ziggo modem moet laten verwijzen of juist naar AP1, waar AP2 bedraad op zit aangesloten. Klopt dat?

Zo nee, hoe sluit ik dan een AP aan via een doorlusmethode in DD-WRT?
Kabel in een lan aansluiting stoppen,

Gateway en dns naar je ziggo modem laten wijzen (192.168.178.1)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:17
Heb het werkend gekregen ondertussen. Uiteindelijk was het even spelen met de Gateway settings omdat ik niet wist of deze naar AP1 of de Ziggo modem moest verwijzen. Na wat proberen is het gelukt. Bedankt.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Frankyie
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-02-2019
@vanaalten
Het is niet mijn eigen laptop dus helaas. Een verse windows installatie zit er niet in. Ik zal een keer een topic aanmaken bij Windows Clients. We merken vanzelf wel of dat de juiste plek is.

Wederom heel erg bedankt voor alle tijd en moeite die je in het beantwoorden van mijn vragen hebt gestopt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:38

OcGuru

Giulietta Qv

Ik probeerde ook al een tijdje een bridge repeater constructie op te zetten met een oude wrt54GL en ddwrt.

Kreeg het met geen mogelijk voor elkaar icm mijn huawei 4G modem.

Wat blijkt nu in de SSID van de huawei zitten streepjes verwerkt(-). Nu blijkt ddwrt dat om een of andere reden niet te slikken. Dus net de SSID aangepast en nu werkt het direct.

8)7 8)7

Bl44t

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
Speedy_JN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:45:
Ik loop een beetje vast na mijn zoektocht + trail en error. Ik heb de Experia Box V9 in de meterkast. Ik heb Wifi bereik rondom mijn huis (vrijstaand, voldoende bereik, geen wifi van de buren).
We kunnen achter bij de garage redelijk (soms buffering) op een laptop of tablet MotoGP of Netflix kijken.
Ik mis een stabiele verbinding in de garage (muziek of instructiefilmpjes).

Ik denk er over na om een AP aan de Experiabox V9 te hangen, deze buiten de meterkast te plaatsen. En een nieuwe repeater ( nu echt een oude, alleen 2,4) in de garage te plaatsen.
Of, ik koop een betere betere router met 2 Ap's. Maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Wat kan ik het beste doen?
Netwerkkabel trekken vanaf de meterkast naar de garage en daarmee een vaste netwerkaansluiting in de garage aanleggen. Vanaf daar is dit topic weer van toepassing: standaard wifi-router pakken en als AP configureren.

• vanaalten
IshQ86 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:18:
Ik heb internet van Ziggo, maar het bereik op de 2de verdieping is superslecht.
Maar ik heb ook een TP-Link router 1043ND

Deze wil ik nu instellen als accespoint voor de ziggo wifi.
En ook de poorten ervan kunnen gebruiken.

Nu lees ik veel dat het mogelijk is om de TP-Link als accespoint in te stellen, maar niet of ik daarna nog de mogelijkheid behoud om de overige poorten bekabeld te gebruiken.
Wat weerhoudt je er van om het uit te proberen?
Normaal zou het moeten werken, maar mijn ervaring met tp-link is niet heel positief. Maar gewoon uitproberen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True