ik zeg dat je geen MF nodig hebt om een goede dof te creeëren, dat het handig is om goed te focussen ben ik het helemaal met je eens (macro vergrotingen die ik doe op 3:1 etc zijn zeker niet te doen op AF, dus ik werk bijna altijd in MF als ik fotografeer). Je eerste verhaal kwam gewoon vreemd over, jij stelde als eis aan een compact dat hij MF nodig heeft, daar ben ik het niet mee eens. Als dat ding een grote sensor heeft, dus een kleine dof kan realiseren, dan schiet dat niks op als je geen goede mogelijkheid hebt om te kijken waar die dof ligt. Kortom, je hebt een erg hoog resolutie scherm nodig of een through the lens zoeker, MF komt veel later pas van pas.Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:42:
[...]
Hoezo heeft MF niets met een goede DoF te maken? Als je een hele kleine DoF hebt (f/2.8 bijv, of bij macro fotografie) dan moet je heel nauwkeurig het scherpstelgebied kunnen selecteren, dat kan dus alleen met MF. Het hele voordeel van een laag f getal is dat je heel nauwkeurig het scherpte gebied kunt selecteren.
Ik heb zelf een EOS 30D, en als ik gebruik maak van mijn 50MM f/1.8 i.c.m. een laag f getal, dan gebruik ik altijd de MF functie. Aangezien je er met de AF functie er gewoon bijna altijd naast zit.
Verwijderd
Ik zei: Je hebt een goede MF nodig voor het creëren van een goed DoF effect 
Voor een kleine DoF heb je dat niet nodig nee, maar om een goed effect te creëren wel.
Maar goed, hoe dat met compact camera's zit weet ik eig niet, daar heb ik toen nooit gebruik van gemaakt, aperture mode e.d. Ik schoot alles opp auto. Pas na de overstap op dSLR shiet ik op manual.
Als je een compact heb, heb je dus niet zo heel veel aan een klein f getal als ik het begrijp, aaangzien je het toch niet ziet?
Voor een kleine DoF heb je dat niet nodig nee, maar om een goed effect te creëren wel.
Maar goed, hoe dat met compact camera's zit weet ik eig niet, daar heb ik toen nooit gebruik van gemaakt, aperture mode e.d. Ik schoot alles opp auto. Pas na de overstap op dSLR shiet ik op manual.
Als je een compact heb, heb je dus niet zo heel veel aan een klein f getal als ik het begrijp, aaangzien je het toch niet ziet?
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 01:21 ]
Nee dat begrijp je verkeerd... (of dat wíl je verkeerd begrijpen...)Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 01:12:
[...]Als je een compact heb, heb je dus niet zo heel veel aan een klein f getal als ik het begrijp, aaangzien je het toch niet ziet?
Met mijn oude S2 heb ik er wel degelijk wat aan (zelfs op zo'n klein schermpje). Ik fotografeer meestal vanuit de Av stand en meestal met een zo'n klein mogelijk F getal, dus diafragma zo open mogelijk. Ik knijp 'm alleen dicht wanneer ik de achtergrond scherp wil of als ik vuurwerk fotografeer.
MrDummy laat op zijn prima site (
De S-serie kan het dus best... dat het met een (goede) dSLR (met de juiste lens) met een goede MF het allemaal nóg beter kan, dat zal allemaal wel, maar het is echt veel te kort door de bocht om te stellen dat " je dus niet zo heel veel aan een klein f getal hebt" bij de S5...
Wishfull thinking misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 01-07-2007 01:56 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Zoals Nomad al aangeeft, een f getal op een compact geeft een heel andere DoF dan datzelfde f getal op een dSLR.
Zo geeft f/2.8 op een compact hetzelfde scherpte resultaat als f/11 op een dSLR. f/11 is nou niet echt een getal om DoF mee te creëren. Ja, een onscherpe achtergrond met een onderwerp waar je heel dichtbij staat misschien.
Ik doel meer op een heel select deel van het onderwerp scherp maken, daar heb je dus MF voor nodig. Maar gezien dat niet kan met een comoact, is het dus niet nodig.
Dat bedoel ik dus met "nutteloos".
En de ISO noise productie is werkelijk bagger...
Zo geeft f/2.8 op een compact hetzelfde scherpte resultaat als f/11 op een dSLR. f/11 is nou niet echt een getal om DoF mee te creëren. Ja, een onscherpe achtergrond met een onderwerp waar je heel dichtbij staat misschien.
Ik doel meer op een heel select deel van het onderwerp scherp maken, daar heb je dus MF voor nodig. Maar gezien dat niet kan met een comoact, is het dus niet nodig.
Dat bedoel ik dus met "nutteloos".
En de ISO noise productie is werkelijk bagger...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 14:41 ]
Weet je dat zeker?Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:24:
[...]
Zo geeft f/2.8 op een compact hetzelfde scherpte resultaat als f/11 op een dSLR.
[...]
[ Voor 160% gewijzigd door The_Sukkel op 01-07-2007 16:52 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Ik wist dat dus ook niet (ik heb niet zo heel erg thuis in de compact wereld), maar ik heb dit uit het boek "Understanding Exposure: How to shoot Great Photographs".
Voordeel van een compact camera is dan weer wel: f/11 op compact is f/64 op dSLR (meeste dSLR objectieven gaan niet verder dan f/32), maar je krijgt wel de lichthoeveelheid als een dSLR op f/11 (alleen de DoF wijkt af). Dus voor landschapsfoto's is het weer een voordeel.
Maar nogmaals, dit haal ik uit het eerder genoemde boek.
Maar dat heeft toch meer te maken met de hoeveelheid licht (exposure) en niet zozeer met DoF?
Ik had ergens gelezen (ik geloof mogelijk op dpreview) dat het bij een compact juist heel erg makkelijk was om een erg kleine DoF te creëren vanwege de kleine lens...

(klik voor vergroting)
Deze foto is gemaakt met een F/3.5, 23.2 mm (dus ~3.9 keer ingezoomd~, 135 mm bij een 35 mm equivalent), 1/1000s, ISO50, AF etc. (S2)
Ik heb helemaal niets speciaals gedaan. Gewoon automatisch in de AV-stand de kleinste F-waarde (diafragma open) bij een zoom van ongeveer 4x. Exposure, Focus allemaal automatisch en zonder statief gewoon uit het handje. Misschien kan het met een dSLR nog beter, maar veel beter hoeven portretfoto's met een alles-in-één camera van mij niet te zijn...
Ik had ergens gelezen (ik geloof mogelijk op dpreview) dat het bij een compact juist heel erg makkelijk was om een erg kleine DoF te creëren vanwege de kleine lens...
(klik voor vergroting)
Deze foto is gemaakt met een F/3.5, 23.2 mm (dus ~3.9 keer ingezoomd~, 135 mm bij een 35 mm equivalent), 1/1000s, ISO50, AF etc. (S2)
Ik heb helemaal niets speciaals gedaan. Gewoon automatisch in de AV-stand de kleinste F-waarde (diafragma open) bij een zoom van ongeveer 4x. Exposure, Focus allemaal automatisch en zonder statief gewoon uit het handje. Misschien kan het met een dSLR nog beter, maar veel beter hoeven portretfoto's met een alles-in-één camera van mij niet te zijn...
[ Voor 60% gewijzigd door The_Sukkel op 01-07-2007 17:22 ]
Verwijderd
Een laag f getal bedoel je?The_Sukkel schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:10:
Maar dat heeft toch meer te maken met de hoeveelheid licht (exposure) en niet zozeer met DoF?
De reden dat een grote opening een kleine DoF produceert, ligt aan het feit dat het licht over de sensor heen "knalt", bij een kleine opening wordt het licht meer gecontroleert over de sensor verspreid.
Maar hoe dat zit met het verschil tussen een Compact en een dSLR weet ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met de grote van de sensor?
edit: Ik zal even een paar voorbeeld foto's van mij posten, om het verschil te laten zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 17:23 ]
Ja/Nee... DoF heeft meer te maken met het feit dat het licht langs de randen van de lens worden geknald. Een klein f-getal betekent een grotere opening waardoor het licht valt en dus worden de randen van de lens ook gebruikt waardoor datgene waar de focus niet precies op ligt onscherp wordt (in het kort... waarschijnlijk bedoelen we beiden ongeveer hetzelfde).Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 17:22:
[...]
Een laag f getal bedoel je?
De reden dat een grote opening een kleine DoF produceert, ligt aan het feit dat het licht over de sensor heen "knalt", bij een kleine opening wordt het licht meer gecontroleert over de sensor verspreid.
Maar hoe dat zit met het verschil tussen een Compact en een dSLR weet ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met de grote van de sensor?
Uiteraard heeft diafragma ook te maken met exposure en lichtgevoeligheid en dus ook met grote van lens en sensor (grotere lens <--> grotere sensor), maar dat is weer iets anders dan DoF...
Verwijderd

f/1.8

f/1.8

f/5.6
Maar goed, het hangt ook af van hoe ver je van het onderwep verwijdert bent.
Geschoten met een EOS 350D, de eerste twee met de 50MM MKII, de laatste met een EF 70-200 L f/4.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 17:36 ]
Hahaha... die laatste foto... bekend fotomodel... 
Maar goed... die laatste is dus prima te maken met de S5 (hoe verder ingezoomd hoe kleiner en mooier de DoF). Maar het moet worden gezegd: mooi belichte foto... helemaal zonder nabewerking?
De 2e foto met de macrobloem is wat moeilijker te maken met de S-serie. De Sx zal dan wat moeilijker het juiste focuspunt kunnen vinden. Een dSLR met een goede MF is dan in het voordeel.
Bij de 1e foto moet ik zeggen dat de DoF te klein is... ik zou daarbij een iets hoger f getal hebben gekozen waardoor er een iets groter gebied scherp zou zijn geweest (de hele kattekop)... maar dat is een kwestie van smaak en "artistieke intentie"...
Maar goed... die laatste is dus prima te maken met de S5 (hoe verder ingezoomd hoe kleiner en mooier de DoF). Maar het moet worden gezegd: mooi belichte foto... helemaal zonder nabewerking?
De 2e foto met de macrobloem is wat moeilijker te maken met de S-serie. De Sx zal dan wat moeilijker het juiste focuspunt kunnen vinden. Een dSLR met een goede MF is dan in het voordeel.
Bij de 1e foto moet ik zeggen dat de DoF te klein is... ik zou daarbij een iets hoger f getal hebben gekozen waardoor er een iets groter gebied scherp zou zijn geweest (de hele kattekop)... maar dat is een kwestie van smaak en "artistieke intentie"...
[ Voor 87% gewijzigd door The_Sukkel op 01-07-2007 17:45 ]
Verwijderd
Bovenkant gecropt (zat teveel ruimte, 200mm was dus net te kort). Verder heb ik de HUE (geel en oranje) iets naar beneden bijgesteld.
Qua belichting en scherpte is hij zo uit de camera gekomen.
Bij die eerste was 1.8 idd een creatieve keuze. Ik had al een zooi foto's met een scherpe kop, wou wat anders proberen.
Qua belichting en scherpte is hij zo uit de camera gekomen.
Bij die eerste was 1.8 idd een creatieve keuze. Ik had al een zooi foto's met een scherpe kop, wou wat anders proberen.
Zoals al eerder in het topic gemeld is: een kleinere sensor geeft automatisch een grotere DOF. Daarom is het bij een compact camera (hele kleine sensor) een stuk moeilijker om je onderwerp te isoleren van de achtergrond dmv je DOF. Je DOF is namelijk veel groter (groter deel van de foto is scherp).
Bij een dSLR (APC) gaat dit makelijker, bij een Full Frame dSLR gaat het nog gemakkelijker.
Het is dus een beetje zinloos om hier foto's van een dSLR te posten. Het illusteert het verhaal over de DOF wel, maar het is niet representatief voor een compact camera.
Bij een dSLR (APC) gaat dit makelijker, bij een Full Frame dSLR gaat het nog gemakkelijker.
Het is dus een beetje zinloos om hier foto's van een dSLR te posten. Het illusteert het verhaal over de DOF wel, maar het is niet representatief voor een compact camera.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Daar postte ik ze ook niet voorajhaverkamp schreef op zondag 01 juli 2007 @ 19:38:
Zoals al eerder in het topic gemeld is: een kleinere sensor geeft automatisch een grotere DOF. Daarom is het bij een compact camera (hele kleine sensor) een stuk moeilijker om je onderwerp te isoleren van de achtergrond dmv je DOF. Je DOF is namelijk veel groter (groter deel van de foto is scherp).
Maar dan ligt het dus toch aan de sensor, wat ik al vermoedde.
Volgende update op review site: camera eigenschappen, foto tests 1, foto galerij.
Nu kun je meer foto's bekijken die met S5 gemaakt is
Vooral deze was verrassend mooi:

Zit ik gewoon op een plant flink in te zoomen, en toch mooi scherp gepakt met wat insekten erbij.
Ze staan allemaal op foto galerij.
Ik wen al meer aan S5 en werk er wat beter mee. Moet alleen nog goede tas hebben. Daar zal ik wel rondkijken komende dagen in de winkelcentrum. Daar zijn wat winkels met veel tassen.

Zit ik gewoon op een plant flink in te zoomen, en toch mooi scherp gepakt met wat insekten erbij.
Ik wen al meer aan S5 en werk er wat beter mee. Moet alleen nog goede tas hebben. Daar zal ik wel rondkijken komende dagen in de winkelcentrum. Daar zijn wat winkels met veel tassen.
Verwijderd
MrDummy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 20:00:
Moet alleen nog goede tas hebben. Daar zal ik wel rondkijken komende dagen in de winkelcentrum. Daar zijn wat winkels met veel tassen.
Dit is een perfecte tas voor de S5. Veel opbergruimte, regenhoes, vele vakjes voor o.a je schoonmaak-kit en andere accessoires.
Kwalitatief geef ik de Samsonite een dikke 10!
Vreemde manier om alleen smile te posten na 107% berichtverwijdering 
De tas is goed, maar ik kom meer voor compacte tas dat aan broekriem of om de schouder kan. Daarin moet S5 makkelijk inschuiven plus memcard en set accu. Dat is genoeg om beetje dag door te komen. Bijna de minimale cameratas. Schoonmaak spullen, lader, al die extra dingen heb je niet nodig voor 1 daagje.
De tas is goed, maar ik kom meer voor compacte tas dat aan broekriem of om de schouder kan. Daarin moet S5 makkelijk inschuiven plus memcard en set accu. Dat is genoeg om beetje dag door te komen. Bijna de minimale cameratas. Schoonmaak spullen, lader, al die extra dingen heb je niet nodig voor 1 daagje.
Je review begint meer en meer te lijken op die van dpreview... doet er weinig meer voor onder moet ik zeggen... zo uitgebreid!MrDummy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 20:00:
Volgende update op review site: camera eigenschappen, foto tests 1, foto galerij.
[afbeelding]
[...]
Hoe heb je overigens die foto's van de menuinstellingen (zeg maar de "printscreen" van wat je op je LCD scherm ziet) voor elkaar gekregen?
Deze bijvoorbeeld:

Veel camera's bieden een mogelijkheid om beelden die je exact ziet op de LCD monitor, ook over video-uitgang te tonen op TV. Canons hebben vrijwel allemaal de mogelijkheid voor. Ik beschik al hier over Happauge PVR-350 kaart, welke met aanwezige videoingang ook videosignaal kan capturen. Niet alleen maar TV tuner hoor. Hiermee maak ik gewoon snapshots mee van goede kwaliteit mee.The_Sukkel schreef op zondag 01 juli 2007 @ 23:06:
Hoe heb je overigens die foto's van de menuinstellingen (zeg maar de "printscreen" van wat je op je LCD scherm ziet) voor elkaar gekregen?
Deze bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Het is verder een eitje. Genoeg screenshots gemaakt om in nog lege pagina Schermen Beelden te gooien.
Verwijderd
Dit had er moeten staan, sterker nog dit stond er:MrDummy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:55:
Vreemde manier om alleen smile te posten na 107% berichtverwijdering
Paar plaatjes die ik heb gemaakt nu voor het eerst de zon scheen.
http://www.panoramio.com/photos/original/3056037.jpg
http://www.panoramio.com/photos/original/3055976.jpg
http://www.panoramio.com/photos/original/3056020.jpg
http://www.panoramio.com/photos/original/3056001.jpg
http://www.panoramio.com/photos/original/3056050.jpg
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 09:53 ]
Zo, mijne is ook al binnen, hulde aan Verkoop.net.
Apparaat voelt goed en sturdy, snelle tests wijzen uit dat ie erg snel is met zoom en focusing.
Canon's DCC-90 tasje is op z'n zachtst gezegd krap, daar hij voor S1/S2/S3 ingericht is en die geen hotshoe hebben.
Later meer
Apparaat voelt goed en sturdy, snelle tests wijzen uit dat ie erg snel is met zoom en focusing.
Canon's DCC-90 tasje is op z'n zachtst gezegd krap, daar hij voor S1/S2/S3 ingericht is en die geen hotshoe hebben.
Later meer
Leuke shots!Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 09:01:
[...]
Dit had er moeten staan, sterker nog dit stond er:
Paar plaatjes die ik heb gemaakt nu voor het eerst de zon scheen.
Je hebt een hotpixel linksonder. Of er nog meer hotpixels zijn, daarvoor moet je donkere foto maken, door in Auto mode de lenskap met opzet ervoor te houden, en dan bespeuren naar witte plekken.
Het valt haast niet op in alledaagse shots.
Mijn hotpixel is snel gevonden, en is al te zien in LCD scherm als heel vaag puntje dat zich niet verplaatst tijdens bewegen. Ongeveer linksmidden, iets meer naar boven en dat blijft gelukkig voorlopig zo. We hebben dus allebei één hotpixel
Hebben andere S5 gebruikers ook wat hotpixels ontdekt tijdens donkere foto test met lenscap ervoor? 1 hotpixel is zeker te weinig om te ruilen tegen garantie als ik goed heb. Denk pas vanaf 3 pixels en meer...
Verwijderd
Hoi iedereen,
Ik heb een vraagje i.v.m. de aanschaf voor een SD-kaart voor een Canon S5. Ik zit te twijfelen tussen een Ultra2 of Extreme3 van Sandisk, maar ik kan nergens terugvinden of de S5 het verschil in snelheid ook daadwerkelijk benut.
Over het algemeen fotografeer ik niet zoveel dat ik de schrijfsnelheid van een Extreme 3 gebruik, maar 't komt nog weleens voor dat ik een filmpje opneem met m'n camera. Als je een filmpje van een minuut of vijf opneemt en tussendoor ook een aantal plaatjes schiet, kan zo'n kaartje 't misschien zwaar krijgen.
Op zich vind ik 't geen punt om wat extra geld uit te geven aan 't kaartje, maar als het vervolgens niet benut wordt vind ik het zonde. Hoe m'n computer met de kaart overweg kan vind ik minder belangrijk.
Ik heb een vraagje i.v.m. de aanschaf voor een SD-kaart voor een Canon S5. Ik zit te twijfelen tussen een Ultra2 of Extreme3 van Sandisk, maar ik kan nergens terugvinden of de S5 het verschil in snelheid ook daadwerkelijk benut.
Over het algemeen fotografeer ik niet zoveel dat ik de schrijfsnelheid van een Extreme 3 gebruik, maar 't komt nog weleens voor dat ik een filmpje opneem met m'n camera. Als je een filmpje van een minuut of vijf opneemt en tussendoor ook een aantal plaatjes schiet, kan zo'n kaartje 't misschien zwaar krijgen.
Op zich vind ik 't geen punt om wat extra geld uit te geven aan 't kaartje, maar als het vervolgens niet benut wordt vind ik het zonde. Hoe m'n computer met de kaart overweg kan vind ik minder belangrijk.
Snelheidstest moet ik nog doen, vandaag stopwatch pakken van de zaak en dan test ik 3 soorten kaarten op schrijf en lees snelheid.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:00:
Hoi iedereen,
Wat ik wel kan zeggen is dat Elite Pro van Kingston al prima werkt, het leest vlot in en schrijft ook met een goede snelheid weg zodat ik niet lang hoeft te wachten.
Dat betekent dat Extreme 3 eigenlijk niet nodig is voor acceptabele snelheden. Ultra2 is al goed genoeg voor de camera.
Verwijderd
Ik had al zo'n idee dat 't weinig uit zou maken tussen die twee... ik zal je site in de gaten houden.
Prima site trouwens.
Prima site trouwens.
Ben aan het werk, dus heb nog niet veel kans gehad om ermee te spelen, maar weet wel dat zowel fotograferen als filmen met een Ultra II SDHC van 4GB allemaal gewoon voor het gevoel instantaneous was.
Hierbij fotografeer ik op hoogste resolutie en op SuperFine mode, dus meest mogelijke data.
Hierbij fotografeer ik op hoogste resolutie en op SuperFine mode, dus meest mogelijke data.
[ Voor 19% gewijzigd door curry684 op 02-07-2007 15:05 ]
Verwijderd
hey mensen
ik ben van plan eerdaags een Canon S5 IS te kopen. Ik heb getwijfeld
tussen de Fuji S9600, Canon S5 IS en de Sony H9. Toch zag ik aardige reviews
van mensen die overgestapt zijn van de fuji of de sony naar de canon.
nu ben ik wel benieuwd naar een aantal gegevens.
heeft de interne flitser een goed bereik?
heeft iemand al foto's gemaaktmet een externe flitser?
zoja communiceerd de flitser goed met de camera?
beeldstabilisatie en face detection werken goed?
alvast bedankt:D
ik ben van plan eerdaags een Canon S5 IS te kopen. Ik heb getwijfeld
tussen de Fuji S9600, Canon S5 IS en de Sony H9. Toch zag ik aardige reviews
van mensen die overgestapt zijn van de fuji of de sony naar de canon.
nu ben ik wel benieuwd naar een aantal gegevens.
heeft de interne flitser een goed bereik?
heeft iemand al foto's gemaaktmet een externe flitser?
zoja communiceerd de flitser goed met de camera?
beeldstabilisatie en face detection werken goed?
alvast bedankt:D
Verwijderd
Dan heb ik dus twee hotpixelsMrDummy schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:50:
[...]
Leuke shots!
Je hebt een hotpixel linksonder. Of er nog meer hotpixels zijn, daarvoor moet je donkere foto maken, door in Auto mode de lenskap met opzet ervoor te houden, en dan bespeuren naar witte plekken.
Het valt haast niet op in alledaagse shots.
Toch bedankt voor het vertellen van het "nieuws".
Ik baal er natuurlijk wel van maar eerlijk gezegd heb ik ze zelf dus niet opgemerkt dus wat dat betreft stoor ik me er niet zo aan. Misschien vanaf nu...........??

Ik heb dit even nagekeken met een DOF calculator en dat klopt ongeveer.Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 14:24:
Interessante site!MrDummy schreef op zondag 01 juli 2007 @ 20:00:
Het verschil zal zeer beperkt zijn (als er al een verschil is).Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:00:
Maar als het prijsverschil klein is kun je net zo goed de Extreme III kopen.
Mijn S5 heeft dus geen hotpixels volgens de lensdoptest 
M'n katten zijn iig ook content met de camera:

Origineel
M'n katten zijn iig ook content met de camera:

Origineel
Verwijderd
Wanneer zou DPreview met een review komen?
Overigens, als ik de user opinions zo lees daar zijn die niet erg positief. Het lijkt wel alsof de Engelsen (of zijn het Amerikanen?) een andere versie van de S5 hebben. Vooral de beelkwaliteit zo verre van perfect zijn.
Overigens, als ik de user opinions zo lees daar zijn die niet erg positief. Het lijkt wel alsof de Engelsen (of zijn het Amerikanen?) een andere versie van de S5 hebben. Vooral de beelkwaliteit zo verre van perfect zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 22:03 ]
Verwijderd
Je fotos zijn, vind ik, echt zorgbarend!!curry684 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:23:
Nog poes (note purple fringing op de Fatboy onderaan):
[afbeelding]
De skyline van Eindhovuuuuuh:
[afbeelding]
En da's nou de lichttoren met 12x zoom
[afbeelding]
Die Engelsen hebben gelijk, zelfs op ISO 80 is het meer ruis dan foto! Check die toren eens op origineel formaat! En ISO 200 van Fido is al helemaal om te huilen!
Wat verschrikkelijk, daar gaat mijn volle vertrouwen in de S5...
Even kijken naar ruis ven mijn foto's.
Als de foto's goed belicht zijn, zie je het niet. Maar ruis is wel beetje te merken in schaduwen en donkere delen. Even kijken of het veel verschil maakt met G3.... G3 heeft ook lichte ruis in ISO50 shots, maar is algemeen nog acceptabel. Wel klopt het dat S5 Auto ISO beetje snel omhoog kruipt naar ISO 200 als ie maar even op donkere delen gericht wordt.
Voorlopig is ruisniveau op ISO80 nog niet gevaarlijk.
Maar dat is ook allemaal consumer camera. Dit is nog niet dSLR. Met kleine sensor kunnen er wat nadelen zijn. Ruis risico kan er aanwezig zijn. Maar als rest van camera goed is en lekker snel werkt, dan denk je niet snel aan ruis. Het is soort compromis tussen goed en slecht. Je kijkt algemeen naar de foto die goed geslaagd is. En niet te vergeten dat LCD scherm de ruis meer versterkt doordat het zo helder en scherp maakt. Op CRT zou je bijna niet om klagen.
Ik heb nu performace pagina toegevoegd. De camera lijkt 6 MB/s te kunnen maken over USB als maximale snelheid.
De LP mode voor 640x480 levert nog steeds goed beeld op, ondanks helft minder datastroom. Er zijn weinig hinderlijke blokken te zien in motions wat dus nog steeds goed is. Sterker nog, beeld van zwaarste 640x480 is soms niet veel beter dan LP mode. Dus men kan gewoon voor LP mode gaan als je veel mee wilt filmen. Op 2 GB film je dan bijna half uur weg, en op 4 GB heb je misschien wel 1 uur gefilmd, dan heb je limiet bereikt. Op 8 GB kun je dus bijna 2 uur filmen, maar wel 2 bestanden.
Als de foto's goed belicht zijn, zie je het niet. Maar ruis is wel beetje te merken in schaduwen en donkere delen. Even kijken of het veel verschil maakt met G3.... G3 heeft ook lichte ruis in ISO50 shots, maar is algemeen nog acceptabel. Wel klopt het dat S5 Auto ISO beetje snel omhoog kruipt naar ISO 200 als ie maar even op donkere delen gericht wordt.
Voorlopig is ruisniveau op ISO80 nog niet gevaarlijk.
Maar dat is ook allemaal consumer camera. Dit is nog niet dSLR. Met kleine sensor kunnen er wat nadelen zijn. Ruis risico kan er aanwezig zijn. Maar als rest van camera goed is en lekker snel werkt, dan denk je niet snel aan ruis. Het is soort compromis tussen goed en slecht. Je kijkt algemeen naar de foto die goed geslaagd is. En niet te vergeten dat LCD scherm de ruis meer versterkt doordat het zo helder en scherp maakt. Op CRT zou je bijna niet om klagen.
Ik heb nu performace pagina toegevoegd. De camera lijkt 6 MB/s te kunnen maken over USB als maximale snelheid.
De LP mode voor 640x480 levert nog steeds goed beeld op, ondanks helft minder datastroom. Er zijn weinig hinderlijke blokken te zien in motions wat dus nog steeds goed is. Sterker nog, beeld van zwaarste 640x480 is soms niet veel beter dan LP mode. Dus men kan gewoon voor LP mode gaan als je veel mee wilt filmen. Op 2 GB film je dan bijna half uur weg, en op 4 GB heb je misschien wel 1 uur gefilmd, dan heb je limiet bereikt. Op 8 GB kun je dus bijna 2 uur filmen, maar wel 2 bestanden.
[ Voor 19% gewijzigd door MrDummy op 03-07-2007 00:57 ]
Verwijderd
Vind je de foto's die ik gemaakt heb ook zo zorgbarend? De links staan op pagina 13.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:34:
[...]
Je fotos zijn, vind ik, echt zorgbarend!!![]()
Die Engelsen hebben gelijk, zelfs op ISO 80 is het meer ruis dan foto! Check die toren eens op origineel formaat! En ISO 200 van Fido is al helemaal om te huilen!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 12:42 ]
Verwijderd
De ISO performance is echt om te huilen idd...Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 22:34:
[...]
Je fotos zijn, vind ik, echt zorgbarend!!![]()
Echter. de kwaliteit van de foto's hangt natuurlijk ook van de fotograaf af. Hier staat een macro foto genomen met een S3, behoorlijk scherp. Flickr.com heeft tegenwoordig ook een camera finder, staan nu nog geen foto's van de S5 op, maar dat veranderd nog wel.
Hoe ernstig de ruis is op S5, daar zal ik even onderzoek doen. Ik maak exacte foto's met S5 en G3 van dezelfde onderwerp en vergelijk beide op kwaliteit. Het resultaat zal ik posten op review site. Alle shots worden in ISO 50 / 80 gemaakt voor beste beelden. Dan kan ik conclusie trekken.
Iedereen die hier zit te blèren dat ruis storend aanwezig is moet echt eens opnieuw bedenken waar die foto's voor maakt. Geniet nou van het fotograferen ipv op 100% te kijken. Mijn D50 trekt op iso800 eruit wat hier eruit komt op iso100, maar nou en, ruis is pas storend als je een foto op 1280x1024 bekijkt en dan storend in beeld zit, niet wanneer je op 100% gaat inzoomen, dat heb je toch niet nodig aan resolutie. Daarnaast, de lens en sensor geven toch niet genoeg detail om een 100% scherpe foto te genereren. Als je fatsoenlijke platen op 100% wilt hebben, moet je gewoon een dslr kopen.
Heb je een compact zoals een S5, kijk dan op max 1600x1200 beeldvullend, meer zul je zo zelden nodig hebben dat je gewoon lekker moet gaan fotograferen. Veel belangijker voor een compact is kleurenweergave, flares, contrast, snelheid, autofocus, bereik, etc etc....niet die onzuiverheden op 100%.
en de foto's van curry vind ik absoluut niet zorgwekkend, prima foto's en heerlijk bereik in zo'n compacte camera. Samen met de mooie filmpjes is het goed totaal pakket wat zijn zwakheden heeft, maar dan moet je gewoon niet in deze klasse kijken voor een camera als je je daaraan stoort.
Heb je een compact zoals een S5, kijk dan op max 1600x1200 beeldvullend, meer zul je zo zelden nodig hebben dat je gewoon lekker moet gaan fotograferen. Veel belangijker voor een compact is kleurenweergave, flares, contrast, snelheid, autofocus, bereik, etc etc....niet die onzuiverheden op 100%.
en de foto's van curry vind ik absoluut niet zorgwekkend, prima foto's en heerlijk bereik in zo'n compacte camera. Samen met de mooie filmpjes is het goed totaal pakket wat zijn zwakheden heeft, maar dan moet je gewoon niet in deze klasse kijken voor een camera als je je daaraan stoort.
[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 03-07-2007 13:39 ]
Nomad heeft idd gelijk, en zeker als je op vakantie bent is dit (en soortgelijke modellen) een heerlijke camera 
Ik hoor namelijk vaak van mensen die een Canon EOS of een Nikon D hebben en wanneer ze op vakantie gaan dat ze telkens van lens aan het wisselen zijn om mooie(re) foto's te maken...
Ik hoor namelijk vaak van mensen die een Canon EOS of een Nikon D hebben en wanneer ze op vakantie gaan dat ze telkens van lens aan het wisselen zijn om mooie(re) foto's te maken...
haha ik sluit me aan bij Nomad 
Ik ben een enorme leek, maar heb dan ook niet zo'n hoge eisen voor mijn vakantie kiekjes.
Vind in deze prijsklasse de S5 prima voldoen tot nu toe
Ik ben een enorme leek, maar heb dan ook niet zo'n hoge eisen voor mijn vakantie kiekjes.
Vind in deze prijsklasse de S5 prima voldoen tot nu toe
Ik ben ook mee eens met Nomad. Dit is gewoon alles in 1 camera. Als je fotoprints maakt van 15x10 cm uit fotopers of Canon fotoprinter, merk je praktisch niks meer van.
Daarbij is S5 niet ontworpen voor professionele mensen, maar voor iedereen van groot tot klein. Dat heeft dus andere foto eisen dan pro's die posterformaten moet afdrukken. Het is zelfs fijn dat Canon S5 beter doet dan Sony H9 die kampt met vreemde jpeg compressie, watervlekken, onscherpte en nog wel meer. Canon biedt gewoon veel functies aan in 1 camera dat je van alles mee kunt doen die je in elke situatie maar kan bedenken
De hotshoe geeft nog meer "pro" gevoel met externe flitser. Leuk toch!
Ik zal dus daaraan denken als ik eind oordeel ga geven op mijn review site.
Daarbij is S5 niet ontworpen voor professionele mensen, maar voor iedereen van groot tot klein. Dat heeft dus andere foto eisen dan pro's die posterformaten moet afdrukken. Het is zelfs fijn dat Canon S5 beter doet dan Sony H9 die kampt met vreemde jpeg compressie, watervlekken, onscherpte en nog wel meer. Canon biedt gewoon veel functies aan in 1 camera dat je van alles mee kunt doen die je in elke situatie maar kan bedenken
Verwijderd
Als je nou eens een heel positief eindoordeel velt, kan ik de prijs van de camera een eind rechtvaardigen. M'n vriendin vond 'm eigenlijk wat duur.MrDummy schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 14:58:
Ik ben ook mee eens met Nomad. Dit is gewoon alles in 1 camera. Als je fotoprints maakt van 15x10 cm uit fotopers of Canon fotoprinter, merk je praktisch niks meer van.
Daarbij is S5 niet ontworpen voor professionele mensen, maar voor iedereen van groot tot klein. Dat heeft dus andere foto eisen dan pro's die posterformaten moet afdrukken. Het is zelfs fijn dat Canon S5 beter doet dan Sony H9 die kampt met vreemde jpeg compressie, watervlekken, onscherpte en nog wel meer. Canon biedt gewoon veel functies aan in 1 camera dat je van alles mee kunt doen die je in elke situatie maar kan bedenkenDe hotshoe geeft nog meer "pro" gevoel met externe flitser. Leuk toch!
Maar inderdaad, dit is in principe het ultieme comprimis. Voor mij in elk geval wel. Ik zat te twijfelen over een 350D, maar wij nemen ook nog wel eens filmpjes en dergelijke op. Bovendien vind ik een 350D met een objectief wat ongeveer even ver gaat gewoon te onpraktisch om mee te nemen op vakanties of gewoon lekker een dagje uit, als het maken van plaatjes niet centraal staat, maar gewoon een leuke bijkomstigheid.
Daar komt bij dat ik nu nog een Sony DSC-P73 heb en al helemaal niet snap wat jullie lopen te klagen over ruis. Moet je dáár eens een foto mee maken...
Verwijderd
Ook bij A4 afdrukken blijft de foto-kwaliteit prima, en dat icm met een eenvoudig HP All In One printertje, en fotopapier wat ik bij de Aldi heb gekocht
99% van de mensen die mijn foto's hebben gezien op A4 zeggen allemaal dat ze het prachtig vinden. En laat ik nou zelf ook tevreden zijn.
Zoals wel vaker is gezegd je houdt altijd baas boven baas. En de perfecte camera bestaat niet...........bla bla bla.
Gewoon lekker erop uit trekken met je camera en genieten van het fotograferen. Kijken of je mooie composities kunt vinden, plezier hebben in, dat soort dingen zijn toch minstens zo belangrijk........zo niet het belangrijkste.
Maargoed zoals altijd zullen de meningen daarover verdeeld blijven.
99% van de mensen die mijn foto's hebben gezien op A4 zeggen allemaal dat ze het prachtig vinden. En laat ik nou zelf ook tevreden zijn.
Zoals wel vaker is gezegd je houdt altijd baas boven baas. En de perfecte camera bestaat niet...........bla bla bla.
Gewoon lekker erop uit trekken met je camera en genieten van het fotograferen. Kijken of je mooie composities kunt vinden, plezier hebben in, dat soort dingen zijn toch minstens zo belangrijk........zo niet het belangrijkste.
Maargoed zoals altijd zullen de meningen daarover verdeeld blijven.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 16:11 ]
Haha nou niet meteen het apparaat afkraken omdat ik wat plaatjes schiet terwijl ik voluit met alle settings aan het spelen ben
De fotograaf is hier wsch een sterker limiterende factor dan het apparaat
Verwijderd
Even een vraagje aan zeg maar iedereen de Canon S5 IS heeft...Ik was vandaag bij de Combi winkel en die keek even wanneer de Canon S5 IS komt...Maar het Nederlandse model is nog helemaal niet te leveren. Niet alleen bij de Combi maar overal in Nederland.
Betekent dit dus dat jullie allemaal het niet-europeze model hebben? en zo ja, is jullie ook verteld wat dat betekent met de garantie?
Betekent dit dus dat jullie allemaal het niet-europeze model hebben? en zo ja, is jullie ook verteld wat dat betekent met de garantie?
Dat boeit geen bal. Je gaat een verkoopovereenkomst aan met een Nederlandse leverancier dus gelden de Nederlandse garantievoorwaarden.
Even een andere vraag, wat denken jullie van het prijsverschil tussen de s3 en de s5. Is de s5 de meerprijs waard? Voor net iets meer dan 300 euro is de s3 nog te koop, wat is wijsheid
Verwijderd
dat blijkt dus bij canon niet het geval te zijn...canon doet daar erg moeilijk over oidcurry684 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:03:
Dat boeit geen bal. Je gaat een verkoopovereenkomst aan met een Nederlandse leverancier dus gelden de Nederlandse garantievoorwaarden.
Van al die ruis commotie heb ik maar snel speciaal ruistest gemaakt en dat kan je vinden op mijn review site.
Mijn conclusie is dat S5 wel prima in staat is om goede foto kwaliteit te leveren. Er is geen reden om zorgen te maken. Voorwaarde is alleen dat je niet veel aan Auto ISO moet overlaten. Even op ISO 80 locken en dat gaat goed. Zolang er genoeg licht is en IS systeem boel kan stabiliseren.
Hele meuk dubbele foto's (S5 + G3 op dezelfde fotoscenes) en vervolgens naast elkaar gezet op ruisniveau. De conclusie is dan zo gevonden.
Ik ben zelf blij mee, terwijl ik op mijn Samsung 205BW scherm moet turen naar foto ongemakken.
Eigenlijk allemaal onnodige moeite nu, want op afstand is het al prachtige foto, mooi scherp en goede kleuren.
Voor luie mensen: http://mrdummy.net/canons5/ruistest.php
Er wordt gezegd dat er geen Nederlands toestel te vinden is? Dat is gelukkig niet waar. De software is wel Engelstalig, maar er zit wel verkorte Nederlandse handleiding in en uitgebreide manual is ook in NL te lezen op CDROM. Zelf S5 kan ook op Nederlandse taal gezet worden. Absoluut geen probleem!
Mijn conclusie is dat S5 wel prima in staat is om goede foto kwaliteit te leveren. Er is geen reden om zorgen te maken. Voorwaarde is alleen dat je niet veel aan Auto ISO moet overlaten. Even op ISO 80 locken en dat gaat goed. Zolang er genoeg licht is en IS systeem boel kan stabiliseren.
Hele meuk dubbele foto's (S5 + G3 op dezelfde fotoscenes) en vervolgens naast elkaar gezet op ruisniveau. De conclusie is dan zo gevonden.
Ik ben zelf blij mee, terwijl ik op mijn Samsung 205BW scherm moet turen naar foto ongemakken.
Eigenlijk allemaal onnodige moeite nu, want op afstand is het al prachtige foto, mooi scherp en goede kleuren.
Er wordt gezegd dat er geen Nederlands toestel te vinden is? Dat is gelukkig niet waar. De software is wel Engelstalig, maar er zit wel verkorte Nederlandse handleiding in en uitgebreide manual is ook in NL te lezen op CDROM. Zelf S5 kan ook op Nederlandse taal gezet worden. Absoluut geen probleem!
S5 is een verbetering op S3. Grotere LCD scherm (yay meer pixels: 115.000 -> 207.000), nieuwe movie 640x480 LP die op 30 fps doet, EVF is aangepakt om voldoende licht te geven, aandacht in donkere omgevingen om toch wat te kunnen zien op EVF. Meer MP's, nieuwe DiGiC III die voor meer mogelijkheden en snelheid van camera zorgt, hotshoe voor externe flitser. Kortom, het is andere camera geworden. En extra ISO waarde, als je lastige opnemen toch wil maken.sparks325 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:10:
Even een andere vraag, wat denken jullie van het prijsverschil tussen de s3 en de s5. Is de s5 de meerprijs waard? Voor net iets meer dan 300 euro is de s3 nog te koop, wat is wijsheid
[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 03-07-2007 20:29 ]
Zelfs met een DSLR op ISO100 kun je ruis vinden als je maar goed genoeg kijkt.Nomad schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 13:37:
Als je fatsoenlijke platen op 100% wilt hebben, moet je gewoon een dslr kopen.
Verwijderd
Die is ook lage resolutie, daar kun je ook vrij weinig aan zien. Wel mooie foto overigensVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:48:
Hier staat een macro foto genomen met een S3, behoorlijk scherp.
Al met al, als ik alle reacties zo lees mbt de ruis hebben jullie ook wel gelijk. Ik vind het dan toch min of meer zonde van die camera. Je kunt dan eigenlijk net zo goed een échte compacte (want dat is de S5 beslist niet! >500 gr, lompe grote koelkast) camera kopen, bv een IXUS of eentje van de A-serie. Het is net dat je bij de S5 wat meer zoom hebt, maar voor de rest maakt het vrij weinig uit, toch?
Ja, eigenlijk wel. Maar misschien zeur ik wel te veel. Als ik de foto's bekijk van mijn oude en overleden A30 en A95, is er minstens zoveel ruis aanwezig. En dat terwijl de A95 nog een 1/1.8" CCD + 5 MP had.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:21:
[...]
Vind je de foto's die ik gemaakt heb ook zo zorgbarend? De links staan op pagina 13.
Als ik eerlijk ben vind ik de foto's die uit de G3 komen mooier dan die van de S5. Die van de S5 zijn over het algemeen wat fletser en minder vol van kleur. De ruis is nagenoeg gelijk, al zou ik de G3 het voordeel van de twijfel geven...MrDummy schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:24:
Van al die ruis commotie heb ik maar snel speciaal ruistest gemaakt en dat kan je vinden op mijn review site.
Maarja, de keus voor een dSLR is wat dat beterft snel gemaakt. Voor de rest valt zo'n ding eigenlijk al gelijk af (te groot, zwaar, onhandig om mee te nemen e.d.). De S5, die volgens mij wel tot de top uit het compact (om het zo maar te noemen) segment hoor, biedt dan ontzettend veel mogelijkheden voor een acceptabel formaat en prijs.
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 22:10 ]
Dat zeg ik dus net, met Canon heb je niets te schaftenVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:16:
[...]
dat blijkt dus bij canon niet het geval te zijn...canon doet daar erg moeilijk over oid
Ik meende trouwens gisteren zoomgeluiden te horen op een filmpje... da's wel jammer als ie dat van zichzelf opneemt

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 03-07-2007 22:44 ]
dSLR: eerst lijkt het goedkoop maar dan zit je vast met basis lens. Daar kan je niets tot amper mee zoomen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:43:
[...]
Maarja, de keus voor een dSLR is wat dat beterft snel gemaakt. Voor de rest valt zo'n ding eigenlijk al gelijk af (te groot, zwaar, onhandig om mee te nemen e.d.). De S5, die volgens mij wel tot de top uit het compact (om het zo maar te noemen) segment hoor, biedt dan ontzettend veel mogelijkheden voor een acceptabel formaat en prijs.
Dus moet je toch nog zoomlens kopen en dat is niet goedkoop. De 12x zoomlens is nog zwaarder en is vast wel langer dan S5 lens. Daar stop je niet graag mee in een tas, of ermee rondlopen.
Verder is er geen enkele dSLR met geheel draaibare scherm. Hooguit onder hoekje, dat is alles.
Dan moet je ook soms lens wisselen wat niet zonder risico's gaat: uit je hand glippen, tijdverlies, stof en zand risico. Filmen is minder of niet aanwezig op dSLR.
Kortom, S5 is gewoon alles in 1 apparaat wat je maar kunt wensen. Het is gewoon niet te vergelijken met dSLR. Voor prijs ook eigenlijk niet, als je ook op zoomniveau wil vergelijken.
Ultrasonic motor maakt minder lawaai, maar desondanks is er nog altijd beetje geluid. S5 is niet 100% filmcamera hoor. Daarom moet je niet teveel mee zoomen, zodat het acceptabel blijft.Ik meende trouwens gisteren zoomgeluiden te horen op een filmpje... da's wel jammer als ie dat van zichzelf opneemt
Verder op review site meer macro tests toegevoegd.
[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 04-07-2007 00:23 ]
MrDummy schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 00:15:
[...]
Verder op review site meer macro tests toegevoegd.
Dpreview, DCResource etc. etc. zullen er een harde dobber aan hebben dit nog te overtreffen:
http://mrdummy.net/canons5/index.php
En er komt nog steeds meer bij...
Verwijderd
Volgens mij heb je zelf gewoon teveel last van ruis.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:43:
[...]
Ja, eigenlijk wel. Maar misschien zeur ik wel te veel. Als ik de foto's bekijk van mijn oude en overleden A30 en A95, is er minstens zoveel ruis aanwezig. En dat terwijl de A95 nog een 1/1.8" CCD + 5 MP had.
Verwijderd
Daarom heb ik mn lenzen ook net schoongemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:45:
[...]
Volgens mij heb je zelf gewoon teveel last van ruis.
Nu blijkt mn A95 het weer te doen...Ga ik weer twijfelen, of ik de aanschaf van de S5 over de zomer moet tillen of niet...
Verwijderd
Ik heb zo nu en dan wat problemen met de scherpstelling. Ik zie en hoor dat de camera zoekt maar hij wordt niet echt scherp. Resultaat is dat ik regelmatig onscherpe foto's krijg. Het ziet eruit alsof ik veel met de camera heb bewogen terwijl dat niet zo was.
Iemand die weet wat ik hieraan kan doen of is er überhaupt iemand met dezelfde klacht?
Volgende vraag is welke instellingen in de "P" modus de meest gangbare zijn voor buitenshots?
Bij voorbaat dank.
A-Team member
Iemand die weet wat ik hieraan kan doen of is er überhaupt iemand met dezelfde klacht?
Volgende vraag is welke instellingen in de "P" modus de meest gangbare zijn voor buitenshots?
Bij voorbaat dank.
A-Team member
Inderdaad. En het uitzetten van het shutter volume helpt ook niet. Staat ook in het boekje.curry684 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 22:38:
[...]
Ik meende trouwens gisteren zoomgeluiden te horen op een filmpje... da's wel jammer als ie dat van zichzelf opneemt
Gelukkig hoor je het scherpstellen voor een nieuwe foto niet. Dat zou echt zuigen.
Ik maakte trouwens een foto met de langste sluitertijd. En toen leek het alsof de camera "hing".
Het duurde wel 5 secs of zo voordat die weer reageerde. Is dat normaal?!
[ Voor 32% gewijzigd door CaptBiele op 04-07-2007 21:42 ]
Hoe lang had je je sluitertijd dan ingesteld?CaptBiele schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:29:
[...]
Ik maakte trouwens een foto met de langste sluitertijd. En toen leek het alsof de camera "hing".
De S5 kan sluitertijden tot 15 seconde aan, dus als je de sluitertijd op 5 seconde had staan, dan lijkt het me niet meer dan normaal dan dat de camera 5 seconde lang "hangt".
Als je geluid "knarps" bedoelt, dat is gewoon geluidsfile. Ga naar gele Settings menu, zet bovenste mute op "aan", en je camera zal geen geluiden maken. Zelfs ontspannen maakt geen "knarps" bij foto maken. Wel even terugzetten als je movie wil bekijkenCaptBiele schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:29:
Inderdaad. En het uitzetten van het shutter volume helpt ook niet. Staat ook in het boekje.
Gelukkig hoor je het scherpstellen voor een nieuwe foto niet. Dat zou echt zuigen.
Normaal. Dit gebeurt ook bij G3. Het is dan bezig informatie te verzamelen op sensor, en dat zal altijd scherm op blank staan. Je moet wel echt op statief zetten en op timer zetten van 2 sec, om te voorkomen dat camera beweegt tijdens ontspanknop indrukken. Of 10 sec timer, zodat camera uitgetrild is. Daarna geduld hebben en laat camera zijn werk doen.Ik maakte trouwens een foto met de langste sluitertijd. En toen leek het alsof de camera "hing".
Ik heb foto test 2 bijgewerkt en alvast conclusie en oordeel uitgetikt. Misschien iets te enthousiast, maar ik ben erg tevreden mee.
Na weekend maak ik de rest nog wel af, maar er zijn paar tests die ik niet kan uitvoeren zonder juiste spullen. Dat laat ik maar over aan Dpreview.
Edit: Conclusie is wat bijgesteld. De batterijindicator is vergeten te melden.
Die ontbreekt in het scherm en is daardoor erg moeilijk te bepalen wanneer het leeg is. En als batterij-leeg indicator knippert, gaat camera alweer vrijwel meteen weer uit. Echt een slechte manier om zo te laten zien van Canon. Het zal voor onverwachte verrassingen zorgen.
Edit2: Batterijindicator gecontroleerd. Er is inderdaad niks te merken over de accu staat. Ik laat mijn camera hele tijd in movie mode draaien (verbruikt veel energie) en als er eindelijk rode batterij-leeg indicator verschijnt, gaat camera inderdaad binnen 10 tellen uit. Veel te kort om wat te doen. Canon moet echt hier wat aan doen, want het leidt snel tot paniek met onverwachte lege accu's. En als je oude accu's erin stopt, kun je wel gek van worden als camera te snel uitvalt zonder waarschuwing of zichtbare accu staat.
[ Voor 24% gewijzigd door MrDummy op 05-07-2007 21:59 ]
Verwijderd
Niemand die hierover advies heeft?Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:47:
Ik heb zo nu en dan wat problemen met de scherpstelling. Ik zie en hoor dat de camera zoekt maar hij wordt niet echt scherp. Resultaat is dat ik regelmatig onscherpe foto's krijg. Het ziet eruit alsof ik veel met de camera heb bewogen terwijl dat niet zo was.
Ik maak ook mee dat ie niet in slaagt om scherp te stellen, maar dat zijn vooral macro opnamen waar ik grenzen opzoekt. Het valt wel op dat ie op vreemde manier scherp stelt en zo nu en dan te snel opgeeft, maar soms ook te vroeg groen signaal geeft terwijl dat niet zo is. Ik kan zien dat S5 niet echt tot uiterste doet bij macro opnamen. Ik druk meerdere keren op pre-focus en elke keer waar ie probeert te focusen is niet gelijk, maar vrij random.
Geef even een scene voorbeeld en ik controleer dan even voor je om te kijken wat de camera kan en wat niet kan.
Voorlopige advies: ga ergens anders op richten wat voldoende contrast heeft (duidelijk verschil in kleuren, en niet op egale vlakken) of move de focus venster even rond. Dat doe ik altijd als op het onderwerp zelf niet goed lukt.
Gelukkig hebben we EVF, zodat je direct ziet wat ie doet. Met optische kijker zoals op G3 kun je niet meekijken wat ie doet.
En ik heb Canon gemaild over batterij icoon probleem, die geheel onbreekt in S5. Daar wacht ik op hun verklaring.
[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 06-07-2007 11:37 ]
Verwijderd
Bedankt voor je uitleg.
Ik heb eens een kijkje genomen op jou "Review" page. Ziet er geweldig uit btw
. Ik heb een aantal foto's even opgeslagen en vergeleken met foto's die ikzelf heb gemaakt. Ook wilde ik de EXIF gegevens even onder de loep nemen.
Ik kom hierbij tot de conclusie dat ik misschien een tikkeltje te hoge eisen stel aan mijn plaatjes, en zie ook dat mijn plaatjes helemaal niet anders zijn dan die van jou, kwalitatief gezien.
Soms is een 22" Wide scherm wel een nadeel
PS: Ik heb zelf al enige tijd geleden een mailtje gestuurd naar Canon ivm het ontbrekende "Battery-Icon". Helaas nog steeds geen antwoord gekregen. Ik ben benieuwd hoe snel ze op jouw vraag zullen reageren.
Ik heb eens een kijkje genomen op jou "Review" page. Ziet er geweldig uit btw
Ik kom hierbij tot de conclusie dat ik misschien een tikkeltje te hoge eisen stel aan mijn plaatjes, en zie ook dat mijn plaatjes helemaal niet anders zijn dan die van jou, kwalitatief gezien.
Soms is een 22" Wide scherm wel een nadeel
PS: Ik heb zelf al enige tijd geleden een mailtje gestuurd naar Canon ivm het ontbrekende "Battery-Icon". Helaas nog steeds geen antwoord gekregen. Ik ben benieuwd hoe snel ze op jouw vraag zullen reageren.
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 11:07 ]
Maar voor de pixelneukers kom je wel een heel eind met een dslrTwister336 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:40:
[...]
Zelfs met een DSLR op ISO100 kun je ruis vinden als je maar goed genoeg kijkt.
Iemand ervaring met onderwater fotografie? Op dit moment gebruik ik een powershot A70 met onderwaterhuis van canon, maar omdat ik wat verder wil met onderwater fotografie wil ik een andere camera aanschaffen. Ik weet dat er nog geen behuizing van deze camera is, maar die zal er zeker komen. Ik twijfel echter nog over deze camera of bijvoorbeeld een 400D.
Enige nadeel van dSLR is dat je de zoeker van de camera moet gebruiken om te zien of de foto wel scherp is en of het object dat je aan het fotograferen bent wel volledig in beeld is. Bij de S5 hoeft dit dus niet. Iemand ervaring met de S3 of een 350D?
edit: is er überhaubt iemand die ervaring heeft met onderwater fotografie?
Enige nadeel van dSLR is dat je de zoeker van de camera moet gebruiken om te zien of de foto wel scherp is en of het object dat je aan het fotograferen bent wel volledig in beeld is. Bij de S5 hoeft dit dus niet. Iemand ervaring met de S3 of een 350D?
edit: is er überhaubt iemand die ervaring heeft met onderwater fotografie?
[ Voor 11% gewijzigd door klikos op 06-07-2007 14:25 ]
Misschien dat je beter even in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1144460 kan kijken.
Verwijderd
@klikos: wellicht is een Olympus DSLR iets voor jou. Dit zijn digitale reflexcamera's met een liveview (dus niet perse door de zoeker kijken) en waarvoor een onderwaterhuis beschikbaar is. Blijf niet te lang wachten op een onderwaterhuis voor de 400D, want als die bij Canon in de pijplijn had gezeten dan had men hem wel direct gelanceerd (ervaringen uit het verleden bieden in dit geval wel garantie voor de toekomst).
Bij mijn Canon Powershot S5 IS wil ik oplaadbare batterijen kopen, maar nu twijfel ik of ik alleen de oplaadbare batterijen (NiMH Battery NB4-300) moet kopen waarbij ik dan mijn tig jaar oude batterijoplader gebruik of de kit inclusief oplader (Battery and Charger Kit CBK4-300).
Weet iemand of die oplader voor die nieuwe digitale camera batterijen nog speciaal of beter is dan een willekeurige oude batterijoplader?
Weet iemand of die oplader voor die nieuwe digitale camera batterijen nog speciaal of beter is dan een willekeurige oude batterijoplader?
Speciale reden dat je de Canon-batterijen wilt kopen? Deze zijn nog al duur vergeleken met een GP, Hama of wat dan ook, en ze zijn niet beter.
Verwijderd
Ik krijg hoe langer hoe meer schik met mijn S5. Vandaag was het eigenlijk voor het eerst een beetje zonnig hier en ik moet zeggen dat ik er een paar schitterende plaatjes uit heb weten te trekken. Met dank aan Moeder Natuur
Ik heb alleen 1 vraagje. Ik fotografeer graag door mijn zoeker, heeft ook zo zijn voordelen, wat ik daarbij soms zie is dat het middenkader vaak geel/oranje gekleurd is en niet groen wordt. Ik kan niet uit de handleiding halen wat dit betekent, ik heb alleen zelf het idee dat als ik de ontspanner volledig indruk dat kader altijd groen zou moeten zijn. De foto's die zijn gemaakt terwijl dat kader groen was zien er ook een stuk beter uit dan wanneer dat kader geel/oranje was.
Iemand die mij hier iets meer over zou kunnen vertellen?
Ik heb alleen 1 vraagje. Ik fotografeer graag door mijn zoeker, heeft ook zo zijn voordelen, wat ik daarbij soms zie is dat het middenkader vaak geel/oranje gekleurd is en niet groen wordt. Ik kan niet uit de handleiding halen wat dit betekent, ik heb alleen zelf het idee dat als ik de ontspanner volledig indruk dat kader altijd groen zou moeten zijn. De foto's die zijn gemaakt terwijl dat kader groen was zien er ook een stuk beter uit dan wanneer dat kader geel/oranje was.
Geel/oranje kader is een waarschuwing dat focus niet goed vastgezet is. Als camera niet in slaagt beste focus te kunnen vinden, dan geeft het geel weer. Alleen als het groen gekleurd is, is bijna altijd zo dat camera in slaagt wat scherp te zetten. Het is daarom aan te raden bij geel kader, opnieuw te pre-focusen totdat het groen is. Kijk ook in zoeker of het inderdaad wat beter uitziet. Anders heb je kans op onscherpe foto. Dit is ook normaal bij oude G3, die geeft geel knipperend led bij de slechte focus. En dit is altijd zo bij meeste Canon camera's. Geel = waarschuwing, slechte focus / Groen = focus ok. Als je ontspan knop toch nog helemaal doordrukt, dan maak je foto.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:39:De foto's die zijn gemaakt terwijl dat kader groen was zien er ook een stuk beter uit dan wanneer dat kader geel/oranje was.
Je voelt 2 klikken in de ontspanknop. De eerste druk is vooraf focusen, pre-focus dus, en daarmee lock je de focus mee. De camera zal je laten zien of het groen is. Vervolgens mag je camera anders richten met gelockte focus (knop ingedrukt houden bij eerste druk) maar hij zal geen nieuwe focus maken bij geheel doordrukken. De tweede druk is namelijk altijd foto maken, de echte ontspan stand. Ongeacht het geel of groen is.
Ik heb mijn S5 ook flink werk bezorgd op een conventie vandaag. Lowlight situaties, veel externe flitser flashes, 1/15s met IS. Vooral dat laatste geeft me veel indruk, weinig foto's mislukt, zolang het onderwerp rustig is en ik de camera goed stil hou. En ook movie mode gebruikt, dus instant op movie knop drukken zonder mode knop eerst te draaien naar movie mode, vind ik erg nuttig. Alleen foto tussendoor tijdens movie opname is nog steeds slecht idee, want het zorgt voor pauze in opname. Doe dat alleen als het echt niks anders kan.De pauze in movies zijn gewoon niet netjes en stoort een beetje.
Focus werk verloopt gelukkig weinig problemen, ik check altijd of ie groen gekleurd is, dan gaat het weinig mis. Geel negeer ik direct en ik focus opnieuw.
S5 heeft zeker goed indruk gemaakt bij mij, ik ben er blij mee.
[ Voor 16% gewijzigd door MrDummy op 08-07-2007 01:20 ]
Dat prijsverschil valt voor zover ik gezien heb wel mee, alleen de vier oplaadbare AA batterijen kosten ongeveer 21 Euro.upje schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:33:
Speciale reden dat je de Canon-batterijen wilt kopen? Deze zijn nog al duur vergeleken met een GP, Hama of wat dan ook, en ze zijn niet beter.
Is er nog verschil tussen batterijopladers voor deze batterijen of maakt het niet uit zolang er maar AA batterijen inpassen?
Elke lader werkt. Maar let wel op goedkope laders die intern niks meer dan transistor, diode, weerstandje en led bevatten. Dat zijn universele langzaam laders. Intelligente laders zijn iets beter, en dat zijn bijna altijd snelladers. 1/2-uur laders zijn nog nauwkeuriger en hebben andere laadtechniek in vorm van delta / puls laden als ik goed heb. Je hoeft dan niet lang wachten op de opgeladen accu's.Edskes schreef op zondag 08 juli 2007 @ 08:40:
[...]
Dat prijsverschil valt voor zover ik gezien heb wel mee, alleen de vier oplaadbare AA batterijen kosten ongeveer 21 Euro.
Is er nog verschil tussen batterijopladers voor deze batterijen of maakt het niet uit zolang er maar AA batterijen inpassen?
AA is standaard afmeting, dus in principe maakt het niet uit welke lader. NiMH accu's moeten wel in lader gaan die ontworpen zijn voor NiMH laden. Spotgoedkope laders zoals ik al eerder zei zijn eigenlijk niet ontworpen voor NiMH laden, maar voor NiCAD vanwege erg simpele electronica. Het laden werkt wel, maar alleen langzaam laden. Anders gaat het meer schade geven.
Zelf vind ik snellader dat samen met accuset wordt geleverd erg fijn, hoef ik niet lang op wachten, en de snellader schakelt automatisch uit als het klaar is. Ze kosten tegenwoordig niet zoveel meer
Verwijderd
Bedankt voor de uitleg. Nu had ik zelf al wel het vermoeden dat dit het zou zijn maar omdat ik er niks over kan vinden in de handleiding, die op cd, dacht ik laat ik het hier eens in de groep gooien.MrDummy schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:15:
[...]
Geel/oranje kader is een waarschuwing dat focus niet goed vastgezet is. Als camera niet in slaagt beste focus te kunnen vinden, dan geeft het geel weer. Alleen als het groen gekleurd is, is bijna altijd zo dat camera in slaagt wat scherp te zetten. Het is daarom aan te raden bij geel kader, opnieuw te pre-focusen totdat het groen is. Kijk ook in zoeker of het inderdaad wat beter uitziet. Anders heb je kans op onscherpe foto. Dit is ook normaal bij oude G3, die geeft geel knipperend led bij de slechte focus. En dit is altijd zo bij meeste Canon camera's. Geel = waarschuwing, slechte focus / Groen = focus ok. Als je ontspan knop toch nog helemaal doordrukt, dan maak je foto.
Je voelt 2 klikken in de ontspanknop. De eerste druk is vooraf focusen, pre-focus dus, en daarmee lock je de focus mee. De camera zal je laten zien of het groen is. Vervolgens mag je camera anders richten met gelockte focus (knop ingedrukt houden bij eerste druk) maar hij zal geen nieuwe focus maken bij geheel doordrukken. De tweede druk is namelijk altijd foto maken, de echte ontspan stand. Ongeacht het geel of groen is.
Wat ik hier dan wel aan wil toevoegen is dat het mij opvalt dat de camera dan best vaak last heeft van het niet echt scherp kunnen stellen. Ik zie te vaak dat het kader geel/oranje is, zelfs als ik opnieuw focus. Denk hierbij aan een keer of 5 a 6.
Ik merk ook dat als je iets inzoomd, maakt niet eens uit hoeveel, dat de camera dan veel sneller "groen" focusd. Ik heb zo het idee dat de persoon achter de camera, ikke dus, ook nog wel een en ander te leren heeft
Buiten het opnieuw focussen misschien nog meer tips om makkelijker het "groene licht" te krijgen?
Mijn camera focust voldoende snel (heb 500+ shots gemaakt afgelopen zaterdag, stuk of 5 met focus probleem maar dat komt omdat persoon zo snel rondloopt), maar waar moeite is, zoek ik andere plek op in de omgeving waar scherpe verschillen in kleuren zijn. Zwart-wit is sterkste verschil, net als licht-donker. Midden in een blauwe bord zal ie moeilijk focusen, maar bij de rand van een blauwe bord is er wel verschil in kleur/genoeg contrast en daar is focus meer succesvol. Denk daarom mee bij focusen en help camera op makkelijke doel te richten dat camera beter kan bepalen in focus.Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:36:Buiten het opnieuw focussen misschien nog meer tips om makkelijker het "groene licht" te krijgen?
Face detection werkt verrassend goed. Ik heb veel personen gefotografeerd en merk dat bij groep van 4 personen ineens 3 kleine groene focusvelden verschijnen, op hun gezichten. Daar ben ik erg verbaasd over dat camera ze snel kan opsporen...
Multi-veld focus systeem heb ik tot nu toe niet gezien. Hooguit moveable focus venster (de Flexizone) dat werkt in non-auto stand, welke werkt na indrukken SET knop, en dan kan je moven met 4-way controller in het rond. Daar kun je dus andere focusplek kiezen. Alleen Face detection kan meerdere focusvelden tonen. Via Set en dan paar keer op Menu kun je juiste facefocus uitkiezen.
Ik merk dat bij Manual stand een lichtmeter erbij komt aan de rechterkant. Die zal je vertellen hoe optimaal de belichting is. Door met 4-way controller andere sluitertijd of diafragma te nemen kan je de uitkomst bepalen. Uitgezoomd kan het lukken met IS systeem tot ongeveer 1/8s als onderwerp zelf stil is, anders 1/15s als het om stilstaande persoon gaat. Bij inzoomen neemt risico meer toe op bewegende foto, ook je eigen camera shake.
Dpreview heeft nog steeds veel klikken in 5 dagen bij S5 IS boven 400D
Maar ik ben wel ontdekt door iemand op Dpreview: http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=23845691
Hoewel die topic niet eens reacties krijgt... Zeker weinig Nederlanders daar
http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=23455164
De review loopt dus vertraging op voor Dpreview.
Op dezelfde link in topic ontdek ik andere review, is dat al eerder gezien hier?
http://dpinterface.com/re...powershot-s5is/index.html
Lange pagina, maar wel genoeg om door te nemen. Er is kritiek, maar ook goede woorden over S5.
Net gepost op die topic nog wel.
Inderdaad wel een leuke review, alleen schrik ik wel een beetje van de cijfer wat hij krijgt voor de kwaliteit van de foto's en de lens:
Camera rating upon 10:
8.5 - Body/Exterior
5.5 - Bundle, batteries and memory
6.5 - Lens
9.0 - Feature set
9.0 - Controls and operation
8.5 - Performance
7.0 - Image quality
7.7 - Overall rating
Is toch een beetje aan de lage kant als je het mijn vraagt, nu begin ik toch wel te twijfelen
Camera rating upon 10:
8.5 - Body/Exterior
5.5 - Bundle, batteries and memory
6.5 - Lens
9.0 - Feature set
9.0 - Controls and operation
8.5 - Performance
7.0 - Image quality
7.7 - Overall rating
Is toch een beetje aan de lage kant als je het mijn vraagt, nu begin ik toch wel te twijfelen
[ Voor 5% gewijzigd door Arie26 op 09-07-2007 06:23 ]
Teteringen
Is er iemand die weet wanneer het nederlandse model wordt geleverd? Ik heb van een leverancier begrepen dat het rond 10 augustus wordt.
Bedankt voor de info. Ben alleen wel groot fan van canon.. Daarnaast worden er voor zowel alle DSLR camera's als de S5 geen behuizingen gemaakt door de leveranciers zelf.. Dan zit je vast aan een behuizing van bijvoorbeeld Ikelite. Deze behuizing kost voor de S3 zo rond de 680 euro, voor een DSLR begint het bij de 1300 euro.. Dus waarschijnlijk blijft het wel bij de S5..Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:02:
@klikos: wellicht is een Olympus DSLR iets voor jou. Dit zijn digitale reflexcamera's met een liveview (dus niet perse door de zoeker kijken) en waarvoor een onderwaterhuis beschikbaar is. Blijf niet te lang wachten op een onderwaterhuis voor de 400D, want als die bij Canon in de pijplijn had gezeten dan had men hem wel direct gelanceerd (ervaringen uit het verleden bieden in dit geval wel garantie voor de toekomst).
Verwijderd
Ik weet niet wie jou voor de gek houdt maar ik heb mijn S5, Nederlands Model, al 3 weken in huis.klikos schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:33:
Is er iemand die weet wanneer het nederlandse model wordt geleverd? Ik heb van een leverancier begrepen dat het rond 10 augustus wordt.
Er zijn twee soorten onderwater behuizingen:klikos schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:10:
[...]
Bedankt voor de info. Ben alleen wel groot fan van canon.. Daarnaast worden er voor zowel alle DSLR camera's als de S5 geen behuizingen gemaakt door de leveranciers zelf.. Dan zit je vast aan een behuizing van bijvoorbeeld Ikelite. Deze behuizing kost voor de S3 zo rond de 680 euro, voor een DSLR begint het bij de 1300 euro.. Dus waarschijnlijk blijft het wel bij de S5..
- deels zachtpvc
- geheel hardpvc
Ikelite doet inderdaad alleen hardpvc, rvs en glas, en dat is niet goedkoop.
Deels zachtpvc is bijvoorbeeld deze:
http://www.thewaterproofstore.com/slrcameracase.html
Dat scheelt hoge kosten en is genoeg voor natte dagen en beetje onder water (niet zo laag, maar genoeg om wat vissen te zien)
Canon heeft wel eigen behuizingen, maar alleen deze:
http://www.usa.canon.com/...&keycode=underwater_photo
Vooral kleine digitale cameras. G3-G6, S2-S5 ontbreekt hier geheel, alleen G7 zit er toevallig bij.
http://www.camerasunderwa..._marine/slr/housings.html heeft ook mooi overzicht.
Als je zelf handig bent in klussen, kun je misschien zelf eentje bouwen
[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 09-07-2007 13:26 ]
zowel copaco als techdata, toch wel twee grote hardware leveranciers in nederland, kunnen beide op dit moment geen nederlandse modellen leveren omdat canon nederland het NL model nog niet kan leveren.Ik weet niet wie jou voor de gek houdt maar ik heb mijn S5, Nederlands Model, al 3 weken in huis.
en hem dan later testen in m'n zelfgegraven put van 40 meter diep in de tuinAls je zelf handig bent in klussen, kun je misschien zelf eentje bouwen
Wat versta je dan onder een Nederlands model? Ik heb mijn S5 gekocht bij een Nederlands bedrijf, ik krijg er een Nederlandstalige handleiding bij, het menu van het toestel is ook in te stellen op Nederlands. Wat moet er nog meer Nederlands aan zijn dan?
NL gedrukte handleiding is toch echt een NL model.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
@MrDummy
Ik zie op de EXIF gegevens van jouw foto's dat je ook de "Owners Name" hebt ingevuld. Nu vroeg ik mij af hoe, of waar, ik dat kan invullen?
Bij voorbaat dank.
Ik zie op de EXIF gegevens van jouw foto's dat je ook de "Owners Name" hebt ingevuld. Nu vroeg ik mij af hoe, of waar, ik dat kan invullen?
Bij voorbaat dank.
Bedankt MrDummy...toegevoegd aan startpost!MrDummy schreef op zondag 08 juli 2007 @ 22:22:
[...]
Op dezelfde link in topic ontdek ik andere review, is dat al eerder gezien hier?
http://dpinterface.com/re...powershot-s5is/index.html
Lange pagina, maar wel genoeg om door te nemen. Er is kritiek, maar ook goede woorden over S5.
Net gepost op die topic nog wel.
Maar jouw review is veel uitgebreider, beter en mooier
Ik zal dit eens navragen bij canon. Ik vermoed dat om deze zelfde reden de S5 ook nog niet op de nederlandse website van canon staat.upje schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:09:
Wat versta je dan onder een Nederlands model? Ik heb mijn S5 gekocht bij een Nederlands bedrijf, ik krijg er een Nederlandstalige handleiding bij, het menu van het toestel is ook in te stellen op Nederlands. Wat moet er nog meer Nederlands aan zijn dan?
Sluit je camera aan, zet in playmode, dan verschijnt er CameraWindow. (als je CDROM hebt ingestalleerd) en ga naar tab "Set to Camera", kies knop Confirms / changes camera Settings, en daar vul je - hoe vreemd de knop ook is - als enige veld daar Owner's Name in. Dan OK.Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:11:
@MrDummy
Bij voorbaat dank.
Daarna na afloop even terug naar tab Acquire Images en knop Finish. (onthoudt dan laatste tab keuze)
Nogal makkelijk gedaan.
Ik zou zulke vragen maar moeten invullen bij Tips en Trucs pagina
[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 10-07-2007 00:34 ]
Zojuist gesproken met Canon. De reden dat veel leveranciers de camera nog niet hebben is omdat de camera in Nederland op dit moment slecht leverbaar is. De reden dat de camera nog niet op de nederlandse pagina staat is omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe webmasterklikos schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:37:
[...]
Ik zal dit eens navragen bij canon. Ik vermoed dat om deze zelfde reden de S5 ook nog niet op de nederlandse website van canon staat.

Verwijderd
Idd.MrDummy schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:32:
[...]
Ik zou zulke vragen maar moeten invullen bij Tips en Trucs pagina
Verwijderd
Ik zal wel een software-matig probleempje hebben want zodra ik "Camera Window" aanklik gebeurd er niks en springen de tabs weg.
Of heb ik de camera niet in de "Playmode"? staan. Ik heb alle standen van het "wieltje" gehad, maar nee hoor geen wijzigingen in mijn EXIF gegevens kunnen aanpassen.
Of heb ik de camera niet in de "Playmode"? staan. Ik heb alle standen van het "wieltje" gehad, maar nee hoor geen wijzigingen in mijn EXIF gegevens kunnen aanpassen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 13:36 ]
De camera sluit je zoals gewoonlijk even aan USB kabel. Daarna draai je camera aan camera knop naar Play stand. Dit schakelt USB dan in en de computer herkent de camera. Dat zal eerst Camera Window tonen (en niet ZoomBrowser EX). De camera moet aanblijven in Play stand, anders is het direct weer weg. In Camera Window moet er dan 4 tabs boven te zien zijn, en eentje daarvan kun je settings aanpassen en ook My Canon veranderen.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:13:
Ik zal wel een software-matig probleempje hebben want zodra ik "Camera Window" aanklik gebeurd er niks en springen de tabs weg.
Pas als je naam hebt ingevuld en alles klaar is, mag je boel sluiten en camera op OFF zetten.
Lukt het niet goed ondanks dat camera op Play stand staat, dan heb je misschien slechte hub of slechte usb kabels tussen. Mijn ervaring leert dat dunnere USB kabels voor rare problemen kunnen zorgen. Dikkere USB kabels of van betere kwaliteit bij hub voorkomt onverwachte disconnects. Dit geldt ook precies hetzelfde voor externe USB mobiele drives. Sluit daarom even met meegeleverde witte USB kabel direct op de computer en kijk wat er gebeurt, zonder hub ertussen.
Dat kan wel, via Acquire / Settings knop linksboven. (met Zoombrowser EX dat op meegeleverde cdrom zit). Maar daar kan het alleen als camera aangesloten en ingeschakeld is. Eerder kan het niet. Anders komt de venster Camera Window niet tevoorschijn, en de rest staat boven uitgelegd.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:30:Ik was zelf al aan het prutsen binnen "Zoombrowser EX" maar daar kon ik de camera niet mee in verbinding brengen.
Anders dan G3 schakelt S5 zelf niet in. Je moet het zelf aanzetten als je wilt communiceren..
[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 10-07-2007 15:08 ]
Verwijderd
Ik heb eigenlijk alles wat jij hierboven hebt staan geprobeerd. Ik sluit altijd de USB kabel direct aan op pc.
Conclusie: ik kan geen contact maken tussen de Canon Software en de camera. Het enige wat ik wel kan is via Windows de foto's ontladen.
Op het moment dat ik de camera aanzet krijg ik idd. wel Camera Window te zien. Zodra ik die aanklik springt het meteen weg.
Maargoed om verder maar On Topic te blijven wil ik je bedanken voor de tijd die hebt genomen om een en ander uit te leggen.
NB: Bij nadere inspectie op Dcresource blijkt dit een bekend probleem te zijn met de software van Canon. Op een of andere manier is er een conflict met andere bestanden op mijn pc waardoor Camera Window niet werkt.
Conclusie: ik kan geen contact maken tussen de Canon Software en de camera. Het enige wat ik wel kan is via Windows de foto's ontladen.
Op het moment dat ik de camera aanzet krijg ik idd. wel Camera Window te zien. Zodra ik die aanklik springt het meteen weg.
Maargoed om verder maar On Topic te blijven wil ik je bedanken voor de tijd die hebt genomen om een en ander uit te leggen.
NB: Bij nadere inspectie op Dcresource blijkt dit een bekend probleem te zijn met de software van Canon. Op een of andere manier is er een conflict met andere bestanden op mijn pc waardoor Camera Window niet werkt.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 18:20 ]
Dat is jammer dat er een conflict is. Ik hoop dat er geen andere proggies of Windows zelf die gelijk reageert als de camera inschakelt. Ik heb veel stuff op mijn pc, maar Canon proggies werken allemaal no problemo.
Ik ontdek dat dcresource.com net bezig is met reviewen van S5. Er is geen pagina online bij stiekum kijken, maar de foto's zijn wel reeds online op de server en is te bekijken via andere reviews, zoals van Sanyo VPC HD2, daar zit S5 foto zelfs bij als sample voorbeeld. Even in gaten houden dus
Ik ga even kijken op mijn review site wat ik nu nog aan kan toevoegen.
Ik ontdek dat dcresource.com net bezig is met reviewen van S5. Er is geen pagina online bij stiekum kijken, maar de foto's zijn wel reeds online op de server en is te bekijken via andere reviews, zoals van Sanyo VPC HD2, daar zit S5 foto zelfs bij als sample voorbeeld. Even in gaten houden dus
Ik ga even kijken op mijn review site wat ik nu nog aan kan toevoegen.
Een nieuwe "review": http://www.dpexpert.com.a...anon_powershot_s5_is.html
Hier hebben we echter wat meer aan: http://www.dcresource.com...hot_s5-review/index.shtml
Ik zag het al aankomen, maar is alleen even wachten totdat pagina klaar iscatchingfire schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:50:
Hier hebben we echter wat meer aan: http://www.dcresource.com...hot_s5-review/index.shtml
De reviewer is duidelijk positief mee en maakt er recommended van. Weinig foute zaken genoemd. Geen paniek dus.
Ik heb ook wat geleerd over DoF. De F-waarde heeft inderdaad invloed op. Zal dat ook even testfoto's mee maken met verschillende F waarden.
Het klopt dat intervalo meter weg is gehaald, maar is niet compleet verdwenen uit de camera.
Er is ook Custom Timer. Dat kan tot 10 images achter elkaar met een tijdsperiode van 0 tot 30 seconden ertussen. Dat is toch nog klein beetje intervalometer. Alleen na 10 images moet je wel nog een keer drukken wil je doorgaan... Ik zal dat nog adden als Tips & Trucs.
Zou anders nog beter geweest zijn als er tot wel 50 images mee gemaakt kan worden.
Na veel gepieker heb ik toch besloten om m'n Sony Cyber-shot DSC-H9 te Ebay'en (goed gelukt overigens, wel verlies maar de schade valt mee) en vervolgens een Canon PowerShot S5IS te kopen.
Helaas is de QC van Canon niet geweldig, ik zit al op m'n 2e S5, bij de eerste deden de MF en macro-knoppen het niet. De huidige heeft 1 defecte pixel in de onderste helft van het CCD. Ik vrees echter dat dat geen geldige DOA reden is.
Wat indrukken na ruim een maand H9 en een vakantie-weekje S5IS:
Fotokwaliteit:
S5IS: Meer detail, betere scherpte corner-to-corner. Met de Sony kreeg ik amper foto's >2MB wat getuigt van een (te) sterke noise-reductie en compressie. De foto's van de S5 laten zich doordat er minder in-camera aan geknoeid (verknoeid) wordt makkelijker nabewerken en croppen. Er is immers meer "ruw" beeldmateriaal.
Beide camera's leveren lekker "poppende" foto's, kleuren en contrast zijn erg prettig en behoeven later niet meer gepimpt te worden.
Erg vervelend van de S5 is dat je geen 3:2 foto's kunt schieten, alleen oud-vierkant-tv formaat 4:3 en een gecrippeld 16:9 formaat (geen bursts).
Metering/exposure:
De foto's uit de Sony zijn wat beter belicht over het algemeen, minder last van overexposure.
Wat heel vreemd is bij de Sony is de sluitertijd/iso-keuze. Het lijkt alsof ie bij de keuze van z'n sluitertijd totaal geen rekening houdt met de focal length. Sluitertijden van 1/100sec en langer op full zoom (465mm) zijn geen uitzondering, terwijl hij dan de iso op 80 houdt.
Niet bepaald een recept voor scherpe foto's zonder bewegingsonscherpte. De Canon gooit iets sneller z'n ISO omhoog maar doet z'n best om "verstandige" sluitertijden aan te houden.
De sports-mode van de Sony werkt totaal niet. Bij voorkeur kiest ie 1/60sec (ook op full zoom) dus het bevriezen van enige vorm van actie is niet mogelijk.
De auto-iso van de S5 gaat naar max iso200, terwijl de H9 naar iso400 gaat wat soms wel handig is. De S5 heeft dan wel weer de AUTO-ISO-shift functie waarbij je de ISO incidenteel effe kunt boosten op aanraden van de camera, deze functie werkt prima.
De flits van de H9 klapt automatisch uit als hij dat nodig vindt, de S5 geeft alleen een melding "raise the flash" en moet je het zelf doen. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Als point-en-shoot om iemand de camera in de handen te duwen en een foto te laten maken is het minder handig.
Filmkwaliteit:
Canon filmpjes zijn erg mooi. Ik zie geen reden meer om een minidv camera mee te sjouwen. Ik maak weinig filmpjes aangezien ik geen tijd heb om die allemaal te processen, slechts af en toe korte momenten van m'n kids die iets grappigs doen. De S5 is daar prima toe in staat.
Er zit een dedicated "record" knop op de S5 wat het snel maken van filmpjes erg eenvoudig maakt. Ik gebruik de (op de S5 t.o.v. de S3 nieuwe) LP-mode, zodat de bestanden
niet gigantisch groot worden.
Snelheid en nauwkeurigheid autofocus:
Quasi hetzelfde, wellicht dat de Sony ietwat sneller is.
Overall snelheid:
Quasi hetzelfde. Voordeel van de S5 is dat de zoom-snelheid wat prettiger gecontrolleerd kan worden. Je kunt super-snel van max-tele naar max-wide gaan (1sec), iets wat met de H9 toch wat langer duurt.
Display:
De 3" tegel van de Sony is geweldig, heb echter het idee dat het display van de Canon wat beter is in fel zonlicht. Ook het feit dat je het display naar binnen kunt klappen geeft een veilig
gevoel. Het display van de H9 steekt zo uit, en is niet beschermt met een of ander verhogingkje dat je er wel een protector op moet plakken, bij de S5 is dat niet nodig. Er zit een hogere rand
omheen en je kunt het display dus nog eens naar binnen klappen.
Body:
S5 voelt wat degelijker aan, is ook merkbaar zwaarder. De lensdop van de S5 is echter waardeloos. Die valt er al vanaf als je er naar kijkt. Ook begint het lensdop-touwtje na 1 week al te rafelen. Vraag me af hoe dat eruit ziet na jaren gebruik.
De hotshoe op de S5 is voor mij zeer prettig, aangezien ik al een 430EX bij m'n 400D had. Die werkt perfect op de S5, en icm met bounce-flash krijg je flits-foto's die er geweldig uitzien en totaal niet vergelijkbaar zijn met in-camera flits-foto's.
Accuduur:
H9 gebruikt speciale (dure) accu's en doet daar behoorlijk lang mee. Ik weet niet hoeveel maar enkele honderden foto's is gemakkelijk te doen.
De S5 gebruikt AA-batterijen. Met de S5 heb ik in een week 200-300 foto's geschoten en wat filmpjes gemaakt en was still going strong op wat 2500mAH NiMH's van de Aldi.
Zwaar minpunt van de S5 is dat er geen batterij-metertje op zit. Je hebt dus geen idee in wat voor staat de accu's zijn totdat je een "replace battery" melding in je display krijgt en je eigenlijk niks meer kunt doen. Dit in combinatie met de snelle zelfontlading van NiMH accu's is niet bepaald handig. Ik ga eens op zoek naar Sanyo's Eneloop accu's, minder capaciteit (2000mAH) maar veel minder zelfontlading dan gewone NiMH's.
Overall:
Het enige wat ik echt mis aan de overstap van de H9 naar S5IS is de 5mm "grotere" groothoek. 36mm is echt behelpen en in veel situaties te krap. Voor landschappen is dit redelijk op te lossen door de prettige stitch-assist mode. Voor gezelschaps/indoor foto's is het toch wel een zwaar minpunt.
Verdere leuke dingen op de H9 zijn de nightshot (meer gimmick dan feature maar toch wel grappig soms), het scrollwieltje voor het bladeren door foto's en settings.
In the end bevalt de S5 me toch een beter. De foto's zien er beter uit, wat klooien met Picasa (heb geen zin om m'n "compact" foto's door PS heen te halen, dat kost teveel tijd) gaat beter dan met de H9 foto's. Wat me het zwaarst irriteert aan de S5 zijn het gebrek van een batterij-
meterjte, de 36mm groothoek en het feit dat ie niet in 3:2 kan schieten. Elke foto croppen.. sigh.
Helaas is de QC van Canon niet geweldig, ik zit al op m'n 2e S5, bij de eerste deden de MF en macro-knoppen het niet. De huidige heeft 1 defecte pixel in de onderste helft van het CCD. Ik vrees echter dat dat geen geldige DOA reden is.
Wat indrukken na ruim een maand H9 en een vakantie-weekje S5IS:
Fotokwaliteit:
S5IS: Meer detail, betere scherpte corner-to-corner. Met de Sony kreeg ik amper foto's >2MB wat getuigt van een (te) sterke noise-reductie en compressie. De foto's van de S5 laten zich doordat er minder in-camera aan geknoeid (verknoeid) wordt makkelijker nabewerken en croppen. Er is immers meer "ruw" beeldmateriaal.
Beide camera's leveren lekker "poppende" foto's, kleuren en contrast zijn erg prettig en behoeven later niet meer gepimpt te worden.
Erg vervelend van de S5 is dat je geen 3:2 foto's kunt schieten, alleen oud-vierkant-tv formaat 4:3 en een gecrippeld 16:9 formaat (geen bursts).
Metering/exposure:
De foto's uit de Sony zijn wat beter belicht over het algemeen, minder last van overexposure.
Wat heel vreemd is bij de Sony is de sluitertijd/iso-keuze. Het lijkt alsof ie bij de keuze van z'n sluitertijd totaal geen rekening houdt met de focal length. Sluitertijden van 1/100sec en langer op full zoom (465mm) zijn geen uitzondering, terwijl hij dan de iso op 80 houdt.
Niet bepaald een recept voor scherpe foto's zonder bewegingsonscherpte. De Canon gooit iets sneller z'n ISO omhoog maar doet z'n best om "verstandige" sluitertijden aan te houden.
De sports-mode van de Sony werkt totaal niet. Bij voorkeur kiest ie 1/60sec (ook op full zoom) dus het bevriezen van enige vorm van actie is niet mogelijk.
De auto-iso van de S5 gaat naar max iso200, terwijl de H9 naar iso400 gaat wat soms wel handig is. De S5 heeft dan wel weer de AUTO-ISO-shift functie waarbij je de ISO incidenteel effe kunt boosten op aanraden van de camera, deze functie werkt prima.
De flits van de H9 klapt automatisch uit als hij dat nodig vindt, de S5 geeft alleen een melding "raise the flash" en moet je het zelf doen. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Als point-en-shoot om iemand de camera in de handen te duwen en een foto te laten maken is het minder handig.
Filmkwaliteit:
Canon filmpjes zijn erg mooi. Ik zie geen reden meer om een minidv camera mee te sjouwen. Ik maak weinig filmpjes aangezien ik geen tijd heb om die allemaal te processen, slechts af en toe korte momenten van m'n kids die iets grappigs doen. De S5 is daar prima toe in staat.
Er zit een dedicated "record" knop op de S5 wat het snel maken van filmpjes erg eenvoudig maakt. Ik gebruik de (op de S5 t.o.v. de S3 nieuwe) LP-mode, zodat de bestanden
niet gigantisch groot worden.
Snelheid en nauwkeurigheid autofocus:
Quasi hetzelfde, wellicht dat de Sony ietwat sneller is.
Overall snelheid:
Quasi hetzelfde. Voordeel van de S5 is dat de zoom-snelheid wat prettiger gecontrolleerd kan worden. Je kunt super-snel van max-tele naar max-wide gaan (1sec), iets wat met de H9 toch wat langer duurt.
Display:
De 3" tegel van de Sony is geweldig, heb echter het idee dat het display van de Canon wat beter is in fel zonlicht. Ook het feit dat je het display naar binnen kunt klappen geeft een veilig
gevoel. Het display van de H9 steekt zo uit, en is niet beschermt met een of ander verhogingkje dat je er wel een protector op moet plakken, bij de S5 is dat niet nodig. Er zit een hogere rand
omheen en je kunt het display dus nog eens naar binnen klappen.
Body:
S5 voelt wat degelijker aan, is ook merkbaar zwaarder. De lensdop van de S5 is echter waardeloos. Die valt er al vanaf als je er naar kijkt. Ook begint het lensdop-touwtje na 1 week al te rafelen. Vraag me af hoe dat eruit ziet na jaren gebruik.
De hotshoe op de S5 is voor mij zeer prettig, aangezien ik al een 430EX bij m'n 400D had. Die werkt perfect op de S5, en icm met bounce-flash krijg je flits-foto's die er geweldig uitzien en totaal niet vergelijkbaar zijn met in-camera flits-foto's.
Accuduur:
H9 gebruikt speciale (dure) accu's en doet daar behoorlijk lang mee. Ik weet niet hoeveel maar enkele honderden foto's is gemakkelijk te doen.
De S5 gebruikt AA-batterijen. Met de S5 heb ik in een week 200-300 foto's geschoten en wat filmpjes gemaakt en was still going strong op wat 2500mAH NiMH's van de Aldi.
Zwaar minpunt van de S5 is dat er geen batterij-metertje op zit. Je hebt dus geen idee in wat voor staat de accu's zijn totdat je een "replace battery" melding in je display krijgt en je eigenlijk niks meer kunt doen. Dit in combinatie met de snelle zelfontlading van NiMH accu's is niet bepaald handig. Ik ga eens op zoek naar Sanyo's Eneloop accu's, minder capaciteit (2000mAH) maar veel minder zelfontlading dan gewone NiMH's.
Overall:
Het enige wat ik echt mis aan de overstap van de H9 naar S5IS is de 5mm "grotere" groothoek. 36mm is echt behelpen en in veel situaties te krap. Voor landschappen is dit redelijk op te lossen door de prettige stitch-assist mode. Voor gezelschaps/indoor foto's is het toch wel een zwaar minpunt.
Verdere leuke dingen op de H9 zijn de nightshot (meer gimmick dan feature maar toch wel grappig soms), het scrollwieltje voor het bladeren door foto's en settings.
In the end bevalt de S5 me toch een beter. De foto's zien er beter uit, wat klooien met Picasa (heb geen zin om m'n "compact" foto's door PS heen te halen, dat kost teveel tijd) gaat beter dan met de H9 foto's. Wat me het zwaarst irriteert aan de S5 zijn het gebrek van een batterij-
meterjte, de 36mm groothoek en het feit dat ie niet in 3:2 kan schieten. Elke foto croppen.. sigh.