Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss5is/img/index.jpg

Canon Powershot S5 IS 8MP 12x superzoom

Specs:
  • 12x optical zoom lens with Ultrasonic Motor (USM) and UD lens
  • Optical Image Stabilizer
  • 8.0 Megapixel CCD
  • DIGIC III with advanced Noise Reduction technology and Face Detection for stills and movies
  • Red-Eye Correction in playback
  • 2.5” high-resolution vari-angle LCD
  • Long-play VGA movies with stereo sound and Photo in Movie
  • 22 shooting modes including full manual control and 0cm Super Macro
  • High ISO 1600 and Auto ISO Shift
  • Compatible with Wide/Tele/Close-up converter lenses and Canon EX Speedlite flashes
Vorige delen:
Links:
Reviews:
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss5is/magnify/img/m-ext-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss5is/magnify/img/m-ext-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss5is/img/fea-6-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss5is/img/fea-7-2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door The_Sukkel op 28-07-2007 00:25 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Nu de S5 is aangekondigd is het tijd voor een nieuw S5 topic.
De camera is weer een stukje beter geworden t.o.v. zijn voorganger:
  • Hotshoe voor externe flash
  • Hogere ISO-waarden
  • DIGIC III processor
  • 2.5" LCD scherm met hogere resolutie
  • Long-play movie
  • Face detection (belichtingscorrectie)
  • Auto ISO shift
  • In camera rode ogen correctie
  • 8 megapix
Het betreft meer evolutie dan revolutie, welke de S5 in ieder geval interessant blijft houden voor een koper die voor het eerst een superzoom wil kopen (de concurrenten blijven m.i. de Panasonic DMC-FZ8 en de Sony DSC-H9).

Voor een upgrader zijn m.i. de volgende verbeteringen nog belangrijk:
  • Eerst hoge ISO waarden mogelijk maken met een acceptabel ruisniveau... daarna pas meer megapix! De CCD van de S5 is even groot als die van de S3 (1/2.5"). Er worden echter 2 megapix meer op gepropt. Het is te hopen dat dit niet nog meer ruis oplevert (op hoge ISO waarden) dan nu al bij de S3 het geval is...
  • De Powershot S1-S5 hebben een geweldige filmfunctie. Zelfs op mijn spiksplinternieuwe Sony KDL-40X2000 (even patsen :P ) zien de fimpjes er geweldig uit. De clipjes nemen echter veel te veel plek in (op zowel je SD kaart als daarna op je harddisk/DVDR). Het wordt tijd voor een MPEG4 compressie.
  • Een grotere hoek zou mooi zijn. Sony heeft in de H9 een 31mm-465mm bereik (35mm lens equivalent) tegen 36mm-432mm bij de S5.
  • Sommigen vinden RAW ondersteuning belangrijk (ik maal er niet om), maar ik geloof niet dat de S5 al RAW ondersteunt.
offtopic:
Tijdelijk antwoord op Nomad: bedankt voor het meekijken...ik krijg de wijdte niet echt aangepast (width = 400 of 550 of 100%...hij reageert niet echt), in Firefox ziet het er "normaal uit, maar in IE7 wat vreemder... als je weet hoe ik dit kan oplossen, dan hoor ik het graag)

[ Voor 165% gewijzigd door The_Sukkel op 19-05-2007 22:31 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ziet er goed uit, zal even voor je kijken of je nog foutjes hebt,
(je layout is net wat breed, maar bij mij is dat door instellingen geen probleem, ik weet niet of dat voor iedereen zo is?)

[ Voor 49% gewijzigd door Nomad op 19-05-2007 21:42 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Mhh... twijfel. Ik vind dit een erg mooie camera en een goede vervanger voor m'n S2. Ik twijfel tussen een EOS 400D of deze camera. Deze S5 heeft toch een heel groot pluspunt, namelijk dat kantelbare schermpje... bij de 400D moet je door de zoeker gebruiken als bij elke digitale spiegelreflex.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

rimave schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 22:19:
Mhh... twijfel. Ik vind dit een erg mooie camera en een goede vervanger voor m'n S2. Ik twijfel tussen een EOS 400D of deze camera. Deze S5 heeft toch een heel groot pluspunt, namelijk dat kantelbare schermpje... bij de 400D moet je door de zoeker gebruiken als bij elke digitale spiegelreflex.
door de zoeker kijken vind (99% van de dslr gebruikers) de meesten juist hèt voordeel. Op een schermpje kan je nooit zien waar de scherpte ligt, of iets echt goed gefocust is, etc etc.
Zeker een lekker grote zoeker kijkt zoveel fijner en erdoorheen kijken betekent ook nog eens stevigheid tegen trillen, omdat hij nu ook nog tegen je gezicht rust.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Nomad schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 22:37:
[...]

door de zoeker kijken vind (99% van de dslr gebruikers) de meesten juist hèt voordeel. Op een schermpje kan je nooit zien waar de scherpte ligt, of iets echt goed gefocust is, etc etc.
Zeker een lekker grote zoeker kijkt zoveel fijner en erdoorheen kijken betekent ook nog eens stevigheid tegen trillen, omdat hij nu ook nog tegen je gezicht rust.
True.. maar ik vind het bijvoorbeeld ook leuk om auto's van onderaf te fotograferen. Zeg maar.. de camera bijna op de grond en dan schuin omhoog. Zodoende lijkt de auto wat imposanter. Als ik zo'n foto met een dslr neem moet ik op de grond gaan liggen. Bij de S2 of S5 niet. Dan kan ik gewoon het schermpje kantelen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Het trillen wordt bij de S5 natuurlijk al tegengegaan door de IS, dus dat zit wel redelijk ok. De kantelbare LCD scherm zorgt ervoor dat je meer foto's uit andere hoeken (hoog, laag, tegen een muur aan, om de hoek etc.) kan nemen.

Dar gezegd hebbende... in fel zonlicht is het geen pretje om in dat LCD schermpje te proberen om nog iets te ontwaren ... en in de zoeker met die EVF... is het ook al geen pretje... veel te lage resolutie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 18:05

Garrett

Watercooler

Ik ben vooral ook erg benieuwd naar de ruis met hogere ISO waardes met deze camera, ik heb zelf de S3 IS en maak vooral foto's op ISO 80 en 100 dus weinig ruis :)
Eens kijken of DIGIC III echt (zoveel) beter is (DIGIC III with advanced Noise Reduction technology)

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Iemand een idee hoe lang het duurt voordat er fatsoenlijke reviews van komen meestal?

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
curry684 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:53:
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat er fatsoenlijke reviews van komen meestal?
Houdt bijvoorbeeld DPReview in de gaten :). Zal hooguit een paar weken duren, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWarden
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03-2023
Zelf ook een beetje bezig met het orienteren op een nieuwe camera. Oog toch gevallen op S5. Vooral vanwege de Superzoom, en de eigenschap van net geen dSLR (wegens meerdere/dure lenzen benodigd) etc.
curry684 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:53:
Toevallig vorige week bij de fotozaak langsgeweest, en ik begreep dat in de week van 18 juni hij wel bij hen te verwachten was. Ik zou in elk geval een belletje krijgen dan. Dus het is vooral afwachten :).

Mijn Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ik mag toch hopen dat de reviewsites 'm eerder in handen hebben dan een of andere Hollandse fotozaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
Mijn besluit staat vast: ik ga van de Powershot A620 naar de Powershot S5 IS, ik mag dan hopen dat die ook echt in juni komt, want ik heb mn powershot eind juni verkocht aan mn broer, lijkt me echt een stap omhoog en dan hoef ik voorlopig ook lang geen nieuwe te halen.

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ik ben er 90% over uit, ervan uitgaande dat de reviews niet uitgesproken negatief zijn (behalve over dingen als RAW en de te korte groothoek die me weinig boeien) komt ie hier ook zsm als vervanging van m'n dooie A70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Deze camera wordt mijn volgende vervanger voor mijn G3, welke jaren nog steeds uitstekend dienst doet. Ik heb al lange tijd interesse getoond naar Sx camera's omdat ze vele mogelijkheden hebben. Maar zonder hotshoe is het al snel alleen maar Gx serie. Gelukkig is S5 de enige uitwijkmogelijkheid van eeuwige hotshoe in Gx serie, en mag S5 nu ook deze in ontwerp gebruiken.

Het is bijna juni, dus zal niet lang meer duren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Laatst online: 13-07 16:27
ik zag op het DPReview forum Juli als release datum, krijgt nederland hem eerder? *kruist vingers* ik wil hem echt over 2-3 weken hebben, hoop dat het geen 6-7 weken gaat duren :s

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Wat is dat toch met die Megapixels? Niemand die een consumer-cameraatje koopt doet daar toch iets mee? Het versterkt enkel de ruis en zorgt ervoor dat je HD/SD-card snel vol is. 5 MP lijkt me toch echt de bovengrens voor wat nog eventueel nuttige genoemd kan worden of heeft iemand nog iets ter verdediging van de uber MP's te zeggen? Marketingprietproat... pfff :(

Het feit dat m'n SD kaartje sneller vol raakt is voor mij iig al een groot nadeel aan deze camera t.o.v. de S3.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Is de Wide Converter lens (vergroot bereik tot 27mm) een beetje de moeite waard, voor de mensen die hem op de S2/S3 hebben gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rimave schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 22:47:
[...]

True.. maar ik vind het bijvoorbeeld ook leuk om auto's van onderaf te fotograferen. Zeg maar.. de camera bijna op de grond en dan schuin omhoog. Zodoende lijkt de auto wat imposanter. Als ik zo'n foto met een dslr neem moet ik op de grond gaan liggen. Bij de S2 of S5 niet. Dan kan ik gewoon het schermpje kantelen.
Hoeft niet, de 400D kan uitgerust worden met hoekzoeker.

Besef alleen wel, dat beide andere camera's zijn. Bij een dSLR kijk je door de lens, bij een normale digicam niet. Het beeld op het LCD scherm wijkt meestal ook iets af.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer verschillen tussen beide camera's. Vraag je dus eerst af wat voor soort foto's je wilt maken. En hou ook rekening met een budget. Een dSLR is een aardige aanslag op je portomonaie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klada
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:46
Is vanaf volgende week tekoop voor 495 euro in Belgie
http://shop.kapaza.be/digitaal-canon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

klada schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:39:
Is vanaf volgende week tekoop voor 495 euro in Belgie
http://shop.kapaza.be/digitaal-canon/
ff ter vergelijking... voor 499 bij de mediamarkt heb je een eos 350d.. Da's net zo'n aanslag op je portemonnee dus

[ Voor 7% gewijzigd door SchizoDuckie op 30-05-2007 08:47 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SchizoDuckie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:47:
[...]
ff ter vergelijking... voor 499 bij de mediamarkt heb je een eos 350d.. Da's net zo'n aanslag op je portemonnee dus
En dan heb je ipv. een 36-432mm/F2.7-3.7 IS lens een 29-88mm/F3.5-5.6 lens :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

SchizoDuckie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:47:
[...]

Ga jij eens in de Pricewatch kijken, die 495 is niet bepaald representatief hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Na wat rondzoeken heb ik 3 shops gevonden met prima prijzen. Nu is de vraag hoe snel ik de camera in bezit kan krijgen zodat ik alvast kan reviewen voor anderen. :)
Ik heb al Speedlite 430EX en vergelijk de kwaliteit met oudere G3. Aantal fototests a la dpreview worden bekeken en besproken in review. Verder heb ik nog 3e digicam, een Canon PS A5, die nog steeds werkt na al die jaren. _/-\o_ zodat ik G3 en toekomstige S5 naast elkaar kan fotograferen.

Dit wordt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAher schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:29:
Wat is dat toch met die Megapixels? Niemand die een consumer-cameraatje koopt doet daar toch iets mee? Het versterkt enkel de ruis en zorgt ervoor dat je HD/SD-card snel vol is. 5 MP lijkt me toch echt de bovengrens voor wat nog eventueel nuttige genoemd kan worden of heeft iemand nog iets ter verdediging van de uber MP's te zeggen? Marketingprietproat... pfff :(

Het feit dat m'n SD kaartje sneller vol raakt is voor mij iig al een groot nadeel aan deze camera t.o.v. de S3.
Als je persé niet wilt dat je SD kaartje snel volraakt kun je natuurlijk altijd nog een lagere resolutie instellen. En tegenwoordig kun je voor rond de €50 een ultrasnelle SD kaart van 4GB kopen - daar passen alsnog ruim 1000 8MP foto's op volgens de handleiding van de S5 (gevonden via canon.ca).

Verdediging van de uber MP's: Algemeen wordt al jaren (min of meer wetenschappelijk) aangenomen dat resoluties ergens tussen 6 en 10MP vergelijkbaar zijn met de populaire analoge filmformaten qua detailleringniveau (google hier maar op los). Dus is 8MP helemaal niet zo'n gekke resolutie voor een standaard consument (alhoewel, ik ben wel tweaker :)) als ik die af en toe graag een foto vergroot en daarbij minstens de analoge detaillering wil benaderen. Daar was mijn net gestorven Canon A80 (4MP) echt te weinig gedetailleerd voor - 5MP zou dat ook zijn.

Ik moet dus nu een nieuwe camera kopen en met mijn criteria kom ik uit bij de S-serie. Het prijsverschil tussen de S3 en de S5 is volgens pricewatch net iets meer dan €100. Voor die extra resolutie, groter scherm, hotshoe, DIGIC III etc. heb ik dat prijsverschil over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:26:
[...]

Verdediging van de uber MP's: Algemeen wordt al jaren (min of meer wetenschappelijk) aangenomen dat resoluties ergens tussen 6 en 10MP vergelijkbaar zijn met de populaire analoge filmformaten qua detailleringniveau (google hier maar op los). Dus is 8MP helemaal niet zo'n gekke resolutie voor een standaard consument (alhoewel, ik ben wel tweaker :)) als ik die af en toe graag een foto vergroot en daarbij minstens de analoge detaillering wil benaderen. Daar was mijn net gestorven Canon A80 (4MP) echt te weinig gedetailleerd voor - 5MP zou dat ook zijn.
De lensjes op die camera's met> 5MP doen niks met al die pixels.
Als je 4MP softwarematig verhoogt naar 8MP heb je net zoveel detail.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
[...]
Als je persé niet wilt dat je SD kaartje snel volraakt kun je natuurlijk altijd nog een lagere resolutie instellen. En tegenwoordig kun je voor rond de €50 een ultrasnelle SD kaart van 4GB kopen - daar passen alsnog ruim 1000 8MP foto's op volgens de handleiding van de S5 (gevonden via canon.ca).

Ik moet dus nu een nieuwe camera kopen en met mijn criteria kom ik uit bij de S-serie. Het prijsverschil tussen de S3 en de S5 is volgens pricewatch net iets meer dan €100. Voor die extra resolutie, groter scherm, hotshoe, DIGIC III etc. heb ik dat prijsverschil over!
Misschien moet je dit artikel eens lezen:
http://www.dpreview.com/articles/compactcamerahighiso/

Dit zou je beeldvorming wellicht kunnen veranderen dat meer megapix automatisch beter is.
Ik blijf zeggen dat eerst het ruisniveau aangepakt moet worden, voordat er weer meer megapix op hetzelfde CCD oppervlak worden gepropt.

Maar ja...zo lang "de massa" nog steeds valt voor de "meer megapix is beter" onzin, zullen fabrikanten zich geroepen voelen om steeds meer megapix op een CCD te proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
... volgens de handleiding van de S5 (gevonden via canon.ca).
Thanks voor de link!
Vergeet echter niet dat je de pixel-size t.o.v. je 4MP camera ongeveer gehalveerd is. Het is nog maar af te wachten of de pixel-scherpte van je 4MP beëvenaart wordt met de S5is.

6-10MP kan dan wel analoge kwaliteit evenaren, maar dan hebben ze het wellicht over full-frame sensoren. Niet over de miniscule sensortjes die ze in compacts stoppen en daar belachelijk veel pixels op frotten. Bij compacts hadden ze bij ongeveer 6megapixels moeten stoppen en op basis daarvan verbeteringen implementeren ipv slechts pixels erbij te frotten. Daar is echt _niemand_ bij gebaat. Het zou me niet verbazen als de IQ van de S3is beter is dan die van de S5is.

Jemig zeg... kan de S5is nu nog steeds geen 3:2 mode aan? Op dpreview staat dat het wel kan maar in de manual zie ik alleen 4:3, 16:9 (met beperkingen) en een "3:2 guide mode", dan krijg je dus wat streepjes op je scherm zodat je met croppen geen verrassingen krijgt.... maar je moet dus nog steeds croppen. Sigh... leren ze het nu nooit bij Canon? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Vraagje: wat betekent IQ in de fotografiewereld?
Op dpreview zag ik die term ook al de hele tijd voorbij komen, maar ik kon niet achterhalen waar de afkorting voor stond...ik vermoed dat het iets te maken heeft met de in camera ruiscorrectie...maar zeker weten doe ik het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Image Quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Ken Rockwell heb je toch wel 25MP nodig om analoog te benaderen (Fujifilm Velvia 50).

jaja, zeurzeur, hij beoordeelt objectieven niet volgens resolutiecharts, wat een idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Hier in ieder geval een in depth review van de Sony DSC-H9, die toch overal wordt gezien als dé concurrent (samen met de Panasonic DMC-FZ8) van de Canon S5:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyh9/

Eindconclusie: Above Average...
Dat moet een tegenvaller zijn voor Sony fans... de H9 wordt streng en hard aangepakt op zijn IQ (= Image Quality... bedankt emiel ;) ). Laat dit een les zijn voor fabrikanten die te veel gadgets in de camera stoppen en de IQ laten "verslonzen"... (ik ben benieuwd hoe de S5 hieruit komt... want ik ben niet helemaal gerust op de verhoging van het aantal megapix en het ruisniveau... als ze daar geen goede oplossing voor hebben gevonden dan gaan ze ook hard aangepakt worden door Phil en co...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, ik ga de 23e juni op safari vakantie en eigenlijk had ik deze camera wel willen meenemen als opvolger van mijn G3 maar het lijkt me onduidelijk of deze er tijdig is.

Ik vind het jammer dat er geen zekerheid is over levertijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 19:53:
Hmmm, ik ga de 23e juni op safari vakantie en eigenlijk had ik deze camera wel willen meenemen als opvolger van mijn G3 maar het lijkt me onduidelijk of deze er tijdig is.

Ik vind het jammer dat er geen zekerheid is over levertijden.
Dan heb je inderdaad echt pech ik lees net dat de verkoop begint op 25 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
The_Sukkel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 03:02:
Hier in ieder geval een in depth review van de Sony DSC-H9, ...

Eindconclusie: Above Average...
Dat moet een tegenvaller zijn voor Sony fans... de H9 wordt streng en hard aangepakt op zijn IQ (= Image Quality... bedankt emiel ;) ). Laat dit een les zijn voor fabrikanten die te veel gadgets in de camera stoppen en de IQ laten "verslonzen"... (ik ben benieuwd hoe de S5 hieruit komt... want ik ben niet helemaal gerust op de verhoging van het aantal megapix en het ruisniveau... als ze daar geen goede oplossing voor hebben gevonden dan gaan ze ook hard aangepakt worden door Phil en co...)
Tsja.... de vraag is maar hoeveel mensen die een digicam gaan kopen daadwerkelijk op review-sites gaan kijken. Ik heb 't idee dat het gros van de mensen nog altijd afgaat op hoe "cool" en camera eruitziet en hoeveel megapixels hij heeft. En zonder stabilisatie kun je het ook vergeten, zie het wereld-marktaandeel van Fuji. Het gaat maar door en door nu Casio en Panasonic al 12 megapixels in compacts gefrot hebben....

dpreview zou eigenlijk afgelopen week "hun" S5is ontvangen moet hebben, maar hij was niet gekomen. Een review daar zal dus nog wel even duren. Ik ben erg benieuwd hoe hij zich verhoudt t.o.v. de S3is, en de huidige superzoom concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
catchingfire schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:42:
[...]
Tsja.... de vraag is maar hoeveel mensen die een digicam gaan kopen daadwerkelijk op review-sites gaan kijken.
Deden ze dat maar. Dan werden er misschien weer een keer goed presterende camera's gemaakt i.p.v. gadget machientjes. Maar goed, gelukkig hebben we onze fora nog waar je gewoon objectief kan reageren en geen kinderachtige opmerkingen hoeft te verwachten.

Ik weet zeker dat de S5 een betere beeldkwaliteit gaat hebben dan de H9. Meer ruis? Vast. Maar dat is zelf weg te halen mocht je dat willen, of je laat het lekker zitten. Zo'n fout als Sony heeft gemaakt zie ik Canon niet gauw herhalen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Brad Pitt schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:56:
Deden ze dat maar. Dan werden er misschien weer een keer goed presterende camera's gemaakt i.p.v. gadget machientjes.
Op een gegeven moment moet het gaan ophouden natuurlijk... maar dan zitten we misschien op 16megapixels op 1/1.8 sensoren en dan is een weg terug naar 6megapixels niet meer mogelijk.
Maar goed, gelukkig hebben we onze fora nog waar je gewoon objectief kan reageren en geen kinderachtige opmerkingen hoeft te verwachten.
Ik zal niet happen. ;)
Ik weet zeker dat de S5 een betere beeldkwaliteit gaat hebben dan de H9. Meer ruis? Vast. Maar dat is zelf weg te halen mocht je dat willen, of je laat het lekker zitten. Zo'n fout als Sony heeft gemaakt zie ik Canon niet gauw herhalen.
Ongetwijfeld. Canon is bij hun goede, maar niet wijde lens gebleven. De image quality is instelbaar en zal zowiezo niet gemiddeld <2MB zijn op 8MP.
Kaas-schaaf methode redesign (lijkt wel een duitse autoproducent). Minimale wijzingen, die op zich wel leuk zijn, behalve de sensor dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Ik snap er eigenlijk niets van dat de Sony H9 de kwaliteitsinstelling voor de jpeg-compressie heeft afgeschaft. De standaard-jpegcompressie schijnt dus onder de maat te zijn. Zo moeilijk is het toch niet om gewoon verschillende compressieniveaustanden mogelijk te houden? Ook verschillende andere instellingen heeft Sony nu veel meer verborgen (moeilijker bereikbaar) gemaakt.

Ik hoop dat de S5 deze onzalige "dumbing-down" strategie van Sony niet heeft gevolgd (er zo veel mogelijk een simpele point en shoot van maken). De gebruiker moet toch gewoon zelf van alles kunnen blijven instellen bij dit soort camera's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:24:
[...]
Dan heb je inderdaad echt pech ik lees net dat de verkoop begint op 25 juni.
Dat zou inderdaad wel balen zijn. Ik heb zelf nog geen betrouwbare info over de verkoopdatum gezien.
Toch maar een S3 of een FZ8 dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The_Sukkel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:29:
Ik snap er eigenlijk niets van dat de Sony H9 de kwaliteitsinstelling voor de jpeg-compressie heeft afgeschaft. De standaard-jpegcompressie schijnt dus onder de maat te zijn.
Deze instelling zorgt niet voor de watercolor plaatjes die de H9 regelmatig maakt. Dat effect wordt puur veroorzaakt door de Bionz processor die wat enthousiast en onbetrouwbaar te werk gaat met zijn processing. Een foto van 2.5MB kan er ook heel erg mooi uit zien, daar ligt het dus echt niet aan. Uiteraard is de sensor nu qua megapixels helemaal uitgebuit, maar dan nog hoeven de foto's er niet uit te zien zoals ze uit de H9 rollen. Behalve op postzegelformaat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:24:
[...]

Ok en nu in leesbare taal *O*
Mooie plaatjes toch? :+

ISO 1600 is troep iig, ISO 800 ook nog alleszins niet super. Digitale zoom lijkt het wel goed te doen, en kleurechtheid e.d. zien er ook prettig uit wat ik zo snel zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker mooie plaatjes, daarvan krijg ik zin om het apparaat te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:48:
Zeker mooie plaatjes, daarvan krijg ik zin om het apparaat te kopen :P
Zien er zeker mooi uit. Maar ook dit zijn de zogenaamde "postzegelformaat" plaatjes waar hierboven naar vernoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:09:
[...]

Zien er zeker mooi uit. Maar ook dit zijn de zogenaamde "postzegelformaat" plaatjes waar hierboven naar vernoemd werd.
Geloof mij dat dit er 100% beter uitziet als de foto's, in hetzelfde formaat, als die ik uit mijn camera kreeg. Misschien had ik wel de pech dat er iets mis was met de camera, dat zou natuurlijk kunnen. Maar ook dat is voor mij genoeg reden om geen camera meer van het merk S**Y te kopen.

En daarbij is me dit nu ook al de 2e keer dat ik van dat merk een camera koop die slechte plaatjes schiet.

Maargoed die discussie, wat het het voor mij niet is voor mij zijn het feiten, wordt al in een ander topic gevoerd.

Nog meer mensen die ergens gelezen hebben dat de verkoop van de S5 de 25e juni begint? Bij ons stond dat namelijk in de krant zaterdag. "De Gelderlander".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Het lijkt erop dat Let's Go Digital site nog wat beelden heeft van toestel (dus andere foto's dan standaard press foto's)
http://www.letsgodigital.org/en/14298/canon_powershot_s5is/
Is 25 juni echt algemene verkoopdatum? Dan trek ik even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"De Gelderlander" zit aardig goed met hun release datum, als je nu checkt bij verschillende internetshops is de verwachte leverdatum 26 juni.

Plak daar een week of 5/6 aan toe, meestal is de verwachte levertijd een slechte indicatie, en begin augustus zul je eindelijk plaatjes kunnen schieten met de S5 ;)

Zit je van de winter in elk geval goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor: wat denken jullie van de Panasonic FZ8 in vergelijking tot de S3/S5? Groot voordeel lijkt me dat de Pana in RAW kan schieten, en de lens van de FZ8 is ook niet verkeerd qua scherpte en contrast. (Groot?) nadeel is dat je eigenlijk je zou moeten beperken tot max 200 ISO, vanaf 400 gaat de noise reduction op hol.... of je moet dus weer naar RAW.

Kortom: twijfel eigenlijk tussen ofwel de S3 (weet niet of de S5 het wachten waard is), of de FZ8. De overstap naar de dSLR is 3x zo duur namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan daar maar 1 ding over zeggen en dat is dat het heel persoonlijk is wat voor een canera je gaat kiezen.

Er zullen mensen zijn die je hierover hun mening kunnen geven maar ik persoonlijk denk dat dit je nog meer twijfels zal opleveren. (Ik spreek uit ervaring).

Advies: Koop de camera waarvan jij denkt dat hij hetgeen biedt wat jij zoekt. Kies ook voor een camera die jou het lekker in de hand ligt, en die degelijk aanvoeld.

Laten we eerlijk wezen als jij door je fotoboek bladerd en de ene helft is geschoten met de FZ8 en de andere helft met de S3/S5 zul je het verschil in kwaliteit niet of nauwelijks zien.

En als je dan toch een mening wilt horen, ik prefereer Canon boven Panasonic. Maargoed zoals ik al zei dat is puur persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:42:
Even tussendoor: wat denken jullie van de Panasonic FZ8 in vergelijking tot de S3/S5? Groot voordeel lijkt me dat de Pana in RAW kan schieten, en de lens van de FZ8 is ook niet verkeerd qua scherpte en contrast. (Groot?) nadeel is dat je eigenlijk je zou moeten beperken tot max 200 ISO, vanaf 400 gaat de noise reduction op hol.... of je moet dus weer naar RAW.

Kortom: twijfel eigenlijk tussen ofwel de S3 (weet niet of de S5 het wachten waard is), of de FZ8. De overstap naar de dSLR is 3x zo duur namelijk...
Het grootste voordeel van de FZ8 is dat de lens sneller is... licht heb je immers nooit genoeg, en zeker niet bij een niet-dSLR met een miniscuul sensortje.
Of RAW een voordeel is is persoonlijk, als jij elke foto die je schiet wilt nabewerken is het een voordeel. Wil je dat niet dan heb je niks aan RAW.

Wat betreft de ISO's, dat heb je met elke superzoom van dit moment. S3is, H7, H9, SP550, FZ8 en het lijkt me sterk dat de S5is opeens briljante foto's op ISO400+ gaat leveren.

Over de S5is kan nog weinig zinnigs gezegd worden. Er zijn wat ISO80 samples van Canon zelf die er uiteraard goed uitzien. De toename in pixels komt de IQ t.o.v. de S3 theoretisch gezien niet ten goede. Als je echter indoor foto's wilt maken en je denkt erover om een externe flash te gaan gebruiken is de S5is natuurlijk super! Ook is het display nogal in grootte en pixels verbeterd t.o.v. de S3is.

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 06-06-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Normaal zou ik Gx camera nemen, want qua prijs zitten S5 en G7 bijna echt gelijk.
Echter G7 is nu erg rechthoekige camera geworden en geen vario-angle scherm.
Daarmee is G7 geen leuke camera meer voor mij.

S5 komt dan op de markt en die heeft zoals anders Sx nog wel aan vario-hoek scherm gehouden.
Deze keer zit er een hotshoe bij, wat uniek is in Sx serie. Hotshoe tref je namelijk alleen aan bij Gx serie en dSLRs.
Daarmee is S5 mijn volgende keuze om oude G3 over te nemen.
Ook andere voordelen zoals AA batterijen ben ik erg over te spreken. De li-ion accu is goed, maar het is vele malen duurder en niet overal te krijgen. Dat is ook mijn besluit om eens andere camera te nemen.
G7 lijkt SDHC niet echt te ondersteunen, en S5 wel.
Verder heeft S5 IS systeem, grote zoom, super macro, movie mode, en dus genoeg veel dingen die je wel graag wil uitproberen.
Gelukkig heeft S5 ook remote capture functie, welke ik ook moet hebben.

Ik weet dat mpixels toename naar 8 misschien zorgen kan maken bij aantal mensen, maar je vergeet ook dat als ruis toeneemt, je nog altijd foto kan verkleinen en zo veel ruis kan elimineren.

S3 was al een leuke camera, en S5 wordt zeker nog leuker. Met moderne digic III chip en usb 2.0 zal het weinig teleurstellen. Met hotshoe heb je ineens nieuwe fotomogelijkheden.

Op dit moment is 25 juni inderdaad bevestigd bij veel shops. De vraag is nu welke shop het sneller is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

MrDummy schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:20:
Op dit moment is 25 juni inderdaad bevestigd bij veel shops. De vraag is nu welke shop het sneller is. :)
Mjah weet niet hoe het met jou zit maar ik bestel niets tot ik een review heb gelezen van een betrouwbare partij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MrDummy schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:20:
G7 lijkt SDHC niet echt te ondersteunen, en S5 wel.
Is SDHC nu echt zo'n voordeel dan? 4GB kun je immers met "standaard" SD al aan.
En of de kaartjes sneller zijn? De class-2/4/6 gradaties zeggen daar weinig over, alleen een minimale data-rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
DCresource heeft een gallery online gezet:
http://dcresource.com/rev...t_s5-review/gallery.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

catchingfire schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:06:
[...]
Is SDHC nu echt zo'n voordeel dan? 4GB kun je immers met "standaard" SD al aan.
En of de kaartjes sneller zijn? De class-2/4/6 gradaties zeggen daar weinig over, alleen een minimale data-rate.
SD gaat zonder speciale aanpassingen niet groter dan 1 GB. Sommige fabrikanten hebben het echter weten te rekken tot 2 en 4 GB, echter is het niet gegarandeerd dat die kaartjes overal in werken (de 4 GB SD kaart die ik in mijn TomTOM stop, doet het wel prima). Dit heeft te maken met de beperking van het bestandssysteem.
SDHC kan wel 2 of meer GB aan, nieuwe standaard met nieuwe afspraken. Dus als je apparaat SDHC compatible is en de kaart ook, dan zou het zeker moeten werken.
Bron

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 11:10:
[...]

SD gaat zonder speciale aanpassingen niet groter dan 1 GB. Sommige fabrikanten hebben het echter weten te rekken tot 2 en 4 GB, echter is het niet gegarandeerd dat die kaartjes overal in werken.
Ik heb hier een SD kaartje liggen van Sandisk®, de Extreme III 2 Gb., en ik mag toch hopen dat die straks gaat werken op mijn nieuwe S5. Hij wordt namelijk als accesoire verkocht bij het apparaat, en moet dan dus wel "compatible" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
De S5is kan zowel "standaard" SD aan als SDHC, dat zou geen probleem moeten zijn.

Hebben we al naar de DCResource samples gekeken? (zie enkele posts omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Yes, die vallen toch wel in het voordeel van de S5 uit (in vergelijking met de H9 dan). Uiteraard heeft de S5, zoals je ook al schreef op het DPR forum, een ander bereik. Echter dan nog heeft de S5 veel meer detail in de foto's dan de H9 op bijv. 36mm. De foto's van de S5 hebben wel wat meer ruis maar zijn ook veel minder washed out.

De PF valt natuurlijk wel tegen, maar is voor een superzoom in deze klasse eerder normaal dan uitzondering. Dat is nu eenmaal moeilijk op te lossen met weinig glas en een dermate groot bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Brad Pitt schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:40:
Yes, die vallen toch wel in het voordeel van de S5 uit (in vergelijking met de H9 dan). Uiteraard heeft de S5, zoals je ook al schreef op het DPR forum, een ander bereik. Echter dan nog heeft de S5 veel meer detail in de foto's dan de H9 op bijv. 36mm. De foto's van de S5 hebben wel wat meer ruis maar zijn ook veel minder washed out.
Ik ben onder de indruk van het detail dat Canon eruit weet te persen inderdaad. Dat er meer ruis in zit is niet zo erg, dan weet je ook bijna zeker dat er minder detail wordt wegge-NR'd. Het is wel erg jammer dat Canon niet meer richting "wide" is gegaan. 36mm zuigt nogal, maar beter een goede 36mm dan een slechte 31mm die op 36mm nog maar so-so is.

Voor 't gemak:
S5is: http://dcresource.com/rev...t_s5-review/gallery.shtml
H9: http://dcresource.com/rev...c_h9-review/gallery.shtml
De PF valt natuurlijk wel tegen, maar is voor een superzoom in deze klasse eerder normaal dan uitzondering. Dat is nu eenmaal moeilijk op te lossen met weinig glas en een dermate groot bereik.
Precies, dat Panasonic daar een voordeel heeft komt omdat ze in-camera processing doen om de PF te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een verschil zeg, alsof je een Trabant (H9) met een Lexus (S5) vergelijkt. Overdreven misschien maar het is even om aan te geven hoe groot ik het verschil vind.

Leuk om te doen is 2 tabbladen openen, de foto te pakken waarop het gebouwtje staat met 2 palmbomen aan weers zijden, inzoomen op de palmboom rechts(100% crop) en dan heen en weer klikken van H9 naar S5.

Ik denk dat als mensen die nog een camera willen, of gaan, kopen niet echt snel meer voor de H9 zullen gaan maar wachten tot de S5 er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
catchingfire schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:57:
[...]
Dat er meer ruis in zit is niet zo erg, dan weet je ook bijna zeker dat er minder detail wordt wegge-NR'd. Het is wel erg jammer dat Canon niet meer richting "wide" is gegaan. 36mm zuigt nogal, maar beter een goede 36mm dan een slechte 31mm die op 36mm nog maar so-so is.
Klopt wat je zegt ja. Heb nu, zoals je weet ;), een Fuji en die heeft bij pixelpeepen ook een best vreemd plaatje. Pixelig. Artefacts. Maar op een foto openbaart zich dat niet (erg), het ziet er dan gewoon uit als "detail". Als de camera zelf al heel veel aan ruisonderdrukking doet en zodoende de ruispixels weghaalt maar onherroepelijk ook detail vermindert is dat enorm zonde. Een plaatje met ruis kan je altijd zelf nog naderhand bewerken, en dat tien maal beter dan de camera want je ruisonderdrukkingsprogramma kan daar een halve minuut over doen terwijl de camera het doet binnen een fractie van een seconde, met een veel langzamere processor, zeer onnauwkeurig dus.

De minder fijne wide-stand is enorm jammer. Ik snap niet helemaal waarom ze niet een camera maken met een bereik van 28-280 of zo en dat je dan achteraf eventueel alsnog een opzetlens er op kan doen. Die kosten rond de 100 Euro dus lekker boeien. Of in ieder geval een bereik dat gewoon helemaal "werkt", dus met niet (te) veel compromissen. De H9 kan je nu niet lekker gebruiken op 31mm omdat ie dan relatief soft is, de Fuji kan ik niet op 300mm gebruiken vanwege gebrek aan een image stabilizer. Maak gewoon een product dat helemaal doet wat je verwacht. Maar ja, dan gaan de marketing mensen weer flippen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Brad Pitt schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:30:
[...]

De minder fijne wide-stand is enorm jammer. Ik snap niet helemaal waarom ze niet een camera maken met een bereik van 28-280 of zo en dat je dan achteraf eventueel alsnog een opzetlens er op kan doen. Die kosten rond de 100 Euro dus lekker boeien. Of in ieder geval een bereik dat gewoon helemaal "werkt", dus met niet (te) veel compromissen. De H9 kan je nu niet lekker gebruiken op 31mm omdat ie dan relatief soft is, de Fuji kan ik niet op 300mm gebruiken vanwege gebrek aan een image stabilizer. Maak gewoon een product dat helemaal doet wat je verwacht. Maar ja, dan gaan de marketing mensen weer flippen natuurlijk.
Heb je al wel door dat je voor exact die 100 euro die je noemt van je S5 een 12x superzoom met 27-324 bereik maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
curry684 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:44:
[...]
Heb je al wel door dat je voor exact die 100 euro die je noemt van je S5 een 12x superzoom met 27-324 bereik maakt?
Nee die vat ik niet. Ik snap zowel de 27 dan wel de 324mm niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
OMG! Het verschil is enorm.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/palmbomen.jpg
Sony H9 links, Canon S5 rechts.

Zo zie je maar dat het wel mogelijk is om goede resultaten te krijgen met een 8MP 1/2.5" sensor. ;)
Ook opvallend dat het jpeg plaatje van de Canon meer dan twee keer groter is dan dat van de Sony (4,5 MB vs. 2 MB)

[ Voor 10% gewijzigd door Twister336 op 08-06-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Brad Pitt schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:52:
[...]
Dat bereik krijg je met een 0.75x wide converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Twister336 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 16:01:
[...]

[afbeelding]

Zo zie je maar dat het wel mogelijk is om goede resultaten te krijgen met een 8MP 1/2.5" sensor. ;)
Ook opvallend dat het jpeg plaatje van de Canon meer dan twee keer groter is dan dat van de Sony (4,5 MB vs. 2 MB)
Dit valt inderdaad niet tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Twister336 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 16:03:
[...]
Dat bereik krijg je met een 0.75x wide converter.
Lijkt mij niet geheel logisch dat het telebereik wordt aangetast door een wide-lens er op te schroeven hè... Die kan er ook weer van af weetjewel ;)

Een wide-opzetlens is echter vaak van mindere kwaliteit dan een tele-opzetlens. Niet geheel onlogisch natuurlijk, maar wel waar. Ik denk dat je beter een relatief goede wide-optie kan hebben in de camera zelf. Dat is voor 90% van de snaps sowieso handiger. Binnen in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Brad Pitt op 08-06-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Mijn moeder is ook op zoek naar een camera; die heb ik inmiddels richting de FZ8 gestuurd. Ze vond mijn huidige S1 al zwaar (370 gr), dus een S5 (550 gr) was wel een grote stap. En de S5 is ook nog eens een slag duurder.

Ik ben ook nog niet echt overtuigd van de S5, al is het verschil met de H9 wel behoorlijk groot; de sensor was toch hetzelfde?
Persoonlijk zie ik meer heil in een FZ50; de prijs is praktisch gelijk met de S5. Okee, het kreng is wel zwaar en groot, maar in tegenstelling tot mijn moeder, vind ik dat niet zo'n probleem.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:28:

Leuk om te doen is 2 tabbladen openen, de foto te pakken waarop het gebouwtje staat met 2 palmbomen aan weers zijden, inzoomen op de palmboom rechts(100% crop) en dan heen en weer klikken van H9 naar S5.
[...]

Bedankt voor het inkoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, mede op basis van bovenstaande fotovergelijking heb ik elk idee aan de H9 laten vallen.
Dat is echt een genant groot verschil tussen vergelijkbare camara's uit een zelfde periode die met elkaar moeten concurreren.
Jammer dat die S5 dan zo laat beschikbaar is.
Balen dat ik net niet tot de 25e kan wachten om er ergens eentje af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de foto's vergelijk van de S5 en de Panasonic TZ3 vind ik met name de foto in de kerk van de TZ3 veel beter.
In de eerste foto van de S5 zie je in de schaduw van het rechter gebouw ook al veel ruis, en dat in de volle zon.
Ik ben nog niet onder de indruk van deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 18:19:
Als ik de foto's vergelijk van de S5 en de Panasonic TZ3 vind ik met name de foto in de kerk van de TZ3 veel beter.
.
Gek he?......De TZ3 heeft met ISO80 de foto gemaakt terwijl de S5 dat met ISO400 heeft gedaan. :O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 19:06:
Gek he?......De TZ3 heeft met ISO80 de foto gemaakt terwijl de S5 dat met ISO400 heeft gedaan. :O
FileName: P1010010.JPG
FileSize: 2398807
Make: Panasonic
Model: DMC-TZ3
ISOSpeedRatings: 400

U zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergissing..................................blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Brad Pitt schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:52:
[...]

De 0.75x wide-converter kost ongeveer 100 euro, en die geeft een Powershot Sx dat bereik :)
[...]

[afbeelding]

Die van de Sony is dan ook wel echt beschamend slecht :X Dat verwacht ik van een GSM nog beter :X

[ Voor 50% gewijzigd door curry684 op 08-06-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
curry684 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:42:
[...]
De 0.75x wide-converter kost ongeveer 100 euro, en die geeft een Powershot Sx dat bereik :)
[...]
Bedankt voor deze, late, uitleg maar dat is dus niet zo aangezien het telebereik uiteraard niet verandert zodra je de lens er weer afhaalt hè... En een wide-capable-camera zónder opzetlens is gewoon 100x handiger, zoals al was vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Het was dan ook vooral een antwoord op dat je zei dat je liever een 28-336 had met afschroefbare teleconverter van 100 euro... sja dan is een smallere lens met een afschroefbare groothoekconverter natuurlijk in beginsel hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Nee, want 95% van de mensen zal de uiterste wide-stand véél vaker gebruiken dan de tele-stand. Het verschil tussen 300 en 400mm is véél kleiner dan tussen 27 en 36mm. Dus een camera die standaardmatig heel wide begint is veel meer te prefereren dan eentje die erg ver in het telegebied eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:19:
Nee, want 95% van de mensen zal de uiterste wide-stand véél vaker gebruiken dan de tele-stand. Het verschil tussen 300 en 400mm is véél kleiner dan tussen 27 en 36mm. Dus een camera die standaardmatig heel wide begint is veel meer te prefereren dan eentje die erg ver in het telegebied eindigt.
Pfjoewwwww hee,

U bent wel heel erg fanatiek <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 10:22:
Pfjoewwwww hee,

U bent wel heel erg fanatiek <+:)
.... maar hij heeft wel gelijk. Erg jammer dat Canon niet de guts heeft gehad om wat effort in de lens te steken maar lekker safe te blijven spelen door alleen wat megapixels en wat andere kleine features toe te voegen.
De H9 is dan in de praktijk (lees testsituaties, in real life valt het allemaal wel mee tenzij je continu posters afdrukt, maar dan vraag ik me uberhaupt af waarom je geen dSLR koopt) niet super, maar Sony heef tenminste nog geprobeerd om de markt tegenmoet te komen met een betere wideangle. Dito voor Olympus... De 31mm vs. 36mm is al een gigantisch verschil, laat staan 28mm vs. 36mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:19:
Dan laat je de converter er toch gewoon semi-permanent opzitten behalve als je op safari gaat waar je echt je 432mm hard nodig hebt?

* curry684 ziet het probleem niet zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
curry684 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:30:
Dan laat je de converter er toch gewoon semi-permanent opzitten behalve als je op safari gaat waar je echt je 432mm hard nodig hebt?

* curry684 ziet het probleem niet zo 8)7
Het probleem is dat voorzet lenzen never nooit niet de kwaliteit ten goede komen. Als je dus altijd met die voorzetlens fotografeert zul je continu minder uit je camera halen dan dat erin zit. Ook denk ik dat je met flits-foto's wat last zult krijgen door een geblokkeerde flits: donkeren hoeken in je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
curry684 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:30:
[...]
Ja dat is waar. Het is gelukkig een bijzonder compact ding dat de camera verder totaal niet groter en iets zwaarder maakt. Het is een perfect subsituut voor een build-in wide angle lens, true. Sowieso is elk extra stuk glas dat je ervoor zet ideaal.

Edit: inderdaad, dat flitsen was ik nog vergeten, da's eigenlijk minpunt 1a ja ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Brad Pitt op 09-06-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:46:
[...]

Ja dat is waar. Het is gelukkig een bijzonder compact ding dat de camera verder totaal niet groter en iets zwaarder maakt. Het is een perfect subsituut voor een build-in wide angle lens, true. Sowieso is elk extra stuk glas dat je ervoor zet ideaal.
Ho, even rewind :P Je punt klopt vanzelfsprekend 100%, maar mijn originele punt was in respons op "veel liever klein bereik met een teleconverter". Mijn punt was dus dat je dan hetzelfde probleem hebt, alleen aan de andere kant van je bereik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:46:
Ja dat is waar. Het is gelukkig een bijzonder compact ding dat de camera verder totaal niet groter en iets zwaarder maakt. Het is een perfect subsituut voor een build-in wide angle lens, true.
Op basis waarvan maak je deze statements?

Een S3is:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0602/canon/canon_s3is_front-001.jpg

Een S3is met wideangle converter. Inderdaad, je hebt gelijk, maakt de camera totaal niet groter:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0602/canon/canon_s3is_wide-001.jpg

dus.....?
Sowieso is elk extra stuk glas dat je ervoor zet ideaal.
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
catchingfire schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:10:
[...]
Een S3is met wideangle converter. Inderdaad, je hebt gelijk, maakt de camera totaal niet groter:
[afbeelding]

[...]
??
Ik was sarcastisch hè, voor de duidelijkheid. Als jij daarentegen weer serieus was dan mankeer ik iets aan mijn ogen aangezien ik op de onderste foto iets op de lens zie zitten wat de camera toch zéker groter en zwaarder maakt. De camera zal ook minder makkelijk op deze manier in een (otherwise perfect passend) tasje passen. Indien ook jij dat bedoelde kan je deze hele alinea schrappen :)

Mijn tweede opmerking was óók sarcastisch, elke opzetlens degradeert de beeldkwaliteit. Al zal dit best een goed stukje glas zijn, dan nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Brad Pitt op 09-06-2007 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:13:
Ik was sarcastisch hè, voor de duidelijkheid. Als jij daarentegen weer serieus was dan mankeer ik iets aan mijn ogen aangezien ik op de onderste foto iets op de lens zie zitten wat de camera toch zéker groter en zwaarder maakt. De camera zal ook minder makkelijk op deze manier in een (otherwise perfect passend) tasje passen. Indien ook jij dat bedoelde kan je deze hele alinea schrappen :)
:) Dat bedoelde ik inderdaad, ik denk al wat heeft ie nu weer gesnoven hahaha.

In principe zijn alle vormen van converters niet wenselijk en komen kwaliteit nooit ten goede, zeker de wide-variant zal naar alle waarschijnlijkheid flink gaan vervormen. Je hebt immers waarschijnlijk al vervorming van de lens die in je camera zit, en dan krijg je nog extra vervorming kado van de converter. Dan kun je nog beter wat foto's stitchen. Wat tele-converters betreft is het een ander verhaal... dat kan nog best leuk zijn en er is ook niet echt een alternatief (croppen ja, oke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Oef, gelukkig. Alsnog een keer ergens over eens, valt me weer mee 8)

Heb gisteren een kleine stitchtest gedaan, vond dat nog best lastig.

Had begrepen dat de telelens van bijv. Sony nog erg aardig presteert maar dat is (natuurkundig) ook veel minder moeilijk dan een zeer goede wide lens te maken. Daarom vind ik het ook "beter" dat een camera zelf lekker wide begint en dat je er dan eventueel alsnog een telelens op schoeft mocht dat nodig zijn. Bij mij kan dat natuurlijk weer niet aangezien de thread niet op een vast gedeelte van de camera zit. Het is allemaal zo oneerlijk ook ;)

Als ik eerlijk ben vind ik eigenlijk de beeldkwaliteit van deze S5 niet (bijzonder) veel beter dan van de S3, en dat zie je bij bijna alle merken. Het is nu eenmaal onmogelijk om genoeg photons (of hoe die dingen ook mogen heten) per sensoreenheid te laten belanden om voldoende informatie te krijgen voor een mooie foto. Er is geen substituut voor een grote sensor. Natuurlijk wordt men wel steeds slimmer maar dit is een moeilijk te omzeilen probleem. Een camera als de Olympus 8080 bijvoorbeeld was waanzinnig goed maar ook die had een te kleine sensor. Als je in zo'n apparaat met zulk goed glas een leuke sensor zet en een niet te groot zoombereik heb je gewoon een wereldding. <keeps on dreaming>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Fotonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Mooi, dan was photons dus ook goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinden jullie die S5 nou ècht zo goed??
Als ik naar die foto van dat kerkinterieur kijk, op 400 ISO http://dcresource.com/rev...ot_s5-review/IMG_0005.JPG vind ik het een verschrikkelijke ruisbak. De Sony H2 komt dan beter uit de bus (heb geen van beide camera's hoor).

Met m'n ouwe Canon A70 zit ik al een tijdje te broeden op iets nieuws, maar die verdomde pixelrace ontneemt me keer op keer de lust een compact te kopen. En een DSLR vind ik gewoon te groot, wil een camera makkelijk mee kunnen nemen, geen gedoe.

Inderdaad, een mooie compact maken met hoogstens 6 MP, goeie sensor, processor en een leuk zoompje van 28 tot 300 kan natuurlijk allang....nou ja....bla bla, bekend verhaal. Ik volg de ontwikkelingen en blijf nog wel even kieken met m'n A70 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:17:
Vinden jullie die S5 nou ècht zo goed??
Als ik naar die foto van dat kerkinterieur kijk, op 400 ISO http://dcresource.com/rev...ot_s5-review/IMG_0005.JPG vind ik het een verschrikkelijke ruisbak.
Don't mistake lack of postprocessing for lack of quality :)

Tuurlijk krijg je een hoop ruis op ISO 400, daarvoor is het ISO 400, en als je die ruis op ISO 400 niet wil zien moet je een camera nemen die je originelen vermeubeld door er zelf een smeerboel van te maken en je niet zelf de keuze geeft wat je daarmee wilt. Detail kun je maar 1 keer verwijderen, nooit terugzetten.

Dus ja, de ruis in de kerk maakt hem beter dan een aantal vergelijkbare camera's.

[ Voor 5% gewijzigd door curry684 op 10-06-2007 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 08:07:
[...]Tuurlijk krijg je een hoop ruis op ISO 400, daarvoor is het ISO 400, en als je die ruis op ISO 400 niet wil zien moet je een camera nemen die je originelen vermeubeld door er zelf een smeerboel van te maken en je niet zelf de keuze geeft wat je daarmee wilt. Detail kun je maar 1 keer verwijderen, nooit terugzetten.

Dus ja, de ruis in de kerk maakt hem beter dan een aantal vergelijkbare camera's.
Ten dele met je eens, vanzelfsprekend. Wat mij echter stoort en wat ik wilde aangeven is dat de huidige ontwikkeling in de digitale fotografie zichzelf tegenwerkt: kwalitatief gezien (vanuit fotografisch oogpunt) is die megapixelrace nergens voor nodig, maar het gevolg ervan is wel dat je òf steeds meer ruis krijgt òf dat je overmatig veel NR moet toepassen om die ruis steeds sterker te onderdrukken. Dus fabrikanten maken eerst iets, onder druk van de markt, dat niet echt goed is, vervolgens passen ze een handigheidje toe om het alsnog goed te maken, wat het in veel gevallen alleen maar erger maakt (of je moet van 'aquarelleren met Panasonic' je hobby maken).

Nuchter bezien zou je het aantal megapixels rustig kunnen halveren, dat zou (kort door de bocht) de fotografische kwaliteit verdubbelen. Nog afgezien hiervan: waarom flirten met ISO-waarden van 800 en meer (zoals ook Canon doet) als 400 al nauwelijks bruikbaar is? Waarom niet investeren in verbetering van sensor en processor i.p.v. in die clowneske pixelrace? Nogmaals: als bezitter van een Canon A70 zou ik graag wat nieuws kopen maar wanneer ik naar al die opgefokte specs van de huidige compactjes kijk en de resultaten zie dan zie ik weinig wat kwalitatief interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Kanonne, konden ze de resultaten niet kleiner weergeven, pfffff. Zo ongelooflijk zinloos dit, zeker zonder verdere info over de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Start verkoop uitgesteld tot 2e week juli. :N

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:59:
Start verkoop uitgesteld tot 2e week juli. :N
Bron?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Glazen Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Brad Pitt schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:54:
Kanonne, konden ze de resultaten niet kleiner weergeven, pfffff. Zo ongelooflijk zinloos dit, zeker zonder verdere info over de foto's.
Kvind die barrel distortion wel eng hoor :X

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste