Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:35:
p.s. Wat mij betreft kun je hier gewoon de url van die site vermelden, zodat andere mensen niet in dezelfde val lopen...........
Zodra e.a. voor mij afgewikkeld is wil ik dat best doen. Tot die tijd wacht ik nog even.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:46:
Om maar terug te gaan naar het onderwerp, de S5, heb ik 2 vragen. Misschien dat er iemand is die er passende antwoorden op heeft en deze zou willen geven.

1) Ik heb vandaag geprobeerd bliksem vast te leggen met mijn S5. Ik heb de camera op burst gezet, in de P-mode met white balance op bewolkt en auto ISO, en heb achter elkaar 540 foto's geschoten. Op wel geteld 1 foto was een redelijke bliksemflits te zien. Mijn vraag luidt, welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor het vastleggen van dit soort weersomstandigheden? Dat het mogelijk is heb ik al wel gezien maar ik zou het graag iets meer perfectioneren, voor zover dit mogelijk is met de S5 tenminste.

2) Ik kijk graag naar de Tour de France, ik kijk sowieso graag naar TV. Wat mij hierbij opvalt is als er foto's worden gemaakt, ook op zonnige dagen, de journalisten altijd hun foto's maken met flits. Wat is hiervan de toegevoegde waarde? En is het ook raadzaam om met de S5 altijd de flits aan te zetten?

Mochten er mensen zijn die hierop een antwoord willen geven dan wil ik ze bij voorbaat danken.

[afbeelding]
Vastgelegd tijdens zware regenval.
Hoi HeatCliff,
Vwb punt 1: ik heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd, maar wellicht is de scene vuurwerk hier ook wel geschikt voor?
Vwb punt 2: ik denk dat ze juist ook bij zonlicht flitsen om "harde schaduwen" te voorkomen. Chess schreef dat de fotgrafen de flitser omhoog richten, dit is volgens mij omdat direct flitslicht "hard" is. Wanneer je de flits een andere kant opstuurt (via bijv. een spiegeltje die je onder een hoek van 45 graden voor je flitser houdt) krijg je veel zachtere, egalere contouren en heb je geen last meer van rode ogen.
Misschien heb ik het niet helemaal juist, ik ben nog maar een leek die door veel te lezen en uit te proberen, de digitale fotografie probeert onder de knie te krijgen. Het is alleen zoveel informatie dat niet alles meteen tot de grijze massa doordringt 8)7 .
Groetjes, Karin
PS: veel plezier met de S5. Ik ben overgestapt van de Powershot A80 naar de S5 en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben! Vooral de supermacro stand vind ik geweldig, ik heb beestjes nog nooit met zoveel detail gezien (op mijn eigen foto's dan ;) ) en de IS is met mijn trilhanden echt een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:12:
[...]
Vooral de supermacro stand vind ik geweldig, ik heb beestjes nog nooit met zoveel detail gezien (op mijn eigen foto's dan ;) ) en de IS is met mijn trilhanden echt een uitkomst.
Ik zou ook best beestjes willen fotograferen, maar ik heb tot nu toe alleen m'n honden en katten gezien toen ik m'n camera bij me had. Waarbij de hond uitgerekend nieste toen ik een foto wilde maken, waardoor de spetters op m'n lens belanden.

Het is dat het geen weer was om te barbecuen... :X

Overigens bevalt de S5 me tot nu toe prima, afgezien ervan dat 'ie nu wat kleverig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:30:
[...]

Ik zou ook best beestjes willen fotograferen, maar ik heb tot nu toe alleen m'n honden en katten gezien toen ik m'n camera bij me had. Waarbij de hond uitgerekend nieste toen ik een foto wilde maken, waardoor de spetters op m'n lens belanden.

Het is dat het geen weer was om te barbecuen... :X

Overigens bevalt de S5 me tot nu toe prima, afgezien ervan dat 'ie nu wat kleverig is. :)
Hihihi :) Je kunt er altijd nog een hot dog van maken!!

Groetjes, Karin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:51:
[...]

Dit is mij ook al twee dagen opgevallen en moet eerlijk zeggen dat ik er je het antwoord op schuldig moet blijven. Het viel mij ook op dat enkele fotograven de flits omhoog gedraaid hebben staan en dus niet in de richting van het onderwerp flitsen...... lijkt mij totaal zinloos, maar ja, wie ben ik ?
Dat is om slagschaduwen/eigen shaduw van het onderwerp weg te flitsen, dat is een nadeel van in de volle zon fotograferen.

En waarschijnlijk hebben ze dan een bouncer gemonteerd, die verspreid het flitslicht, en maakt het minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:46:

1) Ik heb vandaag geprobeerd bliksem vast te leggen met mijn S5. Ik heb de camera op burst gezet, in de P-mode met white balance op bewolkt en auto ISO, en heb achter elkaar 540 foto's geschoten. Op wel geteld 1 foto was een redelijke bliksemflits te zien. Mijn vraag luidt, welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor het vastleggen van dit soort weersomstandigheden? Dat het mogelijk is heb ik al wel gezien maar ik zou het graag iets meer perfectioneren, voor zover dit mogelijk is met de S5 tenminste.

[afbeelding]
Vastgelegd tijdens zware regenval.
Volgens mij is de kunst van bliksem om gewoon je sluitertijd zo hoog mogelijk te zetten.
Dan als er dan in de tussentijd een bliksem is dan vang je hem altijd.

De laatste paar onweersbuien waren overdag, dan wordt het idd moeilijk om een hoge sluitertijd te nemen.
Meer tips weet ik niet, want ik kan ze ook nog steeds niet goed vangen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaus schreef op maandag 23 juli 2007 @ 16:57:
[...]

Volgens mij is de kunst van bliksem om gewoon je sluitertijd zo hoog mogelijk te zetten.
Dan als er dan in de tussentijd een bliksem is dan vang je hem altijd.
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/global/smileys/stupid.gif

Gewoon zodra er onweer voorspeld wordt de langste sluitertijd kiezen, zelfontspanner instellen en de volgende ochtend kijken wat er uit is gerold. :+

Wanneer gaat het eigenlijk weer flink onweren? Ik wil namelijk ook eens proberen een bliksemschicht op foto te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:21:
[...]
Gewoon zodra er onweer voorspeld wordt de langste sluitertijd kiezen, zelfontspanner instellen en de volgende ochtend kijken wat er uit is gerold. :+
Mja, afgaande op wat jij nu zegt heb je dan de volgende dag 1 foto die 8 uur belicht is en eigenlijk niks anders dan wit laat zien :+ (en waarom wil je een zelfontspanner als je daarna gaat slapen?)

http://www.kennislink.nl/web/show?id=97546
Leuk linkje om te lezen. Onderaan staat info over het fotograferen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Voor diegenen die wachten op de dpreview-review van de S5is:
Just doing a bit of re-testing but should be up by Friday or Saturday
S
--
Simon Joinson, dpreview.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan ook leuk worden
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz18/index.html
http://www.letsgodigital.org/nl/15568/panasonic-lumix-fz18/

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Sinds de H9 ben ik toch wat huiverig voor camera's die er op papier "te mooi" uit zien. "Te mooi om waar te zijn" was ook bij de H9 het geval. Het leuke van Panasonic is dat ze wel flink met wideangle lenzen aan het strooien zijn. Daar hebben we tenminste wat aan.

Steve's Digicams heeft ook de S5 review klaar:
http://www.steves-digicams.com/2007_reviews/canon_s5is.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:27:
[...]

Sinds de H9 ben ik toch wat huiverig voor camera's die er op papier "te mooi" uit zien. "Te mooi om waar te zijn" was ook bij de H9 het geval. Het leuke van Panasonic is dat ze wel flink met wideangle lenzen aan het strooien zijn. Daar hebben we tenminste wat aan.

Ik wil toch de pana even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:27:
[...]

Enige grote verschil tussen die nieuwe pana en de S5 zal denk ik de betere beeldkwaliteit van de S5 zijn (aan de samples te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Tsja, zo kun je altijd blijven wachten. Tegen de tijd dat die alom gereviewed is zijn er alweer nieuwe, andere camera's aangekondigt. En zo zit je dus weer een zomer zonder (nieuwe) camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:09:
Enige grote verschil tussen die nieuwe pana en de S5 zal denk ik de betere beeldkwaliteit vab de S5 zijn (aan de samples te zien).
Als je wat meer wilt gaan flitsen heeft de S5 een GIGANTISCH voordeel met z'n hotshoe, ik heb er zeer veel plezier van icm met m'n 430EX (die ik al had bij m'n 400D). Ook het twistable LCD (erg handig voor (groeps)foto's/filmpjes waar je zelf ook op wilt staan) en de erg goede movie-mode (mini-dv camera blijft voortaan thuis) is een grote pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:13:
Tsja, zo kun je altijd blijven wachten. Tegen de tijd dat die alom gereviewed is zijn er alweer nieuwe, andere camera's aangekondigt. En zo zit je dus weer een zomer zonder (nieuwe) camera.
Nou.. deze camera's (nieuwe fuji en pana) lijken me het wel waard om eventjes te wachten. Hele leuke specs en de samples zien er niet supergek uit. Nog goedkoper dan de S5 ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:09:
[...]
Enige grote verschil tussen die nieuwe pana en de S5 zal denk ik de betere beeldkwaliteit van de S5 zijn (aan de samples te zien).
Voorlopig val er nog weinig te zeggen over de kwaliteit van de FZ18.
Bij die enkele foto's die al verspreid zijn zitten er een paar verschrikkelijke bij maar ook een paar hele mooie.
Kijk maar eens naar die foto van een leeuw op 100%.
Dat is volgens mij toch het beste wat je kunt verwachten van een compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:16:
Nou.. deze camera's (nieuwe fuji en pana) lijken me het wel waard om eventjes te wachten. Hele leuke specs en de samples zien er niet supergek uit. Nog goedkoper dan de S5 ook!
De Fuji komt op de markt in september, dan nog 1-2 maandjes wachten op een review en je kunt mooie sneeuw-foto's maken :)

Maar wellicht is het verstandiger om de discussie over Fuji en Panasonic camera's in de topics die daarvoor gemaakt zijn. Het gaat hier over de S5IS, tenminste, dat is de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Thx, toegevoegd aan startpost!
;)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zullen we ons een beetje houden aan het originele onderwerp? De S5IS is nou niet echt vergelijkbaar met een DSLR, niet qua prijs, niet qua prestaties en niet qua formaat. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gelezen, maar gek genoeg geen waarde opgegeven of melding Recommended. Het zal dus maar conclusie lezen worden...

Iemand laat ISO waarden zien, maar dat is eigenlijk niet nodig. Dat is al gedaan in mijn review en in vele andere reviews. Het is leuk geprobeerd, maar we weten het al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
MrDummy schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:39:
[...]

Gelezen, maar gek genoeg geen waarde opgegeven of melding Recommended. Het zal dus maar conclusie lezen worden...

Iemand laat ISO waarden zien, maar dat is eigenlijk niet nodig. Dat is al gedaan in mijn review en in vele andere reviews. Het is leuk geprobeerd, maar we weten het al. :)
En een extra bron met extra beelden is iets slechts? Ik snap dat het wellicht 'concurrerend' is voor je review, maar ik ben overwegend zo dat meer beelden me harder overtuigen van iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MrDummy schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:39:

Ehm... ik wil niet veel zeggen maar "Steve" doet al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee met de top van de digicam-reviewers. Moet hij aan jouw komen vragen of het nog zin heeft om ISO-tests te doen?

En wat betreft je een overall "recommended"-achtige rating... dat zouden ze per direct af moeten schaffen in elke review. Totaal onzinnig want iedereen heeft andere prioriteiten in z'n camera. De een interesseert scene modes niks, de ander kan niet zonder, de een schiet bijna alleen macro's, de ander nooit, enz enz.

Hier nog een "overbodige" review?:
http://www.megapixel.net/reviews/canon-s5is/s5-gen.php
(met een rating op verschillende onderdelen, dat is een stuk beter. De S5IS brengt het er wel erg veel beter af dan de H9 in deze review!)

[ Voor 11% gewijzigd door catchingfire op 27-07-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou Hier is hij dan!!!!!!
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS5is/

Detail Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 7.5
Optics 7.5
Performance (speed) 8.5
Value 8.0

It is crying out for a better sensor, wider lens and for Canon to move the SD card slot back out from the battery compartment, but I'd still rather take it out shooting than the Sony, Olympus or Fuji alternatives. The output (with fringing and noise issues) simply isn't good enough to earn the S5 IS an unqualified 'Highly Recommended' rating, but it's an easy 'Recommended'.

Recommended
:|

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Je meent toch zeker niet dat je een overall Highly Rec. had verwacht hoop ik voor je?

Enorm slechte score inderdaad, 7.5 als laagste... erbarmelijk! Vreselijk! Ik ga 'm meteen ebayen denk ik! :+

[ Voor 22% gewijzigd door catchingfire op 27-07-2007 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan nu niet zeggen dat ik me nog druk maak om reviews... dat lijkt me meer iets voor wanneer je nog een camera aan moet schaffen. :P

Bovendien ligt het er ook een beetje aan welk stukje tekst je citeert:
Over the last few months we've spent a lot of time with the latest generation of super zoom cameras from all the major manufacturers, and the S5 IS comes closer than most to getting the right balance of features and image quality.
Of:
But let's get one thing straight; the S5 IS is a great camera, one we really enjoyed using, and one that produces decent output shot after shot thanks to a responsive focus system, accurate exposure, vibrant (but natural) color and a decent image stabilization system.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:24:
[...]

Je meent toch zeker niet dat je een overall Highly Rec. had verwacht hoop ik voor je?

Enorm slechte score inderdaad, 7.5 als laagste... erbarmelijk! Vreselijk! Ik ga 'm meteen ebayen denk ik! :+
Ik had het eingelijk wel verwacht en gehoopt want de S3 heeft het wel!!!!!!!!!

Detail Rating (out of 10)
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 8.0
Optics 7.5
Performance (speed) 8.5
Value 8.0

Highly recommended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:03:
Ik had het eingelijk wel verwacht en gehoopt want de S3 heeft het wel!!!!!!!!!

...

Highly recommended
Al deze reviews zijn gerelateerd aan... tijd.

Ten tijde van de S3-review was deze met de Sony H5 een van de beste superzoom op de markt, die gewoon goede resultaten leverde.

Nu, mid-2007, zien we dat de megapixel-race helaas nog steeds door aan het gaan is: wat ten koste gaat van de beeldkwaliteit. In feite gaan we dus er niet op vooruit, maar op achteruit. Ja, we hebben wat meer features gekregen, ja, de algorimtes worden door de snellere processoren wat sneller uitgevoerd, ... maar waar het uiteindelijk om gaat, de fotokwaliteit, die is er niet bijster veel op vooruit gegaan, als ie er al überhaupt op vooruit gegaan is.

Het enige wat me verbaasd is dat dpreview de FZ8 een highly recommended heeft gegeven. Gezien de ruis-brei die die camera produceerd en het detail dat daardoor verloren gaat had ik daar geen highly recommended verwacht. Mist ook nog een hotshoe en heeft een vast LCD. (Wel RAW maar ja, ik vraag me af hoeveel mensen nu daadwerkelijk RAW schieten op die paar tweakers na).

Kortom, ik vind het een prima review die de vinger op de juiste zere plekken legt: de megapixelrace moet stoppen en we hebben een wijdere lens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 14:24:
[...]

Wat ik wel jammer vind dat jij iedere keer altijd gelijk in de verdedigiing gaat en commentaar geeft
Dat was ook al toen je de H9 had,zie hieronder

Geplaatst op zaterdag 26 mei 2007 15:42 Door: stefimke

Het feit dat het autofocus-systeem een magere 7 krijgt op megapixel... dat werkt gewoon supergoed en supersnel. Uit andere reviews is al naar voren gekomen dat de H9 de snelste AF heeft van alle superzooms to date. En dan krijgen een TZ3, een SP550, een FZ8, een F30, een S3is allemaal een >=9 voor AF. Een lachtertje.

Een 3 voor interface.... kom op zeg, en dan notabene de F30 (ik heb 'm zelf) een 10 (TIEN!) geven voor de interface. Wat een lachtertje.. een aanfluiting voor megapixel.net. De UI van de F30 is een ramp. Het is anno 2006/2007 simpelweg een enorm slechte UI. De GUI van de H9 is daarentegen wellicht even wennen, maar als je eraan gewend bent is ie geweldig. Duidelijk en snel.

Simpelweg een 6 geven voor alle image-quality categorieren terwijl inderdaad de Oly 550 een 9 voor beide krijgt. Jemig zeg, overal wordt geklaagd over de soft-heid van Oly platen maar megapixel.net vind 't wel een 9 waard.

Ik ben echt niet "jaloers" ofzo hoor. Ik heb nu een H9, als straks de S5is uitkomt en die blijkt dermate beter te zijn koop ik die en verkoop ik de H9 wel weer. Welk merkje op een camera staat boeit me niet... maar deze H9 review van megapixel.net raakt kant nog wal. Tuurlijk is de camera niet "perfect" maar zo negatief als ie hier wordt afgeschetst is echt absurd.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:20:
Wat ik wel jammer vind dat jij iedere keer altijd gelijk in de verdedigiing gaat en commentaar geeft
Dat was ook al toen je de H9 had,zie hieronder

Geplaatst op zaterdag 26 mei 2007 15:42 Door: stefimke
...
Oh ik mag weer geen commentaar geven? Ik sta nog steeds voor de volle 100% achter het commentaar wat ik daar gegeven heb. De userinterface van de H9 is prima, die van de F30 zuigt. De AF van de H9 vind ik zelfs beter dan die van de S5. Sneller en nauwkeuriger. Overall sneller en vooral nauwkeuriger met macro's want dat is nogal een gefrot omet de S5.

Wat ik wel jammer vind is dat bepaalde mensen echt totaal irrealistische dingen verwachten. Verwacht nu echt dat je voor 400 euro een perfecte camera kunt kopen? Wat voor reacties wil je hier dan horen? Zet dat dan meteen in je post, dan kunnen we daarop anticiperen.

[ Voor 25% gewijzigd door catchingfire op 27-07-2007 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

catchingfire schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:48:
[...]
Ehm... ik wil niet veel zeggen maar "Steve" doet al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee met de top van de digicam-reviewers. Moet hij aan jouw komen vragen of het nog zin heeft om ISO-tests te doen?
Ik heb over iemand (de forum bezoeker) die iso test laat zien in deze topic. Niet Steve :P
Even zoeken waar... Verwijderd in "Canon Powershot S5 IS 8MP 12x superzoom"

Even review dpreview loeren... Ja, goed camera in algemeen, alleen image is even opletten.

Daar kan je wat aan doen als ervaren fotograaf door geen domweg dingen te doen. Als je weet waar zwakte is, dan kun je dat klein houden. Dat kan door teveel licht in de foto te voorkomen. Richt dan eerst op plek waar veel licht is, en niet in donkere delen. De camera maakt geheel donkerder, maar zo ontkom je hierna overbelichting en misschien ook wel beetje fringing. Donkere foto's zijn iets makkelijker te corrigeren dan overbelichte foto's in photoshop.

Elke camera heeft zijn voordelen en nadelen, daar wijst DPreview ook al op andere modellen. Dus kies gewoon de compromis tussen voor en nadelen en je hebt de camera dat bij je past.

Ik behoud zelf S5 IS vanwege zijn snelheid om te fotograferen. Ook vele features, grotere vario-angle scherm en leuke movie mode. Image probleem hou ik rekening mee en dat zal geen probleem worden. Wel moet Canon inderdaad voor S6 niet meer zo'n lens gebruiken. De megapixel race is inderdaad domme zet voor non-SLR modellen omdat het geen ruk uitmaakt voor normale persoon. Ik heb zelden gezien dat normale persoon ook nog A1 posters mee wil maken. Maar meer 10x15 prints maakt ie.

Dat geheugen in batterijdeel zit zie ik al bijna aankomen. Ik bekeek de camera of het ergens anders kan staan. Als je weet hoe groot SD kaart is en de grotere lcd scherm heeft boel opgeschoven. Verder moet je ook niet de ruimte voor accu's vergeten. Met de aanwezige knoppen die daar staan is het duidelijk dat het bijna nergens kan dan maar bij batterij deel te plaatsen. Het is lastige compromis tussen grotere scherm en plaatsing kaart.
Zolang je niet als gek gaat filmen kun je in tussentijd de kaart nog leegmaken over USB kabel als je weer bij je computer bent. Ook alvast lekker grote kaart instoppen scheelt frequent wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MrDummy schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:38:
Ik heb over iemand (de forum bezoeker) die iso test laat zien in deze topic. Niet Steve :P
Even zoeken waar... Verwijderd in "Canon Powershot S5 IS 8MP 12x superzoom"
Ah.. haha, het leek alsof je de review van Steves digicams bedoelde, ik dacht al :)
Sorry!
Even review dpreview loeren... Ja, goed camera in algemeen, alleen image is even opletten.
...
Elke camera heeft zijn voordelen en nadelen, daar wijst DPreview ook al op andere modellen. Dus kies gewoon de compromis tussen voor en nadelen en je hebt de camera dat bij je past.
Precies. Ik snap niet helemaal dat de dpreview-review als dient als aankoop-besluit-meetpunt voor velen. Er zijn al tig goede en duidelijke reviews uit, er zijn al honderden, zoniet duizenden S5 samples te zien op Flickr en Pbase, ...
Wel moet Canon inderdaad voor S6 niet meer zo'n lens gebruiken. De megapixel race is inderdaad domme zet voor non-SLR modellen omdat het geen ruk uitmaakt voor normale persoon. Ik heb zelden gezien dat normale persoon ook nog A1 posters mee wil maken. Maar meer 10x15 prints maakt ie.
Aan alle hype omtrend "ruis" verwacht je dat iedereen z'n huis vol heeft hangen met A1-prints echter. Hopelijk bij de S6 niet meer megapixels (maar ik vrees het ergste gezien de competitie die al naar 10 en 12 megapixels gaat). Meer wideangle zou wel zeer prettig zijn.
Dat geheugen in batterijdeel zit zie ik al bijna aankomen.
...
Zolang je niet als gek gaat filmen kun je in tussentijd de kaart nog leegmaken over USB kabel als je weer bij je computer bent. Ook alvast lekker grote kaart instoppen scheelt frequent wisselen.
Dat klepje is inderdaad een bar slecht ontwerp. Dit is de eerste camera (in m'n rijtje van Canon S30 - Canon S45 - KM Dimage A2 - Canon 350D - Canon 400D - Sony H9 - Canon S5IS) waarbij ik de USB-aansluiting gebruik om de foto's direct uit de camera te trekken. Dit gaat ook prima, zonder speciale software, aangezien hij de camera als storage device ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:12:
[...]

Oh ik mag weer geen commentaar geven? Ik sta nog steeds voor de volle 100% achter het commentaar wat ik daar gegeven heb. De userinterface van de H9 is prima, die van de F30 zuigt. De AF van de H9 vind ik zelfs beter dan die van de S5. Sneller en nauwkeuriger. Overall sneller en vooral nauwkeuriger met macro's want dat is nogal een gefrot omet de S5.

Wat ik wel jammer vind is dat bepaalde mensen echt totaal irrealistische dingen verwachten. Verwacht nu echt dat je voor 400 euro een perfecte camera kunt kopen? Wat voor reacties wil je hier dan horen? Zet dat dan meteen in je post, dan kunnen we daarop anticiperen.
Ik had gehoopt dat de S5 stukken beter was dan de H9 en waarom zouden wij voor 400 euro geen perfecte camera kunnen verwachten?
Hij mag van mij wel 700 euro gaan kosten als hij maar perfect is!!!!!!!! als het maar een superzoom is zonder het wisselen van lensen, maar dit zal nog een tijd duren.
en ik denk dat het ook wel mogelijk is op dit moment, alleen doen ze het niet, want ze moeten over een half jaar toch ook weer met een upgrade komen, want het gaat om groot geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
catchingfire schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 17:15:
[...]
Het enige wat me verbaasd is dat dpreview de FZ8 een highly recommended heeft gegeven. Gezien de ruis-brei die die camera produceerd en het detail dat daardoor verloren gaat had ik daar geen highly recommended verwacht. Mist ook nog een hotshoe en heeft een vast LCD. (Wel RAW maar ja, ik vraag me af hoeveel mensen nu daadwerkelijk RAW schieten op die paar tweakers na).
De FZ8 is net Highly Recommended, de S5 net niet dus zo groot is het verschil niet.
De FZ8 scoort beter op image quality (+0.5), optics (+0.5) en value (+1.0). Volledig terecht IMO.
Voor features krijgt hij net zoals de S5 een 9.0 wat misschien overdreven is.

Met de FZ8 heb je de mogelijkheid om de ruisonderdrukking volledig uit te schakelen, bij de S5 niet.
De lens is ook iets lichtsterker, IS een tikkeltje beter en de ISO waarden zijn iets gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het merendeel van de reviews die ik gelezen heb zijn positief. Soms staan er ook negatieve aspecten op die ik nou niet zo belangrijk vind (lenskap die er gauw afspringt [bij mij totaal niet herkenbaar], geen RAW mode [so what? ik heb geen zin om iedere foto te bewerken], niet oplaadbare aa- batterijen en een 32 MB kaartje [volgens mij zitten deze bijna bij geen elke camera?, dus als die portemonnee toch opengaat....ping!].
Van purple fringing of veel ruis heb ik nog geen last gehad, kan misschien nog komen?
Punt is dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit van de foto's, het bedieningsgemak, supermacro en de IS. Zou hem zo weer kopen, of íe nu wel of niet Highly Recommended is :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Een 7.5 voor de belangrijkste twee aspecten van welke camera dan ook, beeldkwaliteit en het optische gedeelte, is voor de topper van de Canon digicam reeks wel degelijk een zéér magere score. Als dit hetgeen is waar men anno 2007 maximaal toe in staat is is het wel bar gesteld met de "vooruitgang". Elk merk gaat ten onder aan de marketing en de mooie waardes op papier, enorm jammer.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:19:
Een 7.5 voor de belangrijkste twee aspecten van welke camera dan ook, beeldkwaliteit en het optische gedeelte, is voor de topper van de Canon digicam reeks wel degelijk een zéér magere score. Als dit hetgeen is waar men anno 2007 maximaal toe in staat is is het wel bar gesteld met de "vooruitgang". Elk merk gaat ten onder aan de marketing en de mooie waardes op papier, enorm jammer.
Ga jij nu uit van èèn review, of heb je ze allemaal gelezen en komen die 2 getallen daaruit als de gemiddelden ?

Als je de spreiding van de waarderingscijfers in de verschillende reviews ziet, dan lijkt het me wat gevaarlijk om je blind te staren op slecht èèn review, een gemiddelde waarde, gemeten over alle reviews geeft natuurlijk wel een indicatieve waarde van het gemetene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

DPreview kijkt bijna letterlijk met een neus bovenop elke foto. Met andere woorden: het is site voor professionele en kritische mensen. Want de oordeel kan scherp zijn.
Maar andere reviewsites hebben andere mensen die iets meer globaal oordeel van maken. En daar kun je zien dat ze wat positiever lijken dan dpreview.

Dat S5 lagere image oordeel krijgt is mogelijk, maar jij als normale gebruiker moet zelf compromis zoeken. Je hebt niks aan de camera dat slecht meewerkt (maar wel mooie pics kan maken) omdat het meer spanning maakt omdat het niet lekker loopt. Of een snelle S5 die voldoende tot goede pics maakt en zo snel foto's kan beoordelen in play mode, dat werkt soms toch wel gerustgevend.
En denk erom, het is digitale camera. Je mag gerust zonder kosten extra foto's maken! Niet een filmrolletje waar je wel zuinig op moet zijn. Maak gerust meer foto's zodat je mooiste eruit kan halen. 900 foto's op 2 GB SD, dat is letterlijk zwemmen in grote meer. Waar ben je nou bang voor?

Leer de zwakke punten van camera te kennen en probeer dat onder controle te houden. Dan zul je plezier aan hebben. Er is gewoon geen perfecte camera ter wereld, het is allemaal steeds compromis tussen vele modellen.

Ja, je moet gewoon beetje afstand nemen van de monitor en bekijk ze rustig na. En voor 10x15 foto's maken is S5 nog steeds goed. Alleen als je echt bovenop de pixels gaat staan, dan kun je beter naar dSLR gebied gaan. Zoek maar niet hier, daar word je alleen zeurpiet van dit is ook weer niet goed product.....

Verder geeft mensen met een ervaring van vorige toestellen (S3 en zo) eerder andere oordeel dan mensen die voor het eerst S5 in handen krijgen en S3 nog nooit hebben gedaan... daar kijken ze heel wat anders tegenaan. Ook harde feiten weten over camera, dat verschilt per persoon. Word je snel boos op Canon omdat er nog steeds zelfde lens op zit? Of kun je dat maar gewoon niet weten omdat het prettig werkt? Ben je blij met geslaagde foto's, dan moet je niet verder zeuren. Je accepteert de voor- en nadelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat MrDummy hier wel een punt heeft. Ik heb altijd gefotografeerd met mijn Minolta Dynax 8000i en toen de digitale camera's kwamen ben ik door gegaan met deze camera. Ik vond toen de dSLR simpelweg nog te duur en had niet echt vertrouwen in de kwaliteit.

Wel heb ik toen, voor de vakantie kiekjes een Nikon Coolpix 2500 gekocht, maar voor het echte werk bleef in bij de Dynax 8000i.

p.s. de nikon is nu te koop, heeft een zwaar leven gehad en dat zie je aan de krassen op de behuizing, maar werkt nog 100%.

Bij het uitkomen van de S5 heb ook ik, en kennelijk velen met mij, zitten twijfelen tussen de S5 en de 400D, maar om eerlijk te zijn, ik zag mezelf al weer sjouwen met die fototas van tig kilo, elke keer weer die berg op en dan thuis komende tot de conclusie moeten komen dat met grootste deel van de lenzen niet gebruikt is die dag.

Ik heb de S5 nu bijna drie weken in huis, ik heb er meteen een 4Gb kaart in gestopt (goed voor ongeveer 1500 opnames) en ben helemaal tekeer gegaan.

Je kiest een onderwerp en zet de camera op auto, op Av, Tv, P, M je kiest je instellingen en je schiet er op los. Thuisgekomen 'hang' je de camera aan je comp en je kunt alle foto's goed bekijken en de verschillen zien tussen de door jou gekozen instellingen.

Ik moet zeggen dat ik al meer dan 35 jaar fotografeer en sommige instellingen, althans de resultaten daarbij, hebben mij toch weten te verrassen.

Alles afwegende denk ik dat de S5 voor 99.98 % van de mensen een goede, zo niet perfecte, keuze is en dat deze camera echt 'value for money' is. (alhoewel 450 euro geen kattepis is, let wel, het is nog steeds 1000 van die oude, vertrouwde, guldens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de s5is net gekocht en vindt het een dijk van een camera. Veel mogelijkheden, ik maak er gewoon een studie van.
Een vraag: in het menu vindt je "converter"met het originele canon groothoek merk aangegeven.
Als ik nu een kloon wil gebruiken, (die er trouwens via e-bay te koop is 0.45 ipv 0,7)
en geschikt is voor de s5is.
Wat betekend dan de aanwijzing in het menu? Moet ik de originele Canon groothoeklens met adapter gebruiken of kan ik de kloon met adapter voorzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Natuurlijk biedt de camera extreem veel value voor money, maar *ik* vind dus dat je anno 2007, van de grootste camera fabrikant van de wereld, van hun *topmodel* consumentencamera, meer mág verwachten. Je krijgt voor je 450 Euro een toestel dat veel beter (qua beeldkwaliteit/lens) had kúnnen zijn, als "men" maar niet zo snel tevreden was geweest. Dat een S5 niet veel betere foto's maakt dan een S3 vind ik storend. Dat een H9 sléchter is dan zijn voorganger(s) vind ik storend. Dat is geen vooruitgang.

Maar goed, andere merken bieden camera's aan in hetzelfde segment die minder goed presteren dus dit IS op het moment wel dé superzoom, daar niet van, maar het verbaast mij dat mensen zo relatief snel tevreden zijn met hetgeen ze kopen. Als je een opvolger van je huidige auto koopt verwacht je toch niet dat ie even snel dan wel iets langzamer is, even zuinig is dan wel iets meer verbruikt maar dat het aircobedieningschermpje iéts groter is geworden.

De laatste paar jaar is er bijzonder weinig vooruitgang geboekt in het consumentengebied qua beeldkwaliteit. Dit is er weer een voorbeeld van IMHO. Waarmee ik niet de camera wil bashen want van de laatst geintroduceerde camera's is dit inderdaad wel de beste ja.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Klopt wel...het lijkt wel alsof ze ervan uitgaan dat een koper van een compact toch alleen maar geïnteresseerd is in specs (meer megapix, meer zoom, meer groothoek, meer ISO), maar niet in de kwaliteit ervan...

Heeft tot gevolg dat er meer megapixen worden gepropt op dezelfde formaat CCD met meer ruis als gevolg, hogere ISO-waarden worden gepresenteerd met volstrekt onbruikbare resultaten, grotere hoeken worden ingebouwd met slechtere beeldkwaliteit etc...

Zo lang we als consument blind achter de megapixen, ISO's en groothoek specs aan blijven hollen, zullen de fabrikanten dit ook blijven doen.

De S-serie blijft een fantastische camera om als nieuw te kopen (ter aanvulling van een dSLR of vervanging van een oude compact). Ik wacht echter totdat Canon de techniek van Fuji gaat "jatten" (bruikbare hoge ISO-waarden) en/of MPEG4 compressie toe gaat passen voordat ik mijn S2 ga upgraden. Wat dat betreft zie ik de waardering van dpreview ook zo: average voor upgraders en higly recommended nieuwe kopers --> gemiddeld is recommended...

Overigens vind ik EUR 450 geen geld voor een camera met superzoom, IS, Digital video... Onze allereerste Nikon Coolpix 880 kochten we voor NLG 2500... (inclusief een extra accu, geheugenkaartje en een tasje)...hadden we 3x zoom, en video zonder geluid...

[ Voor 10% gewijzigd door The_Sukkel op 28-07-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al vier jaar een G3, maar sinds kort werkt de zoom-knop niet goed meer. Ik kan m'n G3 nog wel gebruiken, maar het geeft wel de nodige frustraties. En 'm laten repareren kost minstens 200 EUR.

Dus... na een hoop reviews en topics op diverse forums te hebben gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de S5is m'n volgende camera wordt (alleen al omdat ik ook een Speedlite 420 EX heb en het zonde zou zijn dat ik die niet meer kan gebruiken.)

Eén probleem : Hij is in België in de fotozaken nog steeds niet geleverd!! Hij is blijkbaar wel te krijgen via internet, maar dat doe ik liever niet : kwestie van dienst-na-verkoop.
De uitleg voor de vertraging is volgens de fotohandelaar : "De S5is is door Canon België tegengehouden door een softwareprobleem in de camera, en hij wordt pas vrijgegeven als dit opgelost is.
De in België reeds circulerende exemplaren, zouden geïmporteerd zijn uit Nederland of Duitsland.
Deze zouden trouwens door Canon ook worden teruggeroepen".

Voor zover de uitleg van de verkoper. Heeft er iemand al iets gehoord over dit "software-probleem" ??
Als iemand van Canon (België) dit leest : doe er iets aan a.u.b.!!!!
Ik vertrek binnen 2 weken op reis en ik zou echt graag een nieuwe camera hebben!!!

Nog een tweede vraagje : als ik de foto's en de reviews van de S5 bekijk, schijnt hij meer last te hebben van "purple fringing" dan m'n G3.
Is er (gratis) software beschikbaar om dit weg te werken ??
Ikzelf gebruik momenteel enkel Microsoft Picture it!, maar ik heb nog wel ergens een oude versie van Photoshop (6) liggen, Paint Shop Pro 7 en Photoshop Elements3.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks325
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik ben nu 2 weekjes bezig met de s5, kom ik toch iets vreemds tegen... als ik de camera in de sportmodus zet maakt hij een raar geluid, moeilijk om het geluid te omschrijven. Het klinkt een beetje als een rattelen, of zachtjes tikken. Het is duidelijk te horen, en alleen in de sportmodus. Hebben meer mensen hier last van, of is het misschien normaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
sparks325 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:00:
Ik ben nu 2 weekjes bezig met de s5, kom ik toch iets vreemds tegen... als ik de camera in de sportmodus zet maakt hij een raar geluid, moeilijk om het geluid te omschrijven. Het klinkt een beetje als een rattelen, of zachtjes tikken. Het is duidelijk te horen, en alleen in de sportmodus. Hebben meer mensen hier last van, of is het misschien normaal :?
Dat is normaal, de camera probeert continu scherp te stellen (om bewegende objecten te kunnen volgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks325
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
[quote]catchingfire schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:47:
[...]

Dat is normaal, de camera probeert continu scherp te stellen (om bewegende objecten te kunnen volgen).

Bedankt voor de reactie! Het is een duidelijk verhaal, als het goed is moet iedereen hier dus last van hebben... Het scheelt mij weer een ritje naar de winkel, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Weer een (positieve) review:
http://www.luminous-lands...eras/Powershot%20S5.shtml

Wat vinden jullie van de Face Detection van de S5IS? Ja, hij detecteert best aardig gezichten maar wat doet ie überhaupt ermee? T.o.v. de Sony H9 weinig in ieder geval: daarmee kon ik met tegenlicht foto's maken en perfect belichtte gezichten krijgen, tuurlijk, achtergrond volledig overbelicht maar m'n gezichten waren perfect belicht. Dat lijkt me ook de essentie van face detection.
Bij de S5 vraag ik me af wat ie met gedetecteerde gezichten doet. Je zou een spot-achtige metering verwachten die ervoor zorgt dat de gezichten toppie gemeten worden, maar niks, ik krijg met tegenlicht gewoon zwaar onderbelichte gezichten.

[ Voor 81% gewijzigd door catchingfire op 01-08-2007 20:43 . Reden: vraagje over face detection toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4AMD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01-2022
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat video's van meer dan 1 GB niet op de computer gezet kunnen worden wanneer de Canon PowerShot S5 IS zelf via de bijgeleverde USB-kabel op de computer aan is gesloten?
Bij bestanden kleiner dan 1 GB werkt het wel gewoon goed.

Wanneer ik een video van meer dan 1 GB op de computer wil zetten lijkt het te werken, maar de bestandsgrootte van het eindresultaat is dan 0 bytes, terwijl als ik hetzelfde SD kaartje in mijn oude camera doe en deze op de computer aansluit ik het bestand wel gewoon goed kan kopiëren (en afspelen, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Edskes schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:50:
Heeft iemand van jullie ook het probleem dat video's van meer dan 1 GB niet op de computer gezet kunnen worden wanneer de Canon PowerShot S5 IS zelf via de bijgeleverde USB-kabel op de computer aan is gesloten?
Bij bestanden kleiner dan 1 GB werkt het wel gewoon goed.

Wanneer ik een video van meer dan 1 GB op de computer wil zetten lijkt het te werken, maar de bestandsgrootte van het eindresultaat is dan 0 bytes, terwijl als ik hetzelfde SD kaartje in mijn oude camera doe en deze op de computer aansluit ik het bestand wel gewoon goed kan kopiëren (en afspelen, etc.).
Probeer het eens met de canon zoombrowser, ik meen hierover iets gelezen te hebben dat het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

De topic is zo weggezakt dat iemand nieuwe topic gelijk maakt voor S5 bug, hier maar quote van bug in powershot S5
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 20:25:
Heb de Powershot S5 zo'n drie weken in m'n bezit en zit met de volgende twee vragen, waarbij hopelijk iemand mij kan helpen:

De knop met het flitssymbooltje op de linkerbovenzijde van de powershot S5 laat bij opgenklapte flitser een menuutje op het display verschijnen waarin de flits kan worden ingesteld op (altijd) aan of automatisch..... Althans, bij mij is dat alleen zo in de programma stand!?
In de standen TV of AV of M doet deze knop bij opengeklapte flitser dus niets. (Kan dus wel flitsen, maar er is bij het drukken op de bewuste knop geen instellingsmogelijkheid voor 'altijd' of 'automatisch') en derhalve flitst de camera in die standen dus altijd... Ik vind het vreemd dat die knop in de halfautomaatstanden niets doet... en zou graag willen weten of dit bij andere S5 bezitters ook zo is.

Daarnaast werkt het handmatig instellen van de witbalans wel goed in de P, AV en TV standen, maar in de M stand krijg ik bij het handmatig instellen van de witbalans ( enkel bij gebruik van halogeenlicht: 3400 k) een vreemde groene kleur op m'n display. ..
Zoals gezegd werkt het wél goed in de automaat- en halfautomaatstanden??!!
Een powershot A630 die ik ook in gebruik heb, werkt in alle standen -wat kleurbalans instellen betreft- wel prima !?.....(bug? in S5?)
Ik begrijp dat m'n eerste vraag wat makkelijker te beantwoorden is als de tweede, maar wellicht hebben meerdere mensen al dezelfde ervaring gehad.
Bij voorbaat dank voor jullie moeite
Ik heb even nagekeken wat je allemaal zegt. In P en C mode kun je flitser inderdaad zelf laten bepalen door camera (op Auto) maar Tv Av en M niet. Volgens mij is het ook met opzet gedaan, want je kan namelijk zelf bepalen of het moet flitsen of helemaal niet. Vergeet niet dat camera je vooraf waarschuwt met flitskop omlaag bij pre-focus mode. Hierbij kun je bepalen of het met of zonder flitser moet gebeuren. Dus het is geen bug, maar een mogelijkheid om controle over flitser te behouden.
De flitskop is makkelijk op te klappen, dus veel probleem is het niet, en camera waarschuwt je gewoon hiervoor. Gaat het niet goed, kun je nog altijd even instellingen snel veranderen.
Ik zie zelf geen probleem in, en lees gegevens op camera bij pre-focus of het goed is of niet. Dat lijkt niet moeilijk he?

Witbalans nagekeken en geen probleem gezien in M mode, de witbalans is goed. Je moet alleen weten dat kleine [ ] daar op geheel witte papieren vel moet richten. Doe je dat niet, dan zal het ongewenste kleur geven. De firmware is 1.0.1.0 in mijn camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Raar dat je bij een prosumer dan niet kan kiezen om zachtjes te flitsen met een relatief lange sluitertijd.

Bij een S45 kan dat (nog) wel. Daarmee heb ik veel geschoten op iso 100 lens vol open sluitertijd van 1/5 - 1/20 (afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht) en flits op 1/3e of 2/3e (afhankelijk van de afstand)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn topic (bug in S5) had inderdaad hier moeten staan....excuus daarvoor.
Ik begrijp van 'mr. dummy', dat het flitsknopje bij zijn S5, óók alleen maar in de volautomaatstand werkt en het dus kennelijk geen bug betreft.
Aan de ene kant 'blij' dat het dus geen afwijking in mijn camera betreft, maar aan de andere kant had ik het toch logischer gevonden als Canon de keuze voor "automatisch of altijd aan", voor wat het flitsen betreft, óók had doorgevoerd in de halfautomatische instellingen.
Maar goed, je hebt gelijk dat het flitsertje inderdaad heel makkelijk en snel open staat....

Wat de witbalans in de handstand betreft: dat probleem is inmiddels opgelost en lag aan mijzelf... wat bleek namelijk: als de belichtingsinstellingen in de M-stand niet helemaal goed staan, werkt het handmatig instellen van die witbalans mogelijk óók niet goed. In de 'P'-stand regelt de camera de belichting automatisch en dan werkt het handmatig instellen van die balans altijd prima....nét zoals in de av en tv instelingen. Zelf had ik in die handstand niet eerst de belichting ingesteld (die dus afweek) en heb ik (fout!) eerst de witbalans gemeten met een groenzweem als gevolg. Nadat ik vóóraf op de handstand de belichting wél goed had ingesteld, waren de resultaten goed en was de groenzweem verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
martijn_tje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 07:50:
Raar dat je bij een prosumer dan niet kan kiezen om zachtjes te flitsen met een relatief lange sluitertijd.

Bij een S45 kan dat (nog) wel. Daarmee heb ik veel geschoten op iso 100 lens vol open sluitertijd van 1/5 - 1/20 (afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht) en flits op 1/3e of 2/3e (afhankelijk van de afstand)
Dat kan wel...

Wat mister Vos bedoelt is dat je bij de Av/Tv stand je zelf moet bepalen of je wel of niet wil flitsen.
Niet flitsen --> niets doen
Wel flitsen --> flitser omhoogklappen
Eenmaal gekozen voor wel flitsen kan je kiezen voor zachtjes flitsen.
Dat doe ik vrij vaak bij indoor fotografie met keuze voor flits op 2e gordijn...dus aan het eind van de lange sluitertijd van inderdaad ongeveer 1/20...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan_s
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 19:14
Enkele dagen terug heb ik besloten om zelf ook een S5 te kopen. Nu ben ik in verschillende winkels in Belgie geweest, waarbij ze me telkens vertelde dat de S5 tijdelijk uit de handel genomen is omwille van een firmwareprobleem. Niemand kon me vertellen wanneer ze terug te koop zouden zijn (maar ergens dachten ze iets van 1 a 3 weken).

Iemand die hier meer van afweet?

edit: Ik zie net dat Luc Hofmans dit al eerder vermelde. Het probleem bestaat dus nog steeds.
Eén probleem : Hij is in België in de fotozaken nog steeds niet geleverd!! Hij is blijkbaar wel te krijgen via internet, maar dat doe ik liever niet : kwestie van dienst-na-verkoop.
De uitleg voor de vertraging is volgens de fotohandelaar : "De S5is is door Canon België tegengehouden door een softwareprobleem in de camera, en hij wordt pas vrijgegeven als dit opgelost is.
De in België reeds circulerende exemplaren, zouden geïmporteerd zijn uit Nederland of Duitsland.
Deze zouden trouwens door Canon ook worden teruggeroepen".

[ Voor 46% gewijzigd door Jonathan_s op 11-08-2007 15:00 . Reden: Probleem eerder vermeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo af en toe gebruik ik m'n S5 op een statief....Nu hoor je zo "hier en daar" berichten, die zeggen dat het beter is om de IS functie uit te schakelen als de camera op een statief staat.
Niet dat het schadelijk zou zijn, om die functie toch aan te laten (Je moet er het menu wel weer voor induiken), maar het zou de beeldkwaliteit ten goede kunnen komen...
Hoe kijken andere (S5) gebruikers hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:35:
* Digital Amera Manuals Disk (CD-Rom) : Nederlandse Handleiding.

Die zin zou duidelijk moeten maken dat het hier om een japanse uitvoering gaat ?

Kan die verkoper je dan even aangeven hoeveel producten er in Japan verkocht worden met een nederlandse handleiding ?

Volg het advies van je juridisch adviseur maar op, de verkoper heeft geen poot om op te staan.
Succes er mee.

p.s. Wat mij betreft kun je hier gewoon de url van die site vermelden, zodat andere mensen niet in dezelfde val lopen...........
De site is www.camera4all.nl.
Overigens staat er nu dat de camera 'n nederlands menu heeft. Dus ik denk dat ze nieuwe voorraad hebben.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag: Kan ik bij de Canon S5 IS ook mijn Canon flitser 420EX gebruiken?
Kan dat dan voor 100% of gedeeltelijk?
In de specs lees ik regelmatig dat hij geschikt is voor een beperkt aantal modellen, nl, oa. 430EX en 220EX.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb ergens gelezen dat Mr. Dummy er één heeft!
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:20:
Ik heb een vraag: Kan ik bij de Canon S5 IS ook mijn Canon flitser 420EX gebruiken?
Kan dat dan voor 100% of gedeeltelijk?
In de specs lees ik regelmatig dat hij geschikt is voor een beperkt aantal modellen, nl, oa. 430EX en 220EX.
Wel, De camera moet werken met elke EX flitser, ook oudere generatie. Ik kan met 420EX nog steeds flitsvermogen instellen en foto's worden goed belicht. De zoomkop werkt zoals het hoort.
Geen probleem dus. Voor mijn part werkt ie geheel. De EOS functie onder (IR schijnwerper) werkt niet, die kan alleen met Canon EOS serie en dSLRs. Maar dat is niet zo'n probleem omdat S5 eigen focuslamp heeft.
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:08:
Nu hoor je zo "hier en daar" berichten, die zeggen dat het beter is om de IS functie uit te schakelen als de camera op een statief staat.
Niet dat het schadelijk zou zijn, om die functie toch aan te laten (Je moet er het menu wel weer voor induiken), maar het zou de beeldkwaliteit ten goede kunnen komen...
Wel, op statief staat camera stabieler, dan zou je denken dat IS overbodig is. Maar dan heb je ook met 1/2000s foto's. IS zou je ook daar uitzetten. Maar bij mij staat IS hele tijd aan en dat heeft nog geen echte gevolgen voor scherpte. Dus op statief ook geen probleem. Dat moet ook, IS zorgt voor stabiel beeld en niet dat ie gek wordt van stille beelden. Enig verschil is langere werktijd omdat het zuiniger is zonder IS.

[ Voor 36% gewijzigd door MrDummy op 15-08-2007 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

As. zondag wil ik naar de Bavaria City Race in Rotterdam gaan. Heeft iemand misschien tips hoe ik het beste de auto's "in actie" kan fotograferen met de S5?
Kan ik hem dan het beste op de sportstand zetten of met het 2e gordijn flitsen?
Graag zou ik een ""streepeffect" krijgen.
Groeten, Karin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-09 21:39
Als je de flits uitklapt, is er dan enige mogelijkheid om evengoed niet te flitsen? Laat ik het anders brengen; In een onderwaterhuis kun je er voor kiezen om de flitser uit te klappen of ingeklapt te laten voordat je hem in de behuizing doet. Als ik hem uitklap, zou ik er dan evengoed foto's mee kunnen maken zonder flits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

klikos schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:05:
Als je de flits uitklapt, is er dan enige mogelijkheid om evengoed niet te flitsen? Laat ik het anders brengen; In een onderwaterhuis kun je er voor kiezen om de flitser uit te klappen of ingeklapt te laten voordat je hem in de behuizing doet. Als ik hem uitklap, zou ik er dan evengoed foto's mee kunnen maken zonder flits?
Even kijken. Onder water flits met flitser omhoog betekent dat in vrijwel alle modestanden de flitser zal werken. Geforceerd uitzetten lukt niet. Wel automatisch flitsen. Wil je echt niet dat ie flitst, dan moet de flitskop helaas omlaag. Via de knop is dat niet mogelijk. Alleen vuurwerk scene zet de flitser wel geforceerd uit, maar dan heb je wel andere settings.
Maar als je externe flitser hebt die goed werkt met canon via flitsschoen, dan kan je wel uitzetten via de aan/uit knop op de flitser. De camera ziet dat flitser niet ready is, en zal proberen foto maken zonder flitser.

Externe flitser is eigenlijk beter voor mooiere opnamen, maar dat zal ook weer niet goedkoop zijn. Onderwater stuff is niet goedkoop.

• MrDummy

MrDummy

MrDummy in "Centraal Canon-dedicated Flits-topic" voor heel verhaal.

Ja, ik heb off camera shoe gekocht, OC-E3. Daarmee kan ik nieuwe fotografiemogelijkheden doen.
Werkt prima op S5 IS en 420EX flitser. Vooral bij macro fotografie zijn er minder problemen.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/canon/oc-e3-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Schop... S5 topic is al 7 dagen lang weggezakt :)

Ik vond nog een review pagina. Het is deze: http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=292

De zelfbouw supermacro lens, waar howto in [DIY] Zelfbouw Macrolens te vinden is, werkt goed met S5 en maakt prachtige resultaten. En ja, ik merk dat de eigen flitser van S5 het onderwerp niet zo sterk overbelicht en alles bruikbaar blijft, terwijl het onderwerp heel sterk uitvergroot is. Gewoon geniaal.

De belangrijkste probleem met S5, maar wellicht ook de andere Canon toestellen, is het ontbreken van de batterijindicator. Ik maak veel te vaak mee dat camera zonder pardon uitgaat omdat accu leeg is. De accu leeg indicator verschijnt voor 1 seconden, en gaat onmiddelijk uit met melding batterij vervangen.
Het is ongelooflijk frusterend. Gelukkig heb ik twee accusets genomen, anders zou het niet goed gaan met mij... Je kan niet eens zien hoeveel energie in zit, laat staan wanneer ie bijna leeg is.
En nogmaals, je bent kansloos als je accu leeg indicator ziet verschijnen. De camera gaat meteen uit, er is niet eens kans om effe snel 1 shotje te maken.
Zo zou je niet graag zien aankomen als je midden in de belangrijke moment zit.

P.S.: Wie gaat een nieuwe topic van nieuwste Canon PS G9 maken? Die komt eraan, krijgt eindelijk RAW en Dpreview maakt er alvast melding van. Sample gallery is er al. (en getal 8 is weer overgeslagen). En het is 12MP camera geworden met zelfde body als G7.

• TonY EaT PastA
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-07 15:29
Nogmaals een schop...

Ik zat te denken aan de S5 en ben vervolgens de fotowinkel binnen gestapt. Daar werd eigenlijk alleen maar de H9 van Sony aangeprezen. Dit heeft me aan het twijfelen gebracht... De man had het erover dat sony echt glas gebruikte en canon kunstglas (geeft dit een groot verschil?). Daarnaast zou de flits van de sony een bereik hebben van 8 of 10 meter. Hoe zit dat met de canon? Heeft iemand het gevoel dat de flits voor het normale gebruik niet goed genoeg is? Ik weet dat een een speedlite op kan, maar dat zie ik mezelf niet doen.
Maar als ik op internet rondspeur zien de foto's van de H9 er vaak wazig uit (door ruisonderdrukking), terwijl de S5 foto's weer een beetje korrelig kunnen worden. Ik zal niet groter dan A4 printen, meer 15*10 of op een 17 inch scherm bekijken. Wat is dan beter...?

Ik ben nu een redelijke tijd aan het lezen en doen, maar raak alleen maar meer verward...

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

TonY EaT PastA schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:58:
Maar als ik op internet rondspeur zien de foto's van de H9 er vaak wazig uit (door ruisonderdrukking), terwijl de S5 foto's weer een beetje korrelig kunnen worden.
Wat heb je liever: het natuurlijke effect van hogere ISO-waardes wat alle camera's hebben, of dat je camera voor jou besluit dat ie de korrel weg moet poetsen en daarmee alles wazig maakt en belangrijke onderdelen van je foto hersenloos wegtieft?

Professionele website nodig?

• catchingfire
TonY EaT PastA schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:58:
Ik zat te denken aan de S5 en ben vervolgens de fotowinkel binnen gestapt. Daar werd eigenlijk alleen maar de H9 van Sony aangeprezen. Dit heeft me aan het twijfelen gebracht...
Ik HAD een Sony H9 en HEB NU een Canon S5is... en ik ben zeer blij met deze overstap. Ik denk dat meneer de fotoboer van de H9 af wil, omdat hij de reviews ook wel gezien heeft op internet: geen enkele van de hoog aangeschreven reviewsites is er positief over. De S5is daarentegen is wel positief ontvangen over het algemeen.

Ik zou zeker geen H9 kopen in jouw schoenen. Ik zou een keuze maken tussen Canon S5is en Panasonic FZ18.

• Dispenzer
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Goede camera voor wat betreft de werking en afwerking. Degelijke Canon kwaliteit. Echter bij 100 ISO is er al ruis te zien, jammer dat de sensor niet van iets betere kwaliteit is. Ik heb hem dan ook vanwege de ruis niet gekocht. Mij iets teveel geld voor dit model.

• catchingfire
Dispenzer schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:12:
Goede camera voor wat betreft de werking en afwerking. Degelijke Canon kwaliteit. Echter bij 100 ISO is er al ruis te zien, jammer dat de sensor niet van iets betere kwaliteit is. Ik heb hem dan ook vanwege de ruis niet gekocht. Mij iets teveel geld voor dit model.
Wat zie je liever? Ruis of een smeerboel die door de noise reduction wordt gemaakt? Als je een momenteel een superzoom wilt kun je hieruit kiezen momenteel. Een superzoom is per definitie niet een camera die bedoeld is om op 100% naar je foto's te staren, het doel van een superzoom is om een compacte behuizing zo'n groot mogelijk optisch gebied af te dekken, compromis-based dus.

Als je echter op zo'n manier naar foto's kijkt dat je je al ergert aan de ruis op ISO100 uit een S5, dan is er maar een oplossing: sjouwen met een dSLR.

• TonY EaT PastA
Bedankt voor alle info; de H9 gaat van het lijstje af. Had eerder ook al de FZ 18 gezien, 28 mm is natuurlijk wel fijn. Met Canon heb ik wel goede ervaringen (er circuleren een paar Ixussen in de familie). Ik kijk het nog wel eventjes aan, ik ben toch nog niet jarig :P

• catchingfire
Ik weet niet of deze review al gemeld was, maar het geeft een indruk van de S5 vs. de competitie.

Canon PowerShot S5 IS
http://www.photoreview.co...anon-powershot-s5-is.aspx
Afbeeldingslocatie: http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/leadpic_Canons5is.jpg
Rating (out of 10):
* Build: 8.5
* Ease of use: 8.5
* Image quality: 8
* OVERALL: 8.5

Ter vergelijk:
Panasonic Lumix DMC-FZ18
http://www.photoreview.co...asonic-lumix-dmcfz18.aspx
Afbeeldingslocatie: http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/leadpic_DMC-FZ18.jpg
Rating (out of 10):
* Build: 8.5
* Image quality: 8.5

Fujifilm FinePix S8000fd
http://www.photoreview.co...film-finepix-s8000fd.aspx
Afbeeldingslocatie: http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/leadpic_S8000.jpg
Rating (out of 10):
* Build: 8

Olympus SP550 UZ
http://www.photoreview.co...ced/olympus-sp550-uz.aspx
Afbeeldingslocatie: http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/leadpic_SP550UZ.jpg
Rating (out of 10):
* Build: 9.0
* Image quality: 7.5

Sony Cyber-shot DSC-H9
http://www.photoreview.co...sony-cybershot-dsch9.aspx
Afbeeldingslocatie: http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced/leadpic_Sony_DSCH9B.jpg
Rating (out of 10):
* Build: 8
* Ease of use: 8
* OVERALL: 8

• TonY EaT PastA
Als we naar de de cijfers kijken worden we weinig wijzer :S
Bedankt voor de links, zal ze binnenkort bestuderen. Nu eerst de echte boeken voor het tentamen morgen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Je wordt er in zoverre wijzer van dat de camera's weinig van elkaar verschillen.

Ik zou dan kijken naar zaken als budget, vormgeving (hoe groot is het, vind je de vormgeving mooi), wat voor accu/batterij (AA-batterijen of eigen accu's?), LCD scherm (swivel of fixed), moviemode, externe flash, raw etc...

Het zijn de details die het 'm doen...en voor iedereen geldt weer andere voorkeuren.
Maar bij geen enkele doe je een "miskoop"...dat is wat ik uit die cijfers haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dispenzer schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:12:
Ben het met het bovenstaande eens:
Heb mijn Powershot S5 inmiddels vervangen voor een Fuji finepix f31, omdat de kwaliteit van eerstgenoemde mij uiteindelijk tóch tegenviel. Qua mogelijkheden heb ik nu behoorlijk ingeleverd, maar wat IQ betreft er een hoop voor teruggekregen.
De S5 maakt onder goede lichtcondities en op lage iso-waarden best nette foto's, maar zodra die lichtcondities afnemen, wordt het in rap tempo minder...
Zéker bij hogere iso-waarden, die je bij minder licht tóch nodig hebt, is het resultaat, vooral in schaduwdelen, ronduit teleurstellend!
ISO 1600 is praktisch onbruikbaar, ISO800 laat té vaak en té veel klonterende kleurruis zien en ook de 400ISO instelling heeft m.i. weinig met fotokwaliteit van doen...
Jammer dus van die te kleine sensor van de S5 met relatief teveel pixels, want verder is de camera prima toegerust... maar ja, het gaat uiteindelijk toch om de output en die vind ik van de F31-waar naast de speciale Fuji sensor,de pixelverhoudingen veel gunstiger uitpakken- stukken beter. De wat hogere ISO waarden zijn nu wél prima te gebruiken en -dán zeker- legt de S5 het in kwalitatief opzicht af tegen de F31...
Een link naar een voorbeeldje….http://img409.imageshack.us/my.php?image=noiseiq4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Uhm je illustreert precies wat we een stukje hierboven al zeiden hoor. Die onderste foto is een grote smeerboel, die de huidskleur in 3 grote vlakken met ranzige overloopranden heeft verdeeld. Ja, de bovenste heeft verschrikkelijk veel ruis, maar wat is nu de crux.... inderdaad, je kunt van de bovenste foto wel naar eigen keuze en inzicht de onderste maken, maar andersom niet. Omdat de camera al voor jou besloten heeft dat jij dat detail niet wil hebben en dat hij het alvast mocht trashen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Nou...A.Vos heeft natuurlijk wel gelijk voor wat betreft ISO-prestatie...

De hoge ISO prestatie van de Fuji F31 (en haar voorgangers) zijn nu eenmaal gewoon ongeëvenaard voor non-dSLR digitale camera's. Deels door de grotere super-ccd en deels door de superieure ruisonderdrukking.

Ik zou dus niet zeggen dat in het voorbeeldje de Fuji-foto één grote smeerboel is. Op ISO 800 presteert die Fuji gewoon beter. Punt.

Wel is het zo dat A.Vos appelen met peren vergelijkt. Als je een Fuji F31 neemt dan heb je gewoon geen superzoom. En daar gaat het in dit topic om: superzooms. Fuji heeft zelf ook nog geen goede superzoom met IS welke het dilemma van een "zo klein mogelijke superzoom"-lens versus een grote ruisarme ccd goed weet op te lossen...

De eerste fabrikant die een superzoom weet te bouwen met én een superzoom én een bruikbare hoge ISO heeft wat mij betreft een winnaar in handen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vergelijken van de S5 versus de F31 is inderdaad 'n beetje als het vergelijken van appels met peren....maar ik wilde énkel met een voorbeeldje "mijn motivatie, qua overstap" illustreren...

Het effect van de ruisonderdrukking bij de 800ISO Fujifoto, afdoen als 'n "smeerboel", zoals curry684 beweert,...snijd wat mij betreft geen hout! en overigens heb ik met geen mogelijkheid het plaatje uit de canon (ook niet na 'neatimage' of 'noise ninja') zó kunnen krijgen als van de Fuji...
Toegegeven, er verdwijnt dan inderdaad ruis, maar daar komt dan wel 'échte smearing' voor terug!

Overigens trof ik in zachte schaduwdetails bij portretjes gemaakt met 100ISO, soms ook al een begin van kleurruis aan en daar ligt m.i. de zwakte van de S5:
In goede lichtcondities maakt hij prima foto's, maar dáár waar de lichtomstandigheden wat minder uitbundig zijn, komt er naar mijn smaak té snel ruis om de hoek kijken... a.g.v. de té kleine beeldchip in combinatie met teveel M.pixels.
Wat mij betreft jammer dat de S5 niet over zo'n beeldchip als die van de Fuji kan beschikken,...dat had hem (bijna) ideaal gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Ik denk er regelmatig over om de F31 erbij te kopen... gewoon voor indoor situaties (verjaardagsfeestjes, etentjes etc. etc. etc.).

De S5 is dan ideaal voor outdoor foto's, superzooms, portretfoto's (vanuit ver ingezoomd met een prachtig naturel en laag scherpte-diepte effect), films etc.

Maar aan de andere kant heb ik telkens de illusie dat Canon (of een andere fabrikant) het voor elkaar gaat krijgen om snel een "supertoestel" op de markt te brengen welke kan superzoomen én mét bruikbare hoge ISO... Blijkt tot nu telkens nog een droom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven persoonlijk. Ik heb een S5is, een F30 en een dSLR dus ik weet best waar ik het over heb. Uiteraard maakt de dSLR in alle omstandigheden de beste foto's, logisch, maar daar zit een ander kostenplaatje aan en het betekent ook nogal wat sjouwwerk.

De F30 daarentegen, en die verschilt bar weinig van de F31, is inderdaad best aardig qua ruis met minder-dan-optimaal licht, is het echter een wereld van verschil? NO WAY! Wat vaak wordt "vergeten" met de Fuji Fxx serie is de ontzettend trage lens, come on... F5 op "full tele" (dwz 108mm), de S5 haalt met z'n enorme bereik zelfs nog F3.5 op full tele, en daar spreken we dan over 432mm. Ook geen vorm van optische stabilisatie. Dus de "winst" die je haalt met de grotere sensor is nagenoeg compleet verdwenen door die trage lens en gebrek aan stabilisatie, waardoor je wel hoog de ISO's in moet. En 36-108mm is gewoon behelpen in veel situaties, voor indoor feestjes krijg je er weer net niet iedereen op, en voor outdoor is je zoombereik te kort. Verder zijn er meer punten waar de camera zwaar tekort schiet: de auto-witbalans is om te huilen en de menu's lijken wel voor-oorlogs qua look en intuitiviteit.

Voor indoor-situaties, feestjes kun je beter een externe flitser (430ex bijvoorbeeld) bij je S5 kopen, dan krijg je betere foto's dan er uit de F30/F31 komen.

Vandaar dat ik er zelf over zit te denken om de F30 te vervangen/aan te vullen met een Panasonic TZ3. Neem ik de ruis wel op de proef, maar heb ik wel de zeer bruikbare 28mm (of ik geloof zelfs iets van 25mm in de 16:9 mode) tot 280mm in een body die ietwat groter is dan de F30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De F31 zal zeker niet m'n enige camera blijven, want qua mogelijkheden lever je t.o.v. de S5 inderdaad een hele hoop in.
Sjouwen met een cameratas heb ik lang gedaan en dat is bepaald geen pretje, maar voor kwaliteit moet je kennelijk toch wat over hebben en wellicht dat er daarom tóch weer een dSLR bijkomt.
Maar er zijn nu eenmaal óók tal van momenten dat al die rompslomp niet direct nodig is en dan is het fotograferen met een compact wat mij betreft écht een enorme verademing!

Oké toegegeven, de F31 'kent zo zijn beperkingen', maar daar valt zéker mee te leven en daar staat natuurlijk wel wat tegenover.
Ik begrijp dat Stefimke vind, dat er tussen de IQ van F31 versus S5, géén wereld van verschil zit.... Nou gaat "een wereld van verschil" mij inderdaad wat te ver, maar een niet onaanzienlijk verschil in kwaliteit, zéker op hogere ISO waarden zie ik toch wél degelijk.
Trouwens ook al op lagere ISO waarden, als je énkel naar schaduwdetails kijkt: in portretjes op 80 en 100 ISO levert de F31 op 100 ISO ingesteld platen met minder kleurruis af om nog maar niet te spreken van de beter weergegeven huidtinten. Ook niet onbelangrijk!
Je moet bij die lagere ISO waarden dan overigens wel flink vergroten en wat beter/kritischer kijken om dát dan te zien, maar het verschil is er m.i. wel.
Overigens doet de autowitbalans het op de F31 gewoon goed en de menu's "vooroorlogs"noemen gaat mij wat te ver, hoewel ik óók vind dat canon wat dát betreft een stukje toegankelijker is, ...hoewel; géén wereld van verschil! De 36 mm op de F31 is voor indoor feestjes inderdaad te krap, maar wat dat betreft was het met mijn S5 natuurlijk geen haar beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:36:
Ik begrijp dat Stefimke vind, dat er tussen de IQ van F31 versus S5, géén wereld van verschil zit.... Nou gaat "een wereld van verschil" mij inderdaad wat te ver, maar een niet onaanzienlijk verschil in kwaliteit, zéker op hogere ISO waarden zie ik toch wél degelijk.
Zeker, heb ik ook gezegd, in de hoge iso's is er behoorlijk verschil. Het punt is dat de lens van de F3x zo ontzettend traag is, en het gebrek aan stabilisatie. Daardoor ben je wel genoodzaakt om hoog de iso's in te gaan om je belichting goed te krijgen.
De 36 mm op de F31 is voor indoor feestjes inderdaad te krap, maar wat dat betreft was het met mijn S5 natuurlijk geen haar beter....
Klopt... dat is ook (naast het niet-zo-preciese focus-punt) mijn grootste hekel-punt van de S5. Panasonic luistert daar beter naar de markt, zie TZ3 en FZ18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Deze post wil ik jullie niet onthouden, een "Survey of camera bags for FZ18 (or any small superzoom)" (dus ook toepasbaar op de S5 IS), geeft een mooi overzicht van wat tasjes:
Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/b10af0327e.jpg
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=24867470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was er eindelijk zeker van dat ik een S5 wilde gaan kopen, maar nu begin ik toch weer te twijfelen. :? Een paar pagina's hiervoor had ik nog niks negatiefs gelezen.

Hoe erg is die ruis nu eigenlijk? Is dat bij vergelijkbare CC's ook zo of hebben die dat minder?

• catchingfire
Hoe erg je 'die ruis' vind ligt puur aan jezelf. Ken de beperkingen van je camera en maak je er niet druk om. Mijn 400D heeft veel minder last van ruis, maar die heeft weer andere nadelen.

Volgens mij nog niet genoemd:
http://www.focus-numeriqu...21/canon-s5is-test-1.html

• The_Sukkel
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 17:12:
Ik was er eindelijk zeker van dat ik een S5 wilde gaan kopen, maar nu begin ik toch weer te twijfelen. :? Een paar pagina's hiervoor had ik nog niks negatiefs gelezen.

Hoe erg is die ruis nu eigenlijk? Is dat bij vergelijkbare CC's ook zo of hebben die dat minder?
Alle CC's hebben hier last van behalve de Fuji F31 en haar voorgangers.
Let op: andere Fuji's hebben hier even hard last van!
De Panasonics bijvoorbeeld worden vaak geprezen om hun fotokwaliteit, maar het ruisniveau is meestal nog belabberder bij hoge ISO's.
Sony heeft gekozen voor een belabberde ruisonderdrukking, waardoor de foto er ook belabberd uit gaat zien bij hoge ISO-waarden.

Het komt er simpelweg op neer dat als je een S5 koopt, je prima foto's schiet op de lagere ISO-waarden. Bij slechtere lichtomstandigheden zul je moeten kiezen voor een flits of een hogere ISO-waarde met eventueel nabewerking met neat image/noise ninja.

De allerhoogste ISO-waarden moet je gewoon overslaan... die zijn pure reclamepraat...

Verwijderd

The_Sukkel schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:04:
[...]

Het komt er simpelweg op neer dat als je een S5 koopt, je prima foto's schiet op de lagere ISO-waarden. Bij slechtere lichtomstandigheden zul je moeten kiezen voor een flits of een hogere ISO-waarde met eventueel nabewerking met neat image/noise ninja.

De allerhoogste ISO-waarden moet je gewoon overslaan... die zijn pure reclamepraat...
Duidelijk! Bedankt!

Bij slechte lichtomstandigheden indien mogelijk een statief gebruiken en hoge ISO waarden mijden? :*)

Altijd op lage ISO waarden fotograferen betekent dus geen last van dit probleem? 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 21:57 ]

• The_Sukkel
Als je een statief hebt en het te fotograferen onderwerp staat stil dan kan je inderdaad kiezen voor een relatief lage ISO gecombineerd met een langere sluitertijd. Dat geeft een heel mooi resultaat.

Totdat er iemand gaat bewegen...

• catchingfire
The_Sukkel schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:04:
Alle CC's hebben hier last van behalve de Fuji F31 en haar voorgangers.
Alleen krijg je er dan een supertrage lens bij kado zodat je die hoge ISO's wel moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de camera die ik nu heb is het zo dat als ik een foto gemaakt heb dat het schermpje stilstaat of zwart wordt. Bij bewegende objecten is dat heel vervelend, is dit bij de S5 ook zo?

Als ik de S5 aanschaf koop ik er ook een groothoek lens bij. Hoe zit het dan met de zoomcapaciteit?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die op bovenstaande een antwoord heeft? Hier nogmaals:

Heb je dus een soort dSLR effect of staat het scherm ook even stil of wordt het zwart?

Hoe zit het met de zoomcapaciteit met een groothoeklens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:38:
Hoe zit het met de zoomcapaciteit met een groothoeklens?
Een groothoeklens van 0.7x geeft een bereik van 36 x 0.7 - 432 x 0.7. Simpel toch ;)
Als het bereik van de S5 niet voldoet kun je misschien beter naar de Panasonic FZ18 kijken.

Verwijderd

Hmz, dat is dan misschien voor jou simpel, ik zal me er nog is in verdiepen.

Hoe zit het met het display als je een foto hebt gemaakt... wordt dat even zwart, verschijnt de foto even of blijf je gewoon de "werkelijkheid" zien?

• catchingfire
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:08:
Hmz, dat is dan misschien voor jou simpel, ik zal me er nog is in verdiepen.
36*0.7 = 25mm. Leuk.. maar bedenk wel dat je camera een stuk groter en zwaarder wordt vanwege zo'n converter. Ik vind het in ieder geval not-done. Als je zo graag wijder wilt koop dan een TZ3 of FZ18.
Hoe zit het met het display als je een foto hebt gemaakt... wordt dat even zwart, verschijnt de foto even of blijf je gewoon de "werkelijkheid" zien?
Ehmm... volgens mij wordt ie een fractie van een seconde zwart, wat je daarna ziet kun je instellen, of je de foto wilt zien, een detail van de foto, de foto+histogram e.d., of helemaal geen foto...

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:28:
[...]

36*0.7 = 25mm. Leuk.. maar bedenk wel dat je camera een stuk groter en zwaarder wordt vanwege zo'n converter. Ik vind het in ieder geval not-done. Als je zo graag wijder wilt koop dan een TZ3 of FZ18.

[...]

Ehmm... volgens mij wordt ie een fractie van een seconde zwart, wat je daarna ziet kun je instellen, of je de foto wilt zien, een detail van de foto, de foto+histogram e.d., of helemaal geen foto...
Hmz, dat is wel jammer, aangezien ik meestal bewegende objecten fotografeer (auto's).

Iemand die het zeker weet?

• catchingfire
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:40:
Hmz, dat is wel jammer, aangezien ik meestal bewegende objecten fotografeer (auto's).
Iemand die het zeker weet?
Heb effe wat gespeeld... als je de after-shot-review uitzet en dan een burst foto's maakt freezed ie steeds de laatst genomen foto op je LCD, dus echt "live" zie je dan niks meer.

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:53:
[...]

Heb effe wat gespeeld... als je de after-shot-review uitzet en dan een burst foto's maakt freezed ie steeds de laatst genomen foto op je LCD, dus echt "live" zie je dan niks meer.
Hm, dat is wel jammer. Hoelang staat de genomen foto dan in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Totdat ie de volgende foto heeft genomen, dan komt die in beeld.

Wil je echt continu updates hebben dan zul je aan de dSLR moeten, maar dat lijkt me toch wat overkill als je af en toe eens een rijdende auto fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enige ervaring met een externe flitser icm de S5 (bijv. de Canon 430 EX)?
Ik vraag me af of met gebruik hiervan het ruisniveau verminderd (en in welke mate) en hoe de camera en flitser communiceren.
Uit mijn vragen blijkt wel dat ik totaal geen ervaring noch verstand hiervan heb, ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:55:
Iemand enige ervaring met een externe flitser icm de S5 (bijv. de Canon 430 EX)?
Check!
Ik vraag me af of met gebruik hiervan het ruisniveau verminderd (en in welke mate) en hoe de camera en flitser communiceren.
Nou, het grote voordeel van een externe flitser is dat je fatsoenlijke flits-foto's kunt maken. De foto's met de ingebouwde flits zijn vaak niet echt mooi, harde schaduwen achter je onderwerp, rode ogen, fel licht recht van voren, ...

Een externe flitser kun je binnenshuis (als je witte plafonds/muren hebt) naar boven richten (het zogenaamde "bouncen") waardoor je prachtig licht op je onderwerp krijgt, zonder harde slagschaduwen en zonder rode ogen.

Theoretisch zou hij ook de ruis kunnen verminderen omdat hij meer licht kan geven dan de ingebouwde flits waardoor de camera op een lagere ISO kan blijven staan.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste