quote:
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:35:
[...]
Dat smeltende ijs van new-energy.tv was er al een tijdje voordat de Gore hype hier over het land heen woei. Roelf (van Til) doet zijn stinkende best, en er is geen enkel ander medium wat de materie zo weet te brengen als hij. Als men het maar nix vindt, bent u bij dezen uitgenodigd om het beter te doen...

hm... mooie uitdaging
Als de camera terug is van mn ouders' vakantie zal ik eens wat gaan beunen. Overigens ben ik altijd al, vóór Gore, extreem sceptisch geweest over of we wel zo geweldig weten hoe het klimaat in elkaar zit. Tis allemaal koffiedik kijken en het eerste solide bewijs moet mijns inziens nog het daglicht zien. Daarom is het pretentieus en voorbarig om in een populair-wetenschappelijk programma te gaan zwaaien met mode- en hype-beelden van smeltend ijs. Je maakt meer indruk door effect en oorzaak in het midden te laten en gewoon je ding te doen - praten over alternatieve energiebronnen. Dat, ben ik uiteraard met vrij bewolkt-type en PanasonicG1 eens, doet meneer van Til prima, weinig op aan te merken.
Ik vind dat ik wel genoeg zinloze opmerkingen over een intro van een marginaal tv-programma heb gemaakt... waar ging het topic ook alweer over? Ah, kheb nog een nieuwtje.
Paar bladzijden geleden hadden we het nog over thermoelektrisch elektriciteit opwekken. Technisch gezien interessant omdat je met minimale investering een fatsoenlijk rendement zou kunnen halen. Ik heb er eventjes met iemand over gesproken die er een project van heeft gemaakt op de TU en die was toch van mening dat het behoorlijk lastig is om iets te ontwerpen dat zoiets fatsoenlijk kan. Hij gaf aan problemen te hebben met
1) genoeg en stabiel temperatuursverschil opwekken ('hoe krijg je de zonne-energie in het seebeck-element')
2) thermische interface tussen de absorber en de TEG (thermoelektrische generator, nieuw woord geleerd

). Koelpasta werkt niet, want je wilt ver boven de temperatuur gaan die arctic silver 5 aankan en dan houd je niks over. En als je geen fatsoenlijke thermische interface hebt heb je een probleem, want een TEG is bijzonder slecht in het opvangen van veel zonne-energie.
3) zorgen dat je de TEG en niet de lucht eromheen opwarmt.
Verder zei-ie dat het eigenlijk niet zo'n probleem was om de overtollige warmte af te voeren; je hebt een verrassend klein koelelement nodig om alsnog een fatsoenlijke gradient te verkrijgen. Daar zal de bottleneck initieel dus niet liggen.
Een voordeel van de TEG dat later nog opkwam was dat het wel behoorlijk makkelijk is om zoiets naar de zon te richten; een seebeckelement met koelblok en absorber hoeft maar een kilo of twee te wegen en kun je dus prima laten 'orbiten' om je spiegel heen. Zo kun je dus een hele grote parabolische spiegel bouwen en schuin op je dak zetten, en daaromheen naarmate de zon verder langs de hemel gaat het generatorelement laten draaien (met wat optocouplers geregeld ofzo, vrij simpel). Dit hoeft weinig minder betrouwbaar of ingewikkeld te zijn dan een zonnepaneel-richter (maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met stilstaande panelen die je gewoon 30 jaar kunt laten zitten zonder er naar te kijken).