Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 23 november 2006

Ik was net op het forum "low energy tuinhuisproject" wat een zielig gedoe zeg. Enkele onder u weten wat ik bedoel.

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

Hail the scriptsausage!

Ik denk dat hij het omgekeerde van peltier, namelijk een seebeck-generator. Daar heb je alsnog een vrij grote heatsink voor nodig en: een flínke temperatuurgradient.

Een andere mogelijkheid is een Seebeck-element waarop je an sich een hele hoop zonlicht concentreert. Bij ongeveer 500 graden verschil tussen de ene en andere kant kun je een rendement van 8% uit je Seebeck-element halen, ruim de moeite waard dus. De helft van het rendement van een zonnepaneel voor 1/10 van de kosten!

Je hebt wel behoorlijk wat oppervlak nodig om een nuttige hoeveelheid energie op te wekken, denk aan vijf seebeck-elementen van processorformaat en 10 vierkante meter spiegels ofzo. Maar een seebeck-element kun je al krijgen voor een paar tientjes (letterlijk - een peltierelement kan ook al dienstdoen als seebeck, maar dan is de efficientie *nog* lager).

Wat? Taboe?

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
HlpDsK schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:23:
OK .. koel je ze met een peltier. Vervolgens moet je die peltier weer koelen. En wel met 2 keer zoveel koelvermogen als dat je met die peltier hebt afgevoerd. Waar haal je daar de stroom voor vandaan?

Weg winst.
Kan ik de wet van behoud van energie niet gewoon toepassen? Het peltier seabeck geeft stroom, doordat er een koude en een warme kant is, dus je onttrekt energie aan het systeem. Toegegeven, de andere kant wordt warm...

Edit: wat ssj3gohan zegt dus :+
Helaas kennelijk niet echt efficient...

stefan001 wijzigde dit bericht 16-07-2007 22:52 (7%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

zonne-energie voor iedereen

quote:
CanonG1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:36:
[...]

Verhip, je hebt gelijk, de omvormer zit niet bij het paneel maar bij de bevestigingsset. Niet goed gelezen. Dan zul je bij een set van 3 wel een Soladin 600 krijgen (zo'n beetje de standaardomvormer van nu heb ik het idee), maar ik ben nog steeds benieuwd naar wat je dan krijgt als je 1,2 of 4 panelen koopt. Misschien bel ik ze wel even vandaag...

-edit-

Even online gezet als plaatje, makkelijker voor de forummers :):

[afbeelding]
Het zou mij HOGELIJK verbazen als dit niet de identieke panelen zijn als PFIXX, Karwei, en daarna DotCorp aanbood. Volgens mij zit iemand met een veel te duur ingekocht containertje Sharp equivalenten uit zuid-oost Azië in zijn maag. Prijs gaat al lekker naar beneden. Kijken hoe laag hij durft te gaan... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
stefan001 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:21:
Nog even terugkomend op het verhaal van het concentreren van zonlicht op je panelen, die kan je misschien koelen met een peltier-element, krijg je daar ook nog wat stroom uit 8) . Verder heb ik geen technische/wetenschappelijke onderbouwing :P.

Verder worden zonneconcentrators vooral toegepast op dure zonnecellen waarbij bij veel zonlicht het rendement juist toeneemt. Ik dacht dat het GaN was, maar dat weet ik niet zeker.

offtopic:
Ik dacht al wat is dat duurzame energietopic rustig, maar ik was vergeten dat er al een deel 3 was :+
http://www.spectrolab.com/prd/terres/cell-main.htm
http://www.spectrolab.com/prd/space/cell-main.asp

Bijvoorbeeld dit "spullie", GaInP2/GaAs/Ge:
http://www.spectrolab.com/DataSheets/TNJCell/utj3.pdf

En nog meer exoten.

Record tot nu toe 40,7% inclusief concentratie:
http://www.spectrolab.com/com/news/news-detail.asp?id=172

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Lort Gob schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:08:
Ben je in je eentje het hele topic aan't volspammen Peter? :)

Wel goede informatie trouwens, dank daarvoor!
Voel ik mij aangesproken?

Wat betreft het eerste, mwagh.

Wat betreft het tweede, :)

Tenzij je een andere naamgenoot bedoeld, natuurlijk... :?

Pwnd
Reg. datum: 04 augustus 2006

@ ajpeetoom: Jah... zeg dat wel *snik*

Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0¤ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen. Enige is dat ze inductie heeft. maar dat is nog wel te doen dacht ik zo.
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
Punt is nu alleen dat ze bang is voor stormen, al dan niet van zee.
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)
Afgezien van flink verzwaren natuurlijk

bvd!

NJS

Acties: [view]

Door: HlpDsK
Moderator SG/HK

quote:
Er is ook zoiets als een editknop hoor. Dat houdt de boel hier netjes ;)

Specs | Rock | Vids | Autobahnrichtgeschwindigkeitsverordnung!

Oh Canada !!!!

quote:
Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:39:
..
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
..
Tips:
  • informeren bij Delta of zij nog steeds subsidieren (ik meen van wel)
  • kijk eens wat de windcooperatie in Zeeland (Zeeuwind) kan betekenen, die helpen geloof ik ook met zonnestroom.
En wat betreft de 'wegvliegangst': informeer bij de leverancier of de bevestiging geschikt is voor plaatsing in het kustgebied, en als dat zo is zou ik me daar niet te veel zorgen om maken. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om even met de verzekeraar te overleggen of en hoe de paneeltjes onder de dekking vallen (bij mij is dat wel het geval, panelen op het platte dak en een welbekende verzekeringsclub uit Apeldoorn)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

quote:
@ ajpeetoom: Jah... zeg dat wel *snik*

Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0¤ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen. Enige is dat ze inductie heeft. maar dat is nog wel te doen dacht ik zo.
Punt is nu alleen dat ze bang is voor stormen, al dan niet van zee.
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)

bvd!
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor ¤900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:06:
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor ¤900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.
Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunning :)

Zonnestroompanelen zijn in een winderige omgeving geen probleem. Toen ik mijn panelen bestelde bij SolarNRG wilde ze van alles weten over de lokatie: mijn woonplaats, de plaatsingshoogte, of er gebouwen/bomen om ons heen waren,etc. Op basis daarvan hebben ze de hoeveelheid ballast berekend die nodig was. Datzelfde zullen ze voor klanten in kustgebieden doen, en dan zal er meer ballast op moeten.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Pwnd

Hmm, gaaf.

Ik zal eens het een en ander uit gaan printen, zodat ze het eens rustig kan nalezen Ze heeft weliswaar een laptop (PII, 233mhz oid ) maar papier is fijner vastpakken, nietwaar!
En hoewel ik het zelf een goed idee vind, zal ik maar niet beginnen over windmolens, of vergunningen... Dan ben weer 3 dagen bezig haar van de kast te lokken. (Trauma's ;) )

Denk dat ik gewoon ga zorgen voor een boel telefoonnummers en folders, bijgestaan door een compilatie van dit forum (waarvoor ik bij dezen jullie toestemming vraag) en haar daar gewoon lekker mee laat stoeien. Als mijn mams eenmaal de smaak te pakken heeft is het zo voor elkaar. Ook wat dit soort dingen betreft. Hoewel ik er natuurlijk wel op ga letten dat ze niet 'uit zekerheid' écht 3500Wp op het dak gaat laten leggen :P "Want dat is het gemiddelde verbruik toch zei je??"

Bvd, en meer tipjes zijn altijd welkom naturalemente

Onderbroek88 wijzigde dit bericht 17-07-2007 11:58 (0%)
Reden: typo's

NJS

quote:
Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
Hmm, gaaf.

Ik zal eens het een en ander uit gaan printen, zodat ze het eens rustig kan nalezen Ze heeft weliswaar een laptop (PII, 233mhz oid ) maar papier is fijner vastpakken, nietwaar!
we hebben hier een leuk topic over energie en hoe we het milleu kunnen ontlasten en jij vermeld hier dat ja gaat printen 8)7

;)

quote:
Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
(waarvoor ik bij dezen jullie toestemming vraag)
Van mij wel. Ik beschouw alles wat ik op het internet schrijf als publiek domein, iedereen kan het lezen en er mee doen wat hij of zij wil. Met die kanttekening dat duidelijk moet zijn dat ik geen expert ben, maar alleen een enthousiasteling met zelf zonnepanelen op zijn dak en een grote mond ;)
quote:
Bvd, en meer tipjes zijn altijd welkom naturalemente
- Vraag in ieder geval bij meerdere bedrijven prijsopgaves aan, er zijn grote verschillen (dat was althans zo toen ik mijn installatie kocht).
- Kijk naar je elektriciteitsmeter. Heb je een oude draaischijfmeter die terug kan draaien, geen probleem. Heb je een digitale meter, neem dan eerst contact op met je leverancier. Je moet nl. wel een meter hebben die ook opgewekte elektriciteit registreert, en je leverancier moet meewerken om de opgewekte kWh's op het verbruik in mindering te brengen.
- Bestel er ook een opbrengstmeter bij. Kost maar ¤25 of zo, en je hebt er veel lol van. Het is trouwens ook meestal de enige manier om te kijken of je installatie goed functioneert en blijft functioneren.
- Kijk ook goed naar de opstelling. Er mag geen schaduw op de panelen vallen. Meestal worden panelen in serie gezet en als één paneel een klein beetje wordt beschaduwd stort het vermogen van de hele installatie enorm in.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:

bvd!
In principe geen probleem, mits ballast OK. Ben je niet zeker: frame/console kiezen met lagere hellingshoek. Bijvoorbeeld een graad of 25. Maar m.i. niet nodig.

Ik kwam na jaren er pas achter dat ze bij ons frames hadden opgesteld die niet de optimale hellingshoek hadden van 36 graden, maar van 30 graden. Heeft met de geëxponeerde positie op een plat dak boven de vierde verdieping te maken, 7 km. van de kust. Voor de opbrengsten maakt het niet heel erg veel uit (beter lager risico dan paar kWh meer), en ik zit toch al aan een riante 950 kWh/jaar. Gemiddeld vanaf 2001.

In Veere zul je gegarandeerd vanwege de hoge instraling nog stuk meer kunnen verwachten:

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:16:
- Kijk naar je elektriciteitsmeter. Heb je een oude draaischijfmeter die terug kan draaien, geen probleem. Heb je een digitale meter, neem dan eerst contact op met je leverancier. Je moet nl. wel een meter hebben die ook opgewekte elektriciteit registreert, en je leverancier moet meewerken om de opgewekte kWh's op het verbruik in mindering te brengen.
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van 3,5 kWp en een redelijke hoeveelheid eigenverbruik van, zeg, 1.000 kWh overdag - zelfs niet in Veere**...), ook als je digitale meter met teruglevertelwerk hebt. Het is beslist geen coulance, "klantvriendelijk gedrag" of dat soort ongein: het MOET. Artikel 31-C E-Wet. En ze mogen pertinent geen dubbel vastrecht (netbeheerder) of dat soort onzin aan je in rekening brengen. Komt hopelijk binnenkort op Polder PV.

3,5 kWp kost je tegenwoordig wel een kleine 20 mille, tenzij je goed onderhandelt... Don't forget de aparte groep die een gecertificeerd installateur dient aan te leggen...

Zuukzes. ;)

** Voor Veere kom ik, bij max. instraling van 380.000 Joule/cm2 (max. afgrenzing berekend 1.056 kWh/m2 horizontaal) op 3.996 kWh opwek per jaar, wat in theorie onder optimale schuin stand veel hoger zou kunnen uitpakken. Echter, Solarlin in Vlissingen (vergelijkbaar) komt bij ideaal opgestelde panelen op ongeveer 1,01 kWh/kWp uit. Dus je komt wel in de buurt, maar dan moet je vooral het eigenverbruik op die aansluiting te weten komen. Blijf s.v.p. aan de "safe" side, want je wil niet weten wat voor ellende je je op je hals haalt als je over die 3.000 kWh netinvoeding/jaar heen gaat komen...

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:02:
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van
We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.

Zie het zonnig (ha ha) in! Niet gelijk met wetsartikelen gaan gooien, de kans is goed dat het gewoon eenvoudig en netjes geregeld wordt.

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:20:
[...]

We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.

Zie het zonnig (ha ha) in! Niet gelijk met wetsartikelen gaan gooien, de kans is goed dat het gewoon eenvoudig en netjes geregeld wordt.
I know, I know.

Wacht maar wat ik straks ga updaten...

(klein genoeg?)

we blijven het per slot van rekening "zonnig" inzien (toch weer 700 Watt AC power terwijl ik dit typ...). >:)

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:11:
[...]

Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunning :)

Zonnestroompanelen zijn in een winderige omgeving geen probleem. Toen ik mijn panelen bestelde bij SolarNRG wilde ze van alles weten over de lokatie: mijn woonplaats, de plaatsingshoogte, of er gebouwen/bomen om ons heen waren,etc. Op basis daarvan hebben ze de hoeveelheid ballast berekend die nodig was. Datzelfde zullen ze voor klanten in kustgebieden doen, en dan zal er meer ballast op moeten.
Uiteraard is het afhankelijk van de situatie.

Is het een vrijstaand huis of niet? Is het een koop of een huurhuis.

Als het een huurhuis is kan de verhuurder, woningbouw vereniging zelfs over zonnepanelen al moeilijk gaan doen.

Hoe hoog de mast moet worden hangt af van de omgeving.

Ideale situatie is een alleenstaand huis aan de kust. Dan heb je aan een mast van minder dan 10 meter al voldoende. Een oude lantaarnpaal is meestal al voldoende.

Anders graaft je een kuil van 50x50x50 paal er in en vol storten met beton. 3 scheerlijnen, paar stallenpijpen schuin in de grond en tuien. De mast moet wel spotten hebben om naar boven te klimmen. Of een neerklapbare mast. Dan moet je een mastkoker maken die je in het beton giet.

Canon 1G

Zonepanelen doen bijzonder weinig in de maanden oktober, november, december, januari, februari, eind maart begind het weer een beetje te laden. Na september dondert de opbrengst in elkaar, dat weet jij als geen ander.

Sinds 1996 heb ik zonnepanelen kan dus wel uit ervaring spreken. Vanaf eind september moet ik namelijk stroom gaan draaien voor de dagelijkse behoefte.

Een windmolen op een goede windrijke locatie werkt het hele jaar door.

Slijtage valt reuze mee eens in de vier/zes jaar 2 kogellagers vervangen. Eens per 3 maanden de mast neerklappen of er in klimmen om de bladen te controleren.

Die nieuwe windmolens hebben een 3 fase dynamo dus geen brom meer. Ook de rotor maakt nauwelijks geluid. Ontworpen volgens de laatste computer modellen.

Ben een erg enthusiast over zon energie, maar met alleen panelen red je het niet in Nederland. Combinatie van zon en wind energie "kan" ook geen 100% power garanderen. Ook dan zal op wind stille donker dagen een generator moeten draaien voor de stroom voorziening.

quote:
ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:26:
Als het een huurhuis is kan de verhuurder, woningbouw vereniging zelfs over zonnepanelen al moeilijk gaan doen.
Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.
quote:
Canon 3G
Heu? :?
quote:
Zonepanelen doen bijzonder weinig in de maanden oktober, november, december, januari, februari, eind maart begind het weer een beetje te laden. Na september dondert de opbrengst in elkaar, dat weet jij als geen ander.
Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?
quote:
Sinds 1996 heb ik zonnepanelen kan dus wel uit ervaring spreken. Vanaf eind september moet ik namelijk stroom gaan draaien voor de dagelijkse behoefte.
Werk je met een generator dan?!?!?
quote:
Ben een erg enthusiast over zon energie, maar met alleen panelen red je het niet in Nederland.
Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.

De moeder van onderbroek88 is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet en heeft dus het meeste aan adviezen over netgekoppelde zonnestroompanelen.

CanonG1 wijzigde dit bericht 17-07-2007 17:42 (14%)

Ok, maar weer eens een originele posting, dan. Om de moed er in te houden, beste zonnestroomvrinden (zorrie voor de "ietwat eenzijdige benadering", maar je hebt een tic of je hebt hem niet, en ik vind deze tic wel lekker...). :+

Google Earth heeft inmiddels leuke concurrentie gekregen van Microsofts' evenknie, nl. Virtual Earth. Ik heb al het nodige mogen ontvangen van een stel collega's (met heel veel loze tijd die anders maar slapeloos in de nacht doorgebracht zou worden... :z ). Ik heb ook al een linkje naar CanonG1's systeempje naar hem doorgestuurd (mag hij zelf plaatsen). Jammer alleen dat mijn woonplaats Leiden (nog) niet "beschikbaar" is in die database. Dus Polderjongen heel verdrietig... ;(

Gelukkig is daar ook nog "Slagboomenpeeters.com". Echt, het bestaat. Jammer ditmaal voor de topicstarter van dit forum (en de vorige 2), geen data voor luchtfotografie van zijn woonplaats, van de heren Slagboom en Peeters.

Maarrrrr, de polderjongen had geluk:

http://www.polderpv.nl/Assets/images/PolderPV_cf_S&P.jpg

Rode pijl geeft systeempje van 6 modules op schuin dak aan (bij Google Earth vaak zeer slecht of niet te zien, omdat lichtcondities en contrast vaak niet al te best zijn).

Verhaaltje van nix d'r bij:

http://www.polderpv.nl/ni...7juli2007_GE_concurrenten

I just LOVE the internet, er staat alweer het nodige "offline" op betere tijden te wachten met trommelende vingertjes...

Oh ja. Credits ditmaal naar HP en TP. Twee "cracks" uit de ooit de boventoon voerende Nederlandse PV-scene...

:9~ :9~ :9~

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:33:

Wacht maar wat ik straks ga updaten...
Bij dezen ververst. Imeel van Essent Retail, en respons van de polderboy. Die zich niet meteen voor 1 gat laat vangen:

http://www.polderpv.nl/te...m#16juli2007_aanvullingen

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:38:
[...]

Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.

[...]

Heu? :?

[...]

Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?

[...]

Werk je met een generator dan?!?!?

[...]

Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.

De moeder van onderbroek88 is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet en heeft dus het meeste aan adviezen over netgekoppelde zonnestroompanelen.
Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.

Als je net als ik bijna het hele jaar op een boot woont ben je afhankelijk van de stroom opbrengst van zon en wind energie.

Dit is vanaf eind september dus niet voldoende. Optie diesel aggregaat met 3 trap mastervolt acculader. 12 volt 80 ampère.

De generator is ondanks al mijn geluid isolatie jammer genoeg niet geruisloos te krijgen. Vandaar ik druk op zoek ben naar een geruisloze energiebron een brandstofcel.

Het komt hier op neer dat heel veel bedrijven er wel druk mee bezig zijn maar nog niets klaar hebben voor de verkoop aan de consument.

Een merk verkoopt ze wel EFOY alleen is de opbrengst bedroevend laag en de aanschaf prijs van het zwaarste model de EFOY 1600 ¤3700,-

Zelf heb ik ook een onderwerp geopend in een forum “Brandstofcel gezocht” Jammer genoeg bijzonder weinig respons.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/49962

Kom eens kijken enkele interessante links.

ajpeetoom wijzigde dit bericht 17-07-2007 19:36 (38%)

quote:
ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:34:
[...]

Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.

Als je net als ik bijna het hele jaar op een boot woont ben je afhankelijk van de stroom opbrengst van zon en wind energie.
Dat mag dan wel waar zijn, maar volgens de laatste CBS statistieken is het aandeel autonoom zwaar ondergeschikt aan het aandeel geplaatst netgekoppeld vermogen in Nederland (en elders). Verder geen probleem mee, hoor, maar even om het in perspectief te plaatsen.

...
quote:
Zelf heb ik ook een onderwerp geopend in een forum “Brandstofcel gezocht” Jammer genoeg bijzonder weinig respons.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/49962

Kom eens kijken enkele interessante links.
Dat is niet geheel zonder reden, dat er nog geen commercieel aanbod is. (a) ze willen absoluut geen gez... met een niet goed uitontwikkeld product met in theorie zoveel "toekomstpotentie", en (b) ik heb van enkele goed ingevoerde techneuten gehoord dat er nogal wat praktijkproblemen zijn met (sommige typen?) brandstofcellen. Het schijnt dat er continu circulatie moet zijn van de kritische bestanddelen in zo'n cel, en als er te veel stagnatie optreedt, dat dan de cel er snel mee ophoudt. Ik hoop dat dat snel opgelost is of wordt (mogelijk al is), want dat zou niet best zijn... Die dingen moeten natuurlijk wel een forse tijd meegaan, anders blijft het dweilen met de kraan open. Wie er meer over weet, moet vooral inbreken.

Pwnd

Kleine update:

Het moederdier heeft ineens een HD tv + Bose audio systeem gekocht... 8)7

Voor de rest is ze nogsteeds redelijk enthousiast over het Pv-idee. Ik heb ook nog even het idee 'windturbine' geopperd, maar het lijkt te veel op windmolen en windmolens doen "zwoesjzwoesj" :P Dus das geen optie. Hoewel ik toch nog op zoek ga naar bewijs voor het feit dat er ook hele stille windmolens bestaan.

Voor de rest:
Na nog wat navragen en voorlezen uit dit forum (omg, ik vind het best grappig eigenlijk) bleek het dat ze al bij Delta zat! Ideaal geloof ik, want afaik deden/doen zij juist niet moeilijk over teruglevering, right?
En laat dat nou precies het grootste struikelblok zijn...
Ze had namelijk op tv, bij één of ander irritant consumententelevisieprogramma (2 keer woordwaarde!) gezien dat als je boven de 3000 uitkwam, je heel erg de zak was :)

Hmm, ik heb nu al een aardige selectie gemaakt voor 'de infofolder', en heb de startpost er ook maar in gestopt. Het enige dat ik haar nu nog wil kunnen 'garanderen' is dat ze klaar is voor een bepaald bedrag.
Met het voorbeeld uit de startpost kom ik een heel eind, maar daar zit de 'onzekere factor' 2e hands panelen in. En ik reken er voor het gemak niet op dat dat gewenst zal zijn.

Heeft iemand zin om eventjes kort voor te rekenen hoe ver je komt met 2000¤ ?
(das ook voor mij, zodat ik een totaalplaatje zie. Dan snap ik het in een keer. Want nu is het toch nog niet helemaal helder :X )

Bvvd! _/-\o_

NJS

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: