Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=28833623,noline]stefimke schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:38
[...]

Theoretisch zou hij ook de ruis kunnen verminderen omdat hij meer licht kan geven dan de ingebouwde flits waardoor de camera op een lagere ISO kan blijven staan.
Bedoel je hiermee dat het in de praktijk anders werkt? Of heb je hier nog geen ervaring mee?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Groetjes,
Karin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:15:
Bedoel je hiermee dat het in de praktijk anders werkt? Of heb je hier nog geen ervaring mee?
Jawel, dat werkt... de 430EX kan veel "harder" flitsen dan het kleine ingebouwde flitsertje kan, resulterend in meer licht, waardoor je de ISO op een lagere stand kunt laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

420EX / 430EX kan harder flitsen, maar in auto mode gaat S5 eerder ISO200 nemen dan ISO80. Dat is even om te weten. Wil je dat niet, ga dan in P mode, waar je ISO kunt forceren voor lage ruis, maar dan zal je flitser meer verbruiken.

Omdat 420/430EX full E-TTL is, hoef je niks voor te doen. De camera zal de juiste belichting regelen (voor-flitsen) en dan komen veel foto's goed uit. Je kan in P mode en hoger indien nodig flitssterkte bijstellen.

Hoewel, in praktijk blijkt de eigen flitser goed te doen, het heeft toch nog breed flitsgebied waardoor schaduwen meevallen. Voor afstanden tot 5 meter is het bruikbaar.
Voor rode ogen heeft ie klein beetje kans op, met 420/430EX komt het wat hoger te staan, en dat neemt de risico voor de rode ogen al meer af. Dat is even om te weten.

Over "black view" tijdens fotograferen. In menu kun je preview foto uitzetten (2 sec is kortste) maar je kan sneller schietklaar/standby maken binnen 1 seconde door alvast te pre-focusen. Je drukt dus alvast knop half in, dat zal de live beeld sneller teruggeven. Aan zoomhendel bewegen wordt het niet sneller. Gebruik de pre-focus eerst, dan kun je sneller richten.
Ook DSLR heeft black view tijdens fotograferen alleen wel korter, ook zonder pre-focus. Dit komt omdat spiegel eventjes omhoog moet voor de sensor opname. Dat is ook binnen 1 sec gebeurd.

Ervaring leert mij na maanden gebruik S5 is dat EVF toch wel prettig is. Dit bespaart telkens het openklappen van de lcd scherm veel meer, omdat je niet snel hoeft te kijken of het gelukt is. In preview beeld in EVF kun je zien of het voldoende belicht is en niet teveel bewogen is. Vooral als je scenes moet fotograferen en je geen tijd hebt voor lcd scherm openklappen en checken.
Zelfs snel menu setting checken/wijzigen is in EVF geen probleem. Dat heb je niet met G3/G5/G6 en aantal Axx toestellen met beweegbaar scherm, daar moet je altijd scherm openklappen, want deze toestellen hebben optische zoeker.

De grootste ergenis ooit is nog steeds batterij indicator. Het is altijd onbekend wanneer ie leeg is. En als de indicator batterij-leeg eenmaal aanspringt gaat ie genadeloos binnen 10 seconden uit, amper 1 foto maken. En dat is echt afgelopen. Daarom moet je voor aanschaf S5 twee batterijsets nemen, en zo kun je om en om opladen en standby blijven. Je bent gedoomed als je slechts 1 batterijset hebt gekocht samen met S5 toestel. Reken maar.
Ik vind S5 nog steeds leuk om zijn grote snelheid van fotograferen en lekker snelle zoomlens om snel bij te zijn. Bijna een actie-camera. In paar seconden ben je al op 12x zoom! Aanzetten gaat ook vlot in paar seconden en gaan die banaan.
De film mode is ook leuke aanvullig, vooral aparte REC-knop heeft me geholpen om snel wat op te nemen zonder aan modeknop te rommelen. Na video-opname kan ik meteen gewoon fotograferen, echt groot gemak. Je komt ook niet in verkeerde mode stand staan en verkleint dus risico's.
De laatste kritiekpunt is de lenscover. Het lijkt nog wel snel eraf te poppen, maar je neemt wel minder risico als je camera snel aanzet zonder eerst cover los te maken. Het popt safe eraf zonder schade aan je lens mechaniek. En dat geeft wel veilig gevoel en kan je dus snel camera aanzetten zonder problemen.
Om te zorgen dat lenscover niet snel losraakt heb je wel juiste cameratas nodig waar camera niet al teveel moeite erin past. Past het nogal krapjes in, dan heb je meer last van losrakende cover.
Hou dus rekening mee bij de aanschaf tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuyz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 20:02
ik heb dit topic de afgelopen maanden gevolgd, en heb nu zelf een vraag.
Dus heb ik me ook aangemeld als "Tweaker"

ik heb dus een S5-is in combinatie met de speedlite 430ex
Van de flitser wil de focus assist beam niet aan, hoe donker het ook is.

wie heeft hier dezelfde of andere ervaringen mee?

als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals 't kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

kamphuyz schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 13:18:
ik heb dit topic de afgelopen maanden gevolgd, en heb nu zelf een vraag.
Dus heb ik me ook aangemeld als "Tweaker"

ik heb dus een S5-is in combinatie met de speedlite 430ex
Van de flitser wil de focus assist beam niet aan, hoe donker het ook is.

wie heeft hier dezelfde of andere ervaringen mee?
Even afgaand op mijn dSLR ervaringen: de focus assist beam werkt niet als de auto focus van de camera ingesteld staat op AI-Servo. Dus continue blijven scherpstellen met een half ingedrukte sluiterknop. Wel in de andere 2 AF-modi. Speel daar eens mee. (Ik ken de S5 verder niet, kan dus ook zo 1-2-3 niet zeggen of je camera dit uberhaubt kan).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb geen ervaring met de S5, maar wellicht biedt de manual uitkomst (eigenlijk juist niet). Op paginaatje 172 wordt wat vermeld over het gebruik van Speedlites, maar dat i.c.m 'AF-assist beam' levert niets op. De enige keren dat het vermeld wordt, wordt de in-cam AF-assist beam bedoeld. Mijn gokje: die functie werkt niet icm de 430EX?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 23:50 . Reden: Link naar copyright manual weggehaald: excuses voor de plaatsing... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal die link naar copyrighted materiaal even weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuyz
Een AI-Servo heb ik niet op de S5, wel een AF Mode "Continu" en "Per Beeld" verder kan ik nog kiezen tussen "gezichts detectie"of "centrum" maar helaas, ik zie het licht niet...

Mijn handleiding heb ik immidels ook doorgekeken, en daar staat idd iets in over "AF-assist beam"
maar niet in het gedeelte van de flitser. (er staat wel een lijst in met dingen die wel kunnen zoals manual flash en Highspeed sync maar niets over assist beam )

En het is niet dat ik 'm echt nodig heb, maar het zit er op en het werkt (blijkbaar) niet met m'n s5, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
ik heb de S5 al een paar maanden en ben er heel tevreden over, behalve met de ruis van hogere ISO waardes zoals wel meer mensen.

Ik heb gisteren een foto genomen terwijl het behoorlijk donker was, heb een statief gebruikt, iso op 200 gezet, sluitertijd op 2,5 seconde en f2,7. Resultaat is een foto met zoveel ruis, je kan ze bijna tellen.
Kan iemand mij vertellen waardoor er zo'n ruis optreedt bij weinig licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Als je toch een statief gebruikt kun je het beste de ISO zo laag mogelijk zetten.

Bij weinig licht valt er weinig licht op de pixels, waardoor de signaal/ruis-verhouding erg laag is en er dus flink versterkt moet worden... maar: crap in -> crap out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mede o.b.v. dit forum heb een S5 gekocht. Ik ben onder de indruk van de veelzijdigheid en de kleurweergave van de camera, maar iets minder over de scherpte van de foto's. Ik krijg m.n. de indruk dat de rechterrand van mijn foto's onscherp is. Ik heb dit getest bij verschillende brandpuntsafstanden en diafragma's (klik op de foto's voor de vergroting):

6mm, F/2,7
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee241/jeroenhenstra/Resize_0001.jpg

6mm, F/5
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee241/jeroenhenstra/Resize_0002.jpg

6mm, F/8
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee241/jeroenhenstra/Resize_0003.jpg

Mijn conclusie is dat het 'euvel' erger wordt naarmate het diafragma groter (F-waarde kleiner) is. Kijk maar eens rechtsboven in de eerste foto. Verder is de scherpte aan de randen beter bij grotere brandpuntsafstanden:

31mm, F/3,5
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee241/jeroenhenstra/Resize_0006.jpg

72mm, F,3,5
Afbeeldingslocatie: http://i229.photobucket.com/albums/ee241/jeroenhenstra/Resize_0007.jpg

M.i. zijn de groothoekfoto's met groot diafragma onacceptabel. Wat vinden jullie hiervan? Heeft elke S5 hier last van? Of is er iets mis met mijn exemplaar en moet ik me op de garantie beroepen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuyz
Idd je ziet aan dat jou foto's wat vager worden

ik heb wat test foto's gemaakt voor de vergelijk, wel lekker binnen wat buiten is het niets.
De fotos zijn gemaakt met externe flitser op de camera.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marceleniris/Tweakers/600_60%203.5%2072mm.jpg
Groot hoek

1/60 2.7 6mm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marceleniris/Tweakers/600_60_2.7_6mm.jpg

1/60 8.0 6mm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marceleniris/Tweakers/600_60_8.0_6mm.jpg

Tele
1/60 3.5 72mm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marceleniris/Tweakers/600_60%203.5%2072mm.jpg

1/60 8.0 72mm
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marceleniris/Tweakers/600_60_8.0_72mm.jpg

het is een andere situatie maar bij mijn foto's lijkt het wel mee te vallen.
maar kijk eens naar de lijnen aan de randen van de groothoek foto's die horen toch eigenlijk recht te zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door kamphuyz op 07-12-2007 18:50 . Reden: verkeerde foto's, nu hoef je niet meer in te loggen poging 2 :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edskes schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:50:
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat video's van meer dan 1 GB niet op de computer gezet kunnen worden wanneer de Canon PowerShot S5 IS zelf via de bijgeleverde USB-kabel op de computer aan is gesloten?
Bij bestanden kleiner dan 1 GB werkt het wel gewoon goed.

Wanneer ik een video van meer dan 1 GB op de computer wil zetten lijkt het te werken, maar de bestandsgrootte van het eindresultaat is dan 0 bytes, terwijl als ik hetzelfde SD kaartje in mijn oude camera doe en deze op de computer aansluit ik het bestand wel gewoon goed kan kopiëren (en afspelen, etc.).
Emcee schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:25:
[...]
Probeer het eens met de canon zoombrowser, ik meen hierover iets gelezen te hebben dat het dan wel werkt.
Dit heb ik al met video's vanaf 300MB. Ik gebruik een Sandisk UltraII 4GB SDHC class4 geheugenkaart. Het gaat idd wel goed met Canon's Zoombrowser. Als ik het kaartje met de erbij geleverde reader op m'n pc aansluit, gaat het ook prima. Hoe kan dit, hoort dit zo? Misschien een firmware issue? Lijkt wel of er een limiet is in de bestandsoverdracht van S5 naar pc, die Zoombrowser dus omzeilt.

Verder ging het bij de S5 geleverde 32MB kaartje de eerste 2x erg stroef in het cardslot. Hij klikte niet vast, maar met wat gefriemel gelukkig wel en kon ik hem er weer uit halen. Zou dat nieuwigheid zijn? Want nu 'klikt' hij er wel lekker in. Mijn standaard 2GB Peak SD-kaartje ging er meteen gladjes in, de Sandisk iets minder, maar lang niet zo stroef als het Canon kaartje. Iemand dit ook ervaren?

De Peak werkt voor video's trouwens niet lekker, hij is te traag. Er zitten dipjes in de video's, daarnaast krijg ik corrupte bestanden en wordt het hele kaartje onbruikbaar. Krijg dan de tekst "Geheugenkaart fout" en verder foto's maken of filmen is niet meer mogelijk. Na een low level format in de camera is het kaartje weer bruikbaar, maar na een filmpje schieten weer hetzelfde probleem. Foto's maken gaat echter prima. Toch vertrouw ik het niet en heb daarom maar de Sandisk gekocht.

En nog een link naar een (Amerikaans?) S3 en S5 gebruikersforum, wellicht handig voor in de startpost:
http://www.s3users.com/forum/index.php

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Mijn oma had deze camera nieuw gekocht, ik heb er zo even naar gekeken en mee gespeeld... wel erg gave camera voor een digicam (ik ben dSLR gewend..).

De macrofunctie is echt super, dat is het eerste wat me opviel (das ook iets wat ik erg interessant vind in fotografie vandaar als eerste hehe :P). Verder vond ik de kleuren zeker niet slecht vooral bij "genoeg" licht. Hij is voor een digicam ook wel snel al kan het scherpstellen wel wat sneller en ik vind het jammer dat je niet echt door de optische kijker kan kijken (zon vaag schermpje). De opnamefunctie ging soepeler als ik dacht, het opnemen is echt van zeer goede kwaliteit.

Kortom, ik was wel verrast door deze digicam, ik had al ooit met de S2 gespeeld, maar ze hebben echt een veel betere versie met deze S5 (mag ook wel natuurlijk, maar toch! :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

kamphuyz schreef op donderdag 06 december 2007 @ 20:15:
maar kijk eens naar de lijnen aan de randen van de groothoek foto's die horen toch eigenlijk recht te zijn?
Ben je vergeten wat groothoek ook al weer is? Bijna alle camera's hebben bolvormige effect. Dit is bekende vervorming door breed kijkhoek en geheel door de lens te leiden. Bij 28mm is nog veel boller. Fisheye lens is nog extremer. En dat kan je niks aan doen!
Tele heeft kleinere kijkhoek en daardoor kunnen de lijnen helemaal recht worden, en vervorming kan 0% worden. Dat is bekend bij veel camera's.
Rechte lijnen in groothoek foto's zijn er dus niet. Of het moet ongelooflijk goeie lens moeten worden, maar dat is nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand enig idee of de Metz Mecablitz 36 AF-4 goed wil samenwerken met de powershot S5, of daar mss zelfs ervaring mee? Ik wil kunnen flitsen met een omnibouncer, dat is eigenlijk het belangrijkste. Ik vind de originele Canon-flitsers wel erg duur.
Ik ben een behoorlijke n00b op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 19:19
Firmware 2.0 für Metz mecablitz 58 AF-1
Der mecablitz 58 AF-1 ist der erste Blitz der Zirndorfer Metz-Werke, dessen Steuerungssoftware sich mittels USB-Schnittstelle über einen PC auf den neuesten Stand bringen lässt. Firmware 2.0 rüstet die Canon-Variante des Blitzgerätes mit der Unterstützung der Powershot S5 IS, der EOS 40D und der EOS-1D Mark III aus. Außerdem wurde laut Metz der Zweitreflektorbetrieb beim E-TTL-gesteuerten Blitzen verbessert. Darüber hinaus lässt sich der Canon-Blitz jetzt auch über den Mittenkontakt auslösen. Die Nikon-Variante lernt mit dem Update, mit der D40 und D40X umzugehen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aram Thnx! Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Sinds enkele maanden heb ik deze camera en bevalt me best goed. Afgezien van de kleuren die soms niet helemaal realistisch overkomen op de foto een goede camera en een mooie laatste stap van digi naar dSLR. Nadeel van dSLR vind ik het verdwijnen van opties om foto's in Z/W te schieten en kleuren foto's naar Z/W zetten is volgens mij niet hetzelfde.

Het probleem is echter het volgende: soms als ik door de foto's aan het scrollen ben dan schiet de camera naar de foto daarna dan weer terug..ehm, laat ik het anders vertellen: stel je hebt 4 foto's (foto 1, foto 2, foto 3 en foto 4) als je dan van foto 1 naar foto 2 gaat schiet de camera eerst 1 miliseconde naar foto 3 en dan toch naar foto 4. Dit gebeurd niet altijd, maar heel soms. Hebben meer mensen hier last van of moet ik aanspraak maken op mijn garantie?

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
vegterb schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:05:
Sinds enkele maanden heb ik deze camera en bevalt me best goed. Afgezien van de kleuren die soms niet helemaal realistisch overkomen op de foto een goede camera en een mooie laatste stap van digi naar dSLR. Nadeel van dSLR vind ik het verdwijnen van opties om foto's in Z/W te schieten en kleuren foto's naar Z/W zetten is volgens mij niet hetzelfde.
Ja en nee... B/W conversie is niet hetzelfde als wat vroeger schieten met een zwart/wit filmpje was. In-cam B/W is alleen óók gewoon een conversie, met bepaalde instellingen.

Verder zijn de Canon 30D/40D en afaik ook de 400D met picture styles gewoon in staat zwart/wit te schieten :)
Het probleem is echter het volgende: soms als ik door de foto's aan het scrollen ben dan schiet de camera naar de foto daarna dan weer terug..ehm, laat ik het anders vertellen: stel je hebt 4 foto's (foto 1, foto 2, foto 3 en foto 4) als je dan van foto 1 naar foto 2 gaat schiet de camera eerst 1 miliseconde naar foto 3 en dan toch naar foto 4. Dit gebeurd niet altijd, maar heel soms. Hebben meer mensen hier last van of moet ik aanspraak maken op mijn garantie?
Het lijkt me dat dit geen exemplarisch probleem is, maar dan eerder een fout of iets in de hele ontwerplijn/firmware. Maar om hiervoor garantie te gaan claimen... ik zou het niet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

vegterb schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:05:Het probleem is echter het volgende: soms als ik door de foto's aan het scrollen ben dan schiet de camera naar de foto daarna dan weer terug..ehm, laat ik het anders vertellen: stel je hebt 4 foto's (foto 1, foto 2, foto 3 en foto 4) als je dan van foto 1 naar foto 2 gaat schiet de camera eerst 1 miliseconde naar foto 3 en dan toch naar foto 4. Dit gebeurd niet altijd, maar heel soms. Hebben meer mensen hier last van of moet ik aanspraak maken op mijn garantie?
Ik kan het op mijn camera enkel reproduceren als ik de knop lang ingedrukt houd, dan gaat ie namelijk vlug door alle foto's heen (trouwens de eerste keer dat ik dat zie, nooit eerder gebruikt). Wellicht houd je de knop toch iets te lang ingedrukt waardoor je zoiets krijgt. Iets anders kan ik in ieder geval niet verzinnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Bedankt voor de reacties! Denk dat ik er ook niets mee doe! Heb 'm nu ruim een half jaar en kwam er de eerste dag al achter, blijkbaar stoort het me ook niet genoeg om er iets mee te doen.

Het is niet dat ik de knop te lang ingedrukt houd, maar gewoon dattie een foto verder schiet en weer terug. Wazig, maar hij bevalt me echt supergoed! Afgezien van dat de flitser er soms lang over doet om te laden o.i.d. zeker als je fliters +2 zet :P

Vet om te horen dat er wel degelijk dSLR's zijn om Z/W mee te schieten! Dat is de enige functie die ik gebruik op deze eigenlijk. Hoe gaan jullie om met belichting? D.w.z.met het instellen van omgevings licht. Laten jullie die op Auto staan of passen jullie de aan of er zonlicht, TL-Licht o.i.d. is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

vegterb schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:11:
Bedankt voor de reacties! Denk dat ik er ook niets mee doe! Heb 'm nu ruim een half jaar en kwam er de eerste dag al achter, blijkbaar stoort het me ook niet genoeg om er iets mee te doen.

Het is niet dat ik de knop te lang ingedrukt houd, maar gewoon dattie een foto verder schiet en weer terug.
Ah, naar 4 en dan toch naar 3 bedoel je dus? Je schreef het andersom op :+
Wazig, maar hij bevalt me echt supergoed! Afgezien van dat de flitser er soms lang over doet om te laden o.i.d. zeker als je fliters +2 zet :P
Ik weet niet wat voor batterijen je gebruikt, ik neem aan oplaadbare NiMH (herlaadt sneller dan met onoplaadbare batterijen). Het schijnt dat Eneloops en dergelijke, afgezien van de lage zelfontlading, een lagere interne weerstand hebben dan normale NiMH-batterijen. Zelfde verhaal als met onoplaadbaar -> NiMH, je flitser zou dan nog wat sneller moeten kunnen herladen.
Vet om te horen dat er wel degelijk dSLR's zijn om Z/W mee te schieten! Dat is de enige functie die ik gebruik op deze eigenlijk. Hoe gaan jullie om met belichting? D.w.z.met het instellen van omgevings licht. Laten jullie die op Auto staan of passen jullie de aan of er zonlicht, TL-Licht o.i.d. is?
Hm... ik heb mijn camera nog niet lang genoeg (net 1000 foto's mee gemaakt) maar ik laat hem meestal op Auto staan, tenzij het beeld op de LCD heel erg afwijkt. Als ik foto's van schilderijen wil maken, die dus echt geen kleurverschil mogen hebben met het origineel, zet ik de witbalans aan de hand van een leeg a4tje of ik schiet raw :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

DataGhost schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:38:
Als ik foto's van schilderijen wil maken, die dus echt geen kleurverschil mogen hebben met het origineel, zet ik de witbalans aan de hand van een leeg a4tje of ik schiet raw :+ .
Als je over S5 bedoelt.... RAW heeft ie niet. Alleen Super Fine JPEG als hoogste kwaliteit, en ja ook processed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

BoAC

Memento mori

vegterb schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:11:
..

Wazig, maar hij bevalt me echt supergoed! Afgezien van dat de flitser er soms lang over doet om te laden o.i.d. zeker als je fliters +2 zet :P

..
* BoAC heeft de camera nu ook al een tijdje en ben zeer tevreden naar eerst een aantal jaren een PS A60 gehad te hebben :)

Ook ik ervaar die oplaadtijd van de flitser. Is soms best storend omdat niet te voorspellen is wanneer dat gebeurt, maar ik heb het idee dat dat voorkomt wanneer de batterijen bijna op zijn. Ik maak gebruik van NiMH batterijen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om de optische zoom te vergroten? Dmv een converter? Ik kan er nergens wat over vinden...

Gr Jerry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:25:
Is het mogelijk om de optische zoom te vergroten? Dmv een converter? Ik kan er nergens wat over vinden...

Gr Jerry
ja!
http://cameranu.nl/artike..._1.5x_Tele-converter.html, deze vond ik even voor je. Dit is een link naar Cameranu, maar ze verkopen ze overal. Je hebt ook een tussenring nodig http://cameranu.nl/artike...ens_Adapter_Zonnekap.html

btw het is hier wel de bedoeling dat je wat beter zoekt voor je vragen stelt, de typenummers staan op pag 1 van je ref. guide

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik heb deze camera al een tijdje; nu zit je natuurlijk vast aan de lens met zijn f-waardes, maar met opzetstukken kun je een eind komen zonder direct een dure dSLR te moeten kopen met allemaal dure lenzen om een beetje hetzelfde te bereiken als deze camera.

Voorheen had ik het ook al even over dSLR's die geen B/W konden schieten. Toen werd er gereageerd met het feit dat er wel degelijk camera's zijn die zwart-wit schieten, echter kwam ik er later achter dat geen enkele (dSLR) camera zwart-wit kan schieten, alleen naderhand bewerken; waarbij er dus geen rekening wordt gehouden met andere lichtinvallen van zwart-wit-foto's.

De converters zijn een mooie optie, alleen wat heb ik er precies aan en is het zijn geld waar? In totaal loopt het prijskaartje richting de 300 euro en dat is niet mis. Ik was eigenlijk op zoek naar foto's waarbij ik een 'normale' foto naast een foto met een converter heb. Mijn ervaring/kennis is in zoverre beperkt dat ik me niet voor de geest kan halen wat ik meer bereik met een converter.

Is er iemand hier die de converters heeft en voorbeelden neer kan zetten of iemand die weet waar voorbeelden te vinden? Ik heb al een behoorlijke tijd gezocht en kan alleen enkele foto's vinden van met converter of hele andere foto's zonder. Ik zoek dus een en dezelfde foto met en zonder.

Converter:
TC-DC58B
TC-DC58A
500D Macro
(uiteraard met de LAH-DC20)

Wat is het directe nut, klopt het dat je een bereik haalt (met de TC-DC58B) van ongeveer (een vergelijkbare) 650mm lens? Want dat is een eind! Standaard zit je ongeveer op 300mm correct?

De Wide-Converter moet ik daar echt simpel mee denken dat ik een brede (ietwat ronde) foto krijg? Echt een soort groothoeklens? Of gooi ik nou termen door elkaar? Krijg ik hiermee ook meer scherptediepte? (samen met een hoge f-waarde dus meer dan standaard)

De Macro is al 0cm, wat kan ik met de 500D? Van een grotere afstand dezelfde macro kwaliteit? Bedoel, een insect kan ik geen camera op z'n neus duwen, maar misschien is deze camera daar ook niet voor gemaakt; want een tele-macro-lens zie je soms voor 1200 Euro weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Heeft iemand hier al eens met deze firmware gespeeld?

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_firmware_usage
And details on "AllBest" current version (lots of and lots of eye glazing over details)...
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_firmware_usage/AllBest
And go here for support. You can search the archives for specific questions too.
http://chdk.setepontos.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:25:

Gr Jerry
Nee, de zoom blijft hetzelfde.
Het BEREIK aan de telekant wordt vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

vegterb schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:38:
Wat is het directe nut, klopt het dat je een bereik haalt (met de TC-DC58B) van ongeveer (een vergelijkbare) 650mm lens? Want dat is een eind! Standaard zit je ongeveer op 300mm correct?
Ja dat klopt wel ongeveer, je moet het zien als een 200-648mm lens als je de converter gebruikt en geen vignetting wilt hebben. Natuurlijk verlies je nog wat licht (al weet ik niet hoeveel). Ik heb trouwens ook het idee dat alles wat waziger wordt, maar ja. Standaard zit je op 432mm. (dit alles EFL)
De Wide-Converter moet ik daar echt simpel mee denken dat ik een brede (ietwat ronde) foto krijg? Echt een soort groothoeklens? Of gooi ik nou termen door elkaar? Krijg ik hiermee ook meer scherptediepte? (samen met een hoge f-waarde dus meer dan standaard)
Ik heb de lens zelf niet maar je kan op normaal WA al barrel distortion zien, dat kan alleen maar erger worden met de converter. Ook zou ik nog even wat gaan zoeken, ik heb een tijdje geleden een soort test van W-converters gezien, al weet ik de link niet meer. Een aantal lenzen werd vergeleken en die van Canon presteerde een beetje middelmatig. Er was ook een lens bij die vrijwel geen last had van barrel distortion, maar ik weet dus niet meer welke het is. In princiepe kan je er alles voor schroeven, zolang het maar 58mm is. Ik heb ook een 58mm lensdop en die zit er nu eigenlijk standaard op (net als de converter zonder lens), zit een stuk steviger vast dan dat originele frutding.
De Macro is al 0cm, wat kan ik met de 500D? Van een grotere afstand dezelfde macro kwaliteit? Bedoel, een insect kan ik geen camera op z'n neus duwen, maar misschien is deze camera daar ook niet voor gemaakt; want een tele-macro-lens zie je soms voor 1200 Euro weggaan.
Staat in de appendix van de advanced user guide. Het komt erop neer dat je wide een groot ding op 28-50 cm van je lens kan fotograferen, op tele een klein ding op 35-50cm.
catchingfire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:47:
Dat is te zeggen... :+

Edit:
vegterb schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:38:
De converters zijn een mooie optie, alleen wat heb ik er precies aan en is het zijn geld waar? In totaal loopt het prijskaartje richting de 300 euro en dat is niet mis. Ik was eigenlijk op zoek naar foto's waarbij ik een 'normale' foto naast een foto met een converter heb. Mijn ervaring/kennis is in zoverre beperkt dat ik me niet voor de geest kan halen wat ik meer bereik met een converter.

Is er iemand hier die de converters heeft en voorbeelden neer kan zetten of iemand die weet waar voorbeelden te vinden? Ik heb al een behoorlijke tijd gezocht en kan alleen enkele foto's vinden van met converter of hele andere foto's zonder. Ik zoek dus een en dezelfde foto met en zonder.
Hangt er dus van af wat je wilt, anyway... twee foto's voor je, eentje met TC, eentje zonder. Geschoten op M, 1/30, f/8, ISO80, manual focus, IS uit, met Speedlite 580EXII op manual 1/16 en 105mm.
437mm EFL, met TC
432mm EFL, zonder TC (beetje meer omhoog vanwege minder gewicht :+ )
Voor zover ik kan zien is er weinig tot geen lichtverlies met de converter :o maar ik zou betere metingen moeten doen om daar achter te komen. Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat f/2.7 of geen 2.7 is of dat ie stiekem f/2.6 kan, maar als je M f/2.7 instelt en 'onderbelicht' (alles onder 0EV zegmaar) staat ie helemaal open (1/5 sec) en 'overbelicht' (alles boven 0EV zegmaar) knijpt 'ie een beetje (1/4 sec). Ik weet dus niet zeker of hij dat hier ook gedaan heeft op de een of andere manier.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 17-04-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

...je moet het zien als een 200-648mm lens als je de converter gebruikt en geen vignetting wilt hebben...
648mm is een behoorlijk eind, dus dat is dan ook zeker een lens die ik wel wil hebben! Als je dan voluit gaat dan heb je natuurlijk wel een statief of hele korte sluitertijd nodig en als je lichtsterkte minder wordt wordt dat al snel lastig! Vraag me dan af hoe ver je dan nog met je digitale zoom kan komen...
...ik heb een tijdje geleden een soort test van W-converters gezien, al weet ik de link niet meer. Een aantal lenzen werd vergeleken en die van Canon presteerde een beetje middelmatig. Er was ook een lens bij die vrijwel geen last had van barrel distortion, maar ik weet dus niet meer welke het is...
Deze link heb ik gevonden en waarschijnlijk bedoel je die ook; de gene die weinig last heeft van Barrel Distortion is een 52mm en kan dus niet gebruikt worden. Verder zijn er vrijwel geen tests te vinden van W-Converters of T-Converters. De Canon-versie heeft minder last van Vignetting en hogere beeldkwaliteit!
Hangt er dus van af wat je wilt, anyway... twee foto's voor je, eentje met TC, eentje zonder. Geschoten...
Zie wel dat de beeldopbouw iets anders is; bij ver inzoomen zie je een verschil in pixels. Of dit positief of negatief is zullen de meningen misschien over verschillen. Vind het er erg goed uit zien! Je gebruikt ook wel een erg mooie flitser moet ik zeggen; gebruik je die veel? Heeft dat veel toegevoegde waarde m.b.t. de flitser die er op zit?

Al met al heb ik besloten om de camera compleet te maken met alles:
CAN430EX Canon - 430EX E-TTL II SPEEDLITE
CAN58500D Canon - 500D 58MM CLOSE-UP LENS
CANLAHDC20 Canon - LAH-DC20 LENS ADAPTER/HOOD SET
CANTCDC58B Canon - TC-DC58B TELEPHOTO CONVERTER LENS
CANWCDC58B Canon - WC-DC58B 0.75X WIDE ANGLE LENS

Best prijzig, maar gelukkig heb ik familie in het machtige amerika wonen en met de huidige koers... Blijft uiteindelijk toch duur allemaal, maar als ik het zo zie is het het wel waard. En je camera ziet er toch weer wat imposanter uit :7 Wel wazig dattie nog iets veranderd bij andere lichtinstelling, maar misschien dat de software niet tot het maximale van de lens gaat om nog wat speling te houden, al vraag je je dan af wat het maximale van de lens is...

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie DataGhost! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door vegterb op 20-04-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

vegterb schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:44:
[...]

Deze link heb ik gevonden en waarschijnlijk bedoel je die ook; de gene die weinig last heeft van Barrel Distortion is een 52mm en kan dus niet gebruikt worden. Verder zijn er vrijwel geen tests te vinden van W-Converters of T-Converters. De Canon-versie heeft minder last van Vignetting en hogere beeldkwaliteit!
Ja, die, alleen dan wel die voor de S2/S3. Daar zie ik trouwens ook geen non-Canon 58mm lenzen bij staan, behalve de Raynox 6600, die is er ook in 58mm uitvoering. Was me de vorige keer niet opgevallen :+
[...]
Je gebruikt ook wel een erg mooie flitser moet ik zeggen; gebruik je die veel? Heeft dat veel toegevoegde waarde m.b.t. de flitser die er op zit?
Jazeker, hij komt echt een stuk verder en je kan er weer wat andere dingen mee die met de interne flitser niet kunnen. Het voornaamste is bouncen, aangezien je veel flitsintensiteit kwijtraakt bij het verstrooien. Ik heb een bouncer (plaatje karton met een 'vasthoudding') voor de interne flitser gemaakt maar je moet dan niks wat meer dan 3 meter ver is willen fotograferen (binnen). Met de 580 is dat allemaal geen probleem.
Ik heb hem nog amper een maand dus het is nog even wennen maar het is een erg fijn ding. Ik heb voor de 580 gekozen omdat ik die voor 369 euro kon krijgen en nog eens 50 euro cashback krijg waardoor ik op 319 euro uitkom. Dat vond ik niet erg veel meer dan wat ik aan de 430 kwijt zou zijn dus de keuze was snel gemaakt.
Ik heb trouwens ook zelf een offshoe cord in elkaar geknutseld (ik kan nu elke cross/straight CAT5 kabel gebruiken, wel zo goedkoop :+ ), dan kan je nog veel meer dingen die je met de interne flits niet zomaar voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

catchingfire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:47:

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_firmware_usage
And details on "AllBest" current version (lots of and lots of eye glazing over details)...
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_firmware_usage/AllBest
And go here for support. You can search the archives for specific questions too.
http://chdk.setepontos.com/
Ik kreeg die tip ook al van een collega. Momenteel heeft mijn zus mijn camera, maar als hij terugkomt ga ik er wel even mee spelen.
Alleen is het me niet helemaal duidelijk hoe je dat ding installeert/start: moet je dan de nummering resetten (vind ik niet zo geweldig)? Of is dat eenmalig/omzeilbaar met de autostart?
En een nadeel is dat je elke keer de firmware weer op het kaartje moet zetten (met iets anders dan de camera) als je 'm formateert. Maargoed, het feit dat de firmware op het kaartje staat en niet in de camera, is ook weer een voordeel.

Enerzijds snap ik dat Canon al deze functies niet zelf heeft geïmplemteerd (koop maar een D-SLR; maargoed, ik zou dan, o.a. door deze houding, een ander merk uitzoeken), anderzijds: als al deze functies in die Canon zitten, dan heeft de concurrentie het nakijken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Volgens mij staat het vrij duidelijk op de wiki beschreven maar je zal er wel even naar moeten zoeken. Je moet in ieder geval iets in de bootsector van je partitie schrijven ('BOOTDISK') en dan staat autostart standaard aan. Ook is het wat lastiger (zeker niet onmogelijk) met kaarten groter dan 4GB, omdat autostart enkel werkt op FAT12/FAT16. Je moet dan twee partities op je kaartje maken. Als je deze methode gebruikt verdwijnt het programma trouwens niet als je je 'kaart' formatteert.
Dit is op dit moment de enige manier omdat deze camera een eigen OS van Canon gebruikt (oudere camera's hadden een ander OS wat ze in licentie hadden) en daarbij is de 'firmware update' bestandslayout/versleuteling veranderd, waardoor de normale methode onbruikbaar is totdat iemand uitvogelt hoe het moet.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 23-04-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 20:12

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Ik heb zelf deze camera vorige week gekocht, gister paar filmpjes gemaakt, vandaag zou ik deze even laten zien op het werk maar tot mijn verbazing ging die niet aan, nieuwe accu in gedaan maar nog steeds niks, iemand enig idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ze zitten er wel goed in? :+ Als ze verkeerdom zitten maakt de boel niet eens contact... probeer het ook eens met andere batterijen en/of zonder geheugenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

De camera doet het weer, heel vreemd Ik drukte op de mf knop en op de knop aan de onderkant van de lens, opeens starte die weer op, erg vreemd maar goed, de accu wat er wel goed in :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

:X Holiday is over...

Terug uit Amerika, wat betekend dat mijn Powershot S5 IS completer is dan compleet. Het hele lijstje was netjes binnen gekomen, zonder gebreken en alles werkte perfect:

CAN430EX Canon - 430EX E-TTL II SPEEDLITE
CAN58500D Canon - 500D 58MM CLOSE-UP LENS
CANLAHDC20 Canon - LAH-DC20 LENS ADAPTER/HOOD SET
CANTCDC58B Canon - TC-DC58B TELEPHOTO CONVERTER LENS
CANWCDC58B Canon - WC-DC58B 0.75X WIDE ANGLE LENS

Tijdens de vakantie heb ik hier dan ook ontzettend van mogen genieten en ik moet zeggen dat vooral de Wide-Converter en de Flitser een uitkomst zijn, hiermee neem je een volgende stap in fotografie. Om uiteindelijk een keer de stap te maken naar het dure segment van de dSLR's.

Wisselen van lenzen is goed te doen, schroeven gaat snel en de flitser doet lang met batterijen! Wat ik me nog wel af vraag is of het nodig is om bij het gebruik van een converter het nodig is om dat in het menu aan te geven, wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:54
Vaak beperkt dat de mate van zoom tot het bereik waarin de converter sowieso zijn werk goed kan doen. Dus bijv. met een wide-angle lens beperkt dan de camera de zoom van 1 tot 5x, ik roep maar wat waardes hè. "Verder" zoomen dan die beperking zal dan normaal gesproken niet zinvol zijn aangezien het beeld dan achteruit gaat. Als je "weet" tot hoe ver je kan gaan hoef je die instelling niet te doen natuurlijk.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 13:10:
Vaak beperkt dat de mate van zoom tot het bereik waarin de converter sowieso zijn werk goed kan doen. Dus bijv. met een wide-angle lens beperkt dan de camera de zoom van 1 tot 5x, ik roep maar wat waardes hè. "Verder" zoomen dan die beperking zal dan normaal gesproken niet zinvol zijn aangezien het beeld dan achteruit gaat.
Inzoomen met een wide converter is hetzelfde als een paard achter een wagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

I know, zal em nog is aanpassen :P anyway ik zit weer met die probleem.

Zodra ik paar keer de camera uit en aan heb gedaan wil die op gegeven moment niet meer aan, zelfs nieuwe batterijen erin doen heeft geen enkel effect, ik moet gewoon maar 10/20min wachten tot die eindelijk weer eens aangaat. Iemand anders ook last van dit probleem? Wordt het wel een beetje zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

SpeedyGJ schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:55:
I know, zal em nog is aanpassen :P anyway ik zit weer met die probleem.

Zodra ik paar keer de camera uit en aan heb gedaan wil die op gegeven moment niet meer aan, zelfs nieuwe batterijen erin doen heeft geen enkel effect, ik moet gewoon maar 10/20min wachten tot die eindelijk weer eens aangaat. Iemand anders ook last van dit probleem? Wordt het wel een beetje zat.
Lijkt me gewoon niet gezond. Geen enkel apparaat zou dit moeten doen. Ik zeg: "Garantie".
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:56:
[...]

Inzoomen met een wide converter is hetzelfde als een paard achter een wagen.....
Aan de andere kant heeft het wel voor een paar mooie foto's gezorgd dus ik denk dat als je het paard maar goed stevig achter de wagen zet je best vooruit komt. Hmmm... wazigheid! Er zijn tal van mogelijkheden met deze lenzen, waarbij ik zeker de Wide-Converter en de flitser iedereen aan kan raden, met de 500D heb ik nog weinig ervaring, maar eigenlijk is dit simpel een vergroting van het object waar je een foto van maakt...

Let wel dat als je zo'n zware lens op deze camera zet je de camera niet zomaar om je nek heen hangt. Het schermpje komt dan schuin tegen je buik en die van mij heeft nu dus een groene waas. Beetje jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Yup ik ga er zeker meer terug want het leek mij ook al niet goed te zijn. Vanmiddag even fietstochtje gemaakt en dan wil je foto's knippen, nah had net zo goed die camera thuis kunnen laten want toen vertikte die het weer, thuis aangekomen, 2 uur later deed die het weer, heel vreemd mja :S

Anyway, ik wil gewoon een nieuwe hebben aangezien er ook een kindje op komst is, dus een camera wil ik zo wie zo hebben al moet ik em inruilen voor een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gisteren ook in het bezit van een S5-is, na omruiling van ETB. Mijn vorige toestel van de S1-is, alleen nu past de S5 niet meer in het tasje van de S1 :-)

Wat zijn jullie ervaringen met tasjes voor dit toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:33:
Sinds gisteren ook in het bezit van een S5-is, na omruiling van ETB. Mijn vorige toestel van de S1-is, alleen nu past de S5 niet meer in het tasje van de S1 :-)

Wij hebben een tasje van LowePro. Niet goedkoop, maar past perfect.

Deze is het.
Afbeeldingslocatie: http://products.lowepro.com//CatalogImages/18-1907-IMG2_LRG.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door MrSleeves op 25-07-2008 15:50 . Reden: check images ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 08:37
Ik en zopas mijn a650 IS kwijtgespeeld :(
Op zoek naar een nieuwe camera dus! :)
De het grootste nadeel van de a650IS waren voor mij de geringe lichtsterkte. In slechte lichtomstandigheden was het zelf met IS zeer moeilijk om goeie foto's te maken omwille van de zeer lange sluitertijden.
De S5 had al voor de aankoop van m'n a650 mijn aandacht getrokken, maar ik heb hem toen niet gekozen omdat hij +/-150g meer weegt, een stuk groter is en qua software gelijkaardig. De extra zoommogelijkeden spraken me niet echt aan en uiteindelijk maak ik 90% vakantiekiekjes en 15% fotos; dan had de a650 ook de functies die ik daarvoor nodig heb.
Maar de S5 heeft een grotere sensor met minder megapixels (de12 mp van de a650 vond ik sowieso van het begin al overdreven), dus meer licht per pixel??? én een stuk meer "glas".
Mag ik dan concluderen dat de S5 mij an sich dezelfde functionalieit biedt dan de a650, maar lichtsterker is met als "nadeel" dat hij 150g zwaarder is en een stuk groter?

edit: ik heb me vergist: de sensor is juist kleiner :/ maar anyway: de vraag blijft: hoe doet de S5 tov de a650?

[ Voor 5% gewijzigd door the_stickie op 25-07-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Volgens dpreview.com heeft de A650 28 MP/cm² en de S5 32 MP/cm².
Het enige voordeel dat ik kan noemen voor de S5 is meer zoom (vandaar ook meer glas), verder lijkt de A650 beter te zijn op praktisch alle opzichten. En de S5 heeft face detection (werkt best goed), geen idee of de A650 dat heeft (maargoed, dat is ook weer geen must-have ofzo).

Lichtsterk kan ik de S5 ook niet echt noemen en binnen is scherpstellen sowieso vrij lastig. Verder vind ik de S5 gewoon te zwaar. Ik las overigens in het S1 topic dat de A650 aangeboden wordt bij het bekende sensorprobleem van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 08:37
de A650 heeft ook face detection :) En dat werkt inderdaad prima!

Ik koop waarschijnlijk opnieuw een a650.Dank voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:33:

Lowepro! Zoals al gezegd zijn het tassen die wat kosten maar het is ook een relatief dure camera. Dan vind ik dat daar een goede tas bij hoort (hou niet zo van het halve werk). Aangezien ik alle opties (lenzen + flitser) bij de S5 IS heb heb ik deze, waar het allemaal perfect in past:
Afbeeldingslocatie: http://www.missnumerique.com/images/produits/large/lowepro_rezo170_b.jpg

Voorheen had ik deze, die heb ik nu cadeau gedaan aan een vriend van me:
Afbeeldingslocatie: http://www.avenidadelcomercio.es/numerique/images/produits/screenshots/Apex110_right_stuffed.jpg

Beide tassen hebben een regenjasje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

vegterb schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:45:
[...]

Lowepro! Zoals al gezegd zijn het tassen die wat kosten maar het is ook een relatief dure camera. Dan vind ik dat daar een goede tas bij hoort (hou niet zo van het halve werk). Aangezien ik alle opties (lenzen + flitser) bij de S5 IS heb heb ik deze, waar het allemaal perfect in past:
[afbeelding]
Nofi, maar had je met drie lenzen en een flitser niet beter een DSLR kunnen kopen? Qua gewicht scheelt het niet heel veel en kwalitatief lijkt het me wel een vooruitgang.
Waarom deze camera met zoveel extra's i.p.v. een DSLR? Het hele compact-camera-idee gaat een beetje verloren met conversielenzen en flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

MrSleeves schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:02:
[...]

Nofi, maar had je met drie lenzen en een flitser niet beter een DSLR kunnen kopen? Qua gewicht scheelt het niet heel veel en kwalitatief lijkt het me wel een vooruitgang.
Waarom deze camera met zoveel extra's i.p.v. een DSLR? Het hele compact-camera-idee gaat een beetje verloren met conversielenzen en flitser.
Klopt! :)
Nee, heb je zeker gelijk in want het idee van een compact camera is dat je geen lenzen hoeft te wisselen dat je alle mogelijkheden in 1 lens hebt; zowel zoom als (super)macro.

Flitser
De flitser heb ik eigenlijk genomen omdat de flitser die op de camera zit niet toereikend was. Ik kon de flister niet een andere kant op richten of de juiste flitssterkte krijgen. Bounch effecten e.d. maken deze flitseren tot een ware aanwinst. Daarbij kan ik deze flitser altijd meenemen naar een volgende camera.

Lenzen
Waarom dan toch lenzen kopen? Het 25 Euro kostende opzetstuk met zonnekap is altijd een goede aanwinst, maar waarom dan al die lenzen erbij kopen? Waarom dan niet gewoon een DSLR? Om de simpele reden dat dat te duur is. Lenzen kosten een gruwelijk vermogen! Nu heb ik een camera waarmee ik 0cm Macro kan doen, 450mm zoom (650mm met converter) heb en op 'normale' afstand foto's kan maken. Totale kosten? 700 Euro. (incl. Camera)

Compactcamera.. mwah dat idee had ik eigenlijk al niet echt meer. Qua omvang en grote, het gewicht is wel een probleem met al die lenzen maar dat is te overkomen. Op deze manier kun je oefenen met andere lenzen zonder er een vermogen voor uit te geven.

Wide-converter
Mijn meest waardevolle aanwinst eigenlijk. Dit is een lens die je ook bij een DSLR had kunnen kopen, maar niet voor deze prijs. Deze lens zorgt er voor dat ik vrijwel elk object helemaal op een foto kan krijgen. Tevens typische, maar goed te gebruiken effecten met zon en inzoomen.

Macro-vergroter
Nog weinig gebruikt en de waarde ervan valt nog te bezien; het maakt het object net iets groter dan het is.

Telef-Converter
Ideaal om dingen nog net even wat dichter bij te halen; de kwaliteit van de foto blijft erg hoog, dus daar hoef je het niet voor te laten. Nu hoef je dus nooit meer digitaal te zoomen of nog net even wat dichter bij te komen. Vooral bij natuur fotografie vind ik dit ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Tja, enerzijds snap ik je punten; anderzijds vraag ik me af hoe zo'n converter het doet t.o.v. een standaard kitlens m.b.t. kwaliteit.
En qua kosten: een Olympus E-510 + 14-42mm + 40-150mm kost minder dan 600 euro. Het nieuwe model (E-520) met dezelfde lensen is voor onder de 700 euro te krijgen. En met 14-42mm + 70-300mm onder de 900 euro. (Bij het Four-Third systeem moet je de brandspuntsafstand verdubbelen voor de 35mm waarden.)

Ik heb dan de S5, maar zit nu toch te twijfelen om een dergelijke Olympus te kopen. Qua gewicht niet echt een verschil, maar wel het voordeel van meer controle op de DOF wat ik meer mis dan ik had verwacht (vroeger had ik een SLR (heb 'm nog steeds), maar vond het te veel gesleep met lenzen; S5 is mijn tweede compacte digitale camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Je hebt ook helemaal gelijk; maar het idee is een beetje: "Je hebt al een DSLR voor..." als ik voor een camera ga dan wil ik dat ook goed doen. Toch met de camera's die je noemt is mijn punt weer duidelijk; ik heb nu een zoom van 645mm en een wide-angle-lens.

Mijn kennis houd op het moment redelijk op bij DSLR, ik ben me er langzaam in aan het verdiepen en vond dat deze camera voor de perfecte tussenstap zou zijn om perfect om te leren gaan met ISO, Sluitertijd en diafragma om zo de 'perfecte' foto's te krijgen.

Waar je zeker wel gelijk in hebt is het bereik van de functies op de S5; die voor een dergelijke camera erg goed zijn, maar het niet halen bij een (D)SLR. RAW is iets waar ik graag mee zou willen 'spelen' en stiekem heb ik toch het idee dat de kwaliteit van de foto's van een (D)SLR beter is dan een Compact.

De kwaliteit van de foto's gaan niet echt achteruit en al is dat zo dan zal dit nihil zijn verwacht ik. Het is zeker wel zo dat je er rekening mee gaat houden. Zoomen met een wide-converter is een absolute no-go, net als macro. De tele kun je alleen gebruiken als je helemaal wilt inzoomen.

Nee, de lenzen zijn niet perfect en het hele doel van een compact camera, het niet hoeven wisselen van lenzen valt weg, maar het is naar mijn idee de 'perfecte' stap als semi-pro-compact-cam om net iets meer uit je camera te halen.

Wat ik een dezer dagen zal bekijken is wat het verschil wordt tussen twee foto's met en zonder converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[b][message=30494328,noline]
Waar je zeker wel gelijk in hebt is het bereik van de functies op de S5; die voor een dergelijke camera erg goed zijn, maar het niet halen bij een (D)SLR. RAW is iets waar ik graag mee zou willen 'spelen' en stiekem heb ik toch het idee dat de kwaliteit van de foto's van een (D)SLR beter is dan een Compact.
Ik heb de CHDK op mijn S5 gehad, waardoor je ook RAW kan schieten, maar inmiddels weer verwijderd. Leuk, extra opties, maar downloaden van de foto's naar PC werd lastig (bij viewmode ging de lens ook uit en de pc herkende de camera niet echt meer).

Maargoed, het is me wel enigzins duidelijk waarom Canon de RAW-optie niet als optie in de S-serie heeft. Er wordt in de camera best gesleuteld aan de foto's.

Wat ik echt vooral mis is de veel te grote DOF (depth of field) bij compacte camera's. Toen ik laatst een dag een DSLR mocht gebruiken (een Sony Alpha 350; zou niet mijn keuze zijn, maargoed), merkte ik direct dat verschil.

En die zoom die je haalt is wel bizar hoog. Daarbij vraag ik me wel af of je dan nog wel een kleine DOF kan krijgen. 645 mm op een S5 is met een factor 6 een brandspuntsafstand van 100 mm; maar het is een converter dus ik weet niet of dat dan ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:39
Ik vind dit een prachtige camera, maar zit te twijfelen: wachten op de S6 en dan (relatief) de volle mep betalen of deze camera binnenkort aanschaffen. Zal er een groot kwaliteitsverschil zitten tussen de S6 en de S5, wie heeft bijvoorbeeld een S3 gehad en is toen overgestapt naar een S5, ben hier wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Laatst online: 11-09 18:10
el flaco schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:09:
Ik vind dit een prachtige camera, maar zit te twijfelen: wachten op de S6 en dan (relatief) de volle mep betalen of deze camera binnenkort aanschaffen. Zal er een groot kwaliteitsverschil zitten tussen de S6 en de S5, wie heeft bijvoorbeeld een S3 gehad en is toen overgestapt naar een S5, ben hier wel benieuwd naar.
Ik verwacht kwalitatief geen grote verbeteringen.
Meer pixels boeit niet voor zo'n kleine sensor en de lens die er op zit.
Zullen wel wat meer electronische gadgets opzitten, en misschien filmen in 720p?
Misschien ook raw, maar dat boeit ook niet zo erg voor die kleine sensors met veel ruis.
Er zal wel wat snellere electronica inzitten.
Maar als je denkt de volle mep voor een S6 te betalen (ik schat tussen de 400 en de 500 euro).
Dan zou ik een Canon EOS 1000D overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Ik snap niet dat ze dit jaar geen S6 hebben aangekondigd zo vlak voor de zomervakantie.
Aankondigingen:
S1: februari 2004
S2: augustus 2005
S3: maart 2006
S5: mei 2007

S6: ???

Er valt nog veel te verbeteren.
De belangrijkste 2 punten:
- bruikbare hoge ISO waarden
- MPEG4-compressie voor filmpjes

Als deze punten worden aangepakt dan koop ik een nieuwe ter vervanging van mijn huidige S2.
Als er gewoon weer wat extra pixels op een ccd worden gekwakt, dan sla ik gewoon weer over.

Verbeteringen die "nice" zijn, maar geen "need" (niet zodanig dat ik er een nieuwe camera voor zou kopen):
- meer wide-angle (richting 24-28mm equivalent)
- ondersteuning 720p movies
- ondersteuning RAW
- hot-shoe voor externe flitser

Ik ben benieuwd wanneer er nieuws komt over een S6...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:43:
Ik snap niet dat ze dit jaar geen S6 hebben aangekondigd zo vlak voor de zomervakantie.
Aankondigingen:
S1: februari 2004
S2: augustus 2005
S3: maart 2006
S5: mei 2007

S6: ???

Er valt nog veel te verbeteren.
De belangrijkste 2 punten:
- bruikbare hoge ISO waarden
- MPEG4-compressie voor filmpjes

Als deze punten worden aangepakt dan koop ik een nieuwe ter vervanging van mijn huidige S2.
Als er gewoon weer wat extra pixels op een ccd worden gekwakt, dan sla ik gewoon weer over.

Verbeteringen die "nice" zijn, maar geen "need" (niet zodanig dat ik er een nieuwe camera voor zou kopen):
- meer wide-angle (richting 24-28mm equivalent)
- ondersteuning 720p movies
- ondersteuning RAW
- hot-shoe voor externe flitser

Ik ben benieuwd wanneer er nieuws komt over een S6...
Bruikbare hoge ISO waarden kun je wel vergeten. Dat vereist namelijk een grotere CMOS censor, en grotere censoren zijn duur wat weer een hogere verkoopprijs betekent.

Daarnaast is Canon ook niet helemaal gek, Canon hoopt dat mensen die meer willen een instap dSLR kopen. Zelfde geldt voor RAW ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

RAW kan je inderdaad op je buik schrijven; gaat niet gebeuren bij Canon (of ze moeten opeens hun principes bijstellen). En het is maar de vraag wat je er echt aan hebt. Heb wel eens wat RAW geschoten met de CDHK, maar echt bruikbaar was het niet (veel ruis).

Enige wat ze kunnen verbeteren is de video met compressie en zorgen voor meer groothoek. En het gewicht terugbrengen zou helemaal een verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:03:
Ik heb dan de S5, maar zit nu toch te twijfelen om een dergelijke Olympus te kopen. Qua gewicht niet echt een verschil, maar wel het voordeel van meer controle op de DOF wat ik meer mis dan ik had verwacht (vroeger had ik een SLR (heb 'm nog steeds), maar vond het te veel gesleep met lenzen; S5 is mijn tweede compacte digitale camera).
Dat voordeel is er wel maar is ook betrekkelijk bij gebruik van kitlenzen. Die van Olympus zijn dan wel OK maar je zit al gauw op 5.6 en hoger en daar wordt je DOF ook niet groter van (dus minder controle).

Daarbij, als het gaat om zaken als scherptediepte krijg je ook al gauw te maken met bokeh en persoonlijk vind ik dit niet de sterkste kant van Olympus. Zelf heb ik de E-510 al een tijd, met o.a. de 2.8-3.5/14-54, mooi lensje, reeds op 2.8, maar ook weer niet perfect (geldt natuurlijk voor iedere lens). Maar check een en ander nog even voordat je je S5 verruilt voor de E-5xx.

Wil je echt mooi met DOF en bokeh werken koop dan een D300 met Carl Zeiss primes, de Planar 1.4/85 b.v., die heb je al voor rond de 1000 Euro, dus dat kan het probleem niet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:39
@MadButcher Je hebt gelijk dat je voor dit geld (ik schat zo'n 500 als beginprijs) beter een instap digitale reflexcamera kunt kopen, al zou ik (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur) voor een (duurdere) Nikon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Wat ik gevonden heb over de S6 IS:

S6 IS
I get a bunch of questions daily about the S6 IS, the source I originally quoted said there would be announcement in June. He was right about the announcement (Rebel XS & 430EX II), just not about which camera(s).

I know a lot of you are ready to rush out and buy one, it will be a solid upgrade.

To refresh, here's the specs quoted:

I received new info about possible video resolution and the DIGIC III.

Resolution: 10mp
Sensor: CCD
Proc: DIGIC III
Zoom: 15x (28-420)
Video: 720p
Flash shoe: Yes
Memory: SD
Screen: 2.5" articulating
Body: Rubberized gripping & lighter weight
Ergonomics: Jog wheel introduced
Image Type: RAW & Jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 14:53:
[...]
Bruikbare hoge ISO waarden kun je wel vergeten. Dat vereist namelijk een grotere CMOS censor, en grotere censoren zijn duur wat weer een hogere verkoopprijs betekent.
Bruikbare hoge ISO-waarden met kleine CCD: zie Fuji F10
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/

Kwestie van slimme noisereduction algoritmen... (zie bijvoorbeeld wat neat-image of noise ninja kunnen doen), nu nog net als fuji iets bruikbaars inbakken in de camera, zodat bewerkingen achteraf niet nodig zijn.
Daarnaast is Canon ook niet helemaal gek, Canon hoopt dat mensen die meer willen een instap dSLR kopen. Zelfde geldt voor RAW ondersteuning.
Canon is inderdaad niet helemaal gek, ze beseffen dat er ook mensen zijn die geen dSLR willen en bereid zijn om veel geld neer te tellen voor een compacte superzoom met bruikbare hoge ISO en filmcapaciteit...
MadButcher schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:45:
Wat ik gevonden heb over de S6 IS:
[...]
Bronvermelding s.v.p. (?!)

[ Voor 19% gewijzigd door The_Sukkel op 10-08-2008 23:04 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:55:
[...]
Canon is inderdaad niet helemaal gek, ze beseffen dat er ook mensen zijn die geen dSLR willen en bereid zijn om veel geld neer te tellen voor een compacte superzoom met bruikbare hoge ISO en filmcapaciteit...
Als zo'n compact er ooit komt ben ik de eerste die er eentje koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 16:56:
[...]

Dat voordeel is er wel maar is ook betrekkelijk bij gebruik van kitlenzen. Die van Olympus zijn dan wel OK maar je zit al gauw op 5.6 en hoger en daar wordt je DOF ook niet groter van (dus minder controle).
Maar in verhouding met een compact camera is alles vooruitgang. Grootste probleem bij Olympus is niet eens zo zeer het diafragma, maar meer de brandspuntafstand (je moet tenslotte met 2 vermenigvuldigen voor een 35 mm overeenkomst).
Daarbij, als het gaat om zaken als scherptediepte krijg je ook al gauw te maken met bokeh en persoonlijk vind ik dit niet de sterkste kant van Olympus. Zelf heb ik de E-510 al een tijd, met o.a. de 2.8-3.5/14-54, mooi lensje, reeds op 2.8, maar ook weer niet perfect (geldt natuurlijk voor iedere lens). Maar check een en ander nog even voordat je je S5 verruilt voor de E-5xx.
Bokeh is toch het hele doel? Maar de Olympus zou voor erbij zijn (of andersom, de S5 is voor erbij).
Wil je echt mooi met DOF en bokeh werken koop dan een D300 met Carl Zeiss primes, de Planar 1.4/85 b.v., die heb je al voor rond de 1000 Euro, dus dat kan het probleem niet zijn :+
Maar dat is buiten het budget; de grens (met lenzen) ligt bij de 700 euro. Maar bedankt voor de tip, misschien nog doorsparen, die optie is voor mij opeens weer open (maar dat heeft een andere reden).
Vooruitgang, maar werd ook wel tijd als je naar bijvoorbeeld Panasonic kijkt; overigens is de 28 mm imo belangrijker dan de 420; had van mij ook 28-336 (12x)
Video: 720p
Ook vooruitgang, maar dan wel met compressie; anders schiet het niet op.
Body: Rubberized gripping & lighter weight
Lichter gewicht: absolute noodzaak. Voor mij was de S5 gratis (garantie van de S1), maar schrok wel behoorlijk van het gewicht.
Image Type: RAW & Jpeg[/i]
Ik heb het idee dat RAW niet gaat gebeuren; het is zo niet-Canon (althans, er wordt al sinds de S1 over gesproken en elke keer is het iets in de richting van: koop maar een dSLR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 08:31:
[...]
Maar dat is buiten het budget; de grens (met lenzen) ligt bij de 700 euro. Maar bedankt voor de tip, misschien nog doorsparen, die optie is voor mij opeens weer open (maar dat heeft een andere reden).
Natuurlijk, was ook maar een geintje, dacht dat ik met de smiley voldoende duidelijk had aangegeven hoe de opmerking bedoeld was ;)
Werken met primes is het mooiste, maar je moet er wel echt zin in hebben. Doe je het liever met zooms en wil je toch kunnen werken met DOF etc. koop dan iets goeds wat begint bij 2.8 (zie andere topics hierover). Op die manier krijg je, als we de body even buiten beschouwing laten, het duidelijkste verschil met een compactzoom, om het even welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
MrSleeves schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 08:31:
Lichter gewicht: absolute noodzaak. Voor mij was de S5 gratis (garantie van de S1), maar schrok wel behoorlijk van het gewicht.
Een zwaardere camera heeft als voordeel dat je deze beter stil kunt houden.
Kan je wel zeggen dat ie IS heeft.
Maar 1+1=2.
En zeker met de slechte signaalruisverhouding van compactcamera's zijn lage ISO en langere sluitertijden wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:25:
[...]

Natuurlijk, was ook maar een geintje, dacht dat ik met de smiley voldoende duidelijk had aangegeven hoe de opmerking bedoeld was ;)
Werken met primes is het mooiste, maar je moet er wel echt zin in hebben. Doe je het liever met zooms en wil je toch kunnen werken met DOF etc. koop dan iets goeds wat begint bij 2.8 (zie andere topics hierover). Op die manier krijg je, als we de body even buiten beschouwing laten, het duidelijkste verschil met een compactzoom, om het even welke.
Het werken met primes is zeker leuk, heb een 50mm f/1.8.
Daarmee kan je tenminste goeie foto's knippen bij concerten (je hebt dan echt alle licht nodig wat je kan krijgen).
Iets wat je met een compact kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

MadButcher schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:41:
[...]

Een zwaardere camera heeft als voordeel dat je deze beter stil kunt houden.
Kan je wel zeggen dat ie IS heeft.
Maar 1+1=2.
En zeker met de slechte signaalruisverhouding van compactcamera's zijn lage ISO en langere sluitertijden wel gewenst.
Nofi, maar ik geloof er niet zo in dat een zwaardere camera makkelijker stil te houden is. Een pen of een telefoon is lichter en kan ik ook makkelijk stilhouden. Dergelijk argument vind ik meer het goed praten van een zwaardere camera; het gaat imo meer om de grip dan om het gewicht.
Op deze manier zijn ruis, onbruikbare hoge ISO's en gewicht geen bug maar een feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:20
MrSleeves schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:53:
Nofi, maar ik geloof er niet zo in dat een zwaardere camera makkelijker stil te houden is.
Heeft niks met geloof te maken, is gewoon natuurkunde. Massa is traag, en een zwaarder object komt dus minder snel in beweging bij een gelijke kracht.
Voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Uiteindelijk gaat het om of het eventuele voordeel van het makkelijker stilhouden opweegt tegen het nadeel van het extra gewicht. Ik denk van niet, want voor zover ik weet kan ik de Panasonic FZ8 van mijn moeder (ongeveer 340 gram) net zo makkelijk stilhoud als mijn eigen S5 (110 gram meer).

Ik denk dat een goede grip meer invloed heeft dan gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:20
Dat ben ik met je eens, ik vermoed dat de meeste mensen die "zwaarder is beter" roepen, dit ook bedoelen. Vaak zijn camera's met een goede grip wat groter en meestal dan ook zwaarder. Voor de balans van de camera+lens is het ook fijn als de camera niet te zwaar is, hoewel je dan al weer over een SLR gaat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus E410 + 14-42mm + 40-150mm
€ 399,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
De opvolger is bekend: Canon Powershot SX10 10MP 20x superzoom
Zie nieuw topic:
"Canon Powershot SX10 IS 10MP 20x superzoom"

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 13-12-2008 19:50 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste