Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

catchingfire schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:08:
Erg vervelend van de S5 is dat je geen 3:2 foto's kunt schieten, alleen oud-vierkant-tv formaat 4:3 en een gecrippeld 16:9 formaat (geen bursts).
Niet helemaal. Er is hulpmiddel aanwezig zodat je kunt opletten voor 3:2 foto's maken. Dit heet "Uitsnede". Er komt dan grijs afbakening boven en onder te staan. Foto zelf is wel 4:3, maar je kan wat beter rekening mee houden. Te activeren via Camera setup, Custom Display en vinkje plaatsen bij Uitsnede. De rest is aan fotopers om standaard boven en onder af te snijden. Dat hoef je niet zelf croppen!
Hoewel, bij fotopers kan je tegenwoordig voor digitale 4:3 fotoprint kiezen, omdat er zoveel digitale camera's zijn.
Zwaar minpunt van de S5 is dat er geen batterij-metertje op zit. Je hebt dus geen idee in wat voor staat de accu's zijn totdat je een "replace battery" melding in je display krijgt en je eigenlijk niks meer kunt doen.
De enige compensatie om angst van batterij-leeg weg te nemen is 2e set accu bij je houden. Ik heb bij mijn aanschaf gelijk 2 accusets erbij gedaan (1 accuset+lader en 1 aparte accuset) zodat ik niet teleurgesteld voor staat. Want als batterij-leeg icoon eenmaal knippert in de venster, gaat ie ongenadig voor altijd uit binnen 10 tellen. En opnieuw aanzetten zal niet meer lukken. Hij blijft (gelijk) uit.
Dat maakt je echt kansloos als je maar 1 accuset hebt.
Canon heeft mijn verzoek geantwoord over icoon probleem en heeft doorgegeven naar Canon Inc. over firmware probleem. Dat zal wel nodige tijd in beslag nemen voordat hoge heren wat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
MrDummy schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:44:
Niet helemaal. Er is hulpmiddel aanwezig zodat je kunt opletten voor 3:2 foto's maken. Dit heet "Uitsnede". Er komt dan grijs afbakening boven en onder te staan. Foto zelf is wel 4:3, maar je kan wat beter rekening mee houden. Te activeren via Camera setup, Custom Display en vinkje plaatsen bij Uitsnede.
Ja weet, ik maar dat voegt weinig toe. Dan hadden ze het LCD beter helemaal zwart kunnen maken, nu is het een beetje donkerder wat nog niet echt opvalt. Ik snap niet wat het probleem is om gewoon foto's in 3:2 weg te kunnen schrijven.
De rest is aan fotopers om standaard boven en onder af te snijden. Dat hoef je niet zelf croppen!
Om verrassingen te voorkomen doe ik dat liever zelf.
Hoewel, bij fotopers kan je tegenwoordig voor digitale 4:3 fotoprint kiezen, omdat er zoveel digitale camera's zijn.
Ik vind het een lelijke verhouding en het is niet consistent met de foto's die uit m'n 400D en F30 komen.

Wat betreft accu's, ik vond een interessant testje van Sanyo Eneloop accu's: http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html

[ Voor 5% gewijzigd door catchingfire op 12-07-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Review van DCResource en jouw review opgenomen in startpost. :)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

catchingfire schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:08:
het scrollwieltje voor het bladeren door foto's en settings.
Wel, S5 heeft geen scrollwieltje, en navigeren gaat met 4-way controller. Niks mis mee, en als je echt snel wilt bladeren door foto's, moet je maar 4-way controller eens ingedrukt houden. Je zult dan zien dat ie als een speer door foto's vliegt. Uiteraard beetje wazig beeld maar nog waarneembaar wat voorbij vliegt :) Zo snel kan ik niet eens met scrollwiel doen van G3, die is namelijk sloom.

Ingedrukt houden versnelt dus de navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 2 weken heb ik nu de Powershot S5 IS in huis en hoewel ik nog niet de tijd heb gehad om alle mogelijkheden te bekijken ben ik erg tevreden over de qualiteit van de eerste foto's.

Dat 32 Mb kaartje vind ik ook een zwaktebod van Canon, dus maar meteen een 4 Gb kaart er in en ik kan echt vooruit. Ook de batterijen even vervangen door 2 setjes van 4 batterijen, 2700 mAh en een 30 min batterijlader en voorlopig heb ik alles wat ik nodig heb....... athans,

Ik heb geen flitser die ik bij deze camera kan gebruiken en een 420EX of 430EX Canon flitser vind ik weer een hele uitgave, zeker als ik er nog niet echt van overtuigd ben dat ik die echt nodig ga hebben.

Nu zag ik in de winkel een flitser, de Canon HF-DC1, een mooi klein flitsje die je middels een bracked (meegeleverd) naast de S5 kunt monteren.

Over deze flitser heb ik nu een aantal vragen :

1. Heb ik die flits nodig bij de S5 ?
2. Kun je met deze flits de zoomfunctie van de S5 blijven gebruiken, of werkt die flits alleen bij een vaste brandpuntsafstand ?
3. Op de achterzijde van die flits zit een schakelaartje voor MIN / MID / MAX. Kennelijk is dit de instelling voor de intensiteit van het flitslicht, maar hoe bepaal je in welke stand die schakelaar moet staan en bij welke brandpuntsafstand of aanwezige hoeveelheid daglicht ?

Ten slotte nog even een overzichtje van andere interessante site's over de S5 :

http://reviews.cnet.com/d...4505-6501_7-32441341.html
http://www.letsgodigital.org/nl/14310/canon_powershot_s5is/
http://mrdummy.net/canons5/conclusie.php
http://www.dcresource.com...hot_s5-review/index.shtml
http://www.dpexpert.com.a...anon_powershot_s5_is.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:03:
Sinds 2 weken heb ik nu de Powershot S3 IS in huis en ...
S3 of toch een S5?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S5............ tiepvouwtje, sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik heb geen flitser die ik bij deze camera kan gebruiken en een 420EX of 430EX Canon flitser vind ik weer een hele uitgave, zeker als ik er nog niet echt van overtuigd ben dat ik die echt nodig ga hebben.

Nu zag ik in de winkel een flitser, de Canon HF-DC1, een mooi klein flitsje die je middels een bracked (meegeleverd) naast de S5 kunt monteren.
Ik zou toch effe doorsparen voor de 4x0EX. Waarom: omdat je daarmee kunt bouncen, dat levert VEEL mooiere flits plaatjes en de kans op rode ogen is nihil.
1. Heb ik die flits nodig bij de S5 ?
2. Kun je met deze flits de zoomfunctie van de S5 blijven gebruiken, of werkt die flits alleen bij een vaste brandpuntsafstand ?
3. Op de achterzijde van die flits zit een schakelaartje voor MIN / MID / MAX. Kennelijk is dit de instelling voor de intensiteit van het flitslicht, maar hoe bepaal je in welke stand die schakelaar moet staan en bij welke brandpuntsafstand of aanwezige hoeveelheid daglicht ?
1. Niet nodig, is wel erg leuk. (ik gebruik de 430EX)
2. Ja, nee. (ja, je kunt dus zoomen)
3. Geen idee, ken dat flitsertje niet. Effe een manual googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Wat vergelijkingen tussen de Sony H7 en de Canon S5IS: http://www.dpreview.com/reviews/SonyH7/page9.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Heb je al gewoon eens gekeken of de ingebouwde flitser enigszins aan je eisen voldoet? Ik vind 'm met name als je de sterkte helemaal terugschroeft best te pruimen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmdzonnet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:19
Is het mogelijk om de S5 als webcam op de computer te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:43
Ik ben nog steeds erg in overweging om deze camera aan te kopen.
Ik twijfel alleen niet of ik toch een DSLR camera moet kopen bv de Canon EOS 400D

Is digitale spiegelreflax camera nu zoveel beter ?

Is wel iets groter maar ten op zichte van de S5 valt dat nog wel mee, alleen het zoom-bereikbaar is een stuk kleiner 18-55mm in zo'n kit aanbieding.
Dus als je iets meer wilt zoomen heb je gewoon een extra lens nodig en ben je een stuk meer centjes kwijt en ik vraag me erg of dat het kwaliteits verschil maakt ?

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
curry684 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 00:36:
Heb je al gewoon eens gekeken of de ingebouwde flitser enigszins aan je eisen voldoet? Ik vind 'm met name als je de sterkte helemaal terugschroeft best te pruimen.
Als je echt wilt gaan flitsen is een bounce flash über... resultaten daarvan zijn totaal niet te vergelijken die je met het interne mini-flitsbuisje voor elkaar krijgt.
pmdzonnet schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:34:
Is het mogelijk om de S5 als webcam op de computer te gebruiken?
Beetje dure webcam niet? Wellicht via een Canon remote capture programma, maar videochatten met MSN, Yahoo, of Skype enzo lijkt me niet mogelijk.
Arie26 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:55:
Ik twijfel alleen niet of ik toch een DSLR camera moet kopen bv de Canon EOS 400D
Tsja. Ik heb beide. Ja, zeg ik zonder enige twijfel, de platen uit een 400D zijn beter. Maar het ligt er wel sterk aan op wat voor formaat je foto's bekijkt. In 10x15 printjes zul je bar weinig verschil kunnen ontdekken (als je het al kunt ontdekken).

Ik heb een superzoom (uiteindelijk de S5is maar hiervoor heb ik een maand de H9 gehad) gekocht omdat ik nogal moe werd van het sjouwen met de 400D+lenzen. Als je alleen op pad gaat is het allemaal niet zo'n probleem, maar met kleine kids is een dSLR een pain in the backside. Dan ben je meer bezig met je camera dan met je kids. Sjouwen, lenzen wisselen, klooien met die enorme tas, opletten dat er niks uitvalt, opletten dat je dure zooi niet gejat wordt, als het weer niet ideaal is opletten met plakkerige zonnebrand/zweet-handen, waaiend stof of wat druppels regen.

3 jaar geleden was het nog een totaal ander verhaal. Toen waren "compacts" traag, traag en nog eens traag. De S5 is binnen 1 seconde operationeel, shutter lag is bijna non-existing. Snelheid en betrouwbaarheid van de autofocus komt in de buurt van een dSLR. De enorme gap die je "vroegah" had tussen "compact" en "dSLR" wordt steeds kleiner. Wat wel een probleem is en blijft het aantal pixels wat ze elk jaar weer erbij frotten op de kleine sensoren (die niet groter kunnen worden omdat dan de form-factor van de camera veel groter wordt).
Is wel iets groter maar ten op zichte van de S5 valt dat nog wel mee, alleen het zoom-bereikbaar is een stuk kleiner 18-55mm in zo'n kit aanbieding.
Vind je dit meevallen?
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/original/ypngjo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/original/ypnga3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/original/ypngaf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/original/ypnga7.jpg

... en dan heb je het nog maar over het kleine plastieke 18-55 kitlensje. Als je eenzelfde optisch bereik wilt hebben als met de S5/H9/FZ8-achtige camera's hebt dan pakt het nog ietsje anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Arie26 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:55:

Dus als je iets meer wilt zoomen heb je gewoon een extra lens nodig en ben je een stuk meer centjes kwijt en ik vraag me erg of dat het kwaliteits verschil maakt ?
Je moet jezelf ook afvragen hoe goed je bent in fotograferen.
Als je er niet zo heel erg bedreven in bent, dan is het volgens mij niet alleen een beetje overkill (er hoeft niets mis te zijn met overkill...het hebben van iets wat je niet volop uitnut is soms best wel leuk), maar is er een kans dat de foto's die je met een dSLR maakt er slechter uitzien dan met een compact.

Een beginner heeft volgens mij een grotere kans om foto's te verkloten met een dSLR dan met een compact, omdat een compact doorgaans betere "point en shoot" instellingen kent voor een beginner. (Of is dat inmiddels achterhaald?)

Een beginner kan daarom beter eerst met een S5 starten en geleidelijk aan de instellingen leren gebruiken (zoals sluitertijden, diafragma-instellingen etc. etc.) en dan als hij merkt dat de S5 te beperkt wordt overstappen naar een dSLR. Tegen die tijd is de dSLR (+ goede lens met IS en voldoende range) dan ook weer een stuk goedkoper...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:21:
[...]
3. Geen idee, ken dat flitsertje niet. Effe een manual googlen.
Ik heb heel wat afgezocht op internet, maar ik kan geen redelijke handleiding vinden. Ik kom niet verder dan :

" Canon’s new high power flash accessory, the HF-DC1, extends the options for night and indoor shooting for many of the PowerShot cameras. Suits the Canon PowerShot A, S, Elph, IXUS, G, & PRO series cameras.

With a guide number of 18 (ISO 100, metres), the slave flash automatically fires in-sync with the camera’s in-built flash, ignoring any pre-flash. The HF-DC1 flash operates wirelessly and increases the effective flash range up to approximately 30 feet. It can be adjusted to three power output settings based on the aperture value of the camera.

The HF-DC1 flash is supplied with a mounting bracket so it can be attached to the camera, but it can also be hand-held or mounted on a tripod or accessory light stand to adjust the lighting angle for pro-like quality results.

Multiple HF-DC1 units can be synchronized with a single camera for even greater lighting flexibility. This smart high powered slave flash unit is compact and compatible with almost every PowerShot digital camera. "

Ziet er naar uit dat je gewoon maar zelf wat moet klooien en kijken hoe het resultaat word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks325
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
Gisteren ook de s5 aangeschaft, helemaal super! Zijn er nog mede forumlezer met tips voor goede oplaadbaren batterijen, ik doe het nu nog even met een oud setje, maar wil wel een nieuw compleet, met lader, setje aanschaffen.. tips welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sparks325 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:41:
Gisteren ook de s5 aangeschaft, helemaal super! Zijn er nog mede forumlezer met tips voor goede oplaadbaren batterijen, ik doe het nu nog even met een oud setje, maar wil wel een nieuw compleet, met lader, setje aanschaffen.. tips welkom...
Ik heb aangeschaft : Vapex powermate 30 minuten lader + 8 x 2700mAh Ni-MH AA batterijen € 56,00

Dit setje is te bestellen op : http://www.vapextech.nl

Ik had het, netjes verpakt, binnen 2 werkdagen in huis.

De batterijen zitten in een handig bewaardoosje, zodat ze niet door je tas gaan zwerven.

Hoe de batterijen zich gaan houden weet ik natuurlijk nog niet. Ik heb ergens gelezen dat Sanyo batterijen iets beter zijn, maar deze kunnen natuurlijk ook goed zijn. We zullen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Het voordeel van de Sanyo Eneloop batterijen is dat ze veel minder last van zelf-ontlading hebben. Een "gewone" NiMH accu is na een maand al flink wat van z'n capaciteit kwijt, een Eneloop heeft veel minder capaciteit verloren in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:07:
Ik heb heel wat afgezocht op internet, maar ik kan geen redelijke handleiding vinden. Ik kom niet verder dan :
Kijk hier eens: http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=23984595

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de link. Hieruit blijkt dat het dus zelf uitvogelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand wat filmpjes posten die met de S5 zijn gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
catchingfire schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 12:33:
Het voordeel van de Sanyo Eneloop batterijen is dat ze veel minder last van zelf-ontlading hebben. Een "gewone" NiMH accu is na een maand al flink wat van z'n capaciteit kwijt, een Eneloop heeft veel minder capaciteit verloren in die tijd.
Vapextech claimt zelf ook zoiets voor haar batterijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:37:
Kan iemand wat filmpjes posten die met de S5 zijn gemaakt?
Even heel snel geschoten voor je : http://www.filmpjes.nl/be...ssets%252Fviews%252F18454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Vapex Powermate 30 min lader is erg extreem snel. Dat zal accu's erg warm maken en dat vind ik niet goed. Ik zou maar gewoon op 1 uurs lader houden als maximum. Sneller laden heeft andere probleem dat het soms te vroeg stop en zelden 100% lading zal hebben.

Canon HF-DC1 is een slave flitser. Het beschikt over een fotocel dat meekijkt naar flitsgedrag van de camera. Dat betekent dat het gewoon niks anders doet dan flitslicht erbij doen. Je huidige flitser blijft nodig. 420EX heb ik hier en dat kost wel wat, maar de moeite is echt groot als je voor prima foto's wil gaan. Bovendien is het ook snelle flitser. Daarbij kan ik infrarood zender bij kopen en flitser op andere plek neerzetten, of meerdere EXs neerzetten.
Geen wonder dat Canon HF-DC1 bij elke camera werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:55:
[...]

Je moet jezelf ook afvragen hoe goed je bent in fotograferen.
Als je er niet zo heel erg bedreven in bent, dan is het volgens mij niet alleen een beetje overkill (er hoeft niets mis te zijn met overkill...het hebben van iets wat je niet volop uitnut is soms best wel leuk), maar is er een kans dat de foto's die je met een dSLR maakt er slechter uitzien dan met een compact.

Een beginner heeft volgens mij een grotere kans om foto's te verkloten met een dSLR dan met een compact, omdat een compact doorgaans betere "point en shoot" instellingen kent voor een beginner. (Of is dat inmiddels achterhaald?)

Een beginner kan daarom beter eerst met een S5 starten en geleidelijk aan de instellingen leren gebruiken (zoals sluitertijden, diafragma-instellingen etc. etc.) en dan als hij merkt dat de S5 te beperkt wordt overstappen naar een dSLR. Tegen die tijd is de dSLR (+ goede lens met IS en voldoende range) dan ook weer een stuk goedkoper...
Hoeft op zich niet. Toen ik een 350D kocht, en mijn S1 IS verkocht, wist ik helemaal niets van difragma e.d. Pas toen ik de 350D kocht ging ik mij verdiepen in de materie. Dus als je dat wil, kan je best een 400D kopen.

Wil je er geen tijd aan besteden, en ben je zo iemand die denkt dat je met de Auto stand mooie foto's kunt maken, koop dan een S5 IS. In dat geval is een dSLR zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
The_Sukkel schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:55:
[...]
Ik heb de afgelopen jaren genoeg gespeeld met mijn CANON S45 foto camera en ik heb gewoon het gevoel nu dat ik meer wil en ik denk niet dat ik veel meer kan met de S5, zal kwa kwaliteit allemaal wel stukke beter zijn maar veel meer instelling heb je volgens mijn niet dan op de S45.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Arie26 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 21:27:
[...]
Ik heb de afgelopen jaren genoeg gespeeld met mijn CANON S45 foto camera en ik heb gewoon het gevoel nu dat ik meer wil en ik denk niet dat ik veel meer kan met de S5, zal kwa kwaliteit allemaal wel stukke beter zijn maar veel meer instelling heb je volgens mijn niet dan op de S45.
Ik weet niet of de kwaliteit "stukke beter" zal zijn dan de S45, maar ik wel dat het handmatig instellen dank zij de 4-way button op de S5 iets gemakkelijker gaat dan met die smalle (m.i. onhandige) "multicontroler" van de S45. Hierdoor wordt je veel meer uitgenodigd om snel instellingen om te zetten met de S5.

Verder kan je met de S5 volgens mij evenveel instellen als met een dSLR, maar gaat een dSLR vaak verder (grotere diafragma, langere sluitertijden etc.). Wel gaat het handmatig focussen door de zoeker bij een dSLR beter en kan je op hogere ISO's schieten met minder ruis.

De S5 koop je voor het gemak van een multifunctioneel apparaat.
Wil je het beste en vind je het niet erg om meerdere lenzen mee te nemen (in een grote tas), gebruik je de movie-mode nooit, is het formaat geen probleem en ben een professional of "voel je je te goed" voor een "simpele compact" dan moet je vooral een dSLR kopen.

Heel erg veel meer "onpartijdig" advies kan je toch niet verwachten in een S5-dedicated topic... (of wil je een "S5 versus dSLR"-topic ervan maken?)

edit:
Ik heb op vershillende fora ervaren dSLR gebruikers gelezen die naast hun dSLR een S2-S5 hebben aageschafd, omdat het nu eenmaal een erg makkelijke en veelzijdige camera (met IS-Superzoom!) is om gewoon mee te nemen zonder veel kwaliteitsverlies. Probeer maar eens in een dierentuin even snel van lens te wisselen na gezoomd te hebben... Maar goed...misschien moet je gewoon eerst een keertje een dSLR hebben gekocht voordat je "toebent" aan een S5 :P
Toegevoegd! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door The_Sukkel op 16-07-2007 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:38:
[...]

Maar goed...misschien moet je gewoon eerst een keertje een dSLR hebben gekocht voordat je "toebent" aan een S5 :P
Een opmerking van een man of vrouw die al jaren ervaring heeft............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
The_Sukkel schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:38:
Ik heb op vershillende fora ervaren dSLR gebruikers gelezen die naast hun dSLR een S2-S5 hebben aageschafd, omdat het nu eenmaal een erg makkelijke en veelzijdige camera (met IS-Superzoom!) is om gewoon mee te nemen zonder veel kwaliteitsverlies. Probeer maar eens in een dierentuin even snel van lens te wisselen na gezoomd te hebben...
Count me in... ik heb een dSLR en heb onlangs een superzoom erbij gekocht omdat ik het gesjouw moe begon te worden. Een dSLR is leuk als je puur voor de foto's gaat en ALLEEN dingen gaat doen, of met andere foto-enthousiasten. Een dSLR met tas vol lenzen is een blok aan het been als je met niet foto-enthousiasten (zoals vriendin, kinderen, ...) ergens naar toe gaat die al beginnen te zuchten als jij je tas erbij gaat pakken. Daarbij merk ik dat ik nu veel meer geniet van de uitjes en niet de hele tijd met die camera en toebehoren bezig ben.

[ Voor 5% gewijzigd door catchingfire op 16-07-2007 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een Powershot S5 IS en nu vraag ik mij af of er op deze camera ook filters kunnen worden gebruikt? Zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:22:
Ik heb sinds kort een Powershot S5 IS en nu vraag ik mij af of er op deze camera ook filters kunnen worden gebruikt? Zo ja welke?
Men neme een Canon LAH-DC20, daarna 58 mm filters naar smaak toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hallo hallo,
ik meld me als groentje in dit topic, heb het ook niet helemaal gelezen. Ik heb op dit moment een Canon S45 (net als Arie hier boven me) en nu het beestje zijn vierde verjaardag viert, is het tijd voor een nieuwe. Mijn compactcamera heeft namelijk last van ouderdomskwaaltjes, het geld is er, en ik wil gewoon een wat grotere imposante camera. Maar hij moet nog wel mee te nemen zijn!! Vandaar dat ik even in dit topic reageer.

Ik wilde ooit de overstap maken naar een Canon DSLR, vandaar dat ik voor mijn analoge Canon 500n of wat ik ook heb, ooit een telelens heb gekocht (een Canon ook). Ik wil weten of die lens ook op een S2 past. Mijn schoonvader zei dat de diameter van de lenzen net verschilt. Los je dat op met zo'n converter (die geheid een kras krijgt of kwijtraakt?)

Verder lees ik de specs wel op dpreview en de pricewatch... het klinkt als een leuke camera... mooi overstapje voor me, kan nog net mee op vakantie zeg maar. Ik fotografeer alles wat los en vast zit en soms eens een serie, vandaar dat ik wel wat kwaliteit wil maar ook handzaamheid.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:07
Dark Blue schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:50:
Ik wilde ooit de overstap maken naar een Canon DSLR, vandaar dat ik voor mijn analoge Canon 500n of wat ik ook heb, ooit een telelens heb gekocht (een Canon ook). Ik wil weten of die lens ook op een S2 past. Mijn schoonvader zei dat de diameter van de lenzen net verschilt. Los je dat op met zo'n converter (die geheid een kras krijgt of kwijtraakt?)
Elke Canon EF lens past op alle digitale DSLR's van Canon (maar natuurlijk niet op een powershot S2/S5 whatever). Andersom niet altijd, de speciaal voor crop-DSLR lenzen (EF-s lenzen) passen alleen op de crop-DSLR's.

Let op : oude lenzen van bv Sigma werken niet altijd op de nieuwe DSLR's!

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-07-2007 16:57 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Doe eens lief zeg. Er staat een vraag hoor. Je onderbuurman snapt 'm wel.

Jammer dat zo'n lens niet past. Maar dat zullen ze niet zonder reden hebben gedaan. Dan wordt het voor mij toch kiezen voor een 'echte' of voor een camera uit de S serie, en dan maar geen gebruik van die economisch gekochte lens.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Toch eindelijk een keuze gemaakt en niet gekozen voor de S5 maar toch voor een DSLR-camera en wel de CANON 400D met 2 stuks lenzen 18-55mm en de 55-200mm en tot op heden gaat alles heerlijk, lekker aan het uitproberen en dergelijke.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Arie26 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:27:
Toch eindelijk een keuze gemaakt en niet gekozen voor de S5 maar toch voor een DSLR-camera en wel de CANON 400D met 2 stuks lenzen 18-55mm en de 55-200mm en tot op heden gaat alles heerlijk, lekker aan het uitproberen en dergelijke.
OK, veel plezier ermee!
We horen het wel wanneer je besluit een S5 erbij te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
The_Sukkel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:58:
[...]
OK, veel plezier ermee!
We horen het wel wanneer je besluit een S5 erbij te kopen...
Waarschijnlijk niet, want voor het simpele makkelijke en snelle werk heb ik altijd nog mijn CANON Powershot S45

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Ik bedoel ook niet voor het simpele werk, maar voor wanneer je een 420mm IS zoom nodig hebt... (je hebt nu geen superzoom zeg maar... dat wordt nog een leuk "lensje" erbij...bazooka size...)

[ Voor 17% gewijzigd door The_Sukkel op 16-07-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
The_Sukkel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:13:
Ik bedoel ook niet voor het simpele werk, maar voor wanneer je een 420mm IS zoom nodig hebt... (je hebt nu geen superzoom zeg maar... dat wordt nog een leuk "lensje" erbij...bazooka size...)
Een 70-300 IS komt tot 480mm op een 1.6 crop dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
bouwfraude schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:55:
Een 70-300 IS komt tot 480mm op een 1.6 crop dSLR.
.. en is op zichzelf al zwaarder, groter en duurder dan de S5is. (ik heb beiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die vergelijkingsfoto's kan plaatsen tussen een 350D of 400D en de S5 IS ???

Ik bedoel dus niet een foto van die camera's maar eentje met die camera's gemaakt..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Uh waarom wil je appels en peren vergelijken, en dan ook nog eens appels waarbij de accessoires van overweldigend belang zijn voor de kwaliteit?

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De kwaliteit van een DSLR is zeer sterk afhankelijk van de lens die er op zit.
Als je (ongeveer) hetzelfde bereik wilt hebben als de S5 moet je een 28-300 IS lens gebruiken.
Zo'n lens kost meer dan 2000 euro.

Met goedkopere lenzen zal het kwaliteitsverschil eerder beperkt zijn. Het grootste voordeel van een DSLR is IMO de betere mogelijkheid om de scherptediepte te regelen wat portretfoto's veel mooier maakt (wazige achtergrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Twister336 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:52:
De kwaliteit van een DSLR is zeer sterk afhankelijk van de lens die er op zit.
Als je (ongeveer) hetzelfde bereik wilt hebben als de S5 moet je een 28-300 IS lens gebruiken.
Zo'n lens kost meer dan 2000 euro.

Met goedkopere lenzen zal het kwaliteitsverschil eerder beperkt zijn. Het grootste voordeel van een DSLR is IMO de betere mogelijkheid om de scherptediepte te regelen wat portretfoto's veel mooier maakt (wazige achtergrond).
Je bent nu de CANON S5 aan het vergelijken met een lens die 4x de aanschaf prijs is van de gehele camera op zich ??
En het voordeel van DSLR-camera's is de mogelijkheid tot verschillende lenzen, dus als je er 2 standaard lenzen bij neemt 18-70mm 70-300mm van een merk als Tamron en/of Nikon ben je een stuk minder geld kwijt en kwalitatief denk ik dat je nog zeker boven de S5 uit blijft

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:47:
Uh waarom wil je appels en peren vergelijken, en dan ook nog eens appels waarbij de accessoires van overweldigend belang zijn voor de kwaliteit?
Omdat ik er nog niet van overtuigd ben dat we het hebben over appels en peren.

Het verschil tussen mijn Minolta Dynax 8000i en Canon S5 IS is op 10x15 formaat niet waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Arie26 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:00:
En het voordeel van DSLR-camera's is de mogelijkheid tot verschillende lenzen, dus als je er 2 standaard lenzen bij neemt 18-70mm 70-300mm van een merk als Tamron en/of Nikon ben je een stuk minder geld kwijt en kwalitatief denk ik dat je nog zeker boven de S5 uit blijft
Je bedoelt waarschijnlijk Tamron en/of Sigma (en/of Tokina).

Feit is dat een fatsoenlijke dSLR lens per stuk meer kost dan je S5is alleen. Vervolgens moet je al je lenzen in een grote tas gaan verslepen, sjouw je je een breuk, heb je altijd de foute lens erop (wide als je tele wilt schieten en v.v.) en ben je elk tripje voornamelijk met je camera bezig. Vervolgens kun je nog ettelijke uurtjes in de nabewerking kwijt omdat de platen uit een dSLR nu eenmaal niet zo "poppen" als die uit een compact. Prima als jij dat wilt, ik niet meer, vandaar dat ik een superzoom heb gekocht als aanvulling op m'n dSLR. Vooralsnog ben ik helemaal tevreden wat betreft de kwaliteit van de output en de snelheid van de S5. Als ik echt ergens puur voor de foto's naartoe ga, of ergens -alleen- naartoe ga, kan ik altijd de dSLR nog meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
catchingfire schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:47:
[...]

Feit is dat een fatsoenlijke dSLR lens per stuk meer kost dan je S5is alleen. Vervolgens moet je al je lenzen in een grote tas gaan verslepen, sjouw je je een breuk, heb je altijd de foute lens erop (wide als je tele wilt schieten en v.v.) en ben je elk tripje voornamelijk met je camera bezig. Vervolgens kun je nog ettelijke uurtjes in de nabewerking kwijt omdat de platen uit een dSLR nu eenmaal niet zo "poppen" als die uit een compact.
Wat kunnen hobby's toch leuk en uitdagend zijn >:)

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Arie26 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:01:
Wat kunnen hobby's toch leuk en uitdagend zijn >:)
Dat dacht ik ook toen ik m'n fototas vulde met spullen en 4-figure bedragen van m'n bankrekening zag verdwijnen :) Het is addictief: je hebt nu een bereik tot 200mm met je 55-200mm. Je bent NU AL (hoeveel dagen heb je je kit?) over een teleconverter aan het denken. Dan kom je tot de vervelende conclusie dat een 2x teleconverter niet best gaat werken icm met je budget-lens (met alle respect) en dat ook die 1.4x niet geweldig zal zijn omdat je tele-lens niet lichtsterk genoeg is. Vervolgens komt er een telelens met meer reach: 300.. 400 of misschien wel 500mm. Tas weer te klein, grotere tas erbij. Dan denk je, goh, 28mm is ook niet zo gek wide, ik wil superwide, en hoppa, daar komt nog zo'n mooie sigma 10-20 of tamron 12-24. En dan wil je natuurlijk ook die bloempjes mooi op de plaat kunnen zetten... enz enz enz... het is een zwart gat :) geloof me... been there, done that, got the t-shirt.

[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 18-07-2007 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Arie26 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:00:
[...]
Je bent nu de CANON S5 aan het vergelijken met een lens die 4x de aanschaf prijs is van de gehele camera op zich ??
Dat klopt niet echt. Die goedkope zoomlenzen zijn zo lichtzwak en hebben geen beeldstabilisatie zodat je ofwel in bijna perfecte omstandigheden moet fotograferen, dan zijn de foto's inderdaad beter, ofwel een zeer hoge ISO waarde moet gebruiken maar dan heb je veel meer ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijna alle reacties gelezen, maar zie nog niet veel reacties en resultaten over de interne flits (ik kan ze over het hoofd gezien hebben natuurlijk).
Hoe zijn de ervaringen bij foto's van een feestje bijvoorbeeld?(Binnen dus hè)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan best wat minder onvriendelijk. Als je jezelf zo ergert dan kun je dit soort dingen beter via een TR doen

[ Voor 82% gewijzigd door YellowCube op 19-07-2007 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[ Voor 51% gewijzigd door YellowCube op 19-07-2007 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Ik wil gewoon zeker weten als ik iets koop dat het een keuze is waar ik achter sta en dat geld meestal niet voor impulsieve aankopen.
En ik ben ook geen Psycho Motorisch Therapeut zodat ik elke keer maar naar de winkel kan rennen om iets nieuws te gaan halen, als het uit is.
Daarom kijk ik liever een klein beetje rond vraag naar ervaringen en dergelijke, de keus om eventueel te kiezen voor de Canon Powershot S5 IS was voor al een financiële, wilde wel een DSLR maar had het geld niet gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 19-07-2007 08:38 ]

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Zo... gisteren de S5 IS in ontvangst kunnen nemen.

Jammer dat de mijne alleen engels en japans spreekt, maar gelukkig zat er 'n kopietje van de nl-handleiding bij.

Maar nu heb ik wel 'n vraag...

Kan iemand mij vertellen wat de stand Auto meer kan dan de stand P?
Ik heb allemaal het idee dat ik met P eigenlijk alles van auto kan zonder zelf te moeten gaan frotten met instellingen en als extra de continue en Super-macro heb.
Of de vraag anders gesteld... Waarom zou ik de stand Auto gebruiken en de camera niet standaard in P laten staan?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Een foto om de supermacro van de S5 te demonstreren:

Afbeeldingslocatie: http://www.ubbens.net/IMG_0226_klein.jpg

(klik voor een groter plaatje).

[ Voor 112% gewijzigd door upje op 20-07-2007 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Op P kan je soms zelf meer instellen als op Auto. En als bonus onthoudt de camera je instellingen.
  • Op A (Av bij canon) stel je zelf het diafragma in, je camera doet gewoon de lichtmeting en rekent de camera de bijbehorende sluitertijd voor je uit.
  • Op S (Tv bij canon) stel je zelf de sluitertijd in in, je camera doet gewoon de lichtmeting en rekent de camera de bijbehorende sluitertijd voor je uit.
  • Op M stel je zelf de sluitertijd en het diafragma in, de lichtmeting van de camera wordt genegeerd.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 14:24
Vandaag m'n S5 IS in ontvangs mogen nemen. :*)

Een flink verbetering t.o.v. m'n huidige Powershot S30. Camera is een heel stuk sneller, zoom is geweldig, macro stand is erg goed, filmkwaliteit is stukken beter (alleen wat worden die bestanden groot zeg) etc.

De lenskap is echt drie keer niks, hopelijk levert Canon daar tzt een betere voor. Verder helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

magic_nl schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:52:
Zo... gisteren de S5 IS in ontvangst kunnen nemen.

Jammer dat de mijne alleen engels en japans spreekt, maar gelukkig zat er 'n kopietje van de nl-handleiding bij.
Weet je heel zeker? Nederlands zit bij mij tussen 24 andere talen, in de gele Opties menu. Goed zoeken. Tel anders hoeveel talen je hebt voor me, en welke firmware erop zit (mijne is 1.0.1.0 (te lezen via Camera Window))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Check de horizontale strepen in deze foto! Ik heb 2 bijna identieke foto's genomen van deze koe en zag dit "banding"-effect op allebei de foto's. Daarvoor en daarna heb ik dit effect (gelukkig) nog niet gezien. Is dit een RMA geval of kan het zijn dat onder bepaalde omstandigheden zoiets gebeurd?

Hier is een crop van de foto:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1372/850294470_56a82edbab_b.jpg

Hier is de volledige versie van de foto ter referentie van de compositie:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1392/850336446_8b09b08ffe_o.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 19-07-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

MrDummy schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:21:
[...]

Weet je heel zeker? Nederlands zit bij mij tussen 24 andere talen, in de gele Opties menu. Goed zoeken. Tel anders hoeveel talen je hebt voor me, en welke firmware erop zit (mijne is 1.0.1.0 (te lezen via Camera Window))
Ik heb nog 'ns gekeken, maar heb alleen de keuze uit engels en japans.
Volgens Camera Window is de firmware 1.0.1.0 dus dat is erg vreemd.
Overigens staat op de doos For Japan only. Not for sale outside Japan.
De CD is ook alleen japans en engels.

Blijkt dus de japanse versie te zijn.
Contact met leverancier gehad over retour sturen, maar dan krijg ik het betaalde -10% terug ofwel omdat het produkt 'gebruikt' is moet ik € 40,- betalen + verzendkosten. En dan elders een nederlandse regelen die min. € 20,- duurder is. Ofwel totale meerkosten ca. € 100,-.
Contact met Etbass (reparatiecentrum Canon) of het evt. mogelijk zou zijn 'n NL-firmware erin te zetten... Is niet mogelijk.

Wat zouden jullie doen? Omruilen en de extra kosten voor lief nemen of maar zo laten?

[ Voor 40% gewijzigd door magic_nl op 19-07-2007 15:55 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magic_nl,

Ga eens na of de verkoper expliciet had vermeld dat het om de japanse uitvoering van de Powershot S5 IS ging.
Heeft hij dat niet expliciet vermeld dan mag jij er als consument van uit gaan dat hij een camera te koop aanbiedt welke een normale uitvoering is voor dit land, een camera met de nederlandse taal in het menu.
Heeft hij er geen vermelding bij staan dan moet hij de camera terug nemen zonder er kosten aan te verbinden. Hij zal je het gehele aankoopbedrag terug dienen te betalen.
Wel kunnen de kosten voor de retourzending voor jou rekening zijn, dat hangt af van de door de verkoper gehandteerde algemene voorwaarden.

Ik zou er, als ik jou was, zeker geen genoegen mee nemen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 17:40:
Ga eens na of de verkoper expliciet had vermeld dat het om de japanse uitvoering van de Powershot S5 IS ging.
Dat stond er m.i. niet expliciet. Op de site staat letterlijk:
8.0 Megapixel CCD
Objectief met 12x optische zoom en Ultrasone Motor (USM) en UD-lens
Optical Image Stabilizer
* DIGIC III met geavanceerde ruisreductietechnologie en Face Detection voor foto's en films
* Correctie van rode ogen tijdens weergave
* 2, 5" varihoek-LCD
* Long-play VGA-movies met stereogeluid en Photo in Movie
* 22 opnameprogramma's inclusief handmatig en 0cm Super Macro
* Hoge ISO 1600 en Auto ISO-omschakeling
* Afmetingen 117.0 × 80.0 × 77.7 mm

Geleverd inclusief:
* 32MB memory card
* 4x AA Alkaline batterijen
* lensdop
* camerariem
* AV-kabel / USB-kabel
* Menutaal : Engels
* Digital Camera Manuals Disk (CD-Rom) : Nederlands Handleiding.

* Garantie : 1 jaar fabrieksgarantie
Volgens de verkoper moet ik uit de laatste twee zinnen opmaken dat 't niet een EU / NL versie is.
Hij beweert dat ie anders wel Menutaal Nederlands had vermeld. Maar ik maak daar niet uit op dat het geen EU versie is. De Nederlandse handleiding is overigens ook maar 'n gekopiëerd cd-tje en zeker niet origineel.
Ik heb contact gehad met mijn juridisch adviseur en die stelt ook gewoon terug sturen met 'n aangetekende brief waarin ik verwijs naar artikel 46d en het volledige bedrag terugvorder.
Mocht de verkoper dan alsnog die 10% inhouden dan kan ik middel mijn juridisch adviseur verhaal halen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Digital Amera Manuals Disk (CD-Rom) : Nederlandse Handleiding.

Die zin zou duidelijk moeten maken dat het hier om een japanse uitvoering gaat ?

Kan die verkoper je dan even aangeven hoeveel producten er in Japan verkocht worden met een nederlandse handleiding ?

Volg het advies van je juridisch adviseur maar op, de verkoper heeft geen poot om op te staan.
Succes er mee.

p.s. Wat mij betreft kun je hier gewoon de url van die site vermelden, zodat andere mensen niet in dezelfde val lopen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
catchingfire schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:56:
Check de horizontale strepen in deze foto! Ik heb 2 bijna identieke foto's genomen van deze koe en zag dit "banding"-effect op allebei de foto's. Daarvoor en daarna heb ik dit effect (gelukkig) nog niet gezien. Is dit een RMA geval of kan het zijn dat onder bepaalde omstandigheden zoiets gebeurd?
Meestal is banding alleen een probleem op hoge iso waarden, iso 160 is nou niet echt hoog te noemen.

Misschien dat het hier getriggert wordt door de struikjes die overbelicht zijn en veel CA vertonen. Wat me opvalt is dat de lichtmeting er hier een flink eind naast zit. De hele foto had een volle stop donkerder gekunt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
martijn_tje schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:39:
Meestal is banding alleen een probleem op hoge iso waarden, iso 160 is nou niet echt hoog te noemen.

Misschien dat het hier getriggert wordt door de struikjes die overbelicht zijn en veel CA vertonen. Wat me opvalt is dat de lichtmeting er hier een flink eind naast zit. De hele foto had een volle stop donkerder gekunt.
Volle stop donkerder? Het histogram ziet er tamelijk goed verdeeld uit vind ik. Ik heb die serie nog eens goed bekeken en zie het effect in 3 foto's. In 1 foto vrij sterk (die ik hier gepost heb), in een soortgelijke foto is het redelijk zichtbaar, en nog een foto (uit dezelfde serie, zelfde voorgrond, achtergrond, lichtbron, onderwerp) daar is het een klein beetje zichtbaar. Hopelijk blijft het hierbij en wat het gewoon de omstandigheden die het veroorzaakt hebben.

Camera bevalt verder super, heb meer keepers dan met de H9. Wat me ook opvalt is dat de 400D steeds minder tevoorschijn komt....

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 19-07-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:11:
[mbr]dat kan best wat minder onvriendelijk. Als je jezelf zo ergert dan kun je dit soort dingen beter via een TR doen[/]
Even een reality check.......in het dagelijkse leven kun je toch ook gewoon je "ongenoegen" uitspreken of kritiek geven zonder dat daar meteen sancties aan verbonden worden.

Dit heet in de volksmond "eerlijk". Eerlijk duurt het langst zei mijn moeder altijd. In de praktijk geeft eerlijkheid een hoop narigheid merk ik. Zal ik voortaan ook maar gaan liegen en de "kudde" volgen?

Ben ik nou "Het Zwarte Schaap"?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
catchingfire schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:10:
Volle stop donkerder? Het histogram ziet er tamelijk goed verdeeld uit vind ik. Ik heb die serie nog eens goed bekeken en zie het effect in 3 foto's. In 1 foto vrij sterk (die ik hier gepost heb), in een soortgelijke foto is het redelijk zichtbaar, en nog een foto (uit dezelfde serie, zelfde voorgrond, achtergrond, lichtbron, onderwerp) daar is het een klein beetje zichtbaar. Hopelijk blijft het hierbij en wat het gewoon de omstandigheden die het veroorzaakt hebben.
Wat ik met het donkerder bedoel is dat er in de struiken en in de CA op de struiken heel vaak de kleur kanalen clippen. Dat zorgt er voor dat de struiken er wat on natuurlijk uit gaan zien. Door wat onder te belichten blijft er meer detail behouden. (veel contrast/DR is eigenlijk ideaal voor de 400D).

En verder vind ik de hele plaat wat flets (de buffel) en onnatuurlijk groen.

Ik gok dat die banding komt omdat er kleurkanalen op hun plaat gaan ( De richting van de bandingzal wel te maken hebben met de richting waarin de sensor wordt uitgelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je bedoelt waarschijnlijk Tamron en/of Sigma (en/of Tokina).

Feit is dat een fatsoenlijke dSLR lens per stuk meer kost dan je S5is alleen. Vervolgens moet je al je lenzen in een grote tas gaan verslepen, sjouw je je een breuk, heb je altijd de foute lens erop (wide als je tele wilt schieten en v.v.) en ben je elk tripje voornamelijk met je camera bezig. Vervolgens kun je nog ettelijke uurtjes in de nabewerking kwijt omdat de platen uit een dSLR nu eenmaal niet zo "poppen" als die uit een compact. Prima als jij dat wilt, ik niet meer, vandaar dat ik een superzoom heb gekocht als aanvulling op m'n dSLR. Vooralsnog ben ik helemaal tevreden wat betreft de kwaliteit van de output en de snelheid van de S5. Als ik echt ergens puur voor de foto's naartoe ga, of ergens -alleen- naartoe ga, kan ik altijd de dSLR nog meenemen.
Wat een complete onzin :D Ik denk dat dat eerder aan jou en/of jou dSLR gear ligt....

Ik doe zelf bijna geen nabewerking, en ik weet wel zeker dat ze er beter uitzien dan de foto's uit een S5. En het wisselen van objectieven hoeft helemaal geen nadeel te zijn, al je weet wat je gaat fotograferen. Als je op weg bent naar autosport, dan moet je natuurlijk geen UWA gaan monteren.

En over het geld:
€ 329 Sigma 7-70DC
€ 319 EF-S 60mm
€ 89 50mm MKII

Per stuk minder dan een S5 volgens mij :) Bengrijk is gewoon self-control, aan jouw post te zien heb jij dat niet :P Dan moet je geen dSLR kopen nee, want dan wordt het te duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

catchingfire schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:56:
Goed, zet dan eerst je camera op ISO 80 in P mode, en maak foto's mee. Hier mag geen banding lijnen ontstaan en moet hele foto helemaal clean zijn.
Mocht het ondanks lage iso toch nog zichtbare horizontale lijnen verschijnen, dan beschouw ik het als defect en mag je het omruilen.

Verder zou camera ook raad mee moeten weten op iso 200 en moet de foto nog steeds clean blijven.
Banding probleem mag niet verschijnen, alleen bekende diffuse ruis is toegestaan.
Mijn foto's zijn tot nu toe clean en dat hoort zo. Geen horizontale lijnen alsof het net op lijkt dat camera als een "slecht afgestemde tv" gedraagt.

Een andere onwaarschijnlijke oorzaak is de slechte accu. Vervang die door andere accu of gewoon alkaline uit de Canon doos en kijk wat ie doet.

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 20-07-2007 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:17:
Wat een complete onzin :D Ik denk dat dat eerder aan jou en/of jou dSLR gear ligt....
Feit is dat ik met m'n 400D (en ik heb m'n 2e al) ALLES in RAW moet schieten omdat elke foto standaard onderbelicht wordt. Dat ligt uiteraard voor de volle 100% aan de gebruiker, wel typisch dat ik dat bij de 350D die ik ervoor had totaal niet had. Omdat de belichting zo totaal onvoorspelbaar uitpakt dus (soms moet er 1/3 stop bij, soms een volle stop) alles in RAW schieten en met ACR tweaken. Meestal is het dan wel oke (tenminste, dan vind ik het wel prima) aangezien de nieuwste ACR wat leuke features erbij heeft gekregen (de recovery en vibrance sliders bijvoorbeeld). Maar toch, ik vind het lastig, de foto's uit de S5 zijn over het algemeen gewoon "goed" uit de camera, soms wat witbalans tweaken en croppen naar 3:2 (wat Canon helaas nog steeds niet in z'n compacts ondersteund). Dat is met Picasa in no-time gedaan.
Ik doe zelf bijna geen nabewerking, en ik weet wel zeker dat ze er beter uitzien dan de foto's uit een S5.
Dat is een vrij ambitieuze stelling. Ik heb hier gisteren in de pauze een stukje gewandeld en een hele serie platen geschoten met m'n S5. Toen ik de platen slideshowde stelde menig collega (omdat ze weten dat ik een dSLR heb) "toch wel errrrrrrg mooie platen uit zo'n 400D zeg, kun je wel zien dat dat toch verschil maakt zo'n spiegelreflex". "Tjsa.. sorry, dit komt gewoon uit een superzoom van ongeveer 400 euri".

Tuurlijk, onder minder ideale lichtomstandigheden en als je echt gaat pixelneuken op dan veegt een dSLR de vloer aan met elke compact...
En het wisselen van objectieven hoeft helemaal geen nadeel te zijn, al je weet wat je gaat fotograferen. Als je op weg bent naar autosport, dan moet je natuurlijk geen UWA gaan monteren.
Oh jawel, leuk om eens een flink wide shot van een tribune of een bocht te nemen. Als je op vakantie gaat weet je toch niet wat je precies gaat fotograferen? --> dus neem je heel je kit mee, of op z'n minst een flinke selectie om een flink optisch bereik af te dekken, en dan praat je over minimaal 3 lenzen. Vind ik lastig op uitjes, zeker als ik ook aandacht wil besteden aan m'n kids.
En over het geld:
€ 329 Sigma 7-70DC
€ 319 EF-S 60mm
€ 89 50mm MKII

Per stuk minder dan een S5 volgens mij :) Bengrijk is gewoon self-control, aan jouw post te zien heb jij dat niet :P Dan moet je geen dSLR kopen nee, want dan wordt het te duur.
Je vergeet je 70-200f4L te noemen? Of heb je die niet meer? Volgens de pricewatch 569euri.

Bij mij is het iets anders uitgepakt, als ik de pricewatch van dit moment erbij neem:
Canon 17-85IS: 515euro
Canon 70-200f4L: 569euro (gekocht toen de 70-300IS er nog niet was helaas)
Canon 70-300IS: 522euro
Canon 50f1.4: 319euro
Sigma 10-20: 459euro

... eentje zit onder de prijs van de S5is, gemiddeld echter ruuuuuuim erboven. En dat heeft helemaal NIKS met self-control te maken. Ik wil gewoon een flink optisch bereik ter beschikking hebben, iets wat bovenstaande set me levert. En als we het dan over prijzen hebben, bovenstaande set is mijn insziens nog een redelijke budget-oplossing als ik zie hoeveel hobbyisten met L-kanonnen rondlopen.

Om weer ontopic te gaan want ik snap niet helemaal waarom er in ELKE discussie over een compact weer gezeurd moet worden hoeveel beter een dSLR is: een superzoom, welke dan ook, is simpelweg veel en veeeeeeeeeel veelzijdiger dan een dSLR. Het is geweldig om zo'n enorm optisch bereik onder je wijsvinger te hebben in een formaat wat je gemakkelijk in een klein tasje of een jaszak stopt.

PS. Mooie plaatjes op je Flickr album!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
martijn_tje schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 22:27:
Wat ik met het donkerder bedoel is dat er in de struiken en in de CA op de struiken heel vaak de kleur kanalen clippen. Dat zorgt er voor dat de struiken er wat on natuurlijk uit gaan zien. Door wat onder te belichten blijft er meer detail behouden. (veel contrast/DR is eigenlijk ideaal voor de 400D).

En verder vind ik de hele plaat wat flets (de buffel) en onnatuurlijk groen.
Klopt. Nou, ik moet zeggen dat de sfeer ter plekke vrij apart was. Het was vroeg in de ochtend met nog veel douw 't groen, een laag zonnetje erbij, het ging allemaal behoorlijk "groenig stralen"

Ik zit me af te vragen of ik in P of in Landscape scene mode geschoten heb. Ik was wat aan het experimenteren. De landscape mode zal waarschijnlijk het groene kanaal nog wat extra pimpen.
Ik gok dat die banding komt omdat er kleurkanalen op hun plaat gaan ( De richting van de bandingzal wel te maken hebben met de richting waarin de sensor wordt uitgelezen)
De R+G channels zitten inderdaad behoorlijk aan de max ja.
MrDummy schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:32:
Goed, zet dan eerst je camera op ISO 80 in P mode, en maak foto's mee. Hier mag geen banding lijnen ontstaan en moet hele foto helemaal clean zijn.
Mocht het ondanks lage iso toch nog zichtbare horizontale lijnen verschijnen, dan beschouw ik het als defect en mag je het omruilen.
Zoals ik hierboven al zei, ik weet meer of ik P of landscape gebruikt heb, was wat aan het spelen. Ben in de lunchbreak nog een keer naar dezelfde plek geweest, hele lading foto's geschoten, geen banding-effecten meer te bekennen.

De plek was wel (~100-200meter) verwijderd van hoogspanningskabels... wellicht dat dat nog invloed heeft?

Enfin, ik kan het tot zover niet meer reproduceren dus het zal wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
catchingfire schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:40:
Dat dacht ik ook toen ik m'n fototas vulde met spullen en 4-figure bedragen van m'n bankrekening zag verdwijnen :)
Ik zie eigenlijk niet wat een S5 bied boven het spul dat ik heb (wat me overigens nog lang geen 1000 euro heeft gekost). En waar ik anderhalf jaar met volle tevredenheid mee schiet.
Minolta 5D + 18-70 kitlens (effectief 27mm-105mm)
Minolta 70-210 f/3.5-4.5 (effectief 105mm-315mm)

Sony S5 (effectief 36mm-432mm)

Die paar mm aan de lange kan crop ik wel. Ondanks dat ie maar 6MP is zit er veel meer detail in een foto uit m'n minolta (3-4MP is genoeg voor een afdruk op 50x75cm). Een fijne groothoek bied de S5 weer niet echt. Als je dan met converters gaat lopen slepen kan je net zo goed een instap SLR met 2 simpele lenzen nemen (bijvoorbeeld nikon's D40+dubbelkit 18-55 AF-S + 55-200 AF-S VR), heb je nog een veel betere kwaliteit ook.
Feit is dat een fatsoenlijke dSLR lens per stuk meer kost dan je S5is alleen. Vervolgens moet je al je lenzen in een grote tas gaan verslepen, sjouw je je een breuk, heb je altijd de foute lens erop (wide als je tele wilt schieten en v.v.) en ben je elk tripje voornamelijk met je camera bezig.
Je weet zelf dat dat niet waar is. Ik durf gerust te zeggen dat bijna elke lens voor op een dSLR het optisch wint van de S5. Je hoeft ook niet perse de duurste lens te hebben die er bestaat. Je hoeft ook niet perse elke lens te hebben die er bestaat, de beste lens is nog altijd de lens die je bij je hebt.
Vervolgens kun je nog ettelijke uurtjes in de nabewerking kwijt omdat de platen uit een dSLR nu eenmaal niet zo "poppen" als die uit een compact
Als je de foto niet genoeg vind "poppen" dan zet je kleurverzadiging, contrast en verscherping in de camera wat hoger, in een compact staan die vanuit de fabriek immers ook al erg hoog. Dat is een eenmalige aanpassing, dat kost je ongeveer 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt dat welles/nietes spelletje nog lang gevoerd? En aangezien we toch met feiten strooien: feit is dat mensen bewust voor een camera kiezen, afhankelijk wat ze ermee willen. Voor de één is een superzoom de beste keus, voor de ander een dslr, een derde zoekt misschien weer een gewone compact. Prima. Maar alleen de persoonlijke keuze maakt de hele discussie of een dslr beter is al bij voorbaat zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:31:
Wordt dat welles/nietes spelletje nog lang gevoerd? En aangezien we toch met feiten strooien: feit is dat mensen bewust voor een camera kiezen, afhankelijk wat ze ermee willen. Voor de één is een superzoom de beste keus, voor de ander een dslr, een derde zoekt misschien weer een gewone compact. Prima. Maar alleen de persoonlijke keuze maakt de hele discussie of een dslr beter is al bij voorbaat zinloos.
Ben het helemaal met je eens.

Ik snap ook niet dat er elke keer weer, in elk topic wat over camera's gaat weer zo nodig een "compact" vs. dSLR discussie moet losbarsten. "Mijn dSLR is veel beter", "ik heb geen ruis op ISO400", blablabla... fijn.. maar doe je lofzang dan in een dSLR topic en laat een "compact" topic als dit gewoon dSLR-clean. Doodmoe word je ervan.

Ik heb het al tig keer gezegd in dit en het H9 (die ik hiervoor had) topic: een superzoom is pure veelzijdigheid. Natuurlijk is het een compromis-camera, dat is logisch. Maar het feit dat je een camera in jaszak-formaat hebt die een gestabiliseerd optisch bereik van 36-432mm aan kan, zeer goede filmpjes met stereo-sound kan opnemen, een flink 2.5" draaibaar display heeft, waar ik m'n 430EX flits op kan klikken voor leuke bounce-flash effecten vind IK (!) errrrrrg prettig.
Aan die veelzijdigheid en het plezier die deze camera me geeft kunnen m'n mini-dv camera en tas vol met dSLR+zware lenzen die ik op voorgaande uitjes meezeulde niet tippen.

[ Voor 28% gewijzigd door catchingfire op 20-07-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Klopt helemaal wat je zegt. Wat ik ook altijd wel geinig vind is als iemand bijvoorbeeld al een op onderzoek gebaseerde keuze heeft gemaakt en nog twijfelt tussen digicam a van 400 Euro en digicam b voor 400 Euro dat er dan tóch nog iemand tussenstapt die zegt je moet een dslr kopen omdat je "voor maar een paar tientjes meer" beter uit bent. Ten eerste vráágt diegene daar niet om en ten tweede is het gewoon onzin omdat je er niet bent voor bijv. 450 Euro.

Een vriend van mij heeft vorig jaar toen ik destijds een H5 kocht mijn Sony H1 overgenomen en een paar weken geleden zijn complete Canon 10D-set verkocht. In de praktijk gebruikte hij de H1 gewoon 10x vaker dan de 10D en de plaatjes uit de H1 waren gewoon, voor zijn doeleinden, goed genoeg. Zoveel mensen, zoveel keuzes. Zoveel doeleinden, zoveel kwaliteitsnormen, etc.

Dus láát die mensen gewoon een digicam kopen, we wéten wel dat een dslr (veel) beter is!

<rantmode over>

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan weer even een leuke draai aan dit topic :) Ik ben sinds gisteren ook de trotse bezitter van een Canon Powershot S5 IS :*)

Hiervoor had ik een Olympus C-220 Zoom, een oud beestje dat helaas vorig jaar september in Zuid-Afrika is overleden.

Eerst (zoals zovelen) zitten kijken naar de EOS400D, maar heb besloten dat met mijn weinige ervaring met handmatig fotograferen en jullie verslagen in dit topic (makkelijker overal mee te nemen t.o.v. een DSLR), gecombineerd met het verschil in prijs, ik eerst ga kijken of ik fotograferen echt leuk vind met dit beestje. If so, dan kan ik natuurlijk altijd de stap naar spiegelreflex maken.

Gisteren al wat gespeeld met alle instellingen en mogelijkheden. Aangezien ik morgenochtend op vakantie ga naar Zweden + Noorwegen en er geen papieren handleiding bij zit wil ik een beetje doorhebben wat alles doet zodat ik als het moet fatsoenlijke handmatige foto's kan maken.

Kortom: ik ben een foton00b vanwege gebrek aan een goed fototoestel tot nu toe, het heeft wel m'n interesse en ik ga eens kijken of het iets voor mij is met behulp van de 5S :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:22:
[...]

Feit is dat ik met m'n 400D (en ik heb m'n 2e al) ALLES in RAW moet schieten omdat elke foto standaard onderbelicht wordt. Dat ligt uiteraard voor de volle 100% aan de gebruiker, wel typisch dat ik dat bij de 350D die ik ervoor had totaal niet had. Omdat de belichting zo totaal onvoorspelbaar uitpakt dus (soms moet er 1/3 stop bij, soms een volle stop) alles in RAW schieten en met ACR tweaken. Meestal is het dan wel oke (tenminste, dan vind ik het wel prima) aangezien de nieuwste ACR wat leuke features erbij heeft gekregen (de recovery en vibrance sliders bijvoorbeeld). Maar toch, ik vind het lastig, de foto's uit de S5 zijn over het algemeen gewoon "goed" uit de camera, soms wat witbalans tweaken en croppen naar 3:2 (wat Canon helaas nog steeds niet in z'n compacts ondersteund). Dat is met Picasa in no-time gedaan.

[...]

Dat is een vrij ambitieuze stelling. Ik heb hier gisteren in de pauze een stukje gewandeld en een hele serie platen geschoten met m'n S5. Toen ik de platen slideshowde stelde menig collega (omdat ze weten dat ik een dSLR heb) "toch wel errrrrrrg mooie platen uit zo'n 400D zeg, kun je wel zien dat dat toch verschil maakt zo'n spiegelreflex". "Tjsa.. sorry, dit komt gewoon uit een superzoom van ongeveer 400 euri".

Tuurlijk, onder minder ideale lichtomstandigheden en als je echt gaat pixelneuken op dan veegt een dSLR de vloer aan met elke compact...

[...]

Oh jawel, leuk om eens een flink wide shot van een tribune of een bocht te nemen. Als je op vakantie gaat weet je toch niet wat je precies gaat fotograferen? --> dus neem je heel je kit mee, of op z'n minst een flinke selectie om een flink optisch bereik af te dekken, en dan praat je over minimaal 3 lenzen. Vind ik lastig op uitjes, zeker als ik ook aandacht wil besteden aan m'n kids.

[...]

Je vergeet je 70-200f4L te noemen? Of heb je die niet meer? Volgens de pricewatch 569euri.

Bij mij is het iets anders uitgepakt, als ik de pricewatch van dit moment erbij neem:
Canon 17-85IS: 515euro
Canon 70-200f4L: 569euro (gekocht toen de 70-300IS er nog niet was helaas)
Canon 70-300IS: 522euro
Canon 50f1.4: 319euro
Sigma 10-20: 459euro

... eentje zit onder de prijs van de S5is, gemiddeld echter ruuuuuuim erboven. En dat heeft helemaal NIKS met self-control te maken. Ik wil gewoon een flink optisch bereik ter beschikking hebben, iets wat bovenstaande set me levert. En als we het dan over prijzen hebben, bovenstaande set is mijn insziens nog een redelijke budget-oplossing als ik zie hoeveel hobbyisten met L-kanonnen rondlopen.

Om weer ontopic te gaan want ik snap niet helemaal waarom er in ELKE discussie over een compact weer gezeurd moet worden hoeveel beter een dSLR is: een superzoom, welke dan ook, is simpelweg veel en veeeeeeeeeel veelzijdiger dan een dSLR. Het is geweldig om zo'n enorm optisch bereik onder je wijsvinger te hebben in een formaat wat je gemakkelijk in een klein tasje of een jaszak stopt.

PS. Mooie plaatjes op je Flickr album!
Daar heb je ook wel een punt hoor :) Het is maar net wat je nodig hebt. De 70-200 L f/4 heb ik niet meer, omdat ik hem te weinig gebruikte. Eigenlijk alleen in de dierentuin, maar zo vaak kom ik daar niet... Maar als je heel vaak wisselt tussen (U)WA en Tele, dan is wisselen wel heel irritant ja. Voor op vakantie is de 50mm MKII erg leuk, lekker licht en perfecte brandpuntafstand voor vakantiekiekjes.

En over wisselen: Gewoon een kwestie van timen :) Voor de race en tijdens de rust een UWA voor het publiek, en tijdens de race een telezoom :) Kwestie van aanvoelen denk ik, maar dat moet ik ook nog leren :P

Ik denk dat het ook een kwestie is van de limitatie van je gear kennen, en hier mee om gaan. Mijn limitatie is nu dus geen tele, maar als ik dat nodig heb, dat vind ik daar wel wat op :)

Maar wel vreemd dat je steeds onderbelichte foto's krijgt met je 400D.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speciaal hiervoor geregistreed op tweakers, ik hoor veel mensen praten over hoe het nu zit met de ISO waarden, wel ik had mij daar eens mee bezig gehouden, met het resultaat als volgt:

ISO 80: geen ruis te zien
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso0080.jpg

ISO 100: steeds nog niets
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso0100.jpg

ISO 200: opmerkbaar op het zwarte oppervlak, maar geen enkel probleem voor fotoprints
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso0200.jpg

ISO 400: hier begint de ruis er door te komen, zelfs op de achtergrond
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso0400.jpg

ISO 800: onbruikbaar, enkel voor noodgevallen
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso0800.jpg

ISO 1600: oordel zelf...
Afbeeldingslocatie: http://webs.hogent.be/bart_sch/s5/iso1600.jpg

Spijtig van de ruis op de hogere ISO-waarden, maar voor de rest, prachtige fotos, bekijk ze hier maar:

1280x800, verkleind met Photoshop, geen extra filters gebruikt of aanpassingen gemaakt
http://webs.hogent.be/bart_sch/s5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I stand corected :

http://www.flickr.com/sea...?q=%22S5+IS%22&ss=2&s=int

Geen slechte foto's :P Ik vraag mij dan alleen af of er gecorrigeerd is? Hoewel de meeste dSLR foto's op flickr ook gecorrigeerd worden natuurlijk...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
catchingfire schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:42:

Ik heb het al tig keer gezegd in dit en het H9 (die ik hiervoor had) topic: een superzoom is pure veelzijdigheid. Natuurlijk is het een compromis-camera, dat is logisch. Maar het feit dat je een camera in jaszak-formaat hebt die een gestabiliseerd optisch bereik van 36-432mm aan kan, zeer goede filmpjes met stereo-sound kan opnemen, een flink 2.5" draaibaar display heeft, waar ik m'n 430EX flits op kan klikken voor leuke bounce-flash effecten vind IK (!) errrrrrg prettig.
Aan die veelzijdigheid en het plezier die deze camera me geeft kunnen m'n mini-dv camera en tas vol met dSLR+zware lenzen die ik op voorgaande uitjes meezeulde niet tippen.
Ik had ook bijna met een Fuji S9500 rond gelopen. Sterker nog ik heb em een week van een vriend geleend. Omdat ik >36mm groothoek toch echt een vereiste vond was voor mij de S9500 eigenlijk de enige optie in compact land. Prima camera en als je het over "poppende" kleurtjes hebt moet je daar echt eens kijken. Alleen wat betreft snelheid doet ie het niet voor mij.

Ik heb ook wel eens met de S5 gespeeld. De snelheid vond ik voor een compact indrukwekkend, filmpjes en zo kunnen me eigenlijk niet zo boeien maar het is gewoon idd een veelzijdig en compact apparaat.
Brad Pitt schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:33:
Klopt helemaal wat je zegt. Wat ik ook altijd wel geinig vind is als iemand bijvoorbeeld al een op onderzoek gebaseerde keuze heeft gemaakt en nog twijfelt tussen digicam a van 400 Euro en digicam b voor 400 Euro dat er dan tóch nog iemand tussenstapt die zegt je moet een dslr kopen omdat je "voor maar een paar tientjes meer" beter uit bent. Ten eerste vráágt diegene daar niet om en ten tweede is het gewoon onzin omdat je er niet bent voor bijv. 450 Euro.
Kom dan ook niet met argumenten als een compact maakt mooiere foto's een dSLR + glas vergelijkbaar met wat er op een compact zit kost per definitie vele duizenden euro's, je bent verplicht om lenzen van tenminste 500 euro per stuk aan te schaffen enz.

Er zijn wel 1001 andere redenen te noemen om coor een compact te gaan:
Wil je geen gezeik en foto's maken ---> compact
Wil je licht op stap ----> ....
Wil je <700 euro uitgeven ....
Wil je in 1x klaar zijn (alhoewel een dubbelkit ook dicht bij komt)
Wil je filmpjes maken
Wil je ....
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:29:
Gisteren al wat gespeeld met alle instellingen en mogelijkheden. Aangezien ik morgenochtend op vakantie ga naar Zweden + Noorwegen en er geen papieren handleiding bij zit wil ik een beetje doorhebben wat alles doet zodat ik als het moet fatsoenlijke handmatige foto's kan maken.
Wat voor toestel je ook hebt Perse handmatig schieten is onzin. Meestal werk je je zelf alleen maar tegen. Op elk foto toestel zit een lichtmeter die veel sneller en consistenter is als wat jij ook zelf kunt. De enige uitdaging is het temmen van je lichtmeting en de programma modus zo kiezen dat je met zo minmogenlijk handelingen het gewenste resultaat bereikt.

Voor mij is dat meestal de A (of voor canon Av) modus. Dan bedien je direct het diafragma en kiest de lichtmeting van de camera er een passende sluitertijd bij (die je eventueel kan corrigeren).

Maar wat ik jou aanraad is om de P modus te proberen. Je hebt dan alle gemak van de AUTO functie maar je kan ook alles zelf beinvloeden of corrigeren als je dat wil. En nog een voordeel je instellingen blijven bewaart.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:40:
Speciaal hiervoor geregistreed op tweakers, ik hoor veel mensen praten over hoe het nu zit met de ISO waarden, wel ik had mij daar eens mee bezig gehouden, met het resultaat als volgt:
ISO 200 zou ik zo op poster formaat afdrukken, de iso 400 ook (mits goed belicht, als je die gaat ophalen wordt het al wat onrustiger)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 20-07-2007 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo ben je verplicht lenzen van duizenden euro's te kopen, als je vergelijkbaar glas wil?

Het mes snijdt aan twee kanten zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:45:
Wat voor toestel je ook hebt Perse handmatig schieten is onzin. Meestal werk je je zelf alleen maar tegen. Op elk foto toestel zit een lichtmeter die veel sneller en consistenter is als wat jij ook zelf kunt. De enige uitdaging is het temmen van je lichtmeting en de programma modus zo kiezen dat je met zo minmogenlijk handelingen het gewenste resultaat bereikt.
Altijd handmatig is inderdaad onzin, maar...

Om bijvoorbeeld een foto te maken van een regendruppel die valt, zou ik eerder geneigd zijn om naar handmatig over te schakelen, je hebt dan de vrijheid om alles te doen wat je wil, of bijvoorbeeld fotos van de bliksem, etc...

Voor een doordeweekse-vakantie-foto-trekker zal handmatig nooit nodig zijn, als je wat meer wil van je camera, gebruik dan die M

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Wie heeft het nu opeens over duizenden Euro's dan? Je kán gewoon geen dslr met (goed) glas kopen met een bereik van 3x-4xx mm waar je ook vette macro's mee kan maken voor 450 Euro.

En dan nog zou je altijd meerdere lenzen nodig hebben dús is het gebruiksgemak vele malen minder. En ja, élke foto zal mooier zijn, dat geloof ik graag. Dit is echter een S5 topic dus waarom moét het dan weer over dslr's gaan.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:15:
En dan nog zou je altijd meerdere lenzen nodig hebben dús is het gebruiksgemak vele malen minder. En ja, élke foto zal mooier zijn, dat geloof ik graag. Dit is echter een S5 topic dus waarom moét het dan weer over dslr's gaan.
Da's gewoon de kift. Elke keer dat ze met vier lenzen lopen te sjouwen in een dierentuin en ze zien iemand met een S5 denken ze "Had ik nu maar toch voor die gekozen, véél handiger..." Een enkeling is dan zo verstandig om er één te halen, maar de rest blijft gewoon de S5 door het slijk halen, om hun geweten te sussen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:13:
Om bijvoorbeeld een foto te maken van een regendruppel die valt, zou ik eerder geneigd zijn om naar handmatig over te schakelen, je hebt dan de vrijheid om alles te doen wat je wil, of bijvoorbeeld fotos van de bliksem, etc...

Voor een doordeweekse-vakantie-foto-trekker zal handmatig nooit nodig zijn, als je wat meer wil van je camera, gebruik dan die M
Bij een vallende druppel zou ik alleen van te voren (misschien handmatig) scherp stellen. Vervolgens iso en sluitertijd (of diafragma) kiezen voor het effect dat ik wil. De rest mag de lichtmeter voor me doen.

Foto's van bliksen kan ook gewoon met de lichtmeter: camera op statief, iso zo laag mogenlijk diafragma flink dicht draaien, iets onderbelichten om de wolken mooi donker/dreigend te houden en hopen maar dat er in die belichting van een x aantal seconden net een ontlading is.

Als je je camera goed kent heb je weinig kunst en vliegwerk nodig.
Brad Pitt schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:15:
Wie heeft het nu opeens over duizenden Euro's dan? Je kán gewoon geen dslr met (goed) glas kopen met een bereik van 3x-4xx mm waar je ook vette macro's mee kan maken voor 450 Euro.

Voor jou zijn dus als 2 zeer sterke argumenten van toepassing om niet aan een dSLR te beginnen: budget (700-800 euro) wat je er niet voor over hebt en lenzen wisselen waar je of negatieve ervaring mee hebt of wat je absoluut niet ziet zitten.

Als je wil weten waar die vele duizenden euro's vandaan komen die komen uit verwijzingen naar L glas van 2000 euro en uit opmerkingen dat een beetje lens al meer kost als een S5.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:24:
Da's gewoon de kift. Elke keer dat ze met vier lenzen lopen te sjouwen in een dierentuin en ze zien iemand met een S5 denken ze "Had ik nu maar toch voor die gekozen, véél handiger..."
Uiteraard schieten er mensen met een dSLR omdat een compact beter is O+. Met meer dan 3kg foto zooi rond slepen lijkt me ook niks nee.

Wat ik misschien wel eens zou willen is een superzoom voor aan m'n cam. Wisselen is idd niet altijd handig. Voor de rest red ik het prima met 2 lenzen waarvan de zwaarste 500 gram weegt (ja even veel als een S5, oef, maar kijk ook eens naar de resultaten ;) )

Een SLR (fanatieke hobyisten) en een compact (broekzak formaat, point en shoot) zijn eigenlijk bedoelt voor 2 verschillende doelgroepen. De super zoom hangt er een beetje tussen in (als je het populair wil zeggen de kwaliteit en het gemak van een compact de mogenlijkheden van een SLR)

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 20-07-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:27:
[...]

Uiteraard schieten er mensen met een dSLR omdat een compact beter is O+. Met meer dan 3kg foto zooi rond slepen lijkt me ook niks nee.

Wat ik misschien wel eens zou willen is een superzoom voor aan m'n cam. Wisselen is idd niet altijd handig. Voor de rest red ik het prima met 2 lenzen waarvan de zwaarste 500 gram weegt (ja even veel als een S5, oef, maar kijk ook eens naar de resultaten ;) )

Een SLR (fanatieke hobyisten) en een compact (broekzak formaat, point en shoot) zijn eigenlijk bedoelt voor 2 verschillende doelgroepen. De super zoom hangt er een beetje tussen in (als je het populair wil zeggen de kwaliteit en het gemak van een compact de mogenlijkheden van een SLR)
Je zit me toch niet werkelijk serieus te nemen? :+

En wat camera's betreft, zoals ik al zei: ieder z'n meug Je kiest gewoon degene die het beste bij jouw eisen past. Wat dat betreft zijn 't net gitaren. :P

Zomaar even heel wat anders, maar ik heb al weet ik 't hoe lang zo'n kreng in bestelling staan en krijg al ongeveer een week "morgen" te horen. Als 'ie er vandaag nog niet is, ga ik vanavond lekker naar een andere winkel. Ik had geen haast en vond het prijsverschil wel een weekje wachten waard, maar ze kunnen het ook overdrijven. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:24:
[...]

Da's gewoon de kift. Elke keer dat ze met vier lenzen lopen te sjouwen in een dierentuin en ze zien iemand met een S5 denken ze "Had ik nu maar toch voor die gekozen, véél handiger..." Een enkeling is dan zo verstandig om er één te halen, maar de rest blijft gewoon de S5 door het slijk halen, om hun geweten te sussen.

:+
Ik heb een hele dag dierentuin geschoten met maar 1x een lenswissel, plannen heet dat :)

dSLR is een hele andere toepassing. Mensen die het complete bereik willen + macro, weten gewoon niet wat voor soort fotografie ze willen bedrijven...

Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in macro en urban/architectuur. De drie objectieven die ik heb sluiten daar prima bij aan :)

Als je tig objectieven gaat kopen omdat je niet weet waar je voorkeur naar uit gaat, koop dan een compact om daar eerst achter te komen :) Dan hoef je niet "duizenden" euro's uit te geven aan allerlei objectieven.

En over compact: Zo compact is de S5 niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:18:
Ik heb een hele dag dierentuin geschoten met maar 1x een lenswissel, plannen heet dat :)
Jij bent overduidelijk nog nooit met kinderen op stap geweest. Niet alles is "planbaar" in het leven.
dSLR is een hele andere toepassing. Mensen die het complete bereik willen + macro, weten gewoon niet wat voor soort fotografie ze willen bedrijven...
Dit gaat wel heeeeel erg ver. Erg beledigend en zwaar kortzichtig. Ik zal er verder maar niet op ingaan.

... zullen we afspreken dat we het na de onderstaande lijn niet meer over dSLR's en toebehoren gaan hebben hier?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 55% gewijzigd door catchingfire op 20-07-2007 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:22:
[...]

Jij bent overduidelijk nog nooit met kinderen op stap geweest. Niet alles is "planbaar" in het leven.

[...]

Dit gaat wel heeeeel erg ver. Erg beledigend en zwaar kortzichtig. Ik zal er verder maar niet op ingaan.

... zullen we afspreken dat we het na de onderstaande lijn niet meer over dSLR's en toebehoren gaan hebben hier?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jij weet wel hoe je mensen de mond moet snoeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:22:
[...]

[...]

Hoezo is dat een belediging? Tegenwoordig is alles een belediging geloof ik :P Het is gewoon een constatering die ik maak, dat de meeste mensen die wat verder zijn met fotografie richting een bepaalde toepassing gaan. En dan hoef je dus niet duizenden euro's uit te geven aan tig verschillende objectieven. Ik heb er zelf drie, waarvan er eentje €89 gekost heeft, en das meer dan zat voor mij :)

En voor de familie kiekjes heb je dan een compact van rond de €200 :) En de S5 IS is geen compact in mijn ogen. Een compact past in je broekzak zonder dat deze openscheurt :P

Één website omschreef de S5 IS als "pseudo-dSLR" :) Dat vind ik een betere omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
Ik zie dat bij filmpjes gemaakt met de S5 IS het geluid en het beeld niet synchroon lopen. Eerst krijg ik beeld, enkele seconden later volgt het geluid.

Ik vermoed dat dit aan de snelheid van het type SD kaart ligt. Ik gebruik een 'normaal' Kingston 2 GB SD kaartje. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Senser schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:50:
Ik zie dat bij filmpjes gemaakt met de S5 IS het geluid en het beeld niet synchroon lopen. Eerst krijg ik beeld, enkele seconden later volgt het geluid.

Ik vermoed dat dit aan de snelheid van het type SD kaart ligt. Ik gebruik een 'normaal' Kingston 2 GB SD kaartje. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Oe dat lijkt me niet de bedoeling. Ik gebruik zelf Transcend 4GB SDHC (Class 6) en heb in beide mogelijke 640x480 film-formaten geen problemen hiermee. De kleinere beeldformaten heb ik nog niet geprobeerd.

Ik zou eens een ander kaartje proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
catchingfire schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:00:
[...]

Oe dat lijkt me niet de bedoeling. Ik gebruik zelf Transcend 4GB SDHC (Class 6) en heb in beide mogelijke 640x480 film-formaten geen problemen hiermee. De kleinere beeldformaten heb ik nog niet geprobeerd.

Ik zou eens een ander kaartje proberen!
Ik heb het zelfde kaartje als jou, maar ik heb ook eerst een geluidspauze.

Ik heb trouwens ook mijn camera moeten terugsturen naar Verkoop.net wegens een stuck pixel in de sensor. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
CypherMK schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:05:
[...]

Ik heb het zelfde kaartje als jou, maar ik heb ook eerst een geluidspauze.

Ik heb trouwens ook mijn camera moeten terugsturen naar Verkoop.net wegens een stuck pixel in de sensor. :(
Hmm.. het probleem lijkt hier te liggen bij Windows Media Player. Als ik met KMPlayer afspeel, loopt het allemaal prima. Misschien dat het jouw probleem ook oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar terug te gaan naar het onderwerp, de S5, heb ik 2 vragen. Misschien dat er iemand is die er passende antwoorden op heeft en deze zou willen geven.

1) Ik heb vandaag geprobeerd bliksem vast te leggen met mijn S5. Ik heb de camera op burst gezet, in de P-mode met white balance op bewolkt en auto ISO, en heb achter elkaar 540 foto's geschoten. Op wel geteld 1 foto was een redelijke bliksemflits te zien. Mijn vraag luidt, welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor het vastleggen van dit soort weersomstandigheden? Dat het mogelijk is heb ik al wel gezien maar ik zou het graag iets meer perfectioneren, voor zover dit mogelijk is met de S5 tenminste.

2) Ik kijk graag naar de Tour de France, ik kijk sowieso graag naar TV. Wat mij hierbij opvalt is als er foto's worden gemaakt, ook op zonnige dagen, de journalisten altijd hun foto's maken met flits. Wat is hiervan de toegevoegde waarde? En is het ook raadzaam om met de S5 altijd de flits aan te zetten?

Mochten er mensen zijn die hierop een antwoord willen geven dan wil ik ze bij voorbaat danken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:46:

2) Ik kijk graag naar de Tour de France, ik kijk sowieso graag naar TV. Wat mij hierbij opvalt is als er foto's worden gemaakt, ook op zonnige dagen, de journalisten altijd hun foto's maken met flits. Wat is hiervan de toegevoegde waarde? En is het ook raadzaam om met de S5 altijd de flits aan te zetten?
Dit is mij ook al twee dagen opgevallen en moet eerlijk zeggen dat ik er je het antwoord op schuldig moet blijven. Het viel mij ook op dat enkele fotograven de flits omhoog gedraaid hebben staan en dus niet in de richting van het onderwerp flitsen...... lijkt mij totaal zinloos, maar ja, wie ben ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren m'n fotozaak gemeld dat ze hem mochten houden als ze hem binnenkregen en ben eens naar een andere zaak gegaan. Ik was vijventwintig euro duurder uit, maar liep wel met de S5 in m'n handen de winkel uit. Bij de andere zaak wachtte ik al drie weken, en ze hadden nog geen idee wanneer ze hem kregen.

Nu ga ik er maar eens mee spelen. :P
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste