Wau wau!
Het grote Ubuntu Topic Deel 7
Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 119 120 121 122 last
Nieuw Topic| - Get in touch with your ass kickin' side - | Barebone | Stop Uwe Boll! |
Misschien kan je ook eens kijken naar Reconstructor Custom LiveCD bouwerT.
Theimon wijzigde dit bericht 10-10-2007 20:01 (4%)
He would insult the universe.
Die kende ik nog niet, weer een leuke feature voor laptops e.d.
Ubuntu | Apache | Subversion | PostgreSQL | Python
En als je niet zeker weet op welke schijf je Windows staat kan je ook nog meerdere menu entries aanmaken waarin je hd(0,0) varieert. Als je dan weet welke je moet hebben verwijder je de rest weer. Dat gaat namelijk sneller dan er achter komen dat je niet de goed hebt, ubuntu doorladen, menu.lst veranderen en weer opnieuw opstarten.quote:Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:39:
[...]
Als ik dit boven aan plak, dan kan ik het niet opslaan. Ik heb geprobeerd om bij de code regels ze te laten beginnen met een # maar dit maakte niks uit.
Ik heb het zo geprobeerd
#
### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
en
### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST
#title Microsoft Windows XP Professional
#root (hd0,0)
#savedefault
#makeactive
#chainloader +1
Ik heb windows ook boven de Automagic Kernel list gezet, zodat hij niet 'niet-standaard' wordt na een kernel upgrade.
gwystyl wijzigde dit bericht 10-10-2007 21:29 (40%)
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Jungian wijzigde dit bericht 10-10-2007 22:11 (16%)
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
It never gets easier, you just go faster.
Jij hebt een webbrowser nodig om een paar nummertjes aan te passen ?quote:Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:46:
Het kan wel eens handig zijn om een webbrowser bij de hand te hebben als je iets wilt aanpassen waarvan je niet precies weet hoe het moet (zoals in het geval van Taarmen). Ik kan me vergissen maar ik meen toch dat je daarvoor verder zal moeten booten dan tot Grub.
Misschien moet de Linux-newbie eerst eens even kijken of er misschien een efficiëntere manier is om iets op te lossen, voordat hij zijn kennis deelt met zijn medemens. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarom de mods überhaupt nog de moeite doen om een topic warning toe te voegen, aangezien die door 80% van de posters in dit topic wordt genegeerd.quote:Even totaal buiten het feit dat iedereen vooral zijn eigen manier moet gebruiken en ik het een beetje een rare gedachtegang vind dat er een verband zou zijn tussen een topic en een linuxnewbie die iets op een bepaalde manier probeert te fixen.
quote:Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
Een Ubuntu Topic zonder newbie quatsch, maar interessante discussies en ervaringen. Dat zou ik graag eens willen zien
Jungian wijzigde dit bericht 10-10-2007 23:09 (35%)
Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"
Jezelf quoten = slechte smaak
Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy
Reg. datum: 15 november 2005
ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor>
bash: syntax error near unexpected token `newline'
ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor> /boot/grub/menu.lst
bash: texteditor: No such file or directory
ubuntu@ubuntu:~$ sudo <gedit>
Could not save the file /media/disk/boot/grub/menu.lst.
You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.
Is de partitie waar ubuntu opstaat aan gegeven als file system?
@Jungian, ik kom niet een in grub, het gaat gelijk door naar xp.
*edit*
Zal het beter zijn als ik voor deze vragen een apart topic open?
Taarmen wijzigde dit bericht 10-10-2007 23:28 (4%)
Ik niet. Hij wel blijkbaar. Als je zijn posts leest zie je dat hij nieteens wist wat hij aan moest passen.quote:Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
Jij hebt een webbrowser nodig om een paar nummertjes aan te passen ?
Dus een webbrowser is in zo'n geval wel handig.
Als je een probleem hebt ben je al lang blij als je überhaupt een manier vindt om het op te lossen, dan doet efficiëntie er niet zo toe.quote:Misschien moet de Linux-newbie eerst eens even kijken of er misschien een efficiëntere manier is om iets op te lossen, voordat hij zijn kennis deelt met zijn medemens. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarom de mods überhaupt nog de moeite doen om een topic warning toe te voegen, aangezien die door 80% van de posters in dit topic wordt genegeerd.
Een noobvrij topic op een forum waar mensen elkaar helpen met hun problemen is een utopie..
Ik snap dat het je om het ervaringen-aspect van dit topic gaat, daar niet van
Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR? Heel wat zinniger dan met een elitaire toon hier gaan zitten mekkeren over noobs.
Kortom; ik snap wat je bedoelt, maar hoe je ermee omgaat vind ik erg krom.
Je moet natuurlijk wel <texteditor> vervangen door de naam van de editor die je gebruikt, en dan die "<" en ">" weghalen. Die tekentjes representeren hier een variabelequote:Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:26:
Als enorme linux noob, blijf ik nog steeds aankloten met de console (vanuit de live cd), maar hier onder kan je zien dat het niet lukt.
Zal het beter zijn als ik voor deze vragen een apart topic open?
Wat je dus krijgt is:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Wat betreft dat losse topic.. volgens de regels in dit topic mag je hier in ieder geval geen vragen stellen over problemen (waar Jungian zich dus zo druk om maakt). Ik neem echter aan dat je er nu wel uit moet komen, ik vermoed dat een los topic gesloten wordt vanwege het "zoekgehalte".
Laurenz wijzigde dit bericht 10-10-2007 23:36 (21%)
It never gets easier, you just go faster.
Haha! Classic!quote:Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:26:
[i]ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor>
Je moet <texteditor> uiteraard vervangen door jouw favoriete texteditor, zoals vim, pico of gedit (er zijn er vele!).
Edit: niet om je uit te lachen, maar het is een heel herkenbare beginnersfout.
En wat je echt moet weten, maar dat zet ik toch even in off-topic tags: Je kunt op elke foutmelding van Linux wel googlen. 90% van de tijd vind je op die manier de oplossing.
sjaakduhuuhl wijzigde dit bericht 10-10-2007 23:57 (25%)
Error -48621: Signature expired
Het mag dan niet de elegante methode zijn, hij werkte voor mij. Ik heb wel eens op 'e' gedrukt toen ik mijn grub voor me had, maar daarna was het voor mij niet zo logisch wat ik in moest vullen als mijn quick 'n dirty methode. Je probeert wat als onder ubuntu je netwerk het niet doet en je niet in windows kan komenquote:Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:07:
offtopic:Helemaal doorbooten om daarna grub argumenten aan te passen. Typerend voor dit topic. Tipje : druk eens "e" in in grub.
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Helemaal mee eens.quote:Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:32:
Een noobvrij topic op een forum waar mensen elkaar helpen met hun problemen is een utopie..
Ik snap dat het je om het ervaringen-aspect van dit topic gaat, daar niet vanMaar als iedereen een los topic opent in NOS voor kleine noobvragen waar ze zelf niet uitkomen dan wordt het daar weer een bende en heb jij alsnog een reden om je ergens aan te ergeren.
Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR? Heel wat zinniger dan met een elitaire toon hier gaan zitten mekkeren over noobs.
Kortom; ik snap wat je bedoelt, maar hoe je ermee omgaat vind ik erg krom.
En zeker met Ubuntu, deze distro is juist gericht op beginners, dus het is ook logisch dat er veel 'noob'*-vragen zijn
Weet je wat het moeilijke is? Als beginner wéét je niet hoe 'nooberig' je vraag is. En met een eigen topic openen loop je de kans dat-ie in no-time op slot staat (omdat het toch wel nooberig blijkt), daarnaast zijn het vaak vraagjes die een wat meer gevorderde gebruiker in een ademteug beantwoord, waar een beginner niet weet waar hij moet zoeken.
Ik had door deze problematiek ook aan de modjes het idee geopperd om een soort Linux-beginnerstopic te maken, waar beginners hun 'domme' vragen kunnen stellen en gevorderde gebruikers hen dan op weg helpt.
Maar helaas werd dat afgewezen, wegens vragendump risico zonder zoeken.
Tja, die beginners moeten ergens terecht. Ikzelf stoor me er niet aan, want als het écht alleen over ervaringen zou gaan, dan is dit topic half dood zodra Gutsy uit is, totdat het weer bijna april is
(Daarnaast vraag ik me af wat dan het verschil tussen dit topic en de NOS-kroeg is als het alleen om ervaringen en nieuws gaat, eerlijk gezegd).
* Afgrijselijke term, noob, dat die term überhaupt bestaat zegt iets over het elitaire van sommige Linuxgebruikers
anandus wijzigde dit bericht 11-10-2007 08:29 (4%)
Wau wau!
Rechtenprobleem? sudo gebruiken.quote:Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:39:
[...]
Als ik dit boven aan plak, dan kan ik het niet opslaan. Ik heb geprobeerd om bij de code regels ze te laten beginnen met een # maar dit maakte niks uit.
Ik heb het zo geprobeerd
En als ik zeg dat je het boven ###BEGIN AUTOMAGIC moet neerzetten, dan bedoel ik ook erboven, en niet eronder. Zoals je het nu neerzet wordt het bij de eerstvolgende kernel update weggehaald.
# is commentaar, zoals in bijna elke configuratie in linux, dus dat zal niet helpen
Ik reageerde hierop :quote:Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:32:
Ik niet. Hij wel blijkbaar. Als je zijn posts leest zie je dat hij nieteens wist wat hij aan moest passen.
quote:En als je niet zeker weet op welke schijf je Windows staat kan je ook nog meerdere menu entries aanmaken waarin je hd(0,0) varieert
Google heeft een ruime voorraad aan inefficiënte oplossingen.quote:Als je een probleem hebt ben je al lang blij als je überhaupt een manier vindt om het op te lossen, dan doet efficiëntie er niet zo toe.
Kleine noobvraagjes heb je zoekmachines voor.quote:Maar als iedereen een los topic opent in NOS voor kleine noobvragen waar ze zelf niet uitkomen dan wordt het daar weer een bende en heb jij alsnog een reden om je ergens aan te ergeren.
Ik word een beetje moe van mensen die constant elk klein, bizar makkelijk op te lossen probleem in topics als deze dumpen. Topics die veel meer hadden kunnen worden (de oudere topics zijn een stuk interessanter). Topic reports schijnen weinig uit te halen in dit topic.quote:Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR?
Lekker gedogen en ervoor zorgen dat dit topic nooit wat wordt. Dat vind ik pas krom.quote:Kortom; ik snap wat je bedoelt, maar hoe je ermee omgaat vind ik erg krom.
En terecht.quote:Wat betreft dat losse topic.. volgens de regels in dit topic mag je hier in ieder geval geen vragen stellen over problemen (waar Jungian zich dus zo druk om maakt). Ik neem echter aan dat je er nu wel uit moet komen, ik vermoed dat een los topic gesloten wordt vanwege het "zoekgehalte".
[/whine]
Deze discussie hoort ook niet thuis in dit topic.
Jungian wijzigde dit bericht 11-10-2007 10:14 (11%)
Dit was wel een extreem geval: hij was nu al voor de 10e keer windows opnieuw aan het installeren omdat Grub niet goed stond ingesteldquote:Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
[...]
Misschien moet de Linux-newbie eerst eens even kijken of er misschien een efficiëntere manier is om iets op te lossen, voordat hij zijn kennis deelt met zijn medemens. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarom de mods überhaupt nog de moeite doen om een topic warning toe te voegen, aangezien die door 80% van de posters in dit topic wordt genegeerd.
Het probleem is ook dat er geen apart 'newbie'-topic is voor simpele vraagjes. Om direct een topic te openen voor een simpel vraagje heb ik ook wat moeite
MBV wijzigde dit bericht 11-10-2007 10:21 (30%)
Ik ben het er geheel niet mee eens. Topics als dit raken vervuild door vragen die al uit den treure zijn beantwoord. Een beginner kan trouwens heel goed uitzoeken waar hij zijn probleem kan vinden. Tenminste als deze de moeite ervoor doet om zijn ogen te openen en te gaan lezen. De startpagina van Ubuntu firefox is volgens mij zeer maar dan ook zeer duidelijk. Daarnaast lijkt me Ubuntu.com/support ook genoeg informatie verschaffen. Even voor de duidelijkheid wat we kunnen aantreffen met de bovenstaande gegevens:quote:anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 08:23:
[...]
Helemaal mee eens.
En zeker met Ubuntu, deze distro is juist gericht op beginners, dus het is ook logisch dat er veel 'noob'*-vragen zijn
Weet je wat het moeilijke is? Als beginner wéét je niet hoe 'nooberig' je vraag is. En met een eigen topic openen loop je de kans dat-ie in no-time op slot staat (omdat het toch wel nooberig blijkt), daarnaast zijn het vaak vraagjes die een wat meer gevorderde gebruiker in een ademteug beantwoord, waar een beginner niet weet waar hij moet zoeken.
Ik had door deze problematiek ook aan de modjes het idee geopperd om een soort Linux-beginnerstopic te maken, waar beginners hun 'domme' vragen kunnen stellen en gevorderde gebruikers hen dan op weg helpt.
Maar helaas werd dat afgewezen, wegens vragendump risico zonder zoeken.
Tja, die beginners moeten ergens terecht. Ikzelf stoor me er niet aan, want als het écht alleen over ervaringen zou gaan, dan is dit topic half dood zodra Gutsy uit is, totdat het weer bijna april is
(Daarnaast vraag ik me af wat dan het verschil tussen dit topic en de NOS-kroeg is als het alleen om ervaringen en nieuws gaat, eerlijk gezegd).
* Afgrijselijke term, noob, dat die term überhaupt bestaat zegt iets over het elitaire van sommige Linuxgebruikers
- Ubuntu handleiding
- Ubuntu wiki documentatie
- Ubuntu wiki community documentatie
- Ubuntu Forums
- Ubuntu irc kanalen
- Ubuntu mailingslist
- Launchpad
People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools
Ik ben veel wijzer geworden van andermans hulp, iedereen moet ergens beginnen, en de kracht van Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder (het heet niet voor niets Ubuntu) is juist de samenwerking, of je nou noob bent of pro.
Mocht er interesse zijn, ik heb nog webspace zat, kan zo een subdomein aanmaken en er een forum op plempen. (En ja, ik weet dat er genoeg fora zijn, maar we benne op de wereld om mekaar te hellepe niewaar?
Uiteraard, en op ubuntuforums zijn ze ook heel behulpzaam (in tegenstelling tot hierquote:Miki schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:33:
[...]
Ik ben het er geheel niet mee eens. Topics als dit raken vervuild door vragen die al uit den treure zijn beantwoord. Een beginner kan trouwens heel goed uitzoeken waar hij zijn probleem kan vinden. Tenminste als deze de moeite ervoor doet om zijn ogen te openen en te gaan lezen. De startpagina van Ubuntu firefox is volgens mij zeer maar dan ook zeer duidelijk. Daarnaast lijkt me Ubuntu.com/support ook genoeg informatie verschaffen. Even voor de duidelijkheid wat we kunnen aantreffen met de bovenstaande gegevens:Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat met bovenstaande links <insert probleem> geen oplossing kan worden gevonden. Je moet toch echt compleet gestoord zijn, kwijlend en al met een teiltje op je keyboard om geen oplossing voor je probleem te kunnen vinden.
- Ubuntu handleiding
- Ubuntu wiki documentatie
- Ubuntu wiki community documentatie
- Ubuntu Forums
- Ubuntu irc kanalen
- Ubuntu mailingslist
- Launchpad
Ndiswrapper compilen om Windows-Wlandrivers te laden, beginnersvraag of niet?
Compiz aan de praat krijgen, beginnersvraag of niet?
Het feit dat bij een kernel-update je opnieuw nvidia-drivers moet installeren, beginnersvraag of niet?
Sommige dingen zij ook best simpel en er zijn ook een hoop goeie howto's, zeker op ubuntuforums.
Maar dan vraag ik aan jullie: Wanneer is iets een 'noob'-vraag en wanneer niet?
Zo heb ik bijvoorbeeld een probleem met een externe harde schijf, ik wil daar een programma op draaien, maar dat wil niet, omdat-ie een library niet kan vinden, terwijl ik die library wél geconfigured, maked en make install heb, maarja, ik durf daar niet een topic over openen, want het zal vast een beginnersvraag zijn?
Of is iets niet meer een beginnersvraag als je het niet in google kan vinden, zoals bovenstaande?
Wau wau!
Nog een goede om bij dat lijstje erin te zetten:
in plaats van www.google.nl
doe je www.google.com/linux ... (voor de mensen die het nog niet wisten, ook microsoft, mac en bsd zijn mogelijk)
Kan je wat gerichter zoeken naar problemen in linux
Daarnaast, wie hebben hier al een succesvolle update uitgevoerd van 7.04 naar 7.10 ?
Ik zelf heb een hoop geprobeerd en ben debian servers gewent, dus handmatig aanpassen ben ik niet bang van, maar het lukt mij gewoon niet. Zo ga ik van debian kenner terug naar de klasse n00b
LinuX-TUX heeft: gegoogled, ge-irc'ed krijgt geen enkel nuttig antwoord daaruit, zitten debuggen van alle logs wat een waanzinnige pestwerk is en gewoon niet overzichtelijk ... en gooit het bijltje erbij neer. Gaat nu gewoon een packagelist printen in een TXT bestandje middels dpkg -l >> software.txt en z'n data in de /home folders even backuppen om vervolgens vers 7.10 te installeren
Mijn WebLog
* Hackuquote:Daarnaast, wie hebben hier al een succesvolle update uitgevoerd van 7.04 naar 7.10 ?
Op een pc en notebook en alles werkt perfect.
I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
He would insult the universe.
Ubuntuforums laat precies zien waarom er hier een topicwaarschuwing staat. De ervaren gebruikers vinden het niet leuk om elke keer dezelfde vraag te beantwoorden. Alles wat ik zocht gaf alleen maar vragen van andere gebruikers die hetzelfde probleem hadden.quote:anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:40:
[...]
Uiteraard, en op ubuntuforums zijn ze ook heel behulpzaam (in tegenstelling tot hier), maar nog blijft het probleem dat een beginner niet weet hoe moeilijk z'n vraag is.
En wanneer is iets een noob-vraag? Tja, lastig te zeggen. Laat ik mijn definitie van 'te simpele vraag om te stellen' geven: elke vraag die óf in de TS hier, óf in de unofficial FAQ, óf in de eerste 10 hits van google op het moment dat je je eigen vraag (in het engels vertaald) als zoekterm opgeeft. Oh ja, quicksearch op de meest overduidelijke term uit je vraag valt er ook bij.
Helaas heb ik hier al veel vragen gezien die (zelfs met de 'hoge eisen' om noob-vraag te zijn) al bij het eerste ding fout gaan. De zoveelste vraag "hoe installeer je je rommel in linux eigenlijk?" bijvoorbeeld
Reg. datum: 15 november 2005
Ik weet dat de mods er niets inzien, maar een linux "noob" topic lijkt mij een goed idee. Het idee achter linux is toch ook dat het voor iedereen is en in alle soorten en maten. De beginners kunnen hier vragen stellen en later kunnen zij weer dezelfde vragen die zij eerst stelde van andere beantwoorden. Hierdoor kan het linux gebruik onder tweakers toch alleen maar toe nemen?
*edit*
Ik heb forum in topic veranderd
De nvidea drivers werken niet bij mij, geinstaleerd en nog eens gechecked of ze gebruikt werden. Dit worden ze maar ik kan de resolutie van mijn beeldscherm niet hoger dan 1024*768 krijgen.
Taarmen wijzigde dit bericht 11-10-2007 22:23 (15%)
Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 119 120 121 122 last
Dit topic is gesloten.