[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste
Acties:
  • 30.473 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Met dat budget kom je denk ik niet verder dan een 400D met 18-200.
D80 of 30D zit je met de body alleen al aan het max. budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:40
Fire69 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:03:
Met dat budget kom je denk ik niet verder dan een 400D met 18-200.
D80 of 30D zit je met de body alleen al aan het max. budget.
30D met 18-55 zou je net redden :P maar idd, beetje uit verhouding. Ik snap ook niet dat een 30D niet standaard gebundeld wordt met de 17-85IS USM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izign
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-01-2024
Hoi!
Ik volg dit topic nu al een tijdje en ben van plan een camera te kopen.Mijn vader heeft een 400D die ik wel prettig vind, en ik heb zelf al een canon EOS 50e (en goede 35-135mm lens) en fotografeer (hobby) al jaren.
Ik wil dus ook een nieuwe SLR, digitaal dit maal, en zag een tweedehands aanbod op internet: 400D body met battery grip en twee extra accu's voor 350 euro. Dit lijkt mij een koopje, wat vinden jullie ervan? Ik ben zelf nog een beetje huiverig voor tweede hands aankopen via het internet (ik ga natuurlijk wel inspecteren); zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Volgens de verkoper is de camera in ieder geval in perfecte staat; hij stapt over op een 40D.

Er zijn trouwens meerdere redenen dat ik de 400D wil:
- ervaring, via mijn vaders camera en mijn oude canon
- lichte en (relatief) kleine camera, wat voor mij belangrijk is omdat ik graag hike (dus zo weinig mogelijk bagage) en klim (dus niet teveel omhoog meeslepen); enig nadeel is dat de camera dan misschien ook wat minder stevig is (wat vooral met klimmen meespeelt), maar ik denk dat dit wel meevalt.
- en al een lens in mijn bezit, hoewel dat niet heel belangrijk is

Overigens ga ik er waarschijnlijk (ook tweedehands) een sigma 17-70mm lens bij kopen, leek mij een mooie lens, zeker vergeleken met de kitlens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Henk schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:16:
[...]
30D met 18-55 zou je net redden :P maar idd, beetje uit verhouding. Ik snap ook niet dat een 30D niet standaard gebundeld wordt met de 17-85IS USM...
Canon levert al jaren verschillende kits. Zo heb ik mijn 20D jaren geleden al gekocht als kit met de 17-85. Ook zijn er zoomkits, macrokits etc. Echter leveren een heleboel winkels die niet, die leveren dan enkel de body+18-55 kit. Maar de kits zijn er wel.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ajhaverkamp schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:24:
[...]

Canon levert al jaren verschillende kits. Zo heb ik mijn 20D jaren geleden al gekocht als kit met de 17-85. Ook zijn er zoomkits, macrokits etc. Echter leveren een heleboel winkels die niet, die leveren dan enkel de body+18-55 kit. Maar de kits zijn er wel.
I know, mijn 30D was een 'groothoek' kit met de 10-22 :) Maar wat ik bedoel, bij bijvoorbeeld Nikon was de D70 afaik niet te leveren met de 18-55, dwz, niet officieel. Later natuurlijk wel veel door winkels gebundeld, maar vanuit Nikon was het enkel met de 18-70...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 09:06
Izign schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:30:
Hoi!
Ik volg dit topic nu al een tijdje en ben van plan een camera te kopen.Mijn vader heeft een 400D die ik wel prettig vind, en ik heb zelf al een canon EOS 50e (en goede 35-135mm lens) en fotografeer (hobby) al jaren.
Ik wil dus ook een nieuwe SLR, digitaal dit maal, en zag een tweedehands aanbod op internet: 400D body met battery grip en twee extra accu's voor 350 euro. Dit lijkt mij een koopje, wat vinden jullie ervan? Ik ben zelf nog een beetje huiverig voor tweede hands aankopen via het internet (ik ga natuurlijk wel inspecteren); zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Volgens de verkoper is de camera in ieder geval in perfecte staat; hij stapt over op een 40D.

Er zijn trouwens meerdere redenen dat ik de 400D wil:
- ervaring, via mijn vaders camera en mijn oude canon
- lichte en (relatief) kleine camera, wat voor mij belangrijk is omdat ik graag hike (dus zo weinig mogelijk bagage) en klim (dus niet teveel omhoog meeslepen); enig nadeel is dat de camera dan misschien ook wat minder stevig is (wat vooral met klimmen meespeelt), maar ik denk dat dit wel meevalt.
- en al een lens in mijn bezit, hoewel dat niet heel belangrijk is

Overigens ga ik er waarschijnlijk (ook tweedehands) een sigma 17-70mm lens bij kopen, leek mij een mooie lens, zeker vergeleken met de kitlens :)
Mja ik zou zelf geen body kopen van een particuliere verkoper...misschien als er nog garantie op zit, maar zelfs dan liever niet. Heb dat bij mn film slrs wel gedaan (eos 650 - die heeft het trouwens niet lang volgehouden. En later een eos 50) maargoed dat waren bedragen waarvoor ik nog wel een gokje kon nemen.
Ik kan niet in je portomnee kijken, maar 350 euro is best een behoorlijk bedrag. Dan zou ik eerder kijken voor een occasion bij een betrouwbare shop waar je een paar maanden garantie krijgt voor een paar 10tjes meer.

Met een beetje mazzel valt daar ook nog wel een dealtje te maken als je meteen een objectief en een grip meeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 15:23
1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 750 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Kwalitatief veel betere foto's dan mijn huidge compact camera (ruis e.d.). Daarbij komt dat op mijn huidige camera bijna niets in te stellen is.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie foto's (landschappen e.d.), maar ook de standaard verjaardag foto's. Zeg maar de standaard huis tuin en keuken foto's.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb inmiddels gekeken naar de Canon 350D en 400D en de Pentax K100D en K10D. De 350D en K100D vanwege de prijs. De 400D en K10D vanwege de uitgebreide mogelijkheden en betere foto kwaliteit.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
In eerste instantie niet, tenzij de standaard kitlens niet voldoet.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik probeer er straks toch wel een uurtje of 2 per week mee bezig te zijn.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Nikon Coolpix 3100. De problemen zijn o.a. Lage resolutie, veel ruis, traag en bijna niets op in te stellen.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Als de camera in zeer goede staat verkeerd, maar liever niet.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54
Beste mesnen ik wil graag jullie mening vragen tussen 2 camera's, welke het beste bij mijn beschrijving zal passen.

Wat is je beschikbare budget?
tot ± 600,-
Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?
Ik ben gestart met een cursus fotografie, en hier wordt geprefereerd dat men een spiegel reflex camera heeft. Ik heb nu een Canon PowerShot A95 maar heb al wel gemeerkt dat ook de fotos mooier worden bij een DSLR.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Fotografie :X Buiten, landschapsfoto's, foto's van bijvoorbeeld treinen (hobby), op vakantie, en verder het gebruikelijke
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nope
Heb je al een voorkeur?
Heb al rondgekeken, en zit te dubben tussen de Canon EOS 350D, en de Pentax K100D Super. de eerste, de fotos die ik op dpreview vond zagen er mooi uit, en heb nu ook een Canon. de tweede, had ook mooie fotos, wel de kleuren dacht ik iets anders, en een soort anti beweeg functie voor fotos met langere sluitertijd. ik beweeg soms bij fotos op mijn A95
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
nope
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
ik wil advies welke van deze twee het beste zal passen. al weet ik dat ze allebei kwalitatief goed zijn en dus ook in beiden een goede camera koop. Ik zit niet te wachten op dat ik ook ff naar die en die camera moet kijken, heb al met veel moeite mijn horizon versmald!
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is een hobby, zal een paar uurtjes in de week zijn, en niet heel serieus. voorlopig ook behorende bij een cursus basisfotografie van 3 uur in de week dus dat komt er bij.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat plan heb ik nog niet maar zou kunnen dat ik later een opzet flitser erbij doe of en lens met groter bereik.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon A95. mijn grootste bezwaar is dat het ± 1 ~ 1,5 seconde duurt tot de foto daadwerkelijk geschoten wordt nadat ik druk. dit veroozaakt bewegingen..... :'(
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever nieuw maar sta er wel open voor.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Cyberjack, Cazzer: voor jullie beide zou ik (gezien de huidige stand van de markt) een Canon 400D (of 350D) aanraden. De kitlens is een beperkende factor, maar moet in eerste instantie wel voldoen. (ga anders voor een combinatie met de 17-85IS)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229664

Izign schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:30:

Ik vind 350 euro wel erg weinig voor een waarschijnlijk niet al te oude body+grip die nieuw 700 euro zal zijn. Is 'ie niet van de vrachtwagen afgevallen? Ik zou iig wel naar de aankoopbonnen vragen. Straks staat ie geregistreerd als gestolen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izign
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-01-2024
Anoniem: 229664 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 23:08:
[...]

