Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 07:04:

Een kennis van mij zit in die business bij hem heb ik ook tegen inkoopprijs 12 zonnepanelen aangeschaft.
Maak van de nood een deugd en zorg dat je er nog veel meer kunt krijgen Begin een inkoopactie... Ik heb wel interesse in panelen voor inkoop + een beetje....

Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Reg. datum: 15 december 2005

Mits niet al te duur wil ik ook wel een kwp op mijn dak... zeg voor zo'n 1000 euro (1 euro per wp lijkt me een mooie prijs :) maar ik vermoed dat als je bij je kennis komt, en daar een paneeltje of 50 haalt voor een inkoopactie vraag ik me af of dat lukt... de leverancier heeft ook weer een relatie met de afnemer die jij dan weer omzeilt, enz. dat nemen ze elkaar vaak niet in dank af...

Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre

Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen. Niet iets voor de beheerder van dit forum J. Haringman. Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.

Een "webwinkel" waar een of enkele producten worden afgebeeld die collectief kunnen worden ingekocht. Een formulier waar de bestelling kan worden geplaatst. Met bank of giro gedeelte. I deal betaalondersteuning.

Uiteraard moet minimaal de helft worden aanbetaald. Bij voldoende inschrijvingen kan dan een grote bestelling direct bij de fabrikant of importeur worden gedaan en zo flinke korting worden bedongen.

Dan is alleen de vraag hoeveel panelen moeten er worden afgenomen om aan een interessante prijs te komen?

Als het niet via deze website kan is een gezamenlijke actie ook altijd mogelijk. Misschien wel in de vorm van een vereniging of stichting ter bevordering voor het goedkoop en collectief in kopen van natuurlijke energie.

Prima idee.

.
.

ajpeetoom wijzigde dit bericht 15-07-2007 22:22 (9%)

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:44:
Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen. Niet iets voor de beheerder van dit forum. Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.
[....]
Prima idee.
Is niet helemaal een nieuw idee ;)
www.samenkopen.net
www.inkoopacties.net

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
Bijna niets is nieuw onder de zon ook zonnepanelen niet.

misschien colectief inkopen daarvan wel?

ajpeetoom wijzigde dit bericht 15-07-2007 21:11 (3%)

mensen houd dit forum levendig doe ook mee, zou zonde zijn als het er niet meer is.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:44:
Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen.
Goed idee, groot inkopen kan de prijs drukken. En er worden meer zonnestroompanelen verkocht -> meer productie -> uiteindelijk lagere prijs.
quote:
Niet iets voor de beheerder van dit forum J. Haringman.
Mag ik vriendelijk informeren wat je daarmee precies bedoelt? Ten eerste ben ik geen beheerder, alleen toevallig TS, meer niet en ten tweede: waarom zou het niet iets voor mij zijn? (Ten derde is het gebruikelijk om in een forum als dit elkaars nick te gebruiken ipv de IRL naam, hoewel ik er op zich geen bezwaar tegen heb.Ik ben wel benieuwd waarom :))
quote:
Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.
Je kunt het informeren bij de beheerders van die webwinkel, ik vermoed echter dat ze het niet zullen willen doen. Tweakers (en hun webwinkel) is toch primair gericht op computers en alles wat daaromheen zit. Zonnestroompanelen ligt daar waarschijnlijk te ver bij vandaan. Maar wie weet, vraag het ze.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Acties: [view]

Door: HlpDsK Moderator SG/HK
Tweakers heeft heel doelbewust geen aandeel in inkoopacties en staat die ook niet toe op het forum.

Daar zijn ook prima websites voor.

Specs | Rock | Vids | Autobahnrichtgeschwindigkeitsverordnung!

quote:
ssj3gohan schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:27:
Polderpv is inderdaad een hele interessante site, al meerdere malen doorgespit op dat soort leuke kwantitatieve grafiekjes :)
Thanx! :)
quote:
Ook is die polderpv gast wel erg enthousiast (eenzijdig?) op zn site...
Muchas gracias!

"Die gast" schijnt op een niet verder met name genoemd techneutenforum ook wel als "zonnigtype" door het leven te gaan.... :o :+

'n avond... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Klinkklare nonsens! Enig idee hoeveel schakels er zitten tussen (schoon) zand en installatie op je dak?

Enig benul van het fenomenale gat tussen mondiale vraag en aanbod? Van de tijdelijke tekorten bij de procesindustrie (waar inmiddels voor miljarden in geďnvesteerd is?).
quote:
Er wordt echt grof geld aanverdiend aan die zonnepanelen. Tot 300%.
So what? Die industrie (op de huidige schaalgrootte) bestond 6 jaar geleden nog nauwelijks, daar zijn enorme kapitalen in gestopt. Er schijnt een economische wet te zijn, die stelt dat bij groot verschil in aanbod en vraag er forse "winsten" worden gemaakt, en wel vooral aan de start van de volledige (bij zon-PV extreem complexe) productieketen. Reken maar dat die winsten voor, pak hem beet, 95 procent in nog grotere en betere productiefaciliteiten wordt gestoken, zodat de uiteindelijke kosten nog meer omlaag kunnen. Kolencentrales waren in het begin ook schreeuwend duur. Nu kunnen we ze missen als kiespijn, ook al willen ze d'r 5 neerplempen (om de duurzame elektra markt kapot te maken). Zodra aanbod en vraag structureel op elkaar zijn afgestemd, zullen de door sommigen beschouwde "woekerwinsten" als sneeuw voor de zon verdwijnen, en de uiteindelijke systeemprijzen hard omlaag gaan.
quote:
Het wordt tijd dat de prijzen eens flink naar beneden worden geschroefd.
U wordt op uw wenken bediend (maar zoiets verandert niet in een paar dagen tijd, dat is een proces wat een tijdje nodig heeft).

http://www.solarbuzz.com/ (grafiek)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:41:
[...]

Thanx! :)

[...]

Muchas gracias!

"Die gast" schijnt op een niet verder met name genoemd techneutenforum ook wel als "zonnigtype" door het leven te gaan.... :o :+

'n avond... ;)
_/-\o_ 8)7

Wat? Taboe?

Trouwens @ ajpeetoom: als je minder geld wilt betalen voor zonnestroompanelen is het ook mogelijk ze tweedehands aan te schaffen. Zoals ik op mijn website heb beschreven heb ik dat gedaan met een installatie van 300Wp voor ¤1050 en dat is mij uitstekend bevallen. Volgens mij is het een relatief risicoloze aanschaf. Zonnestroompanelen kunnen eigenlijk maar op één manier stuk en dat is als de afdichting het begeeft en er vocht bij de cellen komt. Als de panelen fysiek in goede staat zijn kan daar eigenlijk niets fout aan zijn. De omvormer is een solidstate apparaat, ook daar kan weinig stuk aan. De geschatte levensduur van de meeste a-merk omvormers wordt geschat op 10-15+ jaar, dus het enige wat je zou kunnen gebeuren is dat je een paar jaar eerder een nieuwe omvormer moet aanschaffen (of de huidige laten repareren). Zoals ik mijn installatie aangeschaft heb wordt dat ruimschoots goedgemaakt door mijn 'winst' door de installatie tweedehands te kopen.

Mogelijk is deze tip niet voor iedereen geschikt, maar het is iets om over na te denken.

Een andere tip die voor sommigen nuttig zou kunnen zijn; zelf bestellen bij de producent! Zie de website van deze PV-eigenaar. Je moet er wat lef en doorzettingsvermogen voor hebben, maar het kan je geld schelen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

HP Proliant DL785 - 32 cores

Makro heeft een aabieding met zonnepanelen in verschillende groottes.
http://www.metro-mcc.nl/papernewsfolder/15/index.asp non-food, blz. 21.

PcDealer wijzigde dit bericht 15-07-2007 23:33 (34%)

Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro

quote:
PcDealer schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:29:
Die aanbieding heb ik ook gelezen. Maar komt neer op +/- 6,50 euro per Wpiek soms hoger soms lager afhankelijk van configuratie. Dat is toch wat teveel van het goeie. Zoals al eerder hier gezegd tussen 5 en 5,50 euro moet kunnen bij de betere erkende zonnepanelen leverancier.

quote:
PcDealer schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:29:
- Te duur (maar niet zo belachelijk duur als destijds bij de Karwei). ¤ 6,50 per Wp was ook de prijs die ik bij 3 van de 6 offertes had mogen betalen bij de bedrijven waar ik de prijzen heb opgevraagd.

- Het lijken mij Sharp-panelen uit dezelfde serie die ik heb, als dat zo is zit de kwaliteit wel goed. Er staat helaas niet bij welke omvormer geleverd wordt, het moet er eentje zijn van 175-200Watt, want je kunt de panelen per stuk kopen. Een Gridfit 250? Wel wat ruim...

- "Onafhankelijk van energienet" staat er weer eens bij... *Rolt met ogen*

- De berekening Wp -> kWh/jr is vrij realistisch gedaan. Goed!

- Ze bieden een energiemeter aan _/-\o_, weliswaar als optie maar toch. Goed!

- Geen onwaarschijnlijke verhalen over terugverdientijden. Goed!

Dit gaat de goede kant op! Het is nog vrij duur, maar verder begint het al echt wat te lijken. Ik denk dat ze goed gekeken hebben naar de heisa rondom de Karwei-aanbieding en daarvan zo veel mogelijk geleerd hebben. Ik hoop dat we dit soort aanbiedingen steeds vaker gaan zien.

Werkt dat met elke normale 20-30 jaar oude stroommeter? Dat ie terugloopt als je meer genereert dan je opmaakt?

quote:
CanonG1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:00:
Er staat helaas niet bij welke omvormer geleverd wordt, het moet er eentje zijn van 175-200Watt, want je kunt de panelen per stuk kopen. Een Gridfit 250? Wel wat ruim...
Ik denk dat je afhankelijk van hoeveel panelen je bestelt een andere omvormer krijgt. De omvormer zit zoals beschreven in het bevestigingsset. Maar om zeker te weten je moeten informeren.

mrclfrtjs wijzigde dit bericht 16-07-2007 08:32 (5%)

quote:
HlpDsK schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:13:
Werkt dat met elke normale 20-30 jaar oude stroommeter? Dat ie terugloopt als je meer genereert dan je opmaakt?
Ik weet niet naar welke post je verwijst. Maar het werkt bij elke oude stroommeter. Hij loopt inderdaad terug als je meer genereert dan je opmaakt.

quote:
HlpDsK schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:13:
Het werkt met alle stroommeters. Zo'n ouderwetse draaischijfmeter is het makkelijkst, die draait inderdaad terug als je meer opwekt dan je produceert. Maar ook met een moderne digitale meter is het steeds minder vaak een probleem. Met zo'n meter worden verbruikte en opgewekte hoeveelheden elektriciteit afzonderlijk geregistreerd. Die hoeveelheden worden van elkaar afgetrokken en op basis daarvan krijg je je rekening.

quote:
mrclfrtjs schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:26:
Ik denk dat je afhankelijk van hoeveel panelen je bestelt een andere omvormer krijgt. De omvormer zit zoals beschreven in het bevestigingsset. Maar om zeker te weten je moeten informeren.
Verhip, je hebt gelijk, de omvormer zit niet bij het paneel maar bij de bevestigingsset. Niet goed gelezen. Dan zul je bij een set van 3 wel een Soladin 600 krijgen (zo'n beetje de standaardomvormer van nu heb ik het idee), maar ik ben nog steeds benieuwd naar wat je dan krijgt als je 1,2 of 4 panelen koopt. Misschien bel ik ze wel even vandaag...

-edit-

Even online gezet als plaatje, makkelijker voor de forummers :):

http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Makrozonnestroompanelen.jpg

CanonG1 wijzigde dit bericht 16-07-2007 08:44 (11%)

Ben je in je eentje het hele topic aan't volspammen Peter? :)

Wel goede informatie trouwens, dank daarvoor!
Canon G1

Uw naam staat rechts onder het logo pagina 1 dus niet echt geheim. Dacht dat het geen bezwaar was. Ik maak er ook geen geheim van dat ik ajpeetoom heet. Ook al was het een aanmeldfout en niet de bedoeling. Zal tweakers eens mailen hoe ik dit kan veranderen in LEX.

Het zou een leuk initiatief zijn als er iets op poten wordt gezet, het moet zeker iemand zijn die zelf in dat wereldje zit en weet waar Aberam de mosterd haalt. Dan zich ook nog eens zonder winstoogmerk in wilt zetten.

Een vereniging tja dat heeft ook wel wat.

Zelf heb ik geen panelen nodig ik heb er 12 op mijn dak leggen, 900 watt piek lijkt mij voorlopig wel even voldoende. Als de panelen in de toekomst 40% rendement per 1/3 meter of meer gaan leveren tegen een betaalbare prijs dan wil ik mijn zonnepanelendak wel gaan vervangen voor een nieuwe.

Vertrouwen, betaling, garantie.

Tja hier zal de schoen gaan knellen, Als er panelen ingekocht worden is hier tocht geld voor nodig.
Wie wilt er geld vooraf gaan betalen? welke garantie krijgen zij op levering? Wie zegt niet dat de penningmeester inkoper er met de poet vandoor gaat?

Het zou onder rembours kunnen. Ook dit biedt geen enkele zekerheid, Als de panelen niet worden geaccepteerd, of niet worden afgehaald gaan ze weer retour afzender.

Er zal gewerkt kunnen worden met een intekensysteem waardoor het lid verplicht is de bestelde goederen af te nemen. Als er geweigerd wordt te betalen houd het ook op ondanks die handtekening.

Er zijn genoeg gegadigde die hun dak wel vol willen leggen, panelen en de daarbij behorende apparatuur goedkoop willen kopen.

Dit blijft een heel leuk onderwerp of het ook haalbaar is betwijfel ik.

quote:
ajpeetoom schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:21:
Canon G1

Uw naam staat rechts onder het logo pagina 1 dus niet echt geheim. Dacht dat het geen bezwaar was.
Zoals ik schreef is het ook geen bezwaar, ik was alleen benieuwd.
quote:
Vertrouwen, betaling, garantie.

Tja hier zal de schoen gaan knellen,

Dit blijft een heel leuk onderwerp of het ook haalbaar is betwijfel ik.
Ik ben bang dat je de spijker op zijn kop slaat. Bedrijven als - bijvoorbeeld - SolaNRG doen natuurlijk precies wat je beschrijft: ze importeren grotere hoeveelheden panelen zodat hun inkoop laag blijft. Echter, zij nemen daarmee wel een financieel risico, en dat betaal je nu eenmaal. Verder zit je met garantie als je het zelf als particulier zou organiseren. Als mijn paneel stuk gaat zoek ik mijn bon op en bel ik SolarNRG. Als een direct in Taiwan paneel ingekocht paneel stuk gaat is het een wat groter probleem om e.e.a. geregeld te krijgen. Ook voor dat stukje gemoedsrust betaal ik liever iets meer.

Als laatste vraag ik me af hoever je de prijs omlaag kunt krijgen met gezamenlijke inkoop. Op de wereldmarkt zijn zonnestroompanelen volgens mij nu iets van ¤4 per Wp, maar dat is dus zonder bevestigingsmateriaal, omvormer, kabels, andere kleine onderdelen. Ik denk dat ¤5 - ¤5,50 per Wp voor een complete installatie helemaal zo'n gekke prijs niet is.

Dat iemand het te duur vind, goed, dat kan natuurlijk. Maar ik denk dat het een reeële prijs is voor wat je krijgt.

1.710 Wp op m'n dak

Ik heb zelf nu 3 x 190Wp op mijn garage liggen,
en straks is mijn tuinhuis hiervoor ook voorbereid....
Heb zeker interesse, maar zoals bekend: de zaken als borgstelling kan misschien met een lokale bank besproken worden in de vorm van een bankgarantie?

Dus CanonG1: weer een score erbij op de turflijst voor inventarisatie....

ander idee: je kan mogelijk ook dit bespreken met collega's en vrienden om zo dichtbij
eea te regelen....

Mijn nieuwe werkgever telt 6.000 FTE's dus als 5% mee wil doen... ;) dan is korting wel mogelijk lijkt me....

Ik word niet gauw kwaad!

Nog even terugkomend op het verhaal van het concentreren van zonlicht op je panelen, die kan je misschien koelen met een peltier-element, krijg je daar ook nog wat stroom uit 8) . Verder heb ik geen technische/wetenschappelijke onderbouwing :P.

Verder worden zonneconcentrators vooral toegepast op dure zonnecellen waarbij bij veel zonlicht het rendement juist toeneemt. Ik dacht dat het GaN was, maar dat weet ik niet zeker.

offtopic:
Ik dacht al wat is dat duurzame energietopic rustig, maar ik was vergeten dat er al een deel 3 was :+

stefan001 wijzigde dit bericht 16-07-2007 22:22 (12%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

OK .. koel je ze met een peltier. Vervolgens moet je die peltier weer koelen. En wel met 2 keer zoveel koelvermogen als dat je met die peltier hebt afgevoerd. Waar haal je daar de stroom voor vandaan?

Weg winst.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws