Anoniem: 139886 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:36:
Wat je hier tegen een nieuweling zegt gaat wel heel erg in tegen de algemene zienswijze. Niet slechts Got, maar elk andere forum/gebruikergroep/reviewer die ik heb gezien zijn het hier wel over eens. met name Iso-performance (toch echt beeldkwaliteit) springt er uit.
Ik vind ISO-performance zwaar overgewaardeerd. Ik maak zonder problemen redelijk grote afdrukken van foto's met mijn E-1 en heb de resolutie of ruis nooit als probleem ervaren. De huidige generatie Olympus camera's scoren op beide vlakken beduidend beter, dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik vind zaken als toon en kleur veel belangrijker en daarin vind ik Olympus prettiger ogen dan bijv. Canon APS-c camera's. Vanuit mijn optiek is de beeldkwaliteit van Olympus dan ook beter. Ik ben trouwens niet de enige die deze mening heeft, met mij zijn er nog genoeg mensen die het beeld van een Olympus beter waarderen dan van andere merken.
Als ik eerlijk ben zie ik zeker voor starters een berg pointers Naar nikon d40... en zie ik in de draden van andere merken wel degelijk posts van mensen die spijt hebben (en ook dit is op meerdere fora te traceren). Het is wat dat betreft zo lastig iets anders te promoten dan C+N... de gebruikerservaringen zijn toch wel duidelijk.
en als ik eerlijk ben, dan vond ik de Nikon D50 destijds de beste starters camera die er op de markt was. Ik heb die camera dan ook regelmatig geadviseerd op dit forum. De D40 is voor mij toch een heel ander verhaal, dat is toch een kreupele systeemcamera en daarom zal ik die minder snel adviseren.
Verder zie ik ook mensen die spijt hebben, maar ik zie niet slecht mensen die overstappen van Olympus, Pentax, Fuji of Sony naar Canon of Nikon. Ik zie ook mensen die overstappen van Canon naar Nikon, van Nikon naar Canon of van Canon/Nikon naar Olympus/Pentax/Fuji/Sony. Vanuit die wetenschap vind ik het helemaal niet zo lastig om iets anders te promoten dan Canon of Nikon, Canon of Nikon zijn ook niet zaligmakend.
Wanneer ik kijk naar overstappers van of naar Olympus, dan zie dat dat tot een half jaar geleden voornamelijk mensen waren die niet meer wilden wachten op de opvolger van de E-1, dit om hun E-1 te vervangen of omdat ze van een beginnerscamera en hoger wilden. Nu de E-3 binnen enkele weken in de winkel ligt, is deze groep aanmerkelijk geslonken. Natuurlijk zullen er altijd overstappers blijven, maar ik zie ook voldoende overstappers van Canon of Nikon naar Olympus.
Nogmaals, niet om een flame war te ontketenen, maar als je kijkt naar "switch"verhalen (en switchen is duur!) dan zijn de andere merken wel degelijk keuzes die je voor jezelf heel erg goed moet onderbouwen... een nieuweling iets aanraden wat buiten het gebaande pad ligt heeft als nadeel dat hij dus niet die keuzes kan onderbouwen. Juist dan zijn C/N wel iets veiliger (gewoon weg meer keus)
maar, zoals ik al eerder aangaf, hoeft meer keus niet altijd betere keus te zijn. ik denk dat 99 van de 100 beginners begint met een APS-c (of four-thirds) dSLR. het is naar mijn mening dus het interessantste om te kijken wat fabrikanten daarvoor aan keuze bieden. Voor zowel Nikon als Canon geldt dat beide maar twee serieuze lenzen bieden; een UWA zoomlens en een standaard zoomlens. Daarnaast hebben ze nog een aantal standaard-, tele-, en superzoomlenzen in het goedkope segment.
Wat ze verder bieden zijn lenzen die zijn ontworpen voor kleinbeeld en dat neemt - naar mijn mening - nadelen met zich mee. Een extreem groothoek zoomlens wordt een te dure standaard zoom lens, een standaard zoomlens wordt een vreemdsoortige korte telelens en een 70-200 telelens wordt naar mijn idee te lang. Qua primes vind ik het niet veel beter. Een 50mm lens wordt een te korte en matig bruikbare telelens en wanneer je een korte groothoeklens wilt (35mm op kleinbeeld) dan betaal je daar in verhouding véél te veel voor.
Dus Canon en Nikon bieden wellicht wel meer keuze, maar ik vind de keuze die ze bieden lang niet altijd een betere.
Het systeem van Olympus is van de grond af voor het sensorformaat ontwikkeld en dat heeft naar mijn idee gewoon zijn voordelen, een standaardlens is een standaardlens en een groothoeklens een groothoeklens. wel is het zo dat het systeem nog niet zo heel oud is en dat er een aantal hiaten in zitten/zaten. wanneer Olympus komend voorjaar ook nog de goedkope UWA lens en de topstandaard lens heeft, hebben ze naar mijn idee een redelijk fatsoenlijk aanbod;
een standaardsegment van 9 tot 300mm (18 tot 600mm kleinbeeld equivalent (ke)) aan zoombereik en een macrolens
een middensegment van 11 tot 200mm (222 tot 400mm ke) aan zoombereik, een 8mm fisheye (180
o diagonaal), een 50mm macrolens en twee teleconverters (1.4x en 2.0x)
een topsegment van 7 tot 250mm (14 tot 500mm ke) aan zoombereik en twee teleprimes (150 en 300mm (300 en 600mm ke))
Daarnaast biedt Panaleica nog een aantal standaard- en superzoomlenzen en een lichtsterke standaard prime.
Een switch van four-thirds naar APS-c vind ik helemaal geen logische en een switch naar fullframe is sowieso duur, ook wanneer je van het eigen merk komt (je zou dat eventueel wel geleidelijker kunnen doen).
geen enkel probleem, dit is gewoon een normale, fatsoenlijke discussie en ik mag hopen dat die op een forum gevoerd mag worden. Ik wil ook dat een starter goed beseft wat de keuze voor een platform betekent, maar ik ben wel van mening dat je dan niet per definitie logischerwijs bij Canon of Nikon terecht komt.