Ik vind 350 euro wel erg weinig voor een waarschijnlijk niet al te oude body+grip die nieuw 700 euro zal zijn. Is 'ie niet van de vrachtwagen afgevallen? Ik zou iig wel naar de aankoopbonnen vragen. Straks staat ie geregistreerd als gestolen ofzo...
Ja, ik krijg de aankoopbonnen mee, 't komt van Redcoon.nl. Ik vind het allemaal maar apart. Misschien ga ik gewoon voor een nieuwe 350D (bol.com: 399,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

cazzer22 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:33:
Heb je al een voorkeur?
Heb al rondgekeken, en zit te dubben tussen de Canon EOS 350D, en de Pentax K100D Super. de eerste, de fotos die ik op dpreview vond zagen er mooi uit, en heb nu ook een Canon. de tweede, had ook mooie fotos, wel de kleuren dacht ik iets anders, en een soort anti beweeg functie voor fotos met langere sluitertijd. ik beweeg soms bij fotos op mijn A95
Beide camera's zijn een prima keus!

De Canon is al ietsje ouder, en niet iedereen kan zich vinden in de ergonomie en handligging, maar heeft wel een prima CMOS sensor die zich ondertussen al lang en breed bewezen heeft.

De Pentax heeft als voordeel het in-body anti shake mechanisme (werkt minder goed dan in-lens IS/VR, maar werkt wel met elke lens) en m.i. de ergonomie, maar biedt wel minder (verkrijgbare) mogelijkheden om uit te breiden: Canon en Nikon bieden veel meer lenzen voor wanneer je tegen de grenzen van de kitlenzen aanloopt. Maar dan heb je 't over lenzen die per stuk al jouw hele budget opslokken...

Ik zou persoonlijk voor de K100D met 18-55 kitlens gaan, erg leuke set waar je geen spijt van zult krijgen. En dan eventueel later de 50-200 erbij voor meer telebereik: heel mooi en compact lensje voor z'n geld.

Maar uiteindelijk moet je zelf kiezen... (had ik de Nikon D40 en Olympus 410 al genoemd? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119862

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Pentax K10D? Ik twijvel in aankoop nog tussen de 30D en de K10D. Qua body voelen beide goed aan, maar ik zou graag van iemand horen die ervaring heeft met een van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Ik zag bij de mediamarkt een aanbieding:

EOS 350 D (18-55)

voor € 466,-

Is dit een goede prijs?

probeer de Pricewatch eerst eens: pricewatch: Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) :)

[ Voor 50% gewijzigd door YellowCube op 07-11-2007 09:55 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 119862 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 08:48:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Pentax K10D? Ik twijvel in aankoop nog tussen de 30D en de K10D. Qua body voelen beide goed aan, maar ik zou graag van iemand horen die ervaring heeft met een van beide.
Enne... wat zijn de redenen dat je twijfelt tussen deze twee camera's? Eventuele toekomstplannen? Een beetje completer, dan kunnen we je ook nog advies geven, want dit is eigenlijk puur even zoeken. Of dat niet eens, meer in de active topics kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
cyberjack77 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 17:32:
[
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb inmiddels gekeken naar de Canon 350D en 400D en de Pentax K100D en K10D. De 350D en K100D vanwege de prijs. De 400D en K10D vanwege de uitgebreide mogelijkheden en betere foto kwaliteit.

In eerste instantie niet, tenzij de standaard kitlens niet voldoet.
Betere fotokwaliteit? Bij lagere iso's betwijfel ik serieus of jij in staat bent een eventueel verschil eruit te halen.

De 18-55 van Pentax is wat beter dan die van Canon.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:55:
[...]
De 18-55 van Pentax is wat beter dan die van Canon.
Wat betreft bouw: klopt. Wat betreft optiek zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 14:54
Anoniem: 14829 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:03:
[...]
Beide camera's zijn een prima keus!

De Canon is al ietsje ouder, en niet iedereen kan zich vinden in de ergonomie en handligging, maar heeft wel een prima CMOS sensor die zich ondertussen al lang en breed bewezen heeft.

De Pentax heeft als voordeel het in-body anti shake mechanisme (werkt minder goed dan in-lens IS/VR, maar werkt wel met elke lens) en m.i. de ergonomie, maar biedt wel minder (verkrijgbare) mogelijkheden om uit te breiden: Canon en Nikon bieden veel meer lenzen voor wanneer je tegen de grenzen van de kitlenzen aanloopt. Maar dan heb je 't over lenzen die per stuk al jouw hele budget opslokken...

Ik zou persoonlijk voor de K100D met 18-55 kitlens gaan, erg leuke set waar je geen spijt van zult krijgen. En dan eventueel later de 50-200 erbij voor meer telebereik: heel mooi en compact lensje voor z'n geld.

Maar uiteindelijk moet je zelf kiezen... (had ik de Nikon D40 en Olympus 410 al genoemd? ;))
Ik zit hier ook naar te neigen. vanmmiddag eens beiden vast gaan houden!
en grrr , ik zei geloof ik, dat ik maar naar deze 2 kijk ;) :9

Maar pentax zal toch ook goeie lensen bieden neem ik aan. ookal zijn ze kleiner en onbekender, de kwaliteit lijkt mij net zo goed. en is t niet zo dat je bij pentax niet ook bijna elke lens op deze camera kan zetten?

Nog iets, ik zat wat reviews te lezen, warin stond dat de viewfinder iets minder goed zou zijn, weet iemand wat dit betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:59:
[...]

Ben ik niet met je eens maar zullen we daar maar geen ruzie over gaan maken? Feit blijft dat alle 18-55 lenzen een prima prijs/kwaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:01:
[...]

Ben ik niet met je eens maar zullen we daar maar geen ruzie over gaan maken? Feit blijft dat alle 18-55 lenzen een prima prijs/kwaliteit hebben.
ik wil nog wel even een oude post van mezelf opzoeken.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pret|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12-2009

pret|IA

I live in an anummene!

€ 1.000 - € 1.500

Professioneler camera met snelle sluitertijd en in lenzen, filters en flitsers kunnen varieren indien gewenst

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefoto's (o.a. safari in Afrika -> zoom), baby-pics, natuur, mijn vriendin ;)

nee

Nikon wellicht, aangezien ik het idee heb dat dit degelijker spul is dan de goedkopere Canon's

ja, als ik volgend jaar naar Afrika ga wil ik dus wel een goed lens met genoeg zoom (en IS natuurlijk!)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Lastige vraag! Wordt een hobby, geen werk. En wil een fotocursus gaan volgen, en zodra onze kleine er is denk ik wel een paar uurtjes per week wellicht ;)

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja

Panasonic FZ5, B+W Circular Polarizer, Imagetank (voor SD, CF e.d.)

[Update]: Beperking: manueel focussen, snelle sluiter, goede flits, stabiliteit omdat de camera zo weinig weegt.

Nee, wil een nieuwe ivm garantie, nieuwe snufjes, techniek e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door pret|IA op 07-11-2007 15:34 ]

http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
pret schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:25:

Panasonic FZ5, B+W Circular Polarizer, Imagetank (voor SD, CF e.d.)
Je vergeet misschien wel belangrijkste vraag van de hele lijst: wat ervaar je als beperking hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

Wilko schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:32:
[...]
Je vergeet misschien wel belangrijkste vraag van de hele lijst: wat ervaar je als beperking hiervan?
sorry |:( ...heb bericht geupdated....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:59:
In ColorFoto van oktober zijn 22 standaard zooms getest en vergeleken. Optisch zitten beide lenzen aan de onderkant van het testveld: Canon 18-55 63 punten, en die van Pentax 63,5 punten.
De Nikon zit hier ietsje boven met 68,5 punten, en de Olympus 14-42 scoorde als 1 na beste met 85,5 punten. De hoogste score was voor de Leica D 14-50 (4:3 formaat), 87,5 punten, maar dat dingetje kost dan ook 1200 Euro... :) Alleen de Nikkor 17-55/2.8 was duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cazzer22 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:35:
Maar pentax zal toch ook goeie lensen bieden neem ik aan. ookal zijn ze kleiner en onbekender, de kwaliteit lijkt mij net zo goed.
Klopt. Je hebt nieuw alleen minder keuze, en de verkrijgbaarheid is gewoon slechter dan bij Canon of Nikon. Is ook wel logisch: aan de ene kant heeft Pentax een veel lagere productiecapaciteit, en aan de andere kant verkopen C/N lenzen gewoon beter, dus houden winkeliers daar meer voorraad van bij.
en is t niet zo dat je bij pentax niet ook bijna elke lens op deze camera kan zetten?
Klopt. Bij Pentax kun je zo ongeveer elke verwisselbare lens die ooit op een Pentax camera heeft gepast gebruiken, en Pentax heeft er een hoop aan gedaan om het gebruik van die lenzen zo soepel mogelijk te maken (zoek maar 's op 'groene knopje' of 'AE/L on manual exposure' in dit forum).

De enige uitzonderingen die ik ken zijn wat exotische groothoeklenzen waarbij het achterste element te diep in het zoekerhuis steekt (de spiegel kan er dan niet langs), en de lensjes voor de Auto 110 mini-SLR:
[img]http://rick_oleson.tripod.com/collection/pentax110a.jpg[/img]
Nog iets, ik zat wat reviews te lezen, warin stond dat de viewfinder iets minder goed zou zijn, weet iemand wat dit betekend?
De zoekers van Pentax staan bekend om hun helderheid. De pentaprisma modellen (*ist D, *ist DS, K10D) wat beter dan de overige (pentamirror) modellen, maar gewoon allemaal erg goed.
Canon is hier ietsje in het nadeel, omdat ze een iets grotere cropfactor hanteren. Gevolg: het matglas is kleiner, en er komt dus de facto minder licht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

pret schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:25:
€ 1.000 - € 1.500

ja, als ik volgend jaar naar Afrika ga wil ik dus wel een goed lens met genoeg zoom (en IS natuurlijk!)
Ook al gaat je voorkeur uit naar Nikon, wat voor een prima systeem staat, met jouw budget en fotografie-plannen zou je ook de Olympus E-510 eens in overweging kunnen nemen. De IS zit bij deze camera in de body en werkt perfect. Bovendien, als je belang hecht aan goede optiek, zoals je laat weten, dan is Olympus zeker de moeite waard.

De twee kitlenzen van Olympus zijn prima en bestrijken een gebied van 28-300mm., voor 'dagelijks' gebruik meer dan genoeg, in de meeste gevallen. Daarnaast is er een prachtige Pro-serie en werkt Olympus hard aan de uitbreiding van zijn assortiment. In een aantal zaken onderscheidt Olympus zich van de 'grote' merken, mocht je belangstelling hebben dan kun je je daar natuurlijk altijd verder over informeren; een goed overzicht van tot nu toe verschenen reviews vind je op http://alatest.nl/Digital_SLR_Cameras/248/

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 184739 op 06-01-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:38
maikel schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:09:
[...]

Dat was inderdaad ook een beetje het idee dat ik zelf had. Uiteraard is bedieningsgemak redelijk wat waard. Ik zal dus ook zeker eens (binnenkort, wanneer ik wat meer tijd heb) een winkel binnenstappen.

...
Dat was gisteravond dus. Ik ben even de foto-winkel om de hoek binnen gestapt en m'n verhaal gedaan. Nadat ik zowel de Canon 400D als de Canon 30D heb gevoeld, was het eigenlijk wel duidelijk: de 30D heeft veruit mijn voorkeur!
De verkoper kwam overigens ook nog aan met de Pentax K10D, welke volgens hem een stuk beter is dan de 30D en ook nog wat goedkoper.
Nu heb ik al wel wat rondgekeken op Internet, maar blijkbaar is het aanbod objectieven een stuk beperkter dan voor Canon.

De prijs viel me overigens in deze winkel wel tegen: +/- € 1000 voor de 30D (body), maar dat kwam "omdat zij geen partijen uit het buitenland importeren". Nu is daar wel wat voor te zeggen, maar dat prijsverschil is toch wel erg groot!

(zo goed als definitieve) Conclusie: ik ga voor de 30D, welke ik via Internet (maar wel bij een 'gewone' winkel) ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
maikel schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:59:
[...]

Dat was gisteravond dus. Ik ben even de foto-winkel om de hoek binnen gestapt en m'n verhaal gedaan. Nadat ik zowel de Canon 400D als de Canon 30D heb gevoeld, was het eigenlijk wel duidelijk: de 30D heeft veruit mijn voorkeur!
De verkoper kwam overigens ook nog aan met de Pentax K10D, welke volgens hem een stuk beter is dan de 30D en ook nog wat goedkoper.
Nu heb ik al wel wat rondgekeken op Internet, maar blijkbaar is het aanbod objectieven een stuk beperkter dan voor Canon.

De prijs viel me overigens in deze winkel wel tegen: +/- € 1000 voor de 30D (body), maar dat kwam "omdat zij geen partijen uit het buitenland importeren". Nu is daar wel wat voor te zeggen, maar dat prijsverschil is toch wel erg groot!

(zo goed als definitieve) Conclusie: ik ga voor de 30D, welke ik via Internet (maar wel bij een 'gewone' winkel) ga bestellen.
En ga dan meteen voor de 40D. Nieuwer en een stuk verbeterd. Kost na de cashback niet heel veelm eer dan de 30D

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Jivecar schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:24:
[...]

En ga dan meteen voor de 40D. Nieuwer en een stuk verbeterd. Kost na de cashback niet heel veelm eer dan de 30D
€ 1049,00 - € 70,00 = € 979,00. Scheelt toch al weer € 203,00 met de 30D. Dat is dus meer dan 26% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Jivecar schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:24:
[...]

Een stuk? Een sensor met iets meer emopixels, liveview met manual focus en een iets verbeterd focussysteem noem ik een marginale update, geen gigantische upgrade. Dan denk ik eerder aan de stap die met D200 --> D300 gemaakt wordt door nikon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Gezien het genoemde budget (€900) vind ik de 30D eigenlijk ook nog een te dure keuze. Zo blijft er voor een objectief niet erg veel meer over. Maar goed áls je zelf de 30D wel overweegt zou ik niet veel verder kijken. Tuurlijk 40D heeft weer meer enzo, maar ik denk dat je als je van een FZ30 af komt echt niet zomaar uitgekeken bent op de 30D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Anoniem: 180355 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:39:
Gezien het genoemde budget (€900) vind ik de 30D eigenlijk ook nog een te dure keuze. Zo blijft er voor een objectief niet erg veel meer over. Maar goed áls je zelf de 30D wel overweegt zou ik niet veel verder kijken. Tuurlijk 40D heeft weer meer enzo, maar ik denk dat je als je van een FZ30 af komt echt niet zomaar uitgekeken bent op de 30D.
Was dit als reactie op mijn posts? Mijn budget is namelijk wel een stuk ruimer dan € 900,- (in het topic over de objectieven, betreft het daar genoemde budget alleen het budget voor de objectieven). En ik kom ook niet van de FZ30 af, maar van de Canon S2 IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
800-1000 euro
Goeie vraag, ik weet niet eens zeker of een dSLR wel wat voor mij is. Ik ga een tijdje backpacken en zoek een camera die onder alle omstandigheden mooie plaatjes schiet. Ik heb zowat alle compacte en dSLR-like camera's bekeken maar ze hebben allemaal zo hun nukken. Ik probeer met jullie hulp te achterhalen of de sprong naar een dSLR voor mij een goede keuze is.
Ik zal vooral landschappen, gebouwen en mensen fotograferen in verschillende licht omstandigheden. Ik heb vooral behoefte aan groothoek, (< 28mm) tele bereik vind ik wat minder belangrijk, 160-200mm vind ik voldoende.
b]4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?[/b]
Nee.
De Olympus E-410 lijkt me wel een geschikte camera. Het apparaat is redelijk compact voor een dSLR en het live-view concept spreekt me ook erg aan aangezien ik brildrager ben.
Nee, komend jaar wil ik met één enkele lens uit kunnen. In de loop der tijd overweeg ik zeker om extra lenzen aan te schaffen.
Advies, absoluut. Het liefst van mensen met backpack ervaringen. Ik ben erg benieuwd of de omvang en gewicht welke een dSLR met zich meebrengt je op een gegeven moment niet tegen gaat staan.
Mooie foto's vind ik erg belangrijk. Tot voor vertrek van de reis wil ik behoorlijk wat tijd investeren om de camera te leren kennen en om wat basis technieken onder de knie te krijgen. Tijdens de reis zal ik de camera erg veel gaan gebruiken.
10. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, al vind ik dat op dit moment niet van belang. Ik ben op dit moment puur opzoek naar de beste camera voor op reis. Als dit een dSLR body + lens is, dan zij het zo. Kosten zijn niet belangrijk.
11. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb alleen ervaring met een fuji F31fd. Deze camera doet het erg goed in low-light omstandigheden alleen mis ik groothoek (35mm) en zoom bereik. Ook de plaatjes die de camera produceerd krijgen niet helemaal mijn goedkeuring. De plaatjes die P&S modellen van Nikon en Canon produceren vind ik veel mooier.
12. Is 2e hands een optie of per se niet?
Geld is niet echt een issue, dus nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:33
Ca 800 Euro
Fuji Finexpix s5500 die ik nu heb bevalt niet meer. Te weinig controle over te camera, en wil meer kunnen regelen met sluitertijd / diafragma.
Vooral architectuurfotografie. Ik studeer stedebouwkunde, dus het zullen veel straatbeelden / sfeerfoto's etc worden
Nee
Nikon D40x of Canon 400D. Ik heb in reviews gelezen dat dit 2 zeer goede camera's om te starten zijn. Welke van de twee weet ik niet. Nikon zijn minder lenzen voor te krijgen dat wel, maar ik neig naar één van deze 2.
Eventueel 17-55 lens ipv de kitlens. Kitlenzen schijnen niet zo super te zijn... (maar ik neem aan dat dit toch ook de kitlens een grote verbetering is tov de fujilens die in mijn huidige camera zit? )
Graag advies
Aantal uur in de week denk ik
Ja, zeker. Een goede groothoek, eventueel een telezoom, maar dat weet ik niet zeker.
Fuji Finepix s5500. Beperkingen zijn een te kleine groothoek (37mm), eigenlijk te grote zoom (ik heb in mijn fotodata gezien dat ik deze nauwelijks gebruik), slechte fotografie bij weinig licht (iso 400 geeft al veel ruis) en 4 MP geeft weinig ruimte tot nabewerken en croppen. (Vooral bij A4 prints)
Nee, geen optie!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Thefirstikke schreef op zondag 11 november 2007 @ 12:47:
12. Is 2e hands een optie of per se niet?
Geld is niet echt een issue, dus nieuw.
no pun intended, maar je spreekt wel over een budget van 800-1000 euro. dat is bij fotografie niet bepaald een budget waarbij geld geen issue is.

ervan uitgaande dat je budget inderdaad 800-1000 euro is en je de camera voornamelijk wilt om tijdens het backpacken foto's te maken, dan denk ik dat de e-410 zeker geen slecht idee is. klein, licht en een ruim voldoende beeldkwaliteit, beter dan bij welke compact dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
lateef schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:30:
[...]
no pun intended, maar je spreekt wel over een budget van 800-1000 euro. dat is bij fotografie niet bepaald een budget waarbij geld geen issue is.
Voor het genoemde budget wil ik een instap body + lens hebben, en dat moet gewoon lukken lijkt me. Vandaar dat ik het zeg dat het geen issue is. Als ik 500 euro te besteden had was je opmerking geheel terecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212650

1200 euro en dan wel alles compleet dus ook een tas filters en geheugen
ik merk dat ik fotograferen erg leuk vind. daarnaast vind ik het soms vervelend dat wat ik in gedachte heb de camera niet echt doet.
mensen veel mensen. daarnaast ook huis tuin en keuken dingetjes.
Nee
ik zit aan een paar dingen te denken. mijn eerste voorkeur heeft de Nikon D80 met 18-70 objectief. of eventueel een 18-135 wat jullie me aanraden, Daarnaast heb ik nog de 30d 2de hands als optie. of de pentax K10D met 16-45 objectief
ik merk dat een externe flitser wel erg fijn is om direct te hebben.
Advies, door de bomen kan ik het bos niet meer zien.
denk wel dat ik in het begin de camera vaak bij me zal hebben. wil langzaam denk ik gaan
uitbreiden. merk toch wel dat ik het leuk vind.
Ja. ik denk wel dat ik elk jaartje zal sparen voor een nieuw objectief of asseciores.
Fuji Finepix s9600. ik merk vooral toch de traagheid. het niet hebben van een Buffer en zeker omdat ik alles manueel schiet in RAW is dit een echt gemis. daarnaast merk ik ook dat de camera een beetje ligt van gewicht is. tegenover een degelijke DSLR
ik ben niet echt een fan van Canon waarom weet ik niet maar goed 8)7 . dat is de enige camera in mijn lijstje die ik tweede hands zou moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
@Thefirstikke: met backpacken wil je graag een lichte camera (echt!). Heb je gekeken naar een Fuji 9600? Da's dan wel geen dSLR, maar je hebt wel je groothoek (28mm equivalent) en een heel aardige camera. En Olympus schijnt ook leuke lichte dSLR's te maken, zelf nooit één in m'n handen gehad maar dat zou je kunnen overwegen

@caspervc: waarom overweeg je de D40x en niet D40? De redenen die je noemt zijn zeer goede redenen om een dSLR te willen, dus wat dat betreft heb je je huiswerk goed gedaan ;) Wat betreft de kitlenzen: een 17-55 is meteen een stap naar een (semi-) pro lens. De kitlens is waarschijnlijk al beter dan wat je gewend bent van een compact, dus schiet daar eerst eens lekker een eind mee rond. Een duurdere lens kopen kan altijd nog.

@nightcrawler: filters? Verder lijken de camera's die je noemt prima keuzes. De 16-45 schijnt niet zo'n geweldig ding te zijn, maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:58
Over Olympus zul je straks een stormvloed van kutte rotzooi reacties krijgen. Maar om eerlijk te zijn vind ik ze best okay hoor, de sensor is me vaak te sucky (te klein), maar verder zijn ze best leuk, helemaal qua gewicht.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wilko schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:23:

@nightcrawler: filters? Verder lijken de camera's die je noemt prima keuzes. De 16-45 schijnt niet zo'n geweldig ding te zijn, maar ik kan me vergissen.
Waarom zou 'ie filters nodig hebben? Laat 'm eerst 's z'n spul leren kennen.

16-45 is een rotbereik voor mensen, 18-70 stukken prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Wijnands schreef op zondag 11 november 2007 @ 21:35:
[...]

Waarom zou 'ie filters nodig hebben? Laat 'm eerst 's z'n spul leren kennen.
Dat bedoelde ik ook, omdat hij expliciet filters noemt in de post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
    Mijn budget is +- 500 euro. ik krijg 20% korting bij de MM dus dat word rond de 600 euro (maak er maar 700 van)
    Ik ben op dit moment camera verkoper bij de media markt, ik weet een hoop van videocamera's en digitale compactcamera's, en heb een week geleden voor het eerst gefotografeert met een dSLR en ik vind ze veel beter.
    Gewone foto's, all-round (dus niet specifiek landschappen/close ups e.d.)
    nee
    nee
    Het liefst koop ik een kit, maar als het noodzakelijk is waarom niet.
    Graag
    Hoeveel tijd, hmm... verwacht paar uurtjes in de week praktijk (5/6) en met een mooi boekje ben ik altijd zoet 8-)
    Natuurlijk
    wat ik gebruik. pfff voornamelijk een canon powershot g3
    Maakt mij geen ene donder uit, maar omdat het niet bij de MM (media markt) is gekocht is mijn budget 20% lager.
Ik wil eerst een gewoon setje (dus niet met een macro lens of een ''ikweetniethoeverre''zoom lens, gewoon zo'n basic lensje en daarna langzaam uitbreiden
Ik kwam op inet de eos 300d tegen, die hebben wij niet meer bij de MM. is dat een goede dSLR?

[ Voor 4% gewijzigd door Rudy op 11-11-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Is dat niet al een wat oud beestje? De 350D valt toch goed in je budget? Dan heb je nog geld over voor een betere (of extra) lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

800-1000 euro
Goeie vraag, ik weet niet eens zeker of een dSLR wel wat voor mij is. Ik ga een tijdje backpacken en zoek een camera die onder alle omstandigheden mooie plaatjes schiet. Ik heb zowat alle compacte en dSLR-like camera's bekeken maar ze hebben allemaal zo hun nukken. Ik probeer met jullie hulp te achterhalen of de sprong naar een dSLR voor mij een goede keuze is.
Een camera 'die onder alle omstandigheden mooie plaatjes schiet'. zou, om te beginnen, de fotograaf buitenspel moeten zetten. Maar goed, als het om backpacken gaat: zelf vond ik het prettig om qua camera licht onderweg te zijn, je draagt toch al wat troep met je mee, hebt genoeg andere dingen aan je kop, moet op je spullen letten, in een omgeving waarin alles nieuw is, enz. enz. Als ik nu op reis zou gaan zou ik eerder een Canon G7 meenemen dan een dSLR + objectieven, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Ik zal vooral landschappen, gebouwen en mensen fotograferen in verschillende licht omstandigheden. Ik heb vooral behoefte aan groothoek, (< 28mm) tele bereik vind ik wat minder belangrijk, 160-200mm vind ik voldoende.
De Olympus E-410 lijkt me wel een geschikte camera. Het apparaat is redelijk compact voor een dSLR en het live-view concept spreekt me ook erg aan aangezien ik brildrager ben.
De Olympus E-410 en 510 zijn relatief lichte camera's (gunstig voor backpacken). Met z'n twee kitlenzen, die goed van kwaliteit zijn, en eveneens licht, heb je een gebied van 28-300 tot je beschikking. Voor de kit in z'n geheel betaal je ongeveer 820 Euro. Qua handligging, mogelijkheden en techniek geef ik zelf de voorkeur aan de E-510, boven de E-410. Stel je overigens van dat 'Live View' niet te veel voor: tegen de tijd dat je daarmee een foto gemaakt hebt is je onderwerp allang weg, tenzij het een stilleven is. Hou er als brildrager rekening mee dat de zoeker kleiner is dan bij andere dSLR's. Lees wat over het z.g. four-thirds systeem en bekijk eventueel de reviews. Voor een overzicht: http://alatest.nl/Digital_SLR_Cameras/248/
De Nikon D40 + 18-55 kitlens en 55-200 VR, alles bij elkaar zo'n 720 Euro is een alternatief, of, aangezien je een groot telebereik toch niet zo belangrijk vindt, de Nikon D80 + 18-135mm f/3.5-5.6 voor zo'n 1020 Euro of de Canon 400D + 17-85 IS, eveneens voor iets meer dan 1000 Euro. Bij die laatste twee hoef je geen lenzen te wisselen, scheelt weer (en minder kans dat je sensor bestoft raakt).
Advies, absoluut. Het liefst van mensen met backpack ervaringen. Ik ben erg benieuwd of de omvang en gewicht welke een dSLR met zich meebrengt je op een gegeven moment niet tegen gaat staan.
Mij wel, maar wat zegt dat? Ben je relaxed of meer van het korte lontje? Ga je in je eentje of met een reisgezelschap, op de 'bonnefooi' of georganiseerd, waar ga je op reis, zijn de mensen arm, is het er gevaarlijk, hoe is het klimaat, heb je al veel gereisd en ervaring met backpacken, enz. enz. Zelf haal ik graag een compactje uit m'n borstzak en hoppa, klaar is kees, maar misschien vind jij het gewicht van en gedoe met een dSLR geen enkel punt, daar kom je alleen achter door te gaan backpacken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thefirstikke schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:29:
Voor het genoemde budget wil ik een instap body + lens hebben, en dat moet gewoon lukken lijkt me. Vandaar dat ik het zeg dat het geen issue is. Als ik 500 euro te besteden had was je opmerking geheel terecht ;)
Je slaat even 't backpack deel over. Daarvoor zijn de Olympus 4:3 camera's wel de ideaalste dSLR's op dit moment, al zou ik niet zo snel voor een E-410 kiezen, die ligt m.i. niet lekker in de hand. De E-510 wel, maar die is een tikkie duurder...

Backpack voordeel van 4:3 is ook dat de lenzen een stuk kleiner en lichter zijn dan vergelijkbare APS-C lenzen. En kwalitatief doen ze niet onder voor spullen van Canon, Nikon, Sony, Pentax, etc. in dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 14829 schreef op maandag 12 november 2007 @ 00:55:
[...]
Je slaat even 't backpack deel over. Daarvoor zijn de Olympus 4:3 camera's wel de ideaalste dSLR's op dit moment, al zou ik niet zo snel voor een E-410 kiezen, die ligt m.i. niet lekker in de hand. De E-510 wel, maar die is een tikkie duurder...
heerlijk juist een E-410, alsof je een OM in je handen hebt.

nee, het is gewoon erg persoonlijk, gewoon proberen dus. de E-510 heeft wel beeld-stabilisatie in de body, dat kan je als voordeel zien. daarnaast is er op het moment een 100,- euro refund actie van Olympus op de E-510 met 14-42 en 40-150 of met de 18-180. dat maakt het verschil tussen de E-410 en de E-510 nog kleiner en de E-510 nog aantrekkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
Fire69 schreef op zondag 11 november 2007 @ 22:39:
Is dat niet al een wat oud beestje? De 350D valt toch goed in je budget? Dan heb je nog geld over voor een betere (of extra) lens.
hmm oké, de 350D hebben wij bij de media markt.

weet iemand waar ik op moet letten (globaal) als ik een dSLR wil kopen? (wat de maten van de lens betekenen e.d.)

ik las dat de 350 geen self cleaning functie heeft en dat er dus stof op de beeldsensor kan komen wwat moeilijk weg te halen is.
Kan je dat ook gewoon voorkomen?

[ Voor 22% gewijzigd door Rudy op 12-11-2007 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 23:31
door goed op te letten als je je lens wisselt bijvoorbeeld, dus niet in een zandstorm o.i.d.
zorgen dat het een beetje vlot gaat

daarbij is de sensor clean functie ook geen heilige graal, ga vooral kijken of je lekker met de camera kan werken en of de camera lekker in de hand ligt

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

@Thefirstikke:

ik heb vorig jaar een maand gebackpacked door Vietnam en heb toen een Panasonic FZ5 meegenomen. Goede lens (Leica!), mooie lichtgvoeligheid (F2.8), ligt goed in de hand, accu gaat lang mee, snel en mega zoom (432mm analoog eq.)

Helaas misde ik de handmatige scherpstelling....maar de nieuwe vesie (bijv. de FZ8) heeft dit wel...dit zou dus een mooie optie kunnen zijn. Ik heb foto's gezien van iemand die een deel van de reis met ons samen reisde met een Olympus E-500, maar beiden waren we er van overtuigd dat mijn camera over het algemeen beter pics geschoten heeft dan de Olympus E-500. (kwam wel een beetje door het feit dat deze persoon de camera net had en alleen maar op de Auto-stand alles schoot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
pret schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:55:
maar beiden waren we er van overtuigd dat mijn camera over het algemeen beter pics geschoten heeft dan de Olympus E-500. (
coole camera's, dat ze zelf 'pics' kunnen schieten...

Thefirstikke heeft aangegeven dat hij(/zij) voor afgaande aan de reis een hoop tijd wil investeren om de camera beter te leren kennen en om wat basistechnieken onder de knie te krijgen. in dat geval ben je naar mijn mening met een dSLR altijd beter af.

je moet daarnaast ook niet al te veel waarde hechten aan die Leica sticker op je camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb expliciet filters erbij gezet eigenlijk alleen omdat ik een UV voor mijn Objectief wilde zetten. niet al direct kleurfilters of andere dingen dat niet. maar dus als ik uit jullie reacties kan opmaken kom ik op de Nikon D80 uit? qua bereik. nu zag ik dat bij MM in eindhoven een 30D met 17-85 als laatste model werd verkocht voor 1099.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 212650 schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:08:
ik heb expliciet filters erbij gezet eigenlijk alleen omdat ik een UV voor mijn Objectief wilde zetten. niet al direct kleurfilters of andere dingen dat niet.
waarom wil je een UV filter voor je objectief en waarom zou je überhaupt ooit kleurenfilters voor een digitale camera schroeven!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
zwartwit-digitaal

over het algemeen worden filters (behalve pola's) inderdaad wel wat overgewaardeerd ;) ND-ilters misschien wel wat ondergewaardeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 12-11-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik heb expliciet filters erbij gezet eigenlijk alleen omdat ik een UV voor mijn Objectief wilde zetten. niet al direct kleurfilters of andere dingen dat niet. maar dus als ik uit jullie reacties kan opmaken kom ik op de Nikon D80 uit? qua bereik. nu zag ik dat bij MM in eindhoven een 30D met 17-85 als laatste model werd verkocht voor 1099.-
filters, ik heb zelf altijd al standaard een uv / protect filter op mijn lenzen zitten.
Dat is gewoon iets wat voorkomt dat je glas van je lens beschadigd raakt.

Ik denk dat de de Nikon D80 een goed model is om mee te beginnen in de wereld van digitale slr camera's. Hoewel er een kleiner aanbod is qua objectieven zul je merken dat je dat grote aanbod helemaal niet nodig hebt om geweldige plaatjes te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
dat kan je ook in je post-processing doen. kan je de kleur van je filter nog veel fijner tunen ook...

wanneer je geen zin in/tijd voor post-processing hebt, dan is dat wel een optie inderdaad. mits je camera natuurlijk een zwart-wit modus heeft, maar dat hebben de meeste wel tegenwoordig, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47

ThunderNet

Flits!

BlueKeenan schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:20:
[...]

filters, ik heb zelf altijd al standaard een uv / protect filter op mijn lenzen zitten.
Dat is gewoon iets wat voorkomt dat je glas van je lens beschadigd raakt.

Ik denk dat de de Nikon D80 een goed model is om mee te beginnen in de wereld van digitale slr camera's. Hoewel er een kleiner aanbod is qua objectieven zul je merken dat je dat grote aanbod helemaal niet nodig hebt om geweldige plaatjes te schieten.
Hoe bedoel je dat er een kleiner aanbod is qua objectieven?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Nomad schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:38:
[...]

Hoop vragen die je soms zelf al beantwoord.
De sensor die beide camera's gebruiken is de sony 6mp sensor. Die begon in de D100, toen werd die verder ontwikkelt en kwam die in de D70, daarna is die wederom verbeterd en kwam hij in de populair D50 en voor de laatste maal doorontwikkelt voor de D40. Telkens werd de sensor beter, vooral qua ruis.
de D40 heeft geen focusmotor, wat hem mijn inziens best een beetje kreupel maakt.
Ik stel voor om noch de D40 noch de D70 te kopen, maar te kijken naar een D50. Wel een focus motor, en die sensor die fijn is.
Even een update:
ik heb een Nikon D50 gekocht, 2e hands (dus), via Marktplaats.
Met de kitlens, en gelijk een Sigma 50mm 2.8 Macro-lens erbij. Ik las in de reviews dat die lens erg scherp is, en mede daardoor ook erg geschikt als portretlens.
Volgende stap wordt een telezoom; Sigma, Tamron of toch de Nikon 55-200 VR lens (ik ben nu VR gewend in mijn Panasonic FZ20, en dat is toch wel een top-uitvinding. Met de D50+kitlens moet ik nu weer gaan opletten dat m'n sluitertijd hoog genoeg blijft, anders heb ik bewegingsonscherpte!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik neem een UV filter ter bescherming van mijn glas. ik had het er gewoon niet bij moeten zetten.
alleen nog even terug kijkend naar die aanbieding bij medi markt is dat iets?? 30D+17-85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
waarom moet je je glas beschermen?

over die 30D + 17-85, ik ben niet zo'n fan van die lens, maar het is wel een redelijk groot bereik en de lens heeft beeldstabilisatie. Canon's 17-55 kost een flinke duit meer en Tamron's 17-50 heeft geen beeldstabilisatie. Optisch zijn beide lenzen wel beter (en hebben ze ook een kleiner bereik).

[ Voor 1% gewijzigd door lateef op 12-11-2007 16:05 . Reden: zie Fire69 zijn bericht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212650 schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:01:
alleen nog even terug kijkend naar die aanbieding bij medi markt is dat iets?? 30D+17-85
Op zich wel natuurlijk. Let bij MM toch maar op of je een werkelijk nieuw toestel krijgt; ik heb er eens een iAudio gekocht die bij uitpakken beschadigd was en overduidelijk gebruikt. Over geld terug doen ze dan niet moeilijk maar de kans is aanwezig dat jij met de rotzooi van een ander opgescheept wordt. Ik koop er in ieder geval niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
lateef schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:08:
[...]

over die 30D + 17-85, ik ben niet zo'n fan van die lens,
[...]
Da's beter, gok ik zo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 12-11-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Nog even terugkomend op dit punt: ik heb deze zomer een rondreis door Europa gemaakt, met backpack. Ik had qua cameraspul bij me: Nikon D50, 18-70, Tokina 12-24, extra accu, imagetank. Al met al zo'n 1,5 kilo. Dat is erg weinig vergeleken met wat veel mensen hier meezeulen ;)

En ja, het gewicht gaat een issue worden. Althans, dat werd het bij mij. Als je zo'n 1,5 uur (of meer natuurlijk) gaat lopen met een rugtas van 22,5 kilo telt elke gram hard mee.

offtopic:
Maar goed, wat versta je onder backpacken? De één gaat de complete wildernis in, de ander vindt het al backpacken als je een rugtas bij je hebt, ook al ga je linea recta naar een 5-sterrenhotel :+
FuQ schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:42:

ik las dat de 350 geen self cleaning functie heeft en dat er dus stof op de beeldsensor kan komen wwat moeilijk weg te halen is.
Kan je dat ook gewoon voorkomen?
Sensorcleaning is gebakken lucht. Voor een tientje haal je een blaasbalgje. Eén pufje daarmee heeft meer resultaat dan 10 automatische clean-beuren. Althans, zo kan ik het me herinneren. Het is in ieder geval eens getest.
Helaas misde ik de handmatige scherpstelling....maar de nieuwe vesie (bijv. de FZ8) heeft dit wel...dit zou dus een mooie optie kunnen zijn.
Als je een beetje handig gebruik weet te maken van focus locking, heb je in de meeste situaties helemaal geen manual focus nodig. Zeker niet met de mega-DoF van een compact.
ik heb expliciet filters erbij gezet eigenlijk alleen omdat ik een UV voor mijn Objectief wilde zetten.
Waarom? Een UV-filter heeft zo z'n nadelen, bv. flare-gevoeligheid. Ietsjes offtopic wellicht, maar er is een hoop over gediscussiëerd hier. Ik vind het onzin.
Tegenwoordig doe je dat met post-processing.
over het algemeen worden filters (behalve pola's) inderdaad wel wat overgewaardeerd ;) ND-ilters misschien wel wat ondergewaardeerd.
Eensch.

offtopic:
* Wortelsoep wil nog steeds een keer wat ND's hebben
Hkuit schreef op maandag 12 november 2007 @ 14:08:

Volgende stap wordt een telezoom; Sigma, Tamron of toch de Nikon 55-200 VR lens (ik ben nu VR gewend in mijn Panasonic FZ20, en dat is toch wel een top-uitvinding. Met de D50+kitlens moet ik nu weer gaan opletten dat m'n sluitertijd hoog genoeg blijft, anders heb ik bewegingsonscherpte!).
Vergeet niet dat je met de D50 je ISO héél wat verder kunt (acceptabel) opschroeven dan met de FZ20. Of je per saldo echt verschil gaat merken in FZ20+VR en D50 zonder VR betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ThunderNet schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:24:
[...]

Hoe bedoel je dat er een kleiner aanbod is qua objectieven?
In mijn ogen heeft Nikon zelf een stuk minder lenzen als menig andere dslr aanbieders. Natuurlijk kun je ook third-party kopen maar daar had ik het niet over. Maar over het algemeen heeft ieder merk wel precies de goede lenzen beschikbaar (daar hebben ze mensen over aan het nadenken bij Nikon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

BlueKeenan schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:49:
[...]

In mijn ogen heeft Nikon zelf een stuk minder lenzen als menig andere dslr aanbieders. Natuurlijk kun je ook third-party kopen maar daar had ik het niet over. Maar over het algemeen heeft ieder merk wel precies de goede lenzen beschikbaar (daar hebben ze mensen over aan het nadenken bij Nikon).
http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=5

Dit is een lijst met huidige door Nikon geproduceerde lenzen. Wil ik niet echt weinig noemen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
BlueKeenan schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:49:
[...]

In mijn ogen heeft Nikon zelf een stuk minder lenzen als menig andere dslr aanbieders.
Over welke aanbieders heb je het dan precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Als hij met menig andere aanbieders Canon bedoelt, heeft hij natuurlijk wel gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
In het geval van Canon wel ja, maar in alle andere gevallen niet. Dus ik vind het een beetje een rare opmerking.

offtopic:
vandale:
me·nig (onb.vnw.)
1 meer dan één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
offtopic:
no shit Sherlock

[ Voor 38% gewijzigd door lateef op 12-11-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Thefirstikke:

ik heb vorig jaar een maand gebackpacked door Vietnam en heb toen een Panasonic FZ5 meegenomen. Goede lens (Leica!), mooie lichtgvoeligheid (F2.8), ligt goed in de hand, accu gaat lang mee, snel en mega zoom (432mm analoog eq.)

Helaas misde ik de handmatige scherpstelling....maar de nieuwe vesie (bijv. de FZ8) heeft dit wel...dit zou dus een mooie optie kunnen zijn. Ik heb foto's gezien van iemand die een deel van de reis met ons samen reisde met een Olympus E-500, maar beiden waren we er van overtuigd dat mijn camera over het algemeen beter pics geschoten heeft dan de Olympus E-500. (kwam wel een beetje door het feit dat deze persoon de camera net had en alleen maar op de Auto-stand alles schoot)
Het is natuurlijk onzin om een dSLR met een P&S te gaan vergelijken, zeker als het om een Panasonic gaat: voor alles boven de 200 ISO kun je beter gelijk gaan aquarelleren. Maar goed, de eerste de beste burgerturf kan ook veel beter een compactje kopen, immers, wie geen zin heeft zich met instellingen bezig te houden of zich überhaupt in fotografie te verdiepen heeft met zo'n compact meer kans op acceptabele plaatjes dan met een dSLR. En dat geldt al helemaal voor Olympus: de in-camera instellingen van dit merk vragen om de nodige aanpassingen, zie b.v. http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/e500-sett.html.

Ook op het forum van DPReview komt het onderwerp regelmatig ter sprake: het lijkt erop dat Olympus de smaak van de genoemde burgerturf volgt, lekkere 'punchy' plaatjes, met veel lekkere kleurtjes en lekkere contrasten. Iedereen kan vervolgens beweren dat de plaatjes uit zijn FZ5, FZ8 of één van die andere Panasonic ruisbakken, beter zijn dan die uit een E-500. Over appels met peren..... Wil je iets goeds uit de E-serie van Olympus halen, schiet dan in RAW, pas je settings aan, verdiep je een beetje in de materie. Een Olympus kopen en vervolgens gaan kieken alsof het een P&S gevalletje is leidt alleen maar tot warrige praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 184739 schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:13:Wil je iets goeds uit de E-serie van Olympus halen, schiet dan in RAW, pas je settings aan, verdiep je een beetje in de materie. Een Olympus kopen en vervolgens gaan kieken alsof het een P&S gevalletje is leidt alleen maar tot warrige praat.
nog nooit met een E-1 gefotografeerd zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:14:
[...]
nog nooit met een E-1 gefotografeerd zeker ;)
Nee, ik wacht op de E-3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilko schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:23:
Vergeet niet dat je met de D50 je ISO héél wat verder kunt (acceptabel) opschroeven dan met de FZ20. Of je per saldo echt verschil gaat merken in FZ20+VR en D50 zonder VR betwijfel ik.
In mijn ervaring is het rendement van beeldstabilisatie (IS) altijd merkbaar en staat het los van ISO-waardes. Ergens hierboven heb ik twee foto's geplaatst, genomen met m'n E-510 en Zuiko 14-54/2.8-3.5, uit de hand genomen met resp. 1/8 en 1/3 seconde op 400 ISO. Beide foto's zijn scherp. Ik hou ervan onder 'slechte' lichtomstandigheden te fotograferen, heb een hekel aan flits, met IS in de lens of de body kun je veel meer de grensgevallen opzoeken, of dat nou met ISO 100 of 1600 is, dat maakt niet zoveel uit, de grens schuift alleen steeds een stukje op: deze keer kon ik het net af met 400 ISO, een volgende keer zal ik misschien 1600 ISO nodig hebben, maar dan wèl met IS. Om die reden zou ik tegenwoordig ook altijd kiezen voor IS, of dat nou in een standaard-zoom is of een super-tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Anoniem: 184739 schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:38:
In mijn ervaring is het rendement van beeldstabilisatie (IS) altijd merkbaar en staat het los van ISO-waardes.
Ik ben ook een redelijk fan van in body IS

Maar een vervanging voor iso waarden of een lichtsterke lens kan ik het niet noemen. Als je onderwerp aan de wandel gaat heb je niks aan IS. Korte sluitertijden zijn de enige mogenlijkheid om een onderwerp te bevriezen zonder te flitsen.

Voor statische onderwerpen kan IS natuurlijk wel heerlijk meehelpen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

--

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 184739 op 06-01-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
ik zit nu nog te twijfelen tussen de d40, of de 350d.
of nog even doorsparen en dan de 400d.

Of weet er iemand anders nog een goede dSLR tegen die prijs

[ Voor 18% gewijzigd door Rudy op 12-11-2007 23:02 . Reden: Het spijt me :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat je je post even moet aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Wilko schreef op zondag 11 november 2007 @ 19:23:

@caspervc: waarom overweeg je de D40x en niet D40? De redenen die je noemt zijn zeer goede redenen om een dSLR te willen, dus wat dat betreft heb je je huiswerk goed gedaan ;) Wat betreft de kitlenzen: een 17-55 is meteen een stap naar een (semi-) pro lens. De kitlens is waarschijnlijk al beter dan wat je gewend bent van een compact, dus schiet daar eerst eens lekker een eind mee rond. Een duurdere lens kopen kan altijd nog.
Tja, waarom kijk ik naar de D40x en niet de D40? D40x ligt in mijn budget, en qua nabewerking schat ik de mogelijkheden van de 10MP foto hoger in dan de 6MP van de D40. Voor presentatieposters ben ik vrij kritisch en ik denk dat een 10MP beter resultaat geeft als je het nog een keer in een A0 poster wilt verwerken. Athans, dat is mijn mening.
Over de kitlens, is er nog een wezenlijk verschil in kitlens tussen de Canon en de Nikon kitlens? Als beide body's elkaar weinig ontlopen (hoewel ik de bediening op het scherm van de Canon duidelijker over vond komen, en ook de plaats van het bedieningswieltje beter vond zitten) vraag ik me af of één van beide kitlenzen een stuk beter is dan de ander?

Is het trouwens de moeite waard om te investeren in een losse body en deze tov een kitlens?
http://www.foka.nl/site/c...5-mm-f3556-is-p-4135.html

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 13-11-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dat is de kitlens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Dat is de nieuwe kitlens met IS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

... maar dan mét IS. Zie hierboven.
Een nieuw dingetje waar nog niet zoveel over bekend is. Vooral op de markt gebracht om de strijd met de in-cam stabilisatie van Pentax en Sony aan te gaan.
Hier al wat meningen, ik zou eerst testen voor dat ik tot aanschaf over zou gaan: hij is me te nieuw (te weinig tests voorhanden) om hem blind te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 180355 op 13-11-2007 09:26 . Reden: Twee minuutjes te laat door opzoeken link fredmiranda.com ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Die voorbeelden op pbase zien er wel goed uit, maar als je dat enkel kan krijgen vanaf f/9...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fire69 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:37:
Die voorbeelden op pbase zien er wel goed uit, maar als je dat enkel kan krijgen vanaf f/9...
:P Vanaf is f/9 is lekker useless in nederland. Dan kun je 'm alleen op de mooie zomerdag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111253

€ ± 800,-

Ik wil graag alles(sluitertijd, mf en diafragma) zelf kunnen instellen en ik wil graag wat dieper/verder met fotografie bezig zijn en wil geen beperkingen van een compact tegen komen.

Huis, tuin en keuken plaatjes, architectuur en landschappen

Nee dit wordt mijn eerste (d)slr

Ja, ik zou graag de Canon EOS 400d willen inc. kit lens. Meeste "waar" voor je geld helemaal met de 70 euro cashback. Maar ik heb gisteren ook even met de Olympus E-410 gespeeld en ik moet zeggen dat is toch ook erg leuk, hij houd goed vast en liveview werkte ook beter dan ik dacht.

Nee, alleen een kit lens

Advies, ik heb 2 apparaten die ik erg leuk vind alleen ze hebben allebei hun voor en nadelen. De canon heeft grotere sensor maar de Olympus heeft liveview. En dit wordt mijn eerste (d)slr.

Ik wil er gewoon lekker mee bezig zijn naast school. Denk een paar uur per week.

Ja daarom wil ik eerste de kitlens hebben zodat ik kan zien/merken waar ik tegen aanloop, wat ik mis.

Ik heb nu een oude Olympus zoom 300 (compact dus) uit 2002

Liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
caspervc schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:14:
[...]

Tja, waarom kijk ik naar de D40x en niet de D40? D40x ligt in mijn budget, en qua nabewerking schat ik de mogelijkheden van de 10MP foto hoger in dan de 6MP van de D40. Voor presentatieposters ben ik vrij kritisch en ik denk dat een 10MP beter resultaat geeft als je het nog een keer in een A0 poster wilt verwerken. Athans, dat is mijn mening.
Mjah, als jij je beter voelt bij 10MP moet je vooral de D40x nemen, maar:
* D40x geeft meer ruis dan D40
* Op welke afstand bekijk je een A0-poster?
* http://www.grafphoto.com/articles/printdogma.html

@hierboven: heb je ook de Nikon D40 geprobeerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ThunderNet schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:39:
[...]

:P Vanaf is f/9 is lekker useless in nederland. Dan kun je 'm alleen op de mooie zomerdag gebruiken.
Valt best mee toch(weet eigenlijk niet waar je naar terugverwijst en of je serieus bent) Wel een rare onwerpkeuze om dan grotere diafragmaopeningen aan te bieden, of kan ik beter zeggen marketingkeuze natuurlijk, maar er zijn genoeg fotografieen waarbij je geen last van langere sluitertijden hebt. ook genoeg waarbij dat wel zo is natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 13-11-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Hangt er vanaf :P
Maar als een objectief vanaf f/9 pas scherp is, is hij voor mij niet bruikbaar.
En soms is een sluitertijd van 1/100 echt te langzaam, dus dan gaat het wel een probleem vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Wilko schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:43:
[...]

Mjah, als jij je beter voelt bij 10MP moet je vooral de D40x nemen, maar:
* D40x geeft meer ruis dan D40
Fout, D40x geeft niet meer ruis dan de D40: dit is een incorrecte aanname. De D40x bevat de derde generatie 10MP sensor (D200 was eerste, D80 was tweede) en Nikon heeft die sensor goed doorontwikkeld.
* Op welke afstand bekijk je een A0-poster?
Is dat relevant? Printformaten zijn niet de enige reden om meer pixels te willen en/of nodig te hebben
Zie hierboven :)

Vergeet niet dat de D40x nog een aantal andere voordelen heeft boven de D40, en tegenwoordig best betaalbaar is vergeleken bij een aantal maanden geleden.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Anoniem: 180355 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:24:
... maar dan mét IS. Zie hierboven.
Een nieuw dingetje waar nog niet zoveel over bekend is. Vooral op de markt gebracht om de strijd met de in-cam stabilisatie van Pentax en Sony aan te gaan.
Hier al wat meningen, ik zou eerst testen voor dat ik tot aanschaf over zou gaan: hij is me te nieuw (te weinig tests voorhanden) om hem blind te kopen.
Ik zal eens navraag doen bij de locale fotowinkel hier (cityfoto eindhoven) over deze lens, en wat zij ervan vinden.. en of ik een keertje ermee mag spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Laatst online: 18-05 22:17

allstarted1

WTRFTS

Mijn ervaring met Cityfoto is dat ze heel vriendelijk zijn :) Iig kon ik even met camera en lenzen spelen toen ik voor mijn D40 ging kijken, geen probleem dus!

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Remy schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:46:
[...]

Fout, D40x geeft niet meer ruis dan de D40: dit is een incorrecte aanname. De D40x bevat de derde generatie 10MP sensor (D200 was eerste, D80 was tweede) en Nikon heeft die sensor goed doorontwikkeld.
OK, dan ben ik wat dat betreft verkeerd geïnformeerd, excuus.
[...]

Is dat relevant? Printformaten zijn niet de enige reden om meer pixels te willen en/of nodig te hebben
Het is wel de enige reden die de vraagsteller noemt.
Vergeet niet dat de D40x nog een aantal andere voordelen heeft boven de D40, en tegenwoordig best betaalbaar is vergeleken bij een aantal maanden geleden.
Dat is waar, en ik betwijfel ook geen moment dat jouw keuze voor de D40x weloverwogen is, maar het lijkt erop dat veel "beginners" toch nog denken dat meer megapixels altijd beter is. Vandaar dat ik naar de motivatie voor de D40x vraag :)
Bv. ISO100 ipv 200 is wat mij betreft een zeer valide reden om de D40x boven de D40 te kiezen. De extra MPs kunnen dat ook zijn, maar niet "omdat meer megapixels beter is, toch?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:17:
[...]

OK, dan ben ik wat dat betreft verkeerd geïnformeerd, excuus.

[...]

Het is wel de enige reden die de vraagsteller noemt.
Niet helemaal fout, per pixel ruist de D40x meer, maar downres je een plaat naar de 6MP die een D40 heeft, dan is het netto ongeveer hetzelfde.
Dat is waar, en ik betwijfel ook geen moment dat jouw keuze voor de D40x weloverwogen is, maar het lijkt erop dat veel "beginners" toch nog denken dat meer megapixels altijd beter is. Vandaar dat ik naar de motivatie voor de D40x vraag :)
Bv. ISO100 ipv 200 is wat mij betreft een zeer valide reden om de D40x boven de D40 te kiezen. De extra MPs kunnen dat ook zijn, maar niet "omdat meer megapixels beter is, toch?".
Iso100 heb ik alleen écht gemist bij dagen met veel zon en waarbij ik F/2.8 glas gebruikt heb. Voor iemand als remy met een flinke, lichtsterke bak glas, is die 100iso dus toegevoegde waarden, maar als je een instapper bent met een kitlens of opvolger daarvan (18-70 bijvoorbeeld) vraag ik me af of je het echt mist. De tragere flash-sync vind ik daarentegen wel een nadeel (zeker omdat HS-flash niet ondersteund wordt door de D40(x)), en de 0.5 fps meer niet noemenswaardig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Omdat ik veel buiten zal fotograferen zie ik de iso 100 optie van de D40x als een belangrijke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
caspervc schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:25:
Omdat ik veel buiten zal fotograferen zie ik de iso 100 optie van de D40x als een belangrijke verbetering.
En kan je ook uitleggen waarom je dan met iso200 niet af kan? Met name met de kitlens en alles wat trager is dan f/2.8 zie ik geen enkel probleem namelijk.

Geen aanval btw, puur voor jóuw portemonnee :P

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 13-11-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:41:
[...]

En kan je ook uitleggen waarom je dan met iso200 niet af kan? Met name met de kitlens en alles wat trager is dan f/2.8 zie ik geen enkel probleem namelijk.
Precies.
Voor mij was iso 100 op mijn D200 wel een vooruitgang. Vooral omdat ik van een D70s afkwam.
En iso200 op een D70s vs iso100 op een D200 is een wereld van verschil op het gebied van ruis.

Ik zit er nu aan te denken om naar een D3 te gaan. Die heeft een base iso van 200 weer. Maar deze keer zie ik dat neit als nadeel :)
Hoewel iso100 nog steeds fijn is als je cleane platen wilt schieten (landschappen, portretten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:41:
[...]

Geen aanval btw, puur voor jóuw portemonnee :P
Nou, het is dat afgelopen zomer niet geweldig was maar ik heb toch bijna een ND filter gekocht. Dagen dat het wel zonnig was moest ik vaak genoeg naar f11 om nog een beetje bruikbare sluitertijd te krijgen. Iso 100 is dus naar mijn mening geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 111253 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:53:
Advies, ik heb 2 apparaten die ik erg leuk vind alleen ze hebben allebei hun voor en nadelen. De canon heeft grotere sensor maar de Olympus heeft liveview.
het verschil in sensor maat tussen APS-c en Four-Thirds is niet zo groot als men vaak wilt doen laten geloven. Daar hoef je Olympus niet voor te laten.

Olympus heeft nu trouwens een cash-back actie op de E-510 samen met dubbel zoom of de 18-180 kit van 100,- euro. De E-510 is niet iets groter dan de E-410 en heeft beeldstabilisatie in de body. Verder is de techniek van deze twee camera's gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Wilko schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:17:
..
Absoluut mee eens Wilko - de ISO 100 was ook een van de redenen voor mij (niet een van de hoofdredenen) om voor de D40x te gaan :) Het is het totaalpakket en niet alleen de pixels gelukkig :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
lateef schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:03:
[...]
coole camera's, dat ze zelf 'pics' kunnen schieten...

Thefirstikke heeft aangegeven dat hij(/zij) voor afgaande aan de reis een hoop tijd wil investeren om de camera beter te leren kennen en om wat basistechnieken onder de knie te krijgen. in dat geval ben je naar mijn mening met een dSLR altijd beter af.

je moet daarnaast ook niet al te veel waarde hechten aan die Leica sticker op je camera...
Klopt, ik heb fotograferen altijd al leuk gevonden en wil er graag de nodige tijd in investeren. Zowel voor, na als tijdens de reis :) Mee eens wat de panasonics met leica lenzen betreft. De FZ50 en LX2 kunnen mooie plaatjes produceren, zij het alleen bij iso100...
Wilko schreef op maandag 12 november 2007 @ 16:23:
[...]

Nog even terugkomend op dit punt: ik heb deze zomer een rondreis door Europa gemaakt, met backpack. Ik had qua cameraspul bij me: Nikon D50, 18-70, Tokina 12-24, extra accu, imagetank. Al met al zo'n 1,5 kilo. Dat is erg weinig vergeleken met wat veel mensen hier meezeulen ;)

En ja, het gewicht gaat een issue worden. Althans, dat werd het bij mij. Als je zo'n 1,5 uur (of meer natuurlijk) gaat lopen met een rugtas van 22,5 kilo telt elke gram hard mee.

offtopic:
Maar goed, wat versta je onder backpacken? De één gaat de complete wildernis in, de ander vindt het al backpacken als je een rugtas bij je hebt, ook al ga je linea recta naar een 5-sterrenhotel :+
Dat is zo'n beetje wat ik ook mee wil nemen, op een extra lens na dan :) Wat backpacken betreft ga ik nog net niet de wildernis in ;) Gewoon van hostel naar hostel sjokken.

Komende tijd even goed orienteren voor een geschikte dSLR. Live view en soortgelijke systemen schrap ik van mij wannahaves lijstje. Belangrijker vind ik de beschikbaarheid van een redelijk goede lens met wat zoombereik (Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR bijv.) en dat de body als brildrager goed te gebruiken is. Bedankt voor de reacties iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Thefirstikke schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:18:

Komende tijd even goed orienteren voor een geschikte dSLR. Live view en soortgelijke systemen schrap ik van mij wannahaves lijstje. Belangrijker vind ik de beschikbaarheid van een redelijk goede lens met wat zoombereik (Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 XR bijv.) en dat de body als brildrager goed te gebruiken is. Bedankt voor de reacties iedereen!
Nikon heeft in ieder geval een mooie 18-200VR. Niet goedkoop, maar in combinatie met een D40 heb je een erg mooie allround-camera.
Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!