Reg. datum: 23 november 2006
mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.
Forum » Tweaking » Elektronica » Duurzame Energie deel 3
mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.
Wat? Taboe?
Kan ik de wet van behoud van energie niet gewoon toepassen? Het peltier seabeck geeft stroom, doordat er een koude en een warme kant is, dus je onttrekt energie aan het systeem. Toegegeven, de andere kant wordt warm...quote:HlpDsK schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:23:
OK .. koel je ze met een peltier. Vervolgens moet je die peltier weer koelen. En wel met 2 keer zoveel koelvermogen als dat je met die peltier hebt afgevoerd. Waar haal je daar de stroom voor vandaan?
Weg winst.
stefan001 wijzigde dit bericht 16-07-2007 22:52 (7%)
Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)
Het zou mij HOGELIJK verbazen als dit niet de identieke panelen zijn als PFIXX, Karwei, en daarna DotCorp aanbood. Volgens mij zit iemand met een veel te duur ingekocht containertje Sharp equivalenten uit zuid-oost Azië in zijn maag. Prijs gaat al lekker naar beneden. Kijken hoe laag hij durft te gaan...quote:CanonG1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:36:
[...]
Verhip, je hebt gelijk, de omvormer zit niet bij het paneel maar bij de bevestigingsset. Niet goed gelezen. Dan zul je bij een set van 3 wel een Soladin 600 krijgen (zo'n beetje de standaardomvormer van nu heb ik het idee), maar ik ben nog steeds benieuwd naar wat je dan krijgt als je 1,2 of 4 panelen koopt. Misschien bel ik ze wel even vandaag...
-edit-
Even online gezet als plaatje, makkelijker voor de forummers :):
[afbeelding]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
http://www.spectrolab.com/prd/terres/cell-main.htmquote:stefan001 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:21:
Nog even terugkomend op het verhaal van het concentreren van zonlicht op je panelen, die kan je misschien koelen met een peltier-element, krijg je daar ook nog wat stroom uit. Verder heb ik geen technische/wetenschappelijke onderbouwing
.
Verder worden zonneconcentrators vooral toegepast op dure zonnecellen waarbij bij veel zonlicht het rendement juist toeneemt. Ik dacht dat het GaN was, maar dat weet ik niet zeker.
offtopic:
Ik dacht al wat is dat duurzame energietopic rustig, maar ik was vergeten dat er al een deel 3 was
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Voel ik mij aangesproken?quote:Lort Gob schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:08:
Ben je in je eentje het hele topic aan't volspammen Peter?
Wel goede informatie trouwens, dank daarvoor!
NJS
Er is ook zoiets als een editknop hoor. Dat houdt de boel hier netjesquote:zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:35:
Wat betreft het eerste, mwagh.
Tips:quote:Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:39:
..
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
..
Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor ¤900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.quote:Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:39:
@ ajpeetoom: Jah... zeg dat wel *snik*
Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0¤ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen. Enige is dat ze inductie heeft. maar dat is nog wel te doen dacht ik zo.
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
Punt is nu alleen dat ze bang is voor stormen, al dan niet van zee.
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)
Afgezien van flink verzwaren natuurlijk
bvd!
Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunningquote:ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:06:
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor ¤900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Onderbroek88 wijzigde dit bericht 17-07-2007 11:58 (0%)
Reden: typo's
NJS
we hebben hier een leuk topic over energie en hoe we het milleu kunnen ontlasten en jij vermeld hier dat ja gaat printenquote:Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
Hmm, gaaf.
Ik zal eens het een en ander uit gaan printen, zodat ze het eens rustig kan nalezen Ze heeft weliswaar een laptop (PII, 233mhz oid ) maar papier is fijner vastpakken, nietwaar!
Van mij wel. Ik beschouw alles wat ik op het internet schrijf als publiek domein, iedereen kan het lezen en er mee doen wat hij of zij wil. Met die kanttekening dat duidelijk moet zijn dat ik geen expert ben, maar alleen een enthousiasteling met zelf zonnepanelen op zijn dak en een grote mondquote:Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
(waarvoor ik bij dezen jullie toestemming vraag)
- Vraag in ieder geval bij meerdere bedrijven prijsopgaves aan, er zijn grote verschillen (dat was althans zo toen ik mijn installatie kocht).quote:Bvd, en meer tipjes zijn altijd welkom naturalemente
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
In principe geen probleem, mits ballast OK. Ben je niet zeker: frame/console kiezen met lagere hellingshoek. Bijvoorbeeld een graad of 25. Maar m.i. niet nodig.quote:Onderbroek88 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:39:
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)
Afgezien van flink verzwaren natuurlijk
bvd!
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van 3,5 kWp en een redelijke hoeveelheid eigenverbruik van, zeg, 1.000 kWh overdag - zelfs niet in Veere**...), ook als je digitale meter met teruglevertelwerk hebt. Het is beslist geen coulance, "klantvriendelijk gedrag" of dat soort ongein: het MOET. Artikel 31-C E-Wet. En ze mogen pertinent geen dubbel vastrecht (netbeheerder) of dat soort onzin aan je in rekening brengen. Komt hopelijk binnenkort op Polder PV.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:16:
- Kijk naar je elektriciteitsmeter. Heb je een oude draaischijfmeter die terug kan draaien, geen probleem. Heb je een digitale meter, neem dan eerst contact op met je leverancier. Je moet nl. wel een meter hebben die ook opgewekte elektriciteit registreert, en je leverancier moet meewerken om de opgewekte kWh's op het verbruik in mindering te brengen.
We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.quote:zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:02:
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van
I know, I know.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:20:
[...]
We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.
Zie het zonnig (ha ha) in! Niet gelijk met wetsartikelen gaan gooien, de kans is goed dat het gewoon eenvoudig en netjes geregeld wordt.
Uiteraard is het afhankelijk van de situatie.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:11:
[...]
Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunning
Zonnestroompanelen zijn in een winderige omgeving geen probleem. Toen ik mijn panelen bestelde bij SolarNRG wilde ze van alles weten over de lokatie: mijn woonplaats, de plaatsingshoogte, of er gebouwen/bomen om ons heen waren,etc. Op basis daarvan hebben ze de hoeveelheid ballast berekend die nodig was. Datzelfde zullen ze voor klanten in kustgebieden doen, en dan zal er meer ballast op moeten.
Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.quote:ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:26:
Als het een huurhuis is kan de verhuurder, woningbouw vereniging zelfs over zonnepanelen al moeilijk gaan doen.
Heu?quote:Canon 3G
Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?quote:Zonepanelen doen bijzonder weinig in de maanden oktober, november, december, januari, februari, eind maart begind het weer een beetje te laden. Na september dondert de opbrengst in elkaar, dat weet jij als geen ander.
Werk je met een generator dan?!?!?quote:Sinds 1996 heb ik zonnepanelen kan dus wel uit ervaring spreken. Vanaf eind september moet ik namelijk stroom gaan draaien voor de dagelijkse behoefte.
Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.quote:Ben een erg enthusiast over zon energie, maar met alleen panelen red je het niet in Nederland.
CanonG1 wijzigde dit bericht 17-07-2007 17:42 (14%)

Bij dezen ververst. Imeel van Essent Retail, en respons van de polderboy. Die zich niet meteen voor 1 gat laat vangen:quote:
Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:38:
[...]
Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.
[...]
Heu?
[...]
Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?
[...]
Werk je met een generator dan?!?!?
[...]
Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.
De moeder van onderbroek88 is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet en heeft dus het meeste aan adviezen over netgekoppelde zonnestroompanelen.
ajpeetoom wijzigde dit bericht 17-07-2007 19:36 (38%)
Dat mag dan wel waar zijn, maar volgens de laatste CBS statistieken is het aandeel autonoom zwaar ondergeschikt aan het aandeel geplaatst netgekoppeld vermogen in Nederland (en elders). Verder geen probleem mee, hoor, maar even om het in perspectief te plaatsen.quote:ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:34:
[...]
Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.
Als je net als ik bijna het hele jaar op een boot woont ben je afhankelijk van de stroom opbrengst van zon en wind energie.
Dat is niet geheel zonder reden, dat er nog geen commercieel aanbod is. (a) ze willen absoluut geen gez... met een niet goed uitontwikkeld product met in theorie zoveel "toekomstpotentie", en (b) ik heb van enkele goed ingevoerde techneuten gehoord dat er nogal wat praktijkproblemen zijn met (sommige typen?) brandstofcellen. Het schijnt dat er continu circulatie moet zijn van de kritische bestanddelen in zo'n cel, en als er te veel stagnatie optreedt, dat dan de cel er snel mee ophoudt. Ik hoop dat dat snel opgelost is of wordt (mogelijk al is), want dat zou niet best zijn... Die dingen moeten natuurlijk wel een forse tijd meegaan, anders blijft het dweilen met de kraan open. Wie er meer over weet, moet vooral inbreken.quote:Zelf heb ik ook een onderwerp geopend in een forum “Brandstofcel gezocht” Jammer genoeg bijzonder weinig respons.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/49962
Kom eens kijken enkele interessante links.
NJS
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.