Reg. datum: 03 januari 2002
Nu wil ik de harddisk zelf gaan vervangen door een SSD met eventueel een Xpresscard als extra opslag mocht 16GB niet genoeg zijn voor onderweg.
De vraag is nu, gaat dat 100% zeker werken in mijn Vostro?
Ik ken iemand bij Komplett dus die zal ik maandag eens even buzzen over de leverbaarheid.
Omdat het een 1,8" schijfje is op 4200rpm verwacht ik natuurlijk wel wat meer snelheid met de SSD.
Helaas heeft Dell leverproblemen dus kan nog wel 2 weken dus voordat mn klapjap binnen is
Kill bill
I was an atheist until I realized I was God
67MB/sec is niet onaardig.
Kill bill
I was an atheist until I realized I was God
Ik heb deze een aantal weken geleden gelezen, maar kan em helaas nergens terugvinden.
Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...
Is bij komplett gewoon leverbaar volgens die vriend van mij die daar werkt, het is nog een weinig gevraagd product en waarschijnlijk erg gevoeling voor prijsschommelingen dus daarom hebben ze het niet in eigen voorraad maar op 10 dagen levertijd.
Reg. datum: 30 januari 2000
10 stuks 1.8" sandisk UATA 5000 32GB incl. SATA 2.5"adapter.
lijkt me een mooie prijs.
edit, specs:
0,5W active 0,2W idle
seq. read 67MB/s
seq. write 40MB/s
random write 7MB/s
seektime 0,11ms
zelfde SSD als de Dell laptops gebruiken.
P5ycho wijzigde dit bericht 04-03-2008 15:34 (24%)
Jesus saves, Buddha does incremental backups.
Reg. datum: 30 november 2007
Ik heb eind januari mijn bestelling geplaatst, en nadat de leverdatum voor de 4de keer was gewijzigd heb ik mijn bestelling geannuleerd. "Gewoon" leverbaar is dus voor interpretatie vatbaar.quote:Tranced schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:24:
MTRON SSD MOBI 3000 Series 2,5" 16GB, SATA, 0,1ms Access
Is bij komplett gewoon leverbaar volgens die vriend van mij die daar werkt, het is nog een weinig gevraagd product en waarschijnlijk erg gevoeling voor prijsschommelingen dus daarom hebben ze het niet in eigen voorraad maar op 10 dagen levertijd.
Toch maar is rond de zomer gaan kijken naar zo'n 16 Gb snelheids monster
Ziet er goed uit, eindelijk onder de 10 euro / GB. Alleen is de garantie een beetje wazig..quote:P5ycho schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:14:
http://cgi.ebay.ie/32gb-S...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
10 stuks 1.8" sandisk UATA 5000 32GB incl. SATA 2.5"adapter.
lijkt me een mooie prijs.
edit, specs:
0,5W active 0,2W idle
seq. read 67MB/s
seq. write 40MB/s
random write 7MB/s
seektime 0,11ms
zelfde SSD als de Dell laptops gebruiken.
Was in ieder geval net op zoek. Als het meezit een nieuwe 45nm CPU in m'n laptop en deze SSD, dan kan 'ie downloaden zonder draaiende onderdelen
Dat klinkt erg goed, ben je nog problemen tegen gekomen bij het opzetten van je raid array of gewoon business as usual?quote:Slogra schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:41:
De 2 Mtron mobi 3000 HD's heb ik inmiddels geinstalleerd als RAID 0. Ik heb natuurlijk meteen effe een testje gedaan met HD tach: 180MB/s Sequential Read Speed en 200MB Burst Speed. Not too shabby imho!
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
HDtach Boeie, ga eensch schnell IOmeter (zie het topic) en sandra draaien.quote:Slogra schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:41:
De 2 Mtron mobi 3000 HD's heb ik inmiddels geinstalleerd als RAID 0. Ik heb natuurlijk meteen effe een testje gedaan met HD tach: 180MB/s Sequential Read Speed en 200MB Burst Speed. Not too shabby imho!
maratropa wijzigde dit bericht 05-03-2008 09:03 (11%)
Tja, ik zie niet in waarom je het niet zou doen. Meer performance en voor het risico hoef je het in de meeste gevallen niet te laten, aangezien de relatief kleine hoeveelheden data erg makkelijk te backuppen zijn.quote:P5ycho schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:15:
Ik vraag me serieus af wat het nut is van mtrons in raid0 voor een desktop applicatie. Het is denk ik niet zo nuttig om boven de 100MB throughput te komen nu je 10000iops haalt. Het einge voordeel is dan grotere capaciteit?
w00t! Benchmarks zijn leuk, maar hoe is je reallife user ervaring? Is echt alles veel sneller cq 'directer'? En op wat voor hardware test je?quote:Slogra schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:41:
Quadropluxor wijzigde dit bericht 06-03-2008 11:25 (28%)
blaat.
Argumenten zijn natuurlijk voornamelijk kosten in dit geval. Ik denk dat als je van een aptor naar een mtron overstapt het verschil zeer duidelijk te merken zal zijn, maar van 1x mtron naar 2x mtron in raid0 eigenlijk te verwaarlozen is. Als je dan de kosten er naast legt is de afweging voor mij gemaakt.quote:Quadropluxor schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:23:
[...]
Tja, ik zie niet in waarom je het niet zou doen. Meer performance en voor het risico hoef je het in de meeste gevallen niet te laten, aangezien de relatief kleine hoeveelheden data erg makkelijk te backuppen zijn.
De windows swapfile en World of Warcraft staan op dit moment op de mtrons. WoW laad iets sneller, maar het verschil is niet zo groot als verwacht/gehoopt. Waarschijnlijk zit er ergens anders een bottleneck. Iemand enig idee waar die bottleneck zou kunnen zitten? Ikzelf denk aan mijn videokaart. Ik heb nu een Ati videokaart terwijl ik heb gemerkt dat de laadtijden bij mijn nvidia videokaart korter zijn.
De Mtrons zijn aangesloten op de onboard Intel SATA raid controller van mijn gigabyte moederbord. Tot nu toe geen problemen mee. Als ik naar HD tach kijk lijkt alles op fullspeed te werken.
Take control of the input and you shall become master of the output.
Ik heb ze aangesloten om de Areca ARC-1280 in mijn workstation en dat werkt vooralsnog prima. De ssd's worden netjes herkend. Bij het maken van raid-arrays moet je wel even in de system config de disk capacity truncation op 1GB of no truncation zetten, anders verlies je nogal wat capaciteit (standaard is afronding op een veelvoud van 10GB).
In IOMeter doen ze sequentieel 425MB/s lezen en 320MB/s schrijven in raid 0. De random I/O performance is ook dik in orde. Ik haal er 34.000 I/O's per seconde mee bij 4K 100% random reads met acht outstanding I/O's
De Mobi's worden geleverd in een simpele behuizing van wit plastic. Het materiaalgebruik haalt het bij lange na niet bij de ssd's van Samsung (geborsteld aluminium) en SanDisk, maar dat boeit natuurlijk totaal niet als je ze onzichtbaar in een systeem wegstopt. Ze wegen niks.
Op de CeBIT heb ik nog met AData en SanDisk gepraat over de prijsverschillen tussen ssd's en flashkaartjes. Dit prijsverschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het type flashgeugen dat wordt gebruikt: single of multi level cell. MLC kan twee keer zoveel data per transistor opslaan en is daardoor weliswaar een stuk goedkoper, maar ook trager en minder betrouwbaar. De ssd-fabrikanten vinden SLC momenteel een betere keuze voor ssd's.
AData liet overigens een sample zien van een 'raid ssd' die 190MB/s doet in zijn uppie. Op mijn vraag waarom er geen kleine RAM-cache wordt gebruikt om schrijfacties te versnellen zoals bij harde schijven, werd geantwoord dat zij dat niet deden omdat er geen controllers van derden voor verkrijgbaar zijn, maar SanDisk en Mtron wel iets vergelijkbaars doen met hun zelf ontwikkelde controllers.
Femme wijzigde dit bericht 07-03-2008 16:26 (46%)