Feit is dat ik met m'n 400D (en ik heb m'n 2e al) ALLES in RAW moet schieten omdat elke foto standaard onderbelicht wordt. Dat ligt uiteraard voor de volle 100% aan de gebruiker, wel typisch dat ik dat bij de 350D die ik ervoor had totaal niet had. Omdat de belichting zo totaal onvoorspelbaar uitpakt dus (soms moet er 1/3 stop bij, soms een volle stop) alles in RAW schieten en met ACR tweaken. Meestal is het dan wel oke (tenminste, dan vind ik het wel prima) aangezien de nieuwste ACR wat leuke features erbij heeft gekregen (de recovery en vibrance sliders bijvoorbeeld). Maar toch, ik vind het lastig, de foto's uit de S5 zijn over het algemeen gewoon "goed" uit de camera, soms wat witbalans tweaken en croppen naar 3:2 (wat Canon helaas nog steeds niet in z'n compacts ondersteund). Dat is met Picasa in no-time gedaan.
Ik doe zelf bijna geen nabewerking, en ik weet wel zeker dat ze er beter uitzien dan de foto's uit een S5.
Dat is een vrij ambitieuze stelling. Ik heb hier gisteren in de pauze een stukje gewandeld en een hele serie platen geschoten met m'n S5. Toen ik de platen slideshowde stelde menig collega (omdat ze weten dat ik een dSLR heb) "toch wel errrrrrrg mooie platen uit zo'n 400D zeg, kun je wel zien dat dat toch verschil maakt zo'n spiegelreflex". "Tjsa.. sorry, dit komt gewoon uit een superzoom van ongeveer 400 euri".
Tuurlijk, onder minder ideale lichtomstandigheden en als je echt gaat pixelneuken op dan veegt een dSLR de vloer aan met elke compact...
En het wisselen van objectieven hoeft helemaal geen nadeel te zijn, al je weet wat je gaat fotograferen. Als je op weg bent naar autosport, dan moet je natuurlijk geen UWA gaan monteren.
Oh jawel, leuk om eens een flink wide shot van een tribune of een bocht te nemen. Als je op vakantie gaat weet je toch niet wat je precies gaat fotograferen? --> dus neem je heel je kit mee, of op z'n minst een flinke selectie om een flink optisch bereik af te dekken, en dan praat je over minimaal 3 lenzen. Vind ik lastig op uitjes, zeker als ik ook aandacht wil besteden aan m'n kids.
En over het geld:
€ 329 Sigma 7-70DC
€ 319 EF-S 60mm
€ 89 50mm MKII
Per stuk minder dan een S5 volgens mij

Bengrijk is gewoon self-control, aan jouw post te zien heb jij dat niet

Dan moet je geen dSLR kopen nee, want dan wordt het te duur.
Je vergeet je 70-200f4L te noemen? Of heb je die niet meer? Volgens de pricewatch 569euri.
Bij mij is het iets anders uitgepakt, als ik de pricewatch van dit moment erbij neem:
Canon 17-85IS: 515euro
Canon 70-200f4L: 569euro (gekocht toen de 70-300IS er nog niet was helaas)
Canon 70-300IS: 522euro
Canon 50f1.4: 319euro
Sigma 10-20: 459euro
... eentje zit onder de prijs van de S5is, gemiddeld echter ruuuuuuim erboven. En dat heeft helemaal NIKS met self-control te maken. Ik wil gewoon een flink optisch bereik ter beschikking hebben, iets wat bovenstaande set me levert. En als we het dan over prijzen hebben, bovenstaande set is mijn insziens nog een redelijke budget-oplossing als ik zie hoeveel hobbyisten met L-kanonnen rondlopen.
Om weer ontopic te gaan want ik snap niet helemaal waarom er in ELKE discussie over een compact weer gezeurd moet worden hoeveel beter een dSLR is: een superzoom, welke dan ook, is simpelweg veel en veeeeeeeeeel veelzijdiger dan een dSLR. Het is geweldig om zo'n enorm optisch bereik onder je wijsvinger te hebben in een formaat wat je gemakkelijk in een klein tasje of een jaszak stopt.
PS. Mooie plaatjes op je Flickr album!