Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
peeter123 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:43:
* peeter123 komt hier ook maar eens een biertje drinken :P

Ik had eigenlijk een vraagje, ik heb 3 simpele zonne cellen die parallel 1A op 1V en in serie 300 mA op 3.2 V leveren. Mijn doel is om zo snel mogelijk een 3 V accutje op te laden om een 100 mA motortje zo lang mogelijk te laten lopen. Ik heb al wat mogelijke snellaad oplossingen gezien in de elektuur maar die werken allemaal op 12 V. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren.
http://homes.esat.kuleuven.be/~wvanderk/got/batterijladeropzonnecel.JPG
Dit zal werken omdat het een zelfregulerend systeem is. De diode die in serie staat verhindert dat de batterij ontlaadt in de zonnecellen wanneer er niet genoeg licht invalt op je zonnecellen.

edit: uiteraard moet je er wel rekening mee houden welke laadstroom de batterij kan verdragen.

mooseman007 wijzigde dit bericht 18-06-2007 18:04 (5%)

quote:
SA007 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:45:
Als de touchpad 4 draden heeft -> ps2
Vind de ground, hang die aan ground, dan hou je nog 6 combo's over.
Die gewoon 1 voor 1 proberen, je kan 'm niet slopen, alles is 0-5v dus.
hmm 12 pins word toch wat minder, heb al 2 grounds ontdekt, pin 5 en 6
ojah, een datahseet van het lcd: http://www.beyondinfinite...y/Hannstar/HSD150PX14.pdf

Gieltjev wijzigde dit bericht 18-06-2007 18:37 (12%)

quote:
flux_w42 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:27:
Ik heb wel alleen nog maar met kant en klare ontwikkel bordjes (zoals bovenstaande) gewerkt. Ik zou dus niet weten hoe je FPGA van ALTERA, Xilinx, Latice of whatever programmeert en wat ze nodig hebben in een gewone self made schakeling. (welke klokk(en)? voedingsspanning(en)?) Heeft daar al iemand ervaring mee? En hoeveel betalen jullie voor een (eenvoudige) FPGA?
Hier voor mijn project een CPLD van de MAX 7000 reeks (Altera), uiteindelijk dan wel gebruik gemaakt van een low-cost CPLD van Atmel => 128 macrocells = 6 euro

De programmer is eenvoudig, google eens naar 'byteblaster' of iets gelijkaardig.
Op de print zelf voorzie je dan gewoon 4 pull-up weerstanden op de 4 programmeer lijnen en klaar ben je...

Dit is dan natuurlijk wel het voordeel van een CPLD (non-volatile memory), met een FPGA moet je extern geheugen voorzien natuurlijk !
Als klok voorzien we een oscillator van nu 8MHz (Dit voor de devider naar UART klein te houden, want dat vreet cell's ! )

Mjah, je kan 'm iig niet aan je vesa feature prutsen.

Reg. datum: 21 september 2003

quote:
TRRoads schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:36:
[...]

Mjah 1.1v startup voltage, dan moet je goede batterijen...
Valt wel mee, na het opstarten mag de spanning inzakkken tot 0.8V.

Just_a_Cow doet F@H bij Schapie

Acties: [view]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Hmmm, allemaal dus niet geniaal qua verkrijgbaarheid... Nja, optie 2 is dmv de al aanwezige uC zelf vrolijk een boostconvertertje bouwen... met een tweede probleem: hoe bootstrap je zo'n kreng? Ik kan best zelf 3.3V maken zodra mijn uC is opgestart, maar jah, daar heb ik 3.3V voor nodig ;) Hmmm, misschien toch maar de guts van zo'n joule thief gebruiken voor de opstartspanning, en daarna de uC het over laten nemen. Leuk, een uC die dan straks z'n eigen voedingsspanning mag gaan bijregelen ;)

En omdat het basically tijdens het bootstrappen een enkel torretje is, moet alles vrolijk vanaf 0.7V kunnen gaan werken. Ik ga maar es prutsen denk ik ;)

Sprite_tm wijzigde dit bericht 18-06-2007 19:43 (13%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF/Paars fetisjist
Zooo ik ga ook maar weer eens beginnen met een EL projectje :)

Ik ben al tijden op zoek naar een leuke labvoeding, en hee die is ook best zelf te maken :P
Ik wilde het geheel eigenlijk om een Atmega32 klussen, zodat ik makkelijk een LCD oid kan aansturen.

Aantal eisen aan de voeding:
• Regelbaar met 0.1 Volt stapjes van 0 tot 20, iets van 3A oid
• Stroombegrensd
• Realtime de spanning kunnen aflezen
• Kortsluitvast
• Stabiele 12 en 5 volt standaard 2 ampere oid :)

Ik ben nog niet echt in de documentatie gedoken, maar ik dacht van ik post het hier alvast. Misschien dat jullie nog geniale ideeen hebben ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

jah, nu is het helemaal kapot

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:39:
Leuk, een uC die dan straks z'n eigen voedingsspanning mag gaan bijregelen ;)
hehe, hou dat maar in de gaten want voor je 't weet zit je met een zelfde kettingreactie zoals ze daar gehad hebben :p

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Atlas, meeste atmels hebben 10-bits adc, dan een /4 spanningsbrug eromheen (2 weerstanden) dan heeft hij 0-20V op zijn ingang wat hij kan uitlezen.
Kan je 2 dingen doen: PWM uit, of met een DAC een switching regulator aansturen.
1e heeft minder componenten, simpeler hardwarematig, maar een klein foutje in je software zorgt voor lompe spanningsschommelingen.
2e heeft meer componenten nodig (een DAC en een switching regulator) maar is een stuk robuuster.

Als je 8 bit output gebruikt kan je 0-20V in 256 stappen wat dus neerkomt op 0.078V/stap.
Misschien kan je dan beter 0-25.6V regelen, dan heb je 0.1V per stap, is ook wat makkelijker in je software.

Stroom uitlezen kan je ook doen, als je een er kleine weerstand (0.01Ohm) in serie gooit met de output (wel rekening mee houden in je regelcircuit!) en je hangt dat aan een ADC van je microcontroller kan je prima de stroom meten.

Och, het zou niet de eerste keer zijn dat ik een smokable dc/dc-converter inelkaargezet heb. En ook niet de eerste keer dat ik er eentje opgeblazen heb. En dan krijg je echt een kettingreactie. Ter indicatie: ik had zoiets gebouwd:
http://www.powerdesigners.com/InfoWeb/design_center/articles/DC-DC/dc_f11.gif
Met als aansturing van de tor een PWM-output van een uC, die z'n duty cycle bijregelde door aan de uitgangsspanning van het geheel te meten. Wat gebeurde er nou? Er zat een bug in de bijregeling, waardoor de uitsturing van de PWM op een gegeven moment naar z'n max toe ging en daarop bleef hangen. Er ging dus meer en meer spanning over de cap staan, tot op een gegeven moment de diode de 50V aan sperspanning niet meer aan besloot te kunnen. Diode gaat op altijd-geleiden staan en de cap ontlaadt zich vrolijk verder over de tor, die ook stukgaat in altijd-geleiden-mode, waardoor de spoel over de voedingsspanning stond en ook vrolijk begon te roken. Hoezo kettingreactie? En dat dus allemaal door een softwarebug.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Heeft er iemand hier verstand van rotary encoders? Ik zit al 2 dagen te prutsen met zo'n ding ,maar ik krijg er niets zinnigs uit. :/

Het gaat hier om een relatieve rotary encoder van voti.nl (datasheet), die met een poot (kanaal A) aan een extern interrupt (int0) van een atmega88 hangt, met een poot(kanaal B) aan poot PD3 van de avr, en met kanaal C aan ground.Vervolgens gebruik ik deze code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#define F_CPU 1000000UL

#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>
#include <avr/interrupt.h>
#include <stdlib.h>
#include "lcd.h"

#define DIR_LEFT 1
#define DIR_RIGHT 2

volatile unsigned char dir = 0;

ISR(INT0_vect)
{
    if (bit_is_set(PORTDPD3)) dir = DIR_LEFT;
    if (bit_is_clear(PORTDPD3)) dir = DIR_RIGHT;
    _delay_ms(3);
}

int main()
{
    char buffer[2];
    // config rotary encoder port (input, pullup resistors on, source current)
    PORTD |= 0b00001100;

// configure rotary encoder interrupts
    EICRA |= (1 << ISC01) | (1 << ISC00); // rising edge
    EIMSK |= (1 << INT0); // enable external interrupt 0
    sei(); // enable global interrupts

for (;;)
    {
        lcd_home();
        lcd_puts(itoa(dirbuffer10));
    }
    return 0;
}

Als ik nu aan de encoder draai, krijg ik alleen maar '1'tjes op m'n lcd, ook als ik verschillende richtingen op draai.
Ik heb ook al geprobeerd om de A en B kanalen om te wisselen, maar dan verandert er niets.

Iemand een idee? ik krijg zo het vermoeden dat die rotary encoder gewoon kaport is ofzo :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Specs: Intel 80286 @ 12mhz, 480KB extended memory, 40MB HDD, Hercules Graphics, MS-DOS 4, Windows 2.1 shell

debounce?
Gooi die delay is voor je bit is set/clear.

Kan je een linkje naar die lcd prut erbij gooien, dan test ik het hier ff.
En de lcd connecties.

SA007 wijzigde dit bericht 18-06-2007 21:11 (48%)

Standaard-fout: PortD is je output; als je je input wilt hebben moet je PinD pakken.
code:
1
2
if (bit_is_set(PIND, PD3)) dir = DIR_LEFT;
    if (bit_is_clear(PIND, PD3)) dir = DIR_RIGHT;

dusch.

En SA007: Nope, het was een 63V-elko. Die heb ik wat later ook op wezen te blazen, btw ;)

Die suggestie van die joule-jattert lijkt te werken btw; ik krijg hier nu uit 1 AA'tje met een minimum aan onderdelen 6V over mijn elco te staan. Ik kan er atm maar 10mA uittrekken, maar dat moet genoeg wezen om de shizzle te bootstrappen.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 18-06-2007 21:15 (87%)

Hmm, ik heb ook een klein vraagje; en daar vind ik dit topic wel voor kwalificeren :). Ik heb hier nu een stuk of 10 3x 1W RGB led units liggen, en ik vraag me af wat nu de beste en meeste energiezuinige manier is om een aantal van die units tegelijk in PWM aan te sturen.

* Emiel gelooft dat zn homecontrol project ooit nog eens af gaat komen ;-).

Overigens, nice shit hoor Sprite en wat anderen hier boven me :P.

The human race's continued survival is solely based on the true intelligence of less than 5% of the population | room control

gebruik eens PIND ipv PORTD :P
edit:
snelle lui hierboven :&gt;

real_FireFly wijzigde dit bericht 18-06-2007 21:12 (35%)

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

koekje Biertje voor Sprite_tm en real_FireFly :P

nu werkt 'ie wel :D

Ethnocentrix wijzigde dit bericht 18-06-2007 21:39 (10%)
Reden: Het is natuurlijk de EL-KROEG ;)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Specs: Intel 80286 @ 12mhz, 480KB extended memory, 40MB HDD, Hercules Graphics, MS-DOS 4, Windows 2.1 shell

* Sprite_tm drinkt z'n biertje op en bestelt er meteen een voor mooseman007. Die joule-jattert (heej, op z'n nederlands klinkt het veel beter ;) ) weet perfect de spanning te fixen om een uC te bootstrappen: ik heb nu 2.8V over mijn test-AVR staan. Puntje 2: de AVR de ongeregelde oscillatie uit laten zetten en vrolijk zelf laten PWM'men.

Is zo'n step-up convertor een beetje zuinig?

Wil er eigenlijk 1 naar 12V bouwen, maar batterijtijd is daarbij nogal belangrijk.

Volgens mij haal je zo 90% rendement met zo'n ding

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me.

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:56:Hoezo kettingreactie? En dat dus allemaal door een softwarebug.
Hmm lees dit boek es:

http://www.amazon.com/Onl...-Phone-Fire/dp/0750682183

De titel leek me wel op jouw schakelingetje slaan :-) (en op veel andere embedded projectjes die in rook opgaan...)

Door: Atlas Frontpage Admin/Mod SF/Paars fetisjist
quote:
SA007 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:55:
Atlas, meeste atmels hebben 10-bits adc, dan een /4 spanningsbrug eromheen (2 weerstanden) dan heeft hij 0-20V op zijn ingang wat hij kan uitlezen.
Kan je 2 dingen doen: PWM uit, of met een DAC een switching regulator aansturen.
1e heeft minder componenten, simpeler hardwarematig, maar een klein foutje in je software zorgt voor lompe spanningsschommelingen.
2e heeft meer componenten nodig (een DAC en een switching regulator) maar is een stuk robuuster.

Als je 8 bit output gebruikt kan je 0-20V in 256 stappen wat dus neerkomt op 0.078V/stap.
Misschien kan je dan beter 0-25.6V regelen, dan heb je 0.1V per stap, is ook wat makkelijker in je software.

Stroom uitlezen kan je ook doen, als je een er kleine weerstand (0.01Ohm) in serie gooit met de output (wel rekening mee houden in je regelcircuit!) en je hangt dat aan een ADC van je microcontroller kan je prima de stroom meten.
Cool thnx ik ga hier eens mee aan de slag :)

Ik heb al een mooie spoel gevonden: 2x 15Volt 4 Amperen secundair.
Nu vroeg ik mij af of ik die 2x 15 volt in serie zou kunnen zetten zodat ik 30 volt 50 hz 4 Ampere krijg?

En klopt het dat ik dan na de diode brug (30-2.8) / ((Wortel 2) /2) = 38.46 Volt DC 4A overhoud? Dan zou ik namelijk lekker de 40 Volt 100000 uF Elco's kunnen gebruiken :)

Is mijn denkwijze correct?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:41:
* Sprite_tm drinkt z'n biertje op en bestelt er meteen een voor mooseman007. Die joule-jattert (heej, op z'n nederlands klinkt het veel beter ;) ) weet perfect de spanning te fixen om een uC te bootstrappen: ik heb nu 2.8V over mijn test-AVR staan. Puntje 2: de AVR de ongeregelde oscillatie uit laten zetten en vrolijk zelf laten PWM'men.
Schol! ;) Mijn devies is "keep it simple", en die joule jattert past daar goed bij. Ik ben blij dat het werkt!

mooseman007 wijzigde dit bericht 19-06-2007 15:40 (0%)
Reden: edit: in t vlaams zouden we eerder joulepikker zeggen:p

quote:
Atlas schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:57:
[...]

Cool thnx ik ga hier eens mee aan de slag :)

Ik heb al een mooie spoel gevonden: 2x 15Volt 4 Amperen secundair.
Nu vroeg ik mij af of ik die 2x 15 volt in serie zou kunnen zetten zodat ik 30 volt 50 hz 4 Ampere krijg?

En klopt het dat ik dan na de diode brug (30-2.8) / ((Wortel 2) /2) = 38.46 Volt DC 4A overhoud? Dan zou ik namelijk lekker de 40 Volt 100000 uF Elco's kunnen gebruiken :)

Is mijn denkwijze correct?
Je denkwijze is inderdaad correct, alleen zou ik voor de elco's een wat grotere marge aanhouden. Als er een keer een spanningspiek op het net verschijnt zit je zo ineens over die 40 Volt heen. Met alle (mogelijke) gevolgen van dien.

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me.

die 2x15V kan je prima in serie zetten, houd er alleen rekening mee dat als je ze verkeerd in serie zet je (bijna) 0V krijgt, dan moet je 1 spoel ff omdraaien. (gaat niks kapot ofzo)

Mm, je diodebrug heeft wel veel spanningval, maar inderdaad je denkt wel goed.

Al is 40V misschien wel beetje aan de lage kant dan. (beetje piek en je zit eroverheen -> boem)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws