Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik word niet gauw kwaad!

quote:
Dat is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Je hebt immers ook electroden nodig om de stroom af te vangen, die je er ook op moet 'schilderen'. De buitenste electrode moet dan ook nog eens licht doorlatend zijn. Daarbij is de dikte van de actieve laag in een plastic zonnecel typisch in de ordegrootte van 100 nm, dus dat zie ik je niet zomaar doen ;). Momenteel wordt dat gespincoat, het idee is dat dat later met een 'roll to roll' proces gemaakt kan worden. Maar dat is nog ver weg, in de orde van 20 jaar of zelfs langer.

Na even verder te lezen zie ik trouwens dat het al redelijk hetzelfde is als de standaard polymeer zonnecellen zoals ze al (in het lab dan) bestaan, alleen worden er andere polymeren gebruikt ipv de nanotubes. Die hebben alleen wel een minder goede geleiding dan koper :P, maar er komt veel meer bij kijken, zoals in welke dimensie ze goed geleiden (1-d, 2-d of 3-d), en wat de ligging van de banden zijn ten opzichte van de banden van de 'buckeyballs' (wat invloed heeft op spanning en stroom). Maar ik denk dat het te ver gaat om daar over door te gaan :P.

edit:
Je huis spincoaten met een zonnecel laagje 8)

stefan001 wijzigde dit bericht 24-07-2007 23:32 (30%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

Vandaag heb ik een eerst offerte aangevraagt voor een zonneboiler AWB Helioset 150 (in juni uitgekomen) heb namelijk ook een 2 jaar oude AWB HR ketel en ben daar zeer tevreden over.
Na het helemaal doornemen van dit topic kan ik echter geen opbrengstmeter voor een zonneboiler vinden.
Kan iemand daar wat meer infomatie over geven prijs, link etc.

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:42:
Het is dat ik zelf meedoe aan formula zero en het echt een geweldig team is en de kart werkelijk een geweldig staaltje van techniek wordt, anders was ik waarschijnlijk enthousiaster geweest over het solar team gezien dat van mn eigen faculteit is :p
Even voor mij beeldvorming hoor....Hebben we het over deze kart?
http://www.new-energy.tv/...taat_test.html?trailer=35
Ik word niet gauw kwaad!

Gebruikt zo'n waterstofkart ook een accu als 'buffer', of moet de brandstofcel direct meer vermogen gaan leveren zodra je op het gas trapt? Zit daar een grote latency tussen (het daadwerkelijk op het gas trappen en het leveren van meer vermogen door de brandstofcel)?

Lort Gob: nee, maar het komt in de buurt. De kart die je daar ziet is van het bedrijf Formula Zero B.V., hij heet de 'mark II' (het was het tweede model dat ze hebben gemaakt). Wij maken, onafhankelijk van het bedrijf met ons team een hele nieuwe kart die nog niet af is (waar we pas net aan zijn begonnen te bouwen en ontwerpen). Het bedrijf heeft echter wel het startschot tot de race gegeven en ze hebben wel wat met Delft te maken, dus enige inspiratie trekken we er wel uit.

stefan001: Helaas mag ik niet vertellen hoe we precies oplossen dat een brandstofcel *UBERTRAAG* is. Maar we gebruiken o.a. ultracapacitors om pieken op te vangen (en er even hard vandoor te scheuren). Er zijn daar ook limieten aan (vrij strikte regelgeving) dus de precieze strategie kan nogal ingewikkeld worden.

edit: vergeten te zeggen: GATVER wat een teevee is dat. Leuk om ons te zien wel :)

ssj3gohan wijzigde dit bericht 25-07-2007 18:25 (5%)

Wat? Taboe?

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:24:
edit: vergeten te zeggen: GATVER wat een teevee is dat.
Bedoel je new-energy TV? Ik vind dat juist wel aardig...

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:36:
[...]

Bedoel je new-energy TV? Ik vind dat juist wel aardig...
Ach, kwestie van smaak denk ik maar. Het viel me vooral op dat het wat pretentieus begon met smeltend ijs... zucht, waar heb ik dat eerder al 20.000 keer gezien?

Maar je hebt gelijk, voor zover het gaat is dit wel één van de enige fatsoenlijke programma's over het onderwerp duurzame energie.

Wat? Taboe?

quote:
En dat ben ik dan wel weer met je eens. Het gaat over energie en het moet weer over klimaat gaan. Dat vind ik jammer, maar het is onvermijdelijk ben ik bang.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:45:
[...]

Ach, kwestie van smaak denk ik maar. Het viel me vooral op dat het wat pretentieus begon met smeltend ijs... zucht, waar heb ik dat eerder al 20.000 keer gezien?

Maar je hebt gelijk, voor zover het gaat is dit wel één van de enige fatsoenlijke programma's over het onderwerp duurzame energie.
Dat smeltende ijs van new-energy.tv was er al een tijdje voordat de Gore hype hier over het land heen woei. Roelf (van Til) doet zijn stinkende best, en er is geen enkel ander medium wat de materie zo weet te brengen als hij. Als men het maar nix vindt, bent u bij dezen uitgenodigd om het beter te doen... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:35:
[...]

Dat smeltende ijs van new-energy.tv was er al een tijdje voordat de Gore hype hier over het land heen woei. Roelf (van Til) doet zijn stinkende best, en er is geen enkel ander medium wat de materie zo weet te brengen als hij. Als men het maar nix vindt, bent u bij dezen uitgenodigd om het beter te doen... :/
hm... mooie uitdaging :D

Als de camera terug is van mn ouders' vakantie zal ik eens wat gaan beunen. Overigens ben ik altijd al, vóór Gore, extreem sceptisch geweest over of we wel zo geweldig weten hoe het klimaat in elkaar zit. Tis allemaal koffiedik kijken en het eerste solide bewijs moet mijns inziens nog het daglicht zien. Daarom is het pretentieus en voorbarig om in een populair-wetenschappelijk programma te gaan zwaaien met mode- en hype-beelden van smeltend ijs. Je maakt meer indruk door effect en oorzaak in het midden te laten en gewoon je ding te doen - praten over alternatieve energiebronnen. Dat, ben ik uiteraard met vrij bewolkt-type en PanasonicG1 eens, doet meneer van Til prima, weinig op aan te merken.

Ik vind dat ik wel genoeg zinloze opmerkingen over een intro van een marginaal tv-programma heb gemaakt... waar ging het topic ook alweer over? Ah, kheb nog een nieuwtje.

Paar bladzijden geleden hadden we het nog over thermoelektrisch elektriciteit opwekken. Technisch gezien interessant omdat je met minimale investering een fatsoenlijk rendement zou kunnen halen. Ik heb er eventjes met iemand over gesproken die er een project van heeft gemaakt op de TU en die was toch van mening dat het behoorlijk lastig is om iets te ontwerpen dat zoiets fatsoenlijk kan. Hij gaf aan problemen te hebben met

1) genoeg en stabiel temperatuursverschil opwekken ('hoe krijg je de zonne-energie in het seebeck-element')
2) thermische interface tussen de absorber en de TEG (thermoelektrische generator, nieuw woord geleerd :D). Koelpasta werkt niet, want je wilt ver boven de temperatuur gaan die arctic silver 5 aankan en dan houd je niks over. En als je geen fatsoenlijke thermische interface hebt heb je een probleem, want een TEG is bijzonder slecht in het opvangen van veel zonne-energie.
3) zorgen dat je de TEG en niet de lucht eromheen opwarmt.

Verder zei-ie dat het eigenlijk niet zo'n probleem was om de overtollige warmte af te voeren; je hebt een verrassend klein koelelement nodig om alsnog een fatsoenlijke gradient te verkrijgen. Daar zal de bottleneck initieel dus niet liggen.

Een voordeel van de TEG dat later nog opkwam was dat het wel behoorlijk makkelijk is om zoiets naar de zon te richten; een seebeckelement met koelblok en absorber hoeft maar een kilo of twee te wegen en kun je dus prima laten 'orbiten' om je spiegel heen. Zo kun je dus een hele grote parabolische spiegel bouwen en schuin op je dak zetten, en daaromheen naarmate de zon verder langs de hemel gaat het generatorelement laten draaien (met wat optocouplers geregeld ofzo, vrij simpel). Dit hoeft weinig minder betrouwbaar of ingewikkeld te zijn dan een zonnepaneel-richter (maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met stilstaande panelen die je gewoon 30 jaar kunt laten zitten zonder er naar te kijken).

Wat? Taboe?

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:35:
[...]
Amen! Natuurlijk zitten er soms wel wat minder interessante items bij, maar over het algemeen zeer interessant om naar te kijken!
Ik word niet gauw kwaad!

quote:
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:44:
Overigens ben ik altijd al, vóór Gore, extreem sceptisch geweest over of we wel zo geweldig weten hoe het klimaat in elkaar zit. Tis allemaal koffiedik kijken en het eerste solide bewijs moet mijns inziens nog het daglicht zien.
Dat kan misschien zijn, maar neem jij het risico dat ze misschien eventueel wel gelijk hebben? Ik niet. Ik was eerst ook sceptisch, hoor. Maar nu sta ik aan de gore-kant 8) .

Dat dit soort dingen aan het begin er altijd bij staan is gewoon omdat ze aandacht willen trekken, klimaatverandering staat nu eenmaal op de politieke agenda. Als je het daar niet mee eens bent, besteed je daar toch gewoon geen aandacht aan? Dan kijk je gewoon naar de rest van het verhaal dat wél boeiend is. Voor een bachelorstudent als jij moet dat toch niet te moeilijk zijn.

quote:
stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:42:
[...]

Dat kan misschien zijn, maar neem jij het risico dat ze misschien eventueel wel gelijk hebben? Ik niet. Ik was eerst ook sceptisch, hoor. Maar nu sta ik aan de gore-kant 8) .

Dat dit soort dingen aan het begin er altijd bij staan is gewoon omdat ze aandacht willen trekken, klimaatverandering staat nu eenmaal op de politieke agenda. Als je het daar niet mee eens bent, besteed je daar toch gewoon geen aandacht aan? Dan kijk je gewoon naar de rest van het verhaal dat wél boeiend is. Voor een bachelorstudent als jij moet dat toch niet te moeilijk zijn.
Nou, kijk, normaal doe ik dat ook maar in een topic als dit krijg ik de mogelijkheid in debat te gaan met beide kanten en dat doe ik dan ook graag. Hetzelfde doe ik met onderwerpen als wetenschap vs geloof, apple vs pc (ook: console vs pc, zelfde discussie), LED vs spaarlamp en fiets vs auto :)

En hier zijn mensen die er tenminste iets vanaf weten. Als ik mijn zus probeer te vertellen dat zelfs haar fiat panda extreem onzuinig omgaat met benzine gaan de oren dicht, wat ik ook zeg. Een auto moet gemakkelijk 1 op 400 halen zeg ik dan, maar zij is al blij met 1 op 17. Zelfde hier, als ik tegen mn buurvrouw (welke echt heel aardig is overigens, kheb er nogal een handje van mn stereo te hard te zetten etc. en ze zeurt nooit) ga praten over het verschil tussen klimaatverandering en klimaatprobleem stopt ze met luisteren en onderbreekt ze me op het interessantste moment om te vragen of ik nog een koekje wil, als ik hier de boude stelling neerzet 'er is geen fucking klimaatprobleem' dan gaan er tenminste een paar mensen reageren met 'er is fucking wel een fucking klimaatprobleem'.

Dat loopt dan twee keer uit de hand, etc., maar uiteindelijk vinden we altijd wel een discussion envelope om fatsoenlijk met elkaar in debat te gaan over zulke onderwerpen en daar worden beide kampen dan wijzer van. Zo heb ik op dit forum al geleerd dat PV-panelen wel degelijk een toekomst kunnen hebben (waar ik het eerder bij windenergie had gezocht), dat luchtvervuiling (vervuiling dus, als in troep, niet co2) echt een veel ernstiger probleem is dan de meeste mensen door hebben (omdat ze alleen maar naar cijfertjes over CO2 en andere buzzwords blijven staren) en dat er mensen zoals gaynaffia zijn.

Wat? Taboe?

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:22:
maar zij is al blij met 1 op 17.
1 op 400 is onzin (met een verbrandingsmotor iig :P), maar als ze dat rijdt moet ze haar rijstijl toch aanpassen ;)
quote:
Zelfde hier, als ik tegen mn buurvrouw (welke echt heel aardig is overigens, kheb er nogal een handje van mn stereo te hard te zetten etc. en ze zeurt nooit) ga praten over het verschil tussen klimaatverandering en klimaatprobleem stopt ze met luisteren en onderbreekt ze me op het interessantste moment om te vragen of ik nog een koekje wil, als ik hier de boude stelling neerzet 'er is geen fucking klimaatprobleem' dan gaan er tenminste een paar mensen reageren met 'er is fucking wel een fucking klimaatprobleem'.
Er is fucking wél een fucking klimaatprobleem!
quote:
Dat loopt dan twee keer uit de hand, etc., maar uiteindelijk vinden we altijd wel een discussion envelope om fatsoenlijk met elkaar in debat te gaan over zulke onderwerpen en daar worden beide kampen dan wijzer van. Zo heb ik op dit forum al geleerd dat PV-panelen wel degelijk een toekomst kunnen hebben (waar ik het eerder bij windenergie had gezocht), dat luchtvervuiling (vervuiling dus, als in troep, niet co2) echt een veel ernstiger probleem is dan de meeste mensen door hebben (omdat ze alleen maar naar cijfertjes over CO2 en andere buzzwords blijven staren) en dat er mensen zoals gaynaffia zijn.
Klopt, op kleine schaal (huishoudens) is PV zeker aantrekkelijk. Maar als je echt VEEL energie wil produceren zijn windturbines op dit moment mijns inziens nog altijd beter. Zegt iemand die zonnecellen probeert te verbeteren :).

Gaynaffia _/-\o_ (zou ie nog meelezen?)

spam: opmerking bij het laatste, dit is één van de weinige fora waar mensen ook echt een goed gevoel voor humor hebben...

Wat? Taboe?

@ssj3gohan

Thermoelektric@2 Er zijn erg goede keramische materialen die thermisch heel goed zijn.
Deze worden onder meer gebruikt in een frequentie-inverter voor een motor.
Daar zit een aluminium koelplaat onder, dan de keramiek en vervolgens de mosfets.
En dus niet meer die smerige siliconen pasta.
Nadeel van die keramiek is wel dat het vrij hard en daardoor breekbaar is.

Thermoelektric@3 als je op de juiste manier een luchtstroom, geforceerd, langs wat delen laat lopen, zorgt dit voor een heel mooie "themische deken"
Op die manier kun je een deel van de opwarming van de omgeving voorkomen.
Alleen stralingswarmte kun je zo niet afschermen. Maar daar helpt de juiste kleur op het materiaal weer voor. Denk hierbij aan het zwart maken van een absorber, het omgekeerd werkt ook.

Voor een richtsysteem, kijk eens naar een satelietschotel.
Er is ook ooit een speciale versie gemaakt. Een parabolische schotel met een hyperbool (Bolle schotel) vlak voor het brandpunt van de parabool. De LNB (ontvanger) zat dan op de arm, maar kon veel beter worden afgeschermd voor weersinvloeden. Voordeel hierbij als het voor licht wordt gebruikt: een (bijna) evenwijdige bundel met een bepaald oppervlak.

Guus Assmann

quote:
guus.assmann schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:25:
@ssj3gohan

Thermoelektric@2 Er zijn erg goede keramische materialen die thermisch heel goed zijn.
Deze worden onder meer gebruikt in een frequentie-inverter voor een motor.
Daar zit een aluminium koelplaat onder, dan de keramiek en vervolgens de mosfets.
En dus niet meer die smerige siliconen pasta.
Nadeel van die keramiek is wel dat het vrij hard en daardoor breekbaar is.

Thermoelektric@3 als je op de juiste manier een luchtstroom, geforceerd, langs wat delen laat lopen, zorgt dit voor een heel mooie "themische deken"
Op die manier kun je een deel van de opwarming van de omgeving voorkomen.
Alleen stralingswarmte kun je zo niet afschermen. Maar daar helpt de juiste kleur op het materiaal weer voor. Denk hierbij aan het zwart maken van een absorber, het omgekeerd werkt ook.

Voor een richtsysteem, kijk eens naar een satelietschotel.
Er is ook ooit een speciale versie gemaakt. Een parabolische schotel met een hyperbool (Bolle schotel) vlak voor het brandpunt van de parabool. De LNB (ontvanger) zat dan op de arm, maar kon veel beter worden afgeschermd voor weersinvloeden. Voordeel hierbij als het voor licht wordt gebruikt: een (bijna) evenwijdige bundel met een bepaald oppervlak.
Fijn dat iemand erover nadenkt, inderdaad, zon idee had ik ook. Als ik tijd heb (maak) zal ik eens in CATIA wat tekenen wat ik in gedachten had. Op zich is de absorber ook niet zo heel lastig te bedenken: hoe houd je warmte binnen? Door het te isoleren! Een soort van broeikasje bouwen rondom de TEG waar aan één kant vrij gemakkelijk warmte binnen kan komen, maar die geen convectie toelaat en alleen zwarte-lichaamstraling uitzendt (wat niet heel veel is, dus acceptabel). Maar dat moet ik nog uitdenken in... de trein ofzo. Als ik eens niets te doen heb ;) [/gemiddelde luiheid tov duurzame energie]

Wat? Taboe?

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
Lort Gob schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Ik ben nog een beetje aan't twijfelen of dit nu phase 2 of phase 5 is ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Stages_of_Grief
gohanssj3 is duidelijk in phase 1 ;). Zelf weet ik het niet, ik zit op het moment gewoon zo'n beetje zoveel mogelijk energie te besparen, en mensen overtuigen dat ze uit phase 1 moeten :P.

Zonnepanelen heb ik zelf niet, ik zit in een studentenhuis. Ik heb daar wel de GFT-bak geintroduceerd (dat ze er gebruik van moeten maken bedoel ik). Nog veel werk aan de winkel dus. Zucht.

quote:
Ik kan me een televisieprogramma herinneren van een paar jaar geleden waarin een studentenhuis volledig verbouwd werd. Eén van de wensen van de studenten was dat ze veel minder geld aan energie kwijt wilden zijn. Het was een oud huis, slecht geïsoleerd, gevuld met stokoude koelkasten etc. Ze hebben dat huis volledig geïsoleerd, een moderne CV-installatie geplaatst, de oude koelkasten vervangen door nieuwe AAAA++++ en overal spaarlampen opgehangen. Bovendien kregen ze een soort cursus hoe ze energiezuinig(er) konden leven. Na een tijdje gingen ze nog eens terug om te kijken hoe het ging en hoewel ik de exacte getallen niet meer weet waren ze echt een orde van grootte minder kwijt aan energie. Dat was leuke PR voor energiebesparing.

Ik word niet gauw kwaad!

Ik denk niet dat een volledige verbouwing er in zit. Het is wel zo dat in de kamer waar ik zit geen lampen waren, en daar hangen uiteraard alleen maar spaarlampen nu. Volgens mij de eerste... (ik woon er nu een paar maanden).

Het is wel zo dat de kozijnen veel nieuwer zijn dan het huis zelf, ze zijn van wit plastic en dubbel glas, dus dat scheelt. De CV werkt met een temperatuursensor zowel binnen als buiten, maar er is geen thermostaat op de radiators zelf (wel een knop, die staat bij mij nu dicht). Er hangt een 'normale' geiser in de keuken, die ook het water voor de douche verzorgt. Is dat heel inefficient? (niet dat het veranderd gaat worden...)

Overigens wassen mijn huisgenoten allemaal af onder een straal heet water ipv dat ze een teiltje sop pakken 8)7

stefan001 wijzigde dit bericht 26-07-2007 20:13 (55%)

quote:
stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:09:
Er hangt een 'normale' geiser in de keuken, die ook het water voor de douche verzorgt. Is dat heel inefficient?
Als ik het goed heb is het verwarmen van het water wat minder efficiënt, maar omdat er geen vat met water op temperatuur gehouden hoeft te worden kan het in totaal efficiënter zijn. Hopelijk is het een model met elektronische ontsteking (dus zonder waakvlam), want een waakvlam is de gasversie van het standbyverbruik: het lijkt mee te vallen maar op jaarbasis kost het je toch klauwen vol met geld.
quote:
Overigens wassen mijn huisgenoten allemaal af onder een straal heet water ipv dat ze een teiltje sop pakken 8)7
Mijn vriendin ook... daarom probeer ik meestal af te wassen. Maar afwassen is voor mij geen automatisme ;) dus doet zij het toch vaak. Zo is het haar geleerd en dat krijg ik er niet meer uit...

CanonG1 wijzigde dit bericht 26-07-2007 20:36 (38%)

Scheelt alsnog een behoorlijke duit energie ten opzichte van de vaatwasser. Maar houd er ook rekening mee dat er nog iets veel belangrijkers is dan energiebesparing - grondstofbesparing. In de vervaardiging van het gros van je producten gaan gigantische hoeveelheden energie om, je bespaart indirect veel meer door slim te kopen en te recyclen dan om die paar wattjes (welke wel honderden euro's gaan schelen op je energierekening) te besparen.

Het is dat het zo fucking lang duurt, anders zou ik op de hand wassen :-) Scheelt toch weer 1.3 kWh elke keer.

Wat? Taboe?

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
CanonG1 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:34:
[...]

Als ik het goed heb is het verwarmen van het water wat minder efficiënt, maar omdat er geen vat met water op temperatuur gehouden hoeft te worden kan het in totaal efficiënter zijn. Hopelijk is het een model met elektronische ontsteking (dus zonder waakvlam), want een waakvlam is de gasversie van het standbyverbruik: het lijkt mee te vallen maar op jaarbasis kost het je toch klauwen vol met geld.

[...]

Mijn vriendin ook... daarom probeer ik meestal af te wassen. Maar afwassen is voor mij geen automatisme ;) dus doet zij het toch vaak. Zo is het haar geleerd en dat krijg ik er niet meer uit...
Helaas, hij heeft een waakvlam. Ik zat zelf ook al te denken aan het verbruik daarvan. Ik weet niet of de ketel dat ook heeft, die van mijn ouders wel geloof ik (die hebben een ketel die alles verwarmt, zowel het huis als het water). Ik weet niet of het een HR ketel is, maar ze zitten ook in een huurhuis.

Het is trouwens wel zo dat zo'n ding vaak aan en uit gaat als je vaak wel/niet warm water tapt (ik doe het zo dat hij nét niet aanslaat als ik wat afspoel, er zit immers nog heet water in de leidingen), kan zo'n electronische ontsteking daar wel tegen? Overigens lijkt het continu aanspringen voor dat soort dingen me sowieso zeer inefficient, daar zou eigenlijk wat op gevonden moeten worden (of bestaat dat al in de vorm van een boiler?).

Het fornuis dat er staat zou ook een waakvlam moeten hebben voor de automatische ontsteking, maar die doet het niet geloof ik. Das mooi :), ik heb geen problemen met lucifers.

Sinds een paar maanden weet ik dus dat er mensen zijn die op die manier afwassen, jezus wat omslachtig :P

stefan001 wijzigde dit bericht 26-07-2007 20:57 (18%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws