Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:31:
Ik begin steeds meer schik te krijgen met mijn S5, ik heb absoluut geen spijt mijn H9 hiervoor te hebben verruild :)

http://www.panoramio.com/photos/original/2903097.jpg
Gelukkig dat je de goede keuze hebt gemaakt!

Scherpte is erg goed ja, wel al behoorlijk wat ruis zichtbaar is in de donkere vlakken in deze iso80 plaat, check de ramen en de donkere platen boven.

Jammer dat je een stuck-pixel in het midden van je CCD hebt. Er is er eentje goed zichtbaar in deze foto: het "oranje" raam in het midden van deze foto. Daar zie je 2 wit/grijze pixels onder elkaar. De onderste ervan zie je terug in al je foto's...

[ Voor 64% gewijzigd door catchingfire op 24-06-2007 09:36 . Reden: heel stuk van deze post afgevallen, ik was Apple Safari aan het uitproberen, anderen ook problemen hiermee? TWEE KEER heb ik dit nu al in deze post... hij kapt 'm gewoon af. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De batterijindicator is ook niet helemaal doorlopend, het heeft 2 blokjes. Dat is ook gewoon waarom je altijd extra batterijen bij je moet hebben. Typisch Canon.
Zodra eerste grote deel weg is, kun je nog wel aardig shotjes maken, maar moet je gewoon standby staan om te wisselen, of nu al wisselen als je in de belangrijke moment zit. Zodra het rood knippert, kun je maar paar shots maken en gaat ie uit.

Dat moet je gewoon aan denken. ;)

Mijn order is week uitgesteld. Ik hoop dat het niet te gek loopt. Het is wel duidelijk dat Canon distributie niet overal gelijk is. Mogelijk krijgen winkels in randstad het eerst (Canon hoofdkantoor is in Amstelveen) en winkels buiten iets later. Maar dat kan verschillen naar kwaliteit van winkels, en naar kwaliteit van leveranciers. Ik blijf nog bij Progress vanwege lange 3 jaar garantie ipv 1 jaar voor laag prijs 8)7

Edit: http://www.panoramio.com/photos/original/2896082.jpg
Kijk goed naar de bomen links en rechts. Er zit rode gloed in. Een voorbeeld van purple fringing.

http://www.panoramio.com/photos/original/2896099.jpg
Je hebt ook paar rotvliegen te pakken :P Onderaan de paaldeksel lijk ik blauwe gloed te bespeuren, maar boven felle deksel zie ik geen kleurgloed.

[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 24-06-2007 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MrDummy schreef op zondag 24 juni 2007 @ 09:00:
Mijn order is week uitgesteld. Ik hoop dat het niet te gek loopt. Het is wel duidelijk dat Canon distributie niet overal gelijk is. Mogelijk krijgen winkels in randstad het eerst (Canon hoofdkantoor is in Amstelveen) en winkels buiten iets later. Maar dat kan verschillen naar kwaliteit van winkels, en naar kwaliteit van leveranciers. Ik blijf nog bij Progress vanwege lange 3 jaar garantie ipv 1 jaar voor laag prijs 8)7
... volgens mij ben je hier gewaarschuwd voor Progress en dat ze in 1 ding expert zijn, het zeggen van "volgende week komt ie echt meneer"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptBiele schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 16:40:
[...]

1,5 uur? ik nog veel korter...

ik wil ook goede batterijen kopen, en zit eraan te denken om de CBK4-300 te kopen (aanbevolen charger kit).
maar ik weet niet of er uberhaupt verschillen bestaan met de echte canon batterijen of bv de GP 2700NiMH batterijen....

(verschillen in batterijen kan aanzienlijk schelen in bruikbaarheid)
"Echte Canon batterijen" bestaan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:36:
[...]

5x als ik het goed heb? 30.2/6.0 == 5x == 180mm

Ik snap de exif niet helemaal:

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon PowerShot S5 IS
Image Date: 2007:06:22 22:03:04
Flash Used: No
Focal Length: 30.2mm
Digital Zoom: 2.040x
CCD Width: 2.80mm
Exposure Time: 0.077 s (1/13)
Aperture: f/3.5
ISO equiv: 80
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix

Digital zoom???

[...]

Gelukkig :)
Wederom duidelijk dat er afgestapt moet worden van zoveel x zoom.
Leidt tot niks en zegt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:18:
[...]

Jammer dat je een stuck-pixel in het midden van je CCD hebt. Er is er eentje goed zichtbaar in deze foto: het "oranje" raam in het midden van deze foto. Daar zie je 2 wit/grijze pixels onder elkaar. De onderste ervan zie je terug in al je foto's...
Het lijkt erop dat dit "het" probleem van de S5 gaat worden. Op DpReview bijvoorbeeld had ik al twee verhalen gelezen over kapotte pixels. Daar kleurden ze overigens rood.

Valt dit eigenlijk onder de garantie......?? Ikzelf heb ik niks over kunnen terug vinden in de garantie-voorwaarden.

En stel dat het wel onder de garantie valt zou ik dan een RMA aanvraag doen.? Volgens mij is het nl. vrij eenvoudig te verhelpen maar leuk vind ik het natuurlijk niet. Het risico wat je dan misschien ook loopt is dat je een apparaat krijgt met een ander probleem. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je toch zeker 6 tot 8 weken zonder camera zit.

Hmmmmm ik ga er eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De batterijindicator is ook niet helemaal doorlopend, het heeft 2 blokjes. Dat is ook gewoon waarom je altijd extra batterijen bij je moet hebben. Typisch Canon.
Zodra eerste grote deel weg is, kun je nog wel aardig shotjes maken, maar moet je gewoon standby staan om te wisselen, of nu al wisselen als je in de belangrijke moment zit. Zodra het rood knippert, kun je maar paar shots maken en gaat ie uit.

Edit: http://www.panoramio.com/photos/original/2896082.jpg
Kijk goed naar de bomen links en rechts. Er zit rode gloed in. Een voorbeeld van purple fringing.
Wat betreft de batterij indicator.........die is er helemaal niet. Alleen op het monent dat je je batterij moet vervangen komt er een indicator in beeld.

Over de foto kan ik alleen zeggen dat dit ook wel een "slecht" voorbeeld is geweest. Daarvoor hoef je niet eens "goed" naar de foto te kijken dat zie je al van mijlen ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:18:
[...]

Gelukkig dat je de goede keuze hebt gemaakt!

Scherpte is erg goed ja, wel al behoorlijk wat ruis zichtbaar is in de donkere vlakken in deze iso80 plaat, check de ramen en de donkere platen boven.
Ruis? ;)

http://www.panoramio.com/photos/original/2905060.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hete Pixels.........? :P

http://www.panoramio.com/photos/original/2911937.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf nog bij Progress vanwege lange 3 jaar garantie ipv 1 jaar voor laag prijs 8)7
Er zit "standaard" al een garantie van 2 jaar op. Volgens mij staat dit ook bij "Progress" op de site. Dus kijk uit dat je niet voor 2 jaar "extra" gaat betalen terwijl je er maar voor 1 hoeft te betalen.

Ik heb 2 jaar gratis garantie. Standaard.

Ik zou je bestelling bij "Progress", nu het nog kan, annuleren. De ene keer zeggen ze dit de andere keer dat.

Ik heb €425 betaald inclusief verzendkosten, ik vraag me af of het goedkoper kan op dit moment.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:16:
Ik heb 2 jaar gratis garantie. Standaard.

Ik heb €425 betaald inclusief verzendkosten, ik vraag me af of het goedkoper kan op dit moment.
Weet je zeker dat bij andere shops ook 2 jaar garantie is? Er is heel vaak verteld dat op computer apparatuur 1 jaar garantie staat, en dat is ook zo bij aantal camera's
Maar of overal op S5 IS 2 jaar garantie staat, dat moet ik zien.
Jouwe is gekocht bij Redcoon als ik goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:32:
[...]

Weet je zeker dat bij andere shops ook 2 jaar garantie is? Er is heel vaak verteld dat op computer apparatuur 1 jaar garantie staat, en dat is ook zo bij aantal camera's
Maar of overal op S5 IS 2 jaar garantie staat, dat moet ik zien.
Jouwe is gekocht bij Redcoon als ik goed heb?
Als ik de Canon site goed heb gelezen gaat het hier om fabrieksgarantie, en zullen de shops die het artikel verkopen daaraan moeten voldoen lijkt mij.

Ja ik heb hem bij Redcoon gekocht en bij mij staat ook op de factuur een garantie termijn van 2 jaar.

Over de prijs heb ik kunnen onderhandelen door aan ze te vragen, telefonisch, of ik de verzendkosten niet hoefde te betalen. Gelukkig voor mij ging men hiermee akkoord. Ik heb hierbij het geluk gehad dat ze een eerdere gemaakte belofte niet na konden komen en ze mij hiermee tegemoet wilde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:38:
Het lijkt erop dat dit "het" probleem van de S5 gaat worden. Op DpReview bijvoorbeeld had ik al twee verhalen gelezen over kapotte pixels. Daar kleurden ze overigens rood.
Klopt ja, heb ook al verschillende gevallen gelezen. Vraag me af of er geen programmatjes zijn waar je dit soort dingen handig mee kunt opsporen door een aantal foto's te laten scannen. Mijn oog viel er toevallig op omdat het midden op de foto in een donker vlak was. Punt is dat als je het weet je je eraan gaat ergeren omdat je steeds weer gaat kijken of je ze kunt zien.
En stel dat het wel onder de garantie valt zou ik dan een RMA aanvraag doen.? Volgens mij is het nl. vrij eenvoudig te verhelpen maar leuk vind ik het natuurlijk niet. Het risico wat je dan misschien ook loopt is dat je een apparaat krijgt met een ander probleem. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je toch zeker 6 tot 8 weken zonder camera zit.
simel te verhelpen? dacht het niet. Enige manier om ervanaf te komen is het CCD compleet vervangen, wat geen simpele ingreep is lijkt me.
Ehm ja... die zijn nu weg, evenals ongeveer al het detail in de foto. Check de bakstenen, het dak, ... sorry maar als je hiermee tevreden bent had je beter je H9 kunnen houden :)

[ Voor 61% gewijzigd door catchingfire op 24-06-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:04:
[...]

Ehm ja... die zijn nu weg, evenals ongeveer al het detail in de foto. Check de bakstenen, het dak, ... sorry maar als je hiermee tevreden bent had je beter je H9 kunnen houden :)
Vandaar dus ook dit tekentje......... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ik moet er nog flink mee experimenteren, maar heb nu soms problemen met focus. (in auto mode)

Dan ziet het beeld op de lcd superscherp, en dan ga ik focussen (door half in te drukken) en dan gaat de camera zelf proberen scherp te stellen, maar dat lukt dan niet. Het blijft switchen tussen een onscherp beeld en een zeer onscherp beeld. Alsof hij het focuspunt (brandpunt?!) niet kan vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:51
Kan de S5 ook zoomen tijdens het maken van een videofilm? S3 vs Panasonic DMC-FZ8 kwam ik uit op de FZ8, echter die kan dus niet zoomen tijdens een videofilm. Ik film niet vaak met m'n fotocamera, maar wannneer ik film gebruik ik vaak de zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jemboy schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:30:
Kan de S5 ook zoomen tijdens het maken van een videofilm? S3 vs Panasonic DMC-FZ8 kwam ik uit op de FZ8, echter die kan dus niet zoomen tijdens een videofilm. Ik film niet vaak met m'n fotocamera, maar wannneer ik film gebruik ik vaak de zoom.
Ja dat kan de S5. Sterker nog je kunt tijdens het filmen en zoomen door gewoon foto's blijven maken.

Kwaliteit van de "movie-mode" is erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CaptBiele

Maakt jouw S5 ook een lich zoemend geluid? Op Dpreview las ik ook al van mensen dat ze "last" hadden van een "Buzzing-Noise".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:04:
[...]

Klopt ja, heb ook al verschillende gevallen gelezen. Vraag me af of er geen programmatjes zijn waar je dit soort dingen handig mee kunt opsporen door een aantal foto's te laten scannen. Mijn oog viel er toevallig op omdat het midden op de foto in een donker vlak was. Punt is dat als je het weet je je eraan gaat ergeren omdat je steeds weer gaat kijken of je ze kunt zien.

[...]
simel te verhelpen? dacht het niet. Enige manier om ervanaf te komen is het CCD compleet vervangen, wat geen simpele ingreep is lijkt me.

[...]
Dacht het wel.
Wel eens van pixelmapping gehoord?
Gewoon softwarematig wegpoetsen van defecte pixels bestaat al een hele tijd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 20:22:
Dacht het wel.
Wel eens van pixelmapping gehoord?
Gewoon softwarematig wegpoetsen van defecte pixels bestaat al een hele tijd......
Ja, da's een lapmiddel om een foutieve pixel door interpolatie met behulp van rondomliggende pixels weg te werken... geen idee of S5 mogelijkheden daarvoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Redcoon heeft S5 niet meer in de shop staan. Het is kennelijk weggehaald!
Dat wordt andere shops bekijken. Waarom ie ineens verdwenen is, weet ik niet.

2 jaar "standaard" garantie klopt toch niet helemaal. Neem bijvoorbeeld Foto Konijnenberg. Op hun site staat heel duidelijk: 12 maand (NL) / 24 maand (BE). Dat is 1 jaar garantie in NL!
Pas dus op of je bij bepaalde winkel je wel 2 jaar garantie bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
Thnx HeatCliff1975 voor antwoord over het zoomen tijdens filmen.

Uit allerlei reviews begreep ik dat de IS van de Canon S3 minder was dan van de Panasonic DMC-FZ8. Is de IS van de Canon S5 verbeterd t.o.v. S3 en FZ8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jemboy schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:13:
Is de IS van de Canon S5 verbeterd t.o.v. S3 en FZ8?
Geen ervaring met S3 of FZ8. Helaas kan ik je hier dan ook geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
Ik ga de Powershot S5 IS kopen, moet nog alleen bepalen waar... (prijs/garantie).
Echter ik wilde ook een groothoek converter erbij.

Voorlopig heb ik de volgende gezien:

Canon Hood LAH-DC20 (adapter) €32 - €35
Canon Wide converter WC-DC58A €99

Weet iemand waar ik deze accessoires (in de buurt van Rotterdam) voor minder kan kopen,
of zijn deze accessoires goedkoper van een andere merk te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:43
Is het mogelijk met deze camera (hoe ga ik dat omschrijven als leek) foto's te maken waar bij een gedeelte scherp is.

[storymode]Mijn neefje heeft namelijk een camera met aparte lenzen en dergelijke (ik geloof een canon EOS-1D Mark III pas gehaald had eerst iets anders) en die maakt wel eens foto's van mijn dochtertje en dan staat mijn dochter er scherp op en alles om haar heen is minder scherp.[/storymode]

Is het mogelijk om met deze camera zulke soort foto's te maken ?
ik heb nu zelf een Canon S45 en daar lukt het niet mee en deze camer is ook wel aan vervanging toe.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Arie26 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:06:
Is het mogelijk met deze camera (hoe ga ik dat omschrijven als leek) foto's te maken waar bij een gedeelte scherp is.
Je bedoelt de DOF of Scherptediepte.
Ja, dat kan als je met het diafragma gaat spelen. Een lagere waarde is een grotere opening is een kleinere scherptediepte. Met compactcamera's heb je wel hogere standaard waardes (ik heb nog een oude spiegelreflex liggen met een 50 mm lens en een F/1.8).

[ Voor 21% gewijzigd door MrSleeves op 26-06-2007 10:20 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Arie26 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:06:

[storymode]...DoF verhaal...[/storymode]
Tsja... dat is juist net een van de key features van een spiegelreflex. Daarom hangt er ook een ietwat ander prijskaartje aan die camera van je neefje dan aan de S5is.

De term die je omschrijft noemen we DoF (Depth of Field). Een spiegelreflex kan zeker met lichtsterke lenzen een zeer klein scherptegebied hebben, waardoor een onderwerp compleet geisoleerd kan worden van z'n omgeving.

Een "compact" (de rest van de camera's) zijn hiertoe niet zo goed toe in staat. Bij macro's (closeups) is het wel mogelijk. Enige onscherpte van de omgeving is mogelijk, maar resultaten als uit die camera van je neefje komen kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Bedankt voor de goede uitleg betreffende het verhaal DoF.
In ieder geval een hoop geleerd, alleen jammer dat het niet mogelijk is met deze camera.

Is deze camera dan wel beter als bv een de Canon G7, want volgens mijn zijn er nog geen echte reviews waar mee je ze bv kan vergelijken.
het grote voordeel voor mijn zo zijn dat de G7 een stuk handzamer is dan de S5 en ik bennieuwd of je het verschil gaat merken in de gemaakte foto's.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Op zich is er nog best wat van te maken.
Met mijn S1:
Afbeeldingslocatie: http://www.kaketoe.org/got/sIMG_6308.JPG

Dit is op volautomaat geschoten. Diafragma op F/4.5, terwijl een S5 F2.7/3.5 heeft. Er zijn veel lenzen voor spiegelreflexen die dat ook hebben, maar echt eerlijk vergelijken is het niet. En als je verder inzoomt, wordt de DOF ook kleiner.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens hier:

http://www.lensmateonline.com/newsite/order_S2_1.html

Niet in de buurt, maar wel snel bezorgd en goedkoop, ikzelf heb voor mijn huidige
S3 een Raynox DCR-730 groothoek. Deze heeft wel enige barrel distortie maar deze
is gemakkelijk te corrigeren. De cap die ze verkopen voor hun adapter, zit beter op z'n plaats
dan de standaard Canon. Ook de Hoya filters die zij verkopen zijn goed geprijsd.
Jemboy schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:55:
Ik ga de Powershot S5 IS kopen, moet nog alleen bepalen waar... (prijs/garantie).

Weet iemand waar ik deze accessoires (in de buurt van Rotterdam) voor minder kan kopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plaatje :)

http://www.panoramio.com/photos/original/2952155.jpg

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jemboy schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:55:

Is het niet handig om naar een dSLR te kijken. Met die accesoires er bij zit je namelijk al bijna tegen de 600 euro, voor die prijs heb je ook al een hele leuke dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:35:
[...]
Is het niet handig om naar een dSLR te kijken. Met die accesoires er bij zit je namelijk al bijna tegen de 600 euro, voor die prijs heb je ook al een hele leuke dSLR.
Inderdaad, met een kitlensje. Dus totaal niet vergelijkbaar met deze S5.

Compact en dSLR zijn 2 totaal verschillende werelden, met elk hun sterke kanten. Voor deze S5 is dat bv de compactheid icm groot bereik.

Edit: ja, die Nikon D40 + telelens is ook net zo groot als een S5. Nogmaal, appels en peren vergelijken, niet enkel naar de prijs kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door ajhaverkamp op 26-06-2007 15:28 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:07:
[...]

Compact en dSLR zijn 2 totaal verschillende werelden, met elk hun sterke kanten. Voor deze S5 is dat bv de compactheid icm groot bereik.
Nou, nikon d40 met cashback en dan een telelens er bij kopen zit je nog steeds aan de 600 eur. En zo compact vind ik die S5 niet tegenover een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:07
Nu nog een tele lens er bij, dan ben je ineens een heel stuk groter zwaarder en duuder uit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

De S5 is denk ik beter als veel "standaard" dslr's, maar daar liggen de mogelijkheden (qua kwaliteit) veel hoger. Maar voor die lenzen moet je dus weer veel bijlappen.

accessoires moet je voor beiden kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Om het over het kijken op een scherm, maken van filmpjes e.d. nog maar even niet te hebben.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
fz8 is compact. De s5 is al een stuk lomper meer als de FZ50 of dslr inderdaad. Echter zijn genoeg mensen die niet met lensen en spul willen rondsjouwen. heb zelf in jan een dslr gekocht, inmiddels alweer verkocht en ga vrijdag de FZ8 halen (of iemand moet nog een goed argument hebben ene tz3 te pakken:+). Superzooms hebben ook zo hun voordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 26-06-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vergelijking tussen compact en DSLR lijkt me heilloos: je kiest voor het één of voor het ander, voor en nadelen mogen inmiddels bekend verondersteld worden. Zelf zou ik eerder voor de compact gaan, ware het niet dat er zo'n imbeciele megapixelrace in gang gezet is, met bijbehorende NR, smearing en verdere ellende. Wat bezielt die fabrikanten toch, waarom niet gewoon bij 6 MP blijven - meer dan zat - en werken aan een verfijning van sensor en processor?

Als je naar de samples van de nieuwe compactjes kijkt (S5, H9, FZ8 enz.) op meer dan 200 ISO dan ziet dat er gewoon verschrikkelijk uit. Ik zou zeggen: doe daar éérst eens iets aan voordat je allerlei 'leuke dingen' toevoegt, zoals een totaal overbodige 15x zoom, face detection of een nog weer betere movie-functie (koop dan een videocam). Soms lijkt marketing op politiek: als je je hoerig opstelt naar de consument toe is middelmaat al gauw de maat der dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Arie26 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:36:
Bedankt voor de goede uitleg betreffende het verhaal DoF.
In ieder geval een hoop geleerd, alleen jammer dat het niet mogelijk is met deze camera.
[...]
Hooooo...stop... iets te kort door de bocht...

Even een paar plaatjes uit de oude doos (met mijn S2):
The_Sukkel in "Canon Powershot S2 IS - Deel 2"
7) Boedha beeld gouden bal (scherptediepte test bij 12x zoom)
Settings: Av-mode, 1/160s, F/3.5, 72mm, ISO 100
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/20050827/IMG_0349_resize.JPG
Maximale zoom (12x) met maximale diafragma (F/3.5 bij 72mm) geeft een minimale DOF (depth of field...oftewel scherptediepte). Achteraf zag ik in de gouden bol dat er drie dubieuze figuren wel erg geïnteresseerd waren in de S2... (geef ze eens ongelijk ;) )...

8 ) Boedha beeld gouden bal (focustest op de bal)
Settings: Av-mode, 1/200s, F/3.5, 34.3mm, ISO 100
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/20050827/IMG_0361_resize.JPG
Tenslotte nog even duidelijk maken dat de S2 moeiteloos van focuspunt wisselt met haarscherpe resultaten. Eerst maar eens focussen op de bal

9) Boedha beeld gouden bal (focustest op achtergrond)
Settings: Av-mode, 1/160s, F/3.5, 34.3mm, ISO 100
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/20050827/IMG_0363_resize.JPG
En daarna focussen op de achtergrond (de portemonneetjes)...geen probleem voor de S2!
Dof geen enkel probleem...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
The_Sukkel schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:42:
[...]
Hooooo...stop... iets te kort door de bocht...

Even een paar plaatjes uit de oude doos (met mijn S2):
[...]
Dof geen enkel probleem...
Ziet er inderdaad wel netjes uit, zal straks de foto's eens goed bekijken als ik thuis ben, zit nu namelijk nog op mijn werk.
Dat geeft toch weer positieve hoop >:)

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Oke vertaal dit naar een portret, wil je het linker of het rechter neusgat beeldvullend? (ja dit is overdreven, maar ook o zo waar)

De kracht van een slr als het over dof gaat is dat je ook op grotere afstanden en met minder extreme vergrotings maatstaven een korte scherpte diepte kan krijgen. En daarnaast is in een zoeker veel beter de lengte en plaatsing van de scherpte te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 26-06-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
martijn_tje schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 20:54:
Oke vertaal dit naar een portret, wil je het linker of het rechter neusgat beeldvullend? (ja dit is overdreven, maar ook o zo waar)

De kracht van een slr als het over dof gaat is dat je ook op grotere afstanden en met minder extreme vergrotings maatstaven een korte scherpte diepte kan krijgen. En daarnaast is in een zoeker veel beter de lengte en plaatsing van de scherpte te zien.
Tsja...dat zal allemaal best.

Zo lang ik met één simpele camera zowel deze foto kan maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/dof/IMG_0623_resize.JPG
(klik voor vergroting)

Als deze:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/vuurwerk/IMG_0132_resize.JPG
(klik voor vergroting)

En leuk zoombereik erbij krijgt, waarbij je deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/zoom/IMG_0001_resize.JPG
(klik voor vergroting)

Kan inzoomen tot deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/zoom/IMG_0006_resize.JPG
(klik voor vergroting)

Of kan inzoomen tot deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/canons2/got/zoom/IMG_0038_resize.JPG
(klik voor vergroting)

Dan ben ik al dik tevree en blij dat ik daarvoor niet een tas vol dure lenzen hoef mee te sjouwen... ;)
(allemaal geschoten door een absolute amateur met een "oude simpele" S2...)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:27:
totaal overbodige 15x zoom, face detection
Uhm, whatever? Als jij aan 3x zoom genoeg hebt blijkbaar en nooit snelle plaatjes van mensen scbhiet, waarom kom je dan onzin spuien in een topic over een superzoom? Koop een instap-Ixus 8)7
of een nog weer betere movie-functie (koop dan een videocam).
Ik vind het juist erg praktisch dat ik niet 2 lompe apparaten daarvoor hoef mee te sjouwen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:07:
[...]

Edit: ja, die Nikon D40 + telelens is ook net zo groot als een S5. Nogmaal, appels en peren vergelijken, niet enkel naar de prijs kijken.
Tja, dat hangt af van wat je als voordeel ziet.

Ik vind zelf compactheid een nadeel, omdat die kleine rotdingen ellendig in de handen liggen. Nadeel van superzoom is dat de kwaliteit van de foto vaak naar beneden gaat. Kijk maar naar die foto's van The_Sukkel.

Ik heb zelf een S1 IS gehad. Op zich een leuk speeltje, maar meer is het niet.... (kleine knoppen, klote MF bediening, klote focus-point bediening etc, klote low-light focus)

Maar goed, ieder zijn eigen ding :)

edit: wat beter vergelijkingmateriaal: http://www.flickr.com/cameras/canon/powershot_s3_is/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:16:
[...]
Nadeel van superzoom is dat de kwaliteit van de foto vaak naar beneden gaat. Kijk maar naar die foto's van The_Sukkel.
Over welke foto's heb je het precies?
Zo'n scherpe foto als de eerste kan ik toch niet met mijn DSLR (Canon 400D + Sigma 70-300) maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan deze foto's is flink gesleuteld voordat ze online gingen. Die komen echt niet zo mooi rechtstreeks uit de S3, of welke camera dan ook.

Maargoed het gaat hier om de S5. Daar nog voorbeelden van?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Damn... Maandag de Mediamarkt folder ontvangen waar de S5 IS in stond voor 'n veel te hoge prijs van € 519,-, Gisteren toch even op pad geweest, want ik wil 'm eerst in handen hebben voor ik 'm bestel. Helaas... Niet op voorraad. Stonden er 8 in bestelling en verkoper vertelde dat Canon leveringsproblemen had. Kon nog wel 2 weken duren.
Vroeg ie doodleuk of ik 'm alvast in bestelling wou plaatsen :P. Dacht het niet voor die prijs.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magic_nl schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 11:44:
Gisteren toch even op pad geweest, want ik wil 'm eerst in handen hebben voor ik 'm bestel.
Waarom bestel je hem dan niet gewoon bij een internetshop, kun je hem zelfs 1 week in je handen houden en proberen.

Mocht de camera je dan niet bevallen stuur je hem toch retour. Dat is hetzelfde als in de reguliere winkels hoor. Met bon binnen 8 dagen mag je retourneren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:16:
[...]
Maar goed, ieder zijn eigen ding :)
Mijn "ding" staan dan ook duidelijk in mijn signature :), dat is dus ook geen compacte dSLR. Maar mijn IXUS40 zit gewoon altijd in mijn rugzak. Dat was ook erg handig toen ik mijn auto in puin reed. Voor noodgevallen is de SE K750i ook altijd aanwezig.
Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt, wat je budget is, etc. Een collega heeft net een S3 gekocht omdat die niet inziet wat de S5 meer te bieden heeft voor hem. De S-serie biedt gewoon heel veel, terwijl hij toch nog handig mee te nemen is. Ik ga echt op stap met mijn spullen, hij neemt de camera ook nog even mee.
Was wel een deja-vu gevoel, want hij lijkt wel op erg mijn oude G5. Knap dat ze zo'n bereik in zo'n lens hebben te stoppen.

Heeft de S5 trouwens wel de optie dat automatisch naar het display in de optische zoeker geschakeld wordt, op het moment dat je daar je oog voor houdt? Bij de S3 moet je dat met de hand doen, door meerdere keren op de Display-knop te drukken.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
... een leuk verhaaltje: http://www.mycanong7.com/395601.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:21:
[...]

Over welke foto's heb je het precies?
Zo'n scherpe foto als de eerste kan ik toch niet met mijn DSLR (Canon 400D + Sigma 70-300) maken hoor.
:?

Dan doe je wat fout denk ik? Ik heb zelf de Sigma 70-300 gehad in combo met een 350D, daar kwamen toch wel redelijke foto's uit :) (heb ff snel geen voorbeelden). Maar dat superzoom verhaal geldt trouwens ook voor superzoom objectieven voor op een dSLR (sigma 28-300 bijv)

Objectieven met een groot bereik (10X =>) verliezen scherpte, door het enorme bereik.

En de S5 IS ben ik nog niet tegengekomen op flickr.com, nog geen foto's van geupload door gebruikers dus.

Ik heb BTW zelf ook een 30D. Ik vond de 350D te klein, zelfs met grip :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist de S5 binnen gekregen. Eerste indruk: prachtig toestel! Ik heb de S3 kort gehad maar terug gebracht want er zat een vuiltje op de sensor bij aankoop.

De prijs bij de mediamarkt is inderdaad belachelijk en hij is daar bovendien niet leverbaar, maar iedereen die hem wil kopen raad ik aan om bij Verkoop.net te kopen (te vinden in pricewatch). Zij zijn de goedkoopste en krijgen goede reviews, dus leek het mij een goed idee om hem daar te kopen.

Om 14:00 heb ik hem besteld, met tasje, lader + batterij. Heb in de opmerkingen vermeld dat ik afvroeg of de levering nog dezelfde dag ook gelde voor dit toestel, want hij stond wel als direct leverbaar, maar of dat klopte. Bovendien wilde ik weten of in het tasje ook extra batterijen en een geheugenkaartje paste.
Nog geen 2 uur later werd ik gebeld dat dit dan niet het tasje was wat ik zocht, maar ik voor een paar euro extra een starterkit kon krijgen met wel een goed hoesje, de lader + batterijen en bovendien een 2GB SD kaartje. En toen kwam het: ze zouden hem meteen versturen, maar omdat hij toch in Amsterdam moest zijn kwam hij hem wel even brengen (woon in omgeving Amsterdam). Om 17:30 stond iemand van verkoop.net voor de deur met het hele pakket.
TOP service! De goedkoopste en ook nog eens zulke service...

Om toch maar even ontopic te gaan; de camera lijkt erg op de S3; maar het grote scherm valt meteen op. Ligt nog steeds goed in de hand en lijkt zelfs nog sneller te zoomen dan de S3 al deed. Heb nog geen tijd gehad om goed foto's te maken, maar zal dat later deze week doen en mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:40:
, maar zal dat later deze week doen en mijn bevindingen hier posten.
Hier ben ik erg benieuwd naar en voor wat leuke foto's in dien mogelijk met FoD, want daar ben ik zelf erg in geintreseerd.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

ik wil nu ook een 4G kaartje kopen voor de S5. Nu weet ik dat vanaf deze grootte SDHC gebruikt kan worden. Maar is een SD kaartje niet afdoende? Is deze trager of zo? Scheelt best wel in prijs
En zit er tussen de concurrenten nog veel verschil? gewoon de goedkoopste pakken of toch niet......

[ Voor 20% gewijzigd door CaptBiele op 27-06-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
CaptBiele schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:37:
ik wil nu ook een 4G kaartje kopen voor de S5. Nu weet ik dat vanaf deze grootte SDHC gebruikt kan worden. Maar is een SD kaartje niet afdoende? Is deze trager of zo? Scheelt best wel in prijs
En zit er tussen de concurrenten nog veel verschil? gewoon de goedkoopste pakken of toch niet......
volgens mij gaat de officiele SD standaard tot 2 gb. Hierna is het SHDC. nu zijn er fabrikanten die 2 2x2GB aan elkaar knopen. Hiermee moet je erg oppassen zijn verschillende apparaten die deze niet ondersteunen. Bij Panasonic staat het gelijk voorin de handleiding.... Weet niet of je deze van canon ook van hun site kunt downloaden daar staat het vast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

thefox154 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:08:
volgens mij gaat de officiele SD standaard tot 2 gb. Hierna is het SHDC. nu zijn er fabrikanten die 2 2x2GB aan elkaar knopen. Hiermee moet je erg oppassen zijn verschillende apparaten die deze niet ondersteunen. Bij Panasonic staat het gelijk voorin de handleiding.... Weet niet of je deze van canon ook van hun site kunt downloaden daar staat het vast in.
je hebt gelijk. Goede tip....
ik d8 dat SHDC een stuk duurder was, maar heb hier toch een goedkope gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hebben de S5is owners nog wat interessante plaatjes te delen wellicht? Met name >ISO100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk hier al enige tijd rond op de verschillende fora en zit met een keuzeprobleem.

Ik wil een nieuwe digitale camera, als vervanging voor mijn huidige, kapotte Powershot A95.

Ik heb een aantal eisen voor mij zelf opgesteld:

- Superzoom
- IS
- Kantelbaar LCD-scherm
- Zo compact mogelijk
- Niet zwaarder dan ong 500 gr
- Prijs max € 500
- Megapixels vrij onbelangrijk, wel minimaal 5/6

Zelf ben ik uitgekomen op de Powershot S5IS. Ik heb goede ervaringen met Canon en ben redelijk merkvast. Daarnaast heeft de S5 een kantelbaar scherm.

Daarnaast zag ik dat de Lumix FZ8. Deze is een stuk lichter dan de S5, maar heeft geen kantelbaar scherm.
De TZ2/3 komt dan ook gelijk om de hoek kijken, die is nog een stuk lichter, maar komt wat minder goed uit de reviews dan de FZ8.

Omdat ik nog geen reviews heb gezien van de S5 weet ik nog niet wat ik moet doen en wat verstandig is.
Over twee weken ga ik op vakantie en dan wil ik er een hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:40:
...
De prijs bij de mediamarkt is inderdaad belachelijk en hij is daar bovendien niet leverbaar, maar iedereen die hem wil kopen raad ik aan om bij Verkoop.net te kopen (te vinden in pricewatch). Zij zijn de goedkoopste en krijgen goede reviews, dus leek het mij een goed idee om hem daar te kopen.
...
Ik heb meteen contact opgenomen met die shop en al snel krijg ik antwoord terug dat ze nog steeds kan leveren. Daarom heb ik onmiddelijk nieuwe bestelling gemaakt bij hen, en Progress bestelling ook meteen geannuleerd (communicatie via email gaat echt sloom). De nieuwe bestelling is ook stukken beter voor mij:
- Camera zelf
- Aangepaste starterspakket, snellere kaart ipv normale kaart
- extra accu's

Ik doe het met rembours, zodat ik morgen in huis kan hebben :)
Dan kan ik eindelijk reviewen en goed onderzoeken.

Dus hierbij bedankt voor de informatie, je hebt me al stukken blijer gemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:20:
- Zo compact mogelijk
- Niet zwaarder dan ong 500 gr

Zelf ben ik uitgekomen op de Powershot S5IS. Ik heb goede ervaringen met Canon en ben redelijk merkvast. Daarnaast heeft de S5 een kantelbaar scherm.
Nou echt compact is ie niet, en wel 550 gram oid toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:16:
[...]

Klopt, dat is ook mijn grootste bezwaar voor de S5.

De FZ8 is dan een waardige concurrent, maar die heeft geen draaibaar scherm. En ik weet niet hoe de Panasonic verder presteert qua bediening, menustructuur e.d. Bij Canon ben ik dat allemaal al gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een probleem bij een gebruik van de S5, iemand die dit ook heeft?

The exposure compensation does not work with builtin flash up and activated in creative modes. I get the same picture with -2, 0 and +2 exposures. In manual mode the exposure does not consider the builtin flash being active. I did not tried this with an external flash, for which in manual is written than E-TTL mode should be active.

Zie http://www.dpreview.com/r...=canon_s5is&opinion=36615

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:39:
Een probleem bij een gebruik van de S5, iemand die dit ook heeft?

The exposure compensation does not work with builtin flash up and activated in creative modes. I get the same picture with -2, 0 and +2 exposures. In manual mode the exposure does not consider the builtin flash being active. I did not tried this with an external flash, for which in manual is written than E-TTL mode should be active.

Zie http://www.dpreview.com/r...=canon_s5is&opinion=36615
Daar kan ik pas morgen bevestigen. Ik heb zelf externe flitser 430EX en daar weet ik van G3 dat flitssterkte instelbaar is, maar dat werkt alleen in programma mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
curry684 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:16:
M'n compacte tele zoom weegt 500 gram
De body waar ie aan hangt weegt 700gram
Kitlens er bij van 250 gram

Of wel ruim anderhalve kilo aan zo licht mogelijke spullen. 550 gram is dan toch best licht eigenlijk. Een fuji S9500 weegt inclusief baterijen ook al 750 gram.

Oke t past niet in je broekzak (oke bij mij zou t wel passen bij sommige broeken). Maar in je jaszak past ie zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:10:
[...]

M'n compacte tele zoom weegt 500 gram
De body waar ie aan hangt weegt 700gram
Kitlens er bij van 250 gram

Of wel ruim anderhalve kilo aan zo licht mogelijke spullen. 550 gram is dan toch best licht eigenlijk. Een fuji S9500 weegt inclusief baterijen ook al 750 gram.

Oke t past niet in je broekzak (oke bij mij zou t wel passen bij sommige broeken). Maar in je jaszak past ie zeker.
550 gram vind ik wel degelijk aan de zware kant, zeker als je bedenkt dat een ixus nog geen twee ons weegt. Die anderhalve kilo is natuurlijk compleet waadeloos, daarmee zeul je je te pletter op een vakantie.

Het is dat ik veel zoom wil en veel mogelijkheden, anders had ik al lang een ixus. Ze zijn supergoed en gruwelijk mooi. Dat ze zoiets kunnen maken. Ongelofelijk.

Dus mijn vraag rest nog steeds. Wat adviseren jullie? De S5 of de FZ8? Denken jullie dat het nog iets uitmaakt qua kwaliteit e.d.? Ik wacht al weken op een review van de S5 op dpreview.com, maar die komt maar niet ;(

Of zou er nog een andere camera in aanmerking komen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 19:11:
[...]

550 gram vind ik wel degelijk aan de zware kant, zeker als je bedenkt dat een ixus nog geen twee ons weegt. Die anderhalve kilo is natuurlijk compleet waadeloos, daarmee zeul je je te pletter op een vakantie.

Het is dat ik veel zoom wil en veel mogelijkheden, anders had ik al lang een ixus. Ze zijn supergoed en gruwelijk mooi. Dat ze zoiets kunnen maken. Ongelofelijk.

Dus mijn vraag rest nog steeds. Wat adviseren jullie? De S5 of de FZ8? Denken jullie dat het nog iets uitmaakt qua kwaliteit e.d.? Ik wacht al weken op een review van de S5 op dpreview.com, maar die komt maar niet ;(

Of zou er nog een andere camera in aanmerking komen voor mij?
Nou ik denk dan toch de S5 !! want ik heb de FZ8 gehad en heb hem terug gedaan
omdat het net als een speelgoed camera aanvoelde, en hij was heel kras gevoelig
Nee dan is de S5 van betere kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:28:
[...]

Nou ik denk dan toch de S5 !! want ik heb de FZ8 gehad en heb hem terug gedaan
omdat het net als een speelgoed camera aanvoelde, en hij was heel kras gevoelig
Nee dan is de S5 van betere kwaliteit
Heb je de S5 dan ook al in je handen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Kwaliteit komt meestal niet in lichtgewicht. Ik heb een Canon S45 gehad. Best een klein dingetje, paste bijna in de wat grotere broekzakken. Maar dat kleine baksteentje weegt ook al 315 gram.

Volgens mij zijn er overigens wel camera's met 6x zoom inwendig, of anders heeft ricoh geinige cameratjes met een 7,1x zoom lensje wat helemaal weg schuift. Over de foto kwaliteit durf ik me niet uit te laten: ik ken het apparaar verder niet. Maar compact is het zeker, en licht trouwens ook met maar 165 gram. Of het gewicht erg is, ik vind eigenlijk van niet (met een goede tas heb je er geen last van ik heb er vandaag nog 20km mee gefietst en 2 uur op en athletiekbaan mee rondgelopen), of misschien stel ik gewoon andere prioriteiten ;).

http://www.dpreview.com/r.../Ricoh/ricoh_caplior6.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 22:10:
[...]

Heb je de S5 dan ook al in je handen gehad?
Helaas nog niet maar de S3 heb ik wel gehad die was ook zeer degelijk
De H9 heb ik ook gehad dit was trouwens ook een mooie camera om in de handen te hebben
maar niet om fotos mee te maken dus gelijk weer verkocht
Voordat ik de S5 voor er bij ga kopen wil ik eerst meer reviews afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 07:38:
Voordat ik de S5 voor er bij ga kopen wil ik eerst meer reviews afwachten
Dat is ook waar ik op wacht. Ik raak ongeduldig ;) Over twee weken ben ik al op vakantie en wil ik er een hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 22:37
Ik heb m'n vader ook eindelijk over gehaald om een S5 te kopen. We gaan volgende week vrijdag 6 juli op vakantie. Dan willen we de camera wel binnen hebben. Bij Foto Konijnenberg (lekker dichtbij vanuit Ommen) zijn ze erg vaag over de levertijd. Bij Progress (m'n vader kan daar zo heen rijden vanuit z'n werk) staat levertijd: juni. Dat zou dus betekenen dat ie er morgen is. Zo even bellen naar Progress. Als ze 'm daar niet hebben, bestel ik 'm misschien bij Verkoop.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Af en toe denk ik wel eens, zijn sommige mensen hier soms afgekeurd op S5 :)

Commentaar.

Dit wordt een "Ban". Je mag niet van die dingen zeggen hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Rickm schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:57:
.... Bij Progress (m'n vader kan daar zo heen rijden vanuit z'n werk) staat levertijd: juni. Dat zou dus betekenen dat ie er morgen is. Zo even bellen naar Progress. Als ze 'm daar niet hebben, bestel ik 'm misschien bij Verkoop.net.
Progress schoof voor 3e keer levertijd naar 3 juli... einde verhaal voor mij. Verkoop.net (meent voorraad te hebben) is sneller en ik verwacht vandaag pakket, zodat ik vanavond uitgebreid zal bekijken en dus review zal schrijven. Omdat ik meerdere camera's in huis heb, kan ik dus S5 in foto's zetten ;) Ook EVF view zal ik proberen maken. De review zal beetje afgeleid worden van dpreview (dus aantal onderzoekspunten probeer ik uit te voeren) en nette pagina van maken. De hele menusysteem zal ik ook zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
MrDummy schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:22:
[...]
Progress schoof voor 3e keer levertijd naar 3 juli... einde verhaal voor mij. Verkoop.net (meent voorraad te hebben) is sneller en ik verwacht vandaag pakket, zodat ik vanavond uitgebreid zal bekijken en dus review zal schrijven. Omdat ik meerdere camera's in huis heb, kan ik dus S5 in foto's zetten ;) Ook EVF view zal ik proberen maken. De review zal beetje afgeleid worden van dpreview (dus aantal onderzoekspunten probeer ik uit te voeren) en nette pagina van maken. De hele menusysteem zal ik ook zichtbaar maken.
Je zou me werkelijk helemaal gelukkig maken, want ik zit met smacht op een leuke "nederlandstalige" gebruikers ervaringen te wachten.

En als ik een verzoek je zou mogen doen _/-\o_ zou je iets kunnen proberen met FoD (Fiels of Depth)

HeatCliff1975 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:19:
Af en toe denk ik wel eens, zijn sommige mensen hier soms afgekeurd op S5 :)

Ik heb wel een zo'n idee wie

[ Voor 12% gewijzigd door Arie26 op 29-06-2007 11:38 ]

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Oke, vanavond zal ik fod tests doen. Ik heb al wat shots gemaakt, en iso test ook gedaan. De begin is dus gemaakt. Canon verpakking in beeld gezet. Detailshots van S5 IS gemaakt. Uitklap lcdscherm gefotografeerd.

Verkoop.net levert echter te kleine fototas mee bij starterspakket. Pas op!
De acculader is wel super met 12V laad mogelijkheid. 1 uur laden is echt top.

Eerste reacties: hij is toch niet zwaar voor mij. Qua gewicht praktisch hetzelfde als G3, die meer metalen behuizing heeft. Hij reageert snel bij zoomen en laat zich goed bedienen. De EVF heeft wel 50% minder scherpte dan lcd scherm buiten. Dat is even opletten.
Zit goed in hand, lcd scherm vouwt zich makkelijker open. Als Canongebruiker ben ik zeker tevreden mee. Met externe flitser heb ik wel gevoel dat ik naar dSLR kijkt, want het wordt even "donker" tijdens foto maken. De live histogram werkt alleen niet in Auto mode. De andere modes wel.
De zoomsnelheid is zelfs instelbaar met langzaam en snel, wat dus anders is dan G3. Maar daarover ga ik verder uitzoeken en foto's verwerken vanavond. En dieper ingaan wat camera allemaal kan, alle instellingen en settings, flitssettingen, exposure setting.....

Klein bummer: 1 hotpixel gevonden, maar dat is maar 1... in linkerrand, iets in bovenhoek. Dat is minder opvallende plek dan in het midden. De rest is zwart. Een hotpixel foto maak je door met opzet lenscover voor de lens te houden, zodat je heel donkere foto maakt. Dan spoor je via playmode, foto bijna helemaal ingezoomd, hele foto af naar opvallende oplichtende pixels. Laat camera in automode staan zodat sensor mooi versterkt wordt, en dus sterkere hotpixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ik heb gisteren bij Verkoop.net besteld en vanochtend al verzendbevestiging, inclusief 4GB Ultra-II SDHC kaart en DCC-90 tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Arie26 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:31:
[...]
En als ik een verzoek je zou mogen doen _/-\o_ zou je iets kunnen proberen met FoD (Fiels of Depth)
[...]
Geen interesse meer in DoF (Depth of Field)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
The_Sukkel schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:40:
[...]
Geen interesse meer in DoF (Depth of Field)? ;)
:+ ben ook al ziek thuis en ben er niet helemaal bij 8)7
Maar daar ben ik dus zeker nog in geintreseerd, wacht met smacht op de foto's en reviews

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arie26 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:43:
[...]

:+ ben ook al ziek thuis en ben er niet helemaal bij 8)7
Maar daar ben ik dus zeker nog in geintreseerd, wacht met smacht op de foto's en reviews
Anders ik wel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Ik heb vanmiddag mijn S5 opgehaald in Urk; drukke winkel, er worden kennelijk veel fotocamera's verkocht, zo vlak voor de zomervakantie (?). Volgens hun site is de S5 niet op voorraad & levertijd onbekend, maar mijn S5 was toch na 2 dagen al binnen. Ik heb verder meteen oplaadbare batterijen, geheugen, een lensadapter/zonnekap (LAH-DC20), polarisatiefilter (Hoya 58mm), een statiefje (gorillapod compact) en een tas (Lowepro Apex 110 AW) aangeschaft. Het past allemaal in de tas, zelfs het statiefje; deze is namelijk buigbaar.

Eerste indruk van de camera is goed; ligt lekker in de hand, niet erg licht, maar ook weer geen blok beton. Het zoomen gaat supersnel, maar kan ook beheerst langzaam. Het scherm is mooi, en fijn dat het kantelbaar is. Er zitten veel knopjes op, en de menu's zijn uitgebreid; ik ga niet beweren dat ze geen geheimen voor me hebben, maar na een uurtje spelen weet ik het gros wel te vinden en in te stellen, De interface komt mij kortom wel logisch over.

Over het belangrijkste van een camera - de fotokwaliteit - kan ik nog niet veel zeggen; het is ontzettend druilerig weer, dus nog niet buitengeweest, waar ik toch het liefst fotografeer. Ik ben voor het gemak er maar van uitgegaan dat Canon een redelijk goede camera in elkaar kan draaien.

Hopelijk binnenkort wat beter weer, dan ga ik lekker naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
Ik heb net een mailtje gestuurd naar Verkoop.net mbt het te kleine tasje in de starterskit.
Hun reactie:
"De starterskit zal maandag zodanig gewijzigs worden, dat er een ruimer tasje bij zit."
Doen ze netjes, om 21.22 kreeg ik nog een mailtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Rickm schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 21:31:
Ik heb net een mailtje gestuurd naar Verkoop.net mbt het te kleine tasje in de starterskit.
Hun reactie:
"De starterskit zal maandag zodanig gewijzigs worden, dat er een ruimer tasje bij zit."
Doen ze netjes, om 21.22 kreeg ik nog een mailtje!
Ja dat zuigt. Ik heb dus net mijn tasje binnne, en die is veel te klein :s
Hoe kunnen ze die dan aanraden? .... dat is wel slecht.

Enig idee voor een alternatief? Mag best simpel zijn, heb alleen een klein vakje nodig voor mijn batterijen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
Anders stuur je een mailtje naar Verkoop.net. Misschien dat je 'm kunt ruilen. Het is inderdaad een beetje slecht dat ze een te klein tasje aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Ik heb ook last van te kleine tasje. Een kleine fout naar mijn mening. Maar ik stuur nog niet terug, het is nog steeds geschikt voor compactere digicam. Het kan namelijk mooi aan broekriem.
Ik vraag even naar kosten andere tas, of anders ga ik wel morgen de winkels in om zelf geschikte tas uit te zoeken.

Ik heb beetje begin gemaakt van de review site. Nu is de show deel online. De foto's van S5 komen dus morgen.
http://mrdummy.net/canons5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
MrDummy schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 00:49:
[...]Ik heb beetje begin gemaakt van de review site. Nu is de show deel online. De foto's van S5 komen dus morgen.
Wow... die heb ik ook maar gelijk in de startpost gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Ik heb ook last van te kleine tasje. Een kleine fout naar mijn mening. Maar ik stuur nog niet terug, het is nog steeds geschikt voor compactere digicam. Het kan namelijk mooi aan broekriem.
Ik vraag even naar kosten andere tas, of anders ga ik wel morgen de winkels in om zelf geschikte tas uit te zoeken.

Ik heb beetje begin gemaakt van de review site. Nu is de show deel online. De foto's van S5 komen dus morgen.
TH ziet er werkelijk perfect uit. _/-\o_

Hopelijk komen er nog veel voorbeelf foto's op, ik denk stiekem gelijk aan DoF (Depth of Field)?

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptBiele schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 22:44:
[...]

Ja dat zuigt. Ik heb dus net mijn tasje binnne, en die is veel te klein :s
Hoe kunnen ze die dan aanraden? .... dat is wel slecht.

Enig idee voor een alternatief? Mag best simpel zijn, heb alleen een klein vakje nodig voor mijn batterijen....
Lowepro Apex 110 AW _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Ah die heb je zelf ook? Ik heb namelijk geen tijd om hem zelf te testen of zo, ik moet hem ergens bestellen want ga donderdag op vakantie.

Hij staat niet in de matrix met de tassen voor de bijbehorende camera's. Vind alleen wel raar dat de camera op de afbeelding met de lens naar beneden zit. Is dit nou juist niet het gevoeligste onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptBiele schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 09:26:
[...]

Ah die heb je zelf ook? Ik heb namelijk geen tijd om hem zelf te testen of zo, ik moet hem ergens bestellen want ga donderdag op vakantie.

Hij staat niet in de matrix met de tassen voor de bijbehorende camera's. Vind alleen wel raar dat de camera op de afbeelding met de lens naar beneden zit. Is dit nou juist niet het gevoeligste onderdeel?
Sorry :z ik heb een andere, ik bedoel niet de 110 AW maar de Lowepro-Apex 100 AW
Deze is nog kleiner http://www.cameranu.nl/ar...ro_Apex_100_AW_Black.html
Ook op deze foto staat de lens naar beneden maar je zet hem dus gewoon op zijn zijkant
en je heb zelfs nog ruimte voor je kabel/kaartje/batterijen/enz
Ik heb hem bij Dixons Gekocht trouwens

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
We worden erg op onze wenken bediend zeg. _/-\o_
http://mrdummy.net/canons5/nieuws.php

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

ISO test, DoF test... bla bla.... langzaam aan aanvullen, maar lees maar alles door en overtuig jezelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
MrDummy schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 18:40:
[...]
ISO test, DoF test... bla bla.... langzaam aan aanvullen, maar lees maar alles door en overtuig jezelf. :)
Bedankt ziet er erg goed uit, voor DoF ik wist niet dat dat zo mogelijk was met een compact camera, ik mis nog alleen iets op de site om reactie's te geven want ik kan je niet genoeg prijzen en bedanken :P

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Arie26 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:27:
[...]

Bedankt ziet er erg goed uit, voor DoF ik wist niet dat dat zo mogelijk was met een compact camera, ik mis nog alleen iets op de site om reactie's te geven want ik kan je niet genoeg prijzen en bedanken :P
In principe kan elke camera DoF effect maken. De eisen om effect te maken heb ik uitgelegd. Alleen camera's met fixed lens die voor alle ranges scherp maakt zal het niet lukken. Dat is meestal te zien bij goedkope kant-en-klare camera's. Camera zonder zoom is ook lastiger met DoF effect maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 30-06-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

MrDummy: op je Canon S5-site staat staat een opmerking over problemen met teveel traffic. Als dat echt een probleem is roep maar even per DM, daar kan ik desnoods wel wat voor regelen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:55:
[...]

In principe kan elke camera DoF effect maken. De eisen om effect te maken heb ik uitgelegd. Alleen camera's met fixed lens die voor alle ranges scherp maakt zal het niet lukken. Dat is meestal te zien bij goedkope kant-en-klare camera's. Camera zonder zoom is ook lastiger met DoF effect maken.
Hoezo is dat lastig? Gewoon een laag f getal selecteren en je hebt DOF. Het belangrijkste voor het kunnen maken van een goed DoF effect is nog altijd een goede MF. En dat laatste is vaak een probleem met P&S camera's, de MF bedien je vaak met onhandige knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

curry684 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 22:22:
MrDummy: op je Canon S5-site staat staat een opmerking over problemen met teveel traffic. Als dat echt een probleem is roep maar even per DM, daar kan ik desnoods wel wat voor regelen namelijk :)
Ik heb max 150GB per maand verkeer, maar als de gekte losbreekt, roep ik je wel even :) Mijn bak is een colo en staat grotendeels idle. Dus het kan nog wel wat aan. Toch is teveel hotlinken niet aan te raden. Dat zou meer traffic maken.
Morgen ga ik verder met het aanvullen andere pagina's. Welke onderdelen er gedaan worden zijn alvast online gezet.
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:16:
[...]
Het belangrijkste voor het kunnen maken van een goed DoF effect is nog altijd een goede MF. En dat laatste is vaak een probleem met P&S camera's, de MF bedien je vaak met onhandige knoppen.
S5 heeft een MF knop, maar blijkt dat het ingedrukt moet blijven en dan met 4-way knap vooraan up en down schuiven totdat juiste scherpte is bereikt. Ik doe wat sneller met point focus, zodat je even anders kan richten en daarop laten pre-focusen. Daarna richt je weer terug en maak je foto, met gelockte focus. Zo heb je het snel gemaakt. Flexi zone AF heb ik nog niet gedaan tot nu toe.

[ Voor 34% gewijzigd door MrDummy op 01-07-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:16:
[...]

Hoezo is dat lastig? Gewoon een laag f getal selecteren en je hebt DOF. Het belangrijkste voor het kunnen maken van een goed DoF effect is nog altijd een goede MF. En dat laatste is vaak een probleem met P&S camera's, de MF bedien je vaak met onhandige knoppen.
Weet je wat handig is voor een goede DoF (een kleine dof neem ik aan dat je bedoeld op de juiste plek), een lichtsterke lens icm een sensor met een relatief groot oppervlak. Je ziet het wel eens bij dslr's, die grotere sensoren. MF is absoluut onnodig voor een goede DoF, heeft er niks mee te maken, je hebt gewoon een viewer of scherm nodig die je duidelijk kan laten zien waar de focus ligt en helaas kunnen lcd schermpjes dat nog niet goed.
Het probleem bij een P&S is een te kleine sensor, en een onmogelijkheid om goed te zien waar dat ding op scherp stelt doordat het lcdscherm gewoon niet gedetaileerd genoeg kan laten zien.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zondag 01 juli 2007 @ 00:36:
[...]

Weet je wat handig is voor een goede DoF (een kleine dof neem ik aan dat je bedoeld op de juiste plek), een lichtsterke lens icm een sensor met een relatief groot oppervlak. Je ziet het wel eens bij dslr's, die grotere sensoren. MF is absoluut onnodig voor een goede DoF, heeft er niks mee te maken, je hebt gewoon een viewer of scherm nodig die je duidelijk kan laten zien waar de focus ligt en helaas kunnen lcd schermpjes dat nog niet goed.
Het probleem bij een P&S is een te kleine sensor, en een onmogelijkheid om goed te zien waar dat ding op scherp stelt doordat het lcdscherm gewoon niet gedetaileerd genoeg kan laten zien.
:?

Hoezo heeft MF niets met een goede DoF te maken? Als je een hele kleine DoF hebt (f/2.8 bijv, of bij macro fotografie) dan moet je heel nauwkeurig het scherpstelgebied kunnen selecteren, dat kan dus alleen met MF. Het hele voordeel van een laag f getal is dat je heel nauwkeurig het scherpte gebied kunt selecteren.

Ik heb zelf een EOS 30D, en als ik gebruik maak van mijn 50MM f/1.8 i.c.m. een laag f getal, dan gebruik ik altijd de MF functie. Aangezien je er met de AF functie er gewoon bijna altijd naast zit.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste