Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 10:04:
Kijk dat bedoel ik nou, ik zou dus niet weten waar je deze info vandaan haalt. Ik weet wel dat dit soort dingen opgeslagen worden maar vraag me niet waar ik ze terug kan vinden als de foto op mijn pc staat.
Elke foto die je maakt krijgt wat metadata mee van de fabrikant, zogenaamde EXIF-info. Daarin kun je veel interessante informatie halen, zoals het type camera, het tijdstip van de foto, de iso waarde, de witbalans instelling, de optical length, het diafragma en sluitertijd, enz.
Met vele (gratis) tools kun je deze info uitlezen. Ik heb in m'n firefox een extention (FxIF) draaien welke deze info laat zien van foto's op 't internet.
Als je een beginner bent in fotografie dan kan ik je van harte Google Picasa2 aanbevelen. Een gratis foto beheer en bewerk programma. Deze kan heel summier de belangrijkste EXIF-informatie weergeven. Ook kun je hiermee op een supersnelle manier veel voorkomende bewerkingen mee uitvoeren zoals een foto rechtzetten, bijsnijden, rode ogen verwijderen, verscherpen, omzetten naar zwartwit, de belichting aanpassen, ... noem maar op.
Kortom genoeg reden voor mij om me voorlopig maar eens te gaan beperken tot het maken van foto's en daarmee spelenderwijs de camera te leren kennen, bv alleen op "AUTO". Ook niet overstandig lijkt me het gaan volgen van een avondcursus digitale fotgrafie.
Daar word je nooit dommer van en het altijd leuk om met andere mensen die een gemeenschappelijke interesse hebben iets te gaan doen.
Eerlijk is eerlijk ik heb echt wel een goede camera in handen alleen is de persoon die hem vast heeft is niet zo goed

Kwestie van oefenen oefenen en oefenen. Het grote voordeel van digitale fotografie is dat oefenen niks kost.
Ik ben wel benieuwd naar verschillen tussen de H9 die je kort hebt gehad en de eerste indrukken van de S5is. Kun je daar al iets over vertellen? Autofocus-snelheid bijvoorbeeld? Overall snelheid? Hoe ervaar je het verschil in 31mm vs. 36mm groothoek?